En dan gaan we weer naar de oude situatie waarin de Nederlander zijn afval in de bosjes kiepert?
Er zijn geen goede oplossingen.
Maar de statiegeld weerhoudt mensen er dus niet van het nog steeds in een prullenbak te kiepen, hoezo zou het mensen dan weerhouden in de natuur te dumpen?emeralda schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:34:
En dan gaan we weer naar de oude situatie waarin de Nederlander zijn afval in de bosjes kiepert?
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Het aantal blikjes in het zwerfafval is met tientallen procenten afgenomen sinds de invoering van het statiegeld.GAIAjohan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:41:
[...]
Maar de statiegeld weerhoudt mensen er dus niet van het nog steeds in een prullenbak te kiepen, hoezo zou het mensen dan weerhouden in de natuur te dumpen?
Ik zie overigens nog steeds gewoon dumpingen in de natuur, en op fixi zie ik daarover ook genoeg meldingen. Daarin zie ik geen vooruitgang tov 4/5 jaar geleden.
Je bedoelt, het aantal blikjes dat uiteindelijk niet alsnog wordt verzameld door anderen, en daarmee zwerfvuil genoemd door belanghebbenden wordt is verlaagd. Past ook mooi in het signaal dat ze willen vertellen. Maar uiteindelijk heb je helemaal geen beeld van hoeveel er nu écht in de natuur is gegooid door vervuilers.stylezzz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:47:
[...]
Het aantal blikjes in het zwerfafval is met tientallen procenten afgenomen sinds de invoering van het statiegeld.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Op twitter is er een persoon die in zijn omgeving tot in den treure bijhield hoe het zat met het zwerfafval en hij geeft aan dat het echt aanzienlijk is verlaagt sinds de invoering van het statiegeld op blikjes. Dus dat het aan de ene kant veel geld kost wil niet zeggen dat het aan de andere kant dan dus maar een slechte zaak is? Wat heb je liever dat er overal meer troep ligt of dat, ondanks de kosten, de omgeving er mooier en beter uit ziet? Dat het de vervuiler iets kan schelen mag dan zo zijn maar moeten we het dan maar gewoon niet meer doen? Dat jij in de natuur wegwerpbbq's tegen komt etc is natuurlijk een non-argument. Ik zie ook wel eens iemand die zijn halve huis in de bossen heeft gedumpt. Moeten we dan maar stoppen met vuilstorten etc want ja, mensen knikkeren het toch overal maar neer?GAIAjohan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:16:
[...]
Je bedoelt, het aantal blikjes dat uiteindelijk niet alsnog wordt verzameld door anderen, en daarmee zwerfvuil genoemd door belanghebbenden wordt is verlaagd. Past ook mooi in het signaal dat ze willen vertellen. Maar uiteindelijk heb je helemaal geen beeld van hoeveel er nu écht in de natuur is gegooid door vervuilers.
Ik geloof er verder niks van dat het de daadwerkelijk vervuiler iets kan schelen. Immers, ik zie letterlijk wegwerp bbq's tot piepschuim tot zelfs wasbakken en vlakglas gedropt in bossen.
Verder gaat het natuurlijk niet alleen om blik, maar ook de puinzooi die nu wordt achtergelaten bij omgekiepte prullenbakken. Wat komt daaruit dat nu juist de natuur ingaat, door dieren wordt opgegeten en verplaatst etc..
Zoals gezegd, ik zie echt geen vooruitgang in de natuurgebieden qua vuil. Deels wellicht ook door gemeentelijk beleid omtrent afval.
Het punt is als er statiegeld op wegwerpbbq's en huisraad zit, het nog steeds gedumpt wordt. Maar door statiegeld jagers wordt opgeruimd. Waardoor het lijkt alsof er minder zwerfafval gegenereerd wordt.Webgnome schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:23:
[...]
Op twitter is er een persoon die in zijn omgeving tot in den treure bijhield hoe het zat met het zwerfafval en hij geeft aan dat het echt aanzienlijk is verlaagt sinds de invoering van het statiegeld op blikjes. Dus dat het aan de ene kant veel geld kost wil niet zeggen dat het aan de andere kant dan dus maar een slechte zaak is? Wat heb je liever dat er overal meer troep ligt of dat, ondanks de kosten, de omgeving er mooier en beter uit ziet? Dat het de vervuiler iets kan schelen mag dan zo zijn maar moeten we het dan maar gewoon niet meer doen? Dat jij in de natuur wegwerpbbq's tegen komt etc is natuurlijk een non-argument. Ik zie ook wel eens iemand die zijn halve huis in de bossen heeft gedumpt. Moeten we dan maar stoppen met vuilstorten etc want ja, mensen knikkeren het toch overal maar neer?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
En wat is daar het probleem van? Uiteindelijk wil je minder troep in de omgeving. Blijkbaar hebben jaren aan acties zoals 'Een beter milieu begint bij jezelf' etc niet gewerkt en moet het maar op deze manier. Ik heb liever dit dan dat er op 'eigen verantwoordelijkheid' gestuurd word want we weten dat dat niet werkt..LordSinclair schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:27:
[...]
Het punt is als er statiegeld op wegwerpbbq's en huisraad zit, het nog steeds gedumpt wordt. Maar door statiegeld jagers wordt opgeruimd. Waardoor het lijkt alsof er minder zwerfafval gegenereerd wordt.
Dus ja er is minder zwerfafval. Maar niet omdat er minder in de natuur wordt gegooid, maar omdat andere het opruimen voor die 15ct beloning (en daar in de grote steden een zooitje van maken).
