• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 14:54
TheDudez schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:52:
[...]

Waar wil je het apparaat kwijt in een klein winkeleltje? Denk aan een swarma zaakje waar ze blikjes verkopen bijvoorbeeld. Of een Surinamer. Vaak all piepklein.
Die halen vaak in Duitsland treetjes frisdrank en verkopen ze hier. Daar zit er geen statiegeld op. Mag formeel niet, maar is wel veel praktischer.
Frappuccino schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:42:
[...]

Los daarvan kun je je dan ook afvragen waarom je thuis met blikken gaat zitten kutten en niet gewoon een fles koopt.
Omdat je dan 6 porties hebt ipv 1 en je die ook nog binnen ~1 week op moet drinken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:34

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Señor Sjon schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:04:
[...]

Die halen vaak in Duitsland treetjes frisdrank en verkopen ze hier. Daar zit er geen statiegeld op. Mag formeel niet, maar is wel veel praktischer.

[...]

Omdat je dan 6 porties hebt ipv 1 en je die ook nog binnen ~1 week op moet drinken.
Dat niet alleen special bier zit vaak in blik langer houdbaar daardoor geen zonlicht. Als je ze gewoon verkreukeld klein gemaakt kan inleveren probleem opgelost voor de meeste mensen. Het is te bezopen dat dit niet kan alleen voor de barcode die leesbaar moet zijn. Gaat toch om milieu?

Usenet handleidingen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

haribold schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:51:
[...]
De NOS schetst een beeld van de grote boze industrie tegenover activistische organisaties en ambtenaren die heus het allerbeste met ons voor hebben hoor. Misschien moet de NOS niet de vooringenomenheid hebben dat we met zijn allen verstandsloos een heilige norm van 90 procent moeten najagen, dat zou de berichtgeving wat beter in balans kunnen brengen. Ondertussen weigeren de linkse stadsbesturen als Amsterdam en Utrecht effectief te handhaven op de overlast door daklozen. Burgemeester Halsema wees als een van de oorzaken van haar falende afvalbeleid het statiegeldsysteem aan. Het besef is er dus wel. Gelukkig leven we in een democratie, dus met een rechtse meerderheid kunnen we zuiver democratisch het statiegeld afschaffen.
Je bent bekend met de decennia van convenanten en 'zelfregulering' waar de nobele industrie zich keer en keer niet aan de eigen beloftes houd? De in de convenanten afgesproken gevolgen (zoals veel eerdere uitbreiding van statiegeld) zijn telkens toch niet uitgevoerd, ondanks eerdere afspraken van de industrie zelf.

Ben benieuwd waar je bronnen zijn voor deze linkse samenzwering, de enorme lobby van de verpakkingsindustrie en eindeloze niet nagekomen afspraken zijn duidelijk. Dus deel de scoop die je hebt, zou wel fijn zijn dat die nobele industrie, die echt het beste met ons voor heeft, eindelijk eens zijn/haar gang kan gaan.

Overigens leven we al in een democratie en is de laatste linkse meerderheid een halve eeuw terug dus ben benieuwd hoe jij denkt hoe dit 'linkse' bolwerk dan heeft kunnen ontstaan. Er vind gewoon democratische controle plaats, we hebben (gelukkig) niet overal een zeer directe democratie op beleidsniveau waar we over elke scheve stoeptegel in de 2e kamer gaan stemmen of een referendum beginnen.

Je veronderstelde uniformiteit van 'rechts' Nederland is ook interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 07-09-2026 17:15 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:59
Roenie schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:51:
[...]
Je doet nu net alsof mensen zich moeten verantwoorden voor hun keuzes voor blikjes. Dat hoeft uiteraard niet. Ieder zijn vrije keuze en als je statiegeld betaalt, dan is het normaal dat je dat ook weer terugkrijgt. Daar zorgt de verkoper van blikjes maar voor. Wel makkelijk maken om statiegeld incasseren, maar als er terugbetaald moet worden opeens niet thuis geven.

Ten tweede klinkt je opmerking als “blame the victim.” Als je een blikje niet eenvoudig kan inleveren met terugbetalen van het door die persoon betaalde statiegeld, dan had je maar geen blikje moeten kopen? Dat is de omgekeerde wereld.
Ik denk dat je reageert op een andere post.

