LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)
Als dat aan staat kan je de pins op de hdmi poort inspecteren op schade. Een chromecast die los aan de poort hangt kan (permanent) voor zulke issues zorgen (been there). De poort ontlasten scheelt gedoe op lange termijn.
edit: niet de plug zelf (die blijft meestal prima) maar de TV poort dus (pin 13/17)
---
Zojuist STTE.231215.005 geinstalleerd.
Eindelijk een fatsoenlijke manier om van audio sink te switchen!
[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 26-02-2024 14:17 ]
- knip -
Moet je eens net na het eten proberen op werkdagen, soms begint de stream heel slecht.Toin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:09:
Vorige week was de beeldkwaliteit van Videoland dramatisch slecht. Net een oude versleten videoband. Het rare is dat via de app van de tv het beeld wel superscherp was. Beide via Wifi. Het rare is dat het ook wel eens een uur of wat goed gaat. Krijg de indruk dat het vooral 's avonds vaker stoort.
Heb het wifiplus station nu uit de meterkast verhuisd naar de gang. Gisteren geen storing ervaren. Benieuwd of dit de oplossing is.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)
Daar kan je nu dmv een lijst switchen tussen HDMI of Bluetooth apparaten (en ik neem aan USB ook, ongetest).
In een huishouden waar meerdere Chromecasts/Android TV devices in gebruik zijn en een scala aan hoofdtelefoons en oordopjes gebruikt worden is dit een verademing.
Als m'n vriendin mijn audio steelt kan ik nu snel terug switchen.
- knip -
- knip -
Jazeker. En op de tv ook. Stond ook al in mijn postRaymond P schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:14:
@alex3305 Heb je in de settings van Chromecast wel gecontroleerd of CEC (nog) aan staat?
Geen schade te zien aan de poort. Maar ik had nog een kort (10cm) female naar male HDMI kabeltje van de FireTV en die heb ik er nu tussen geduwd. De HDMI-CEC functie werkt nu weer op alle poortenAls dat aan staat kan je de pins op de hdmi poort inspecteren op schade. Een chromecast die los aan de poort hangt kan (permanent) voor zulke issues zorgen (been there). De poort ontlasten scheelt gedoe op lange termijn.
edit: niet de plug zelf (die blijft meestal prima) maar de TV poort dus (pin 13/17)

De chromecast vastplakken met een stukje (verwijderbare) dubbelzijdig tape en je kan waarschijnlijk door totdat je tv op een andere manier opgeeft.
De vraag was bewust, zodat we het over hetzelfde hebben.
- knip -
Ik zweer bij klittenband, maar idee is gelijk.Raymond P schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:35:
@alex3305 Mooi, dikke kans dat er een pin niet lekker zat.
De chromecast vastplakken met een stukje (verwijderbare) dubbelzijdig tape en je kan waarschijnlijk door totdat je tv op een andere manier opgeeft.
De vraag was bewust, zodat we het over hetzelfde hebben.
Onderitels, tijdbalk en zelfs de volume modal tot op het punt dat het volledig crasht als alles tegelijk moet.
Het overlay probleem lijkt dus significant erger te zijn geworden. Helaas. Wel omheen te werken, zie post van @daffie82 hierboven.
De interface is ook stroop met hardware overlay op GPU maar dat is wel vaker kort na een update. Handmatig cache wissen van systeemapps (launcher en gtv) helpt meestal.
- knip -
Gisteren geprobeert om een 4k film te streamen op Disney+, maar het beeld hapert veel. Als ik Disney+ via Ziggo start gebeurt dit niet.
Staan er instellingen niet goed?
Edit: Oh, ik wist niet dat mijn Sony TV aparte settings heeft voor elke HDMI uitgang. Motion blur en movie mode stonden aan. Uitgezet en het probleem is veel minder. Beeld blijft soepeler op de Ziggo machine, maar het is in ieder geval te doen voor F1 TV.
Iemand nog tips voor verbeteringen?
[ Voor 40% gewijzigd door Dekar op 27-02-2024 09:48 ]
EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's
Is er een manier om firmware terug te draaien?
Edit: Via Google home > device > feedback issue gemeld.
Edit2: Voor mijn gevoel heb ik het minst slechte resultaat met 1080p op 50 Hz, ik neem aan omdat ik een 100 Hz tv heb. Alle 4K resolutie opties zijn schokkerig.
Maar ik heb via andere apparaten, met dezelfde app (Disney+) en dezelfde video feed (Earth Moods) 4k wel soepel beeld. Handige vergelijker ivm de soepele drone shots.
Settings:
1080p 50 Hz
Match content framerate: Niet Naadloos
Game mode uit
Disable HW overlay aan
[ Voor 72% gewijzigd door Dekar op 28-02-2024 14:26 ]
Zou je ook willen delen met welke apparaten je geen problemen hebt.Dekar schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:01:
Maar ik heb via andere apparaten, met dezelfde app (Disney+) en dezelfde video feed (Earth Moods) 4k wel soepel beeld. Handige vergelijker ivm de soepele drone shots.
Settings:
1080p 50 Hz
Match content framerate: Niet Naadloos
Game mode uit
Disable HW overlay aan
Ik begin na deze update behoorlijk genoeg te krijgen van de CCGTV
Na de laatste sw update, toch nog wel wat stuttering merkbaar, niet in alle content, maar komt soms voor in HBO Max, Disney+ en Skyshowtime.
Het enige wat eigenlijk altijd wel goed gaat is content via Kodi, dat gaat zonder problemen.
