Dan moet je de etikettering op de fles drukken. Dat is erg duur en bewerkelijk, vergeleken met drukken op een vlak plastic wikkeltje dat om de fles geplakt wordt. Ik denk dat je dan rekening moet houden met een prijsstijging op elk flesje die je meer gaat kosten dan de 15 cent statiegeld die je soms misloopt door een mishandeld etiketjeOffens1490 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:32:
Ben van mening dat stichting statiegeld ook eisen mag stellen aan verpakkings barcode dat ten alle tijden leesbaar moet blijven en vast aan verpakkingen blijven.
Dit is het statiegeld op blikjes topic.Offens1490 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:32:
[Afbeelding]
Ben van mening dat stichting statiegeld ook eisen mag stellen aan verpakkings barcode dat ten alle tijden leesbaar moet blijven en vast aan verpakkingen blijven.
Op blikjes is die gewoon geprint dus heb je zoiets niet.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Verrek je hebt helemaal gelijkYakuzA schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:28:
[...]
Dit is het statiegeld op blikjes topic.![]()
Op blikjes is die gewoon geprint dus heb je zoiets niet.
AnimeAdicted
[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 08-09-2024 15:24 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Helaas achter een paywall, maar ik lees hieruit dat de politiek overweegt om zichzelf te gaan bemoeien met het aantal inleverpunten aangezien 'verpact' dit niet op vrijwillige basis kan laten groeien.
https://www.volkskrant.nl...et-wil-behouden~b9ea27b8/
Het artikel heeft niet veel om het lijf, op deze twee quotes van minister staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu, PVV) nastylezzz schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:33:
Helaas achter een paywall, maar ik lees hieruit dat de politiek overweegt om zichzelf te gaan bemoeien met het aantal inleverpunten aangezien 'verpact' dit niet op vrijwillige basis kan laten groeien.
Sinds de invoering van statiegeld is het aantal kleine flesjes en blikjes in het zwerfafval meer dan gehalveerd. Dat schrijft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) woensdag aan de Tweede Kamer. De PVV’er is overtuigd van het nut van statiegeld.
‘Eerder leek er sprake van dat hier geen hulp vanuit het ministerie nodig zou zijn, maar dit blijkt een misverstand’, schrijft hij. Jansen zegt ‘graag bereid’ te zijn om ‘derde partijen aan te moedigen om locaties beschikbaar te stellen’.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mensen die een beetje proberen bij te verdienen en in 1 keer 100 blikjes willen inleveren zijn niet erg populair bij de inlevering punten.
Een drukke snackbar zit daar niet op te wachten.
Nee, maar dat is ook totaal niet wat hier bedoeld wordt ! Dat soort inleverpunten worden geen massa-inleverpunten.emeralda schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
Mensen die een beetje proberen bij te verdienen en in 1 keer 100 blikjes willen inleveren zijn niet erg populair bij de inlevering punten.
In Duitsland is al jaren statiegeld op blik. Als ik bij een tankstation één blikje drinken koop, dan mag ik één leeg blikje inleveren. Dat mag het blikje zijn wat ik 500 km eerder gekocht heb bij mijn vorige stop, of ik drink mijn blikje direct op en lever het meteen weer in. Voor dat soort inleverpunten geldt dus dat ze nooit meer retour krijgen als ze zelf verkocht hebben.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ik denk ook niet dat de blikjesverzamelaars hun waar uberhaupt bij de snackbar zullen aanbieden. Die zijn meer op zoek naar dit soort oplossingen.emeralda schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
https://beverwijk.nieuws....in-een-keer-in-de-machine
Nee, die zoeken ze ook niet. Want zo'n apparaat betaalt terug via een Tikkie op je bankrekening. Bij de sociale dienst hoeven ze niet te weten dat je makkelijk rond kunt komen van je inkomen uit statiegeld.stylezzz schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:47:
[...]
Ik denk ook niet dat de blikjesverzamelaars hun waar uberhaupt bij de snackbar zullen aanbieden. Die zijn meer op zoek naar dit soort oplossingen.
https://beverwijk.nieuws....in-een-keer-in-de-machine
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
In Nederland krijg je dan gelijk discussies. Want bewijs maar eens waar het blikje vandaan komt.Oekiejoekie schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:50:
[...]
Nee, maar dat is ook totaal niet wat hier bedoeld wordt ! Dat soort inleverpunten worden geen massa-inleverpunten.
In Duitsland is al jaren statiegeld op blik. Als ik bij een tankstation één blikje drinken koop, dan mag ik één leeg blikje inleveren. Dat mag het blikje zijn wat ik 500 km eerder gekocht heb bij mijn vorige stop, of ik drink mijn blikje direct op en lever het meteen weer in. Voor dat soort inleverpunten geldt dus dat ze nooit meer retour krijgen als ze zelf verkocht hebben.
Ik denk het niet, ik woon in Belgie en hoor van mensen dat ze dingen bij de AH kopen in Belgie (geen statiegeld) en het dan in Nederland inleveren. Waarschijnlijk koopt AH Belgie in via Nederland en zijn dit dezelfde blikjes.emeralda schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
In Nederland krijg je dan gelijk discussies. Want bewijs maar eens waar het blikje vandaan komt.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Helaas, niet alle blikjesverzamelaars zijn uitkeringsfraudeur. Blijkbaar is zo'n apparaat best in trekOekiejoekie schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:51:
[...]
Nee, die zoeken ze ook niet. Want zo'n apparaat betaalt terug via een Tikkie op je bankrekening. Bij de sociale dienst hoeven ze niet te weten dat je makkelijk rond kunt komen van je inkomen uit statiegeld.
https://www.oldambtnu.nl/...000-producten-ingeleverd/
Een onvoorzien voordeel van het blikjesstatiegeld terwijl ik het teveel gezeur vind om ze te bewaren en in te leveren is dat ik ze gewoon dubbelgevouwen en al in een plastic zakje buiten naast de voordeur kan zetten en ze binnen no-time verdwenen zijn. Kennelijk zij er mensen die ze uitdeuken voor het statiegeld?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Je zet je afval in een plastic zak buiten neer naast je voordeur? No offense, maar dat klinkt best wel Tokkie. Tevens zal dat waarschijnlijk niet mogen in de APV naast het ongedierte dat dat mogelijk aantrekt.evilution schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:37:
is dat ik ze gewoon dubbelgevouwen en al in een plastic zakje buiten naast de voordeur kan zetten en ze binnen no-time verdwenen zijn.
Breng gewoon zelf je afval weg. Als je blikjes niet wilt inleveren voor statiegeld, gooi dan de plastic zak met inhoud in de PMD-afvalstroom. Je bent dan alsnog correct bezig qua afvalscheiding en trekt daarmee niet publiek naar je woning dat daar niets te zoeken heeft.
[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 15-10-2024 11:05 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Hij stopt het nog in een plastic zak, je kan ze ook zonder zak in de voortuin gooien als je ze leeggedronken hebt, er komt vanzelf iemand die ze ophaalt voor het statiegeldThe Zep Man schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:45:
[...]
Je zet je afval in een plastic zak buiten neer naast je voordeur? No offense, maar dat klinkt best wel Tokkie. Tevens zal dat waarschijnlijk niet mogen in de APV.
Breng gewoon zelf je afval weg. Als je blikjes niet wilt inleveren voor statiegeld, gooi dan de plastic zak met inhoud in de PMD-afvalstroom.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
@evilution noemt niet dat hij een voortuin heeft. Hetzelfde zou je kunnen doen op een galerij, maar ik weet niet of de medebewoners rondslingerend afval wel zo fijn vinden.Marzman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:04:
Hij stopt het nog in een plastic zak, je kan ze ook zonder zak in de voortuin gooien als je ze leeggedronken hebt, er komt vanzelf iemand die ze ophaalt voor het statiegeld
Als ik m'n huis aan het opruimen ben gaat het afval inderdaad eerst even buiten bij de voordeur staan. Ik woon aan de straat dus er is niet zo iets als publiek wat niks bij mijn woning te zoeken heeft.
Max uurtje of twee dat het er staat en dat zie je wel vaker op plekken waar de gemeente het zo hinderlijk mogelijk maakt om van je afval af te komen. In mijn geval moet ik er 200 meter mee lopen, met een leuk deel door een smalle steeg die vol met afval ligt en af en toe nog een junk, naar een ondergrondse container (wel pasje mee nemen!) waar het ook vol met zooi ligt omdat de gemeente een stil parkeerterrein zonder enig zicht en sociale controle een goede plek vindt voor ondergrondse containers. Ik kan dagelijks een Buiten Beter melding aanmaken voor die tyfuszooi. Hoef je mij niet voor Tokkie uit te maken.