[ Voor 31% gewijzigd door Webgnome op 01-05-2025 08:45 ]
Facts don't care about your feelings
Die harde data is er toch al gewoon?Wally2002 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:48:
Maar om het bij de blikjes te houden: ik zou graag ook de besparingen willen zien omdat niet overal meer zwerfvuil ligt. En sowieso eerst maar eens wat harde data van het effect van het statiegeld. Dan kun je ook gerichter bijstellen om het zo netjes (en goedkoop) mogelijk te houden als maatschappij.
https://www.statiegeldned...-en-blikjes-in-zwerfafvalHet ministerie van Infrastructuur & Waterstaat bevestigt: er zitten veel minder plastic flessen en blikjes in het zwerfafval! Sinds de invoering van statiegeld op plastic flessen in 2021, zijn er 72% minder van deze verpakkingen gevonden ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Er hebben sinds het begin van de metingen nooit minder plastic flessen bij het zwerfafval gezeten! Hetzelfde zien we bij de blikjes: dat waren er 64% minder dan vóór de invoering van statiegeld op blikjes in 2022.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2025 10:56 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is wel heel bijzonder.YoshiBignose schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:52:
Bij onze milieustraat hebben ze sinds kort een apparaat waar je gewoon je hele zak in kan gooien. Scheelt een hoop gedoe, maar ik merk dat het aantal afgekeurde blikjes/flesjes een stuk hoger ligt dan als ik het normaal zelf in een apparaat doe. En omdat dit apparaat de hele zak verwerkt in 1x, krijg je de afgekeurde ook niet terug.... hmmmm
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Precies... en nou gaat het misschien om kleingeld, maar het gaat ook om het principe.Dennis1812 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:12:
[...]
Dat is wel heel bijzonder.
Je krijgt dus geen geld ervoor. Maar ook je goederen niet terug.
Dat geld vloeit dus regelrecht terug de industrie in.
In een supermarkt had je het immers wel gehad.
In 1x verwerken kan het niet aan liggen. Een stortmachine van geld verwerkt ook alle munten in 1x en briefjes. Maar krijg ik afgekeurd geld gewoon terug.
Dit zou mij wel tegenhouden dat ding te gebruiken. Hoop dat ze heel duidelijk benoemen voordat je het erin gooit dat die machine beslist of jij je geld krijgt of niet. Maar dat je je flesjes sowieso kwijt bent.
Hele goede tip dit, hebben we er potverdorrie gewoon 1 in Veenendaal!stylezzz schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:23:
[...]
Ze staan inmiddels aangegeven op de kaart bij 'verpact'. Het zijn er nog niet heel veel, maar wellicht staat er 1 in de buurt bij je... (even filteren op 'bulk' )
https://www.statiegeldnederland.nl/locatiewijzer/
Toevallig staat er 1 letterlijk om de hoek bij mijn werk. Word gretig gebruik van gemaakt....
Ja, ik zou ze terug willen.Valorian schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:59:
@YoshiBignose @Dennis1812
Ik snap het punt. Maar de vraag is: zou je die afgekeurde blikjes terug wíllen zodat je die alsnog naar de supermarkt kan brengen, in de hoop dat ze daar wel goedgekeurd worden? Ik kan mij voorstellen dat je bijvoorbeeld 100 items in die stortkoker gooit. Worden er dan 10 afgekeurd, zou je die dan weer in een tasje stoppen en alsnog bij de super in gaan leveren, waarna er waarschijnlijk 5 alsnog worden afgekeurd en je dus 75 cent overhoudt aan die extra handelingen?
Getallen zomaar even uit de lucht gegrepen, maar ik ga er even vanuit dat niet ineens een kwart wordt afgekeurd toch?
Snap wel dat het eigenlijk om het principe gaat hoor, maar in praktijk zou ik als we hier zo'n machine hebben zelfs bij een hoge afkeur eieren voor mijn geld kiezen en alles daarin gooien ipv per zakje kleverig en al naar de super brengen (of in praktijk, zoals ik nu vaak doe, na enkele maanden een zak vol naast de container zetten voor de liefhebber).
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Omgekeerd: zou jij je blikjes in de supermarkt erin gooien als er bovenop een bord staat dat je maar 90% van je statiegeld terug krijgt omdat ze 10% als servicekosten berekenen voor het innemen van je blikjes en het leeg houden van de inzamelband?Valorian schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:59:
Ik snap het punt. Maar de vraag is: zou je die afgekeurde blikjes terug wíllen zodat je die alsnog naar de supermarkt kan brengen, in de hoop dat ze daar wel goedgekeurd worden? Ik kan mij voorstellen dat je bijvoorbeeld 100 items in die stortkoker gooit. Worden er dan 10 afgekeurd, zou je die dan weer in een tasje stoppen en alsnog bij de super in gaan leveren, waarna er waarschijnlijk 5 alsnog worden afgekeurd en je dus 75 cent overhoudt aan die extra handelingen?
Getallen zomaar even uit de lucht gegrepen, maar ik ga er even vanuit dat niet ineens een kwart wordt afgekeurd toch?
Snap wel dat het eigenlijk om het principe gaat hoor, maar in praktijk zou ik als we hier zo'n machine hebben zelfs bij een hoge afkeur eieren voor mijn geld kiezen en alles daarin gooien ipv per zakje kleverig en al naar de super brengen (of in praktijk, zoals ik nu vaak doe, na enkele maanden een zak vol naast de container zetten voor de liefhebber).
[ Voor 28% gewijzigd door Valorian op 01-05-2025 13:32 ]
Nee dat lijkt me ook teveel werk maar als ik weet dat er 10% wordt afgekeurd dan ga ik uberhaupt niet meer naar dat apparaat maar naar de supermarkt. Alhoewel het daar ook weleens gebeurd en dan gooi ik ze wel weg, maar dat is een veel lager percentage.Valorian schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:59:
Breng ze nou niet op ideeënPresident schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:17:
[...]
Omgekeerd: zou jij je blikjes in de supermarkt erin gooien als er bovenop een bord staat dat je maar 90% van je statiegeld terug krijgt omdat ze 10% als servicekosten berekenen voor het innemen van je blikjes en het leeg houden van de inzamelband?
[ Voor 24% gewijzigd door YoshiBignose op 01-05-2025 16:14 ]
Ook een bron hiervoor, iemand op Twitter zegt me niet zoveel.Webgnome schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:23:
[...]
