Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:12
Afgelopen week las het bericht dat de overheid statiegeld wilt gaan laten betalen op blikjes.

Dit deed me denken aan mijn jeugd waar ik plastic flessen uit Italië meenam van vakantie om hier in te leveren voor statiegeld. In italie waren deze flessen statiegeld vrij. Dit was leuk verdienen voor een 10jarige.

Wat nou als ik vanaf nu (mijn) blikjes ga sparen?
100 blikjes is al €15,-

Is dit een onmogelijk idee? Of denken jullie hetzelfde?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Afgelopen week las het bericht dat de overheid statiegeld wilt gaan laten betalen op blikjes.
Klaine nuance:
"De afspraak die er nu ligt met het bedrijfsleven is dat het aantal blikjes volgend jaar met 70 procent moet afnemen. Lukt dat niet, dan komt er statiegeld op blikjes", zegt Van Veldhoven. Dat het bedrijfsleven die 70 procent-afspraak gaat halen, is een utopie. Het aantal blikjes is in de eerste helft van dit jaar juist met 19 procent gestegen vergeleken met vorig jaar. "Het gaat dus gewoon niet goed", zegt de staatssecretaris.
Zie Statiegeld op blikjes (15 cent) vanaf 2022 onvermijdelijk

Maar ik vind het wel goed.

En natuurlijk kan je blikjes op gaan sparen. Of je met die troep wil blijven zitten in huis voor zo'n klein bedrag is een andere discussie.....

Ik vind het wel een goed besluit overigens, hopelijk scheelt het zwerfafval (vanaf medio 2021 worden plastic flesjes immers ook van statiegeld voorzien), want af en toe lijkt het net een vuilnisbelt hier in Nederland.

Veel figuren zijn te lam, te lui, te asociaal, of een combinatie van die drie, om hun troep op een normale manier af te voeren. Dan maar zo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:38

Perkouw

Moderator General Chat
Lijkt me niet rendabel genoeg eerlijk gezegd. Laten we zeggen dat het vanaf 500e echt leuk is. Dan zou je dus 3000+ blijkes verzameld moeten hebben.

Dat neemt aardig wat ruimte in beslag en gaat bovendien enorm stinken. Of ga je ook alle blikjes wassen?
Verder is dan nog de vraag hoe 'in tact' de blikjes moeten zijn voor het inleveren. Anders kan je de hoeveelheid aardig reduceren natuurlijk.

Dat gezegd hebbende; Duitsland heft deze tax al. Vind het een goede zaak, mogelijk toch net de incentive voor mensen om spullen niet maar overal neer te flikkeren. Al betwijfel ik toch altijd of mensen die dat al doen afgeschrikt worden van die 15 cent. . . denk het niet, maar mogelijk dat jou scenario dan op gaat dat kinderen het verzamelen en inleveren voor wat geld. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:20
wildhagen schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:02:
Ik vind het wel een goed besluit overigens, hopelijk scheelt het zwerfafval (vanaf medio 2021 worden plastic flesjes immers ook van statiegeld voorzien), want af en toe lijkt het net een vuilnisbelt hier in Nederland.

Veel figuren zijn te lam, te lui, te asociaal, of een combinatie van die drie, om hun troep op een normale manier af te voeren. Dan maar zo.
Ik vraag mij af of het veel zal oplossen.. ik gooi zelf alles netjes in de prullenbak, maar als ik ergens loop of fiets dan valt het mij regelmatig op dat ik mijn vuil nergens kwijt kan. Soms past het nog wel in mijn jaszak, maar regelmatig loop of fiets ik vervolgens de nodige afstand hiermee in mijn handen.

Kijk ik naar jongeren op een schoolplein dan laten ze hun vuilnis regelmatig gewoon op de plaats staan waar ze het nuttigen, uiteraard zijn er ook genoeg jongeren die het wel netjes opruimen!

Maar of ze voor 25 cent het blikje of flesje echt gaan meenemen? Mja, in deze tijd waarin iedereen geld genoeg lijkt te hebben in deze wegwerp maatschappij zie ik het negatief in...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Laat ik aanvullend voorop stellen dat ik groot voorstander ben van dit idee en zelf zoveel mogelijk afval scheid en niet in de natuur achterlaat..

In de keuken staat 3 afvalbakken: GFT, plastic, rest

Autopapier wordt opgespaard en 1x per maand
opgehaald door de lokale sportvereniging

Buiten staat een kratje voor glas

10 geleden tijdens de start van het plastic scheiden heb ik de gemeente al eens een brief geschreven om afval per kilo te laten betalen. Nav de kliko van buren die uitpuilde en die van ons juist slechts half gevuld was

Momenteel de vraag gesteld aan de gemeente waarom onze buurgemeenten wel blik samen met plastic inzamelt en zij niet. Geografisch gezien bijna logisch gezien dit om het 'eiland' Walcheren gaat. Gemeente Vlissingen, Middelburg en Veere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Goed idee, werkt in Duitsland ook prima volgens mij. Om heel eerlijk te zijn lijkt me dit gewoon een redelijke simpele manier om er wat aan te doen, ik snap ook niet echt waarom we weer moeten wachten.

Net als met de tasjes, volgens mij is dat wel een succes.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

President schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:10:
[...]

Maar of ze voor 25 cent het blikje of flesje echt gaan meenemen? Mja, in deze tijd waarin iedereen geld genoeg lijkt te hebben in deze wegwerp maatschappij zie ik het negatief in...
Als iemand het niet opruimt dan betalen ze in ieder geval (want statiegeld komt erbovenop) dat iemand anders dit opruimt. Nu moet dit ook gebeuren, maar draait iemand anders er voor op.

Volgens mij heeft statiegeld twee effecten, als eerste mensen stimuleren om op te ruimen en als tweede vervuilers te laten betalen als ze dit niet doen beide een financiële stimulans.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Onbekend

...

Werkt dat statiegeld dan ook voor ingedrukte blikjes? De meeste mensen die een blikje weggooien knijpen hem eerst fijn.

Daarnaast dacht ik dat in Duitsland je voor het statiegeld het blikje i.c.m. de kassabon weer moest terugbrengen. Ik hoop dat het hier dan zonder kassabon is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04

Honesty

kattenneus!

p.d.akkerman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:57:

Dit deed me denken aan mijn jeugd waar ik plastic flessen uit Italië meenam van vakantie om hier in te leveren voor statiegeld. In italie waren deze flessen statiegeld vrij. Dit was leuk verdienen voor een 10jarige.

100 blikjes is al €15,-

Er is natuurlijk een kans dat de blikjes met statiegeld anders vormgegeven wordt zodat jij alleen met een zooi blik overblijft. De truuk van buitenlandse flessen waar geen statiegeld opzit werkt tegenwoordig ook niet meer omdat de flessenautomaten steeds slimmer worden.
Ik heb het idee dat ze zelfs zelflerend zijn afgelopen jaar flesje bier ingeleverd van de makro bij ah, kreeg netjes 20c omdat hij het als melkfles zaf alleen de week later toen ik het weer probeerde lukte het niet meer.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:02
De flessen automaten verschillen. De Aldi scant de streepjescode en de fels gaat in de shredder. De Jumbo bij ons weegt de fles en kijkt naar de vorm (ik denk door breking van het licht?) en pakt ook flessen zonder streepjes code.
Blik zal ongetwijfeld een code gedrukt krijgen als het statiegeld ervoor wordt ingevoerd. Als er één land is waar de klant nooit koning is, in de supermarkt, is het Nederland wel.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:32

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Ik vraag mij af of het veel zal oplossen.. ik gooi zelf alles netjes in de prullenbak, maar als ik ergens loop of fiets dan valt het mij regelmatig op dat ik mijn vuil nergens kwijt kan. Soms past het nog wel in mijn jaszak, maar regelmatig loop of fiets ik vervolgens de nodige afstand hiermee in mijn handen.

Kijk ik naar jongeren op een schoolplein dan laten ze hun vuilnis regelmatig gewoon op de plaats staan waar ze het nuttigen, uiteraard zijn er ook genoeg jongeren die het wel netjes opruimen!

Maar dat is voor een groot stuk ook gewoon een mindset en kunnen we ons zelf aanleren. Als je ooit in Japan komt zal je merken hoe weinig zwerfvuil je daar ziet en daarna merk je op hoe weinig vuilbakken je in het openbaar ziet. Ze zijn er wel, maar zeldzaam. Vooral te vinden in grotere stations, bij automaten (die je in overvloed vindt) en soms ook bij toeristische hotspots. Maar over het algemeen nemen Japanners gewoon hun vuilnis altijd weer mee naar huis.

Als jij ergens loopt of fietst, waar komt je vuil dan vandaan? Heb je iets genuttigd dat je bij je had? Dan had je dat toch ook ergens inzitten. Waarom kan je die verpakking dan niet opnieuw opbergen op diezelfde locatie? Het is leeg ipv vol en kan dus niet echt groter zijn dan voor dat je iets nuttigde.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:18
Gruuuwelijk irritant, blik inzamelen. Ik heb het in Zweden meegemaakt. Pet-flessen hebben nog de stevigheid om gestapeld te worden in een grote tas. Blik deukt al heel snel in en uiteraard moeten de blikjes heel zijn om gescand te worden. Na een paar weken was ik het al beu en werden ze plat gemaakt en in de prullenbak gegooid. Bijkomend voordeel van flessen is dat je ze kunt afsluiten. Zeker met overwegend zoete frisdrank kun je de (vliegende) beesten met blik natuurlijk al snel verwelkomen op de plek van inzameling, zowel thuis als in de supermarkt.

Gewoon gevangenisstraffen op afval dumpen, klaar is kees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14
Ik kom zo nu en dan in Duitsland.

Belangrijkste reden voor mij om de blikjes niet in te leveren is de geur en het geplak.
Blikjes kan je niet afsluiten en er blijft altijd een klein beetje vloeistof achter.
Als je dan de hele dag met een plastic tasje met blikjes moet gaan zeulen, dan meurt dat dus echt enorm.
Daarnaast komt er altijd een klein beetje vloeistof uit de blikjes, dus dat gaat enorm plakken.

Statiegeld op flesjes vind ik prima, maar blikjes die je niet kan afsluiten is een absolute no go.
Ik gooi ze in Duitsland dan ook netjes in de prullenbak.

