Ben benieuwd wat straks de “regels” zijn rond inleveren. Mag je straks élk blikje inleveren, of alleen het blikje wat je ook zelf gekocht hebt en waar je een bonnetje van hebt (zoals in Duitsland in de begindagen van het statiegeld-op-blik-systeem)? En mogen ze platgetrapt of moeten ze juist in “nette staat” blijven? Kortom, kan een liefhebber een rondje park doen na een drukke zomerdag en daarmee wat tientjes bij elkaar harken, of is het statiegeld in parktijk alleen iets waar straks grote gezinnen of grootgebruikers gebruik van maken die wekelijks hele tientallen blikjes wegwerken?
Gewoon een keer erop stampen werkt ook prima, hoef je niet zo'n ding aan te schaffen.p.d.akkerman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:14:
De grote hamvraag voor mij is,
Moet je de blikjes heel inleveren of mag je ze ook indrukken.
Wordt hoe dan ook een kleffe plakkerige zooi
(Als je ze als nette burger apart verzameld)
Dit is wel een mooie oplossing:
[Afbeelding]
Dat zou dan wel weer een heel positieve ontwikkeling zijn ja. Maar verder tik ik hier ook de nodige blikjes weg, als ik die niet omspoel dan is het een plakbende en als ik ze niet klein mag maken dan wordt het helemaal lastig met inleveren. Moet ik weer plastic tasjes zien te regelen om in mijn rugtas te stoppen, en als je onderweg een keer een blikje koopt is het ellende. Maar goed als het noodzakelijk is dan is het niet anders.Valorian schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:51:
Ben benieuwd wat straks de “regels” zijn rond inleveren. Mag je straks élk blikje inleveren, of alleen het blikje wat je ook zelf gekocht hebt en waar je een bonnetje van hebt (zoals in Duitsland in de begindagen van het statiegeld-op-blik-systeem)? En mogen ze platgetrapt of moeten ze juist in “nette staat” blijven? Kortom, kan een liefhebber een rondje park doen na een drukke zomerdag en daarmee wat tientjes bij elkaar harken, of is het statiegeld in parktijk alleen iets waar straks grote gezinnen of grootgebruikers gebruik van maken die wekelijks hele tientallen blikjes wegwerken?
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Tientjes? Nou.. Even rekenen 1 tientje statiegeld van de grond rapen, 15ct voor een blikje van 50cl.Valorian schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:51:
10 euro delen door 0,15 euro = 67 blikjes van een halve liter. Vuilniszak van 35 liter, passen 70 halve liters in, als ze heel zijn, maar zo netjes krijg je ze er niet in een vuilniszak, dus heb je daar zeker 2 vuilniszakken voor nodig.
Succes met je buk geluk
[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 14-02-2021 18:37 ]
Ey!! Macarena \o/
Voor de goede orde: ik was niet van plan om zelf de blikjes te gaan rapenRaZ schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:01:
[...]
Tientjes? Nou.. Even rekenen 1 tientje statiegeld van de grond rapen, 15ct voor een blikje van 50cl.
10 euro delen door 0,15 euro = 67 blikjes van een halve liter. Vuilniszak van 35 liter, passen 70 halve liters in, als ze heel zijn, maar zo netjes krijg je ze er niet in een vuilniszak, dus heb je daar zeker 2 vuilniszakken voor nodig.
Succes met je buk geluk
***members only***
Verder is het 0,5 liter voorbeeld natuurlijk wat flauw, want die worden veel minder verkocht dan de kleinere blikjes volgens mij. Maar eens, het is geen vetpot, geen idee of mensen zich er toe laten verleiden.
Zelf vind ik bierflesjes terugbrengen zelfs al teveel gedoe. Enige reden dst ik het wel doe is vanwege duurzaamheid, maar voor die paar ct vind ik het elke keer weer een gehannes en plakzooi en erger ik mij aan alle rejects (zeker met speciaalbier zie je vaak slecht of ze nu wel of geen statiegeld hebben).
Heb ook wel eens “heitje voor karweitje”-kinderen langs de deur gehad, die kregen krat met lege bierflesjes mee, zij blij, ik blij
Ik vrees dat platgestampt blik straks niet voor statiegeld in aanmerking komt.mark-k schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:04:
[...]
Gewoon een keer erop stampen werkt ook prima, hoef je niet zo'n ding aan te schaffen.
Anoniem: 1441478
ik denk het wel hoor, ze hergebruiken die blikjes niet of zo.Valorian schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:00:
[...]
Ik vrees dat platgestampt blik straks niet voor statiegeld in aanmerking komt.
Waarom zou dat niet mogen? Een plastic fles hoeft ook niet meer in zijn originele vorm te zijn (mag ingedeukt zijn etc)Valorian schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:00:
[...]
Ik vrees dat platgestampt blik straks niet voor statiegeld in aanmerking komt.
Hooguit wordt het herkennen door het apparaat wat lastig, maar dan kan je altijd nog een medewerker aanspreken.
En in het ergste geval gooi je hem gewoon in de vuilnisbak. Vergeet niet dat inleveren niet verplicht is, je mag hem ook gewoon in de vuilnisbak gooien. Net zoals je een PET-fles ook niet per se in hoeft te leveren, die mag je ook gewoon bij het afval gooien (goede categorie uiteraard).
Virussen? Scan ze hier!
Omdat plastic flessen worden hergebruikt? Die blikjes niet, de statiegeld is alleen maar om straatafval te verminderen, niet om ze te hergebruiken.wildhagen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:20:
[...]
Waarom zou dat niet mogen? Een plastic fles hoeft ook niet meer in zijn originele vorm te zijn (mag ingedeukt zijn etc)
@wildhagen @Anoniem: 1441478
Ik hoop dat platgetrapt ook gewoon mag ja. Maar herinner mij van Duitsland bijv nog dat in de begindagen van blikrecycling bijv alléén herkenbare blikken mochten worden ingeleverd, en je tot overmaat van ramp ook nog bonnetje moest hebben van de aankoop én je alleen in de winkel van aankoop mocht inleveren. Dat was een drama (gelukkig inmiddels aangepast). Hopelijk doet NL het in één keer goed met de invoering, maar dat zullen we moeten afwachten.
Ik hoop dat platgetrapt ook gewoon mag ja. Maar herinner mij van Duitsland bijv nog dat in de begindagen van blikrecycling bijv alléén herkenbare blikken mochten worden ingeleverd, en je tot overmaat van ramp ook nog bonnetje moest hebben van de aankoop én je alleen in de winkel van aankoop mocht inleveren. Dat was een drama (gelukkig inmiddels aangepast). Hopelijk doet NL het in één keer goed met de invoering, maar dat zullen we moeten afwachten.
Blik kan ook worden hergebruikt natuurlijk. Niet per se als nieuwe blikjes, maar weer voor andere doeleinden.Anoniem: 1441478 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:28:
[...]
Omdat plastic flessen worden hergebruikt? Die blikjes niet, de statiegeld is alleen maar om straatafval te verminderen, niet om ze te hergebruiken.
Omsmelten en opnieuw het proces in enzo.
Virussen? Scan ze hier!
Niet bij de automaat van de Albert Heijn hoor. Mijn flessen gooi ik in een tas, dop er netjes op. 500 meter lopen door de kou, en ze trekken vacuum. De embalageautomaat weigert ze in te nemen. Dop los draaien, ding komt weer terug in z'n normale vorm, dop er weer op. Voila, dan wordt ie gewoon ingenomen.wildhagen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:20:
[...]
Waarom zou dat niet mogen? Een plastic fles hoeft ook niet meer in zijn originele vorm te zijn (mag ingedeukt zijn etc)
Hooguit wordt het herkennen door het apparaat wat lastig, maar dan kan je altijd nog een medewerker aanspreken.
En in het ergste geval gooi je hem gewoon in de vuilnisbak. Vergeet niet dat inleveren niet verplicht is, je mag hem ook gewoon in de vuilnisbak gooien. Net zoals je een PET-fles ook niet per se in hoeft te leveren, die mag je ook gewoon bij het afval gooien (goede categorie uiteraard).
Maarja, waar jij woont hebben ze denk ik geen Albert Heijn ?
Ey!! Macarena \o/
Dat is zo maar we hadden het over platgetrapte blikjes, waarom dat wel of niet zou mogen.wildhagen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:30:
[...]
Blik kan ook worden hergebruikt natuurlijk. Niet per se als nieuwe blikjes, maar weer voor andere doeleinden.
Omsmelten en opnieuw het proces in enzo.
Ik ga idd niet bij de Albert Heijn, mij veel te duur (zacht uitgedrukt)RaZ schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:40:
[...]
Niet bij de automaat van de Albert Heijn hoor. Mijn flessen gooi ik in een tas, dop er netjes op. 500 meter lopen door de kou, en ze trekken vacuum. De embalageautomaat weigert ze in te nemen. Dop los draaien, ding komt weer terug in z'n normale vorm, dop er weer op. Voila, dan wordt ie gewoon ingenomen.
Maarja, waar jij woont hebben ze denk ik geen Albert Heijn ?Of je hebt er al een winkelverbod
Ik pak de Jumbo wel, dat emballage-apparaat eccepteert eigenlijjk 99 procent van mijn flessen wel, zelfs als ze ingedeukt zijn. En die ene keer dat hij er één weigert, idd ff de dop eraf en erop en hij doet het alsnog.
Virussen? Scan ze hier!
Anoniem: 472287
Beetje logica afkijken van landen die al statiegeld hebben op blikjes: een platgestampt blikje kan natuurlijk nooit herkend worden door de automaat.Anoniem: 1441478 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:16:
[...]
ik denk het wel hoor, ze hergebruiken die blikjes niet of zo.
