De blikjes gaan hier netjes bij het plastic, zelfs met het statiegeld gaat dit niet veranderen.
Prima. Belast je het milieu ook niet mee.Von Henkel schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:04:
De blikjes gaan hier netjes bij het plastic, zelfs met het statiegeld gaat dit niet veranderen.
Mee eens hoor, we moeten illegaal vuurwerk nodig verbieden. Hoop dat het snel zover is.stylezzz schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:50:
[...]
Van de zotte dat we 2-3 weken lang alle prullenbakken moeten gaan barricaderen omdat er een paar figuren zich niet kunnen gedragen. Maar goed, dat vuurwerkverbod is een kwestie van tijd...
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Volgens mij is illegaal vuurwerk al heel lang verboden.Drardollan schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:21:
[...]
Mee eens hoor, we moeten illegaal vuurwerk nodig verbieden. Hoop dat het snel zover is.
En plat geperste blikjes krijg je dus geen statiegeld voor terug...Playa del C. schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:56:
[...]
Ah, duidelijk. Dat is mooi stom van die mensen.
Maar, uhm. Bijrijderstoel eruit, bak erin? Er zijn ook van die persen, dan blijft er bijna niks van de blikjes over. Wel een gedoe inderdaad.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Inderdaad, nu je het zegt. Maar na het inname-punt kan het wel. Als je als bedrijf dus het statiegeld terugbetaald, zoals een supermarkt. Mogelijk dat iets als Picnic daar onder valt? Dan zouden ze na inname en verrekening in de bestelbus alles kunnen pletten. Wordt anders een groot volume aan blik om te vervoeren.Stoney3K schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:43:
[...]
En plat geperste blikjes krijg je dus geen statiegeld voor terug...
Waar staat die barcode op het blik? Als dat de bodem is, dan kunnen we eventueel nog losse platte blikken uit de natuur vissen voor het statiegeld...
Misschien moeten we maar eens elk blikje gaan verpakken in een plastic zakje tegen lekken wanneer we het terug brengen naar de super. Eens kijken wat dan de milieuwinst gaat zijn 🙄
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ben wel benieuwd als ze 400 blikjes krijgen. Zijn ze ff druk met tellen.Playa del C. schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:30:
[...]
Inderdaad, nu je het zegt. Maar na het inname-punt kan het wel. Als je als bedrijf dus het statiegeld terugbetaald, zoals een supermarkt. Mogelijk dat iets als Picnic daar onder valt? Dan zouden ze na inname en verrekening in de bestelbus alles kunnen pletten. Wordt anders een groot volume aan blik om te vervoeren.
Waar staat die barcode op het blik? Als dat de bodem is, dan kunnen we eventueel nog losse platte blikken uit de natuur vissen voor het statiegeld...
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Zouden de automaten al besteld zijn? Anders misschien kijken hoe ze het in Finland doen:
Offenbar lebt Finnland bereits im Jahr 2022, während Deutschland noch im Jahr 1 nach @JTrittin's Idee des Einwegpfands lebt. pic.twitter.com/nvmVYpAqiv
— André Vatter (@avatter) 28 augustus 2022
Is dit er nu door of niet? Ik ben dit jaar al in een paar supermarkten geweest en heb nog geen statiegeld op blik gezien. Ook online zie ik het niet.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Volgens mij staat er hier een bij de Dirk.LankHoar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:01:
Is dit er nu door of niet? Ik ben dit jaar al in een paar supermarkten geweest en heb nog geen statiegeld op blik gezien. Ook online zie ik het niet.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Vanaf Q2 / 1-4-2023LankHoar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:01:
Oh, dus het is toch weer opgeschoven? Ik dacht dat het per 1 januari zou zijn.
Dat is ook de wet, alleen heeft de supermarktlobby een rechtszaak gewonnen met als argument dat ze door overmacht te weinig tijd hadden om zich voor te bereiden.LankHoar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:12:
[...]
Oh, dus het is toch weer opgeschoven? Ik dacht dat het per 1 januari zou zijn.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik was laatst in Nederland (woon in het buitenland) en je kan dus niet eens de kleine plasticflesjes van bijv. Coca-cola of ijsthee niet inleveren bij de winkel waar je hebt gekocht bijv. Kruidvat of biologische winkel maar moet je vervolgens naar de supermarkt. Echt stom.
Hetzelfde gaat gebeuren bij de blikjes drinken?
[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 06-01-2023 00:26 ]
Uiteraard, je denkt toch niet dat ze het makkelijk gaan maken :-)alienfruit schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:23:
Alle flesjes/blikjes die je bij een dagje uit koopt onderweg mag de hele dag mee blijven sjouwen als je nog iets van het statiegeld terug wilt zien..
Anoniem: 39993
Ja. Door het systeem vooral te richten op "de branche" zitten we nu met een voor de consument ongunstig systeem. De branche wil helemaal niet dat jij je statiegeld terugvraagt. De branche wil dat je afhaakt zodat het statiegeld gewoon extra gratis inkomsten zijn. Reken maar gerust op een totaal onpraktisch gedrocht, net als met de kleine flesjes. Wel de lusten, niet de lasten.alienfruit schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:23:
Ik was laatst in Nederland (woon in het buitenland) en je kan dus niet eens de kleine plasticflesjes van bijv. Coca-cola of ijsthee niet inleveren bij de winkel waar je hebt gekocht bijv. Kruidvat of biologische winkel maar moet je vervolgens naar de supermarkt. Echt stom.
Ik vind het statiegeld op kleine flesjes minder hinderlijk dan het aanstaande statiegeld op blikjes. De hoofdreden is dat ik een flesje weer hermetisch kan afsluiten en in mijn tas terug kan stoppen zonder dat het lekt.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
‘De branche’ krijgt het statiegeld niet, dat gaat richting de rare stichting statiegeld.Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:15:
[...]
