Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Videopac schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:53:
[...]

Ik snap ook werkelijk het probleem niet: in het buitenland werkt het perfect (ik was zeker 5 jaar geleden in Denemarken waar ook probleemloos statiegeld op blikjes geheven werd). En het vermindert aantoonbaar het zwerfafval. Zo liet zwerfinator zien dat die 15 cent op plastic flesjes een flinke daling in het aandeel flesjes in het zwerfafval tot gevolg heeft.
Zal vooral komen omdat de sector meermaals heeft geprobeerd dit te saboteren en uit te stellen in de verwachting dat van uitstel misschien wel afstel zou komen.

Ze staken in feite de vingers in de oren, zongen "tralalala", en dachten dat ze daarmee van deze regeling af konden komen.

Nu dat niet blijkt te kunnen, en men na 2 jaar voet bij stuk houdt, smeren ze nog wat Hypocriet-boter op het hoofd, en beginnen ze vervolgens te klagen "dat het allemaal niet op tijd lukt!". Ja, dank je de koekoek, met je eigen mentaliteit de laatste 2 jaren...

Eigen schuld, dikke bult, noemen we dat ook wel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:31
Statiegeld vind ikzelf niet erg.
Echter inname van statiegeld wordt ik toch echt triest.

Machines zijn niet echt met de tijd meegegaan.
Ik wil gewoon een bak waar ik mijn zak flessen/blikjes in doe en hij gaat tellen(net als muntgeld destijds bij de bank)

Of ik ben misschien de enige die paar zakken vult tot ze me in de weg staan.

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Ik snap ook werkelijk het probleem niet: in het buitenland werkt het perfect (ik was zeker 5 jaar geleden in Denemarken waar ook probleemloos statiegeld op blikjes geheven werd). En het vermindert aantoonbaar het zwerfafval. Zo liet zwerfinator zien dat die 15 cent op plastic flesjes een flinke daling in het aandeel flesjes in het zwerfafval tot gevolg heeft.
5 jaar geleden? Ik kan me uit vakanties pre-2000 nog herinneren dat er automaten waren voor de inname van blikjes. Volgens mij ook Scandinavië inderdaad.

Maar de branche legt de rekening dus gewoon bij de consument neer. Ze worden verplicht om statiegeld te innen per 1 januari, maar het systeem voor inname van het blik (en dus retourneren van statiegeld) gaat niet op tijd af zijn hoor. Als dit het netto resultaat gaat zijn, dan is dat gewoon grof schandalig. In dat geval kan de dwangsom mij niet hoog genoeg zijn.

Maar bij statiegeld heb ik 1 gouden regel: ik koop geen producten met statiegeld erop als er in of in de directe nabijheid van de verkopende zaak geen inleversysteem is. Niet de lasten, dan ook niet de lusten. Voorbeeldje: ik koop dus geen 0,5 liter flesje frisdrank op een station als er geen inlevermogelijkheid op of pal naast het station is. Ik wil niet de flauwste zijn, dus als er wel een innamepunt is wat dan 's nachts niet open is.... dan vind ik het goed genoeg en ben ik op zich wel bereid om dan toch een flesje frisdrank te kopen. Tot nu toe koop ik dus onderweg vooral blikjes, want 0,5 liter flesjes inleveren kan nog steeds niet op heel veel plaatsen. Volgens mij eigenlijk vooral nog in supermarkten, NS gaat ze nu ook op de grotere stations plaatsen, als ik me niet vergis.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-12-2022 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:32
RaZ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:58:
Goed, dan ben je 14/15 jaar, zit je op school en jet hebt 30 minuten pauze, door de supermarkt heen rennen voor je blikkie energiedrank. Je staat 10 minuten in de rij, je hebt nog 20 minuten over van je pauze. Je drinkt dat blikkie op, en ga je dan weer door de supermarkt voor je 15ct statiegeld?

Zonde van je tijd voor die 15ct. Dat blikkie verdwijnt toch wel in de bosjes hoor :P
Daarom moet het anders werken. Je hebt 30 minuten pauze, je spoelt snel je drinkbeker met smerige yoghurtdrink door de plee. Bij de supermarkt kun je voor een paar cent een refill halen uit een frisdanktap. Er staat wel een rij van andere scholieren, maar je staat binnen 10 minuten weer buiten met een volle beker Mad Cow energydrank.

Thuis doet je vader net alsof hij de kauwgomballengeur niet ruikt als ze je drinkbeker uitspoelt en klaarzet voor de afwas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:42

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Offens1490 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:57:
Wij nemen alles statiegeld gerelateerd (behalve de krat bier die nog niet vol zit) elke week mee met boodschappen doen, zo stapelt het zich ook niet op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:23:
[...]

Daarom moet het anders werken. Je hebt 30 minuten pauze, je spoelt snel je drinkbeker met smerige yoghurtdrink door de plee. Bij de supermarkt kun je voor een paar cent een refill halen uit een frisdanktap. Er staat wel een rij van andere scholieren, maar je staat binnen 10 minuten weer buiten met een volle beker Mad Cow energydrank.

Thuis doet je vader net alsof hij de kauwgomballengeur niet ruikt als ze je drinkbeker uitspoelt en klaarzet voor de afwas.
Wat niet verkocht wordt, vindt je ook niet terug in de natuur. Laten we dan gewoon kappen om niks meer te verkopen wat je na gebruikt niet terug in de koelkast hoeft te zetten. Geen drinken verkopen in een verpakking waar minder dan 1 liter in zit. Voila, ben je overal vanaf.

Dan heb je straks naast je 1,5L fles cola ook een 1,5L fles bier staan in je koelkast :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lawwie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:30:
[...]

Wij nemen alles statiegeld gerelateerd (behalve de krat bier die nog niet vol zit) elke week mee met boodschappen doen, zo stapelt het zich ook niet op ;)
Dan heb je het over een totaal andere situatie he ;)

Ik ga winkelen, loop de kledingzaak uit met 100 euro aan nieuwe kleren, kom een snackbar tegen, en ik ga een patatje eten en een blik bier. Waar laat je dan dat lege blikje? Want ik ben nog niet klaar met shoppen :P

[_] In de tas met nieuwe kleren
[_] In je hand houden en elke winkel uit worden gestuurd vanwege je lege blikje
[_] Supermarkt zoeken, ik ben immers ergens gaan winkelen waar ik de buurt niet ken
[_] Weggooien, en jammer dan voor het statiegeld
[_] Ergens neerzetten zodat een ander 15ct kan verdienen

Dan kies ik voor de laatste optie, en dan ruimt een ander het maar op :w

En dan denkt iedereen dat het een goed systeem is, terwijl andere dan het werk doen voor die paar stuivers. Prima toch. Zolang het zorgt dat andere de rommel van andere opruimen ziet het er al snel beter uit dan dat het was. Minder zwerfafval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaZ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:20:
[...]

Dan heb je het over een totaal andere situatie he ;)

Ik ga winkelen, loop de kledingzaak uit met 100 euro aan nieuwe kleren, kom een snackbar tegen, en ik ga een patatje eten en een blik bier. Waar laat je dan dat lege blikje? Want ik ben nog niet klaar met shoppen :P

[_] In de tas met nieuwe kleren
[_] In je hand houden en elke winkel uit worden gestuurd vanwege je lege blikje
[_] Supermarkt zoeken, ik ben immers ergens gaan winkelen waar ik de buurt niet ken
[_] Weggooien, en jammer dan voor het statiegeld
[_] Ergens neerzetten zodat een ander 15ct kan verdienen

Dan kies ik voor de laatste optie, en dan ruimt een ander het maar op :w

En dan denkt iedereen dat het een goed systeem is, terwijl andere dan het werk doen voor die paar stuivers. Prima toch. Zolang het zorgt dat andere de rommel van andere opruimen ziet het er al snel beter uit dan dat het was. Minder zwerfafval.
Het systeem is verre van goed inderdaad. Je kunt overal en nergens flesjes drinken met statiegeld erop kopen, maar het aantal innamepunten is in een straal van een kilometer vaak op 1 hand te tellen. Die verhouding is echt totaal zoek. Het begint zo ook steeds meer op een vervuilersbelasting te lijken, want statiegeld betalen kun je overal en terug innen is maar mondjesmaat mogelijk.

Dat geeft mij dan toch helaas sterk een "tax"-gevoel. Ik ga mijn aankoopgedrag er gewoon op aanpassen en in plaats van in de prullenbak zal ik het waardevolle blik tegenwoordig ergens laten slingeren. Nee, dat is niet asociaal. Dan kan een dakloze die 15ct lekker gaan innen bij de AH. Ik geef normaal geen geld aan daklozen (wordt doorgaans toch alleen maar troep van gekocht), maar als ze wat centjes kunnen verdienen door mijn blikjes op te ruimen.... kan ik toch nog iets voor ze betekeken.

