Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Die blikjes die je op straat vindt (ook veel langs de snelweg, leve BRL) leveren goed geld op.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
En is dat heel gek? Hoeveel jaren is er overeen gegaan voordat we bedachten dat roken slecht was en dat dat ook in de cijfers terug te zien was?Schway schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:28:
Ik ben bang dat dit nog wel even wat jaren gaat kosten voor we de voordelen zien en ervaren.
In Duitsland zou het ook de nodige tijd hebben gekost, maar daar kan ik zo snel geen nadere info online over vinden.Webgnome schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:12:
[...]
En is dat heel gek? Hoeveel jaren is er overeen gegaan voordat we bedachten dat roken slecht was en dat dat ook in de cijfers terug te zien was?
Deels door gebruikers die er een zooitje van maken waardoor er vaak storing is en deels omdat supermarkten er inderdaad niet veel haast mee hebben omdat statiegeld altijd problemen oplevert en veelal types naar je winkel die je liever kwijt bent. Ze zullen hopelijk een servicecontract hebben maar heel veel automaten zijn in storing dus het kan ook lang oplopen dan, vooral als een supermarkt maar 1 automaat heeft.emeralda schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:03:
Waarom zijn statie geld apparaten altijd stuk? Is het echt zo moeilijk om een fatsoenlijk apparaat te bouwen of zijn Nederlandse supermarkten te krenterig?
Pro tip voor die supermarkten: een statiegeldautomaat die te vaak in storing staat schrikt ook klanten uiteindelijk af. Oh man, wat heb ik een hekel eraan om met een volle zak met flessen en blikjes weer de winkel uit te moeten lopen.Deezers schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:44:
[...]
Deels door gebruikers die er een zooitje van maken waardoor er vaak storing is en deels omdat supermarkten er inderdaad niet veel haast mee hebben omdat statiegeld altijd problemen oplevert en veelal types naar je winkel die je liever kwijt bent. Ze zullen hopelijk een servicecontract hebben maar heel veel automaten zijn in storing dus het kan ook lang oplopen dan, vooral als een supermarkt maar 1 automaat heeft.
Of je wacht even 5 minuutjes.Martinez- schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:04:
[...]
Pro tip voor die supermarkten: een statiegeldautomaat die te vaak in storing staat schrikt ook klanten uiteindelijk af. Oh man, wat heb ik een hekel eraan om met een volle zak met flessen en blikjes weer de winkel uit te moeten lopen.
Ah, victim blaming, Als ontwerper van de machines weet je (als het goed is) dat er blikjes in komen waar nog inhoudsresten uit kunnen lekken. Ook weet je dat er in grote getale verpakkingen in worden geworpen ook die niet meer in de perfecte vorm zijn. Daar moet in het ontwerp rekening mee worden gehouden..Deezers schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:44:
[...]
Deels door gebruikers die er een zooitje van maken waardoor er vaak storing is en deels omdat supermarkten er inderdaad niet veel haast mee hebben omdat statiegeld altijd problemen oplevert en veelal types naar je winkel die je liever kwijt bent. Ze zullen hopelijk een servicecontract hebben maar heel veel automaten zijn in storing dus het kan ook lang oplopen dan, vooral als een supermarkt maar 1 automaat heeft.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Welk gedrag maakt die machines dan kapot?Webgnome schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:06:
Victim blaming? Serieus? Als mensen zich niet kunnen gedragen en anderen daar last van hebben wie is dan de victim??
M.i. moet de machine er wel tegen kunnen dat er resten uit de blikjes druppelen.
Uiteraard moet het bedrijf waar de machine staat ook het noodzakelijke schoonmaakwerk doen, ook in de machine (20 jaar geleden bij m'n bijbaantje bij een supermarkt moest deze dagelijks gereinigd worden, ook om de optische detector goed te laten werken).
Wat natuurlijk sowieso al slecht is omdat zo'n apparaat hiervoor gemaakt zou moeten zijn. Die zou dus gewoon tegen zooi uit blikjes moeten kunnen en niet in storing gaan als er een keertje niet schoongemaakt is.Wally2002 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:12:
Welk gedrag doel je nu precies op @Webgnome ?
M.i. moet de machine er wel tegen kunnen dat er resten uit de blikjes druppelen.
Uiteraard moet het bedrijf waar de machine staat ook het noodzakelijke schoonmaakwerk doen, ook in de machine (20 jaar geleden bij m'n bijbaantje bij een supermarkt moest deze dagelijks gereinigd worden, ook om de optische detector goed te laten werken).
[removed]
Dit is niet perse slecht maar een commerciële afweging. Een apparaat ontwerpen die je maar 1x per kwartaal hoeft te reinigen zal technisch wel mogelijk zijn, maar vraagt dan weer een eigen automatisch schoonmaaksysteem. Oftewel een duurdere en grotere machine.redwing schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:21:
[...]
Wat natuurlijk sowieso al slecht is omdat zo'n apparaat hiervoor gemaakt zou moeten zijn. Die zou dus gewoon tegen zooi uit blikjes moeten kunnen en niet in storing gaan als er een keertje niet schoongemaakt is.
Een keertje de schoonmaak overslaan lijkt mij overigens niet gelijk een groot probleem, het gaat om even een doekje over de buitenkant en deels binnenkant halen.
Enig (handmatig) schoonmaakwerk zal hoe dan ook noodzakelijk zijn, als is het maar omdat je niet wil dat klanten in de plakzooi zitten. En dan vooral de vloer vlak voor de machine.
Het is een afweging. De kosten van het (correct) onderhouden van de statiegeldautomaat en de uren die in de verwerking van alle geretourneerde spullen zitten versus het omzetverlies van een paar klanten.Martinez- schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:04:
[...]
Pro tip voor die supermarkten: een statiegeldautomaat die te vaak in storing staat schrikt ook klanten uiteindelijk af. Oh man, wat heb ik een hekel eraan om met een volle zak met flessen en blikjes weer de winkel uit te moeten lopen.
Ben bang dat het voor veel supermarkten niet onaantrekkelijk is dat zo'n automaat een paar dagen 'buiten bedrijf' is. Zeker als er al personeelstekorten zijn.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Het is wel meer dan dat, want er is een innameverplichting.alexbl69 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:36:
[...]
Het is een afweging. De kosten van het (correct) onderhouden van de statiegeldautomaat en de uren die in de verwerking van alle geretourneerde spullen zitten versus het omzetverlies van een paar klanten.
Dus ze moeten wel.
Aangezien dat ding minstens eens in de 4 keer dat ik er kom buiten gebruik is/schoongemaakt moet worden laat mij zien dat het wel degelijk uitmaakt om die schoonmaak over te slaan. Naar mijn ervaring moet dat ding gewoon een paar keer per dag worden schoongemaakt. En het lijkt me een logische spec dat het apparaat op zijn minst een dag mee kan zonder problemen.Wally2002 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:51:
[...]
Dit is niet perse slecht maar een commerciële afweging. Een apparaat ontwerpen die je maar 1x per kwartaal hoeft te reinigen zal technisch wel mogelijk zijn, maar vraagt dan weer een eigen automatisch schoonmaaksysteem. Oftewel een duurdere en grotere machine.
Een keertje de schoonmaak overslaan lijkt mij overigens niet gelijk een groot probleem, het gaat om even een doekje over de buitenkant en deels binnenkant halen.
Klopt, maar dat valt sowieso onder de dagelijkse schoonmaak. En zolang het daar bij blijft is er niet zo veel aan de hand, maar die dingen staan wel heel vaak in storing. En nu valt daar ook 'vol' onder, maar vaak gaat toch de voorkant open om hem schoon te maken.Enig (handmatig) schoonmaakwerk zal hoe dan ook noodzakelijk zijn, als is het maar omdat je niet wil dat klanten in de plakzooi zitten. En dan vooral de vloer vlak voor de machine.
[removed]
https://nos.nl/artikel/25...statiegeld-voor-verkopers
Het is een sensor, bij de ingang, die je zelf met een doekje schoon wrijftredwing schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:27:
[...]