Hier in finland doodnormaal.
Blikjes moeten gewoon in OK staat zijn. Deuken e.d. mag maat streepjescode moet leesbaar zijn. Buitenlandse blikjes neemt de automaat wel in maar krijg je geen statiegeld voor.
Want, statiegeld is natuurlijk "borg". Je krijgt het alleen voor blikjes waar die borg ook voot afgegeven is.
Dit is allemaal geen rocketscience jongens.
Over raketwetenschap gesproken, landen schrijf je met een hoofdletter. En eerlijk is eerlijk, ik heb er niet echt bij stil gestaan dat die lege blikjes ook echt in een statiegeldapparaat ingeleverd moesten worden. Gelukkig drink ik zelden uit een blikje.Anoniem: 472287 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:49:
[...]
Beetje logica afkijken van landen die al statiegeld hebben op blikjes: een platgestampt blikje kan natuurlijk nooit herkend worden door de automaat.
Hier in finland doodnormaal.
Blikjes moeten gewoon in OK staat zijn. Deuken e.d. mag maat streepjescode moet leesbaar zijn. Buitenlandse blikjes neemt de automaat wel in maar krijg je geen statiegeld voor.
Want, statiegeld is natuurlijk "borg". Je krijgt het alleen voor blikjes waar die borg ook voot afgegeven is.
Dit is allemaal geen rocketscience jongens.
Nou passen er meerdere lege (frisdank) blikjes in een vuilniszak op het moment dat je ze plat 'stampt'. Krijg je voor zo'n platgestampt blikje ook nog statiegeld?
Ik lever nu m'n frisdrank blikjes, als ik ze heb, hier gewoon in middels de PMD zakken hier in de gemeente, ook als ik ze onderweg bij een tankstation gekocht heb. Hoe moeilijk kan 't zijn, zelfde geldt voor de conserven blikken waar fabrikanten van groenten d'r spullen in verpakken. Die laatste gooien we ook allemaal thuis weg in de PMD zak óf worden middels magnetisme uit 't restafval geplukt, toch?
Ik lever nu m'n frisdrank blikjes, als ik ze heb, hier gewoon in middels de PMD zakken hier in de gemeente, ook als ik ze onderweg bij een tankstation gekocht heb. Hoe moeilijk kan 't zijn, zelfde geldt voor de conserven blikken waar fabrikanten van groenten d'r spullen in verpakken. Die laatste gooien we ook allemaal thuis weg in de PMD zak óf worden middels magnetisme uit 't restafval geplukt, toch?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Die platgetrapte blikjes kun je meestal alleen inleveren in landen waar die dingen van aluminium zijn. Met een magneet het blik er tussenuit vissen en de rest per kilo.
Aluminium en een magneet.... Dat werkt niet écht goed samen, meestalSymbolicFrank schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:24:
Die platgetrapte blikjes kun je meestal alleen inleveren in landen waar die dingen van aluminium zijn. Met een magneet het blik er tussenuit vissen en de rest per kilo.
Een conserven 'blik' is staal, een blikje voor drank is idd aluminium
Je vist met die magneet natuurlijk de stalen blikjes er uit. Die kun je natuurlijk ook per kilo doen, maar die zijn natuurlijk een stuk goedkoper. Je hebt alleen stalen blikjes voor drank in de landen die bij de introductie hoogwaardig staal hadden. In de rest van de wereld zijn ze van aluminium. Dat is een stuk duurder, maar makkelijk te verwerken. Alhoewel je die hier ook wel eens tegen komt, maar dat is zeldzaam.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:26:
[...]
Aluminium en een magneet.... Dat werkt niet écht goed samen, meestal
[ Voor 4% gewijzigd door SymbolicFrank op 14-02-2021 17:37 ]
Loop maar eens met een magneet door de lokale supermarkt en kijk daar op welke blikjes drank je magneet blijft 'plakken'.SymbolicFrank schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:35:
[...]
Je vist met die magneet natuurlijk de stalen blikjes er uit. Die kun je natuurlijk ook per kilo doen, maar die zijn natuurlijk een stuk goedkoper. Je hebt alleen stalen blikjes in de landen die bij de introductie hoogwaardig staal hadden. In de rest van de wereld zijn ze van aluminium. Alhoewel je die hier ook wel eens tegen komt, maar dat is zeldzaam.
Om je uit die droom te helpen: Ook hier in de EU weten de bedrijven echt goed dat AL(uminium) goedkoper is dan een FE / Staal variant.
Ik zie er eigenlijk alleen heil in als ik de blikjes geplet kan inleveren. Moet niet zo moeilijk zijn dmv beeldherkenning en gewicht een geplet blikje te detecteren en te onderscheiden van ander afval.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Blikjes moeten heel zijn en leesbaar(barcode)Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:20:
Nou passen er meerdere lege (frisdank) blikjes in een vuilniszak op het moment dat je ze plat 'stampt'. Krijg je voor zo'n platgestampt blikje ook nog statiegeld?
De automaat slaat ze plat voor vervoer.
Je went er snel zat aan. Alle scandinavische huishoudens hebben een doos of tas ergens in de kast staan waar de lege blikjes in gaan voordat ze de automaat in gaan.evilution schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:40:
Ik zie er eigenlijk alleen heil in als ik de blikjes geplet kan inleveren. Moet niet zo moeilijk zijn dmv beeldherkenning en gewicht een geplet blikje te detecteren en te onderscheiden van ander afval.
Eh? Ik zou het zelf nog maar eens goed proberen. Of woon je in de VS of zo? En aluminium is een stuk duurder dan staal.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:38:
Loop maar eens met een magneet door de supermarkt en kijk daar op welke blikjes drank je magneet blijft 'plakken'.
Om je uit die droom te helpen: Ook hier in de EU weten de bedrijven echt goed dat AL(uminium) goedkoper is dan een FE / Staal variant.
Ja, zal wel. Maar neemt ruimte in en stinkt. Blikjes zijn niet goed leeg te maken zonder te spoelen, itt tot een fles waar vaak nog een dop op zit.Anoniem: 472287 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:41:
[...]
Je went er snel zat aan. Alle scandinavische huishoudens hebben een doos of tas ergens in de kast staan waar de lege blikjes in gaan voordat ze de automaat in gaan.
Je zou dit kunnen stimuleren door innovatieve tech oplossingen. Zoals gezegd, beeldherkenning, gewicht, eventueel materiaaldetectie.
Hoe makkelijker voor de consument, hoe groter het draagvlak. De kosten en ongemak van vergroening liggen sowieso al onevenredig bij de burger/consument.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik woon als Nederlander gewoon in NL en ik heb hier nu, as we speak, een leeg blikje 'Grolsch' in m'n handen. Magneet 'sais no'SymbolicFrank schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:47:
[...]
Eh? Ik zou het zelf nog maar eens goed proberen. Of woon je in de VS of zo? En aluminium is een stuk duurder dan staal.
Ik weet niet beter dan dat ze hier van staal zijn. Maar ik heb het net zelf ook geprobeerd (meten is weten) en mijn magneet blijft aan de blikjes plakken. Misschien heb je een buitenlandse restpartij of zo? Je kunt het verschil ook heel goed voelen, zowel aan de buitenkant als wanneer je ze indeukt.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:51:
Ik woon gewoon in NL en ik heb hier nu, as we speak, een blikje 'Grolsch' in m'n handen. Magneet 'sais no'
Of misschien een partij voor de Amerikaanse markt?
[ Voor 4% gewijzigd door SymbolicFrank op 14-02-2021 17:55 ]
Misschien moeten we als 'consumenten' dus maar eens gaan eisen dat dit soort simpele zaken gemakkelijk achteraf te scheiden gaan worden door het verplicht stellen van bepaalde materialen tijdens productie.SymbolicFrank schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:54:
[...]
Ik weet niet beter dan dat ze hier van staal zijn. Maar ik heb het net zelf ook geprobeerd (meten is weten) en mijn magneet blijft aan de blikjes plakken. Misschien heb je een buitenlandse restpartij of zo? Je kunt het verschil ook heel goed voelen, zowel aan de buitenkant als wanneer je ze indeukt.
Blik =! Blik
Alsof staal altijd magnetisch is, RVS bijvoorbeeld niet.
Volgens mij gebruiken ze ook verschillende materialen in een blikje, Cola blikjes zijn aan de onderkant vaak wel magnetisch.
Volgens mij gebruiken ze ook verschillende materialen in een blikje, Cola blikjes zijn aan de onderkant vaak wel magnetisch.
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 14-02-2021 18:05 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ze scheiden aluminium trouwens meestal ook met een magneet: ijzer plakt er aan vast, maar aluminium springt weg.
[YouTube: Sorteerinstallatie PMD Rotterdam (lange versie) | SUEZ Nederland]
[YouTube: Sorteerinstallatie PMD Rotterdam (lange versie) | SUEZ Nederland]
Je betaalt toch eerst dat statiegeld zelf?Hackus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:52:
[...]
Dat levert je eigen vermogen op, wat je kwijt raakt als je het blikje weggooit.
Of wil je vanaf nu de "gratis" blikjes nog gaan opsparen?
Lekker doen zou ik zeggen! Ben wel benieuwd hoeveel blikjes je drinkt dan, om er serieus wat aan over te houden zegmaar...
Als je echt winst wil maken kan je beter helemaal geen blikjes drinken kopen. Een fles of iets anders is bijna altijd goedkoper toch?