Waar ik dan wel een enorm groot voorstander van ben, is statiegeld op de verpakkingen van de grote FastFood ketens. Daar komt namelijk veel meer troep vanaf dan van blikjes en er komt veel ongedierte op af vanwege de etensresten. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar de grootste bron van zooi hier in het centrum is gewoon de McDonalds. De rest is maar marge-werk. Loop een winkelstraat hen en weer en let op afval en je beeld zal grotendeels bestaan uit McDonalds troep.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-12-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00

Baseman77

We move

Een goede zaak.
Triest en typerend dat de branche nog geen maatregelen hiervoor heeft genomen, maar mooi dat het toch wordt doorgevoerd. Dit gaat ongetwijfeld zorgen voor minder zwerfafval en dat is altijd positief.
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:27:
Ik geef normaal geen geld aan daklozen (wordt doorgaans toch alleen maar troep van gekocht), maar als ze wat centjes kunnen verdienen door mijn blikjes op te ruimen.... kan ik toch nog iets voor ze betekeken.
Als je zo graag iets wil betekenen voor die dakloze, dan vraag voordat je de AH binnen loopt of er iets is wat je voor hem kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Baseman77 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:33:
Een goede zaak.
Triest en typerend dat de branche nog geen maatregelen hiervoor heeft genomen, maar mooi dat het toch wordt doorgevoerd. Dit gaat ongetwijfeld zorgen voor minder zwerfafval en dat is altijd positief.

[...]

Als je zo graag iets wil betekenen voor die dakloze, dan vraag voordat je de AH binnen loopt of er iets is wat je voor hem kunt kopen.
Ik vind het altijd zo gênant om mensen, waarvan je DENKT dat ze dakloos zijn, te vragen of ik misschien een broodje voor ze moet kopen bij de AH. "Hey kerel! Ben jij dakloos? Broodje hebben?" En dan blijkt het toevallig iemand te zijn die 6 deuren verderop in je eigen straat woont en toevallig in smoezelige kluskleding rondloopt.

Als ik ergens een blikje neerzet, dan loop ik dat risico niet. De buurman laat het waarschijnlijk staan, de dakloze heeft met 20 blikjes per dag weer 3 euro extra verdiend.

Nu ik er over nadenk, dit wordt mijn goede voornemen voor 2023. Ik ga al het statiegeld op kleine drankverpakkingen voor onderweg doneren aan iedereen die het hard kan gebruiken in deze crisis. Scheelt ook weer PMD bakken legen voor de gemeente. :) En ik kan me zelfs goed voelen bij blikjes op de straat gooien. _/-\o_

Ik vind de combinatie van "wel gewoon gaan innen" met "maar geen innamesysteem, dus geen terugbetaling" dan juist niet zo mooi. Nu ga je de burger, die in de hele keten 0 invloed heeft, dus op laten draaien voor de gevolgen van de laksheid van de branche. Dat hoort niet. Uitstellen van de invoering, maar dan gewoon een vette dwangsom laten lopen voor iedere ondernemer die het spul verkoopt. Eens kijken hoe snel het opgelost is.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:38:
[...]

Ik vind het altijd zo gênant om mensen, waarvan je DENKT dat ze dakloos zijn, te vragen of ik misschien een broodje voor ze moet kopen bij de AH. "Hey kerel! Ben jij dakloos? Broodje hebben?" En dan blijkt het toevallig iemand te zijn die 6 deuren verderop in je eigen straat woont en toevallig in smoezelige kluskleding rondloopt.

Als ik ergens een blikje neerzet, dan loop ik dat risico niet. De buurman laat het waarschijnlijk staan, de dakloze heeft met 20 blikjes per dag weer 3 euro extra verdiend.

Nu ik er over nadenk, dit wordt mijn goede voornemen voor 2023. Ik ga al het statiegeld op kleine drankverpakkingen voor onderweg doneren aan iedereen die het hard kan gebruiken in deze crisis. Scheelt ook weer PMD bakken legen voor de gemeente. :) En ik kan me zelfs goed voelen bij blikjes op de straat gooien. _/-\o_
Het is best lucratief hoor statiegeld.
Voorbeeld kennis werkt bij outlet. Laat nou net toeristen niet moeilijk(onwetendheid?) doen over statiegeld.

Zij verzamelen gemiddeld per week 300€ statiegeld en verdelen dat onder personeel.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Offens1490 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:55:
[...]

Het is best lucratief hoor statiegeld.
Voorbeeld kennis werkt bij outlet. Laat nou net toeristen niet moeilijk(onwetendheid?) doen over statiegeld.

Zij verzamelen gemiddeld per week 300€ statiegeld en verdelen dat onder personeel.
Hier heeft de gemeente elke publieke prullenbak dubbel uitgevoerd. Zwarte bak is rest, oranje is PMD. Ik verwacht dat ze de oranje bakken na 1 januari nauwelijks meer hoeven te legen. Dat doen de daklozen wel voor je (en die flikkeren alles wat niet bruikbaar is gewoon op straat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 13:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:00:
[...]

Hier heeft de gemeente elke publieke prullenbak dubbel uitgevoerd. Zwarte bak is rest, oranje is PMD. Ik verwacht dat ze de oranje bakken na 1 januari nauwelijks meer hoeven te legen. Dat doen de daklozen wel voor je (en die flikkeren alles wat niet bruikbaar is gewoon op straat).
Om dat laatste te voorkomen zijn er oplossingen zoals de statiegeldring.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Videopac schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:18:
[...]

Statiegeldriem

Alleen wel goed opletten dat ze niet platgedrukt worden :P

En kijkend naar het plaatje, moet je eerst de statiegeld weghalen, want het gat van de prullenbak wordt geblokkeerd. Heel snugger :Y

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 02-12-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Videopac schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:18:
[...]

:F

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 19:15
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:27:
[...]

Het systeem is verre van goed inderdaad. Je kunt overal en nergens flesjes drinken met statiegeld erop kopen, maar het aantal innamepunten is in een straal van een kilometer vaak op 1 hand te tellen. Die verhouding is echt totaal zoek. Het begint zo ook steeds meer op een vervuilersbelasting te lijken, want statiegeld betalen kun je overal en terug innen is maar mondjesmaat mogelijk.

Dat geeft mij dan toch helaas sterk een "tax"-gevoel. Ik ga mijn aankoopgedrag er gewoon op aanpassen en in plaats van in de prullenbak zal ik het waardevolle blik tegenwoordig ergens laten slingeren. Nee, dat is niet asociaal. Dan kan een dakloze die 15ct lekker gaan innen bij de AH. Ik geef normaal geen geld aan daklozen (wordt doorgaans toch alleen maar troep van gekocht), maar als ze wat centjes kunnen verdienen door mijn blikjes op te ruimen.... kan ik toch nog iets voor ze betekeken.

Waar ik dan wel een enorm groot voorstander van ben, is statiegeld op de verpakkingen van de grote FastFood ketens. Daar komt namelijk veel meer troep vanaf dan van blikjes en er komt veel ongedierte op af vanwege de etensresten. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar de grootste bron van zooi hier in het centrum is gewoon de McDonalds. De rest is maar marge-werk. Loop een winkelstraat hen en weer en let op afval en je beeld zal grotendeels bestaan uit McDonalds troep.
Het grote probleem is dat de overheid (in heel de wereld btw) teveel heeft geluisterd naar de verpakkingsindustrie. Het is al 50 jaar bekend dat plastic en andere verpakkingen slecht voor het milieu zijn. Maar in plaats van de bron aan te pakken kwam de branche met een briljante oplossing: Laat de burger onze troep opruimen en dat noemen we recyclen. Hierin is de overheid helaas veel te lang in mee gegaan. Het is een beetje vergelijkbaar met confettie verkopen terwijl je weet dat het heel slecht is en dan vertellen dat iedereen het netjes achteraf gaat opruimen.
Hopelijk is statiegeld heffen een eerste stap om minder zooi te krijgen. Dus goed dat ze nu niet daar de branche hebben geluisterd.

Ben dus ook een groot voorstander van de slogan:Een beter milieu begint niet bij jezelf
https://libris.nl/boek?au...bij-jezelf--9789493168435

Wil je zaken echt goed aanpakken en een impact maken, dan moet dit gewoon van bovenaf verplicht worden. Gloeilampen zijn slecht dus verbieden, iedereen aan de led. Nu koop je voor 1 euro een ledlamp bij de ikea. Dus dat heeft gewerkt.

btw; ik las dat McDonalds herbruikbare verpakkingen gaat gebruiken. Is wel helaas voor alles wat je binnen opeet, maar het is een begin.

[ Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 02-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
Om eerlijk te zijn, wij wonen in Duitsland vlakbij een kiosk, dus ook hier zwerft er nog wel eens blik op straat. Hup, als ik de hond uitlaat in zo'n (schoon) zakje waarmee je de hondenpoep moet opruimen, Hup thuis in de zak met retourflessen.

Gratis geld en m'n omgeving blijft wat schoner.

Overigens ontdoe ik ook regelmatig de stoep en berm rondom ons huis van zwerfafval.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Offens1490 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:57:
Statiegeld vind ikzelf niet erg.
Echter inname van statiegeld wordt ik toch echt triest.

