• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cynisch vraag ik mij wel eens af waar de meeste marge op zit: het statiegeldblikje, of de inhoud daarvan.

Uiteindelijk gaat het om het geld. Bij de fabrikanten, bij de winkeliers, bij de consument, en bij degenen die blikjes zoekt in afvalbakken.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:29:
[...]

Dit verschil in handhaving is uiteindelijk wat er het meest toe doet.

Het is een beetje vergelijkbaar als oversteken door rood licht. Waar in Nederland je hier niet eens beboet wordt indien men rakelings langs een auto fietst, behoort bij de oosterburen een boete reeds tot de reële opties indien je op een verder lege weg bij een stoplicht op rood een zebrapad te voet oversteekt.

Steek je 5,01m of verder van het zebrapad over op een verder lege weg, stoplicht op rood? Dan is er geen probleem. Want regels zijn regels.

In Nederland kennen we nauwelijks echt handhaving. Het is bij herhaling dan ook hetgeen mensen eerlijk en transparant in blijven zijn, wanneer gevraagd wordt naar de motivatie waarom men bepaalde negatieve gedragingen blijft volhouden.

[...]
Een klein aantal gemeentelijke statiegeld vuilnisbakken is overigens al wel geplaatst binnen bijvoorbeeld Rotterdam, zie bijvoorbeeld:
https://openrotterdam.nl/...e-zoekt-naar-oplossingen/

Deze zijn in opzet vrij praktisch. Statiegeld blikken/flesjes kun je hier weggooien. Statiegeldzoekers kunnen eenvoudig te klep openen en de inhoud meenemen.
Dit is een volgende stap in het in stand houden van de problemen. In plaats van het bestraffen van onaangepast en overlastgevend gedrag, ga je het faciliteren. Afval zonder statiegeld dat niet in deze bakken hoort, gaat weer extra rommel en overlast opleveren bij de inleverpunten.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:26
De overheid wil een (bijna) algemene inname plicht voor verkooppunten introduceren _/-\o_

https://www.rtl.nl/nieuws...rplichten-tot-inname-lege

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• haribold
  • Niet online
fonsoy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:49:
De overheid wil een (bijna) algemene inname plicht voor verkooppunten introduceren _/-\o_

Het inefficiënte ritueel wordt steeds verder uitgebreid. Een succesvolle lobby van de machinefabrikanten. En over de rol van de overheid zelf, wat staat er in de plannen over de overlast die het statiegeldsysteem op straat met zich brengt: helemaal niets.

Er komt zelfs een maximum in te leveren verpakkingen bij drukte. Ik zie het al voor me dat winkelpersoneel tijdens "spitstijden" gaat handhaven op daklozen met veel te veel blikjes.

• _JGC_
  • Laatst online: 21:39

Het kabinet wil verder 300 extra bulkapparaten, die in een keer veel blikjes en flesjes tegelijkertijd kunnen innemen. Daaronder gaan ook plastic flessen tot en met 3 liter gelden, en zuivel- en sapflessen.
Kan ik dat lezen als een uitbreiding naar zuivel en sapflessen zodat die de dans niet ontspringen? Want waarom moet ik wel statiegeld betalen op een flesje cola, maar moet ik het flesje fristi gewoon weggooien?
In Denemarken zit zelfs statiegeld op de flessen aanmaakranja... die kunnen hier ook prima gerecycled worden ipv de verbrandingsoven in.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:17

Netjes. Al ben ik van mening dat ook de kleine winkelier gewoon blikjes terug zou moeten nemen. Anyhows... zeker een stap in de goede richting. Ik vraag me wel af of dat bijvoorbeeld bouwmarkten niet gewoonweg zullen stoppen met de verkoop van blikjes haha....

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:20
_JGC_ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:40:
[...]

[...]

Kan ik dat lezen als een uitbreiding naar zuivel en sapflessen zodat die de dans niet ontspringen? Want waarom moet ik wel statiegeld betalen op een flesje cola, maar moet ik het flesje fristi gewoon weggooien?
In Denemarken zit zelfs statiegeld op de flessen aanmaakranja... die kunnen hier ook prima gerecycled worden ipv de verbrandingsoven in.
Statiegeld is in Nederland in eerste instantie ingevoerd als maatregel tegen zwerfvuil, ik denk niet dat je aanmaaklimonadeflessen vaak bij het zwerfvuil ziet. En als je ze weggooit bij het PMD gaan ze ook de verbrandingsoven niet in.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laat ze maar eens verder gaan met de stations, zelfs op Schiphol niet zo'n ding te vinden....
J-roenn schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:38:
[...]
Statiegeld is in Nederland in eerste instantie ingevoerd als maatregel tegen zwerfvuil,
Met als gevolg dat prullenbakken nu opengemaakt worden om statiegeldflesjes eruit te vissen met een puinzooi tot gevolg en ook mensen die (indien ze 'm niet open krijgen) er haast induiken....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
J-roenn schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:38:
[...]
Statiegeld is in Nederland in eerste instantie ingevoerd als maatregel tegen zwerfvuil, ik denk niet dat je aanmaaklimonadeflessen vaak bij het zwerfvuil ziet. En als je ze weggooit bij het PMD gaan ze ook de verbrandingsoven niet in.
Inderdaad, en zelfs in steeds meer gemeenten zelfs bij weggooien bij restafval wordt het gerecycled (nascheiding).

• Wally2002
Raven schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:11:

Met als gevolg dat prullenbakken nu opengemaakt worden om statiegeldflesjes eruit te vissen met een puinzooi tot gevolg en ook mensen die (indien ze 'm niet open krijgen) er haast induiken....
Dat is inderdaad een probleem en m.i. te makkelijk over gedacht bij de invoering. Met verloop van tijd zal het vermoedelijk tot enigszins beheersbare omvang aannemen, door aanpassingen aan de prullenbakken en wellicht ook nog wat meer handhaving.
Wat mij betreft gaat er meer geld vanuit het statiegeldsysteem naar gemeenten voor inzet van goede afvalbakken en handhavers, niet alleen naar innamepunten.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:26
[...]

Laat ze maar eens verder gaan met de stations, zelfs op Schiphol niet zo'n ding te vinden....

[...]

De gemiddelde AH to go op praktisch elk station is wel groter dan 50m2. Dus je verzoeken zijn al verhoord :P

[ Voor 3% gewijzigd door fonsoy op 04-09-2026 22:52 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• stylezzz
Het lijkt erop dat de verpakkingslobby zijn contacten in de haag goed heeft bespeeld de afgelopen jaren.

https://nos.nl/l/2629733

• haribold
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:43:
Het lijkt erop dat de verpakkingslobby zijn contacten in de haag goed heeft bespeeld de afgelopen jaren.

https://nos.nl/l/2629733
Je kunt je afvragen of de ILT niet te veel buiten de eigen bevoegdheid wil treden. Zeker het verhogen van het statiegeld als dreigingsmiddel inzetten, is iets wat een toezichthouder niet past. Daar hoort wettelijk ook niet in te zijn voorzien. Het heeft ook een impact op de consument, waaraan de ILT gemakkelijk voorbijgaat. Ongetwijfeld zal er bij de ILT ook een sterke lobby zijn. Terecht dat de staatssecretaris dit frustreert.

De andere twee voorbeelden zijn net zo: verpakkingen voor limonadesiroop zijn in het begin al uitgesloten, de ILT wil daar willekeurig weer op terugkomen. Datzelfde geldt voor sap- en zuivelflessen.

Het artikel van de NOS is eenzijdig, wat meningen die de opvatting van de journalist ondersteunen erbij en dan heb je één kant van het verhaal. De werkelijkheid is niet dat er alleen maar een lobby vanuit de drankenindustrie is of dat het normaal is dat een toezichthouder zomaar even besluit om binnen twee maanden het statiegeld te verdubbelen. Maar ja, dat vond de NOS niet nodig om te belichten.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10

Nox

Noxiuz

[...]