En wat als ze straks een speciale QR/barcode introduceren voor de inname?
Kwaad kan het niet, weggooien kan altijd nog ja... Maar dit klinkt voor mij echt als cheapskaten...
Wat ik in Duitsland (vooral Berlijn) veel zag, dat mensen het blikje lieten staan. Er was altijd wel een zwerver/dakloze dit het weghaalde, soort fooi voor die groep mensen. Vaak kon je het lege blikje ook zo aan ze geven, zeker in bepaalde buurten/stations.
Zij leverden het in, en haalden er dan vast weer nieuw bier van (denk ik)...
Ja, dat zal het zijn: hoogwaardig RVS. Wel duurder, maar dan kun je er mooi motiefjes in persen.fsfikke schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:02:
Alsof staal altijd magnetisch is, RVS bijvoorbeeld niet.
[ Voor 4% gewijzigd door SymbolicFrank op 14-02-2021 18:20 ]
Precies, zelfs prullenbakken worden in grote steden gemiddeld elke 5 minuten doorzocht op statiegeldflessen/blikjes. Er zijn zelfs acties om mensen aan te sporen statiegeldflessen gewoon naast de prullenbak te zetten.GeeEs schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:08:
[...]
Wat ik in Duitsland (vooral Berlijn) veel zag, dat mensen het blikje lieten staan. Er was altijd wel een zwerver/dakloze dit het weghaalde, soort fooi voor die groep mensen. Vaak kon je het lege blikje ook zo aan ze geven, zeker in bepaalde buurten/stations.
Ik ben blij dat Nederland eindelijk eens wakker is geworden en niet langer in de sprookjes van de industrie geloofd dat het probleem magisch zal verdwijnen. Freiwillige selbstverpflichtung noemen ze dat in Duitsland, en het werkt niet. Jammer dat de de lobby er in Nederland toch aardig wat jaren tijd mee hebben kunnen kopen. Ze hadden de plannen gewoon meteen moeten maken destijds: 'Vanaf 2020 statiegeld tenzij jullie laten zien dat het dan niet meer nodig is.'
Stinkt totaal niet, fabeltjes. Het theoretisch ongemak dat je nu schetst is vele malen hoger dan de praktijk.evilution schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:50:
[...]
Ja, zal wel. Maar neemt ruimte in en stinkt. Blikjes zijn niet goed leeg te maken zonder te spoelen, itt tot een fles waar vaak nog een dop op zit.
Je zou dit kunnen stimuleren door innovatieve tech oplossingen. Zoals gezegd, beeldherkenning, gewicht, eventueel materiaaldetectie.
Hoe makkelijker voor de consument, hoe groter het draagvlak. De kosten en ongemak van vergroening liggen sowieso al onevenredig bij de burger/consument.
Paar blikjes bewaren in een tas en samen met de petflessen in dezelfde automaat rammen waar je toch al staat.
Wat is je leven toch zwaar zeg.
Ik zit er eigenlijk helemaal niet op te wachten dat zwervers of andere 'goudzoekers' de PMD zakken óf afvalcontainers op straat leeg gooien om daar misschien een leeg 'blikje' in te kunnen gaan vinden?fsfikke schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:20:
[...]
Precies, zelfs prullenbakken worden in grote steden gemiddeld elke 5 minuten doorzocht op statiegeldflessen/blikjes. Er zijn zelfs acties om mensen aan te sporen statiegeldflessen gewoon naast de prullenbak te zetten.
Ik ben blij dat Nederland eindelijk eens wakker is geworden en niet langer in de sprookjes van de industrie geloofd dat het probleem magisch zal verdwijnen. Freiwillige selbstverpflichtung noemen ze dat in Duitsland, en het werkt niet. Jammer dat de de lobby er in Nederland toch aardig wat jaren tijd mee hebben kunnen kopen. Ze hadden de plannen gewoon meteen moeten maken destijds: 'Vanaf 2020 statiegeld tenzij jullie laten zien dat het dan niet meer nodig is.'
Als ik / iemand die €0,15 per blikje niet de moeite waard vind om er voor terug naar de supermarkt te rijden dan komt dat zelfde blikje van nú nog steeds in de PMD óf restafval route terecht.
Alu is vaak duurder dan gewoon staal ja. Maar in gewoon staal kan je weer geen drankjes verpakken. Zal idd wel een RVS soort zijn, of in ieder geval een erg goede staal legering, met nog een coating. (roest enzo wil je niet).SymbolicFrank schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:47:
[...]
Eh? Ik zou het zelf nog maar eens goed proberen. Of woon je in de VS of zo? En aluminium is een stuk duurder dan staal.
Aan de andere kant... Blikjes zijn sowieso al een relatief dure manier van drank verpakken, en de fabrikant rekent dat gewoon door in het product. De kosten van het verpakkingsmateriaal zijn vaak helemaal niet zo boeiend, zeker niet voor de luxe merken. De klant betaalt dat gewoon extra.
Een blikje is overigens echt vrijwel niks. De wand is extreem dun, de vorm en vulling maakt een blikje sterk. Materiaalkosten van het Alu zijn ook echt heel weinig vermoed ik.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 14-02-2021 18:41 ]
Is dat een vraag? Prima toch dat je daar niet op zit te wachten. Ik zit niet te wachten op aliens die me ontvoeren voor gekke experimenten.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:29:
[...]
Ik zit er eigenlijk helemaal niet op te wachten dat zwervers of andere 'goudzoekers' de PMD zakken óf afvalcontainers op straat leeg gooien om daar misschien een leeg 'blikje' in te kunnen gaan vinden?
Ik ben er niet zo bang voor ook. Niet voor aliens en niet voor zwervers die de inhoud van PMD containers over straat gooien. Dat is in landen waar al jaren statiegeld op blikjes zit iig totaal geen issue.
Maar je snapt hopelijk dat het statiegeld niet ingevoerd wordt voor blikjes die nu al recycled worden.
[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 14-02-2021 19:01 ]
Nope, hier in Berlijn gebeurt dat helemaal niet.fsfikke schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:58:
[...]
Ik ben er niet zo bang voor ook. Niet voor aliens en niet voor zwervers die de inhoud van PMD containers over straat gooien. Dat is in landen waar al jaren statiegeld op blikjes zit iig totaal geen issue.
Hello. Is it me you're looking for?
Voor zover ik weet, begonnen conserven hier in Europa (in Frankrijk, Napoleon zocht een goede manier om soldaten van voedsel te voorzien). Rond de tijd dat drankblikjes op de markt verschenen, was er in de VS geen hoogwaardige staalindustrie meer en gingen zij met aluminium aan de slag. Hier in Europa wel (Hoogovens en zo) en het lag voor de hand om dat op dezelfde manier te doen als andere voedselverpakkingen.GeeEs schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:39:
Een blikje is overigens echt vrijwel niks. De wand is extreem dun, de vorm en vulling maakt een blikje sterk. Materiaalkosten van het Alu zijn ook echt heel weinig vermoed ik.
Het is dan altijd hoogwaardig staal, het moet gelijkmatig vervormen en het mag niet scheuren tijdens het platdrukken, om akelige ongelukken te voorkomen. Met een coating, zoals jij al zei, om roest te voorkomen. Meestal van plastic, voor de luxe blikjes soms (gesputterd?) aluminium. RVS met een hoog nikkelgehalte kun je vaak rechtstreeks gebruiken en laat zich ook mooi vervormen, zodat je er motiefjes in kunt persen zoals bij die dure blikjes bier die langer koud blijven. Dat is wel een stuk duurder.
Maar inderdaad, voor de luxe merken zal dat weinig uitmaken. En dan weet je zeker dat de smaak goed blijft.
Waarom zou je het huidige 'recycle' systeem voor blik dan aan willen passen als er toch niets veranderd qua verwerken van 't afval-materiaal of überhaupt het probleem het probleem laat van de fabrikanten van de inhoud daarvan?fsfikke schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:58:
[...]
Is dat een vraag? Prima toch dat je daar niet op zit te wachten. Ik zit niet te wachten op aliens die me ontvoeren voor gekke experimenten.
Maar je snapt hopelijk dat het statiegeld niet ingevoerd wordt voor blikjes die nu al recycled worden.
Dit hele 'spel' gaat, volgens mij, alleen over zwerfafval en daar kun je alléén de consument aansprakelijk voor stellen, de consument 'flikkert' 't spul achteloos in de vrije natuur en niet in een daarvoor geschikte afvalbak.
[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 14-02-2021 19:26 ]
Dat klopt, dus of we huren 10.000 extra BOA’s in om mensen beter te controleren, of we geven mensen een prikkel om hun gedrag te veranderen.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:20:
[...]
Waarom zou je het huidige 'recycle' systeem voor blik dan aan willen passen als er toch niets veranderd qua verwerken van 't afval-materiaal of überhaupt het probleem het probleem laat van de fabrikanten van de inhoud daarvan?
Dit hele 'spel' gaat, volgens mij, alleen over zwerfafval en daar kun je alléén de consument aansprakelijk voor stellen, de consument 'flikkert' 't spul achteloos in de vrije natuur en niet in een geschikte afvalbak.
Van mij mogen ze hetzelfde doen met sigaretten overigens
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 14-02-2021 19:27 ]
Je moet mensen niet alleen willen controleren maar vooral ook gaan corrigeren in dit geval. Zelfs een 'toevallige' constatering mag gewoon zwaar beboet worden wat mij betreft (een maandsalaris pér overtreding om mee te beginnen, de tweede keer een jaarsalaris?).fsfikke schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:26:
[...]