Machines zijn niet echt met de tijd meegegaan.
Ik wil gewoon een bak waar ik mijn zak flessen/blikjes in doe en hij gaat tellen(net als muntgeld destijds bij de bank)

Wij hebben hier ook een groot tas-achtig geval staan wat we vullen met flessen en dan eens in de zoveel tijd meenemen. Gelukkig is het hier in de dichtstbijzijnde supermarkt wel OK geregeld qua flessenautomaten. Als in, het zijn er veel, dus wachten hoeft meestal niet. Ze werken alleen vaak wel heel traag. Daarentegen zit er in de AH waar ik meestal boodschappen doe maar 1 innamepunt. Daar staat vrijwel altijd een lange rij omdat het een forse winkel is waar ook veel studenten komen die hun kratten e.d. terugbrengen.

In Kopenhagen heb ik meegemaakt dat er zwervers met immense zakken voor het enige innamepunt staan. Dan ben je, zonder overdrijven, een kwartier verder voordat je aan de beurt bent.

Ik snap dat er statiegeld op flesjes en binnenkort ook blikjes komt te zitten, en in principe is het een kleine moeite om je zooi eens per week de winkel in te slepen, maar dan moet de inname wel op orde zijn, en vzviw zijn daar niet echt regels of richtlijnen voor. Het beleid valt of staat bij de gratie van supermarkten en hoe goed ze hun inname op orde hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

chrisborst schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:37:
[...]

Het grote probleem is dat de overheid (in heel de wereld btw) teveel heeft geluisterd naar de verpakkingsindustrie. Het is al 50 jaar bekend dat plastic en andere verpakkingen slecht voor het milieu zijn. Maar in plaats van de bron aan te pakken kwam de branche met een briljante oplossing: Laat de burger onze troep opruimen en dat noemen we recyclen. Hierin is de overheid helaas veel te lang in mee gegaan. Het is een beetje vergelijkbaar met confettie verkopen terwijl je weet dat het heel slecht is en dan vertellen dat iedereen het netjes achteraf gaat opruimen.
Hopelijk is statiegeld heffen een eerste stap om minder zooi te krijgen. Dus goed dat ze nu niet daar de branche hebben geluisterd.

Ben dus ook een groot voorstander van de slogan:Een beter milieu begint niet bij jezelf

Wil je zaken echt goed aanpakken en een impact maken, dan moet dit gewoon van bovenaf verplicht worden. Gloeilampen zijn slecht dus verbieden, iedereen aan de led. Nu koop je voor 1 euro een ledlamp bij de ikea. Dus dat heeft gewerkt.

btw; ik las dat McDonalds herbruikbare verpakkingen gaat gebruiken. Is wel helaas voor alles wat je binnen opeet, maar het is een begin.
Hier ook mee eens. Zelf actie ondernemen is vaak niet financieel aantrekkelijk en kost moeite. Dan doet 95% van de bevolking het al niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

Nee, daarmee lost McDonalds alleen een intern probleem op. :) Dat gaat dus 0 invloed hebben op afval buiten de toko. Want die mensen bestellen "meenemen" en krijgen dat dus niet.

Het grote probleem hier is, dat de "last" van de uitvoering klakkeloos bij de consument wordt neergelegd. Hoeveel nieuwe statiegeld terugvraagpunten zijn er bij jou in de omgeving bijgekomen? En dan punten die er ook echt zijn en niet bijvoorbeeld de punten die NS beloofd heeft voor toekomst. Misschien let ik er niet goed genoeg op, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. "De branche" heeft de uitvoering gewoon volledig bij de consument neergelegd en in mijn ogen niet meer bijgedragen dan "het aanpassen van bestaande automaten". Ik zou echt niet weten waar ik, buiten de supermarkt waar ik altijd al terechtkon voor statiegeld, nu met mijn flesje (en vanaf 1 januari dus ook blikje) heen zou moeten. Er is in de praktijk niets veranderd, behalve dat de consument moet betalen.

En dan wordt het dus gewoon een belasting, want ik ga echt niet een halve dag met een 0,5 liter flesje (of nog erger: een "bijna leeg" blikje) rondlopen. Die gaat gewoon de afvalbak in. Ik kan niet voor elk flesje of blikje op zoek naar een supermarkt om mijn 15 cent terug te gaan halen en voor 15 cent ga ik er niet mee leuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-12-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

Die statiegeld ringen rond prullenbakken ben ik vooral op Duitse stations tegengekomen. Hier in NL werkt dat niet of veel minder want hier moet je een kaartje hebben om in de buurt van het perron te komen.

Ik gebruik eigenlijk zelden blikjes, hooguit wat bier voor gasten in de koelkast staan. Waterflesjes onderweg is wel een ding.

Eigenlijk worden die gewoon 15 ct duurder nu.Inlverpunten zijn schaars en in de rij staan om 1 flesje in te leveren gaat het niet worden. Dan liever doneren dan heeft iemand anders er nog wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Indoubt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:09:
Die statiegeld ringen rond prullenbakken ben ik vooral op Duitse stations tegengekomen. Hier in NL werkt dat niet of veel minder want hier moet je een kaartje hebben om in de buurt van het perron te komen.

Ik gebruik eigenlijk zelden blikjes, hooguit wat bier voor gasten in de koelkast staan. Waterflesjes onderweg is wel een ding.

Eigenlijk worden die gewoon 15 ct duurder nu.Inlverpunten zijn schaars en in de rij staan om 1 flesje in te leveren gaat het niet worden. Dan liever doneren dan heeft iemand anders er nog wat aan
En daarmee draait "het systeem" dus ook meteen zichzelf de nek om. Want wie gaat er nou tussen de zwervers, die daar aan het cashen zijn, nog even zijn 3 euro ophalen? Ik ben echt benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Er kunnen 2 dingen gebeuren: het wordt heel druk bij de statiegeldautomaten van de supermarkt met mensen die netjes al het statiegeldspul in komen leveren. Of een doelgroep die de supermarkten liever niet binnen ziet gaat dit als verdienmodel gebruiken. En dat laatste is echt niet ondenkbaar. Hoeveel blikjes en flesjes kun je verzamelen in 16 uur? Dan ga ik uit van 8 uur slaap en dat is al riant. 10 per uur ongeveer? Dat is 24 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:47

LankHoar

Langharig tuig

Wat mij niet duidelijk word uit het artikel van nu.nl maar ook niet uit het teruglezen hier (ik kan er overheen kijken), is of de blikjes heel moeten zijn, of dat ze samengeperst mogen worden? Ik pers nu altijd alles samen en dan bij het PMD. Indien dit niet meer mag, geeft dit wel het probleem van weer een extra ophoping. Ik gebruik persoonlijk niet veel blik (zo nu en dan voor frisdrank of bier, omdat er niet genoeg gedronken word om grote flessen goed te houden), maar met de club wel. Ook daar werken grote flessen niet handig, omdat spul dan niet lang goed blijft.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490

Gelijk heb flesje kun je ook nog afsluiten verleden nog wel eens gevuld voor water.
Blikje is irritant want er zit altijd nog wat in. Daarnaast heb je al problemen met een petfles als er 1 deukje in zit nu, blikjes mag je niet platmaken denk ik?( Doet me denken can crusher Spanje als kind heel interessant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv4-F9CdL4lFHownF3HVZ9lUyQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iChTndWylsdixw86WVqcIi8L.jpg?f=user_large

Mbt Duitsland is het meer ingeburgerd en een ring om vuilnisbak in nederland zal een sport zijn om vol te bouwen met flessen. Want iedereen zit met die flessen zeker op station.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 19:15
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:02:
[...]

Nee, daarmee lost McDonalds alleen een intern probleem op. :) Dat gaat dus 0 invloed hebben op afval buiten de toko. Want die mensen bestellen "meenemen" en krijgen dat dus niet.

Het grote probleem hier is, dat de "last" van de uitvoering klakkeloos bij de consument wordt neergelegd. Hoeveel nieuwe statiegeld terugvraagpunten zijn er bij jou in de omgeving bijgekomen? En dan punten die er ook echt zijn en niet bijvoorbeeld de punten die NS beloofd heeft voor toekomst. Misschien let ik er niet goed genoeg op, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. "De branche" heeft de uitvoering gewoon volledig bij de consument neergelegd en in mijn ogen niet meer bijgedragen dan "het aanpassen van bestaande automaten". Ik zou echt niet weten waar ik, buiten de supermarkt waar ik altijd al terechtkon voor statiegeld, nu met mijn flesje (en vanaf 1 januari dus ook blikje) heen zou moeten. Er is in de praktijk niets veranderd, behalve dat de consument moet betalen.