Aangezien dat ding minstens eens in de 4 keer dat ik er kom buiten gebruik is/schoongemaakt moet worden laat mij zien dat het wel degelijk uitmaakt om die schoonmaak over te slaan. Naar mijn ervaring moet dat ding gewoon een paar keer per dag worden schoongemaakt. En het lijkt me een logische spec dat het apparaat op zijn minst een dag mee kan zonder problemen.
[...]
Klopt, maar dat valt sowieso onder de dagelijkse schoonmaak. En zolang het daar bij blijft is er niet zo veel aan de hand, maar die dingen staan wel heel vaak in storing. En nu valt daar ook 'vol' onder, maar vaak gaat toch de voorkant open om hem schoon te maken.
Nu dronk ik toch al geen gezoete frisdranken en mijn bruiswater komt nu weer gewoon uit de kraan want ik heb zo'n koolzuur-apparaat in huis gehaald. Dat scheelt behoorlijk in het gezeul èn in ergernis over slappe flessen en die nieuwe doppen, die je los moet snijden.
KPN is een drieletterwoord
De haperende machines bij de supermarkten waren we beu. We namen ook continu wegwerphandschoenen mee, want hoe goed je de blikjes ook leegt, hier en daar zullen er wat restjes zijn. Nu met Droppie nergens meer last van.
Hoewel Droppie enkel locaties in Amsterdam heeft rijden we erheen vanuit Haarlem. Niet milieuvriendelijk, maar alternatief is dat de blikjes gewoon in de kliko verdwijnt.
Wat is eigenlijk de reden dat je die dop eraf wilde snijden?trabant schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:53:
Dat scheelt behoorlijk in het gezeul èn in ergernis over slappe flessen en die nieuwe doppen, die je los moet snijden.
Dan zullen er wel meerdere soorten apparaten zijn want hier gaat keer op keer de deur open om hem van binnen schoon te maken omdat hij anders niet aan de praat te krijgen is.T-Forever schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:27:
[...]
Het is een sensor, bij de ingang, die je zelf met een doekje schoon wrijfté voila hij doet het weer!
[removed]
Omdat het irritant is en die dop regelmatig in de weg zit met inschenken? Ik trek ze er daarom ook bij elke fles gelijk af.Valorian schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 03:27:
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat je die dop eraf wilde snijden?
[removed]
Goede tip!Mawlana schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:55:
Ik heb begin dit jaar Droppie ontdekt. Geniaal systeem. We gaan nu maandelijks een keer langs met één of meerdere vuilniszakken. Vijf minuten later sta ik weer buiten, en kan ik het statiegeld via tikkie laten uitbetalen op m'n rekening.
Statiegeld Nederland heeft in Rotterdam een eigen retourshop geopend, deze is gelijk een groot succes.
Blikjes bij het PMD gooien is normaal gesproken veel milieuvriendelijker, maar dan ben je je 15ct kwijt..Mawlana schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:55:
Ik heb begin dit jaar Droppie ontdekt. Geniaal systeem. We gaan nu maandelijks een keer langs met één of meerdere vuilniszakken. Vijf minuten later sta ik weer buiten, en kan ik het statiegeld via tikkie laten uitbetalen op m'n rekening.
De haperende machines bij de supermarkten waren we beu. We namen ook continu wegwerphandschoenen mee, want hoe goed je de blikjes ook leegt, hier en daar zullen er wat restjes zijn. Nu met Droppie nergens meer last van.
Hoewel Droppie enkel locaties in Amsterdam heeft rijden we erheen vanuit Haarlem. Niet milieuvriendelijk, maar alternatief is dat de blikjes gewoon in de kliko verdwijnt.
Neen dat is hoe het personeel geleerd word de machines te onderhouden, ook wel onwetendheid te noemen.redwing schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:57:
[...]
Dan zullen er wel meerdere soorten apparaten zijn want hier gaat keer op keer de deur open om hem van binnen schoon te maken omdat hij anders niet aan de praat te krijgen is.
Precies dezelfde onwetendheid van de klanten die de machine gebruiken.
Nemen we niemand kwalijk, maar bespaar je deze frustratie! Doekje en door. just try
...volgens Statiegeld Nederland zelf. Wij van WC-eend enzo.Wally2002 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:34:
Statiegeld Nederland heeft in Rotterdam een eigen retourshop geopend, deze is gelijk een groot succes.
Ik kan mij in elk geval niet voorstellen dat dit levensvatbaar is voor de langere termijn. Maar, toegegeven, ik zit er heel anders in: ik verzamel lege flessen enkel op het (veel te kleine) aanrecht en breng ze zo snel mogelijk naar de supermarkt. Ik heb de ruimte hier niet om hele zakken vol op te sparen.
Een goed gebouwde machine heeft weinig te maken met klant-onwetendheid, dat zou gewoon goed moeten gaan.T-Forever schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:29:
[...]
Neen dat is hoe het personeel geleerd word de machines te onderhouden, ook wel onwetendheid te noemen.
Precies dezelfde onwetendheid van de klanten die de machine gebruiken.
Zoals ik al zei werkt dat dus niet want dat is hier altijd het eerste dat ze doen. Inclusief een doekje over de spiegel die iets verder naar binnen zit. En 9 van de 10 keer gaat daarna de deur open omdat de storing niet verdwijnt. Hoe dan ook is het een slecht design als het zo snel niet meer werkt door wat vuil. Zeker omdat het verwacht vuil is omdat de machine juist daarvoor is.Nemen we niemand kwalijk, maar bespaar je deze frustratie! Doekje en door. just try
[removed]
Inderdaad zegt Statiegeld Nederland dit zelf maar uit de eerste klantreacties lijkt het mij wel een valide constatering.vanaalten schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:58:
[...]
...volgens Statiegeld Nederland zelf. Wij van WC-eend enzo.
Ik kan mij in elk geval niet voorstellen dat dit levensvatbaar is voor de langere termijn. Maar, toegegeven, ik zit er heel anders in: ik verzamel lege flessen enkel op het (veel te kleine) aanrecht en breng ze zo snel mogelijk naar de supermarkt. Ik heb de ruimte hier niet om hele zakken vol op te sparen.
En wat bedoel je met 'levensvatbaar voor langere termijn' ?
Het mag denk ik wel duidelijk zijn dat hier geen winst gemaakt wordt en de kosten van deze winkel opgebracht wordt vanuit Statiegeld Nederland. Dat gaat deels om geld wat bij de producenten opgehaald wordt en deels vanuit het potje niet ingeleverd statiegeld. Dit laatste zou natuurlijk bij een goed werkend statiegeldsysteem nul euro moeten zijn, maar zover zijn we nog niet.
Dat lijkt me in alle redelijkheid een veel betere oplossing dan elke supermarkt het zelf laten regelen met alle frustraties en zorgen van dien.
In Australie hebben ze geen landgrens met een ander land zonder statiegeld etcAsitis schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:49:
In Australie hebben ze een aantal grote inname centra - een soort van vuilnisverwerker maar dat puur gericht op statiegeld. Daar staan grote apparaten waar je hele zakken op kunt lozen die door een hal gaan waar het semi-automatisch gesorteerd en gewogen wordt.
Dat lijkt me in alle redelijkheid een veel betere oplossing dan elke supermarkt het zelf laten regelen met alle frustraties en zorgen van dien.
Dus daar hebben ze geen noodzaak om dingen als barcodes te checken om te valideren of er wel statiegeld op dat blikje zit dat je erin gooit.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zie het antwoord van @redwing . Plus dat ik er genoegen in schiep om de wegrollende doppen weer onder een kast vandaan te vissenValorian schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 03:27:
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat je die dop eraf wilde snijden?
Noem het autistisch, maar ik ben een gewoontedier en heb een vaste motoriek: ik draai de dop eraf en houdt die tijdens het drinken of uitschenken met de andere hand vast. Als die dop echter bij de opening blijft bungelen en ik met een lege hand sta, klopt er voor mijn gevoel iets niet.
