Wat een ergerlijke situatie vind ik dit. Ik heb een ontzettende hekel aan statiegeld terugbrengen, ik doe bijna al mijn boodschappen op de fiets en rechtstreeks uit werk. Ik koop daarom al zo min mogelijk petflessen, gelukkig drink ik zo goed als geen frisdrank. Heb een sodastream gekocht zodat ik ook voor prikwater niets hoef in te leveren. Lege speciaalbierflesjes gaan hier al de glasbak in, zeker omdat voor de helft toch al geen statiegeld gerekend wordt wil ik voor die paar centen hier thuis geen verzameling lege bierflesjes aanleggen.
Maar ik heb altijd wel een paar blikjes/flesjes fris/sap in huis zodat ik mijn bezoek een frisdrank kan aanbieden. Ik kan je vertellen dat ik die vijf tot tien blikjes per maand hier niet ga bewaren tot ik een keertje in de gelegenheid ben om die mee te nemen naar de supermarkt, vieze handen te krijgen van die plakkerige suikerzooi die eruit is gelekt, een plastic tasje van 30 cent kan weggooien omdat ie vol drap zit. Om 1 euro te verdienen.
En ik kan me eigenlijk ook bijna niet voorstellen dat iemand anders dat wel gaat doen. Volgens mij moet je wel hele grote hoeveelheden drankjes in blik consumeren voordat dat inleveren de moeite waard gaat zijn. En blikjes zijn juist bij uitstek geschikt voor incidentele consumptie, denk dat maar weinig huishoudens liever 5 blikjes cola per dag drinken dan een petfles leeggieten. En ze zijn geschikt voor onderweg, lange autoritten, dagjes strand etc, situaties waarin je niet met je afval wil blijven rondzeulen maar deze in de prullenbak wil kunnen gooien. Dan gaat die 15 cent je ook niet overhalen om je lekkende blikje de hele dag mee te blijven te zeulen.
De hangjongeren die hun zooi achterlaten zullen in ieder geval niks geven om het statiegeld, zo'n blikje redbull is toch al belachelijk duur. En voor die tokkies die het nu stoer vinden om hun afval te dumpen wordt het alleen maar stoerder als ze ook nog eens niks geven om die 15 cent. En ze kunnen ze niet mee naar huis nemen, moeten natuurlijk verborgen houden voor hun moeder hoeveel redbull ze drinken. Kunnen ze niet gewoon alleen op energiedrankjes statiegeld heffen, dat is toch het enige wat die figuren drinken. Dan nog een speciale belasting op redbull waarvan de opbrengst wordt gebruikt voor het schoonhouden van de natuur, laat dat rijke kutbedrijf met hun ongezonde verslavende rotzooi en manipulatieve marketing maar betalen.
Volgens
deze bron worden er jaarlijks 2,1 miljard blikjes verkocht in Nederland, daar zal 315 miljoen euro statiegeld voor betaald worden. Zij denken dat 36 tot 52 miljoen euro daarvan niet ingeleverd gaat worden. Zou er echt maar maximaal 15 procent van de blikjes niet ingeleverd worden? Misschien gebruiken mensen blikjes op een andere manier dan ik, of zal er dan een cultuuromslag komen. Maar ik denk dat het gedeelte blik dat niet ingeleverd wordt juist grotendeels dezelfde blikjes zijn die nu ook al worden achtergelaten.
Hoe gaat het dan toch 70 tot 90 procent minder zwerfafval opleveren? Leuk dat je in Berlijn een leeg blikje in de lucht kan gooien en dat een zwerver 'em opvangt om in z'n levensonderhoud te voorzien maar ik zie hier in Utrecht al bijna geen daklozen meer in het straatbeeld. Of zouden die dan netjes de hangplekken gaan patrouilleren om de blikjes in te zamelen? En mensen die nu al blikjes op strand/in de natuur achterlaten... Die zijn volgens mij nu al te hopeloos om voor 15 cent te veranderen.
Misschien kan iemand mij uitleggen waarom dit wel een goed idee is, ik ben benieuwd want ik zie het even niet. In mijn beleving ga ik straks een euro per maand in een systeem pompen wat weinig oplevert en voor een hoop gedoe zorgt.
Serieus ik heb eigenlijk nog liever dat ze alle blikjes gewoon 15 cent duurder maken en die 315 miljoen aan opbrengsten gebruiken voor betere verwerking van afvalstromen, meer prullenbakken op meer locaties die vaker geleegd worden, betere afvalscheiding etc. En laat die frisdrankbedrijven maar eens verantwoordelijkheid nemen voor de berg afval die ze over de wereld uitstorten waar ze rijk aan worden.
Ik hoop dat kleine porties frisdrank in een nieuwe form-factor verkocht gaan worden, dat er wat innovatie komt om dat milieuvriendelijker te maken. En ondertussen ga ik tegen die tijd mijn blikjesconsumptie maar minimaliseren, gewoon zodat ik mezelf niet zit te ergeren door 15 cent in de prullenbak te gooien.