Op twitter is er een persoon die in zijn omgeving tot in den treure bijhield hoe het zat met het zwerfafval en hij geeft aan dat het echt aanzienlijk is verlaagt sinds de invoering van het statiegeld op blikjes. Dus dat het aan de ene kant veel geld kost wil niet zeggen dat het aan de andere kant dan dus maar een slechte zaak is? Wat heb je liever dat er overal meer troep ligt of dat, ondanks de kosten, de omgeving er mooier en beter uit ziet? Dat het de vervuiler iets kan schelen mag dan zo zijn maar moeten we het dan maar gewoon niet meer doen? Dat jij in de natuur wegwerpbbq's tegen komt etc is natuurlijk een non-argument. Ik zie ook wel eens iemand die zijn halve huis in de bossen heeft gedumpt. Moeten we dan maar stoppen met vuilstorten etc want ja, mensen knikkeren het toch overal maar neer?
Ik denk dat hij doelt op de "Zwerfinator" , dat is een man die al jaren zwerfafval 'in kaart brengt'.Arjantje72 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:35:
[...]
Ook een bron hiervoor, iemand op Twitter zegt me niet zoveel.
[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 01-05-2025 20:11 ]
Je hebt gelijk m.b.t. de metingen/monitoring van de hoeveelheid aangetroffen zwerfafval.YakuzA schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:55:
[...]
Die harde data is er toch al gewoon?
In het zwerfvuil zitten minder statiegeld blikjes en flesjes dan voor de invoering van het statiegeld.
Dat is toch al tijden bekend?
[...]
https://www.statiegeldned...-en-blikjes-in-zwerfafval
De 'we weten het niet of het werkt' zijn we voor dat punt toch allang gepasseerd?
Mooi om te zien! Hoog tijd voor statiegeld op fastfood verpakkingen. Dan worden die tenminste ook van de straat opgeruimd om weer ingeleverd te worden.Webgnome schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:25:
@Valorian dat is hem inderdaad. Ik kon gisteren niet op de naam komen. En om maar meteen met de deur in huis te vallen.
[Afbeelding]
Statiegeld op blikjes werkt gewoon
Bedrijven die producten in verpakkingen op de markt brengen zullen dat inderdaad stellen en zullen ook inbrengen dat ze al betalen voor elke verpakking die nu al op de markt gebracht wordt.Webgnome schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:09:
Blijkbaar is dat het enige dat daadwerkelijk lijkt te werken inderdaad. Want zoals ik al eerder schreef. Er zijn in de loop der jaren genoeg bewustwordingsacties gedaan en het helpt allemaal vrij weinig. En zoals ik ook al eerder schreef, zolang we de bron niet aanpakken veranderd er niks. Een mogelijke aanpak zou zijn om bedrijven verantwoordelijk te maken voor de troep die hun klanten genereren. Is dat eerlijk? Naar de bedrijven toe misschien niet want die gaan opwerpen dat ze er niks aan kunnen doen dat hun klanten zich misdragen. Als het niet linksom kan dan maar rechtsom?
Handhaving is natuurlijk water naar de zee dragen. De bron die moeten we aanpakken. Zorgen dat fabrikanten producten maken die biologisch afbreekbaar zijn, in korte termijn, zou al een boel helpen? Mensen laten voelen dat iets niet pluis is ook. Dat kan door handhaving en door zaken als dit statiegeld systeem. Dat kan ook op andere manieren natuurlijk. Denk aan plastic bekertjes die tijdens dagen als koningsdag 'geld' waard zijn ( als in, je koopt er 1 voor x bedrag en elke keer dat je hem hergebruikt scheeltje dat dus weer kosten)Wally2002 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:18:
[...]
Bedrijven die producten in verpakkingen op de markt brengen zullen dat inderdaad stellen en zullen ook inbrengen dat ze al betalen voor elke verpakking die nu al op de markt gebracht wordt.
En ook hier gaan dan de goeden onder de kwaden lijden. Want fabrikanten zullen dit allemaal doorbelasten.
De markt gaat hier zelf ook geen goede oplossing voor vinden, dat is ook wel gebleken uit de invoering van statiegeld op blikjes en flesjes waar al decennia geleden over gesproken werd, maar de markt zou het inderdaad wel met bewustwordingscampagnes etc oplossen.
Misschien dan toch maar meer handhaving? Hogere boetes?
Geef je dan niet het signaal dat het wel OK is om in de natuur te gooien? Het breekt toch vanzelf af..Webgnome schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:28:
[...]
Handhaving is natuurlijk water naar de zee dragen. De bron die moeten we aanpakken. Zorgen dat fabrikanten producten maken die biologisch afbreekbaar zijn, in korte termijn, zou al een boel helpen?
De vraag is denk ik ook: wat is dan het beoogde doel, wanneer kan je zeggen dat je 'de oplossing' hebt gevonden?Wally2002 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:18:
[...]
Bedrijven die producten in verpakkingen op de markt brengen zullen dat inderdaad stellen en zullen ook inbrengen dat ze al betalen voor elke verpakking die nu al op de markt gebracht wordt.
En ook hier gaan dan de goeden onder de kwaden lijden. Want fabrikanten zullen dit allemaal doorbelasten.
De markt gaat hier zelf ook geen goede oplossing voor vinden, dat is ook wel gebleken uit de invoering van statiegeld op blikjes en flesjes waar al decennia geleden over gesproken werd, maar de markt zou het inderdaad wel met bewustwordingscampagnes etc oplossen.
Misschien dan toch maar meer handhaving? Hogere boetes?
En extra zakgeld voor kinderen, extra pensioen voor bejaarden,...emeralda schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:28:
De functie van statiegeld was het tegengaan van zwerfafval in het milieu niet om een verkapte bijstandsuitkering voor zwervers te faciliteren.