Op die manier is mijn hele schenkplezier (voorpret) en drinkgenot naar de gallemiezen!
En daarom ben ik in kopersstaking.
KPN is een drieletterwoord
Daar gaat het ook per provincie(? of hoe dat ook heet in Australie), ik zie niet in waarom dit niet per gemeente geregeld kan worden zoals we de stort ook regelen!YakuzA schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:08:
[...]
In Australie hebben ze geen landgrens met een ander land zonder statiegeld etc
Dus daar hebben ze geen noodzaak om dingen als barcodes te checken om te valideren of er wel statiegeld op dat blikje zit dat je erin gooit.
Alsjeblieft niet als vervanger. Helemaal geen behoefte aan elke keer naar de milieustraat te rijden voor dit soort dingetjes.Asitis schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:38:
[...]
Daar gaat het ook per provincie(? of hoe dat ook heet in Australie), ik zie niet in waarom dit niet per gemeente geregeld kan worden zoals we de stort ook regelen!
Er zijn, lijkt mij, serieuze kosten verbonden aan zo'n innamepunt. Winkelruimte (terwijl je net zo goed een loos stukje van de supermarkt kan gebruiken) en personeel voor o.a. storingen oplossen en automaat legen (terwijl je net zo goed een supermarktmedewerker kan inzetten als 'ie vijf minuten tijd over heeft).Wally2002 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:40:
En wat bedoel je met 'levensvatbaar voor langere termijn' ?
Het mag denk ik wel duidelijk zijn dat hier geen winst gemaakt wordt en de kosten van deze winkel opgebracht wordt vanuit Statiegeld Nederland. Dat gaat deels om geld wat bij de producenten opgehaald wordt en deels vanuit het potje niet ingeleverd statiegeld. Dit laatste zou natuurlijk bij een goed werkend statiegeldsysteem nul euro moeten zijn, maar zover zijn we nog niet.
Wat dat betreft is het altijd voordeliger om de innamepunten bij de supermarkt te houden. Zelfs als deze innamepunten heel populair worden ga je t.z.t. toch een manager bij Statiegeld Nederland krijgen die bedenkt dat je meer geld overhoudt door kosten te besparen en inname bij de supermarkt te concentreren.
Nou moet ik wel erbij noemen dat ik beroepspessimist ben. Kan er dus best naast zitten.
Er zullen inderdaad serieuze kosten aanzitten, maar het doel is dan ook niet om winst te maken maar om voldoende inzamelpunten te hebben en ook de problemen bij bestaande inzamelpunten (drukte) op te lossen.vanaalten schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:05:
[...]
Er zijn, lijkt mij, serieuze kosten verbonden aan zo'n innamepunt. Winkelruimte (terwijl je net zo goed een loos stukje van de supermarkt kan gebruiken) en personeel voor o.a. storingen oplossen en automaat legen (terwijl je net zo goed een supermarktmedewerker kan inzetten als 'ie vijf minuten tijd over heeft).
Wat dat betreft is het altijd voordeliger om de innamepunten bij de supermarkt te houden. Zelfs als deze innamepunten heel populair worden ga je t.z.t. toch een manager bij Statiegeld Nederland krijgen die bedenkt dat je meer geld overhoudt door kosten te besparen en inname bij de supermarkt te concentreren.
Nou moet ik wel erbij noemen dat ik beroepspessimist ben. Kan er dus best naast zitten.
Bij supermarkten zal er echt niet zomaar extra ruimte zijn. Daar wordt al maximaal van de beschikbare ruimte gebruik gemaakt.
En personeel heeft geen 5 minuten over, het lukt ze nu al amper om hun eigen apparaten bij te houden.
Kortom het gaat hier niet om de kosten maar puur om tegemoet te komen aan de klachten over te weinig inzamelpunten en een hoger percentage recycling te bereiken.
Ik heb het idee dat blikjes in het pmd mikken waaruit ze ook gerecycled worden dan toch echt milieuvriendelijker is... Dus waarom deze oplossing?Mawlana schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:55:
Omdat je via het PMD geen statiegeld terug krijgt lijkt mij…42erik schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:32:
[...]
Ik heb het idee dat blikjes in het pmd mikken waaruit ze ook gerecycled worden dan toch echt milieuvriendelijker is... Dus waarom deze oplossing?
Maar dat statiegeld is er vanwege het milieu (betere inzameling). En als je inzamelt bij een supermarkt gaat dat mee met de normale ritten maar met deze oplossing gaan mensen juist extra rijden. Oftewel krijg je juist extra milieubelasting. Klinkt bij mij nogal haaks op het doel van statiegeld.Wally2002 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 05:47:
[...]
Omdat je via het PMD geen statiegeld terug krijgt lijkt mij…
[removed]
Het doel was inderdaad betere recycling/inzameling en minder zwerfvuil.redwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:38:
[...]
Maar dat statiegeld is er vanwege het milieu (betere inzameling). En als je inzamelt bij een supermarkt gaat dat mee met de normale ritten maar met deze oplossing gaan mensen juist extra rijden. Oftewel krijg je juist extra milieubelasting. Klinkt bij mij nogal haaks op het doel van statiegeld.
dan is de vraag eigenlijk voor @Mawlana maar ik neem aan dat zijn doel anders is dan het doel van statiegeld. Hij wilt z'n statiegeld terug zonder lang bezig te zijn bij een standaard automaat. En zoals hiervoor aangegeven is de dichtstbijzijnde bulkautomaat dus een stukje rijden (aannemende dat hij toch al een ritje met de auto ging maken voor iets anders).
[ Voor 4% gewijzigd door Wally2002 op 21-05-2025 07:45 ]
Ja, maar met Haarlem Amsterdam verstookt je de winst vervolgens aan benzine.Wally2002 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 05:47:
[...]
Omdat je via het PMD geen statiegeld terug krijgt lijkt mij…
En het hele idee van beter milieu wordt zo natuurlijk meteen teniet gedaan...
In mijn geval is het vijf minuten omrijden naar schoonmoeder.42erik schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:52:
[...]
Ja, maar met Haarlem Amsterdam verstookt je de winst vervolgens aan benzine.
En het hele idee van beter milieu wordt zo natuurlijk meteen teniet gedaan...
Ik weet niet wat voor auto je rijdt, maar 15km enkele reis zou niet heel veel mogen kosten aan brandstof.
Zonder zo'n bulkautomaat zouden de blikjes inderdaad of in de kliko verdwijnen, of zou ik de lege blikjes weggeven. Dat laatste heb ik vaak genoeg gedaan bij een supermarkt: geen zin om te wachten op drie personen met een vuilniszak voor me, en de kinderen die daar rondhangen vinden het geweldig om een tas met lege blikjes te krijgen.
Dus zo'n statiegeld-run zou me onder de streep ook meer opleveren dan het alternatief (geen statiegeld).
[ Voor 27% gewijzigd door Mawlana op 21-05-2025 08:28 ]
Oftewel we hebben een probleem (zwerfafval/recycling/milieuschade) waarvoor we een oplossing bedenken (statiegeld). Die oplossing zorgt voor een volgend probleem (lastig inleveren) waarvoor we weer een oplossing verzinnen (bulkinname), wat weer een nieuw probleem geeft (meer rijden), waardoor we het originele probleem weer terug brengen (milieuschade).Wally2002 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:43:
[...]
Het doel was inderdaad betere recycling/inzameling en minder zwerfvuil.
dan is de vraag eigenlijk voor @Mawlana maar ik neem aan dat zijn doel anders is dan het doel van statiegeld. Hij wilt z'n statiegeld terug zonder lang bezig te zijn bij een standaard automaat. En zoals hiervoor aangegeven is de dichtstbijzijnde bulkautomaat dus een stukje rijden (aannemende dat hij toch al een ritje met de auto ging maken voor iets anders).