Ik heb gelukkig mijn betrouwbare FireStick 4K Max nog, die eigenlijk altijd de content goed weergeeft, zonder stuttering oid.
charleyr
Nee, dat gaat helaas niet.daffie82 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:31:
Ook met disable HW overlay is het echt een drama. What the hell zit google uit te vreten. Schandalig.
Is er een manier om firmware terug te draaien?
Ik gok dat ze QC op een ander model doen. Er is (ook) daar flink geschrapt dus er zal beperkt budget zijn voor ontwikkeling.
Wellicht een deadline (release date?) dichtbij en wordt er features gepompt om later een rondje te bug squashen.
Fwiw ik heb gisteren probleemloos Disney+ (4K/DV) en Youtube gekeken, wel met bluetooth audio (stereo).
- knip -
Met "disable HW overlay" aangezet in dev opties?Raymond P schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:38:
Fwiw ik heb gisteren probleemloos Disney+ (4K/DV) en Youtube gekeken, wel met bluetooth audio (stereo).
Wel vrij bizar dat iedereen klaagt over stotterend beeld en jij (als enige?) dan geen last hebt.
Ik ook nietdaffie82 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:47:
[...]
Met "disable HW overlay" aangezet in dev opties?
Wel vrij bizar dat iedereen klaagt over stotterend beeld en jij (als enige?) dan geen last hebt.
Niet op NLziet, Netflix, Amazon of Kodi. Het lijkt zelfs alsof NLziet beter draait dan ooit, daar ging het geluid nogal eens out of sync bij sommige zenders.
[ Voor 21% gewijzigd door ratzz op 28-02-2024 18:52 . Reden: Toevoeging ]
Na enkele dagen , nu gaat het terug veel vlotter...
Stotterend beeld heb ik nooit gehad , ik gebruik voornamelijk Plex, Netflix, Telenet tv, VTM, VRT apps
En wellicht dat het stereo deel ook nog uit maakt.
Het enige wat ik wel al 2 keer heb gezien is een paar seconden wat groene artifacts wat ik (van vroegah) herken als een heetlopende graphics chip.
Het is ook niet alsof ik niet gevoelig ben voor (micro) stutters in beeld...
- knip -
Welkom FireStick 4K Max.
Ook zonde en slecht voor het milieu, dan stuur maar hier naartoe dan kan ik er nog iemand blij mee maken.daffie82 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:11:
Ik probeer straks nog eens Netflix. Als het dan weer stottert doe ik een reset. Stottert het daarna weer, vliegt die de vuilnisbak in.
Welkom FireStick 4K Max.
De Ziggo GO TV app is nog steeds wel vloeiender met 'Disable HW overlays' ingeschakeld in de developer options. Ook na de laatste Chromecast-update.daffie82 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:47:
[...]
Met "disable HW overlay" aangezet in dev opties?
Het blijft toch jammer wat Google met de laatste twee updates heeft uitgehaald. Tot oktober/november vorig jaar liep alles prima, ook zonder aanpassingen in de developer options.
[ Voor 4% gewijzigd door TexMex op 28-02-2024 20:28 ]
Ik snap het, maar ik kan je die switch niet per se aanraden. Ik ben namelijk de andere kant op gewisseld.
Sowieso kun je geen alternatieve launcher installeren. En met de laatste update is dit helemaal onklaar gemaakt. Je hebt full screen, auto play mét audio ads op je hoofdscherm. HDR ondersteuning is suboptimaal. En als het apparaat geen internetverbinding hebt, is het bijna onmogelijk om nog apps te starten. Je moet dan helemaal via instellingen naar de app details en vanaf daar starten.
Ik heb de meest recente update nog niet geïnstalleerd op mijn Chromecast (HD), maar ben verdomd blij dat ik weer op een beetje stock Android TV zit.
Die autoplay kun je wel uitzetten op de Fire Stick onder Instellingen > Voorkeuren > Uitgelichte content. En dan beide opties uitzetten. Zo heb ik er geen last van.alex3305 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:31:
[...]
Ik snap het, maar ik kan je die switch niet per se aanraden. Ik ben namelijk de andere kant op gewisseld.
Sowieso kun je geen alternatieve launcher installeren. En met de laatste update is dit helemaal onklaar gemaakt. Je hebt full screen, auto play mét audio ads op je hoofdscherm. HDR ondersteuning is suboptimaal. En als het apparaat geen internetverbinding hebt, is het bijna onmogelijk om nog apps te starten. Je moet dan helemaal via instellingen naar de app details en vanaf daar starten.
Verder hebben de Fire Sticks zeker hun nadelen (en Amazon lijkt steeds vervelender te gaan doen), maar de 4K Max versie voelt voor mij gewoon nog steeds zoveel sneller/vloeiender/snappier aan dan de Chromecast met Google TV 4K.
Hopelijk komt Google dit jaar met een upgrade. Of een nieuwe Nvidia Shield zie ik ook wel zetten. Die versie uit 2019 ga ik in ieder geval niet meer aan beginnen.
Ook vind ik het bijzonder irritant dat sommige apps achterlopen bij Amazon. De reclame die ik al noemde. En het feit dat Amazon custom dingen steeds meer onmogelijk aan het maken is. Het grootste nadeel voor mij is de audio ondersteuning op de Chromecast (HD). De Fire Stick kon bijvoorbeeld wel Dolby Digital Plus content in software omzetten naar Stereo of Dolby Digital, maar dat doet de Chromecast niet. Die verwacht dat de tv het ondersteund en anders heb je geen geluid. Dat vond ik wel een beetje jammer. Voor de rest ben ik ontzettend te spreken over mijn overstap.