Dat klopt, dus of we huren 10.000 extra BOA’s in om mensen beter te controleren, of we geven mensen een prikkel om hun gedrag te veranderen.
Je moet voor de grap eens kijken naar de hoeveelheid afval wat er in/op de afritten van de Nationale snelwegen ligt, dat soort rommel is bijna altijd afkomstig van mensen welke die specifieke afrit moeten nemen om vervolgens een paar kilometer verderop d'r eigen voordeur open te kunnen gaan trekken. Hoe moeilijk is het om dat afval thuis in een geschikte vuilnisbak te deponeren?
Restafval inzamelen in de eigen gemeente kost dus schijnbaar te veel, of het 'gratis' buiten flikkeren is te goedkoop op het moment dat 't nú geconstateerd wordt?
[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 14-02-2021 20:01 ]
Dat is toch prima? Blik in Restafval-route is helemaal geen probleem, dat wordt er bij na-scheiding zo makkelijk uitgehaald dat vrijwel geen gemeente überhaupt zijn bewoners nog blik laat scheiden. Het statiegeld is ingevoerd om zwerfafval aan te pakken: blik wat op straat terecht komt. Als jij (en ik ook overigens) het geen probleem vindt om 15 ct per blikje extra te betalen om geen inlevergedoe maar het in de gewone afvalbak gooit dan is dat prima lijkt mij. Resultaat qua klkmaat/milieu is hetzelfde, alleen die 15 ct blijft dan op een andere plek.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:29:
[...]
Als ik / iemand die €0,15 per blikje niet de moeite waard vind om er voor terug naar de supermarkt te rijden dan komt dat zelfde blikje van nú nog steeds in de PMD óf restafval route terecht.
[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 14-02-2021 20:11 ]
Da's pas destructief voor de maatschappij. Wat denk je dat er gebeurd wanneer je mensen een maand/jaarsalaris aan boete gaat geven (hint: veel mensen hebben dat niet liggen).Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:33:
[...]
Je moet mensen niet alleen willen controleren maar vooral ook gaan corrigeren in dit geval. Zelfs een 'toevallige' constatering mag gewoon zwaar beboet worden wat mij betreft (een maandsalaris pér overtreding om mee te beginnen, de tweede keer een jaarsalaris?).
Dan hadden ze ná moeten denken voordat ze 't spul op straat 'flikkerde'?Anoniem: 472287 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:12:
[...]
Da's pas destructief voor de maatschappij. Wat denk je dat er gebeurd wanneer je mensen een maand/jaarsalaris aan boete gaat geven (hint: veel mensen hebben dat niet liggen).
Als ik in m'n drie-en-twintigste hands barrel van €100,- met een telefoon van 3 tientjes ga zitten bellen terwijl ik aan't rijden ben dan kost me dat ook ruim €340,- nu..... Toch?
[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 14-02-2021 20:21 ]
Wat een weldoordacht antwoord! Je gaat echter volledig voorbij aan de schade die je de maatschappij berokkent door dit soort onzinnige boetes voor te stellen. Gelukkig is het meerendeel wel in staat om de gevolgen te overzien, dus zoiets zal nooit ingevoerd worden.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:16:
[...]
Dan hadden ze ná moeten denken voordat ze 't spul op straat 'flikkerde'?
Denk je bijvoorbeel dat mensen die een jaarsalaris aan boete moeten betalen maar niet hebben,
A: een functioneel en fijn bijdragend deel van de maatschappij worden
of
B: volledig afhankelijk van bijstand van de maatschappij worden
Hint:
Als ik jou van kinds af aan voor elk foutje 100x, dan 1000x en dan 10000x met een stok bont en blauw sla, ben je daarna inderdaad heel erg bang om iets fout te doen.
De kosten aan therapie en het opvangen van andere emotionele afwijkingen die je daarmee oploopt kosten de maatschappij echter een veelvoud van je initiele fouten.
Kan je het verschil tussen 340 euro en een maand, laat staan jaarsalaris ontdekken? Of verdien je toevallig 340 euro per jaar.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:16:
[...]
Als ik in m'n drie-en-twintigste hands barrel van €100,- met een telefoon van 3 tientjes ga zitten bellen terwijl ik aan't rijden ben dan kost me dat ook ruim €340,- nu..... Toch?
@Anoniem: 472287 Zie aanvulling op m'n vorige post. Zó moeilijk is 't niet.
Daar heb ik ook op geantwoord maar de logica lijkt je te ontgaan.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:22:
@Anoniem: 472287 Zie aanvulling op m'n vorige post. Zó moeilijk is 't niet.
Als je echt denkt dat een boete van 2000-50.000 euro voor het op straat mikken van een blikje nog steeds een goed idee is valt er weinig te discussieren en lijkt me een land met dictator een prima omgeving voor je plannen
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 14-02-2021 20:26 ]
Verschil tussen verdienen en beuren is een ding waar we 't hier nu niet over hebben maar je snapt 't idee wel, hoop ik.Anoniem: 472287 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:22:
[...]
Kan je het verschil tussen 340 euro en een maand, laat staan jaarsalaris ontdekken? Of verdien je toevallig 340 euro per jaar.
Als de boete voor 't illegaal dumpen van huisvuil / afval hoog genoeg wordt gesteld op het moment dat zoiets geconstateerd wordt dan laten de meeste mensen 't wel uit d'r hoofd om 't te doen (de vervuiler betaalt!!).Anoniem: 472287 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:24:
[...]
Daar heb ik ook op geantwoord maar de logica lijkt je te ontgaan.
Als je echt denkt dat een boete van 2000-50.000 euro voor het op straat mikken van een blikje nog steeds een goed idee is valt er weinig te discussieren en lijkt me een land met dictator een prima omgeving voor je plannen
Je kunt de fabrikanten alles in plastic laten verpakken en dan ligt er vervolgens een hoop kunststof langs de weg, verpakken ze 't in drinkkarton dan ligt dát spul er vervolgens.
[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 14-02-2021 20:32 ]
Dat is dus niet het geval. Een hogere boete gaat op een gegeven moment zijn doel voorbij en wordt dan contra-productief.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:30:
[...]
Verschil tussen verdienen en beuren is een ding waar we 't hier nu niet over hebben maar je snapt 't idee wel, hoop ik.
Als de boete voor 't illegaal dumpen van huisvuil / afval hoog genoeg wordt gesteld op het moment dat zoiets geconstateerd wordt dan laten de meeste mensen 't wel uit d'r hoofd om 't te doen (de vervuiler betaalt!!).
Je kunt de fabrikanten alles in plastic laten verpakken en dan ligt er vervolgens een hoop papier langs de weg, verpakken ze 't in drinkkarton dan ligt dát spul er.
Waarom dingen in plastic verpakken tot gevolg heeft dat er papier langs de weg ligt ontgaat me ook.
Er staat toch écht pastic?
Nee hoor, ze gooien het nog steeds op straat als ze alleen zijn en geen risico lopen op een boete.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:30:
[...]
Als de boete voor 't illegaal dumpen van huisvuil / afval hoog genoeg wordt gesteld op het moment dat zoiets geconstateerd wordt dan laten de meeste mensen 't wel uit d'r hoofd om 't te doen (de vervuiler betaalt!!).
Komop, laten we ophouden met deze kinderachtige discussie. Het is al lang en breed aangetoond dat de doodstraf zetten op een klein vergrijp niets helpt zolang de pakkans laag is.
Dan maar weer volledig terug naar glazen flessen / flesjes. Kost iets meer qua transport vanwege 't gewicht (tarra) maar mensen brengen die dingen inmiddels wel allemaal terug naar de winkel óf naar de glasbak.....
Toch?
Toch?
Joh, ik heb hier toch geen discussie met een kleuter? Achteraf je bericht veranderen en dan hier doen alsof je neus bloed.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:33:
Er staat toch écht pastic?
Succes verder, ik ga ergens bijdragen waar logica nog niet via de achterdeur vertrokken is.Je kunt de fabrikanten alles in plastic laten verpakken en dan ligt er vervolgens een hoop papier langs de weg, verpakken ze 't in drinkkarton dan ligt dát spul er.
Jammer dat je er zo over denkt. Jij quote een stukje wat ik achteraf inderdaad aangepast heb en die aanpassing van mij viel waarschijnlijk in de tijd dat jij exact die tekst in een quote opnam?Anoniem: 472287 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:44:
[...]
Joh, ik heb hier toch geen discussie met een kleuter? Achteraf je bericht veranderen en dan hier doen alsof je neus bloed.
[...]
Succes verder, ik ga ergens bijdragen waar logica nog niet via de achterdeur vertrokken is.
Succes verder
Het probleem (en reden van het ingevoerde statiegeld) is: mensen die op straat iets (blikjes) consumeren en het daarna uit hun handen laten vallen zodat het in de berm ligt. Dat zijn dus mensen bij wie het moreel kompas net iets anders werkt dan bij de meeste mensen (ik ga er gemakshalve even vanuit dat de gemiddelde tweaker geen blikjes op straat gooit). Ik zou niet weten waarom die in mij optiek asociale mensen dat gedrag aan zouden passen als we terug gaan naar glas, karton of wat dan ook. Dus terug naar glazen flessen gaat dit probleem niet oplossen.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:42:
Dan maar weer volledig terug naar glazen flessen / flesjes. Kost iets meer qua transport vanwege 't gewicht (tarra) maar mensen brengen die dingen inmiddels wel allemaal terug naar de winkel óf naar de glasbak.....
Toch?
