Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 18:27

luigi87

Domotica Fanaticus

Dylantje2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:06:
[...]

[Afbeelding]

En dan idx:
[Afbeelding]

Soms kan het zijn dat je de basis firm van tasmota eerst moet updaten. ota of via lokaal bestand.
[Afbeelding]

Als ota niet lukt.

De link in je brouwser, en dan het bestand lokaal installeren.

Reboot, en dan soms nog een keer
Dit is allemaal ingesteld. maar helaas ik geen geen update in Domoticz.....

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

luigi87 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:12:
[...]

Dit is allemaal ingesteld. maar helaas ik geen geen update in Domoticz.....
Wat zegt mqtt explorer?
Wat zegt de log van tasmota?
Nieuwe hardware aan staan?
Welke dummys?

Iets meer info

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Dylantje2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:14:
[...]

Wat zegt mqtt explorer?
Welke dummys?

Iets meer info
Wat zegt mqtt explorer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVFhJ8OhEcJAES963tAgmBnPeAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PULdKpEkHj0IUmqsuxWJAq7V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DddPgoZ5plBUysSo4ASycM4QJY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdLpsD8AqS6jqkOGEDKN69l4.jpg?f=fotoalbum_large

Jap staat aan :)

Welke dummys?
Dummy die ik heb toegevoegd is:
6414 Dummy 00088414 1 wemos General Voltage 0 V - -
2021-02-18 20:55:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0pBG_WjULzEk9Wi5mgwIdMWXkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/We8SSNuzjsycfUuWg3Zvv61I.jpg?f=fotoalbum_large

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

luigi87 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:25:
[...]

Wat zegt mqtt explorer?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jap staat aan :)

Welke dummys?
Dummy die ik heb toegevoegd is:
6414 Dummy 00088414 1 wemos General Voltage 0 V - -
2021-02-18 20:55:50
[Afbeelding]
mmm
Ik lees dat je een sensor hebt toegevoegd?
Maar welke.?
Klopt deze met de dummy sesnor die je hebt?
Heb je in tasmota ook de goede template gekozen? read the docs? en blakadder templates?
Geeft de power wel een update als je niets er aan hebt hangen?

Iets te weinig info en teveel parameters die het kunnen zijn/doen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Dylantje2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:34:
[...]

mmm
Ik lees dat je een sensor hebt toegevoegd?
Maar welke.?
Klopt deze met de dummy sesnor die je hebt?
Heb je in tasmota ook de goede template gekozen? read the docs? en blakadder templates?
Geeft de power wel een update als je niets er aan hebt hangen?

Iets te weinig info en teveel parameters die het kunnen zijn/doen
Ik vermoed dat domoticz niet goed begrijpt wat die met de data moet doen.
Of mosquitto (mijn mqtt broker).
Maar mijn kennis over mqtt is te beperkt om dit te snappen.

Ik ga eens over een andere boeg gooien en mqtt uitsluiten. En over http praten. Op deze wijze dus
https://achtenveertig.nl/?p=299

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

luigi87 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:42:
[...]

Ik vermoed dat domoticz niet goed begrijpt wat die met de data moet doen.
Of mosquitto (mijn mqtt broker).
Maar mijn kennis over mqtt is te beperkt om dit te snappen.

Ik ga eens over een andere boeg gooien en mqtt uitsluiten. En over http praten. Op deze wijze dus
https://achtenveertig.nl/?p=299
Uberhaupt wel de broker draaien?
Wiki domoticz eerst een volgen
http is minder kwaliteit dan mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Dylantje2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Uberhaupt wel de broker draaien?
Wiki domoticz eerst een volgen
http is minder kwaliteit dan mqtt
Helemaal mee eens. Maar ja krijg het nu niet voor elkaar :+
Broker draait perfect heb al veel tasmota switches draaien, maar dit is mijn eerste sensor

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

luigi87 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:18:
[...]

Helemaal mee eens. Maar ja krijg het nu niet voor elkaar :+
Broker draait perfect heb al veel tasmota switches draaien, maar dit is mijn eerste sensor
.Welke sensor en klopt dat bij domoticz..
Geeft de sensor hoe dan ook wel een update?
Als andere draaien zit het bij de wemos ergen fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Dylantje2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:20:
[...]

.Welke sensor en klopt dat bij domoticz..
Geeft de sensor hoe dan ook wel een update?
Als andere draaien zit het bij de wemos ergen fout
eens in de wemos en MQTT klopt iets niet.

Nu via Http en ESPeasy het opgezet en het werkt!
Zoals hier https://achtenveertig.nl/?p=299

krijg waardes binnen op een customer sensor!

Edit:
Ergens in mqtt en Domoticz ligt de fout.
Ook met ESP easy en MQTT geen waardes naar Domoticz

Maar voor nu heb ik het werkend en ga ik verbouwen.
nu om gaan zetten van numerieke waarde naar wind.

[ Voor 18% gewijzigd door luigi87 op 20-02-2021 14:07 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik wil via Zigbee2MQTT een Ikea Tradfri GU10-rail met 3 lampen koppelen aan Domoticz. De lampen worden ook geschakeld met een Tradfri remote. Ik krijg dit echter niet voor elkaar, maar misschien pak ik het verkeerd aan?

- De remote kan ik pairen met Zigbee2MQTT en zie ik ook werken
- De GU10 lampen krijg ik na een succesvolle factory reset niet automatisch gekoppeld, terwijl dat wel zou moeten? De afstand tussen de CC2530 is zo'n 2 centimeter. Na een reset gaat de lamp wel knipperen als ik de CC2530 er tegenaan houdt, maar de log (debug) zegt niets. Ook niet na 5 minuten wachten. Pas als ik de CC2530 weghaal bij de lamp een melding 'Saving state to file /opt/zigbee2mqtt/data/state.json'. En that's it
- Na het succesvol pairen van de remote en factory reset van de lampen krijg ik de lampen ook niet meer gekoppeld aan de remote
- Alleen na een factory reset van de remote kan ik de lampen weer koppelen, maar dan is de remote weer niet verbonden met Zigbee2MQTT...

Wat is hier de juiste volgorde? Ik heb voor mijn idee alles al geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar...

Het uiteindelijke doel is om de lampen (gezamenlijk) te kunnen schakelen via Domoticz, het koppelen van de remote is niet perse nodig denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door mrwolf op 22-02-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:59
Heeft iemand hier RFXCOM icm een RaspberryPi4 draaien? Ik ben twee dagen geleden overgestapt van mijn trouwe RPi3 met SD naar een RPi4 met SSD. Feilloos gegaan (voorbereiding en 10x testen werkt echt) maar nu merk ik dat de ontvangst van de RFXCOM verminderd lijkt. Ik heb een paar Cresta thermometers en een Kaku deursensor die hij niet meer ziet, zelfs als ze ernaast staan.
Schakelaars schakelen gaat wel gewoon weer goed, zelfs door 2 betonvloeren naar de zolder.

Niets is verplaatst, alleen de pi is vervangen. Mijn snapper is kapot.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:51
Wiley99 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:02:
Heeft iemand hier RFXCOM icm een RaspberryPi4 draaien? Ik ben twee dagen geleden overgestapt van mijn trouwe RPi3 met SD naar een RPi4 met SSD. Feilloos gegaan (voorbereiding en 10x testen werkt echt) maar nu merk ik dat de ontvangst van de RFXCOM verminderd lijkt. Ik heb een paar Cresta thermometers en een Kaku deursensor die hij niet meer ziet, zelfs als ze ernaast staan.
Schakelaars schakelen gaat wel gewoon weer goed, zelfs door 2 betonvloeren naar de zolder.

Heb je misschien andere modes aanstaan voor de RFXCOM op de RPi4?

In mijn geval heb ik bijvoorbeeld alleen Byron SX en Rubicson aanstaan, omdat apparatuur hebt van die types.

Sommige modes storen met andere modes, dus verschillende modes aan hebben staan kan verschillen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Nope, export-import van de Domoticz database en die regelt dat. Kan me niet herinneren dat ik nog op een andere manier getweakt heb op de RPi3; Zover ik kan vinden kan dat ook niet echt.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:26
Wiley99 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:02:

@Wiley99

Naar RPi4 met SSD (vanaf RPi3) is ook iets wat ik graag wil oppakken, heb er al het nodige over gelezen. Heb je misschien wat tips voor me, of ehh. spoorboekje.

Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:27
Bo0bz schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:25:
@Obelixxx Je kunt een gratis account aanmaken bij OpenWeatherMap en daar een api key aanmaken voor Domoticz. In Domoticz voeg je nieuwe hardware toe en kies je bij Type voor OpenWeatherMap. Daar kun je de API kwijt en voeg je je plaatsnaam,nl in bij de Location. In mijn geval is dat elst,nl. Zie mijn screenshot:

[Afbeelding]
Net account aangemaakt, en alles werkt perfect.
Dank je voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
tingbrouwer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:55:
[...]