Bovendien kun je de blikjes gewoon inleveren. Maar uit de verhalen waar ik op reageerde lijkt het net alsof dat teveel moeite is.

Viezigheid is ook geen excuus want als je een krat bier leegzuipt staan de flessen ook open in een kratje te wachten tot die ingeleverd wordt. En een bierfles gaat zelden tot de laaste druppel leeg, er blijft altijd wel iets achter.

En als er voor een bepaalde frisdrank wel een kleine flesverpakking is moet je daar ook statiegeld voor betalen en de flesjes weer inleveren om dat weer terug te krijgen.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:11:
[...]

Je bent bekend met de decennia van convenanten en 'zelfregulering' waar de nobele industrie zich keer en keer niet aan de eigen beloftes houd? De in de convenanten afgesproken gevolgen (zoals veel eerdere uitbreiding van statiegeld) zijn telkens toch niet uitgevoerd, ondanks eerdere afspraken van de industrie zelf.

Ben benieuwd waar je bronnen zijn voor deze linkse samenzwering, de enorme lobby van de verpakkingsindustrie en eindeloze niet nagekomen afspraken zijn duidelijk. Dus deel de scoop die je hebt, zou wel fijn zijn dat die nobele industrie, die echt het beste met ons voor heeft, eindelijk eens zijn/haar gang kan gaan.

Overigens leven we al in een democratie en is de laatste linkse meerderheid een halve eeuw terug dus ben benieuwd hoe jij denkt hoe dit 'linkse' bolwerk dan heeft kunnen ontstaan. Er vind gewoon democratische controle plaats, we hebben (gelukkig) niet overal een zeer directe democratie op beleidsniveau waar we over elke scheve stoeptegel in de 2e kamer gaan stemmen of een referendum beginnen.

Je veronderstelde uniformiteit van 'rechts' Nederland is ook interessant.
Ik heb het nergens over bolwerk of samenzwering. Ik heb het over de NOS die het onderwerp benadert alsof het systeem zo zou moeten zijn zoals activistische organisaties en ambtenaren het willen. Dat leidt tot eenzijdige berichtgeving. Als je kijkt naar het belang van de consument, dan ligt dat meer in lijn met die van de drankenindustrie (ik weet niet of wij dezelfde industrie bedoelen, je hebt uiteraard een lobby vanuit de machinefabrikanten).

Ik haak tevens in op jouw bewering dat industrie en rechts het kussen delen (zijn niet mijn woorden) en dat rechts kennelijk de meerderheid vormt. Dat er allerlei convenanten zijn geweest, staat er niet aan in de weg dat de Tweede Kamer kan beslissen het systeem om te gooien naar zoiets als in Zwitserland - dus het statiegeld afschaffen - en dat overheden eens fatsoenlijke gaan handhaven - ik noem de gemeente Amsterdam. Dat zou democratisch zijn. In mijn stelling daarover schuilt uiteraard cynisme, een dergelijk democratisch proces zal waarschijnlijk niet gebeuren.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32
haribold schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:01:
[...]
Als je kijkt naar het belang van de consument, dan ligt dat meer in lijn met die van de drankenindustrie.
Spreek voor jezelf, maar ik hecht een groter belang aan minder zwerfafval in de natuur dan extra centjes voor de verpakkings en/of drankindustrie. Dat ik daarom een blikje weer in zou moeten leveren vind ik een kleine moeite. Gaat gewoon mee met de rest van de emballage....

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 11:13
Roel1966 schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:39:
[...]

Net eens gekeken maar er ligt hier in de gemeente maar net 1 supermarkt die dan een bulk machine heeft. Die supermarkt ligt van bij mij uit ongeveer 4 km van mij af en ik helaas zelf geen auto heb ( wel rijbewijs ). Dus ja, zit niets anders op dan toch maar hier bij de supermarkt in de buurt te blijven gaan, maar hoop dat die dan ook snel zo'n bulk machine krijgen.