En dan denken we met zijn allen dat we zo goed bezig zijn
[removed]
Er zijn niet zozeer ‘volgende/nieuwe’ problemen rondom het statiegeld maar (neem ik aan) al bij de plannen onderkende problemen die door een matige, moeizame uitrol met teveel kinderziektes veel meer aan het licht komen. Er vindt nu een ‘reparatie’ plaats door meer innamepunten uit te rollen.redwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:12:
[...]
Oftewel we hebben een probleem (zwerfafval/recycling/milieuschade) waarvoor we een oplossing bedenken (statiegeld). Die oplossing zorgt voor een volgend probleem (lastig inleveren) waarvoor we weer een oplossing verzinnen (bulkinname), wat weer een nieuw probleem geeft (meer rijden), waardoor we het originele probleem weer terug brengen (milieuschade).
En dan denken we met zijn allen dat we zo goed bezig zijn
Geef het dus even de tijd zou ik zeggen.
Dat er meer innamepunten komen is ook goed. Dat die innamepunten buiten de normale plekken zijn waar mensen boodschappen doen is niet goed. Want als mensen speciaal om moeten rijden om hun statiegeldflessen in te wisselen ben je haaks op je doelstelling bezig.. Die innamepunten moeten dus komen op de plekken waar mensen hun boodschappen doen (of iig een plek waar ze sowieso al heen gaan)Wally2002 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:32:
[...]
Er zijn niet zozeer ‘volgende/nieuwe’ problemen rondom het statiegeld maar (neem ik aan) al bij de plannen onderkende problemen die door een matige, moeizame uitrol met teveel kinderziektes veel meer aan het licht komen. Er vindt nu een ‘reparatie’ plaats door meer innamepunten uit te rollen.
Geef het dus even de tijd zou ik zeggen.
[removed]
Natuurlijk is dat wel goed. Je kunt hierbij ook denken aan de snackbar die hierboven net aangehaald word. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je daar ook je statiegeld zou moeten kunnen terug krijgen. Al zal de snackbarhouder daar waarschijnlijk wel anders over denkenredwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:53:
[...]
Dat er meer innamepunten komen is ook goed. Dat die innamepunten buiten de normale plekken zijn waar mensen boodschappen doen is niet goed. Want als mensen speciaal om moeten rijden om hun statiegeldflessen in te wisselen ben je haaks op je doelstelling bezig.. Die innamepunten moeten dus komen op de plekken waar mensen hun boodschappen doen (of iig een plek waar ze sowieso al heen gaan)
Ehm, dat is dan ook een plek waar je al standaard naar toe gaat (of waar je ter plekke je flesje hebt leeg gedronken). Die snackbar valt dan ook onder de punten die je wel wil.stylezzz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:54:
[...]
Natuurlijk is dat wel goed. Je kunt hierbij ook denken aan de snackbar die hierboven net aangehaald word. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je daar ook je statiegeld zou moeten kunnen terug krijgen. Al zal de snackbarhouder daar waarschijnlijk wel anders over denken
Dat is echter wat anders dan grotere innamepunten waar verder niets is (en waar deze discussie ook over begon). Als mensen om gaan rijden om hun statiegeldflessen/blikjes in te leveren ben je gewoon fout bezig.
[removed]
Maar ik sta verdorie 10 minuten te wachten met mijn 4 flessen in de Albert Heijn omdat het stomme apparaat al weer kuren heeft. First world problems!
Als je toch doneert is het misschien een idee het leeggoed aan een buurkind of zo te geven. Heeft hij-zij een zakcentje en leren ze te werken voor geld. Jij bent van je vieze zooi af.emeralda schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:34:
Het gaat mij niet om het geld. Ik druk altijd op de "doneer" knop of doe het bonnetje in de doneer ton.
Maar ik sta verdorie 10 minuten te wachten met mijn 4 flessen in de Albert Heijn omdat het stomme apparaat al weer kuren heeft. First world problems!
Zit misschien nog wel een verdienmodel in voor kinderen: de buurt aanbieden hun leeggoed, eventueel ook statiegeldloos, weg te brengen voor de opbrengst van het statiegeld.
Vergeet ook niet dat veel mensen 'just don't care'... Na mijn bezoek aan de kinepolis een paar weken terug had ik afgelopen weekend eenzelfde ervaring bij de Pathe lokaal. De statiegeld machine stond werkeloos naast de sorteerbakken waar iedereen zijn lege chipzakken, snoepverpakkingen en lege flesjes aan het dopeneren was. Was nog sneller bij de auto dan dat ik in die rij was aangesloten....redwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:58:
[...]
Ehm, dat is dan ook een plek waar je al standaard naar toe gaat (of waar je ter plekke je flesje hebt leeg gedronken). Die snackbar valt dan ook onder de punten die je wel wil.
Dat is echter wat anders dan grotere innamepunten waar verder niets is (en waar deze discussie ook over begon). Als mensen om gaan rijden om hun statiegeldflessen/blikjes in te leveren ben je gewoon fout bezig.
Dus 1st geef je aan dat je er echt heen rijdt en het niet milieuvriendelijk is, nu is het 5 minuten om. Soepel gesprek zo...Mawlana schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:25:
[...]
In mijn geval is het vijf minuten omrijden naar schoonmoeder.
Ik weet niet wat voor auto je rijdt, maar 15km enkele reis zou niet heel veel mogen kosten aan brandstof.€3 brandstofkosten plus een paar euro parkeerkosten mocht ik een statiegeld-run willen doen, zo ver is Amsterdam West niet vanaf Haarlem.
Zonder zo'n bulkautomaat zouden de blikjes inderdaad of in de kliko verdwijnen, of zou ik de lege blikjes weggeven. Dat laatste heb ik vaak genoeg gedaan bij een supermarkt: geen zin om te wachten op drie personen met een vuilniszak voor me, en de kinderen die daar rondhangen vinden het geweldig om een tas met lege blikjes te krijgen.
Dus zo'n statiegeld-run zou me onder de streep ook meer opleveren dan het alternatief (geen statiegeld).
Ja maar die milieuschade van dat omrijden is beperkt, want we leggen alle nieuwe innamepunten in nul-emissiezones en de rest wordt gecompenseerd door het verhogen van de accijnzen op brandstof natuurlijk.redwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:12:
[...]
Oftewel we hebben een probleem (zwerfafval/recycling/milieuschade) waarvoor we een oplossing bedenken (statiegeld). Die oplossing zorgt voor een volgend probleem (lastig inleveren) waarvoor we weer een oplossing verzinnen (bulkinname), wat weer een nieuw probleem geeft (meer rijden), waardoor we het originele probleem weer terug brengen (milieuschade).
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
[ Voor 92% gewijzigd door begintmeta op 15-08-2025 10:24 ]
Word je altijd gevraagd welke printer je moet kopen? → dezeprinter.nl
Hoe zou je nou aan voorverpakte lege blikjes kunnen komen?
- er is ergens een foute handel in lege blikjes war je ze per tray kan bestellen
- een leuk feestje en iemand had toevallig een inpakmachine meegenomen
- het café om de hoek brengt eens per maand z'n blikjes naar de inname.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ik denk dat het niet mijn probleem is hoe iemand aan zijn statiegeld bekers komt.TheOmen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:58:
Misschien ben ik te achterdochtig, maar afgelopen zaterdag in de lokale Appie stond er iemand bij de statiegeld-automaat met een kar vol in plastic verpakte traytjes lege blikjes. De persoon was toen ik langsliep halverwege met uitladen en de teller op de automaat stond al boven de 25 euro.
Hoe zou je nou aan voorverpakte lege blikjes kunnen komen?Wat denken jullie?
- er is ergens een foute handel in lege blikjes war je ze per tray kan bestellen
Hoogstens dat ik dan langer moet wachten als er maar 1 is, maar dat telt ook voor mensen die een zakken vool inleveren.
Het is ook niet mijn probleem, en prima dat iemand bakken blikjes komt inleveren. Ieder blikje dat niet in het milieu terecht komt is winst.Schway schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Ik denk dat het niet mijn probleem is hoe iemand aan zijn statiegeld bekers komt.
Hoogstens dat ik dan langer moet wachten als er maar 1 is, maar dat telt ook voor mensen die een zakken vool inleveren.