Ja. Door het systeem vooral te richten op "de branche" zitten we nu met een voor de consument ongunstig systeem. De branche wil helemaal niet dat jij je statiegeld terugvraagt. De branche wil dat je afhaakt zodat het statiegeld gewoon extra gratis inkomsten zijn. Reken maar gerust op een totaal onpraktisch gedrocht, net als met de kleine flesjes. Wel de lusten, niet de lasten.
‘De branche’ wordt wel door de politiek afgerekend op inlever percentage.
‘De branche’ heeft dus iig wel incentives om het enigszins werkbaar te houden?
Maar ik denk dat idd blikjes minder goed gaat werken qua statiegeld dan kleine flesjes. Puur door alle issues met niet afsluitbaar verkreukelend blik.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Even perspectief vanuit België, met ervaring van het buitenland.Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:15:
[...]
Ja. Door het systeem vooral te richten op "de branche" zitten we nu met een voor de consument ongunstig systeem. De branche wil helemaal niet dat jij je statiegeld terugvraagt. De branche wil dat je afhaakt zodat het statiegeld gewoon extra gratis inkomsten zijn. Reken maar gerust op een totaal onpraktisch gedrocht, net als met de kleine flesjes. Wel de lusten, niet de lasten.
Tien jaar geleden was statiegeld op blik/fles in Finland al doodnormaal. Werkte ook gewoon goed. Ik zie dat het nog verbeterd is, zie de twitterlink een beetje meer naar boven.
Jullie hebben inmiddels ook al een tijd statiegeld op flessen. Werkt ook gewoon goed. Blikjes is maar een uitbreiding van dat bestaande systeem, ik zie niet hoe dat dan nog een onpraktisch gedrocht moet worden.
Hier in België is een ballonetje opgelaten om statiegeld over enkele jaren in te voeren (flessen+blik).
Iets met unieke QR-codes op elke verpakking (QR-technisch onmogelijk), die je dan inscant (gedoe, privacy, toegankelijhkeid) vooraleer het in een zak te gooien (zoals we nu met PMD doen) om dan die zak ergens binnen te brengen en daar zou je nog eens moeten scannen dat je die zak op de juiste plaats hebt binnengebracht. Zover ik begrijp *niet* bij de winkel, dus je moet nóg eens ergens anders heen.
Over gedrochten gesproken...
'De branche' heeft jaren de tijd gehad om d.m.v. zelfregulering dit probleem aan te pakken.YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:37:
[...]
‘De branche’ krijgt het statiegeld niet, dat gaat richting de rare stichting statiegeld.
‘De branche’ wordt wel door de politiek afgerekend op inlever percentage.
‘De branche’ heeft dus iig wel incentives om het enigszins werkbaar te houden?
Maar ik denk dat idd blikjes minder goed gaat werken qua statiegeld dan kleine flesjes. Puur door alle issues met niet afsluitbaar verkreukelend blik.
Wat ik vooral heel hinderlijk vind momenteel is dat je niet alle flessen bij alle supermarkten in kunt leveren. Alleen de flessen/merken die ze daar verkopen kun je daar ook inleveren. Echt totaal niet klantvriendelijk. Ik snap niet waarom niet gewoon geregeld kan worde dat alles overal ingeleverd kan worden.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Dan moet je eens klagen bij die supermarkt. Want je moet ze wel allemaal moeten kunnen inleveren.Malfunctions schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:25:
Wat ik vooral heel hinderlijk vind momenteel is dat je niet alle flessen bij alle supermarkten in kunt leveren. Alleen de flessen/merken die ze daar verkopen kun je daar ook inleveren. Echt totaal niet klantvriendelijk. Ik snap niet waarom niet gewoon geregeld kan worde dat alles overal ingeleverd kan worden.
Daar herken ik me niet in. Alle Nederlandse flessen met het bijbehorende Statiegeld Logo kan ik bij alle innamepunten inleveren. Gisteren nog flessen frisdrank van de Plus ingeleverd bij de Jumbo.Malfunctions schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:25:
Hmm, ik heb het vooral met (speciaal)bieren waar volgens het label statiegeld op zit. Ik ga het eens in de gaten houden.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Blikjes of flesjes die ik onderweg koop gaan in de dichtbijzijnde afvalbak en zal altijd zo blijven.
Thuis blikjes drinken blijf ik ook deponeren in de pmd pak ipv terugbrengen, flesjes breng ik wel terug naar de super.
Thuis blikjes drinken blijf ik ook deponeren in de pmd pak ipv terugbrengen, flesjes breng ik wel terug naar de super.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
precies dit.Matis schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:26:
Ik vind het statiegeld op kleine flesjes minder hinderlijk dan het aanstaande statiegeld op blikjes. De hoofdreden is dat ik een flesje weer hermetisch kan afsluiten en in mijn tas terug kan stoppen zonder dat het lekt.
Als ik onderweg ben ga ik niet voor 15 ct een lekkend blikje weer mee naar huis nemen. Die gaat dan gewoon de prullenbank in. En trouwens: 90% van de blikjes die ik op straat zie liggen is energy drink. Misschien kunnen we alleen op energy drink statiegeld invoeren
voordeel is wel dat zwervers/kinderen zwerfafval gaan opruimen omdat het geld oplevert.
...less is more
Aldi-flessen kun je niet bij de lidl inleveren. Viel me vorige week nog opLordSinclair schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:28:
[...]
Dan moet je eens klagen bij die supermarkt. Want je moet ze wel allemaal moeten kunnen inleveren.