Eerst werden vuilniszakken in no time opengescheurd. Aanvankelijk dacht ik door vogels maar blijken dus "blikjesverzamelaars" te zijn. Dan maak ik het ze wat makkelijker en voorkom dat een vuilniszak wordt opengescheurd en de inhoud op straat ligt.
Bovendien draag ik op deze wijze alsnog bij aan de doelstelling dat er meer blikjes ingeleverd moeten worden.
Max uurtje of twee dat het er staat en dat zie je wel vaker op plekken waar de gemeente het zo hinderlijk mogelijk maakt om van je afval af te komen. In mijn geval moet ik er 200 meter mee lopen, met een leuk deel door een smalle steeg die vol met afval ligt en af en toe nog een junk, naar een ondergrondse container (wel pasje mee nemen!) waar het ook vol met zooi ligt omdat de gemeente een stil parkeerterrein zonder enig zicht en sociale controle een goede plek vindt voor ondergrondse containers. Ik kan dagelijks een Buiten Beter melding aanmaken voor die tyfuszooi. Hoef je mij niet voor Tokkie uit te maken.
Eerst werden vuilniszakken in no time opengescheurd. Aanvankelijk dacht ik door vogels maar blijken dus "blikjesverzamelaars" te zijn. Dan maak ik het ze wat makkelijker en voorkom dat een vuilniszak wordt opengescheurd en de inhoud op straat ligt.
Bovendien draag ik op deze wijze alsnog bij aan de doelstelling dat er meer blikjes ingeleverd moeten worden.
[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 15-10-2024 17:47 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Wat is je motivatie om ze eerst dubbel te vouwen voor je ze in die zak naast de voordeur zet? Ruimtebesparing? Het zou naar de verzamelaar wel een aardig gebaar zijn om ze – als je ze dan toch zelf niet inlevert – in ieder geval heel te houden. Het is al niet een dagbesteding om jaloers op te zijn...evilution schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:37:
Een onvoorzien voordeel van het blikjesstatiegeld terwijl ik het teveel gezeur vind om ze te bewaren en in te leveren is dat ik ze gewoon dubbelgevouwen en al in een plastic zakje buiten naast de voordeur kan zetten en ze binnen no-time verdwenen zijn. Kennelijk zij er mensen die ze uitdeuken voor het statiegeld?
Ja, ruimtebesparing. Ik gebruik er kleine plastic zakjes voor. En ook een beetje de gewoonte om ze dubbel te vouwen. Het verbaasde me dat ze blijkbaar dubbelgevouwen ook in trek zijn. Maar goeie tip, ik zal er rekening mee houden.Valorian schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:10:
[...]
Wat is je motivatie om ze eerst dubbel te vouwen voor je ze in die zak naast de voordeur zet? Ruimtebesparing? Het zou naar de verzamelaar wel een aardig gebaar zijn om ze – als je ze dan toch zelf niet inlevert – in ieder geval heel te houden. Het is al niet een dagbesteding om jaloers op te zijn...
Kleine plastic zakjes om blikjes in de afvalstroom te stoppen. Ik hoop dat je ziet hoe vreemd dit leest.evilution schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:18:
[...]
Ja, ruimtebesparing. Ik gebruik er kleine plastic zakjes voor. En ook een beetje de gewoonte om ze dubbel te vouwen. Het verbaasde me dat ze blijkbaar dubbelgevouwen ook in trek zijn. Maar goeie tip, ik zal er rekening mee houden.
Overigens snap ik het wel als je ze moet vervoeren in een tas om ze uberhaupt thuis te krijgen. Er zit nu eenmaal geen dop op he.
Ik kwam vanmiddag dit nieuwsbericht tegen: https://nos.nl/nieuwsuur/...ntwijken-statiegeldplicht waar het blijkt, importeurs doen alsof hun neus bloed en maken extra veel marge op blikjes die hier niet verkocht mogen worden. En dan zijn we inmiddels bijna twee jaar bezig.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hopelijk blijft dat nog even zo. Frisdranken hier altijd in blikjes. Dus zo blijft het nog betaalbaar. Beetje jammer om de dupe te worden van mensen die hun blikje in de oceaan gooien.True schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:02:
Ik kwam vanmiddag dit nieuwsbericht tegen: https://nos.nl/nieuwsuur/...ntwijken-statiegeldplicht waar het blijkt, importeurs doen alsof hun neus bloed en maken extra veel marge op blikjes die hier niet verkocht mogen worden. En dan zijn we inmiddels bijna twee jaar bezig.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
True schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:02:
Klopt! Ik ken een buitenlandse "super"markt (niet zo groot als een AH of Jumbo) die ook producten uit de betreffende landen verkoopt. Daaronder ook merken frisdrank uit die landen die hier ook verkrijgbaar zijn. De flessen(!) hebben geen statiegeld en horen dus in het PMD of bij gebrek daaraan, restafval.De oorzaak: volgens de wet is niet de verkoper, maar de importeur verantwoordelijk voor het naleven van de statiegeldplicht. "De verkooppunten weten het als er geen statiegeld op zit, maar ze houden zich van de domme", zegt Maarten van Heuven van de Fair Resource Foundation. Die organisatie vindt dat de wet moet worden aangepast zodat ook verkopers kunnen worden bestraft.
Het wordt ook wel heel makkelijk gemaakt om te sjoemelen omdat statiegeldregelingen landelijk zijn en er vrije handel in Europa is.
Soms ben ik bijna gelukkig
Ik denk dat het eerder komt doordat sommige partijen willens en wetens de wet overtreden voor eigen gewin.JukeboxBill schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:41:
Het wordt ook wel heel makkelijk gemaakt om te sjoemelen omdat statiegeldregelingen landelijk zijn en er vrije handel in Europa is.
"Het word ook wel heel erg makkelijk sjoemelen"stylezzz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:03:
[...]
Ik denk dat het eerder komt doordat sommige partijen willens en wetens de wet overtreden voor eigen gewin.
Nee, volgens mij zijn die partijen bewust aan het sjoemelen!
Ehhh ja, dat is wat ze zeggen.
Blikjes zijn veel duurder als flessen, wat bedoel je hier precies mee?Morpheusk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 04:44:
[...]
Frisdranken hier altijd in blikjes. Dus zo blijft het nog betaalbaar.
[ Voor 26% gewijzigd door WEBGAMING op 26-01-2025 16:14 ]
Als ik hier op mag reageren, omdat ik de halve fles kan weggooien omdat de prik er af is na een dag of drie en ik niet continu frisdrank (wil) drink(en).WEBGAMING schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:12:
[...]
Blikjes zijn veel duurder als flessen, wat bedoel je hier precies mee?
We zijn toch Nederlanders: "Wat heb je open?" "Doe maar wat je open hebt." is iets wat we regelmatig horen of uitspreken.
Die uitspraak heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Vaak kost een hele fles drinken net zo veel als 2 blikjes. Als jij de fles maar half leeg drinkt, ben je met die fles ook al goedkoper uit.
Vaak kost een hele fles drinken net zo veel als 2 blikjes. Als jij de fles maar half leeg drinkt, ben je met die fles ook al goedkoper uit.
[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 26-01-2025 16:43 ]
Ach, waar je het uit drinkt zal me werkelijk waar aan mijn r**t roesten. Zolang die troep maar niet meer op straat beland. En daar lijken we toch een flinke stap in de goede richting gemaakt te hebben.
https://www.nu.nl/binnenl...ering-van-statiegeld.html
https://www.nu.nl/binnenl...ering-van-statiegeld.html
.
[ Voor 100% gewijzigd door WEBGAMING op 26-01-2025 17:09 ]
Je mag gerust komen met andere voorbeelden, maar als ik even snel 'gewoon' Coca-Cola pak bij de AH dan zit neem ik deze: https://www.ah.nl/product...ola-original-taste-8-pack en deze: https://www.ah.nl/product.../coca-cola-original-taste en kom ik uit op €6,29 voor 8x25cl of 1x1,5l. Nogmaals als ik twee glazen frisdrank drink is dat veel in een week.WEBGAMING schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:42:
Die uitspraak heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Met de prijs van een hele fles kan ik 3,5 blikjes drinken dus nee ik ben niet goedkoper uit met een hele fles. En nu kun je natuurlijk net die ene aanbieding erbij zoeken waardoor het deze week wel goedkoper is. Maar dat is gewoon niet het punt.