Ik ben gewoon benieuwd waar die mooi ingepakte trays vandaan komen.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Waarschijnlijk uit 'vreemde én verre landen' zoals bijvoorbeeld België waar er géén statiegeld op blikjes geheven wordt én de literprijs qua inhoud alsnog (veel) voordeliger is?TheOmen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Het is ook niet mijn probleem, en prima dat iemand bakken blikjes komt inleveren. Ieder blikje dat niet in het milieu terecht komt is winst.
Ik ben gewoon benieuwd waar die mooi ingepakte trays vandaan komen.
Zolang het hele systeem rond statiegeld niet uniform ingevoerd is (binnen de EU én daar buiten) zul je dit soort grappen blijven gaan zien, net zoals dat er buitenlandse statiegeldflessen en blikjes achteloos weggegooid blijven gaan worden doordat de NL automaten ze niet 'slikken' (de thuisbezorg diensten van bijvoorbeeld de AH, Jumbo en PicNic nemen dat soort 'vakantie-emballage' dan vaak wél mee maar da's meestal alleen vanwege onwetendheid van de bezorger(s) én de tijdsdruk waar die medewerkers onder moeten werken).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Heb ook een paar x gehad dat bierflesjes uitgezonderd waren. Die had ik 5 aangeboden. 50ct ontvangen. Flesje 6 drink ik in de avond. Stond erop. Geen statiegeld. Ja, mybad. Erg vervelend. Hoop niet dat de bezorger daar gedoe mee krijgt. Want t is mijn schuld door dom elk flesje in te willen leveren.
Overigens Nederlandse flesjes.
Maar vanwege een afwijkende inhoudsmaat ofzo hoeft het niet. Of met hoeveel flesjes geproduceerd. Zoiets.
Ik heb een klepel gezien. Maar weet zeker niet wat die doet met de klok. Dus ik nog een level voor het echte spreekwoord
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb altijd van die in plastic ingesealde colablikjes.TheOmen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:58:
Misschien ben ik te achterdochtig, maar afgelopen zaterdag in de lokale Appie stond er iemand bij de statiegeld-automaat met een kar vol in plastic verpakte traytjes lege blikjes. De persoon was toen ik langsliep halverwege met uitladen en de teller op de automaat stond al boven de 25 euro.
Hoe zou je nou aan voorverpakte lege blikjes kunnen komen?Wat denken jullie?
Als ik die plastic "hoes" aan een kant enigszins netjes openscheur kan ik alle blikjes eruit halen en in de koelkast zetten.
Onder de koelkast heb ik een bak waar ik de lege blikjes in zet. Deze stop ik in de lege plastic hoes, en plak dan met plakband de scheur dicht.
Als ik een stuk of tien van die lege traytjes heb, dan is de plank in de schuur vol, breng ik ze weg naar de supermarkt.
1x kleverige handen met inleveren in plaats van 10x.
Spoel mijn handen overigens gewoon af in het proef-keukentje in de appie-xl...
Eigenlijk moeten ze gewoon zorgen voor een wasbakje naast de automaat.
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Zonder oordeel hoor, maar ik ben wel benieuwd. Het klinkt alsof je vrij veel blikjes leegdrinkt. Zijn flessen dan niet voordeliger?FRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:32:
[...]
Ik heb altijd van die in plastic ingesealde colablikjes.
Als ik die plastic "hoes" aan een kant enigszins netjes openscheur kan ik alle blikjes eruit halen en in de koelkast zetten.
Onder de koelkast heb ik een bak waar ik de lege blikjes in zet. Deze stop ik in de lege plastic hoes, en plak dan met plakband de scheur dicht.
Als ik een stuk of tien van die lege traytjes heb, dan is de plank in de schuur vol, breng ik ze weg naar de supermarkt.
1x kleverige handen met inleveren in plaats van 10x.
Spoel mijn handen overigens gewoon af in het proef-keukentje in de appie-xl...
Eigenlijk moeten ze gewoon zorgen voor een wasbakje naast de automaat.
Peace is not simply the absence of war.
Ik doe er heel lang over voordat ik dat bij elkaar verzameld heb.KroeT schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:04:
[...]
Zonder oordeel hoor, maar ik ben wel benieuwd. Het klinkt alsof je vrij veel blikjes leegdrinkt. Zijn flessen dan niet voordeliger?
Met flessen gaat de prik eraf.
Er zitten 12 blikjes in zo'n verpakking.
En ik drink er 3 per week op (in het weekend).
Ik kom maar 2 of 3 keer per jaar bij de statiegeld automaat. Met verjaardagen hebben we een krat bier en een paar frisdrank flessen. En dan een pak of 10 lege blikjes per jaar.
Doordeweeks drinken we vaak gewoon limonade of water.
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Je weet dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden hèFRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:10:
[...]
Ik doe er heel lang over voordat ik dat bij elkaar verzameld heb.
Ik kom maar 2 of 3 keer per jaar bij de statiegeld automaat. Met verjaardagen hebben we een krat bier en een paar frisdrank flessen. En dan een pak of 10 lege blikjes per jaar.
Wel blijft de orde en netheid rondom de automaten een doorn in het oog. Eigenlijk altijd een plakkerige vloer, overvolle prullenbak, niet geaccepteerde flessen naast en op de automaat.
Vaak ook doordat er weinig ruimte is.
Volgens mij is er onlangs afgesproken dat storingen sneller verholpen moeten worden, omdat ze hier ook weleenst bewust de automaat blokkeren als er evenementen zijn waar veel 'jagers' zijn. Sowieso supermarkten met maar 1 automaat is al vragen om problemen omdat je dan lang moet wachten en vaak geven ze ook niet aan dat een automaat defect is. Een briefje bij de ingang of een live locatiewijzer zou al helpen zodat je niet voor niks met je statiegeld onderweg bent. Voor de meeste punten is het innemen van statiegeld nog steeds een doorn in het oog als ongewenste innamepunt met veel rompslomp. Ik blijf bij een innameplicht als je statiegeld rekent.Wally2002 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:42:
Ik heb het idee dat de automaten tegenwoordig minder vaak /lang in storing staan. Wellicht doordat Tomra inmiddels voldoende monteurs heeft? Of ook aanpassingen aan de automaten zodat deze minder gevoelig zijn voor drankresten?
Wel blijft de orde en netheid rondom de automaten een doorn in het oog. Eigenlijk altijd een plakkerige vloer, overvolle prullenbak, niet geaccepteerde flessen naast en op de automaat.
Vaak ook doordat er weinig ruimte is.
Helder! Dankjewel voor de uitgebreide toelichting. En zoals iemand al zei, je bent mij of wie dan ook natuurlijk geen verantwoording verschuldigd. Ik was gewoon nieuwsgierig.FRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:10:
[...]
Ik doe er heel lang over voordat ik dat bij elkaar verzameld heb.
Peace is not simply the absence of war.
Ik neem het bewust mee. Technisch gezien zit er in Nederland geen statiegeld op flessen/blikjes uit Duitsland bijvoorbeeld, maar het is exact hetzelfde spul. Sterker nog, ik kwam een keer bij een klant die aardig wat flessen uit Duitsland had staan, dus ik vroeg er naar. "Ja, die moeten we daar nog een keer inleveren, maar we rijden niet zo vaak op en neer, of vergeten het dan mee te nemen...". Ik heb toen wat extra kratten gepakt en alles retour genomen. Duits spul zie ik echt heel vaak voorbij komen, maar in mijn ogen is een fles een fles en een blikje een blikje. Als ik ze meeneem is er minder kans dat ze bij het grof vuil terecht komen, of in de natuur, en men hoeft niet een lange rit te maken om ze in te leveren dus da's ook winst voor het milieu.Will_M schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:00:
[...]
Waarschijnlijk uit 'vreemde én verre landen' zoals bijvoorbeeld België waar er géén statiegeld op blikjes geheven wordt én de literprijs qua inhoud alsnog (veel) voordeliger is?
