Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-06 21:44
Aquafreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Ben wel benieuwd of dit nog problemen gaat opleveren als je het blikje wilt inleveren en de machine pakt het blikje niet. Hoe ga je dan bewijzen dat jij niet de sticker erop hebt geplakt :X
Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Ja, ik vroeg mij dus precies hetzelfde af. We gaan zien of een apparaat het gewoon pakt. Eerst nog maar eens leegdrinken. :+
Zie het probleem niet zo? Soms pakt het automaat een fles bij mij niet goed, bijvoorbeeld wanneer het label licht beschadigt is. Het is dan nooit een probleem om dit bij een medewerker aan te geven waarna deze een fles van achter pakt en deze omruilt met mijn fles zodat ik alsnog de fles kan inleveren voor statiegeld. Kan mij niet voorstellen waarom dit ook niet kan voor blikjes waarbij de code onleesbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:31
@Hatsjoe tijd is geld(?).

Die van mij maar ook die van de medewerker bij de supermarkt. Ik heb zelf in elk geval betere dingen te doen dan voor €0,10–0,25 te gaan staan wachten..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Thalaron schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:05:

Die van mij maar ook die van de medewerker bij de supermarkt. Ik heb zelf in elk geval betere dingen te doen dan voor €0,10–0,25 te gaan staan wachten..
Het heeft mij nooit meer tijd gekost dan 30 seconden, maar als dat teveel tijd is voor je, dan gooi je het toch gewoon in de prullenbak? Maar wanneer je al de tijd en moeite neemt om überhaupt naar het statiegeldapparaat te gaan is het nauwelijks extra moeite om die 1 a 2 keer per jaar om hulp te vragen in deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:55
Hatsjoe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:00:
[...]

[...]

Zie het probleem niet zo? Soms pakt het automaat een fles bij mij niet goed, bijvoorbeeld wanneer het label licht beschadigt is. Het is dan nooit een probleem om dit bij een medewerker aan te geven waarna deze een fles van achter pakt en deze omruilt met mijn fles zodat ik alsnog de fles kan inleveren voor statiegeld. Kan mij niet voorstellen waarom dit ook niet kan voor blikjes waarbij de code onleesbaar is.
Gaat mij niet zozeer om de tijd die het kost om een blikje om te laten ruilen, maar om de vraag of de medewerker het blikje wel wil omruilen door de sticker.
Een tijdje terug was er nieuwsbericht over iemand die stickers met 'statiegeld barcodes' op oude blikjes plakte en zo telkens 15 cent winst had. Het is dus niet ondenkbaar dat een medewerker denkt dat er met die Aldi blikjes hetzelfde aan de hand is.

Edit: Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken om die 15 cent voor het geval zo'n Aldi blikje niet ingenomen wordt, maar het is natuurlijk wel gek dat een supermarktketen (een potentieel) probleem bij de consument neerlegt.

[ Voor 10% gewijzigd door Aquafreak op 31-05-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Aquafreak schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Gaat mij niet zozeer om de tijd die het kost om een blikje om te laten ruilen, maar om de vraag of de medewerker het blikje wel wil omruilen door de sticker.
Een tijdje terug was er nieuwsbericht over iemand die stickers met 'statiegeld barcodes' op oude blikjes plakte en zo telkens 15 cent winst had. Het is dus niet ondenkbaar dat een medewerker denkt dat er met die Aldi blikjes hetzelfde aan de hand is.
Ik denk dat ik dan iets gemist heb. Gaat het er bij jou om dat jouw blikje geen statiegeldblikje was, maar door de winkel zelf met een "statiegeldsticker" tot een statiegeldblikje is gemaakt? Ik had geen idee dat dit gedaan werd en mogelijk was. Ik dacht dat het ging om een prijssticker of soortgelijks en niet om een statiegeldsticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:27

Metalfreak

Hoije woh!

Aquafreak schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Ja, dat dus, en zeker omdat ik niet heel regelmatig bij die Aldi kom, maar wel bij andere supermarkten waar ik het wel zou inleveren. Ik heb echt geen zin in dat gezeik met de gemiddelde supermarktmanager aka slavendrijver.
Hatsjoe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Ik denk dat ik dan iets gemist heb. Gaat het er bij jou om dat jouw blikje geen statiegeldblikje was, maar door de winkel zelf met een "statiegeldsticker" tot een statiegeldblikje is gemaakt? Ik had geen idee dat dit gedaan werd en mogelijk was. Ik dacht dat het ging om een prijssticker of soortgelijks en niet om een statiegeldsticker.
Bij een supermarkt zit er geen prijssticker op, maar een sticker met een nieuwe barcode voor het blikje en het statiegeldlogo. Wie 'm erop heeft gezet? Geen idee of de supermarkt het zelf doet, de importeur of de brouwerij.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Metalfreak schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:15:
[...]

Bij een supermarkt zit er geen prijssticker op, maar een sticker met een nieuwe barcode voor het blikje en het statiegeldlogo. Wie 'm erop heeft gezet? Geen idee of de supermarkt het zelf doet, de importeur of de brouwerij.
Ah, heel bijzonder. Ik dacht dat oude voorraad nog verkocht mocht worden zonder statiegeld maar dat fabrikanten per X datum enkel nog maar statiegeldblikjes mochten produceren en uitleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Hatsjoe de laatste keer dat ik bij de automaat aan de bel moest trekken stond ik 3 minuten later nog te wachten. Het is niet dat het geld op mijn rug groeit, maar indien ik 50 cent in de sloot zit liggen ga ik ook niet mijn laarzen halen bij wijze van.

Het was daarbij slechts een reactie op waarom het voor sommigen een “probleem” kán zijn.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquafreak
Hatsjoe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Zoals @Metalfreak al bevestigd zijn het inderdaad blikjes die door de winkel omgetoverd zijn tot statiegeldblikje door een sticker.

Als ik het goed heb begrepen mocht een fabrikant vanaf 1 april geen statiegeldloze blikjes vullen. Had een fabrikant dus nog lege blikjes zonder statiegeldlogo dan hadden ze 2 keuzes: Weggooien of afvullen en met (bijvoorbeeld) een sticker er een statiegeldblikje van maken. Blijkbaar heeft de leverancier van Aldi het 2e gedaan.

Ik gok dat de meeste fabrikanten het zo gepland hebben ze dat ze ergens halverwege maart zijn begonnen met afvullen van statiegeldblikjes, zodat ze begin april voor het eerst in de winkels liggen. Er zit immers een tijdje tussen vullen en in de winkel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Aquafreak schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Zoals @Metalfreak al bevestigd zijn het inderdaad blikjes die door de winkel omgetoverd zijn tot statiegeldblikje door een sticker.
En het ging hier ook nog om een Belgische fabrikant (speciaalbier), dus die gaan natuurlijk geen aparte productielijn opzetten voor de Nederlandse markt waar ze af en toe ook iets verkopen.

