Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:16
loewie1984 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:10:
Ik ben benieuwd hoe het met de blikken speciaalbier uit Polen, Scandinavië, Spanje ed gaat zijn. De betere bierhandelaar importeert aardig wat speciaalbier in blik. Dit blijft dus gewoon zonder statiegeld denk ik dan?
Dat is wel mijn ervaring uit Duitsland. Het probleem is eveneens dat je ze niet in kunt leveren, dus het gaat gewoon in de vuilnisbak. In Duitsland gekochte blikken en flessen worden al vaak zat niet geaccepteerd met de melding “behoort niet tot het assortiment”. Gezien hoe de afvalbakken uitpuilen met flessen en blik bij de lokale Rewe, ben ik niet de enige. Zolang het maar niet als zwerfvuil in de natuur land.

Wat ik wel onlangs heb gezien hier is een apparaat waar je gewoon een tas met blikken of wegwerpplastic in kunt ledigen, die dan alles verwerkt. Mits het goed gaat natuurlijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Agent47 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:19:
[...]Waarschijnlijk wordt het een stuk drukker bij de automaten[...]
Dit ook. En en dan te bedenken dat het al veel drukker is bij de flessenautomaat van de supermarkt (ten minste, dat is mijn ervaring) en dat ze ook nog eens veel vaker in storing zijn.
Van de vijf supermarkten waar ik wel eens kom is er (tot nu toe) sinds dat het statiegeld op flesjes is ingevoerd maar één die een extra automaat heeft neergezet, en dat is in dit geval specifiek voor de blikjes. Dus ik vrees het ergste.

dit staat overigens wel los van dat ik op zich wel achter het statiegeld op flesjes/blikjes sta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:03

Agent47

I always close my contracts.

Lijkt me ook niet dat dit goed gaat. Het wordt sowieso een smeerboel. Blikjes die half ingedrukt toch niet geaccepteerd worden etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24
loewie1984 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:10:
Ik ben benieuwd hoe het met de blikken speciaalbier uit Polen, Scandinavië, Spanje ed gaat zijn. De betere bierhandelaar importeert aardig wat speciaalbier in blik. Dit blijft dus gewoon zonder statiegeld denk ik dan?
Dat lijkt mij ook, want daar zit immers niet de barcode op waarin staat dat er statiegeld betaald is. Of ze moeten alles in de retail voorzien van stickertjes ofzo. Ik denk dat dit niet anders is dan wat je nu ook met flesjes bier ziet, daar zit ook niet overal statiegeld op.

Ik denk overigens dat de speciaalbier-blikjes nauwelijks een probleem geven. Het probleem wat moet worden opgelost is immers het wegwerpen van blik in het milieu, en ik denk dat er niet veel mensen zijn die onderweg ff een blikje import speciaalbier halen en tussen jumbo en schoolplein in de bosjes gooien. Nog even los van de minimale hoeveelheid die er verkocht wordt t.o.v. gewone pilsner, frisdrank en energiedrank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 20:46

Stoney3K

Flatsehats!

Agent47 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:58:
Lijkt me ook niet dat dit goed gaat. Het wordt sowieso een smeerboel. Blikjes die half ingedrukt toch niet geaccepteerd worden etc.
Als je al bekijkt wat voor een drama het inzamelen van flessen nu nog steeds is dan zie ik dat met blikjes alleen maar erger worden. Blikjes van supermarkt A die niet bij supermarkt B kunnen worden ingeleverd, blikjes met beschadigde barcode, of met een deuk....

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Stoney3K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Als je al bekijkt wat voor een drama het inzamelen van flessen nu nog steeds is dan zie ik dat met blikjes alleen maar erger worden. Blikjes van supermarkt A die niet bij supermarkt B kunnen worden ingeleverd, blikjes met beschadigde barcode, of met een deuk....
Ja + de hoeveelheid mensen die ter plaatste die dingen gaan uitdeuken en het proces alleen nog maar langer duurt. Ik kijk het eventjes aan. Misschien dat ik wekelijks om 19:00 even ga voor een dag boodschap en dan alles inlever.

Er moeten gewoon automaten komen waar je elk (drank) blikje en flesje kan inleveren + elk bierkrat. Voor alles hetzelfde bedrag. Nu moet ik bijvoorbeeld met mijn Hertog Jan kratje naar een AH of Jumbo, terwijl de LIDL letterlijk 1 straat verder is.

[ Voor 17% gewijzigd door Agent47 op 21-03-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:07
Ik kom steeds vaker Deense blikjes frisdrank tegen tijdens evenementen. Zelfs cafeteria's verkopen deze blikjes. Deze blikjes haal ik ook bij mij om de hoek vandaan (tot voor kort 24x33cl voor € 10, nu voor € 11).

Ben benieuwd of zij uiteindelijk ook statiegeld moeten innen. Zoja, vraag me af hoe ze die blikjes weer willen innemen. :+

Maar hell no dat ik de hele dag met een smerig/nat blikje frisdrank ga slepen. Of ik moet - zoals iemand eerder heeft gesuggereerd - plastic hoesjes voor de blikjes regelen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Mawlana op 21-03-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Agent47 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:34:
Terwijl de LIDL letterlijk 1 straat verder is.
Is het echt zo dat, anno 2023, Lidl nog steeds dit soort andere merken weigert? Is daar niet een soort verplichting voor blijkbaar?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:42

ThunderNet

Flits!

Over het algemeen gaan de automaten hier in Zweden goed om met blikjes, ik heb tot nu toe geen blikken gehad die niet geaccepteerd werden door een klein deukje oid. Grote nadeel blijft, naar mijn idee, dat het je ontzettend veel ruimte, en tijd kost om de blikken weer in te leveren. Gewoon thuis indrukken en bij het metaal-afval gooien zonder statiegeld was vele malen makkelijker geweest.

Hoe vaak kom je lege blikken in de natuur tegen? En hoeveel daarvan waren daar niet terecht gekomen omdat je 10ct terug zou krijgen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Gunner schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Is het echt zo dat, anno 2023, Lidl nog steeds dit soort andere merken weigert? Is daar niet een soort verplichting voor blijkbaar?
Bij de LIDL en Aldi in mijn stad kan ik GEEN Heineken of Hertjog Jan kratten inleveren. Wel van Schultenbrau..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ThunderNet schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:56:
Grote nadeel blijft, naar mijn idee, dat het je ontzettend veel ruimte, en tijd kost om de blikken weer in te leveren. Gewoon thuis indrukken en bij het metaal-afval gooien zonder statiegeld was vele malen makkelijker geweest.
Dat argument hoor ik vaker, maar dat is toch niet anders dan met PET-flessen?
Hoe vaak kom je lege blikken in de natuur tegen? En hoeveel daarvan waren daar niet terecht gekomen omdat je 10ct terug zou krijgen?
Dat gaan we binnenkort merken denk ik. Ik ben niet te beroerd om ze in m'n buurt even op te rapen en zelf in te leveren. De buurt ziet er opgeruimder uit en ik verdien er een klein beetje aan. Of een goed doel.
Agent47 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Bij de LIDL en Aldi in mijn stad kan ik GEEN Heineken of Hertjog Jan kratten inleveren. Wel van Schultenbrau..
Dat vind ik echt bezopen (pun intended)

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 21-03-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Gunner schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Dat argument hoor ik vaker, maar dat is toch niet anders dan met PET-flessen?
Het statiegeldsysteem zoals we het nu hebben is zijn doel ook voorbij geschoten. Het was oorspronkelijk bedoeld om (glazen) flessen weer in te leveren zodat ze in de fabriek gespoeld kunnen worden en opnieuw gebruikt.

Niet als financiële prikkel om zwerfvuil tegen te gaan. Dat is alleen maar een neveneffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mawlana schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:51:
Ik kom steeds vaker Deense blikjes frisdrank tegen tijdens evenementen. Zelfs cafeteria's verkopen deze blikjes. Deze blikjes haal ik ook bij mij om de hoek vandaan (tot voor kort 24x33cl voor € 10, nu voor € 11).