Thuis blikjes drinken consumeren kan een valide keuze zijn wanneer je niet veel frisdrank drinkt of niet graag hetzelfde drinkt. Ik kan vanavond een blikje fanta pakken en morgen een blikje cassis of cola, of tonic. Hierom kan ik mijn gasten ook altijd een best divers palet aan smaken aanbieden waarvan ik weet dat het altijd goed is omdat het uit een gesloten blikje komt.
Ja maar die berekening gaat meteen mis, 8 blikjes a 6,29, maar die anderhalve liter cola kost geen 6,29, die kost "maar" 2,79.True schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:11:
[...]
Je mag gerust komen met andere voorbeelden, maar als ik even snel 'gewoon' Coca-Cola pak bij de AH dan zit neem ik deze: https://www.ah.nl/product...ola-original-taste-8-pack en deze: https://www.ah.nl/product.../coca-cola-original-taste en kom ik uit op €6,29 voor 8x25cl of 1x1,5l. Nogmaals als ik twee glazen frisdrank drink is dat veel in een week.
Met de prijs van een hele fles kan ik 3,5 blikjes drinken dus nee ik ben niet goedkoper uit met een hele fles. En nu kun je natuurlijk net die ene aanbieding erbij zoeken waardoor het deze week wel goedkoper is. Maar dat is gewoon niet het punt.
Thuis blikjes drinken consumeren kan een valide keuze zijn wanneer je niet veel frisdrank drinkt of niet graag hetzelfde drinkt. Ik kan vanavond een blikje fanta pakken en morgen een blikje cassis of cola, of tonic. Hierom kan ik mijn gasten ook altijd een best divers palet aan smaken aanbieden waarvan ik weet dat het altijd goed is omdat het uit een gesloten blikje komt.
Makkelijkste is natuurlijk gewoon naar de literprijs kijken.. dat is 3,15 p/l voor een blikje, tegen 1,86 p/l voor een fles. Dat is ook een beetje wat ik bedoelde, zelfs al drink je die fles maar half leeg, ben je nog steeds goedkoper uit. (Nou heb ik natuurlijk niet de precieze berekening gedaan, wss klopt dat niet helemaal) Maar je snapt het idee, en het zit er niet heel ver vanaf.
Dat argument snap ik dan wel weer heel goed, en daar kan ik dan ook helemaal niets tegenin brengen.
WEBGAMING schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Ja maar die berekening gaat meteen mis, 8 blikjes a 6,29, maar die anderhalve liter cola kost geen 6,29, die kost "maar" 2,79.
Makkelijkste is natuurlijk gewoon naar de literprijs kijken.. dat is 3,15 p/l voor een blikje, tegen 1,86 p/l voor een fles. Dat is ook een beetje wat ik bedoelde, zelfs al drink je die fles maar half leeg, ben je nog steeds goedkoper uit. (Nou heb ik natuurlijk niet de precieze berekening gedaan, wss klopt dat niet helemaal) Maar je snapt het idee, en het zit er niet heel ver vanaf.
Dat argument snap ik dan wel weer heel goed, en daar kan ik dan ook helemaal niets tegenin brengen.
offtopic:
Mijn berekening klopt gewoon, voor de prijs van 1x 1,5l fles kan ik 3,55 blikjes drinken. En voor de prijs van een halve fles zijn dat er 1,77 blikjes en dan ben ik inderdaad duurder uit, maar ik kan wel twee verschillende frisdranken drinken, of maar één blikje drinken en niet 1,2l moeten weggooien.
Mijn berekening klopt gewoon, voor de prijs van 1x 1,5l fles kan ik 3,55 blikjes drinken. En voor de prijs van een halve fles zijn dat er 1,77 blikjes en dan ben ik inderdaad duurder uit, maar ik kan wel twee verschillende frisdranken drinken, of maar één blikje drinken en niet 1,2l moeten weggooien.
Blikjes hadden altijd al meer nut dan alleen 'on-the-go', maar het nut van onderweg of meenemen naar een buiten activiteit zonder horeca wordt volledig ondermijnd door het statiegeld wat alleen op een niet ingedeukt blikje wordt terugbetaald.
De kostprijs is maar één aspect. @True geeft ook andere redenen aan en die herken ik. Mijn koelkast staat vol met allerlei verschillende en gasten kunnen kiezen en hebben gegarandeerd prik in hun frisdrank.WEBGAMING schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Ja maar die berekening gaat meteen mis, 8 blikjes a 6,29, maar die anderhalve liter cola kost geen 6,29, die kost "maar" 2,79.
Nou ja, je zei dat het met blikjes nog betaalbaar was. Daar reageerde ik op.
In principe is drinken in een fles natuurlijk goedkoper als in blikjes, dat was mijn punt. 😉
Maar dat andere punt snap ik ook heel goed, en als je 10 verschillende flessen frisdrank moet kopen, (die je aan bijna allemaal kan weggooien) of 10 blikjes, zijn die blikjes natuurlijk ook veel goedkoper. In die zin klopt dat natuurlijk ook.
In principe is drinken in een fles natuurlijk goedkoper als in blikjes, dat was mijn punt. 😉
Maar dat andere punt snap ik ook heel goed, en als je 10 verschillende flessen frisdrank moet kopen, (die je aan bijna allemaal kan weggooien) of 10 blikjes, zijn die blikjes natuurlijk ook veel goedkoper. In die zin klopt dat natuurlijk ook.
Wij drinken ook alleen maar frisdrank uit blikjes. Als ik bij mensen thuis kom en ze geven me een glas cola uit een reeds geopende fles dan vind ik dat altijd zo ranzigTrue schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:35:
[...]
Als ik hier op mag reageren, omdat ik de halve fles kan weggooien omdat de prik er af is na een dag of drie en ik niet continu frisdrank (wil) drink(en).
We zijn toch Nederlanders: "Wat heb je open?" "Doe maar wat je open hebt." is iets wat we regelmatig horen of uitspreken.

Dan moet je ook maar niet te lang nadenken over hoe vies de bovenkant van een blikje kan zijn.
De meeste packs zitten in karton met de bovenkant of volledig in plastic. Beide zijn dus relatief schoon.WEBGAMING schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:18:
Dan moet je ook maar niet te lang nadenken over hoe vies de bovenkant van een blikje kan zijn.
Loopt hier nu werkelijk een discussie dat de bovenkant van blikjes vies kunnen zijn en je daarom beter flessen kunt kopen
Als dat is wat iemand weerhoudt van het kopen van blikjes of het schoonmaken ervan voor het drinken, dan moet die persoon dat zelf weten.
Voor anderen: koop gewoon lekker wat je makkelijk vindt.
Voor anderen: koop gewoon lekker wat je makkelijk vindt.
Hij doelt waarschijnlijk meer op de smaak en het ontbreken van de prik dan de hygiëne van de verpakkingWEBGAMING schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:18:
Cola uit blik vind ik ook beter smaken dan uit een fles in een glas, de helft van het koolzuur is er al uit gebruist met inschenken.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Eerlijk gezegd snap ik deze vorm van aanstel nooit.Dennahz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Wij drinken ook alleen maar frisdrank uit blikjes. Als ik bij mensen thuis kom en ze geven me een glas cola uit een reeds geopende fles dan vind ik dat altijd zo ranzig(drink het wel op uit beleefdheid, maar kom op
)

Blikjes koop ik vooral voor ergens onderweg met het idee om ze daarna weg te gooien, maar dankzij deze regeling is dat dus duurder geworden. Heb de laatste keer nog een flinke voorraad zonder statiegeld kunnen kopen, eens kijken of dat nu weer lukt, de voorraad is bijna op.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Is maar wat je gewend bent. Vroeger waren de flessen een stuk dikker omdat ze gewassen werden en daarna opnieuw gevuld. Tegenwoordig zijn het dunne flexibele flessen is de 'prik' er erg snel af. Wie een glas cola per dag drinkt, 200ml, doet 5 dagen met een fles van een liter. Bij openen is het direct al minder dan in blik, maar na een dag of 2/3 is de kwaliteit echt achteruit gegaan. Blikjes hebben dat probleem niet.Metalfreak schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:49:
[...]