...less is more
Zwervers gaan het dan opruimen, ik zie ze nu al met regelmaat afvalbakken bij langs gaan voor lege flessen.Perkouw schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:09:
Dat gezegd hebbende; Duitsland heft deze tax al. Vind het een goede zaak, mogelijk toch net de incentive voor mensen om spullen niet maar overal neer te flikkeren. Al betwijfel ik toch altijd of mensen die dat al doen afgeschrikt worden van die 15 cent. . . denk het niet, maar mogelijk dat jou scenario dan op gaat dat kinderen het verzamelen en inleveren voor wat geld.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2023 12:02 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Bij alle supermarkten hier in de buurt staat tegenwoordig groots aangegeven dat je daar alle plastic flessen kunt inleveren waar statiegeld op zit. "Vroeger" moest je de flessen inderdaad naar de 'eigen' supermarkt terugbrengen, maar dat gaat tegenwoordig volgens mij alleen nog maar voor glas op.Malfunctions schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:25:
Over blik: Vieze stinkboel gaat dat worden. Afhankelijk van de hoogte van het statiegeld en de hoeveelheid blikjes is de kans groot dat ze hier 'gewoon' in het afval verdwijnen (bij het plastic). Ben er geen fan van, maar het alternatief (niets doen) werkt ook niet. Hopelijk dat het een verandering teweeg kan brengen bij de groep grootste vervuilers.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Vrees het niet. Zoals eerder aangegeven, zijn de meeste blikjes die ik zie Red Bull of Coca Cola, als je al bereid bent een fortuin neer te leggen voor die ongezonde zoete troep, verwacht ik niet dat het statiegeld van 15 cent het verschil gaat maken.naitsoezn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:02:
Hopelijk dat het een verandering teweeg kan brengen bij de groep grootste vervuilers.
Ik consumeer soms wel eens blikjes, maar dat ga ik nu niet meer structureel doen met statiegeld. Ik vind het teveel gedoe om blikjes te bewaren en terug te brengen naar een supermarkt. En ik vind het zonde blikjes te kopen en deze vervolgens weg te gooien in het PMD afval, en dan het statiegeld kwijt te zijn.
dat is eigenlijk toch niet zon groot probleem, aangezien het goed te scheiden is van het andere afval bij de verwerkingnaitsoezn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:02:
[...]
is de kans groot dat ze hier 'gewoon' in het afval verdwijnen (bij het plastic). Ben er geen fan van, maar het alternatief (niets doen) werkt ook niet.
...less is more
Dan werkt het systeemCheezborger schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:22:
Ik consumeer soms wel eens blikjes, maar dat ga ik nu niet meer structureel doen met statiegeld. Ik vind het teveel gedoe om blikjes te bewaren en terug te brengen naar een supermarkt. En ik vind het zonde blikjes te kopen en deze vervolgens weg te gooien in het PMD afval, en dan het statiegeld kwijt te zijn.
Nee toch? Het probleem was toch zwerfafval, niet dat de blikjes (terecht) in PMD terecht komen?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Het voorgestelde Belgische systeem heeft dan nog wel wat.
Je scant een QR code op het blik en krijgt je geld terug. Het idee is dat je scant en het vervolgens recycleert. Maar natuurlijk kan je die scannen en meteen wegmikken...
Het is wel een hoop werk zo. Overheid kennende zal de app niet zo vlot zijn.
Je scant een QR code op het blik en krijgt je geld terug. Het idee is dat je scant en het vervolgens recycleert. Maar natuurlijk kan je die scannen en meteen wegmikken...
Altijd weer grappig als de toekomstige Nederlandse elite hun "introductie week" hebben. Het park wordt een vuilnisbelt.
Nu kunnen zwervers hun zooi opruimen.
Nu kunnen zwervers hun zooi opruimen.
Hij koopt nu ipv blikjes die die netjes weggooide van die kartonnen drinkverpakkingen waar het plastic cellofaantje om het rietje netjes weggegooid wordt maar wegwaait wanneer de container geleegd wordt.
Of een grote fles waarvan je altijd 3/4e weg moet gieten omdat de prik er vanaf is, lekker na al de moeite van productie en transport..
[ Voor 16% gewijzigd door LordSinclair op 06-01-2023 13:36 ]
Vanmorgen nog flessen ingeleverd van verschillende winkels, bij verschillende winkels. De AH, Lidl, Aldi en Jumbo doen vrij lastig met flessen (zowel plastic als glas) die ze zelf niet verkopen. Het meeste werd niet geaccepteerd. De Coop lijkt het schappelijkste, daar heb ik van alle winkels wel wat kunnen inleveren. Maar gek genoeg ook niet alles: 1speciaalbier flesje accepteerden ze niet, terwijl ze die wel zelf in de schappen hebben liggen. Kortom, erg makkelijk en logisch gaat het allemaal niet.
Dat heb ik ook eens geprobeerd, bleek geen statiegeld op te zittenLankHoar schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:56:
1speciaalbier flesje accepteerden ze niet, terwijl ze die wel zelf in de schappen hebben liggen. Kortom, erg makkelijk en logisch gaat het allemaal niet.
Ik vind het ook erg jammer op deze manier. Wij kopen ook wel eens een sixpack blikjes frisdranken, dan hebben we het wel in huis voor gasten of die incidentele keer dat we er zelf zin in hebben zonder dat we gelijk een 1 of 1,5l fles moeten lostrekken. En straks zitten we thuis te klooien met nog een bak/emmer/zak voor de blikjes ..LordSinclair schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:34:
[...]
Hij koopt nu ipv blikjes die die netjes weggooide van die kartonnen drinkverpakkingen waar het plastic cellofaantje om het rietje netjes weggegooid wordt maar wegwaait wanneer de container geleegd wordt.
Of een grote fles waarvan je altijd 3/4e weg moet gieten omdat de prik er vanaf is, lekker na al de moeite van productie en transport..
[ Voor 5% gewijzigd door True op 06-01-2023 14:11 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Nog weer zo’n raadsel: waarom zit er niet op alle flesjes statiegeld?LordSinclair schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:03:
[...]
