Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Cid Highwind schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:36:
[...]

Ik kan in de gedachtegang niet helemaal meegaan. Waarom zou je je kind sowieso dagelijks een blik frisdrank meegeven, laat staan wanneer je op een minimuminkomen zit? Nog afgezien van de kosten is er het gezondheidstechnische perspectief.

Daarnaast worden arme tieners toch wel gepest als de groep dit wil. Is het niet vanwege het niet in handen hebben van een blikje frisdrank, dan is het wel omdat dit het B merk van de Aldi is en geen Coca Cola. Of om het dragen van de verkeerde schoenen.

Ik geloof niet dat dergelijke argumenten opwegen tegen de reducering van het zwerfvuil omdat aan de ene kant er een incentive is om blik terug te brengen en aan de andere kant om mogelijk dan maar geen blik meer te kopen.
Er is nog helemaal geen reductie van zwerfvuil. Dat is de worst die voorgehouden wordt. Dat is de worst die - als we hem al gaan krijgen - niet zo lekker is als hij leek. :)

Waar dat dagelijks vandaan komt, dat weet ik niet. Misschien had iemand anders het over dagelijks? Ik zou niemand adviseren om zijn/haar kind elke dag toch minimaal 1 blik cola te geven. Dat is gewoon een slecht advies immers.

Belangen van anderen bagatelliseren is ook gewoon heel makkelijk. "Achja.... is maar goed ook hoor.... dan horen ze er maar niet bij.... Mijn wens is veel zwaarwegender." Deze hele regeling is helemaal niet bedoeld om minder blik te verkopen. Die is er enkel en alleen voor het reduceren van zwerfafval (wat steeds meer een lokaal probleem begint te worden, is lang niet overal een echt probleem) en het opbrengen van veel geld. Afvalscheiding is geen argument, hergebruik ook niet. Het is een cash-cow en hij wordt verkocht als "wapen tegen zwerfafval".

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-04-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:33
Als het niet dagelijks is, dan is het "please think of the children (of the minima)" argument ook niet van toepassing.

Wat betreft een worst. Zijn er gegevens beschikbaar uit het buitenland die aantonen dat het niet werkt in het reduceren van vuil? In Scandinavië, Duitsland, Kroatië en Tsjechië is immers jarenlange ervaring. In Duitsland met een dusdanig succes dat er een leger aan "vrijwilligers" ze zelfs uit de vuilnisbakken haalt om in de supermarkt in te leveren. De achterliggende reden is overigens een andere discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Cid Highwind schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:11:
Wat betreft een worst. Zijn er gegevens beschikbaar uit het buitenland die aantonen dat het niet werkt in het reduceren van vuil? In Scandinavië, Duitsland, Kroatië en Tsjechië is immers jarenlange ervaring.
Precies... dat is ook het domme aan sommige reacties hier... in het buitenland en voor andere verpakkingen is het gewoon een bewezen oplossing. Maar enige nuance is hier al snel kwijt, natuurlijk is het geen oplossing voor AL het zwerfvuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:19:
[...]

Precies... dat is ook het domme aan sommige reacties hier... in het buitenland en voor andere verpakkingen is het gewoon een bewezen oplossing. Maar enige nuance is hier al snel kwijt, natuurlijk is het geen oplossing voor AL het zwerfvuil.
Ik woon niet in het buitenland. Dus wat het daar doet, is voor mij niet zo belangrijk. Je ziet hier blijkbaar binnen NL al dermate veel verschil, dat er in delen van het land een probleem is en in andere delen niet. Dan voegt ook nog eens kijken naar het buitenland niet zo heel veel toe, in mijn ogen. Je gaat er niet omheen komen, dat je mensen opzadelt met een "oplossing" voor een voor hen niet-bestaand probleem. Voor hen gaat het nooit meer dan een nutteloze hindernis zijn. Er was geen probleem. En er is nog steeds geen probleem, maar nu wel een extra hindernis. Dat is geen winst, dat is verlies.

Ik wil bijvoorbeeld helemaal niet kijken naar wat ze in Duitsland doen of gedaan hebben. Duitsland is geen Nederland. Al gaan ze daar voortaan allemaal zichzelf wassen in een rivier.... hun keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:46:
[...]

Ik woon niet in het buitenland. Dus wat het daar doet, is voor mij niet zo belangrijk. Je ziet hier blijkbaar binnen NL al dermate veel verschil, dat er in delen van het land een probleem is en in andere delen niet. Dan voegt ook nog eens kijken naar het buitenland niet zo heel veel toe, in mijn ogen. Je gaat er niet omheen komen, dat je mensen opzadelt met een "oplossing" voor een voor hen niet-bestaand probleem. Voor hen gaat het nooit meer dan een nutteloze hindernis zijn. Er was geen probleem. En er is nog steeds geen probleem, maar nu wel een extra hindernis. Dat is geen winst, dat is verlies.

Ik wil bijvoorbeeld helemaal niet kijken naar wat ze in Duitsland doen of gedaan hebben. Duitsland is geen Nederland. Al gaan ze daar voortaan allemaal zichzelf wassen in een rivier.... hun keuze.
Je wilt kennelijk enkel je beklag doen zonder concrete argumenten of cijfers te tonen. Dat mag, maar dan zijn we snel klaar hier.
Blijkbaar is zwerfvuil, waarvan blik het grootste deel uitmaakt (https://open.overheid.nl/...02609d76286475b4f2908/pdf) toch een dusdanig probleem volgens genoeg mensen, dat er wel iets gedaan moest worden. Alle blikvangers en dergelijke ten spijt.

Dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, dat ben ik dan weer wel met je eens. Helaas hebben we in Nederland nu eenmaal een hoop kwaden die niet inzien dat hun gedrag de maatschappij tot last is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:51
Cid Highwind schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:07:
[...]
Je wilt kennelijk enkel je beklag doen zonder concrete argumenten of cijfers te tonen. Dat mag, maar dan zijn we snel klaar hier.
Blijkbaar is zwerfvuil, waarvan blik het grootste deel uitmaakt (https://open.overheid.nl/...02609d76286475b4f2908/pdf) toch een dusdanig probleem volgens genoeg mensen, dat er wel iets gedaan moest worden. Alle blikvangers en dergelijke ten spijt.

Dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, dat ben ik dan weer wel met je eens. Helaas hebben we in Nederland nu eenmaal een hoop kwaden die niet inzien dat hun gedrag de maatschappij tot last is.
Lol... werkelijk waar een half uur zitten klikken om die cijfers niet te vinden. ;) maar bedankt, het is duidelijk dat zwerfvuil voor een groot gedeelte uit blik bestaat.

De eerste handige harrie is ook al opgedoken die er wat extras mee wil verdienen. :)

https://www.rtlnieuws.nl/...oor-statiegeld-op-blikjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
stylezzz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:09:
[...]

Lol... werkelijk waar een half uur zitten klikken om die cijfers niet te vinden. ;) maar bedankt, het is duidelijk dat zwerfvuil voor een groot gedeelte uit blik bestaat.

De eerste handige harrie is ook al opgedoken die er wat extras mee wil verdienen. :)

https://www.rtlnieuws.nl/...oor-statiegeld-op-blikjes
Waar zie jij (en ook @Cid Highwind ) dan dat zwerfafval voor een groot deel of zelfs 'het grootste deel' uit blik bestaat in die cijfers? Ik zie eerlijk gezegd (maar misschien scan ik er te snel overheen?) alleen dat een groot deel van de drankverpakkingen in het zwerfafval uit blik bestaat. Dat is logisch, want er zijn maar 3 soorten drankverpakkingen: karton, flesjes, blikjes. Waarvan flesjes ontmoedigt worden door statiegeld en karton niet beschikbaar is voor de het grootste deel van de dranken. Maar dit zegt dus niets over de verhouding blikjes t.o.v. zwerfafval in zijn totaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Valorian schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:14:
[...]