Ben benieuwd of zij uiteindelijk ook statiegeld moeten innen. Zoja, vraag me af hoe ze die blikjes weer willen innemen. :+
Sterker nog, bij https://www.scandinavian-park.com/ (in Duitsland) mag je alleen blikjes drinken kopen als je bij de kassa een Scandinavisch paspoort laat zien, en ze laden daar allemaal de kofferbak vol. Ik gok dat het te maken heeft met een uitzondering op statiegeld voor de export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Stoney3K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Het statiegeldsysteem zoals we het nu hebben is zijn doel ook voorbij geschoten. Het was oorspronkelijk bedoeld om (glazen) flessen weer in te leveren zodat ze in de fabriek gespoeld kunnen worden en opnieuw gebruikt.
Ondertussen hebben we het slechtste van beide kanten: slappe flessen die indeuken als je ze optilt, en ze worden niet meer hergebruikt maar meteen vermalen.

En als je de flessen dan toch te vaak zelf opnieuw vult, is het label niet meer leesbaar en ben je je statiegeld kwijt. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19

Slapstick

Me, myself or I

RemcoDelft schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Sterker nog, bij https://www.scandinavian-park.com/ (in Duitsland) mag je alleen blikjes drinken kopen als je bij de kassa een Scandinavisch paspoort laat zien, en ze laden daar allemaal de kofferbak vol. Ik gok dat het te maken heeft met een uitzondering op statiegeld voor de export.
Bij het scandinavian park hoef je alleen maar een document in te vullen dat je niet woonachtig in Duitsland bent. Je hebt hier geen scandinavisch paspoort voor nodig. Ik haal er best vaak wat namelijk

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
Valorian schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:49:
[...]

Als je veel blikjes wegwerkt dan is het wellicht handig die kartonnen trays (van de supermarkt, waar precies 24 blikken inpassen) kunnen hergebruiken om de lege blikjes in te verzamelen en makkelijk mee te nemen naar inzamelpunt. Je hebt dan geen viezigheid (want ze staan rechtop). Het daadwerkelijk “inleveren” gaat dan nog steeds een voor een (want barcode moet gescand) maar als je er elke seconde 1 a 2 in de automaat kan duwen dan kist dat je letterlijk nog geen halve minuut werk per tray 😊
zo'n tray van supermarkt met plastic eromheen en volle blikjes is iets anders dan lege blikjes. Loop je je de auto uit met een beetje wind, waaien al die klote dingen weg :D.
Wij hebben redelijk wat blikjes thuis, veel economischer dan flessen met bijv. een verjaardag. Tray Cola, Fanta, Ice tea en overal blijft goed de prik opzitten.
Flessen met dop eindigen in een supermarkt tas en wanneer die vol zit leveren we deze in. Blikjes open met drankresten erin zullen denk toch moeten worden schoongemaakt. Ook de tas waarin dit gaat zal her en der niet helemaal meer fris zijn. Wel goed voor het milieu om hier over na te denken. Ben alleen benieuwd of de generatie jeugd 15 cent het waard vind om blikjes te bewaren. ook niet geplette blikjes zijn ook best ruimte vullend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:56

-tom-562

Oliesjeik

Gunner schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Dat is alleen voor kratjes. Qua plastic flessen accepteert de Lidl (mijn ervaring) zo'n beetje alles wat er in Nederland verkocht wordt. Dat doet de Jumbo en AH b.v. niet.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

-tom-562 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:33:
Dat doet de Jumbo en AH b.v. niet.
Ik lever soms heel exotische flessen in, maar dat nog niet ervaren. Het is wel eens gebeurd dat een normaal flesje van Lipton niet werd gepakt en dan pakte een medewerker een willekeurige fles van achter om die door de automaat te gooien. Zolang er een statiegeldlogo opstaat moeten ze het accepteren i.i.g

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 21:09
Als de inlever machines maar het zelfde doen als in Zweden. 1 blikjes worden gelijk vermalen, dus minder ruimte voor opslag nodig bij de supermarkt.
2. De machine neemt ook buitenlandse blikjes aan, je krijgt alleen logischerwijs er geen statiegeld voor. Maar je bent het blikje wel kwijt.en het wordt dus mee genomen in de recyclestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-07 10:58
Vorige week even gelet op het zwerfafval hier in de buurt. 90% was van energydrink en de rest was goedkoop bier. 20 minuten gelopen en een stuk of 30 blikjes zien liggen.

Ik vond het wel opvallend dat ik geen enkel ander blikje heb gezien van een andere frisdrank. Aan de andere kant: Overige dranken kun je gemakkelijker in grote flessen kopen.

Waarom wordt red bull eigenlijk niet verkocht in plastic flesjes?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
-tom-562 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Dat is alleen voor kratjes. Qua plastic flessen accepteert de Lidl (mijn ervaring) zo'n beetje alles wat er in Nederland verkocht wordt. Dat doet de Jumbo en AH b.v. niet.
Alle supermarkten accepteren gewoon alle flessen met het "statiegeldfles" logo. Bij Lidl zelf vallen alle statiegeldflessen die ze verkopen (dat ik weet althans) daar ook onder. Andere supermarkten verkopen ook nog wel eens statiegeld flessen die niet in het landelijke statiegeldsysteem zitten, en dus ook niet dat logo voeren (denk aan (speciaal-)bierflesjes e.d.). Die kun je alleen inleveren bij een supermarkt die dat product ook daadwerkelijk in het assortiment heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 20:09
mcDavid schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Alle supermarkten accepteren gewoon alle flessen met het "statiegeldfles" logo.
dit klopt niet, een coca cola bij de aldi gekocht kun je niet bij ah inleveren

en bij jan linders hebben ze ook merken die je alleen daar in kan leveren

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Detonator op 21-03-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mr. Detonator schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Ik vind dat raar. Maar zolang er een statiegeldlogo in zorg ik er dan wel voor dat AH ze inneemt. Medewerkers doen over het algemeen niet zo moeilijk. Ander flesje door de automaat en klaar. Het is niet ons probleem als klant dat Aldi rare inkoop doet (en daar staat toch ook gewoon een statiegeldlogo op neem ik aan?)

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 21-03-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07
Er zijn ook inleverpunten die niet in een winkel zitten. Daar kun je dat niet op die manier oplossen.
Plus als blikjes ook ingeleverd moeten worden, dan is het niet houdbaar om het niet automatisch te verwerken. Het "ander flesje door de automaat" zal dan niet meer (makkelijk) kunnen.

Plus van storing (apparaat vol) heb ik nu al last van. Als ook die blikjes erbij komen, zal het helemaal erger worden. Maar..
  • Men moet er eerst bewust van worden dat er statiegeld op zit (had ik met die kleine flesjes ook niet direct door)
  • Men zal er moeite voor moeten willen doen (ik denk dat het voor blikjes "teveel" zal blijken)
  • Blikjes moeten door de apparaten geaccepteerd worden (zijn er al apparaten die dat kunnen?)
Ik denk dat dit uiteindelijk een gewone "cash grab" zal blijken.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mr. Detonator schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Dan staat óf het statiegeldfles logo er niet op, óf heeft jouw AH een illegale (niet geupdate) flessenautomaat, want die zijn ze gewoon verplicht om in te nemen.

Het zou misschien kunnen dat Aldi grijze import verkoopt of zo, ik weet niet wat de regels daaromtrent zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 21-03-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 20:33

Metalfreak

Hoije woh!

Agent47 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Knap als het je lukt om bij de Lidl een krat van Schultenbräu in te leveren, dat is het huismerk van de Aldi namelijk ;)
Vrietje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:37:
Als de inlever machines maar het zelfde doen als in Zweden. 1 blikjes worden gelijk vermalen, dus minder ruimte voor opslag nodig bij de supermarkt.
En jij denkt dat ze binnen een maand alle automaten in Nederland voorzien hebben van automaten met een compleet nieuw mechanisme?
mcDavid schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Dan staat óf het statiegeldfles logo er niet op, óf heeft jouw AH een illegale (niet geupdate) flessenautomaat, want die zijn ze gewoon verplicht om in te nemen.