En tja zoals @Nox ook al schrijft vraag ik mij toch af of dit wel echt bijdraagt aan het milieu nu mensen dan met een auto naar een winkel moeten rijden om die blikjes in te leveren. Denk dat er ook velen zijn die ze bij elkaar laten komen en niet voor een paar blikjes naar de winkel gaan.
Die apparaten staan buiten op een industrie terrein ofzo.
Wij gaan 1 of 2X per jaar met een paar zakken, binnen 5 minuten klaar en dan meteen boodschappen doen in de buurt.
Als die apparaten ver weg zijn snap ik het wel, maar gelukkig komen die er dus steeds meer.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

haribold schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:01:
[...]
Ik heb het nergens over bolwerk of samenzwering. Ik heb het over de NOS die het onderwerp benadert alsof het systeem zo zou moeten zijn zoals activistische organisaties en ambtenaren het willen. Dat leidt tot eenzijdige berichtgeving. Als je kijkt naar het belang van de consument, dan ligt dat meer in lijn met die van de drankenindustrie (ik weet niet of wij dezelfde industrie bedoelen, je hebt uiteraard een lobby vanuit de machinefabrikanten).

Ik haak tevens in op jouw bewering dat industrie en rechts het kussen delen (zijn niet mijn woorden) en dat rechts kennelijk de meerderheid vormt. Dat er allerlei convenanten zijn geweest, staat er niet aan in de weg dat de Tweede Kamer kan beslissen het systeem om te gooien naar zoiets als in Zwitserland - dus het statiegeld afschaffen - en dat overheden eens fatsoenlijke gaan handhaven - ik noem de gemeente Amsterdam. Dat zou democratisch zijn. In mijn stelling daarover schuilt uiteraard cynisme, een dergelijk democratisch proces zal waarschijnlijk niet gebeuren.
En het activistische? Zie zelf namelijk nogal veel 'activistische' VVD-ers die vooral in het belang van multinationals prediken. Wat het belang van 'de samenleving' is verschillen we nogal over van mening denk ik. Ik vind het persoonlijk erg prettig niet in een enorme zwijnenstal te leven en ben dan ook groot voorstander van statiegeld met strikte naleving (en dan bedoel ik niet een dakloze die blikjes uit een vuilnisbak vist maar meer de Jumbo's & Albertheijns van deze wereld die samen met de drank/verpakkingsindustrie enorm effectief meestribbelen). Ook een verpakkings belasting vind ik een zeer goed idee. Gewoon aftikken voor de rotzooi die je produceert (en kom nu niet aan met cost-based pricing, als je gelooft dat een blik Coca-Cola, Pepsi, Freeway of River cost-based prijs bepaald heeft, dan heb ik nieuws voor je).

Terug op de vraag: waarom als er zo een fantastische rechtse meerderheid is, hoe kan het zijn dat er z'n links activistische bubs ambtenaren en organisaties bestaan die al decennia lang de burger en die arme drank/verpakkingsindustrie zo in de weg zitten? Heeft de democratie gefaald? Of zit er misschien toch iets anders achter dan wat her en der door wat politici rond getoeterd wordt?

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Die apparaten staan buiten op een industrie terrein ofzo.
Dat zal hier ook wel kunnen kloppen ja want die Jumbo ligt op een industrieterrein. Alleen ik woon zeg maar midden in het centrum en die industrieterreinen aan de rand liggen. Maar hoop inderdaad dat er ook hier meer van die dingen komen in plaats van die onhandige automaten in de winkels zelf.

• Señor Sjon
Frappuccino schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat je reageert op een andere post.

Bovendien kun je de blikjes gewoon inleveren. Maar uit de verhalen waar ik op reageerde lijkt het net alsof dat teveel moeite is.

Viezigheid is ook geen excuus want als je een krat bier leegzuipt staan de flessen ook open in een kratje te wachten tot die ingeleverd wordt. En een bierfles gaat zelden tot de laaste druppel leeg, er blijft altijd wel iets achter.

En als er voor een bepaalde frisdrank wel een kleine flesverpakking is moet je daar ook statiegeld voor betalen en de flesjes weer inleveren om dat weer terug te krijgen.
Daar is het bierkrat voor uitgevonden. Over het algemeen vallen die niet om. Blikjes zijn veel lichter en vallen al om als je te hard langsloopt, waardoor plakzooi kan ontstaan.
stylezzz schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:08:
[...]

