The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Op reis? Want je bent afvaltoerist oid?RemcoDelft schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:09:
[...]
En als ieder blikje in een plastic zakje gaat tegen lekken, is je milieuwinst aardig verdwenen. Net zoals mijn restafval nu in 3 vuilniszakken gaat voordat ik het in de auto zet om ermee op reis (!) te gaan om er vanaf te komen. In luier-tijd kostte dat 6 kg plastic per jaar extra, om het over de benzine nog maar niet te hebben.
Die oranje bakken of PMD containers of wat voor oplossing dan ook bestaat lang niet overal. Hier gaat alles in restafval en scheiden ze het bij de verwerker (die zeggen dat beter te kunnen dan de consument).Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:06:
[...]
Daarvoor hebben we de PMD bak uitgevonden, om die afvalstroom te scheiden van "rest". Hier zijn het de oranje bakken, die aan dezelfde beugel hangen als de antraciete bakken voor rest. Ik heb zelfs een grote variant van die oranje bak in mijn achtertuin staan, om dat thuis ook te kunnen doen.
Het is gewoon cashen. Zeker bij de blikjes gaat een hoop statiegeld verdampen en dat kan iemand dan mooi in z'n zak stoppen.
Andersom is lekkerder.stylezzz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:08:
[...]
Waarom drink je thuis blik uit bier eigenlijk? Zomaar even een geinteresseerde vraag.

Anoniem: 39993
Gemak en lage voorraad. Ik wil geen losse flessen in huis hebben. Nu neem ik dus weer meer op voorraad (kratje).stylezzz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:08:
[...]
Waarom drink je thuis blik uit bier eigenlijk? Zomaar even een geinteresseerde vraag.
Wat houd je tegen om 6-packs met flesjes te kopen?Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:14:
[...]
Gemak en lage voorraad. Ik wil geen losse flessen in huis hebben. Nu neem ik dus weer meer op voorraad (kratje).
No way, waarom? Teveel moeite?Dwarlorf schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:09:
Tja als 'fervent' blikjes gebruiker ben ik hier niet blij mee. Een extra belasting van 15 cent want no way dat ik blikjes ga inleveren.
The devil is in the details.
Zo lust ik er ook nog wel een paar. Met deze instelling zouden we ook geen statiegeld op kleine petflessen en grotere petflessen hebben.RemcoDelft schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:05:
Ik heb voor de verandering eens op zwerfafval gelet onder het fietsen, en van de grofweg 50 stuks die ik tegenkwam, waren er welgeteld 2 blikjes. En dan heb ik kauwgom (zeg 10.000 stuks) en peuken (honderden) maar niet meegeteld.
Lekkere symboolpolitiek dus weer, opgedrongen door een zeer klein clubje mensen wat graag voor de rest wil bepalen wat ze doen. Er liggen letterlijk meer aanstekers dan blikjes op straat.
Maar ik ben het met je eens dat kauwgom en peuken ook niet ok zijn. Ik heb wel een oplossing: per 1 april alleen nog maar peuken en kauwgom toestaan die binnen een maand biologisch afbreken. Dan hebben producenten nog 2 jaar om alternatieven te bedenken.
Ff klein stukje frustratie uiten en kwijt raken.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Jeetje wat een onrecht de arme burger weer aangedaan wordt. Je zou er een instagram account over moeten beginnen.RemcoDelft schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:05:
Ik heb voor de verandering eens op zwerfafval gelet onder het fietsen, en van de grofweg 50 stuks die ik tegenkwam, waren er welgeteld 2 blikjes. En dan heb ik kauwgom (zeg 10.000 stuks) en peuken (honderden) maar niet meegeteld.
Lekkere symboolpolitiek dus weer, opgedrongen door een zeer klein clubje mensen wat graag voor de rest wil bepalen wat ze doen. Er liggen letterlijk meer aanstekers dan blikjes op straat.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Omdat je dan alsnog losse flesjes in de kast hebt staan zodra je er 2 uit haalt om koud te zetten. Ik wil zo weinig mogelijk losse glazen flesjes in de kast. Vallen makkelijk om en dat gaat bij ons gegarandeerd zo nu en dan fout. Dan liever een kratje in de schuur.Joris748 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:20:
[...]
Wat houd je tegen om 6-packs met flesjes te kopen?
Maar heb net een paar blikjes bier gekocht. Geen statiegeld betaald.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-04-2023 09:54 ]
Wat is het gemak van een blikje boven een flesje? (Thuis)Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:14:
[...]
Gemak en lage voorraad. Ik wil geen losse flessen in huis hebben. Nu neem ik dus weer meer op voorraad (kratje).
Persoonlijk heb ik altijd fles in huis. Zelfs op een feestje haal ik een paar kratjes. De enkele keer dat ik een blikje drink is als het een sporadische IPA is, of als we ergens met wat vrienden aan het klussen zijn. (Traytjes fris)
Oh wacht je beantwoord het hierboven al. Blik kan meteen in de prullenbak, en flesjes moet je opslaan.
[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 01-04-2023 09:57 ]
PET-flessen zit wat meer in dan blikjes, en heb ik er dus minder van nodig. Daarnaast zit er een dop op zodat ze niet wegrotten als ze leeg zijn.stylezzz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:19:
Stond je er in 1991 hetzelfde in toen het statiegeld op PET flessen werd ingevoerd?
Eh, ja, een blikje met inhoud (die ik wil opfrinken) wil ik graag naar huis slepen. Liever dan dezelfde inhoud in een fles die tig keer zo zwaar isAnoniem: 374460 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:22:
de andere helft gaat niet slepen met blikjes terug naar de super (naar huis slepen was ook geen probleem)

D'r zit wel meer dan suiker of alcohol in blijkes, he?mathy_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:29:
Als je sowieso meer dan 1 of 2 blikjes gebruikt op een dag moet je sowieso eens naar je voeding gaan kijken;)
Of is mijn 0.0 opeens gezonder uit een flesje volgens jou?
Ik kan het niet beantwoorden voor degene aan wie het vraagt, maar ik sleep liever niet met een kilo glas in plaats van 60 gram blik voor hetzelfde sixpack.stylezzz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:08:
Een hoop praktische bezwaren. Maar wat word die mix aan emballage nou dadelijk die je terug mag brengen naar de winkel. Bij mij persoonlijk is het al 90% PET flessen, en dan nog een paar flesjes bier die ik in het weekend nuttig. Hier zouden dan nog een paar verdwaalde blikjes bijkomen. Thats all. Zit er nu zon gigantisch verschil in ons consumptiegedrag dat jij met kilo's glas en blik over straat gaat en amper PET? Of zie ik dat verkeerd?Dido schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:26:
[...]
PET-flessen zit wat meer in dan blikjes, en heb ik er dus minder van nodig. Daarnaast zit er een dop op zodat ze niet wegrotten als ze leeg zijn.
[...]
Eh, ja, een blikje met inhoud (die ik wil opfrinken) wil ik graag naar huis slepen. Liever dan dezelfde inhoud in een fles die tig keer zo zwaar is
[...]
D'r zit wel meer dan suiker of alcohol in blijkes, he?
Of is mijn 0.0 opeens gezonder uit een flesje volgens jou?
[...]
Ik kan het niet beantwoorden voor degene aan wie het vraagt, maar ik sleep liever niet met een kilo glas in plaats van 60 gram blik voor hetzelfde sixpack.
Ja, inderdaad. En waarom zouden praktische bezwaren niet gemeld mogen worden?stylezzz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:56:
Een hoop praktische bezwaren.
Mogen we alleen maar idealistisch halelujah zingen zoals bij die vermaledijde kartonnen rietjes?
Hier is het nu 5 of minder PET-flessen per week.Maar wat word die mix aan emballage nou dadelijk die je terug mag brengen naar de winkel. Bij mij persoonlijk is het al 90% PET flessen, en dan nog een paar flesjes bier die ik in het weekend nuttig.
Dat wordt straks 5 PET-flessen en 30 blikjes.
Kilo's glas is niet zo moeilijk. 1 sixpak is al meer dan een kilo glasHier zouden dan nog een paar verdwaalde blikjes bijkomen. Thats all. Zit er nu zon gigantisch verschil in ons consumptiegedrag dat jij met kilo's glas en blik over straat gaat en amper PET? Of zie ik dat verkeerd?
Kilo's blik heb ik niet en ga ik niet hebben. Maar met z'n tweeen drinken we een sixpack of 5 per week aan alcoholvrij bier weg.
Dus ja, dat zal als consumptiepatroon vast afwijken van de "1 keer in de week de auto volladen met boodschappen"-consument die geen verschil ziet tussen 4 sixpackjes blik van 8 kilo bij elkaar of een krat van bijna 15 kilo.
