Acties:
  • +1 Henk 'm!
daffie82 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:06:
Op de CC met Google TV, laatste OS versies geïnstalleerd uiteraard, is het mogelijk om audio van streamingdiensten als bitstream te sturen naar mijn soundbar ?

Of maakt de CC er sowieso PCM audio van ?
Hoe doet de CC dit met DD+ Atmos 10 kanalen (via Apple TV) ? Hopelijk als bitstream want anders verlies je de Atmos metadata.

ik zal straks eens een en ander uitproberen thuis.
Het zal grotendeels afhangen van je TV en de soundbar wat er aan bitstream ondersteund is. Los van wat de Google TV zelf ondersteund vanzelfsprekend. Theoretisch is er veel mogelijk.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:22

daffie82

Minisforum UM773 Lite

hardware-lover schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:51:
[...]

Het zal grotendeels afhangen van je TV en de soundbar wat er aan bitstream ondersteund is. Los van wat de Google TV zelf ondersteund vanzelfsprekend. Theoretisch is er veel mogelijk.
Geluid is prima. Helaas krijg ik Dolby Vision niet werkend op de Chromecast. Die heeft een conflict met mijn Ambeo soundbar wat dat betreft. Ook DV forceren in de CC geeft een crappy DV versie.
Jammer. Dan maar de interne apps op mijn LG blijven gebruiken en geluid via ARC.

Dolby Vision werkt verder perfect met mijn Zidoo Z9X en Ambeo soundbar. Ligt dus echt aan de combo CC + Ambeo. Jammer.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daffie82 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:08:
Geluid is prima. Helaas krijg ik Dolby Vision niet werkend op de Chromecast. Die heeft een conflict met mijn Ambeo soundbar wat dat betreft. Ook DV forceren in de CC geeft een crappy DV versie.
Jammer. Dan maar de interne apps op mijn LG blijven gebruiken en geluid via ARC.

Dolby Vision werkt verder perfect met mijn Zidoo Z9X en Ambeo soundbar. Ligt dus echt aan de combo CC + Ambeo. Jammer.
Als ik weer eens thuis ben (dat duurt nog een stel dagen), dan zal ik eens kijken wat de Google 4k TV Dongle bij mij doet, ook gebruik makend van een Dolby Vision supported TV en Soundbar (eARC aangesloten).

Ik weet van andere apparaten dat het prima kan werken, heb het enkel nooit met de Google TV Dongle geprobeerd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

hardware-lover schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:49:
[...]

Als ik weer eens thuis ben (dat duurt nog een stel dagen), dan zal ik eens kijken wat de Google 4k TV Dongle bij mij doet, ook gebruik makend van een Dolby Vision supported TV en Soundbar (eARC aangesloten).

Ik weet van andere apparaten dat het prima kan werken, heb het enkel nooit met de Google TV Dongle geprobeerd.
Ik gebruik de Chromecast via de HDMI input op mijn soundbar.
Zo heb ik de Zidoo ook aangesloten. Mijn soundbar heeft 3 HDMI inputs.

ARC gebruik ik enkel als ik de interne apps op mijn TV gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door daffie82 op 06-11-2023 22:24 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daffie82 schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:18:
Ik gebruik de Chromecast via de HDMI input op mijn soundbar.
Zo heb ik de Zidoo ook aangesloten. Mijn soundbar heeft 3 HDMI inputs.

ARC gebruik ik enkel als ik de interne apps op mijn TV gebruik.
De soundbar die ik als test gebruik werkt enkel via (e)ARC, maar heeft wel vrijwel alles aan HD audio codec support, het is dan aan de TV wat deze door kan sturen. Dolby Atmos is sowieso geen probleem.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:56
@daffie82 Dolby Vision (en Atmos) werkt hier gewoon indien direct op de TV's aangesloten.

De player maakt ook een hoop uit als je geen streamingdienst gebruikt, met bijvoorbeeld Jellyfin was het een drama. Met Nova Player werkt eigen media ook prima.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Raymond P dat is geen optie. Heb een LG G1 tegen de muur hangen. Daar is geen ruimte om een Chromecast aan te hangen met een bedrade ethernet aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@daffie82 Duidelijk.
Kan het nog aan de gebruikte player liggen of stream je vanaf een van de grote aanbieders?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Raymond P wat bedoel je met de gebruikte player? Ik kreeg DV niet werkend via de Apple TV app op de Chromecast.
Met andere diensten zoals bijvoorbeeld Netflix heb ik het nog niet geprobeerd. Maar ik heb eigenlijk al sinds het begin last met Dolby Vision op de CC als de CC op mijn Ambeo soundbar (via HDMI) aangesloten is.
Met die combo lijkt mijn LG G1 TV niet overweg te kunnen.
Terwijl de Zidoo Z9X mediaspeler, ook via HDMI aangesloten op mijn Ambeo soundbar, wel perfect DV weergeeft op diezelfde LG G1 TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Met de player bedoel ik het stukje software wat gebruikt wordt voor het afspelen van "eigen" media. Niet van toepassing als je streamed.
Apple TV + DV heeft hier iig wel netjes gewerkt (daar heb ik nu geen actief abbo voor om te verifieren).

Dolby Vision staat wel vermeld als ondersteund formaat op je CC?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Raymond P schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:38:
Met de player bedoel ik het stukje software wat gebruikt wordt voor het afspelen van "eigen" media. Niet van toepassing als je streamed.
Apple TV + DV heeft hier iig wel netjes gewerkt (daar heb ik nu geen actief abbo voor om te verifieren).

Dolby Vision staat wel vermeld als ondersteund formaat op je CC?
Nja, voor eigen media gebruik ik de Chromecast niet. Daar is de Zidoo velen malen beter in.
Wel ooit geprobeerd via Kodi en via eigen netwerk en toen werkte DV volgens mij wel.

Het hoofdgebruik is hier Geforce now via de Chromecast. Dat werkt prima (1080p).

DV is wel ondersteunt op mijn CC ja, heb de laatste versie 4K met Google TV. Ik kan Dolby Vision ook selecteren en zelfs forceren maar het ziet niet optimaal uit dan.

En als ik de CC in mijn TV zou steken ipv in de HDMI input van de soundbar zal DV heus wel werken. Maar zoals gezegd, dat is geen optie.

[ Voor 12% gewijzigd door daffie82 op 07-11-2023 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
daffie82 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:12:
@Raymond P dat is geen optie. Heb een LG G1 tegen de muur hangen. Daar is geen ruimte om een Chromecast aan te hangen met een bedrade ethernet aansluiting.
Goede HDMI-verlengkabel of 'normale' kabel met tussenstuk werkt prima hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
daffie82 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:52:
[...]

DV is wel ondersteunt op mijn CC ja, heb de laatste versie 4K met Google TV. Ik kan Dolby Vision ook selecteren en zelfs forceren maar het ziet niet optimaal uit dan.

[...]
Heb je dan (zonder forceren) scenes met extra groen en paarse tinten? Zo ja dan gaat er een kleurprofielconfig niet goed.
Dat kan door een setting op ontvangend device komen, maar ook door een brakke connectie door hdmi plug of kabel. (De CC plug heeft ook niet de beste vormgeving)
Wellicht ook ff checken tot welk DV profiel je soundbar support heeft, die pass-through kan ook beperkt zijn.

Dat je het zo werkend wilt hebben snap ik, probeer enkel eea uit te sluiten om een goede gok te kunnen doen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Raymond P schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:12:
[...]