Ik vraag me ook af hoe lang de frisdrankbedrijfjes die we hier hebben nog blikjes zonder statiegeld gaan/mogen/kunnen leveren, tot nu toe hebben ze nog voorraden vol met statiegeldloze blikjes (ze adverteren er nog volop mee), allemaal afkomstig van productielijnen in het buitenland. Valt het in de praktijk eigenlijk wel te controleren of de productiedatum hiervan vóór 1 april 2023 ligt?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquafreak
Metalfreak schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:50:
[...]

En het ging hier ook nog om een Belgische fabrikant (speciaalbier), dus die gaan natuurlijk geen aparte productielijn opzetten voor de Nederlandse markt waar ze af en toe ook iets verkopen.

Ik vraag me ook af hoe lang de frisdrankbedrijfjes die we hier hebben nog blikjes zonder statiegeld gaan/mogen/kunnen leveren, tot nu toe hebben ze nog voorraden vol met statiegeldloze blikjes (ze adverteren er nog volop mee), allemaal afkomstig van productielijnen in het buitenland. Valt het in de praktijk eigenlijk wel te controleren of de productiedatum hiervan vóór 1 april 2023 ligt?
Zeker in het buitenland is het gewoonlijk om de productiedatum op een product te zetten, dus dat is 1 optie. Daarnaast mag je denk ik je inkoopfactuur laten zien als je over een jaartje nog blikken zonder statiegeld verkoopt, aangezien je dan blikjes verkoopt die al ruim een jaar geleden afgevuld zouden moeten zijn en dat is wel zo ongeveer de maximale THT voor blikjes.

Maar goed, dat is de theorie. Hoe het in praktijk gaat, geen idee. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Valorian schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:42:
Tsja.. het makkelijke antwoord is natuurlijk weer "typisch gevalletje van whataboutism". Maar ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met @RemcoDelft : de vraag is in hoeverre micromanagement op dit niveau (van afval welke niet op straat komt) werkelijk meer gaat zijn dan een druppel op de gloeiende plaat. Kunnen we straks als "beste kindje van de klas" kijken hoe de wereld vergaat omdat er nog 2 miljard mensen in die klas zitten die hele andere prioriteiten hebben (namelijk: überhaupt overleven). ;)
Altijd maar om je heen slaan om je eigen problematiek te ontlopen lijkt me ook niet slim. Al gaan we hier nu wel offtopic denk ik.... het statiegeld op plastic heeft zijn eigen topic. hier hebben we het over blikjes... Gelukkig zijn de eerste effecten al merkbaar inmiddels.

https://www.gelderlander....s-15-cent-waard~a7a26834/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Een aantal posts over statiegeld op plastic zijn verplaatst naar Statiegeld op plastic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:12
Vuilnisbakken opentrekken, zakken kapotscheuren of containers omkieperen; er is een enorme toename van mensen die graaien in afvalbakken op stations en in de stad, op zoek naar afgedankte flesjes en blikjes waar sinds kort statiegeld mee te verdienen valt.

Het graaien in de bakken zien de instanties niet als een probleem, maar zakken die opengescheurd of omgekiept worden zorgen voor veel overlast, blijkt uit een rondgang langs de gemeente, de NS, het GVB en meerdere schoonmaakbedrijven.
Maar gelukkig liggen er geen blikjes meer op straat :X _/-\o_

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik word zelf helemaal gek van statiegeld op blikjes. Wie dat verzonnen heeft. Vreselijk. We kopen daardoor bijna geen blikjes meer. Drink je wat leeg, zet je het dus open in de kast. Vervolgens met een tas vol blikjes naar de supermarkt, alles dondert om, 1 plakkerige teringzooi. Lever je het in, slikt ie weer een paar niet omdat er niet zo'n logo op staat. Of op het werk, koop ik een blikje, betaal je statiegeld, maar er staat nog geen statiegeld logo op. Lekker dan. Gevolg ik donder 'm wel weer in de kliko.

Ik snap de keuze echt niet.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Wat mij verbaasd is dat de grote merken niet overgaan naar flesjes. Ja ze hebben ze wel maar de prijzen zijn absurd duur voor 0.25-0.5l flesjes daar koop je 1.5 liter voor.

Bij de huismerken zie je wel al betaalbare kleine flesjes als alternatief op het blik. Want blikjes verzamelen is gewoon een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:12

Videopac

Rommelt wat aan.

Thalaron schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:05:

Het was beter geweest om gewoon 1 euro statiegeld te heffen op flesjes en blikjes.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Videopac schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Het was beter geweest om gewoon 1 euro statiegeld te heffen op flesjes en blikjes.
Ja natuurlijk. Dan krijgt de minima zeker ook weer statiegeldtoeslag, anders kunnen ze helemaal geen boodschappen meer doen als er zoveel statiegeld geheven gaat worden :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even omspoelen en laten drogen? Werkt hier prima.
Als je een beetje om je heen kijkt buiten is het goed te snappen, er liggen nauwelijks meer blikjes op straat, in parken, etc.
Ik vind het verschil wel merkbaar, eigenlijk.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tja, zal een beetje liggen aan waar je woont denk ik. Hier in Assen had ik nou niet echt het gevoel dat het een teringzooi is of dat het wemelt van de blikjes. Laat staan dat ik merk dat het minder is geworden.

Net als flesjes zonder dop, dat ze tegenwoordig vast zitten aan de fles. Zal aan mij liggen, maar ik heb nog nooit een fles zonder dop ingeleverd? Hoe krijg je dat uberhaupt voor elkaar?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
anandus schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:02:
[...]

[...]

Als je een beetje om je heen kijkt buiten is het goed te snappen, er liggen nauwelijks meer blikjes op straat, in parken, etc.
Afgelopen maand heb ik nog maar 2 blikjes zien liggen tijdens mijn loopje met de hond. Bizar verschil.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
anandus schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:02:
[...]

[...]

Dus nog extra water gaan verspillen ook, denk het niet.

Gewoon geen blikjes meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
NeFoRcE schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:37:
Tja, zal een beetje liggen aan waar je woont denk ik. Hier in Assen had ik nou niet echt het gevoel dat het een teringzooi is of dat het wemelt van de blikjes. Laat staan dat ik merk dat het minder is geworden.

Net als flesjes zonder dop, dat ze tegenwoordig vast zitten aan de fles. Zal aan mij liggen, maar ik heb nog nooit een fles zonder dop ingeleverd? Hoe krijg je dat uberhaupt voor elkaar?
Weet ik ook niet hoor, hoe mensen een fles zonder dop in kunnen leveren, hier ook nog nooit gelukt.

Ook hier weer een nep maatregel, knip de dop er gewoon af, want anders krijg je hem er niet meer fatsoenlijk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

NeFoRcE schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:07:
Ik word zelf helemaal gek van statiegeld op blikjes. Wie dat verzonnen heeft. Vreselijk. We kopen daardoor bijna geen blikjes meer. Drink je wat leeg, zet je het dus open in de kast. Vervolgens met een tas vol blikjes naar de supermarkt, alles dondert om, 1 plakkerige teringzooi. Lever je het in, slikt ie weer een paar niet omdat er niet zo'n logo op staat. Of op het werk, koop ik een blikje, betaal je statiegeld, maar er staat nog geen statiegeld logo op. Lekker dan. Gevolg ik donder 'm wel weer in de kliko.