Natuurlijk mag dat. In een ideale wereld zouden we heel het statiegeldsysteem niet nodig hebben overigens. En laten we het niet gaan hebben over kartonnen rietjes... wat een armoe is dat zeg.Dido schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:07:
[...]
Ja, inderdaad. En waarom zouden praktische bezwaren niet gemeld mogen worden?
Mogen we alleen maar idealistisch halelujah zingen zoals bij die vermaledijde kartonnen rietjes?
Ja dat is een groot verschil in consumptie inderdaad. Overigens ga ik ook te voet naar de super, zie het als een stukje workoutHier is het nu 5 of minder PET-flessen per week.
Dat wordt straks 5 PET-flessen en 30 blikjes.
[...]
Kilo's glas is niet zo moeilijk. 1 sixpak is al meer dan een kilo glasEn ik ga meestal te voet naar de super. Dus ja, dan maakt uit dat gewicht wel uit.
Kilo's blik heb ik niet en ga ik niet hebben. Maar met z'n tweeen drinken we een sixpack of 5 per week aan alcoholvrij bier weg.
Dus ja, dat zal als consumptiepatroon vast afwijken van de "1 keer in de week de auto volladen met boodschappen"-consument die geen verschil ziet tussen 4 sixpackjes blik van 8 kilo bij elkaar of een krat van bijna 15 kilo.
Je kan het bagataliseren maar voor mensen die uit blikjes drinken die daarna in de prullenbak belanden (niet de doelgroep van deze maatregel dus) is dit gewoon irritant. Hoop van harte dat deze maatregel effect gaat hebben want anders is het een hele dure manier van burger plagen.fsfikke schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:42:
[...]
Jeetje wat een onrecht de arme burger weer aangedaan wordt. Je zou er een instagram account over moeten beginnen.
Duur?Thomas schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:40:
[...]
Je kan het bagataliseren maar voor mensen die uit blikjes drinken die daarna in de prullenbak belanden (niet de doelgroep van deze maatregel dus) is dit gewoon irritant. Hoop van harte dat deze maatregel effect gaat hebben want anders is het een hele dure manier van burger plagen.
Iedereen die de blikjes weer inlevert, kost het geen cent.
Irritant zal het wel zijn, maar duur normaal gesproken niet.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-04-2023 17:44 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Tja, irritant is het zeker. Vooral omdat de blikjes niet zo goed afgesloten kunnen worden als een flesje en dus meer ruiken en lekken.YakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:44:
[...]
Duur?
Irritant zal het wel zijn, maar duur normaal gesproken niet.
Los dat de blikjes hier netjes in de plastic container gaan zoals altijd.
Aan de andere kant zal dit er misschien wel voor zorgen dat weer meer mensen uit een hervulbare fles water gaan drinken in plaats van een frisdrank blikje :-)
Weer een extra inname apparaat van duizenden euro’s op tienduizenden plekken. Het effect moet zijn minder zwerfafval, ik hoop dus dat dat lukt en tegen elkaar opweegt.YakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:44:
[...]
Duur?
De automaat staat er al toch?Thomas schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:46:
[...]
Weer een extra inname apparaat van duizenden euro’s op tienduizenden plekken. Het effect moet zijn minder zwerfafval, ik hoop dus dat dat lukt en tegen elkaar opweegt.
Software update pushen en klaar?
Of komen er losse automaten bij?
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 02-04-2023 17:48 ]
PSN
Er komen losse automaten bijYakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:47:
[...]
De automaat staat er al toch?
Software update pushen en klaar?
Of komen er losse automaten bij?
De flessenautomaat leest ook blikjes in hoor. Geen nieuw apparaat voor nodig verder.Thomas schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:46:
[...]
Weer een extra inname apparaat van duizenden euro’s op tienduizenden plekken. Het effect moet zijn minder zwerfafval, ik hoop dus dat dat lukt en tegen elkaar opweegt.
Virussen? Scan ze hier!
Zo’n apparaat zal best een blikje kunnen lezen, maar ik zie in de plaatselijke supermarkten nieuwe separate systemen staan. Het idee is bij mijn weten dat de blikjes worden geplet (in de supermarkt). De sorteerder die achter een flesseninnamepunt staat is niet geschikt voor blikjes.wildhagen schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:49:
[...]
De flessenautomaat leest ook blikjes in hoor. Geen nieuw apparaat voor nodig verder.
Zie ook Trouw.
[ Voor 18% gewijzigd door Thomas op 02-04-2023 17:53 ]
Een flesje/blikje kan je prima eerst met water omspoelen en thuis opruimen.
*knip* s.v.p. geen stroman aanvallen, nu ontspoort het topic.
[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 02-04-2023 23:10 ]
Afval afwassen met drinkwater, wat een geniaal idee!aljooge schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:11:
[...]
Een flesje/blikje kan je prima eerst met water omspoelen en thuis opruimen.
Maar eens Bavaria aanschrijven of ze ook in fles komen.
https://www.jumbo.com/pro...-blik-6-x-330ml-134888PAK
Deze drink ik vooral.
Fles limonade halen, is toch hetzelfde.Ryur schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:55:
Hmm.. mijn favoriete "bier" (ik drink vooral van die 0,0% fruitbiertjes) is alleen in blik beschikbaar
Maar eens Bavaria aanschrijven of ze ook in fles komen.
https://www.jumbo.com/pro...-blik-6-x-330ml-134888PAK
Deze drink ik vooral.
Maar als je die blikjes gewoon thuis drinkt, is het toch niet zo'n probleem?
Zou je wel zeggen jaWEBGAMING schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:00:
[...]
Fles limonade halen, is toch hetzelfde.![]()
Maar als je die blikjes gewoon thuis drinkt, is het toch niet zo'n probleem?
Ik drink die blikjes alleen maar thuis, maar ik moet die blikjes dan ergens kunnen opslaan (zonder fruitvliegjes). Terwijl flesjes kan ik makkelijker afsluiten
Heb nu vooral de blikjes omdat ze en alleen daarin leverbaar zijn en ik ze gewoon kan crushen en bij het plastic kan gooien.
Ik heb eigenlijk ook zo'n vermoeden dat er binnen no time dekseltjes voor drinkblikjes op de markt komen. (en misschien bestaat dat ook al wel) Voor katten en hondenvoer blikjes heb je ook dekseltjes. Als je die wat kleiner maakt passen ze ook op blikjes drinken.
Die deksels bestaan letterlijk al vele jaren. Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...5-stuks/9200000096284764/WEBGAMING schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:08:
Ik heb eigenlijk ook zo'n vermoeden dat er binnen no time dekseltjes voor drinkblikjes op de markt komen. (en misschien bestaat dat ook al wel) Voor katten en hondenvoer blikjes heb je ook dekseltjes. Als je die wat kleiner maakt passen ze ook op blikjes drinken.
Virussen? Scan ze hier!
Blijkbaar is er ook geen schaamte om die enorme hoeveelheden te kopenaljooge schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:41:
[...]
We wilden een vriendelijker tweakers. Ik vind dat mijn opmerking dat sommigen hier niet met met veel emballage naar de supermarkt durven omdat ze bang zijn een bekende te komen best ontopic en hout slaat. Ik vind dat je nu erg op de man speelt in plaats van dat je reageert op inhoud. Met dit soort opmerkingen kan je elk onderwerp omlaag halen en hebben we binnenkort geen discussieforum meer vanwege de toon.
Ik sta soms wel eens met verbazing te kijken als mensen enorme hoeveelheden alcohol inslaan.
Ik verbaas me er soms ook over: Aan de andere kant, die mensen kunnen ook een feestje geven en daar een paar kratjes bier voor inslaan, zonder dat ze zelf overmatig gebruiken, of wel een keertje een avondje uit hun dak gaan. Dus over wat ze in hun boodschappen karretje stoppen geen waardeoordeel. Uiteraard ook een groep die gewoon koopt waar die zin in heeft.Joris748 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:15:
[...]
Blijkbaar is er ook geen schaamte om die enorme hoeveelheden te kopen
Ik sta soms wel eens met verbazing te kijken als mensen enorme hoeveelheden alcohol inslaan.
Aan de andere kant is er ook een categorie die veel drinkt en hun gedrag aan alle kanten stiekem camoufleert. Die verstoppen thuis letterlijk de alcohol op de meest bizarre plaatsen en inkopen gaan doen in meerdere supermarkten, zodat het niet opvalt voor de buitenwereld. Cijfers zijn hier niet van, maar feit is dat sommige veel gebruikers er bedreven in zijn hun drinkgedrag te verbergen. Dan komt het statiegeld slecht uit, want een zak blikjes verstop je niet zo makkelijk meer en je moet er ook een keertje vanaf. Die groep zal hoogstwaarschijnlijk hun verlies van het statiegeld nemen en alles nog steeds bij het gewone afval deponeren.