En dan wordt het dus gewoon een belasting, want ik ga echt niet een halve dag met een 0,5 liter flesje (of nog erger: een "bijna leeg" blikje) rondlopen. Die gaat gewoon de afvalbak in. Ik kan niet voor elk flesje of blikje op zoek naar een supermarkt om mijn 15 cent terug te gaan halen en voor 15 cent ga ik er niet mee leuren.
Volgens mij heb ik precies hetzelfde gezegd, het probleem wordt bij de burger neergelegd. Statiegeld betekent ook een verplichting voor de fabrikant dus is een iets betere oplossing, al ligt ook nog een deel van het oplossen bij de burger. In feite betaal je nu borg voor de verpakking van de fabrikant en blijft de verpakking het probleem van de fabrikant. Ideaal? Zeker niet. En wil je er niet aan meewerken, dan is het inderdaad een soort belasting. De vervuiler betaald >:)
Waterflesjes onderweg is wel een ding.
Dat is ook precies onderdeel van het probleem. Neslé (van het evian water) heeft mensen tussen de oren gepraat dat je onderweg altijd een flesje water bij je moet hebben. Vroeger had niemand dat en al die mensen leven nog en zijn niet dood gegaan van uitdroging. Je kan prima een paar uur zonder drinken. Ook kan je op genoeg plekken drinken krijgen. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een fles drinken bij mij te hebben (uitzonderingen daar gelaten, een lange fietstocht in de vakantie bijv.).
Een groot deel van het probleem zit gewoon in de marketing die fabrikanten gebruiken om zoveel mogelijk zooi te verkopen. Daarom moet de overheid met regels en verplichtingen komen om negatieve gevolgen hiervan terug te dringen.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 02-12-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Offens1490 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:28:
[...]

Gelijk heb flesje kun je ook nog afsluiten verleden nog wel eens gevuld voor water.
Blikje is irritant want er zit altijd nog wat in. Daarnaast heb je al problemen met een petfles als er 1 deukje in zit nu, blikjes mag je niet platmaken denk ik?( Doet me denken can crusher Spanje als kind heel interessant)
[Afbeelding]

Mbt Duitsland is het meer ingeburgerd en een ring om vuilnisbak in nederland zal een sport zijn om vol te bouwen met flessen. Want iedereen zit met die flessen zeker op station.
In dat geval vraag ik me af, hoe lang het gaat duren voor een zwerver ergens een anonieme OV-chipkaart jat en deze bron aan gaat boren. Dan doet hij er 700 per dag. Da's meer dan 100 euro, per dag. 3k per maand.

Ik besef me ineens waarom NS de moeite neemt om inleverautomaten te gaan plaatsen. :) Daar moest natuurlijk gewoon een belang achter zitten. "Geld voor het oprapen" trekt ongewenst volk. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
[...]

Ik ben absoluut voor een oplossing waarmee blikjes niet in de natuur belanden (net als ander afval daar niet moet belanden).

Afgelopen zomer in Denemarken op vakantie geweest en daar inderdaad ook meegedaan met de inzameling van blikjes. Ik kan niet anders concluderen dat het echt een zeiksysteem is. Beschadigde blikjes zijn problematisch (en zie blikjes maar helemaal heel te houden) en het grootste probleem is de smerige bende die de blikjes opleveren. Er komt allerlei ongedierte op af en de blikjes plakken aan alle kanten. Heel smerig. Onze "oplossing" was om de blikjes ruim om te spoelen met drinkwater. En geregeld smeten we ze ook gewoon in de prullenbak, jammer dan van die paar Kronen.

Met flesjes heb je die problemen niet. Die sluit je af na gebruik met de dop en kan je dan zonder moeite inleveren.

Als je dan toch iets goeds wil doen als Europa, verbied dan simpelweg het gebruik van blik voor dranken. Ik kan geen enkele zinnige reden bedenken waarom dranken in blik zouden moeten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online

Een leeg flesje kan je gemakkelijk in je zak/tas stoppen en met de wekelijkse boodschappen wegbrengen? Net als je dat doet met andere lege flessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik zie allemaal problemen voorbijkomen, maar wij Tweakers moeten toch de mensen zijn die hier oplossingen voor moeten kunnen bedenken? Misschien beter om over creatieve oplossing te gaan discussieren dan over mogelijke problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Drardollan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:43:
[...]

Een leeg flesje kan je gemakkelijk in je zak/tas stoppen en met de wekelijkse boodschappen wegbrengen? Net als je dat doet met andere lege flessen?
Ik heb het uiteraard niet over het geval als ik slechts een paar uurtjes van huis ben.

Maar bij mij landen blikjes of flesjes sowieso nooit in de natuur of op straat. Daar heb ik geen statiegeld voor nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Indoubt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:32:
Daar heb ik geen statiegeld voor nodig.
Nope, slechts een goed gevoel voor fatsoen inderdaad.

Het achteloos wegwerpen van allerlei artikelen is me ook een doorn in het oog. En zie daar de reden dat er o.a statiegeld nodig is. Dat symptoom bestrijden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Frame164 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:00:
Ik zie allemaal problemen voorbijkomen, maar wij Tweakers moeten toch de mensen zijn die hier oplossingen voor moeten kunnen bedenken? Misschien beter om over creatieve oplossing te gaan discussieren dan over mogelijke problemen.
Ik heb hier even over nagedacht maar de vraag licht eigenlijk veel dieper verankerd in onze maatschappij.

Moeten we een technische oplossing bedenken voor mensen die niet de behoefte hebben om hun troep netjes weg te gooien op een plek die daarvoor is bedoeld.

Of zouden die gewoon beter moeten worden opgevoed?

Een technische oplossing is niet altijd beter, tenzij je aanhanger ben van bijvoorbeeld camera toezicht overal en een social credit systeem of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:09
Krijgen we dan niet dat slimme ondernemers blikjes uit het buitenland (zonder statiegeld) gaan importeren en verkopen? En inderdaad niet handig: blikjes moet je bewaren en onderweg/ op werk dus mee naar huis. Bioscoop verkoopt ook al jaren flesjes maar neemt ze niet in (alleen om te doneren voor goede doel). Dan kunnen ze ook gewoon een automaat plaatsen. Kwestie van tijd voordat dit verplicht wordt lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Indoubt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:32:
[...]
Maar bij mij landen blikjes of flesjes sowieso nooit in de natuur of op straat. Daar heb ik geen statiegeld voor nodig.
Ik ook niet, maar als je kijkt naar de bergen afval die in de natuur belanden zijn er veel mensen waarvoor het wel nodig is. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 13:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Het beste is natuurlijk geen wegwerpverpakkingen meer.
Tot die tijd is statiegeld het minst slechte alternatief.
Maar dan wel overal op invoeren, zodat statiegeldduikers als Earth Water er niet meer mee weg komen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Water is nu bij uitstek iets wat je prima in een herbruikbare fles mee kan nemen vanuit de kraan. Het is te zot voor woorden dat mensen dat in een flesje kopen. Voor het 2000-voudige van wat het thuis kost.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Deezers schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:46:
Krijgen we dan niet dat slimme ondernemers blikjes uit het buitenland (zonder statiegeld) gaan importeren en verkopen? En inderdaad niet handig: blikjes moet je bewaren en onderweg/ op werk dus mee naar huis. Bioscoop verkoopt ook al jaren flesjes maar neemt ze niet in (alleen om te doneren voor goede doel). Dan kunnen ze ook gewoon een automaat plaatsen. Kwestie van tijd voordat dit verplicht wordt lijkt me
Als we zouden zorgen voor uniforme verpakkingen die je overal kan inleveren zou dat een absoluut winstpunt zijn. Hoe vaak je wel niet staat te knoeien omdat huismerk flesje X van supermarkt Y niet bij winkel Z ingeleverd kan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
evilution schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:52:
[...]

Water is nu bij uitstek iets wat je prima in een herbruikbare fles mee kan nemen vanuit de kraan. Het is te zot voor woorden dat mensen dat in een flesje kopen. Voor het 2000-voudige van wat het thuis kost.
Ook flesjes uit de supermarkt zijn natuurlijk herbruikbaar. De overheid wil ook dat je voor noodsituaties 9 liter water per persoon in huis hebt. Dat red ik aardig gezien de houdbaarheid van de flesjes door af en toe een schoon flesje te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:35

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Drardollan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:40:

Als je dan toch iets goeds wil doen als Europa, verbied dan simpelweg het gebruik van blik voor dranken. Ik kan geen enkele zinnige reden bedenken waarom dranken in blik zouden moeten.
Bier blijft langer goed in blik dan fles. (geen licht) Vandaar dat vaak de duurdere bieren in blik zitten.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

evilution schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:52:
[...]

In een hoop landen kan het kraanwater niet gedronken worden.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41

Dido

heforshe

TheDudez schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:04:
Bier blijft langer goed in blik dan fles. (geen licht) Vandaar dat vaak de duurdere bieren in blik zitten.
Als ik door de supermarkt loop zie ik traytjes huismerkbier in blikken, maar speciaalbier in flessen... dus jouw observatie deel ik niet.
TheDudez schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:06:
Maar dit gaat om regel/wetgeving in Nederland, waar de kraanwaterkwaliteit meer dan uitstekend is.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TheDudez schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:06:
[...]