Heb je dan (zonder forceren) scenes met extra groen en paarse tinten? Zo ja dan gaat er een kleurprofielconfig niet goed.
Dat kan door een setting op ontvangend device komen, maar ook door een brakke connectie door hdmi plug of kabel. (De CC plug heeft ook niet de beste vormgeving)
Wellicht ook ff checken tot welk DV profiel je soundbar support heeft, die pass-through kan ook beperkt zijn.

Dat je het zo werkend wilt hebben snap ik, probeer enkel eea uit te sluiten om een goede gok te kunnen doen. :)
Nope, geen groene en paarse tinten.
Het is een soort DV die gewoon mindere kwaliteit is dan de DV die ik zie als ik via de interne app op mijn LG G1 TV kijk.

Tot welk DV profiel de Ambeo Max support heeft, geen idee. Dat kan ik echt nergens vinden. Ik vind alleen dat het DV pass-trough heeft.
Maar zoals gezegd, het werkt niet met elk device. De Zidoo geen probleem, de Chromecast wel een probleem.

Ik probeer straks nog eens met Netflix of zo, kijken of dat verschillend is met Apple TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@daffie82 Hmm, dat is apart. Is het dan niet gewoon Apple tv+ die begint met een brakke stream voordat ze de bitrate omhoog gooien? Of de "beperk afspelen tot SD" toggle?
Kwaliteit gaat imo niet echt voor of achteruit met DV, enkel het aantal kleurtjes en de variabele helderheid.

(fwiw we hebben hier "for all mankind" via atv+ gekeken, als dat in 720p SD served was had ik dat mogelijk niet eens gemerkt :9 )

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond P op 07-11-2023 15:40 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Raymond P

For All Mankind is ook de reeks waar ik het over heb :)
Ik denk dat de DV zo brak is, omdat ik het forceer via de Chromecast. Maar het wordt niet correct doorgegeven, het forceren lost dat uiteraard niet op. Als ik het op automatisch zet, is het gewoon SD.
''beperk afspelen tot SD'' toggle staat uit.

Straks Netflix DV eens testen, ik meld mij straks weer :)

[ Voor 40% gewijzigd door daffie82 op 07-11-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Vergeet ook niet die SD toggle in atv+ settings even te checken. Des noods even aan zetten, iets afspelen en weer uit zetten om er zeker van te zijn dat 'ie stickt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Raymond P schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:53:
Vergeet ook niet die SD toggle in atv+ settings even te checken. Des noods even aan zetten, iets afspelen en weer uit zetten om er zeker van te zijn dat 'ie stickt.
Dat heb ik gedaan. Helpt niet.

Maar... Zonet Netflix geprobeerd en een half uur gekeken naar "The fall of the house of Usher". Perfect Dolby Vision en Dolby Atmos!

Het probleem zit dus bij de Apple TV app op de Chromecast.

Prime zelfde probleem als Apple TV. HDR werkt op Prime niet via Chromecast. Wel op mijn interne app van de TV.
Enkel Netflix doet het dus correct op de Chromecast.

[ Voor 14% gewijzigd door daffie82 op 07-11-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@daffie82 Het werkt dus en ligt niet aan je setup. :)

Zojuist hier Vision+Atmos (Wheel of time) op Prime afgespeeld. En daarna in Atv+ (For all mankind).

De content die beschikbaar is hangt vaak aan een hardwareprofiel, mogelijk zit daar een foutje bij jou.
Ik zou even checken of je de laatste systeemsoftware hebt, gevolgd door een factory reset en het updaten van de apps.

Je doet niets raars met DNS neem ik aan?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Raymond P klopt, ik doe niets raars met DNS.
Zal factory reset eens proberen. Systeemsoftware is helemaal up to date. Dat check ik vaak.

[ Voor 26% gewijzigd door daffie82 op 07-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-05 12:54
daffie82 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:04:
[...]

Dat heb ik gedaan. Helpt niet.

Maar... Zonet Netflix geprobeerd en een half uur gekeken naar "The fall of the house of Usher". Perfect Dolby Vision en Dolby Atmos!

Het probleem zit dus bij de Apple TV app op de Chromecast.

Prime zelfde probleem als Apple TV. HDR werkt op Prime niet via Chromecast. Wel op mijn interne app van de TV.
Enkel Netflix doet het dus correct op de Chromecast.
HDR werkt met Prime op de CC als ik Dolby Vision uitzet in het menu van de CC. Maar dan moet ik het voor Disney+ weer aanzetten voordat ik de app start. Ik kijk Prime wel met de LG app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Marcel Br schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:33:
[...]

HDR werkt met Prime op de CC als ik Dolby Vision uitzet in het menu van de CC. Maar dan moet ik het voor Disney+ weer aanzetten voordat ik de app start. Ik kijk Prime wel met de LG app.
Thanks, good to know !
Dan werkt enkel Apple TV niet zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vads
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:43
Deze discussie triggert mij wel. Ik heb dus zo'n 4K geval, aangesloten op mijn LG C1, met voor de CC een dongle met externe voeding en een ethernet-kabel voor goed en stabiel internet.

Nu heb ik de CC ingesteld op Dolby Vision. Ik gebruik Kodi om mijn shares in het netwerk te raadplegen en media daar vanaf te streamen. Laatst heb ik House of the Dragon zitten kijken, eerste zes afleveringen en vond de serie nogal donker van beeld. Totdat ik door een storing in mijn netwerk, de externe harde schijf waar de serie op staat, direct aan de tv koppelde en via diens mediaspeler bekeek en toen was het beeld inderdaad helder en fel, kortom, de TV herkende het als de juiste bron HDR ipv DV.

Ik vraag het mij dus af of het een manco is van de CC of van de interpretatie van het signaal tussen de CC en de TV?

Op de CC stel ik dus DV in en volgens de omschrijving moet het dan DV én HDR herkennen en afspelen. Toch merk ik met bepaald beeldmateriaal dat het donkerder is dan normaal (en nu dus weet dat blijkbaar het format niet (mis)herkend wordt)...

Dit doet mij toch weer twijfelen als de CC 4K als mediaoplossing en mij toch doet denken aan een Mini PC met Windows, Kodi en VLC o.i.d.

Herkennen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Vads Herken ik zeker. Zoals ik al zelf zei, mijn Zidoo Z9X is als mediaspeler stukken beter en betrouwbaarder dan de CC. Met de Zidoo speel ik ALLES af, inclusief high bitrate 2160p DV + Dolby True HD Atmos. Dat hoef ik met de CC niet te proberen, want dat gaat niet goed.

Maar dat is voor lokale media. Streaming apps is een ander verhaal want daarvoor is de Zidoo weer niet goed.
En ook dan merk ik dus dat het hit or miss is met de CC. Netflix correct, Prime half, Apple TV niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vads (en anderen);

BUT: Dolby Vision in Kodi is only supported in MP4 containers in v19 and v20. For Dolby Vision in MKV containers you either need a special build (like Maven's KodiNerds build) or use a nightly of Kodi v21 Omega which has ffmpeg 5.x incorporated.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Chromecast heeft geen support voor TrueHD, als er ook maar iets omgezet moet worden gaat 'ie inderdaad direct over z'n nek. Zelfs op losse ondertiteling kan dat al mis gaan.
Eea is wel afhankelijk van de player die gebruikt wordt en het kan allemaal wel als je rekening houdt met wat je binnenhengelt, maar koop gewoon een iets krachtiger apparaat als dat je doel is.