@Wiley99

Naar RPi4 met SSD (vanaf RPi3) is ook iets wat ik graag wil oppakken, heb er al het nodige over gelezen. Heb je misschien wat tips voor me, of ehh. spoorboekje.

Alvast dank.
Als je één-op-één over wil kan ik je zeker wat tips geven. De vraag is waarover? De software of de hardware? Welke software draai je nu, naast Domoticz?

Belangrijkste eerste tip heeft daarmee te maken: voorbereiden. Ga na welke software je nu draait en wat je daaraan allemaal getweakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Wiley99 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:20:
[...]

Als je één-op-één over wil kan ik je zeker wat tips geven. De vraag is waarover? De software of de hardware? Welke software draai je nu, naast Domoticz?

Belangrijkste eerste tip heeft daarmee te maken: voorbereiden. Ga na welke software je nu draait en wat je daaraan allemaal getweakt hebt.
Sorry mij vraag was niet erg duidelijk.
In hoofdzaak de hardware, hoe de SSD koppelen aan de RPi4 zonder SD-kaart.
(als software gebruik ik Domoticz,Influxbd,Grafana,NodeRed; dus m.i. niet echt bijzonder)

maw wat heb ik nodig om een SSD te koppelen, kan dat met elk type SSD en is daar dan een separate voeding voor nodig.
(wellicht wel een beetje offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weldie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 19:28
8)7

[ Voor 98% gewijzigd door Weldie op 23-02-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Iemand ervaring met Domoticz - Remote Server deze heb ik toegevoegd en functioneert. Echter krijg ik maar 1 device toegevoegd in de plaats van de 4 devices die ik op delen heb staan onder de user.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
tingbrouwer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:42:
[...]
Sorry mij vraag was niet erg duidelijk.
In hoofdzaak de hardware, hoe de SSD koppelen aan de RPi4 zonder SD-kaart.
(als software gebruik ik Domoticz,Influxbd,Grafana,NodeRed; dus m.i. niet echt bijzonder)

maw wat heb ik nodig om een SSD te koppelen, kan dat met elk type SSD en is daar dan een separate voeding voor nodig.
(wellicht wel een beetje offtopic)
Als je een recente RPi4 hebt is het enorm simpel en met een wat oudere erg simpel. Start een keer met een SD kaartje, zorg ervoor dat alle updates gedraaid zijn en vooral dat de EEPROM van na 3 september 2020 (bron).

Daarna het gewenste RaspberryOS image naar je nieuwe SSD 'dd-en' (of met je favo Windows tool 'branden') en starten maar.

Ik heb gewoon een goedkope 240GB SSD (Kingston) van 30,- en een USB3 enclosure (Sabrent) gekocht.
Met die laatste moet je wel opletten: liefst heb je UASP ondersteuning (want nog veel sneller) maar niet alle enclosures (zoals mijn Sabrent :( ) hebben die UASP goed geïmplementeerd. Daardoor start de Pi niet standaard vanaf USB3 en wel vanaf USB2 en moet je een fix in je cmdline.txt zetten om 'm toch USB3 te laten booten (bron). Daarmee krijg je niet de UASP snelheid maar toch zat op voor jouw (en mijn) setup.
Er zijn enclosures die dat wel goed doen maar die heb ik dus nog niet.

Oh en voeding: ik heb geen separate voeding maar wel een officiële aanbevolen Raspberry voeding (3A).
Er is een Raspberry Pi topic waar je veel info vindt hierover

Nog een aanvulling: als je vanaf USB start en je hebt geen SD kaart meer in het slot, dan zul je zien dat je idle load verbazingwekkend hoog is (bij mij rond 1 terwijl mijn RPi1 en 3 idle rond 0,2 zweven. Processor doet niets, IO valt ook mee enz. Probleem is dat je Raspberry naar de SD blijft pollen. Dat is een feature (je kan er elk moment één toevoegen) maar wel een beetje extreem; Twee oplossingen: 1. stop er een non-bootable SD in voor bijv. backups; of 2. voeg dit toe aan je /boot/config.txt:
code:
1
dtparam=sd_poll_once

[ Voor 18% gewijzigd door Wiley99 op 24-02-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
Weet iemand hoe je vanuit een event in Domoticz (het liefst Blockly) de temperatuur van een ruimte op Evohome kunt instellen? Dat zou heel simpel moeten zijn, maar de entiteiten die Evohome aanmaakt hebben blijkbaar geen setpoint wat je eenvoudig kunt instellen.

Ik wil in de ruimte met de achterdeur, de verwarming laag zetten als de achterdeur openstaat. Om op die manier te voorkomen dat de kachel onnodig brandt als iemand buiten zit en de deur open heeft laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
PhilipsFan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:33:
Weet iemand hoe je vanuit een event in Domoticz (het liefst Blockly) de temperatuur van een ruimte op Evohome kunt instellen? Dat zou heel simpel moeten zijn, maar de entiteiten die Evohome aanmaakt hebben blijkbaar geen setpoint wat je eenvoudig kunt instellen.

Ik wil in de ruimte met de achterdeur, de verwarming laag zetten als de achterdeur openstaat. Om op die manier te voorkomen dat de kachel onnodig brandt als iemand buiten zit en de deur open heeft laten staan.
Geen blockly helaas, maar wel een voorbeeld:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
local const = require "consts"

return {
    on = {
        devices = 
        { 
          const.idxAqaraSwitch2
        }
    },
    logging = 
    { 
        level = domoticz.LOG_INFO,
        marker = "Testing..." 
    },
    execute = function(dz, item)
        _G.logMarker =  _G.moduleLabel

local someTime = dz.time.addMinutes(30)
        dz.log(someTime.getISO(), dz.LOG_INFO)
        local sk = dz.devices(const.idxEvoHomeStudeerkamer)
        sk.updateSetPoint(20, dz.EVOHOME_MODE_TEMPORARY_OVERRIDE, someTime.getISO())
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Wiley99 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:11:
Als je een recente RPi4 hebt is het enorm simpel en met een wat oudere erg simpel. Start een keer met een SD kaartje, zorg ervoor dat alle updates gedraaid zijn en vooral dat de EEPROM van na 3 september 2020.
Voor instructies zie o.a. How to Boot Raspberry Pi 4 From a USB SSD

Als je een USB-stick hebt zou ik het daarmee proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Wiley99 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:11:
[...]

Als je een recente RPi4 hebt is het enorm simpel en met een wat oudere erg simpel. Start een keer met een SD kaartje, zorg ervoor dat alle updates gedraaid zijn en vooral dat de EEPROM van na 3 september 2020 (bron).

Daarna het gewenste RaspberryOS image naar je nieuwe SSD 'dd-en' (of met je favo Windows tool 'branden') en starten maar.

Ik heb gewoon een goedkope 240GB SSD (Kingston) van 30,- en een USB3 enclosure (Sabrent) gekocht.
Met die laatste moet je wel opletten: liefst heb je UASP ondersteuning (want nog veel sneller) maar niet alle enclosures (zoals mijn Sabrent :( ) hebben die UASP goed geïmplementeerd. Daardoor start de Pi niet standaard vanaf USB3 en wel vanaf USB2 en moet je een fix in je cmdline.txt zetten om 'm toch USB3 te laten booten (bron). Daarmee krijg je niet de UASP snelheid maar toch zat op voor jouw (en mijn) setup.
Er zijn enclosures die dat wel goed doen maar die heb ik dus nog niet.

Oh en voeding: ik heb geen separate voeding maar wel een officiële aanbevolen Raspberry voeding (3A).
Er is een Raspberry Pi topic waar je veel info vindt hierover

Nog een aanvulling: als je vanaf USB start en je hebt geen SD kaart meer in het slot, dan zul je zien dat je idle load verbazingwekkend hoog is (bij mij rond 1 terwijl mijn RPi1 en 3 idle rond 0,2 zweven. Processor doet niets, IO valt ook mee enz. Probleem is dat je Raspberry naar de SD blijft pollen. Dat is een feature (je kan er elk moment één toevoegen) maar wel een beetje extreem; Twee oplossingen: 1. stop er een non-bootable SD in voor bijv. backups; of 2. voeg dit toe aan je /boot/config.txt:
code:
1
dtparam=sd_poll_once
thx voor de tips, ik ga ermee aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
HeSitated schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Geen blockly helaas, maar wel een voorbeeld:
[...]
Thanks, dit kon wel eens precies zijn wat ik nodig heb. Maar ik heb geen enkele ervaring met dzVents, zou je een hint kunnen geven hoe ik aan die "consts" kom? Daar gooit ie een foutmelding over:
code:
1
2021-02-24 21:07:50.006 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Script #1.lua:1: module 'consts' not found:

Edit, inmiddels is het gelukt om de thermostaat via het script te verzetten, thanks! Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar die consts, volgens mij is dat een handige methode om de index van een apparaat terug te geven op basis van de apparaatnaam, klopt dat een beetje? Ik gebruik nu rechtstreeks de indexnummers in het script en daarmee kan ik al maken wat ik wil, maar dat gaat dan natuurlijk stuk als de indexen ooit zouden veranderen.