(Bovendien is het gezien de hoeveelheden die er verkocht worden ronduit slecht voor het milieu als we alles weer in glas gaan stoppen(gewicht = extra brandstof))
Vandaar dat ik persoonlijk ook 't liefste zou zien dat de mensen welke die rommel wel op straat gooien er ook hard voor gestraft gaan worden, desnoods middels een boete ter hoogte van een maandsalaris en bij herhaling een jaarsalaris. Mensen welke die dingen nu gewoon achteloos weg werpen overtuig je ook niet van de noodzaak met een verhoging van €0,15 aan aankoop van 't 'blikje frisdrank/bier.Valorian schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:56:
[...]
Het probleem (en reden van het ingevoerde statiegeld) is: mensen die op straat iets (blikjes) consumeren en het daarna uit hun handen laten vallen zodat het in de berm ligt. Dat zijn dus mensen bij wie het moreel kompas net iets anders werkt dan bij de meeste mensen (ik ga er gemakshalve even vanuit dat de gemiddelde tweaker geen blikjes op straat gooit). Ik zou niet weten waarom die in mij optiek asociale mensen dat gedrag aan zouden passen als we terug gaan naar glas, karton of wat dan ook. Dus terug naar glazen flessen gaat dit probleem niet oplossen.
(Bovendien is het gezien de hoeveelheden die er verkocht worden ronduit slecht voor het milieu als we alles weer in glas gaan stoppen(gewicht = extra brandstof))
Ik ben er voor om boetes een percentage van het inkomen te maken. Voor iemand in de bijstand bijvoorbeeld een tientje en voor een rijke zakenman tienduizend Euro of meer. Zo voelen ze dezelfde pijn.
Dat idee, dusSymbolicFrank schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:06:
Ik ben er voor om boetes een percentage van het inkomen te maken. Voor iemand in de bijstand bijvoorbeeld een tientje en voor een rijke zakenman tienduizend Euro of meer. Zo voelen ze dezelfde pijn.
Nou zal iemand die in de bijstand zit, als het goed is, niet vlug drank op blik kopen, althans niet als die gene let op de prijs pér liter welke er tegenwoordig (verplicht) vermeldt staat op de etiket prijzen op 't schap in de supermarkt, maar....
De boete is nu €140. Toch zie ik in bijv. de Schilderswijk een stuk vaker blikjes Red Bull ronddwarrelen dan in Wassenaar...Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:20:
[...]
Dat idee, dus
Nou zal iemand die in de bijstand zit, als het goed is, niet vlug drank op blik kopen, althans niet als die gene let op de prijs per liter welke er tegenwoordig (verplicht) vermeldt staat op de etiket prijzen op 't schap in de supermarkt, maar....
Dus ik snap niet waarom we nog steeds de stompzinnige discussie over hogere straffen en arm vs. rijk aan het voeren zijn

Ja, samen met degene die het nu ophalen. Bij Tankstelle etc.GeeEs schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:08:
[...]
Je betaalt toch eerst dat statiegeld zelf?
Of wil je vanaf nu de "gratis" blikjes nog gaan opsparen?
Lekker doen zou ik zeggen! Ben wel benieuwd hoeveel blikjes je drinkt dan, om er serieus wat aan over te houden zegmaar...
Als je echt winst wil maken kan je beter helemaal geen blikjes drinken kopen. Een fles of iets anders is bijna altijd goedkoper toch?
En wat als ze straks een speciale QR/barcode introduceren voor de inname?
Kwaad kan het niet, weggooien kan altijd nog ja... Maar dit klinkt voor mij echt als cheapskaten...![]()
![]()
(dosenpfand aus m müllcontainer)
Edit; als je iemand quote na 4 maanden, pak dan ook degene erbij waar ik op reageerde
[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 14-02-2021 21:46 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
drankblikjes zijn van alu, behalve de bovenkant, die is gewoon staal meestal.Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:26:
[...]
Aluminium en een magneet.... Dat werkt niet écht goed samen, meestal
Dan is 't dus tóch een kwestie van 'opvoeden'?fsfikke schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:24:
[...]
De boete is nu €140. Toch zie ik in bijv. de Schilderswijk een stuk vaker blikjes Red Bull ronddwarrelen dan in Wassenaar...
Dus ik snap niet waarom we nog steeds de stompzinnige discussie over hogere straffen en arm vs. rijk aan het voeren zijn
Voor iedereen die denkt dat prijsbewuste of arme mensen toch al weinig blik kopen: vergeet niet dat wanneer je een of enkele los biertjes koopt vaak de b-merken in blik per liter het goedkoopste zijn in blikken. Denk aan Klok, Schultenbrau, etc. Dat gaat voor < 1 euro / liter, ook als je er maar een paar los koopt. En juist die “losse aanschaffen” zijn vaak voor directe consumptie (dus: op straat).
Ja en dat werkt dus schijnbaar niet goed genoeg. Jouw oplossing: ‘laten we gewoon doorgaan met wat we de hele tijd al deden en wie weet is de uitkomst deze keer opeens anders!’Will_M schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:34:
[...]
Dan is 't dus tóch een kwestie van 'opvoeden'?
Want oh het is zo een aanslag op je leven om je blikjes weer terug naar de winkel te brengen.
Stel je eens niet zo aan joh.
Ik stel me niet aan, ik wens gewoon niet op te draaien voor wederom een 'nieuw' bestaand probleem wat door andere mensen veroorzaakt wordt en wat daarbij maatschappelijk schijnbaar ook nog eens geaccepteerd wordt.fsfikke schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:40:
[...]
Ja en dat werkt dus schijnbaar niet goed genoeg. Jouw oplossing: ‘laten we gewoon doorgaan met wat we de hele tijd al deden en wie weet is de uitkomst deze keer opeens anders!’
Want oh het is zo een aanslag op je leven om je blikjes weer terug naar de winkel te brengen.
Stel je eens niet zo aan joh.
Waar draai je voor op dan?
Niemand verplicht je hiermee toch om dat statiegeld terug te halen of je blikjes te retourneren? Niemand verplicht je om überhaupt blikjes te kopen zelfs. Ik hoor ook niemand klagen over statiegeld op kratjes bier en petflessen. Kratjes bier vind ik zelf teouwens dus echt de gootste ondingen om mee terug te slepen, zeker als ze al een paar dagen staan in de zomer is dit ook vaak een vieze stinkende bende, en nog zwaar ook... Neemt onevenredig veel ruimte in voor het volume bier wat je koopt... Doe mij maar blikjes...
Het is (in mij ogen) dan ook niets meer dan een kleine "incentive" om het herbruikbare materiaal niet als zwerfvuil te laten eindigen in de openbare ruimte/natuur en het scheiden van dergelijke middelen wordt hierdoor aan de voorkant al grotendeels gefilterd. Een blikje vergaat niet echt vanzelf in de natuur, dit wil je daar dus liever niet hebben.
Ik denk alleen dat 15 cent net te weinig is. Maak het 50 cent of een euro, en je zal zien dat je nergens meer een blikje ziet zwerven. Al vermoed ik dat ze een sixpack als uitgangspunt hebben genomen. Is 90 ct. samen. is best een hoop geld als je niets te vreten hebt. Wie weet werkt het wel.
Al zie je de normale petflessen van 25 cent statiegel ook nergens op straat liggen trouwens, ik vind het al bijna de moeite niet meer om daarvoor flessen te sparen, gedoe met terugbrengen enzo. Zeker nu met Covid heb ik er helemaal geen zin meer in om in de rij bij de flessen automaat te gaan staan. Daarbij, sinds ze plastic apart/gratis inzamelen (in onze gemeente mag ook blik daarbij overigens), zie ik de toegevoegde waarde van statiegeld op plastic flessen niet meer echt, vooral omdat het zo halfslachtig is, de ene fles wel, de andere niet..pffff.... maar wij kopen er dan ook maar weinig van.
Niemand verplicht je hiermee toch om dat statiegeld terug te halen of je blikjes te retourneren? Niemand verplicht je om überhaupt blikjes te kopen zelfs. Ik hoor ook niemand klagen over statiegeld op kratjes bier en petflessen. Kratjes bier vind ik zelf teouwens dus echt de gootste ondingen om mee terug te slepen, zeker als ze al een paar dagen staan in de zomer is dit ook vaak een vieze stinkende bende, en nog zwaar ook... Neemt onevenredig veel ruimte in voor het volume bier wat je koopt... Doe mij maar blikjes...
Het is (in mij ogen) dan ook niets meer dan een kleine "incentive" om het herbruikbare materiaal niet als zwerfvuil te laten eindigen in de openbare ruimte/natuur en het scheiden van dergelijke middelen wordt hierdoor aan de voorkant al grotendeels gefilterd. Een blikje vergaat niet echt vanzelf in de natuur, dit wil je daar dus liever niet hebben.
Ik denk alleen dat 15 cent net te weinig is. Maak het 50 cent of een euro, en je zal zien dat je nergens meer een blikje ziet zwerven. Al vermoed ik dat ze een sixpack als uitgangspunt hebben genomen. Is 90 ct. samen. is best een hoop geld als je niets te vreten hebt. Wie weet werkt het wel.
Al zie je de normale petflessen van 25 cent statiegel ook nergens op straat liggen trouwens, ik vind het al bijna de moeite niet meer om daarvoor flessen te sparen, gedoe met terugbrengen enzo. Zeker nu met Covid heb ik er helemaal geen zin meer in om in de rij bij de flessen automaat te gaan staan. Daarbij, sinds ze plastic apart/gratis inzamelen (in onze gemeente mag ook blik daarbij overigens), zie ik de toegevoegde waarde van statiegeld op plastic flessen niet meer echt, vooral omdat het zo halfslachtig is, de ene fles wel, de andere niet..pffff.... maar wij kopen er dan ook maar weinig van.