Zolang het hele systeem rond statiegeld niet uniform ingevoerd is (binnen de EU én daar buiten) zul je dit soort grappen blijven gaan zien, net zoals dat er buitenlandse statiegeldflessen en blikjes achteloos weggegooid blijven gaan worden doordat de NL automaten ze niet 'slikken' (de thuisbezorg diensten van bijvoorbeeld de AH, Jumbo en PicNic nemen dat soort 'vakantie-emballage' dan vaak wél mee maar da's meestal alleen vanwege onwetendheid van de bezorger(s) én de tijdsdruk waar die medewerkers onder moeten werken).
Daar zullen wat hoge piefen ongetwijfeld wat van vinden, maar... I don't care
<knip> Dit is fraude dus wordt geknipt.SomerenV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Ik neem het bewust mee. Technisch gezien zit er in Nederland geen statiegeld op flessen/blikjes uit Duitsland bijvoorbeeld, maar het is exact hetzelfde spul. Sterker nog, ik kwam een keer bij een klant die aardig wat flessen uit Duitsland had staan, dus ik vroeg er naar. "Ja, die moeten we daar nog een keer inleveren, maar we rijden niet zo vaak op en neer, of vergeten het dan mee te nemen...". Ik heb toen wat extra kratten gepakt en alles retour genomen. Duits spul zie ik echt heel vaak voorbij komen, maar in mijn ogen is een fles een fles en een blikje een blikje. Als ik ze meeneem is er minder kans dat ze bij het grof vuil terecht komen, of in de natuur, en men hoeft niet een lange rit te maken om ze in te leveren dus da's ook winst voor het milieu.
Daar zullen wat hoge piefen ongetwijfeld wat van vinden, maar... I don't care
[ Voor 18% gewijzigd door darkrain op 03-01-2026 17:14 ]
Nu ook plannen om statiegeld op plastic zuivel flessen tot 3 liter te introduceren. Ik meende dat de regeling is bedoeld om het zwerfafval tegen te gaan, maar ik kan mij vergissen. Het eerste op straat gegooide pak 1.5 liter melk moet ik nog tegenkomen... De redenatie van het niet kunnen halen van de 90% omdat zuivel goed is voor 12% van de flessen lijkt mij vreemd. In de oorspronkelijke regel zou men toch moeten uitgaan van 90% van de verpakkingen waar statiegeld op zit!? Anders slaat de regelgeving toch nergens op!? Gaan we straks ook statiegeld introduceren op shampooflessen en flessen met schoonmaakmiddelen?Op plastic zuivel- en sapflessen tot drie liter moet verplicht statiegeld komen. Dat schrijft minister van Klimaat en Groene Groei Van Veldhoven-Van der Meer in een brief aan de Tweede Kamer. Dat zou betekenen dat ook op onder meer plastic melkflessen statiegeld komt.
...
... Maar zonder statiegeld op plastic flessen zuivel is het onmogelijk om het wettelijke doel van 90 procent te halen, omdat die goed zijn voor 12 procent van alle plastic flessen.
Ik ben sceptisch over deze plannen. Mijn gevoel zegt dat men verwacht dat een groter deel van de zuivel (en sap) flessen wordt geretourneerd en dat men zo boven de 90% wil komen om zo niet aan de EU sancties te hoeven voldoen (waar vast voor gelobbyd is):
Ik kan het helemaal mis hebben en ik doe een boel aannames en onderbuik redenaties, maar ik kan weinig extra informatie vinden om tot een beter onderbouwde gedachte te kunnen vormen.Nieuwe Europese verpakkingsregels schrijven voor dat landen vóór 2029 de inzameldoelstelling van 90 procent moeten halen. Als ze dat niet redden, komt er een innameplicht voor alle verkooppunten inclusief de kleine ondernemers, wat de minister wil voorkomen. Ook zouden buitenlandse statiegeldverpakkingen dan in Nederland moeten worden ingenomen.
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 27-06-2026 17:22 ]
Als je niet heft kan je dat deel ook niet meenemen. Net zoiets als de de trein reed niet dus was deze ook niet te laat.Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:11:
Wat ik me dan tevens wél weer afvraag: Hoe kan een land zoals bijvoorbeeld België ooit (in 2029?) aan die EU norm van 90% komen zonder statiegeld te gaan heffen op emballage (bij blikjes / drinkflesjes)?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Dan kan ik dus m'n blikjes frisdrank gewoon goedkoop in België blijven kopen én ze hier thuis leeg en platgestampt bij het PMD blijven gooien, net zoals ik dat nú ook sinds jaren al doe?pjot1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Als je niet heft kan je dat deel ook niet meenemen. Net zoiets als de de trein reed niet dus was deze ook niet te laat.
Top toch!Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:25:
[...]
Dan kan ik dus m'n blikjes frisdrank gewoon goedkoop in België blijven kopen én ze hier thuis leeg en platgestampt bij het PMD blijven gooien, net zoals ik dat nú ook sinds jaren al doe?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Scheelt een hoop smerigheid en ergernissen inderdaad
Dit lost natuurlijk indirect ook een ander probleem op, dat de verpakkingen van zuivel prima te recyclen zijn, maar voorscheiding bij de inwoners in Nederland gewoon niet goed genoeg lukt waardoor er daar ook wat mis gaat qua recyclen.Bumpy_NL schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:04:
https://nos.nl/artikel/2620463-statiegeld-op-plastic-melkfles-en-proteinedrank-minister-wil-uitbreiding-statiegeldplicht
[...]
Nu ook plannen om statiegeld op plastic zuivel flessen tot 3 liter te introduceren. Ik meende dat de regeling is bedoeld om het zwerfafval tegen te gaan, maar ik kan mij vergissen. Het eerste op straat gegooide pak 1.5 liter melk moet ik nog tegenkomen... De redenatie van het niet kunnen halen van de 90% omdat zuivel goed is voor 12% van de flessen lijkt mij vreemd. In de oorspronkelijke regel zou men toch moeten uitgaan van 90% van de verpakkingen waar statiegeld op zit!? Anders slaat de regelgeving toch nergens op!? Gaan we straks ook statiegeld introduceren op shampooflessen en flessen met schoonmaakmiddelen?
Ik ben sceptisch over deze plannen. Mijn gevoel zegt dat men verwacht dat een groter deel van de zuivel (en sap) flessen wordt geretourneerd en dat men zo boven de 90% wil komen om zo niet aan de EU sancties te hoeven voldoen (waar vast voor gelobbyd is):
[...]
Ik kan het helemaal mis hebben en ik doe een boel aannames en onderbuik redenaties, maar ik kan weinig extra informatie vinden om tot een beter onderbouwde gedachte te kunnen vormen.
Ik blijft het maar een waardeloos systeem vinden zie bijv. mijn regio qua bulk-machines:
:strip_exif()/f/image/bB3jk19riw7BnIJWZ9Tffb81.png?f=user_large)
Dit is Twente en omstreken, dan tref je: een carwash op een industrieterrein, een Makro op een industrieterrein, midden in het centrum bij het station (?) en een grenssupermarkt. Als je niet wilt omrijden voor een bulk-machine ben je gemiddeld 5 tot 6 acties aan het uitvoeren waarvoor je met een fles het met één kunt én je hebt je handen smerig.
Inmiddels zijn wij twee keer omgereden voor een bulkmachine en ik moet zeggen dat werkt prima, het is overigens wel zo dat wij de ruimte hebben om een vuilniszak over de duur van laten we zeggen een half jaar helemaal te vullen met ~80 blikjes. Hier had ik de ruimte in mijn appartement echt niet voor.
Woon je in noord-west Twente, de rand Twente-Achterhoek of in Salland, vergeet het maar de extra brandstof is het statiegeld niet waard.
Overigens blijft het bij de supermarkten ook een probleem, legio aan niet geaccepteerde items omdat ze die zelf niet in het assortiment hebben, ik blijf het een waardeloos systeem vinden waar de verkeerde mensen rijk van worden en de verkeerde mensen in armoe een paar euro van mee kunnen pikken.