[...]

Sterker nog, de blikjes en flesjes die statiegeld hebben kunnen prima via de pmd gerecycled worden. Voorheen ging dat prima, je blikjes bij het pmd. Het is puur om afval op straat te voorkomen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

[...]

Als er toch nu eens een magische oplossing was om dat te voorkomen... Je weet wel, dat je het wel kan inleveren waar je de troep koopt met een automaat die daadwerkelijk werkt of.. En nu komt echt een bizar concept: een traytje aan de vuilnisbak..

Afbeeldingslocatie: https://rp-online.de/imgs/32/1/8/6/9/7/2/1/5/3/tok_63b5103df0a3135b57fec94bf535302d/w1900_h1426_x1361_y866_2022-11-10_Pfandring-ac60738885f1be6e.jpg

Dat rechts politiek Nederland met de verpakkingslobby in bed ligt is inmiddels zelfs de NOS achter. :D Ben benieuwd of ze er over 10 jaar ook achter komen dat de VVD in de tas van de mensenhand.. uhm, uitzendbranche zit.
haribold schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:22:
[...]

Je kunt je afvragen of de ILT niet te veel buiten de eigen bevoegdheid wil treden. Zeker het verhogen van het statiegeld als dreigingsmiddel inzetten, is iets wat een toezichthouder niet past. Daar hoort wettelijk ook niet in te zijn voorzien. Het heeft ook een impact op de consument, waaraan de ILT gemakkelijk voorbijgaat. Ongetwijfeld zal er bij de ILT ook een sterke lobby zijn. Terecht dat de staatssecretaris dit frustreert.

De andere twee voorbeelden zijn net zo: verpakkingen voor limonadesiroop zijn in het begin al uitgesloten, de ILT wil daar willekeurig weer op terugkomen. Datzelfde geldt voor sap- en zuivelflessen.

Het artikel van de NOS is eenzijdig, wat meningen die de opvatting van de journalist ondersteunen erbij en dan heb je één kant van het verhaal. De werkelijkheid is niet dat er alleen maar een lobby vanuit de drankenindustrie is of dat het normaal is dat een toezichthouder zomaar even besluit om binnen twee maanden het statiegeld te verdubbelen. Maar ja, dat vond de NOS niet nodig om te belichten.
Wat een prachtige omkering deze post :D. Bronnetje voor het dikgedrukte graag. De afgelopen decennia is een opeenstapeling van convenanten waar statigeld werd ingevoerd op verpakking XYZ tenzij bepaalde recyclingsdoelen behaald werden. Mag jij raden wat er niet gehaald is en vervolgens niet ingevoerd is.

[ Voor 49% gewijzigd door GoldenSample op 05-09-2026 15:46 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12

Croga

The Unreasonable Man

Gelukkig zijn er mensen zoals de Zwerfinator die dit soort dingen al jaren met data in kaart brengen. Alle toevoegingen van statiegeld op verpakkingen hebben nog nooit geleid tot meer puinzooi met prullenbakken. Letterlijk helemaal geen enkele verandering. Dus nee, deze drogredenering kun je gerust vergeten.

Het heeft overigens wél geleid tot meer meuk in het zwerfafval waar géén statiegeld op zit. Dus het verdwijnen van die uitzonderingen kan alleen maar gunstig zijn.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:24

ericplan

5180 Wp PV

Nox schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:18:
[...]
Sterker nog, de blikjes en flesjes die statiegeld hebben kunnen prima via de pmd gerecycled worden. Voorheen ging dat prima, je blikjes bij het pmd. Het is puur om afval op straat te voorkomen.
Dat is niet helemaal waar. Blik is inderdaad prima te recyclen via huisvuil. Het plastic in huisvuil is te verschillend en daarom kan men er vrijwel niets mee. Hooguit wat laagwaardige producten zoals verkeerspaaltjes. Plastic uit de statiegeldautomaat kan weer verwerkt worden tot nieuwe drinkflessen, want de plasticsoort is uniform én schoon.

A'dam PVOutput

• Wally2002
ericplan schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:51:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Blik is inderdaad prima te recyclen via huisvuil. Het plastic in huisvuil is te verschillend en daarom kan men er vrijwel niets mee. Hooguit wat laagwaardige producten zoals verkeerspaaltjes. Plastic uit de statiegeldautomaat kan weer verwerkt worden tot nieuwe drinkflessen, want de plasticsoort is uniform én schoon.
Grootstedelijke gemeenten gaan juist over tot nascheiding, PMD mag gewoon bij het restafval. De sorteerpercentages via nascheiding zijn beter dan wat er eerder via de aparte PMD-stroom werd opgehaald.
Uiteraard vraagt dit meer sorteerstappen dan gelijk een uniforme stroom uit de statiegeldautomaat.

• Wally2002
haribold schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:22:
[...]
Het probleem met sapflessen (en mogelijk ook zuivel) is dat fabrikanten zelf wel vrijwillig kunnen kiezen om statiegeld hiervoor te vragen. AH heeft in ieder geval statiegeld op de sappen.
Daarmee wordt het voor de consument ook onduidelijk.
Voor eenduidigheid zou ik ook op sap en zuivel verplicht statiegeld zien. Scheelt ook weer wat zwerfafval.

• ericplan
  • Laatst online: 21:24

ericplan

5180 Wp PV

Het gaat bij rPET-flessen om voedselveiligheid.
*knip* s.v.p. geen ai reactie

[ Voor 92% gewijzigd door defiant op 05-09-2026 23:09 ]

A'dam PVOutput

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik blijf het maar een gedoe vinden want tja je gaat b.v. niet extra voor 1 of 2 blikjes naar een winkel toe om ze in te leveren. Resultaat is dat je ze bij elkaar laat komen maar opeens is het dan een hele zak vol. Vaak werken die automaten maar half half en pakken ze blikjes weer eens niet en belanden ze in de vuilnisbak die er vaak naast staat.

Dan vond ik het eerder toch veel praktischer gewoon bij het PMD.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Roel1966 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:39:
Ik blijf het maar een gedoe vinden want tja je gaat b.v. niet extra voor 1 of 2 blikjes naar een winkel toe om ze in te leveren. Resultaat is dat je ze bij elkaar laat komen maar opeens is het dan een hele zak vol. Vaak werken die automaten maar half half en pakken ze blikjes weer eens niet en belanden ze in de vuilnisbak die er vaak naast staat.

Dan vond ik het eerder toch veel praktischer gewoon bij het PMD.
Klopt in een winkel inleveren is een puinhoop.
Gelukkig hebben we hier in de buurt een paar bulk machines.
Als er iemand voor je is, wacht je gewoon in de auto.
zakken vol met flessen en blikjes gaat heel snel om te legen, gewoon leeg schudden.
Dan tikkie scannen en het staat op je rekening. Ideaal.
Die machines komen er snel meer :)

• Nox

Nox

Noxiuz

Arjantje72 schreef op zondag 6 september 2026 @ 02:24:
[...]

zakken vol met flessen en blikjes gaat heel snel om te legen, gewoon leeg schudden.
Moet je wel in huis een plek hebben om die zakken op te slaan, zo'n ding in de buurt hebben en er heen rijden. Bij het pmd flikkeren is en blijft praktischer, ook je auto voor een pisstukje starten is niet best.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox

Nox

Noxiuz

Wally2002 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:26:
[...]