En wat heeft dat precies met de gang van zaken in NL te maken?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Dido schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:09:
[...]

Als ik door de supermarkt loop zie ik traytjes huismerkbier in blikken, maar speciaalbier in flessen... dus jouw observatie deel ik niet.

[...]

Maar dit gaat om regel/wetgeving in Nederland, waar de kraanwaterkwaliteit meer dan uitstekend is.
verschild per bier type
https://hopblog.nl/bier-i...n-waarom-dit-echt-tof-is/

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

evilution schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:10:
[...]

En wat heeft dat precies met de gang van zaken in NL te maken?
Omdat je het Europese moet zien te regelen. En er zijn zat andere redenen om water uit fles te drinken

https://www.drinkwaterpla...-kraanwater-wat-is-beter/

En het is ook geen probleem flessen kunnen goed hergebruikt worden. Alleen zo als andere ook all aangaven het is de mentaliteit. Succes met de mentaliteit.

Plus wat als het water uitvalt? of zwaar vergiftig is geraakt enzovoort. Dan ben ik blij dat ik nog wat kan halen in de supermarkt.

[ Voor 28% gewijzigd door TheDudez op 02-12-2022 13:20 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:29
Naast genoemde voordelen van blik qua licht en luchtdichtheid, is ook het gewicht en volume veel minder waardoor transport veel goedkoper is/er meer bier of andere drank vervoerd kan worden voor hetzelfde geld.
Voor het volume van 1 krat van 24 flesjes kan je ook 2 trays van 24 blikjes vervoeren schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TheDudez schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:04:
[...]

Dat weet ik, maar dat is toch geen goede reden? Dan moet het bier maar wat minder lang houdbaar zijn, dat is vervelend maar geen wereldramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
GeeEs schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:18:
Naast genoemde voordelen van blik qua licht en luchtdichtheid, is ook het gewicht en volume veel minder waardoor transport veel goedkoper is/er meer bier of andere drank vervoerd kan worden voor hetzelfde geld.
Voor het volume van 1 krat van 24 flesjes kan je ook 2 trays van 24 blikjes vervoeren schijnbaar.
Dat is een goede reden, die kende ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Drardollan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:22:
[...]

Dat weet ik, maar dat is toch geen goede reden? Dan moet het bier maar wat minder lang houdbaar zijn, dat is vervelend maar geen wereldramp.
Dus meer bierverspilling is wel goed? 8)7

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
TheDudez schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:24:
[...]

Ghehe...
"Sorry schat.. ik MOET die krat echt leegdrinken vanavond, anders is het bier over datum..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 14:03

loewie1984

music addict! pizza monster!!

fsfikke schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Wie dwingt je om blikjes en kleine flesjes te kopen? Lijkt me sowieso niet efficient voor thuis. Verder geef je precies aan waarom dit soort regels nodig zijn, als niet iedereen z'n luiheid voorop zou zetten was er geen probleem.
Luiheid voorop....

Nu vertel me even hoe ik dit op kan lossen zonder bijdehand te gaan doen:
Mijn vrouw en ik drinken cola zero, echter als je een fles van 1.5 liter open trekt moet deze ook dezelfde dag op anders zit er geen prik meer op. Volgens mij een bewussie van Coco Cola zelf want op de spa van de lidl zit na 2 weken nog prik op, maargoed.

Dus wij kopen blikjes, 3 tray's per 1,5 maand zo ongeveer. Die gaan nu netjes met de PMD mee.
Wij iedere dag een blikje cola (of 2) gekoeld en goed bewaard met prik, en het afval netjes gescheiden.

Ik zou nog kunnen wennen aan een extra aparte zak voor blik net als de PMD die om de 2 weken bij je thuis wordt opgehaald (net als de PMD). Maar om de blikjes nu weer naar een verzamelpunt te gaan brengen om mijn geld terug te krijgen, absurd en stompzinnig...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TheDudez schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:14:
[...]

Omdat je het Europese moet zien te regelen. En er zijn zat andere redenen om water uit fles te drinken

https://www.drinkwaterpla...-kraanwater-wat-is-beter/

En het is ook geen probleem flessen kunnen goed hergebruikt worden. Alleen zo als andere ook all aangaven het is de mentaliteit. Succes met de mentaliteit.
Waarom *moet* je dit Europees regelen? En welke andere redenen zijn er allemaal om fleswater te drinken?

Bedankt trouwens voor je informatieve link. Niet alleen kost fleswater 2000 keer zoveel geld als kraanwater, het kost dus ook 2000 keer zoveel energie en 3500 keer zoveel grondstoffen en dan hijs je ook nog eens een zwik microplastics binnen.
Ik zie een hoop redenen om fleswater in ieder geval in NL flink aan banden te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TheDudez schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:24:
[...]

Ehh waarom zou je het verspillen? Je kan toch zorgen voor een kleinere voorraad bij je thuis? Of is het echt nodig om 30 blikken te hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Drardollan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ehh waarom zou je het verspillen? Je kan toch zorgen voor een kleinere voorraad bij je thuis? Of is het echt nodig om 30 blikken te hebben staan?
Dat is wel precies 9 liter vocht, daarmee red je het in geval van nood prima volgens de overheid. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GeeEs schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:31:
[...]

Dat is wel precies 9 liter vocht, daarmee red je het in geval van nood prima volgens de overheid. ;)
15 liter, want welke dwaas drinkt er nu 33cl blikjes :P

Bijna 2 kratjes bier waar je met een verjaardag gewoon niet genoeg aan hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Drardollan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ik koop altijd als het in de aanbieding is en gebruik dan de Auto. Als ik kleine boodschappen moet doen ga ik te voet. Dus ja het is wel handig om een grote voorraad te hebben. Ook met een verjaardag heb ik veel meer in huis. ik koop ook alleen Cola in blikjes omdat ik anders gelijk heel een cola fles moet opdrinken. Anders is het niet meer te drinken.

En je hebt ook bieren die alleen in bepaalde periode van het jaar te krijgen zijn. Er is echt niks mis met blik en flessen. Dit is goed te hergebruiken of te recyclen. Het is echt de mentaliteit van mensen. En er is een veel groter probleem en dat zijn de verpakking van een hoop ander producten. Deze zijn vaak niet te hergebruiken of slecht te recyclen. Er hoeft helemaal geen blikjes flessen probleem te zijn. De oplossingen zijn er all.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik verwacht, dat wij vanwege de energietrasnitie naar een gescheiden systeem voor warm water in de badkamer en verwarming gaan. Dan hebben we hoe dan ook 200 liter warm water op voorraad gok ik. Ik ga dus echt wel iets doen met die aanbeveling. En ook nog wel binnen 5 jaar, gok ik. Heb ik zelfs nog 173 liter over voor de hond.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-12-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41

Dido

heforshe

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:49:
Ik verwacht, dat wij vanwege de energietrasnitie naar een gescheiden systeem voor warm water in de badkamer en verwarming gaan. Dan hebben we hoe dan ook 200 liter warm water op voorraad gok ik. Ik ga dus echt wel iets doen met die aanbeveling. En ook nog wel binnen 5 jaar, gok ik.
Want dat warme water ga je in statiegeldblikjes opslaan :?

edit: ah, het sloeg op het op voorraad houden van drinkwater van ettelijke posts geleden 8)7
De link tussen "zorg voor genoeg drinkwater" en "we hebben 200 liter warm water" had ik niet direct gelegd.

[ Voor 18% gewijzigd door Dido op 02-12-2022 13:58 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:51:
[...]

Want dat warme water ga je in statiegeldblikjes opslaan :?
Nee, een boiler doe je doorgaans hervullen. Maar dan heb ik dus genoeg water in huis om aan die 9 liter per persoon te voldoen. :) Daar heb je echt geen blikjes of flesjes voor nodig. In de keuken heb ik zelfs nu al 10 liter heet water op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

loewie1984 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:26:
[...]

Luiheid voorop....

Mijn vrouw en ik drinken cola zero, echter als je een fles van 1.5 liter open trekt moet deze ook dezelfde dag op anders zit er geen prik meer op. Volgens mij een bewussie van Coco Cola zelf want op de spa van de lidl zit na 2 weken nog prik op, maargoed.
Ehh, gewoon de dop goed vastdraaien? En er bestaan ook liter-flessen van Coca-Cola.
Dus wij kopen blikjes, 3 tray's per 1,5 maand zo ongeveer. Die gaan nu netjes met de PMD mee.
Wij iedere dag een blikje cola (of 2) gekoeld en goed bewaard met prik, en het afval netjes gescheiden.

Ik zou nog kunnen wennen aan een extra aparte zak voor blik net als de PMD die om de 2 weken bij je thuis wordt opgehaald (net als de PMD). Maar om de blikjes nu weer naar een verzamelpunt te gaan brengen om mijn geld terug te krijgen, absurd en stompzinnig...
Dus voor PET-flessen is het prima om deze niet in de PMD-bak te gooien, maar voor blikjes opeens absurd en stompzinnig? Waarom is dat anders? Blikjes nemen juist een stuk minder ruimte in dan grote flessen.