Veel mensen staan positief tegen het inleveren van blikjes, maar hebben zelf geen idee wat voor smerige bedoeling dat is.

[ Voor 9% gewijzigd door Gabriel_Knight op 10-10-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik lees dat veel mensen er vanuit gaan dat blik gescand moet worden bij het inleveren.
In de VS was het (al decennia geleden :+ ) zo geregeld dat het op gewicht ging. Dus blikje leeg? In elkaar stampen tot een hele dikke onderzettertje en in een aparte zak...

Ben wel benieuwd hoe ze het hier in gaan voeren. Verwachten dat mensen alleen ongedeukte blikken inleveren is denk ik niet realistisch en zal er nauwelijks toe bijdragen dat er minder zwerfvuil komt: als degenen die nu hun troep al overal neergooien een blikje hebben waar een deuk in zit zullen ze niet de moeite nemen om die uit te deuken en alsnog weggooien op straat/strand/bos/waar ze op dat moment zijn.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

100 blikjes is al €15,-

Lol ja, Vroeger als kleine Hackus ook op de TT-Assen flesjes etc verzamelen, en op de camping bij het zgn jeugdveld. Had toch vaak al Hfl 20-25,- toen aan statiegeld.
Gabriel_Knight schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:29:
Ik kom zo nu en dan in Duitsland.

Belangrijkste reden voor mij om de blikjes niet in te leveren is de geur en het geplak.
Blikjes kan je niet afsluiten en er blijft altijd een klein beetje vloeistof achter.
Als je dan de hele dag met een plastic tasje met blikjes moet gaan zeulen, dan meurt dat dus echt enorm.
Daarnaast komt er altijd een klein beetje vloeistof uit de blikjes, dus dat gaat enorm plakken.

Statiegeld op flesjes vind ik prima, maar blikjes die je niet kan afsluiten is een absolute no go.
Ik gooi ze in Duitsland dan ook netjes in de prullenbak.

Veel mensen staan positief tegen het inleveren van blikjes, maar hebben zelf geen idee wat voor smerige bedoeling dat is.
Getränkedosen/blikjes kun je oa bij cafetaria weer inleveren of bij tankstation na het nuttigen.
zo ook aan de snelweg als je binnen wat drinken haalt. Er lopen btw bij aantal parkeerplaatsen mensen rondt die de Pfanddosen of flesjes verzamelen en inleveren. Ik geef hen vaak paar Euro of 5je voor de moeite die ze doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 10-10-2020 16:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik koop eigenlijk niet snel blikjes (want niet her afsluitbaar)

Daarbij komt bij mij wel weer het gevoel van de goed willende mensen moeten weer last hebben van mensen die egoïstisch zijn. (De goedwillende worden gestraft en de egotisten trekken zich er toch niks van aan dus onder de streep heb je alleen de goedwillige mensen ermee....)

Stel ik koop een blikje dan kan ik die niet in de afvalbak gooien zoals eerder maar die moet ik dan bewaren tot dat ik op een speciaal punt ben gewoon omdat andere dit niet kunnen/willen/interesseren.
En dan gaan nu opeens wel "mee" doen met de maatschappij hierin. (Naïef/idealistisch gedacht wellicht)

Ik geloof er niks van, daarbij blijf de goedwillige mensen maar net zolang straffen voor het gedrag van anderen en zij zullen zich ook afzetten tegen het systeem voor het zelfde geld kan ook zijn dat dit juist averechts gaat werken. Nederland is Duitsland niet, In Duitsland zijn mensen nog een stuk volgzamer dan hier.

Daarbij worden flessen tot 10 keer hergebruikt, worden de blikjes ook hergebruikt? (en dan niet eerst omsmelten en dan hergebruiken) maar gewoon ophalen, schoonmaken en opnieuw vullen?

En hoeveel impact gaat dit rondrijden van blikjes/controleren etc. extra kosten voor het milieu/geld dat de consument moet betalen? Klinkt voor mij gewoon als een "nieuwe bezigheid om mensen bezig te houden en af te leiden aan de doelloosheid van alles) De één maakt het werk van de ander weer ongedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door angerfist-yentl op 10-10-2020 16:54 ]

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32
Ben wel benieuwd wat voor retour systeem ze hier in Nederland gaan hanteren. In Duitsland is het op zich wel ok dat je ieder blikje of flesje in elke willekeurige supermarkt kan inleveren (dus een flesje van de Lidl retour in de Aldi). Dit werkt op basis van de barcode waar dus iets van een database achter zit.

Zou nog mooier zijn als we hier hetzelfde krijgen zodat je na vakantie de overgebleven blikjes en flesjes gewoon thuis kan inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

angerfist-yentl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:49:

Stel ik koop een blikje dan kan ik die niet in de afvalbak gooien zoals eerder maar die moet ik dan bewaren tot dat ik op een speciaal punt ben gewoon omdat andere dit niet kunnen/willen/interesseren.
Hoe kom je hier nou weer bij? Natuurlijk niet. Je mag je blikje gewoon nog in de afvalbak gooien hoor. Niemand verplicht je om hem in te leveren.

Dat is met de flessen waar nu statiegeld op zit toch ook al? Je mag die gewoon bij het plastic afval (PMD is dat geloof ik tegenwoordig qua naam?) gooien hoor. Niemand die je dwingt om die flessen in te leveren. Waarom zou dat bij blikjes opeens anders zijn?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Ik ben een liefhebber van speciaal bier. En dan niet van leffe of een duvel. Maar ipa en stout. Die zie je steeds vaker in blik. Veel Brouwers gaan over van fles naar blik.

Dus zal regelmatig een blikje bij het afval hebben. De gewone bierblikjes drink ik vaak op het strand of tijdens een weekend weg omdat het juist zo makkelijk is.

Ben heel benieuwd naar het inname systeem. Wat hier wordt geschetst mbt het inscannen is wel logisch maar ontneemt mij een oplossing die ik had bedacht.
De blikjes pletter. Hiermee zou het opslaan van de blikjes veel minder ruimte innemen. Helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:53
ik hoop van harte dat dit het zwerfaval probleem (deels) gaat oplossen. Althans, wat betreft blikafval. Als je het resultaat van de laatste telling tijdens world cleanup day in NL mag geloven, maakt blikafval toch een groot deel uit van zwerfafval.
Zelf ruim ik geregeld zwerfafval op en de hoeveelheid blikwerk is enorm. Niet het grootste aandeel (dat is plastic verpakking), maar wel een aanzienlijk deel van de vuilniszak aan afval dat ik elke keer verzamel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben gestopt met blikjes kopen. Geen input = geen output.

Bier in fles en Sodastream met limonade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niet alleen voor blikjes statiegeld, ook voor kleine petflessen. Zelf gooi ik m'n zooi gewoon weg in de prullenbak. Of het nu een pak melk is, of een flesje cola, of een blik bier.

Maar als ik kijk toen ik nog een puber was, boeide dat niet hoor. 6-pack heb je ook in karton met flesjes, ook gewoon met statiegeld. Geen legitimatieplicht, alles uit de supermarkt, incl rookwaar kon je kopen.

Zat er statiegeld op, boeie, flop, zo de struiken in.

Denk dat de jeugd dat gewoon blijft doen hoor. Pleur je dat blikje in de struiken, of stop je ze in je binnenzak, en breng je dat blikkie energy-drank weer terug om voor 15ct in de rij te gaan staan in de supermarkt?

Voor een petfles waar je de dop er nog weer op kan zetten, past dan wel in een tasje, maar voor 15ct? Ik weet niet hoor of dat het probleem oplost. Als ik straks lege blikken los in een tas moet doen, om vervolgens m'n boodschappen in een zeiknatte tas weer kan terug sjouwen weet ik nog niet of ik daar wel zo blij mee ben.

Edit:
Goed, ik loop lekker op de markt, viskraam voor gebakken vis, loempia-toko, snackbar, en zelfs een een shoarma-tent. Doe mij maar een $wat_je_wil_eten En doe er maar wat statiegeld drinken bij. Patatje met en een cola.

Hmmm.. Cola, blikje 15ct, flesje ook 15ct. Weggooien? 15ct he. Mee naar huis nemen? Statiegeld he. 500 meter lopen naar de supermarkt voor 15ct?

En de jeugd denkt: Als het 15ct kost om een blikkie op te ruimen, laat ik de rest van de tering zooi ook liggen. Ik betaal er toch voor. Dan zou ik ook geen prullenbak opzoeken om m'n zooi weg te gooien. Als puber heb je toch overal schijt aan, want dat deed je toch al niet. Als puber ben je tegendraads.

Edit2:
Het is op/bij/naast het terrein van een McDonalds met een McDrive ook altijd al een tering zooi geweest wat betreft afval, en daar staat ook genoeg prullenbakken. Je pest er de mensen mee die wel netjes hun zooi opruimen.

[ Voor 31% gewijzigd door RaZ op 10-10-2020 19:33 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

100 blikjes is al €15,-
Het idee van statiegeld is dat je het betaald bij aankoop en terugkrijgt als je het inlevert. Dus om er iets aan te verdienen moet je blikjes hebben die je niet hebt gekocht. Je eigen blikjes leveren je helemaal niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Het idee van statiegeld is dat je het betaald bij aankoop en terugkrijgt als je het inlevert. Dus om er iets aan te verdienen moet je blikjes hebben die je niet hebt gekocht. Je eigen blikjes leveren je helemaal niets op.
Dat levert je eigen vermogen op, wat je kwijt raakt als je het blikje weggooit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03

Barrycade

Through the...

Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Als je nu al blikjes hebt en die opspaart totdat het statiegeld er op zit krijg je wel die 15 cent natuurlijk. Tips alleen de vraag of ze iets van fraude beperkingen gaan inbouwen. Dat je bv geen Belgische blikjes of weet ik veel waar ze nog geen statiegeld hebben gaat inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:04

LankHoar

Langharig tuig

Hoe moet je blikjes eigenlijk inleveren? Mogen er deuken inzitten? Blik vind ik altijd handig, mede doordat je het met je voet ineens 5x kleiner maakt dan toen het vol was.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:55
Statiegeld op blikjes ;( Volgens mij gaat niemand zijn blikjes daardoor ineens wel meenemen en degene die nu al netjes alles weggooit wordt ‘gepest’ en zit met een meurende tas blikjes tot hij weer naar de winkel gaat.