Het probleem met sapflessen (en mogelijk ook zuivel) is dat fabrikanten zelf wel vrijwillig kunnen kiezen om statiegeld hiervoor te vragen. AH heeft in ieder geval statiegeld op de sappen.
Daarmee wordt het voor de consument ook onduidelijk.
Voor eenduidigheid zou ik ook op sap en zuivel verplicht statiegeld zien. Scheelt ook weer wat zwerfafval.
Want een fles melk tref je natuurlijk vaak in de natuur aan... Idem voor een fles siroop waar de ilt ook statiegeld op wil zien. Het is al een gedoe om je geld terug te krijgen voor blikjes, moet je dat nu ook voor een fles siroop gaan doen. Die belanden echt niet in de natuur, de schade aan alle verkeersstromen voor statiegeld zijn erger dan de sporadische fles ranja die een keer in de natuur gevonden wordt.

• Arjantje72
  • Nu online
Nox schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:01:
[...]

Moet je wel in huis een plek hebben om die zakken op te slaan, zo'n ding in de buurt hebben en er heen rijden. Bij het pmd flikkeren is en blijft praktischer, ook je auto voor een pisstukje starten is niet best.
Dat is inderdaad makkelijker, maar het is niet zo. En ja bij mij kunnen de zakken makkelijk in de garage staan, we rijden niet alleen daar naar toe, maar meteen boodschappen doen.
Je kunt wel overal beren op de weg zien.

• Wally2002
Nox schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:05:
[...]

Want een fles melk tref je natuurlijk vaak in de natuur aan... Idem voor een fles siroop waar de ilt ook statiegeld op wil zien. Het is al een gedoe om je geld terug te krijgen voor blikjes, moet je dat nu ook voor een fles siroop gaan doen. Die belanden echt niet in de natuur, de schade aan alle verkeersstromen voor statiegeld zijn erger dan de sporadische fles ranja die een keer in de natuur gevonden wordt.
Fiar point m.b.t. de siroop, echter daar had ik het niet over...
Zuivel is meer dan een fles melk, die zie je inderdaad niet/nauwelijks als zwerfvuil maar af en toe wel de 'gemaks'zuivel (ready to drink /voor onderweg, met een smaakje, proteïne e.d.).

Maar laten we eerst maar eens het huidige systeem verbeteren.

• Nox

Nox

Noxiuz

Arjantje72 schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:52:
[...]

Dat is inderdaad makkelijker, maar het is niet zo. En ja bij mij kunnen de zakken makkelijk in de garage staan, we rijden niet alleen daar naar toe, maar meteen boodschappen doen.
Boodschappen doe ik bij een relatief kleine buurtsuper, die zie ik niet een bulkautomaat plaatsen. Moet je dus weer naar een ander dorp. De mensen die zich wel netjes gedragen moeten weer corrigeren voor degenen die zich misdragen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uiteraard is het wat meer werk en is in een PMD flikkeren minder werk. Ik heb een vuilnisbakje in mn tuin gezet. Kost ruimte, maar is niet anders...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:58

TheDudez

Usenet stofzuiger!

stylezzz schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:00:
[...]

Netjes. Al ben ik van mening dat ook de kleine winkelier gewoon blikjes terug zou moeten nemen. Anyhows... zeker een stap in de goede richting. Ik vraag me wel af of dat bijvoorbeeld bouwmarkten niet gewoonweg zullen stoppen met de verkoop van blikjes haha....
Waar wil je het apparaat kwijt in een klein winkeleltje? Denk aan een swarma zaakje waar ze blikjes verkopen bijvoorbeeld. Of een Surinamer. Vaak all piepklein.

Usenet handleidingen

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Niet, gewoon innemen bij de toonbank kan ook

• stylezzz
TheDudez schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:52:
[...]

Waar wil je het apparaat kwijt in een klein winkeleltje? Denk aan een swarma zaakje waar ze blikjes verkopen bijvoorbeeld. Of een Surinamer. Vaak all piepklein.
Apparaat? Even retourpinnen bij het inleveren van je blikje aan de kassa lijkt me voldoende. Ruimte kan ook niet een issue zijn, aangezien vrijwel elke shoarma toko waar ik kom ook een afvalbak met opschrift 'hier blikjes aub' staat.

Het hoeven niet allemaal high-tech procedures te zijn. Zelfs de lokale loempia kraam hier bij de bouwmarkt heeft een afvalbak voor de blikjes staan. Is de zak vol? Dan verdwijnt ie in de kofferbak van de auto en zal ie het later afvoeren... maar goed, nu is dat pure extra marge voor die ondernemers.

[ Voor 23% gewijzigd door stylezzz op 06-09-2026 17:16 ]

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

stylezzz schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:03:
[...]

Apparaat? Even retourpinnen bij het inleveren van je blikje aan de kassa lijkt me voldoende. Ruimte kan ook niet een issue zijn, aangezien vrijwel elke shoarma toko waar ik kom ook een afvalbak met opschrift 'hier blikjes aub' staat.

Het hoeven niet allemaal high-tech procedures te zijn. Zelfs de lokale loempia kraam hier bij de bouwmarkt heeft een afvalbak voor de blikjes staan. Is de zak vol? Dan verdwijnt ie in de kofferbak van de auto en zal ie het later afvoeren... maar goed, nu is dat pure extra marge voor die ondernemers.
De blikjes nemen erg veel ruimte in beslag tenzij je ze klein kan maken. En moet er ook nog eens een apparaat in de buurt zijn waar je veel blikjes in kwijt kan. Zonder 1 voorv1 er in te doen. Ze moeten een oplossing vinden dat je ze gewoon verkreukeld kan inleveren. Dan krijg je veel meer mensen bereid om ze in te leveren. Neemt bij mij thuis ook teveel ruimte in beslag kan er elke keer net een komkommer voor halen. Woopie ondertussen zit de balk alweer vol. Plak de barcode aan de onderkant hoe moelijk kan het zijn! Zit er aan te denken om er gewoon mee te stoppen voor die komkommer niet de moeite waard. Met uitzondering van plastic flessen.

[ Voor 5% gewijzigd door TheDudez op 06-09-2026 17:36 ]

Usenet handleidingen

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja wel statiegeld is meer gedoe dan geen statiegeld. Je vindt het duidelijk het voordeel niet waard en zoekt daar argumenten bij. Volle blikjes nemen evenveel ruimte in beslag als lege

• Roel1966
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zondag 6 september 2026 @ 02:24:
[...]

Net eens gekeken maar er ligt hier in de gemeente maar net 1 supermarkt die dan een bulk machine heeft. Die supermarkt ligt van bij mij uit ongeveer 4 km van mij af en ik helaas zelf geen auto heb ( wel rijbewijs ). Dus ja, zit niets anders op dan toch maar hier bij de supermarkt in de buurt te blijven gaan, maar hoop dat die dan ook snel zo'n bulk machine krijgen.

En tja zoals @Nox ook al schrijft vraag ik mij toch af of dit wel echt bijdraagt aan het milieu nu mensen dan met een auto naar een winkel moeten rijden om die blikjes in te leveren. Denk dat er ook velen zijn die ze bij elkaar laten komen en niet voor een paar blikjes naar de winkel gaan.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:46
JvS schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:07:
Ja wel statiegeld is meer gedoe dan geen statiegeld. Je vindt het duidelijk het voordeel niet waard en zoekt daar argumenten bij. Volle blikjes nemen evenveel ruimte in beslag als lege
Los daarvan kun je je dan ook afvragen waarom je thuis met blikken gaat zitten kutten en niet gewoon een fles koopt.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 15:06
Arjantje72 schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:52:
[...]

Ik zou willen dat ik bij de bulkmachine hier in het dorp ook boodschappen kon doen, dat zou betekenen dat ik bij de Makro mocht shoppen :D

(De enige bulkmachine hier zit op de parkeerplaats van de Makro. Als ik eens écht teveel blikjes heb dan rij ik daarnaartoe).
Frappuccino schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:42:
[...]