Dat heb ik ook eens geprobeerd, bleek geen statiegeld op te zitten
Heineken is ook zo’n statiegeldduiker met die 25cl 0,0% draaidopflesjes.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Daarom hebben steeds meer vuilnisbakken een statiegeld ring: zet daar je statiegeld blikje of flesje in en iemand anders die wel tijd en zin heeft kan het dan inleveren zonder dat er als een zwerver in de bak gegraaid hoeft te worden.funk-e schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:00:
[...]
precies dit.
Als ik onderweg ben ga ik niet voor 15 ct een lekkend blikje weer mee naar huis nemen. Die gaat dan gewoon de prullenbank in. En trouwens: 90% van de blikjes die ik op straat zie liggen is energy drink. Misschien kunnen we alleen op energy drink statiegeld invoeren![]()
voordeel is wel dat zwervers/kinderen zwerfafval gaan opruimen omdat het geld oplevert.
In dit geval zat er wel statiegeld op. Ik zoek dat altijd vantevoren uit, zodat ik gericht met een voorraad flessen naar de automaten kan, en een andere voorraad richting de glasbakLordSinclair schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:03:
[...]
Dat heb ik ook eens geprobeerd, bleek geen statiegeld op te zitten
Ik begrijp niet dat er überhaupt serieuze voorstanders voor zijn.larsg schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:26:
Het voorgestelde Belgische systeem heeft dan nog wel wat.
De flow is eigenlijk je statiegeld-houder scannen, die linken aan een verzamelcontainer door die bijhorende QR-code ook weer te scannen. Elk flesje/blikje vereist dus 2 scans. Absoluut idioot.
Als je het thuis doet mag je daarna nog eens zorgen dat die zak op een correcte wijze gedeponeerd wordt. Nóg een scan om te voorkomen dat je hem niet in het wild weggooit.
Het is een voorstel om de hele invoering van een statiegeldsysteem te ondermijnen. Er zijn zó veel gaten (bvb, er is geen blikje groot genoeg om een unieke scanbare QR-code te hebben) en het moeten gebruiken van een app bij elke beweging is zó irritant dat ik liever permanent kraantjeswater drink.
Die zijn er, heten plastic flesjes.Valorian schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:56:
...
Ik zie overigens wel een businessmodel voor plastic dopjes die op blikjes passen zodat je ze in je zak kan stoppen zonder lekken
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
True schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:23:
[...]
Nee toch? Het probleem was toch zwerfafval, niet dat de blikjes (terecht) in PMD terecht komen?
Zie de smileyLordSinclair schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:34:
[...]
Wij moeten hier ook nog een nieuwe modus in vinden. We kochten af en toe wat blikjes 'prik' van 250ml. Daar zit doorgaans genoeg suiker in dus dat vonden we dan wel genoeg. Geen gedoe dat je 1 liter in een week op moet maken omdat anders de prik er uit is. En bewust ook geen 330ml i.v.m. suikergehalte.Cheezborger schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:22:
Voor ons wordt het dus ook kiezen; blikjes omspoelen, voorzichtig behandelen en terugbrengen of toch overstappen op halve literflessen.
Nu wordt er statiegeld op blikjes gezet. Wat is het volgende vraag ik mij dan gelijk af. Chipszakken?
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Condooms.Zeror schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:20:
Nu wordt er statiegeld op blikjes gezet. Wat is het volgende vraag ik mij dan gelijk af. Chipszakken?
Less alienation, more cooperation.
Verpakkingen van fastfoodketens met gouden bogen
Dat zou, zonder gekheid, niet eens een gek idee zijn.LordSinclair schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:37:
[...]
Less alienation, more cooperation.
Er zijn meer die dat geen gek idee vinden: https://www.rtlnieuws.nl/...-frankrijk-fastfoodketens
Ben blij dat ze dit invoeren. Ik erger me dagelijks aan de hoeveelheid blikjes in de berm. Uiteindelijk kun je er nog steeds voor kiezen om je blikjes gewoon in de prullenbak te doen als je geen lekkend blikje in je tas wilt. Ik heb alleen het gevoel dat de mensen die het statiegeld boeit ook enige overlap heeft met de groep die hun afval gewoon het autoraam uitflikkert.
Als het de helft minder blikjes in het groen oplevert (wat me optimisch lijkt, maar wie weet) dan is het de regel dubbel en dwars waard. Nu idd dat fast food zwerfafval aanpakken.
Als het de helft minder blikjes in het groen oplevert (wat me optimisch lijkt, maar wie weet) dan is het de regel dubbel en dwars waard. Nu idd dat fast food zwerfafval aanpakken.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 06-01-2023 19:08 ]
De boe-roepers zullen weer gaan roepen dat er geen prullenbakken staan.Ypuh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:06:
Ben blij dat ze dit invoeren. Ik erger me dagelijks aan de hoeveelheid blikjes in de berm. Uiteindelijk kun je er nog steeds voor kiezen om je blikjes gewoon in de prullenbak te doen als je geen lekkend blikje in je tas wilt. Ik heb alleen het gevoel dat de mensen die het statiegeld boeit ook enige overlap heeft met de groep die hun afval gewoon het autoraam uitflikkert.
Ik denk dat je net als plastic flesjes je dadelijk amper nog een blikje in de natuur ziet. Die figuren die het statiegeld niet boeit en de blikjes overboord gooien zullen dankbaar worden opgeraapt door de lokale zwervers of jeugd die een centje willen verdienen.
Heel goed. Bijkomend effect kan nog wel eens positief zijn voor de volksgezondheid. Er word minder suiker geconsumeerdCheezborger schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:22:
Yes please.LordSinclair schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:37:
Nu je het zegt; die 0.5L flesjes liggen er niet als ik tijdens de lunch ga wandelen. Het zijn altijd blikjes (bier of Red Bull).stylezzz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:28:
[...]
De boe-roepers zullen weer gaan roepen dat er geen prullenbakken staan.