Ik wil dingen installeren, maar krijg dan de melding dat ik gebruik moet maken van het toetsenbord op mijn mobiele apparaat. Ipad, telefoon geprobeerd. Maar geen toetsenbord. Me suf gegoogeld en dat moet via de virtuele afstandbediening op je mobiele apparaat. Maar die is niet te vinden.
Blijf ook de melding krijgen dat hij niet in hetzelfde mobiele netwerk zit. Maar dat zit hij wel.
Exact dezelfde naam. Grmbll.
Iemand enig advies?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
- knip -
Andere devices geen probleem (zelf niet al die via accespoint (unify)) verbonden zijn, maar alleen de google TV apparaten niet.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Edit: en meestal helpt een powertoggle ook.
[ Voor 30% gewijzigd door Raymond P op 28-02-2024 21:30 ]
- knip -
Bij gebruik van de tv-afstandsbediening voelt die inderdaad wel trager aan, dus dat is geen aanrader. Met de afstandsbediening van Amazon zelf is de stick voor mij extreem merkbaar sneller en vloeiender dan de Chromecast 4K. De Nvidia Shield zal inderdaad nog krachtiger zijn, maar die heb ik niet.alex3305 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:15:
@TexMex De Shield 2019 Pro voelt voor mij het snelste aan. Daarna de Chromecast (HD) en daarna pas de Fire Stick 4K Max. Misschien komt het omdat ik bij die laatste ook alleen de tv afstandsbediening gebruikt. De Voice Remote vreet bij mij batterijen en gebruik ik dus niet. Ik moet daar minimaal elke 2 maanden nieuwe batterijen in doen en dat vind ik te gek.
Ook vind ik het bijzonder irritant dat sommige apps achterlopen bij Amazon. De reclame die ik al noemde. En het feit dat Amazon custom dingen steeds meer onmogelijk aan het maken is. Het grootste nadeel voor mij is de audio ondersteuning op de Chromecast (HD). De Fire Stick kon bijvoorbeeld wel Dolby Digital Plus content in software omzetten naar Stereo of Dolby Digital, maar dat doet de Chromecast niet. Die verwacht dat de tv het ondersteund en anders heb je geen geluid. Dat vond ik wel een beetje jammer. Voor de rest ben ik ontzettend te spreken over mijn overstap.
De apps lopen soms inderdaad wel achter, maar dat komt ook doordat de Fire Sticks in Nederland toch een ondergeschoven kindje blijven. Ze zijn officieel alleen via Amazon te koop, terwijl je een Chromecast overal kunt krijgen. Ook zijn nog steeds niet alle Nederlandse apps te installeren (sideloaden daargelaten). Dat helpt allemaal niet mee.
In het buitenland is dat heel anders. In de VS, het VK en Duitsland zie je apps soms juist eerder voor Fire OS verschijnen of updates krijgen dan op andere platforms. Maar Amazon gaat in Nederland helaas toch nog steeds wat halfslachtig met zijn hardware om, waardoor de ontwikkeling van apps ook niet echt lekker van de grond komt.
iemand een idee?
[/quote]
Ligt niet aan jou zo te zien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/LI0jaoiPQc6d12rrBgQH8eqV.png?f=user_large)
Kan allerlei oorzaken hebben die alleen Odido weet. Dus je kan beste bij hun navragen.
Of sideloaden: https://www.apkmirror.com...anywhere-a-2-5-2-release/
Edit:
Ah TV app is anders: https://play.google.com/s...tmobile.tv.nl&hl=nl&gl=NL
Ook dit geeft niet beschikbaar voor mijn Google TV's:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kdGZkDEI4YZmX8sVGj0prohV.png?f=user_large)
Edit 2:
Nou dat is gek. Alsof ze ermee bezig zijn... Paar minuten later kan ik die TV app wel installeren:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yibWHTjawiZeqCxku1WE23AK.png?f=user_large)
Het zal mij niks verbazen als ze toevallig net de regio verkeerd hadden opgeslagen en nu hersteld hebben.
[ Voor 41% gewijzigd door Mau_Maus op 29-02-2024 17:20 ]
Dit heb ik ook opgemerkt. HBO en Disney stuttering, maar op F1TV totaal niet.charleychui schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:34:
Na de laatste sw update, toch nog wel wat stuttering merkbaar, niet in alle content, maar komt soms voor in HBO Max, Disney+ en Skyshowtime.
Op andere apparaten zie je géén stuttering op Disney+ en HBO. Wat wil dit zeggen? ccwg 4k heeft problemen met 4k beeld weergeven?
[ Voor 5% gewijzigd door Dekar op 01-03-2024 13:39 ]
Ik voel mij buitengesloten
Ik zie geen strubbelingen bij alle diensten waar ik momenteel een abbo heb.
Chromecast lijkt het ook zeker niet zwaar te hebben tijdens een 4K stream:
:strip_exif()/f/image/0NkBAG13hD4gXIqj5bAWrRXp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn het geen netwerk gerelateerde issues waar jullie mee te maken hebben?
Gaat het om grote haperingen? Blijft het stil staan of mis je soms een frame ofzo?
[ Voor 84% gewijzigd door Raymond P op 01-03-2024 21:28 ]
- knip -
STTE.231215.005
169 MB
- Android security patch to Jan 2024
- other bug fixes + performance improvements
Al lang gepost hier op 26/02Mesmer_ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:47:
Er is weer een update
STTE.231215.005
169 MB
- Android security patch to Jan 2024
- other bug fixes + performance improvements
Op Disney+ een natuurserie Earth Moods. De constant bewegende drone shots maken het verschil in kwaliteit duidelijk.Raymond P schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:25:
@Dekar Wat kijk je op Disney+?
Ik voel mij buitengesloten
Zijn het geen netwerk gerelateerde issues waar jullie mee te maken hebben?