Los daarvan kun je je dan ook afvragen waarom je thuis met blikken gaat zitten kutten en niet gewoon een fles koopt.
Omdat helaas niet alles in flessen zijn!

De blikjes die ik heb, zijn óf de speciale smaken frisdrank (Cola Kruidnoten <3 of de Cola Peach) óf het zijn blikjes energiedrank (met name Monster).
Zou graag willen dat dat ook in flessen komt natuurlijk, want ik vind flessen ook veel makkelijker dan blikjes.

[ Voor 31% gewijzigd door Ryur op 06-09-2026 22:00 ]

• haribold
  • Niet online
Er zijn natuurlijk duidelijke verschillen tussen gebruikte en gesloten blikjes. Gebruikte hebben smerige restjes en amper gewicht. Die ga je bijvoorbeeld niet in de koelkast bewaren, waar je de ruimte voor gesloten blikjes hebt. Ze vallen bij de lichtste aanraking om. De oplossing is samenknijpen en in de afvalbak, neemt amper ruimte en gewicht in. Stel dat je 60 blikjes per maand consumeert, dan kost dat nog geen tientje per maand. Bij de eerste politieke opwelling zit er alweer zo'n bedrag aan accijnsverhoging en nieuwe belasting, ik zie statiegeld op blikjes als de zoveelste overheidsheffing en neem het als kosten.

• Deezers
  • Laatst online: 22:31
*knip* 'persoonlijke ervaringen mogen niet MAAR ik post ze toch' is niet de bedoeling

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 07-09-2026 09:07 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

50 euro voor elke klant die meld dat het statiegeld apparaat kapot is en langer dan 5 minuten in storing staat zonder dat iemand er naar kijkt. Dan werken die dingen binnen de kortste keren een stuk beter. De enige manier om een onwillige industrie te dwingen is door ze goed in de portemonnee te pakken.

Het kan prima maar wil niet. Dus men saboteert en saboteert, zeer succesvol, zie dit topic waar mensen het graag afschaffen want 'werkt niet'. Je ziet het aan het bewust niet bestellen en installeren van automaten maar ook de totale desinteresse om iets aan die krengen te doen. Automaten in semi-permanente storing terwijl de supermarkt er naast zelden een probleem heeft of überhaupt automaten die al jaren veel kleine blikjes van het bandje kiepen zonder geld uitbetalen (Hallo Jumbo!), wie kent ze niet.

Inmiddels is de NOS er ook achter; de industrie deelt het kussen met de rechterkant van de Nederlandse politiek. Daar stemt een groot deel van Nederland op dus dan weet je het wel; echte handhaving komt pas als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen.

[ Voor 54% gewijzigd door polthemol op 07-09-2026 09:08 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Omdat 1 blikje cola (of andere frisdrank) 1 portie is.
Een fles kan ik leeggooien omdat hij niet leeggedronken wordt.
Ik drink ~2 blikjes cola per week. ~2 red bull per jaar.
Die laatste hebben ze al geen flessen van. En die eerste is zonde om flessen van te kopen.

Afschaffen zou het beste zijn, verhogen gaat niet helpen ben ik bang. Bulk automaten zijn er veel te weinig.
Enige makkelijke is meegeven aan de appie

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• stylezzz
[edit]pointless, reactie deleted[/edit]

[ Voor 92% gewijzigd door stylezzz op 07-09-2026 08:39 ]

• Roenie
  • Niet online
[...]

Je doet nu net alsof mensen zich moeten verantwoorden voor hun keuzes voor blikjes. Dat hoeft uiteraard niet. Ieder zijn vrije keuze en als je statiegeld betaalt, dan is het normaal dat je dat ook weer terugkrijgt. Daar zorgt de verkoper van blikjes maar voor. Wel makkelijk maken om statiegeld incasseren, maar als er terugbetaald moet worden opeens niet thuis geven.

Ten tweede klinkt je opmerking als “blame the victim.” Als je een blikje niet eenvoudig kan inleveren met terugbetalen van het door die persoon betaalde statiegeld, dan had je maar geen blikje moeten kopen? Dat is de omgekeerde wereld.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Mee eens, echter, de winkel zelf is ook slachtoffer, don't blame the victim.
Richt je pijlen liever op de mensen die (nog steeds) hun afval op straat gooien.

Ik zie hier overigens nog steeds best veel blikjes op straat, vooral red bull en tegenwoordig ook stelz.
Ergens denk ik dat red bull sowieso al vrij prijzig is vergeleken alternatieven, de mensen die het ervoor over hebben vinden die 15ct ook geen probleem. Zou het statiegeld een percentage van de waarde moeten worden? Bv 25%, daar lever je ze wel voor in, ook als je een "rijke" tiener bent?

[ Voor 90% gewijzigd door mitsumark op 07-09-2026 09:16 ]

• Roenie
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:56:
Richt je pijlen liever op de mensen die (nog steeds) hun afval op straat gooien.
Op het moment dat een winkel statiegeld int, zorgen ze er ook maar voor dat zij het kunnen uitbetalen. Dat is onderdeel van de deal.

• stylezzz
mitsumark schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:56:

Ik zie hier overigens nog steeds best veel blikjes op straat, vooral red bull en tegenwoordig ook stelz.
Ergens denk ik dat red bull sowieso al vrij prijzig is vergeleken alternatieven, de mensen die het ervoor over hebben vinden die 15ct ook geen probleem. Zou het statiegeld een percentage van de waarde moeten worden? Bv 25%, daar lever je ze wel voor in, ook als je een "rijke" tiener bent?
Winkels krijgen gewoon een vergoeding vanuit verpact voor de onkosten. Hoezo slachtoffer?

• mitsumark
  • Nu online
stylezzz schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:17:
[...]

Winkels krijgen gewoon een vergoeding vanuit verpact voor de onkosten. Hoezo slachtoffer?
Die vergoeding was niet kostendekkend, laat staan winstgevend.
Hooguit als je hem achterin je winkel hebt staan, met de hoop dat men dan ook iets bij je koopt waar je dan wel winst op kunt maken.

• stylezzz
mitsumark schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:26:
[...]

Die vergoeding was niet kostendekkend, laat staan winstgevend.
Hooguit als je hem achterin je winkel hebt staan, met de hoop dat men dan ook iets bij je koopt waar je dan wel winst op kunt maken.
Geen idee waar je dat vandaan haalt, heb je een onderbouwing?

• mitsumark
  • Nu online
stylezzz schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:36:
[...]
Geen idee waar je dat vandaan haalt, heb je een onderbouwing?
https://www.vakcentrum.nl...-van-statiegeld-nederland
Misschien dat de supermarkten zelf geen betrouwbare bron zijn, ik zie geen onafhankelijke bron (los van nieuwe regelgeving van de overheid om de opgepotte miljoenen te gaan uitgeven), dus laten we het er maar op houden dat mijn stelling onvoldoende onderbouwd is.

https://www.rijksoverheid...er-statiegeldsysteem-voor
Bij de invoering van de nieuwe regels heeft het kabinet oog voor de lasten voor ondernemers.
Stichting Verpact is verantwoordelijk voor inzameling, recycling van verpakkingen en ontzorgen en ondersteunen van ondernemers. Zij zorgen voor een kostendekkende vergoeding van de kosten die verkooppunten zullen maken voor de inname, zoals ruimte, schoonmaak en elektriciteit.

Dit lijkt me overbodig als het al kostendekkend of zelfs winstgevend was.