Mee eens. Volgens mij is stap 1 eens verzinnen hoe je ze plat kunt inleveren. Dat lost al een groot deel van het probleem op. Dan kun je ze uiteraard even snel omspoelen, plat drukken en gaan. De blikjes heel laten is echt een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Blikjes plat inleveren zou lijkt mij enkel kunnen indien 1: de barcode leesbaar blijft (midden zijkant?) of 2: dat alle blikjes wereldwijd statiegeld bevatten en we minstens een jaar verder zijn ivm oude blikjes opruimen (gaat niet gebeuren dus).

Het was makkelijker geweest indien men blik voor zaken die ook prima in pet- of glazen flessen kunnen zou verbieden, maar dat is natuurlijk weer teveel geneuzel vanuit de overheid en voorkomt niet dat je blikjes uit naburige landen gaat verslepen.

Het zou mij niet verbazen dat het doel ook bereikt zal worden door simpelweg de verkoop van blikjes te ontmoedigen. Ik haal het ook alleen nog maar bij uitzondering (speciaalbier, onderweg waarbij ik statiegeld niet direct kan inleveren en niet wil meezeulen). Niet dat ik volgens mij de beoogde doelgroep ben (gooi alles altijd netjes in de PMD/prullenbak ipv op straat) maar dat even terzijde.
LordSinclair schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:04:
[...]

Maar gelukkig liggen er geen blikjes meer op straat :X _/-\o_
Of ben ik nu een onderdeel van een nieuw probleem? Het weggooien van statiegeld is immers praktisch uitlokking geworden :+

[ Voor 15% gewijzigd door Thalaron op 07-06-2023 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
stylezzz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Afgelopen maand heb ik nog maar 2 blikjes zien liggen tijdens mijn loopje met de hond. Bizar verschil.......
Ik zie langs een paar honderd meter nieuw fietspad zo'n 400 hondendrollen liggen. En ik ruik ze ook nog. De hele lobby tegen blikjes is dan ook uiterst selectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:31

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Heeft er iemand een goede oplossing voor blikjes die de laatste paar druppeltjes lekken? Ik gebruik een AH zak voor mijn statiegeld flessen en blikjes en soms lekken de laatste paar druppeltjes in de zak en dan plakt de zak van binnen of de boodschappen plakken die ik weer mee terugneem van de supermarkt. Ik schud ze zoveel mogelijk leeg boven de gootsteen maar toch blijft er altijd wat over.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Laatst online: 14:47

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Techno Overlord schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:22:
Heeft er iemand een goede oplossing voor blikjes die de laatste paar druppeltjes lekken? Ik gebruik een AH zak voor mijn statiegeld flessen en blikjes en soms lekken de laatste paar druppeltjes in de zak en dan plakt de zak van binnen of de boodschappen plakken die ik weer mee terugneem van de supermarkt. Ik schud ze zoveel mogelijk leeg boven de gootsteen maar toch blijft er altijd wat over.
Hoorde van een collega die dat oploste door er een papieren zakdoekje / half velletje keukenrol in te proppen. :X 8)7

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
RemcoDelft schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Ik zie langs een paar honderd meter nieuw fietspad zo'n 400 hondendrollen liggen. En ik ruik ze ook nog. De hele lobby tegen blikjes is dan ook uiterst selectief.
Ik dacht dat jij in zo'n nette buurt woonde waar zwerfvuil niet voorkwam? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

NeFoRcE schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:07:

Ben het met je eens en als je dan ook nog eens leest dat het niet eens het gewenste effect geeft, tja ik ben altijd al tegen geweest en dat heb ik ook al een paar gezegd in dit topic. Daar is ook niets aan veranderd, ik hoop dat de Die Grenze nog jaren zorgt voor blikjes zonder statiegeld want ik word niet vrolijk van de berichten hier over oplossingen moeten zoeken voor lekkende blikjes. Wat een werk allemaal zeg... mijn valse hoop blijft nog steeds dat ze het er ooit weer af gaan halen en nu helemaal wanneer het niet het gewenste effect geeft, maar ik weet dat dit nooit gaat gebeuren.

Misschien komt het ook wel omdat er bij ons in Drenthe gewoon amper blikjes langs de weg liggen en het in de stad veel erger is? Dat ik er daardoor zo over denk en het meer als een extra last zie. Ik denk wel dat ze eerder nog de keus gaan maken om het kopen van blikjes dan gaan ontmoedigen, dan het weer terugdraaien.

Ik snap dat iedereen er anders over denkt en ik respecteer ook zeker de mensen die er wel blij mee zijn dat er nu statiegeld op zit en hoopten dat de rommel op straat minder zou worden d:)b

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Coach4All schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Hoorde van een collega die dat oploste door er een papieren zakdoekje / half velletje keukenrol in te proppen. :X 8)7
:+ €0,05-0,10 aan keukenrol verbruiken (los van de materialen die het heeft gekost) om €0,05-0,00 terug te winnen…

Nee, als het aan mij zou liggen zou ik het gebruik van blik liever geheel zien verdwijnen. Verspilling van (drink)water of papier lijkt mij in ieder geval niet heel duurzaam. Tel hierbij het openscheuren van vuilzakken met bijkomende problemen erbij op. Ik vraag mij af hoeveel effect dit alles heeft. Dit verder los van eventueel zwervende blikjes in het milieu zelf, maar op de eindstreep dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

G_Dragon schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Misschien komt het ook wel omdat er bij ons in Drenthe gewoon amper blikjes langs de weg liggen en het in de stad veel erger is? Dat ik er daardoor zo over denk en het meer als een extra last zie. Ik denk wel dat ze eerder nog de keus gaan maken om het kopen van blikjes dan gaan ontmoedigen, dan het weer terugdraaien.
Maar is dat ook niet het hele probleem nu? De mensen die nu last van de nieuwe statiegeldwet ondervinden zijn nu juist NIET de mensen die het probleem in de eerste instantie veroorzaakt hebben. Zij ruimden de blikjes toch al altijd netjes op en moeten nu door een extra hoepel springen. Diegenen die er eerst schijt aan hadden, hebben er nu nog steeds schijt aan en denken waarschijnlijk nu nóg eerder: "ach, een ander ruimt dat wel voor me op". Misschien is het uiteindelijke doel wel behaald, minder blikjes in het milieu, maar de verkeerde doelgroep wordt erdoor getroffen.