Eerlijk gezegd snap ik deze vorm van aanstel nooit.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Het is raar, maar ook bij ons is dat de gedachtengang. Mijn vrouw houdt van 7-Up, maar het probleem is dat zij er niet veel van drinkt. Soms is haar glas ook maar half opgedronken. Is de fles eenmaal geopend, dan is de prik heel snel weg en dan lust ze het niet meer. Kunnen we door de gootsteen spoelen. Ik maak dan ook altijd de grap dat zij van elke fles maar de helft van de helft opdrinkt.sdk1985 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:07:
[...]
Is maar wat je gewend bent. Vroeger waren de flessen een stuk dikker omdat ze gewassen werden en daarna opnieuw gevuld. Tegenwoordig zijn het dunne flexibele flessen is de 'prik' er erg snel af. Wie een glas cola per dag drinkt, 200ml, doet 5 dagen met een fles van een liter. Bij openen is het direct al minder dan in blik, maar na een dag of 2/3 is de kwaliteit echt achteruit gegaan. Blikjes hebben dat probleem niet.
Blikjes waren idd de oplossing van het laatstgenoemde probleem. 33 Cl past ook perfect in een groot glas.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Langzaam begint het te dagen.... Een extra inleverautomaat her en der lost zoveel problemen op... 
https://www.bndestem.nl/b...r-dan-een-boete~a568916c/
Wil je wat meer informatie delen over je link (die overigens zonder abonnement niet goed leesbaar is)?stylezzz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:59:
Langzaam begint het te dagen.... Een extra inleverautomaat her en der lost zoveel problemen op...
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid #linkdrops
Ja meneer de moderatorTrue schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:00:
[...]
Wil je wat meer informatie delen over je link (die overigens zonder abonnement niet goed leesbaar is)?
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid #linkdrops
Goed, als je op de link klikt dan kun je nog best wat lezen. Gaat hier om een autowascentrum waar men nogal last had dat de prullenbakken op het terrein geplunderd werden voor statiegeld blikjes, al dan niet met gesloopte prullenbakken tot gevolg. Nu heeft men echter een statiegeldautomaat neergezet, dus alle klanten die hun auto opruimen kunnen meteen hun statiegeldwaren inleveren. Win - Win voor iedereen
Nee, alleen de kop en de eerste alinea is leesbaar:stylezzz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:08:
[...]
Ja meneer de moderator
Goed, als je op de link klikt dan kun je nog best wat lezen. Gaat hier om een autowascentrum waar men nogal last had dat de prullenbakken op het terrein geplunderd werden voor statiegeld blikjes, al dan niet met gesloopte prullenbakken tot gevolg. Nu heeft men echter een statiegeldautomaat neergezet, dus alle klanten die hun auto opruimen kunnen meteen hun statiegeldwaren inleveren. Win - Win voor iedereen
Overigens wordt op deze zin: "en daar zijn niet alleen de medewerkers van de wasstraat blij mee" helemaal niet in gegaan in het artikel.Deze wasstraat in Breda-Noord wint de strijd tegen statiegeldjagers: ‘Dit werkt beter dan een boete’
BREDA - Gek werden ze ervan bij Anac Carwash. Van statiegeldjagers die het terrein van de vestiging in Breda terroriseerden. De oplossing is nu gevonden in het plaatsen van een statiegeldautomaat, en daar zijn niet alleen de medewerkers van de wasstraat blij mee.
Dit lijkt mij een hellend vlak waarbij we altijd maar meer inlevermachines moeten plaatsen zodat men daar kan inleveren i.p.v. de uiterst geschikte afvalstromen die al efficient gerecycled worden.
Wat ontzettend zonde van het geld wat hierin gestoken moet worden. Deze blikjes werden dus ondanks het statiegeld op de blikjes al in de reguliere afvalstroom meegegeven en daar was geen incentive voor nodig om te voorkomen dat dit in het milieu terecht zou komen.
Een veel goedkoper alternatief hier zouden die blikjeshouders zijn, dan wordt het voor de mensen met oogkleppen op ook duidelijk dat er niets te halen is (in de bakken) - als ze het automaat zouden missen.
Daarbij, waarom zouden mensen nu het automaat gaan gebruiken als ze hiervoor het statiegeld ook al niet boeiend vonden en het al bij het afval zouden gooien.
Persoonlijk zou ik niet voor 30ct naar zo'n machine lopen om daar moeilijk aan te gaan lopen hannesen.
Als iedereen nou ervoor zorgde dat die blikjes altijd al in die super efficiente afvalstromen terecht kwamen hadden we heel dat statiegeld niet nodig inderdaad. Maar die discussie is de afgelopen 115 paginas al vaak genoeg voorbij gekomen. Rinse and repeat.....True schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:29:
[...]
Nee, alleen de kop en de eerste alinea is leesbaar:
[...]
Overigens wordt op deze zin: "en daar zijn niet alleen de medewerkers van de wasstraat blij mee" helemaal niet in gegaan in het artikel.
Dit lijkt mij een hellend vlak waarbij we altijd maar meer inlevermachines moeten plaatsen zodat men daar kan inleveren i.p.v. de uiterst geschikte afvalstromen die al efficient gerecycled worden.
Wat ontzettend zonde van het geld wat hierin gestoken moet worden. Deze blikjes werden dus ondanks het statiegeld op de blikjes al in de reguliere afvalstroom meegegeven en daar was geen incentive voor nodig om te voorkomen dat dit in het milieu terecht zou komen.
Een veel goedkoper alternatief hier zouden die blikjeshouders zijn, dan wordt het voor de mensen met oogkleppen op ook duidelijk dat er niets te halen is (in de bakken) - als ze het automaat zouden missen.
Daarbij, waarom zouden mensen nu het automaat gaan gebruiken als ze hiervoor het statiegeld ook al niet boeiend vonden en het al bij het afval zouden gooien.
Persoonlijk zou ik niet voor 30ct naar zo'n machine lopen om daar moeilijk aan te gaan lopen hannesen.
Beetje flauw zo ..stylezzz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:32:
[...]
Als iedereen nou ervoor zorgde dat die blikjes altijd al in die super efficiente afvalstromen terecht kwamen hadden we heel dat statiegeld niet nodig inderdaad. Maar die discussie is de afgelopen 115 paginas al vaak genoeg voorbij gekomen. Rinse and repeat.....
Jij begint met:
En gebaseerd op de tekst is dat gewoon symptoombestrijding van het verdienmodel: blikjes zoeken/plunderen. En het is zelfs een manier van bestrijding waar -gebaseerd op mijn ervaring in de buurt van openbare prullenbakken- die veel doeltreffender en goedkoper kan.Langzaam begint het te dagen.... Een extra inleverautomaat her en der lost zoveel problemen op...
Misschien begreep je me verkeerd. Ik roep al bijna een jaar dat er gewoonweg extra inleverautomaten moeten komen. Het volume is de afgelopen jaren gigantisch gestegen met de invoering van het statiegeld op de kleine plastic flesjes en blikjes. Dat die retourstroom met hetzelfde aantal automaten verwerkt moest worden was een mission impossible.... Al lijken er nu langzaam wat meer inleverpunten te komen. Mag ook wel na een paar jaarTrue schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Beetje flauw zo ..
Jij begint met:
[...]
En gebaseerd op de tekst is dat gewoon symptoombestrijding van het verdienmodel: blikjes zoeken/plunderen. En het is zelfs een manier van bestrijding waar -gebaseerd op mijn ervaring in de buurt van openbare prullenbakken- die veel doeltreffender en goedkoper kan.
Voorzichtige kick, want op NOS:
https://nos.nl/artikel/25...statiegeld-voor-verkopers
"Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat onderzoek doen naar een innameplicht voor verkopers van statiegeldblikjes en -flesjes."
...klinkt zinnig, maar wat verderop:
"Het ministerie gaat samen met retailers bekijken hoe dit zou kunnen zonder dat ze er te veel last van hebben. Begin volgend jaar komt hier meer duidelijkheid over."
Juist. De retailers mogen vooral geen last hebben van eventuele wijzigingen.
Mijn gok: er gaat niets veranderen, hooguit een gsubsidieerde campagne door retailers om meer bewustwording te creeeren bij de klanten om toch vooral flesjes in te leveren.
"Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat onderzoek doen naar een innameplicht voor verkopers van statiegeldblikjes en -flesjes."
"Het ministerie gaat samen met retailers bekijken hoe dit zou kunnen zonder dat ze er te veel last van hebben. Begin volgend jaar komt hier meer duidelijkheid over."
Mijn gok: er gaat niets veranderen, hooguit een gsubsidieerde campagne door retailers om meer bewustwording te creeeren bij de klanten om toch vooral flesjes in te leveren.