Gaat het om grote haperingen? Blijft het stil staan of mis je soms een frame ofzo?
Netwerk is goed. Het verklaart ook niet waarom het wel goed is als ik de app direct op mijn Android TV start. En waarom F1TV geen problemen geeft.
Geen grote haperingen. Het is lastig uitleggen. Het is alsof het beeld steeds langere periodes in framerate veranderd. Het is vrij subtiel en ik begrijp dat sommige mensen het niet zien omdat ze er ongevoelig voor zijn. Ik stoor mij er mateloos aan.
@Dekar Dat gaat inderdaad dramatisch mis. Maar enkel op m'n monitor.
De tv boven gaat net zo soepel als de native Android TV beneden.
Het enige verschil is DV/HDR, maar die togglen zorgt er ook niet voor dat ik boven kan reproduceren.
Edit: filmmodus staat aan (automatisch) op de tv (Panasonic) boven.
Jeetje, die werkt goed zeg...
[ Voor 93% gewijzigd door Raymond P op 02-03-2024 14:15 ]
- knip -
[ Voor 73% gewijzigd door Dekar op 02-03-2024 14:58 ]
Smooting gok ik, met hier en daar een beeldje extra.
M'n Sony heeft "motionflow", en daarvan weet ik zeker dat ie iets soortgelijks doet. (Maar daar hangt normaliter geen chromecast aan)
- knip -
https://9to5google.com/20...hromecast-with-google-tv/
Mwah, een jaar geleden ook al: Piet91 in "Google Chromecast & Google TV- Ervaringen & discussie Deel 2"remmuz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:15:
zou er nu dan toch een opvolger van de GCWGTV komen?
https://9to5google.com/20...hromecast-with-google-tv/
Nee, de filmmode op Bravia doet iets met Hz limiten. Dat zal niets doen. Motionflow heeft een andere functie (en kan heel raar resultaat geven in bepaalde films).Dekar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:59:
Filmmodus aan maakt geen verschil. Sony's film modus is blijkbaar minder geavanceerd dan die van Panasonic.
Idealiter wordt het gewoon gefixed natuurlijk.
- knip -
Wat is het probleem precies dat gefixt moet worden. Met SDR op Netflix leek alles hier ok. Ook SDR via NPO app ging goed.Raymond P schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:06:
[...]
Nee, de filmmode op Bravia doet iets met Hz limiten. Dat zal niets doen. Motionflow heeft een andere functie (en kan heel raar resultaat geven in bepaalde films).
Idealiter wordt het gewoon gefixed natuurlijk.
Enkel probleem bij 4k HDR?
- knip -
Dat wist ik al van KPN en b.v. NPO, maar dacht dat dit zo hoorde omdat je die app er natuurlijk ook gewoon op het staan, dus waarom zou je casten (idem met netflix en zo).
Maar ik merk nu dat ik van geen enkel apparaat kan casten naar mijn 2 chromecast met Google TV.
Niet van mijn android telefoon, Ipad, laptop of apple Iphone.
Wat gecheckt
- chromecast zit in hetzelfde netwerk. Ik kan ze via de telefoon als afstandbediening gebruiken.
- Ik krijg wel de chromecast te zien in "cast naar". (of wat de exact tekst is, ik zie de optie dus)
- Als ik dat doe, gebeurd er "niets".
- Geprobeerd op beide chromecast met googleTV.
- Kan wel casten naar mijn smartdevice (lenovo) in de keuken
- De "castapp" is niet updatebaar, hij stelt dat ik de laatste versie heb
Waar moet ik dit gaan zoeken? Google al even maar kan het niet vinden.
Edit: Verwijderen van alle updates inzake de interne chromecast app was de oplossing (voor nu)
En hij doet automatisch een update en het casten werkt direct niet meer.
[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 10-03-2024 17:08 ]
Hier soms soortgelijk gedrag als er van account gewisseld is zonder de lopende stream te stoppen.
Wat ik hier ook gemerkt heb is dat een cast starten als de chromecast in screensaver mode staat de sessie op de achtergrond laat beginnen.
Ik moet dan handmatig naar "home" en de stream selecteren. Vanaf home starten voorkomt dat gedoe.
- knip -
Yep. Dat is altijd stap 1.Raymond P schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:36:
@Cyberpope Heb je je devices al een reboot gegeven? Zowel zender als ontvangers? (Zojuist succesvol NPO "echte leven in de dierentuin" gecast.)
Hier soms soortgelijk gedrag als er van account gewisseld is zonder de lopende stream te stoppen.
Wat ik hier ook gemerkt heb is dat een cast starten als de chromecast in screensaver mode staat de sessie op de achtergrond laat beginnen.
Ik moet dan handmatig naar "home" en de stream selecteren. Vanaf home starten voorkomt dat gedoe.
Maar lees op internet dat dit gedrag soms samenhangt met gebruik van custom launcher.
Is jouw scherm zo ingebrand of ligt dat aan de foto?jupinator schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:25:
Ik probeer de odido tv app te installeren op mijn chromecast met google tv maar krijg de melding Dit item is niet beschikbaar in je land.
Google play acount staat gewoon op Nederlands.
Geen VPN of iets dergelijks aanwezig.
iemand een idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fairy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:46:
[...]
Is jouw scherm zo ingebrand of ligt dat aan de foto?
Ik ben bij de schoonouders een Chromecast aan het installeren zodat ze weer NPO start kunnen kijken op de tv. Nu gaat het werken met de Chromecast ze best goed af, maar is het vervelend dat de tv bij het opstarten automatisch de chromacast als bron pakt, ipv de KPN-tv box. Ze moeten dan via de bron eerst het juiste HDMI-kanaal kiezen en dat is eigenlijk net een stap te veel.