Ik zag in mijn lokale Jan Linders supermarkt ook al dat ze de vuilnisbak naast de inleverautomaat hadden weggehaald met een passief agressief briefje erbij dat ze geen vuilstort waren en of je je zooi zonder statiegeld gewoon weer mee naar huis wilde nemen. (en uiteraard staan dan lege blikjes/flesjes nu gewoon op elk randje dat men tegenkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Blikjes in de (afkoelende) oven zetten, nadat je een maaltijd hebt bereid. Zelf nog niet getest overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik doe ze in een plastic zak die ik weggooi als ik de blikjes heb ingeleverd. Naast de automaat staat altijd wel een afvalbak. Gratis plastic zakken zijn er altijd wel bij kleinere buurtwinkels. (Tip: vraag een tas nadat je hebt afgerekend, 9/10 krijg je hem dan gewoon gratis).

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Ik dacht dat jij in zo'n nette buurt woonde waar zwerfvuil niet voorkwam? ;)
Er ligt meer stront dan zwerfvuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Een plastic boterhamzakje is precies groot genoeg voor een blikje. Net zoals ik al mijn restafval nu ook in 3 vuilniszakken verpak tegen lekken in de auto i.p.v. het zonder vuilniszak in de container te kunnen gooien.
Ik heb het nog niet getest, maar het zou ideaal zijn als je het blikje met zakje en al kan inleveren :*)

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 07-06-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:17
Thalaron schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:25:

Het was makkelijker geweest indien men blik voor zaken die ook prima in pet- of glazen flessen kunnen zou verbieden, maar dat is natuurlijk weer teveel geneuzel vanuit de overheid en voorkomt niet dat je blikjes uit naburige landen gaat verslepen.
Wat is er dan waar van wat er op de blikjes van bierbrouwerij Kees uit Rotterdam stond? Dat ze hun bier in blik deden omdat dat milieuvriendelijker was dan glas. Bovendien bleef de smaak beter in blik, en was het langer houdbaar.

Fyi: Kees is zo klein dat ze ook glas voor in de glasbak mogen gebruiken ipv statiegeldglas..
Dus het was echt een bewuste keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 07-06-2023 13:20 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
RemcoDelft schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Er ligt meer stront dan zwerfvuil.
Toch niet zo'n goede buurt dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
GAIAjohan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Wat is er dan waar van wat er op de blikjes van bierbrouwerij Kees uit Rotterdam stond? Dat ze hun bier in blik deden omdat dat milieuvriendelijker was dan glas. Bovendien bleef de smaak beter in blik, en was het langer houdbaar.

Fyi: Kees is zo klein dat ze ook glas voor in de glasbak mogen gebruiken ipv statiegeldglas..
Gewoon glas en dan in een kartonnen verpakking steken tegen zonlicht dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Laatst online: 10:31

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

evilution schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Ik doe ze in een plastic zak die ik weggooi als ik de blikjes heb ingeleverd. Naast de automaat staat altijd wel een afvalbak. Gratis plastic zakken zijn er altijd wel bij kleinere buurtwinkels. (Tip: vraag een tas nadat je hebt afgerekend, 9/10 krijg je hem dan gewoon gratis).
[...]

Allebei niet erg milieuvriendelijk imo.

Nu ik erover nadenk is er gewoon niet echt een goede oplossing voor. Ligt aan het design van het blikje. Volgens mij is bij het designen van blikjes altijd van uitgegaan dat ze weggegooid worden. Nu we ze gaan inleveren moet er eigenlijk een nieuw design komen die ervoor zorgt dat blikjes afgesloten kunnen worden. Of dat er iig niets meer uitlekt als hij leeg is. Hoe dit eruit moet komen te zien weet ik ook niet. Daar zijn vast knappe koppen voor die er wat op kunnen bedenken.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Metalfreak schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:43:
[...]

Maar is dat ook niet het hele probleem nu? De mensen die nu last van de nieuwe statiegeldwet ondervinden zijn nu juist NIET de mensen die het probleem in de eerste instantie veroorzaakt hebben. Zij ruimden de blikjes toch al altijd netjes op en moeten nu door een extra hoepel springen. Diegenen die er eerst schijt aan hadden, hebben er nu nog steeds schijt aan en denken waarschijnlijk nu nóg eerder: "ach, een ander ruimt dat wel voor me op". Misschien is het uiteindelijke doel wel behaald, minder blikjes in het milieu, maar de verkeerde doelgroep wordt erdoor getroffen.

Ik zag in mijn lokale Jan Linders supermarkt ook al dat ze de vuilnisbak naast de inleverautomaat hadden weggehaald met een passief agressief briefje erbij dat ze geen vuilstort waren en of je je zooi zonder statiegeld gewoon weer mee naar huis wilde nemen. (en uiteraard staan dan lege blikjes/flesjes nu gewoon op elk randje dat men tegenkomt)
Als iedereen zoals mij was kon de hele zedenpolitie naar huis maar zo werkt het niet. Dus moet ik daar belasting voor betalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:00

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik heb gister voor 3 euro aan blikjes weggebracht. De eerste en de laatste keer. Vanaf nu gaan ze de prullenbak in.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GAIAjohan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Zelfs los van de productie... Hoeveel flessen passen er in een kuub? En hoeveel blikken?
Vervoer is vele malen efficiënter.

Moeten ze alleen wel stoppen met die stukken plastic eromheen.

Hier gaan ze inmiddels ook weer gewoon de plastic en blik bak in. Klaar met dat gezeik.

Waarmee het eigenlijk een soort verkapte belasting geworden is.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 08-06-2023 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YangWenli schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:18:
[...]

Als iedereen zoals mij was kon de hele zedenpolitie naar huis maar zo werkt het niet. Dus moet ik daar belasting voor betalen.
Das bijna hetzelfde ja...

Dit probleem is gecreëerd door de vele verschillende verschijningsvormen van het statiegeld. Doe alles zonder uitzondering voor hetzelfde bedrag en je bent van het hele gezeur af. Dus geen flesjes zonder statiegeld ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

YangWenli schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:18:
[...]

Want jij hebt in het dagelijkse leven last van het bestaan van de zedenpolitie? Beetje slechte vergelijking zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:38
Dwarlorf schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 06:05:
Ik heb gister voor 3 euro aan blikjes weggebracht. De eerste en de laatste keer. Vanaf nu gaan ze de prullenbak in.
Zo denk ik er ook over (al gooi ik ze wel in de PMD bak). Voor die 2x per maand dat ik denk 'goh ik trek een blikje open', betaal ik wel 30c per maand extra. Als ik moeite moet gaan doen voor zulke kleine bedragen, heb ik wel grotere problemen dan die kleine bedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:04
Gooi het ook gewoon in de pmd bak, ik accepteer maar het gewoon duurder is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Metalfreak schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Want jij hebt in het dagelijkse leven last van het bestaan van de zedenpolitie? Beetje slechte vergelijking zo...
Vind je? Ik denk dat we allemaal elke dag last hebben van zedendelicten, want de zedenpolitie moet betaald worden. Via belasting betalen we daar elke dag voor en bovendien kost het arbeidskrachten die anders op plekken konden worden ingezet waar nu krapte is. Bottom line: als er alleen maar 'nette mensen' waren dan zouden we met zijn allen een veel beter leven hebben, of het nu gaat om vandalisme, vervuiling, criminaliteit of ander ongewenst gedrag. We zijn nu een groot deel van onze tijd aan het werk om het systeem draaiende te houden waarmee we enigszins kunnen omgaan met alle niet nette mensen. Dat is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