Waar zie jij (en ook @Cid Highwind ) dan dat zwerfafval voor een groot deel of zelfs 'het grootste deel' uit blik bestaat in die cijfers? Ik zie eerlijk gezegd (maar misschien scan ik er te snel overheen?) alleen dat een groot deel van de drankverpakkingen in het zwerfafval uit blik bestaat. Dat is logisch, want er zijn maar 3 soorten drankverpakkingen: karton, flesjes, blikjes. Waarvan flesjes ontmoedigt worden door statiegeld en karton niet beschikbaar is voor de het grootste deel van de dranken. Maar dit zegt dus niets over de verhouding blikjes t.o.v. zwerfafval in zijn totaliteit.
Klopt. Maar waar wil je mee vergelijken dan? Sigarettenpeuken? Weggewaaid bouwafval? Lijkt me allemaal geen nuttig vergelijk, behalve als je wil beweren dat er helemaal geen zwerfvuil probleem is. Maar goed, dat geeft het onderzoek met 30 tot 40 stuks gevonden verpakkingen per gelopen kilometer wel aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Valorian schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:14:
[...]
Als je er dieper in wil duiken kun je even de zwerfafval cijfers van voor het statiegeld op kleine plastic flessen erbij pakken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben benieuwd wat er eigenlijk gebeurt met deze man. Volgens het bericht wordt hij verdacht van oplichting. Als dat stand houdt dan heb je vervolgens een strafblad te pakken (oplichting is een misdrijf) op een vergrijp wat misschien nog geen 10 euro heeft opgeleverd. :X .. Neem aan dat het zo'n vaart niet loopt natuurlijk, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik ga niet opdraaien voor een in mijn omgeving niet bestaand probleem. Gaat hem niet worden. Ik pas mijn koopgedrag aan:
- Ik koop niets met statiegeld bij een ondernemer waar ik het niet ook weer in kan leveren.
- Ik koop geen verpakkingen met statiegeld die niet hersluitbaar en vormvast zijn.

Dan hou ik dat geld liever gewoon in mijn zak. Neem ik toch gewoon een bidon met wat aanmaak mee vanuit huis, of glas? Ik betaal al voor de oplossing van dit probleem in de gemeentebelastingen en dat gaat echt uitstekend. Sterker nog, zo goed gaat Den Haag dat niet kunnen regelen. Ik ga niet ook nog eens betalen voor de oplossing in gemeenten waar ze hun zaakjes niet op orde hebben. Dat doen ze maar fijn zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Je trekt nu statistieken uit z'n verband. Dat het grootste deel van de drankverpakkingen blik is geloof ik best, maar als ik op 10 km fietsen 2 blikjes en zo'n 50 stuks ander afval tel kom ik op 4% van het totaal aantal stuks zwerfafval. Dat is dus niet het grootste deel, het is een heel klein deel.
Ik ben wel benieuwd wat voor tokkiewijk er is uitgekozen om in 1 km 25 blikjes tegen te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:51:
[...]

Je trekt nu statistieken uit z'n verband. Dat het grootste deel van de drankverpakkingen blik is geloof ik best, maar als ik op 10 km fietsen 2 blikjes en zo'n 50 stuks ander afval tel kom ik op 4% van het totaal aantal stuks zwerfafval. Dat is dus niet het grootste deel, het is een heel klein deel.
Ik ben wel benieuwd wat voor tokkiewijk er is uitgekozen om in 1 km 25 blikjes tegen te komen!
Dat is precies wat er in zulke stukken gedaan wordt: spelen met statistieken om een "eigen waarheid" te schetsen, die niet noodzakelijkerwijs past bij de werkelijkheid. Lies... damned lies.... statistics. En dat komt, omdat degene die dat beeld moet schetsen, zelf geen benul heeft en dus maar wat gaat goochelen met wat statistiek en de input van "belangenorganisaties" om tot "iets" te komen waar de lobby niet al teveel herrie over maakt.

Je begint met creatief shoppen in je samples. We hebben een horror-beeld nodig om dit erdoor te drukken, dus we moeten vooral niet gaan meten op teveel plaatsen waar helemaal geen probleem is. Vervolgens ga je meet-routes vaststellen in de hoop, dat er niemand zo snugger is om zijn eigen belangen wat kracht bij te zetten en 2 dagen voor de meting even een rondje te fietsen met een zakje blikjes en ander afval. Je kunt immers niet het risico lopen, dat er straks toevallig een keer niets ligt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:00:
[...]

Ik ga niet opdraaien voor een in mijn omgeving niet bestaand probleem. Gaat hem niet worden. Ik pas mijn koopgedrag aan:
- Ik koop niets met statiegeld bij een ondernemer waar ik het niet ook weer in kan leveren.
- Ik koop geen verpakkingen met statiegeld die niet hersluitbaar en vormvast zijn.

Dan hou ik dat geld liever gewoon in mijn zak. Neem ik toch gewoon een bidon met wat aanmaak mee vanuit huis, of glas? Ik betaal al voor de oplossing van dit probleem in de gemeentebelastingen en dat gaat echt uitstekend. Sterker nog, zo goed gaat Den Haag dat niet kunnen regelen. Ik ga niet ook nog eens betalen voor de oplossing in gemeenten waar ze hun zaakjes niet op orde hebben. Dat doen ze maar fijn zelf.
Zouden meer mensen moeten doen. Is nog beter voor het milieu ook ;) #consuminderen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joris748 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:07:
[...]

Zouden meer mensen moeten doen. Is nog beter voor het milieu ook ;) #consuminderen >:)
Dat weet je helemaal niet. Wie weet geef ik het geld wat ik bespaar wel uit aan dingen die helemaal niet zo goed zijn voor het milieu. Ik geef het alleen niet meer uit aan blik waar statiegeld op zit. Misschien boek ik van de besparing op fris en bier wel elke 3 jaar een extra vliegvakantie. Weet niet waar je nou blijer mee zou moeten zijn. Niet dat ik dat nou direct van plan ben hoor.

Maar dit "gezeur" zorgt er wel voor, dat ik inmiddels toch wel een beetje een "/care" houding begin te krijgen op dit soort vlakken. Zeker nu mijn "beloning" om geen rotzooi te laten slingeren bestaat uit een regeling die mij alleen maar belemmert en op extra kosten en moeite jaagt. Dat is niet heel motiverend.

*knip*, dergerlijke opmerkingen helpen de discussie niet verder en fungeren als flamebait.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 05-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:15:
[...]

Dat weet je helemaal niet. Wie weet geef ik het geld wat ik bespaar wel uit aan dingen die helemaal niet zo goed zijn voor het milieu. Ik geef het alleen niet meer uit aan blik waar statiegeld op zit. Misschien boek ik van de besparing op fris en bier wel elke 3 jaar een extra vliegvakantie. Weet niet waar je nou blijer mee zou moeten zijn. Niet dat ik dat nou direct van plan ben hoor.

Maar dit "gezeur" zorgt er wel voor, dat ik inmiddels toch wel een beetje een "/care" houding begin te krijgen op dit soort vlakken. Zeker nu mijn "beloning" om geen rotzooi te laten slingeren bestaat uit een regeling die mij alleen maar belemmert en op extra kosten en moeite jaagt. Dat is niet heel motiverend. *knip*
*knip*, op de man.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 05-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:49
En daarnaast, als je nu een blikje in de natuur gooit heb je er al verwijderingsbijdrage voor betaald toch? Dus is het prima.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*, maak de volgende keer een TR graag.

[ Voor 86% gewijzigd door NMH op 05-04-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik denk wat groter, en ga voor statiegeld op shampooflessen :+

[ Voor 37% gewijzigd door NMH op 05-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:51:
[...]

tsjah... die gekke zwerfinator heeft er een stuk meer ervaring mee.

https://zwerfinator.nl/

Ik denk toch dat ik eerder op zo'n iemand vertrouw als iemand die op zaterdagochtend een week na 'nederland schoon dag' een rondje gaat fietsen en vervolgens claimt dat zwerfafval in zijn regio niet bestaat.

https://www.nederlandscho...n/landelijke-opschoondag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:08
stylezzz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:55:
[...]