Is het op een manier mogelijk om aan te geven dat de tv primair de KPN-box oppakt? Met de oude chromecast kreeg ik hem op mijn eigen tv alleen in beeld als ik daadwerkelijk iets castte, met de toevoeging van Google TV is het allemaal net ff anders.
En nu is toch bezig ben: is het mogelijk om de Netflix knop toe te wijzen aan een andere app?
Waarom zet je de KPN app ook niet op de GoogleTV? Dan kan die hele KPN box weg (scheelt kosten en heb je alles op 1 apparaat).Pussolini schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:06:
Vraagje.
Ik ben bij de schoonouders een Chromecast aan het installeren zodat ze weer NPO start kunnen kijken op de tv. Nu gaat het werken met de Chromecast ze best goed af, maar is het vervelend dat de tv bij het opstarten automatisch de chromacast als bron pakt, ipv de KPN-tv box. Ze moeten dan via de bron eerst het juiste HDMI-kanaal kiezen en dat is eigenlijk net een stap te veel.
En die knoppen op de remote was eenvoudige via google te vinden: YouTube: How to Remap Buttons on your Chromecast with Google TV Remote
[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 29-03-2024 08:25 ]
Chromecast USB in de TV? Dan krijg je dit soort gedrag omdat de Chromecast dan opstart en wat later een acstief signaal doorgeeft aan de TV en deze dus switcht naar de actieve bron.Pussolini schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:06:
Vraagje.
Is het op een manier mogelijk om aan te geven dat de tv primair de KPN-box oppakt? Met de oude chromecast kreeg ik hem op mijn eigen tv alleen in beeld als ik daadwerkelijk iets castte, met de toevoeging van Google TV is het allemaal net ff anders.
En nu is toch bezig ben: is het mogelijk om de Netflix knop toe te wijzen aan een andere app?
Als je de voeding van de chromecast op een stopcontact aansluit, zodat deze altijd aan staat, zou je er geen last van moeten hebben, of je moet de afstandsbediening weer gebruiken zodat hij actief wordt.
Maar zoals hierboven al gezegd, gewoon de KPN-app op de Chromecast zetten, veel makkelijker.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Het ding is wel dat KPN niet een losstaande app zoals bij ziggo heeft. Dus als je het kastje terugstuurt denkt KPN dat je geen tv abonnement hebt en kan je dan helaas ook geen tv kijken via de app. Het is een verlengde van je tv box.jongetje schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:24:
[...]
Waarom zet je de KPN app ook niet op de GoogleTV? Dan kan die hele KPN box weg (scheelt kosten en heb je alles op 1 apparaat).
Weet niet of je schoonouders veel opnemen maar bij sommige zenders (bijvoorbeeld bbc first) kan je het niet via de app kijken, alleen via het kpn kastje. @Pussolini
Er is een appKorteGebruiker schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Het ding is wel dat KPN niet een losstaande app zoals bij ziggo heeft. Dus als je het kastje terugstuurt denkt KPN dat je geen tv abonnement hebt en kan je dan helaas ook geen tv kijken via de app. Het is een verlengde van je tv box.
Weet niet of je schoonouders veel opnemen maar bij sommige zenders (bijvoorbeeld bbc first) kan je het niet via de app kijken, alleen via het kpn kastje. @Pussolini
https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app
Je kunt de kastjes ook gewoon op zolder leggen als je ze niet gebruikt.
Boven heb ik wel google tv + app, maar beneden hou ik mijn kastje.
Niet helemaal.Ora et Labora schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:31:
[...]
Chromecast USB in de TV? Dan krijg je dit soort gedrag omdat de Chromecast dan opstart en wat later een acstief signaal doorgeeft aan de TV en deze dus switcht naar de actieve bron.
Als je de voeding van de chromecast op een stopcontact aansluit, zodat deze altijd aan staat, zou je er geen last van moeten hebben, of je moet de afstandsbediening weer gebruiken zodat hij actief wordt.
Maar zoals hierboven al gezegd, gewoon de KPN-app op de Chromecast zetten, veel makkelijker.
2 Chromecast en beide staan constant aan.
Als ik de TV (Phillips) aanzet begint hij meestal op de TV-Decoder op HDMI1. Na een aantal seconden switch hij dan naar de Chromecast zonder iets te doen. Als ik gelijk weer terug switch naar HDMI1 dan gebeurt het meestal nog een keer.Wacht ik een paar seconden dan switch hij niet terug. Tot ik de TV weer uitzet dan begint het opnieuw. Gelukkig kijk ik meestal toch via de Chromecast in de slaapkamer dus geen probleem verder maar anders behoorlijk irritant
Andere TV (Samsung) in woonkamer doet dit weer niet en komt gewoon terug naar de source waarop hij stond toen de TV werd uitgezet.
Denk dat het merkt/type TV dus ook dit gedrag bepaalt.
Bij sommige TV's (en randapparatuur) kan je instellen hoe ermee omgegaan wordt.
Je zou kunnen proberen de "hotplug detect" pin (19) af te tapen op de hdmi connector, dan zou de chromecast geen wakeup moeten doen bij TV aan.
- knip -
Dit kan nooit goed zijn.
Zijn er meer mensen met de ervaring dat de afstandsbediening warm wordt en niet meer reageert? En wat was de oplossing? Ik heb bij de in Nederland gevestigde bekende webwinkel geïnformeerd, maar ze verwachten dat ik dan ook de hele Chromecast moet opsturen met kabels en dergelijke. Maar die kabels heb ik met heel veel moeite al in de kast netjes weggewerkt.