Daarnaast kan je je statiegeld ook aan een Picnic/AH/Jumbo/etc.-bezorger meegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 02-12-2022 14:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En hup, geen statiegeld op 31 december :P

Raad van State: Uitstel van statiegeldsysteem voor blikjes
Het statiegeldsysteem voor blikjes hoeft nog niet in te gaan op 1 januari 2023. De Raad van State geeft producenten en importeurs van metalen drankblikjes uitstel tot 1 april, omdat er nog niet genoeg machines zijn om de lege blikjes in te kunnen nemen.
\o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ik vind het stompzinnig omdat het een grote teringbende gaat worden. Flessen draai je dicht na gebruik, blikjes lijkt me niet, en dan lopen alle vloeistoffen er dus uit. Dus dan leg ik een PMD zak met blikken voor de medewerker van de appie klaar als ie de boodschappen komt brengen en dan moet hij eerst 5 minuten gaan staan tellen en heeft ie ook nog zijn handen plakkerig en vies vanwege alle troep. Dat zullen ze leuk vinden bij de AH/Jumbo.

Dit is ook gewoon weer een maatregel die 95% raakt omdat 5% het verkloot..

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
Eigenlijk een bizarre uitspraak van de RvS als je er over na denkt. Het enige wat de supermarkten nodig hebben is een werknemer en een grote plastic zak om alles netjes in te nemen. Ik heb een gruwelijke hekel aan die machines nu met de pet flesjes. Regelmatig worden sommige niet herkend door een minimale beschadiging met blik gaat dat natuurlijk x10.in het voordeel van de nu al graaiende supermarkten.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 02-12-2022 14:30 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cobb schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:30:
[...]

Eigenlijk een bizarre uitspraak van de RvS als je er over na denkt. Het enige wat de supermarkten nodig hebben is een werknemer en een grote plastic zak om alles netjes in te nemen. Ik heb een gruwelijke hekel aan die machines nu met de pet flesjes. Regelmatig worden sommige niet herkend door een minimale beschadiging met blik gaat dat natuurlijk x10.in het voordeel van de nu al graaiende supermarkten.
De opbrengsten/afdracht van het statiegeld komt alleen niet bij de supermarkt terecht vziw.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
@YakuzA ook niet het betaalde statiegeld wat blijft hangen als er niets voor wordt ingeleverd?

Ik lees dit
https://www.quest.nl/maat...eurs%20van%20de%20flessen.

"Die stichting keert het statiegeld weer uit aan de supermarkt, van wie jij je geld terug zou hebben gekregen. Kortom, het statiegeld voor niet-ingeleverde flessen blijft plakken bij de producent. Alleen als jij je flessen wel inlevert, maar vervolgens het bonnetje vergeet te geven aan de kassamedewerker, is het geld voor de supermarkt."

Supermarkten hebben er dus baat bij om het terugbrengen zo moeilijk mogelijk te maken. Ik zie dat ook bij sommige supermarkten die gesloten punten hebben. Daar kun je ook helemaal niet een medewerker vragen om een fles zonder etiket even om te ruilen bijvoorbeeld.

Verkeerd gelezen :)

[ Voor 98% gewijzigd door Cobb op 02-12-2022 17:10 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 21:40
Cobb schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:05:
@YakuzA ook niet het betaalde statiegeld wat blijft hangen als er niets voor wordt ingeleverd?
Waar zou die 'winst' dan heen gaan als ze leeggoed krijgen van een andere winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vziw gaat dat door naar de stichting statiegeld toko, die dat weer gebruikt voor het terugbetalen als het ergens wordt ingeleverd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik lees dit
https://www.quest.nl/maat...eurs%20van%20de%20flessen.

"Die stichting keert het statiegeld weer uit aan de supermarkt, van wie jij je geld terug zou hebben gekregen. Kortom, het statiegeld voor niet-ingeleverde flessen blijft plakken bij de producent. Alleen als jij je flessen wel inlevert, maar vervolgens het bonnetje vergeet te geven aan de kassamedewerker, is het geld voor de supermarkt."

Supermarkten hebben er dus baat bij om het terugbrengen zo moeilijk mogelijk te maken. Ik zie dat ook bij sommige supermarkten die gesloten punten hebben. Daar kun je ook helemaal niet een medewerker vragen om een fles zonder etiket even om te ruilen bijvoorbeeld.
Nee, supermarkten hebben er baat bij als mensen zo dom zijn dat ze wel de flessen in de automaat duwen en dan het bonnetje vergeten.
'het terug brengen' zo moeilijk mogelijk maken schieten ze niks mee op.
Flessen zonder etiket zullen ze niks mee verdienen, die gevolgtrekking die je hier maakt klopt dus niet. :)

Voor het gehighlighte stuk is dat juist slecht voor de supermarkt, als ze die medewerker wel hadden, hadden ze zo 25 cent extra kunnen scoren.

Voor supermarkten is statiegeld net zo vestzak/broekzak als btw. :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Cobb schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:30:
[...]

In het noorden (Scandinavie + Finland) hebben ze naast de flessenautomaat een aparte blik automaat die blik inneemt en meteen klein maakt. Werkt prima en komt geen medewerker aan te pas

Het is niet alsof we hier in NL weer het wiel opnieuw moeten uitvinden….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Drardollan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:56:
[...]

Als we zouden zorgen voor uniforme verpakkingen die je overal kan inleveren zou dat een absoluut winstpunt zijn. Hoe vaak je wel niet staat te knoeien omdat huismerk flesje X van supermarkt Y niet bij winkel Z ingeleverd kan worden....
Hier liep ik de eerste maand nadat het statiegeld op kleine plastic flesjes was ingevoerd (kennelijk moesten bepaalde automaten nog aangepast worden in hardware en/of software), maar nu nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
loewie1984 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:23:
Ik vind het stompzinnig omdat het een grote teringbende gaat worden. Flessen draai je dicht na gebruik, blikjes lijkt me niet, en dan lopen alle vloeistoffen er dus uit. Dus dan leg ik een PMD zak met blikken voor de medewerker van de appie klaar als ie de boodschappen komt brengen en dan moet hij eerst 5 minuten gaan staan tellen en heeft ie ook nog zijn handen plakkerig en vies vanwege alle troep. Dat zullen ze leuk vinden bij de AH/Jumbo.

Tsja Nederlanders zijn schoften. Doe je geen statiegeld gooit men het in de berm ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
loewie1984 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:23:

het is wel de bedoeling dat je ze eerst op drinkt natuurlijk..

voordat ik een blikje weggooi schud ik eerst het laatste beetje eruit ....ik haat druppelende vuilniszakken

btw..frisdrank is in Duitsland zoveel goedkoper dan in Nl...vandaag nog coca cola gehaald voor 92ct/liter...geen blikjes natuurlijk

In Duitsland gaan de blikjes in dezelfde automaat waar de flessen ingaan. dus daar zal wel een of ander sorteersysteem achter zitten die de blikjes meteen plat perst, met een grote lekbak rechtstreeks op de afvoer aangesloten

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Detonator op 03-12-2022 06:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

YangWenli schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 02:46:
[...]

Tsja Nederlanders zijn schoften. Doe je geen statiegeld gooit men het in de berm ;w
Jij denkt dat de jeugd en tokkies 15 cent per blikje uitmaakt als ze op de fiets naar huis zitten en het in de berm flikkeren? Of de tokkie bouwvakker in de file op de snelweg?

Laten we daarna op plastic zakjes, zakdoekjes en sigaretten peuken statiegeld gaan heffen..

[ Voor 11% gewijzigd door loewie1984 op 03-12-2022 06:46 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Leipo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:03:
[...]

In het noorden (Scandinavie + Finland) hebben ze naast de flessenautomaat een aparte blik automaat die blik inneemt en meteen klein maakt. Werkt prima en komt geen medewerker aan te pas

Het is niet alsof we hier in NL weer het wiel opnieuw moeten uitvinden….
Dit. Was deze zomer in Denemarken en daar was een inzamelpunt naast de supermarkt.

De Deense NS (DSB) heeft speciale inzamelbakken waar mensen hun statiegeld kunnen doneren voor een goed doel.

Als het daar kan, waarom hier niet?

Hier in Utrecht Kanaleneiland zie je ook geen flesje meer op straat, en als blik ook ingevoerd is ook geen geplette Red Bull blikjes meer 😋

Onbegrijpelijk dat wat elders gewoon loopt hier reden voor topics van 11 pagina's is.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14

Oekol

waka waka hey hey

loewie1984 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:26:
[...]

Luiheid voorop....

Vooral het bewaren, ongedierte die er op af komt en dan inleveren, dat levert toch alleen maar mieren op ook. Vieze bedoening met blikjes. Flesjes is prima.. Wel irritant want weer de gangkast vol met iets extra's om te sparen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
[...]

Overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:15

Zeror

Ik Henk 'm!