Ik vind het echt ongelooflijk dat dit nú pas "onderzocht" gaat worden.vanaalten schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:09:
Mijn N=1 mening dat het invoeren van statiegeld op flesjes (en eerder al) blikjes heeft bereikt dat er (nogmaals, in mijn perceptie) zichtbaar minder flesjes en blikjes op straat terechtkomen. Alleen zijn zowel de kwaliteit als kwantiteit van innamepunten benedenmaats. Ik sta vaak in de rij en loop regelmatig tegen kapotte machines op. Het zou mij enorm helpen als er meer inzamelpunten zouden zijn. In bijv. Duitsland is het fijn dat je ook op het station bij de lokale stationssupermarkt of broodjeszaak of bij het tankstation je flesjes en blikjes kwijt kan.
[cynische modus]
Ik denk dat "de politiek" in Nederland ook ziet dat het doel wordt bereikt en ieder extra inzamelpunt dat geopend wordt niet significant meer gaat opleveren (in de zin van hoeveelheid extra opgehaalde flesjes/blikjes). Wel kost ieder inzamelpunt meer geld neem ik aan en staan winkeleigenaren niet te springen om deze plicht. Dus zal het wel niet gedaan worden, Nederland een beetje kennende. Want geld uitgeven aan gemak doen we natuurlijk niet...
[/cynische modus]
8 maanden lang onderzoek en rapporten schrijven dus. Vrijdag had nos er ook al een artikel over: https://nos.nl/artikel/25...ijgen-officieuze-vakbond:vanaalten schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:09:
"... trok een jaar lang op met Amsterdamse statiegeldverzamelaars".
"Ik denk dat we onderschatten hoeveel mensen dit werk doen. Er is niet één soort statiegeldverzamelaar. Het kan ook gewoon de buurvrouw zijn die de eindjes aan elkaar probeert te knopen."
"Voor een grote blauwe vuilniszak gevuld met blikjes en flesjes, verwacht hij zo'n 20 tot 25 euro te krijgen. "Daarmee kan ik mijn eigen eten kopen en wat ik verder nog op een dag nodig heb. Sigaretten bijvoorbeeld."
*knip*, zie topic warning over klagen.
[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 14-04-2025 18:08 ]
*knip*, reactie op geknipte reactie.
[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 14-04-2025 18:08 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
78% voor flessen en 82% voor blikjes vind ik niet zo slecht eigenlijk, wettelijk moet dan meer dan 90% gehaald worden. Misschien dat het tarief verder omhoog moet?
Het gaat wat betreft retailers natuurlijk vooral om de kleinere winkels waar wel verkocht wordt maar niet ingenomen.vanaalten schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:09:
Ik ben wel benieuwd of vooral het ruimtebeslag van de lege flessen en blikjes een probleem is, of toch meer de moeite die de inname kost (inzet personeel) (ervan uitgaande dat Reverse Vending Machines geen oplossing zijn omdat daar geen plek voor is).
Ik zie ook nog wel een oplossing dat de innameverplichting toch wat breder wordt getrokken, maar dat de vergoeding voor retailers per ingenomen blikje/flesje omhoog gaat.
Als het om ruimtebeslag gaat, kun je natuurlijk ook iets van een kleine pers neerzetten.
Wat ook nog zou kunnen is dat het wat meer tijd nodig heeft om tot die 90% te komen dan vooraf ingeschat. Duitsland wordt hier vaak als voorbeeld genoemd maar ook daar heeft het jaren geduurd begreep ik.
Edit: wat @Soldaatje dus eigenlijk ook al aangeeft
Laat ze er eerst maar eens voor zorgen dat de al bestaande inleverpunten, álle in NL verkochte statiegeldflessen/blikjes accepteren, i.p.v. weigeren omdat die niet bij de betreffende winkel wegkomen...vanaalten schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:09:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heb ik geen last van? Heb je een voorbeeld?Raven schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:41:
[...]
Laat ze er eerst maar eens voor zorgen dat de al bestaande inleverpunten, álle in NL verkochte statiegeldflessen/blikjes accepteren, i.p.v. weigeren omdat die niet bij de betreffende winkel wegkomen...
De 0.5L flesjes die de Spar bij de sinaasappelsapautomaat heeft staan, geweigerd bij zowel AH als Lidl, bij de Spar overigens geen automaat, afhankelijk van bemande kassa om 'm in te leveren.Arjantje72 schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:57:
[...]
Heb ik geen last van? Heb je een voorbeeld?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nee, het inleveren van leeg fust moet makkelijker worden. Meer inzamelpunten en slimmere automaten waar je gewoon een zak blikjes in leeg kan gooien. Automaten die gedeukte en geplette blikjes ook herkennen.Soldaatje schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:59:
Misschien dat het tarief verder omhoog moet?
Door de kosten en lasten bij in de productieketen onder te brengen stimuleer je die keten om te innoveren naar minder milieubelastende verpakkingen.
Staat daar het officiële logo op?Raven schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:12:
[...]
De 0.5L flesjes die de Spar bij de sinaasappelsapautomaat heeft staan, geweigerd bij zowel AH als Lidl, bij de Spar overigens geen automaat, afhankelijk van bemande kassa om 'm in te leveren.
Jup, vandaar de opmerking.
Oscar Wilde
Dit gaat ook niet helpen:
Dus het invoeren van statiegeld op blikjes en kleine flesjes kost de gemeenschap flink meer dan 9,4 miljoen, want dat zijn alleen de vier grote steden. Het zou mij zelfs niet verbazen als de totale "schade" voor Nederland richting het dubbele van de vier steden gaat.
https://www.nu.nl/economi...vier-grootste-steden.htmlStatiegeldzoekers zadelen de vier grootste steden met een flinke rekening op, doordat ze afvalbakken beschadigen en extra zwerfafval veroorzaken. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag zijn samen bijna 10 miljoen euro per jaar kwijt, blijkt uit nieuw onderzoek.
Dus het invoeren van statiegeld op blikjes en kleine flesjes kost de gemeenschap flink meer dan 9,4 miljoen, want dat zijn alleen de vier grote steden. Het zou mij zelfs niet verbazen als de totale "schade" voor Nederland richting het dubbele van de vier steden gaat.
[ Voor 2% gewijzigd door Marc H op 16-04-2025 15:20 . Reden: oops ]
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
De oplossing is simpel. Statiegeld op de rest van het afval. Dan zal dat ook uit het straatbeeld opgeruimd worden.Marc H schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:17:
[...]
https://www.nu.nl/economi...vier-grootste-steden.html
Het meest treurige vind ik nog dat verschillende jagers hier in de stad om de 5 minuten in dezelfde bakken graaien... Zelfs weggezet afval wordt in de avond voor ophalen losgescheurd. Zonder heterdaad kan je er als handhaving niks mee, als burger al sowieso niet. Maar de afvaldienst laat het extra afval dan ook gewoon liggen..Marc H schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:17:
[...]
https://www.nu.nl/economi...vier-grootste-steden.html
In de trein is het ook steeds erger dat ze gewoon brutaal tijdens een rijdende trein je prullenbak bij de treinzitjes komen opendoen en statiegeld pakken (ja, ook als alles bezet is). Zijn meestal niet de gezelligste types, vragen niks maar trekken gewoon je bak open
Heb al eens geweigerd mijn voet weg te doen. Kreeg toen een verwensing naar mijn hoofd. Vraag mij uberhaupt af of ze met een geldig vervoersbewijs reizen gezien het vaak dezelfde personen zijn. Ook op het perron (waar je officieel in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs) is het al jaren treurig. Struinen elke dag dezelfde types urenlang de bakken af, met plastic tassen vol en lekker alle blikjes met restdrank over het perron leegkieperen. NS-personeel lijkt ook niet in te grijpen of het een probleem te vinden.
Behalve minder zwerfafval vind ik de maatschappij en omgeving er niet beter op geworden voor die paar centen dat het oplevert
Ik ben zelf trouwens nog van het type 1 keer per jaar inleveren of tot de zak vol is. Dus dat geeft wellicht ook vertekende cijfers (hopelijk werken de barcodes na jaren gewoon nog) maar nog steeds te veel automaten kapot dus ik wil zeker weten dat ik een volle zak kan inleveren.
Ah, het gaat daadwerkelijk om een beroep tegenwoordig: Statiegeldverzamelaars vormen hun eigen vakbond https://www.nu.nl/uit-and...en-hun-eigen-vakbond.html
[ Voor 12% gewijzigd door Deezers op 16-04-2025 15:47 ]
Ik heb ook wel eens gezien dat in 10 minuten tijd er 3 verschillende mensen dezelfde bak gingen doorzoeken.Deezers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:31:
[...]