[ Voor 29% gewijzigd door PhilipsFan op 24-02-2021 21:55 ]

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Ik heb in mijn Domoticz installatie nog steeds het probleem dat mijn Zigbee2MQTT het niet doet op de juiste manier.
In het Zigbee2MQTT menu gedeelte zie ik de diverse sensoren netjes reageren op het juiste moment (last seen kolom).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQWCRwb3FQQZeLZ52lPetpE5Ro8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKiPxavgIJWPD6Txh8rnk5zH.jpg?f=fotoalbum_large

Maar in het sensoren menu van domoticz gebeurt er niets. De diverse sensoren veranderen niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_Xc6fp9SXQ6rk7S6JwcW0Fj_ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6ZwoTisYUFR7UK1VCi5kovK.jpg?f=fotoalbum_large

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:44
anconakip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:56:
Ik heb in mijn Domoticz installatie nog steeds het probleem dat mijn Zigbee2MQTT het niet doet op de juiste manier.
In het Zigbee2MQTT menu gedeelte zie ik de diverse sensoren netjes reageren op het juiste moment (last seen kolom).
[Afbeelding]

Maar in het sensoren menu van domoticz gebeurt er niets. De diverse sensoren veranderen niet.
[Afbeelding]
Echt even een rare zijsprong, maar is dit niet een cache probleem van je browser? Heb je het ook in een andere browser of nadat je je huidige opschoont?

• anconakip
Knielen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:03:
[...]

Echt even een rare zijsprong, maar is dit niet een cache probleem van je browser? Heb je het ook in een andere browser of nadat je je huidige opschoont?
denk het niet. Het is op de pc (google chrome), op de mobiele webpagina (chrome) en op de officiele Domoticz app .

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeSitated
PhilipsFan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:08:
Edit, inmiddels is het gelukt om de thermostaat via het script te verzetten, thanks! Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar die consts, volgens mij is dat een handige methode om de index van een apparaat terug te geven op basis van de apparaatnaam, klopt dat een beetje? Ik gebruik nu rechtstreeks de indexnummers in het script en daarmee kan ik al maken wat ik wil, maar dat gaat dan natuurlijk stuk als de indexen ooit zouden veranderen.
Ik heb in de dir
~/domoticz/scripts/dzVents/scripts

Een bestand consts.lua geplaatst met daar in:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
local const = {}

-- Normale constantes
const.up   = "Up"
const.down = "Down"
const.stop = "Stop"

-- Rolluiken
const.idxRolluikWoonkamerGroot    = 116
const.idxRolluikWoonkamerKlein    = 118
const.idxRolluikKeuken            = 120
const.idxRolluikSlaapkamerGroot   = 122
const.idxRolluikSlaapkamerKlein   = 124
const.idxRolluikStudeerkamer      = 126

-- Zonwering
const.idxZonwering                = 127

-- Omron Plugs
const.idxPlugNachtkastje          = 336 -- via Philips Hue
const.idxPlugStrijkijzer          = 338 -- via Philips Hue
const.idxPlug1                    = 372 -- via Philips Hue
const.idxPlug2                    = 518 -- via zigbee2mqtt

-- Hue lampen
const.idxLampTv                   = 337
const.idxLampEettafel2            = 374
const.idxLampEettafel4            = 375
const.idxTestLamp                 = 389

En die constantes gebruik ik dan vervolgens in de scripts.

Er is ook nog een mogelijkheid, dacht ik, om zo'n bestand via de GUI aan te maken en te onderhouden, maar dat moet ik nog uitzoeken.

Het grote voordeel, vind ik, van deze methode is, dat je niet afhankelijk bent van de benamingen (die kunnen wijzigen) en ook niet de idx'en (die normaal gesproken niet wijzigen). Als je dan een device achter een andere switch hangt o.i.d. dan blijven mijn scripts hetzelfde, alleen de constante moet dan worden aangepast.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
nvt

[ Voor 101% gewijzigd door jobr op 25-02-2021 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Mijn RPB 3b+ heeft het begeven en ik was dat instabiele gebeuren toch al beu. Heeft iemand domoticz (en Pi-hole en Wireguard) ook werkend gekregen op een thinclient zoals bv: V&A aangeboden: 8x HP t530 Thin Client (2DH81AT) .

En zo ja welk os gebruik je dan?

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 25-02-2021 19:41 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
icecreamfarmer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:41:
Mijn RPB 3b+ heeft het begeven en ik was dat instabiele gebeuren toch al beu. Heeft iemand domoticz (en Pi-hole en Wireguard) ook werkend gekregen op een thinclient zoals bv: V&A aangeboden: 8x HP t530 Thin Client (2DH81AT) .

En zo ja welk os gebruik je dan?
Ik heb geen antwoord op je vraag en als je het echt wil moet je verder zoeken, maar ik denk dat heel veel RPi's (waaronder mijn RPi3) heel wat jaren stabiel draaien. Zelfs op een SD kaartje (tot twee weken geleden draaide ik al 2 jaar op één kaartje), inclusief een grote influxdatabase. Misschien had je pech en kun je het nog eens proberen. Wellicht met een SSD en een schone start waarin je alle kennis stopt die je de afgelopen tijd hebt opgedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Omdat ik alles bij elkaar dan over de 100 euro ga.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@icecreamfarmer
Quad core vs dual core
2 ghz vs 1,5 ghz
Net zo groot als een pi.
En maar een paar watt verbruik.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:32
@icecreamfarmer Ik ben ook over op emmc met een eemc2micrsosd converter dus kost je niet eens een usb aansluiting.
Daarover al een hele tijd terug hier gepost.

edit:
hier dus SpikeHome in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"

[ Voor 25% gewijzigd door SpikeHome op 26-02-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waarom niet ineens zoiets ? https://nl.aliexpress.com/item/4001282716642.html
Ubuntu d'er op, docker, en nog zo veel meer :-)
Heb hier ook enkele Pi's rondslingeren, en nog 1 in gebruik, maar met een 2dehands NUC of iets als dit stap je toch van ARM af, en zijn er toch weer heel wat meer mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een raar probleem. Sinds vandaag (12 uur) doet de draadloze Ikea Tradfri dimmer niets meer. De batterij lijkt me zeker niet leeg, maar ik zie niets verschijnen in
sudo journalctl -u zigbee2mqtt.service -f

(Alle andere commando’s uiteraard wel. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Batterij lijkt me niet logisch, maar is uiteraard wel een optie.
Komt het vaker voor dat ze compleet niet meer op het netwerk te zien zijn?

Kan uiteraard gewoon overleden zijn. Ik zoek naar andere opties die het logischerwijs zouden kunnen zijn. En misschien zijn er gewoon niet meer logische verklaringen.

EDIT: batterij er uit en er weer in loste het probleem op. Erg vreemd

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 28-02-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Oke, Wellicht doe ik het fout maar ik zie niet wat.

2 nieuwe Fibaro2 RGBW controller aangeschaft (pricewatch: Fibaro RGBW Controller 2), led strip geprepareerd en aangesloten, module ge-include op nog de laatste stable (2020.2.11995).
Devices zijn zichtbaar maar ledstrip gaat niet aan. Alles nogmaals gecontroleerd maar lijkt het niet te doen.

Om uit te sluiten dat het aan mijn aansluit skills ligt heb ik een andere ledstrip aangesloten, andere voeding, en ook de 2e Fibaro RGBW dimmer. Zelfde resultaat.

Omdat de controller op 25 september 2020 is uitgekomen heb ik eerst de dimmers ge-exclude, Domoticz middels: ./updatebeta naar de laatste versie gebracht, reboot en opnieuw 1 van de RGBW controllers ge-include.

Domoticz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pebiX_kt_v8FAeXuDKBZcVyVllE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/tJ7zRvk1jVmapBHggswZoqJG.png?f=fotoalbum_small

Helaas nog steeds het zelfde resultaat.

Om de voeding even uit te sluiten nogmaals en mijn aansluitskills heb ik een pricewatch: Fibaro RGBW Controller even uit een bestaande situatie gehaald en aangesloten. Dan werkt alles prima.

Dus waarschijnlijk mis ik iets maar wie heeft hem wel werkend en hoe? Lijkt mij niet dat ik 2 DOA's heb en de voedingen zijn ook uitgesloten samen met de ledstrips.

----------------------------Edit
ok, het is blijkbaar een Zwave implementatie probleem }:O ?

https://www.domoticz.com/...&t=31831&p=269758#p269758

Wel jammer dat de versie 1 controller bijna niet meer leverbaar is en ik nu versie 2 controllers ga terug sturen.

[ Voor 23% gewijzigd door stuffer op 27-02-2021 11:38 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

anconakip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
JE systeem op pairen zetten
En de slapende devices wakker maken en wachten tot er paired staat

Ze zijn geleerd, maar wss niet goed gepaird

Kijk eens in je map hoe ze in het netwerk zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:58
anconakip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:07:
[...]

denk het niet. Het is op de pc (google chrome), op de mobiele webpagina (chrome) en op de officiele Domoticz app .
Wat @Knielen zegt: Heb je al een andere browser geprobeerd? Firefox/Edge/Opera?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
@stuffer, de Fibaro RGBW Controller 2 is inderdaad een heel vaag apparaat binnen Domoticz. Zie jij 6 dimmers? Mooi! Dimmer 2 = algeheel, dimmer 3 = rood, dimmer 4 = groen, dimmer 5 = blauw, dimmer 6 = wit. Zet dimmer 2 op 100% (en aan) en ga vervolgens eens met dimmer 3, 4, 5 en 6 spelen.