Of kan ik dan beter een losse afstandsbediening ergens op internet zoeken, en die koppelen?
Dat kan toch gewoon met het kleine knopje op de Chromecast?
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Dit is absoluut niet normaal. Mijn afstandsbediening wordt nooit warm en in al die jaren dat ik de Chromecast nu heb, heb ik de batterijen 1x vervangen.AW_Bos schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:52:
Sinds een maand geleden heb ik ook de Chromecast mét Google TV. Echter heb ik één probleem: De batterijen van de afstandsbediening gaan niet lang mee. Na een half uur gebruik stopt de afstandsbediening met werken. Ik heb er niet-oplaadbare Duracell batterijen in gedaan, maar die zijn nu totaal leeg/uitgeput/onbruikbaar. Ook de standaard batterijen na de levering waren snel leeg. Ook viel het mij op dat de afstandsbediening best wel warm werd na 30 minuten gebruik, en een meting met een professionele temperatuurlaser kwam ik op een meting van 45 graden voor de voor de batterijen.
Dit kan nooit goed zijn.
Zijn er meer mensen met de ervaring dat de afstandsbediening warm wordt en niet meer reageert? En wat was de oplossing? Ik heb bij de in Nederland gevestigde bekende webwinkel geïnformeerd, maar ze verwachten dat ik dan ook de hele Chromecast moet opsturen met kabels en dergelijke. Maar die kabels heb ik met heel veel moeite al in de kast netjes weggewerkt.
Of kan ik dan beter een losse afstandsbediening ergens op internet zoeken, en die koppelen?
Ik zou zelf een nieuwe originele afstandsbediening kopen. Dan ben je voor 20 euro klaar. Er zijn ook alternatieve afstandsbedieningen die je kunt kopen.
https://store.google.com/...gle_tv_voice_remote?hl=nl
Ik ga eens kijken. Ik zag dat ik ook CEC op de TV aan kon zetten. En nu kan ik mijn mijn TV-afstandsbediening ook de Chromecast bedienenMesmer_ schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:13:
[...]
Dit is absoluut niet normaal. Mijn afstandsbediening wordt nooit warm en in al die jaren dat ik de Chromecast nu heb, heb ik de batterijen 1x vervangen.
Ik zou zelf een nieuwe originele afstandsbediening kopen. Dan ben je voor 20 euro klaar. Er zijn ook alternatieve afstandsbedieningen die je kunt kopen.
https://store.google.com/...gle_tv_voice_remote?hl=nl
Eigenlijk werkt dit nog praktischer.
Heb je de batterijen er goed in zitten, de beide plussen zitten namelijk heel onlogisch aan dezelfde kant.AW_Bos schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:52:
Sinds een maand geleden heb ik ook de Chromecast mét Google TV. Echter heb ik één probleem: De batterijen van de afstandsbediening gaan niet lang mee. Na een half uur gebruik stopt de afstandsbediening met werken. Ik heb er niet-oplaadbare Duracell batterijen in gedaan, maar die zijn nu totaal leeg/uitgeput/onbruikbaar. Ook de standaard batterijen na de levering waren snel leeg. Ook viel het mij op dat de afstandsbediening best wel warm werd na 30 minuten gebruik, en een meting met een professionele temperatuurlaser kwam ik op een meting van 45 graden voor de voor de batterijen.
Dit kan nooit goed zijn.
Die zitten gewoon goed. Anders had hij helemaal niet gewerkt, lijkt me.wvanommen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:45:
[...]
Heb je de batterijen er goed in zitten, de beide plussen zitten namelijk heel onlogisch aan dezelfde kant.
En 45 graden worden is echt niet normaal.
[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 31-03-2024 00:23 ]
Als je hem een maand hebt zou ik hem aanmelden voor garantie. Anders een andere remote kopen (in de tussentijd kun je de app als afstandbediening gebruiken.AW_Bos schreef op zondag 31 maart 2024 @ 00:21:
[...]
Die zitten gewoon goed. Anders had hij helemaal niet gewerkt, lijkt me.
En 45 graden worden is echt niet normaal.
Het zijn geen duracels van de Action?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Nee, het zijn duracell's van de Blokker, en een ander pakje Duracells die ik nog had. Door dit grapje heb ik inmiddels al voor 14 euro aan Duracell's om zeep geholpen, totdat mij duidelijk was dat dat ding ook heet werd.Marzman schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:08:
[...]
Als je hem een maand hebt zou ik hem aanmelden voor garantie. Anders een andere remote kopen (in de tussentijd kun je de app als afstandbediening gebruiken.
Het zijn geen duracels van de Action?(die hebben vaak wel oude/slechte batches, maar dat is ook hun hele concept maar batterijen koop ik er niet meer).
Ik wacht de reactie van de grote bekende webwinkel af (mag ik 'm hier in het TP&M) wel noemen?
[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 31-03-2024 11:38 ]
De AB wordt niet warm en trek bij het niet gebruiken van die AB de batterijtjes iets omhoog.
Verdient niet de schoonheidsprijs maar werkt wel.
Ik heb niet het idee dat ze leeglopen, maar dat ze gewoon totaal verneukt worden door oververhitting of iets met de spanning. Het is even afwachten tot de webwinkel contact met mij opneemt, maar ik acht de kans groot dat ik voor een paar tientjes een nieuwe remote koop.Adeo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:46:
Nou, @AW_Bos , je bent niet de enigste met het leeglopen van de batterijtjes in de Chromecast (HD), heb 3 setjes waarvan eentje ook binnen enkele dagen niets meer doet.
De AB wordt niet warm en trek bij het niet gebruiken van die AB de batterijtjes iets omhoog.