Spreek voor jezelf, maar ik hecht een groter belang aan minder zwerfafval in de natuur dan extra centjes voor de verpakkings en/of drankindustrie. Dat ik daarom een blikje weer in zou moeten leveren vind ik een kleine moeite. Gaat gewoon mee met de rest van de emballage....
Maar die blikjes zou je niet onderweg gedronken hebben? De straten zijn anders niet verbeterd. Vorige week kwam iemand het hockeyterrein hier op een trainingsavond opfietsen om even de prullenbakken te checken... Gelukkig waren ze leeg anders had ie ze wellicht rustig leeg zitten graven ook. Dat soort uitwassen zijn wel het effect van dit systeem.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Als dat het doel is kan je de blikjes net zo goed in de PMD kliko gooien.

March of the Eagles

• Frappuccino
XWB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:05:
[...]

Als je thuis bent ja.

Maar er zijn genoeg klaplopers die hun vuil onderweg nog steeds uit het raam (auto) op straat flikkeren. Want het in de afvalbak 20m verderop of thuis weggooien is blijkbaar te moeilijk.

• Frappuccino
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:03:
[...]

Daar is het bierkrat voor uitgevonden. Over het algemeen vallen die niet om. Blikjes zijn veel lichter en vallen al om als je te hard langsloopt, waardoor plakzooi kan ontstaan.
Speciaalbier koop je doorgaans los per flesje.

Je kunt het blik ook uit laten lekken voor je het opslaat voor afvoer.
Het is ook maar net hoeveel moeite je wilt doen om lege blikken/flessen te bewaren.
Ik heb gewoon een kratje van curver waar ik dit spul in bewaar. Kratje vol, dan mee naar de winkel.

• stylezzz
XWB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:05:
[...]

Deed iedereen dat maar, dan was het statiegeld op blikjes niet nodig geweest ;)

• stylezzz
Frappuccino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:13:
[...]

Je kunt het blik ook uit laten lekken voor je het opslaat voor afvoer.
Het is ook maar net hoeveel moeite je wilt doen om lege blikken/flessen te bewaren.
Ik heb gewoon een kratje van curver waar ik dit spul in bewaar. Kratje vol, dan mee naar de winkel.
Zijn er ook zat die in blik komen. Maar inderdaad, even leegtikken, omspoelen en opbergen in een kratje ofzo.

• Señor Sjon
stylezzz schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:19:
[...]

Zijn er ook zat die in blik komen. Maar inderdaad, even leegtikken, omspoelen en opbergen in een kratje ofzo.
Waardoor de hele milieuwinst van het systeem wel weg is.

• stylezzz
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:20:
[...]

Waardoor de hele milieuwinst van het systeem wel weg is.
Man man man.... een scheut water. overdrijven is ook een vak of niet?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:21

FreakNL

Well do ya punk?

haribold schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:14:
Er zijn natuurlijk duidelijke verschillen tussen gebruikte en gesloten blikjes. Gebruikte hebben smerige restjes en amper gewicht. Die ga je bijvoorbeeld niet in de koelkast bewaren, waar je de ruimte voor gesloten blikjes hebt. Ze vallen bij de lichtste aanraking om. De oplossing is samenknijpen en in de afvalbak, neemt amper ruimte en gewicht in. Stel dat je 60 blikjes per maand consumeert, dan kost dat nog geen tientje per maand. Bij de eerste politieke opwelling zit er alweer zo'n bedrag aan accijnsverhoging en nieuwe belasting, ik zie statiegeld op blikjes als de zoveelste overheidsheffing en neem het als kosten.
Ik ook, alleen bij mij zit het aantal op ongeveer 10-20 blikjes (speciaalbier) per maand. Waarbij een stuk of 5 thuis en de rest buitenshuis.. Bij dat laatste ga ik al helemaal niet de moeite nemen, die gaan gewoon in de afvalbak.

Flessen doen we wel (Picnic) maar dat zijn er ook maar een stuk of 3 a 4 per maand. Maar die gaan gewoon met de dop erop in het mandje waar ook de statiegeld zakjes van Picnic liggen...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 08:15

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Spreek voor jezelf, maar ik hecht een groter belang aan minder zwerfafval in de natuur dan extra centjes voor de verpakkings en/of drankindustrie.
Als ik de overlast van zwerfafval dan weer moet inruilen voor overlast van daklozen die in de hele stad prullenbakken ondersteboven keren voor 15 cent (en daardoor méér zwerfafval veroorzaken) dan weet ik niet of het middel zo veel beter is dan de kwaal.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:21

FreakNL

Well do ya punk?