Ik denk toch dat ik eerder op zo'n iemand vertrouw als iemand die op zaterdagochtend een week na 'nederland schoon dag' een rondje gaat fietsen en vervolgens claimt dat zwerfafval in zijn regio niet bestaat.

Dus je vertrouwd eerder iemand die in het belang van zijn 'missie' met verhalen en cijfers komt dan een andere met een iets andere 'missie' die met verhalen en cijfers komt die aansluiten bij zijn verhaal :? Ik zie eerlijk gezegd liever wat onafhankelijkere cijfers, want naar mijn idee zijn beide voorbeelden die je hier noemt zo onbetrouwbaar als wat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Ik vind het eerder vreemd dat de overheid cijfers van een lobbyist gebruikt voor publicaties en zelfs om beleid op te baseren. Vrijwel elke gemeente heeft mensen in dienst die afval opruimen. Het zou veel nauwkeurigere data opleveren als je daar een paar steekproeven mee doet: kijk eens wat er in die zak zit. En ik durf wel te wedden dat dat niet >50% blik is.
Tel anders zelf eens buiten wat er op straat ligt, en vertel dan hier je resultaten 8)

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 05-04-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Je hebt alleen een "mijn stukje Nederland Schoon dag" nodig, als dat stukje Nederland niet een beetje bijgehouden wordt. Dat speelt hier echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:00:
[...]

Dus je vertrouwd eerder iemand die in het belang van zijn 'missie' met verhalen en cijfers komt dan een andere met een iets andere 'missie' die met verhalen en cijfers komt die aansluiten bij zijn verhaal :? Ik zie eerlijk gezegd liever wat onafhankelijkere cijfers, want naar mijn idee zijn beide voorbeelden die je hier noemt zo onbetrouwbaar als wat.
Ach, als je als 'lobbyist' toch gebruikt word in overheidsrapporten doe je toch iets goed denk ik dan :)

En als iemand daar al jaren aandacht aan besteed en cijfers van verzameld vind ik dat betrouwbaarder als een willekeurige forumbezoeker die met een n=1 ervaring aankomt en vervolgens maar alles ontkent.

[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 05-04-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:18:
[...]

Ik vind het eerder vreemd dat de overheid cijfers van een lobbyist gebruikt voor publicaties en zelfs om beleid op te baseren. Vrijwel elke gemeente heeft mensen in dienst die afval opruimen. Het zou veel nauwkeurigere data opleveren als je daar een paar steekproeven mee doet: kijk eens wat er in die zak zit. En ik durf wel te wedden dat dat niet >50% blik is.
Tel anders zelf eens buiten wat er op straat ligt, en vertel dan hier je resultaten 8)
Lees de andere pagina's van de afgelopen jaren even door zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:08
stylezzz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:21:
[...]

Ach, als je als 'lobbyist' toch gebruikt word in overheidsrapporten doe je toch iets goed denk ik dan :)

En als iemand daar al jaren aandacht aan besteed en cijfers van verzameld vind ik dat betrouwbaarder als een willekeurige forumbezoeker die met een n=1 ervaring aankomt en vervolgens maar alles ontkent.
Tuurlijk, ik bedoel alleen te zeggen dat als iemand met een bepaald doel aan het rapporteren is, dat zelden zorgt voor een echt objectief beeld. En aangezien hij duidelijk een bepaalde kant op wil moet je in je achterhoofd houden dat hij niet echt een onafhankelijk beeld zal geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
redwing schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:57:
[...]

Tuurlijk, ik bedoel alleen te zeggen dat als iemand met een bepaald doel aan het rapporteren is, dat zelden zorgt voor een echt objectief beeld. En aangezien hij duidelijk een bepaalde kant op wil moet je in je achterhoofd houden dat hij niet echt een onafhankelijk beeld zal geven.
Die kans is natuurlijk ook gewoon aanwezig. Mijn tijd is wat te beperkt om er hier een complete studie aan te wijden, heb er dus gewoon het eerste en leidende stuk documentatie bij gepakt. Als er argumenten, ervaringen of onderzoeken zijn die het geheel weerspreken, lijkt het me ook interessant dezen in te zien.

Maar het argument "ik zie geen probleem, dus er is geen probleem", om vervolgens recalcitrant met de armen over elkaar te gaan zitten mopperen op de regeling en alles af te doen als het effect van een succesvolle milieulobby, vind ik een zwaktebod.

Zonder te willen zeeleeuwen, op Nederland na is dit reeds in heel Noord-West Europa de realiteit. Als de nutteloosheid van deze regeling dan echt zo makkelijk hard te maken is, dan zou ik toch wel verwachten dat de alcohollobby hier wel een sterker tegenwicht in had kunnen brengen tegenover wat kleine milieupartijtjes.

Erg druk met het omzetten van de nieuwe regeling konden ze het niet gehad hebben :Y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Cid Highwind schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:42:
[...]

Maar het argument "ik zie geen probleem, dus er is geen probleem", om vervolgens recalcitrant met de armen over elkaar te gaan zitten mopperen op de regeling en alles af te doen als het effect van een succesvolle milieulobby, vind ik een zwaktebod.
Laat ik het zo zeggen: ik zou willen dat er net zo'n sterke lobby was tegen hondenstront! Want ik durf wel te beweren dat er meer Nederlanders zijn die daar last van hebben, maar daar valt via statiegeld niets aan te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:49:
[...]

Laat ik het zo zeggen: ik zou willen dat er net zo'n sterke lobby was tegen hondenstront! Want ik durf wel te beweren dat er meer Nederlanders zijn die daar last van hebben, maar daar valt via statiegeld niets aan te verdienen.
Statiegeld erop. Je betaalt voor 2 drollen per dag standaard 40 cent statiegeld per dag en dan krijg je 20 cent per drol terug als je die inlevert bij de supermarkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:57:
[...]

Zeker, heb je wel een punt hoor. Maar goed, het is 'iets'... makes more sense dan maar statiegeld op hondendrollen voor te stellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, Heineken dacht dat ze boven de wet stonden, en dat die alleen voor andere bedrijven geldt. De overheid had daar andere ideeën over:
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt een boete op aan Heineken voor het niet naleven van de regels rondom statiegeld. Sinds 1 april is statiegeld op blik verplicht, maar de brouwerij produceert en verkoopt nog steeds blikjes zonder statiegeld die op de Nederlandse markt worden gebracht. Dat bleek vorige week uit onderzoek van deze site. De boete bedraagt 15 cent per blikje en kan oplopen tot 1 miljoen euro.

Het boetebedrag is gelijk aan het statiegeldbedrag dat tegenwoordig op blikjes zit. Als bij het bereiken van het maximumbedrag van 1 miljoen nog steeds geen sprake is van naleving, kan de ILT de dwangsom verhogen. Heineken overtreedt de wet, bevestigt de inspectie. Alle nieuwe blikjes moeten sinds 1 april voorzien zijn van een statiegeldlogo.

Ook Grolsch had het productieproces niet op tijd op orde, maar heeft intussen voldoende stappen gezet. Vanaf morgen rollen daar alleen nog meer blikjes met logo van de band. Heineken wist de inspectie niet voldoende te overtuigen.

Karin Visser, directeur toezicht en opsporing bij de ILT: ,,We zien er scherp op toe dat de wet wordt nageleefd, want statiegeld helpt tegen zwerfafval en is belangrijk voor de circulaire economie. We hebben het vertrouwen dat Heineken z’n uiterste best doet en zo snel als mogelijk blikjes mét statiegeldlogo op de markt brengt.”