Haha, oeps... totaal niet gezien (zoals wel vaker) dat de TS al in oktober 2020 was. Ik kwam hier via het actieve topic blokje op de frontpage... en begon te lezen...Hackus schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:28:
[...]
Ja, samen met degene die het nu ophalen. Bij Tankstelle etc.
(dosenpfand aus m müllcontainer)
Edit; als je iemand quote na 4 maanden, pak dan ook degene erbij waar ik op reageerde
...
Integendeel. Ik doe namelijk niet aan die afvalscheidingsflauwekul en flikker alles in restafval. Gemak dient de mens, nietwaar?
Tja, door aso's(/ego's) zoals jij komen er dus steeds meer regels waaronder deze wet voor statiegeld.evilution schreef op maandag 15 februari 2021 @ 06:59:
[...]
Integendeel. Ik doe namelijk niet aan die afvalscheidingsflauwekul en flikker alles in restafval. Gemak dient de mens, nietwaar?
Oh? Sinds 2021 wordt PMD in mijn gemeente niet appart meer ingezameld, Dat moet weer bij het restafval.fsfikke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:36:
[...]
Tja, door aso's(/ego's) zoals jij komen er dus steeds meer regels waaronder deze wet voor statiegeld.
Dat heeft helemaal niks met statiegeld op blik of kleine pet-flessen te maken. Dat komt omdat men hun troep in de natuur laat liggen. Daar zal 15ct statiegeld op 1 blikje/flesje weinig aan veranderen. Wie nu al z'n zooi niet opruimt, gaat dat ook niet doen voor die 15ct.
Wellicht laat men de troep liggen, en dat blikje/flesje terug brengen naar de supermarkt, en dan 10 minuten in de rij staan zodat het kassameisje je die 15ct gaat geven, en dan heb je 15ct verdient in een kwartier.
Jottum, denk dat de de gene die het toch al niet opruimt gewoon schijt heeft aan die 15ct
Ey!! Macarena \o/
Volgens mij heb je ergens de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt. Het statiegeld op blik wordt ingevoerd in verband met teveel zwerfafval op straat. Dat staat geheel los van of iemand wel of geen afval scheidt achter zijn voordeur. Sowieso is blik bij restafval helemaal geen probleem (dat wordt er bij nascheiding uitgehaald in het afvalsorteercentrum). Dus als @evilution alles bij het restafval gooit mag je daar wat van vinden, maar deze specifieke 'regel' (statiegeld op blik) heeft daar niets mee te maken.fsfikke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:36:
[...]
Tja, door aso's(/ego's) zoals jij komen er dus steeds meer regels waaronder deze wet voor statiegeld.
Edit: @RaZ was mij net voor
Goede zet, erger me al tijden aan de grote hoeveelheid blikjes die overal worden neergeflikkerd omdat men te lam is om het in een prullenbak (al dan niet thuis) te stoppen. Ik hoop alleen niet dat dit tot gevolg heeft dat men een ander type verpakking gaat bedenken zonder statiegeld, zodat die weer volop in de natuur terecht komt...
Wat dus perfect past bij bij de instelling "gemak dient de mens, mij boeit het allemaal niet, ik ben al zo zielig". Als mensen normaal opgevoed waren en gewoon netjes voor hun afval zouden zorgen waren deze regels niet nodig geweest.RaZ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:44:
[...]
Jottum, denk dat de de gene die het toch al niet opruimt gewoon schijt heeft aan die 15ct
Voor iedereen die denkt dat 15 cent zó weinig is dat aso's een blikje alsnog op straat gooien: er zullen er ongetwijfeld zijn die dat doen. Maar er zullen er vast óók genoeg zijn die het nét genoeg incentive vinden om het blikje terug te brengen. Een voorbeeld ter bewijslast: vrijwel iedereen vindt Coca Cola of Pepsi Cola lekkerder dan 3-Es of huismerk-cola. Toch is het prijsverschil in veel gevallen minder dan 15 cent. Als jongere in de 90's dronk ik ook van die budget-cola. Dat was niet omdat ik het lekkerder vond, en ook niet omdat ik écht elk dubbeltje moest omdraaien. Gewoon omdat je als jongere toch anders met kosten omgaat, levende van vaak alleen zakgeld of een bescheiden folderwijkje.
Maar als terechte kanttekening op mijn eigen betoog hier: bij die aankoopafweging krijg je geen vieze handen of jaszakken en hoef je ook niet je stoerheid opzij te zetten omdat je die ene persoon bent in de vriendengroep die zijn blikje bewaard voor 15 ct...
Ik zie overigens wel een businessmodel voor plastic dopjes die op blikjes passen zodat je ze in je zak kan stoppen zonder lekken
Maar als terechte kanttekening op mijn eigen betoog hier: bij die aankoopafweging krijg je geen vieze handen of jaszakken en hoef je ook niet je stoerheid opzij te zetten omdat je die ene persoon bent in de vriendengroep die zijn blikje bewaard voor 15 ct...
Ik zie overigens wel een businessmodel voor plastic dopjes die op blikjes passen zodat je ze in je zak kan stoppen zonder lekken
Mwah. Ik ben inmiddels geen puber meer, en gooi netjes m'n afval weg, en laat het niet in de natuur achter. 30 jaar geleden toen ik nog wel een pubertje was, kon het me inderdaad weinig schelen.fsfikke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:50:
[...]
Wat dus perfect past bij bij de instelling "gemak dient de mens, mij boeit het allemaal niet, ik ben al zo zielig". Als mensen normaal opgevoed waren en gewoon netjes voor hun afval zouden zorgen waren deze regels niet nodig geweest.
Goed, dan ben je 14/15 jaar, zit je op school en jet hebt 30 minuten pauze, door de supermarkt heen rennen voor je blikkie energiedrank. Je staat 10 minuten in de rij, je hebt nog 20 minuten over van je pauze. Je drinkt dat blikkie op, en ga je dan weer door de supermarkt voor je 15ct statiegeld?
Zonde van je tijd voor die 15ct. Dat blikkie verdwijnt toch wel in de bosjes hoor
Dat kon ik 30 jaar terug ook al kopen, en blijkbaar was dat toen al geen gat in de marktValorian schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:56:
[..]
[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 15-02-2021 10:02 ]
Ey!! Macarena \o/
Net eens even de overheid geraadpleegd... Was toch wel benieuwd hoe ze dit willen gaan vormgeven. Helaas is dat nog onduidelijk. Behalve dat horeca etc. zijn vrijgesteld.
De getallen liegen er niet om... Jaarlijks gaan er schijnbaar 2 miljard blikjes over de toonbank, daarvan verdwijnen er 150 miljoen (25 olympische zwembaden vol!) in het milieu volgens de onderzoeken... Is toch 22.5 miljoen euro statiegeld...
Plan was oorspronkelijk om dus tov. 2016/17 in 2021 ongeveer 70% minder zwerfblikjes te hebben dan toen... Dat zijn er echter 27% meer geworden ... Oeps... vandaar dat nu dus de regel over 2 jaar wordt ingevoerd.
Doorpakken is er dus niet echt bij als je het mij vraagt... Ben niet eens verbaasd... Wel echt treurig die getallen. Had ik niet verwacht ...
https://www.rijksoverheid...egeld-op-blikjes-een-feit
De maatregel voor blikjes gaat dus (pas) 31 december 2022 in. Duurt dus nog bijna 2 jaar.
Voor kleine plastic flesjes gaat dit ook gelden, per 1 juli 2021!
De getallen liegen er niet om... Jaarlijks gaan er schijnbaar 2 miljard blikjes over de toonbank, daarvan verdwijnen er 150 miljoen (25 olympische zwembaden vol!) in het milieu volgens de onderzoeken... Is toch 22.5 miljoen euro statiegeld...
Plan was oorspronkelijk om dus tov. 2016/17 in 2021 ongeveer 70% minder zwerfblikjes te hebben dan toen... Dat zijn er echter 27% meer geworden ... Oeps... vandaar dat nu dus de regel over 2 jaar wordt ingevoerd.
Doorpakken is er dus niet echt bij als je het mij vraagt... Ben niet eens verbaasd... Wel echt treurig die getallen. Had ik niet verwacht ...
https://www.rijksoverheid...egeld-op-blikjes-een-feit
De maatregel voor blikjes gaat dus (pas) 31 december 2022 in. Duurt dus nog bijna 2 jaar.
Voor kleine plastic flesjes gaat dit ook gelden, per 1 juli 2021!
Klopt dat het niet altijd goedkoper is, maar ik koop vaak een tray cola voor 10 euro bij Dirck III.Valorian schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:38:
Voor iedereen die denkt dat prijsbewuste of arme mensen toch al weinig blik kopen: vergeet niet dat wanneer je een of enkele los biertjes koopt vaak de b-merken in blik per liter het goedkoopste zijn in blikken. Denk aan Klok, Schultenbrau, etc. Dat gaat voor < 1 euro / liter, ook als je er maar een paar los koopt. En juist die “losse aanschaffen” zijn vaak voor directe consumptie (dus: op straat).
Dan kom ik op 10,- /24 = 0.416 (0.33) x3 = 1.25 per liter. Dat is volgens mij ongeveer gelijk aan dat van een fles kopen waarbij je daarna de rest van de fles moet opdrinken wil het lekker blijven waarbij je 1 blikje gewoon kan delen, of ieder 1 blikje.