Het zou misschien kunnen dat Aldi grijze import verkoopt of zo, ik weet niet wat de regels daaromtrent zijn.
Bij mijn Jan Linders werkt het toch echt niet en gezien die ook overgenomen zijn door AH en later dit jaar een keer AH gaat worden, verwacht ik ook niet echt nu de investering in nieuwe automaten. En "even" een medewerker een ander flesje erdoor laten gooien? Je staat gerust 5 minuten te wachten tot er een medewerker komt in geval van storing, als er al een komt, dat schiet niet op. Sowieso, uit de ICT ken ik de term "één is geen", dus één automaat die vervolgens een storing kan hebben kan eigenlijk gewoon niet meer als je dit soort absurde maatregelen gaat invoeren.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Metalfreak schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Bij mijn Jan Linders werkt het toch echt niet en gezien die ook overgenomen zijn door AH en later dit jaar een keer AH gaat worden, verwacht ik ook niet echt nu de investering in nieuwe automaten. En "even" een medewerker een ander flesje erdoor laten gooien? Je staat gerust 5 minuten te wachten tot er een medewerker komt in geval van storing, als er al een komt, dat schiet niet op. Sowieso, uit de ICT ken ik de term "één is geen", dus één automaat die vervolgens een storing kan hebben kan eigenlijk gewoon niet meer als je dit soort absurde maatregelen gaat invoeren.
Sja, dan moet je misschien overwegen niet naar supermarkten te gaan die hun zaakjes zó slecht op orde hebben :P

Ze zijn simpelweg verplicht die flessen in te nemen. Daar krijgen ze nog een vergoeding voor ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
Metalfreak schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:21:

En jij denkt dat ze binnen een maand alle automaten in Nederland voorzien hebben van automaten met een compleet nieuw mechanisme?
Nou ik neem aan dat het besluit van statiegeld op blikjes in te voeren niet pas een maand geleden is genomen is.
Sterker nog snelle Google zoekactie levert een bericht op uit februari 2001 dat per 31 december 2022 statiegeld op blikjes zou worden ingevoerd. Dus dat was al minimaal 10 maanden en er is dus 4 maanden bij gekomen. Mechanisme is overigens niet nieuw want in 2017 hadden de machines in zweden het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:28
ThunderNet schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:56:

Dagelijks. Gistermorgen nog letterlijk voor mijn voordeur een blikje op kunnen ruimen... waarschijnlijk omdat ik aan een redelijk courante weg naar de lokale scholen woon.

En mijn verwachting is dat dit met circa 95% zal afnemen. Sinds de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes kom ik die nog maar sporadisch tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Vrietje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Nou ik neem aan dat het besluit van statiegeld op blikjes in te voeren niet pas een maand geleden is genomen is.
Sterker nog snelle Google zoekactie levert een bericht op uit februari 2001 dat per 31 december 2022 statiegeld op blikjes zou worden ingevoerd. Dus dat was al minimaal 10 maanden en er is dus 4 maanden bij gekomen. Mechanisme is overigens niet nieuw want in 2017 hadden de machines in zweden het al.
Lastminute is er nog een kwartaal uitstel gegeven geloof ik. Argument was dat corona zoveel roet in het eten had gegooid in de ontwikkeling en implementatie dat 1 januari niet haalbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-07 07:48
stylezzz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Dagelijks. Gistermorgen nog letterlijk voor mijn voordeur een blikje op kunnen ruimen... waarschijnlijk omdat ik aan een redelijk courante weg naar de lokale scholen woon.

En mijn verwachting is dat dit met circa 95% zal afnemen. Sinds de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes kom ik die nog maar sporadisch tegen.
Het punt is niet dat er geen zwerfblikjes zouden zijn, maar dat niemand de moeite gaat nemen die heel de dag mee te zeulen voor 10cent.
Het enige wat ik nog wel zie gebeuren dat het een verdienmodel voor zwervers wordt. Maar die scholier die dat blikje in jou straat heeft gegooid gaat dat ecjt niet heel de dag in z'n schooltas bewaren om braaf in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mania-92 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Het punt is niet dat er geen zwerfblikjes zouden zijn, maar dat niemand de moeite gaat nemen die heel de dag mee te zeulen voor 10cent.
Het enige wat ik nog wel zie gebeuren dat het een verdienmodel voor zwervers wordt. Maar die scholier die dat blikje in jou straat heeft gegooid gaat dat ecjt niet heel de dag in z'n schooltas bewaren om braaf in te leveren.
Dat denk ik ook niet. Hij zal dus een alternatief gaan verzinnen... of misschien wel geen blikje redbull drinken op weg naar school. Hebben we nog een gunstig gezondheidseffect erbij ook.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-07 07:48
stylezzz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Dat denk ik ook niet. Hij zal dus een alternatief gaan verzinnen... of misschien wel geen blikje redbull drinken op weg naar school. Hebben we nog een gunstig gezondheidseffect erbij ook.... :)
Hoezo een alternatief? Hij betaald ipv 50 cent gewoon 60 cent voor zo'n blikje, en gooit het dan alsnog weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mania-92 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:16:
[...]

Hoezo een alternatief? Hij betaald ipv 50 cent gewoon 60 cent voor zo'n blikje, en gooit het dan alsnog weg.
Zal ook vast voor gaan komen, maar niet heel veel. Anders zag je ook nog wel flesjes aa drink etc. rondslingeren. En er is een aardige incentive voor anderen om blikjes te gaan verzamelen uiteraard.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Gunner schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Ik vind dat raar. Maar zolang er een statiegeldlogo in zorg ik er dan wel voor dat AH ze inneemt. Medewerkers doen over het algemeen niet zo moeilijk. Ander flesje door de automaat en klaar. Het is niet ons probleem als klant dat Aldi rare inkoop doet (en daar staat toch ook gewoon een statiegeldlogo op neem ik aan?)
bij de aldi hebben ze vaak 1.75 liter coca cola en die hebben ze verder nergens hier

In Duitsland trouwens zelfde probleem met winkels onderling, flessen van Penny kunnen niet bij Kaufland worden ingeleverd
mcDavid schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Sja, dan moet je misschien overwegen niet naar supermarkten te gaan die hun zaakjes zó slecht op orde hebben :P
Er bestaan geen winkels die álle statiegeld flessen van álle supermarkten aannemen, tenminste hier in het zuiden niet

Dus dan maar niet meer naar supermarkten gaan ?

[ Voor 29% gewijzigd door Mr. Detonator op 21-03-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
Mr. Detonator schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:32:
[...]

bij de aldi hebben ze vaak 1.75 liter coca cola en die hebben ze verder nergens hier

In Duitsland trouwens zelfde probleem met winkels onderling, flessen van Penny kunnen niet bij Kaufland worden ingeleverd

[...]

Er bestaan geen winkels die álle statiegeld flessen van álle supermarkten aannemen, tenminste hier in het zuiden niet

Dus dan maar niet meer naar supermarkten gaan ?
Nou kan met de bezorgdiensten van ah gewoon Lidl flessen mee geven overigens. In duitsland is de statiegeld regeling anders. Namelijk dat je flessen perse terug moet brengen naar het punt waar je het gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wat betreft het inzamelen door anderen: dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen, want dat werkt alleen bij blikjes in goed staat of met minimale deukjes (ivm leesbaarheid barcode). Dus elk weggegooid blikje wat eerst fijngestampt is zal niet meer opgeraapt kunnen worden. Het zou zelfs kunnen dat dit soort weggooiers expres het blikje gaan vervormen, het zijn immers al asocialen dus waarom zouden ze dit punt netjes het blikje achterlaten voor iemand. Maar goed, dat is een aanname, misschien is er een groep mensen die het meesjouwen tot prullenbak of inleverpunt écht teveel gedoe vinden maar het wel netjes langs de weg zetten voor eventuele statiegeld-zoekers 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Valorian schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:49:
[...]