Het meest treurige vind ik nog dat verschillende jagers hier in de stad om de 5 minuten in dezelfde bakken graaien...
Misschien handig om overal van die houders aan de bakken vast te maken waar mensen flesjes en blikje in kunnen zetten. Dat kan mogelijk een groot deel van het doorzoeken voorkomen, maar vast ook niet alles. Vreemd dat die houders er alleen op sommige plekken zijn. In een stad als Arnhem heb ik ze nog niet gezien en dat is nou net een plek waar ze nodig en nuttig kunnen zijn.
AstuPilatuS schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:52:
[...]
In een stad als Arnhem heb ik ze nog niet gezien en dat is nou net een plek waar ze nodig en nuttig kunnen zijn.
(M'n vriendin woont daar ergens, geen idee hoe de rest van de stad is)
Vraag me af hoeveel die dingen in de praktijk werken. Deze zit geregeld vol, daarnaast zet niet iedereen ze erin dus 'voor de zekerheid' zal toch de bak doorzocht moeten worden.
Aan de andere kant heeft Arnhem vooral ondoorgrondse containers en dat lijkt ook te helpen, althans extra veel zwerfafval is me nog niet opgevallen.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
In Leiden was het weinig succesvol.Hertog schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:58:
[...]
Vraag me af hoeveel die dingen in de praktijk werken. Deze zit geregeld vol, daarnaast zet niet iedereen ze erin dus 'voor de zekerheid' zal toch de bak doorzocht moeten worden.
Aan de andere kant heeft Arnhem vooral ondoorgrondse containers en dat lijkt ook te helpen, althans extra veel zwerfafval is me nog niet opgevallen.
https://sleutelstad.nl/20...tatiegeldblikjes-mislukt/
Ik betwijfel of dat we daarmee wegkomen. Laatst weer eens een keer naar de lokale kinepolis geweest, en warempel ook daar een statiegeld automaat in de lobby. Zelfs tijdens de trailers nog wat reclame gezien van 'letop! Je kunt je flesje/blikje weer inleveren in de automaat!'.... en wat denk je dat er gebeurd na de film? Alle afval verdwijnt in de vuilnisbakken.... werkelijk waar 0 mensen die de moeite namen om het leeg goed in de automaat te doen. Ik vrees dat het ook een stukje 'i dont give a f*ck' is bij velen.....evilution schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:24:
[...]
Nee, het inleveren van leeg fust moet makkelijker worden. Meer inzamelpunten en slimmere automaten waar je gewoon een zak blikjes in leeg kan gooien. Automaten die gedeukte en geplette blikjes ook herkennen.
Door de kosten en lasten bij in de productieketen onder te brengen stimuleer je die keten om te innoveren naar minder milieubelastende verpakkingen.
Je woord 'vrees' in je laatste zin is onterecht. Afvalstroom van blikjes in de reguliere afvalstromen: verpakkingen en grofvuil is uitstekend recyclebaar.stylezzz schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:41:
[...]
Ik betwijfel of dat we daarmee wegkomen. Laatst weer eens een keer naar de lokale kinepolis geweest, en warempel ook daar een statiegeld automaat in de lobby. Zelfs tijdens de trailers nog wat reclame gezien van 'letop! Je kunt je flesje/blikje weer inleveren in de automaat!'.... en wat denk je dat er gebeurd na de film? Alle afval verdwijnt in de vuilnisbakken.... werkelijk waar 0 mensen die de moeite namen om het leeg goed in de automaat te doen. Ik vrees dat het ook een stukje 'i dont give a f*ck' is bij velen.....
Maar de prijs van 15ct of wellicht 30ct t.o.v. een bioscoopkaartje én eten/drinken is m.i. het ook niet waard om naderhand met je gezelschap óf je gezelschap te moeten ophouden om in een rij te gaan staan om je statiegeld terug te krijgen waarbij je moeilijk moet gaan doen met de app van Tikkie of een andere oplossing.
Je hebt het al snel over 1/100ste tot 1/170ste van de prijs van zo'n avond waarbij je moeite moet doen terwijl het alternatief gemakkelijker is én net zo goed milieubewust zou moeten zijn.
Het maakt mij niet uit waar ze die blikjes laten. Overigens is het proces een kwestie van seconden om je blikje of flesje in die automaat te stoppen, vervolgens krijg je een qr die je scant met je mobiel (je kunt dan al weglopen) en even ok tikken voor de overboeking. Of gaan we nu op tweakers beweren dat dit ook al te moeilijk of onhandig is?True schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:35:
[...]
Je woord 'vrees' in je laatste zin is onterecht. Afvalstroom van blikjes in de reguliere afvalstromen: verpakkingen en grofvuil is uitstekend recyclebaar.
Maar de prijs van 15ct of wellicht 30ct t.o.v. een bioscoopkaartje én eten/drinken is m.i. het ook niet waard om naderhand met je gezelschap óf je gezelschap te moeten ophouden om in een rij te gaan staan om je statiegeld terug te krijgen waarbij je moeilijk moet gaan doen met de app van Tikkie of een andere oplossing.
Je hebt het al snel over 1/100ste tot 1/170ste van de prijs van zo'n avond waarbij je moeite moet doen terwijl het alternatief gemakkelijker is én net zo goed milieubewust zou moeten zijn.
Ja en ja.stylezzz schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:47:
[...]
Het maakt mij niet uit waar ze die blikjes laten. Overigens is het proces een kwestie van seconden om je blikje of flesje in die automaat te stoppen, vervolgens krijg je een qr die je scant met je mobiel (je kunt dan al weglopen) en even ok tikken voor de overboeking. Of gaan we nu op tweakers beweren dat dit ook al te moeilijk of onhandig is?anderzijds, we kunnen de klaagzang over het 'verlies' van statiegeld dan ook wel stoppen.
De huidige situatie is een resultaat van politiek wensdenken met door de retail-lobby afgezwakte uitvoering.
Jagers zouden er niet zijn wanneer op elke hoek een automaat staat die zelfs een geplet blikje accepteert.
18 miljoen burgers worden nu wederom lastig gevallen voor iets dat prima opgelost kan worden met meer, regelmatig geleegde vuilnisbakken en centrale inzameling/scheiding.
En het erge is, boerenverstand* zag de huidige situatie mijlenver aankomen.
*Ik heb niks met de BBB
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het is onhandiger en moeilijker dan een andere afvalstroom gebruiken die ook geschikt is.stylezzz schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:47:
[...]
Het maakt mij niet uit waar ze die blikjes laten. Overigens is het proces een kwestie van seconden om je blikje of flesje in die automaat te stoppen, vervolgens krijg je een qr die je scant met je mobiel (je kunt dan al weglopen) en even ok tikken voor de overboeking. Of gaan we nu op tweakers beweren dat dit ook al te moeilijk of onhandig is?anderzijds, we kunnen de klaagzang over het 'verlies' van statiegeld dan ook wel stoppen.
En over het verlies van statiegeld kunnen we het nog steeds wel hebben, omdat een groot deel van de mensen de kosten van 15ct voor één blikje niet vinden opwegen voor de moeite om het terug te krijgen maakt het niet zonder meer dezelfde afweging als men bijv. blikjes koopt voor thuisgebruik.
Ik heb medelijden met supermarktmedewerkers die vandaag dienst hebben bij de statiegeldautomaat.
A'dam PVOutput
Zouden supermarkten daar speciale diensten voor hebben? Ik heb het idee dat men het er vaak 'bij' doet: af en toe lege flessen en kratten wegzetten maar vooral pas in actie komen als de RVM (reverse vending machine) weer begint te piepen.ericplan schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:10:
Ik heb medelijden met supermarktmedewerkers die vandaag dienst hebben bij de statiegeldautomaat.
Ligt het aan mij of hebben ze het verkeerde onderzocht? Ik bedoel, die ringen zijn een middel (om het openbreken te voorkomen) en niet een doel op zich. Alleen naar gebruik van die ringen kijken zegt niet alles. Daarnaast, als zelfs expres geplaatste blikjes niet meegenomen worden lijkt het me sterk dat het openbreken bij die specifieke bakken überhaupt een groot probleem wasblissard schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:45:
[...]
In Leiden was het weinig succesvol.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ze moeten ook eens op meer plekken een grote automaat plaatsen waar alles zo inkan. Zo 1 staat er o.a in Bunschoten-Spakenburg meen ik.