Ik denk dat je net als plastic flesjes je dadelijk amper nog een blikje in de natuur ziet. Die figuren die het statiegeld niet boeit en de blikjes overboord gooien zullen dankbaar worden opgeraapt door de lokale zwervers of jeugd die een centje willen verdienen.
Het oprapen doe ik nu ook al regelmatig, puur omdat ik me er echt aan erger en weet dat er 200m verderop een prullenbak staat. Het zou fijn zijn als andere mensen dat ook deden (en die zijn er ook gelukkig!) en zo'n financiele prikkel zal voor velen net genoeg zijn.
Ik pak ze ook altijd even op als ik de ronde met de hond maak. Letterlijk tegenover mijn huis staat een prullenbak.... hoe vaak dat niet blikjes erlangs liggen omdat ze te beroerd zijn om even van de fiets af te stappen om hem erin te doen.... ongelooflijk.Ypuh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:36:
[...]
Nu je het zegt; die 0.5L flesjes liggen er niet als ik tijdens de lunch ga wandelen. Het zijn altijd blikjes (bier of Red Bull).
Het oprapen doe ik nu ook al regelmatig, puur omdat ik me er echt aan erger en weet dat er 200m verderop een prullenbak staat. Het zou fijn zijn als andere mensen dat ook deden (en die zijn er ook gelukkig!) en zo'n financiele prikkel zal voor velen net genoeg zijn.
In ieder geval is het zo dat Coca Cola gekocht bij de AH alleen bij de AH ingeleverd kan worden. Alle andere supermarkten accepteren (tenminste bij Coca Cola) elkaars flessen wel.Matis schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:46:
[...]
Daar herken ik me niet in. Alle Nederlandse flessen met het bijbehorende Statiegeld Logo kan ik bij alle innamepunten inleveren. Gisteren nog flessen frisdrank van de Plus ingeleverd bij de Jumbo.
Koop dus ook geen Coca Cola meer bij de AH.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik heb daar last van bij de Aldi. Die accepteert vaak alleen maar flessen van de Aldialexbl69 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:27:
[...]
In ieder geval is het zo dat Coca Cola gekocht bij de AH alleen bij de AH ingeleverd kan worden. Alle andere supermarkten accepteren (tenminste bij Coca Cola) elkaars flessen wel.
Dit dus.
Dan moet AH een andere EAN op hun blikjes Coca Cola hebben die ze onderscheidt van andere grootgrutters.alexbl69 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:27:
In ieder geval is het zo dat Coca Cola gekocht bij de AH alleen bij de AH ingeleverd kan worden. Alle andere supermarkten accepteren (tenminste bij Coca Cola) elkaars flessen wel.
Nog even over de zwervers die iedereen hier noemt.
We wonen in NL. Hier zijn erg weinig zwervers tov andere landen. En degene die er zijn zwerven in de grotere steden. Voor het grootste gedeelte van NL zullen die blikjes dus gewoon in de bosjes blijven liggen.
We wonen in NL. Hier zijn erg weinig zwervers tov andere landen. En degene die er zijn zwerven in de grotere steden. Voor het grootste gedeelte van NL zullen die blikjes dus gewoon in de bosjes blijven liggen.
...less is more
Ik vind het moeilijk om te geloven dat je alleen 'AH' Coca Cola-flessen kan inleveren bij AH. Dat het vroeger probleem was om Lidl-flesjes bij AH/Jumbo etc in te leveren maar sinds dat er meer en meer statiegeld op flesjes zit ben ik dit niet meer tegengekomen.alexbl69 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:27:
[...]
Heb je er wel eens navraag naar gedaan?
Als ik een lastig flesje heb (die ik ergens uit de natuur heb gevist) dan geef ik het vaak een extra zwieper de koker in. Pakt hem dan altijd wel.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hier ook nog nooit problemen mee gehad…Gunner schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:56:
[...]
Ik vind het moeilijk om te geloven dat je alleen 'AH' Coca Cola-flessen kan inleveren bij AH. Dat het vroeger probleem was om Lidl-flesjes bij AH/Jumbo etc in te leveren maar sinds dat er meer en meer statiegeld op flesjes zit ben ik dit niet meer tegengekomen.
Als ik een lastig flesje heb (die ik ergens uit de natuur heb gevist) dan geef ik het vaak een extra zwieper de koker in. Pakt hem dan altijd wel.
Het is eigenlijk al absurd dat de statiegeldflessen gecontroleerd worden op EAN. Een fles zonder sticker of een fles waarvan de sticker te ver is beschadigd kun je dan dus nooit meer inleveren.Matis schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:31:
[...]
Dan moet AH een andere EAN op hun blikjes Coca Cola hebben die ze onderscheidt van andere grootgrutters.
Nee, dat is heel goed voor het voorkomen van zwerfvuil. Vooral als je bedenkt dat die plastic "statiegeld" flessen nooit 2 keer worden gebruikt maar ze altijd worden gerecycled, want omspoelen en hervullen mag vanwege de voedselveiligheid niet.
Je kunt wel aanbellen bij de statiegeld-lijn. Het gebeurt ook zeer regelmatig dat een flesje niet herkend wordt terwijl er gewoon op staat dat er statiegeld op zit. De medewerker overhandigt dan een vergelijkbare fles en neemt de niet werkende fles met de hand in.
Aangezien deze flessen later in het proces versnipperd worden zou het niet mogen uitmaken waar je de fles hebt aangeschaft. Bovendien is het lezen van een EAN-code in dat kader enkel zinnig om te kunnen onderscheiden of er ooit statiegeld voor de fles is betaald.