Alle streamingdiensten die ik gebruikt heb doen het echter prima op alle apparatuur hier (met de CC 4K), het enige wat ik mis is support voor framerate matching.
De meeste diensten geven ook het "best haalbare" weer voordat je begint met afspelen, en dat krijg je/ik vervolgens ook geserveerd als je verbinding dat trekt. Apple TV+ is een vreemde eend, daar wordt het best beschikbare gelist en mag je eerst op play drukken om te zien wat je voorgeschoteld krijgt.
Via Apple krijg ik wel veel meer bitjes binnen dan bij de rest (muv Core), en dat is (voor mij) te zien.

Verschil tussen m'n monitor en de TV op de slaapkamer, de monitor heeft geen support voor Dolby Vision.
Als het daar al mist dan ga je het niet aangeboden krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq8dDfqkH4FEBuwZgf7wCzMW404=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqUaTDE9tpMQt9F9TsU3CVr8.jpg?f=fotoalbum_large

Daaraan toegevoegd, ik ervaar HDR vaak ook als bijzonder ruk. Scenes te licht, scenes te donker, eigenlijk nooit goed op die paar ideale minuten na.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
daffie82 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:56:
[...]

Thanks, good to know !
Dan werkt enkel Apple TV niet zoals het zou moeten.
Nou nee, de CC zou uit zichzelf ook DV of in elk geval HDR moeten doorgeven.
Ik forceer DV niet in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Marcel Br Je bedoelt bij content die geen DV heeft, enkel HDR?
Volgens mij hoef ik daar verder niets voor te doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Raymond P schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:05:
@Marcel Br Je bedoelt bij content die geen DV heeft, enkel HDR?
Volgens mij hoef ik daar verder niets voor te doen.
Ik wel. Werkt hier ook niet naar behoren met de Prime app.
"Too old to die young" gisteren nog geprobeerd. Is HDR maar wordt zo niet weergegeven door de CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@daffie82 En werkt dat wel als je dynamisch bereik voorkeur op HDR zet?
Ik ben wel nieuwsgierig wat die soundbar allemaal doet. :p

@Marcel Br Mijn DV stand staat op kleine vertraging, als ik die op standaard zet heb ik ook geen HDR content bij DV voorkeur (maar wel DV).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Klopt, werkt bij mij hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Raymond P als ik het op "kleine vertraging" zet, dan geeft Prime wel correct HDR. Thanks.

Enkel Apple TV is hier nog brak op de CC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@daffie82 Dat betekent iig dat de CC wel Dolby vision af wilt spelen, het logotje zal je dan ook hebben bij bijvoorbeeld Wheel of time.

Mogelijk is dat voor jou dan gewoon een bandbreedte issue van je soundbar, ervan uitgaande dat je daar geen verlengkabel tussen hebt.
Zou je kunnen checken door de CC op 4K/30fps of zelfs ff 1080P in te stellen. Als je TV dan wel Dolby Vision meldt bij afspelen heb je je antwoord.
Dat ding heeft sowieso twee snelle en twee langzame HDMI poorten...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Raymond P als het een bandbreedte issue was, zou Netflix toch ook problemen moeten geven. En Netflix speelt alles perfect.
Waar zie je dat er 2 snelle en 2 langzame hdmi poorten zijn? Eerste dat ik daar van hoor of lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@daffie82 Niet noodzakelijk. En zijn een hoop DV profielen, geen idee welke Netflix hanteert. Die biedt ook niet de beste kwaliteit streams aan. :p
Bij Apple ligt de bitrate aanzienlijk hoger met gemiddeld +/- 30Mbit.

Ik kwam gisteren in een specsheet van je bar tegen dat er een 2.0a en 2.1 lijn in zit. Je kunt ook slechts 1 2.1 poort hebben, al is dat niet echt gangbaar geloof ik.
Ik heb geen idee of nieuwere DV profielen een hogere minimale bandbreedte nodig hebben, weet wel dat wat Apple levert een hogere Dolby Vision level vereist.
Met 2.0 zit je met 4K/60, 8bit (edit: 4:4:4) DV afaik wel aan de max.

Probeer het uit, en trek die soundbar er even tussenuit zodat je zeker weet dat je TV wel juist ingesteld staat als je toch bezig bent.
Op m'n Bravia moet ik Enhanced togglen voor de poort waar CC aan hangt voor DV als ik het mij goed herinner.

M'n punt is vooral dat, op basis van de info die je gegeven hebt, jouw chromecast het wel levert en het ergens anders mis moet gaan. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Raymond P schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:34:

Ik kwam gisteren in een specsheet van je bar tegen dat er een 2.0a en 2.1 lijn in zit. Je kunt ook slechts 1 2.1 poort hebben, al is dat niet echt gangbaar geloof ik.
Dat geloof ik best. Maar de 4 HDMI inputs zijn allemaal hetzelfde. Zou ook nergens op slaan om daar een verschil in te maken.
Het verschil zal hem wel zitten in de 4 HDMI inputs (die allemaal hetzelfde zijn, 2.0a) en de 1 x HDMI output waar ook de eARC opzit, die gaat HDMI 2.1 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
En toch wordt dat nog wel eens gedaan. Mijn TV heeft ook maar 2 (van 4) poorten die het maximale vermeld in de spec sheet supporten. :)

Mgoed, dat is verder ook irrelevant. Wat handiger is om te weten is of je daadwerkelijk 4K60 4:2:0 (of wellicht zelfs 4:2:2) 10bit met dynamische dynamic range en meerkanaals Atmos over die 2.0a kunt pompen of dat het dan net te veel wordt en er iets gedropt wordt.
Ik kan hier op de Chromecast ook niet zien welke chroma settings er gebruikt worden als ik Dolby Vision over HDR kies. Die TV meldt daar verder ook niets zinnigs over.
Wat ik wel weet is dat het mogelijk is om over de maximum beschikbare bandbreedte te gaan door misconfiguratie. Vandaar de suggestie om 4k30 even uit te proberen. Zo'n praktijktest ontloopt de noodzaak voor theoretische kennis...

Ik snap best dat je van mening bent dat het niet aan je soundbar kan liggen. Gezien je problemen aanhouden zal je het, denk ik, toch echt in zo'n hoek moeten zoeken.
Als je er verder geen moeite mee hebt dat "de chromecast niet werkt" dan is dat imo ook prima.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Raymond P het zijn 3 HDMI ingangen blijkbaar. Heb er maar 3 nodig, dus nooit verder gekeken :+

3 x HDMI-ingang (v2.0a)
1 x HDMI-uitgang (v2.1 eARC)

zie bijvoorbeeld ook hier : https://www.whathifi.com/reviews/sennheiser-ambeo-soundbar

[ Voor 41% gewijzigd door daffie82 op 09-11-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De uitgang is, in dit geval zelfs bij correct gebruik, ook een ingang. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Raymond P
Apple TV verwijderd op Chromecast en opnieuw geïnstalleerd.
Resultaat: perfect beeld met Dolby Vision.
Dat begrijp je toch niet zoiets ...

niks mis dus met mijn soundbar. Netjes DV via Prime, Netflix EN Apple TV.

Dank voor je hulp in ieder geval!