Als je in domoticz een mooi RGBWZ apparaat wil, dan zal je even moeten spelen met DzVents (of wachten tot ik tijd heb gevonden om daarvoor een DzVents scriptje voor te posten; er is wat simpele wiskunde nodig om hen en terug te rekenen tussen de 5 dimmers en de RGBWZ parameters.)

[ Voor 11% gewijzigd door Groentjuh op 27-02-2021 19:30 . Reden: Zijn zelfs 6 dimmers; waar dimmer 1 voor dient is onbekend. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Groentjuh schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:19:
@stuffer, de Fibaro RGBW Controller 2 is inderdaad een heel vaag apparaat binnen Domoticz. Zie jij 5 dimmers? Mooi! Dimmer 1 = algeheel, dimmer 2 = rood, dimmer 3 = groen, dimmer 4 = blauw, dimmer 5 = wit. Zet dimmer 1 op 100% (en aan) en ga vervolgens eens met dimmer 2, 3, 4 en 5 spelen.

Als je in domoticz een mooi RGBWZ apparaat wil, dan zal je even moeten spelen met DzVents (of wachten tot ik tijd heb gevonden om daarvoor een DzVents scriptje voor te posten; er is wat simpele wiskunde nodig om hen en terug te rekenen tussen de 5 dimmers en de RGBWZ parameters.)
Ik denk eerder dat die nog correct geïmplementeerd moet worden.

Heb het op de github gezet zie https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4690 maar vind de wiki om hem toe te laten voegen net wat boven m'n pet gaan. Ik probeer het vanavond even rustig te lezen.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
@stuffer, OpenZWave herkent het apparaat en bevat alle params. Hij werkt in mijn Domoticz. Gebruiksvriendelijk, nee. Werkt het, ja!

Welke devices zie je nu in Domoticz? En heb je daadwerkelijk geprobeerd wat ik als suggestie gaf?

Als je je module aangesloten hebt, dan wil ik best even meekijken via Anydesk of iets dergelijks.

Oh ja en misschien is de bekabeling testen ook iets wat wel handig is. Neem eens een kabeltje en doe die eens kort tussen V-/GND van de voeding en IN1. Aangenomen dat de rest goed zit, zou dan rood moeten gaan branden.

[ Voor 72% gewijzigd door Groentjuh op 27-02-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Vanmorgen heb ik 2 Thermo/Hygrometers van het merk Brifi ontvangen. In de Raspberry krijgen ze de naam ‘ThermoBeacon‘ als ik de opdracht ‘ sudo hcitool lescan’ uit laat voeren.
Daarnaast gebruik ik een script die de temp/hygro van mijn 2 Xiaomi Mijia (‘MJ_HT_V1’ ) uitleest en in Domoticz toont.
Nu had ik gehoopt dat ik het MAC-adres van die 2 nieuwe maar in het script hoefde toe te voegen en dat het dan zou werken, maar helaas.... te simpel gedacht.

Er is wel een app voor (Sensor Blue), maar dan heb ik weer een aparte app. Dus zou ik ze toch graag in Domoticz krijgen.
Weet iemand een manier om die 2 Brifi ThermoBeacon’s in Domoticz te krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door funske op 27-02-2021 19:48 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFox99
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-09 21:37
Heeft iemand ervaring met USB passthrought Domoticx in een LXC op proxmox ?
Ik gebruik ubuntu als basis, met een kabel voor een slimme meter aangesloten. Diverse tutorials doorgelopen en udev regels aangemaakt voor persistent maken van de USB. Dat lijkt allemaal te werken, zelfs cu -l /dev/DSMR -s 9600 -E c --parity=none geeft informatie op de console van de LXC.

Maar in domoticz komt de serial port niet naar voren. Werkt dit niet in een LXC en moet het een VM worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Groentjuh schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:03:
@stuffer, OpenZWave herkent het apparaat en bevat alle params. Hij werkt in mijn Domoticz. Gebruiksvriendelijk, nee. Werkt het, ja!

Welke devices zie je nu in Domoticz? En heb je daadwerkelijk geprobeerd wat ik als suggestie gaf?

Als je je module aangesloten hebt, dan wil ik best even meekijken via Anydesk of iets dergelijks.

Oh ja en misschien is de bekabeling testen ook iets wat wel handig is. Neem eens een kabeltje en doe die eens kort tussen V-/GND van de voeding en IN1. Aangenomen dat de rest goed zit, zou dan rood moeten gaan branden.
Ja heb het net geprobeerd, werkt het ja. Maar of het handig is is een 2e. Er komt nu wel voor de eerste keer licht uit de strip met deze dimmer dus het is idd geen DOA. Ik ben bang dat dit niet de oplossing gaat zijn die ik zoek. En dat is voor het eerst sinds 2012 dat ik Domoticz gebruik.

Ik snap van de Github (was jij toevallig de 2e die reageerde?) dat het een complexere dimmer is om volledig te implementeren is in OpenZwave maar dan nog is dit voor mij niet een directe oplossing. Het is wel jammer dat Fibaro de versie 1 blijkbaar goed in elkaar heeft gezet en versie 2 zo complex maakt dat het niet juist te doen is.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:17

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ben ik de enige die al bijna 2 dagen geen buienradar gegevens binnen krijgt?
http://xml.buienradar.nl/ is ook niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
stuffer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Ja heb het net geprobeerd, werkt het ja. Maar of het handig is is een 2e. Er komt nu wel voor de eerste keer licht uit de strip met deze dimmer dus het is idd geen DOA. Ik ben bang dat dit niet de oplossing gaat zijn die ik zoek. En dat is voor het eerst sinds 2012 dat ik Domoticz gebruik.

Ik snap van de Github (was jij toevallig de 2e die reageerde?) dat het een complexere dimmer is om volledig te implementeren is in OpenZwave maar dan nog is dit voor mij niet een directe oplossing. Het is wel jammer dat Fibaro de versie 1 blijkbaar goed in elkaar heeft gezet en versie 2 zo complex maakt dat het niet juist te doen is.
Ja, ik reageerde ook op github. Je kunt hem wel makkelijker te bedienen maken met een stuk DzVent script. Dat moet ik ook nog voor mijzelf scripten, maar daar had ik gewoon nog geen tijd voor gehad. Mocht ik eraan toe komen, dan post ik hem zeker. Overigens is losse RGBWW sliders nog niet eens zo erg. Ik zelf heb die eerste dimmer gewoon altijd op 100% staan en bedien die andere 4 dimmers gewoon. Wil je rood, dan zet je rood aan! Wit? Dan kanaal wit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
niki_lauda schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:40:
Ben jij misschien uniek in. Werkt voor mij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Groentjuh schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Ja, ik reageerde ook op github. Je kunt hem wel makkelijker te bedienen maken met een stuk DzVent script. Dat moet ik ook nog voor mijzelf scripten, maar daar had ik gewoon nog geen tijd voor gehad. Mocht ik eraan toe komen, dan post ik hem zeker. Overigens is losse RGBWW sliders nog niet eens zo erg. Ik zelf heb die eerste dimmer gewoon altijd op 100% staan en bedien die andere 4 dimmers gewoon. Wil je rood, dan zet je rood aan! Wit? Dan kanaal wit aan.
Heb er net even mee zitten spelen en denk dat ik er ook 1 van de 2 terug stuur. Het is niet het einde van de wereld maar er zijn meerdere bewoners die dit moeten snappen. Voor nu heb ik er even snel een aantal scenes van gemaakt die de kleur en lichtsterkte op een vaste waarde zet.

Het toch jammer dat Fibaro het ingewikkeld maakt om dit zo te implementeren zoals bij de versie 1 (die al wat jaartjes prima werkt hier).

Wel bedankt voor je aanwijzing, die had ik zelf niet zo gevonden en ook in het Domoticz forum kon ik geen oplossing vinden, ik heb daar even een link naar de github pagina gezet voor de volgende die er tegen aan loopt.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 19:39
TheFox99 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:47:
Heeft iemand ervaring met USB passthrought Domoticx in een LXC op proxmox ?
Dat lijkt allemaal te werken, zelfs cu -l /dev/DSMR -s 9600 -E c --parity=none geeft informatie op de console van de LXC.