Aangezien deze flessen later in het proces versnipperd worden zou het niet mogen uitmaken waar je de fles hebt aangeschaft. Bovendien is het lezen van een EAN-code in dat kader enkel zinnig om te kunnen onderscheiden of er ooit statiegeld voor de fles is betaald.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ik geloof ook niet in de gedachte dat de blikjes wel opgeraapt worden nu er statiegeld op zit. Ik denk dat je hier gewoon toe moet naar een Singaporiaanse boetebedragen voor afval op straat gooien. Er is geen enkel ander argument te bedenken voor het afval op straat dan lui- en laksheid. Prullenbakken zijn er zat en anders hou je je afval even bij je tot je er een kunt vinden.
In Duitsland heb je beide varianten. De "Einwegflasche" en de "Mehrwegflasche". Coca-Cola heeft bijvoorbeeld beiden in het assortiment zitten. De literflessen van dikker, harder plastic (zoals de 1.5 liter flessen die wij vroeger ook hadden) die gereinigd en hervuld worden, maar die je niet in de automaten kunt inleveren en daarnaast de flessen van 1, 1.25, 1.5 en 2.0 liter van zacht flexibel plastic die in de automaat al geplet worden zodat de vrachtwagen van de verwerker niet heel veel lucht hoeft te vervoeren.Stoney3K schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Het is eigenlijk al absurd dat de statiegeldflessen gecontroleerd worden op EAN. Een fles zonder sticker of een fles waarvan de sticker te ver is beschadigd kun je dan dus nooit meer inleveren.
Nee, dat is heel goed voor het voorkomen van zwerfvuil. Vooral als je bedenkt dat die plastic "statiegeld" flessen nooit 2 keer worden gebruikt maar ze altijd worden gerecycled, want omspoelen en hervullen mag vanwege de voedselveiligheid niet.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Jij denkt dat mensen die 2 euro+ voor een blikje red bull betalen zich laten afschrikken en hun gedrag aanpassen voor 15 cent?Ypuh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:06:
Of dat er genoeg kinderen langs lopen die het voor die 15ct/stuk naar de supermarkt brengen.GrooV schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:43:
[...]
Jij denkt dat mensen die 2 euro+ voor een blikje red bull betalen zich laten afschrikken en hun gedrag aanpassen voor 15 cent?
Heb je als 13-jarige zo een zak chips bij elkaar
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Geeft geen enkele zin, de pakkans is kleiner dan de kans om de loterij te winnen. Want afval op straat gooien is al gewoon beboetbaar.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:41:
Ik geloof ook niet in de gedachte dat de blikjes wel opgeraapt worden nu er statiegeld op zit. Ik denk dat je hier gewoon toe moet naar een Singaporiaanse boetebedragen voor afval op straat gooien. Er is geen enkel ander argument te bedenken voor het afval op straat dan lui- en laksheid. Prullenbakken zijn er zat en anders hou je je afval even bij je tot je er een kunt vinden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TTQmWpcLveyxognXyXuA4vIj.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door LordSinclair op 10-01-2023 14:41 ]
Geen navraag naar gedaan, maar 'AH' Coca Cola (Zero) flessen worden stelselmatig niet geaccepteerd door andere automaten dan die bij de AH. Wordt er elke keer als ik (per ongeluk, want wil het in principe niet meer) bij de AH Coca Cola koop weer mee geconfronteerd.Gunner schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:56:
[...]
Ik vind het moeilijk om te geloven dat je alleen 'AH' Coca Cola-flessen kan inleveren bij AH. Dat het vroeger probleem was om Lidl-flesjes bij AH/Jumbo etc in te leveren maar sinds dat er meer en meer statiegeld op flesjes zit ben ik dit niet meer tegengekomen.
In de afgelopen zeg 10 jaar bijna jaarlijks, laatste keer ca 6 maanden geleden.
De machine van onze AH scant de streepjescode. De streepjescode van een flesje Spa van de Lidl is anders dan de streepjescode van een flesje Spa van de AH. (Maar dat maakt niet uit, want de streepjescode is vaker niet dan wel leesbaar omdat die etiketten loslaten.)Gunner schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:56:
[...]
HenkEisDS in "Wel verplicht statiegeld innen, maar waar lever je het in?"
Sinds Picnic mijn lege flessen meeneemt heb ik dit probleem gelukkig niet meer.
Sinds de invoering van statiegeld op kleine flesjes (1 juli 2021) zijn er tegelijkertijd een aantal regels aangescherpt, zo is het sinds die datum verplicht om alle plastic flessen waar het statiegeld logo opstaat in te nemen ongeacht de producent. Enige eisen die de winkel mag stellen zijn dat de EAN code leesbaar is, de vorm nog 'redelijk' normaal is en de fles leeg is.
Dit geldt overigens niet voor glazen flesjes
Dit geldt overigens niet voor glazen flesjes
Een aantal zal dat best doen, sommigen ook niet. Maar gezien het feit dat er amper nog plastic flesjes in het milieu belanden sterkt mijn gevoel dat dit ook met blikjes zal gebeurenGrooV schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:43:
[...]
Jij denkt dat mensen die 2 euro+ voor een blikje red bull betalen zich laten afschrikken en hun gedrag aanpassen voor 15 cent?
Nog maar 2 weken. Je zou het bijna over het hoofd zien met alle verkiezingsuitslagen 
https://www.nu.nl/economi...ijn-maar-niet-geplet.html
https://www.nu.nl/economi...ijn-maar-niet-geplet.html
Ben benieuwd of het werkt. Het aantal lege blikjes voornamelijk red bull in de natuur is echt bizar hoog.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Yep. Kwam dit nog tegen, wel van vorig jaar... maar op flesjes is het effect gigantisch.Gunner schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:11:
Ben benieuwd of het werkt. Het aantal lege blikjes voornamelijk red bull in de natuur is echt bizar hoog.
https://nos.nl/artikel/24...erd-doel-nog-niet-gehaald
Wordt misschien toch maar weer kratten sjouwen dan. Heb ik een hekel aan, maar om nou 24 blikjes een voor een in zo'n apparaat te proppen ipv gewoon een krat in een keer is ook weer zo'n gedoe.. Maar misschien wint de luiheid het van financieel belang en smijt ik het alsnog in de bak, we gaan het zien.