Verdient niet de schoonheidsprijs maar werkt wel.
Ik zou sowieso geen Duracell batterijen gebruiken aangezien die overpriced zijn voor wat ze zijn. Goedkope batterijen zijn net zo goed, zo niet beter.AW_Bos schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Nee, het zijn duracell's van de Blokker, en een ander pakje Duracells die ik nog had. Door dit grapje heb ik inmiddels al voor 14 euro aan Duracell's om zeep geholpen, totdat mij duidelijk was dat dat ding ook heet werd.
Ik wacht de reactie van de grote bekende webwinkel af (mag ik 'm hier in het TP&M) wel noemen?), want ik wil enkel de remote controller opsturen. De rest van de Chromecast met kabels zit al weggewerkt. En anders wordt het gewoon een nieuwe remote controller bestellen voor 20 euro. Maar ik ben al blij dat ik met CEC de TV-remote kan gebruiken.
"When you grow up your heart dies"
Ook die standaard batterijen gingen stuk! En verder ben ik wel tevreden met Duracell of het IKEA merk, de LADDA's!sjaool schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:52:
[...]
Ik zou sowieso geen Duracell batterijen gebruiken aangezien die overpriced zijn voor wat ze zijn. Goedkope batterijen zijn net zo goed, zo niet beter.
[YouTube: I compared name brand AAA batteries to generic to see which battery is best.]
Het ging mij er meer om dat de premium prijs die Duracell rekent niet terecht is en dat er minstens net zulke goede batterijen voor een veel lagere prijs te koop zijn.AW_Bos schreef op woensdag 3 april 2024 @ 01:14:
[...]
Ook die standaard batterijen gingen stuk! En verder ben ik wel tevreden met Duracell of het IKEA merk, de LADDA's!
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Je hebt drie opties: naadloos, niet naadloos en nooit.
Het probleem is dat zowel bij ViaPlay als bij Ziggo Go, het beeld vaak schokt.
Alsof er frames worden overgeslagen en het beeld erg schokkerig is.
Enkel met een jailbreak lijkt me, maar weet niet of dat er al is voor Google TV?steven2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:04:
Ik heb ook een cc 4K with Google TV. Deze gekocht in Japan. Er staat dus Japanse firmware op. Is deze te flashen naar NL firmware?
Van wat ik begrepen heb, moeten op de Chromecast de apps specifiek aangepast zijn om "frame rate matching" te kunnen gebruiken. Ik weet niet of de ViaPlay en Ziggo Go apps dat wel ondersteunen, Netflix in ieder geval wel.HollowGamer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:45:
Weet iemand toevallig wat ik dan met frame-rates?
Je hebt drie opties: naadloos, niet naadloos en nooit.
Het probleem is dat zowel bij ViaPlay als bij Ziggo Go, het beeld vaak schokt.
Alsof er frames worden overgeslagen en het beeld erg schokkerig is.
De instelling Naadloos werkt alleen op moderne tv's met HDMI 2.1 QMS (Quick Media Switching). Als de tv dat niet ondersteunt, moet je Niet-naadloos kiezen om ook werkelijk frame rate matching te hebben.
Ik moet zelf Niet-naadloos kiezen; bij de Netflix app wordt dan bij het starten van een film het beeld even zwart en krijg ik een melding te zien ter bevestiging dat frame rate matching werkt.
De rest van de devs zijn te lui of 95% van de mensen ligt er totaal niet wakker van.
Mijn broer heeft een tuinhuisje waar hij geregeld ook slaapt en qua voorzieningen moet hij er zelf in voorzien. Stoom wekt hij op met zonnepanelen en accu's en heeft een omvormer naar 230 volt. Een kleine 15,6¨ Salora tv doet het er prima op en valt qua stroomverbruik mee. Dat is allemaal getest en werkt allemaal.
Maar nu, hoe krijgt hij daar beeld?
Nu heeft hij een nieuwe witte Chromecast HD en we hebben thuis Odido TV.
Gaat dit werken: Als hij met zijn mobiele abonnement naar Odido zou overstappen met Unlimited Data en hij zijn smartphone als mobiele hotspot inzet en daarmee de Chromecast connect, dan zou Odido TV toch ook moeten werken? Bedoel, je zit dan wel via het Odido netwerk. Via andere providers wordt deze constructie logischerwijs geblokt, maar zou het wel werken als je over zou stappen op Odido? Want anders kan hij beter gelijk een abonnement nemen op NLziet, maar dat kost wel weer extra geld. Overige diensten als Youtube, NPO start en Netflix doen het wel allemaal, zei het dat ik zelf de resolutie tot 720p heb beperkt om de dataverbruik te beperken en het feit dat het maar een 15,6" tv'je is.
Wie weet dat?
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.
Ik heb alles gereset, en nu lijkt het te werken.MartijnS72 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:18:
[...]
Van wat ik begrepen heb, moeten op de Chromecast de apps specifiek aangepast zijn om "frame rate matching" te kunnen gebruiken. Ik weet niet of de ViaPlay en Ziggo Go apps dat wel ondersteunen, Netflix in ieder geval wel.
De instelling Naadloos werkt alleen op moderne tv's met HDMI 2.1 QMS (Quick Media Switching). Als de tv dat niet ondersteunt, moet je Niet-naadloos kiezen om ook werkelijk frame rate matching te hebben.
Ik moet zelf Niet-naadloos kiezen; bij de Netflix app wordt dan bij het starten van een film het beeld even zwart en krijg ik een melding te zien ter bevestiging dat frame rate matching werkt.