Als je veel blikjes wegwerkt dan is het wellicht handig die kartonnen trays (van de supermarkt, waar precies 24 blikken inpassen) kunnen hergebruiken om de lege blikjes in te verzamelen en makkelijk mee te nemen naar inzamelpunt. Je hebt dan geen viezigheid (want ze staan rechtop). H
Ik denk dat de statiegeld barcode op blikje aan de onderkant geprint moet worden zodat je de blikjes gewoon kan verkleinen na gebruik. Dan wordt het iets makkelijker om ze thuis te bewaren. Het gaat immers om hergebruik van het materiaal, niet om hergebruik van het blikje zelf.

Als ik het blikjes heel moet inleveren, dan gaan ze gewoon bij het restafval. We worden nu al teveel opgezadeld met thuis voorsorteren van afvalstromen terwijl dat ook gewoon machinaal gedaan kan worden en alles dus gewoon in 1 afvalbak kan. Met de huidige prijzen van grond en huizen kost het gewoon teveel geld en ruimte in tuin en keuken om alles gesorteerd te bewaren.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
ari3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 01:02:
[...]

Ik denk dat de statiegeld barcode op blikje aan de onderkant geprint moet worden zodat je de blikjes gewoon kan verkleinen na gebruik. Dan wordt het iets makkelijker om ze thuis te bewaren. Het gaat immers om hergebruik van het materiaal, niet om hergebruik van het blikje zelf.

Als ik het blikjes heel moet inleveren, dan gaan ze gewoon bij het restafval. We worden nu al teveel opgezadeld met thuis voorsorteren van afvalstromen terwijl dat ook gewoon machinaal gedaan kan worden en alles dus gewoon in 1 afvalbak kan. Met de huidige prijzen van grond en huizen kost het gewoon teveel geld en ruimte in tuin en keuken om alles gesorteerd te bewaren.
Blikjes bij restafval is natuurlijk ook prima, dat gaat er bij nascheiding alsnog uit. Kost jou dan als consument een paar ct omdat je het statiegeld niet terugziet maar verder geen probleem mbt milieu. De hele opzet is nooit gericht geweest op afvalscheiding (nascheiden heeft zich al bewezen als effectieve optie) maar puur op voorkomen van zwerfafval.

Verder eens, thuis apart verzamelen en netjes houden en geen plakkerige zakken vol blikjes geeft ergenis, dat is helaas de prijs die elke consument straks betaalt voor de kleine groep aso’s die het probleem veroorzaken. En dat is een prijs die je kunt ‘afkopen’ door de blikjes gewoon weg te kukelen in prullenbak.

PS: ik heb geen idee waar de statiegeldcode komt, maar dénk gewoon op zijkant, aangezien er in de media wordt toegelicht dat blikjes met teveel deuken niet geaccepteerd worden door de automaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 22-03-2023 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

[...]

Maar dan moeten we het ook maar invoeren voor sigarettenpeuken en kauwgom denk ik.

--

Hier zie je in de stadsparken vaak bij de vuilnisbakken een aparte opvang voor blikken, zodat andere mensen deze makkelijk kunnen meenemen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:03:
De hele opzet is nooit gericht geweest op afvalscheiding (nascheiden heeft zich al bewezen als effectieve optie) maar puur op voorkomen van zwerfafval.
Wellicht komt er nu wel meer zwerfafval.. als iedereen je met een krat vol blikjes naar de supermarkt gaat dan rammelen er wellicht onderweg een paar uit.

Of pakken we dan voor de milieuwinst maar de auto naar de supermarkt om dat te voorkomen? :Y)
Of is dat omdat ze nu blikjes kopen ipv flesjes? }:O

[ Voor 23% gewijzigd door LordSinclair op 22-03-2023 10:23 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:13
Valorian schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:03:
[...]

PS: ik heb geen idee waar de statiegeldcode komt, maar dénk gewoon op zijkant, aangezien er in de media wordt toegelicht dat blikjes met teveel deuken niet geaccepteerd worden door de automaten.
De EAN code (beter bekend als de streepjescode) is direct ook de statiegeldcode. Dit is tegenwoordig voor alle flessen (en dus blikjes zometeen) de manier om te bepalen of het een statiegeld fles/blikje is. Dat is ook direct de reden dat flesjes zonder wikkel en ingedeukte blikjes niet geaccepteerd worden aangezien de EAN code dan onleesbaar is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Aquafreak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:28:
[...]

De EAN code (beter bekend als de streepjescode) is direct ook de statiegeldcode. Dit is tegenwoordig voor alle flessen (en dus blikjes zometeen) de manier om te bepalen of het een statiegeld fles/blikje is. Dat is ook direct de reden dat flesjes zonder wikkel en ingedeukte blikjes niet geaccepteerd worden aangezien de EAN code dan onleesbaar is geworden.
Ah, klinkt logisch. Alleen bij glas (bierflesjes) werkt het dan weer anders denk ik? Die kun je immers wel gewoon inleveren zonder label, volgens mij doordat een scanner de vorm herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Valorian schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Ah, klinkt logisch. Alleen bij glas (bierflesjes) werkt het dan weer anders denk ik? Die kun je immers wel gewoon inleveren zonder label, volgens mij doordat een scanner de vorm herkent.
Klopt. Misschien wordt er alsnog gekeken of er een EAN code op zit zodat ze ook weten wat de leverancier is maar bierflesjes kunnen inderdaad zonder EAN code worden ingeleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ThunderNet schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Maar dan moeten we het ook maar invoeren voor sigarettenpeuken en kauwgom denk ik.

--

Hier zie je in de stadsparken vaak bij de vuilnisbakken een aparte opvang voor blikken, zodat andere mensen deze makkelijk kunnen meenemen.
Niet heel realistisch vrees ik. Al word er al jaren een redelijk anti-rook beleid gevoerd volgens mij.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Wellicht komt er nu wel meer zwerfafval.. als iedereen je met een krat vol blikjes naar de supermarkt gaat dan rammelen er wellicht onderweg een paar uit.

Of pakken we dan voor de milieuwinst maar de auto naar de supermarkt om dat te voorkomen? :Y)

[...]

Of is dat omdat ze nu blikjes kopen ipv flesjes? }:O
Energydrink word volgens mij zo goed als alleen in blikjes verkocht. AA drink was ook redelijk populair, maar die zie ik amper meer zwerven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Aquafreak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Klopt. Misschien wordt er alsnog gekeken of er een EAN code op zit zodat ze ook weten wat de leverancier is maar bierflesjes kunnen inderdaad zonder EAN code worden ingeleverd!
Wat maakt de leverancier precies uit wanneer petflessen en blikjes toch niet meer worden hergebruikt maar worden gerecycled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Vrietje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:34:
[...]

Nou kan met de bezorgdiensten van ah gewoon Lidl flessen mee geven overigens. In duitsland is de statiegeld regeling anders. Namelijk dat je flessen perse terug moet brengen naar het punt waar je het gekocht hebt.
ja die bezorger heeft geen scanner bij zich natuurlijk...

boodschappen bezorgen is hier echt een zeldzaamheid, ik ken zelf niemand die het doet, en zie ze ook nooit rijden, of stoppen bij mij voor appartementen-complex

Duitsland is de statiegeld regeling hetzelfde dan hier....ik kom er maandelijks, en sommige flessen zijn wél overal inleverbaar, maar het gaat vaak om andere inhoud wat ze bij de ene winkel hebben bijv coca cola 1.25 liter, 1,5 liter, 1.75 liter, en 2 liter, of zelfs glazen literflessen laatst voor 1 euro per stuk incl statiegeld _/-\o_
de 1,5 en 2 liter zijn overal inwisselbaar, maar de 1,25 en 1.75 ligt het eraan of de winkel ze ook verkoopt

[ Voor 28% gewijzigd door Mr. Detonator op 22-03-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Stoney3K schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Wat maakt de leverancier precies uit wanneer petflessen en blikjes toch niet meer worden hergebruikt maar worden gerecycled?
Er moet natuurlijk op een bepaalde manier een check gedaan worden om te kijken of het om een Nederlandse statiegeld verpakking gaat. Anders krijg je praktijken dat mensen in een land zonder statiegeld blikjes gaan kopen en in in Nederland gaan inleveren.