[ Voor 44% gewijzigd door mitsumark op 07-09-2026 10:37 ]

• haribold
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:56:
[...]
Inmiddels is de NOS er ook achter; de industrie deelt het kussen met de rechterkant van de Nederlandse politiek. Daar stemt een groot deel van Nederland op dus dan weet je het wel; echte handhaving komt pas als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen.
De NOS schetst een beeld van de grote boze industrie tegenover activistische organisaties en ambtenaren die heus het allerbeste met ons voor hebben hoor. Misschien moet de NOS niet de vooringenomenheid hebben dat we met zijn allen verstandsloos een heilige norm van 90 procent moeten najagen, dat zou de berichtgeving wat beter in balans kunnen brengen. Ondertussen weigeren de linkse stadsbesturen als Amsterdam en Utrecht effectief te handhaven op de overlast door daklozen. Burgemeester Halsema wees als een van de oorzaken van haar falende afvalbeleid het statiegeldsysteem aan. Het besef is er dus wel. Gelukkig leven we in een democratie, dus met een rechtse meerderheid kunnen we zuiver democratisch het statiegeld afschaffen.

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Om weer eens wat positiefs (nou ja voor mij dan) te melden, de wonderen zijn de wereld nog niet uit: een AH-supermarkt waar ik vaak kom heeft zowaar een tweede automaat! *O* Hopelijk scheelt dat een beetje ergernis... ik stond daar relatief vaak in de file bij de automaat of had halverwege mijn beurt last van een in storing gaande automaat.
We hebben ook een Jumbo in de buurt en die heeft al jaren drie automaten en ondanks ik dat een minder fijne winkel vind, "wint" die het toch vaak van de AH juist omdat het flessen/blikjes inleveren daar meestal sneller gaat en een hogere kans van slagen heeft (eentje op storing, pak je gewoon een andere).

En nog even ingaand op het verhaal over dat er meer bulkautomaten moeten komen. Ik ben daar groot voorstander van mits ze op logische/goed bereikbare plekken worden neergezet.
In mijn woonplaats is er tot dusver eentje maar die staat ergens midden op een industrieterrein aan de zuidkant van de stad (terwijl ik in Noord-Oost woon). Daar moet je dan dus moedwillig naartoe wat dus in de praktijk niet gebeurt.

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb nu deel van de vaste boodschappen via picnic, waar je ook blikjes kan meegeven, prima oplossing voor mij. Alles in een zak week opsparen, meegeven en weer verder.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ik moet zeggen dat ik die massamachine die nu op 100m van mn huis is gekomen wel een quality of life improvement is. Ben ook fan van blikjes (vind het gewoon lekkerder dan uit een fles).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:11
TheDudez schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:52:
[...]

Die halen vaak in Duitsland treetjes frisdrank en verkopen ze hier. Daar zit er geen statiegeld op. Mag formeel niet, maar is wel veel praktischer.
[...]

Omdat je dan 6 porties hebt ipv 1 en je die ook nog binnen ~1 week op moet drinken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Señor Sjon schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:04:
[...]

Die halen vaak in Duitsland treetjes frisdrank en verkopen ze hier. Daar zit er geen statiegeld op. Mag formeel niet, maar is wel veel praktischer.

[...]

Omdat je dan 6 porties hebt ipv 1 en je die ook nog binnen ~1 week op moet drinken.
Dat niet alleen special bier zit vaak in blik langer houdbaar daardoor geen zonlicht. Als je ze gewoon verkreukeld klein gemaakt kan inleveren probleem opgelost voor de meeste mensen. Het is te bezopen dat dit niet kan alleen voor de barcode die leesbaar moet zijn. Gaat toch om milieu?

Usenet handleidingen

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

haribold schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:51:
[...]
De NOS schetst een beeld van de grote boze industrie tegenover activistische organisaties en ambtenaren die heus het allerbeste met ons voor hebben hoor. Misschien moet de NOS niet de vooringenomenheid hebben dat we met zijn allen verstandsloos een heilige norm van 90 procent moeten najagen, dat zou de berichtgeving wat beter in balans kunnen brengen. Ondertussen weigeren de linkse stadsbesturen als Amsterdam en Utrecht effectief te handhaven op de overlast door daklozen. Burgemeester Halsema wees als een van de oorzaken van haar falende afvalbeleid het statiegeldsysteem aan. Het besef is er dus wel. Gelukkig leven we in een democratie, dus met een rechtse meerderheid kunnen we zuiver democratisch het statiegeld afschaffen.
Je bent bekend met de decennia van convenanten en 'zelfregulering' waar de nobele industrie zich keer en keer niet aan de eigen beloftes houd? De in de convenanten afgesproken gevolgen (zoals veel eerdere uitbreiding van statiegeld) zijn telkens toch niet uitgevoerd, ondanks eerdere afspraken van de industrie zelf.

Ben benieuwd waar je bronnen zijn voor deze linkse samenzwering, de enorme lobby van de verpakkingsindustrie en eindeloze niet nagekomen afspraken zijn duidelijk. Dus deel de scoop die je hebt, zou wel fijn zijn dat die nobele industrie, die echt het beste met ons voor heeft, eindelijk eens zijn/haar gang kan gaan.

Overigens leven we al in een democratie en is de laatste linkse meerderheid een halve eeuw terug dus ben benieuwd hoe jij denkt hoe dit 'linkse' bolwerk dan heeft kunnen ontstaan. Er vind gewoon democratische controle plaats, we hebben (gelukkig) niet overal een zeer directe democratie op beleidsniveau waar we over elke scheve stoeptegel in de 2e kamer gaan stemmen of een referendum beginnen.

Je veronderstelde uniformiteit van 'rechts' Nederland is ook interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 07-09-2026 17:15 ]

• Frappuccino
Roenie schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:51:
[...]
Je doet nu net alsof mensen zich moeten verantwoorden voor hun keuzes voor blikjes. Dat hoeft uiteraard niet. Ieder zijn vrije keuze en als je statiegeld betaalt, dan is het normaal dat je dat ook weer terugkrijgt. Daar zorgt de verkoper van blikjes maar voor. Wel makkelijk maken om statiegeld incasseren, maar als er terugbetaald moet worden opeens niet thuis geven.

Ten tweede klinkt je opmerking als “blame the victim.” Als je een blikje niet eenvoudig kan inleveren met terugbetalen van het door die persoon betaalde statiegeld, dan had je maar geen blikje moeten kopen? Dat is de omgekeerde wereld.
Ik denk dat je reageert op een andere post.

Bovendien kun je de blikjes gewoon inleveren. Maar uit de verhalen waar ik op reageerde lijkt het net alsof dat teveel moeite is.

Viezigheid is ook geen excuus want als je een krat bier leegzuipt staan de flessen ook open in een kratje te wachten tot die ingeleverd wordt. En een bierfles gaat zelden tot de laaste druppel leeg, er blijft altijd wel iets achter.

En als er voor een bepaalde frisdrank wel een kleine flesverpakking is moet je daar ook statiegeld voor betalen en de flesjes weer inleveren om dat weer terug te krijgen.

• haribold
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:11:
[...]

Je bent bekend met de decennia van convenanten en 'zelfregulering' waar de nobele industrie zich keer en keer niet aan de eigen beloftes houd? De in de convenanten afgesproken gevolgen (zoals veel eerdere uitbreiding van statiegeld) zijn telkens toch niet uitgevoerd, ondanks eerdere afspraken van de industrie zelf.

Ben benieuwd waar je bronnen zijn voor deze linkse samenzwering, de enorme lobby van de verpakkingsindustrie en eindeloze niet nagekomen afspraken zijn duidelijk. Dus deel de scoop die je hebt, zou wel fijn zijn dat die nobele industrie, die echt het beste met ons voor heeft, eindelijk eens zijn/haar gang kan gaan.

Overigens leven we al in een democratie en is de laatste linkse meerderheid een halve eeuw terug dus ben benieuwd hoe jij denkt hoe dit 'linkse' bolwerk dan heeft kunnen ontstaan. Er vind gewoon democratische controle plaats, we hebben (gelukkig) niet overal een zeer directe democratie op beleidsniveau waar we over elke scheve stoeptegel in de 2e kamer gaan stemmen of een referendum beginnen.