XFlame schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Zo denk ik er ook over (al gooi ik ze wel in de PMD bak). Voor die 2x per maand dat ik denk 'goh ik trek een blikje open', betaal ik wel 30c per maand extra. Als ik moeite moet gaan doen voor zulke kleine bedragen, heb ik wel grotere problemen dan die kleine bedragen.
De gemeente groningen heeft (gelukkig) geen pmd bak dus vuilnisbak it is. En in mijn wijk ook geen gf-bakken gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://gemeente.groningen.nl/sites/groningen/files/2023-04/23_Haal%20alles%20uit%20je%20afval_A3_FV_DT_2903.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 08-06-2023 14:31 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:36
Als inleveren te veel moeite is kan je er altijd nog iets leuks mee doen:
https://www.youtube.com/watch?v=I7rMivsFtJU

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Laatst online: 15:32

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Het is meer lucratief voor jongeren / mensen met minder geld (zwevers etc) volgens mij :)

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Dit is dus precies wat ze willen, gratis extra geld.

Hier koop ik geen blikjes meer. Ze zakken er maar in. Wanstaltige praktijken, symptoom ipv bronbestrijding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Segafreak83 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:54:
[...]

Hier koop ik geen blikjes meer. Ze zakken er maar in. Wanstaltige praktijken, symptoom ipv bronbestrijding.
Wie is “ze” volgens jou eigenlijk precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
In de prullenbak gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 08:21
[...]

Yep, zo doe ik dat ook. Zelfs die zijn soms doordrenkt, maar is nog altijd beter dan dat het in mijn werktas lekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:35

Wildfire

Joy to the world!

Er wordt links en rechts gesuggereerd het blikje met water te spoelen, maar dat is een absurd idee. Dan gaat het waterverbruik weer toenemen en da's ook niet echt de bedoeling lijkt me.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Ik had (inmiddels) gistermiddag ook boodschappen gedaan. 5 van de 9 statiegeldblikken pakte de automaat niet... (bij diezelfde winkel ook aangeschaft). Automaat bleef volhouden dat er geen barcode was.

#geenfan

Edit; Ik heb in ieder geval wél een oplossing op het (voorkomen van) plakzooi;
Mijn oude Westvleteren krat heeft een nieuwe bestemming gekregen!

[ Voor 26% gewijzigd door Thalaron op 11-06-2023 04:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik vind het eerlijk gezegd een behoorlijke ellende, statiegeld op blikjes. Flessen kun je nog fatsoenlijk met een dop afsluiten, blikjes lekken en stinken.

We proppen ze nu in een tas en dan na verloop van tijd leveren we het hele spul in. Tas gooien we weg want er lekt praktisch altijd nog wel iets na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:44

SeatRider

Hips don't lie

Wildfire schreef op zondag 11 juni 2023 @ 01:09:
[...]

Er wordt links en rechts gesuggereerd het blikje met water te spoelen, maar dat is een absurd idee. Dan gaat het waterverbruik weer toenemen en da's ook niet echt de bedoeling lijkt me.
Waterverbruik ja, want achter de meter, maar het is imho geen verspilling. Het verdwijnt in het riool samen met douche- en toiletwater en wordt hergebruikt.

Wij spoelen ze ook (met iets van 50ml water per blikje). Dan drogen ze in een krat, en tegen de tijd dat we naar de supermarkt gaan zijn ze niet meer plakkerig of nat.

Ik speel mee, maar ze mogen het van mij morgen weer afschaffen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 19:11
[...]

Ik plak ze af met tape (een stuk dat precies op de opening past)

In het begin een oude tas gebruikt, maar dat idee ging snel de deur uit omdat ik vrijwel nooit plastic boodschappentassen in huis heb, we hebben van die stevigere tassen die de AH vroeger verkocht (met zachtere handvatten, snijdt meteen ook niet meer in je handen).

en soms gebruik ik een rugzak

Spoelen was ik ook snel klaar mee, echt schoon/droog wordt het nooit, en als je te veel blikken hebt ben je in mijn ogen te veel tijd kwijt eraan.

Papier (zakdoek of keukenrol) zag ik nooit als een oplossing.

Dus nu plak ik ze af, maar ik neig ernaar om die ongeveer 12+ blikken per week (want wij beide drinken weleens wat uit een blik dat niet in flesjes te koop is) weg te mieteren.

Kleine flesjes prima, die kunnen gewoon dicht als ze leeg zijn, maar met blikken is er altijd wat, bovenstaande terzijde heb ik ook vaak dat de automaat ze niet pakt terwijl de blik volledig intact is, en dan mogen ze dat bij de kassa handmatig verwerken, ben je ook 10 a 15 minuten verder hier.

Ik gooi mijn hele leven lang alles netjes in de prullenbak, daar was mijn moeder altijd heel duidelijk over.

Het voelt ook meer als een straf, tijd geleden moest ik met de trein en had zin in koffie, mocht gewoon extra betalen vanwege een bekertje omdat ik geen eigen meenam.

Als het zo doorgaat mogen we straks statiegeld betalen op alle plastic, ga je straks met zo’n gebruikte verpakking na je magnetron maaltijd of pak vlees de winkel in.

gelukkig kopen wij vrijwel nooit magnetron eten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:20
Techno Overlord schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:54:
[...]

[...]

Allebei niet erg milieuvriendelijk imo.

Nu ik erover nadenk is er gewoon niet echt een goede oplossing voor. Ligt aan het design van het blikje. Volgens mij is bij het designen van blikjes altijd van uitgegaan dat ze weggegooid worden. Nu we ze gaan inleveren moet er eigenlijk een nieuw design komen die ervoor zorgt dat blikjes afgesloten kunnen worden. Of dat er iig niets meer uitlekt als hij leeg is. Hoe dit eruit moet komen te zien weet ik ook niet. Daar zijn vast knappe koppen voor die er wat op kunnen bedenken.
Zoiets bestaat al. Namelijk een hersluitbaar blik. Maar zal uiteraard ook weer duurder zijn voor de fabrikanten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZWX9HZ0OgDbvfJZannh1ULe3Cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UyxQ1alC6kRJJ2ccDpj9dmxg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 11 juni 2023 @ 01:09:
[...]
Ik spoel glazen (bier)flesjes ook altijd al om hoor.
Het krat staat hier gewoon in een kast in huis, dus ik wil daar geen geurtjes, vliegjes of plakkerig gedoe.
Cheezborger schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Zoiets bestaat al. Namelijk een hersluitbaar blik. Maar zal uiteraard ook weer duurder zijn voor de fabrikanten.
[Afbeelding]
Naast eventueel prijs, ziet dat er vooral uit als nieuw wegwerp plastic.