In Nederland is er dus voor gekozen om dit aan de hand van de EAN code te doen. Hoe dit in andere landen is geregeld weet ik niet, maar ik gok dat de meeste landen ook de EAN code gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Mania-92 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:02:
[...]

We hebben in Nederland zwervers, studenten en zich dood vervelende ouderen die de blikjes gaan verzamelen en inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
YangWenli schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:52:
[...]

We hebben in Nederland zwervers, studenten en zich dood vervelende ouderen die de blikjes gaan verzamelen en inleveren.
Vergeet niet dat sommige mensen het ook gewoon leuk vinden om het zwerfafval op te ruimen. Zo zag ik afgelopen weekend bij mij in de wijk nog een groepje vrijwilligers met de bekende gele zakken hele slootkanten leegtrekken met afval. Laat staan als die nog een aparte zak met blikjes kunnen vullen en zo een vergoeding voor zichzelf opstrijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Aquafreak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Er moet natuurlijk op een bepaalde manier een check gedaan worden om te kijken of het om een Nederlandse statiegeld verpakking gaat.
Dat klinkt wel een beetje weer als de Nederlandse mentaliteit van "Het voorkomen dat er 10 cent gefraudeerd wordt is belangrijker dan het doel van de maatregel".

Mensen gaan immers niet met opzet uit het buitenland blikjes kopen om die hier in te leveren voor 15 cent terug, met de kosten om ze te verzenden of te gaan halen maakt dat weinig verschil. Dus bewust frauderen op een manier waarop je er echt geld mee kan verdienen zie ik niet zo gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Stoney3K schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Dat klinkt wel een beetje weer als de Nederlandse mentaliteit van "Het voorkomen dat er 10 cent gefraudeerd wordt is belangrijker dan het doel van de maatregel".

Mensen gaan immers niet met opzet uit het buitenland blikjes kopen om die hier in te leveren voor 15 cent terug, met de kosten om ze te verzenden of te gaan halen maakt dat weinig verschil. Dus bewust frauderen op een manier waarop je er echt geld mee kan verdienen zie ik niet zo gebeuren.
Realiseer dat het echt om miljoenen verpakkingen gaat, als een klein percentage daarvan onterecht als statiegeld wordt gezien kost dat flink wat geld. Daarnaast hoeft het niet te gaan om bewuste 'fraude'.

Maar ben wel benieuwd hoe dat in het buitenland is geregeld; hoe controleren ze daarop of het een statiegeld verpakking is of niet (buiten de discussie of het in elke winkel ingeleverd kan worden). Iemand die daar iets over weet? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Vergeet niet dat sommige mensen het ook gewoon leuk vinden om het zwerfafval op te ruimen. Zo zag ik afgelopen weekend bij mij in de wijk nog een groepje vrijwilligers met de bekende gele zakken hele slootkanten leegtrekken met afval. Laat staan als die nog een aparte zak met blikjes kunnen vullen en zo een vergoeding voor zichzelf opstrijken....
Toevallig was het afgelopen zaterdag Nederland Schoon Dag :)

Jammer natuurlijk dat er zo'n dag nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Aquafreak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Realiseer dat het echt om miljoenen verpakkingen gaat, als een klein percentage daarvan onterecht als statiegeld wordt gezien kost dat flink wat geld. Daarnaast hoeft het niet te gaan om bewuste 'fraude'.
Op het moment dat het stukje 'beveiliging' wat je in het systeem inbouwt om te veel uitbetalen van statiegeld tegen te gaan, meer irritatie opwekt dan dat het fraude voorkomt, dan schiet zo'n systeem zijn doel ook voorbij. Als meer dan de helft van de blikjes met een deuk of een vuile streepjescode niet worden ingenomen, dan gooien mensen de blikjes gewoon weer weg en accepteert iedereen dat ze per blikje 15 cent meer kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Stoney3K schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Op het moment dat het stukje 'beveiliging' wat je in het systeem inbouwt om te veel uitbetalen van statiegeld tegen te gaan, meer irritatie opwekt dan dat het fraude voorkomt, dan schiet zo'n systeem zijn doel ook voorbij. Als meer dan de helft van de blikjes met een deuk of een vuile streepjescode niet worden ingenomen, dan gooien mensen de blikjes gewoon weer weg en accepteert iedereen dat ze per blikje 15 cent meer kwijt zijn.
Mee eens, voor flesjes is dit gelukkig een veel kleiner probleem. Daarom ben ik ook geen voorstander van statiegeld op blikjes (in deze vorm in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07 07:12
Aquafreak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:20:
[...]
Maar ben wel benieuwd hoe dat in het buitenland is geregeld; hoe controleren ze daarop of het een statiegeld verpakking is of niet (buiten de discussie of het in elke winkel ingeleverd kan worden). Iemand die daar iets over weet? :?
Als ik (wonend in Zweden) blikjes bier koop in Denemarken worden die niet door de statiegeldautomaten hier in Zweden geaccepteerd (omgekeerd ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
durian schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Als ik (wonend in Zweden) blikjes bier koop in Denemarken worden die niet door de statiegeldautomaten hier in Zweden geaccepteerd (omgekeerd ook niet).
En hoe checken ze dat? Ook via de EAN code gok ik? (vanuit gaande dat de vorm gelijk is en dat dus niet de check kan zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Aquafreak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:43:
[...]

En hoe checken ze dat? Ook via de EAN code gok ik? (vanuit gaande dat de vorm gelijk is en dat dus niet de check kan zijn)
ja die worden gewoon gescand .als je ze in de automaat gooit zie je de flessen vaak al draaien zodat de code voor de scanner komt

maakt het wat uit welke code dat is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Mr. Detonator schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:56:
[...]

ja die worden gewoon gescand .als je ze in de automaat gooit zie je de flessen vaak al draaien zodat de code voor de scanner komt

maakt het wat uit welke code dat is ?
Hiervoor was een discussie gaande over dat het moeilijk is om een blikje zonder deuken (dus code goed leesbaar) in te leveren en dat waarschijnlijk de effectiviteit van de maatregel omlaag haalt, vandaar de vraag hoe ze dat in het buitenland doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Aquafreak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Hiervoor was een discussie gaande over dat het moeilijk is om een blikje zonder deuken (dus code goed leesbaar) in te leveren en dat waarschijnlijk de effectiviteit van de maatregel omlaag haalt, vandaar de vraag hoe ze dat in het buitenland doen. ;)
In Duitsland zie ik vaak genoeg mensen die een voor een blikjes staan te scannen bij de automaat
En vaak staat er een vuilnisbak langs waar verfrommelde blikjes in liggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Volgens mij maken mensen het veel te ingewikkeld. Het komt gewoon neer op dat je na elk blikje wat je koopt de volgende keuze hebt:

1. terugbrengen in goede staat en 15ct ontvangen. Prima keuze voor milieu en portomonnaie.

2. Weggooien in een willekeurige afvalbak. Prima leuze voor milieu (want wordt alsnog gescheiden). Iets minder voor portomonnaie.

3. Weggooien in de bosjes. Slecht voor milieu en voor portomonnaie.

Wie absoluut zo min mogelijk wilt uitgeven kiest altijd voor optie 1, en als er na een feestje dan toch 3 blikjes beurs zijn neemt hij/zij dat verlies van enkele tientallen centen, die blikjes gaan dan gewoon in de prullenbak. Prima oplossing dus.

Wie inleveren maar gedoe vindt en niet in verhouding vindt staan tot wat het aan euros oplevert óf graag blikjes plet kiest voor optie 2. Dat kost een paar cent maar als je dat er voor over hebt ook prima.