Maar in domoticz komt de serial port niet naar voren. Werkt dit niet in een LXC en moet het een VM worden ?
Ik heb Domoticz in een LXC draaien onder proxmox met 2 USB devices, dus het moet kunnen. Werkt cu ook in de LXC onder het account van domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFox99
Vollervo schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Ik heb Domoticz in een LXC draaien onder proxmox met 2 USB devices, dus het moet kunnen. Werkt cu ook in de LXC onder het account van domoticz?
Goed om te lezen dat het zou moeten werken in LXC. Ik begon al te twijfelen aan mezelf. Ik heb domoticz onder root staan, dus geen aparte user. Wat vooral vreemd is dat er geen enkele seriële ( USB ) poort is te selecteren in domoticz. Het veld is gewoon leeg, ( ook in andere browser - dus geen addblocker o.i.d. ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:47
De laatste beta's hebben diverse problemen... draai je die toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFox99
DarkAllMan schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:09:
De laatste beta's hebben diverse problemen... draai je die toevallig?
Ik heb de installatie gedaan via de site ( curl -sSL install.domoticz.com | sudo bash ) en krijg je versie 2020.2 Voor de rest nog geen aanpassingen, alleen Setup - Hardware en dan P1 USB slimme meter. Het lijkt dat hij de USB naar serieel niet begrijpt.

udev:
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="1cf1", ATTRS{idProduct}=="0030", ATTRS{serial}=="DE2218584", MODE="0666", OWNER="100000", GROUP="100000", SYMLINK+="CONBEE"
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="AQ4T9J2J", MODE="0666", OWNER="100000", GROUP="100000", SYMLINK+="DSMR"

Config LXC container :
lxc.cgroup.devices.allow: c 189:* rwm
lxc.mount.entry: /dev/CONBEE dev/CONBEE none bind,optional,create=file
lxc.mount.entry: /dev/DSMR dev/DSMR none bind,optional,create=file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ben nu een tijdje bezig met Domoticz op een Raspbery pi en alles gaat aardig goed.
Alles loop ik tegen een probleem welke ik niet begrijp.
Via een schakelaar laat ik de motion detection van mijn camera's aan en uit gaan. Dit werkt via een url die ik uit laat voeren. Dit werkt goed. Alleen wil ik ook de preset van de camera kunnen wijzigen. Als ik deze probeer uit te voeren door blocky, if=open URL krijg ik een foutmelding: Error opening url. Vul ik dezelfde url in bij de schakelaar dan gaat het wel goed. Mis ik ergens een instelling? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Ik gebruik al sinds maart vorig jaar de Buienradar plugin. Die is er plotseling op 26 februari jl. om 15:13 mee opgehouden. Nu is dat wel eens eerder gebeurd, maar dan kwam de verbinding na uren, soms na een dag spontaan vanzelf weer terug. Maar deze keer is het dus al meer dan drie volle dagen uit de lucht. De ingebouwde buienradar doet het wel gewoon. Dan zul je zeggen gebruik de ingebouwde. Yep dat kan, maar de plugin had wat dingetjes die ik handiger vind dan de ingebouwde.
Iemand enig idee?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:01
visie schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:53:
Ben nu een tijdje bezig met Domoticz op een Raspbery pi en alles gaat aardig goed.
Alles loop ik tegen een probleem welke ik niet begrijp.
Via een schakelaar laat ik de motion detection van mijn camera's aan en uit gaan. Dit werkt via een url die ik uit laat voeren. Dit werkt goed. Alleen wil ik ook de preset van de camera kunnen wijzigen. Als ik deze probeer uit te voeren door blocky, if=open URL krijg ik een foutmelding: Error opening url. Vul ik dezelfde url in bij de schakelaar dan gaat het wel goed. Mis ik ergens een instelling? :?
Handig om een prinstcreen van je blocky te plaatsen. Dan kan iemand kijken waar het fout gaat.
Nu moeten we een glazen bol gebruiken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Dylantje2 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:35:
[...]

JE systeem op pairen zetten
En de slapende devices wakker maken en wachten tot er paired staat

Ze zijn geleerd, maar wss niet goed gepaird

Kijk eens in je map hoe ze in het netwerk zitten
Dit is mijn map. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcvGbMdyolwoDUMECVfHdkDk094=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsfkhZ5ZQswzR4Ok58OX5iM6.jpg?f=fotoalbum_large
Maar als ik op pair druk gebeurt er niets in het pair scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

niki_lauda schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:40:
https://gathering.tweaker...message/66356844#66356844
Heb jij de plugin inmiddels weer werkend? Hier nog steeds zo dood als een pier.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Ik gebruik diverse scripts voor verlichting aan/uit te kunnen zetten.
Probleem is dat ik gebruik maak van gebruikervariabelen in Domoticz zodat ik altijd controle heb over de schakeling en voorkomen dat iets gaat pendelen. Dit werkt zeer stabiel voor ruim 1.5 jaar.

Maar het probleem is dat bovenstaand scenario prima werkt maar gebruik sinds kort ook HomeHabit en daar zet je dan de lamp in de App om deze aan/uit te zetten. Werkt ook prima.

Nadeel is alleen dat hierdoor onderstaand script wordt overgeslagen omdat de lamp direct wordt geschakeld en de status van de switch dus niet veranderd en dus ook niet de variabelen. Hierdoor klopt de status niet meer.

Stel ik zet de lamp aan met de App (switch_state_tuinhek blijft dus status OFF houden na aanzetten) en later wil ik de lamp uitzetten met de Round Switch dan werkt deze niet omdat switch_state_tuinhek OFF heeft ipv ON. Ik moet dan 2x klikken om de variabelen weer goed te krijgen.

Nu kan ik de switch ook toevoegen aan de App maar dit werkt gewoon niet echt lekker om daarmee de lamp te schakelen.

Iemand een idee/tip waarmee ik de gebruikersvariabelen kan switchen ook als ik de lamp zelf via een Gui aanzetten.

Dacht eerst aan de On Action manier maar dan moet ik per lamp 2 scripts gaan aanmaken bij On Action en Off Action. Niet echt handig. Mogelijk dat ik Json (/json.htm?type=command&param=updateuservariable&vname=USERVARIABLENAME&vtype=USERVARIABLETYPE&vvalue=USERVARIABLEVALUE) regel kan toevoegen om de variabelen direct te schakelen maar ook dat is niet echt een handige manier.

Voorbeeld
Onderstaand 1 van de script. Deze schakelt een lamp bij een brug over de sloot als ik met de hond ga lopen. 1x klikken en de lamp blijft aan tot ik deze uitzetten. Dubbelklik zorgt ervoor dat de lamp 2 minuten blijft branden.

Mocht het niet donker zijn (met lux sensor) dan werkt de lamp niet. Hiermee voorkom ik dat de switch per ongeluk wordt ingedrukt en de lamp de gehele dag brand.

Hardware
1x Xiaomi Round Switch
1x Action Wifi Smart plug met Tasmota

Script wat af gaat als de Round Switch 1x of dubbelklik wordt uitgevoerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
local isdark_switch = 'State - IsDonker'

commandArray = {}

if devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] then
    if (devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] == 'Click' and otherdevices['Vakantie'] == 'Off' and otherdevices[isdark_switch] == 'On' and otherdevices['Zon op-onder'] == 'On' and uservariables['switch_state_tuinhek'] == 'Off') then
        commandArray['Lamp bij Tuinhek']='On'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek']= 'On'
            print('<font color="blue">Lamp bij Tuinhek is aan!!</font>')

elseif (devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] == 'Click' and otherdevices[isdark_switch] == 'Off' and otherdevices['Zon op-onder'] == 'Off' and uservariables['switch_state_tuinhek_double'] == 'Off') then
            print('<font color="blue">Lamp bij Tuinhek gaat NIET aan, het is niet donker genoeg!!</font>')

elseif (devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] == 'Double Click' and uservariables['switch_state_tuinhek_double'] == 'Off') then
        commandArray['Lamp bij Tuinhek']='On FOR 2'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek_double']= 'On'
            print('<font color="blue">Lamp bij Tuinhek is aan voor 2 minuten!!</font>')
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek_double']= 'Off'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek']= 'Off'

elseif (devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] == 'Click' and uservariables['switch_state_tuinhek'] == 'On') then
        commandArray['Lamp bij Tuinhek']='Off'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek']= 'Off'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek_double']= 'Off'
            print('<font color="blue">Lamp bij Tuinhek is uit!!</font>')
    end
end

return commandArray

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
@MikeOO Maar dan gebruik jij ook geen lokale schakelaars die op de te schakelen lampen zijn aangesloten?
Als je gewoon de status van de lampen uitleest dan heb je dit probleem niet.
Of je hebt net zoals ik ook z wave en dan is de status update in domoticz niet altijd goed.
Ik heb dit opgelost door het vermogen / stroom van de lamp uit te lezen, die word wel geupdate. Dit werkt betrouwbaar, je krijgt enkel als je scripts laat triggeren op verbruik (te) veel triggers doordat verbruik iets varieert.