[...]

Dat probleem ligt vaak ook bij de gemeentes met hun krenterige gedrag. Als die nu eens voor meer prullenbakken zorgen, en niet alleen bij winkelcentra, parkjes, speeltuintjes etc.. , dan zijn veel mensen gewoon bereid hun afval daar in te stoppen.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:50
Zeror schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:57:
[...]

Dat probleem ligt vaak ook bij de gemeentes met hun krenterige gedrag. Als die nu eens voor meer prullenbakken zorgen, en niet alleen bij winkelcentra, parkjes, speeltuintjes etc.. , dan zijn veel mensen gewoon bereid hun afval daar in te stoppen.
Dus omdat er geen prullenbak op elke hoek van de straat staat, kun je niets anders dan je blikje of andere rommel maar stante pede op de grond te laten vallen?

Komop zeg. Je hebt het mee kunnen nemen, dan kun je het ook weer mee terugnemen. Vind je dat lastig, dan ben je niet capabel genoeg om met dergelijk materiaal om te gaan en neem je het maar niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:15

Zeror

Ik Henk 'm!

LA-384 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:34:
[...]

Dus omdat er geen prullenbak op elke hoek van de straat staat, kun je niets anders dan je blikje of andere rommel maar stante pede op de grond te laten vallen?

Komop zeg. Je hebt het mee kunnen nemen, dan kun je het ook weer mee terugnemen. Vind je dat lastig, dan ben je niet capabel genoeg om met dergelijk materiaal om te gaan en neem je het maar niet mee.
Ik persoonlijk doe dat wel, maar wat mij vooral opvalt bij veel mensen is dat het vooral iets psychologisch is. Wanneer iets geklassifiseerd wordt als afval (terwijl ze het 2 minuten ervoor gewoon nog vasthielden), vinden mensen het ineens smerig en willen ze het niet meer hebben. Dus wordt het gewoon maar ergens gedropt als ze geen afvalbak zien. Dus meer afvalbakken is dus zeker wel een oplossing. Maar uiteraard meenemen tot je een afvalbak tegenkomt ook.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
[...]

Dat kan, maar dan gaan de gemeentelijke lasten omhoog. Een prullenbak neerzetten is 1 ding, maar daar zit veel meer aan vast. En ik denk dat het meerendeel van NL niet zit te wachten op nog meer kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:28
Dat probleem ligt vaak ook bij de gemeentes met hun krenterige gedrag. Als die nu eens voor meer prullenbakken zorgen, en niet alleen bij winkelcentra, parkjes, speeltuintjes etc.. ,
Die waren er wel, totdat het normaal gevonden werd om die dingen elk jaar met vuurwerk de lucht in de blazen. Want dat is zo "leuk"!

Hetzelfde probleem dus als met zwerfafval, Nederlanders zien de openbare ruimte als een plek om zich te misdragen. En de gemeente, die lost dat allemaal toch wel weer kosteloos op?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Zeror schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:52:
[...]

Ik persoonlijk doe dat wel, maar wat mij vooral opvalt bij veel mensen is dat het vooral iets psychologisch is. Wanneer iets geklassifiseerd wordt als afval (terwijl ze het 2 minuten ervoor gewoon nog vasthielden), vinden mensen het ineens smerig en willen ze het niet meer hebben. Dus wordt het gewoon maar ergens gedropt als ze geen afvalbak zien. Dus meer afvalbakken is dus zeker wel een oplossing. Maar uiteraard meenemen tot je een afvalbak tegenkomt ook.
Het zit hem vooral in wat het is denk ik. Een snoeppapiertje of flesje met dop stop je gemakkelijk in je zak, dat is niet vies verder. Een leeg blikje is een heel ander verhaal, daar word je vies van en dat is bij de meeste mensen ongewenst.

Meer afvalbakken zal ongetwijfeld een deel van het probleem oplossen, maar je komt dan in dezelfde discussie als meer asfalt en de door mij eerder genoemde stijgende kosten.

Statiegeld is een goed begin, maar mijn inziens zou het veel wenselijker zijn als bedrijven blikjes vervangen door af te sluiten flesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
LordSinclair schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:01:
[...]

Die waren er wel, totdat het normaal gevonden werd om die dingen elk jaar met vuurwerk de lucht in de blazen. Want dat is zo "leuk"!
Dat is gelukkig lang niet overal het geval en gelukkig zijn hier wel oplossingen voor bedacht. Veel gemeentes sluiten tijdelijk de prullenbakken af (soms met als bonus een grote vuilniszak eraan zodat je toch je afval kwijt kunt).

Daarmee wil ik het niet goed praten, het is absurd om zoiets moois als vuurwerk te gebruiken om dingen te vernielen. Maar ik wil er wel mee zeggen dat je zeg 350 dagen per jaar een prima werkende vuilnisbak kunt hebben en die 15 overige dagen moet accepteren als maatschappij. Totdat we het vernielen met vuurwerkprobleem opgelost hebben, maar dat is een andere discussie denk ik :)
Hetzelfde probleem dus als met zwerfafval, Nederlanders zien de openbare ruimte als een plek om zich te misdragen. En de gemeente, die lost dat allemaal toch wel weer kosteloos op?
De ironie is dat we het met zijn allen betalen, maar dat ziet lang niet iedereen.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 03-12-2022 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Hoe innovatief. Volgens mij gebruiken 99% van de restaurants voor de binnen-eters al herbruikbare 'verpakkingen', die gaan na de maaltijd gewoon de afwasmachine in.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Eigenlijk worden die gewoon 15 ct duurder nu.Inlverpunten zijn schaars en in de rij staan om 1 flesje in te leveren gaat het niet worden. Dan liever doneren dan heeft iemand anders er nog wat aan.
De meeste inleverpunten hebben nog een ander probleem, namelijk dat je het retourbonnetje alleen maar kan gebruiken in de winkel waar ze bij horen. Je krijgt geen cash of retourpin terug, dus ik ben benieuwd hoe ze dat willen doen met inzamelautomaten die 'openbaar' in de stationshal staan bijvoorbeeld.

En dat is nog even los van inzamelautomaten die 9 van de 10 flesjes/blikjes weigeren omdat de eigenaar van de automaat geen contract heeft met de fabrikant van huismerk Jumbo cola, of de bierblikken van de Lidl. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Stoney3K schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:05:
[...]

De meeste inleverpunten hebben nog een ander probleem, namelijk dat je het retourbonnetje alleen maar kan gebruiken in de winkel waar ze bij horen. Je krijgt geen cash of retourpin terug, dus ik ben benieuwd hoe ze dat willen doen met inzamelautomaten die 'openbaar' in de stationshal staan bijvoorbeeld.

[..]
Dat staat hier uitgelegd ;) Die apparaten zijn ook geschikt voor blikjes.

https://nieuws.ns.nl/plas...n-te-leveren-op-stations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stoney3K schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:05:
[...]

En dat is nog even los van inzamelautomaten die 9 van de 10 flesjes/blikjes weigeren omdat de eigenaar van de automaat geen contract heeft met de fabrikant van huismerk Jumbo cola, of de bierblikken van de Lidl. :X
Statiegeld inleveren en bonnetjes zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden hoor. Net als inleverautomaten btw. In andere landen waar al op meer producten statiegeld zit kan je zien hoe het prima werkt allemaal. Iedere winkel die flesjes met statiegeld verkoopt moet die flesjes ook weer innemen. Dus het voorbeeld eerder hier van de patatkraam waar je tijdens het shoppen een patatje en een blikje koopt, na het eten gewoon weer inleveren daar.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

Denk je nou echt dat jongeren denken. Goh ik bewaar dat blikje want dan krijg ik 15 cent terug? Nee die gooien het gewoon weg. En de gene die statiegeld krijgt gooide het toch all in de prullenbak. Deze maatregeling gaat weinig opleveren. Enigste voordeel is dat zwervers het nu gaan verzamelen om wat te kunnen verdien. Mits de blikjes goed blijven.

Bij mij gaan die blikjes zo dadelijk ook de prullenbak in mijn kast puilt all uit van het glaswerk en lege flessen. Dit is niet te doen als je all die blikjes niet klein kan maken.

Wat helemaal fijn zou zijn is dat je de flessen overall kan inleveren. Mijn kast puilt vooral zo uit omdat ik niet alles kan inleveren bij de zelfde winkel. Om gek van te worden. En soms heb je het geen eens door. Kan je de barcode van het bierflesje verwijderen en dan werkt het wel opeens.

[ Voor 30% gewijzigd door TheDudez op 04-12-2022 13:44 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:09
TheDudez schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:39:
[...]
Denk je nou echt dat jongeren denken. Goh ik bewaar dat blikje want dan krijg ik 15 cent terug? Nee die gooien het gewoon weg. En de gene die statiegeld krijgt gooide het toch all in de prullenbak. Deze maatregeling gaat weinig opleveren. Enigste voordeel is dat zwervers het nu gaan verzamelen om wat te kunnen verdien. Mits de blikjes goed blijven.