Nog even en er komt statiegeld op je frietbakje... :/

Edit:
Ik lees het nergens terug maar het lijkt me logisch: Ik neem aan dat dit om drankblikjes gaat? Het blikje gepelde tomaten blijft buiten schot hoop ik toch :+

[ Voor 23% gewijzigd door lolgast op 10-10-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LankHoar schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:00:
Hoe moet je blikjes eigenlijk inleveren? Mogen er deuken inzitten? Blik vind ik altijd handig, mede doordat je het met je voet ineens 5x kleiner maakt dan toen het vol was.
Dat zal het probleem gaan worden voor de supermarkt. Zolang ik wel flessen met statiegeld kan kopen bij een benzinepomp maar niet kan inleveren voor het statiegeld, zie ik dat en Hema, benzinepomp, snackbar, kroeg het allemaal niet innemen.

Dan laat je je zooi lekker liggen voro die 15ct, en zie we hier straks ook zwervers achter een winkelwagen lege blikjes/petflessen opsparen, en de rest er naast laten liggen, want dat levert geen fluit op.

Ik weet nog dat ik 35 jaar geleden dat met m'n neef ook deed, voor een zakcentje. Aluminium leverde toen nog wat geld op voor een ijsje als je dat inleverde bij een ijzerboer. 2 raketjes voor 25ct per stuk en de hele dag bezig zijn om die te verdienen is leuk als je 7 jaar bent. Maar dat bakkie patat wat ook niet weggegooid werd lieten we ook liggen hoor, levert niks op he ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl

angerfist-yentl

vake bei te bange!

wildhagen schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Hoe kom je hier nou weer bij? Natuurlijk niet. Je mag je blikje gewoon nog in de afvalbak gooien hoor. Niemand verplicht je om hem in te leveren.

Dat is met de flessen waar nu statiegeld op zit toch ook al? Je mag die gewoon bij het plastic afval (PMD is dat geloof ik tegenwoordig qua naam?) gooien hoor. Niemand die je dwingt om die flessen in te leveren. Waarom zou dat bij blikjes opeens anders zijn?
Maar je betaald er wel voor iets wat voor jou als consument negatief is en dus onvriendelijk want natuurlijk kan je het gewoon weggooien. Doet mij denken aan DVD en Videobanden die altijd eerst 10 minuten een Brein copyright filmpje laten zien die je niet kan skippen maar als je die zelfde film illegaal koopt/download heb je nergens last van. Dus je straft clandestiene klanten :-(

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55

dr.lowtune

Deugt niet

Op zich een prima zaak dat statiegeld op blikjes, maar Nederland kennende vinden we ook vast wel een manier waarop het niet werkbaar is, daar zijn we goed in.

Wel “grappig” dat straks op de allergoedkoopste blikjes frisdrank bijna 50% statiegeld zit. In dat opzicht is nu natuurlijk de drempel om een blikje te kopen en gewoon weg te smijten wel heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Laatst online: 21:59
angerfist-yentl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Maar je betaald er wel voor iets wat voor jou als consument negatief is en dus onvriendelijk want natuurlijk kan je het gewoon weggooien. Doet mij denken aan DVD en Videobanden die altijd eerst 10 minuten een Brein copyright filmpje laten zien die je niet kan skippen maar als je die zelfde film illegaal koopt/download heb je nergens last van. Dus je straft clandestiene klanten :-(
Klopt, maar zo is het met alles in de samenleving. Een deel van de samenleving misdraagt zich, dus komen er maatregelen die voor iedereen gelden om dat tegen te gaan. Niks mis mee, toch?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:51
Maar is het dan ook van toepassing op de blikgroenten? En blikjes tomatenpuree?

Dat is en blijft ook blik. Dat is nog goed uit te spoelen en te bewaren.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Onbekend

...

Ik denk alleen de standaard 33cl-blikjes die voor meeneemdrankjes wordt gebruikt, en geen ander blik. Het gaat er namelijk om om het zwerfafval te reduceren en niet om afval te sorteren.
Zie ook deze website: https://www.rijksoverheid...es-voor-minder-zwerfafval

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
Clavat schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:59:

Ik ken weinig mensen die een blikje doperwtjes kopen, de suup uitlopen, leegeten en op straat gooien.

Dit gaat puur om blikjes drinken en is bedoeld om de hoeveelheid zwerfafval te verminderen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:48
coyote1980 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:20:
[...]
Dit gaat puur om blikjes drinken en is bedoeld om de hoeveelheid zwerfafval te verminderen. :)
Want dat gaat helpen? Die blikjes worden voor velen gewoon x cent duurder.

Ik ga echt niet de hele dag met een leeg blikje in de tas rond zeulen op bijvoorbeeld vakantie. Die moet gewoon zsm. in een afvalbak. Geloof ook niet dat de jeugd die blikjes zo gaat sparen als ze ergens rondhangen.

Zelfde als de lege flessen nu. Mag je met vieze volle tassen naar de supermarkt voor een euro..woeptiedoe.

Zwerfafval is zoveel meer dan alleen die blikjes.

Grootste zwerfafval dat ik hier in Enschede tegenkom is veroorzaakt door de gemeente: zakken met lege verpakkingen, afgedankte banken, hout, etc. Het ligt overal, want de gemeente vraagt een toptarief om het in te leveren bij de recycling en de afvalbakken zitten stampensvol.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 11-10-2020 10:30 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Clavat schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:59:

Het gaat om blikjes/flesjes die men op straat consumeert. Gaat dus puur om drinken. Dat ene blikkie energy-drank, of een halve liter cola.

Wat doe je met dat blikkie/flessie als ie op is?
- Ga direct naar een supermarkt, lever dat blikkie/flesje in, krijg een bon voor 15ct statiegeld, en sluit achteraan in de rij, duurt 10 minuten, voila 15ct terug.
- Sjouw je het terug mee naar huis, daar staat meer statiegeld meuk.
- Gooi je het in de prullenbak? Zoveel prullenbakken staan er niet meer naast de bankjes tegenwoordig. Dat was vroeger wel anders. Naast elk bankje stond een prullenbak.

Maar waarom zou je 15ct in de prullenbak gooien? Gooi het dan gewoon op straat neer. Er zullen vast wel mensen zijn die voor 15ct willen bukken om het inteleveren, toch? :P

Zie ik een leeg flesje bier ergens als zwerfafval (15ct statiegeld), raap ik het nu ook niet van de grond af.

En de jeugd zal wel zoiets hebben van: Ey, ik betaal 15ct opruimkosten op m'n blikkie/flesje. Wie zich geroepen voelt mn zooi op te ruimen, verdient 15ct voor de moeite. Succes dr mee :w

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
LED-Maniak schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Want dat gaat helpen? Die blikjes worden voor velen gewoon x cent duurder.
Geen idee, er zijn landen (Duitsland, Zweden) waar het al jaren zo gaat. Neem aan dat daar onderzoek gedaan is of het helpt. Als je écht wilt weten of het helpt kun je kijken of die onderzoeken bestaan en te vinden zijn.

En met "geen idee" bedoel ik ook echt geen idee. Ik hoop het wel maar begrijp @RaZ
zijn doemdenkscenario's volkomen!

[ Voor 12% gewijzigd door coyote1980 op 11-10-2020 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

coyote1980 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Geen idee, er zijn landen (Duitsland, Zweden) waar het al jaren zo gaat. Neem aan dat daar onderzoek gedaan is of het helpt. Als je écht wilt weten of het helpt kun je kijken of die onderzoeken bestaan en te vinden zijn.

En met "geen idee" bedoel ik ook echt geen idee. Ik hoop het wel maar begrijp @RaZ
zijn doemdenkscenario's volkomen!
Was 20 jaar terug bij vrienden in Canada, daar werd ik ook vriendelijk verzocht een leeg blikkie niet plat te trappen en weg te gooien. Daar rapen de kinderen die zooi van de grond af voor een leuk zakcentje, want daar werd al statiegeld op geheven.

Ik heb geen auto, fietsen kan ik ook al niet meer. Ik haal gewoon 4 blikkies, en die gooi ik netjes weg. Zal ik ook blijven doen, want ik ga geen afval terugbrengen waar nog resten in zitten en niet afgesloten kan worden zoals een petfles.

Een longneck van 25cl met twist-off dop kan wel weer afgesloten worden, maar daar betaal je geen statiegeld over.

Blikkie cola bij de patat, pleur ik 15ct aan waarde weg. Flesje cola bij de patat, dop er weer terug op. Lekker als je in het zonnetje zit als het 25 graden is buiten. Hup, frommel dat flesjes lekker in je jaszak die je niet bij je hebt. Zo'n 50cl petfles waar de dop er weer op kan, lekken niet.

Blik vervangen voor petflessen met dop zou al veel schelen denk ik. Geen idee of recyclen van blik duurder of goedkoper is dan van een petfles. Ik weet wel dat 33cl flessen van bier 50x hergebruikt worden voor ze vernietigd worden om te recyclen.

Krijgen we straks allemaal kinderen aan de deur:" Heeft u nog ouwe blikjes?". :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
Nederland loopt behoorlijk achter op dit vlak. In veel Europese landen hebben ze al statiegeld op blik een worden goede resultaten bereikt: https://recyclingnetwerk....aar-statiegeld-in-europa/

Zegt natuurlijk niets over Nederlanders, kijk maar hier weer naar corona omgaan :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
zeezuiper schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:49:
Nederland loopt behoorlijk achter op dit vlak. In veel Europese landen hebben ze al statiegeld op blik een worden goede resultaten bereikt: https://recyclingnetwerk....aar-statiegeld-in-europa/

Zegt natuurlijk niets over Nederlanders, kijk maar hier weer naar corona omgaan :/ .
Ik lees erg weinig resultaten in jouw link, wel een flink overzicht waar ze het ingevoerd hebben, maar niet of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

zeezuiper schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:49:

De lobby's van bedrijven (en de verpakkingsindustrie) hé. Net zo walgelijk als de tabakslobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl

angerfist-yentl

vake bei te bange!

coyote1980 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Klopt, maar zo is het met alles in de samenleving. Een deel van de samenleving misdraagt zich, dus komen er maatregelen die voor iedereen gelden om dat tegen te gaan. Niks mis mee, toch?
Ja en dat word gedaan uit onmacht. Het probleem ligt veel groter dan alleen blikjes die op straat gegooid worden. Dit is in mijn ogen daarom ook symptoom bestrijden i.p.v. dat je de oorzaak aanpakt. Dit is voor mijn gevoel dan ook hoopvol denken dat zodra je de symptoom bestrijdt je de oorzaak meekrijgt, Alleen denk ik dat het juist de situatie verergerd of meer verborgen maakt aan de oppervlakte en dat het onzichtbaar groter wordt.