Mijn zigbee icasa dimmers met report aan werken wel probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
DjAntoon schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:24:
@MikeOO Maar dan gebruik jij ook geen lokale schakelaars die op de te schakelen lampen zijn aangesloten?
Als je gewoon de status van de lampen uitleest dan heb je dit probleem niet.
Of je hebt net zoals ik ook z wave en dan is de status update in domoticz niet altijd goed.
Ik heb dit opgelost door het vermogen / stroom van de lamp uit te lezen, die word wel geupdate. Dit werkt betrouwbaar, je krijgt enkel als je scripts laat triggeren op verbruik (te) veel triggers doordat verbruik iets varieert.

Mijn zigbee icasa dimmers met report aan werken wel probleemloos.
Klopt gebruik geen fysieke schakelaars maar Xiaomi draadloze schakelaars icm Xiaomi Gateway.
Smartplug geeft icm met Smartplugs de werkelijke status weer dus die klopt altijd.

Maar inderdaad een goeie om gewoon de status te gebruiken en kijken hoe dit gaat. Ooit begonnen met 433Mhz klikaan en daarmee ging het natuurlijk wel eens fout en heb toen de variabele moeten inzetten.
En dan blijf je zo denken blijkt nu >:)

Maar op zich als iemand een tip heeft hoe je de variabele nog meer kunt aanpassen dan hou ik mij hiervoor aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

anconakip schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:56:
[...]

Dit is mijn map. [Afbeelding]
Maar als ik op pair druk gebeurt er niets in het pair scherm.
En dan je device wakker maken...
Pair en device wakeup
En dan even geduld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Copitano schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Heb in de plugin de url gewijzigd in https://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Iemand een idee?

Ik heb m'n RPi ge-update en ook Domoticz. Nu krijg ik niets meer binnen via MQTT Discovery. Heb de map verwijderd en opnieuw de plugin geïnstalleerd. Helaas nog niets. Ehhh.... ?

Dit zie ik nog wel voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
2021-03-02 22:32:23.152 Python Plugin System: (MQTT discovery) 018/Apple TV woonkamer (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.155 Python Plugin System: (MQTT discovery) 009/Stroomblok kledingkamer (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.158 Python Plugin System: (MQTT discovery) 016/Foscam camera (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.161 Python Plugin System: (MQTT discovery) 005/String lampen achtertuin (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.164 Python Plugin System: (MQTT discovery) 014/MQTT discovery - Lampjes kerstboom (S) Button1: Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.165 Python Plugin System: (MQTT discovery) 010/Lampjes kerstboom (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.168 Python Plugin System: (MQTT discovery) 008/Lamp openslaande deuren (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.171 Python Plugin System: (MQTT discovery) 004/Kerstlichtjes lage kast: Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.175 Python Plugin System: (MQTT discovery) 006/Spot garage (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.178 Python Plugin System: (MQTT discovery) 003/Domoticz power switch: Setting TimedOut: '0'
2021-03-02 22:32:23.181 Python Plugin System: (MQTT discovery) 012/Deurbel Wemos (1): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.183 Python Plugin System: (MQTT discovery) 017/Deurbel(1): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.187 Python Plugin System: (MQTT discovery) 015/CV Ketel (Sonoff TH16): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.190 Python Plugin System: (MQTT discovery) 013/Verlichting voortuin (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.193 Python Plugin System: (MQTT discovery) 027/Subwoofer (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.196 Python Plugin System: (MQTT discovery) 001/Lamp boekenplank (S): Setting TimedOut: '1'

De switches ed blijven nu alleen rood, er wordt niets in het log meer weergegeven.

Edit: de Sonoffs (met Tasmota) kunnen niet meer bij de RPi komen zie ik. Maar er is vwb de instellingen niets aangepast, wat zou de oorzaak (oplossing) kunnen zijn?

22:36:09 MQT: Attempting connection...
22:36:09 MQT: Connect failed to 192.168.0.126:1883, rc -2. Retry in 10 sec

[ Voor 89% gewijzigd door M.v.Veelen op 02-03-2021 22:38 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:36

Seafarer

XXX

M.v.Veelen schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:31:
Iemand een idee?

Ik heb m'n RPi ge-update en ook Domoticz. Nu krijg ik niets meer binnen via MQTT Discovery. Heb de map verwijderd en opnieuw de plugin geïnstalleerd. Helaas nog niets. Ehhh.... ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
2021-03-02 22:32:23.152 Python Plugin System: (MQTT discovery) 018/Apple TV woonkamer (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.155 Python Plugin System: (MQTT discovery) 009/Stroomblok kledingkamer (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.158 Python Plugin System: (MQTT discovery) 016/Foscam camera (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.161 Python Plugin System: (MQTT discovery) 005/String lampen achtertuin (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.164 Python Plugin System: (MQTT discovery) 014/MQTT discovery - Lampjes kerstboom (S) Button1: Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.165 Python Plugin System: (MQTT discovery) 010/Lampjes kerstboom (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.168 Python Plugin System: (MQTT discovery) 008/Lamp openslaande deuren (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.171 Python Plugin System: (MQTT discovery) 004/Kerstlichtjes lage kast: Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.175 Python Plugin System: (MQTT discovery) 006/Spot garage (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.178 Python Plugin System: (MQTT discovery) 003/Domoticz power switch: Setting TimedOut: '0'
2021-03-02 22:32:23.181 Python Plugin System: (MQTT discovery) 012/Deurbel Wemos (1): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.183 Python Plugin System: (MQTT discovery) 017/Deurbel(1): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.187 Python Plugin System: (MQTT discovery) 015/CV Ketel (Sonoff TH16): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.190 Python Plugin System: (MQTT discovery) 013/Verlichting voortuin (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.193 Python Plugin System: (MQTT discovery) 027/Subwoofer (S): Setting TimedOut: '1'
2021-03-02 22:32:23.196 Python Plugin System: (MQTT discovery) 001/Lamp boekenplank (S): Setting TimedOut: '1'

De switches ed blijven nu alleen rood, er wordt niets in het log meer weergegeven.

Edit: de Sonoffs (met Tasmota) kunnen niet meer bij de RPi komen zie ik. Maar er is vwb de instellingen niets aangepast, wat zou de oorzaak (oplossing) kunnen zijn?

Ik heb een update gedaan en daarna infkuxdb erop gezet.
Maar tasmoticz (auto discovery) lijkt de sonoffs met Tasmota niet meer te herkennen. De P1 meter uitlezen gaat gewoon door. Gaat hier dus ook niet goed.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Oei, ligt het aan de Domoticz (Beta) versie dan? Ik lees niet dat je verder iets hebt ge-update aan de RPi zelf.

Dat is het lastige van een Beta versie, je kunt je een keer verslikken. Hopelijk komt er snel een oplossing. Teruggaan naar een eerdere versie is geen eenvoudige klus ben ik bang.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Bedoel je dit in 'buienradar.py' regels 15 en 16 in plaats van 12 en13?
Ik krijg er nog geen beweging in. Vergeet ik nog iets?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
    # Get the weather information from http://xml.buienradar.nl
    #

def getBuienradarXML(self, file = ''):

self.tree = None

if file != '':
            self.tree = ET.ElementTree(file=file)
            return

#  url         = 'http://xml.buienradar.nl/'
     #  urlbackup   = 'https://api.buienradar.nl/'

url         = 'http://xml.buienradar.nl/'
       urlbackup   = 'https://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml'
        try:
            Domoticz.Log('Retrieve weather data from ' + url)
            xml = urllib.request.urlopen(url, data=None)
        except (urllib.error.HTTPError, urllib.error.URLError) as e:
            Domoticz.Error("Error: " + str(e) + " URL: " + url)
            Domoticz.Log("Going to try another Buienradar URL")
            try:
                Domoticz.Log('Retrieve weather data from ' + urlbackup)
                xml = urllib.request.urlopen(urlbackup, data=None)
                Domoticz.Error("Error: " + str(e) + " URL: " + urlbackup)

try:
            self.tree = ET.parse(xml)
        except ET.ParseError as err:
            Domoticz.Log("XML parsing error: " + str(err))

self.lastUpdate = datetime.now()

Ik krijg in het log deze foutmeldingen

code:
1
2
3
4
5
6
7
2021-03-02 23:26:52.770 Error: Buienradar hardware (31) thread seems to have ended unexpectedly
2021-03-02 23:27:02.356 Error: (Buienradar) failed to load 'plugin.py', Python Path used was '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-buienradar/:/usr/lib/python35.zip:/usr/lib/python3.5:/usr/lib/python3.5/plat-arm-linux-gnueabihf:/usr/lib/python3.5/lib-dynload:/usr/local/lib/python3.5/dist-packages:/usr/lib/python3/dist-packages:/usr/lib/python3.5/dist-packages'.
2021-03-02 23:27:02.357 Error: (Buienradar) Module Import failed, exception: 'IndentationError'
2021-03-02 23:27:02.357 Error: (Buienradar) Import detail: File: /home/pi/domoticz/plugins/domoticz-buienradar/buienradar.py, Line: 87, offset: 62
2021-03-02 23:27:02.357 Error: (Buienradar) Error Line ' url = 'http://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml'
2021-03-02 23:27:02.357 '
2021-03-02 23:28:02.798 Error: Buienradar hardware (31) thread seems to have ended unexpectedly

Andersom heb ik ook al geprobeerd. Dus:
code:
1
2
       url         = 'http://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml'
       urlbackup   = 'https://api.buienradar.nl/'

En:

code:
1
2
       url         = 'https://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml'

Bij elke wijziging ook domoticz een restart gegeven. Tot nu toe nada :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 03-03-2021 00:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05
M.v.Veelen schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:31:
Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

Waarschijnlijk ligt dit aan de update van Mosquitto, ik ben daar eerder deze week ook tegenaan gelopen i.c.m. gBridge.
Tijdens de update van de pi is bij mij i.i.g.Mosquitto van 1.6.12 naar 2.0.8 bijgewerkt.
Voor mij heb ik het als volgt opgelost:

maak als root het volgende bestand aan: /etc/mosquitto/conf.d/extra.conf met daarin deze waardes:
code:
1
2
listener 1883
allow_anonymous true

Herstart daarna mosquitto:
code:
1
systemctl restart mosquitto

Tenslotte moet je in de MQTT config van Domoticz tls1 naar tls1.2 veranderen.

