Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
martwoutnl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:04:
[...]

Zover ik me herinner had mijn middelbare school dat niet.
Ik gok dat 99,9% van de scholen dat niet had :P Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25

-tom-562

Oliesjeik

Hahn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Ik gok dat 99,9% van de scholen dat niet had :P Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord.
Ik zit te googlen maar ik kan het desbetreffende apparaat ook niet vinden. Ik vond (en vind!) het een geniaal concept. Er was gewoon enkel leeg blikje te vinden in en rondom school

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
-tom-562 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:20:
[...]

Ik zit te googlen maar ik kan het desbetreffende apparaat ook niet vinden. Ik vond (en vind!) het een geniaal concept. Er was gewoon enkel leeg blikje te vinden in en rondom school
Normaal statiegeld werkt al heel goed, ook op bekertjes bij bijvoorbeeld festivals, dus dat kans maken op een prijs van meer dan 10 cent goed werkt geloof ik zeker. Maar als je prijzen ter waarde van ~10 euro kan winnen, zoals een bioscoopbon, kan ik me ook voorstellen dat dat financieel gezien niet heel erg rendabel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25

-tom-562

Oliesjeik

Hahn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:23:
[...]

Normaal statiegeld werkt al heel goed, ook op bekertjes bij bijvoorbeeld festivals, dus dat kans maken op een prijs van meer dan 10 cent goed werkt geloof ik zeker. Maar als je prijzen ter waarde van ~10 euro kan winnen, zoals een bioscoopbon, kan ik me ook voorstellen dat dat financieel gezien niet heel erg rendabel is :)
Goedkoper dan een conciërge de boel laten opruimen verwacht ik :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kabinet woest: Heineken en Grolsch gaan nog weken door met blikjes zonder statiegeld

De eerste rel is er al. :P

Wat valt er om te zetten eigenlijk? Je print een ander label op het blikje met een logo erop en een andere streepjescode. Daar hebben ze toch genoeg tijd voor gehad om dat te regelen zou je denken.

[ Voor 28% gewijzigd door Gunner op 30-03-2023 20:16 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
Gunner schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:15:
Kabinet woest: Heineken en Grolsch gaan nog weken door met blikjes zonder statiegeld

Wat valt er om te zetten eigenlijk? Je print een ander label op het blikje met een logo erop en een andere streepjescode. Daar hebben ze toch genoeg tijd voor gehad om dat te regelen zou je denken.
Zou er voor hobby-bob's eigenlijk nog wat te verdienen zijn door streepjescode-stickertjes te printen en te plakken op niet-statiegeld blikjes? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vast vooraf geprinte blikjes die nog afgevuld worden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:17

Ik was net toevallig bij de gamma. En daar stonden pallets vol met traytjes frisdrank in de aanbieding. De kruideniersmentaliteit viert hoogtij momenteel... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Je wilt die blikjes niet in de winkel hebben voordat het statiegeldsysteem ingevoerd is, en je wilt blikjes zonder statiegeld ook.niet weggooien.

En wel lachwekkend dat het kabinet woest is. Zij hoeven de logistiek niet te regelen. En als ze wel een keer wat moeten regelen gaat het fout. Ik heb een paar keer in mijn leven een project met de overheid gedaan. Geen enkele keer verliep het volgens planning. As de overheid statiegeldblikjes zou moeten invoeren heeft de 5e commissie (nadat de eerste 4 niet tot consensus konden komen) in 2034 een rapport af waar in staat welke opties er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Frame164 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:51:
[...]
En wel lachwekkend dat het kabinet woest is.
Ze zijn niet ‘woest’.
Dat is alleen de clickbait interpretatie krantenkop ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:42

Metalfreak

Hoije woh!

stylezzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Ik was net toevallig bij de gamma. En daar stonden pallets vol met traytjes frisdrank in de aanbieding. De kruideniersmentaliteit viert hoogtij momenteel... ;)
Die hebben ze al tijden bij de Gamma hoor ;)

Ik heb maandag ook nog vier traytjes cola zero voor de voorraad gekocht en hoorde gisteren dat ik nog een extra traytje gewonnen had :D

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
Hoe gaat dat straks met al die Poolse blikken bier die hier om de hoek bij de Poolse supermarkt gretig aftrek vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:18

dr.lowtune

Deugt niet

Mr. Detonator schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:33:
Hoe gaat dat straks met al die Poolse blikken bier die hier om de hoek bij de Poolse supermarkt gretig aftrek vinden ?
Daar betaal je ofwel geen statiegeld voor, of je ‘betaalt er geen statiegeld voor’*, of de winkelier cashed extra terwijl jij het bij restafval/PMD gooit.

*(jij betaalt een paar cent statiegeld, en hij gooit z’n prijs zonder statiegeld een paar omlaag zodat je even duur uitkomt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

‘Tuig’ wat blikjes en flesjes gewoon buiten wegpleurt pak je er niet mee, die kijken niet op 15ct. Denk niet dat dit ook maar enige invloed gaat hebben op het zwerfvuil. Zie meer kapotte zakken van verpakkingen waar vuil van rond waait, dan blikjes.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Metalfreak schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Die hebben ze al tijden bij de Gamma hoor ;)

Ik heb maandag ook nog vier traytjes cola zero voor de voorraad gekocht en hoorde gisteren dat ik nog een extra traytje gewonnen had :D
Haha, ja maar niet in deze hoeveelheden. ;) de handige klussert met de grote dorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 10:50
Frame164 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Je wilt die blikjes niet in de winkel hebben voordat het statiegeldsysteem ingevoerd is, en je wilt blikjes zonder statiegeld ook.niet weggooien.

En wel lachwekkend dat het kabinet woest is. Zij hoeven de logistiek niet te regelen. En als ze wel een keer wat moeten regelen gaat het fout. Ik heb een paar keer in mijn leven een project met de overheid gedaan. Geen enkele keer verliep het volgens planning. As de overheid statiegeldblikjes zou moeten invoeren heeft de 5e commissie (nadat de eerste 4 niet tot consensus konden komen) in 2034 een rapport af waar in staat welke opties er zijn.
Er is al jarenlang een terechte lobby vanuit milieuclubs om dat statiegeld in te voeren tegen zwerfvuil. Vervolgens hebben de bedrijven jarenlang de gelegenheid gehad om te proberen om zonder statiegeldinvoering het zwerfvuil te reduceren wat helaas een kansloze onderneming was. Dat heeft jaren aan tijd gekost.
Ben het helemaal met je eens dat de overheid dit met meer vasthoudendheid had mogen plannen. Alleen vind ik het regelen van de logistiek geen goed argument omdat de fabrikanten minstens een jaar voor dato wisten dat deze aanpassing er aan zat te komen. Ze kunnen daardoor de benodigde hoeveelheden oude en nieuwe verpakkingen goed voorspellen.
Daarnaast is er geen regel die verbiedt om vóór 1 april die blikjes met statiegeld te verkopen. Dus er hoeft niet eens derving te zijn van grondstoffen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hackus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:48:
‘Tuig’ wat blikjes en flesjes gewoon buiten wegpleurt pak je er niet mee, die kijken niet op 15ct. Denk niet dat dit ook maar enige invloed gaat hebben op het zwerfvuil. Zie meer kapotte zakken van verpakkingen waar vuil van rond waait, dan blikjes.
Exact hetzelfde riepen ze ook bij de invoer van statiegeld op de kleine pet-flessen. Zou allemaal niks helpen en niks opleveren.

Terwijl 2 maanden na invoering al bleek dat er 37 procent minder van die pet-flessen gedumpt werden, en na een halfjaar was dat zelfs al met 70 procent afgenomen. En dat zijn cijfers uit januari 2022, dat zal nu vermoedelijk nog verder afgenomen zijn.

Ja, de echte Tokkies die extreem egoistisch zijn en alleen aan "ikke ikke ikke, en de rest ken stikken!" denken zullen zich er niks van aantrekken. Maar de overgrote meerderheid dus wel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fonsoy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Er is al jarenlang een terechte lobby vanuit milieuclubs om dat statiegeld in te voeren tegen zwerfvuil. Vervolgens hebben de bedrijven jarenlang de gelegenheid gehad om te proberen om zonder statiegeldinvoering het zwerfvuil te reduceren wat helaas een kansloze onderneming was. Dat heeft jaren aan tijd gekost.
Ben het helemaal met je eens dat de overheid dit met meer vasthoudendheid had mogen plannen. Alleen vind ik het regelen van de logistiek geen goed argument omdat de fabrikanten minstens een jaar voor dato wisten dat deze aanpassing er aan zat te komen. Ze kunnen daardoor de benodigde hoeveelheden oude en nieuwe verpakkingen goed voorspellen.
Daarnaast is er geen regel die verbiedt om vóór 1 april die blikjes met statiegeld te verkopen. Dus er hoeft niet eens derving te zijn van grondstoffen.
We hebben het over heineken he. Je weet wel, dat bedrijf wat ook gigantisch heeft geinvesteerd in rusland. Denk je nou echt dat ze daar iets geven om statiegeld of milieu? Aandeelhouders.... daar draait het om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

wildhagen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 06:58:
[...]