[ Voor 3% gewijzigd door daffie82 op 09-11-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@daffie82 Ja, op android gebeurt het wel eens dat zo'n hardwareprofiel of config save niet correct verloopt.
Vandaar de suggestie van een factory reset, maar die had je dus geskipt. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ja sorry. Factory reset vond ik wat te drastisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:40
Vraagje waar iemand wellicht het antwoord op weet.
Sinds 2 weken nu de Chromecast 3th gen ingeruild voor de Chromecast met GoogleTV 4k. Alleen het eigenaardige is dat bij casten van dumpert verticaal gefilmde video's 3/4 van de keren opgeschaald worden naar fullscreen. Alleen de beeldverhouding is dan compleet weg, wat uiteraard gek kijkt.
Op de Chromecast 3th gen had ik daar geen last van. Ben al aan het zoeken geweest op het forum & google+instellingen, maar kan het antwoord nog niet vinden.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charleychui
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 11:12
lampy25 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:30:
Vraagje waar iemand wellicht het antwoord op weet.
Sinds 2 weken nu de Chromecast 3th gen ingeruild voor de Chromecast met GoogleTV 4k. Alleen het eigenaardige is dat bij casten van dumpert verticaal gefilmde video's 3/4 van de keren opgeschaald worden naar fullscreen. Alleen de beeldverhouding is dan compleet weg, wat uiteraard gek kijkt.
Op de Chromecast 3th gen had ik daar geen last van. Ben al aan het zoeken geweest op het forum & google+instellingen, maar kan het antwoord nog niet vinden.
Alvast bedankt!
Wellicht worden de beeldinstellingen van de Chromecast gebruikt icm de aangeboden content.
probeer daar eens wat mee te wijzigen

charleyr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 13:49
ik heb via dit topic een usb hub aangeschaft en deze werkt (met aangepast stroomblokje) Ik dacht daarna ik sluit met externe hd via usb aan met hierop mijn films en series en dacht kijken maar met VLC

De stick wil graag mijn hd formatteren en alleen te gebruiken voor verplaatsen of installeren apps.

Ik heb gegoogled maar kwam niet echt lekker tot een antwoord op mijn vraag waarom kan ik mij externe hd niet gewoon aansluiten en via vlc mijn films afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 13:00
Of ik heb nooit goed opgelet of het is vandaag begonnen. Op de start pagina van chromecast met Google tv was reclame te zien van Shell. Dit was in de bovenste banner, waar aanbevelingen staan van films en series van streamingdiensten. Reclame duurde paar seconde..

[ Voor 4% gewijzigd door ipje op 15-11-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:13
fredgroes schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:19:
ik heb via dit topic een usb hub aangeschaft en deze werkt (met aangepast stroomblokje) Ik dacht daarna ik sluit met externe hd via usb aan met hierop mijn films en series en dacht kijken maar met VLC

De stick wil graag mijn hd formatteren en alleen te gebruiken voor verplaatsen of installeren apps.

Ik heb gegoogled maar kwam niet echt lekker tot een antwoord op mijn vraag waarom kan ik mij externe hd niet gewoon aansluiten en via vlc mijn films afspelen.
Je externe hd moet FAT32 geformateerd zijn. NTFS of exFat werken niet. Bedenk wel dat de maximale bestandsgrootte van FAT32 4 GB is.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:24
De remote van m'n Chromecast met google TV is kapot (kan niet meer naar links navigeren omdat de linkerknop in de cirkel niet functioneert). Heb hem minder dan een jaar. Heb hem destijds bij Amazon Italië gekocht dus garantie claimen is misschien ingewikkeld, zou dit ook direct via Google kunnen?

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 14:20
Janpietertje89 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:51:
De remote van m'n Chromecast met google TV is kapot (kan niet meer naar links navigeren omdat de linkerknop in de cirkel niet functioneert). Heb hem minder dan een jaar. Heb hem destijds bij Amazon Italië gekocht dus garantie claimen is misschien ingewikkeld, zou dit ook direct via Google kunnen?
Gewoon contact met klantenservice van amazon opnemen in het Engels. Waarschijnlijk reageren ze ook gewoon in het Engels. Zo ook eens met de Duitse Amazon in het Engels contact gehad. Ze doen vaak niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:47
Ik heb het idee dat mijn Chromecast with google tv UHD mogelijk problemen heeft met mijn receiver (Denon X2700H).

Ik gebruik de mediaspeler hoofdzakelijk met de Kodi app en soms ook de F1tv app. Bij de Kodi app merk ik dat wanneer ik de app open en elke keer dat ik een film/serie af wil spelen, het beeld even op zwart gaat en linksbovenin de beeldinformatie wordt getoond (resolutie, frequentie, dit is info vanuit de receiver, waar de mediaspeler op aangesloten is). Verder gebeurt dit ook onregelmatig tijdens het afspelen van video via Kodi en de F1tv app.

Ik heb om te testen ook eens de HD versie op dezelfde manier aangesloten, maar deze ervaart die problemen niet.

Ook wanneer ik de UHD versie rechtstreeks op de tv aansluit, ervaar ik geen problemen.

Hebben jullie zo een idee of de UHD versie wezenlijk anders werkt dan de HD versie waardoor deze problemen voorkomen? Ik twijfel of de UHD versie die ik bezit daadwerkelijk wat brak is, of dat het gewoon komt door het uitgestuurde signaal (wat mogelijk anders is dan bij de HD versie). Uiteraard is resolutie het grootste verschil, maar deze problemen doen zich voor bij zowel HD als UHD content. Ook de aanwezigheid van HDR maakt geen verschil.

Ik kan natuurlijk een nieuwe UHD versie kopen, maar als die dezelfde problemen vertoont schiet ik daar natuurlijk niets mee op.

Overigens is de HD versie ook niet zonder problemen, daar werkt de "uitknop" op de afstandsbediening niet van (aan gaat ie wel). Ook start de mediaspeler niet lekker op wanneer ik die net aan heb gesloten. Dan blijft die x-minuten in de opstartsequence hangen, telkens met kort het google G-logo, maar start niet door. (in mijn herinnering speelt dit ook bij de UHD versie, dus misschien ligt dat aan een brakke adapter, zo even testen).

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 18-11-2023 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Hangt de Chromecast aan z'n connector? Dat is meestal de oorzaak van zulke issues (tijdens afspelen).
Bij het beginnen met afspelen / openen app kan het gewoon de framerate match zijn die doet wat er gevraagd wordt.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:10:
@LA-384 Hangt de Chromecast aan z'n connector? Dat is meestal de oorzaak van zulke issues (tijdens afspelen).
Nee, ik heb een verlengkabel naar de receiver. De chromecast zelf ligt plat op het tvmeubel.
Bij het beginnen met afspelen / openen app kan het gewoon de framerate match zijn die doet wat er gevraagd wordt.
Dat zou misschien nog wel kunnen. Ik heb het zojuist even goed getest (nooit tijd voor/zin in) en zie idd dat bij de UHD de framerate verspringt van 60hz in het menu, naar 24hz in de video. De HD versie verspringt niet. Het is overigens een melding van de tv, niet van de receiver.

Hieronder even 3 situaties:
UHD op receiver

HD op receiver

UHD op tv

UHD op tv heeft er duidelijk minder last van, in de zin dat het schakelen sneller gaat. Wat op zich logisch is, omdat het signaal minder processing doormaakt. HD op tv heeft er geen last van, omdat er niet gewisseld wordt tussen framerates. Wat op de video niet te zien is, maar ik wel 2x ervaarde bij het testen vanmorgen, is dat ook de UHD op tv soms zwart blijft na het stoppen van de film/serie. Alsof het wisselen van framerate blijft hangen. Dus misschien is die toch niet helemaal jofel meer.

Overigens lijken de opstartproblemen van de chromecast veroorzaakt te worden door de net-adapter. Ik gebruikte altijd een Samsung adapter (die veelal aangeraden wordt), maar die lijkt brak te zijn. Een nieuwere Anker adapter gaf geen problemen met opstarten, specs zijn gelijk verder.

Dan blijft over het op zwart gaan tijdens afspelen. Ik moet nog uitzoeken of dat ook door de brakke adapter kan komen, want tijdens het afspelen zou de framerate niet meer mogen veranderen.