[ Voor 21% gewijzigd door sig69 op 16-03-2023 19:33 ]
De prullenbak dan? Mag uiteraard hoor.... moet zeggen dat als ik naar de bioscoop ga en daar een flesje fris nuttig ik hem ook doneer aan de afvalbakken aldaar. Opbrengst gaat dan nog naar <insert goed doel> dus dat is ook wat waard. Om nou met die flesjes te gaan slepen is het me ook niet waard....sig69 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:30:
Wordt misschien toch maar weer kratten sjouwen dan. Heb ik een hekel aan, maar om nou 24 blikjes een voor een in zo'n apparaat te proppen ipv gewoon een krat in een keer is ook weer zo'n gedoe.. Maar misschien wint de luiheid het van financieel belang en smijt ik het alsnog in de bak, we gaan het zien.
Niet kwaad bedoeld, maar is dat zo? Gaat de bioscoop het afval doorspitten, flesjes inleveren en het statiegeld doneren?stylezzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:40:
[...]
Opbrengst gaat dan nog naar <insert goed doel> dus dat is ook wat waard. [...]
Of worden ze bij de afvalverwerker gescheiden en alsnog als statiegeld ingeleverd?
Tsjah... goede vraag. Ik weet het niet? Maar dat kun je jezelf bij zoveel dingen afvragen waar je kunt doneren? Gaat dat blik soep uiteindelijk wel naar de voedselbank? Maar goed, dat lijkt me nogal offtopic verder...Gitarist schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:43:
[...]
Niet kwaad bedoeld, maar is dat zo? Gaat de bioscoop het afval doorspitten, flesjes inleveren en het statiegeld doneren?![]()
Of worden ze bij de afvalverwerker gescheiden en alsnog als statiegeld ingeleverd?
Een blikje of flesje onderweg zal gewoon de prullenbak in gaan ja. Heb het meer over als je eens een biertje doet met vrienden ofzo. Dan kan je of 1 krat in het apparaat stoppen of 24 keer een los blikje die je dan in een vuilniszak mee moet nemen of iets dergelijks. Dan verdwijnt die zak denk ik gewoon in de pmd container aan de overkant.stylezzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:40:
[...]
De prullenbak dan? Mag uiteraard hoor.... moet zeggen dat als ik naar de bioscoop ga en daar een flesje fris nuttig ik hem ook doneer aan de afvalbakken aldaar. Opbrengst gaat dan nog naar <insert goed doel> dus dat is ook wat waard. Om nou met die flesjes te gaan slepen is het me ook niet waard....
Persoonlijk zou ik dan altijd voor een kratje gaan.... maar nu drink ik graag een speciaal biertje, dus die zijn al minder te krijgen in blik. Vind flesjes sowieso fijner om te drinken...sig69 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:48:
[...]
Een blikje of flesje onderweg zal gewoon de prullenbak in gaan ja. Heb het meer over als je eens een biertje doet met vrienden ofzo. Dan kan je of 1 krat in het apparaat stoppen of 24 keer een los blikje die je dan in een vuilniszak mee moet nemen of iets dergelijks. Dan verdwijnt die zak denk ik gewoon in de pmd container aan de overkant.
Oh dan begreep ik je verkeerd. Het kwam op mij over alsof jij stelde dat de bioscoop het statiegeld aan een goed doel doneert en dat kan ik me niet zo goed voorstellen (maar laat me graag overtuigen).stylezzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:47:
[...]
Tsjah... goede vraag. Ik weet het niet? Maar dat kun je jezelf bij zoveel dingen afvragen waar je kunt doneren? Gaat dat blik soep uiteindelijk wel naar de voedselbank? Maar goed, dat lijkt me nogal offtopic verder...
Wat jij nu noemt is weer wat anders, dat je de flessen inlevert bij de flessenautomaat en het statiegeldbonnetje in een bak gooit (waarvan je dan idd moet hopen dat het statiegeld daadwerkelijk bij een goed doel terechtkomt)
Dat bedoelde ik ook.Gitarist schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:04:
[...]
Oh dan begreep ik je verkeerd. Het kwam op mij over alsof jij stelde dat de bioscoop het statiegeld aan een goed doel doneert en dat kan ik me niet zo goed voorstellen (maar laat me graag overtuigen).
Wat jij nu noemt is weer wat anders, dat je de flessen inlevert bij de flessenautomaat en het statiegeldbonnetje in een bak gooit (waarvan je dan idd moet hopen dat het statiegeld daadwerkelijk bij een goed doel terechtkomt)
https://pers.pathe.nl/pat...en%20andere%20inzamelplek.
Het blijft een aanname, maar Ik denk dat de consument in dit geval de volgende opties heeft:Gitarist schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:43:
[...]
Niet kwaad bedoeld, maar is dat zo? Gaat de bioscoop het afval doorspitten, flesjes inleveren en het statiegeld doneren?![]()
1. Flesjes mee naar huis en inleveren bij een willekeurig inleverpunt (en zelf die 15ct ontvangen)
2. Inleveren bij Pathe , vrijwillig, en niets ontvangen. Pathe zal daar wel een flessen-kliko ofzo voor hebben. Het statiegeld gaat dan naar goede doel. Ik denk dat daar overigens geen automaten en bonnetjes bij komen kijken, want dat geeft wachtrijen en onnodig gedoe, dus afbreukrisico. Denk gewoon een container specifiek voor flesjes, en dat pathe dan op basis vaan aantal flesjes in de container het geld overmaakt naar doel.
3. En tot slot kan iemand de flesjes bij Pathe ook in de normale vuilnisbak gooien ja, en dat zal inderdaad niet verder doorgespit worden. Maar denk dat de meeste mensen wel bereid zijn flesje in een flessenbak te gooien als die er direct naast staat.