Volgens Heineken was het niet mogelijk om voor 1 april alle drank in nieuwe blikjes te doen. Het bedrijf wilde daar tot in mei de tijd voor nemen. Andere brouwers en frisdrankfabrikanten slaagden er wel in om op tijd de omslag te maken.
Bron: Inspectie grijpt in: Heineken krijgt boete voor negeren statiegeldwet op blikjes

Jammer dat de boete zo laag is (had gewoon 1.50 euro per blikje aan boete opgelegd ofzo), maar het is iig een goed signaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Inspectie grijpt in: Heineken krijgt boete voor negeren statiegeldwet op blikjes

@wildhagen verslaat me met een paar seconden :o

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 06-04-2023 12:11 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wie heeft er ooit een blikje Heineken buiten op straat zien liggen? Ik kom niet verder dan energiedrankjes.
Wat ik wel tegenkom zijn kapotte bierflesjes, en daar zit toch al heel lang statiegeld op. Wat klopt er niet aan de argumenten van de ILT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Allemaal zo voorspelbaar.... onder druk van de publiciteit en de politiek leggen ze nu een dwangsom op, Heineken vecht dat straks aan en over een paar weken wordt de dwangsom zonder verdere publiciteit ingetrokken.

Puur een stukje PR van het ILT.

[ Voor 3% gewijzigd door CirclDigital op 06-04-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RemcoDelft schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:16:
Wie heeft er ooit een blikje Heineken buiten op straat zien liggen?
Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/cm0xbqfatser_wd854/honderden-miljoenen-bierblikjes-krijgen-een-statiegeldlogo.jpg

Dat is volgens mij gewoon Heineken, toch, of mis ik iets?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

wildhagen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:27:
[...]

[Afbeelding]

Dat is volgens mij gewoon Heineken, toch, of mis ik iets?
Dit is niet wat je normaal gesproken op straat aan treft, dit ziet er uit als de rotzooi na een Koningsdag o.i.d.. Niet om het goed te praten, maar ik denk dat de energydrinkjes toch hoger staan in de 'dagelijkse vervuiling'

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
-tom-562 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:41:
[...]

Dit is niet wat je normaal gesproken op straat aan treft, dit ziet er uit als de rotzooi na een Koningsdag o.i.d.. Niet om het goed te praten, maar ik denk dat de energydrinkjes toch hoger staan in de 'dagelijkse vervuiling'
Zeker. Maar is dat een argument om een overtreding goed te praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:49

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Volgens mij ben ik een van de weinigen die het juist goed vind dat Heineken zich er tegen verzet, omdat ik er zelf ook geen voorstander van ben dat je hierdoor weer een extra bak mag gaan hebben om weer iets op te moeten gaan sparen en rekening mee moet gaan houden.

Maar dat is mijn kijk op de situatie :D :X

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50

Dido

heforshe

-tom-562 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:41:
Dit is niet wat je normaal gesproken op straat aan treft, dit ziet er uit als de rotzooi na een Koningsdag o.i.d..
En toch lijkt het plaatje, gezien de uri, gebruikt te zijn als illustratie bij een artikel over statiegeld. Nogal "gekleurd" dus, maar goed, het is nu.nl :X

Juist op Koningsdag (als mensen sowieso al absurde prijzen voor een blijke over hebben) verwacht ik niet dat opeens iedereen zijn blikjes opeens de volgende dag bij een supermarkt in een automaat gaat proppen, dus die foto kunnen we eind april gewoon weer maken. En de komende jaren ook.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

G_Dragon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:55:
Volgens mij ben ik een van de weinigen die het juist goed vind dat Heineken zich er tegen verzet, omdat ik er zelf ook geen voorstander van ben dat je hierdoor weer een extra bak mag gaan hebben om weer iets op te moeten gaan sparen en rekening mee moet gaan houden.

Extra bak? Dit gaat toch gewoon in dezelfde bak als de flessen die al statiegeld hadden?

Wat mij betreft moeten ze er wel wat consistenter in zijn. Dan ook echt op alles statiegeld. Tis nu al een heel gekloot met welke bierflessen wel en geen statiegeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Tsja, met die logica zou ik het goed gevonden hebben dat de horeca zich jarenlang verdomde aan de wet te houden door niet rookvrij te worden. Want als roker zit ik ook liever gewoon binnen met een peuk dan in de kou buiten te gaan staan paffen.

Gek genoeg heb ik dat horecaverzet (en de laffe politiek die zich keer op keer in de luren liet leggen door die lobby) nooit "goed" gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dido schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:55:
[...]
Juist op Koningsdag (als mensen sowieso al absurde prijzen voor een blijke over hebben) verwacht ik niet dat opeens iedereen zijn blikjes opeens de volgende dag bij een supermarkt in een automaat gaat proppen, dus die foto kunnen we eind april gewoon weer maken. En de komende jaren ook.
Nah voordat de schoonmaakdienst is geweest heeft dat probleem zichzelf opgelost. Genoeg mensen die even langsgaan met een plastic zak voor een klein zakcentje erbij. Win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

MikeyMan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:58:
[...]

Extra bak? Dit gaat toch gewoon in dezelfde bak als de flessen die al statiegeld hadden?

Wat mij betreft moeten ze er wel wat consistenter in zijn. Dan ook echt op alles statiegeld. Tis nu al een heel gekloot met welke bierflessen wel en geen statiegeld hebben.
Ja wij hebben in de schuur nu een bak voor de lege flessen en daar moet nu eentje bij voor de blikjes want die bak is te klein om beiden in te houden. Vaak na een maand is die bak overvol met alleen al de lege flessen, aangezien wij maar 1 keer in de maand boodschappen doen. Maar ik merk dat er niet veel mensen op tegen zijn dat je weer rekening mag gaan houden met wat je weg kan gooien bij het plastic, daarom geef ik ook heel duidelijk aan dat het een persoonlijke voorkeur / mening is die misschien over de tijd wel anders kan zijn omdat je er gewend aan moet raken? :D

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

MikeyMan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:58:
Dat is een ergernis, inderdaad. En als je het dan nog gewoon snel kon zien, maar nee, er staat in 37 talen in heel kleine lettertjes informatie over statiegeld (of niet) onder een wirwar aan priegelige logootjes. En dat wordt met de blikjes niet anders. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat Warsteiner met statiegeldblik komt...
Gunner schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:58:
Nah voordat de schoonmaakdienst is geweest heeft dat probleem zichzelf opgelost. Genoeg mensen die even langsgaan met een plastic zak voor een klein zakcentje erbij. Win-win.
Ja, want die gaan alle onbeschadigde blikken uit die teringzooi sorteren :+
De meeste meuk op die foto wordt door geen machine geaccepteerd.
G_Dragon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:01:
Ja wij hebben in de schuur nu een bak voor de lege flessen en daar moet nu eentje bij voor de blikjes want die bak is te klein om beiden in te houden. Vaak na een maand is die bak overvol met alleen al de lege flessen, aangezien wij maar 1 keer in de maand boodschappen doen.
Nee, als je niet gewoon dagelijks met de auto naar de super gaat en dus dagelijks alle lege meuk terugbrengt ben je zo niet-standaard dat je niet mag klagen over deze wijziging. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Dido op 06-04-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dido schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:03:
Ja, want die gaan alle onbeschadigde blikken uit die teringzooi sorteren :+
De meeste meuk op die foto wordt door geen machine geaccepteerd.
Had de foto niet goed bekeken, maar ja een hoop platte wat een machine niet pakt. Maar goed het is mijn ervaring dat een winkel niet zo moeilijk doet als je nu met een platte PET-fles even aanbelt. Krijg je gewoon een vervangend flesje mee die je er dan nog even doorheen duwt. Uiteindelijk gaat het toch niet om hergebruik dus heb je er w.m.b gewoon recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Gunner schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:05:
Had de foto niet goed bekeken, maar ja een hoop platte wat een machine niet pakt. Maar goed het is mijn ervaring dat een winkel niet zo moeilijk doet als je nu met een platte PET-fles even aanbelt. Krijg je gewoon een vervangend flesje mee die je er dan nog even doorheen duwt. Uiteindelijk gaat het toch niet om hergebruik dus heb je er w.m.b gewoon recht op.
LOL :D

Met een fles snap ik dat, maar met zes vuilniszakken blikjes wordt het wat anders, denk ik ;)

Maar, het zou alleraardigst zijn als lokale jeugd op deze manier een extra zakcentje ophaalt. Niet dat het ook maar in de buurt van het doel van deze statiegeldregeling komt, maar soit.

En een vervangend blikje is ook niet simpel als die blikjes door de automaat geplet worden na het scannen...

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 06-04-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 14:51
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:49:
[...]

Dat had ik juist nu wel verwacht (bij de 0,5 liter PET niet). Mensen beseffen zicht echt wel dat dit gewoon extra kosten gaan worden. Die zien het natuurlijk helemaal niet zitten om voor 15 cent een leeg blikje om te gaan spoelen, ergens op te slaan en ze daarna al oud water lekkend (maarja, beter dan oude cola, energydrink of bier) weer mee te nemen naar de supermarkt. En ik denk dat velen er ook niet op zitten te wachten om een geopend blikje nog kilometers mee te zeulen als je niet thuis bent. Je stopt dat ding in je tas of jaszak en nadat je 1 afwijkende beweging hebt gemaakt zit alles onder de plakzooi. Nou, nee dank je. En denk vooral niet dat je je blikje ergens bij een straatverkoper in kunt leveren hoor. Die doen niet mee. :)
Eigenlijk is een blikje dan ook niet meer van deze tijd: doe gewoon een petfles van 33cl met schroefdop en je hebt dit soort problemen niet. Drinkt ook nog eens lekkerder dan een blikje vind ik.
Het enige voordeel dat blik had was dat er geen statiegeld op zat en het gewoon bij het afval kon. Dat voordeel is er nu niet meer.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Sorry ik kan er geen offtopic van maken, want dan word het heel onoverzichtelijk omdat de quotetag niet goed meer werkt.
Dido schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:58:
[...]

Tsja, met die logica zou ik het goed gevonden hebben dat de horeca zich jarenlang verdomde aan de wet te houden door niet rookvrij te worden.

Gek genoeg heb ik dat horecaverzet (en de laffe politiek die zich keer op keer in de luren liet leggen door die lobby) nooit "goed" gevonden.
Ja daar zijn de meningen inderdaad ook nog wel over verdeelt, want ik ben opgegroeid met een vader die altijd rookte en na meerdere malen stoppen het niet is gelukt. Ik zie heel erg dat hij door de maatschappij in een hoekje word gedreven, terwijl mensen die drank drinken en daardoor ook ten ontlast zijn voor de mede mens wel gewoon alles mogen blijven doen. Zoals ik al zei mijn kijk op zulke dingen is misschien anders, daarmee ik wel het geluk dat we in een land leven waar we onze mening vrij mogen uitspreken zolang we elkaar blijven respecteren :)
Dido schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:58:
[...]
Want als roker zit ik ook liever gewoon binnen met een peuk dan in de kou buiten te gaan staan paffen.
Ja daar denk ik dan wel weer compleet anders over, want als je rookt hoort daar ook bij dat je met goed of slecht weer gewoon pech hebt. Mijn vader ging laatst ook in onze schuur staan waar van alles ligt roken omdat het regende en daar heb ik hem op aangesproken, vond hij niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

G_Dragon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:01:
[...]

Ja wij hebben in de schuur nu een bak voor de lege flessen en daar moet nu eentje bij voor de blikjes want die bak is te klein om beiden in te houden. Vaak na een maand is die bak overvol met alleen al de lege flessen, aangezien wij maar 1 keer in de maand boodschappen doen. Maar ik merk dat er niet veel mensen op tegen zijn dat je weer rekening mag gaan houden met wat je weg kan gooien bij het plastic, daarom geef ik ook heel duidelijk aan dat het een persoonlijke voorkeur / mening is die misschien over de tijd wel anders kan zijn omdat je er gewend aan moet raken? :D
Als dat het grootste probleem is: een grotere bak is zo geregeld toch?
En maar één keer in de maand boodschappen? Hoe doe je dat met groente of fruit dan? (Of überhaupt opslag van gekoelde levensmiddelen zoals melk).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Dido schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:03:
Nee, als je niet gewoon dagelijks met de auto naar de super gaat en dus dagelijks alle lege meuk terugbrengt ben je zo niet-standaard dat je niet mag klagen over deze wijziging. O-)
Weet je hoeveel benzine en vrije tijd dit kost? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Jeroenneman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:09:
[...]

Als dat het grootste probleem is: een grotere bak is zo geregeld toch?
En maar één keer in de maand boodschappen? Hoe doe je dat met groente of fruit dan? (Of überhaupt opslag van gekoelde levensmiddelen zoals melk).
Wij hebben allemaal verse groente in de diepvries liggen, we zijn in bezit van 2 diepvriezers en 2 koelkasten. Mijn schoonouders hebben een groente tuin waar we elk jaar zoveel groente van krijgen dat we voor een jaar weer vol zitten, het enigste wat we dan misschien soms vanuit werk moeten ophalen is inderdaad het fruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Allard schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:08:
Eigenlijk is een blikje dan ook niet meer van deze tijd: doe gewoon een petfles van 33cl met schroefdop en je hebt dit soort problemen niet. Drinkt ook nog eens lekkerder dan een blikje vind ik.
Het enige voordeel dat blik had was dat er geen statiegeld op zat en het gewoon bij het afval kon. Dat voordeel is er nu niet meer.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe bier in een plastic flesje het zou doen, maar ik sta ervoor open om het te proberen.
G_Dragon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:09:
Weet je hoeveel bezine en vrije tijd dit kost? :o
Ik wel, maar ik werd eerder in dit topic nog net niet uitgelachen toen ik aangaf niet met de auto naar de super te gaan en dus liever geen loodzwaar glas mee te slepen in plaats van vederlicht blik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Allard schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:08:
[...]

Ooit bier in een petflesje van 33cl gezien? ;)
Bier uit blik drinkt heerlijk weg, is veel lichter dan een flesje, maakt makkelijker open zonder attributen, blijft donker dus langer goed en KON je zo weggooien.

Juist op de plekken waar je zwerfvuil krijgt, zoals ik een park op een zomerdag, gaat niemand meer nu die blikjes meenemen. Wie ziet het voor zich dat de jeugd die lekker pilsjes heeft gedronken netjes onbeschadigde blikjes mee gaat nemen om die bij de supermarkt weer terug in te leveren. Die 15 cent is gewoon collatoral damage en extra belasting voor het pils. Of dat sixpackje nu €7 of €7,90 gaat daar niets aan veranderen.

[ Voor 24% gewijzigd door t14wo op 06-04-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Dido schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:12:
[...]

Ik wel, maar ik werd eerder in dit topic nog net niet uitgelachen toen ik aangaf niet met de auto naar de super te gaan en dus liever geen loodzwaar glas mee te slepen in plaats van vederlicht blik.
Oh echt? Ze moeten wel respectvol blijven en je niet gaan uitlachen om zoiets, want niet iedereen is in staat om zware spullen op de fiest of hoe dan ook mee te nemen. Ik kan niet vanaf hier daarover oordelen, maar ik snap heel goed dat je zoiets niet ziet zitten.

Wij hebben gemiddeld elke 5 weken wel 3 boodschappentassen vol met lege flessen van de Lidl, als het er niet meer zijn. Blikjes halen we altijd bij de Die Grenze voor €9 of €10 per tray, maar ik denk dat je die prijzen nu ook wel gedag kan zeggen met die statiegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gunner schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat het wel eens erg druk kan worden op 28 april met kinderen die hun zakgeld willen verveelvoudigen met een zak blikjes ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
stylezzz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:20:
[...]

Ik denk dat het wel eens erg druk kan worden op 28 april met kinderen die hun zakgeld willen verveelvoudigen met een zak blikjes ;)
Dat is dan wel weer een heel mooie bijvangst: opvoeding en stimulering van goed gedrag bij kinderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

Je kan ze toch gewoon bij je lege flessen doen en tegelijk inleveren?

Edit: ik had even verder moeten lezen, je bak is te klein...

[ Voor 6% gewijzigd door garriej op 06-04-2023 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

garriej schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:54:
[...]

Haha ja en ik heb geen zin om overal bakken voor te moeten hebben, dit is ook een persoonlijke mening en zal vast en zeker gewoon te maken hebben met simpel wennen aan het nieuws :D. Maar vind het wel belangrijk om gewoon te delen hoe je erover denkt..

Btw even iets anders, ik moest wel even lachen om je gebruikersnaam en plaatje! O-) Creatief bedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
garriej schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:54:
[...]

Ja maar het wordt hem persoonlijk dan wat te ingewikkeld want dat past niet in zijn leef patroon en dus is het voor hem niet ok.

Toch zou het soms prettig zijn als mensen ook eens verder zouden kijken dan hun eigen ikke, ikke, ikke en mee zouden denken over de toekomst van de werel die je achterlaat.

En dit lijkt een kleinigheidje "Wat kan een blikje met statiegeld nou verbeteren aan de wereld".. maar het zijn juist alle kleinigheidjes die er voor zorgen dat we er in Nederlands netjes bijwonen. Kijk een naar een land als, bijvoorbeeld, India waar ze die kleinigheidjes en regeltjes allemaal niet hebben.. dat telt samen op tot een grote bende waar je u tegen zegt met als gevolg vervuilde leefomgevingen en waar dat dan weer toe leidt is wel duidelijk volgens mij.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Ik heb eigenlijk geen idee hoe bier in een plastic flesje het zou doen, maar ik sta ervoor open om het te proberen.
Plastic is eigenlijk veel te poreus, bij cola merk je al dat de prik d'r af is voordat de houdbaarheidsdatum bereikt is, en gek genoeg wordt dat bij frisdrank veel beter geaccepteerd dan bij bier.
Blikjes cola zijn ook veel langer houdbaar dan flessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Ik heb het volgens mij wel eens op een of ander festival gehad. Op zich niks mis mee, al is houdbaarheid daar geen issue natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

G_Dragon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:59:
[...]

Haha ja en ik heb geen zin om overal bakken voor te moeten hebben, dit is ook een persoonlijke mening en zal vast en zeker gewoon te maken hebben met simpel wennen aan het nieuws :D. Maar vind het wel belangrijk om gewoon te delen hoe je erover denkt..

Btw even iets anders, ik moest wel even lachen om je gebruikersnaam en plaatje! O-) Creatief bedacht
Volledig offtopic. Ik heet Gerard, vrienden noemde mij Garry. Veel van mijn steenkolen engels vrienden spraken dit uit als Garriej en daarmee is de gebruikersnaam geboren. Het fijne is dat bij elke dienst deze naam nooit in gebruik is :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
VVD is te lang aan de macht geweest. Bedrijven als Heineken denken nu dat ze boven de wet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:02
t14wo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:14:
[...]

Ooit bier in een petflesje van 33cl gezien? ;)
Dat bestaat hoor! :D
Sligro (en vroeger bij EMTÉ) wordt Keizerskroon in petflesjes verkocht. Bestaat zeker al 10 jaar, dus heeft niks te maken met recentelijke statiegeldwijzigingen.
Link naar webshop van Sligro: https://www.sligro.nl/p.1...-x-6-flesjes-x-33-cl.html

Edit: Blijkbaar heeft Bavaria het ook (https://www.bidfood.nl/we...en/_/A-productId-530030TR), maar hier zit geen schroefdop op.

[ Voor 15% gewijzigd door Aquafreak op 06-04-2023 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:57

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

DonJunior schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:01:
[...]

Ja maar het wordt hem persoonlijk dan wat te ingewikkeld want dat past niet in zijn leef patroon en dus is het voor hem niet ok.

Toch zou het soms prettig zijn als mensen ook eens verder zouden kijken dan hun eigen ikke, ikke, ikke en mee zouden denken over de toekomst van de werel die je achterlaat.

En dit lijkt een kleinigheidje "Wat kan een blikje met statiegeld nou verbeteren aan de wereld".. maar het zijn juist alle kleinigheidjes die er voor zorgen dat we er in Nederlands netjes bijwonen. Kijk een naar een land als, bijvoorbeeld, India waar ze die kleinigheidjes en regeltjes allemaal niet hebben.. dat telt samen op tot een grote bende waar je u tegen zegt met als gevolg vervuilde leefomgevingen en waar dat dan weer toe leidt is wel duidelijk volgens mij.
Of je pakt als overheid overtreders aan ipv allemaal regels instellen waar de goeden alleen maar last van hebben.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:43

steveman

Comfortabel ten onder

Dwarlorf schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:02:
[...]

Of je pakt als overheid overtreders aan ipv allemaal regels instellen waar de goeden alleen maar last van hebben.
Da's lekker makkelijk roepen...

Heb je daar een volledig dekkend cameratoezicht a la China voor over?
Want met blauw op straat ga je echt geen deuk slaan in zwerfafval.

Doe mij maar statiegeld op blikkies.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

steveman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:29:
[...]

Da's lekker makkelijk roepen...

Heb je daar een volledig dekkend cameratoezicht a la China voor over?
Want met blauw op straat ga je echt geen deuk slaan in zwerfafval.

Doe mij maar statiegeld op blikkies.
Nou als je die pubers die overal die red bul blikjes neerkwakken een paar fikse boetes geeft leren ze het wel af.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Dwarlorf schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:02:
[...]

Het begint mij een mentaliteitsprobleem, als jongeren worden opgevoed met de insteek van "afval is iemand anders zijn probleem" dan krijg je zwerfvuil.

Dat moet je bij opvoeding aanpakken ben ik bang.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Dwarlorf schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:46:
[...]

Nou als je die pubers die overal die red bul blikjes neerkwakken een paar fikse boetes geeft leren ze het wel af.
Op handhaving zou ik niet rekenen. Zwerafval is al tientallen jaren verboden, toch word er amper een boete voor uitgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:59:
[...]

Het begint mij een mentaliteitsprobleem, als jongeren worden opgevoed met de insteek van "afval is iemand anders zijn probleem" dan krijg je zwerfvuil.

Zeker. Maar het is ook een beetje een hellend vlak. Als japie er een bende van maakt omdat ie niet beter weet, dan is de drempel voor pietje ook lager om zijn zooi te laten liggen. Ondanks dat pietje zijn ouders misschien een stuk beter zijn qua opvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[...]

Ja dat sowieso maar als je ze op jonge leeftijd een boete geeft dan werkt dat ook opvoedend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
stylezzz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:05:
[...]

Zeker. Maar het is ook een beetje een hellend vlak. Als japie er een bende van maakt omdat ie niet beter weet, dan is de drempel voor pietje ook lager om zijn zooi te laten liggen. Ondanks dat pietje zijn ouders misschien een stuk beter zijn qua opvoeding.
Dat klopt. Overigens niet alleen bij jongeren het geval. Kijk maar naar de ondergrondse containers. Meestal zijn ze netjes, maar zodra één iemand er wat huisraad naast gooit (wat meestal gratis kan worden weggebracht bij de grofvuil-stort en in grote steden zelfs op afspraak gratis wordt opgehaald) dan ligt er de volgende dag ineens een enorme berg van allerlei mensen die die eerste stapel als vrijbrief beschouwen om asociaal te zijn...

Als er zwerfafval voor mijn eigen huis ligt ruim ik dat altijd op, omdat het een kleine moeite is en een schone straat minder snel nieuw afval aantrekt dan een straat waar toch al elke 20m iets in de berm ligt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Twentse ondernemer omzeilt wet en gaat 15 miljoen blikjes zonder statiegeld verkopen

Blikjes geproduceerd voor 1 april mogen nog zonder statiegeld worden verkocht. Een ondernemer heeft daar slim op ingespeeld door voor zo'n 10 miljoen 300 vrachtwagens met blikjes (15 miljoen stuks) te kopen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 19:30
@alexbl69 66ct per blikje? Dan heeft ie geen goeie deal kunnen maken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
[...]

Dir is het enige juiste antwoord wat mij betreft.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Clifdon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 06:10:
@alexbl69 66ct per blikje? Dan heeft ie geen goeie deal kunnen maken.
Mensen gaan van heinde en verre komen om die blikjes te kopen. En kopen meteen andere spullen in zijn winkel. Dit is gewoon een PR stunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Joris748 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:11:
[...]

Mensen gaan van heinde en verre komen om die blikjes te kopen.
Lijkt me wat onrealistisch om te verwachten dat mensen helemaal uit de Randstad helemaal af gaan reizen naar Twente om die blikjes te gaan kopen. Alsof je aan brandstof dan niet veel meer kwijt bent dan die 15 cent per blikje.

Volgens mij zijn hier heel veel mensen op zoek naar oplossingen voor niet-bestaande problemen.

Ik vermoed dat 99,9 procent van de mensen de blikjes gewoon in de supermarkt (en bij snackbar etc) blijft kopen, als het niet nog meer is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
wildhagen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:19:
[...]

Lijkt me wat onrealistisch om te verwachten dat mensen helemaal uit de Randstad helemaal af gaan reizen naar Twente om die blikjes te gaan kopen. Alsof je aan brandstof dan niet veel meer kwijt bent dan die 15 cent per blikje.

Volgens mij zijn hier heel veel mensen op zoek naar oplossingen voor niet-bestaande problemen.

Ik vermoed dat 99,9 procent van de mensen de blikjes gewoon in de supermarkt (en bij snackbar etc) blijft kopen, als het niet nog meer is.
Als je ziet hoeveel mensen enorm veel moeite doen voor ogenschijnlijke korting. Dat is waar deze winkels op drijven.

Al komen mensen niet op en neer gereden uit de randstad. Echter als ze in de buurt zijn, rijden ze er graag voor om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
wildhagen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:19:
[...]

Moet zeggen dat ik ook voor het eerst van hem hoor, ondanks dat ik geregeld in de duitse grensstreek kom. Leuk voor de mensen die daar in de buurt wonen. Lijkt een beetje op de bekende grenshandeltjes hier met belgie waar tabak, benzine en alcohol verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:01:
[...]

Moet zeggen dat ik ook voor het eerst van hem hoor, ondanks dat ik geregeld in de duitse grensstreek kom. Leuk voor de mensen die daar in de buurt wonen. Lijkt een beetje op de bekende grenshandeltjes hier met belgie waar tabak, benzine en alcohol verkocht worden.
Tabak is volgens mij in de grensstreek met België een gelopen race. Volgens mij is er geen of nauwelijks prijsverschil meer. Maar alcohol en brandstof wordt nog steeds gedaan. Mijn ouders tanken ook altijd in België en dan nemen ze meteen bier mee.

Misschien dat tabak met de accijnsverhoging van deze maand ook weer gaat lopen in de Belgische grensstreek. Maar ik ben niet meer op de hoogte van de exacte prijzen. Rook inmiddels meer dan een half jaar niet meer.

Ik vind dit een leuke PR stunt die gebruik maakt van het huidige momentum, maar op de lange termijn schiet je hier natuurlijk weinig mee op. Ik ga gewoon mijn eigen regels hanteren:
- Ik koop niets met statiegeld erop op een plek waar ik het niet ook in zou kunnen leveren.
- Ik ga niet met niet-hersluitbare en niet-vormvaste meuk slepen.

Ik wil dus best een blikje cola kopen bij de snackbar (ga altijd halen, dus heel vaak zal dat niet voorkomen), maar ga geen statiegeld betalen en dat ergens anders weer terughalen. De snackbarhouder zal het dan toch echt ook weer in moeten nemen, anders houdt hij zijn cola maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:49
Maar diegene die nu opgroeien worden opgevoed door mensen die het ook heel normaal vinden met de mobiel bezig te zijn achter het stuur. Dat zouden ze ook eens moeten verbieden.. oh wacht..

De pakkans in Nederland is gewoon zo klein dat niemand zich daar druk over maakt, ook niet als je de bekeuring heel hoog maakt. Dan kan je nog 1000+1 regels gaan bedenken en instellen. Maar zonder pakkans is de kans mimimaal dat iemand er zich wat van aantrekt.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 07-04-2023 10:01 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:44:
[...]

Tabak is volgens mij in de grensstreek met België een gelopen race. Volgens mij is er geen of nauwelijks prijsverschil meer. Maar alcohol en brandstof wordt nog steeds gedaan. Mijn ouders tanken ook altijd in België en dan nemen ze meteen bier mee.

Misschien dat tabak met de accijnsverhoging van deze maand ook weer gaat lopen in de Belgische grensstreek. Maar ik ben niet meer op de hoogte van de exacte prijzen. Rook inmiddels meer dan een half jaar niet meer.

Ik vind dit een leuke PR stunt die gebruik maakt van het huidige momentum, maar op de lange termijn schiet je hier natuurlijk weinig mee op. Ik ga gewoon mijn eigen regels hanteren:
- Ik koop niets met statiegeld erop op een plek waar ik het niet ook in zou kunnen leveren.
- Ik ga niet met niet-hersluitbare en niet-vormvaste meuk slepen.

Ik wil dus best een blikje cola kopen bij de snackbar (ga altijd halen, dus heel vaak zal dat niet voorkomen), maar ga geen statiegeld betalen en dat ergens anders weer terughalen. De snackbarhouder zal het dan toch echt ook weer in moeten nemen, anders houdt hij zijn cola maar.
Tabak schijnt nog steeds goede handel te zijn, anders was deze man allang gestopt ;)

https://www.rickstabakexpress.be/assortiment/volume-tabak

Maar goed, dat heeft weinig meer met statiegeld te maken. Voor die grenze is het een mooi stukje publiciteit, een handelaar die (hoop ik voor hem) goed is ingesprongen op de statiegeld invoering. Hopelijk krijgt hij alles verkocht voordat de houdbaarheidsdatum in zicht komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Joris748 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:11:
[...]
Mensen gaan van heinde en verre komen om die blikjes te kopen. En kopen meteen andere spullen in zijn winkel. Dit is gewoon een PR stunt.
Geen PR stunt maar gewoon keiharde business. Bij de Duitse grens zijn meerdere van dit soort partij handelaren waar blikjes in grote hoeveelheden aan (luie) Duitsers worden verkocht.

Maar het is natuurlijk wel een aflopende zaak, en deze blikjes werden anders toch wel verkocht.
En als België in 2025 ook overgaat is die sluiproute ook gedicht.

[ Voor 7% gewijzigd door CirclDigital op 07-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik denk dat de PR mooi meegenomen is maar de basis inderdaad business is. En dan hoeft het helemaal niet te komen vanuit mensen die perse statiegeld vermijden, de grootste winst zal zitten in dat hij minder gewilde restpartijen heeft opgekocht. Er moet wel een flinke marge op zitten, want 15.000.000 blikjes opkopen zal denk ik al snel een kleine 4-duizend kuub aan opslag innemen (voor het gemak even uitgaand van 20 x 20 x 10 blikjes per kuub), daar begin je niet aan voor alleen een beetje PR ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
Valorian schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:01:
En dan hoeft het helemaal niet te komen vanuit mensen die perse statiegeld vermijden, de grootste winst zal zitten in dat hij minder gewilde restpartijen heeft opgekocht.
Daar vergis je je in.... de handel is/was echt primair gericht op het vermijden van het statiegeld voor Duitsers.

Basisprijs is gewoon vergelijkbaar of zelfs nog iets meer maar aangezien er in DE 25cent statiegeld op een blikje zit is de aanschafprijs wel gewoon veel lager, zeker voor luie mensen blijkbaar de moeite waard :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:31
Je denkt nu ook wel 2 keer na of je los blikje koopt als impuls aankoop bij een Big Bazar /kruidvat etc.

Probleem waar ik gewoon aan erger is dat ik niet altijd kan inleveren waar ik het koop.(kiosk of ander discounter)
Tevens is een blikje wegstoppen zonder lekken lastiger dan een flesje.(hopen dat het niet te ver indrukt).

Ben benieuwd gewone flessen hebben al problemen als 1 deuk erin zit en eruit moet blazen.

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:59

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Offens1490 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:15:
Je denkt nu ook wel 2 keer na of je los blikje koopt als impuls aankoop bij een Big Bazar /kruidvat etc.

Probleem waar ik gewoon aan erger is dat ik niet altijd kan inleveren waar ik het koop.(kiosk of ander discounter)
Tevens is een blikje wegstoppen zonder lekken lastiger dan een flesje.(hopen dat het niet te ver indrukt).

Ben benieuwd gewone flessen hebben al problemen als 1 deuk erin zit en eruit moet blazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFZGuX_lnb-HKDL_BV_eA_rWV7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/97CTX8pgAyikn5vyrkyqTzoT.jpg?f=user_large

Binnenkort bij elk blikjes inleverpunt? :X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:06

Ja het is inderdaad wel jammer dat we gemak moeten opgeven omdat er een aantal figuren bij zijn die het normaal vinden om hun blikjes niet in de afvalbak te werpen. Gelukkig is er nog een alternatief - het kleine plastic flesje.
Ik vraag me in dat kader ook af of de afzet van blikjes door dit beleid nu zal afnemen omdat de prijs hoger ligt en het retourneren bewerkelijk is.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fonsoy schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:02:
[...]

Ja het is inderdaad wel jammer dat we gemak moeten opgeven omdat er een aantal figuren bij zijn die het normaal vinden om hun blikjes niet in de afvalbak te werpen. Gelukkig is er nog een alternatief - het kleine plastic flesje.
Ik vraag me in dat kader ook af of de afzet van blikjes door dit beleid nu zal afnemen omdat de prijs hoger ligt en het retourneren bewerkelijk is.
Ik heb het idee (maar kan dit niet cijfermatig onderbouwen) dat het aantal meter schappen in de supermarkt met kleine plastic flesjes afgenomen is de laatste jaren, waarschijnlijk door het invoeren van statiegeld. Het zou nu zo kunnen zijn, dat door de invoering van statiegeld op blikjes er weer een shift naar die plastic flesjes gaat komen. Omdat het inderdaad net wat praktischer in het gebruik is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:31
fonsoy schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:02:
[...]

Klopt die is ook gewoon makkelijk af te sluiten. Was me aan het afvragen zag vandaag bijvoorbeeld bij big bazar dat ze overal borden hadden opgehangen vanaf 1 april statiegeld maar op maar de meeste stonden geen logo op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSCovdazViRPaYWSpTU7IxGA4mo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJVxB1SEKyNb9lPC14pTTNiM.jpg?f=user_large

Mogen ze toch niets innen of wel?

Muv zuivel of chocomel 8)7 (statistisch gezien minder gekocht en minder afval in op straat)

[ Voor 4% gewijzigd door Offens1490 op 08-04-2023 00:40 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:11
@Offens1490 Zuivel heeft in Nederland een bijzondere status. Het was al uitgezonderd van de frisdrank taks (8 cent, wordt 26), maar blijkbaar zijn blikjes waar zuivel in heeft gezeten ineens ook geen zwerfafval meer als het op straat wordt gegooid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024

Heel simpel, ik koop ze niet meer, teveel gedoe met mogen niet indeuken, lekt, stinkt en nog eens terug mogen brengen.

Hoe wil je een licht vervormd blikje alsnog gaan "redden" om in te leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
_JGC_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 02:18:
@Offens1490 Zuivel heeft in Nederland een bijzondere status. Het was al uitgezonderd van de frisdrank taks (8 cent, wordt 26), maar blijkbaar zijn blikjes waar zuivel in heeft gezeten ineens ook geen zwerfafval meer als het op straat wordt gegooid.
Precies. Ik verwijs iedereen graag naar NMH in "De landelijke Nederlandse politiek 2023" De landbouwsector wordt structureel uit de wind gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
_JGC_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 02:18:
Zuivel valt onder de eerste levensbehoeften geloof ik. En natuurlijk is het nog steeds zwerfvuil als het op straat beland.... vreemd hoe dat mensen redeneren. Geen statiegeld?dan mag ik het gewoon op straat gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
stylezzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:25:
[...]

Zuivel valt onder de eerste levensbehoeften geloof ik. En natuurlijk is het nog steeds zwerfvuil als het op straat beland.... vreemd hoe dat mensen redeneren. Geen statiegeld?dan mag ik het gewoon op straat gooien.
Maar Fristi en Chocomel zijn geen eerste levensbehoeften, maar vallen wel onder de uitzondering. Is nog ongezond ook door de hoeveelheden suiker.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 08-04-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

p.d.akkerman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:57:
Afgelopen week las het bericht dat de overheid statiegeld wilt gaan laten betalen op blikjes.

Dit deed me denken aan mijn jeugd waar ik plastic flessen uit Italië meenam van vakantie om hier in te leveren voor statiegeld. In italie waren deze flessen statiegeld vrij. Dit was leuk verdienen voor een 10jarige.

Wat nou als ik vanaf nu (mijn) blikjes ga sparen?
100 blikjes is al €15,-

Is dit een onmogelijk idee? Of denken jullie hetzelfde?
Er staat me iets van bij dat dit op het grensgebied van Denemarken/Duitsland gebeurde toen de blikjes accijns werd ingevoerd.

En als een blikje maken minder kost dan het statiegeld weet ik ook wel wat er gaat gebeuren.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:11
stylezzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:25:
[...]

Wat @Joris748 zegt, er zit bulten suiker in chocomel en fristi. Als het een plantaardige "melk" is moet er wel frisdranktaks geheven worden en moet er wel statiegeld op het blik.
De minister zegt dat zuivel gezond is en goed voor de planeet...

Maar ook frisdrank met zuivel erin zoals Taksi hoeft geen frisdranktaks, want zuivel dus gezond... Het zit in geplastificeerd karton en niet in blikjes, dus statiegeld daarop is (nog) geen discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MrMonkE schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:39:
[...]
Er staat me iets van bij dat dit op het grensgebied van Denemarken/Duitsland gebeurde toen de blikjes accijns werd ingevoerd.

En als een blikje maken minder kost dan het statiegeld weet ik ook wel wat er gaat gebeuren.
Je krijgt vast geen reactie O-)
Barcodes plakken op al die blikjes vanaf oktober was vast veel werk ;)
https://www.telegraaf.nl/...jes-geplakt-om-statiegeld

Voor de andere workarounds die je voorstelt geld vast hetzelfde.

Al waren die 50 Lire munten van vroeger ook wel grappig ;)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2023 09:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Joris748 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:34:
[...]

Maar Fristi en Chocomel zijn geen eerste levensbehoeften, maar vallen wel onder de uitzondering. Is nog ongezond ook door de hoeveelheden suiker.
Hey... er zijn al kostbare uren verspilt door politici de afgelopen tijd wat nou onder groente en fruit zou moeten vallen en daar kwamen ze niet uit. Laat staan in welke categorie dat fristi en chocomel zouden moeten vallen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Non-discussie in de blikjes wereld toch? Er zijn bijna geen dranken in blikjes die wel gezond zijn. Wellicht water met alleen koolzuur.

Ik kocht al geen bier in blikjes als er een flesje variant voor was. Omdat (statiegeld) flesjes goedkoper waren. En voor frisdrank kochten wij al 1,5 liter flessen/pakken en dan voor onderweg in een fles zoals Dopper.
Pagina: 1 ... 8 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.