Als alternatief zou je mosquito ook kunnen downgraden met de volgende 2 commando's:

code:
1
2
apt install mosquitto=1.6.12-0mosquitto1~buster1
apt-mark hold mosquitto

De laatste regel zorgt ervoor dat mosquitto alsnog niet bijgwerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Hey, dat is een mooie oplossing zeg!

Het werkt in ieder geval weer met deze tips, thanks !

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
en toch werkt het niet. De sensor werkt en de dummy schakelaar (met timer) werkt ook zodat overdag de lamp niet gaat schijnen. De lamp werkt ook. Maar het script werkt niet. Ik snap er niks van, wie kan mij helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JsolhWLdK3HWT5yXx0lsTbD0U8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J49LVGgziBUr5uKQ5e4kUZeA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvNPn94Sz6CoPLGUlwXJyVk2VjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yz3lY4eG1c2rbqhFDQIq0Og6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 14:44
@Rolandtwilt Weet je zeker dat je Dummy goed werkt? Het is namelijk nogal tricky om 'Na Zonsopgang' als 'Uit' te definiëren. 22:00 uur in de avond is voor Domoticz namelijk ook 'na zonsopgang', het is in dit geval namelijk later dan 07:19 uur. Het kan nu zomaar zijn dat je Dummy constant aan en uit gaat omdat er aan 2 voorwaarden wordt voldaan in de avond (namelijk zowel na zonsopgang als na zonsondergang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Knielen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:39:
@Rolandtwilt Weet je zeker dat je Dummy goed werkt? Het is namelijk nogal tricky om 'Na Zonsopgang' als 'Uit' te definiëren. 22:00 uur in de avond is voor Domoticz namelijk ook 'na zonsopgang', het is in dit geval namelijk later dan 07:19 uur. Het kan nu zomaar zijn dat je Dummy constant aan en uit gaat omdat er aan 2 voorwaarden wordt voldaan in de avond (namelijk zowel na zonsopgang als na zonsondergang).
Er staat toch 30 minuten na zonsopgang / zonsondergang? Dat zijn maar (respectievelijk) twee tijdstippen (in zijn screenshot op die dag 7:49u en 18:52u). Die timers gebruik ik hier ook, werkt goed.
Je moet wel oppassen met alléén 'na zonsop/ondergang', vooral in scripts.

@Rolandtwilt Wat werkt er precies niet en wat verwacht je dat hij doet? (ik kan het afleiden, maar begrijp liever eerst wat jij wil).

[ Voor 8% gewijzigd door Wiley99 op 03-03-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
De fout zit hem waarschijnlijk in de Set.. for X minutes.
Je hebt daar nu staan set on for 1 uur minuten.
Er moet in dat vakje volgens mij gewoon een getal staan en geen tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Rolandtwilt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:21:
en toch werkt het niet. De sensor werkt en de dummy schakelaar (met timer) werkt ook zodat overdag de lamp niet gaat schijnen. De lamp werkt ook. Maar het script werkt niet. Ik snap er niks van, wie kan mij helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan logging toevoegen om te zien of het script wel iets doet en wat hij herkent.
Ook even dubbel checken of het script niet disabled is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Voordat ik al te rigoureuze maatregelen neem: De buienradar (Weather Lookup) plugin levert niet meer.
Ik wil de plugin tijdelijk uitschakelen tot ik een oplossing gevonden heb. Maar hoe zet je zo'n plugin uit zonder alles te verwijderend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Ik ben mijn zolder aan het opruimen en kom een oude Philips SP370 tegen:
Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/SBCSP370_10-IMS-nl_NL?$jpglarge$&wid=960

Nu kom ik tegen dat 'ie via Domoticz is aan te sturen, maar ik heb daar zelf geen interesse in. Ik heb 'm al veel te lang bewaard, maak ik iemand hier nog blij met dit ding?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Copitano schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:34:
[...]

Bedoel je dit in 'buienradar.py' regels 15 en 16 in plaats van 12 en13?
Ik krijg er nog geen beweging in. Vergeet ik nog iets?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
    # Get the weather information from http://xml.buienradar.nl
    #

def getBuienradarXML(self, file = ''):

self.tree = None

if file != '':
            self.tree = ET.ElementTree(file=file)
            return

#  url         = 'http://xml.buienradar.nl/'
     #  urlbackup   = 'https://api.buienradar.nl/'

url         = 'http://xml.buienradar.nl/'
       urlbackup   = 'https://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml'
        try:
            Domoticz.Log('Retrieve weather data from ' + url)
            xml = urllib.request.urlopen(url, data=None)
            Domoticz.Error("Error: " + str(e) + " URL: " + url)
            Domoticz.Log("Going to try another Buienradar URL")
            try:
                Domoticz.Log('Retrieve weather data from ' + urlbackup)
                xml = urllib.request.urlopen(urlbackup, data=None)
                Domoticz.Error("Error: " + str(e) + " URL: " + urlbackup)

try:
            self.tree = ET.parse(xml)
        except ET.ParseError as err:
            Domoticz.Log("XML parsing error: " + str(err))

self.lastUpdate = datetime.now()

Ik krijg in het log deze foutmeldingen

code:
1
2
3
4
5
6
7
2021-03-02 23:26:52.770 Error: Buienradar hardware (31) thread seems to have ended unexpectedly
2021-03-02 23:27:02.356 Error: (Buienradar) failed to load 'plugin.py', Python Path used was '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-buienradar/:/usr/lib/python35.zip:/usr/lib/python3.5:/usr/lib/python3.5/plat-arm-linux-gnueabihf:/usr/lib/python3.5/lib-dynload:/usr/local/lib/python3.5/dist-packages:/usr/lib/python3/dist-packages:/usr/lib/python3.5/dist-packages'.
2021-03-02 23:27:02.357 Error: (Buienradar) Module Import failed, exception: 'IndentationError'
2021-03-02 23:27:02.357 Error: (Buienradar) Import detail: File: /home/pi/domoticz/plugins/domoticz-buienradar/buienradar.py, Line: 87, offset: 62
2021-03-02 23:27:02.357 Error: (Buienradar) Error Line ' url = 'http://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml'
2021-03-02 23:27:02.357 '
2021-03-02 23:28:02.798 Error: Buienradar hardware (31) thread seems to have ended unexpectedly

Andersom heb ik ook al geprobeerd. Dus:
code:
1
2
       url         = 'http://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml'

En:

code:
1
2

Bij elke wijziging ook domoticz een restart gegeven. Tot nu toe nada :'(
code:
1
2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

niki_lauda schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:37:
[...]

code:
1
2
Yep, die had ik dus al geprobeerd en leverde ook niets op. Ga het nog eens proberen. Misschien de hele Pi nog eens opnieuw starten :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:09:
Voordat ik al te rigoureuze maatregelen neem: De buienradar (Weather Lookup) plugin levert niet meer.
Ik wil de plugin tijdelijk uitschakelen tot ik een oplossing gevonden heb. Maar hoe zet je zo'n plugin uit zonder alles te verwijderend?
Bij hardware en dan de plugin selecteren is er toch een enable/disable toggle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Vandaag heb ik alles opnieuw moeten installeren omdat hij kompleet vast was gelopen.
Mijn laatste backup was van 3 dagen geleden. Dus er ontbreken nu 3 dagen bijv in het stroom en gasverbruik.
Is dat nog op de e.o.a. manier aan te vullen in de database? Bijv 3 keer een gemiddelde van de 3 dagen ervoor o.i.d.?