Daar hebben ze in Duitsland een oplossing. Zet de blikjes, flessen,... op de (brede) rand van de vuilbak of ernaast zodat de bejaarden het gemakkelijk kunnen verzamelen.GAIAjohan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:58:
Ondertussen kost het de grote steden miljoenen om de stad schoon te houden door de blikspeurtochten: https://www.rtl.nl/nieuws...re-puinhoop-statiegeld-op
Wmb gewoon stoppen ermee en weer terug in PMD.
Blik is verder ook goed uit restafval te scheiden, dus er is geen enkel probleem als het gewoon netjes in een prullenbak wordt gedeponeerd en niet weer eruit getrokken
In Den Haag hebben we zelfs speciale doneerrekjes aan afvalbakken hangen, maar dat bleek weinig effectief: https://www.rodi.nl/denha...n-den-haag-blijven-wel-marapture schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:00:
Daar hebben ze in Duitsland een oplossing. Zet de blikjes, flessen,... op de (brede) rand van de vuilbak of ernaast zodat de bejaarden het gemakkelijk kunnen verzamelen.
In Duitsland waren ze wel 20 jaren eerder begonnen met statiegeld op blikjes. De Duitsers jonger dan 25 jaar kunnen de jaren voor 2003 niet herinneren. Ze hebben een ongeschreven regel om het inzamelen van blikjes gemakkelijker te maken.praseodymium schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:12:
[...]
In Den Haag hebben we zelfs speciale doneerrekjes aan afvalbakken hangen, maar dat bleek weinig effectief: https://www.rodi.nl/denha...n-den-haag-blijven-wel-ma
Er is niets egoïstisch aan blikjes in een afvalbak gooien, wat de meesten gewoon deden en velen nog steeds doen. Dit inefficiënte circus voor een enkele makkelijk te scheiden afvalstroom - er worden nu zelfs speciale inleverwinkels geopend - is intussen meer door ritueel dan door ratio ingegeven. Het gegraai door daklozen in afvalbakken veroorzaakt een enorme overlast in de steden, waar een slappe handhaving tegenover staat.Schway schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:24:
Hollanders zijn gewoon egoïstisch waardoor het niet werkt. Duitsers, Scandinaviërs en zo zitten anders in elkaar.
Je ziet trouwens in het filmpje op 1:48 ook gewoon iemand met een stokje in de afvalbak roeren, waarschijnlijk op zoek naar statiegeld. Dat gaat daar alleen wat makkelijker en met minder rommel dan de (Haagse) bakken die een afdakje hebben.rapture schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:00:
Daar hebben ze in Duitsland een oplossing. Zet de blikjes, flessen,... op de (brede) rand van de vuilbak of ernaast zodat de bejaarden het gemakkelijk kunnen verzamelen.
[YouTube: Waarom het in Düsseldorf wél goed gaat met statiegeld en in Amsterdam niet]
Die checkt of een toerist toevallig een blikje of fles in de vuilbak gegooid heeft.praseodymium schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:44:
[...]
Je ziet trouwens in het filmpje op 1:48 ook gewoon iemand met een stokje in de afvalbak roeren, waarschijnlijk op zoek naar statiegeld. Dat gaat daar alleen wat makkelijker en met minder rommel dan de (Haagse) bakken die een afdakje hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 02-05-2025 12:34 ]
Het probleem is dat de statiegeldjagers meer rotzooi achterlaten bij het doorzoeken van afvalbakken.Webgnome schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:42:
[...]
En wat is daar het probleem van? Uiteindelijk wil je minder troep in de omgeving. Blijkbaar hebben jaren aan acties zoals 'Een beter milieu begint bij jezelf' etc niet gewerkt en moet het maar op deze manier. Ik heb liever dit dan dat er op 'eigen verantwoordelijkheid' gestuurd word want we weten dat dat niet werkt..
In het klein zie ik het hier ook. Natuurgebiedje langs de rijn. In de lente/zomer ( deze tijd dus ) een favoriet chill plekje voor den jeugd met alle problemen van dien. Aan beide kanten van het natuurgebiedje ( op ~1000 meter lopen ) staan afvalbakken en toch veel afval (oa wegwerp bbq's) nu heeft de gemeente een afvalbak pal naast een van de drukste strandjes gezet en voila, het probleem is ineens opgelost. Tegenstanders van dit plan waren van het niveau 'ja je kan toch wel 1000 meter lopen met je troep?'. Nee dus.
Beter zou zijn natuurlijk om ons afvalprobleem bij de bron aan te pakken, de industrie, dat is helaas nog een lange weg te gaan. (en schuurt weer tegen andere dingen zoals overheid die zich met marktwerking gaat bemoeien etc..)
A'dam PVOutput
In een reactie op dat bericht staat op dezelfde pagina:ericplan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:22:
In Rome mag je niet eten en drinken op historische plaatsen. Dat is wel een idee om de omgeving schoon te houden. https://www.rome-nu.nl/ha...reng%20gaan%20controleren.
Dus of het echt nog zo is, is te betwijfelenDit bericht is al lang achterhaald. Het was een actie van de vorige, rechtse, burgemeester Allemano. Er was veel protest tegen en heeft een boost gegeven aan de Streetfood beweging. Gewoon met je pizza bianca op een bankje in het park. Gelukkig waait er anno 2014 een meer liberale koers in de stad. De nieuwe burgemeester Marino komt zelfs met zijn fiets naar het werk.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
En is dat heel gek? Hoeveel jaren is er overeen gegaan voordat we bedachten dat roken slecht was en dat dat ook in de cijfers terug te zien was?Schway schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:28:
Ik ben bang dat dit nog wel even wat jaren gaat kosten voor we de voordelen zien en ervaren.
In Duitsland zou het ook de nodige tijd hebben gekost, maar daar kan ik zo snel geen nadere info online over vinden.Webgnome schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:12:
[...]
En is dat heel gek? Hoeveel jaren is er overeen gegaan voordat we bedachten dat roken slecht was en dat dat ook in de cijfers terug te zien was?