[ Voor 31% gewijzigd door LA-384 op 18-11-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Framerate switching stond idd aan op de UHD versie en uit op de HD versie. Dat op zwart gaan bij starten/stoppen van content lag dus hieraan.

Ik heb het nu uitgezet, dus in Kodi zou het nu opgelost moeten zijn.

Blijft over het probleem bij F1tv (zelfde issue met kort op zwart gaan, maar dan tijdens het kijken van een race/quali). Ik heb nu de nieuwere adapter er aan zitten en het uitgaande signaal van de Chromecast nu op 4k/60hz gezet. Morgen eens zien of dat de oplossing is.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 18-11-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die receiver is inderdaad niet heel erg snel met schakelen zeg.
Het framerate matchen moet zowel in systeemsettings als de app aanstaan, er zijn helaas nog niet veel diensten die dat ondersteunen. F1TV ondersteunt dat niet, dus dat heeft zeker weten een andere oorzaak.

Tijdens een livestream zou het kunnen zijn dat de stream kort onderbroken wordt of overschakelt op een andere kwaliteit/resolutie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 13:49
het is mij gelukt om via de app mlusb mounter en de volgende yt tutorail om mijn ntfs schijf te kunnen benaderen en te gebruiken. vlc kan ik helaas niet gebruiken als app maar kodi werkt perfect!

de app https://play.google.com/s...usbmounter&hl=en_IN&pli=1

yt YouTube: Tutorial How to Open NTFS Drive in Android google tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:44:
Die receiver is inderdaad niet heel erg snel met schakelen zeg.
Het framerate matchen moet zowel in systeemsettings als de app aanstaan, er zijn helaas nog niet veel diensten die dat ondersteunen. F1TV ondersteunt dat niet, dus dat heeft zeker weten een andere oorzaak.

Tijdens een livestream zou het kunnen zijn dat de stream kort onderbroken wordt of overschakelt op een andere kwaliteit/resolutie.
Weet je zeker dat de receiver de oorzaak daarvan is? Waarom niet de TV? Bij mij is het namelijk het oudere model Oled wat ik hier nog heb staan, die is zo traag met omschakelen bij een andere resolutie/refreshrate en daarnaast helemaal indien er ook nog HDR10 in het media zit. Dan moet ie 2x omschakelen en geeft een app als Netflix met AFR actief er ook de brui aan. Die vind dat het te lang duurt voor de TV klaar is en stopt de stream.

Ik overweeg daarom serieus om mijn (overigens verder nog prima werkende) TV te vervangen door een "sneller" exemplaar, hopende dat het daarmee wordt opgelost.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@hardware-lover Als ik het niet verkeerd begrepen heb staat er ook een capture bij waarbij de dongle direct op de TV is aangesloten en gaat het een factor 2 vlotter.
Het verschil tussen die twee is wat mij deed besluiten dat de receiver niet snel schakelt, maar in de praktijk kan dat inderdaad ook nog aan andere factoren liggen. Correcter had geweest: met de receiver ertussen.

Zolang het werkt zou voor mij video #1 overigens absoluut nog acceptabel zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Raymond P, ja gezien, maar zegt mij niet direct heel veel eerlijk gezegd. Want als enkel de refreshrate afwijkend is en niet de resolutie t.o.v. die van de TV, dan zou het omschakelen ook al sneller kunnen gaan.

Normaal gesproken heb je je receiver voor het videosignaal op passthrough staan (mag ik hopen), anders gezegd, laat dat zoveel mogelijk ongemoeid en laat het de TV uitzoeken wat ie met dat signaal moet doen ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Normaal gesproken gebruik je (e)ARC? :P

Volgens mij doet CC enkel een fixed resolutie en wordt content met een lagere resolutie (crappy) automatisch upscaled. Althans zo verloopt dat hier, de link blijft 4K.
Oude series kijk ik om die reden enkel op de Bravia (met Android TV).

Als dat een Kodi ding is en de UI geforceerd in een lage resolutie getoond wordt is dat wellicht ook nog iets om te checken. Mja, dat had dan ook moeten gebeuren bij een rechtstreeks ingeplugde CC.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Raymond P , de Chromecast 4k met Google TV heeft ondersteuning voor AFR na zijn update naar Google TV V12?

En eARC is niet werkelijk logisch als je een receiver hebt staan die prima geschikt is om te verwerken wat de Google kan leveren aan video en audio codecs.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd aan reacties, zou ook kunnen hoor 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@hardware-lover Ja, daar is support voor. Maar dat is wel enkel framerate switchen, de resolutie blijft gelijk.

In Video #1 en #3 wordt dus hetzelfde gedaan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:35:
@hardware-lover Ja, daar is support voor. Maar dat is wel enkel framerate switchen, de resolutie blijft gelijk.

In Video #1 en #3 wordt dus hetzelfde gedaan.
De externe resolutie blijft gelijk, omdat de TV stick de upscaling voor zijn rekening neemt, maar er gebeurt dus wel degelijk iets.

Jammer genoeg is de video/audio info overlay niet actief te maken bij dit apparaat, anders kon men zien wat er werkelijk gebeurt in het apparaat zelf indien media geen UHD/4k resolutie heeft. Gelukkig kan dit bij andere, soortgelijke Android TV apparaten soms wel en wordt duidelijk wat er allemaal gaande is.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
hardware-lover schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:38:
Normaal gesproken heb je je receiver voor het videosignaal op passthrough staan (mag ik hopen), anders gezegd, laat dat zoveel mogelijk ongemoeid en laat het de TV uitzoeken wat ie met dat signaal moet doen ;)
Ik zou eens moeten kijken of de receiver nog iets geks doet dan.
Ik heb het gewoon aangesloten met hdmi, de Chromecast zit aan de receiver en die voert weer uit naar de tv (Panasonic hzw1004).
hardware-lover schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:58:
Waarom niet de TV? Bij mij is het namelijk het oudere model Oled wat ik hier nog heb staan, die is zo traag met omschakelen bij een andere resolutie/refreshrate en daarnaast helemaal indien er ook nog HDR10 in het media zit. Dan moet ie 2x omschakelen
Dat heb ik dus soms ook en dat is gewoon rete irritant. Sommige series beginnen meteen zonder aanloop of intro en dan heb je de eerste 5 a 10 seconden dus al gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LA-384, de Panasonic is nog zo nieuw vwb model, die zou het toch stukken sneller moeten kunnen dan mijn 2015 model Oled (mag ik hopen).

Geen video upscaling actief staan in de receiver? Dus beeld er weer uit zoals het erin komt?

Edit: binnen Kodi kun je een pauze instellen bij framerate wijzigen, vrije keuze hoelang deze moet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door hardware-lover op 18-11-2023 19:30 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-05 18:25
Hey allemaal.
Nog steeds heel blij met mijn ccgtv, en daarom voor mijn ouders ook 1 gekocht voor de decembermaand.
Nu wil ik het liefste alles voor mijn ouders instellen met apps en zo. Maar daar is natuurlijk een Google account nodig.

Is het mogelijk dat ik met mijn eigen account alles instel, daarna uitlog, inpak en in december alleen nog mijn vaders Google account instel en dat daarna alles voor elkaar is met wat ik zelf al eerder heb ingesteld?
Hopelijk weten jullie dit. Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30
ipje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:26:
Of ik heb nooit goed opgelet of het is vandaag begonnen. Op de start pagina van chromecast met Google tv was reclame te zien van Shell. Dit was in de bovenste banner, waar aanbevelingen staan van films en series van streamingdiensten. Reclame duurde paar seconde..
Ja same here, schaamteloze greenwashing van Shell op t homescreen van mn Philips TV. Gepersonaliseerde aanbevelingen tot daar aan toe, maar dit is echt grensoverschrijdend. Iemand een idee hoe je van deze onzin afkomt zonder een nieuwe tv te hoeven kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 20:24
Krode schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:19:
Hey allemaal.
Nog steeds heel blij met mijn ccgtv, en daarom voor mijn ouders ook 1 gekocht voor de decembermaand.
Nu wil ik het liefste alles voor mijn ouders instellen met apps en zo. Maar daar is natuurlijk een Google account nodig.