[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 18-03-2023 10:31 ]
Als je veel blikjes wegwerkt dan is het wellicht handig die kartonnen trays (van de supermarkt, waar precies 24 blikken inpassen) kunnen hergebruiken om de lege blikjes in te verzamelen en makkelijk mee te nemen naar inzamelpunt. Je hebt dan geen viezigheid (want ze staan rechtop). Het daadwerkelijk “inleveren” gaat dan nog steeds een voor een (want barcode moet gescand) maar als je er elke seconde 1 a 2 in de automaat kan duwen dan kist dat je letterlijk nog geen halve minuut werk per tray 😊sig69 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:30:
Ik heb wel gemerkt(of dat kan puur toeval zijn) dat bierblikjes nu ineens steviger zijn(dikker) dan normaal, misschien een voorbereiding ?
In het land waar ik woon (Israël) is al sinds jaar en dag statiegeld op blikjes en flesjes.
De 'opbrengst' is zeer gering, maar het heeft wel een psychologisch effect als je een blikje of flesje weggooit: je gooit gewoon geld weg...
Veel mensen leveren het dus in ondanks dat ze het niet nodig hebben / de moeite waard vinden en naast de bonnetjesautomaat zit een liefdadigheidsdoos waar heel veel bonnetjes in gaan.
De 'opbrengst' is zeer gering, maar het heeft wel een psychologisch effect als je een blikje of flesje weggooit: je gooit gewoon geld weg...
Veel mensen leveren het dus in ondanks dat ze het niet nodig hebben / de moeite waard vinden en naast de bonnetjesautomaat zit een liefdadigheidsdoos waar heel veel bonnetjes in gaan.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Kinepolis heeft twee vuilnisbakken staan aan het einde van de film. Rest en flesjes.Gitarist schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:43:
[...]
Ze mogen de capaciteit op de inleverpunten wel flink uitbreiden. Als je dan 1x in het half jaar met een zak vol blikjes komt sta je wel even bij zo'n machine.
Of gewoon 1x per jaar iets laten thuisbezorgen, dan worden ze aan de deur geteld.
Of gewoon 1x per jaar iets laten thuisbezorgen, dan worden ze aan de deur geteld.
Ik ben benieuwd hoe het met de blikken speciaalbier uit Polen, Scandinavië, Spanje ed gaat zijn. De betere bierhandelaar importeert aardig wat speciaalbier in blik. Dit blijft dus gewoon zonder statiegeld denk ik dan?
Dat is met speciaalbier in fles niet anders, daar zit zelden statiegeld op. Of van lokale brouwerijen.
Ik denk ook dat de effectieve uitkomst gaat zijn dat blikjes cola en Red Bull nu 15 cent duurder worden maar er daardoor weinig verandert. Flesjes zijn makkelijk afgesloten te bewaren, blikjes niet.Lordy79 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:08:
In het land waar ik woon (Israël) is al sinds jaar en dag statiegeld op blikjes en flesjes.
De 'opbrengst' is zeer gering, maar het heeft wel een psychologisch effect als je een blikje of flesje weggooit: je gooit gewoon geld weg.
Gevolg: Meer mensen die blikjes van over de grens gaan importeren. De cola is per liter in Duitsland al goedkoper, ondanks dat ze allang statiegeld hebben op blikjes daar.
De beste oplossing is dan ook om heel veel verzamelpunten te maken waar mensen hun blikjes kunnen inleveren/gooien.
Als er 200 blikjes zijn verzameld op een drukke strategische plek heeft dat een waarde van 30 euro.
Dat is denk ik niet genoeg om een makker die 200 blikjes op te laten halen en in te laten leveren bij een supermarkt maar het dekt wel een flink deel van de kosten.
Als je op die manier een hoop zwerfafval kunt voorkomen is het toch de moeite waard.
Als er 200 blikjes zijn verzameld op een drukke strategische plek heeft dat een waarde van 30 euro.
Dat is denk ik niet genoeg om een makker die 200 blikjes op te laten halen en in te laten leveren bij een supermarkt maar het dekt wel een flink deel van de kosten.
Als je op die manier een hoop zwerfafval kunt voorkomen is het toch de moeite waard.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Maar in Duitsland is het statiegeld op blikjes al 25 cent, mijn ervaring is dat de cola per blik toch echt (veel) goedkoper te krijgen is in Nederland. Voor cola in flessen heb je inderdaad gelijk.Stoney3K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:04:
[...]
Ik denk ook dat de effectieve uitkomst gaat zijn dat blikjes cola en Red Bull nu 15 cent duurder worden maar er daardoor weinig verandert. Flesjes zijn makkelijk afgesloten te bewaren, blikjes niet.
Gevolg: Meer mensen die blikjes van over de grens gaan importeren. De cola is per liter in Duitsland al goedkoper, ondanks dat ze allang statiegeld hebben op blikjes daar.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ben benieuwd hoe dit gaat. Waarschijnlijk wordt het een stuk drukker bij de automaten. Ik ken best wat mensen die een container in de tuin hebben speciaal voor drankblikjes. Die worden er natuurlijk allemaal uitgevist.
Daarentegen zou ik het ook fijn vinden als ik kratten bier van Heineken of bijvoorbeeld Hertog Jan gewoon bij de Aldi kan inleveren, ipv naar een Coop, AH of Jumbo te moeten
Daarentegen zou ik het ook fijn vinden als ik kratten bier van Heineken of bijvoorbeeld Hertog Jan gewoon bij de Aldi kan inleveren, ipv naar een Coop, AH of Jumbo te moeten

[ Voor 29% gewijzigd door Agent47 op 21-03-2023 08:20 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Wordt dat niet een enorme smeerbende bij die automaten? Flessen kun je nog afsluiten (zeker nu de doppen er niet meer af kunnen), met blikken niet.
Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.