/rant
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
ik weet niet hoe die regelgeving van de EU is, maar het zou mij niks verbazen als ze op ten duur het in moeten voerenWill_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:11:
Wat ik me dan tevens wél weer afvraag: Hoe kan een land zoals bijvoorbeeld België ooit (in 2029?) aan die EU norm van 90% komen zonder zélf statiegeld te gaan heffen op emballage bij blikjes / drinkflesjes?
Ook in belgie heeft men inmiddels statiegeld ingevoerd. En jawel... iedereen die het verkoopt moet het ook weer innemen. Zo makkelijk....Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:11:
Wat ik me dan tevens wél weer afvraag: Hoe kan een land zoals bijvoorbeeld België ooit (in 2029?) aan die EU norm van 90% komen zonder zélf statiegeld te gaan heffen op emballage bij blikjes / drinkflesjes?
https://statiegeldalliantie.org/nl/in-belgie/
Die illusie hebben we hier in Nederland ook (gehad?). Succes met het inleveren van leeggoed bij bijvoorbeeld een tankstationstylezzz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:23:
[...]
Ook in belgie heeft men inmiddels statiegeld ingevoerd. En jawel... iedereen die het verkoopt moet het ook weer innemen. Zo makkelijk....
Er is vast ook nog wel een andere rede te verzinnen voor het feit dat er tegenwoordig vuilnisbakken worden opgebroken door mensen welke 'emballage' aan het sprokkelen zijn en daarbij een nog grotere teringbende op straat achter laten..... Ik kan mezelf althans niet heugen dat dat voorheen óók zo gebeurde.
[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 27-06-2026 20:41 ]
De gemiddelde winkelier is natuurlijk liever lui dan moe. De traytjes frisdrank staan ook palletsbreed bij de gemiddelde bouwmarkt... maar hey, ruimte voor een inleverautomaat??? Nee daar beginnen we niet aan.Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:27:
[...]
Die illusie hebben we hier in Nederland ook (gehad?). Succes met het inleveren van leeggoed bij bijvoorbeeld een tasnkstation
Het is natuurlijk niet alleen de ruimte voor het apparaat. Lege verpakkingen moeten worden opgeslagen en de machine moet ook worden onderhouden.stylezzz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:29:
[...]
De gemiddelde winkelier is natuurlijk liever lui dan moe. De traytjes frisdrank staan ook palletsbreed bij de gemiddelde bouwmarkt... maar hey, ruimte voor een inleverautomaat??? Nee daar beginnen we niet aan.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Blik zal wel worden gerecycled, maar plastic gaat overwegend naar de afvalverbranding. Een eenmalige recycling van materiaal naar energie, dat nog wel.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Yep. Maar dat kost geld, het is natuurlijk makkelijker om gewoon alleen de blikjes te verkopen en de marge daarvan op te strijken. Zonder dat daar vanuit den haag ingegrepen word zie ik dat ook niet veranderen.JukeboxBill schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:33:
[...]
Het is natuurlijk niet alleen de ruimte voor het apparaat. Lege verpakkingen moeten worden opgeslagen en de machine moet ook worden onderhouden.
Inname kan natuurlijk ook zonder apparaat. En de volle verpakkingen moeten ook opgeslagen worden (dus er zal ook wel ruimte zijn voor wat lege versies daarvan). De machine wordt volgens mij grotendeels betaald door Verpackt, al zijn ze natuurlijk echt gigantisch en ze zijn ook best wel foutgevoelig.JukeboxBill schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:33:
[...]
Het is natuurlijk niet alleen de ruimte voor het apparaat. Lege verpakkingen moeten worden opgeslagen en de machine moet ook worden onderhouden.
Die bulk-stations (ik heb er hier een op een paar honderd meter afstand) zijn ook vaak buiten gebruik. Ze worden heel veel gebruikt en raken daardoor vaak defect. Misschien staat de techniek nog niet waar hij moet zijn - afgelopen maand ben ik elke week er geweest met mijn zak statiegeld en pas na 4 weken was hij weer gerepareerd.
Dit zou wel ideaal zijn, ook in Nederland. Te veel winkels die wel de lusten en niet de lasten willen dragen ten koste van vervuiling op straat.stylezzz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:23:
[...]
Ook in belgie heeft men inmiddels statiegeld ingevoerd. En jawel... iedereen die het verkoopt moet het ook weer innemen. Zo makkelijk....
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Die 'lasten' moeten ook niet bij de detailhandel (de winkellier) liggen maar bij de fabrikanten welke d'r spullenboel (laten) verpakken in dat soort verpakkingen.fonsoy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:39:
[...]
Inname kan natuurlijk ook zonder apparaat. En de volle verpakkingen moeten ook opgeslagen worden (dus er zal ook wel ruimte zijn voor wat lege versies daarvan). De machine wordt volgens mij grotendeels betaald door Verpackt, al zijn ze natuurlijk echt gigantisch en ze zijn ook best wel foutgevoelig.
Die bulk-stations (ik heb er hier een op een paar honderd meter afstand) zijn ook vaak buiten gebruik. Ze worden heel veel gebruikt en raken daardoor vaak defect. Misschien staat de techniek nog niet waar hij moet zijn - afgelopen maand ben ik elke week er geweest met mijn zak statiegeld en pas na 4 weken was hij weer gerepareerd.
[...]
Dit zou wel ideaal zijn, ook in Nederland. Te veel winkels die wel de lusten en niet de lasten willen dragen ten koste van vervuiling op straat.
Als de lasten bij de winkelier komen te liggen, heeft deze keuzes; de prijs verhogen of het assortiment reduceren. Beiden komen uiteindelijk weer bij de fabrikant terecht in de vorm van afgenomen omzet. Ben het overigens helemaal met je eens, al heb ik moeite voor te stellen hoe anders het gewenste doel bereikt kan worden zonder de winkel ook te treffen.Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:44:
[...]
Die 'lasten' moeten ook niet bij de detailhandel (de winkellier) liggen maar bij de fabrikanten welke d'r spullenboel (laten) verpakken in dat soort verpakkingen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
De enige 'andere manier' is het (her)-opvoeden van de populatie welke het product consumeert... Dat lijkt helaas én inmiddels precies niet helemaal te werken door middel van het heffen van 'statiegeld' op de verpakking.fonsoy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:46:
[...]
Als de lasten bij de winkelier komen te liggen, heeft deze keuzes; de prijs verhogen of het assortiment reduceren. Beiden komen uiteindelijk weer bij de fabrikant terecht in de vorm van afgenomen omzet. Ben het overigens helemaal met je eens, al heb ik moeite voor te stellen hoe anders het gewenste doel bereikt kan worden zonder de winkel ook te treffen.
Welke opvoeding heb je het dan over? Blikjes inleveren? Of blikjes in de vuilnisbak gooien? Want zolang de blikjes de vuilnisbak ingaan, valt er niets op te voeden toch?Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:58:
[...]
De enige 'andere manier' is het (her)-opvoeden van de populatie welke het product consumeert... Dat lijkt helaas én inmiddels precies niet helemaal te werken door middel van het heffen van 'statiegeld' op de verpakking.
Óf de mensen welke de blikjes waar statiegeld op geheven wordt achteloos in vuilnisbakken deponeren waardoor andere mensen die vuilnisbakken open blijven trekken vanwege een paar centen óf de mensen welke die blikjes in zo'n vuilnisbak blijven gooien omdat het bedrag van '€0,15' ze niet echt iets interesseert....Roenie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Welke opvoeding heb je het dan over? Blikjes inleveren? Of blikjes in de vuilnisbak gooien? Want zolang de blikjes de vuilnisbak ingaan, valt er niets op te voeden toch?
Moet je de mensen die de vuilnisbakken opentrekken dan niet heropvoeden?Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:17:
[...]
Óf de mensen welke de blikjes waar statiegeld op geheven wordt achteloos in vuilnisbakken deponeren waardoor andere mensen die vuilnisbakken open blijven trekken vanwege een paar centen óf de mensen welke die blikjes in zo'n vuilnisbak blijven gooien omdat het bedrag van '€0,15' ze niet echt iets interesseert....