Je veronderstelde uniformiteit van 'rechts' Nederland is ook interessant.
Ik heb het nergens over bolwerk of samenzwering. Ik heb het over de NOS die het onderwerp benadert alsof het systeem zo zou moeten zijn zoals activistische organisaties en ambtenaren het willen. Dat leidt tot eenzijdige berichtgeving. Als je kijkt naar het belang van de consument, dan ligt dat meer in lijn met die van de drankenindustrie (ik weet niet of wij dezelfde industrie bedoelen, je hebt uiteraard een lobby vanuit de machinefabrikanten).

Ik haak tevens in op jouw bewering dat industrie en rechts het kussen delen (zijn niet mijn woorden) en dat rechts kennelijk de meerderheid vormt. Dat er allerlei convenanten zijn geweest, staat er niet aan in de weg dat de Tweede Kamer kan beslissen het systeem om te gooien naar zoiets als in Zwitserland - dus het statiegeld afschaffen - en dat overheden eens fatsoenlijke gaan handhaven - ik noem de gemeente Amsterdam. Dat zou democratisch zijn. In mijn stelling daarover schuilt uiteraard cynisme, een dergelijk democratisch proces zal waarschijnlijk niet gebeuren.

• stylezzz
haribold schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:01:
[...]
Als je kijkt naar het belang van de consument, dan ligt dat meer in lijn met die van de drankenindustrie.
Spreek voor jezelf, maar ik hecht een groter belang aan minder zwerfafval in de natuur dan extra centjes voor de verpakkings en/of drankindustrie. Dat ik daarom een blikje weer in zou moeten leveren vind ik een kleine moeite. Gaat gewoon mee met de rest van de emballage....

• Arjantje72
  • Nu online
Roel1966 schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:39:
[...]

Net eens gekeken maar er ligt hier in de gemeente maar net 1 supermarkt die dan een bulk machine heeft. Die supermarkt ligt van bij mij uit ongeveer 4 km van mij af en ik helaas zelf geen auto heb ( wel rijbewijs ). Dus ja, zit niets anders op dan toch maar hier bij de supermarkt in de buurt te blijven gaan, maar hoop dat die dan ook snel zo'n bulk machine krijgen.

En tja zoals @Nox ook al schrijft vraag ik mij toch af of dit wel echt bijdraagt aan het milieu nu mensen dan met een auto naar een winkel moeten rijden om die blikjes in te leveren. Denk dat er ook velen zijn die ze bij elkaar laten komen en niet voor een paar blikjes naar de winkel gaan.
Die apparaten staan buiten op een industrie terrein ofzo.
Wij gaan 1 of 2X per jaar met een paar zakken, binnen 5 minuten klaar en dan meteen boodschappen doen in de buurt.
Als die apparaten ver weg zijn snap ik het wel, maar gelukkig komen die er dus steeds meer.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

haribold schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:01:
[...]
Ik heb het nergens over bolwerk of samenzwering. Ik heb het over de NOS die het onderwerp benadert alsof het systeem zo zou moeten zijn zoals activistische organisaties en ambtenaren het willen. Dat leidt tot eenzijdige berichtgeving. Als je kijkt naar het belang van de consument, dan ligt dat meer in lijn met die van de drankenindustrie (ik weet niet of wij dezelfde industrie bedoelen, je hebt uiteraard een lobby vanuit de machinefabrikanten).

Ik haak tevens in op jouw bewering dat industrie en rechts het kussen delen (zijn niet mijn woorden) en dat rechts kennelijk de meerderheid vormt. Dat er allerlei convenanten zijn geweest, staat er niet aan in de weg dat de Tweede Kamer kan beslissen het systeem om te gooien naar zoiets als in Zwitserland - dus het statiegeld afschaffen - en dat overheden eens fatsoenlijke gaan handhaven - ik noem de gemeente Amsterdam. Dat zou democratisch zijn. In mijn stelling daarover schuilt uiteraard cynisme, een dergelijk democratisch proces zal waarschijnlijk niet gebeuren.
En het activistische? Zie zelf namelijk nogal veel 'activistische' VVD-ers die vooral in het belang van multinationals prediken. Wat het belang van 'de samenleving' is verschillen we nogal over van mening denk ik. Ik vind het persoonlijk erg prettig niet in een enorme zwijnenstal te leven en ben dan ook groot voorstander van statiegeld met strikte naleving (en dan bedoel ik niet een dakloze die blikjes uit een vuilnisbak vist maar meer de Jumbo's & Albertheijns van deze wereld die samen met de drank/verpakkingsindustrie enorm effectief meestribbelen). Ook een verpakkings belasting vind ik een zeer goed idee. Gewoon aftikken voor de rotzooi die je produceert (en kom nu niet aan met cost-based pricing, als je gelooft dat een blik Coca-Cola, Pepsi, Freeway of River cost-based prijs bepaald heeft, dan heb ik nieuws voor je).

Terug op de vraag: waarom als er zo een fantastische rechtse meerderheid is, hoe kan het zijn dat er z'n links activistische bubs ambtenaren en organisaties bestaan die al decennia lang de burger en die arme drank/verpakkingsindustrie zo in de weg zitten? Heeft de democratie gefaald? Of zit er misschien toch iets anders achter dan wat her en der door wat politici rond getoeterd wordt?

• Roel1966
  • Niet online
Die apparaten staan buiten op een industrie terrein ofzo.
Dat zal hier ook wel kunnen kloppen ja want die Jumbo ligt op een industrieterrein. Alleen ik woon zeg maar midden in het centrum en die industrieterreinen aan de rand liggen. Maar hoop inderdaad dat er ook hier meer van die dingen komen in plaats van die onhandige automaten in de winkels zelf.

• Señor Sjon
Frappuccino schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat je reageert op een andere post.

Bovendien kun je de blikjes gewoon inleveren. Maar uit de verhalen waar ik op reageerde lijkt het net alsof dat teveel moeite is.

Viezigheid is ook geen excuus want als je een krat bier leegzuipt staan de flessen ook open in een kratje te wachten tot die ingeleverd wordt. En een bierfles gaat zelden tot de laaste druppel leeg, er blijft altijd wel iets achter.

En als er voor een bepaalde frisdrank wel een kleine flesverpakking is moet je daar ook statiegeld voor betalen en de flesjes weer inleveren om dat weer terug te krijgen.
Daar is het bierkrat voor uitgevonden. Over het algemeen vallen die niet om. Blikjes zijn veel lichter en vallen al om als je te hard langsloopt, waardoor plakzooi kan ontstaan.
stylezzz schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:08:
[...]

Spreek voor jezelf, maar ik hecht een groter belang aan minder zwerfafval in de natuur dan extra centjes voor de verpakkings en/of drankindustrie. Dat ik daarom een blikje weer in zou moeten leveren vind ik een kleine moeite. Gaat gewoon mee met de rest van de emballage....
Maar die blikjes zou je niet onderweg gedronken hebben? De straten zijn anders niet verbeterd. Vorige week kwam iemand het hockeyterrein hier op een trainingsavond opfietsen om even de prullenbakken te checken... Gelukkig waren ze leeg anders had ie ze wellicht rustig leeg zitten graven ook. Dat soort uitwassen zijn wel het effect van dit systeem.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Als dat het doel is kan je de blikjes net zo goed in de PMD kliko gooien.

March of the Eagles

• Frappuccino
XWB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:05:
[...]

Als je thuis bent ja.

Maar er zijn genoeg klaplopers die hun vuil onderweg nog steeds uit het raam (auto) op straat flikkeren. Want het in de afvalbak 20m verderop of thuis weggooien is blijkbaar te moeilijk.