Ook handig als een vriend komt want zo heb ik gewoon altijd cola als hij komt ipv soms een hele fles die op moet.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Het zal inderdaad wel een boost geven aan de verkoop van drankpakjes denk ik. Maar voor bier en fris is dat natuurlijk geen optie. Dat zal dan wel weer meer in PET-flesjes verkocht gaan worden, omdat die nou eenmaal makkelijker in te leveren zijn. Daarom is het ook goed dat die al eerder aangepakt worden.stylezzz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:48:
Goede zet, erger me al tijden aan de grote hoeveelheid blikjes die overal worden neergeflikkerd omdat men te lam is om het in een prullenbak (al dan niet thuis) te stoppen. Ik hoop alleen niet dat dit tot gevolg heeft dat men een ander type verpakking gaat bedenken zonder statiegeld, zodat die weer volop in de natuur terecht komt...
Het heeft zekers geen nut nu al blikjes te verzamelen en dan volgend jaar in te leveren.
Ik kijk ook gewoon welke bak nog niet vol is. Laten die lamzakken maar de afval scheiden, maar ik gooi niks in de natuur.evilution schreef op maandag 15 februari 2021 @ 06:59:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door jaaoie17 op 15-02-2021 21:04 ]
Supermarkten willen statiegeldblikjes niet innemen - nu.nl
Het CBL geeft aan dat supermarkten t.z.t. geen statiegeldblikjes willen gaan inzamelen. Er zou niet genoeg ruimte zijn in de supermarkten en het is onhygiënisch.
Ik vind het lastig. Ik snap de mening van het CBL in de basis natuurlijk wel. Zij worden opgescheept met een probleem waar ze in hun ogen niet verantwoordelijk voor zijn.
Tegelijkertijd denk ik dat de (Nederlandse) mens helaas de geldelijke drang van statiegeld nodig heeft om hem ertoe te motiveren om niet z'n blikje zomaar op straat te gooien. Ten minste, zeker niet iedereen natuurlijk maar er is nog steeds een hele grote groep mensen die het nodig vindt om troep op straat te gooien. Ik verwacht dat dat minder wordt zodra er statiegeld wordt geheven. N=1 waarneming, maar in mijn ervaring zijn er bijna geen petflesjes meer te vinden op straat en grotere frisdrankflessen en bierflesjes zie je al bijna helemaal niet meer. Dus in mijn perceptie scheelt het wel wat afval.
De volgende vraag is dan uiteraard wat is de meest logische plek om de statiegeldblikjes in te nemen en het geld uit te keren. Je zou kunnen denken dat dat de supermarkt is. Zij hebben de processen al ingericht voor de flessen/kratten/flesjes en voor blikjes hoeft dat (los van de schaal) dat niet heel anders te zijn. Verder is er tot in bijna iedere uithoek minimaal één supermarkt te vinden.
Het is niet overal mogelijk, maar bij een supermarkt in een dorp waar ik vroeger woonde is een apart gedeelte met eigen ingang waar een paar automaten staan. Daarmee los je wel (een deel van) het hygiëneprobleem op.
Het CBL stelt ook zoiets voor, maar dan uit overheidswege dus los van de supermarkten. Maar dat lijkt mij dan weer moeilijk, want dan moet er overal ruimte worden gezocht, en moeten er continu (of in ieder geval een x-aantal keren per dag) medewerkers staan om automaten te servicen (ambtenaren?) en moet er ook nog een oplossing bedacht worden voor het uitkeren van het geld. Kan dat zomaar met iedere bankpas/Google Pay/Apple Pay? En omdat nog lang niet iedereen bezig is met bankzaken via de smartphone zou je ook nog met contant geld moeten werken.
Ik weet niet hoe het nu is geregeld maar ik kan mij indenken dat supermarkten nu een
vergoeding krijgen vanuit de overheid om de inzameling te regelen. Dan lijkt het mij dat er ook een mogelijkheid moet zijn om ruimte en personeel daarvan te betalen om dit op een goede manier te regelen. Klopt deze aanname?
Vanuit mijzelf (als consument) bezien is het óók inzamelen van blikjes helaas wel weer extra gedoe, aangezien ik dan blikjes moet gaan bewaren en er ook nog eens voor moet zorgen dat deze in goede staat bij het inleverpunt terechtkomen. Vooral dat laatste (in goede staat) is voor mij een probleem, want waar ik nu het gebruik heb om die blikjes plat te knijpen, moet ik dat dan dus niet meer doen en moet ik ze ook nog in goede staat zien te houden. Dat is nu met petflesjes al een hele opgave op de een of andere manier.
Maar, ik denk persoonlijk wel dat het belasten van blikjes met statiegeld een verstandige keuze is en dat de afwikkeling ervan via de supermarkten het meest logisch zou zijn.
Statiegeld op drinkpakken zie ik dan weer niet zo zitten. Wederom n=1, maar ik zie eigenlijk niet zo veel drinkpakken op straat dus vraag ik me af of statiegeld daarop heffen echt een enorme impact zou hebben. Ik zou dan bijna willen voorstellen om statiegeld te gaan heffen op sigarettenpeuken
, dat zou -als ik hier op straat kijk- heel veel gaan schelen!)
Het CBL geeft aan dat supermarkten t.z.t. geen statiegeldblikjes willen gaan inzamelen. Er zou niet genoeg ruimte zijn in de supermarkten en het is onhygiënisch.
Ik vind het lastig. Ik snap de mening van het CBL in de basis natuurlijk wel. Zij worden opgescheept met een probleem waar ze in hun ogen niet verantwoordelijk voor zijn.
Tegelijkertijd denk ik dat de (Nederlandse) mens helaas de geldelijke drang van statiegeld nodig heeft om hem ertoe te motiveren om niet z'n blikje zomaar op straat te gooien. Ten minste, zeker niet iedereen natuurlijk maar er is nog steeds een hele grote groep mensen die het nodig vindt om troep op straat te gooien. Ik verwacht dat dat minder wordt zodra er statiegeld wordt geheven. N=1 waarneming, maar in mijn ervaring zijn er bijna geen petflesjes meer te vinden op straat en grotere frisdrankflessen en bierflesjes zie je al bijna helemaal niet meer. Dus in mijn perceptie scheelt het wel wat afval.
De volgende vraag is dan uiteraard wat is de meest logische plek om de statiegeldblikjes in te nemen en het geld uit te keren. Je zou kunnen denken dat dat de supermarkt is. Zij hebben de processen al ingericht voor de flessen/kratten/flesjes en voor blikjes hoeft dat (los van de schaal) dat niet heel anders te zijn. Verder is er tot in bijna iedere uithoek minimaal één supermarkt te vinden.
Het is niet overal mogelijk, maar bij een supermarkt in een dorp waar ik vroeger woonde is een apart gedeelte met eigen ingang waar een paar automaten staan. Daarmee los je wel (een deel van) het hygiëneprobleem op.
Het CBL stelt ook zoiets voor, maar dan uit overheidswege dus los van de supermarkten. Maar dat lijkt mij dan weer moeilijk, want dan moet er overal ruimte worden gezocht, en moeten er continu (of in ieder geval een x-aantal keren per dag) medewerkers staan om automaten te servicen (ambtenaren?) en moet er ook nog een oplossing bedacht worden voor het uitkeren van het geld. Kan dat zomaar met iedere bankpas/Google Pay/Apple Pay? En omdat nog lang niet iedereen bezig is met bankzaken via de smartphone zou je ook nog met contant geld moeten werken.
Ik weet niet hoe het nu is geregeld maar ik kan mij indenken dat supermarkten nu een
vergoeding krijgen vanuit de overheid om de inzameling te regelen. Dan lijkt het mij dat er ook een mogelijkheid moet zijn om ruimte en personeel daarvan te betalen om dit op een goede manier te regelen. Klopt deze aanname?
Vanuit mijzelf (als consument) bezien is het óók inzamelen van blikjes helaas wel weer extra gedoe, aangezien ik dan blikjes moet gaan bewaren en er ook nog eens voor moet zorgen dat deze in goede staat bij het inleverpunt terechtkomen. Vooral dat laatste (in goede staat) is voor mij een probleem, want waar ik nu het gebruik heb om die blikjes plat te knijpen, moet ik dat dan dus niet meer doen en moet ik ze ook nog in goede staat zien te houden. Dat is nu met petflesjes al een hele opgave op de een of andere manier.
Maar, ik denk persoonlijk wel dat het belasten van blikjes met statiegeld een verstandige keuze is en dat de afwikkeling ervan via de supermarkten het meest logisch zou zijn.
Statiegeld op drinkpakken zie ik dan weer niet zo zitten. Wederom n=1, maar ik zie eigenlijk niet zo veel drinkpakken op straat dus vraag ik me af of statiegeld daarop heffen echt een enorme impact zou hebben. Ik zou dan bijna willen voorstellen om statiegeld te gaan heffen op sigarettenpeuken
Ik weet niet maar veel ruimte hoef het niet in te nemen. Een paar jaar geleden was ik Zweden, waar gewoon bij het buurt supertje de blikje de automaat in gaan, en gelijk vermalen worden tot kleine stukjes. Accepteerde trouwens ook gewoon een Nederlands blikje, je kreeg er geen statiegeld voor maar de machine vermaalde hem netjes.
Anoniem: 1302638
Verdient minder dan minimumloon maar wat jouw tijd je waard is natuurlijk.jaaoie17 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:00:
Het heeft zekers geen nut nu al blikjes te verzamelen en dan volgend jaar in te leveren.
Probleem blijft wel dat blikjes niet goed hersluitbaar zijn en altijd lekken.