Bij mij gaan die blikjes zo dadelijk ook de prullenbak in mijn kast puilt all uit van het glaswerk en lege flessen. Dit is niet te doen als je all die blikjes niet klein kan maken.

Wat helemaal fijn zou zijn is dat je de flessen overall kan inleveren. Mijn kast puilt vooral zo uit omdat ik niet alles kan inleveren bij de zelfde winkel. Om gek van te worden. En soms heb je het geen eens door. Kan je de barcode van het bierflesje verwijderen en dan werkt het wel opeens.
Ach, sinds de invoering van statiegeld op de kleine flesjes zie ik ze amper meer op straat liggen. Of het nou de lokale dakloze is die ijverig aan het inzamelen is, de jeugd die een centje wil bijverdienen of dat we stiekem toch massaal die flesjes terug brengen maakt me niet veel uit. Het resultaat is dat het milieu minder vervuild raakt.... Vanmorgen wederom alleen wat blikken redbull en hertog jan in het plantsoen zien liggen bij de ronde van de hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RaZ schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:30:
[...]

Dat staat hier uitgelegd ;) Die apparaten zijn ook geschikt voor blikjes.

https://nieuws.ns.nl/plas...n-te-leveren-op-stations/
Was idd 1 seconde zoeken :)
Geen bonnetje, maar digitaal
Reizigers krijgen eenvoudig hun statiegeld met Tikkie door met hun mobiel de QR code te scannen waarmee het via de Tikkie app binnen enkele tellen op hun bankrekening staat.
Zo'n systeem zouden ze ook gewoon in de supermarkt moeten hebben.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47
YakuzA schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:00:
[...]

Was idd 1 seconde zoeken :)

[...]

Zo'n systeem zouden ze ook gewoon in de supermarkt moeten hebben.
Bij de supermarkt reken je er in ieder geval ook nog je boodschappen af, dus daar hoeft het van mij niet perse op mijn rekening gestort te gaan worden. Maar bijvoorbeeld bij een snackbar op het station zou dit handig zijn, anders hoop ik dat ze alvast muntgeld hebben geregeld voor volgend jaar. :P

Zie je het al voor je: iedereen betaalt met pin en kan vervolgens weer in een rij staan om 15 cent aan muntgeld op te halen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dehardstyler schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:07:
[...]
Zie je het al voor je: iedereen betaalt met pin en kan vervolgens weer in een rij staan om 15 cent aan muntgeld op te halen. :P
Muntgeld? Dat is vloeken in de kerk volgens het WEF! :+

Maar zonder gekkigheid, je zit nu wel weer aan smartphones, QR codes en apps vast. Gewoon je bankpas voor de automaat kunnen houden om te retourpinnen zou makkelijker zijn geweest, maar dan zijn waarschijnlijk de transactiekosten voor het pinnen weer duurder dan het statiegeld wat je terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:09
Drardollan schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:04:
[...]

Dat is gelukkig lang niet overal het geval en gelukkig zijn hier wel oplossingen voor bedacht. Veel gemeentes sluiten tijdelijk de prullenbakken af (soms met als bonus een grote vuilniszak eraan zodat je toch je afval kwijt kunt).

Daarmee wil ik het niet goed praten, het is absurd om zoiets moois als vuurwerk te gebruiken om dingen te vernielen. Maar ik wil er wel mee zeggen dat je zeg 350 dagen per jaar een prima werkende vuilnisbak kunt hebben en die 15 overige dagen moet accepteren als maatschappij. Totdat we het vernielen met vuurwerkprobleem opgelost hebben, maar dat is een andere discussie denk ik :)

[...]

De ironie is dat we het met zijn allen betalen, maar dat ziet lang niet iedereen.
Van de zotte dat we 2-3 weken lang alle prullenbakken moeten gaan barricaderen omdat er een paar figuren zich niet kunnen gedragen. Maar goed, dat vuurwerkverbod is een kwestie van tijd...

Net zoals het reyclen van blikjes... maar dat gaan we van het voorjaar wel merken. Met deze kou is er sowieso minder volk op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:54:
[...]

Ach, sinds de invoering van statiegeld op de kleine flesjes zie ik ze amper meer op straat liggen. Of het nou de lokale dakloze is die ijverig aan het inzamelen is, de jeugd die een centje wil bijverdienen of dat we stiekem toch massaal die flesjes terug brengen maakt me niet veel uit. Het resultaat is dat het milieu minder vervuild raakt.... Vanmorgen wederom alleen wat blikken redbull en hertog jan in het plantsoen zien liggen bij de ronde van de hond.
Het lastige is dat plastic flesjes met draaidop toch wel een groot voordeel hebben tegenover blikjes, ze zijn gemakkelijk afsluitbaar en in de regel heb je de dop bij je. Doordat het gemakkelijk afsluitbaar is kan je het veilig terug in je tas stoppen en bewaren alvorens je hem inlevert.

Blikjes hebben dat voordeel niet en daarmee is het ook direct een groot nadeel. Een blikje dat leeg is is nooit helemaal leeg met als gevolg dat wat van de vloeistof alsnog in je tas beland. Maar goed, dit is vast en zeker afdoende aangehaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:45
Napo schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:26:
[...]

Het lastige is dat plastic flesjes met draaidop toch wel een groot voordeel hebben tegenover blikjes, ze zijn gemakkelijk afsluitbaar en in de regel heb je de dop bij je. Doordat het gemakkelijk afsluitbaar is kan je het veilig terug in je tas stoppen en bewaren alvorens je hem inlevert.

Blikjes hebben dat voordeel niet en daarmee is het ook direct een groot nadeel. Een blikje dat leeg is is nooit helemaal leeg met als gevolg dat wat van de vloeistof alsnog in je tas beland. Maar goed, dit is vast en zeker afdoende aangehaald ;)
Er zijn ook afsluitdopjes voor op blikjes te koop, voor de liefhebber. Meestal wel van plastic overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:06

SomerenV

It's something!

Mr. Detonator schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 06:38:
[...]

het is wel de bedoeling dat je ze eerst op drinkt natuurlijk..

voordat ik een blikje weggooi schud ik eerst het laatste beetje eruit ....ik haat druppelende vuilniszakken
Bezorger van boodschappen hier, maar ik heb al meermaals oud bier over mee heen gekregen omdat er van dat luie volk is dat hun flesjes dus niet goed leegt. Die staan rechtop in een kratje, ik til het de wagen in, flesjes vallen om en ik zit vervolgens met de gebakken peren :'( De bak meurt dan een uur in de wind, en ik ruik zelf vanaf dat moment ook naar bier. Overigens ook regelmatig dat men flessen frisdrank teruggeeft met nog van alles erin, maar daar zit dan gelukkig een dopje op.

Het is natuurlijk prima dat er statiegeld op blikjes komt, en in een winkel is dat prima te regelen, maar ik vraag me oprecht af hoe ze het willen gaan doen bij bezorgers want dat gaat sowieso een teringzooi opleveren :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:21
SomerenV schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:45:
[...]

Bezorger van boodschappen hier, maar ik heb al meermaals oud bier over mee heen gekregen omdat er van dat luie volk is dat hun flesjes dus niet goed leegt. Die staan rechtop in een kratje, ik til het de wagen in, flesjes vallen om en ik zit vervolgens met de gebakken peren :'( De bak meurt dan een uur in de wind, en ik ruik zelf vanaf dat moment ook naar bier. Overigens ook regelmatig dat men flessen frisdrank teruggeeft met nog van alles erin, maar daar zit dan gelukkig een dopje op.

Het is natuurlijk prima dat er statiegeld op blikjes komt, en in een winkel is dat prima te regelen, maar ik vraag me oprecht af hoe ze het willen gaan doen bij bezorgers want dat gaat sowieso een teringzooi opleveren :+
Is niet moeilijk. Krijg je een bak achter in de hoek van de bestelbus.

Maar wat doe jij nou met die kratjes bier dat de flesjes eruit vallen?¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:06

SomerenV

It's something!

Playa del C. schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:49:
[...]

Is niet moeilijk. Krijg je een bak achter in de hoek van de bestelbus.

Niet kratjes bier, maar losse flesjes in een klapkrat ;) Een aparte bak speciaal voor blikjes gaat nooit gebeuren want dat betekent minder ruimte voor te bezorgen boodschappen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:49:
[...]

Picnic waarschijnlijk, die nemen geen kratjes retour (en leveren ze ook niet)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:21
SomerenV schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:53:
[...]

Niet kratjes bier, maar losse flesjes in een klapkrat ;) Een aparte bak speciaal voor blikjes gaat nooit gebeuren want dat betekent minder ruimte voor te bezorgen boodschappen.
Ah, duidelijk. Dat is mooi stom van die mensen.

Maar, uhm. Bijrijderstoel eruit, bak erin? Er zijn ook van die persen, dan blijft er bijna niks van de blikjes over. Wel een gedoe inderdaad.
Pagina: 1 ... 3 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.