[ Voor 36% gewijzigd door Tralapo op 11-06-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Tralapo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Ik spoel glazen (bier)flesjes ook altijd al om hoor.
Het krat staat hier gewoon in een kast in huis, dus ik wil daar geen geurtjes, vliegjes of plakkerig gedoe.
Doe ik ook, zelfs plastic verpakkingen die nog wat restjes bevatten, en niet kunnen worden afgesloten.
1 stinkbak is genoeg, zelfs al staat die buiten.

Het waterverbruik is een geld kwestie, geen milieuprobleem. De hoeveelheid water op aarde is min of meer constant.

Voor de statiegeldblikjes kan je ook een dicht opbergkratje gebruiken om ze te verzamelen en weg te brengen. Blikjes blijven beter recht op staan en als ze omvallen dan kan het niet verder lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Segafreak83 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:54:
[...]

Je zou ook kunnen beargumenteren dat geen blikjes kopen precies is wat "ze" willen.

Maar goed, hoe je het ook wendt of keert, we worden gedwongen een keuze te maken die we niet willen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
Dwarlorf schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Je zou ook kunnen beargumenteren dat geen blikjes kopen precies is wat "ze" willen.

Maar goed, hoe je het ook wendt of keert, we worden gedwongen een keuze te maken die we niet willen.
Iedereen die het over “ze” heeft (ik bedoel hier niet jouw post mee overigens) mag vooral eens nadenken over wie dat dan zijn. Voelt voor mij altijd erg complot-achtig. Want diegene die dit beleid ons hebben opgedrongen is de overheid, en diegene die er geld aan overhouden (als je niet inlevert maar weggooit) zijn producenten. Er is dus niet één “ze” die met een soort masterplan ons het peven zuur wil maken voor zelfverrijking.

Verder eens: het systeem is ellendig. Maar laten we nu ook niet doen alsof het ons leven onmogelijk maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Goh, als ik dit allemaal zo lees, lijkt het wel raketwetenschap hoe je van de blikjes ontdoen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
RCBL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:49:
Goh, als ik dit allemaal zo lees, lijkt het wel raketwetenschap hoe je van de blikjes ontdoen...
Ja, alles in het kader van ‘minder milieuvervuiling’, maar ondertussen wel kostbare drinkwater gebruiken om blikjes schoon te spoelen of extra afval genereren door papier te gebruiken, zodat de blikjes niet lekken…

*knip*, zo gaan we geen mensen wegzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 13:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:20
GioStyle schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:37:
[...]

Ja, alles in het kader van ‘minder milieuvervuiling’, maar ondertussen wel kostbare drinkwater gebruiken om blikjes schoon te spoelen of extra afval genereren door papier te gebruiken, zodat de blikjes niet lekken…

*knip*
*knip*, reactie op geknipte reactie. Persoonlijk gebruik ik sinds het invoeren van statiegeld helemaal geen blikjes meer vanwege het gedoe. Maar lekker boeiend als anderen dat wel doen?

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Cheezborger schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:30:
[...]

*knip* Persoonlijk gebruik ik sinds het invoeren van statiegeld helemaal geen blikjes meer vanwege het gedoe. Maar lekker boeiend als anderen dat wel doen?
In het kader van milieuvervuiling... Elke keer als een kind een blikje vindt rent ie naar de supermarkt, gooit het blikje in het emballageapparaat, laat een bonnetje printen en rent naar de kassa om het statiegeldbonnetje in te leveren, en vervolgens verdwijnt het bonnetje weer linea recta de prullenbak in. Weer een stuk papier verspild. Is dat geen milieuvervuiling? In before: statiegeldbonnen bestaan uit gerecycled papier...

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:18
GioStyle schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:32:
[...]

In het kader van milieuvervuiling... Elke keer als een kind een blikje vindt rent ie naar de supermarkt, gooit het blikje in het emballageapparaat, laat een bonnetje printen en rent naar de kassa om het statiegeldbonnetje in te leveren, en vervolgens verdwijnt het bonnetje weer linea recta de prullenbak in. Weer een stuk papier verspild. Is dat geen milieuvervuiling? In before: statiegeldbonnen bestaan uit gerecycled papier...

*knip*
En dat thermisch papier moest voorheen ook nog eens bij het restafval. Lees net tijdens het typen van dit bericht dat ze inmiddels BPA vrij zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 13:49 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:57
GioStyle schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:32:
[...]

Dus je zegt eigenlijk dat we ook statiegeld op papier moeten heffen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
*knip*, reactie op geknipte reactie. Dit zijn mensen die kennelijk de moeite van het inleveren (en de frustratie van plakkerige handen of vieze plastic zakken en het in een rij staan) de moeite waarde vinden voor de euro's. Soms omdat ze graag wat over houden, soms omdat het verschil aan de eind van de maand écht nodig is*. Je geeft aan dat dit makke schapen zijn. Maar wat zou jij hen dan adviseren?

*al kan je je dan natuurlijk afvragen of al die blikjes consumeren echt nodig was ;)

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Valorian schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:31:
[...]

*knip* Dit zijn mensen die kennelijk de moeite van het inleveren (en de frustratie van plakkerige handen of vieze plastic zakken en het in een rij staan) de moeite waarde vinden voor de euro's. Soms omdat ze graag wat over houden, soms omdat het verschil aan de eind van de maand écht nodig is*. Je geeft aan dat dit makke schapen zijn. Maar wat zou jij hen dan adviseren?

*al kan je je dan natuurlijk afvragen of al die blikjes consumeren echt nodig was ;)
Nee, zo moet je dat niet zien. Consumptie van frisdrank of bier in blik is op zich al "niet echt nodig", dus dan denk ik dat je niet kunt stellen dat die mensen de blikjes wel in moeten leveren omdat dit financieel "echt nodig" is. Dat hele blikje was al niet echt nodig, daarom valt het mij dus ook niet zo zwaar om bijna geen blik meer te kopen. En wat ik nog koop, lever ik niet in. Kom maar op met die handhaving, die blikjes belanden op de grond in de buurt van een afvalbak. Voor de mensen die het statiegeld van mijn blikje nodig hebben.... :)

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
de laatste tijd vind ik hier weer vaker kapotte bierflesjes op de grond ipv blikjes

de blikjes waren nog een stuk makkelijker op te ruimen + geen lekke banden of dierenpootjes kapotgesneden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:31:
[...]

*knip* Dit zijn mensen die kennelijk de moeite van het inleveren (en de frustratie van plakkerige handen of vieze plastic zakken en het in een rij staan) de moeite waarde vinden voor de euro's. Soms omdat ze graag wat over houden, soms omdat het verschil aan de eind van de maand écht nodig is*. Je geeft aan dat dit makke schapen zijn. Maar wat zou jij hen dan adviseren?