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
wat ik graag wi lis dat de schijnwerper aangesuurd door de PIR alleen aangaat als het donker is.
Maar volgens mij heb ik er een rommeltje van gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:31

tozzke

aka tozzert

Rolandtwilt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De fout zit hem in het verkeerde 'If' block
Als je maar 1 voorwaarde hebt, MOET je het block hebben ZONDER gear icoontje linksboven (of wat het ook moge zijn) :)
Die mét gear kun je alleen gebruiken als je else if's toevoegt

althans.... dat was zo toen ik nog Domoticz gebruikte (en dan ook nog een oude versie)

edit:

Overigens is de 'On for x minutes' ook altijd een tricky bastard geweest... al doet die eigenlijk precies wat hij zegt...
Is die switch uit en je zet heb aan voor 1 minuut, zal hij keurig aan gaan en na die minuut uit....
Is die switch echter al aan en dit script triggert, gaat hij wederom aan (ook al was hij al aan) en keert hij na die minuut terug naar de staat van vóór het triggeren. Dus weer aan in dit geval :)

[ Voor 25% gewijzigd door tozzke op 03-03-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 19:39
Copitano schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Buienradar heeft wat gesputterd de laatste dagen, maar op het moment geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Vollervo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Buienradar heeft wat gesputterd de laatste dagen, maar op het moment geen problemen...
Zojuist nogmaals geprobeerd, maar ik blijft deze fout krijgen.
code:
1
2
3
4
5
6
2021-03-03 22:05:36.748 Error: (Buienradar) failed to load 'plugin.py', Python Path used was '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-buienradar/:/usr/lib/python35.zip:/usr/lib/python3.5:/usr/lib/python3.5/plat-arm-linux-gnueabihf:/usr/lib/python3.5/lib-dynload:/usr/local/lib/python3.5/dist-packages:/usr/lib/python3/dist-packages:/usr/lib/python3.5/dist-packages'.
2021-03-03 22:05:36.748 Error: (Buienradar) Module Import failed, exception: 'IndentationError'
2021-03-03 22:05:36.749 Error: (Buienradar) Import detail: File: /home/pi/domoticz/plugins/domoticz-buienradar/buienradar.py, Line: 87, offset: 63
2021-03-03 22:05:36.749 Error: (Buienradar) Error Line ' url = 'https://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml'
2021-03-03 22:05:36.749 '
2021-03-03 22:06:38.373 Error: Buienradar hardware (31) thread seems to have ended unexpectedly

Als ik het alternatief van @niki_lauda er in zet krijg ik nog steeds deze foutmelding in het log
code:
1
2
2021-03-03 23:03:03.212 Error: BuienRadar: Problem Connecting to Buienradar! (Check your Internet Connection!)
2021-03-03 23:03:43.072 Error: Buienradar hardware (31) thread seems to have ended unexpectedly

De ingebakken buienradar 'Buienradar (Dutch Weather Information)' doet het wel gewoon.
Misschien moet ik de hele plugin verwijderen en opnieuw installeren. Ben alleen bang dat ik dan ook alle idx'en in andere scripts moet veranderen.

EDIT: Opgelost. Wat het geweest is weet ik niet, maar ik heb van de github pagina gewoon de complete inhoud van buienradar.py gekopieerd en over die in de pluginmap heen geschreven. Zal dus wel hier of daar een spatie ofzo geweest zijn. Het werkt weer :)

[ Voor 17% gewijzigd door Copitano op 03-03-2021 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Niet online
MikeOO schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:34:
[...]

Handig om een prinstcreen van je blocky te plaatsen. Dan kan iemand kijken waar het fout gaat.
Nu moeten we een glazen bol gebruiken >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exQJnjw4zVMNxda26EkVh7FwifM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5OB0DPWEuzOCVagSUG6dd00W.png?f=fotoalbum_large

Deze link werkt dus bij Blokcy niet maar vul ik hem in bij de schakelaar als url werkt ie wel...
192.168.1.51:80/cgi-bin/ptz.cgi?action=start&channel=0&code=GotoPreset&arg1=0&arg2=1&arg3=0
Iemand een idee waar het mis kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

visie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:58:
[...]

[Afbeelding]

Deze link werkt dus bij Blokcy niet maar vul ik hem in bij de schakelaar als url werkt ie wel...

[...]

Active en andere opties geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voeg anders eens een extra log element toe, zodat je zeker weet dat je blocky getriggerd wordt. (Debug > Write to log).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 14:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
visie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:58:
Beetje flauw misschien. Maar oplossing is vaak geen Blocky meer gebruiken, maar overstappen op dzvents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Beetje flauw misschien. Maar oplossing is vaak geen Blocky meer gebruiken, maar overstappen op dzvents.
Blocky is voor een beginneling als ik easy peasy.
Heb jij misschien een goede tip hoe ik het beste kan beginnen? Waar kan ik me inlezen (behalve bij Domoticz site zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
tozzke schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:18:
[...]

De fout zit hem in het verkeerde 'If' block
Als je maar 1 voorwaarde hebt, MOET je het block hebben ZONDER gear icoontje linksboven (of wat het ook moge zijn) :)
Die mét gear kun je alleen gebruiken als je else if's toevoegt

althans.... dat was zo toen ik nog Domoticz gebruikte (en dan ook nog een oude versie)

edit:

Overigens is de 'On for x minutes' ook altijd een tricky bastard geweest... al doet die eigenlijk precies wat hij zegt...
Is die switch uit en je zet heb aan voor 1 minuut, zal hij keurig aan gaan en na die minuut uit....
Is die switch echter al aan en dit script triggert, gaat hij wederom aan (ook al was hij al aan) en keert hij na die minuut terug naar de staat van vóór het triggeren. Dus weer aan in dit geval :)
Bedankt ik ga dit proberen, trouwens: allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Dylantje2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:17:
[...]

En dan je device wakker maken...
Pair en device wakeup
En dan even geduld hebben
Ik heb alles opnieuw geinstalleerd. Heel domoticz vanaf 0. Maar nu is dit mijn zigbee pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-NJNsW3rJ0VYMQYdec1kGQsNnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EOwQTKAQprLx8SZduUj9yPD.jpg?f=fotoalbum_large
helemaal niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 14:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
visie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:12:
Behalve dan dat het enorm overwachte dingen doet, waardoor het dus niet meer zo easy peasy is als mensen denken.
Heb jij misschien een goede tip hoe ik het beste kan beginnen? Waar kan ik me inlezen (behalve bij Domoticz site zelf).
De wiki op Domoticz website helpt al een heel eind. Verder zijn wij nooit te beroerd om je te helpen met scripts maken.

Zie hieronder het Dzvents script van je blocky

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 04-03-2021
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: 
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
        devices = {
            100 -- IDX van Motion Achterkant
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
     --Declarations
    local Motion        = domoticz.devices(100) -- IDX van Motion Achterkant

--Function
        if (Motion.active) then 
            domoticz.openURL({ -- Link
                    url = 'http://192.168.1.51:80/cgi-bin/ptz.cgi?action=start&channel=0&code=GotoPreset&arg1=0&arg2=1&arg3=0',
                    method = "GET",
                    })
        end    
    end
}

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 04-03-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 15:20
Even een vraag aan de YouLess gebruikers hier, hopelijk kunnen die mij helpen. Ik ben eruit wat de Youless verstuurt, volgens de Log:

name=Youless value=1255713

Deze value is idd de meterstand op het het moment. Alleen het lukt mij niet in Grafana om dit er nog goed uit te kunnen halen om zo het verbruik per dag (today so far) te kunnen zien.. Is iemand wel gelukt..? Wat er gebeurt is dit:

Datum: 01-01-2021 00:00:00. Waarde: 1255700
Datum: 01-01-2021 00:01:00. Waarde: 1255701

Het verbruik is dan dus 100 watt om 1 over 12. Je wilt dus de huidige waarde hebben in Grafana, minus de waarde van toen het 00:00:00 was. Dat geeft je totale verbruik weer van vandaag. Is iemand dat hier gelukt om in Grafana te krijgen? Ik loop er op vast om het goed te krijgen en heb al van alles geprobeerd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
visie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:12:
Gewoon beginnen, dan loop je ergens tegen aan en dan ga je zoeken of je vraagt hier. ;)

Bedenk vooral ook dat dzVents gewoon lua is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

anconakip schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Ik heb alles opnieuw geinstalleerd. Heel domoticz vanaf 0. Maar nu is dit mijn zigbee pagina:
[Afbeelding]
helemaal niets.
Iets anders als ik gezegd had.
Maar zigbee2mqtt werkend krijgen is weer iets anders.
Hij loopt nu niet.
Ff de wiki van z2m checken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
funske schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:45:
Vandaag heb ik alles opnieuw moeten installeren omdat hij kompleet vast was gelopen.
Mijn laatste backup was van 3 dagen geleden. Dus er ontbreken nu 3 dagen bijv in het stroom en gasverbruik.
Is dat nog op de e.o.a. manier aan te vullen in de database? Bijv 3 keer een gemiddelde van de 3 dagen ervoor o.i.d.?
Van de database worden er toch ook uurlijkse backups gemaakt. Behalve als deze natuurlijk 3 dagen geleden is vastgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Ik heb al jullie adviezen opgevolgd, en toch stuurt de bewegingsmelder de schijnwerper niet aan. De dummy staat wel aan, zie het logboek......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7re9QVLE6a-3Oy3OO2vbFQ3yolY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sl2TswINhf8EfaxmQZ5lflHa.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 11 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!