Mensen voelen zich niet verbonden met hun medemens en/of de samenleving, (Een apart-leving waarin je "klasse" weer mee telt.). Het sociaalcontract staat onderdruk in mijn ogen, mensen worden ook continu tegen elkaar opgezet en de verschillen worden uitvergroot. Het onbegrip naar elkaar toe is groot, mensen leven ook steeds meer in een eigen bubbel. (De verschillen nemen toe en mensen willen niet dat hun bubbel knapt) Hoe groter de stad of plaats waar je woont hoe minder verbonden de mensen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HnSBahwfDmG6be1Cs7RsXrRnag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVa8fOqX3XcnFXZRVVlfMUBb.jpg?f=fotoalbum_large

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Laatst online: 20-06 20:07
RaZ schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:46:
[...]
Blik vervangen voor petflessen met dop zou al veel schelen denk ik. Geen idee of recyclen van blik duurder of goedkoper is dan van een petfles. Ik weet wel dat 33cl flessen van bier 50x hergebruikt worden voor ze vernietigd worden om te recyclen.
Blik kun je daadwerkelijk recyclen tot blik of andere, gelijkwaardige producten. Een PET-fles gaat in de shredder, en vzviw kan dat plastic alleen maar voor laagwaardiger toepassingen hergebruikt worden; het plastic voor je volgende flesje is gewoon weer een 'nieuw' petroleumproduct. Transparante plastics als mooi transparant recyclen is kennelijk heel erg lastig.

Je ziet hier en daar wel wat academische publicaties omtrent bijvoorbeeld biologisch afbreken van PET tot hoogwaardig herbruikbare grondstoffen (bijvooorbeeld) maar vooralsnog zijn dat van die dingetjes waarvan je je maar af moet vragen of ze überhaupt wel commercialiseerbaar zijn.

Duurder om te recyclen is een kwestie van definities, maar vzviw is het nog steeds zo dat recyclen bij PET-flessen op zich al een ietwat positievere draai geeft aan wat we er écht mee doen.
Vaak kun je nog twisten wat de echte kosten van recycling zijn, en blik recyclen is volgens mij niet heel energiezuinig, maar het kan tenminste volwaardig gerecycled worden - en ik durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat het zowel minder geld, als minder energie, als minder vervuiling, 'kost' om dat blikje in de recycling-smeltoven te mikken, dan om de grondstoffen voor de productie van PET geheel synthetisch, of op basis van rest-biomassa, te gaan produceren.

Begrijp me niet verkeerd, wat gebruiksgemak en haalbaarheid van dit soort regelgeving ben ik het helemaal met je eens; dit wordt voor mij óók gewoon een stukje belasting op de blikjes die ik koop voor onderweg (en idd ook altijd al netjes in de vuilnisbak gooi, ook als het even moeilijk is).

Ik snap ook niet zo goed waarom we een maatregel zouden willen invoeren die gebruik van PET-flessen ipv blik gaat bevorderen - maar het zou heel goed kunnen dat ik hier wat mis, ik houd dit ook maar zijdelings bij :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:14

100 blikjes is al €15,-
een blikje Coca Cola kost snel 70 cent. Een fles 1,80.
5 blikjes kosten dus 3,50 euro. Dus door flessen ipv blikjes te drinken bespaar je 1,70.

Nog beter is om helemaal geen fris te drinken. Bespaar je ook nog op je gezondheid....

[/Zeikmodus uit] ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:19
107mb schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

een blikje Coca Cola kost snel 70 cent. Een fles 1,80.
5 blikjes kosten dus 3,50 euro. Dus door flessen ipv blikjes te drinken bespaar je 1,70.

Nog beter is om helemaal geen fris te drinken. Bespaar je ook nog op je gezondheid....

[/Zeikmodus uit] ;)
Een geopende fles cola is na een paar dagen de prik af.
Dus beter af en toe een blikje opentrekken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:03
lolgast schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:09:
Statiegeld op blikjes ;( Volgens mij gaat niemand zijn blikjes daardoor ineens wel meenemen en degene die nu al netjes alles weggooit wordt ‘gepest’ en zit met een meurende tas blikjes tot hij weer naar de winkel gaat.

Nog even en er komt statiegeld op je frietbakje... :/

Edit:
Ik lees het nergens terug maar het lijkt me logisch: Ik neem aan dat dit om drankblikjes gaat? Het blikje gepelde tomaten blijft buiten schot hoop ik toch :+
RaZ schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:35:
[....]
Hmmm.. Cola, blikje 15ct, flesje ook 15ct. Weggooien? 15ct he. Mee naar huis nemen? Statiegeld he. 500 meter lopen naar de supermarkt voor 15ct?
[....]
Ik ben het helemaal met jullie eens, en daarom denk ik dat 15 cent niet hoog genoeg is :)

Drankjes die in blikjes of flesjes worden verkocht vallen in de meeste gevallen niet onder de eerste levensbehoefte (op de meeste plekken staat in het openbaar ook een fontein met water). Dus stel dat er €1,00 statiegeld op elke verpakking zit, zullen mensen sneller geneigd zijn om het product weer in te leveren bij een verkooppunt.

Ik breng uit milieuoogpunt altijd mijn flessen terug naar de winkel, of het statiegeld nu €0,01 is of €0,15. Het is juist de bedoeling om de personen te treffen die het normaal vinden om een drankverpakking maar in het openbare groen te werpen. Hieronder vallen bijvoorbeeld zwervers en pubers. Ik woonde naast een opvangcentrum en elk bankje in de omgeving was heel regelmatig bezaaid met lege blikken export-bier. De pubers die een blikje Slammers Energy Drink (verkoopprijs ca €0,35) leeg hebben, wachten ook niet totdat ze langs een prullenbak fietsen.

Met een verhoogd statiegeld zal deze doelgroep minder bier en energiedrank kunnen drinken, of hun troep moeten opruimen alvorens weer te kunnen winkelen. Dit mes snijdt dus aan twee kanten :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
De meeste blikjes zijn wereldwijd niet gemaakt van blik, maar van aluminium. Dat is wel een stuk duurder, maar eenvoudiger te verwerken. Toen ze op de markt kwamen voor frisdrank, waren er niet zoveel plaatsen met voldoende hoogwaardig staal om er blikjes van te maken.

De landen met een statiegeldcultuur of waarbij inzamelen geld opbrengt zijn voornamelijk de landen met aluminium blikjes.

Ik zie zelf meer heil in een boete van minstens 100 Euro voor het op straat en in de natuur gooien van afval. Dan neem je meteen alle andere dingen ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
SymbolicFrank schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:28:
De meeste blikjes zijn wereldwijd niet gemaakt van blik, maar van aluminium. Dat is wel een stuk duurder, maar eenvoudiger te verwerken. Toen ze op de markt kwamen voor frisdrank, waren er niet zoveel plaatsen met voldoende hoogwaardig staal om er blikjes van te maken.

De landen met een statiegeldcultuur of waarbij inzamelen geld opbrengt zijn voornamelijk de landen met aluminium blikjes.

Ik zie zelf meer heil in een boete van minstens 100 Euro voor het op straat en in de natuur gooien van afval. Dan neem je meteen alle andere dingen ook mee.
Dat controleert toch niemand als je een blikje weggooit en je naam staat er ook niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
LankHoar schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:00:
Hier is met AI en NN wel wat moois voor te maken, voor alle soorten vloeistofhouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In mijn gemeente is die boete, net als je stront van je hond niet opruimen, 140 euro. In Rotterdam is afval op straat gooien zelfs 280 euro.

Ik sta liever op een blikje dan in de hondenstront hoor :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
RaZ schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:36:
In mijn gemeente is die boete, net als je stront van je hond niet opruimen, 140 euro. In Rotterdam is afval op straat gooien zelfs 280 euro.
Nu nog afdwingen, te beginnen op het schoolplein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Precies dit. Dat statiegeld is leuk, maar uiteindelijk heb je er alleen mensen mee die toch al netjes hun afval scheidden omdat ze nu nóg een extra stap moeten doorlopen om dat te doen. De meeste rotzooi op straat is van mensen die ofwel geen prullenbak kunnen vinden voor dat ene blikje dat ze bij zich hebben of te lam zijn om er een op te zoeken. En diezelfde aso's gaan niet ineens dat blikje lopen meesjouwen voor 15 cent...

Typisch weer een maatregel die lastig is voor mensen die het al goed deden en voor supermarkten maar die amper effect gaat hebben op het milieu.
iceheart schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Blik kun je daadwerkelijk recyclen tot blik of andere, gelijkwaardige producten. Een PET-fles gaat in de shredder, en vzviw kan dat plastic alleen maar voor laagwaardiger toepassingen hergebruikt worden; het plastic voor je volgende flesje is gewoon weer een 'nieuw' petroleumproduct. Transparante plastics als mooi transparant recyclen is kennelijk heel erg lastig.
Klopt. Vaak wordt voor nieuwe flessen een (vrij laag) percentage gebruikt plastic gebruikt en that's it. Door plastic flessen te gebruiken komt er alleen maar meer rotzooi de wereld in. We moeten wat dat betreft gewoon weer terug naar glas maar dat vindt Ome Coca Cola te duur.

[ Voor 21% gewijzigd door NMe op 18-10-2020 18:47 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Het gaat om blikjes/flesjes die men op straat consumeert. Gaat dus puur om drinken. Dat ene blikkie energy-drank, of een halve liter cola.

Wat doe je met dat blikkie/flessie als ie op is?
- Ga direct naar een supermarkt, lever dat blikkie/flesje in, krijg een bon voor 15ct statiegeld, en sluit achteraan in de rij, duurt 10 minuten, voila 15ct terug.
- Sjouw je het terug mee naar huis, daar staat meer statiegeld meuk.
- Gooi je het in de prullenbak? Zoveel prullenbakken staan er niet meer naast de bankjes tegenwoordig. Dat was vroeger wel anders. Naast elk bankje stond een prullenbak.
Bij de bankjes van de speeltuin naast het huis van m'n ouders heeft de gemeente de prullenbakken weggehaald omdat ze te vaak vol zaten.bDat speeltuintje ligt tussen een mbo en een winkelcentrum in, wees blij dat ie door die scholieren gebruikt wordt zou je denken... Maar nee, de scholieren moeten alles maar op school weggooien.