Exact hetzelfde riepen ze ook bij de invoer van statiegeld op de kleine pet-flessen. Zou allemaal niks helpen en niks opleveren.

Terwijl 2 maanden na invoering al bleek dat er 37 procent minder van die pet-flessen gedumpt werden, en na een halfjaar was dat zelfs al met 70 procent afgenomen. En dat zijn cijfers uit januari 2022, dat zal nu vermoedelijk nog verder afgenomen zijn.

Ja, de echte Tokkies die extreem egoistisch zijn en alleen aan "ikke ikke ikke, en de rest ken stikken!" denken zullen zich er niks van aantrekken. Maar de overgrote meerderheid dus wel.
Ja, maar dat komt ook doordat de mensen die sowieso al zouden recyclen nu ook nog eens de rotzooi van anderen opruimen omdat ze er geld mee kunnen verdienen. Het is altijd zo ironisch dat je met zo'n soort maatregelen juist degenen treft die zich sowieso al aan de regels hielden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 19:57
[...]

Daarbij wel de aantekening dat er fabrikanten zijn geweest die hun PET-aanbod hebben omgezet in blikjes, en dat er ook de kans is dat consumenten blikjes zijn gaan kopen in plaats van PET flessen.

Nu voor beide statiegeld geheven wordt zal het 'echte' resultaat zichtbaar worden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

fonsoy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Sterker nog, ik begrijp dat winkels ook na 1 april nog hun voorraad mogen verkopen zonder statiegeld. Ik woon in de grensregio met Duitsland waar we hele winkels hebben die draaien op de verkoop van blikjes zonder statiegeld omdat ze dat in Duitsland wel hebben. Die regel resulteert er dan ook in dat ze hele (tijdelijke) magazijnen gevuld hebben met trays blikjes zodat ze nog zo lang mogelijk kunnen verkopen zonder statiegeld.

Ik weet overigens ook niet hoe dat dan gaat, het zijn vaak blikjes van buitenlandse afkomst (bijv. de Cola komt uit Denemarken) en daar zul je niet snel een Nederlands statiegeldlogo op tegenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:48:
Klopt, tuig blijft het wel weggooien.

Echter hebben we een hele categorie mensen in de maatschappij die afval met statiegeld met alle liefde opruimen om bij te verdienen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

alexbl69 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:22:
[...]

Daarbij wel de aantekening dat er fabrikanten zijn geweest die hun PET-aanbod hebben omgezet in blikjes, en dat er ook de kans is dat consumenten blikjes zijn gaan kopen in plaats van PET flessen.

Nu voor beide statiegeld geheven wordt zal het 'echte' resultaat zichtbaar worden.
Voor mij gaat er wel e.e.a. veranderen inderdaad. Ik ga niet rondlopen met "ongeveer lege" blikjes. Ik wil nu eigenlijk altijd al "direct" van een leeg blikje af, want ik heb helemaal geen zin om mezelf de belemmeren met zo'n vies bijna leeg ding. Even niet opletten en je (of je tas) zit onder hetgeen er in het blikje zat. PET-flessen koop ik bijna niet meer, want ik koop niets met statiegeld op een plaats waar ik het ook niet weer in kan leveren. Voor blikjes gaat dat niet anders zijn. Ben mezelf alweer aan het aanwennen om gewoon een bidon of thermos mee te nemen. Helemaal hip, heb inmiddels ook al 3 Doppers en 1 thermos van mijn werkgever in de kast staan en 2 bidons had ik al.

Het gaat er dus op neerkomen dat ik statiegeld op blikjes als "extra belasting voor in noodgevallen" ga zien. Als ik een blikje koop, dan heb ik dus eerder een fout gemaakt of ben ik iets vergeten. Dan gooi ik zo'n blikje dus ook direct gewoon weg. Ik vind het altijd een kunst om hem zo plat mogelijk te stampen. Kunnen er lekker veel in een prullenbak.

Bij Heineken kunnen we overigens blijkbaar nog even zonder statiegeld terecht. Die hebben al ruzie met de ILT over de gefaseerde overgang naar statiegeldblikjes. ILT zegt "ze hebben tijd genoeg gehad" en Heineken zegt "wederverkopers accepteren voor 1 april geen blikjes met statiegeldlogo, dus kan niet anders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 19:12
[...]

Die artikelen zijn misleidend. Ze bedoelen dat ze minder gevonden worden tijdens onderzoek. Niet omdat ze minder gedumpt worden. Maar omdat andere dat nu opruimen voor die paar centen. Kan ook een methode zijn, maar de conclusies zijn verkeerd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LordSinclair schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Die artikelen zijn misleidend. Ze bedoelen dat ze minder gevonden worden tijdens onderzoek. Niet omdat ze minder gedumpt worden. Maar omdat andere dat nu opruimen voor die paar centen. Kan ook een methode zijn, maar de conclusies zijn verkeerd.
De 0,5 liter PET is ook duidelijk uit de gratie in de supermarkt. Focus heeft de afgelopen tijd echt op blik gelegen. Dan is het niet gek dat je ze minder op straat tegenkomt: ze worden veel minder verkocht omdat men het statiegeld mijdt. Wij kochten ze vroeger ook, tegenwoordig niet meer.

Dat "anderen opruimen voor die centen" zie ik hier overigens nog niet gebeuren. Kan me voorstellen dat dat misschien zal werken rond Amsterdam CS, Utrecht CS, Schiphol of 1 van de 4 drukke binnensteden die Nederland nog over heeft..... maar hier heb ik nog geen zwerver met zijn flesjes in de supermarkt zien staan hoor. Volgens mij is dat echt alleen een enkele gelukstreffer.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-03-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

LordSinclair schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Zo kan je ook niet concluderen dat er net zo veel mensen flesjes weggooien en enkel meer vrijwillig opgeruimd wordt.

Hoe dan ook is het resultaat positief, inefficiënte verpakkingsvormen vallen uit de gratie en luiheid wordt bestraft d:)b

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
fsfikke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Zo kan je ook niet concluderen dat er net zo veel mensen flesjes weggooien en enkel meer vrijwillig opgeruimd wordt.

Hoe dan ook is het resultaat positief, inefficiënte verpakkingsvormen vallen uit de gratie en luiheid wordt bestraft d:)b
Je vergeet de miljoenen mensen die meer werk hebben aan iets waar ze niets fout mee deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Een oprechte vraag aan iedereen die twijfelt aan de effectiviteit van het nieuwe systeem en zich ergert aan het feit dat de mensen die afval netjes weggooien nu bestraft worden: wat zouden jullie dan suggereren? Ik heb eigenlijk nog niemand gezien met een beter voorstel, en ik denk dat iedereen het wel eens is over het feit dat de huidige situatie ook niet langer wenselijk is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Je vergeet de miljoenen mensen die meer werk hebben aan iets waar ze niets fout mee deden.
Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen dit soort plannen. Je pakt vooral de brave burger. De niet-zo-brave-burger is creatief genoeg om een andere manier te vinden om de niet-zo-brave-burger te blijven spelen. En de commerciële partijen staan te springen om ze daarin te helpen. :) Ze bedenken wel weer wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:49:
Een oprechte vraag aan iedereen die twijfelt aan de effectiviteit van het nieuwe systeem en zich ergert aan het feit dat de mensen die afval netjes weggooien nu bestraft worden: wat zouden jullie dan suggereren? Ik heb eigenlijk nog niemand gezien met een beter voorstel, en ik denk dat iedereen het wel eens is over het feit dat de huidige situatie ook niet langer wenselijk is toch?
Problemen met gedrag los je niet op met statiegeld. Je past de maatschappij om het ongewenste gedrag aan, om tot een beter plaatje te komen. Maar dat is alleen maar uiterlijk.

Wat is er niet wenselijk aan de huidige situatie dan? Hier staan overal netjes 2 bakken naast elkaar: 1 voor rest en 1 voor PMD. Er staan er best een hoop in en rond het centrum. Het is niet dat ik nooit een blikje zie rondslingeren hoor, natuurlijk gebeurt dat (dat is dat gedrag).