Frappuccino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:13:
[...]

..
Blikken zijn, afhankelijk van het soort bier, soms beter voor de smaak. Daarom zie je veel speciaalbierbrouwers overstappen naar blik, zeker voor bijvoorbeeld de de IPAs en Hazeys

Of deze trend goed is voor het milieu is een aparte discussie overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 08-09-2026 13:40 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
stylezzz schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:17:
[...]

Deed iedereen dat maar, dan was het statiegeld op blikjes niet nodig geweest ;)
Je had het niet over iedereen, alleen over jezelf:
Dat ik daarom een blikje weer in zou moeten leveren vind ik een kleine moeite. Gaat gewoon mee met de rest van de emballage....
Wat belet je om het simpelweg in de PMD container te gooien?

March of the Eagles

• stylezzz
XWB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:46:
[...]

Je had het niet over iedereen, alleen over jezelf:

[...]

Wat belet je om het simpelweg in de PMD container te gooien?
Klopt, dat ik hierdoor een paar blikjes terug in het statiegeld circuit moet brengen is een gevolg van dat teveel mensen hun blikjes niet in de vuilnisbak deponeerden.

En waarom niet in de PMD container? Waarom wel? Er staan een paar statiegeldmachines in elke supermarkt bij mij in de buurt. PET flessen breng ik al decennia lang daarnaar toe, blikjes kunnen toch gewoon mee?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzItEQU_OELUtTfdP96ggHy1FeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fGGIebyYUZnJd3IfEZhOmTJx.png?f=user_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

stylezzz schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:50:
[...]

Klopt, dat ik hierdoor een paar blikjes terug in het statiegeld circuit moet brengen is een gevolg van dat teveel mensen hun blikjes niet in de vuilnisbak deponeerden.
Klopt ook helemaal, maar
En waarom niet in de PMD container? Waarom wel? Er staan een paar statiegeldmachines in elke supermarkt bij mij in de buurt. PET flessen breng ik al decennia lang daarnaar toe, blikjes kunnen toch gewoon mee?
Het verschil is dat decennia geleden er een luikje in de supermarkt achterin zat met een belletje ernaast. Als je erop drukte kwam er een medewerker handmatig de flessen tellen en innemen waarna die je een bonnetje meegaf. Geen gedoe, geen viezigheid.

Nu heb je én veel meer in te leveren én is de kans op storingen van de automaat en rijen vóór de automaat veel groter. En dan is er ook nog potentiële viezigheid van je tas (okee, misschien doekje over de binnenkant van je tas en klaar, maar toch wel wéér een extra handeling).

Ik onderschrijf de gedachte achter statiegeld helemaal, maar het zou de eindgebruiker m.i. veel gemakkelijker gemaakt moeten worden door de verkopers van statiegeldartikelen te verplichten ze ook weer in te nemen (meer inzamelpunten) en/of ook meer bulkautomaten te plaatsen op goed bereikbare "logische" plekken.

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026

• stylezzz
Gitarist schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:44:
[...]

Klopt ook helemaal, maar

[...]

Het verschil is dat decennia geleden er een luikje in de supermarkt achterin zat met een belletje ernaast. Als je erop drukte kwam er een medewerker handmatig de flessen tellen en innemen waarna die je een bonnetje meegaf. Geen gedoe, geen viezigheid.

Nu heb je én veel meer in te leveren én is de kans op storingen van de automaat en rijen vóór de automaat veel groter. En dan is er ook nog potentiële viezigheid van je tas (okee, misschien doekje over de binnenkant van je tas en klaar, maar toch wel wéér een extra handeling).

Ik onderschrijf de gedachte achter statiegeld helemaal, maar het zou de eindgebruiker m.i. veel gemakkelijker gemaakt moeten worden door de verkopers van statiegeldartikelen te verplichten ze ook weer in te nemen (meer inzamelpunten) en/of ook meer bulkautomaten te plaatsen op goed bereikbare "logische" plekken.
God, wat een drama was dat inderdaad. Kon je met je tas vol flessen bij een luikje gaan staan wachten tot er een puber de zin en tijd had gevonden om vanuit de winkel naar dat luikje te komen om een bonnetje te maken. Wat dat betreft zijn die automaten wel een vooruitgang... bedankt, ik weet nu weer hoe oud ik ben inmiddels. ;)

In reactie op je laatste alinea, er is een besluit gekomen dat verkopers van statiegeld producten ook verplicht worden om ze weer in te nemen. Kortom het aantal inleverpunten zal fors omhoog gaan. Ben ik zeker voorstander van :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:40

Onbekend

...