Of het statiegeld afschaffen, dan worden vuilnisbakken niet meer geplunderd
Bij ons in Nijmegen is het net zo'n ramp, we hebben er welgezegd 2, 1 bij de makro (op een industrieterrein) en 1 bij de hornbach (langs de snelweg). Laatst zijn een hoop winkels verbouwd, en ik had verwacht dat ze wel bulk automaten kregen, maar nee helaas niet...True schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:38:
[...]
Ik blijft het maar een waardeloos systeem vinden zie bijv. mijn regio qua bulk-machines:
[Afbeelding]
Dit is Twente en omstreken, dan tref je: een carwash op een industrieterrein, een Makro op een industrieterrein, midden in het centrum bij het station (?) en een grenssupermarkt. Als je niet wilt omrijden voor een bulk-machine ben je gemiddeld 5 tot 6 acties aan het uitvoeren waarvoor je met een fles het met één kunt én je hebt je handen smerig.
Inmiddels zijn wij twee keer omgereden voor een bulkmachine en ik moet zeggen dat werkt prima, het is overigens wel zo dat wij de ruimte hebben om een vuilniszak over de duur van laten we zeggen een half jaar helemaal te vullen met ~80 blikjes. Hier had ik de ruimte in mijn appartement echt niet voor.
Woon je in noord-west Twente, de rand Twente-Achterhoek of in Salland, vergeet het maar de extra brandstof is het statiegeld niet waard.
Overigens blijft het bij de supermarkten ook een probleem, legio aan niet geaccepteerde items omdat ze die zelf niet in het assortiment hebben, ik blijf het een waardeloos systeem vinden waar de verkeerde mensen rijk van worden en de verkeerde mensen in armoe een paar euro van mee kunnen pikken.
/rant
Het wordt gewoon tijd dat de overheid verplicht, dat als je het verkoopt je ook het statiegeld moet terug kunnen geven, kun je het niet dan mag je het niet verkopen.
Dat werkt in Duitsland al jaren goed, maar in plaats van kijken naar landen waar het wel goed werkt, gaan wij altijd ons eigen wiel uitvinden om vervolgens te klagen dat het niet werkt...
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
Moet je dan niet zorgen dat er geen mensen zijn die van prullenbakken opentrekken moeten leven? Als in, zorgen dat je burgers onderdak en eten en drinken hebben? Soort.. basisinkomen?Roenie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:30:
[...]
Moet je de mensen die de vuilnisbakken opentrekken dan niet heropvoeden?
Of het statiegeld afschaffen, dan worden vuilnisbakken niet meer geplunderd
En daarbij dan enorm investeren in verslavingszorg en begeleiding van mensen.
Die mensen die dat blikje zoeken zijn meestal niet de mensen die graag die prullenbak slopen. Dat zit meer in de hooligan hoek. Je ziet ze de meest moeilijke armbewegingen maken om erin te komen.
Of prullenbakken een meer open design geven.
Maarja bovenstaand gaat coca Cola je niet in helpen. Dat zullen we als samenleving moeten oppakken. En kleine verrassing, de VVD gaat dat ook niet doen.
Inname blijft een heikel punt qua statiegeld. Op meer zaken statiegeld heffen gaat dat vast niet oplossen.
Dan heb je nog de kleinere winkels in kleine dorpskernen die op elk flesje of blikje een sticker plakken en alleen innemen wat ze zelf verkopen.
Als inname verplicht wordt voor een uitgiftepunt is je percentage ingeleverd zo omhoog.
Denk aan je blikje bij de snackbar, die neemt een enkeling mee naar huis. Maar de meeste gooien hem daar in de prullenbak. Laaghangend fruit...
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Mensen die legaal gedrag vertonen door blikjes in een vuilnisbak gooien willen opvoeden omdat er dan andere mensen geen illegaal gedrag meer vertonen door rotzooi te maken?Dennis1812 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:33:
[...]
Moet je dan niet zorgen dat er geen mensen zijn die van prullenbakken opentrekken moeten leven? Als in, zorgen dat je burgers onderdak en eten en drinken hebben? Soort.. basisinkomen?
En daarbij dan enorm investeren in verslavingszorg en begeleiding van mensen.
Die mensen die dat blikje zoeken zijn meestal niet de mensen die graag die prullenbak slopen. Dat zit meer in de hooligan hoek. Je ziet ze de meest moeilijke armbewegingen maken om erin te komen.
Of prullenbakken een meer open design geven.
Maarja bovenstaand gaat coca Cola je niet in helpen. Dat zullen we als samenleving moeten oppakken. En kleine verrassing, de VVD gaat dat ook niet doen.
Inname blijft een heikel punt qua statiegeld. Op meer zaken statiegeld heffen gaat dat vast niet oplossen.
Dan heb je nog de kleinere winkels in kleine dorpskernen die op elk flesje of blikje een sticker plakken en alleen innemen wat ze zelf verkopen.
Als inname verplicht wordt voor een uitgiftepunt is je percentage ingeleverd zo omhoog.
Denk aan je blikje bij de snackbar, die neemt een enkeling mee naar huis. Maar de meeste gooien hem daar in de prullenbak. Laaghangend fruit...
Dat is de omgekeerde wereld. Dus nee dat zou niet mijn oplossing zijn. De vuilnisbakleeghalers opvoeden om de rotzooi die zij maken weer op te ruimen lijkt mij een beter plan.
Oh en van die blikjeshouders of zo monteren, zodat de blikjes makkelijk mee te nemen zijn: helemaal prima als dat helpt.
Alsof we in Nederland geen sociaal vangnet hebben…Dennis1812 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:33:
[...]
Moet je dan niet zorgen dat er geen mensen zijn die van prullenbakken opentrekken moeten leven? Als in, zorgen dat je burgers onderdak en eten en drinken hebben? Soort.. basisinkomen?
In de stad en in de zomer en bij grote evenementen verdenk ik winkels er van om de automaten gewoon vaak uit te zetten. Ze doen ook geen moeite voor extra automaten. Ze hebben helemaal geen zin in vage types in de winkel die ook niet op de aardigste manier communiceren en schelden tegen personeel als er wat mis gaat.
Ook merk ik bijvoorbeeld dat bij de goedkoopste waterflesjes met wit etiket, de statiegeld barcode heel snel slechter wordt. Een flesje meermaals gebruiken is amper mogelijk. Dan moet je dus direct na gebruik je flesje opbergen om de statiegeld code leesbaar te houden. In feite is je flesje dan gewoon 15 cent duurder geworden. Ook dat motiveert niet.
Deel van het probleem zijn nog steeds de mensen en het gedrag zelf. Veel mensen nemen de moeite niet om flesjes en blikjes op te ruimen, dus veel zwerfafval en dat wordt dan weer opgepakt door mensen die de hele dag lopend of op de fiets de stad afstruinen. Aan de ene kant heb je dus mensen die letterlijk geld weggooien en aan de andere kant de rapers.
Vind dat nog steeds een triest beeld. Ook op stations zie ik al jarenlang dezelfde figuren en zelfs in de trein brutaal de prullenbakken bij je stoel openen en legen tijdens een rijdende trein, lijkt al normaal te worden. Niemand grijpt ook in bij overlast. Ergens snap ik ze ook wel, het geld ligt letterlijk voor het oprapen, maar dat lokt wel heel bijzonder gedrag uit. Ook afvalzakken openrukken, 's nachts met een zaklamp alle prullenbakken afgaan etc. Prullenbakken forceren en afval op de grond achterlaten. Ik vind het geen normaal gedrag voor die 15 cent.
Ik denk dan altijd maar: ze zullen het wel nodig hebben en kopen er hopelijk geen drank of drugs van. Maar het is wel een hele industrie geworden die ze nu in stand houden.
Ze gaan het nooit doen maar ik zeg: schaf het statiegeld weer af. Dan ben je weer van alle problemen af.
[ Voor 85% gewijzigd door darkrain op 28-06-2026 11:25 ]
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.