• Frappuccino
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:03:
[...]

Daar is het bierkrat voor uitgevonden. Over het algemeen vallen die niet om. Blikjes zijn veel lichter en vallen al om als je te hard langsloopt, waardoor plakzooi kan ontstaan.
Speciaalbier koop je doorgaans los per flesje.

Je kunt het blik ook uit laten lekken voor je het opslaat voor afvoer.
Het is ook maar net hoeveel moeite je wilt doen om lege blikken/flessen te bewaren.
Ik heb gewoon een kratje van curver waar ik dit spul in bewaar. Kratje vol, dan mee naar de winkel.

• stylezzz
XWB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:05:
[...]

Deed iedereen dat maar, dan was het statiegeld op blikjes niet nodig geweest ;)

• stylezzz
Frappuccino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:13:
[...]

Je kunt het blik ook uit laten lekken voor je het opslaat voor afvoer.
Het is ook maar net hoeveel moeite je wilt doen om lege blikken/flessen te bewaren.
Ik heb gewoon een kratje van curver waar ik dit spul in bewaar. Kratje vol, dan mee naar de winkel.
Zijn er ook zat die in blik komen. Maar inderdaad, even leegtikken, omspoelen en opbergen in een kratje ofzo.

• Señor Sjon
stylezzz schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:19:
[...]

Zijn er ook zat die in blik komen. Maar inderdaad, even leegtikken, omspoelen en opbergen in een kratje ofzo.
Waardoor de hele milieuwinst van het systeem wel weg is.

• stylezzz
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:20:
[...]

Waardoor de hele milieuwinst van het systeem wel weg is.
Man man man.... een scheut water. overdrijven is ook een vak of niet?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:27

FreakNL

Well do ya punk?

haribold schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:14:
Er zijn natuurlijk duidelijke verschillen tussen gebruikte en gesloten blikjes. Gebruikte hebben smerige restjes en amper gewicht. Die ga je bijvoorbeeld niet in de koelkast bewaren, waar je de ruimte voor gesloten blikjes hebt. Ze vallen bij de lichtste aanraking om. De oplossing is samenknijpen en in de afvalbak, neemt amper ruimte en gewicht in. Stel dat je 60 blikjes per maand consumeert, dan kost dat nog geen tientje per maand. Bij de eerste politieke opwelling zit er alweer zo'n bedrag aan accijnsverhoging en nieuwe belasting, ik zie statiegeld op blikjes als de zoveelste overheidsheffing en neem het als kosten.
Ik ook, alleen bij mij zit het aantal op ongeveer 10-20 blikjes (speciaalbier) per maand. Waarbij een stuk of 5 thuis en de rest buitenshuis.. Bij dat laatste ga ik al helemaal niet de moeite nemen, die gaan gewoon in de afvalbak.

Flessen doen we wel (Picnic) maar dat zijn er ook maar een stuk of 3 a 4 per maand. Maar die gaan gewoon met de dop erop in het mandje waar ook de statiegeld zakjes van Picnic liggen...

• Stoney3K
  • Laatst online: 13:25

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Spreek voor jezelf, maar ik hecht een groter belang aan minder zwerfafval in de natuur dan extra centjes voor de verpakkings en/of drankindustrie.
Als ik de overlast van zwerfafval dan weer moet inruilen voor overlast van daklozen die in de hele stad prullenbakken ondersteboven keren voor 15 cent (en daardoor méér zwerfafval veroorzaken) dan weet ik niet of het middel zo veel beter is dan de kwaal.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:27

FreakNL

Well do ya punk?

Frappuccino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:13:
[...]

..
Blikken zijn, afhankelijk van het soort bier, soms beter voor de smaak. Daarom zie je veel speciaalbierbrouwers overstappen naar blik, zeker voor bijvoorbeeld de de IPAs en Hazeys

Of deze trend goed is voor het milieu is een aparte discussie overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 08-09-2026 13:40 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
stylezzz schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:17:
[...]

Deed iedereen dat maar, dan was het statiegeld op blikjes niet nodig geweest ;)
Je had het niet over iedereen, alleen over jezelf:
Dat ik daarom een blikje weer in zou moeten leveren vind ik een kleine moeite. Gaat gewoon mee met de rest van de emballage....
Wat belet je om het simpelweg in de PMD container te gooien?

March of the Eagles

• stylezzz
XWB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:46:
[...]

Je had het niet over iedereen, alleen over jezelf:

[...]

Wat belet je om het simpelweg in de PMD container te gooien?
Klopt, dat ik hierdoor een paar blikjes terug in het statiegeld circuit moet brengen is een gevolg van dat teveel mensen hun blikjes niet in de vuilnisbak deponeerden.

En waarom niet in de PMD container? Waarom wel? Er staan een paar statiegeldmachines in elke supermarkt bij mij in de buurt. PET flessen breng ik al decennia lang daarnaar toe, blikjes kunnen toch gewoon mee?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzItEQU_OELUtTfdP96ggHy1FeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fGGIebyYUZnJd3IfEZhOmTJx.png?f=user_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

stylezzz schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:50:
[...]

Klopt, dat ik hierdoor een paar blikjes terug in het statiegeld circuit moet brengen is een gevolg van dat teveel mensen hun blikjes niet in de vuilnisbak deponeerden.
Klopt ook helemaal, maar
En waarom niet in de PMD container? Waarom wel? Er staan een paar statiegeldmachines in elke supermarkt bij mij in de buurt. PET flessen breng ik al decennia lang daarnaar toe, blikjes kunnen toch gewoon mee?
Het verschil is dat decennia geleden er een luikje in de supermarkt achterin zat met een belletje ernaast. Als je erop drukte kwam er een medewerker handmatig de flessen tellen en innemen waarna die je een bonnetje meegaf. Geen gedoe, geen viezigheid.

Nu heb je én veel meer in te leveren én is de kans op storingen van de automaat en rijen vóór de automaat veel groter. En dan is er ook nog potentiële viezigheid van je tas (okee, misschien doekje over de binnenkant van je tas en klaar, maar toch wel wéér een extra handeling).

Ik onderschrijf de gedachte achter statiegeld helemaal, maar het zou de eindgebruiker m.i. veel gemakkelijker gemaakt moeten worden door de verkopers van statiegeldartikelen te verplichten ze ook weer in te nemen (meer inzamelpunten) en/of ook meer bulkautomaten te plaatsen op goed bereikbare "logische" plekken.

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026

• stylezzz
Gitarist schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:44:
[...]

Klopt ook helemaal, maar

[...]

Het verschil is dat decennia geleden er een luikje in de supermarkt achterin zat met een belletje ernaast. Als je erop drukte kwam er een medewerker handmatig de flessen tellen en innemen waarna die je een bonnetje meegaf. Geen gedoe, geen viezigheid.

Nu heb je én veel meer in te leveren én is de kans op storingen van de automaat en rijen vóór de automaat veel groter. En dan is er ook nog potentiële viezigheid van je tas (okee, misschien doekje over de binnenkant van je tas en klaar, maar toch wel wéér een extra handeling).

Ik onderschrijf de gedachte achter statiegeld helemaal, maar het zou de eindgebruiker m.i. veel gemakkelijker gemaakt moeten worden door de verkopers van statiegeldartikelen te verplichten ze ook weer in te nemen (meer inzamelpunten) en/of ook meer bulkautomaten te plaatsen op goed bereikbare "logische" plekken.
God, wat een drama was dat inderdaad. Kon je met je tas vol flessen bij een luikje gaan staan wachten tot er een puber de zin en tijd had gevonden om vanuit de winkel naar dat luikje te komen om een bonnetje te maken. Wat dat betreft zijn die automaten wel een vooruitgang... bedankt, ik weet nu weer hoe oud ik ben inmiddels. ;)

In reactie op je laatste alinea, er is een besluit gekomen dat verkopers van statiegeld producten ook verplicht worden om ze weer in te nemen. Kortom het aantal inleverpunten zal fors omhoog gaan. Ben ik zeker voorstander van :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Het probleem met statiegeld blijft gewoon is dat je het juist bij de betreffende winkelketen het in moet leveren als waar je het gekocht hebt. Dit is vooral een probleem als je onderweg bent, en de betreffende winkelketen niet bij jou in de regio gevestigd zit. Waarom niet ook gewoon bij de winkel op de hoek met het achterliggende idee dat in die machine het product toch wordt vernietigd?