Deels door gebruikers die er een zooitje van maken waardoor er vaak storing is en deels omdat supermarkten er inderdaad niet veel haast mee hebben omdat statiegeld altijd problemen oplevert en veelal types naar je winkel die je liever kwijt bent. Ze zullen hopelijk een servicecontract hebben maar heel veel automaten zijn in storing dus het kan ook lang oplopen dan, vooral als een supermarkt maar 1 automaat heeft.emeralda schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:03:
Waarom zijn statie geld apparaten altijd stuk? Is het echt zo moeilijk om een fatsoenlijk apparaat te bouwen of zijn Nederlandse supermarkten te krenterig?
Pro tip voor die supermarkten: een statiegeldautomaat die te vaak in storing staat schrikt ook klanten uiteindelijk af. Oh man, wat heb ik een hekel eraan om met een volle zak met flessen en blikjes weer de winkel uit te moeten lopen.Deezers schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:44:
[...]
Deels door gebruikers die er een zooitje van maken waardoor er vaak storing is en deels omdat supermarkten er inderdaad niet veel haast mee hebben omdat statiegeld altijd problemen oplevert en veelal types naar je winkel die je liever kwijt bent. Ze zullen hopelijk een servicecontract hebben maar heel veel automaten zijn in storing dus het kan ook lang oplopen dan, vooral als een supermarkt maar 1 automaat heeft.
Of je wacht even 5 minuutjes.Martinez- schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:04:
[...]
Pro tip voor die supermarkten: een statiegeldautomaat die te vaak in storing staat schrikt ook klanten uiteindelijk af. Oh man, wat heb ik een hekel eraan om met een volle zak met flessen en blikjes weer de winkel uit te moeten lopen.
Ah, victim blaming, Als ontwerper van de machines weet je (als het goed is) dat er blikjes in komen waar nog inhoudsresten uit kunnen lekken. Ook weet je dat er in grote getale verpakkingen in worden geworpen ook die niet meer in de perfecte vorm zijn. Daar moet in het ontwerp rekening mee worden gehouden..Deezers schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:44:
[...]
Deels door gebruikers die er een zooitje van maken waardoor er vaak storing is en deels omdat supermarkten er inderdaad niet veel haast mee hebben omdat statiegeld altijd problemen oplevert en veelal types naar je winkel die je liever kwijt bent. Ze zullen hopelijk een servicecontract hebben maar heel veel automaten zijn in storing dus het kan ook lang oplopen dan, vooral als een supermarkt maar 1 automaat heeft.
Welk gedrag maakt die machines dan kapot?Webgnome schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:06:
Victim blaming? Serieus? Als mensen zich niet kunnen gedragen en anderen daar last van hebben wie is dan de victim??
Wat natuurlijk sowieso al slecht is omdat zo'n apparaat hiervoor gemaakt zou moeten zijn. Die zou dus gewoon tegen zooi uit blikjes moeten kunnen en niet in storing gaan als er een keertje niet schoongemaakt is.Wally2002 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:12:
Welk gedrag doel je nu precies op @Webgnome ?
M.i. moet de machine er wel tegen kunnen dat er resten uit de blikjes druppelen.
Uiteraard moet het bedrijf waar de machine staat ook het noodzakelijke schoonmaakwerk doen, ook in de machine (20 jaar geleden bij m'n bijbaantje bij een supermarkt moest deze dagelijks gereinigd worden, ook om de optische detector goed te laten werken).
[removed]
Dit is niet perse slecht maar een commerciële afweging. Een apparaat ontwerpen die je maar 1x per kwartaal hoeft te reinigen zal technisch wel mogelijk zijn, maar vraagt dan weer een eigen automatisch schoonmaaksysteem. Oftewel een duurdere en grotere machine.redwing schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:21:
[...]
Wat natuurlijk sowieso al slecht is omdat zo'n apparaat hiervoor gemaakt zou moeten zijn. Die zou dus gewoon tegen zooi uit blikjes moeten kunnen en niet in storing gaan als er een keertje niet schoongemaakt is.
Het is een afweging. De kosten van het (correct) onderhouden van de statiegeldautomaat en de uren die in de verwerking van alle geretourneerde spullen zitten versus het omzetverlies van een paar klanten.Martinez- schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:04:
[...]
Pro tip voor die supermarkten: een statiegeldautomaat die te vaak in storing staat schrikt ook klanten uiteindelijk af. Oh man, wat heb ik een hekel eraan om met een volle zak met flessen en blikjes weer de winkel uit te moeten lopen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het is wel meer dan dat, want er is een innameverplichting.alexbl69 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:36:
[...]
Het is een afweging. De kosten van het (correct) onderhouden van de statiegeldautomaat en de uren die in de verwerking van alle geretourneerde spullen zitten versus het omzetverlies van een paar klanten.
Aangezien dat ding minstens eens in de 4 keer dat ik er kom buiten gebruik is/schoongemaakt moet worden laat mij zien dat het wel degelijk uitmaakt om die schoonmaak over te slaan. Naar mijn ervaring moet dat ding gewoon een paar keer per dag worden schoongemaakt. En het lijkt me een logische spec dat het apparaat op zijn minst een dag mee kan zonder problemen.Wally2002 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:51:
[...]
Dit is niet perse slecht maar een commerciële afweging. Een apparaat ontwerpen die je maar 1x per kwartaal hoeft te reinigen zal technisch wel mogelijk zijn, maar vraagt dan weer een eigen automatisch schoonmaaksysteem. Oftewel een duurdere en grotere machine.
Een keertje de schoonmaak overslaan lijkt mij overigens niet gelijk een groot probleem, het gaat om even een doekje over de buitenkant en deels binnenkant halen.
Klopt, maar dat valt sowieso onder de dagelijkse schoonmaak. En zolang het daar bij blijft is er niet zo veel aan de hand, maar die dingen staan wel heel vaak in storing. En nu valt daar ook 'vol' onder, maar vaak gaat toch de voorkant open om hem schoon te maken.Enig (handmatig) schoonmaakwerk zal hoe dan ook noodzakelijk zijn, als is het maar omdat je niet wil dat klanten in de plakzooi zitten. En dan vooral de vloer vlak voor de machine.