En het zal wel aan mij liggen, maar ik zie weinig lege blikjes op straat maar veel meer zooi van bv de Mc drive, lege bierflessen, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Boetes zonder handhaving zijn nutteloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Napo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Boetes zonder handhaving zijn nutteloos.
De boetes worden gehandhaafd, de pakkans is alleen nagenoeg nul.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
NMe schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

De boetes worden gehandhaafd, de pakkans is alleen nagenoeg nul.
Handhaving zonder handhavers heeft inderdaad als gevolg dat de pakkans laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Laatst online: 20-06 20:07
toolkist schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

Bij de bankjes van de speeltuin naast het huis van m'n ouders heeft de gemeente de prullenbakken weggehaald omdat ze te vaak vol zaten. Dat speeltuintje ligt tussen een mbo en een winkelcentrum in, wees blij dat ie door die scholieren gebruikt wordt zou je denken... Maar nee, de scholieren moeten alles maar op school weggooien.

En het zal wel aan mij liggen, maar ik zie weinig lege blikjes op straat maar veel meer zooi van bv de Mc drive, lege bierflessen, etc.
:F ;(

Wow. Zelfs voor een lokale overheid is dat indrukwekkend beroerd. Mag ik vragen welke gemeente dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
iceheart schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:02:

:F ;(

Wow. Zelfs voor een lokale overheid is dat indrukwekkend beroerd. Mag ik vragen welke gemeente dat is?
Gemeentes moeten tegenwoordig niet alleen het beleid uitvoeren, maar er ook zelf voor betalen. Het zijn dus bedrijven geworden die winst moeten maken. Alle activiteiten die geen geld opleveren moeten dus geschrapt worden. En aan die vuilnisbakken kunnen ze alleen verdienen als ze intree gaan heffen voor het park. Daarom zetten ze tegenwoordig ook op grote schaal mensen uit de bijstand in om de groenvoorziening te onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Statiegeld op blikjes een feit

Gaat in per 31/12/2022 (dus eigenlijk 1 januari 2023

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

ZeRoC00L schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:30:
Statiegeld op blikjes een feit

Gaat in per 31/12/2022 (dus eigenlijk 1 januari 2023
Dán pas? Hebben we met z'n allen 2 jaar nodig om "te wennen" aan het idee? Hebben fabrikanten/producenten zo lang nodig om e.e.a. aan te passen? Sorry, mijns inziens duurt het veel te lang...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Deathchant schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:00:
[...]

Dán pas? Hebben we met z'n allen 2 jaar nodig om "te wennen" aan het idee? Hebben fabrikanten/producenten zo lang nodig om e.e.a. aan te passen? Sorry, mijns inziens duurt het veel te lang...
Klinkt heel erg als een stukje schipperen en onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:23
[...]

We hebben dit jaar al een verandering op 1 juli 2021 komt er statiegeld op flesjes kleiner dan 1 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:39
[...]

De inleverpunten moeten zich ook aanpassen. Innamemachines inbouwen in alle supermarkten, lijkt me best nog wat werk.
Ben wel benieuwd hoe dat gaat, worden alleen onbeschadigde blikjes geslikt? Kwam er b.v. onlangs achter dat een onbeschadigde petfles werd gereject omdat het Spa label was losgeweekt.
Wel treurig, allemaal gedoe en kosten voor de meerderheid omdat een minderheid hun afval op straat dumpt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 11:42
Wat een ergerlijke situatie vind ik dit. Ik heb een ontzettende hekel aan statiegeld terugbrengen, ik doe bijna al mijn boodschappen op de fiets en rechtstreeks uit werk. Ik koop daarom al zo min mogelijk petflessen, gelukkig drink ik zo goed als geen frisdrank. Heb een sodastream gekocht zodat ik ook voor prikwater niets hoef in te leveren. Lege speciaalbierflesjes gaan hier al de glasbak in, zeker omdat voor de helft toch al geen statiegeld gerekend wordt wil ik voor die paar centen hier thuis geen verzameling lege bierflesjes aanleggen.

Maar ik heb altijd wel een paar blikjes/flesjes fris/sap in huis zodat ik mijn bezoek een frisdrank kan aanbieden. Ik kan je vertellen dat ik die vijf tot tien blikjes per maand hier niet ga bewaren tot ik een keertje in de gelegenheid ben om die mee te nemen naar de supermarkt, vieze handen te krijgen van die plakkerige suikerzooi die eruit is gelekt, een plastic tasje van 30 cent kan weggooien omdat ie vol drap zit. Om 1 euro te verdienen.

En ik kan me eigenlijk ook bijna niet voorstellen dat iemand anders dat wel gaat doen. Volgens mij moet je wel hele grote hoeveelheden drankjes in blik consumeren voordat dat inleveren de moeite waard gaat zijn. En blikjes zijn juist bij uitstek geschikt voor incidentele consumptie, denk dat maar weinig huishoudens liever 5 blikjes cola per dag drinken dan een petfles leeggieten. En ze zijn geschikt voor onderweg, lange autoritten, dagjes strand etc, situaties waarin je niet met je afval wil blijven rondzeulen maar deze in de prullenbak wil kunnen gooien. Dan gaat die 15 cent je ook niet overhalen om je lekkende blikje de hele dag mee te blijven te zeulen.

De hangjongeren die hun zooi achterlaten zullen in ieder geval niks geven om het statiegeld, zo'n blikje redbull is toch al belachelijk duur. En voor die tokkies die het nu stoer vinden om hun afval te dumpen wordt het alleen maar stoerder als ze ook nog eens niks geven om die 15 cent. En ze kunnen ze niet mee naar huis nemen, moeten natuurlijk verborgen houden voor hun moeder hoeveel redbull ze drinken. Kunnen ze niet gewoon alleen op energiedrankjes statiegeld heffen, dat is toch het enige wat die figuren drinken. Dan nog een speciale belasting op redbull waarvan de opbrengst wordt gebruikt voor het schoonhouden van de natuur, laat dat rijke kutbedrijf met hun ongezonde verslavende rotzooi en manipulatieve marketing maar betalen.

Volgens deze bron worden er jaarlijks 2,1 miljard blikjes verkocht in Nederland, daar zal 315 miljoen euro statiegeld voor betaald worden. Zij denken dat 36 tot 52 miljoen euro daarvan niet ingeleverd gaat worden. Zou er echt maar maximaal 15 procent van de blikjes niet ingeleverd worden? Misschien gebruiken mensen blikjes op een andere manier dan ik, of zal er dan een cultuuromslag komen. Maar ik denk dat het gedeelte blik dat niet ingeleverd wordt juist grotendeels dezelfde blikjes zijn die nu ook al worden achtergelaten.

Hoe gaat het dan toch 70 tot 90 procent minder zwerfafval opleveren? Leuk dat je in Berlijn een leeg blikje in de lucht kan gooien en dat een zwerver 'em opvangt om in z'n levensonderhoud te voorzien maar ik zie hier in Utrecht al bijna geen daklozen meer in het straatbeeld. Of zouden die dan netjes de hangplekken gaan patrouilleren om de blikjes in te zamelen? En mensen die nu al blikjes op strand/in de natuur achterlaten... Die zijn volgens mij nu al te hopeloos om voor 15 cent te veranderen.

Misschien kan iemand mij uitleggen waarom dit wel een goed idee is, ik ben benieuwd want ik zie het even niet. In mijn beleving ga ik straks een euro per maand in een systeem pompen wat weinig oplevert en voor een hoop gedoe zorgt.
Serieus ik heb eigenlijk nog liever dat ze alle blikjes gewoon 15 cent duurder maken en die 315 miljoen aan opbrengsten gebruiken voor betere verwerking van afvalstromen, meer prullenbakken op meer locaties die vaker geleegd worden, betere afvalscheiding etc. En laat die frisdrankbedrijven maar eens verantwoordelijkheid nemen voor de berg afval die ze over de wereld uitstorten waar ze rijk aan worden.

Ik hoop dat kleine porties frisdrank in een nieuwe form-factor verkocht gaan worden, dat er wat innovatie komt om dat milieuvriendelijker te maken. En ondertussen ga ik tegen die tijd mijn blikjesconsumptie maar minimaliseren, gewoon zodat ik mezelf niet zit te ergeren door 15 cent in de prullenbak te gooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Krijg hier toch weer het gevoel bij dat mensen die prima afval verzamelen en scheiden hiermee eigenlijk gestraft worden.

Heeft ook een negatief effect op het draagvlak voor andere milieu/klimaat maatregelen.
Top down opgelegd burgertje pesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:44
@Sebastiaannn je bewaart je bierflesjes dus wel om naar de glasbak te brengen, maar ze bewaren om naar de supermarkt te brengen is bezwaarlijk? Raar onderscheid...

Natuurlijk kun je je statiegeld verpakkingen nog steeds weggooien, eigen keuze. Als een paar mensen die die centen kunnen missen op die manier het statiegeld systeem rendabel maken denk ik niet dat iemand daarover klaagt. Dan zijn de blikjes effectief 15 cent duurder voor je, én wordt zwerfvuil effectief bestreden, én worden lagere inkomens niet geconfronteerd met een lagere koopkracht. Dat zijn alleen maar voordelen toch?