Afgelopen 2 dagen zijn er behoorlijk wat statiegeld hunters blij geworden. Heb ze met heel wat zakken zien lopen.
Die hebben een behoorlijke aanvulling op hun leefgeld denk ik zo maar.
Die hebben een behoorlijke aanvulling op hun leefgeld denk ik zo maar.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hier sluit ik mij volledig bij aan, ik heb regelmatig een vuilniszak vol met blikjes en irriteer me dan altijd kapot aan het feit dat je redelijk lang bezig bent EN dat je de melding krijgt "flessenband vol, waarschuw personeel". Vooral als dit bij twee automaten het geval is, ik wil ze inleveren en geld ontvangen.Jeroentjuh82 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:14:
Ze moeten ook eens op meer plekken een grote automaat plaatsen waar alles zo inkan. Zo 1 staat er o.a in Bunschoten-Spakenburg meen ik.
Maar wat denk je van mensen die op festivals opzoek gaan naar statiegeldblikjes? Gisteren in Best op SuperSized Kingsday liep er iemand met 5 grote vuilniszakken vol met statiegeld.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
holy shit. Overigens ga je naar een feest om te genieten, maar zo te lezen niet meer perse. Ik heb net gelezen dat er in Eerbeek, dat is voor mij dichtbij vergeleken met Bunschoten ze er bij Jumbo ook 1 hebben staan sinds sept 2023. Dan ga ik er wel een keer heen als ik wat flessen heb om te zien of het goed werkt zonder storingMeg schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:29:
[...]
Hier sluit ik mij volledig bij aan, ik heb regelmatig een vuilniszak vol met blikjes en irriteer me dan altijd kapot aan het feit dat je redelijk lang bezig bent EN dat je de melding krijgt "flessenband vol, waarschuw personeel". Vooral als dit bij twee automaten het geval is, ik wil ze inleveren en geld ontvangen.
Maar wat denk je van mensen die op festivals opzoek gaan naar statiegeldblikjes? Gisteren in Best op SuperSized Kingsday liep er iemand met 5 grote vuilniszakken vol met statiegeld.
Door statiegeld bekers te verzamelen heb je je entree in een half uurtje terug verdiend.
Uurtje later heb je al je consumpties ook terug verdiend.
Mensen gooien die bekers alsnog massaal op de grond.
Uurtje later heb je al je consumpties ook terug verdiend.
Mensen gooien die bekers alsnog massaal op de grond.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik weet niet of die betreffende persoon naar het festival was geweest, maar ik kon gratis meegenieten door mijn werk. Da's ook gewoon gaaf.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
idd mooi werkMeg schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:46:
Ik weet niet of die betreffende persoon naar het festival was geweest, maar ik kon gratis meegenieten door mijn werk. Da's ook gewoon gaaf.
Ze staan inmiddels aangegeven op de kaart bij 'verpact'. Het zijn er nog niet heel veel, maar wellicht staat er 1 in de buurt bij je... (even filteren op 'bulk' )Jeroentjuh82 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:41:
[...]
holy shit. Overigens ga je naar een feest om te genieten, maar zo te lezen niet meer perse. Ik heb net gelezen dat er in Eerbeek, dat is voor mij dichtbij vergeleken met Bunschoten ze er bij Jumbo ook 1 hebben staan sinds sept 2023. Dan ga ik er wel een keer heen als ik wat flessen heb om te zien of het goed werkt zonder storing
https://www.statiegeldnederland.nl/locatiewijzer/
Toevallig staat er 1 letterlijk om de hoek bij mijn werk. Word gretig gebruik van gemaakt....
daarvoor staat ie er ook. Hier is het bij de jumbo niet in de winkel, maar aan de zijkant het inleverpunt. Volgensmij is de ruimte er wel voor ondanks er ook een deur zit voor als er storing is. Als zo'n bulk dat niet heeft dan kan die deur ook weg. Het blijft een machine dus kans.stylezzz schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:23:
[...]
Ze staan inmiddels aangegeven op de kaart bij 'verpact'. Het zijn er nog niet heel veel, maar wellicht staat er 1 in de buurt bij je... (even filteren op 'bulk' )
https://www.statiegeldnederland.nl/locatiewijzer/
Toevallig staat er 1 letterlijk om de hoek bij mijn werk. Word gretig gebruik van gemaakt....
De functie van statiegeld was het tegengaan van zwerfafval in het milieu niet om een verkapte bijstandsuitkering voor zwervers te faciliteren.
Blijkbaar te weinig zwervers dus:blissard schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:45:
[...]
In Leiden was het weinig succesvol.
Misschien kunnen ze er een paar uit Amsterdam adopteren?Om te controleren of de flesjes en blikjes niet na plaatsing door voorbijgangers werden meegenomen, heeft de gemeente ook zelf flesjes geplaatst om vervolgens te kijken of ze een uur later nog in de ring zaten. Dat bleek in alle gevallen het geval te zijn.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ondertussen kost het de grote steden miljoenen om de stad schoon te houden door de blikspeurtochten: https://www.rtl.nl/nieuws...re-puinhoop-statiegeld-op
Wmb gewoon stoppen ermee en weer terug in PMD.
Blik is verder ook goed uit restafval te scheiden, dus er is geen enkel probleem als het gewoon netjes in een prullenbak wordt gedeponeerd en niet weer eruit getrokken
Wmb gewoon stoppen ermee en weer terug in PMD.
Blik is verder ook goed uit restafval te scheiden, dus er is geen enkel probleem als het gewoon netjes in een prullenbak wordt gedeponeerd en niet weer eruit getrokken
[ Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 30-04-2025 21:06 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
En dan gaan we weer naar de oude situatie waarin de Nederlander zijn afval in de bosjes kiepert?
Er zijn geen goede oplossingen.
Maar de statiegeld weerhoudt mensen er dus niet van het nog steeds in een prullenbak te kiepen, hoezo zou het mensen dan weerhouden in de natuur te dumpen?emeralda schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:34:
En dan gaan we weer naar de oude situatie waarin de Nederlander zijn afval in de bosjes kiepert?
Ik zie overigens nog steeds gewoon dumpingen in de natuur, en op fixi zie ik daarover ook genoeg meldingen. Daarin zie ik geen vooruitgang tov 4/5 jaar geleden.
Het aantal blikjes in het zwerfafval is met tientallen procenten afgenomen sinds de invoering van het statiegeld.GAIAjohan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:41:
[...]
Maar de statiegeld weerhoudt mensen er dus niet van het nog steeds in een prullenbak te kiepen, hoezo zou het mensen dan weerhouden in de natuur te dumpen?
Ik zie overigens nog steeds gewoon dumpingen in de natuur, en op fixi zie ik daarover ook genoeg meldingen. Daarin zie ik geen vooruitgang tov 4/5 jaar geleden.
Je bedoelt, het aantal blikjes dat uiteindelijk niet alsnog wordt verzameld door anderen, en daarmee zwerfvuil genoemd door belanghebbenden wordt is verlaagd. Past ook mooi in het signaal dat ze willen vertellen. Maar uiteindelijk heb je helemaal geen beeld van hoeveel er nu écht in de natuur is gegooid door vervuilers.stylezzz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:47:
[...]
Het aantal blikjes in het zwerfafval is met tientallen procenten afgenomen sinds de invoering van het statiegeld.
Ik geloof er verder niks van dat het de daadwerkelijk vervuiler iets kan schelen. Immers, ik zie letterlijk wegwerp bbq's tot piepschuim tot zelfs wasbakken en vlakglas gedropt in bossen.
Verder gaat het natuurlijk niet alleen om blik, maar ook de puinzooi die nu wordt achtergelaten bij omgekiepte prullenbakken. Wat komt daaruit dat nu juist de natuur ingaat, door dieren wordt opgegeten en verplaatst etc..
Zoals gezegd, ik zie echt geen vooruitgang in de natuurgebieden qua vuil. Deels wellicht ook door gemeentelijk beleid omtrent afval.
Nu is er over het thema afval in het algemeen heel veel te discussiëren, en n.a.v. dumpingen en afval in natuur speelt het gemeentelijke beleid hier m.i. (deels) in mee (als je moet betalen voor je restafval (om het scheiden te bevorderen) is het blijkbaar erg verleidelijk om je afval elders 'kwijt te raken').
Het topic hier gaat echter specifiek over statiegeld op blikjes, dus laten we ons daar vooral op richten hier.