En helpt dat statiegeld nu werkelijk dat er dan minder zwerfafval ontstaat, of wordt het door blikjeszoekers gewoon sneller opgeruimd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Onbekend schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:57:
Het probleem met statiegeld blijft gewoon is dat je het juist bij de betreffende winkelketen het in moet leveren als waar je het gekocht hebt. Dit is vooral een probleem als je onderweg bent, en de betreffende winkelketen niet bij jou in de regio gevestigd zit. Waarom niet ook gewoon bij de winkel op de hoek met het achterliggende idee dat in die machine het product toch wordt vernietigd?

En helpt dat statiegeld nu werkelijk dat er dan minder zwerfafval ontstaat, of wordt het door blikjeszoekers gewoon sneller opgeruimd?
Dat in dezelfde winkel inleveren is toch al jaren geen probleem meer?
AH pakt Lidl ook gewoon aan en vice versa

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dennis1812 Als je de Spar en landgrenzen even terzijde houd, dan ja.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 09-09-2026 22:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:54
Pragmatisch gezien, resultaat is hetzelfde, dus maakt oorzaak uit?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raven schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:13:
@Dennis1812 Als je de Spar en landgrenzen even terzijde houd, dan ja.
Landsgrenzen ga je niet halen ben ik bang wegens andere tarieven een internationaal gedoe.
Spar kom ik oprecht nooit, tenzij ik behoefte heb aan een spontane hoge bloeddruk van de prijzen daar.
Maar nemen ze echt niks in van een andere winkel? Dat is echt absurd.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dennis1812 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:31:
[...]

Landsgrenzen ga je niet halen ben ik bang wegens andere tarieven een internationaal gedoe.
Spar kom ik oprecht nooit, tenzij ik behoefte heb aan een spontane hoge bloeddruk van de prijzen daar.
Mag overigens ook niet maar gezien handhaving taboe lijkt te zijn zou het me niet eens verbazen.

• Wally2002
Waar hebben het over? Elk blikje en fles met het statiegeldlogo kan bij elk inleverpunt worden ingeleverd. Ongeacht merk van het product.

Voor alle duidelijkheid dit topic gaat over Nederland.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:24:
[...]

Waar hebben het over? Elk blikje en fles met het statiegeldlogo kan bij elk inleverpunt worden ingeleverd. Ongeacht merk van het product.

Voor alle duidelijkheid dit topic gaat over Nederland.
In theorie wel. In de praktijk maak ik toch regelmatig mee dat een blikje of flesje wordt geweigerd omdat de automaat aangeeft dat ik moet controleren of er statiegeld op zit, terwijl het statiegeldlogo er gewoon op staat.

• Wally2002
Wispe schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:38:
[...]

In theorie wel. In de praktijk maak ik toch regelmatig mee dat een blikje of flesje wordt geweigerd omdat de automaat aangeeft dat ik moet controleren of er statiegeld op zit, terwijl het statiegeldlogo er gewoon op staat.
Dit is wat anders dan dat Onbekend aangeeft.

N=1 maar ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt.
Gaat het dan om een specifieke winkel en/of specifieke flesjes?

Soms is de automaat van binnen vervuild waardoor bij eerste keer inwerpen een flesje of blikje ook niet herkend wordt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennis1812 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:31:
Ik liep er andersom tegen aan: Statiegeldflesjes van de Spar (uit zo'n ToGoodToGo-pakket dacht ik) kon ik nergens inleveren behalve bij de Spar zelf.

Oscar Wilde

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raven schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:54:
[...]

Ik liep er andersom tegen aan: Statiegeldflesjes van de Spar (uit zo'n ToGoodToGo-pakket dacht ik) kon ik nergens inleveren behalve bij de Spar zelf.
Met het reguliere normale statiegeld logo?
Dat is namelijk verboden en moeten ze innemen.
Misschien op het belletje drukken voor een tiener die naar je toe sjokt.
Of het is een spar specifiek product waar geen normaal statiegeld op zit maar alleen Spar het levert.

Maargoed, het drijft wel af van de discussie. Ik hoop dat overal innemen niet zorgt voor nog meer prijsstijgingen. Omdat opslag en logistiek.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dennis1812 Jep, het normale statiegeldlogo. De winkels waren zo van: Automaat says no en komt hier niet weg, dus we nemen het niet in. Zowel AH als Lidl en Jumbo.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 10-09-2026 09:56 ]

Oscar Wilde

• Arjantje72
  • Nu online
Raven schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:55:
@Dennis1812 Jep, het normale statiegeldlogo. De winkels waren zo van: Automaat says no en komt hier niet weg, dus we nemen het niet in. Zowel AH als Lidl en Jumbo.
Flesjes van een poolse winkel hier bijvoorbeeld, kun je nergens statiegeld van krijgen terwijl wèl het logo er op staat.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

Arjantje72 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:37:
[...]

Flesjes van een poolse winkel hier bijvoorbeeld, kun je nergens statiegeld van krijgen terwijl wèl het logo er op staat.
Ja.. nogal logisch.. landgrenzen enzo.. dit is wel heel erg spijkers op laag water zoeken..

Dit is een account.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Grvy schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:41:
[...]

Ja.. nogal logisch.. landgrenzen enzo.. dit is wel heel erg spijkers op laag water zoeken..
Hij doelt waarschijnlijk op een Poolse specialiteiten winkel die in Nederland een fysieke vestiging heeft.

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:35
Statiegeld controleren | Statiegeld Nederland

Daar kan je controleren of er echt statiegeld op zit. In de statiegeld Nederland app kan je zelf scannen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

menzo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:38:
Statiegeld controleren | Statiegeld Nederland

Daar kan je controleren of er echt statiegeld op zit. In de statiegeld Nederland app kan je zelf scannen.
Daar was een app voor, maar die is om een of andere reden offline gehaald uit de Play Store.

Oscar Wilde

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:35
Raven schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:48:
[...]

Daar was een app voor, maar die is om een of andere reden offline gehaald uit de Play Store.
Statiegeld App – Apps on Google Play

‎Statiegeld App-app - App Store

Van Verpact zelf

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

99ruud99 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:20:
[...]

Pragmatisch gezien, resultaat is hetzelfde, dus maakt oorzaak uit?
Het idee was dat de afvalgooier het zelf inleverde en niet op straat weggooide, en dat is mislukt. Er zijn nu andere mensen die andermans afval opruimen en de vergoeding van het statiegeld ontvangen.

Maar het resultaat is het zelfde, en dat is mooi. d:)b

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ja, ik heb die er al jaren op staan, maar als ik nu de gegevens in de Play Store op vraag krijg ik dat die niet gevonden wordt.

Oscar Wilde

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

[...]

Tja, waarom wel op bier en niet op wijn.

In Belgie hebben we gewoon PMD zakken, daar gooit iedereen alles in, ook dingen met statiegeld omdat het zo weinig is en er zo weinig inzamelpunten zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Arjantje72
  • Nu online
True schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:46:
[...]

Hij doelt waarschijnlijk op een Poolse specialiteiten winkel die in Nederland een fysieke vestiging heeft.
Precies, gewoon een fysieke winkel in Brabant :)
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.