En wie echt schijt heeft aan alles gooit het alsnog weg op straat, optie 3. Slecht voor milieu en portomonnaie. Maar let wel: mensen die dit doen lijken mij niet de type mensen die het wel/niet inleveren laten afhangen van of er wel/geen deuk in mag zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 22-03-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Valorian schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:11:

En wie echt schijt heeft aan alles gooit het alsnog weg op straat, optie 3. Slecht voor milieu en portomonnaie. Maar let wel: mensen die dit doen lijken mij niet de type mensen die het wel/niet inleveren laten afhangen van of er wel/geen deuk in mag zitten.
Het zijn ook de mensen die het niet uitmaakt of een blikje Red Bull nu 15 cent duurder is geworden.

Zou het een euro per blikje worden dan is het misschien een ander verhaal, maar op deze manier wordt het meer een verkapte belasting dan een prikkel om geen blikjes in de natuur weg te gooien.

Ik zou ze ook eerder weg gooien in de vuilbak want ik heb geen zin om een hele plakbende van cola- en bierblikjes in mijn huis te bewaren. Dat is ook vragen om ongedierte, met name in het zomerseizoen (wespen).

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 22-03-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Stoney3K schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:23:
[...]

Het zijn ook de mensen die het niet uitmaakt of een blikje Red Bull nu 15 cent duurder is geworden.

Zou het een euro per blikje worden dan is het misschien een ander verhaal, maar op deze manier wordt het meer een verkapte belasting dan een prikkel om geen blikjes in de natuur weg te gooien.

Ik zou ze ook eerder weg gooien in de vuilbak want ik heb geen zin om een hele plakbende van cola- en bierblikjes in mijn huis te bewaren. Dat is ook vragen om ongedierte, met name in het zomerseizoen (wespen).
Iedereen zal zijn eigen 'omslagpunt' hebben waarop hij/zij een blikje niet meer weggooit maar toch inlevert, en de aso's die het blikje op straat gooien hebben ook hun 'prijs'. Ik ben het met je eens dat 15ct niet veel doet, maar anderzijds heeft het bij invoer voor flesjes enorm goed gewerkt (of zijn die vervolgens allemaal blikjes gaan kopen...), dus kennelijk zijn er toch mensen vatbaar voor. En voor scholieren, daklozen en mensen met een zeer kleine beurs betekent elke 2 a 3 blikjes terugbrengen dat zij weer 1 nieuw blikje van een huismerk kunnen kopen.

Jammer is alleen dat we straks inderdaad met 99% van de bevolking (de mensen die nu gewoon netjes met hun afval omgaan) moeten 'opdraaien' voor de overlast van een relatief kleine groep (de mensen die het in de bosjes gooien). Maar dat geldt natuurlijk voor zoveel dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
Stoney3K schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Ik krijg nu en dan het gevoel dat de verpakkingsindustrie dat helemaal geen vervelende uitkomst zou vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Vergeet niet dat sommige mensen het ook gewoon leuk vinden verantwoordelijkheid nemen om het zwerfafval op te ruimen. Zo zag ik afgelopen weekend bij mij in de wijk nog een groepje vrijwilligers met de bekende gele zakken hele slootkanten leegtrekken met afval. Laat staan als die nog een aparte zak met blikjes kunnen vullen en zo een vergoeding voor zichzelf opstrijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Na jaren van discussie en uitstel zit er vanaf vandaag statiegeld op blikjes. Het beleid gaat officieel in op 1 april, maar volgens Statiegeld Nederland, de organisatie die het systeem uitvoert en beheert, zijn we er nu al klaar voor. "De machines zijn sinds vannacht ingelezen met alle artikelen. Overal en bij alle machines werkt het", zegt directeur Raymond Gianotten.

Omdat alle systemen er klaar voor zijn, kan je dus vanaf vandaag al blik inleveren bij de inleverpunten. Dat wordt een behoorlijke taak, omdat er maar liefst 2,5 miljard blikjes per jaar worden verkocht. Dat zijn er een miljard meer dan de grote en kleine petflessen bij elkaar.

Het is de bedoeling dat daarvan ongeveer 90 procent weer wordt ingeleverd bij inzamelpunten voor recycling. Zo komt er minder zwerfafval op straat en in de natuur terecht.

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zijn alle supermarkten er klaar voor. "Er worden zelfs bij veel supermarkten al blikjes ingeleverd", vertelt een woordvoerder.

Toch kan je niet al het blik dat je in de afgelopen tijd hebt gekocht inleveren bij het dichtstbijzijnde inleverpunt. Er zijn op dit moment twee soorten blikjes in omloop. Supermarkten verkopen namelijk eerst hun oude voorraad, waar je nog geen statiegeld voor betaalt. Die blikjes kan je niet inleveren.

Als de oude voorraad weggewerkt is, worden de nieuwe blikjes met statiegeldlogo verkocht. Er zal dus een overgangsperiode zijn voordat alle blikjes in de winkel een statiegeldlogo hebben. De komende tijd zullen we dus zowel blikjes met statiegeld als zonder statiegeld in de schappen zien.
Bron: https://www.nu.nl/economi...tatiegeld-op-blikjes.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Next up... Statiegeld op mcdonalds troep? ;)

https://www.bd.nl/breda/v...en-in-de-bosjes~aaa7668e/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Het hele gedoe is uiteindelijk alleen maar nodig omdat er teveel mensen ongelofelijk asociale <vul zelf maar in> zijn. Kleine moeite om het gewoon weg te gooien of te recyclen, maar velen vinden dat kennelijk teveel moeite en pleuren het maar op straat. Als iedereen gewoon een beetje fatsoenlijk was is er helemaal geen probleem dat allemaal ingewikkelde technische oplossingen vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:51
Grappig dat we er nu ‘klaar’ voor zijn, de AH thuis bezorger had vorige week namelijk nog geen idee hoe ze het op gingen lossen.

Die gasten controleren trouwens ook het glas niet, ze tellen gewoon flesjes en dan krijg je dat in mindering op de rekening gebracht. Wordt nog leuk met alle niet NL en vóór 1-4 blikjes zo

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 11:20
Voor de McDrive zou ik eerder denken aan kenteken scannen en op meerdere NFC chips in de verpakking aanbrengen. Dan weet je wie het gekocht heeft :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
+
ijdod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:45:
[...]

Voor de McDrive zou ik eerder denken aan kenteken scannen en op meerdere NFC chips in de verpakking aanbrengen. Dan weet je wie het gekocht heeft :D
McDonalds heeft toch geen plastic meer in het assortiment? Ik dacht dat alles daar nu van papier en karton was. Wat het op zich nog steeds asociaal maakt als het in de natuur komt, maar het verteert dan in ieder geval wel relatief makkelijk...

[ Voor 21% gewijzigd door Valorian op 27-03-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Frame164 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:34:
Het hele gedoe is uiteindelijk alleen maar nodig omdat er teveel mensen ongelofelijk asociale <vul zelf maar in> zijn. Kleine moeite om het gewoon weg te gooien of te recyclen, maar velen vinden dat kennelijk teveel moeite en pleuren het maar op straat. Als iedereen gewoon een beetje fatsoenlijk was is er helemaal geen probleem dat allemaal ingewikkelde technische oplossingen vereist.
Helemaal eens. Als iedereen netjes en fatsoenlijk was dan zouden we ook geen sloten op onze fiets hoeven te zetten, geen zorgen hoeven te maken over elke vorm van vandalisme, geen rattenoverlast in de stad hebben (want geen mensen die brood op straat strooien :F ), goedkopere boodschappen (want minder/geen derving door diefstal waar we allemaal voor meebetalen), etc. Uiteindelijk betalen we nu met zijn allen de prijs voor wat die (waarschijnlijk relatief kleine) groep asocialen aanricht. Deels in frustraties. Deels in euro's. Deels in gedoe (zoals die statiegeldregeling). Helaas zal een maatschappij met alleen maar nette mensen altijd een utopie blijven. Desalniettemin: elke winst die we nog weten te boeken is natuurlijk mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
Valorian schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Iedereen zal zijn eigen 'omslagpunt' hebben waarop hij/zij een blikje niet meer weggooit maar toch inlevert, en de aso's die het blikje op straat gooien hebben ook hun 'prijs'. Ik ben het met je eens dat 15ct niet veel doet, maar anderzijds heeft het bij invoer voor flesjes enorm goed gewerkt (of zijn die vervolgens allemaal blikjes gaan kopen...), dus kennelijk zijn er toch mensen vatbaar voor. En voor scholieren, daklozen en mensen met een zeer kleine beurs betekent elke 2 a 3 blikjes terugbrengen dat zij weer 1 nieuw blikje van een huismerk kunnen kopen.