[removed]
Het is een sensor, bij de ingang, die je zelf met een doekje schoon wrijftredwing schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:27:
[...]
Aangezien dat ding minstens eens in de 4 keer dat ik er kom buiten gebruik is/schoongemaakt moet worden laat mij zien dat het wel degelijk uitmaakt om die schoonmaak over te slaan. Naar mijn ervaring moet dat ding gewoon een paar keer per dag worden schoongemaakt. En het lijkt me een logische spec dat het apparaat op zijn minst een dag mee kan zonder problemen.
[...]
Klopt, maar dat valt sowieso onder de dagelijkse schoonmaak. En zolang het daar bij blijft is er niet zo veel aan de hand, maar die dingen staan wel heel vaak in storing. En nu valt daar ook 'vol' onder, maar vaak gaat toch de voorkant open om hem schoon te maken.
KPN is een drieletterwoord
Wat is eigenlijk de reden dat je die dop eraf wilde snijden?trabant schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:53:
Dat scheelt behoorlijk in het gezeul èn in ergernis over slappe flessen en die nieuwe doppen, die je los moet snijden.
Dan zullen er wel meerdere soorten apparaten zijn want hier gaat keer op keer de deur open om hem van binnen schoon te maken omdat hij anders niet aan de praat te krijgen is.T-Forever schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:27:
[...]
Het is een sensor, bij de ingang, die je zelf met een doekje schoon wrijfté voila hij doet het weer!
[removed]
Omdat het irritant is en die dop regelmatig in de weg zit met inschenken? Ik trek ze er daarom ook bij elke fles gelijk af.Valorian schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 03:27:
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat je die dop eraf wilde snijden?
[removed]
Goede tip!Mawlana schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:55:
Ik heb begin dit jaar Droppie ontdekt. Geniaal systeem. We gaan nu maandelijks een keer langs met één of meerdere vuilniszakken. Vijf minuten later sta ik weer buiten, en kan ik het statiegeld via tikkie laten uitbetalen op m'n rekening.
Blikjes bij het PMD gooien is normaal gesproken veel milieuvriendelijker, maar dan ben je je 15ct kwijt..Mawlana schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:55:
Ik heb begin dit jaar Droppie ontdekt. Geniaal systeem. We gaan nu maandelijks een keer langs met één of meerdere vuilniszakken. Vijf minuten later sta ik weer buiten, en kan ik het statiegeld via tikkie laten uitbetalen op m'n rekening.
De haperende machines bij de supermarkten waren we beu. We namen ook continu wegwerphandschoenen mee, want hoe goed je de blikjes ook leegt, hier en daar zullen er wat restjes zijn. Nu met Droppie nergens meer last van.
Hoewel Droppie enkel locaties in Amsterdam heeft rijden we erheen vanuit Haarlem. Niet milieuvriendelijk, maar alternatief is dat de blikjes gewoon in de kliko verdwijnt.
Neen dat is hoe het personeel geleerd word de machines te onderhouden, ook wel onwetendheid te noemen.redwing schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:57:
[...]
Dan zullen er wel meerdere soorten apparaten zijn want hier gaat keer op keer de deur open om hem van binnen schoon te maken omdat hij anders niet aan de praat te krijgen is.
...volgens Statiegeld Nederland zelf. Wij van WC-eend enzo.Wally2002 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:34:
Statiegeld Nederland heeft in Rotterdam een eigen retourshop geopend, deze is gelijk een groot succes.
Een goed gebouwde machine heeft weinig te maken met klant-onwetendheid, dat zou gewoon goed moeten gaan.T-Forever schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:29:
[...]
Neen dat is hoe het personeel geleerd word de machines te onderhouden, ook wel onwetendheid te noemen.
Precies dezelfde onwetendheid van de klanten die de machine gebruiken.
Zoals ik al zei werkt dat dus niet want dat is hier altijd het eerste dat ze doen. Inclusief een doekje over de spiegel die iets verder naar binnen zit. En 9 van de 10 keer gaat daarna de deur open omdat de storing niet verdwijnt. Hoe dan ook is het een slecht design als het zo snel niet meer werkt door wat vuil. Zeker omdat het verwacht vuil is omdat de machine juist daarvoor is.Nemen we niemand kwalijk, maar bespaar je deze frustratie! Doekje en door. just try
[removed]
Inderdaad zegt Statiegeld Nederland dit zelf maar uit de eerste klantreacties lijkt het mij wel een valide constatering.vanaalten schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:58:
[...]
...volgens Statiegeld Nederland zelf. Wij van WC-eend enzo.
Ik kan mij in elk geval niet voorstellen dat dit levensvatbaar is voor de langere termijn. Maar, toegegeven, ik zit er heel anders in: ik verzamel lege flessen enkel op het (veel te kleine) aanrecht en breng ze zo snel mogelijk naar de supermarkt. Ik heb de ruimte hier niet om hele zakken vol op te sparen.
In Australie hebben ze geen landgrens met een ander land zonder statiegeld etcAsitis schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:49:
In Australie hebben ze een aantal grote inname centra - een soort van vuilnisverwerker maar dat puur gericht op statiegeld. Daar staan grote apparaten waar je hele zakken op kunt lozen die door een hal gaan waar het semi-automatisch gesorteerd en gewogen wordt.
Dat lijkt me in alle redelijkheid een veel betere oplossing dan elke supermarkt het zelf laten regelen met alle frustraties en zorgen van dien.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zie het antwoord van @redwing . Plus dat ik er genoegen in schiep om de wegrollende doppen weer onder een kast vandaan te vissenValorian schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 03:27:
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat je die dop eraf wilde snijden?
KPN is een drieletterwoord
Daar gaat het ook per provincie(? of hoe dat ook heet in Australie), ik zie niet in waarom dit niet per gemeente geregeld kan worden zoals we de stort ook regelen!YakuzA schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:08:
[...]