*knip*, reactie op geknipte reactie. Ik zie genoeg mensen waarvoor het innen van statiegeld niet het issue is, maar juist het milieu. Net zoals mensen die doneren aan een goed doel: ‘kijk maar eens goed bezig zijn, want ik doneer’. Soort stukje schuldgevoel afkopen. Prima, als je om het milieu geeft, maar daar heeft statiegeld helemaal niets mee te maken. Blik kan prima bij het restafval. Statiegeld op platic flesjes ben ik trouwens juist wel voor, nee, laat ik het anders zeggen: ik ben voor een verbod op kleine pet flesjes van 0,5L.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leipo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:27:
de laatste tijd vind ik hier weer vaker kapotte bierflesjes op de grond ipv blikjes

de blikjes waren nog een stuk makkelijker op te ruimen + geen lekke banden of dierenpootjes kapotgesneden....
Daar durf ik nog steeds niet echt iets over te zeggen, omdat ik eigenlijk voorheen nooit kapotgesmeten bierflesjes tegenkwam en "mogelijk toevallig" de laatste weken nu 2 keer.

Het lijkt elke keer om van die 0,25 l flesjes Heineken met schroefdop te gaan. En dat kan ik dan eigenlijk niet echt "linken" aan statiegeld op blikjes. Die flesjes zijn namelijk zonder statiegeld nog steeds duurder dan blikjes inclusief het statiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
hier zijn het wel statiegeld flesjes, dus dat kleine beetje extra geld maakt die persoon blijkbaar niets uit.....
dan had ik toch liever blikjes gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
GioStyle schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:41:
[...]

ik ben voor een verbod op kleine pet flesjes van 0,5L.
*knip*, dit draagt niet veel bij zo.

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 35% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Het zal niet voor iedereen mogelijk zijn, maar ik geef ze gewoon mij bij de bezorging van de boodschappen. Ze staan gewoon overeind in het krat te wachten, dus geen lekkerij.

Die hersluitbare blikken lijkt me ook wel wat, maar het zal me ook niets verbazen als de milieu impact daarvan weer slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:26
GioStyle schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:41:
[...]

*knip* Ik zie genoeg mensen waarvoor het innen van statiegeld niet het issue is, maar juist het milieu. Net zoals mensen die doneren aan een goed doel: ‘kijk maar eens goed bezig zijn, want ik doneer’. Soort stukje schuldgevoel afkopen. Prima, als je om het milieu geeft, maar daar heeft statiegeld helemaal niets mee te maken. Blik kan prima bij het restafval. Statiegeld op platic flesjes ben ik trouwens juist wel voor, nee, laat ik het anders zeggen: ik ben voor een verbod op kleine pet flesjes van 0,5L.
Als het milieu dan een issue is, nam men een flesje water van thuis mee in plaats van van iets te kopen in blik of PET.

Eens dat blik perfect uit ander afval gescheiden kan worden. Magnetisme bestaat. Maar kennelijk is zwerfafval het grotere probleem bevonden, dat station zijn we dus inmiddels gepasseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 12-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

RegularJohn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Die hersluitbare blikken lijkt me ook wel wat, maar het zal me ook niets verbazen als de milieu impact daarvan weer slechter is.
Als daarvoor een stuk plastic gebruikt wordt zeker, plus dat het weer lastiger scheiden is.
Cid Highwind schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Eens dat blik perfect uit ander afval gescheiden kan worden. Magnetisme bestaat.
Blik wel, maar 'blikjes' zijn tegenwoordig doorgaans van aluminium ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:26
crisp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:53:
[...]

Als daarvoor een stuk plastic gebruikt wordt zeker, plus dat het weer lastiger scheiden is.

[...]

Blik wel, maar 'blikjes' zijn tegenwoordig doorgaans van aluminium ;)
Ah, dank voor de correctie, nooit bij stilgestaan. Terstond op dit artikel gestoten: https://kringloopblik.nl/scheiden-van-metalen-verpakkingen
Aluminium is van nature niet magnetisch. Met behulp van een wervelstroom worden non-ferro metalen, waaronder aluminium en koper, ­tijdelijk magnetisch. Deze metalen worden een beetje afgestoten waardoor ze in een ruimere baan van de band vallen (zie afbeelding). Bij één installatie in Nederland worden de aluminium verpakkingen vóór verbranding uit het afval gehaald. De techniek om aluminium te scheiden wordt continue verbeterd.

Bij scheiden vóór verbranding worden vrijwel alle stalen blikjes teruggewonnen (meer dan 95%) en wordt 80% van de aluminium verpakkingen uit het afval gescheiden. Bij scheiden uit de verbrandingsresten, dus scheiding na verbranding, wordt 80% van het materiaal van de stalen blikjes teruggewonnen. Uit de verbrandingsresten wordt met behulp van wervelstroomscheiding ook het aluminium teruggewonnen. In een moderne installatie wordt ongeveer 50% van de aluminium verpakkingen teruggewonnen [Bron: Onderzoek TNO, Resultaten massabalans aluminium en ferro bij de verwerking van bodemassen, 2006].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Cid Highwind schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Ah, dank voor de correctie, nooit bij stilgestaan. Terstond op dit artikel gestoten: https://kringloopblik.nl/scheiden-van-metalen-verpakkingen

[...]
Ah ja, Eddy currents :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Vandaag in het nieuws; https://nos.nl/artikel/24...aan-statiegeld-op-blikjes

Hier ook heel vaak machines kapot in de omliggende supermarkten, en winkels nemen alleen als je op het bloedirritante af gaat zeuren handmatig flessen in. Erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ja, dat heb ik ook gelezen. Dus toch maar omspoelen alvorens in te leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:30
Ik kap ook met blikjes inleveren. Heb laatst een paar biertjes online bij Frontaal gekocht. Daar zit statiegeld op. De automaat bij AH en de Jumbo spuugt ze gewoon weer uit. Alleen blikjes van de bekende merken, Bavaria, Heineken, etc. pakt hij wel. Soms tief ik die blikjes zo hard die automaat in, als hij ze niet accepteert, dat ze erachter ergens terrecht komen. Ben ik ze in ieder geval kwijt.

Daarnaast blijft er altijd een restje in het blikje zitten, dus als er onderweg naar de supermarkt 1 omvalt wordt het een plakkerige bende. Waardeloos. Weer zo’n ondoordachte actie uit Den Haag die statiegeld op blikjes. :(

[ Voor 13% gewijzigd door rimave op 15-06-2023 22:29 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Deze ellende kon je natuurlijk gewoon vooraf aan zien komen. En wij maar betalen en moeilijk doen voor zo'n stel idioten met hun symboolpolitiek.

Ik heb nog nergens een extra inleverautomaat gezien, alleen steeds meer bende. Zelfs in de supermarkt is het nu gewoon ronduit smerig.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-06-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:46
Ik heb hier in frankrijk blik gekocht waar op staat ‘statiegeld’ NL only. Dus ik heb de statiegeld niet betaald maar dan zou de barcode wel geschikt moeten zijn om in Nederland te scannen lijkt me. Hoe moet dat anders werken?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:50:
Deze ellende kon je natuurlijk gewoon vooraf aan zien komen. En wij maar betalen en moeilijk doen voor zo'n stel idioten met hun symboolpolitiek.