Is het mogelijk dat ik met mijn eigen account alles instel, daarna uitlog, inpak en in december alleen nog mijn vaders Google account instel en dat daarna alles voor elkaar is met wat ik zelf al eerder heb ingesteld?
Hopelijk weten jullie dit. Dank alvast.
Je kan meerdere profielen aanmaken, je zou kunnen proberen of het daarmee gaat wat je wil.
Maar waarom niet gelijk met het account van je ouders de stick configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cereal schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:48:
Ja same here, schaamteloze greenwashing van Shell op t homescreen van mn Philips TV. Gepersonaliseerde aanbevelingen tot daar aan toe, maar dit is echt grensoverschrijdend. Iemand een idee hoe je van deze onzin afkomt zonder een nieuwe tv te hoeven kopen?
Andere launcher als standaard instellen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 13:00
Cereal schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:48:
[...]

Het is niet je televisie maar Google Chromecast die af en toe met reclame van Shell komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:03
trinity999 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:48:
[...]

Je kan meerdere profielen aanmaken, je zou kunnen proberen of het daarmee gaat wat je wil.
Maar waarom niet gelijk met het account van je ouders de stick configureren?
Waarschijnlijk iets met verrassing ofzo <+:) o<:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
ipje schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:09:
[...]

Het is niet je televisie maar Google Chromecast die af en toe met reclame van Shell komt.
Nu ben ik oost-indisch blind voor reclame, maar ik heb nog nooit reclame van Shell gezien op mijn CCwGTV.
Ik herinner me wel dat je ergens in de instellingen iets kan aanpassen qua reclames. Ik dacht een optie om alleen reclame te tonen van daadwerkelijk geïnstalleerde apps. Mogelijk maakt dat verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:25
Ik heb mij chromecast tv ingesteld in "apps only" mode, om zo een clean mogelijke interface te hebben, maar aan de bovenkant hebben we nog steeds reclame...op zich niet zo heel erg.. Maar ik kijk al bijna een jaar tegen dezelfde reclame aan, deze 3 teasers zijn steeds dezelfde... hebben jullie daar ook last van?

• ratzz
NoFate schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:30:
Ik heb mij chromecast tv ingesteld in "apps only" mode, om zo een clean mogelijke interface te hebben, maar aan de bovenkant hebben we nog steeds reclame...op zich niet zo heel erg.. Maar ik kijk al bijna een jaar tegen dezelfde reclame aan, deze 3 teasers zijn steeds dezelfde... hebben jullie daar ook last van?
Yep, hier hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NoFate schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:30:
Plaats er Projectivy als standaard launcher op en maak van dat startscherm wat je zelf zou willen, desnoods vrijwel volledig leeg of zo vol met enkel apps iconen, naar eigen invulling.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 06:46
hardware-lover schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:21:
[...]

Plaats er Projectivy als standaard launcher op en maak van dat startscherm wat je zelf zou willen, desnoods vrijwel volledig leeg of zo vol met enkel apps iconen, naar eigen invulling.
Yep, beste oplossing om een mooi en clean scherm te hebben. Gebruik het ook al lang naar volle tevredenheid >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
welke 3 zie jij? Ik zie al een jaar "Snowfall" als primair scherm :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
NoFate schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:41:
[...]

welke 3 zie jij? Ik zie al een jaar "Snowfall" als primair scherm :-)
Hier ook :)
Maar als je wat anders wilt zien kun je door naar rechts te klikken nog kiezen uit Extraordinary en Grey's Anatomy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ratzz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:27:
[...]

Hier ook :)
Maar als je wat anders wilt zien kun je door naar rechts te klikken nog kiezen uit Extraordinary en Grey's Anatomy.
Lol, gij hebt identiek dezelfde als mij :-)
Snap niet waarom ze dat niet updaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartiek
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-11-2024
Hallo

Nog iemand die een Chromecast 1st gen heeft en die het nu sinds een paar weken niet meer doet? Casten vanuit app op smartphone (Vrtmax en playgo (België)) lukt niet meer. Het logo komt wel nog op tv maar de content komt niet meer te voorschrijn. Met de YouTube app lukt het wel nog via smartphone.

Iemand advies?

Vermoedelijk nieuwer model kopen…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-05 21:03
Ik ben al jaren in het bezit van de Chromecast uit 2015, echt een fantastisch apparaat. Het mooie voor mij is dat het zo simpel is, gewoon alles casten wat je wil en verder helemaal geen gezeik. Ook de SmartTV functies van mijn tv leggen het gewoon af tegen het gemak van dingen kunnen casten van mobiel of zelfs pc.

Inmiddels begint ie z'n leeftijd wel te tonen nu ik een nieuwe tv heb. Beperkt zijn tot 1080p30 is het natuurlijk niet echt als je een prachtige tv hebt. Maar ja, waar ik nu tegen aan ga lopen is dat die ouderwetse Chromecasts niet meer bestaan, enkel in naam nog, dus ik heb wel echt hele grote twijfels over de nieuwe generaties. In hoeverre is al die smart zooi uit te schakelen tot echt het absolute minimum? Ik wil absoluut niet dat er apps gedownload moeten worden die dan op de dongel zelf staan, ik wil kunnen casten, niets meer.

Ik begreep ook dat Youtube casten behoorlijk is uitgekleed, als in de besturing is helemaal weggenomen van je telefoon. Is dat waar?

Voor smart tv functies heb ik een smart tv, en het is eigenlijk zonde dat die chromecast niet ondersteunt, maar het zij zo. Als de Google TV units net zo zijn en die mooie basis los laten, ga ik liever op zoek naar een alternatief of toch maar het oudere model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Nattekat Volgens mij is de youtube besturing die je bedoelt al een enorm gestripte versie van de app op de nieuwere chromecast.

Als je youtube cast kan je in ieder geval nog steeds je telefoon gebruiken als afstandsbediening. Op meerdere manieren. Via de volume knop of via de tv app. Of gewoon via de youtube app of website.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ortiQ_1plg2-gvgAxHEminO3ff0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bWG3ZTaHYZO66HkWjFK5Pbne.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF2fLL0zX3n9-YqTr7IPr-OK-XE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AorhPNqLCEml62pIIy7ne0fw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_02nv6lfkKeDmVJVkJzquu6z8wc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BflcnKds9QkDrZNcEJgM1M2y.png?f=fotoalbum_tile

Volume is een beetje een ding, want er is een rechtzaak verloren.
Afgelopen week leek dat weer te werken.

Wat voor smart zooi zou je exact uit willen schakelen? Grafisch lukt het nog wel om iets minimalistisch te tonen met een alternatieve launcher. Op de achtergrond wordt er volop gelogd als je een app gebruikt, net zoals dat gebeurt als je ouderwets cast vanuit een app of website.

Om de unit in gebruik te nemen is het wel verplicht een google account eraan te hangen, daar kom je afaik niet meer onderuit.
Er zijn wat streaming apps voorgeinstalleerd, die kun je verwijderen/uitschakelen.
Youtube en Netflix casten gebeurt wel via hun ontvangende apps. Disney en Prime hebben wel receivers maar tonen een uitgeklede interface.

Verder werkt het casten, volgens mij, gewoon zoals het voorheen ook ging. Buiten wat ik zelf heb geknutseld is zo casten niet iets wat ik vaak doe, wellicht kan iemand nog een aanvulling geven.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:36

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Wij hebben dankzij de onderstaande video, eindelijk achter de knop van Youtube nu Smarttube staan. Wat een genot is dat zeg!

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@G_Dragon Werkt dat inmiddels zonder accessibility options aan en bijkomend verlies van volume knop ingedrukt kunnen houden?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:05:
@G_Dragon Werkt dat inmiddels zonder accessibility options aan en bijkomend verlies van volume knop ingedrukt kunnen houden?
Ik moest wel iets aanzetten bij accessibility options maar de volume knop is er nooit meer opgehouden dus ja het werkt zonder verlies van de volume knop :D. Wist eerlijk gezegd geen eens dat je die zou verliezen :X

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@G_Dragon De volume knop bleef wel werken maar bij het ingedrukt houden verliep dat dan houterig en met rare stappen.
Thx voor de info, dan kan ik button mapper ook weer gebruiken. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:33:
@Nattekat Volgens mij is de youtube besturing die je bedoelt al een enorm gestripte versie van de app op de nieuwere chromecast.

Als je youtube cast kan je in ieder geval nog steeds je telefoon gebruiken als afstandsbediening. Op meerdere manieren. Via de volume knop of via de tv app. Of gewoon via de youtube app of website.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Volume is een beetje een ding, want er is een rechtzaak verloren.
Afgelopen week leek dat weer te werken.
Wat ik wenselijk vind voor de Youtube app is dat deze volledig bestuurd kan worden door ofwel mijn telefoon of mijn pc, dat gaat dan vooral over de playlist. Ik las ergens dat het op nieuwe Chromecasts niet meer zo werkt en dat er gewoon een native app geopend wordt waar je vervolgens die afstandsbediening voor nodig heb die ik het liefst in een la gooi om er nooit meer uit te halen.
Wat voor smart zooi zou je exact uit willen schakelen? Grafisch lukt het nog wel om iets minimalistisch te tonen met een alternatieve launcher. Op de achtergrond wordt er volop gelogd als je een app gebruikt, net zoals dat gebeurt als je ouderwets cast vanuit een app of website.

Om de unit in gebruik te nemen is het wel verplicht een google account eraan te hangen, daar kom je afaik niet meer onderuit.
Er zijn wat streaming apps voorgeinstalleerd, die kun je verwijderen/uitschakelen.
Youtube en Netflix casten gebeurt wel via hun ontvangende apps. Disney en Prime hebben wel receivers maar tonen een uitgeklede interface.
Ik wil zo veel mogelijk uit kunnen schakelen. Mijn huidige Chromecast met een mooie ambient mode die vervangen wordt door wat je dan ook wil casten is echt helemaal prima, ik heb geen zin om op tig apparaten in te moeten loggen en wil dat iedereen gewoon zomaar even wat kan streamen zonder problemen. Dus geen apps, geen inloggen en geen homescreens zou ideaal zijn, maar ik snap dat dat anno 2023 veel te veel gevraagd is voor wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:31:
@G_Dragon De volume knop bleef wel werken maar bij het ingedrukt houden verliep dat dan houterig en met rare stappen.
Thx voor de info, dan kan ik button mapper ook weer gebruiken. :)
Wij ervaren tot op heden geen problemen maar mocht dit wel voorkomen dan zal ik je dit direct laten weten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Nattekat schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:35:
[...]

Wat ik wenselijk vind voor de Youtube app is dat deze volledig bestuurd kan worden door ofwel mijn telefoon of mijn pc, dat gaat dan vooral over de playlist. Ik las ergens dat het op nieuwe Chromecasts niet meer zo werkt en dat er gewoon een native app geopend wordt waar je vervolgens die afstandsbediening voor nodig heb die ik het liefst in een la gooi om er nooit meer uit te halen.
Geen idee waar je dat dan gelezen hebt, maar je hebt zojuist hier gelezen dat dat gewoon blijft werken.
De Youtube app op m'n telefoon gekoppeld aan Chromecast, terwijl ik een "mix" afspeel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxcdzjyusGggEEulx38-eLCmZgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7vnR4GJZJfGsKoK8znV7P2as.png?f=fotoalbum_large
Pause/play prev/next en timeline control is gewoon aanwezig maar wordt getoond na een touch event.
Die heb ik niet gescreenshot.
Ik heb nog wel een Gen2 liggen, maar een verschil spotten zou voor mij als non-gebruiker een stukje lastiger zijn dan dat dat voor jou is.

In de browser zien de kleine controls er bij mij zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5hlRd1ZzGP8QknTwNSeiIY_n5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/746VO0NDjcRXw0cGVY3OHADM.png?f=user_large

Ik ging er onbewust vanuit dat dat vanzelfsprekend zou zijn. Aanvullend op die manieren van bedienen heb je dus nog meer interfaces ter beschikking.
Ik wil zo veel mogelijk uit kunnen schakelen. Mijn huidige Chromecast met een mooie ambient mode die vervangen wordt door wat je dan ook wil casten is echt helemaal prima, ik heb geen zin om op tig apparaten in te moeten loggen en wil dat iedereen gewoon zomaar even wat kan streamen zonder problemen. Dus geen apps, geen inloggen en geen homescreens zou ideaal zijn, maar ik snap dat dat anno 2023 veel te veel gevraagd is voor wat dan ook.
Je kunt accountloos / als gast casten, enkel de receiver moet een account aan gekoppeld zijn.
Indien wenselijk kan je controle over de receiver na het starten van een cast-sessie ook beperken.

Ambient mode / screensaver is beschikbaar maar wordt default automatisch pas na 10 minuten gestart. En als jij een launcher wilt die compleet leeg is of met een foto van je cavia op de achtergrond dan is dat (vast) ook mogelijk.
Als je maar 1 account gekoppeld hebt hoef je ook geen profielselectie te doen bij een power toggle. Inloggen gebeurt dus maar 1 keer, vroegah kon je die ook skippen met een beetje creativiteit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:10:
[...]

Geen idee waar je dat dan gelezen hebt, maar je hebt zojuist hier gelezen dat dat gewoon blijft werken.
De Youtube app op m'n telefoon gekoppeld aan Chromecast, terwijl ik een "mix" afspeel.
[Afbeelding]
Pause/play prev/next en timeline control is gewoon aanwezig maar wordt getoond na een touch event.
Die heb ik niet gescreenshot.
Ik heb nog wel een Gen2 liggen, maar een verschil spotten zou voor mij als non-gebruiker een stukje lastiger zijn dan dat dat voor jou is.

In de browser zien de kleine controls er bij mij zo uit:
[Afbeelding]

Ik ging er onbewust vanuit dat dat vanzelfsprekend zou zijn. Aanvullend op die manieren van bedienen heb je dus nog meer interfaces ter beschikking.

[...]

Je kunt accountloos / als gast casten, enkel de receiver moet een account aan gekoppeld zijn.
Indien wenselijk kan je controle over de receiver na het starten van een cast-sessie ook beperken.

Ambient mode / screensaver is beschikbaar maar wordt default automatisch pas na 10 minuten gestart. En als jij een launcher wilt die compleet leeg is of met een foto van je cavia op de achtergrond dan is dat (vast) ook mogelijk.
Als je maar 1 account gekoppeld hebt hoef je ook geen profielselectie te doen bij een power toggle. Inloggen gebeurt dus maar 1 keer, vroegah kon je die ook skippen met een beetje creativiteit.
Ok, zoals ik het hier lees valt het nog reuze mee. Ik maakte me op basis van ervaringen van anderen een beetje zorgen dat dat apparaat iets te veel een smart apparaat wilde zijn ten koste van de gebruikservaring van de Chromecast zelf. Dus dat een gast met streamingdienst X nu op eens zou moeten inloggen op de Chromecast zelf omdat ie toevallig een app heeft.

Als ik de afstandsbediening na het instellen en uitkleden in een la kan gooien om hem daarna nooit meer nodig te hebben, ga ik een aankoop toch in overweging nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Nattekat Hoe dat zit met andere streamingdiensten durf ik niet te zeggen. Netflix opent bijvoorbeeld wel met aan de chromecast gekoppelde credentials.

Op zich wel interessant om daar een antwoord op te hebben, als niemand hier op die manier ervaring mee heeft dan wil ik mij wel opofferen en diensten waar ik nu een abbo bij heb checken. :)

*edit: veel hoefde ik daar niet voor te doen. :)
Youtube, Twitch, Disney en Amazon Prime streamen zonder issues.
Netflix wilt dat ik eerst inlog. Afaik is dat ook de enige dienst (buiten Youtube om) die de full-blown app serveert als je gaat casten.
HBO en SKY zullen dan waarschijnlijk ook geen probleem geven, maar die kan ik niet testen.
Apple-TV gaat niet werken zonder mirroren als je de app niet wilt gebruiken, maar dat probleem zal je houden totdat Apple een app of website met cast functionaliteit faciliteert.

[ Voor 42% gewijzigd door Raymond P op 28-11-2023 11:28 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:51:
@Nattekat Hoe dat zit met andere streamingdiensten durf ik niet te zeggen. Netflix opent bijvoorbeeld wel met aan de chromecast gekoppelde credentials.

Netflix wilt dat ik eerst inlog. Afaik is dat ook de enige dienst (buiten Youtube om) die de full-blown app serveert als je gaat casten.
Doet Netflix dat zelfs als je de app helemaal verwijderd? Of kan dat niet?

Maar als de enige dienst die zo'n app forceert toevallig de dienst is die ik al via een app op mijn tv gebruik, valt het sowieso wel te overzien. Youtube was ook al een app op de ouderwetse Chromecast.

[ Voor 4% gewijzigd door Nattekat op 28-11-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Nattekat Nee. De Netflix app met ingelogd account is een must.
Wellicht is er een weg omheen, het is voor mij verder onbekend terrein en krijg een error als ik het probeer door enkel de app te verwijderen.

Bij het deinstalleren van de app verdwijnt ook de Netflix ESN die afaik noodzakelijk is om uberhaubt iets met Netflix te kunnen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micha88
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 18:56
Hopelijk kunnen jullie helpen met een vraag mbt google tv icm de ziggo go tv app.
En waarschijnlijk is de oplossing heel simpel, maar ik zie hem nu even niet.

achtergrond: ik heb sinds een paar dagen een nieuwe tv (TCL 65p635) met google tv.
Bevalt tot dusver prima, alle streaming diensten werken etc.

Nu wil ik ook via Google tv naar ziggo tv kijken, dat kan gewoon via de ziggo tv app, alleen kan ik daarin op de tv niet naar de tvgids van ziggo of naar de opnames van ziggo.

Dit kan wel vanaf mijn telefoon of computer, maar ik zou het dus ook direct via de app in google tv willen doen.

Iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen? ik heb denk ik alle knoppen op beide (ja tcl levert 2 afstandsbedieningen) geprobeerd maar het is nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@micha88 Bij mij werkt de ZiggoGo app ook niet op de Chromecast with GoogleTV, terwijl streamen vanuit de app op een Android telefoon of vanuit een PC met Chrome browser probleemloos gaat. 8)7

Is iets anders. Zie hieronder.

[ Voor 9% gewijzigd door Toff op 28-11-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De gids vind je onder TV kijken > gids & terugkijken.
Opnamen terugkijken werkt geloof ik niet vanuit de app.

@Toff Heb je ZiggoGo of ZiggoGo TV geprobeerd? :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:40:
De gids vind je onder TV kijken > gids & terugkijken.
Opnamen terugkijken werkt geloof ik niet vanuit de app.

@Toff Heb je ZiggoGo of ZiggoGo TV geprobeerd? :)
ZiggoGo TV, maar bij nader inzien ligt het probleemhier toch anders. Ik heb namelijk alleen TV van Ziggo, geen internet. Nu zegt de app dat ik de content niet mag bekijken en dat lukt ook niet, op de CCwGTV. Vreemdgenoeg werkt het dus wel via telefoon (met ZIggo Go) of PC (in browser), zonder internet van Ziggo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 14:20
Toff schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:20:
[...]

ZiggoGo TV, maar bij nader inzien ligt het probleemhier toch anders. Ik heb namelijk alleen TV van Ziggo, geen internet. Nu zegt de app dat ik de content niet mag bekijken en dat lukt ook niet, op de CCwGTV. Vreemdgenoeg werkt het dus wel via telefoon (met ZIggo Go) of PC (in browser), zonder internet van Ziggo.
Dat is niet vreemd hoor. Ivm Europese regels kun je wel altijd op een mobiel device kijken. De Chromecast met Google TV zien ze niet als mobiel device en hebben ze dus hun app beperkt op alleen kijken op hun eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
@Toff Dat is bij elke provider zo dat je via de googletv/appletv/amazone fire etc. waarop je de tv apps kunt installeren als alternatief voor de decoder niet buiten het netwerk kunt kijken.

Waarom zou je alleen TV nemen bij Ziggo, dat is best een dure oplossing (23euro per maand) om TV te kijken. Dan kun je toch beter via je eigen internet provider of NLZiet (met eventuele extra aanbieders) TV kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 07:58
Ik ben onlangs vanwege de aanschaf van een 4K tv overgestapt van de HD Google tv naar de 4K Google tv.

Ik ervaar de volgende problemen:
- bedienen gaat wat “trager”. Het loopt allemaal niet zo soepel. Vooral de Odido app doet het minder
- sinds een dag valt de HDMI gewoon uit na het openen van de Odido app

Van een mediaspeler waar ik erg tevreden over was (de HD versie) ben ik er momenteel niet meer zo tevreden mee.
Na het omschakelen van resolutie naar 1080P gaat het wat beter.

Meer mensen last van?

Ik draai de nieuwste versie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:21:
@Toff Dat is bij elke provider zo dat je via de googletv/appletv/amazone fire etc. waarop je de tv apps kunt installeren als alternatief voor de decoder niet buiten het netwerk kunt kijken.
Toch even bij deze opmerking datT-mobile thuis (dus ik neem aan nu ook met Odido) ook buiten hun netwerk kijken via een chromecast met Google TV toe laat. Zij limiteren het alleen op maximaal 10 apparaten tegelijk aangemeld, als je op meer devices kijkt, dan wordt een ouder apparaat uitgelogd.

Ik maak hier met plezier gebruik van op vakantie locaties :-)

[ Voor 4% gewijzigd door da_Mastah op 29-11-2023 20:55 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 59 Laatste

Let op:
Dit topic is voor alle mediaspelers / streamingdevices van Google: de Chromecast, Chromecast with Google TV en TV Streamer.

Discussie over illegale functionaliteit, of daarnaar linken is uitdrukkelijk niet toegestaan.
Een beetje schimmig, is gewoon schimmig.
Twijfel? Zie Het algemeen beleid #verbodencopyright

Gelieve dit topic niet meer te gebruiken voor 'bestel hier en daar', want daarvoor hebben wij Google Chromecast/TV/Streamer Levertijden en prijzen ;)