Dat wordt leuk voor de boodschappen bezorgdiensten.
Ik vind het nog steeds veel handiger en consument vriendelijker om ze bij het PMD afval te scheiden.
Dit voelt toch weer als een straf voor diegenen die dat al wel goed deden.
Dat wordt leuk voor de boodschappen bezorgdiensten.
Ik vind het nog steeds veel handiger en consument vriendelijker om ze bij het PMD afval te scheiden.
Dit voelt toch weer als een straf voor diegenen die dat al wel goed deden.
Leuk, heb je de vervoerskosten ook even mee gerekend?p.d.akkerman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:57:
Afgelopen week las het bericht dat de overheid statiegeld wilt gaan laten betalen op blikjes.
Dit deed me denken aan mijn jeugd waar ik plastic flessen uit Italië meenam van vakantie om hier in te leveren voor statiegeld. In italie waren deze flessen statiegeld vrij. Dit was leuk verdienen voor een 10jarige.
Wat nou als ik vanaf nu (mijn) blikjes ga sparen?
100 blikjes is al €15,-
Is dit een onmogelijk idee? Of denken jullie hetzelfde?
(extra gewicht/ruimte bijvoorbeeld).
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Daarnaast, statiegeld flesjes hebben een andere EAN dan niet-statiegeld flesjes. Dus verwacht zo'n zelfde transitie voor blikjes.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Niet helemaal. Innamepunten krijgen een vergoeding voor het innemen van Statiegeld Nederland. Die wordt in principe betaald vanuit het statiegeldsysteem zelf, van de flessen die nooit retour komen zeg maar. Of die vergoeding afdoende is om het verlies aan ruimte en arbeidskrachten te compenseren zou ik niet weten.Gitarist schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:34:
Wat me wel opvalt is dat sinds de invoering van statiegeld op kleine flesjes, het (uiteraard) veel drukker is bij de statiegeld automaat in de supermarkt. Ik kan me wel voorstellen dat winkeliers een beetje zenuwachtig worden van nóg meer statiegeldproducten.
Even een kick: de inzameling van statiegeldblikjes is vertraagd en start nu op 1 april 2023.
De oorzaak van de vertraging is dat het door "toenemende onzekerheid in levertijd van bijvoorbeeld machines door grondstoffenschaarste" onzeker is dat de machines die nodig zijn voor de verwerking van de ingezamelde blikjes op 1 januari (de oorspronkelijke datum) in bedrijf kunnen zijn.
Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen. Voor wat betreft de inzamelijk van plastic flessen ken ik geen enkele supermarkt in mijn omgeving die een extra inzamelautomaat heeft bijgeplaatst. Het is dan ook vaker wel dan niet een chaos (en rond) de automaat. Veel vaker staat er een rij of is de automaat in storing (N=1 waarneming uiteraard).
Alhoewel ik op zich vóór inzameling van de flesjes (en ook blikjes) ben, hou ik m'n hart vast voor de chaos die vanaf 1 april gaat ontstaan.
Maar goed, als het statiegeld ertoe leidt dat er minder zwerfvuil in de natuur terecht komt dan heb ik daar ook weer niet zo veel moeite mee...
Ben overigens wel benieuwd of het heffen van statiegeld op blikjes wel al op 1 januari start. Als dat zo is, dan wordt het dus drie maanden blikjes verzamelen
De oorzaak van de vertraging is dat het door "toenemende onzekerheid in levertijd van bijvoorbeeld machines door grondstoffenschaarste" onzeker is dat de machines die nodig zijn voor de verwerking van de ingezamelde blikjes op 1 januari (de oorspronkelijke datum) in bedrijf kunnen zijn.
Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen. Voor wat betreft de inzamelijk van plastic flessen ken ik geen enkele supermarkt in mijn omgeving die een extra inzamelautomaat heeft bijgeplaatst. Het is dan ook vaker wel dan niet een chaos (en rond) de automaat. Veel vaker staat er een rij of is de automaat in storing (N=1 waarneming uiteraard).
Alhoewel ik op zich vóór inzameling van de flesjes (en ook blikjes) ben, hou ik m'n hart vast voor de chaos die vanaf 1 april gaat ontstaan.
Maar goed, als het statiegeld ertoe leidt dat er minder zwerfvuil in de natuur terecht komt dan heb ik daar ook weer niet zo veel moeite mee...
Ben overigens wel benieuwd of het heffen van statiegeld op blikjes wel al op 1 januari start. Als dat zo is, dan wordt het dus drie maanden blikjes verzamelen
[ Voor 6% gewijzigd door Gitarist op 20-06-2022 15:54 ]
Of even stoppen met drank in blik te kopen.Gitarist schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:53:
. . .
Of wat ik wel eens op YT tegenkwam:
https://www.youtube.com/watch?v=HjJGjlpMfv0
[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 20-06-2022 17:51 ]
Soms ben ik bijna gelukkig
Haha dat is eigenlijk best wel gaaf, @JukeboxBill!
Maar gelukkig kopen wij eigenlijk heel weinig blikjes
Maar gelukkig kopen wij eigenlijk heel weinig blikjes
Ik ben absoluut tegen statiegeld op blikjes en kleine flesjes. Het is weer iets erbij wat ik apart moet gaan houden in huis en daar heb ik ten eerste geen plek voor en ten tweede geen zin in om dat mee te gaan nemen naar het inleverpunt.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Wie dwingt je om blikjes en kleine flesjes te kopen? Lijkt me sowieso niet efficient voor thuis. Verder geef je precies aan waarom dit soort regels nodig zijn, als niet iedereen z'n luiheid voorop zou zetten was er geen probleem.Zeror schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:33:
Ik ben absoluut tegen statiegeld op blikjes en kleine flesjes. Het is weer iets erbij wat ik apart moet gaan houden in huis en daar heb ik ten eerste geen plek voor en ten tweede geen zin in om dat mee te gaan nemen naar het inleverpunt.
Jammer dat het uitgesteld is. Ik zie eigenlijk alleen nog maar blikjes energiedrink op straat zwerven.... De flesjes AA etc. zie je echt amper meer.Gitarist schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:53:
Even een kick: de inzameling van statiegeldblikjes is vertraagd en start nu op 1 april 2023.
Bron: Ondanks protest uit sector gaat statiegeld op blikjes per 31 december inHet statiegeldsysteem voor blikjes gaat gewoon in per 31 december van dit jaar. Dat zegt staatssecretaris Vivianne Heijnen (Milieu). Maar de sector zegt dat die datum niet haalbaar is. Zij zouden hiervoor pas vanaf 1 april of zelfs 1 juli volgend jaar klaar zijn. "Maar dat is voor ons niet acceptabel, de wettelijke verplichting gaat gewoon in per 31 december", aldus Heijnen.
De Stichting Afvalfonds Verpakkingen stapte naar de rechter om een last onder dwangsom van tafel te krijgen. Die werd opgelegd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Volgens de inspectie waren er te weinig stappen waren gezet om het systeem op tijd gereed te hebben.
De producenten zijn verantwoordelijk om het innamesysteem op te zetten. Zij blijven zeggen dat de ingangsdatum van 31 december niet haalbaar is. Dat komt volgens de sector onder meer vanwege "onzekerheid in levertijden van belangrijke apparatuur".
Volgens Heijnen staat het iedereen vrij om in beroep te gaan bij de rechter. Maar dat verandert volgens haar niets aan de ingangsdatum. Zij vindt dat producenten lang genoeg de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden op de nieuwe wet.
Bijna twee jaar geleden werd bekend dat ook op blik statiegeld komt. Als het systeem ingaat betaalt de klant 0,15 euro statiegeld per blikje. Het kabinet hoopt met de maatregel het aandeel van blik in zwerfvuil drastisch te verminderen.
En terecht dat men 31 december doorzet. Die producenten hebben ruim 2 jaar de tijd gehad om voorbereidingen te treffen. Dat ze daar tot de laatste paar weken mee wachten is hun eigen probleem.
Virussen? Scan ze hier!
Heerlijk. Nog maar een maand redbull blikjes hier in het plantsoen....wildhagen schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:20:
[...]
Bron: Ondanks protest uit sector gaat statiegeld op blikjes per 31 december in
En terecht dat men 31 december doorzet. Die producenten hebben ruim 2 jaar de tijd gehad om voorbereidingen te treffen. Dat ze daar tot de laatste paar weken mee wachten is hun eigen probleem.
Alleen blikje van na de invoering hoeven te worden ingenomen. Best een kans dat daar een drempel voor wordt opgeworpen.p.d.akkerman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:57:
Afgelopen week las het bericht dat de overheid statiegeld wilt gaan laten betalen op blikjes.
Dit deed me denken aan mijn jeugd waar ik plastic flessen uit Italië meenam van vakantie om hier in te leveren voor statiegeld. In italie waren deze flessen statiegeld vrij. Dit was leuk verdienen voor een 10jarige.
Wat nou als ik vanaf nu (mijn) blikjes ga sparen?
100 blikjes is al €15,-
Is dit een onmogelijk idee? Of denken jullie hetzelfde?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik snap ook werkelijk het probleem niet: in het buitenland werkt het perfect (ik was zeker 5 jaar geleden in Denemarken waar ook probleemloos statiegeld op blikjes geheven werd). En het vermindert aantoonbaar het zwerfafval. Zo liet zwerfinator zien dat die 15 cent op plastic flesjes een flinke daling in het aandeel flesjes in het zwerfafval tot gevolg heeft.wildhagen schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:20:
[...]
Bron: Ondanks protest uit sector gaat statiegeld op blikjes per 31 december in
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.