Fastfoodverpakkingen zijn hier een minstens 10-maal groter probleem en daar is ook veel en veel meer te winnen. Laat McDonalds, Burger King, KFC en de snackbars maar eens statiegeld rekenen op hun zakjes, bakjes, bekers en servetten voor meeneem-maaltijden. Dat levert veel meer op. :) 3x raden waarom we dat niet doen? (Antwoord: de brave burger pakken is veel makkelijker.)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-03-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RemcoDelft schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:47:
[...]

3 slokken frisdrank uit een weggooi blikje aluminium te consumeren is gewoon inefficiënt omgaan met grondstoffen. Daar stond decennia lang geen redelijke vergoeding tegenover, die tijd is nu voorbij. Beter gescheiden afvalstromen zijn beter te recyclen dus daar heeft iedereen voordeel aan, net als aan het geld wat gemeenten niet meer kwijt zijn aan het opruimen van die troep. Win-win voor iedereen. Maar inderdaad, iedereen die te lui is om een mini bijdrage aan een betere wereld te leveren is slechter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Laat McDonalds, Burger King, KFC en de snackbars maar eens statiegeld rekenen op hun zakjes, bakjes, bekers en servetten voor meeneem-maaltijden. Dat levert veel meer op. :)
&
Problemen met gedrag los je niet op met statiegeld.
Wat is het nou? Helpt statiegeld of helpt het niet?
3x raden waarom we dat niet doen? (Antwoord: de brave burger pakken is veel makkelijker.)
Kom op :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

fsfikke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:01:
[...]

3 slokken frisdrank uit een weggooi blikje aluminium te consumeren is gewoon inefficiënt omgaan met grondstoffen. Daar stond decennia lang geen redelijke vergoeding tegenover, die tijd is nu voorbij. Beter gescheiden afvalstromen zijn beter te recyclen dus daar heeft iedereen voordeel aan, net als aan het geld wat gemeenten niet meer kwijt zijn aan het opruimen van die troep. Win-win voor iedereen. Maar inderdaad, iedereen die te lui is om een mini bijdrage aan een betere wereld te leveren is slechter af.
Daarvoor hebben we de PMD bak uitgevonden, om die afvalstroom te scheiden van "rest". Hier zijn het de oranje bakken, die aan dezelfde beugel hangen als de antraciete bakken voor rest. Ik heb zelfs een grote variant van die oranje bak in mijn achtertuin staan, om dat thuis ook te kunnen doen.

Het is gewoon cashen. Zeker bij de blikjes gaat een hoop statiegeld verdampen en dat kan iemand dan mooi in z'n zak stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
fsfikke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Er zit al heel lang een verpakkingsbelasting op blikjes, en voor zover ik weet blijft die belasting gewoon bestaan naast het statiegeld. Ook worden blikjes al heel lang gewoon gerecycled.
De gemeente heeft nog steeds net zo veel werk aan het opruimen van rotzooi, want blikjes en flesjes zijn slechts een piepklein deel van het zwerfafval. Het overgrote deel is, ironisch genoeg, afkomstig van de plastic recycling containers.
Juist die mini-bijdrage heeft een mini-effect, maar laat mensen denken dat ze de wereld redden. Gewoon lekker jezelf voor de gek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08

The Zep Man

🏴‍☠️

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:57:
Problemen met gedrag los je niet op met statiegeld. Je past de maatschappij om het ongewenste gedrag aan, om tot een beter plaatje te komen. Maar dat is alleen maar uiterlijk.
Als een groep mensen door statiegeld zaken als flessen (en spoedig blikjes) inleveren in plaats van in het afval of elders weg te gooien, dan is dat gewijzigd gedrag. Of cultuur en mentaliteit veranderen is wat anders, maar het gedrag (van de genoemde groep) is zeker gewijzigd.

Dit even onafhankelijk van of statiegeld op blikjes wenselijk is of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 31-03-2023 10:09 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fsfikke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:04:
[...]

&

[...]

Wat is het nou? Helpt statiegeld of helpt het niet?

[...]

Kom op :')
Dat levert veel meer GELD op natuurlijk. :) Denk jij nou echt dat dat groepje hangjeugd geen hamburger gaat kopen vanwege 10 ct statiegeld op het zakje? Nee, tuurlijk niet. Maar het is toch mooi 10 ct. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:49:
Beboeten? We hebben in Nederland enorm veel regels die amper worden nageleeft. De "oplossing" van politici is steevast om nog meer regels te verzinnen, i.p.v. gewoon te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
The Zep Man schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:07:
[...]

Als mensen door statiegeld zaken als flessen (en spoedig blikjes) inleveren in plaats van in het afval of elders weg te gooien, dan is dat gewijzigd gedrag. Of cultuur en mentaliteit veranderen is wat anders, maar het gedrag is zeker gewijzigd.

Dit even onafhankelijk van of statiegeld op blikjes wenselijk is of niet.
En als ieder blikje in een plastic zakje gaat tegen lekken, is je milieuwinst aardig verdwenen. Net zoals mijn restafval nu in 3 vuilniszakken gaat voordat ik het in de auto zet om ermee op reis (!) te gaan om er vanaf te komen. In luier-tijd kostte dat 6 kg plastic per jaar extra, om het over de benzine nog maar niet te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 31-03-2023 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RemcoDelft schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Beboeten? We hebben in Nederland enorm veel regels die amper worden nageleeft. De "oplossing" van politici is steevast om nog meer regels te verzinnen, i.p.v. gewoon te handhaven.
Hoe ver van de realiteit zijn we in deze discussie dat we aankomen bij ‘laten we 24/7 een handhaver achter elke boom plaatsen om mensen te pakken die een blikje weggooien’ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08

The Zep Man

🏴‍☠️

RemcoDelft schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:09:
En als ieder blikje in een plastic zakje gaat tegen lekken, is je milieuwinst aardig verdwenen.
Even de laatste regel van mijn post opnieuw lezen. Het ging om de situatie dat gedrag gewijzigd is, niet om het nut.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 31-03-2023 10:12 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
fsfikke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Hoe ver van de realiteit zijn we in deze discussie dat we aankomen bij ‘laten we 24/7 een handhaver achter elke boom plaatsen om mensen te pakken die een blikje weggooien’ 8)7
Zie je niet het verschil tussen een redelijke pakkans en 24/7 controles? We hebben tienduizenden handhavers in Nederland, als ikzelf regelmatig iemand iets op straat zie gooien, zien zij dat toch ook? Hoe moeilijk kan het zijn? En nee, het zijn vrijwel nooit blikjes die ik weggegooid zie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Dat levert veel meer GELD op natuurlijk. :) Denk jij nou echt dat dat groepje hangjeugd geen hamburger gaat kopen vanwege 10 ct statiegeld op het zakje? Nee, tuurlijk niet. Maar het is toch mooi 10 ct. :)
Vandaar dat de hele industrie de invoer van statiegeld decennialang heeft gefrustreerd en vertraagd, omdat ze er zo veel winst mee zouden maken? Natuurlijk niet, ze weten dat statiegeld het gewenste effect zal hebben: minder verkoop van hoge marge, inefficiënt verpakte producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fsfikke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Vandaar dat de hele industrie de invoer van statiegeld decennialang heeft gefrustreerd en vertraagd, omdat ze er zo veel winst mee zouden maken? Natuurlijk niet, ze weten dat statiegeld het gewenste effect zal hebben: minder verkoop van hoge marge, inefficiënt verpakte producten.
Niet de industrie.... maar je komt in de richting. Statiegeld op blik is een gouden businessmodel voor de innende instantie. Bij flessen verdampt maar een klein deel. Door de praktische problemen van statiegeld op blik, zal daar relatief veel meer gaan verdampen.

Je kunt tegenwoordig al wijn in Tetrapaks kopen. Binnenkort is er gewoon veel meer aanbod in mini-Tetrapak. Dan kom je die overal en nergens tegen. (Mag ook gewoon bij het PMD overigens.)

Is het je ook al opgevallen, dat het heffen van statiegeld op glazen flesjes niet eens verplicht is? Hier in NL mogen gewoon glazen flessen verkocht worden zonder statiegeld erop. Je komt zo nu en dan ook gewoon bierflesjes tegen, waar geen statiegeld op zit. Die belanden in de glasbak, afvalbak of in duizend stukjes op straat. Ligt eraan wie het nuttigde.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-03-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

In coronatijd was er sowieso minder zwerfafval !
Het moet nog blijken uit nieuwe cijfers over een langere periode in niet coronatijd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Niet de industrie.... maar je komt in de richting. Statiegeld op blik is een gouden businessmodel voor de innende instantie. Bij flessen verdampt maar een klein deel. Door de praktische problemen van statiegeld op blik, zal daar relatief veel meer gaan verdampen.
.
Eens dat de innende instantie hier een mooie klant aan heeft. Maar niet met het verhaal over het verdampte statiegeld: dat blijft gewoon bij importeurs/producenten. Het is niet zo dat elk blikje wat in de prullenbak of bosjes gaat 15 ct oplevert voor de innende instantie.

Wat betreft glazen flesjes: ah dat wist ik niet. Vroeg mij al af hoe dat zat inderdaad. Zoals die six-packs met 0,25 ltr flesjes van heineken gaan inderdaad gewoon in de glasbak of prullenbak, geen statiegeld. En al die speciaalbiertjes ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 31-03-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Je kunt tegenwoordig al wijn in Tetrapaks kopen. Binnenkort is er gewoon veel meer aanbod in mini-Tetrapak. Dan kom je die overal en nergens tegen. (Mag ook gewoon bij het PMD overigens.)

Is het je ook al opgevallen, dat het heffen van statiegeld op glazen flesjes niet eens verplicht is? Hier in NL mogen gewoon glazen flessen verkocht worden zonder statiegeld erop. Je komt zo nu en dan ook gewoon bierflesjes tegen, waar geen statiegeld op zit. Die belanden in de glasbak, afvalbak of in duizend stukjes op straat. Ligt eraan wie het nuttigde.
Dat er redelijk wat flesjes (speciaal) bier zijn die geen statiegeld hebben wisten we natuurlijk allang. Maar uitzonderingen daar gelaten kom ik die niet te pas en te onpas in de plantsoenen tegen. Dat is tot heden toch echt vooral redbull (of andere varianten/merken energydrink) en daarom gaat dit topic ook over blikjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mr. Detonator schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:33:
Is het niet zo dat hier ook statiegeld varianten van moeten komen? Anders importeren we toch gewoon pallets redbull uit <insert land zonder statiegeld> en omzeilen we de hele boel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
stylezzz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Dat er redelijk wat flesjes (speciaal) bier zijn die geen statiegeld hebben wisten we natuurlijk allang. Maar uitzonderingen daar gelaten kom ik die niet te pas en te onpas in de plantsoenen tegen. Dat is tot heden toch echt vooral redbull (of andere varianten/merken energydrink) en daarom gaat dit topic ook over blikjes :)
In ben wel benieuwd naar onderzoek over wié precies de blikjeswerpers zijn. Mijn aanname zonder wetenschappelijke onderbouwing, bronnen, etc: 99% mensen van < 20 jaar. Simpelweg omdat dat de enige mensen zijn die ik met grote regelmaat blikjes zie consumeren op straat 😊. Naast daklozen icm bierblikken, maar dat is echt een niche vergeleken met de andere genoemde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Eens dat de innende instantie hier een mooie klant aan heeft. Maar niet met het verhaal over het verdampte statiegeld: dat blijft gewoon bij importeurs/producenten. Het is niet zo dat elk blikje wat in de prullenbak of bosjes gaat 15 ct oplevert voor de innende instantie.

Wat betreft glazen flesjes: ah dat wist ik niet. Vroeg mij al af hoe dat zat inderdaad. Zoals die six-packs met 0,25 ltr flesjes van heineken gaan inderdaad gewoon in de glasbak of prullenbak, geen statiegeld. En al die speciaalbiertjes ook niet.
Hoe de buit verdeeld wordt, daar heeft de brave burger niets mee te maken. Die is het geld kwijt en heeft verder geen invloed op bij welke miljonair het in z'n zak gaat. Maar zo gaat het wel gebeuren. Onder de streep is dit gewoon business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Hoe de buit verdeeld wordt, daar heeft de brave burger niets mee te maken. Die is het geld kwijt en heeft verder geen invloed op bij welke miljonair het in z'n zak gaat. Maar zo gaat het wel gebeuren. Onder de streep is dit gewoon business.
Daar kan ik weinig tegen inbrengen 😊. Helaas is dat met allerlei maatregelen het geval: iedereen betaalt mee aan een (mogelijke) oplossing voor een (betwistbaar) probleem wat door lang niet iedereen veroorzaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:47:
[...]

In ben wel benieuwd naar onderzoek over wié precies de blikjeswerpers zijn. Mijn aanname zonder wetenschappelijke onderbouwing, bronnen, etc: 99% mensen van < 20 jaar. Simpelweg omdat dat de enige mensen zijn die ik met grote regelmaat blikjes zie consumeren op straat 😊. Naast daklozen icm bierblikken, maar dat is echt een niche vergeleken met de andere genoemde groep.
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. ;) Het gemiddelde flesje bier word meestal thuis genuttigd.... Natuurlijk zal er wel eens een exemplaar op zaterdagavond te hard op straat belanden, maar dat staat in geen contrast tot de blikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Ik stoor mij dus echt veel meer aan dit soort bierflesjes dan aan rondslingerende blikjes. Je hebt maar 1 glazen flesje nodig om een gevaarlijke situatie te veroorzaken met scherven. Misschien woon ik gewoon op een heel schone plek, maar ik vind al die poespas over die bergen blikjes rondslingerend in plantsoenen echt schromelijk overdreven. Ja, er ligt ergens weleens een blikje.... klopt. Maar het zijn hele andere dingen die de vervuilde uitstraling van bepaalde straten veroorzaken. En dan wijs ik heel nadrukkelijk naar de fastfood branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Ik stoor mij dus echt veel meer aan dit soort bierflesjes dan aan rondslingerende blikjes. Je hebt maar 1 glazen flesje nodig om een gevaarlijke situatie te veroorzaken met scherven. Misschien woon ik gewoon op een heel schone plek, maar ik vind al die poespas over die bergen blikjes rondslingerend in plantsoenen echt schromelijk overdreven. Ja, er ligt ergens weleens een blikje.... klopt. Maar het zijn hele andere dingen die de vervuilde uitstraling van bepaalde straten veroorzaken. En dan wijs ik heel nadrukkelijk naar de fastfood branche.
is ook een beetje afhankelijk van de plek denk ik. Ik kom dagelijks blikjes in de plantsoenen tegen, of letterlijk naast de openbare prullenbakken in de straat. Maar nu woon ik ook aan een populaire aanfietsroute naar de scholengemeenschappen in de wijk.... Kan ermee te maken hebben. Glas is uiteraard gevaarlijker, maar kom ik dan weer amper tegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-05 13:34
Waar ik mij heel erg aan erger met die blikjes; ze worden omgesmolten, en weer in iets anders veranderd - het is niet zoals bier-flesjes waar veel geld word gebruikt om ze schoon te maken voor herbruik.

een blikje word gewoon omgevormd tot grondstof.

Ik kan er dus niet bij waarom die barcode niet op de bodem van dat blikje wordt geprint. het is toch van de zotte dat je die blikjes zo goed mogelijk ongekreukeld moet bewaren. Wat is er mis met ruimte besparen door die dingen plat te stampen? lijkt mij alleen maar beter voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Het is niet het één of het ander, de keuze is niet 'of blikjes recyclen, of iets doen aan ander afval'. Allebei kan, en allebei zal ook moeten. Blikjes zijn waarschijnlijk alleen (veel) makkelijker te recyclen dan afval van fast food.

En ik denk dat je jouw eigen (schone) omgeving inderdaad zeer laat spreken voor wat je ervan vindt. Loop eens op een drukke avond door Amsterdam, en ik denk dat je wel een avondje zoet bent met blikjes tellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:37

Dido

heforshe

Hahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:18:
En ik denk dat je jouw eigen (schone) omgeving inderdaad zeer laat spreken voor wat je ervan vindt. Loop eens op een drukke avond door Amsterdam, en ik denk dat je wel een avondje zoet bent met blikjes tellen.
Dus mijn bier wordt de facto 18% duurder omdat Amsterdammers asociaal zijn?

Het komt wat vooroordeelbevestigend over :+

Maar uiteindelijk wordt het wel afgestraft om aan het milieu te denken door deze maatregelen...
Ik ga normaliter te voet naar de supermarkt (waarom de auto nemen voor 500 meter!?).
(Alcoholvrij) bier meenemen is dan een uitdaging, als in, je sleept niet een krat mee. En een six-pack flesjes is in verhouding nog steeds loodzwaar, plus dat je die stinkende rotflessen ook weer terug moet brengen. Dus zijn blikjes een uitkomst: lekker licht, kunnen gewoon bij het PMD of het normale afval (waar het doodeenvoudig uitgefilterd wordt).

Maar nu mag ik die blikjes op gaan sparen om ze in een machine te stoppen om mijn asociale-Amsterdammer-belasting terug te vragen 8)7

Maar 1 voordeel: de ondergrondse PMD-containers kunnen wel weg uit de wijk, in de (ijdele) hoop dat ze ze vervangen door restafvalcontainers, dat scheelt de helft lopen met mijn vuilsniszakken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Hahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Het is niet het één of het ander, de keuze is niet 'of blikjes recyclen, of iets doen aan ander afval'. Allebei kan, en allebei zal ook moeten. Blikjes zijn waarschijnlijk alleen (veel) makkelijker te recyclen dan afval van fast food.

Dat is in mijn ogen dan een Amsterdams probleem. Ik zie niet in waarom het hele land zou moeten bukken voor een paar binnensteden waar ze de boel dus niet onder controle weten te krijgen. Misschien is "Amsterdams probleem" niet echt de beste verwoording, maar ik denk wel dat mensen op veel plaatsen buiten het centrum van Amsterdam (of een andere grote stad) de kuur nu erger vinden dan de kwaal.

Ik kom ook weleens zwerfafval tegen hoor en ik vind het ook irritant. Maar als ik ergens afval naast een afvalbak zie, dan vind ik het vervelender dat die bak niet op tijd geleegd is dan dat er nu wat blikjes naast liggen. Die blikjes zijn namelijk juist van mensen die de moeite namen om een afvalbak op te zoeken.

Hier in het centrum kom je ook een iets hogere concentratie tegen waarschijnlijk. Maar in mijn ogen gaat de winst echt maar beperkt zijn als we met deze maatregel het blik zelfs helemaal van straat zouden kunnen verbannen. Met fastfoodverpakkingen gaan we meer winnen, vrees ik. Maar misschien is dat in Amsterdam dan dus anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Dido schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Maar nu mag ik die blikjes op gaan sparen om ze in een machine te stoppen om mijn asociale-Amsterdammer-belasting terug te vragen 8)7

Maar 1 voordeel: de ondergrondse PMD-containers kunnen wel weg uit de wijk, in de (ijdele) hoop dat ze ze vervangen door restafvalcontainers, dat scheelt de helft lopen met mijn vuilsniszakken.
Die ondergrondse PMD-containers kunnen sowieso weg want nascheiding blijkt in alle gevallen effectiever en goedkoper dan via een aparte container. Hier in Utrecht (en veel andere steden) zijn ze al weg en is het devies alles (d.w.z., behalve papier/glas/chemisch/bio natuurlijk) gewoon in dezelfde ondergrondse restafvalcontainer te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dido schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Dus mijn bier wordt de facto 18% duurder omdat Amsterdammers asociaal zijn?

Het komt wat vooroordeelbevestigend over :+

Maar uiteindelijk wordt het wel afgestraft om aan het milieu te denken door deze maatregelen...
Ik ga normaliter te voet naar de supermarkt (waarom de auto nemen voor 500 meter!?).
(Alcoholvrij) bier meenemen is dan een uitdaging, als in, je sleept niet een krat mee. En een six-pack flesjes is in verhouding nog steeds loodzwaar, plus dat je die stinkende rotflessen ook weer terug moet brengen. Dus zijn blikjes een uitkomst: lekker licht, kunnen gewoon bij het PMD of het normale afval (waar het doodeenvoudig uitgefilterd wordt).

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Dat is in mijn ogen dan een Amsterdams probleem. Ik zie niet in waarom het hele land zou moeten bukken voor een paar binnensteden waar ze de boel dus niet onder controle weten te krijgen. Misschien is "Amsterdams probleem" niet echt de beste verwoording, maar ik denk wel dat mensen op veel plaatsen buiten het centrum van Amsterdam (of een andere grote stad) de kuur nu erger vinden dan de kwaal.

Ik kom ook weleens zwerfafval tegen hoor en ik vind het ook irritant. Maar als ik ergens afval naast een afvalbak zie, dan vind ik het vervelender dat die bak niet op tijd geleegd is dan dat er nu wat blikjes naast liggen. Die blikjes zijn namelijk juist van mensen die de moeite namen om een afvalbak op te zoeken.

Hier in het centrum kom je ook een iets hogere concentratie tegen waarschijnlijk. Maar in mijn ogen gaat de winst echt maar beperkt zijn als we met deze maatregel het blik zelfs helemaal van straat zouden kunnen verbannen. Met fastfoodverpakkingen gaan we meer winnen, vrees ik. Maar misschien is dat in Amsterdam dan dus anders.
Ik was begonnen aan een reactie op @Dido z'n reactie, maar ik wou niet teveel happen. Maar blijkbaar is het toch nodig. Ik gaf Amsterdam alleen maar als voorbeeld, omdat dat een duidelijke tegenhanger is van jouw (BazzH) schone buurt.

Mijn punt was niet 'maar in Amsterdam hebben ze wel een blikjesprobleem!', mijn punt was 'dat jouw schone buurt geen probleem heeft, betekent niet dat het probleem niet bestaat of niet groot is', en Amsterdam is een voorbeeld, naast vast nog veel andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:59:
[...]

[...]

Ik was begonnen aan een reactie op @Dido z'n reactie, maar ik wou niet teveel happen. Maar blijkbaar is het toch nodig. Ik gaf Amsterdam alleen maar als voorbeeld, omdat dat een duidelijke tegenhanger is van jouw (BazzH) schone buurt.

Mijn punt was niet 'maar in Amsterdam hebben ze wel een blikjesprobleem!', mijn punt was 'dat jouw schone buurt geen probleem heeft, betekent niet dat het probleem niet bestaat of niet groot is', en Amsterdam is een voorbeeld, naast vast nog veel andere plekken.
Ik ontken het bestaan ook niet. Ik kom ook weleens in het centrum van wat grotere steden. :) Sterker nog, zwerfafval is iets wat gewoon in mijn "beeld" van zo'n plek voorkomt. Maar daarnaast kom ik op nog heel veel meer plekken buiten de centra van grote steden en daar is het probleem toch echt heel anders. Je zult mij niet horen beweren, dat ze daar geen zwerfafval hebben. Maar het is gewoon allemaal wat beter controleerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:37

Dido

heforshe

Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:58:
Die ondergrondse PMD-containers kunnen sowieso weg want nascheiding blijkt in alle gevallen effectiever en goedkoper dan via een aparte container. Hier in Utrecht (en veel andere steden) zijn ze al weg en is het devies alles (d.w.z., behalve papier/glas/chemisch/bio natuurlijk) gewoon in dezelfde ondergrondse restafvalcontainer te gooien.
Tsja, nu al die gemeenten nog waar je per restafvalzak/container betaalt...

Het is al tijden bekend dat nascheiding goekoper en efficienter is, maar toch zijn er nog steeds gemeentes die nu aan voorscheiding beginnen. Waarom? Het geeft de burger het gevoel dat ze een bijdrage aan het afvalprobleem kunnen leveren, en dat lekkere gevoel mag geld kosten :X

Maar goed, dat gaat wat off-topic :)
Hahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:59:

Je zult mij niet horen ontkennen dat het een probleem is op sommige, wellicht veel, plekken.
Ik wordt er alleen niet zo blij van als goeden onder kwaden moeten lijden, wat in dit geval ontegenzeggelijk aan de orde is.

Nou zal ik er best mee leren leven dat ik die blikjes 10 keer zo ver moet transporteren om ze één voor fucking één aan een machine te voeren, maar mijn extra moeite draagt exact helemaal nul komma niks bij aan het oplossen van het beschreven probleem - en ik krijg er ook nog eens helemaal niets voor terug.

De uiteindelijke oplossing zal er wel op neerkomen dat we toch maar wat vaker met de auto naar de super gaan. Zodat statiegeld op blikjes in dit geval zorgt voor meer milieuvervuiling 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dido schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Je zult mij niet horen ontkennen dat het een probleem is op sommige, wellicht veel, plekken.
Ik wordt er alleen niet zo blij van als goeden onder kwaden moeten lijden, wat in dit geval ontegenzeggelijk aan de orde is.

Nou zal ik er best mee leren leven dat ik die blikjes 10 keer zo ver moet transporteren om ze één voor fucking één aan een machine te voeren, maar mijn extra moeite draagt exact helemaal nul komma niks bij aan het oplossen van het beschreven probleem - en ik krijg er ook nog eens helemaal niets voor terug.

De uiteindelijke oplossing zal er wel op neerkomen dat we toch maar wat vaker met de auto naar de super gaan. Zodat statiegeld op blikjes in dit geval zorgt voor meer milieuvervuiling 8)7
Stond je er in 1991 hetzelfde in toen het statiegeld op PET flessen werd ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Precies het gewenste effect, mensen hebben geen zin in het gedoe en willen ook geen geld weggooien, dus zullen minder voor gemak/luiheid kiezen en eerder naar alternatieven voor blikjes grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor de meeste mensen levert het geen extra milieuvervuiling op denk ik, want het gaat net zo makkelijk mee met de wekelijkse boodschappen denk ik. Net zoals nu al gebeurd met de PET-flessen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

fsfikke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Precies het gewenste effect, mensen hebben geen zin in het gedoe en willen ook geen geld weggooien, dus zullen minder voor gemak/luiheid kiezen en eerder naar alternatieven voor blikjes grijpen.
Of ze betalen gewoon en gooien het met een big smile op de grond "heb ik voor betaald bro". Dat is voor jou en mij misschien wat lastig voor te stellen, maar wij zijn dan ook geen onderdeel van het probleem. Wij mogen de "oplossing" financieren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gunner schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:23:
Voor de meeste mensen levert het geen extra milieuvervuiling op denk ik, want het gaat net zo makkelijk mee met de wekelijkse boodschappen denk ik. Net zoals nu al gebeurd met de PET-flessen.
Ik ga niet met blikjes naar de supermarkt slepen. Dat staat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Gunner schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:23:
Mensen die thuis een blikje consumeren zullen sowieso geen milieuvervuiling veroorzaken, die gaan niet na consumptie naar buiten om daar het blikje in de bosjes te gooien. Zelfs als ze besluiten dat het teveel gedoe is voor het inlever-geld dan zullen ze thuis de blikjes gewoon in de prullenbak gooien, waarna het alsnog gewoon gescheiden wordt. Het “probleem” zijn volgens mij (aanname) uitsluitend blikjes die ook daadwerkelijke op straat (/park/plantsoen/auto) geconsumeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:36:
Het “probleem” zijn volgens mij (aanname) uitsluitend blikjes die ook daadwerkelijke op straat (/park/plantsoen/auto) geconsumeerd worden.
Voor zover ik weet is deze 'heffing' ook om het zwerfafval te verminderen en als mensen het prima vinden om die 15 cent als extra belasting te betalen, prima, zolang ze het dan maar op de juiste manier recyclen inderdaad. Eigen keuze, maar ik zal waarschijnlijk minder blik kopen daardoor, maar ik vind het ook zonde om op die manier geld letterlijk weg te gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 20:57
laat maar

[ Voor 87% gewijzigd door zeezuiper op 31-03-2023 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Stond je er in 1991 hetzelfde in toen het statiegeld op PET flessen werd ingevoerd?
Ik weet niet beter dan dat er mijn hele leven al statiegeld op glazen en later PET flessen zat. En dat was prima, het ze werden heel veel keer opnieuw gevuld. Bij PET is dat hervullen al heel lang afgeschaft, en worden ze vermalen en gerecycled. Nu gaat het dus nog om de inhoud van de oranje container die opeens via extra kanalen verwerkt moet worden, voor hetzelfde resultaat.
Wat mij betreft zou statiegeld op alle PET flessen dan ook mogen worden afgeschaft.

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 31-03-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Als ik de comments zo lees. Vind de helft het onzin omdat er weinig afval op straat ligt, de andere helft gaat niet slepen met blikjes terug naar de super (naar huis slepen was ook geen probleem) en klaagt er dan over dat elk blikje 15 cent duurder wordt. Dit topic kan dan beter op slot denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Ik weet niet beter dan dat er mijn hele leven al statiegeld op glazen en later PET flessen zat. En dat was prima, het ze werden heel veel keer opnieuw gevuld. Bij PET is dat hervullen al heel lang afgeschaft, en worden ze vermalen en gerecycled. Nu gaat het dus nog om de inhoud van de oranje container die opeens via extra kanalen verwerkt moet worden, voor hetzelfde resultaat.
Wat mij betreft zou statiegeld op alle PET flessen dan ook mogen worden afgeschaft.
Zullen we maar niet doen... voordat we die overal op straat tegenkomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 374460 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:22:
Als ik de comments zo lees. Vind de helft het onzin omdat er weinig afval op straat ligt, de andere helft gaat niet slepen met blikjes terug naar de super (naar huis slepen was ook geen probleem) en klaagt er dan over dat elk blikje 15 cent duurder wordt. Dit topic kan dan beter op slot denk ik.
Toen ik ze naar huis sleepte, dropen er niet allerlei restjes uit die al dagen ongekoeld in een niet-afgesloten verpakking zitten. Dat is nou juist HET argument om geen statiegeld op blikjes te heffen: niet hersluitbaar. Zelfs een glazen bierflesje is schoner als je de kroonkurk er met wat beleid af haalt. Dan druk je die gewoon weer terug en loopt er geen vloeistof uit het flesje als deze toevallig omvalt. (In een kratje speelt dit issue natuurlijk niet. Kratje valt meestal niet om als je over een hobbeltje fietst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Het is weer een vervelende maatregel, niet bij de bron aangepakt, maar symptoombestrijding. Om misselijk van te worden.

Doe liever iets aan de glazen flesjes/flessen, die leveren veel meer problemen op (al eerder geopperd hier), scherven, lekke banden, spelende kinderen.

Ik kocht juist blikjes, zodat ze mee konden met de PMD, zodat ik ze niet terug hoef te brengen, buiten dat ze plakken als een malle en ook nog stinken, ook al spoel je ze om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 22:02

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Ik ga niet met blikjes naar de supermarkt slepen. Dat staat vast.
Ik ook niet, geef ze mee aan de picnic/ah/jumbo bezorger en krijg m'n geld weer terug....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Sinds de SodaStream bij ons z'n intrede heeft gedaan kopen we sowieso stukken minder flessen/blikjes.. Nu staat de koelkast vol met heerlijk verschillende smaken en is de koelkast meer in gebruik voor groente/fruit ander gezond spul.

Wel jammer van de bierblikjes inderdaad maar goed, ook weer wat gezonder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Zijpaadje:
Behalve dat het niet voor dezelfde prijs kan als voorscheiding op dit moment.
In mijn regio zal TwenteMilieu naar ik dacht Duitsland of Zwolle moeten rijden om nascheiding te doen, wat (logischerwijs) dure kilometers zijn. Tevens is er geen concurrerende aanbieder die óf de mogelijkheid om aanbieders van vuilscheiding/ophalen te vragen hun gebied naar Twente uit te bereiden omdat TwenteMilieu eigendom is van dezelfde gemeentes waar ze diensten aan aanbieden.
In onze regio zitten we dus vast aan de afvalvernietigingscontracten totdat er een alternatief is gevonden en/of wordt gecreëerd. |:(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Of ze betalen gewoon en gooien het met een big smile op de grond "heb ik voor betaald bro". Dat is voor jou en mij misschien wat lastig voor te stellen, maar wij zijn dan ook geen onderdeel van het probleem. Wij mogen de "oplossing" financieren. :)
Dat is wel wat ik er over zal denken. Als ik online of in een lokale speciaalbierwinkel enkele blikjes bier haal ga ik de moeite niet doen om die te recyclen en gaan ze in de juiste container bij mij thuis. Die paar cent kunnen mij gestolen worden. Maar ik zal wel beduidend minder blikjes frisdrank thuis hebben om mijn gasten mee te voorzien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-05 11:36
Lekker Hollands gezeur dat over statiegeld.
Prima dat we niet altijd direct mee lopen met wat er gevraagd wordt.

Het is inderdaad even wennen om je blikje niet fijn te knijpen als hij op is, maar dat leer je vanzelf af. Of niet dan kost het je 15 cent per blikje extra.

Als je sowieso meer dan 1 of 2 blikjes gebruikt op een dag moet je sowieso eens naar je voeding gaan kijken;)

Daarnaast dat het een smeerboel zou worden. IN Duitsland is het gewoon schoon bij de automaten. Als het wel smerig wordt, ligt dan echt aan de gebruikers. Of zijn wij Hollanders zo smerig dat dit al zeker is?

En over de blikjes bier op straat in Ams, het zijn de mensen uit de provincie die denken alles te kunnen maken omdat hun buurman niet over hun schouders mee kijkt en hun kan verklikken bij hun ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:59

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik heb waarschijnlijk een onpopulaire mening hierover en ik lees ook al dat er twee verschillende kampen zijn, maar mijn mening met jullie hierover delen zou gewoon moeten kunnen. Maar blijf netjes en respectvol naar elkaar ondanks je het bijvoorbeeld niet met mij eens bent..

Persoonlijk heb ik er geen zin in om meer te gaan betalen voor mijn tray blikjes die ik al vrij goedkoop bij de Die Grenze haal voor €9 of €10 (ondanks je de statiegeld wel weer terugkrijgt), maar hebben we een keus ? Nee helaas moeten we het er maar mee doen en accepteren dat er nu ook hier statiegeld op word gevraagd.

Want we hebben in onze schuur nu al meerdere verschillende bakken die allemaal bruikbare ruimte innemen voor de lege flessen, lege potten, volle flessen frituurvet en dan moet er weer een bak bij komen voor de lege blikjes. Mijn eerste reactie was ''zucht, we zijn geen opslag om vervolgens het overal maar naar toe te moeten slepen'' en daar denk ik nog steeds wel zo over. Ondanks ik mij heel goed besef waarvoor we dit met ze allen moeten gaan doen, want dit is uit laatste hoop in het leven geroepen om zo minder blikjes in de natuur te vinden en dat vind ik ook het enigste goede punt aan dit hele verhaal.

Ik denk dat het belangrijkste punt is dat iedereen er gewoon heel erg aan moet wennen waaronder ik ook, want zoals ik al aangaf hierboven is het weer iets waarmee je rekening moet houden en plek in je schuur inneemt en dan weer moet inleveren. Dat is voor mij de reden waarom ik op dit moment nu nog zeg please don't do this :D

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
G_Dragon schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:57:
Ik heb waarschijnlijk een onpopulaire mening hierover en ik lees ook al dat er twee verschillende kampen zijn, maar mijn mening met jullie hierover delen zou gewoon moeten kunnen. Maar blijf netjes en respectvol naar elkaar ondanks je het bijvoorbeeld niet met mij eens bent..

Persoonlijk heb ik er geen zin in om meer te gaan betalen voor mijn tray blikjes die ik al vrij goedkoop bij de Die Grenze haal voor €9 of €10 (ondanks je de statiegeld wel weer terugkrijgt), maar hebben we een keus ? Nee helaas moeten we het er maar mee doen en accepteren dat er nu ook hier statiegeld op word gevraagd.

Want we hebben in onze schuur nu al meerdere verschillende bakken die allemaal bruikbare ruimte innemen voor de lege flessen, lege potten, volle flessen frituurvet en dan moet er weer een bak bij komen voor de lege blikjes. Mijn eerste reactie was ''zucht, we zijn geen opslag om vervolgens het overal maar naar toe te moeten slepen'' en daar denk ik nog steeds wel zo over. Ondanks ik mij heel goed besef waarvoor we dit met ze allen moeten gaan doen, want dit is uit laatste hoop in het leven geroepen om zo minder blikjes in de natuur te vinden en dat vind ik ook het enigste goede punt aan dit hele verhaal.

Ik denk dat het belangrijkste punt is dat iedereen er gewoon heel erg aan moet wennen waaronder ik ook, want zoals ik al aangaf hierboven is het weer iets waarmee je rekening moet houden en plek in je schuur inneemt en dan weer moet inleveren. Dat is voor mij de reden waarom ik op dit moment nu nog zeg please don't do this :D
Het is een noodzakelijk kwaad, althans zo sta ik erin. Blijkbaar zijn we gezamenlijk (burgers en bedrijven) niet in staat om te zorgen dat er geen tonnen aan blik in de natuur terecht komen. Ja... de goeden lijden onder de kwaden. Maar dat is met zoveel dingen.... Persoonlijk drink ik amper uit blikjes. Het speciaal biertje daargelaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 22:21
mathy_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:29:
Lekker Hollands gezeur dat over statiegeld.
Prima dat we niet altijd direct mee lopen met wat er gevraagd wordt.

Het is inderdaad even wennen om je blikje niet fijn te knijpen als hij op is, maar dat leer je vanzelf af. Of niet dan kost het je 15 cent per blikje extra.

Als je sowieso meer dan 1 of 2 blikjes gebruikt op een dag moet je sowieso eens naar je voeding gaan kijken;)

Daarnaast dat het een smeerboel zou worden. IN Duitsland is het gewoon schoon bij de automaten. Als het wel smerig wordt, ligt dan echt aan de gebruikers. Of zijn wij Hollanders zo smerig dat dit al zeker is?

En over de blikjes bier op straat in Ams, het zijn de mensen uit de provincie die denken alles te kunnen maken omdat hun buurman niet over hun schouders mee kijkt en hun kan verklikken bij hun ouders.
Nederlanders geen Hollanders en ja blikjes opsparen voor de wekelijkse boodschap is smerig, vooral in de zomer vanwege de insecten die daar op af komen.
Ben je trouwens alleen? met een gezin drink je wel meer dan 1 blikje.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjantje72 op 31-03-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
Arjantje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:19:
[...]

Nederlanders geen Hollanders en ja blikjes opsparen voor de wekelijkse boodschap is smerig, vooral in de zomer vanwege de insecten die daar op af komen.
Ben je trouwens alleen? met een gezin drink je wel meer dan 1 blikje.
Pardon, ik heb een tijd geleefd in een land waar er geen ander woord in de taal is dan Hollander.
Maar Nederlanders gaan er een smeer boel van maken?
Al die Duitsers hebben allemaal overlast van fruitvliegjes? Daar is het statiegeld systeem al een tijdje namelijk.

Nee ben net een gezin, en drinken overdag alleen water, koffie of thee. In de avond wijntje of een biertje (of 2)

M'n kinderen drinken geen blikjes alle 2 nog onder de 8 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:14
Gisteren nog een aantal trays met blikjes ingeslagen, zijn lang genoeg houdbaar.
Die statiegeld maatregel is echt waardeloos, met flesjes heb ik er niet zoveel problemen mee omdat je die weer kan afsluiten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33

defiant

Moderator General Chat
Imho is het probleem dat er 2 afvalstromen zijn: huiselijk gebruik en daarbuiten. De meeste problemen met blikjes komen door gebruik buitenshuis. Het statiegeld wordt ingevoerd voor dat laatste.

Echter de afvalstromen voor huiselijk gebruik werken nu eigenlijk al goed en laagdrempelig. Blik kan bij het PMD afval en wordt op die manier al centraal ingezameld en gescheiden. Wat er nu gebeurd is dat recycle drempel weer wordt opgehoogd, in plaats van bijvoorbeeld de PMD container moet er nu extra handelingen worden verricht zowel qua tijd als moeite.

Als er nou geen recycle mogelijkheid was voor blik via huiselijke inzameling, dan zou ik het kunnen begrijpen. Maar nu wordt de PMD route feitelijk opgeven.

Nieuwe oplossingen voor inzameling aan huis worden nu ook moeilijker, aangezien blik nu geld kost. Je zal het blik enigszins moeten beveiligen als je het zou willen laten inzamelen voor geld via een nieuwe dienst. Dan ben je al snel weer gebonden aan bezorgsupermarkten die emballage terugnemen.

Kortom ik snap voor de afstroom buitenshuis dan met deze route kiest, maar ik had graag gewild dat men ook een alternatief hadden verzonnen voor afvalstromen voor huiselijk gebruik

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:00
defiant schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:41:

Als er nou geen recycle mogelijkheid was voor blik via huiselijke inzameling, dan zou ik het kunnen begrijpen. Maar nu wordt de PMD route feitelijk opgeven.
Is dat niet al de trend? In mijn gemeente mag PMD weer vrolijk in de grijze container, omdat nascheiding meer recyclebaar afval oplevert, dan wanneer de inwoners zelf scheiden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
GioStyle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:51:
Is dat niet al de trend? In mijn gemeente mag PMD weer vrolijk in de grijze container, omdat nascheiding meer recyclebaar afval oplevert, dan wanneer de inwoners zelf scheiden...
In mijn gemeente nog niets over gehoord, maar als het recycle resultaat hierdoor beter is, dan is dat natuurlijk prima. Dat scheelt weer een container in de tuin.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
defiant schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:41:

Kortom ik snap voor de afstroom buitenshuis dan met deze route kiest, maar ik had graag gewild dat men ook een alternatief hadden verzonnen voor afvalstromen voor huiselijk gebruik
Helemaal eens met je gedachtegang, maar hoe zou je dat dan in praktijk voor je zien? Een blikje is een blikje, de verkoper kan moeilijk zien waar dat blikje vervolgens geconsumeerd gaat worden toch? Theoretisch zou je bijv kunnen aannemen dat een tray bier of cola niet op straat wordt opgedronken, maar zelfs dan, als iemand een blikje vanuit huis meeneemt naar school en daarna weggooit is het weer uit de huiselijke omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:49
[...]

Tsja, nu al die gemeenten nog waar je per restafvalzak/container betaalt...

Het is al tijden bekend dat nascheiding goekoper en efficienter is, maar toch zijn er nog steeds gemeentes die nu aan voorscheiding beginnen. Waarom? Het geeft de burger het gevoel dat ze een bijdrage aan het afvalprobleem kunnen leveren, en dat lekkere gevoel mag geld kosten :X

Maar goed, dat gaat wat off-topic :)

[...]

zou het apart in kunnen zamelen er voor kunnen zorgen dat mensen minder afval veroorzaken? Hoe minder afval je hebt, hoe minder gedoe met afval scheiden je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:26:
Helemaal eens met je gedachtegang, maar hoe zou je dat dan in praktijk voor je zien? Een blikje is een blikje, de verkoper kan moeilijk zien waar dat blikje vervolgens geconsumeerd gaat worden toch? Theoretisch zou je bijv kunnen aannemen dat een tray bier of cola niet op straat wordt opgedronken, maar zelfs dan, als iemand een blikje vanuit huis meeneemt naar school en daarna weggooit is het weer uit de huiselijke omgeving.
Je kan niet alles tegenhouden natuurlijk, maar je zou bijvoorbeeld een tray met blikjes kunnen maken die zelf geen barcode heeft zodat je die niet individueel kan afrekenen en dus altijd de tray moet meenemen. En dan evalueren of dat werkt, d.w.z. onderzoeken hoeveel die op straat en in de natuur terecht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 22:21
mathy_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Pardon, ik heb een tijd geleefd waar er geen ander woord in de taal is dan Hollander.
Al die Duitsers hebben allemaal overlast van fruitvliegjes? Daar is het statiegeld systeem al een tijdje namelijk.

Nee ben net een gezin, en drinken overdag alleen water, koffie of thee. In de avond wijntje of een biertje (of 2)

Welke tijd was dat dan? Die heeft nooit bestaan...

Dus elke avond wijn of bier is beter dan een blikje sinas/cola zonder suiker? ;)

Ik weet het ook niet maar het is toch denkbaar dat "lege"blikjes, die je bewaard/opspaart in de zomer wat insecten aantrekt? (blikjes zijn nooit helemaal leeg en niet afsluitbaar)
Wat Duitsland doet interesseert me niet zoveel.

Hoe dan ook, voor mij werkt het wel: ik koop dus gewoon minder blikjes en zie het gewoon als en prijsstijging en gooi dat ene blikje gewoon nog steeds bij het MDF, dat ga ik echt niet in de schuur bewaren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:56
mathy_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Pardon, ik heb een tijd geleefd waar er geen ander woord in de taal is dan Hollander.

Jij komt uit 1783 ofzo? Het Koninkrijk der Nederlanden is opgericht in 1815. Hoe denk je dat ze die mensen noemden? |:(

Mensen die een aantal blikjes fris drinken zijn niet netjes? (maar iemand die elke avond wijn of bier drinkt wel natuurlijk) ;( Leef je echt in zo'n bubbel?
het zijn de mensen uit de provincie die denken alles te kunnen maken omdat hun buurman niet over hun schouders mee kijkt en hun kan verklikken bij hun ouders.
Aha, ja dus. "de mensen uit de provincie" ;(

Dat Holland/Nederland verhaal is ook puur racisme, of niet soms?

OT, het probleem voor mij met deze statiegeld verpakkingen is dat het gewoon onhandig is als je onderweg bent, waar die verpakkingen nou net op gericht zijn natuurlijk. Voor thuis, geen enkel probleem, hartstikke prima. En minder afval op straat, helemaal super natuurlijk.

Maar als je nu onderweg bent, kost het je of gewoon 15ct extra, of je moet de hele dag voorzichtig met een blikje rondlopen. Want als hij kreukelt kan je hem alsnog weg gooien. Dat begint toch wel een beetje idioot te worden als je het mij vraagt. Er zijn ook geen goede alternatieven. Als je onderweg iets wil drinken heb je 2 keuzes, nu beide met statiegeld. Flesjes valt nog wel mee, die kan je ook weer dicht draaien, en die zijn ook niet zo kwetsbaar. Al is het nog onhandig natuurlijk. Maar wie gaat er nou met een blikje rondlopen als ze nog 2 uur moeten reizen oid?

Maar dan zal ik ook wel punten aan het herhalen zijn die al 100x gezegd zijn, heb niet het hele topic gelezen. :P

Wat mij betreft is het tijd dat je gewoon zelf met een hervulbare fles komt, en die dan gewoon voor je gevuld wordt. Word in andere landen volgens mij ook al gedaan met andere producten.

[ Voor 64% gewijzigd door WEBGAMING op 01-04-2023 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:56
Valorian schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:26:
[...]

Als je een flesje of blikje koopt op een station bijvoorbeeld, daar geen statiegeld op zetten. Maar dan word het natuurlijk ook wel een wassen neus, want dan zal er alsnog wel een hoop op straat belanden.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 01-04-2023 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
Een tijd in een land moest het zijn, maar lekker vel zijn jullie. Succes met het statiegeld op de blikjes. Gaat toch niet anders meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:54

Honesty

kattenneus!

Hoewel ik nooit blikjes drink(onderweg drink ik soms een pet flesje frisdrank maar nog liever mijn dopper) vind ik het ook niet zo'n leuke maatregel, maar blijkbaar door het zwerfafval is het nodig. Alleen op vakantie(camping) nam ik weleens een tray bier mee, maar dat wordt nu net zo makkelijk een kratje.
Wat sommige bierbrouwers doen is natuurlijk wel godsgeklaagd, dat ze zich niet aan de regels houden omdat ze geen tijd genoeg hebben

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mathy_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 07:42:
Een tijd in een land moest het zijn, maar lekker vel zijn jullie. Succes met het statiegeld op de blikjes. Gaat toch niet anders meer worden.
Gaat juist wel anders worden. Ik koop geen blik meer, dus het wordt voor mij heel anders. Ben benieuwd wat er voor in de plaats gaat komen vanuit de producenten. Voor bier ga ik weer naar glas en frisdrank in 0,5l PET koop ik al lang niet meer. Waar ik voor 0,5l PET nog wel een uitzondering zou willen maken onderweg, ga ik dat voor blik zeker niet doen. Dan hou je je blikje maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Coach4All schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Ik ook niet, geef ze mee aan de picnic/ah/jumbo bezorger en krijg m'n geld weer terug....
Zelfs dat ga ik niet eens doen. Thuis drinken wij niet uit blik en Jumbo komt hem vast onderweg niet ophalen. ;)

Enige blik in huis was bier. Dat wordt nu weer glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:28
Honesty schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:12:
Hoewel ik nooit blikjes drink(onderweg drink ik soms een pet flesje frisdrank maar nog liever mijn dopper) vind ik het ook niet zo'n leuke maatregel, maar blijkbaar door het zwerfafval is het nodig. Alleen op vakantie(camping) nam ik weleens een tray bier mee, maar dat wordt nu net zo makkelijk een kratje.
Wat sommige bierbrouwers doen is natuurlijk wel godsgeklaagd, dat ze zich niet aan de regels houden omdat ze geen tijd genoeg hebben te laat begonnen zijn
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik heb voor de verandering eens op zwerfafval gelet onder het fietsen, en van de grofweg 50 stuks die ik tegenkwam, waren er welgeteld 2 blikjes. En dan heb ik kauwgom (zeg 10.000 stuks) en peuken (honderden) maar niet meegeteld.
Lekkere symboolpolitiek dus weer, opgedrongen door een zeer klein clubje mensen wat graag voor de rest wil bepalen wat ze doen. Er liggen letterlijk meer aanstekers dan blikjes op straat.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 01-04-2023 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:01:
[...]

Zelfs dat ga ik niet eens doen. Thuis drinken wij niet uit blik en Jumbo komt hem vast onderweg niet ophalen. ;)

Enige blik in huis was bier. Dat wordt nu weer glas.
Waarom drink je thuis blik uit bier eigenlijk? Zomaar even een geinteresseerde vraag.
Pagina: 1 ... 6 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.