Wat ik persoonlijk vermoed.. mijn audio setup. Nu staat het geluid niet ingesteld via de Chromecast, maar dus direct via de TV. Nu kan ik het geluid niet bedienen via de Chromecast afstandsbediening, maar nu lijkt het wel stabiel.
Zou het zo kunnen zijn, dat de Chromecast probeert de framerate gelijk te houden en dus de audio hierin meeneemt? Daarmee bedoel ik op de verkeerde manier. Het is alsof het simpelweg niet in sync is en de Chromecast het ook niet meer weet.
Ik zal ook kijken naar de HW overlay. Mogelijk is dat ook een puzzel inderdaad.
Dank voor de hulp!
Edit: dit lijkt echt een probleem bij ViaPlay. Ik heb alles geprobeerd, ook de hw overlay uit, maar het blijft schokken. Doe je de stream 5x opnieuw starten, dan is het opeens wel weer goed.
[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 06-04-2024 19:58 ]
Dat zal moeten werken. Wel is het bij unlimited verbruik zo dat als een bepaalde hoeveelheid data verbruikt is je een handmatige actie moet doen om meer data te kunnen gebruiken.CB-Interactive schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:24:
Ik heb een vraag:
Mijn broer heeft een tuinhuisje waar hij geregeld ook slaapt en qua voorzieningen moet hij er zelf in voorzien. Stoom wekt hij op met zonnepanelen en accu's en heeft een omvormer naar 230 volt. Een kleine 15,6¨ Salora tv doet het er prima op en valt qua stroomverbruik mee. Dat is allemaal getest en werkt allemaal.
Maar nu, hoe krijgt hij daar beeld?
Nu heeft hij een nieuwe witte Chromecast HD en we hebben thuis Odido TV.
Gaat dit werken: Als hij met zijn mobiele abonnement naar Odido zou overstappen met Unlimited Data en hij zijn smartphone als mobiele hotspot inzet en daarmee de Chromecast connect, dan zou Odido TV toch ook moeten werken? Bedoel, je zit dan wel via het Odido netwerk. Via andere providers wordt deze constructie logischerwijs geblokt, maar zou het wel werken als je over zou stappen op Odido? Want anders kan hij beter gelijk een abonnement nemen op NLziet, maar dat kost wel weer extra geld. Overige diensten als Youtube, NPO start en Netflix doen het wel allemaal, zei het dat ik zelf de resolutie tot 720p heb beperkt om de dataverbruik te beperken en het feit dat het maar een 15,6" tv'je is.
Wie weet dat?
1. Weet iemand nog een outlet met voorraad?
2. Ik ben vooral gecharmeerd van de RJ45 in de stekker van de orig Google adapter, heeft iemand daar een goed alternatief voor gevonden?
Ik kreeg Dolby Digital geluid niet werkend ongeacht de instellingen. De Chromecast gaf ook aan dat Dolby Digital een niet compatibel geluidsformaat was. Maar nogmaals, ik weet zeker dat het heeft gewerkt. Toen heb ik van HDMI poort gewisseld, maar dat werkte nog steeds niet. Daarna heb ik het HDMI verlengstukje er tussen uit gehaald en voila, Dolby Digital werkte weer

Mijn vermoeden is nu vooral dat ik een maandagmorgen HDMI poort heb
Ik heb het idee dat eindelijk de HW Overlays workaround niet meer nodig is om stutters te voorkomen. Ziggo GO TV en F1TV lijken in ieder geval vloeiend.
[ Voor 11% gewijzigd door TexMex op 21-05-2024 10:48 ]

Straks eens updaten, misschien dat dat nog het e.e.a. oplost. Ik vind het gek vinden. De Chromecast (gen 2) en Fire TV 4K Max die ik hiervoor had hadden deze problemen totaal niet.
Ik gebruik een ethernet adapter van Aliexpress. Werkt prima.martin2005 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:40:
De beschikbaarheid van de ethernet adapter is weer/nog steeds om te huilen.
2. Ik ben vooral gecharmeerd van de RJ45 in de stekker van de orig Google adapter, heeft iemand daar een goed alternatief voor gevonden?
Voor apps die een vaste refreshrate hebben, zoals de F1TV app, gebruik ik de Refresh Rate app die in eerste instantie voor de Shield is uitgebracht. Die is ook prima bruikbaar op andere Android/Google TV apparaten die automatisch van refreshrate/resolutie kunnen wisselen.TexMex schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:47:
Er is weer een update beschikbaar, ook voor de afstandsbediening: Download: vierde Chromecast met Google TV-update rolt nu uit.
Ik heb het idee dat eindelijk de HW Overlays workaround niet meer nodig is om stutters te voorkomen. Ziggo GO TV en F1TV lijken in ieder geval vloeiend.
Testing, one, two ...
Zelf deze op Amazon gekocht. Gelijksoortigen en goedkoper zijn er zeker te vinden [Aliexpress]martin2005 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:40:
De beschikbaarheid van de ethernet adapter is weer/nog steeds om te huilen.
Yep. Het was al een paar maanden bekend dat ze de Google TV interface onder handen zouden nemen.dutchnltweaker schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:02:
Bij mij zijn de App icoontjes opeens rond geworden, bij andere ook?
Dit topic is voor alle mediaspelers / streamingdevices van Google: de Chromecast, Chromecast with Google TV en TV Streamer.
Discussie over illegale functionaliteit, of daarnaar linken is uitdrukkelijk niet toegestaan.
Een beetje schimmig, is gewoon schimmig.
Twijfel? Zie Het algemeen beleid #verbodencopyright
Gelieve dit topic niet meer te gebruiken voor 'bestel hier en daar', want daarvoor hebben wij Google Chromecast/TV/Streamer Levertijden en prijzen