Of misschien zijn er wel kinderen in je buurt die je kunt opstoken om af en toe je statiegeld verpakkingen op te halen joh, maak je er nog iemand blij mee ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
mcDavid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:27:
@Sebastiaannn je bewaart je bierflesjes dus wel om naar de glasbak te brengen, maar ze bewaren om naar de supermarkt te brengen is bezwaarlijk? Raar onderscheid...
Ja die breng ik naar de glasbak omdat ik glas een hoogwaardig materiaal vind waar volgens mij veel energie voor nodig is om het te produceren, wat goed te recyclen/om te smelten is, en ik wil die zware bier en wijn-flessen niet in mijn restafval gooien. Ik denk namelijk dat dat slecht voor het milleu is (maar misschien zit ik er naast). En ik heb maandelijks ook een stuk meer glas-afval dan blik-afval, voor die hoeveelheid is het sorteren veel meer de moeite waard dan voor die vijf tot tien blikjes per maand.
Bij mij in de wijk kunnen we alleen restafval, karton en glas scheiden. Ik zou misschien wel de moeite nemen om blik in een aparte container te gooien (tegelijk met het glas) maar niet om het mee te nemen naar de supermarkt.
mcDavid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:27:
Dan zijn de blikjes effectief 15 cent duurder voor je, én wordt zwerfvuil effectief bestreden, én worden lagere inkomens niet geconfronteerd met een lagere koopkracht. Dat zijn alleen maar voordelen toch?
Nou ja, die extra euro per maand die ik straks aan blikjes kwijt ben is voor mij geen voordeel, en alle huishoudens die extra moeite moeten doen om blik terug naar de supermarkt te brengen ook niet. Ik ben vooral benieuwd of het écht gaat helpen in het bestrijden van zwerfafval. Daar zou ik misschien die euro per maand wel voor over hebben, zelfs al betaal ik die omdat iemand anders te verrot is om z'n zooi gewoon op te ruimen. Ik twijfel daar dus aan. Maar ik hoop ook dat als een leeg blikje niet meer 'waardeloos' is er een cultuuromslag ontstaat hoor.

En als alleenstaande man denk ik niet dat ik al te veel met de kinderen in mijn buurt moet gaan leuren, het is daar ook niet zo de wijk naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Sebastiaannn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:11:
[....]
Serieus ik heb eigenlijk nog liever dat ze alle blikjes gewoon 15 cent duurder maken en die 315 miljoen aan opbrengsten gebruiken voor betere verwerking van afvalstromen, meer prullenbakken op meer locaties die vaker geleegd worden, betere afvalscheiding etc. En laat die frisdrankbedrijven maar eens verantwoordelijkheid nemen voor de berg afval die ze over de wereld uitstorten waar ze rijk aan worden.

Ik hoop dat kleine porties frisdrank in een nieuwe form-factor verkocht gaan worden, dat er wat innovatie komt om dat milieuvriendelijker te maken. En ondertussen ga ik tegen die tijd mijn blikjesconsumptie maar minimaliseren, gewoon zodat ik mezelf niet zit te ergeren door 15 cent in de prullenbak te gooien.
Die innovatie is er al .... afgelopen 10 jaar is Nederland afgestapt van hardplastic flessen naar de PET-fles. En de flessen worden ook steeds dunwandiger. Zo erg dat je met sommige flessen bijna niet kan schenken zonder de fles op twee plekken te ondersteunen - anders knakt hij onder het gewicht van het drankje.

Verder is het toch perfect? Je kunt zelf kiezen of je die 15 cent wel of niet betaalt. Een milieufreak kan ze terugbrengen en jij gooit ze gewoon in de vuilnisbak. Voor jou komt het dus gewoon neer op een 15 cent prijsverhoging.

Daarnaast - het identificeren van bierflessen met statiegeld heb je ook gauw door :)

[ Voor 3% gewijzigd door fonsoy op 03-02-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Daarnaast - hoeveel flessen met statiegeld zie je in je omgeving weggegooid liggen, en hoeveel zonder? In mijn geval zie ik 10x meer flessen zonder statiegeld dan met.
Omdat er weinig verschil zit tussen de flessen zelf kan ik enkel concluderen dat het door het statiegeld komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:15

Matis

Rubber Rocket

fonsoy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:58:
Daarnaast - hoeveel flessen met statiegeld zie je in je omgeving weggegooid liggen, en hoeveel zonder? In mijn geval zie ik 10x meer flessen zonder statiegeld dan met.
Omdat er weinig verschil zit tussen de flessen zelf kan ik enkel concluderen dat het door het statiegeld komt.
Daar ben ik het niet mee eens. De flessen met statiegeld zijn vaak 1+ liter.
De flesjes die in het milieu belanden zijn vaak die van minder dan 1 liter.

Wat ik dan ook niet begrijp, (of ik heb het gemist) waarom er op plastic flesjes geen statiegeld komt.

Edit: statiegeld op plastic flesjes komt medio 2021.

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 03-02-2021 19:05 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Matis schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:01:
[...]

Precies, de flessen die je meeneemt als je ergens heen gaat om wat te drinken te hebben zie je in de natuur terug, degene die je primair thuis gebruikt niet. Schokkend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
fonsoy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Die innovatie is er al .... afgelopen 10 jaar is Nederland afgestapt van hardplastic flessen naar de PET-fles. En de flessen worden ook steeds dunwandiger. Zo erg dat je met sommige flessen bijna niet kan schenken zonder de fles op twee plekken te ondersteunen - anders knakt hij onder het gewicht van het drankje.

Verder is het toch perfect? Je kunt zelf kiezen of je die 15 cent wel of niet betaalt. Een milieufreak kan ze terugbrengen en jij gooit ze gewoon in de vuilnisbak. Voor jou komt het dus gewoon neer op een 15 cent prijsverhoging.

Daarnaast - het identificeren van bierflessen met statiegeld heb je ook gauw door :)
Maar een blikje is geen fles. Ik zie zelden een perfect blikje liggen als zwerfafval. Ik weet niet hoe zo'n blikjesscanner werkt. Een open blikje een weekje thuis bewaren om ze een keer mee te nemen naar de winkel, nee dank je. :)
Die zijn nooit helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
fonsoy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Maar én de mensen die blik bij het restafval gooien én de milleufreak die ze terugbrengt zijn allebei niet de mensen die blikjes op straat of in de natuur achterlaten. Dus hoe lost het dan het zwerfafvalprobleem op?

Oh en ik weet prima welke bierflesjes wel en geen statiegeld hebben maar voor die paar flesjes per maand is dat ook niet de moeite om een aparte plek in m'n kleine huis in te richten, en die flesjes te bewaren tot ik een keer vanuit huis naar de supermarkt fiets, om ze mee te zeulen op de fiets. In de glasbak komen ze uiteindelijk op dezelfde plek terecht denk ik dan maar.

[ Voor 28% gewijzigd door Sebastiaannn op 03-02-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Sebastiaannn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:05:
[...]

Maar én de mensen die blik bij het restafval gooien én de milleufreak die ze terugbrengt zijn allebei niet de mensen die blikjes op straat of in de natuur achterlaten. Dus hoe lost het dan het zwerfafvalprobleem op?
Doordat er geld overblijft van het niet 100% terugkrijgen van de statiegelden. Dit kan weer ingezet worden voor het opruimen van het (blik)-zwerfafval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
Sebastiaannn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:05:
[...]
Het corps der zwervers wat er nog een grijpstuiver aan bij weet te verdienen door het te verzamelen en in te leveren ?

[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 03-02-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Matis schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:01:
[...]

Wat ik dan ook niet begrijp, (of ik heb het gemist) waarom er op plastic flesjes geen statiegeld komt.

Edit: statiegeld op plastic flesjes komt medio 2021.
Ik denk dat het statiegeld op kleine plastic flesjes nog urgenter is dan het statiegeld op blik.

Nu helpt het wellicht niet dat ik in een grote stad woon vlakbij een middelbare school - met als gevolg bizarre hoeveelheden zwerfvuil.

Trouwens; flesjes bier van 0,33 liter hebben statiegeld en zie ik flink minder vaak liggen dan colaflesjes van 0,5 liter om een voorbeeld te geven :)

[ Voor 10% gewijzigd door fonsoy op 03-02-2021 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
Arjantje72 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:05:
[...]

Maar een blikje is geen fles. Ik zie zelden een perfect blikje liggen als zwerfafval. Ik weet niet hoe zo'n blikjesscanner werkt. Een open blikje een weekje thuis bewaren om ze een keer mee te nemen naar de winkel, nee dank je. :)
Die zijn nooit helemaal leeg.
Dit is inderdaad een probleem. Bij een flesje net zo trouwens - hoe vaak gebeurt het niet dat na een feestje niet elk flesje goed leeg is. Ik los dit op door elk flesje nogmaals goed leeg te gooien alvorens deze op te bergen om een smeerboel in mijn berging te voorkomen. Dit zullen we met blikjes dus ook moeten doen. En inderdaad het is irritant dat het nodig is. Echter berg ik liever wat blikjes op in mijn berging (eventueel in een plastic zak) dan dat er overal op straat troep ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sebastiaannn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Ja die breng ik naar de glasbak omdat ik glas een hoogwaardig materiaal vind waar volgens mij veel energie voor nodig is om het te produceren, wat goed te recyclen/om te smelten is, en ik wil die zware bier en wijn-flessen niet in mijn restafval gooien. Ik denk namelijk dat dat slecht voor het milleu is (maar misschien zit ik er naast). En ik heb maandelijks ook een stuk meer glas-afval dan blik-afval, voor die hoeveelheid is het sorteren veel meer de moeite waard dan voor die vijf tot tien blikjes per maand.
Bij mij in de wijk kunnen we alleen restafval, karton en glas scheiden. Ik zou misschien wel de moeite nemen om blik in een aparte container te gooien (tegelijk met het glas) maar niet om het mee te nemen naar de supermarkt.
dat milieu voordeel geldt ook voor het inleveren van statiegeldflessen. Doordat dit een zeer gecontroleerde stroom van één specifiek type relatief schoon plastic is, is dat veel beter recyclebaar dan plastic uit andere afvalstromen. Het voordeel zal niet zo groot zijn als bij glas, maar het draagt wel degelijk bij.
Nou ja, die extra euro per maand die ik straks aan blikjes kwijt ben is voor mij geen voordeel, en alle huishoudens die extra moeite moeten doen om blik terug naar de supermarkt te brengen ook niet. Ik ben vooral benieuwd of het écht gaat helpen in het bestrijden van zwerfafval. Daar zou ik misschien die euro per maand wel voor over hebben, zelfs al betaal ik die omdat iemand anders te verrot is om z'n zooi gewoon op te ruimen. Ik twijfel daar dus aan. Maar ik hoop ook dat als een leeg blikje niet meer 'waardeloos' is er een cultuuromslag ontstaat hoor.
Je zei net nog dat je liever een prijsverhoging van 15 cent zou zien dan 15 cent statiegeld... So... Make up your mind?