Het probleem met statiegeld blijft gewoon is dat je het juist bij de betreffende winkelketen het in moet leveren als waar je het gekocht hebt. Dit is vooral een probleem als je onderweg bent, en de betreffende winkelketen niet bij jou in de regio gevestigd zit. Waarom niet ook gewoon bij de winkel op de hoek met het achterliggende idee dat in die machine het product toch wordt vernietigd?

En helpt dat statiegeld nu werkelijk dat er dan minder zwerfafval ontstaat, of wordt het door blikjeszoekers gewoon sneller opgeruimd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:55

Dennis1812

Amateur prutser

Onbekend schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:57:
Het probleem met statiegeld blijft gewoon is dat je het juist bij de betreffende winkelketen het in moet leveren als waar je het gekocht hebt. Dit is vooral een probleem als je onderweg bent, en de betreffende winkelketen niet bij jou in de regio gevestigd zit. Waarom niet ook gewoon bij de winkel op de hoek met het achterliggende idee dat in die machine het product toch wordt vernietigd?

En helpt dat statiegeld nu werkelijk dat er dan minder zwerfafval ontstaat, of wordt het door blikjeszoekers gewoon sneller opgeruimd?
Dat in dezelfde winkel inleveren is toch al jaren geen probleem meer?
AH pakt Lidl ook gewoon aan en vice versa

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dennis1812 Als je de Spar en landgrenzen even terzijde houd, dan ja.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 09-09-2026 22:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:19
Pragmatisch gezien, resultaat is hetzelfde, dus maakt oorzaak uit?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raven schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:13:
@Dennis1812 Als je de Spar en landgrenzen even terzijde houd, dan ja.
Landsgrenzen ga je niet halen ben ik bang wegens andere tarieven een internationaal gedoe.
Spar kom ik oprecht nooit, tenzij ik behoefte heb aan een spontane hoge bloeddruk van de prijzen daar.
Maar nemen ze echt niks in van een andere winkel? Dat is echt absurd.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dennis1812 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:31:
[...]

Landsgrenzen ga je niet halen ben ik bang wegens andere tarieven een internationaal gedoe.
Spar kom ik oprecht nooit, tenzij ik behoefte heb aan een spontane hoge bloeddruk van de prijzen daar.
Mag overigens ook niet maar gezien handhaving taboe lijkt te zijn zou het me niet eens verbazen.

• Wally2002
  • Laatst online: 18:31
Waar hebben het over? Elk blikje en fles met het statiegeldlogo kan bij elk inleverpunt worden ingeleverd. Ongeacht merk van het product.

Voor alle duidelijkheid dit topic gaat over Nederland.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:24:
[...]

Waar hebben het over? Elk blikje en fles met het statiegeldlogo kan bij elk inleverpunt worden ingeleverd. Ongeacht merk van het product.

Voor alle duidelijkheid dit topic gaat over Nederland.
In theorie wel. In de praktijk maak ik toch regelmatig mee dat een blikje of flesje wordt geweigerd omdat de automaat aangeeft dat ik moet controleren of er statiegeld op zit, terwijl het statiegeldlogo er gewoon op staat.

• Wally2002
  • Laatst online: 18:31
Wispe schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:38:
[...]

In theorie wel. In de praktijk maak ik toch regelmatig mee dat een blikje of flesje wordt geweigerd omdat de automaat aangeeft dat ik moet controleren of er statiegeld op zit, terwijl het statiegeldlogo er gewoon op staat.
Dit is wat anders dan dat Onbekend aangeeft.

N=1 maar ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt.
Gaat het dan om een specifieke winkel en/of specifieke flesjes?

Soms is de automaat van binnen vervuild waardoor bij eerste keer inwerpen een flesje of blikje ook niet herkend wordt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennis1812 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:31:
Ik liep er andersom tegen aan: Statiegeldflesjes van de Spar (uit zo'n ToGoodToGo-pakket dacht ik) kon ik nergens inleveren behalve bij de Spar zelf.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raven schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:54:
[...]