Ik heb nog nergens een extra inleverautomaat gezien, alleen steeds meer bende. Zelfs in de supermarkt is het nu gewoon ronduit smerig.
Ik sta op zich wel achter het beleid en ben het dus in principe niet met je eens, maar ik onderschrijf wel volledig jouw tweede alinea.

Van de supermarkten waar ik kom is er maar één die een extra automaat heeft geplaatst (zo'n blikjesautomaat, dus daar kan je dan weer niet met je flesjes terecht, erg onhandig i.m.o.). De anderen niet, ook niet in de vorige ronde toen de PET-flessen statiegeld kregen.
Het is in het gebied rondom de automaten dan inderdaad steevast smerig. Gelukkig hebben mijn supermarkten wel prullenbakken neergezet zodat daar flesjes zonder statiegeld in weggegooid kunnen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 16-06-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Gitarist schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:24:
[...]

Ik sta op zich wel achter het beleid en ben het dus in principe niet met je eens, maar ik onderschrijf wel volledig jouw tweede alinea.

Van de supermarkten waar ik kom is er maar één die een extra automaat heeft geplaatst (zo'n blikjesautomaat, dus daar kan je dan weer niet met je flesjes terecht, erg onhandig i.m.o.). De anderen niet, ook niet in de vorige ronde toen de PET-flessen statiegeld kregen.
Het is in het gebied rondom de automaten dan inderdaad steevast smerig. Gelukkig hebben mijn supermarkten wel prullenbakken neergezet zodat daar flesjes zonder statiegeld in weggegooid kunnen worden.
Ik moet zeggen dat ik ook nog geen extra automaten ben tegen gekomen. Wel zijn de automaten bij mij om de hoek bij de lokale albert heijn vervangen een paar weken geleden. Wel een verademing t.o.v. de oude.... Die deden zomaar 4-5 seconden erover om een willekeurige fles te scannen. Deze vreten gewoon alles op, je kunt het niet snel genoeg uit je tas/krat aanvoeren.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gitarist schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:24:
[...]

Die prullenbak hebben ze hier ook, met een berg blikjes erop en eromheen.

Dit is een pauper oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Die prullenbak hebben ze hier ook, met een berg blikjes erop en eromheen.

Dit is een pauper oplossing.
Ik herken het niet in de steden waar ik woon en werk.

Maar over wie zegt dit nu iets. De mensen of het systeem. Ik denk het eerste.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:50:
Zelfs in de supermarkt is het nu gewoon ronduit smerig.
Dat is bij mijn weten altijd al geweest? Altijd een plak en meurzooi, zelfs al toen er nog geen Tomra's waren en er gewoon een emballagekassa was.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:22
stylezzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:32:
[...]

Ik moet zeggen dat ik ook nog geen extra automaten ben tegen gekomen. Wel zijn de automaten bij mij om de hoek bij de lokale albert heijn vervangen een paar weken geleden. Wel een verademing t.o.v. de oude.... Die deden zomaar 4-5 seconden erover om een willekeurige fles te scannen. Deze vreten gewoon alles op, je kunt het niet snel genoeg uit je tas/krat aanvoeren.... :P
Hier bij ons bij de Jumbo hetzelfde.

Je kan op turbostand je blikjes in dat apparaat gooien. En dan moet je echt tempo maken om dat apparaat bij te kunnen houden. Dus 20 blikjes kost hooguit 15 seconden invoertijd, inclusief bonnetje uitprinten.

Maar de pest is dat velen nog in de slakkenstand hun blikjes en flesjes door dat apparaat laten verwerken. Dus eentje erin, wachten, en dan de volgende. Daardoor sta je hier bij de Jumbo vaak alsnog 20 minuten te wachten voor je van je blikafval afbent. En dat is best frustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik snap al die mensen met lekkende blikjes niet, waarom drink je je blikje niet gewoon helemaal leeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
mavaros schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:06:
[...]

Hier bij ons bij de Jumbo hetzelfde.

Je kan op turbostand je blikjes in dat apparaat gooien. En dan moet je echt tempo maken om dat apparaat bij te kunnen houden. Dus 20 blikjes kost hooguit 15 seconden invoertijd, inclusief bonnetje uitprinten.

Maar de pest is dat velen nog in de slakkenstand hun blikjes en flesjes door dat apparaat laten verwerken. Dus eentje erin, wachten, en dan de volgende. Daardoor sta je hier bij de Jumbo vaak alsnog 20 minuten te wachten voor je van je blikafval afbent. En dat is best frustrerend.
20 minuten? Wat is dat voor rij joh? Ik heb een doodenkele keer iemand voor me als ik het spul ga inleveren. En dan woon ik in een vinex wijk met eigenlijk net te weinig supermarkten voor het aantal inwoners......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:22
stylezzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:24:
[...]

20 minuten? Wat is dat voor rij joh? Ik heb een doodenkele keer iemand voor me als ik het spul ga inleveren. En dan woon ik in een vinex wijk met eigenlijk net te weinig supermarkten voor het aantal inwoners......
We hebben hier veel zwervers en andersoortig volk dat mijn Jumbo op de route heeft liggen. Het is hier geen buitenwijk ergens in Delfszijl ofzo.

Dus je hebt bij ons best heel vaak een enorme rij voor de blikjesinneemautomaat. Ongeveer hetzelfde als dat je in de rij moet wachten bij een van de twee kassa's met kassameisjes. Driekwart van de kassa's is tegenwoordig zelfscankassa, maar veel mensen willen gewoon een kassajuffrouw of meneer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

gop1 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:13:
Ik snap al die mensen met lekkende blikjes niet, waarom drink je je blikje niet gewoon helemaal leeg?
Zelfs wanneer ik m'n hoofd helemaal achterover doe en het blikje verticaal op m'n mond zet en ik een beetje schud merk ik dat er alsnog wat druppels achterblijven. Ik moet echt daarna nog het blikje uitkloppen boven de wasbak of de grond om hem echt leeg te maken. Dus het is nogal een kunst om het goed te doen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Gitarist schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:58:
[...]

Zelfs wanneer ik m'n hoofd helemaal achterover doe en het blikje verticaal op m'n mond zet en ik een beetje schud merk ik dat er alsnog wat druppels achterblijven. Ik moet echt daarna nog het blikje uitkloppen boven de wasbak of de grond om hem echt leeg te maken. Dus het is nogal een kunst om het goed te doen :-(
Gewoon even hard zuigen totdat je echt de laatste druppels hebt. Daarna zit er zo goed als niks meer in, niet zodanig dat het kan gaan lekken, en tegen de tijd dat je ze inlevert is echt alles wel verdampt.
Pagina: 1 ... 14 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.