Maar dat statiegeld een super effectief middel is om zwerfafval terug te dringen staat al vast. Dat is in andere landen al uitgebreid aangetoond. Ik zie niet in waarom dat in Nederland compleet anders zou zijn dan bijvoorbeeld in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 00:43
Hier gaan er haha honderden blikjes per jaar (tegen de 500 denk ik wel zelfs) door heen. Doe het altijd netjes in onze PMD container. Dus erg onhandig dit! Ik denk dat het zwerfafval op losse blikjes verkoop meer nut heeft. Maar ik lees dat cafetaria’s vrijgesteld worden. 8)7
Maar goed hier gaan trayen vol door heen. Misschien maar weer is 1,5 liter flessen overwegen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:32
Als ze nou gewoon zorgen dat ze blikjes (nog) beter kunnen scheiden voor de verbranding, dat schiet veel meer op.
Als ik voor mezelf even reken: 20 blikjes per week ongeveer, dat is dan dus 3 euro per week die de prullenbak in gaat. Tsja, jammer dan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
fonsoy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Doordat er geld overblijft van het niet 100% terugkrijgen van de statiegelden. Dit kan weer ingezet worden voor het opruimen van het (blik)-zwerfafval.
Ja dat zou wel nice zijn. Als we deze bron nog eens bekijken (geen idee hoe goed die bron is) gaat het invoeren van statiegeld op blik tussen de 17 en 40 miljoen per jaar kosten en 36 miljoen tot 52 miljoen opleveren aan niet geïnd statiegeld. Met een beetje pech blijft er weinig over.

Hoe werkt dat eigenlijk met statiegeld, komt al het geïnde statiegeld op een grote hoop bij een bepaalde organisatie die dan vervolgens aan elke winkel het uitbetaalde statiegeld weer uitkeert? Of kunnen winkels winst en verlies maken op de verschillen tussen geïnd en uitbetaald statiegeld? Wat gebeurt er met de verschillen, waar gaan die naartoe?
gekkie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Het corps der zwervers wat er nog een grijpstuiver aan bij weet te verdienen door het te verzamelen en in te leveren ?
Ja ik ben benieuwd, in mijn stad Utrecht zie ik bijna geen zwervers meer, en altijd als ik in buitenlandse steden ben valt het me op hoeveel daklozen er zijn. Misschien hebben we hier goed voor elkaar qua daklozen maar misschien komen ze allemaal tevoorschijn als er wat te verdienen valt aan blikjes, ik ben benieuwd.
mcDavid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:14:
[...]
dat milieu voordeel geldt ook voor het inleveren van statiegeldflessen. Doordat dit een zeer gecontroleerde stroom van één specifiek type relatief schoon plastic is, is dat veel beter recyclebaar dan plastic uit andere afvalstromen. Het voordeel zal niet zo groot zijn als bij glas, maar het draagt wel degelijk bij.

[...]

Je zei net nog dat je liever een prijsverhoging van 15 cent zou zien dan 15 cent statiegeld... So... Make up your mind?
Statiegeldflessen breng ik ook altijd terug, gelukkig heb ik er daar maar heel weinig van nodig, maar omdat ze weer dicht kunnen en dus niet voor viezigheid zorgen vind ik dat een stuk minder moeite.

En voor die 15 cent verhoging wil ik dan wel op elke straathoek een prullenbak zien staan die vaak geleegd wordt. :P
Maar dat statiegeld een super effectief middel is om zwerfafval terug te dringen staat al vast. Dat is in andere landen al uitgebreid aangetoond. Ik zie niet in waarom dat in Nederland compleet anders zou zijn dan bijvoorbeeld in Duitsland.
Ja daar zeg je wat. Net als dat er minder bierflesjes à 10 cent rondzwerven dan bierblikjes of kleine colaflesjes. Zou het dan toch dat iemand die nu zo dom is om achteloos te vervuilen door 15 cent overgehaald wordt dat niet te doen? Of heeft dat te maken met een bepaalde mindset, dat iets niet waardeloos is maar waarde heeft?

Ik snap gewoon niet waarom een puber die in een tussenuur naar de supermarkt fietst voor een blikje energy en een frikadelbroodje die nu het blikje op de grond gooit gaat besluiten om dat blikje bij zich te dragen voor 15 cent.

[ Voor 17% gewijzigd door Sebastiaannn op 03-02-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
je wordt er bijna recalcitrant van, "meneer agent ik heb m'n weggooi belasting al betaald, hij ligt daar goed in de bosjes".
in plaats van handhaven naaien we gewoon iedereen een boel werk aan z'n broek, huppa probleem opgelost.
(ik ben overduidelijk geen fan van gedecentraliseerd afvalscheiden, los dat gewoon op in het proces achter m'n kliko...)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:09
Ik verwacht niet dat statiegeld op blikjes het zwerfafval probleem gaat oplossen. De vergelijking met grote PET-flessen (waar de verwachting van de milieubeweging waarschijnlijk op is gebaseerd) gaat volkomen mank.
Het merkwaardige is dat voor horecabedrijven en kleine verkopers een uitzondering gaat gelden. Die hoeven geen blikjes in te nemen. Het lijkt mij dat juist daar de blikjes vandaan komen die vervolgens op straat of in het bos terecht komen.
Kortom, weer zo'n ondoordachte milieu maatregel waar een meerderheid last van heeft om een kleine groep 'op te voeden'.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Morpheusk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:21:
Hier gaan er haha honderden blikjes per jaar (tegen de 500 denk ik wel zelfs) door heen. Doe het altijd netjes in onze PMD container. Dus erg onhandig dit! Ik denk dat het zwerfafval op losse blikjes verkoop meer nut heeft. Maar ik lees dat cafetaria’s vrijgesteld worden. 8)7
Maar goed hier gaan trayen vol door heen. Misschien maar weer is 1,5 liter flessen overwegen.
Volgens mij is het idee dat cafetaria's vrijgesteld worden van het terugnemen, niet van het heffen.

In Duitsland zie je bijvoorbeeld ook dat tankstations wel statiegeld rekenen maar geen flessen automaat hebben. Vaak kun je op vertoon van een bonnetje wel een net gekocht flesje teruggeven.

Het zal me niet verbazen als ondernemers dat hier ook gaan doen. Of dat bij een horeca-gelegenheid of cafetaria het statiegeld alleen op de bon gezet wordt als je het blikje meeneemt.

En anders moet je je afval toch maar even bij je houden. Of als het toch op staat terecht komt, is er misschien iemand anders gemotiveerd het voor die paar cent op te ruimen...

Zou leuk zijn als er bijvoorbeeld op grote stations een openbare statiegeld automaat komt... Wie weet

@JukeboxBill natuurlijk zal het zwerfafval niet spontaan volledig verdwijnen. Maar dat hoeft toch ook niet? Het gaat waarschijnlijk behoorlijk schelen en dat is genoeg.

Op een of andere manier vinden mensen vaak dat een maatregel ofwel in één klap het volledige milieu moet redden, ofwel mislukt is. Zo werkt het natuurlijk niet. Kleine beetjes helpen ook.

[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 03-02-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.akkerman
De grote hamvraag voor mij is,

Moet je de blikjes heel inleveren of mag je ze ook indrukken.

Wordt hoe dan ook een kleffe plakkerige zooi
(Als je ze als nette burger apart verzameld)

Dit is wel een mooie oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gADMPpq43lD/550x442.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

p.d.akkerman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:14:
De grote hamvraag voor mij is,

Moet je de blikjes heel inleveren of mag je ze ook indrukken.

Wordt hoe dan ook een kleffe plakkerige zooi
(Als je ze als nette burger apart verzameld)

Dit is wel een mooie oplossing:

[Afbeelding]
Aangezien je ze in een machine dumpt, zullen ze waarschijnlijk deukvrij moeten zijn.

In Duitsland zie je altijd mensen in de pet flessen blazen zodat ze weer rond worden en de machine ze herkend.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:09
Als je ze deukvrij moet inleveren, dan wordt het helemaal een hopeloze zaak.
De blikjes zijn tegenwoordig van zo dun plaatwerk, dat het vrijwel onmogelijk is om na een boswandeling/dagje strand of wat dan ook, de blikjes ongedeukt bij de supermarkt te krijgen.
Het kraampje bij het bos of de strandtent neemt ze niet terug. In het beste geval komen de blikjes dan in de prullenbak (als die ten minste niet vol zit, zoals gebruikelijk). Weg N*15 cent.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
JukeboxBill schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:09:
De blikjes zijn tegenwoordig van zo dun plaatwerk, dat het vrijwel onmogelijk is om na een boswandeling/dagje strand of wat dan ook, de blikjes ongedeukt bij de supermarkt te krijgen.
Het kraampje bij het bos of de strandtent neemt ze niet terug. In het beste geval komen de blikjes dan in de prullenbak (als die ten minste niet vol zit, zoals gebruikelijk). Weg N*15 cent.
Heel lang geleden al, was ik in een dierentuin in Engeland. Daar kon je je blikjes in een machine leggen, een hendel omhalen, het blikje werd geplet en viel in een plexiglas bak. En daarmee steunde je dan de dierentuin (ik neem aan door de aluminiumwaarde).

Op zich vind ik dat wel een sympathiek idee. Als je op het strand/de parkeerplaats bij het bos zo'n ding neer zet, en de opbrengst komt ten goede aan bos of duinonderhoud, dan zou ik mijn blikje daar wel in doen. Moeten ze natuurlijk wel geld per kilo of per geplet blikje kunnen krijgen...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:28
Ik zag van de week een interview met een boswachter op de veluwe.

Die zei dat er bewust GEEN afvalbakken op de veluwe staan.
En je zag overal papiertjes en koffiebekers.
Het probleem is dus dat er geen afvalbakken staan.

Ik snap best dat je geen open bakken wilt in verband met dieren.
Maar zet dan zoiets neer.
Aan zo'n mooie paal zodat hij niet omgegooid kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBEPRcggTOgz2os-mXrHWDsAKD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6xjBb2Xmns0VwxTZ0DLj4Idy.jpg?f=user_large

Die mensen die het nu in de natuur gooien gaan dat straks echt niet veranderen.
En zeker niet als je je blikje niet kan inleveren waar je het gekocht hebt.

bij die 6 blikjes die ik per jaar verbruik neem ik die 90 cent op de koop toe, die blikjes gaan gewoon in de pmd bak.