Jammer is alleen dat we straks inderdaad met 99% van de bevolking (de mensen die nu gewoon netjes met hun afval omgaan) moeten 'opdraaien' voor de overlast van een relatief kleine groep (de mensen die het in de bosjes gooien). Maar dat geldt natuurlijk voor zoveel dingen.
Ik haal meestal al mijn frisdrank in blikjes bij een frisdrankvoordeel zaak of dergelijk. Vaak 2-3-4 volle tray's. Met 0,15 cent per blikje is dit toch 3,60 euro. Bij afname van 3 tray's ga ik wel echt serieus 10 euro meer betalen. ipv 4x12 euro wordt t toch 4x 15,60. Dit noem ik niet weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
dfbt schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Ik haal meestal al mijn frisdrank in blikjes bij een frisdrankvoordeel zaak of dergelijk. Vaak 2-3-4 volle tray's. Met 0,15 cent per blikje is dit toch 3,60 euro. Bij afname van 3 tray's ga ik wel echt serieus 10 euro meer betalen. ipv 4x12 euro wordt t toch 4x 15,60. Dit noem ik niet weinig.
En als je de tijd meerekent met 'blikjes opsparen, blikjes inleveren'? Ben je al snel meer dan een half uur mee bezig als je 72 blikjes hebt. Mijn (vrije) tijd is wel meer waard dan een tientje per half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:18
GioStyle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:48:
[...]

En als je de tijd meerekent met 'blikjes opsparen, blikjes inleveren'? Ben je al snel meer dan een half uur mee bezig als je 72 blikjes hebt. Mijn (vrije) tijd is wel meer waard dan een tientje per half uur.
Ik neem aan dat je wel vaker bij de supermarkt komt dan pas nadat 72 blikjes leeg zijn. Je kan dus makkelijk af en toe even wat blikjes meenemen en inleveren. Kleine moeite lijkt mij,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb bij ons op het werk besloten te stoppen met de verkoop van trays blikjes frisdrank door het statiegeld.
We verkochten ze behoorlijk wat 2 jaar geleden, maar door de prijsverhogingen werd dit al snel minder. De marge op een tray is +/- €1,20, dus veel is het niet.

Het idee van statiegeld is prima, maar de uitwerking niet. Flesjes doe je dicht en alles blijft zo schoon, de blikjes zijn nooit leeg en gaan lekken in een tas/doos etc. Ook de apparaten zullen erg vies gaan worden en neem van mij aan, frisdrank dat gaat rotten ruikt niet lekker! Ze hadden een code op de onderzijde kan het blikje moeten zetten zodat het blikje zelf nog wel ingedeukt zou kunnen worden, zo is het vragen om problemen bij de winkels die een inleverpunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Dracula schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Ik neem aan dat je wel vaker bij de supermarkt komt dan pas nadat 72 blikjes leeg zijn. Je kan dus makkelijk af en toe even wat blikjes meenemen en inleveren. Kleine moeite lijkt mij,
Of je nu 10 keer 7 blikjes inlevert of in één keer 70 blikjes. In beide gevallen kost het je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 21:01
pilskes schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:01:
Ik heb bij ons op het werk besloten te stoppen met de verkoop van trays blikjes frisdrank door het statiegeld.
We verkochten ze behoorlijk wat 2 jaar geleden, maar door de prijsverhogingen werd dit al snel minder. De marge op een tray is +/- €1,20, dus veel is het niet.

Het idee van statiegeld is prima, maar de uitwerking niet. Flesjes doe je dicht en alles blijft zo schoon, de blikjes zijn nooit leeg en gaan lekken in een tas/doos etc. Ook de apparaten zullen erg vies gaan worden en neem van mij aan, frisdrank dat gaat rotten ruikt niet lekker! Ze hadden een code op de onderzijde kan het blikje moeten zetten zodat het blikje zelf nog wel ingedeukt zou kunnen worden, zo is het vragen om problemen bij de winkels die een inleverpunt zijn.
Klinkt als valide punten maar hoe doen ze dit dan in Duitsland bijvoorbeeld?

Sowieso gemiste kans dat er niet 1 Europese statiegeld regeling is (of in Nederland op zijn minst hetzelfde als in Duitsland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

GioStyle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Jij doet er 25 seconden over om 1 blikje/flesje in te voeren? :X

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-tom-562 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Jij doet er 25 seconden over om 1 blikje/flesje in te voeren? :X
Ohja, ik ben vergeten dat ik op Tweakers zit. Bij Tweakers gaat alles automagisch. Het blikje transporteert zichzelf naar een flessenautomaat zodat een Tweaker het alleen in de flessenautomaat hoeft te stoppen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ben zelf niet zo van geld weggooien, zeker niet in tijden van inflatie zoals we die nu meemaken, dus ik reken het niet zo dat het me echt vrije tijd kost.

Verder heb ik het idee dat (niet alleen hier hoor) het probleem een stuk groter gemaakt wordt dan dat het feitelijk os; ik zie vaak het argument voorbij komen dat het vies is om blikjes te verzamelen. Nu weet ik dat ze zowel in Duitsland als Denemarken al jaren blik inzamelen, maar is dat daar dan ook zo'n probleem? We zijn hier feitelijk nog niet eens begonnen met inzamelen en ik zie dit argument nu al best vaak voorbijkomen.

(en als dat echt zo'n probleem is, spoel ze dan met een beetje water om) Er worden problemen aangedragen om het maar niet te hoeven doen. Ja, dan moet je gewoon 15 cent boetegeld betalen. Doe ze dan wel even in de juiste PMD-bak voor de juiste recycling :P

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 28-03-2023 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

GioStyle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Ohja, ik ben vergeten dat ik op Tweakers zit. Bij Tweakers gaat alles automagisch. Het blikje transporteert zichzelf naar een flessenautomaat zodat een Tweaker het alleen in de flessenautomaat hoeft te stoppen. :D
Jij doet nooit boodschappen?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Aquafreak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Afgelopen weekend nog zo'n 150 blikjes in de automaat gegooid, geen enkele scanfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Volgens mij hadden of hebben ze dat in Frankrijk maar bleek dat mensen het als collectors items gingen zien en het dus niet terug brachten. :D
Beekforel schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:37:
Zouden de automaten al besteld zijn? Anders misschien kijken hoe ze het in Finland doen:

[Embed]
Nog even een schaamteloze zelfquote, het kan blijkbaar wel eenvoudig qua inleverautomaat....

[ Voor 33% gewijzigd door Beekforel op 28-03-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
GioStyle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Het idee is natuurlijk dat je je blikjes inlevert als je toch al naar de supermarkt gaat om boodschappen te doen. Daarom staan die machines in supermarkten. Dus voor het gros van de mensen zal 'reistijd' niet echt van toepassing zijn.
ThunderNet schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Afgelopen weekend nog zo'n 150 blikjes in de automaat gegooid, geen enkele scanfout.
Waren al die blikjes in perfecte staat, of is het alleen van belang dat de streepjescode gescand kan worden, en maakt het verder niet uit of ze ingedeukt zijn? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 28-03-2023 12:30 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
De eerste ondernemers die zichzelf afhankelijk hebben gemaakt van een overheidsmaatregel beginnen al te klagen. ;)

(Helaas achter paywall)

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230327_94916313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Hahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Het idee is natuurlijk dat je je blikjes inlevert als je toch al naar de supermarkt gaat om boodschappen te doen. Daarom staan die machines in supermarkten. Dus voor het gros van de mensen zal 'reistijd' niet echt van toepassing zijn.