Het hele idee daarvan was dat het aandeel in zwerfafval zeer duidelijk zou verminderen.
Waar ik vroeger op de drukkere plekken overal achtergelaten blikjes (en voor 2021 ook flesjes) zag, zie je dat nu niet meer. In die zin heeft het wel gewerkt.
Het neveneffect is helaas dat de statiegeldjagers schade aan prullenbakken veroorzaken, aanvullend zwerfafval creëren door het doorspitten ervan en niet netjes achterlaten.
In de video van het nieuwsitem van RTL wordt gesteld dat extra inleverpunten dit probleem gaan oplossen, maar dat zal echt niet de hele oplossing zijn. Als men nu niet bereid is om het apart in te leveren en het in de prullenbak weggooit (wat op zich ook helemaal prima is, want geen zwerfafval), ga je dat wel doen als er 2x zo veel inleverpunten zijn....
Ik zie overigens ook mensen die netjes de prullenbakken doorzoeken, zelf een sleutel hebben en de boel ook netjes achterlaten.
Ik mis tot nu toe in het verhaal een stukje handhaving, maar daar zijn we in NL gewoon niet goed in: het mag niets kosten en het gaat wellicht voor het gevoel ver om hier 'plain clothes' handhavers voor in te gaan zetten. Maar ja, in plaats van dat de vervuiler betaald moet de gemeenschap er dus voor opdraaien.
Wat ik ook nog nergens hoor of teruglees, is hoeveel geld er nu al bespaard is doordat er minder zwerfafval van blikjes en flesjes is.
kunnen gemeentes wellicht vanuit het statiegeldfonds een bijdrage krijgen voor een stukje handhaving?
Het topic hier gaat echter specifiek over statiegeld op blikjes, dus laten we ons daar vooral op richten hier.
Het hele idee daarvan was dat het aandeel in zwerfafval zeer duidelijk zou verminderen.
Waar ik vroeger op de drukkere plekken overal achtergelaten blikjes (en voor 2021 ook flesjes) zag, zie je dat nu niet meer. In die zin heeft het wel gewerkt.
Het neveneffect is helaas dat de statiegeldjagers schade aan prullenbakken veroorzaken, aanvullend zwerfafval creëren door het doorspitten ervan en niet netjes achterlaten.
In de video van het nieuwsitem van RTL wordt gesteld dat extra inleverpunten dit probleem gaan oplossen, maar dat zal echt niet de hele oplossing zijn. Als men nu niet bereid is om het apart in te leveren en het in de prullenbak weggooit (wat op zich ook helemaal prima is, want geen zwerfafval), ga je dat wel doen als er 2x zo veel inleverpunten zijn....
Ik zie overigens ook mensen die netjes de prullenbakken doorzoeken, zelf een sleutel hebben en de boel ook netjes achterlaten.
Ik mis tot nu toe in het verhaal een stukje handhaving, maar daar zijn we in NL gewoon niet goed in: het mag niets kosten en het gaat wellicht voor het gevoel ver om hier 'plain clothes' handhavers voor in te gaan zetten. Maar ja, in plaats van dat de vervuiler betaald moet de gemeenschap er dus voor opdraaien.
Wat ik ook nog nergens hoor of teruglees, is hoeveel geld er nu al bespaard is doordat er minder zwerfafval van blikjes en flesjes is.
kunnen gemeentes wellicht vanuit het statiegeldfonds een bijdrage krijgen voor een stukje handhaving?
Op twitter is er een persoon die in zijn omgeving tot in den treure bijhield hoe het zat met het zwerfafval en hij geeft aan dat het echt aanzienlijk is verlaagt sinds de invoering van het statiegeld op blikjes. Dus dat het aan de ene kant veel geld kost wil niet zeggen dat het aan de andere kant dan dus maar een slechte zaak is? Wat heb je liever dat er overal meer troep ligt of dat, ondanks de kosten, de omgeving er mooier en beter uit ziet? Dat het de vervuiler iets kan schelen mag dan zo zijn maar moeten we het dan maar gewoon niet meer doen? Dat jij in de natuur wegwerpbbq's tegen komt etc is natuurlijk een non-argument. Ik zie ook wel eens iemand die zijn halve huis in de bossen heeft gedumpt. Moeten we dan maar stoppen met vuilstorten etc want ja, mensen knikkeren het toch overal maar neer?GAIAjohan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:16:
[...]
Je bedoelt, het aantal blikjes dat uiteindelijk niet alsnog wordt verzameld door anderen, en daarmee zwerfvuil genoemd door belanghebbenden wordt is verlaagd. Past ook mooi in het signaal dat ze willen vertellen. Maar uiteindelijk heb je helemaal geen beeld van hoeveel er nu écht in de natuur is gegooid door vervuilers.
Ik geloof er verder niks van dat het de daadwerkelijk vervuiler iets kan schelen. Immers, ik zie letterlijk wegwerp bbq's tot piepschuim tot zelfs wasbakken en vlakglas gedropt in bossen.
Verder gaat het natuurlijk niet alleen om blik, maar ook de puinzooi die nu wordt achtergelaten bij omgekiepte prullenbakken. Wat komt daaruit dat nu juist de natuur ingaat, door dieren wordt opgegeten en verplaatst etc..
Zoals gezegd, ik zie echt geen vooruitgang in de natuurgebieden qua vuil. Deels wellicht ook door gemeentelijk beleid omtrent afval.
Het punt is als er statiegeld op wegwerpbbq's en huisraad zit, het nog steeds gedumpt wordt. Maar door statiegeld jagers wordt opgeruimd. Waardoor het lijkt alsof er minder zwerfafval gegenereerd wordt.Webgnome schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:23:
[...]
Op twitter is er een persoon die in zijn omgeving tot in den treure bijhield hoe het zat met het zwerfafval en hij geeft aan dat het echt aanzienlijk is verlaagt sinds de invoering van het statiegeld op blikjes. Dus dat het aan de ene kant veel geld kost wil niet zeggen dat het aan de andere kant dan dus maar een slechte zaak is? Wat heb je liever dat er overal meer troep ligt of dat, ondanks de kosten, de omgeving er mooier en beter uit ziet? Dat het de vervuiler iets kan schelen mag dan zo zijn maar moeten we het dan maar gewoon niet meer doen? Dat jij in de natuur wegwerpbbq's tegen komt etc is natuurlijk een non-argument. Ik zie ook wel eens iemand die zijn halve huis in de bossen heeft gedumpt. Moeten we dan maar stoppen met vuilstorten etc want ja, mensen knikkeren het toch overal maar neer?
Dus ja er is minder zwerfafval. Maar niet omdat er minder in de natuur wordt gegooid, maar omdat andere het opruimen voor die 15ct beloning (en daar in de grote steden een zooitje van maken).
En wat is daar het probleem van? Uiteindelijk wil je minder troep in de omgeving. Blijkbaar hebben jaren aan acties zoals 'Een beter milieu begint bij jezelf' etc niet gewerkt en moet het maar op deze manier. Ik heb liever dit dan dat er op 'eigen verantwoordelijkheid' gestuurd word want we weten dat dat niet werkt..LordSinclair schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:27:
[...]
Het punt is als er statiegeld op wegwerpbbq's en huisraad zit, het nog steeds gedumpt wordt. Maar door statiegeld jagers wordt opgeruimd. Waardoor het lijkt alsof er minder zwerfafval gegenereerd wordt.
Dus ja er is minder zwerfafval. Maar niet omdat er minder in de natuur wordt gegooid, maar omdat andere het opruimen voor die 15ct beloning (en daar in de grote steden een zooitje van maken).
In het klein zie ik het hier ook. Natuurgebiedje langs de rijn. In de lente/zomer ( deze tijd dus ) een favoriet chill plekje voor den jeugd met alle problemen van dien. Aan beide kanten van het natuurgebiedje ( op ~1000 meter lopen ) staan afvalbakken en toch veel afval (oa wegwerp bbq's) nu heeft de gemeente een afvalbak pal naast een van de drukste strandjes gezet en voila, het probleem is ineens opgelost. Tegenstanders van dit plan waren van het niveau 'ja je kan toch wel 1000 meter lopen met je troep?'. Nee dus.
Beter zou zijn natuurlijk om ons afvalprobleem bij de bron aan te pakken, de industrie, dat is helaas nog een lange weg te gaan. (en schuurt weer tegen andere dingen zoals overheid die zich met marktwerking gaat bemoeien etc..)
[ Voor 31% gewijzigd door Webgnome op 01-05-2025 08:45 ]
Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.