Zelf gebruik ik meer kleine pet flesjes, die kun je tenminste afsluiten.
Maar vanuit recycling oogpunt is aluminium een mooier materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:48
JukeboxBill schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:09:
Dat is wel mooi inderdaad. De enige manier om die 15 cent te krijgen is dus als je ze thuis opdrinkt.
Thuis heb ik geen blikken.. want grotere flessen zijn veel goedkoper en op de bank drinken uit blik is pauper( :> )

Ze zijn alleen onderweg echt nuttig, maar dan worden ze zo snel als het kan platgestampt om ze dan in een zakje in de tas te doen.

Extra belasting noemen we het maar. ;)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

FRANQ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:48:
Ik zag van de week een interview met een boswachter op de veluwe.

Die zei dat er bewust GEEN afvalbakken op de veluwe staan.
En je zag overal papiertjes en koffiebekers.
Het probleem is dus dat er geen afvalbakken staan.
Ik denk dat daar een bepaalde onrealistische gedachtegang achter zit, namelijk dat mensen gewoon niks moeten meenemen, en dat de afwezigheid van afvalbakken mensen wel 10x doet nadenken om "gewoon eventjes" de boel in de natuur te dumpen. Men denkt dus dat er een beroep gedaan wordt op de social construct waarbij mensen elkaar controleren op fatsoensnormen.
Plus, het kost natuurlijk geld om afvalcontainers herhaaldelijk te laten legen.

Ik denk dat het juist meer geld kost om verwilderd afval verspreid op te laten ruimen, dan een paar afvalbakken met regelmaat te laten opruimen.
Als je om de zoveel meter afvalbakken neerzet, raken mensen gewend aan het idee dat ze er zijn, en dan lijkt me de kans aanzienlijk kleiner dat het in de natuur terecht komt; immers staat er toch her en der een prullenbak.
Typisch weer een onrealistisch ontmoedigingsbeleid waarbij er van het slechtste van de mens wordt uitgegaan alleen maar omdat ze het geld niet willen betalen om afvalbakken systematisch te laten leegmaken.

Beetje offtopic, maar datzelfde zie je ook met WC's. Werkelijk nergens zijn openbare toiletten in Nederland, terwijl elk mens zijn blaas moet ledigen. Klinkt al bijna een beetje als ontkennen dat we een lichaam hebben dat rotzooi kwijt moet. Je mag al niet naar de WC gaan in een restaurant/café als je niks komt drinken. Mensen zijn het zelf schuld dat ze moeten plassen 8)7 Mensen moeten het maar in hun broek doen en niet zoveel drinken vóórdat ze naar de stad toe komen.

We proberen met man en macht te focussen op iets voorkomen dat onvermijdelijk toch gebeurt en we verzinnen allerlei regeltjes en uitzonderingen om maar niet het meest logische te hoeven doen, namelijk gewoon afvalbakken neerzetten, namelijk gewoon public toilets overal te maken.

Zodra iets geld kost, gaat alle logica overboord, waaronder ook primaire behoeftes :N

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 04-02-2021 13:01 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:28
Sebastiaannn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:29:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk met statiegeld, komt al het geïnde statiegeld op een grote hoop bij een bepaalde organisatie die dan vervolgens aan elke winkel het uitbetaalde statiegeld weer uitkeert? Of kunnen winkels winst en verlies maken op de verschillen tussen geïnd en uitbetaald statiegeld? Wat gebeurt er met de verschillen, waar gaan die naartoe?
Dat gaat naar de Coca cola company.

het statiegeld van de verkochte flessen gaat naar de producenten en importeurs van de flessen. Alleen voor de ingeleverde flessen moeten zij het geld geven aan de Stichting Retourverpakking Nederland (SRN).

https://www.quest.nl/maat...-flessen-niet-ingeleverd/

Een klein zijspoor op dit topic.
1 juli 2021 wordt statiegeld op kleine plastic flesjes ingevoerd.
https://www.rijksoverheid...es-voor-minder-zwerfafval

Ik denk dat blikjes erg snel gaan uitsterven.
Plastic petflesjes van een halve liter zijn veel praktischer om leeg weer in je tas te stoppen en ook om in te zamelen.

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 04-02-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50
FRANQ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Ik denk dat blikjes erg snel gaan uitsterven.
Plastic petflesjes van een halve liter zijn veel praktischer om leeg weer in je tas te stoppen en ook om in te zamelen.
Dat dus, wij gaan op werk direct over op 0,5 liter plastic flesjes ipv de 0,33 liter blikjes. Voor de Red Bull drinkers wordt nog naar een oplossing gezocht, maar ik begreep van de leverancier dat er nogsteeds glazen flesjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat daar een bepaalde onrealistische gedachtegang achter zit, namelijk dat mensen gewoon niks moeten meenemen, en dat de afwezigheid van afvalbakken mensen wel 10x doet nadenken om "gewoon eventjes" de boel in de natuur te dumpen. Men denkt dus dat er een beroep gedaan wordt op de social construct waarbij mensen elkaar controleren op fatsoensnormen.
Ik zie liever geen afvalbakken in de openbare ruimten. Naast de stank-, hygiëne en ongedierte problemen die dit oplevert, normaliseert dit het consumeren van eten en drinken in openbare ruimten. En daar zit nogal een gevolg aan vast: omdat veel mensen het normaal vinden in de openbare ruimten te eten verblijven ze ook nog eens langer in de openbare ruimte dan ze anders zouden doen. Hierdoor zijn plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken altijd erg druk. Mensen gaan niet een half uurtje lopen in bos of duin, maar ze gaan de hele ochtend, picknicken in de middag en blijven dan nog een paar uurtjes. Dat is niet iets wat we moeten faciliteren. Natuur- en rustbeleving is voor iedereen, maar niet als gratis dagvullende activiteit met door de belastingbetaler gesponsorde afvalbakken en toiletten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
ari3 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 03:10:
Ik zie liever geen afvalbakken in de openbare ruimten. Naast de stank-, hygiëne en ongedierte problemen die dit oplevert, normaliseert dit het consumeren van eten en drinken in openbare ruimten. En daar zit nogal een gevolg aan vast: omdat veel mensen het normaal vinden in de openbare ruimten te eten verblijven ze ook nog eens langer in de openbare ruimte dan ze anders zouden doen. Hierdoor zijn plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken altijd erg druk. Mensen gaan niet een half uurtje lopen in bos of duin, maar ze gaan de hele ochtend, picknicken in de middag en blijven dan nog een paar uurtjes. Dat is niet iets wat we moeten faciliteren. Natuur- en rustbeleving is voor iedereen, maar niet als gratis dagvullende activiteit met door de belastingbetaler gesponsorde afvalbakken en toiletten.
Dus, natuur is er alleen om doorheen te lopen? Vreemde redenatie. Als het de moeite waard is, mag je er toch best tijd aan besteden? Je hebt ook mensen die andere dingen leuker vinden dan wandelen, zoals picknicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
In Duitsland wordt onderscheid gemaakt tussen herbruikbare PET flessen en glazen potten en eenmalige plastic flessen en blikjes. Die tweede groep wordt aan de hand van de barcode gescand en gelijk na het inleveren die de machine vernietigd. Een deukje meer of minder maakt dan ook niet uit zolang de barcode nog leesbaar is.
Mooie van het systeem is dat je alle soorten verpakkingen in alle winkels kan inleveren, dus een fles van de Rewe bij de Lidl.

Blijf toch benieuwd hoe ze dit bij ons gaan oplossen (hoop eigenlijk op 1 Europees systeem, in de schuur staan nog genoeg flesjes vd vakantie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]
Ik zie liever geen afvalbakken in de openbare ruimten.
In een ideale wereld gooit niemand zijn afval op straat/in de natuur ongeacht of er vuilnisbakken zijn of niet. De realiteit is echter dat het toch gebeurt en dat consequent handhaven geen oplossing is omdat we de middelen ervoor niet beschikbaar willen maken.

De tussenoplossing (vuilnisbakken) zodat het in ieder geval enigszins opgeruimd wordt is daarin natuurlijk een redelijke middenweg.
Hierdoor zijn plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken altijd erg druk.
Komt dat door de vuilnisbakken of door het feit dat de plekken simpelweg de moeite zijn om te bezoeken?
Natuur- en rustbeleving is voor iedereen, maar niet als gratis dagvullende activiteit met door de belastingbetaler gesponsorde afvalbakken en toiletten.
De persoon die er van geniet is natuurlijk in veel gevallen ook een belastingbetaler, betalen ze alsnog er zelf voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als ik bij de loempiakraam een blikje cola d'r bij koop (en ik moet statiegeld betalen), dan wil ik die daar ook weer kunnen inleveren.
Is plastic overigens niet slechter voor de natuur?

En als ik vanuit thuis een blikje meeneem; maak ik die eigenlijk alleen open in de buurt van een prullenbak.
Maar eigenlijk zou ik eerder een flesje meenemen; want hersluitbaar en kan dus zo terug de tas in. En dat maakt het thuis verzamelen en terugleveren naar supermarkt (of hergebruiken) een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:33
Ik blijf het ook een rare constructie vinden. Helemaal eens dat we moeten recyclen en onze groep moeten opruimen, maar ben bang dat blikjes daar een stuk minder geschikt voor zijn, vooral afhankelijk van waar je het kan inleveren en in welke vorm.

Klei gemaakt en bij elk punt waar je ze kan kopen lijkt mij het makkelijkste / beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hier ook niet blij met statiegeld op blikjes. Hoe moet ik die nou weer gaan opslaan 8)7. Zeker die 250ml blikjes deuken ontzettend snel en dan zul je weer zien dat de machine het niet goed vindt. Nou drink ik goddank niet zoveel uit blik maar soms is het makkelijk, bijvoorbeeld even een 6pack bier meenemen i.p.v. breekbare glazen flesjes. Nou, volgens mij weten we allemaal hoe erg dat gaat meuren, dat ga ik zeker niet opslaan in huis. Ik hoop dat producenten gewoon alles in pet flesjes gieten want dat is nog altijd een beter alternatief voor glas/blik, als je het dan toch moet inleveren.

Zit trouwens ook te denken hoe irritant dit gaat worden voor de horeca. Menig snackbar serveert blikjes drinken, soms zelfs wat minder luxe restaurants, en vergeet clubs/kroegen niet die red-bull verkopen. Gaan die 15 cent extra vragen of schenken ze nu alles maar gewoon uit en verzamelen het afval zelf om terug te brengen?

[ Voor 21% gewijzigd door Thomas op 14-02-2021 10:18 ]

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.