In Australie hebben ze geen landgrens met een ander land zonder statiegeld etc
Dus daar hebben ze geen noodzaak om dingen als barcodes te checken om te valideren of er wel statiegeld op dat blikje zit dat je erin gooit.
Alsjeblieft niet als vervanger. Helemaal geen behoefte aan elke keer naar de milieustraat te rijden voor dit soort dingetjes.Asitis schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:38:
[...]
Daar gaat het ook per provincie(? of hoe dat ook heet in Australie), ik zie niet in waarom dit niet per gemeente geregeld kan worden zoals we de stort ook regelen!
Er zijn, lijkt mij, serieuze kosten verbonden aan zo'n innamepunt. Winkelruimte (terwijl je net zo goed een loos stukje van de supermarkt kan gebruiken) en personeel voor o.a. storingen oplossen en automaat legen (terwijl je net zo goed een supermarktmedewerker kan inzetten als 'ie vijf minuten tijd over heeft).Wally2002 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:40:
En wat bedoel je met 'levensvatbaar voor langere termijn' ?
Het mag denk ik wel duidelijk zijn dat hier geen winst gemaakt wordt en de kosten van deze winkel opgebracht wordt vanuit Statiegeld Nederland. Dat gaat deels om geld wat bij de producenten opgehaald wordt en deels vanuit het potje niet ingeleverd statiegeld. Dit laatste zou natuurlijk bij een goed werkend statiegeldsysteem nul euro moeten zijn, maar zover zijn we nog niet.
Er zullen inderdaad serieuze kosten aanzitten, maar het doel is dan ook niet om winst te maken maar om voldoende inzamelpunten te hebben en ook de problemen bij bestaande inzamelpunten (drukte) op te lossen.vanaalten schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:05:
[...]
Er zijn, lijkt mij, serieuze kosten verbonden aan zo'n innamepunt. Winkelruimte (terwijl je net zo goed een loos stukje van de supermarkt kan gebruiken) en personeel voor o.a. storingen oplossen en automaat legen (terwijl je net zo goed een supermarktmedewerker kan inzetten als 'ie vijf minuten tijd over heeft).
Wat dat betreft is het altijd voordeliger om de innamepunten bij de supermarkt te houden. Zelfs als deze innamepunten heel populair worden ga je t.z.t. toch een manager bij Statiegeld Nederland krijgen die bedenkt dat je meer geld overhoudt door kosten te besparen en inname bij de supermarkt te concentreren.
Nou moet ik wel erbij noemen dat ik beroepspessimist ben. Kan er dus best naast zitten.
Ik heb het idee dat blikjes in het pmd mikken waaruit ze ook gerecycled worden dan toch echt milieuvriendelijker is... Dus waarom deze oplossing?Mawlana schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:55:
De haperende machines bij de supermarkten waren we beu. We namen ook continu wegwerphandschoenen mee, want hoe goed je de blikjes ook leegt, hier en daar zullen er wat restjes zijn. Nu met Droppie nergens meer last van.
Hoewel Droppie enkel locaties in Amsterdam heeft rijden we erheen vanuit Haarlem. Niet milieuvriendelijk, maar alternatief is dat de blikjes gewoon in de kliko verdwijnt.
Omdat je via het PMD geen statiegeld terug krijgt lijkt mij…42erik schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:32:
[...]
Ik heb het idee dat blikjes in het pmd mikken waaruit ze ook gerecycled worden dan toch echt milieuvriendelijker is... Dus waarom deze oplossing?
Maar dat statiegeld is er vanwege het milieu (betere inzameling). En als je inzamelt bij een supermarkt gaat dat mee met de normale ritten maar met deze oplossing gaan mensen juist extra rijden. Oftewel krijg je juist extra milieubelasting. Klinkt bij mij nogal haaks op het doel van statiegeld.Wally2002 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 05:47:
[...]
Omdat je via het PMD geen statiegeld terug krijgt lijkt mij…
[removed]
Het doel was inderdaad betere recycling/inzameling en minder zwerfvuil.redwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:38:
[...]
Maar dat statiegeld is er vanwege het milieu (betere inzameling). En als je inzamelt bij een supermarkt gaat dat mee met de normale ritten maar met deze oplossing gaan mensen juist extra rijden. Oftewel krijg je juist extra milieubelasting. Klinkt bij mij nogal haaks op het doel van statiegeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Wally2002 op 21-05-2025 07:45 ]
Ja, maar met Haarlem Amsterdam verstookt je de winst vervolgens aan benzine.Wally2002 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 05:47:
[...]
Omdat je via het PMD geen statiegeld terug krijgt lijkt mij…
In mijn geval is het vijf minuten omrijden naar schoonmoeder.42erik schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:52:
[...]
Ja, maar met Haarlem Amsterdam verstookt je de winst vervolgens aan benzine.
En het hele idee van beter milieu wordt zo natuurlijk meteen teniet gedaan...
[ Voor 27% gewijzigd door Mawlana op 21-05-2025 08:28 ]
Oftewel we hebben een probleem (zwerfafval/recycling/milieuschade) waarvoor we een oplossing bedenken (statiegeld). Die oplossing zorgt voor een volgend probleem (lastig inleveren) waarvoor we weer een oplossing verzinnen (bulkinname), wat weer een nieuw probleem geeft (meer rijden), waardoor we het originele probleem weer terug brengen (milieuschade).Wally2002 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:43:
[...]
Het doel was inderdaad betere recycling/inzameling en minder zwerfvuil.
dan is de vraag eigenlijk voor @Mawlana maar ik neem aan dat zijn doel anders is dan het doel van statiegeld. Hij wilt z'n statiegeld terug zonder lang bezig te zijn bij een standaard automaat. En zoals hiervoor aangegeven is de dichtstbijzijnde bulkautomaat dus een stukje rijden (aannemende dat hij toch al een ritje met de auto ging maken voor iets anders).