Als mensen zich toch eens gewoon met hun eigen leven bezig houden hé. Ik heb nog nooit gekeken naar wat iemand in zijn winkelwagen heeft staan. Laat staan er echt over nagedacht. Soms zie je mensen wel eens lopen met een winkelwagen vol kratjes, zullen ze wel een feestje hebben of iets, denk ik dan. Ik denk niet dat die persoon een alcoholist is ofzo.aljooge schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:53:
[...]
Ik verbaas me er soms ook over: Aan de andere kant, die mensen kunnen ook een feestje geven en daar een paar kratjes bier voor inslaan, zonder dat ze zelf overmatig gebruiken, of wel een keertje een avondje uit hun dak gaan. Dus over wat ze in hun boodschappen karretje stoppen geen waardeoordeel. Uiteraard ook een groep die gewoon koopt waar die zin in heeft.
Aan de andere kant is er ook een categorie die veel drinkt en hun gedrag aan alle kanten stiekem camoufleert. Die verstoppen thuis letterlijk de alcohol op de meest bizarre plaatsen en inkopen gaan doen in meerdere supermarkten, zodat het niet opvalt voor de buitenwereld. Cijfers zijn hier niet van, maar feit is dat sommige veel gebruikers er bedreven in zijn hun drinkgedrag te verbergen. Dan komt het statiegeld slecht uit, want een zak blikjes verstop je niet zo makkelijk meer en je moet er ook een keertje vanaf. Die groep zal hoogstwaarschijnlijk hun verlies van het statiegeld nemen en alles nog steeds bij het gewone afval deponeren.
Het 2e verhaal heb je het wel over daadwerkelijke alcoholisten. Dat gedrag heb je alleen als je een alcoholist bent. Als je een verslaving hebt, doe je wel eens rare dingen. Ik snap ook niet zo goed wat voor punt je nou eigenlijk wil maken. Dat we het statiegeld maar af moeten schaffen voor die arme alcoholisten? Of moeten we met onze plannen voor Nederland uitgebreid rekening houden met een klein percentage alcoholisten in Nederland?
Snap je nou echt niet waarom ze statiegeld zijn gaan heffen? Het zal ze niet zo veel uitmaken of het in het afval beland, of je ze inlevert, als het maar niet op de straat terecht komt.
[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 02-04-2023 22:07 ]
Das dan toch een prima bijvangst? Een extra prijsprikkel voor geheime extreme probleemdrinkers ofzoaljooge schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:53:
[...]
Prima voor de volksgezondheid, net zoals de prijsprikkels op roken.
PSN
Het valt te hopen dat de Inspectie Leefomgeving & Transport hun handhaving ook gaan uitvoeren en niet slechts dreigen. https://www.nu.nl/economi...onder-statiegeldlogo.htmlMetalfreak schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:23:
[...]
Sterker nog, ik begrijp dat winkels ook na 1 april nog hun voorraad mogen verkopen zonder statiegeld. Ik woon in de grensregio met Duitsland waar we hele winkels hebben die draaien op de verkoop van blikjes zonder statiegeld omdat ze dat in Duitsland wel hebben. Die regel resulteert er dan ook in dat ze hele (tijdelijke) magazijnen gevuld hebben met trays blikjes zodat ze nog zo lang mogelijk kunnen verkopen zonder statiegeld.
Ik weet overigens ook niet hoe dat dan gaat, het zijn vaak blikjes van buitenlandse afkomst (bijv. de Cola komt uit Denemarken) en daar zul je niet snel een Nederlands statiegeldlogo op tegenkomen.
Die winkels met voorraden, daar valt weinig tegen te doen. Maar tegen de fabrikanten wel.
Het verrast me wel dat er na 1 april nog restanten mogen worden verkocht trouwens. Ook wel jammer want dan moet ik nog langer wachten totdat hier al die scholieren hun blikken eens zelf gaan opruimen
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Anoniem: 374460
Moeten al die miljoenen blikjes zonder statiegeld logo dan maar vernietigd worden? Goed voor het milieu ook.fonsoy schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:20:
[...]
Het valt te hopen dat de Inspectie Leefomgeving & Transport hun handhaving ook gaan uitvoeren en niet slechts dreigen. https://www.nu.nl/economi...onder-statiegeldlogo.html
Die winkels met voorraden, daar valt weinig tegen te doen. Maar tegen de fabrikanten wel.
Het verrast me wel dat er na 1 april nog restanten mogen worden verkocht trouwens. Ook wel jammer want dan moet ik nog langer wachten totdat hier al die scholieren hun blikken eens zelf gaan opruimen

Ik ben ook benieuwd of import van buitenlandse blikken nu verboden is ja..en ook benieuwd of de jeugd nu hun Red Bull blikjes gaan terugbrengen.. al zal die 15 cent ze niet uitmaken als ze je ziet wat ze voor een normaal blikje al neerleggenfonsoy schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:20:
[...]
Het valt te hopen dat de Inspectie Leefomgeving & Transport hun handhaving ook gaan uitvoeren en niet slechts dreigen. https://www.nu.nl/economi...onder-statiegeldlogo.html
Ze hebben maar liefst 2 jaar gehad om de productie goed te plannen. Dus als ze nu hun processen nog niet op orde hebben of dit op tijd wisten, ja dan moet dat maar.Anoniem: 374460 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:24:
[...]
Moeten al die miljoenen blikjes zonder statiegeld logo dan maar vernietigd worden? Goed voor het milieu ook.
Hier ben ik inderdaad ook heel benieuwd naar. Hier zijn de scholieren nogal beperkt in budget, dus het blijft bij de B-merken energiedrank, en als je daar 3 van die blikjes terugbrengt kan je zo eens een 4e kopen. Misschien trekt dat ze over de streep.Deezers schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:29:
[...]
Ik ben ook benieuwd of import van buitenlandse blikken nu verboden is ja..en ook benieuwd of de jeugd nu hun Red Bull blikjes gaan terugbrengen.. al zal die 15 cent ze niet uitmaken als ze je ziet wat ze voor een normaal blikje al neerleggen
Anders moet de hoeveelheid statiegeld maar verhoogd worden erop. Want het moet wel zijn doel dienen.
Eigenlijk is statiegeld briljant. Ga nog een stapje verder: *knip* s.v.p. de argumentatie niet in het extreme doortrekken zonder onderbouwing. Toon dan ook aan dat de situatie die je schets realistisch is en niet om je punt te maken.YakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:19:
[...]
Das dan toch een prima bijvangst? Een extra prijsprikkel voor geheime extreme probleemdrinkers ofzo
Prima voor de volksgezondheid, net zoals de prijsprikkels op roken.
[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 02-04-2023 23:31 ]
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Hey we hebben het over heinekenfonsoy schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:20:
[...]
Overigens na een kleine n=1 controle hier bij de lokale ah kwam ik al tot de conclusie dat de eerste blikjes enerydrink al 'om' zijn. Gaat toch sneller als verwacht....
Bah, het Nu-artikel bevestigt maar weer dat het een simpele centenkwestie is. Producenten, leveranciers of verkopers zouden ook maar eens omzet mislopenfonsoy schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:20:
[...]

overigens ga ik denk wel terug naar meer Soda stream producten.
[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 03-04-2023 08:10 ]
Daarnaast weet toch ook gewoon iedere supermarkt hoeveel blikken bier ze verkopen per dag? Ieder product wordt individueel getracked middels de barcode en zowaar nog op naam van de klant middels de bonuskaart. Wat dat betreft zou ook de voorraad bij supermarkten geen excuus mogen zijn zoveel informatie zij hebben om het op de dat precies te kunnen berekenen.
Je moet voor de schrik eens een gemiddelde verpakking koekjes/ lekkernijen uit een Oriental supermarkt openen. Plastic verwikkeld in plastic verwikkeld in plastic verwikkeld in plasticfonsoy schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:39:
Vorige week was ik voor Nederland Schoon aan het afvalprikken in de buurt. En wat vond ik naast alle blikken zo veel? De verpakking van "Kinder Bueno". Dat is een plastic wikkel met daarin twee reepjes, en die zijn per stuk ook weer in cellofaan verpakt. Behoorlijk onnodig om dat zo te doen, en blijkbaar wordt er ook nog eens veel in de natuur gegooid van ..... Dus hopelijk valt er daar na de blikverpakkingen ook wat aan al dat plastic te doen.

Overigens snap ik niet dat Pringles nog geen duurzamere verpakking heeft. Als ik mij niet vergis staat zij in de top van het de minst recyclebare verpakking, omdat er zoveel verschillende materialen in zo'n tube zitten.
Dat wordt toch ook niet gevraagd? Maar zo'n verandering kan met een beetje goede wil best binnen een week doorgevoerd worden. Ja, dat kan betekenen dat er even wat minder omzet is, of dat er misschien een paar dagen een bepaald product niet leverbaar is.Anoniem: 374460 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:10:
Tja, maar dan nog kan je niet tot op de minuut genoeg blikjes maken dat de laatste zonder statiegeld 31 maart 23:59 verkocht wordt. Om dan alles wat er nog op dc's staat en in winkels dan maar te vernietigen is natuurlijk van de zotte. Kan gewoon opgedronken worden toch. Of is dat goed voor het milieu?
Maar we vinden maar 1 ding belangrijk: geld, de rest is ondergeschikt.
Heeft misschien ook weer met andere wetgeving te maken. Mag je voedingsmiddelen überhaupt enkel in papier verpakken?HollovVpo1nt schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:16:
[...]
Overigens snap ik niet dat Pringles nog geen duurzamere verpakking heeft. Als ik mij niet vergis staat zij in de top van het de minst recyclebare verpakking, omdat er zoveel verschillende materialen in zo'n tube zitten.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik weet niet waarom je doet alsof wordt opgeroepen om voorraad te vernietigen, Heineken blijft gewoon nieuwe blikjes zonder statiegeld produceren tot ver in volgende maand terwijl dit niet mag:Anoniem: 374460 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:10:
Tja, maar dan nog kan je niet tot op de minuut genoeg blikjes maken dat de laatste zonder statiegeld 31 maart 23:59 verkocht wordt. Om dan alles wat er nog op dc's staat en in winkels dan maar te vernietigen is natuurlijk van de zotte. Kan gewoon opgedronken worden toch. Of is dat goed voor het milieu?
Na decennialang vertragen willen ze het nog steeds gewoon zo lang mogelijk uitstellen met een zielig verhaaltje over hoe moeilijk het is om zich aan de wet te houden (Lees: ze verwachten dat de boete goedkoper is dan het omzetverlies).Heineken wil de blikken zonder statiegeldlogo blijven maken totdat het laatste merk begin mei is aangepast
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 03-04-2023 11:33 ]
Sorry hoor.... Gewoon lekker wat roepen terwijl je nul kennis hebt hoe dit soort overschakelingen in de praktijk werken. Je werkt zeker bij de ILT die dit soort domme statements ook gewoon in de media roept terwijl ze gewoon weten dat ze hier niet tegen gaan en kunnen optredenfsfikke schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:26:
[...]
Na decennialang vertragen willen ze het nog steeds gewoon zo lang mogelijk uitstellen met een zielig verhaaltje over hoe moeilijk het is om zich aan de wet te houden.

Het begint er al mee dat de introductiedatum een aantal keer is uitgesteld. Zelfs redelijk recent nog van 1/1 naar 1/4. Daar kan je als fabrikant/producent natuurlijk niet tegenaan plannen.
Blijkbaar is er ook nul kennis over het logistieke proces en doorlooptijden die nodig zijn om bij dit soort grote producenten een grote voorraad blik tijdig te leveren zodat ze gewoon fatsoenlijk door kunnen produceren. Vernietigen van zo'n voorraad omdat de overheid "ineens" 1 april roept is natuurlijk ook totale onzin.
En dan ook nog de situatie dat je niet voor 1/4 blik met statiegeld logo in de winkel kan hebben omdat er dan nog niet voor betaald mag worden. Terwijl de omgekeerde situatie normaal is waarbij er ook na 1/4 nog veel blik zonder statiegeld logo te koop zal zijn omdat winkels hun voorraad natuurlijk ook niet gaan vernietigen en zo'n scenario ook gewoon is bedacht en toegestaan.
Helemaal geen issue dus dat er na 1/4 nog wat blikjes geproduceerd worden zonder statiegeld logo. Gaat in het totaal helemaal nergens over. Zeker niet als je weet dat vele handelaren gewoon grote voorraden hebben aangelegd zodat ze nog minstens het hele jaar zonder statiegeld kunnen verkopen....
De regeling is er nu gewoon per 1/4, met nog een forse voorraad oud blik. Die <1% productie van nog oud blik tussen 1/4 en 1/6 gaat daar helemaal niets voor betekenen.
En laten we vooral focussen op Red Bull las ik. Zo'n 30% van al het blik wat moet worden opgeruimd is van hen.... de rest zoals Heineken is klein bier.
[ Voor 15% gewijzigd door CirclDigital op 03-04-2023 11:53 ]
appels zie ik regelmatig in een kartonnetje 🤷♂️alexbl69 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:03:
[...]
Heeft misschien ook weer met andere wetgeving te maken. Mag je voedingsmiddelen überhaupt enkel in papier verpakken?
ora et labora
Het verrast me wel dat er na 1 april nog restanten mogen worden verkocht trouwens. in een post van @fonsoyfsfikke schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:26:
[...]
Ik weet niet waarom je doet alsof wordt opgeroepen om voorraad te vernietigen, Heineken blijft gewoon nieuwe blikjes zonder statiegeld produceren tot ver in volgende maand terwijl dit niet mag:
[...]
Na decennialang vertragen willen ze het nog steeds gewoon zo lang mogelijk uitstellen met een zielig verhaaltje over hoe moeilijk het is om zich aan de wet te houden (Lees: ze verwachten dat de boete goedkoper is dan het omzetverlies).
Je had het logischer gevonden om alles te laten wegspoelen in het riool?Anoniem: 374460 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:23:
[...]
Het verrast me wel dat er na 1 april nog restanten mogen worden verkocht trouwens. in een post van @fonsoy
OT: Is er al duidelijkheid over de Deense etc. blikjes frisdrank?
Leuke woordspeling... klein bierCirclDigital schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:38:
[...]
Sorry hoor.... Gewoon lekker wat roepen terwijl je nul kennis hebt hoe dit soort overschakelingen in de praktijk werken. Je werkt zeker bij de ILT die dit soort domme statements ook gewoon in de media roept terwijl ze gewoon weten dat ze hier niet tegen gaan en kunnen optreden. Er staat gewoon een overgangsperiode van 3 maanden voor de omschakeling.....
Het begint er al mee dat de introductiedatum een aantal keer is uitgesteld. Zelfs redelijk recent nog van 1/1 naar 1/4. Daar kan je als fabrikant/producent natuurlijk niet tegenaan plannen.
Blijkbaar is er ook nul kennis over het logistieke proces en doorlooptijden die nodig zijn om bij dit soort grote producenten een grote voorraad blik tijdig te leveren zodat ze gewoon fatsoenlijk door kunnen produceren. Vernietigen van zo'n voorraad omdat de overheid "ineens" 1 april roept is natuurlijk ook totale onzin.
En dan ook nog de situatie dat je niet voor 1/4 blik met statiegeld logo in de winkel kan hebben omdat er dan nog niet voor betaald mag worden. Terwijl de omgekeerde situatie normaal is waarbij er ook na 1/4 nog veel blik zonder statiegeld logo te koop zal zijn omdat winkels hun voorraad natuurlijk ook niet gaan vernietigen en zo'n scenario ook gewoon is bedacht en toegestaan.
Helemaal geen issue dus dat er na 1/4 nog wat blikjes geproduceerd worden zonder statiegeld logo. Gaat in het totaal helemaal nergens over. Zeker niet als je weet dat vele handelaren gewoon grote voorraden hebben aangelegd zodat ze nog minstens het hele jaar zonder statiegeld kunnen verkopen....
De regeling is er nu gewoon per 1/4, met nog een forse voorraad oud blik. Die <1% productie van nog oud blik tussen 1/4 en 1/6 gaat daar helemaal niets voor betekenen.
En laten we vooral focussen op Red Bull las ik. Zo'n 30% van al het blik wat moet worden opgeruimd is van hen.... de rest zoals Heineken is klein bier.
Nee het is niet netjes van heineken, maar goed het is nou eenmaal een smerig bedrijf... behalve door de lokale zwerver, komen er niet zo heel veel bierblikken in het milieu. Althans, relatief veel minder als energy drink.
Ik neem aan dat dit verboden is? Het was immers ook niet toegstaan om potten pindakaas (dacht ik) uit duitsland in nederland te verkopen omdat die goedkoper waren.dehardstyler schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:39:
[...]
Je had het logischer gevonden om alles te laten wegspoelen in het riool?
OT: Is er al duidelijkheid over de Deense etc. blikjes frisdrank?
Als energy drink die 30% zijn waar je zo op focust ben ik wel benieuwd wat die overige 70% behelst dan.stylezzz schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:48:
[...]
Leuke woordspeling... klein bier
Nee het is niet netjes van heineken, maar goed het is nou eenmaal een smerig bedrijf... behalve door de lokale zwerver, komen er niet zo heel veel bierblikken in het milieu. Althans, relatief veel minder als energy drink.
Want bierblikken kom je ook regelmatig tegen langs de weg en in de natuur.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als dat zo zou zijn, dan kan de Action de drogisterijafdeling wel sluiten.stylezzz schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:49:
[...]
Ik neem aan dat dit verboden is? Het was immers ook niet toegstaan om potten pindakaas (dacht ik) uit duitsland in nederland te verkopen omdat die goedkoper waren.
Dat komt allemaal uit het buitenland met een mooie Nederlandse inhoudssticker erover heen geplakt.
Zou ook raar zijn als 1 Europa toch? Er is binnen Europa vrije handel mogelijk, alleen of dat ook voor dit soort zaken opgaat?
Het zou wel een mooie loophole zijn als de Deense blikjes nog gewoon mogen, dus blij zal de overheid er niet van worden.
Dat betekent niet dat je ze niet bij de Duitse Aldi mag halen of per post hiernaartoe mag laten sturen als particulier.stylezzz schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:49:
[...]
Ik neem aan dat dit verboden is? Het was immers ook niet toegstaan om potten pindakaas (dacht ik) uit duitsland in nederland te verkopen omdat die goedkoper waren.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik heb geen cijfer genoemd, laat staan ontkent dat er bierblikken in de natuur komen. Ik bedoelde enkel te zeggen dat het grootste effect (blikken in het milieu) zal komen van energydrink. Dat meneer heineken de cijfers deze maand nog wat wil oppoetsen door wat extra blikjes zonder statiegeld te produceren is misschien niet netjes... maar van relatief minder effect.LordSinclair schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:54:
[...]
Als energy drink die 30% zijn waar je zo op focust ben ik wel benieuwd wat die overige 70% behelst dan.
Want bierblikken kom je ook regelmatig tegen langs de weg en in de natuur.
Eh, per post? Je moet wel een enorme bulk-order plaatsen als particulier om dan te besparen op statiegeld lijkt mij. Per 20kg postpakket bespaar je dan misschien 6-9 euro statiegeld. Dat lijkt mij niet echt uitkunnen qua verzendkosten, nog maar los van het gedoe eromheen. Of begrijp ik je wellicht verkeerd?Stoney3K schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:57:
[...]
Dat betekent niet dat je ze niet bij de Duitse Aldi mag halen of per post hiernaartoe mag laten sturen als particulier.
Ik meen dat er nog iets anders speelt bij dranken ook alcoholvrije dranken, de Douane/Belastingdienst speelt daar namelijk ook nog een rol met accijnzen, waarschijnlijk vanaf bepaalde hoeveelheden.dehardstyler schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:54:
[...]
Als dat zo zou zijn, dan kan de Action de drogisterijafdeling wel sluiten.![]()
Dat komt allemaal uit het buitenland met een mooie Nederlandse inhoudssticker erover heen geplakt.
Zou ook raar zijn als 1 Europa toch? Er is binnen Europa vrije handel mogelijk, alleen of dat ook voor dit soort zaken opgaat?
Het zou wel een mooie loophole zijn als de Deense blikjes nog gewoon mogen, dus blij zal de overheid er niet van worden.
Echter ik snap het hele probleem met partijen als Heineken niet zo, de Overheid had ook kunnen zeggen per 1 april is iedere blik verpakking statiegeldplichtig, logo of niet en per 1 mei is de verkoop van logoloze blikken verboden. Dan pak je misschien wat verlies in misgelopen statiegeld die je wel uitbetaald, maar er wordt gratis nog een bak blik uit het milieu gevist. Ondermijn je ook partijen (producenten) die nog even ten koste van het milieu en de concurrent wat extra omzet binnen willen harken.
Maar goed dat zal wel te praktisch gedacht zijn, het is niet alsof de barcodes van het oude blik niet gewoon in de computer stond ofzo.
[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 03-04-2023 13:14 ]
Ach... ik vindt het nogal meevallen dat er nog een paar weken wordt geproduceerd. Het is een fractie van wat er nog aan oude voorraad te verkopen is. En blik vernietigen omdat er geen logo of de oude barcode opstaat is helemaal zinloos in het kader wat de wetgeving wil bereiken.stylezzz schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:48:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door CirclDigital op 03-04-2023 13:36 ]
Beetje onzinnig om voor tientallen zo niet honderden miljoenen aan voorraad te moeten vernietigen die nog in de magazijnen van producenten/groothandels/retailers staat. Je hebt blijkbaar geen idee hoe zo'n productieketen werkt en de hoeveelheden die in zo'n keten zitten. Totale naïviteit om te denken dat je die hoeveelheid in een paar weken wel verkocht kan hebben..... het gaat eerder richting 6-18 maanden voor de bulk van het oude blik.TIGER1125 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:07:
[...]
Echter ik snap het hele probleem met partijen als Heineken niet zo, de Overheid had ook kunnen zeggen per 1 april is iedere blik verpakking statiegeldplichtig, logo of niet en per 1 mei is de verkoop van logoloze blikken verboden. Dan pak je misschien wat verlies in misgelopen statiegeld die je wel uitbetaald,
Ook je voorstel om dan maar statiegeld te gaan geven voor oud blik is natuurlijk totaal onzinnig. Dat gaat over tientallen zo niet honderden miljoenen die dan weglekken en al het blik uit het buitenland waar geen statiegeld opzit komt dan hierheen. Beetje nadenken graag.
En wat maakt het uit, belangrijkste is dat het vanaf nu op termijn allemaal met statiegeld gaat komen en het inleverpercentage hoger gaat worden.
[ Voor 25% gewijzigd door CirclDigital op 03-04-2023 13:32 ]
Dus dan hadden ze al 6 maanden geleden gewoon kunnen beginnen met het produceren van statiegeld-blikjes?CirclDigital schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:29:
[...]
het gaat eerder richting 6-18 maanden voor de bulk van het oude blik.
Het is allemaal mogelijk, maar (net zoals met de "Russia-exit") is de winstmaximalisatie voor Heineken belangrijker.
Elk bedrijf kan dit prima doen.CirclDigital schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:29:
[...]
Beetje onzinnig om voor tientallen zo niet honderden miljoenen aan voorraad te moeten vernietigen die nog in de magazijnen van producenten/groothandels/retailers staat. Je hebt blijkbaar geen idee hoe zo'n productieketen werkt en de hoeveelheden die in zo'n keten zitten. Totale naïviteit om te denken dat je die hoeveelheid in een paar weken wel verkocht kan hebben..... het gaat eerder richting 6-18 maanden voor de bulk van het oude blik.
Ook je voorstel om dan maar statiegeld te gaan geven voor oud blik is natuurlijk totaal onzinnig. Dat gaat over tientallen zo niet honderden miljoenen die dan weglekken en al het blik uit het buitenland waar geen statiegeld opzit komt dan hierheen. Beetje nadenken graag.
En wat maakt het uit, belangrijkste is dat het vanaf nu op termijn allemaal met statiegeld gaat komen en het inleverpercentage hoger gaat worden.
In de pharma gebeurt dit om de haverklap bijvoorbeeld. Dat er op een bepaalde datum een registratie verandert, dan moet er per datum X alles volgens een andere specificatie geproduceerd worden.
Dit is een ordinaire besparing, claimende dat ze incompetent zijn. Alleen trap ik daar niet in.
Lijkt me zeer zinnig, de nieuwe blikjes hebben statiegeld en zullen daardoor minder snel in de natuur terecht komen. Een rol blik wordt als deze niet meer gebruikt mag worden in de fabriek ook wel gerecycled.CirclDigital schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:24:
[...]
Ach... ik vindt het nogal meevallen dat er nog een paar weken wordt geproduceerd. Het is een fractie van wat er nog aan oude voorraad te verkopen is. En blik vernietigen omdat er geen logo of de oude barcode opstaat is helemaal zinloos in het kader wat de wetgeving wil bereiken.
verschrikkelijk kansloos.
-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-
Wat ik begrepen heb is dat distributiecentra sinds 1 april geen nieuwe leveringen zonder statiegeldlogo mogen aannemen. Staande voorraden mogen ze nog wel aan supermarkten distribueren.fsfikke schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:32:
[...]
Dus dan hadden ze al 6 maanden geleden gewoon kunnen beginnen met het produceren van statiegeld-blikjes?
Het is allemaal mogelijk, maar (net zoals met de "Russia-exit") is de winstmaximalisatie voor Heineken belangrijker.
Wat betreft grijze import: Normaal gesproken is dat gewoon toegestaan, mits de verplichte etiketinformatie maar in het Nederlands op de verpakking staat. Dat kun je evt oplossen met een sticker. Maar voor producten waar verplicht statiegeld op geheven moet worden, zal ook weer gelden dat deze niet het DC meer in mogen.
Overigens is het natuurlijk bullshit dat een DC 18 maanden aan voorraad zou hebben staan. Dat bestaat echt niet. Verse producten gaan binnen een paar uur de deur uit, houdbare hooguit binnen een paar dagen. Misschien dat er een keer een pallet ergens blijft staan of zo, maar dan heb je het echt over randgevallen.
[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 03-04-2023 15:07 ]
Als je prijzen kunt stickeren, dan kun je ook recycle-labels bij plakkenCirclDigital schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:29:
[...]
Beetje onzinnig om voor tientallen zo niet honderden miljoenen aan voorraad te moeten vernietigen die nog in de magazijnen van producenten/groothandels/retailers staat. Je hebt blijkbaar geen idee hoe zo'n productieketen werkt en de hoeveelheden die in zo'n keten zitten. Totale naïviteit om te denken dat je die hoeveelheid in een paar weken wel verkocht kan hebben..... het gaat eerder richting 6-18 maanden voor de bulk van het oude blik.
1. Blik is blik, recyclen is goed, wat is het nadeel precies? 2. Waar komt deze wilde schatting vandaan? 100MM ~ 1 miljard blikken, wat de helft van de jaarlijkse verkoop is. Lijkt me stevig overdreven.Ook je voorstel om dan maar statiegeld te gaan geven voor oud blik is natuurlijk totaal onzinnig. Dat gaat over tientallen zo niet honderden miljoenen die dan weglekken
Je denkt dat Duitsers tientallen liters benzine gaan verbranden voor een paar euro statiegeld?en al het blik uit het buitenland waar geen statiegeld opzit komt dan hierheen.
JuistBeetje nadenken graag.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Is dat de schuld van het statiegeld? Of van iemand ie schijnbaar een of andere fetish heeft om al zijn plastic flesjes klein te maken?PingOvercrash77 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:47:
Nou, heb vorige week achter iemand gestaan die zijn flessen en flesjes aan het inleveren was, duurde een fucking eeuwigheid, al zn flesjes waren gekreukt of klein gemaakt en moest hij dus weer in een soort ronde vorm proberen te krijgen of weer opblazen.
verschrikkelijk kansloos.
Tja, ik denk voor producten die tot grondstoffen worden (metaal en granulaat) dat de vorm van teruggave niet uit zou moeten maken. een blik is een blik, platgestampt of niet. een pet-fles is een petfles, gekreukt of niet.stylezzz schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:46:
[...]
Is dat de schuld van het statiegeld? Of van iemand ie schijnbaar een of andere fetish heeft om al zijn plastic flesjes klein te maken?
Het is heel makkelijk om petflessen te kreuken door er teveel in een tas te stampen zodat de machine ze telkens weer uitspuwt.
Dit zijn gewoon drank-containers, dus heel veel loos volume, soms heb je een fles te veel voor de tas, dan moet proppen gewoon kunnen. Het is milieu technisch gewoon beter om dat klein te-slaan, kun je er meer in een keer vervoeren.
Dit is gewoon een mankement van het systeem zoals het is opgezet, dat mogen we gewoon erkennen. en ja dat betekend dat je soms gewoon meer moet wachten
(Dit in contrast met statiegeld glazen bierflessen, die deels worden schoongemaakt en hergebruikt - waar status belangrijk is)
Ik vind dit draadje zo vreemd.. het lijkt of het alleen maar ongenuanceerd een zwart wit ding is. Het is best mogelijk om kritiek op een systeem te hebben terwijl je eens bent met het feit dat zwerfafval ook een probleem is.
Zelf vind ik het ronduit belachelijk dat het blik statiegeld via een barcode gaat (is niet het geval bij glas of pet) maar als je daar dan voor kiest, dat die niet op de bodem van het blik is gestampt in plaats van op de zijkant. je maakt het alleen maar moeilijker dan nodig.
"maar zo moeilijk is het toch niet?" Nee, tuurlijk niet - en perfectie is de vijand van het goed, maar de realiteit is wel dat genoeg mensen nu per ongeluk in dat blikje knijpen - of uit gewoonte platstampen, want de tas is vol - en je hebt het ding gekocht op het station. dat er een percentage is dat denk. fuck - dit kan ik niet meer inleveren, of meesjouwen want onhandig. en tja dat is nou net de groep die je wil targeten.
Dat het voor mensen thuis niet zon probleem is, dat beaam ik, maar als je thuis bent belande het blik uberhaupt niet op straat maar in het PMD - waar mensen nu weer een nieuwe afval stroom rekening moeten houden op de minst compacte manier. ook niet handig.
Gewoon dom opgezet. op een manier waarop velen nog steeds niet alles netjes inleveren, en er weer extra geld word betaald.
Maar goed, laten we afwachten hoeveel het blik zwerfafval is verminderd volgend jaar.
Tsjah... statiegeld bestaat al decennia denk ik dan. Dus inmiddels zouden we wel gewend moeten zijn dat je statiegeld flessen/kratten etc allemaal in een redelijke staat moeten zijn wil het apparaat er wat mee kunnen. Het is allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken....Jos_V schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:17:
[...]
Tja, ik denk voor producten die tot grondstoffen worden (metaal en granulaat) dat de vorm van teruggave niet uit zou moeten maken. een blik is een blik, platgestampt of niet. een pet-fles is een petfles, gekreukt of niet.
Het is heel makkelijk om petflessen te kreuken door er teveel in een tas te stampen zodat de machine ze telkens weer uitspuwt.
Dit zijn gewoon drank-containers, dus heel veel loos volume, soms heb je een fles te veel voor de tas, dan moet proppen gewoon kunnen. Het is milieu technisch gewoon beter om dat klein te-slaan, kun je er meer in een keer vervoeren.
Dit is gewoon een mankement van het systeem zoals het is opgezet, dat mogen we gewoon erkennen. en ja dat betekend dat je soms gewoon meer moet wachten
(Dit in contrast met statiegeld glazen bierflessen, die deels worden schoongemaakt en hergebruikt - waar status belangrijk is)
Ik vind dit draadje zo vreemd.. het lijkt of het alleen maar ongenuanceerd een zwart wit ding is. Het is best mogelijk om kritiek op een systeem te hebben terwijl je eens bent met het feit dat zwerfafval ook een probleem is.
Zelf vind ik het ronduit belachelijk dat het blik statiegeld via een barcode gaat (is niet het geval bij glas of pet) maar als je daar dan voor kiest, dat die niet op de bodem van het blik is gestampt in plaats van op de zijkant. je maakt het alleen maar moeilijker dan nodig.
"maar zo moeilijk is het toch niet?" Nee, tuurlijk niet - en perfectie is de vijand van het goed, maar de realiteit is wel dat genoeg mensen nu per ongeluk in dat blikje knijpen - of uit gewoonte platstampen, want de tas is vol - en je hebt het ding gekocht op het station. dat er een percentage is dat denk. fuck - dit kan ik niet meer inleveren, of meesjouwen want onhandig. en tja dat is nou net de groep die je wil targeten.
Dat het voor mensen thuis niet zon probleem is, dat beaam ik, maar als je thuis bent belande het blik uberhaupt niet op straat maar in het PMD - waar mensen nu weer een nieuwe afval stroom rekening moeten houden op de minst compacte manier. ook niet handig.
Gewoon dom opgezet. op een manier waarop velen nog steeds niet alles netjes inleveren, en er weer extra geld word betaald.
Maar goed, laten we afwachten hoeveel het blik zwerfafval is verminderd volgend jaar.
Ah, je bent onbekend met de truuk dat je gewoon even in de fles kan blazen zodat die weer rond is, en de automaat hem herkent?Jos_V schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:17:
[...]
Tja, ik denk voor producten die tot grondstoffen worden (metaal en granulaat) dat de vorm van teruggave niet uit zou moeten maken. een blik is een blik, platgestampt of niet. een pet-fles is een petfles, gekreukt of niet.
Maar met blik gaat dat idd niet werken.
Vermoed dat we binnenkort dan ook minder blikjes, maar meer flesjes gaan zien?
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2023 18:09 ]
PSN
Het is onderdeel van een breder probleem. Je moet je ook afvragen wat we ervoor in de plaats gekregen hebben.Jos_V schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:17:
[...]
Wat met blik en PET flessen ook eigenlijk helemaal niet nodig is natuurlijk want die worden na inzamelen terug verwerkt tot grondstof.YakuzA schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:08:
[...]
Ah, je bent onbekend met de truuk dat je gewoon even in de fles kan blazen zodat die weer rond is, en de automaat hem herkent?
Maar met blik gaat dat idd niet werken.
Waarom zou je mensen dan enorme liters lucht laten vervoeren puur en alleen om aan te tonen dat een fles onbeschadigd wordt ingeleverd?
En hoe ziet een machine dan het verschil met een niet-statiegeld fles van bijv zonnebloem olie of azijn etc?Stoney3K schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:03:
[...]
Wat met blik en PET flessen ook eigenlijk helemaal niet nodig is natuurlijk want die worden na inzamelen terug verwerkt tot grondstof.
Waarom zou je mensen dan enorme liters lucht laten vervoeren puur en alleen om aan te tonen dat een fles onbeschadigd wordt ingeleverd?
PSN
Met de barcode, mits die op de juiste plek is gestickerd zodat de fles gewoon plat gemaakt kan worden.YakuzA schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:05:
[...]
En hoe ziet een machine dan het verschil met een niet-statiegeld fles van bijv zonnebloem olie of azijn etc?
Nu moet het EN een hele, onbeschadigde fles zijn EN een juiste barcode.
[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 03-04-2023 20:13 ]
Mijn ergernis wat betreft verpakkingen is dat het voor de gemiddelde gebruiker vaak helemaal niet evident is welk soort materiaal gebruikt is. Wat mij betreft mogen ze het probleem bij de bron aanpakken, in plaats van halfslachtige pleisters op het einde te plakken: zorg dat alle verpakkingen duidelijke van hetzelfde soort materiaal zijn.YakuzA schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:05:
[...]
En hoe zie je dan het verschil met een niet-statiegeld fles van bijv zonnebloem olie of azijn etc?
- Dus alle flessen van PET
- geen gecombineerde-wannabe-ecologische-uit-elkaar-trek-verpakkingen-waarvan-de-helft-bij-het-oud-papier-kan
- Plastic folietje? Dan je hele verpakking van plastic en geen karton er tussen.
- Geen geplastificeerd papier/karton meer
- Niet van die soggy sponsjes in de plastic vlees verpakkingen, dan spuit je die shit maar niet vol met bietensap en water
Het is van de zotte dat we het probleem aan de achterkant van het systeem aan het oplossen zijn met "bewustwording" en "gedragsverandering", terwijl we aan de voorkant van het systeem veeeeeel meer impact kunnen hebben.
Dit is een beetje mijn PET-peeve (ho ho ho

Goed betoog. Ook meteen de blisterverpakking afschaffen.boxlessness schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:16:
[...]
Mijn ergernis wat betreft verpakkingen is dat het voor de gemiddelde gebruiker vaak helemaal niet evident is welk soort materiaal gebruikt is. Wat mij betreft mogen ze het probleem bij de bron aanpakken, in plaats van halfslachtige pleisters op het einde te plakken: zorg dat alle verpakkingen duidelijke van hetzelfde soort materiaal zijn.
- Dus alle flessen van PET
- geen gecombineerde-wannabe-ecologische-uit-elkaar-trek-verpakkingen-waarvan-de-helft-bij-het-oud-papier-kan
- Plastic folietje? Dan je hele verpakking van plastic en geen karton er tussen.
- Geen geplastificeerd papier/karton meer
- Niet van die soggy sponsjes in de plastic vlees verpakkingen, dan spuit je die shit maar niet vol met bietensap en water
Het is van de zotte dat we het probleem aan de achterkant van het systeem aan het oplossen zijn met "bewustwording" en "gedragsverandering", terwijl we aan de voorkant van het systeem veeeeeel meer impact kunnen hebben.
Dit is een beetje mijn PET-peeve (ho ho ho) wat betreft de circulaire economie... we pompen er aan de voorkant garbage in, natuurlijk komt er dan garbage out.
En misschien ook een alternatief bedenken voor doordrukstrips voor medicijnen. Als ik al zie hoeveel afval mijn ouders (op leeftijd) daar maandelijks van hebben.
Blisters hebben wel een andere doelstelling, namelijk het ontmoedigen van winkeldiefstal. Dieven kunnen dan niks meer jatten door de verpakking open te maken in de winkel.Joris748 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:24:
[...]
Goed betoog. Ook meteen de blisterverpakking afschaffen.
De vraag is hoe je dat anders aan wil pakken.
Dat is een mooie vraag voor de verpakkingsindustrieStoney3K schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:28:
[...]
Blisters hebben wel een andere doelstelling, namelijk het ontmoedigen van winkeldiefstal. Dieven kunnen dan niks meer jatten door de verpakking open te maken in de winkel.
De vraag is hoe je dat anders aan wil pakken.
Er zullen altijd wel uitzonderingen zijn, want bijvoorbeeld de doordrukstrips bij medicijnen zijn een veiligheidsmechanisme:Joris748 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:24:
[...]
Goed betoog. Ook meteen de blisterverpakking afschaffen.
En misschien ook een alternatief bedenken voor doordrukstrips voor medicijnen. Als ik al zie hoeveel afval mijn ouders (op leeftijd) daar maandelijks van hebben.
1) de gebruiker ziet in een oogopslag hoe veel er gebruikt zijn, dus kleinere kans op overdosis
2) ze zijn niet hersluitbaar om bederf tegen te gaan
Maar er zijn inderdaad tal van andere voorbeelden waar verschillende materialen gecombineerd worden, of afwijkende materialen gebruikt worden, waardoor de recyclebaarheid lastiger wordt.
Niet te vergeten ook nog eens een steriele verpakking meestal.boxlessness schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:11:
[...]
Er zullen altijd wel uitzonderingen zijn, want bijvoorbeeld de doordrukstrips bij medicijnen zijn een veiligheidsmechanisme:
1) de gebruiker ziet in een oogopslag hoe veel er gebruikt zijn, dus kleinere kans op overdosis
2) ze zijn niet hersluitbaar om bederf tegen te gaan.
Er wordt gehamsterd. Ik was gisterenmiddag even een ommetje maken op de fiets en had niets te drinken meegenomen. (Ja, stom, moet nog even wennen, bidon stond nog op het aanrecht.) Dus ik even gestopt bij de supermarkt en een blikje bier (mooi weer) en een blikje frisdrank gekocht (cassis, dat is tegenwoordig niet populair, dus zeker geen statiegeldstylezzz schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:10:
[...]
Hey we hebben het over heinekenalles voor de aandeelhouders. Investeren in oorlogsgebieden, maakt niet uit. Extra blikjes zonder statiegeld produceren omdat het kan.... doen we.
Overigens na een kleine n=1 controle hier bij de lokale ah kwam ik al tot de conclusie dat de eerste blikjes enerydrink al 'om' zijn. Gaat toch sneller als verwacht....
Heineken drinkers hebben wat dat betreft geluk. Daar worden nog geen blikjes met statiegeld geproduceerd (heel deze maand nog niet, alleen de kleine brands hebben ze pas overgezet) en die hebben dus voorlopig nog geen last van statiegeld.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-04-2023 08:50 ]
Goed van ze. hamster flink raak, des te eerder is de voorraad opAnoniem: 39993 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:47:
[...]
Er wordt gehamsterd. Ik was gisterenmiddag even een ommetje maken op de fiets en had niets te drinken meegenomen. (Ja, stom, moet nog even wennen, bidon stond nog op het aanrecht.) Dus ik even gestopt bij de supermarkt en een blikje bier (mooi weer) en een blikje frisdrank gekocht (cassis, dat is tegenwoordig niet populair, dus zeker geen statiegeld). Op zaterdag ben ik wat boodschappen gaan doen in een andere supermarkt. De goedkope energydrink en het goedkopere pils gingen erg hard in beide supermarkten. Je zag eigenlijk mensen af en aan lopen bij die schappen en wat grotere hoeveelheden meenemen. Ze hebben ook nog niet van alles nieuwe voorraad. Je ziet nu dus een enkel leeg schap, maar daar hebben ze dus nog geen nieuwe voorraad van. Ik zag zelfs een hoop mensen kijken of er al statiegeld op zat, om daarna gauw nog wat extra te pakken zonder statiegeld.
Heineken drinkers hebben wat dat betreft geluk. Daar worden nog geen blikjes met statiegeld geproduceerd (heel deze maand nog niet, alleen de kleine brands hebben ze pas overgezet) en die hebben dus voorlopig nog geen last van statiegeld.
Maakt dus geen lor uit voor het grote geheel. Is vooral een gevalletje "ikke, ikke, ikke....".stylezzz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:51:
[...]
Goed van ze. hamster flink raak, des te eerder is de voorraad op
En nogmaals: ik verwacht er hier echt bijna 0 resultaat van. Aandeel blik onder het zwerfafval is hier maar heel klein. Een deel zal nu vervangen worden door ander zwerfafval.... dus het is blijkbaar vooral een landelijke belasting ten gunste van probleem-steden.
Henk en ingrid die graag thuis een biertje (of iets anders uit blik) drinken zijn sowieso niet de veroorzaker van het probleem.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:57:
[...]
Maakt dus geen lor uit voor het grote geheel. Is vooral een gevalletje "ikke, ikke, ikke....".
En nogmaals: ik verwacht er hier echt bijna 0 resultaat van. Aandeel blik onder het zwerfafval is hier maar heel klein. Een deel zal nu vervangen worden door ander zwerfafval.... dus het is blijkbaar vooral een landelijke belasting ten gunste van probleem-steden.
150 miljoen blikjes per jaar btw.
https://nos.nl/artikel/23...-hoeveel-helpt-statiegeld
En blijkbaar wil iedereen ook nog heel graag op die plekken wonen.stylezzz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:03:
[...]
Henk en ingrid die graag thuis een biertje (of iets anders uit blik) drinken zijn sowieso niet de veroorzaker van het probleem.
150 miljoen blikjes per jaar btw.
https://nos.nl/artikel/23...-hoeveel-helpt-statiegeld
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-04-2023 09:08 ]
Oei.... een daadwerkelijk groter probleem. VertelAnoniem: 39993 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:06:
[...]
En blijkbaar wil iedereen ook nog heel graag op die plekken wonen.Dus heel "erg" kan het niet zijn dan, toch? Ik denk, dat je als gemeente toch wel een fors probleem hebt, als het zover moet komen dat het hele land moet bukken onder jouw lokale probleem. Dat is onmacht, in mijn ogen. Geen prestatie om heel erg trots op te zijn, zeg maar. Die blikjes zijn maar een symptoom van het daadwerkelijke probleem en daarmee is dit dus niet meer dan een bliksemafleider.
"Honden" die hun eigen nest bevuilen, dat is het probleem. Dat kan met een blikje, dat kan met vanalles eigenlijk.... Dat ga je echt niet aanpakken met 15ct statiegeld op een blikje Red Bull. Je gaat hooguit het probleem ergens anders heen verplaatsen. Het gaat zich gewoon op andere plaatsen uiten of op dezelfde plaats maar dan op een andere manier.stylezzz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:14:
[...]
Oei.... een daadwerkelijk groter probleem. Vertel
Je ziet ook duidelijk dat "de branche" niet direct grote verwachtingen heeft. In de supermarkten waar ik geregeld kom, is de capaciteit voor emballage helemaal niet toegenomen. Het aantal inleverautomaten is gelijk gebleven. Blijkbaar verwacht men dus niet, dat er nu merkbaar meer aanloop gaat komen.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-04-2023 09:29 ]
Ja joh, begint allemaal wel een beetje first-world problems te worden. Er zijn al legio handige grensondernemers die steen en been klagen omdat hun handeltje word getroffen.Gunner schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:26:
Ik wist niet dat dit zo enorm leefde dat er ook echt gehamsterd wordt.
https://www.omroepbrabant...-kost-mijn-bedrijf-de-kop
Dat had ik juist nu wel verwacht (bij de 0,5 liter PET niet). Mensen beseffen zicht echt wel dat dit gewoon extra kosten gaan worden. Die zien het natuurlijk helemaal niet zitten om voor 15 cent een leeg blikje om te gaan spoelen, ergens op te slaan en ze daarna al oud water lekkend (maarja, beter dan oude cola, energydrink of bier) weer mee te nemen naar de supermarkt. En ik denk dat velen er ook niet op zitten te wachten om een geopend blikje nog kilometers mee te zeulen als je niet thuis bent. Je stopt dat ding in je tas of jaszak en nadat je 1 afwijkende beweging hebt gemaakt zit alles onder de plakzooi. Nou, nee dank je. En denk vooral niet dat je je blikje ergens bij een straatverkoper in kunt leveren hoor. Die doen niet mee.Gunner schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:26:
Ik wist niet dat dit zo enorm leefde dat er ook echt gehamsterd wordt.
Edit: Hoofdrekenen ging met nog niet zo goed af zonder koffie, bedrag aangepast.
[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 04-04-2023 10:27 ]
Je hoeft het juist minder te transporteren, terug hoeft niet als je nog blikjes zonder statiegeld hebt.Valorian schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:19:
Tsja. Je moet er maar zin in hebben. Wie op enorme schaal gaat hamsteren – bijvoorbeeld 2000 halve liter blikken bier gaat hamsteren bespaar je inderdaad 150 euro aan statiegeld – kan wat besparen. Vervolgens heb je wel een kubieke meter bier in je schuur staan, moet je het allemaal transporteren, etc. Voor wie op kleinere schaal gaat hamsteren wordt de 'winst'* helemaal verwaarloosbaar natuurlijk. Als je voor dit soort bedragen gaat zoeken naar besparing en daar kunst en vliegwerk voor gaat toepassen dan betwijfel ik of je op de juiste plekken bespaart: minder drinken lijkt dan een stuk meer zoden aan de dijk te zetten. Maar goed, principes zijn ook wat waard kennelijk.
Verder is jouw verhaal geschreven vanuit een bevoorrechte positie. Voor een gezin met een minimuminkomen is dit gewoon slecht nieuws. Tieners zijn heel gevoelig voor "als enige zonder blikje frisdrank staan". En die brengen hun lege blikje echt niet netjes onbeschadigd weer mee naar huis.
Voor ons is een paar euro niet veel, voor hen wel.
Geen eens zo'n gek idee, hoeveel je van die papiertjes je wel niet in de natuur tegen komt of rond rustplaatsen op langs de snelweg.Statiegeld op wc-papier stap dichterbij: “Uiteindelijk kan 98% gewoon worden hergebruikt”
Sinds begin deze maand zit er statiegeld op blikjes. Maar de recyclingindustrie zit niet stil. Ook het recyclen van gebruikt toiletpapier is technisch al mogelijk. Hiermee komt statiegeld op wc-papier een stap dichterbij
/s
Geeft wel een beetje de gekheid aan om overal maar statiegeld voor te gaan vragen. In Nederland zijn we gewoon niet zuinig op publieke zaken, alles moet kapot. Daarom zie je ook zelden nog een prullenbak in het wild, en als je er een ziet dan puilt die uit (gratis dumpen ipv 70ct voor het openen van de container). Zo zijn ook de openbare toiletten totaal verdwenen en dan gek vinden dat men gaan wilt plassen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik herken dat beeld van die uitpuilende prullenbakken dus echt totaal niet. Hier staan er echt op de logische plaatsen gewoon meer dan genoeg. Overal per 2: 1 voor rest, 1 voor PMD. Als ik er 1 overvol aantref (reken ik het stadscentrum dus niet mee, want daar kom ik niet vaak), dan is dat echt een uitzondering.LordSinclair schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:46:
[...]
Geen eens zo'n gek idee, hoeveel je van die papiertjes je wel niet in de natuur tegen komt of rond rustplaatsen op langs de snelweg.
/s
Geeft wel een beetje de gekheid aan om overal maar statiegeld voor te gaan vragen. In Nederland zijn we gewoon niet zuinig op publieke zaken, alles moet kapot. Daarom zie je ook zelden nog een prullenbak in het wild, en als je er een ziet dan puilt die uit (gratis dumpen ipv 70ct voor het openen van de container). Zo zijn ook de openbare toiletten totaal verdwenen en dan gek vinden dat men gaan wilt plassen.
Daarnaast heeft hier iedere ondergrondse container voor huishoudelijk restafval een "zwerfvuil-klep". Dus om nou te zeggen dat er "niets" staat in de woonwijken.... daar kom je hier niet mee weg. Resultaat is dus, dat je werkelijk overal je potentieel zwerfafval kwijt kunt binnen 200 meter. Ik gooi zelf ook niets op de grond, altijd wel een bak waar je langskomt.
(Daar betaal ook ik voor overigens. De gemeentebelastingen zijn hier niet bepaald laag. Maar dus geen diftar met idiote tarieven, want dat moedigt stiekem dumpen in de openbare ruimte - al dan niet in een afvalbak die dan dus direct helemaal vol is - alleen maar verder aan.)
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-04-2023 12:23 ]
Ik kan in de gedachtegang niet helemaal meegaan. Waarom zou je je kind sowieso dagelijks een blik frisdrank meegeven, laat staan wanneer je op een minimuminkomen zit? Nog afgezien van de kosten is er het gezondheidstechnische perspectief.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:28:
[...]
Je hoeft het juist minder te transporteren, terug hoeft niet als je nog blikjes zonder statiegeld hebt.
Verder is jouw verhaal geschreven vanuit een bevoorrechte positie. Voor een gezin met een minimuminkomen is dit gewoon slecht nieuws. Tieners zijn heel gevoelig voor "als enige zonder blikje frisdrank staan". En die brengen hun lege blikje echt niet netjes onbeschadigd weer mee naar huis.
Voor ons is een paar euro niet veel, voor hen wel.
Daarnaast worden arme tieners toch wel gepest als de groep dit wil. Is het niet vanwege het niet in handen hebben van een blikje frisdrank, dan is het wel omdat dit het B merk van de Aldi is en geen Coca Cola. Of om het dragen van de verkeerde schoenen.
Ik geloof niet dat dergelijke argumenten opwegen tegen de reducering van het zwerfvuil omdat aan de ene kant er een incentive is om blik terug te brengen en aan de andere kant om mogelijk dan maar geen blik meer te kopen.
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.