haribold schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:01:
[...]
Zwitserland heeft het inzamelsysteem zoals wij dat kennen met glasbakken, breder ingezet (dus voor plastic flessen en blik) en daarnaast kent het land een strengere handhaving op persoonlijke overtredingen (dus op degene die daadwerkelijk vervuilt). Duitsland heeft ook strenge handhaving. Kennelijk werkt dat beter dan ambtenarenorganisaties opzetten en lobbyclubjes bedienen die schriftelijk toezicht willen op rituelen bij bedrijven, zoals Nederland doet.
Dit verschil in handhaving is uiteindelijk wat er het meest toe doet.
Het is een beetje vergelijkbaar als oversteken door rood licht. Waar in Nederland je hier niet eens beboet wordt indien men rakelings langs een auto fietst, behoort bij de oosterburen een boete reeds tot de reële opties indien je op een verder lege weg bij een stoplicht op rood een zebrapad te voet oversteekt.
Steek je 5,01m of verder van het zebrapad over op een verder lege weg, stoplicht op rood? Dan is er geen probleem. Want regels zijn regels.
In Nederland kennen we nauwelijks echt handhaving. Het is bij herhaling dan ook hetgeen mensen eerlijk en transparant in blijven zijn, wanneer gevraagd wordt naar de motivatie waarom men bepaalde negatieve gedragingen blijft volhouden.
Dit is zo verbazingwekkend toch niet? Als ik gewoon ergens in de stad ben, ergens een blikje drinken koop om even op te drinken. Wat moet ik er vervolgens mee? In mijn hand blijven dragen, mee te nemen naar huis, om een keer met de AH bezorger retour te geven? Ergens een supermarkt inlopen om één enkel statiegeld blik in te leveren? Dat eindigt natuurlijk gewoon in een vuilnisbak.
Het feit dat dit vervolgens statiegeldzoekers aantrekt, die omwille van enkele blikjes vuilnisbakken slopen, afval op straat achterlaten, etc. is niet door mijn toedoen. Dit ligt binnen de verantwoordelijkheid van de gemeente om aan te pakken, als ook bij de fabrikanten van dit soort verpakkingen.
Een klein aantal gemeentelijke statiegeld vuilnisbakken is overigens al wel geplaatst binnen bijvoorbeeld Rotterdam, zie bijvoorbeeld:
https://openrotterdam.nl/...e-zoekt-naar-oplossingen/
Deze zijn in opzet vrij praktisch. Statiegeld blikken/flesjes kun je hier weggooien. Statiegeldzoekers kunnen eenvoudig te klep openen en de inhoud meenemen.