Ik liep er andersom tegen aan: Statiegeldflesjes van de Spar (uit zo'n ToGoodToGo-pakket dacht ik) kon ik nergens inleveren behalve bij de Spar zelf.
Met het reguliere normale statiegeld logo?
Dat is namelijk verboden en moeten ze innemen.
Misschien op het belletje drukken voor een tiener die naar je toe sjokt.
Of het is een spar specifiek product waar geen normaal statiegeld op zit maar alleen Spar het levert.

Maargoed, het drijft wel af van de discussie. Ik hoop dat overal innemen niet zorgt voor nog meer prijsstijgingen. Omdat opslag en logistiek.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dennis1812 Jep, het normale statiegeldlogo. De winkels waren zo van: Automaat says no en komt hier niet weg, dus we nemen het niet in. Zowel AH als Lidl en Jumbo.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 10-09-2026 09:56 ]

Oscar Wilde

• Arjantje72
Raven schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:55:
@Dennis1812 Jep, het normale statiegeldlogo. De winkels waren zo van: Automaat says no en komt hier niet weg, dus we nemen het niet in. Zowel AH als Lidl en Jumbo.
Flesjes van een poolse winkel hier bijvoorbeeld, kun je nergens statiegeld van krijgen terwijl wèl het logo er op staat.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:14

Grvy

Bot

Arjantje72 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:37:
[...]

Flesjes van een poolse winkel hier bijvoorbeeld, kun je nergens statiegeld van krijgen terwijl wèl het logo er op staat.
Ja.. nogal logisch.. landgrenzen enzo.. dit is wel heel erg spijkers op laag water zoeken..

Dit is een account.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Grvy schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:41:
[...]

Ja.. nogal logisch.. landgrenzen enzo.. dit is wel heel erg spijkers op laag water zoeken..
Hij doelt waarschijnlijk op een Poolse specialiteiten winkel die in Nederland een fysieke vestiging heeft.

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
Statiegeld controleren | Statiegeld Nederland

Daar kan je controleren of er echt statiegeld op zit. In de statiegeld Nederland app kan je zelf scannen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

menzo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:38:
Statiegeld controleren | Statiegeld Nederland

Daar kan je controleren of er echt statiegeld op zit. In de statiegeld Nederland app kan je zelf scannen.
Daar was een app voor, maar die is om een of andere reden offline gehaald uit de Play Store.

Oscar Wilde

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
Raven schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:48:
[...]

Daar was een app voor, maar die is om een of andere reden offline gehaald uit de Play Store.
Statiegeld App – Apps on Google Play

‎Statiegeld App-app - App Store

Van Verpact zelf

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:40

Onbekend

...

99ruud99 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:20:
[...]

Pragmatisch gezien, resultaat is hetzelfde, dus maakt oorzaak uit?
Het idee was dat de afvalgooier het zelf inleverde en niet op straat weggooide, en dat is mislukt. Er zijn nu andere mensen die andermans afval opruimen en de vergoeding van het statiegeld ontvangen.

Maar het resultaat is het zelfde, en dat is mooi. d:)b

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ja, ik heb die er al jaren op staan, maar als ik nu de gegevens in de Play Store op vraag krijg ik dat die niet gevonden wordt.

Oscar Wilde

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_JGC_ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:40:
[...]

[...]

Kan ik dat lezen als een uitbreiding naar zuivel en sapflessen zodat die de dans niet ontspringen? Want waarom moet ik wel statiegeld betalen op een flesje cola, maar moet ik het flesje fristi gewoon weggooien?
In Denemarken zit zelfs statiegeld op de flessen aanmaakranja... die kunnen hier ook prima gerecycled worden ipv de verbrandingsoven in.
Tja, waarom wel op bier en niet op wijn.

In Belgie hebben we gewoon PMD zakken, daar gooit iedereen alles in, ook dingen met statiegeld omdat het zo weinig is en er zo weinig inzamelpunten zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Arjantje72
True schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:46:
[...]

Hij doelt waarschijnlijk op een Poolse specialiteiten winkel die in Nederland een fysieke vestiging heeft.
Precies, gewoon een fysieke winkel in Brabant :)
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.