[...]

Waren al die blikjes in perfecte staat, of is het alleen van belang dat de streepjescode gescand kan worden, en maakt het verder niet uit of ze ingedeukt zijn? :)
Niet perfect allemaal, ik heb gewoon een aantal papieren boodschappen tassen waar ik ze in gooi. Zijn echt niet verkrompeld oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hoop dat picnic ze net als de flessen alleen maar telt. Scheelt sjouwen/sorteren. (En gewoon inleveren in hun eigen statiegeldzakjes)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquafreak
Beekforel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:25:

[...]

Nog even een schaamteloze zelfquote, het kan blijkbaar wel eenvoudig qua inleverautomaat....
Sterker nog, deze machines zijn ook gewoon leverbaar in Nederland :D
https://tomra.nl/emballage-automaten/inbouw-automaten/r1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:25
Aquafreak schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Sterker nog, deze machines zijn ook gewoon leverbaar in Nederland :D
https://tomra.nl/emballage-automaten/inbouw-automaten/r1/
Wat kost dat ding? Wat kost een reguliere machine? Wie gaat dat betalen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
alexbl69 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Wat kost dat ding? Wat kost een reguliere machine? Wie gaat dat betalen?
Geen idee, maar zal vast niet goedkoop zijn.
Supermarkten krijgen overigens een vergoeding voor het innemen van statiegeld flesjes/blikjes. Dus er zal vast een omslagpunt zijn dat zo'n grote machine financieel en ruimte technisch haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Aquafreak schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Geen idee, maar zal vast niet goedkoop zijn.
Supermarkten krijgen overigens een vergoeding voor het innemen van statiegeld flesjes/blikjes. Dus er zal vast een omslagpunt zijn dat zo'n grote machine financieel en ruimte technisch haalbaar is.
Vind het wel een mooi apparaat, daar niet van :).

Maar als ik die folder bekijk lijkt me dat geen goedkope jongen. Ze bieden het ook aan als een 'service'. Je betaalt per ingeleverde verpakking en niet voor het hele apparaat. Als ik het zo inschat lijkt me dat ding ook ruim meer dan een ton te kosten, dus dat is niet onlogisch.

Kijkend naar de afmetingen (3mtr breed en 8mtr diep) is het ook niet iets dat bij elke buurtsuper geplaatst kan worden.

Maar nogmaals; mooie techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Kunnen ook helemaal niks doen, daar is Nederland heel goed in.

En kijk eens naar beneden de volgende keer als je naar buiten gaat en beweer dan met droge ogen dat het maar een kleine groep van aso's is die er een tering bende van maakt.
En dan zeuren dat de gemeente belasting omhoog gaat omdat de reinigingsdienst betaalt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:04
YangWenli schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:24:

En kijk eens naar beneden de volgende keer als je naar buiten gaat en beweer dan met droge ogen dat het maar een kleine groep van aso's is die er een tering bende van maakt.
En dan zeuren dat de gemeente belasting omhoog gaat omdat de reinigingsdienst betaalt moet worden.
Eens. Er loopt hier vlakbij een pad achter huizen en hoe vaak die bosjes niet met allerlei vuil volliggen. En dan niet een blikje of flesje maar soms gewoon echt afval.

Inzake de blikjes kan ik me nog herinneren dat Zwitserland vroeger bij de afvallokatie een machine had waarmee je blikjes kon weggooien. Dan mocht je het blikje platwalsen en viel het zo in de bak eronder. Dan ging je met plezier blikjes wegbrengen.Laatste jaren zijn ze helaas verdwenen. Even half offtopic maar wil het even vermelden. Ik moest eraan denken.

[ Voor 3% gewijzigd door martwoutnl op 30-03-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
YangWenli schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:24:

Als iedereen het doet, dan hoef je geen eens maar naar beneden te kijken ;) Daar zit het verschil.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
martwoutnl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Eens. Er loopt hier vlakbij een pad achter huizen en hoe vaak die bosjes niet met allerlei vuil volliggen. En dan niet een blikje of flesje maar soms gewoon echt afval.

Inzake de blikjes kan ik me nog herinneren dat Zwitserland vroeger bij de afvallokatie een machine had waarmee je blikjes kon weggooien. Dan mocht je het blikje platwalsen en viel het zo in de bak eronder. Dan ging je met plezier blikjes wegbrengen.Laatste jaren zijn ze helaas verdwenen. Even half offtopic maar wil het even vermelden. Ik moest eraan denken.
Die platwalsen doet mij denken aan de vangnetjes langs de weg bij stoplichten waar je dan vuil in zou moeten kunnen werpen. Altijd verbaast over die dingen, want hoewel leuk bedacht (gamificatie van het afvalsysteem!) gaat helaas het grootste deel ernaast, want alleen de voorste auto's staan stil naast het netje. De rest rijdt er langs en de gemiddelde automobilist heeft weinig kaas gegeten van rijwind/snelheid doorberekenen in de curve van hun worp, die toch al beperkt is door het kleine raampje en het meestal moeten gooien met linkerhand als rechtshandige. Maar goed, de rationale was geloof ik ook dat alles wat ernaast valt dan tenminste nog "in de buurt" ligt en meteen ook mee opgehaald kan als het netje geleegd wordt. Gelukkig waait het nooit in Nederland :X . Weet niet of die dingen nog bestaan trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Valorian schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Die platwalsen doet mij denken aan de vangnetjes langs de weg bij stoplichten waar je dan vuil in zou moeten kunnen werpen. Altijd verbaast over die dingen, want hoewel leuk bedacht (gamificatie van het afvalsysteem!) gaat helaas het grootste deel ernaast, want alleen de voorste auto's staan stil naast het netje. De rest rijdt er langs en de gemiddelde automobilist heeft weinig kaas gegeten van rijwind/snelheid doorberekenen in de curve van hun worp, die toch al beperkt is door het kleine raampje en het meestal moeten gooien met linkerhand als rechtshandige. Maar goed, de rationale was geloof ik ook dat alles wat ernaast valt dan tenminste nog "in de buurt" ligt en meteen ook mee opgehaald kan als het netje geleegd wordt. Gelukkig waait het nooit in Nederland :X . Weet niet of die dingen nog bestaan trouwens.
Ernaast is niet erg. De zooi ligt dan tenminste wel op één plek in de berm in plaats van kilometers lang langs het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Valorian schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Op de HAVO waar ik zat hadden we een blikjespersmachine. Kon je een blikje in doen en bij ieder 50e of 100e blikje kwam er een bonnetje uit rollen en dan had je een prijs gewonnen. Die prijs varieerde van een t-shirt (van Dr. Foots 8) poor man's Dr. Pepper) of een pet o.i.d., tot een bioscoopbon.
Dat werkte echt super goed. Al die brugklassers (en ik ook natuurlijk :')) gingen die blikjes opruimen die nog in de kantine lagen (want als je in 4/5 HAVO zit, is het niet cool om je eigen blikjes weg te gooien 8) ).
Verbaasde mij altijd dat andere middelbare scholen dat niet hadden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:04
-tom-562 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Op de HAVO waar ik zat hadden we een blikjespersmachine. Kon je een blikje in doen en bij ieder 50e of 100e blikje kwam er een bonnetje uit rollen en dan had je een prijs gewonnen. Die prijs varieerde van een t-shirt (van Dr. Foots 8) poor man's Dr. Pepper) of een pet o.i.d., tot een bioscoopbon.
Dat werkte echt super goed. Al die brugklassers (en ik ook natuurlijk :')) gingen die blikjes opruimen die nog in de kantine lagen (want als je in 4/5 HAVO zit, is het niet cool om je eigen blikjes weg te gooien 8) ).
Verbaasde mij altijd dat andere middelbare scholen dat niet hadden.
Zover ik me herinner had mijn middelbare school dat niet.
Pagina: 1 ... 5 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.