[removed]
Er zijn niet zozeer ‘volgende/nieuwe’ problemen rondom het statiegeld maar (neem ik aan) al bij de plannen onderkende problemen die door een matige, moeizame uitrol met teveel kinderziektes veel meer aan het licht komen. Er vindt nu een ‘reparatie’ plaats door meer innamepunten uit te rollen.redwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:12:
[...]
Oftewel we hebben een probleem (zwerfafval/recycling/milieuschade) waarvoor we een oplossing bedenken (statiegeld). Die oplossing zorgt voor een volgend probleem (lastig inleveren) waarvoor we weer een oplossing verzinnen (bulkinname), wat weer een nieuw probleem geeft (meer rijden), waardoor we het originele probleem weer terug brengen (milieuschade).
En dan denken we met zijn allen dat we zo goed bezig zijn
Dat er meer innamepunten komen is ook goed. Dat die innamepunten buiten de normale plekken zijn waar mensen boodschappen doen is niet goed. Want als mensen speciaal om moeten rijden om hun statiegeldflessen in te wisselen ben je haaks op je doelstelling bezig.. Die innamepunten moeten dus komen op de plekken waar mensen hun boodschappen doen (of iig een plek waar ze sowieso al heen gaan)Wally2002 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:32:
[...]
Er zijn niet zozeer ‘volgende/nieuwe’ problemen rondom het statiegeld maar (neem ik aan) al bij de plannen onderkende problemen die door een matige, moeizame uitrol met teveel kinderziektes veel meer aan het licht komen. Er vindt nu een ‘reparatie’ plaats door meer innamepunten uit te rollen.
Geef het dus even de tijd zou ik zeggen.
[removed]
Natuurlijk is dat wel goed. Je kunt hierbij ook denken aan de snackbar die hierboven net aangehaald word. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je daar ook je statiegeld zou moeten kunnen terug krijgen. Al zal de snackbarhouder daar waarschijnlijk wel anders over denkenredwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:53:
[...]
Dat er meer innamepunten komen is ook goed. Dat die innamepunten buiten de normale plekken zijn waar mensen boodschappen doen is niet goed. Want als mensen speciaal om moeten rijden om hun statiegeldflessen in te wisselen ben je haaks op je doelstelling bezig.. Die innamepunten moeten dus komen op de plekken waar mensen hun boodschappen doen (of iig een plek waar ze sowieso al heen gaan)
Ehm, dat is dan ook een plek waar je al standaard naar toe gaat (of waar je ter plekke je flesje hebt leeg gedronken). Die snackbar valt dan ook onder de punten die je wel wil.stylezzz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:54:
[...]
Natuurlijk is dat wel goed. Je kunt hierbij ook denken aan de snackbar die hierboven net aangehaald word. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je daar ook je statiegeld zou moeten kunnen terug krijgen. Al zal de snackbarhouder daar waarschijnlijk wel anders over denken
[removed]
Als je toch doneert is het misschien een idee het leeggoed aan een buurkind of zo te geven. Heeft hij-zij een zakcentje en leren ze te werken voor geld. Jij bent van je vieze zooi af.emeralda schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:34:
Het gaat mij niet om het geld. Ik druk altijd op de "doneer" knop of doe het bonnetje in de doneer ton.
Maar ik sta verdorie 10 minuten te wachten met mijn 4 flessen in de Albert Heijn omdat het stomme apparaat al weer kuren heeft. First world problems!
Vergeet ook niet dat veel mensen 'just don't care'... Na mijn bezoek aan de kinepolis een paar weken terug had ik afgelopen weekend eenzelfde ervaring bij de Pathe lokaal. De statiegeld machine stond werkeloos naast de sorteerbakken waar iedereen zijn lege chipzakken, snoepverpakkingen en lege flesjes aan het dopeneren was. Was nog sneller bij de auto dan dat ik in die rij was aangesloten....redwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:58:
[...]
Ehm, dat is dan ook een plek waar je al standaard naar toe gaat (of waar je ter plekke je flesje hebt leeg gedronken). Die snackbar valt dan ook onder de punten die je wel wil.
Dat is echter wat anders dan grotere innamepunten waar verder niets is (en waar deze discussie ook over begon). Als mensen om gaan rijden om hun statiegeldflessen/blikjes in te leveren ben je gewoon fout bezig.
Dus 1st geef je aan dat je er echt heen rijdt en het niet milieuvriendelijk is, nu is het 5 minuten om. Soepel gesprek zo...Mawlana schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:25:
[...]
In mijn geval is het vijf minuten omrijden naar schoonmoeder.
Ik weet niet wat voor auto je rijdt, maar 15km enkele reis zou niet heel veel mogen kosten aan brandstof.€3 brandstofkosten plus een paar euro parkeerkosten mocht ik een statiegeld-run willen doen, zo ver is Amsterdam West niet vanaf Haarlem.
Zonder zo'n bulkautomaat zouden de blikjes inderdaad of in de kliko verdwijnen, of zou ik de lege blikjes weggeven. Dat laatste heb ik vaak genoeg gedaan bij een supermarkt: geen zin om te wachten op drie personen met een vuilniszak voor me, en de kinderen die daar rondhangen vinden het geweldig om een tas met lege blikjes te krijgen.
Dus zo'n statiegeld-run zou me onder de streep ook meer opleveren dan het alternatief (geen statiegeld).
Ja maar die milieuschade van dat omrijden is beperkt, want we leggen alle nieuwe innamepunten in nul-emissiezones en de rest wordt gecompenseerd door het verhogen van de accijnzen op brandstof natuurlijk.redwing schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:12:
[...]
Oftewel we hebben een probleem (zwerfafval/recycling/milieuschade) waarvoor we een oplossing bedenken (statiegeld). Die oplossing zorgt voor een volgend probleem (lastig inleveren) waarvoor we weer een oplossing verzinnen (bulkinname), wat weer een nieuw probleem geeft (meer rijden), waardoor we het originele probleem weer terug brengen (milieuschade).
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq