Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:53
stylezzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:25:
[...]

Zuivel valt onder de eerste levensbehoeften geloof ik. En natuurlijk is het nog steeds zwerfvuil als het op straat beland.... vreemd hoe dat mensen redeneren. Geen statiegeld?dan mag ik het gewoon op straat gooien.
Water is ook 1e levensbehoefte daar niet van. Ben met je eens dat je gewoon netjes moet opruimen. Naar mijn mening zijn er ook minder prullenbakken dan vroeger.

Ik kreeg vroeger altijd een opmerking dat ik snoeppapiertjes in mijn spijkerbroekzak had zitten.
Ja moet ik dat ik dan op straat gooien? Kwam heus wel eens bij een prullenbak toen maar ja dat vergeet je ;)

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:47
Barrycade schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:59:
Non-discussie in de blikjes wereld toch? Er zijn bijna geen dranken in blikjes die wel gezond zijn. Wellicht water met alleen koolzuur.

Ik kocht al geen bier in blikjes als er een flesje variant voor was. Omdat (statiegeld) flesjes goedkoper waren. En voor frisdrank kochten wij al 1,5 liter flessen/pakken en dan voor onderweg in een fles zoals Dopper.
Bij 1,5 liter is de prik er zo snel af dat het niet te drinken is, dan is een blikje makkelijker
Was een blikje makkelijker, dat koop ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Offens1490 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:22:
[...]

Water is ook 1e levensbehoefte daar niet van. Ben met je eens dat je gewoon netjes moet opruimen. Naar mijn mening zijn er ook minder prullenbakken dan vroeger.

Ik kreeg vroeger altijd een opmerking dat ik snoeppapiertjes in mijn spijkerbroekzak had zitten.
Ja moet ik dat ik dan op straat gooien? Kwam heus wel eens bij een prullenbak toen maar ja dat vergeet je ;)
Ik vind het altijd opmerkelijk, je kan wel troep meenemen maar opruimen kan ineens niet, mbt niet dicht kunnen doen bestaat al jaren een oplossing namelijk flesjes met dop die overal te krijgen zijn.

Het is echt de mentaliteit, het boeit ze niet want een ander zijn probleem ook al zou op elke 1 meter een prullenbak staan dan gaat het nog mis, statiegeld geeft een motivatieprikkel want wij Nederlanders zijn erg op geld gesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2023 10:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:02
Arjantje72 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:23:
[...]

Bij 1,5 liter is de prik er zo snel af dat het niet te drinken is, dan is een blikje makkelijker
Dit. Wij kopen al jaren blikjes frisdrank, omdat je dan altijd genoeg prik hebt. En goedkoper ook. Van de flessen gaat het er zo snel af en dan is het niet meer lekker. Ik ga het beleven of we bij blikjes blijven nu we ze moeten inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

YakuzA schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:31:
[...]

Je krijgt vast geen reactie O-)
Barcodes plakken op al die blikjes vanaf oktober was vast veel werk ;)
https://www.telegraaf.nl/...jes-geplakt-om-statiegeld

Voor de andere workarounds die je voorstelt geld vast hetzelfde.

Al waren die 50 Lire munten van vroeger ook wel grappig ;)
En de 10 Baht / 2 Euro Munten.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Arjantje72 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:23:
[...]

@vinom
Er bestaan ook kleiner flessen zoals 0,5 liter precies voor het probleem bedacht waar jij tegenaan loopt, deze flessen kom je overal tegen en staan naast de blikjes.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:00

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

mr_evil08 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:53:
[...]

@vinom
Er bestaan ook kleiner flessen zoals 0,5 liter precies voor het probleem bedacht waar jij tegenaan loopt, deze flessen kom je overal tegen en staan naast de blikjes.
Dat is niet dezelfde ervaring als drinken uit een blik.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dwarlorf schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:21:
[...]

Misschien zijn er wel opzetstukken voor je flesje met blikvorm en -smaak ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2023 11:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
mr_evil08 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:53:
[...]

@vinom
Ook daar zit statiegeld op, wil het gewoon weggooien thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

YakuzA schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:28:
[...]

Misschien zijn er wel opzetstukken voor je flesje met blikvorm en -smaak ;)
LOL. Dat is iig een deel van het probleem opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 08-04-2023 11:31 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dwarlorf schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:21:
[...]

Klopt, een opzetstukje van blik zou een gat in de markt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:43
mr_evil08 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:28:
[...]

Ik vind het altijd opmerkelijk, je kan wel troep meenemen maar opruimen kan ineens niet, mbt niet dicht kunnen doen bestaat al jaren een oplossing namelijk flesjes met dop die overal te krijgen zijn.

Het is echt de mentaliteit, het boeit ze niet want een ander zijn probleem ook al zou op elke 1 meter een prullenbak staan dan gaat het nog mis, statiegeld geeft een motivatieprikkel want wij Nederlanders zijn erg op geld gesteld.
Precies, mensen sjouwen barbecues, koelboxen vol vlees en drank mee naar het park. Maar de rotzooi mee naar huis nemen is teveel gevraagd. Ben benieuwd hoe die mensen reageren als je het bij hun op het balkon gooit.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Arjantje72 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ook daar zit statiegeld op, wil het gewoon weggooien thuis :)
En het liefst alles in 1 vuilnisbak want scheiden is zo lastig hè? We produceren met z'n allen veel te makkelijk afval uit gemak, onder het mom van "Lekker boeie, iemand anders zorgt er wel voor dat het verdwijnt". 1,5 liter flessen frisdrank die gerecycled worden zijn veel efficiënter. Maar ja, je moet het dopje wel goed dichtschroeven als je de prik er in wilt houden, poe, poe -O-

Dit is ook precies waarom de hele frisdranklobby zo tegen het statiegeld is, mensen die uit gemak (hoge marge) blikjes kochten gaan dat nu minder snel doen. En ook al zouden dat allemaal mensen zijn die geen zwerfafval produceren maar de blikjes normaal weg zouden gooien is het milieu beter af met statiegeld.

[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 08-04-2023 14:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
fsfikke schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:24:
[...]
Maar ja, je moet het dopje wel goed dichtschroeven als je de prik er in wilt houden, poe, poe -O-
Waarom zo neerbuigend, terwijl je blijkbaar geen idee hebt hoe het werkt? Als je een anderhalve liter fles cola in meerdere dagen leegdrinkt zit er aan het eind geen prik meer in, en dat ligt niet aan de dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
fsfikke schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:24:
[...]

En het liefst alles in 1 vuilnisbak want scheiden is zo lastig hè? We produceren met z'n allen veel te makkelijk afval uit gemak, onder het mom van "Lekker boeie, iemand anders zorgt er wel voor dat het verdwijnt". 1,5 liter flessen frisdrank die gerecycled worden zijn veel efficiënter. Maar ja, je moet het dopje wel goed dichtschroeven als je de prik er in wilt houden, poe, poe -O-

Dit is ook precies waarom de hele frisdranklobby zo tegen het statiegeld is, mensen die uit gemak (hoge marge) blikjes kochten gaan dat nu minder snel doen. En ook al zouden dat allemaal mensen zijn die geen zwerfafval produceren maar de blikjes normaal weg zouden gooien is het milieu beter af met statiegeld.
Het zit je wel diep hé?
Maar prik gaat er echt snel af als je een glas per dag drinkt :)
Thuis bewaar ik alles apart, verkeerde aanname.
Ik gooi ook niks weg buiten.
Maar een blikje in de prullenbak(buiten) of binnen in de pdm bak gooien is wat makkelijker :)

Ik spreek zelfs de hangjeugd aan als ze er een puinhoop van maken en zorg dat ze het oprapen. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mag je blikjes nu dan wel op de grond gooien, als we toch statiegeld op zit?

Maar het is onhandig een blikje koop je vaak bijvoorbeeld bij een loempiakraam, maar verwacht dat ik 'm daar niet in kan leveren? De mensen die 'm voorheen in de natuur gooien zullen dat dan nogsteeds wel doen.
En de mensen die het eerst netjes in de prullenbak gooide hebben nu een excuus, je hebt d'r toch al voor betaald?

En als je thuis blikjes drinkt konden ze daarna bij het PMD, maar nu moet je die weer mee terug sjouwen?

Nuja, dan maar allemaal weer aan die glazen flesjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Accretion schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:22:

Maar het is onhandig een blikje koop je vaak bijvoorbeeld bij een loempiakraam, maar verwacht dat ik 'm daar niet in kan leveren? De mensen die 'm voorheen in de natuur gooien zullen dat dan nogsteeds wel doen.
En de mensen die het eerst netjes in de prullenbak gooide hebben nu een excuus, je hebt d'r toch al voor betaald?

En als je thuis blikjes drinkt konden ze daarna bij het PMD, maar nu moet je die weer mee terug sjouwen?

Nuja, dan maar allemaal weer aan die glazen flesjes...
Mensen die 'm voorheen in de natuur gooiden, hebben nu meer betaald voor dat blikje, en kunnen een (klein) deel terugkrijgen. Ergo: motivatie om het niet meer in de natuur te gooien.

Mensen die 'm voorheen al netjes in de prullenbak gooiden, zullen dat zeer hoogstwaarschijnlijk nog steeds blijven doen.

Eindresultaat: minder blikjes in de natuur. Uiteraard geen 100% reductie, maar het zal zeker wel iets helpen.

Het lijkt me sterk dat veel mensen serieus de gedachte zullen hebben 'ik heb statiegeld betaald, dus ik hoef 't niet op te ruimen'. Statiegeld is altijd al een beloning geweest om het weer in te leveren, niet het afkopen van de plicht om 'm netjes weg te gooien.

Blikje weggooien is nu letterlijk geld weggooien.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hahn schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:28:
[...]
Mensen die 'm voorheen in de natuur gooiden, hebben nu meer betaald voor dat blikje, en kunnen een (klein) deel terugkrijgen. Ergo: motivatie om het niet meer in de natuur te gooien.
Hmm, als je een blikje koopt bij een kraam langs de weg, maar je kan 'm daar niet inleveren, heeft het toch geen nut?

D'r is toch niemand die 'm in de prullenbak gooit i.p.v. in de natuur, omdat er statiegeld op zit?

En alleen de mensen die 'm überhaupt in een prullenbak zouden gooien, is nu een klein gedeelte van dat 'm daadwerkelijk (kreukloos) bewaart totdat die in een supermarkt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Accretion schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:56:
[...]

Hmm, als je een blikje koopt bij een kraam langs de weg, maar je kan 'm daar niet inleveren, heeft het toch geen nut?

D'r is toch niemand die 'm in de prullenbak gooit i.p.v. in de natuur, omdat er statiegeld op zit?

En alleen de mensen die 'm überhaupt in een prullenbak zouden gooien, is nu een klein gedeelte van dat 'm daadwerkelijk (kreukloos) bewaart totdat die in een supermarkt is?
Hier is al veel over gezegd (lees het hele topic maar, dan zie je zo’n beetje alle visies op het systeem wel langskomen. Het systeem is geen superoplossing voor alles, maar levert op meerdere punten mogelijk winst:

- Er wordt verwacht dat een deel van de mensen die het op straat gooit het blikje nu ivm die 15ct meeneemt naar een inleverpunt. Of dat realistisch is zal de tijd leren.

- Daarnaast kan het nieuwe systeem mensen aantrekken die weinig te besteden hebben (en wel veel tijd hebben) die de blikjes rapen voor statiegeld en die inleveren.

- Ook kan het nieuwe systeem nog leiden tot vermindering van verkoop van blikjes voor onderweg, omdat mensen niet hun statiegeld willen weggooien maar ook niet een vies niet afsluitbaar blikje in hun tas willen. Zij kopen dan wellicht een plastic flesje die wel makkelijk mee te nemen is.

In alle van bovenstaande gevallen eindigt er uiteindelijk minder blik op straat, hoeveel minder zullen we vanzelf zien. Verder kan het minder blikjes op straat effect nog versterkt worden doordat afval op straat meer afval aantrekt, dus minder vuil in de bosjes kán ook de drempel hoger maken om het erbij te gooien.

Of die vermindering van zwerfafval groot genoeg is om op te wegen tegen de frustratie, kosten, gedoe etc van de hele bevolking die nu met dit systeem te maken krijgt is een goede vraag, maar eentje waar ieder zelf een oordeel over mag vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Accretion schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:22:
Nee.

Het is statiegeld. Geen gemeentereinigingsbijdrage o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Het voordeel van statiegeldblik dat op straat belandt is dat de zwerver naast flesjes nu ook de blikjes meeneemt.

Dus ja, zelfs al boeit niemand die 15 cent wat, aan het eind van de rit belandt er minder op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

_JGC_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:08:
Het voordeel van statiegeldblik dat op straat belandt is dat de zwerver naast flesjes nu ook de blikjes meeneemt.
Als de blikjes tenminste heel op straat belanden. Gedeukte of geplette blikjes meenemen is verspilde moeite.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

stylezzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:51:
[...]
Het is statiegeld. Geen gemeentereinigingsbijdrage o.i.d.
Goed punt, waar gaat het geld überhaupt heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:05
Accretion schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:11:
[...]

*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk, dit voegt niets toe.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 08-04-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

Rhapsody

In Metal We Trust

Accretion schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:11:
[...]

Krijg je terug als je het netjes inlevert :>

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Accretion schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:56:
[...]

Voor flesjes heb je tegenwoordig speciale prullenbakken. Je krijgt nog steeds je statiegeld niet terug. Maar degene die die prullenbak leeghaalt doneert het statiegeld dan aan een goed doel.
Pathé heeft zo in het eerst jaar statiegeld op flesjes €330k opgehaald voor Stichting Bio, Stichting Jarige Job en Plastic Whale Foundation.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:28:
[...]
Als de blikjes tenminste heel op straat belanden. Gedeukte of geplette blikjes meenemen is verspilde moeite.
Ben wel benieuwd hoe kritisch die automaten zijn.
Met flesjes valt het ook wel mee. Zolang de barcode te scannen is en soortvan normaal is pakt die ze we momenteel.

Blikjes nog niet geprobeerd.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RocketKoen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:27:
[...]

Voor flesjes heb je tegenwoordig speciale prullenbakken. Je krijgt nog steeds je statiegeld niet terug. Maar degene die die prullenbak leeghaalt doneert het statiegeld dan aan een goed doel.
Pathé heeft zo in het eerst jaar statiegeld op flesjes €330k opgehaald voor Stichting Bio, Stichting Jarige Job en Plastic Whale Foundation.
Ik heb niet zo'n zin om de diesel-leasebak of wereldwijde vliegtuig-vluchten van de directeur van een of andere stichting te sponsoren, omdat een bioscoop niet de moeite wil nemen om statiegeld terug te betalen.
Als het geld nu ging naar de lokale afval-prik-actie van de lokale scouting ging, zou dat ergens nog wel een aardig idee zijn.

Maar, dan gaan we toch allemaal aan de glazen flesjes of die sap-pakjes welke van de binnenkant een soort aluminium-plastic combinatie hebben? Dat is blijkbaar wel goed voor het milieu.

En blijkbaar verdient de producent aan niet-ingeleverd statiegeld, het is dus niet eens zo dat de wereld er daadwerkelijk beter op wordt.

https://www.quest.nl/maat...-flessen-niet-ingeleverd/

Want de gemiddelde persoon die niet eens de moeite neemt om naar een prullenbak te lopen, zal nu echt niet opeens het blikje bewaren totdat hij in de supermarkt is.
En voor de personen die het wel netjes in de prullenbak gooien, is het nu ook extra kosten of extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 23:51
YakuzA schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:38:
[...]

Ben wel benieuwd hoe kritisch die automaten zijn.
Met flesjes valt het ook wel mee. Zolang de barcode te scannen is en soortvan normaal is pakt die ze we momenteel.

Blikjes nog niet geprobeerd.
Oei ja, ik ben altijd gewend om mijn blikjes in elkaar te knijpen als ze leeg zijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:28:
[...]

Hoezo? Dus al die blikjes die ik de afgelopen jaren al heb opgeruimd tijdens mijn honden uitlaat rondje zijn verspilde moeite? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
RocketKoen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:27:
[...]

Leuk, de filantroop uithangen met andermans geld. Het had zo simpel kunnen zijn: blikjes verkopen, betekent ook statiegeld teruggeven. Maar dat is waarschijnlijk onder invloed van een of andere lobby niet ingevoerd.

Prima dat je er alsnog zo’n donatiebak bij zet, maar dan is het wel 100% vrijwillig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Joris748 schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:47:
[...]

Leuk, de filantroop uithangen met andermans geld. Het had zo simpel kunnen zijn: blikjes verkopen, betekent ook statiegeld teruggeven. Maar dat is waarschijnlijk onder invloed van een of andere lobby niet ingevoerd.

Prima dat je er alsnog zo’n donatiebak bij zet, maar dan is het wel 100% vrijwillig.
Dat is het ook? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik denk dat bedoeld wordt dat je of je statiegeld terugkrijgt (op de plek waar je het ook kocht), of dat geld doneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Fly-guy schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:03:
[...]

Ik denk dat bedoeld wordt dat je of je statiegeld terugkrijgt (op de plek waar je het ook kocht), of dat geld doneert.
Ahja, nu snap ik hem. De 'vrijwilligheid' gaat eraf omdat hij anders met het flesje naar de auto moet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:42
Waar is toch de tijd gebleven dat zwerfafval als blikjes, papier en plastic bijna niet aanwezig was?
De hoeveelheid is volgens mij gegroeid naarmate er minder van onderstaande bordjes in de natuur stonden.........
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApkNc-xzZotnMaV6mKBUCoXNIy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZVqHyVkdIomXeaXNxqZPx9Q1.jpg?f=user_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:26:
Waar is toch de tijd gebleven dat zwerfafval als blikjes, papier en plastic bijna niet aanwezig was?
De hoeveelheid is volgens mij gegroeid naarmate er minder van onderstaande bordjes in de natuur stonden.........
[Afbeelding]
De tijd dat er geen zwerfafval was, is alleen aanwezig in de nostalgie. ;)

Blijkbaar was het nodig om dit soort bordjes te plaatsen omdat er onmeunig veel zwerf afval was?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
YakuzA schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:10:
[...]De tijd dat er geen zwerfafval was, is alleen aanwezig in de nostalgie. ;)
Blijkbaar was het nodig om dit soort bordjes te plaatsen omdat er onmeunig veel zwerf afval was?
Nee, toen lag er (bijna) geen zwerf afval. Maar goed, toen kon je ook nog iemand op zijn ongewenste gedrag aanspreken zonder een klap voor je kop te krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[Afbeelding]
Toen blik en plastic nog niet bestond .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

[Afbeelding]
Schillen en (kartonnen) dozen zijn niet zo erg voor de natuur. Het ergste dat ik op die afbeelding zie is een fles, door het brandgevaar.

Let op dat 'niet zo erg voor de natuur' geen excuus is om niet je rotzooi op te ruimen. :X

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
The Zep Man schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:08:
[...]Schillen en (kartonnen) dozen zijn niet zo erg voor de natuur. Het ergste dat ik op die afbeelding zie is een fles, door het brandgevaar.
Let op dat 'niet zo erg voor de natuur' geen excuus is om niet je rotzooi op te ruimen. :X
offtopic:
Met het risico dat we te erg offtopic gaan: Schillen (van bijvoorbeeld bananen en sinaasappels) niet erg? Wat dacht je van al die bestrijdingsmiddelen die er nog op zitten?
En de meeste kartonnen dozen zijn bedrukt en vaak zit er nog plakband aan vast. Inkt hoort niet in de natuur en plakband verteerd niet, buiten dat er ook nog allerlei microplastics en lijm in zit.
Het minst erge op die afbeelding is eigenlijk de fles, glas is redelijk inert en zal niet snel een gevaar voor de natuur zijn, het brandgevaar is zo goed als te verwaarlozen, al helemaal bij gekleurd glas.
Dus wat jij bestempeld als niet zo erg is in feite wel erg, alles wat niet van nature in de natuur voorkomt en gedumpt wordt verstoord de natuurlijke gang van zaken en heeft dus wel degelijk invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Yaksa schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:46:
[...]

offtopic:
Met het risico dat we te erg offtopic gaan: Schillen (van bijvoorbeeld bananen en sinaasappels) niet erg? Wat dacht je van al die bestrijdingsmiddelen die er nog op zitten?
En de meeste kartonnen dozen zijn bedrukt en vaak zit er nog plakband aan vast. Inkt hoort niet in de natuur en plakband verteerd niet, buiten dat er ook nog allerlei microplastics en lijm in zit.
Het minst erge op die afbeelding is eigenlijk de fles, glas is redelijk inert en zal niet snel een gevaar voor de natuur zijn, het brandgevaar is zo goed als te verwaarlozen, al helemaal bij gekleurd glas.
Dus wat jij bestempeld als niet zo erg is in feite wel erg, alles wat niet van nature in de natuur voorkomt en gedumpt wordt verstoord de natuurlijke gang van zaken en heeft dus wel degelijk invloed.
Het zal toen nog niet erg zijn geweest zijn vanuit milieuoogpunt, maar dat men zich vooral stoorde aan het gebrek aan fatsoen (om je rommel niet op te ruimen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:17
Yaksa schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:38:
[...]

Nee, toen lag er (bijna) geen zwerf afval. Maar goed, toen kon je ook nog iemand op zijn ongewenste gedrag aanspreken zonder een klap voor je kop te krijgen.
offtopic:
Je bedoelt: pre-1948 was jij nog niet geboren en dus heb jij deze bordjes nooit gezien. Tevens kan je dus niet weten of er minder zwerfafval was, behalve dan overlevering… Bovendien gebeurde er vroeger net zoveel, alleen kwam niet alles in het nieuws. Het zal vast niet altijd zijn gebleven bij een ‘scheer je weg belhamel’. Maar niet alles werd bekend of werd over geschreven.

Het enige verschil met vroeger is dat destijds alleen de rijken konden ‘verpoozen’, terwijl nu een veel grotere groep dat kan.

Dan wat ik echt vind van de statiegeld op blikjes. Bagger, ronduit bagger. Ze konden altijd thuis mooi mee met het pmd. Wat ook een prima scheidingsmethode garandeert. Je kon ze eerst nog in de blikjespers doen om meer ruimte over te houden.
Je moet ze heel houden, omspoelen (zinloos watergebruik), onduidelijkheid welke blikjes wel of niet terug moeten. (Zelfde geldt voor het Duvel-model bierfles, soms glasbak, soms inleveren). Of het Affligem model waar dan duidelijk statiegeld op staat , maar onze automaten ze niet altijd accepteren want ‘onbekend merk’.
Op vakantie alle blikjes bewaren, want inleveren in het buitenland kan niet (zelfde gezeik met Duitse flessen en blikjes bv), gooi ik die thuis bij het pmd of wacht ik tot ik weer een keer in DE ben..

Verder zijn gedeukte of aangetaste blikjes niet in te leveren, wat voor mij gewoon betekent dat dit eigenlijk een mooie extra belasting is dat ergens blijft hangen

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Te fragiel.
Blikjes die geopend en leeg zijn deuken bij het minste of geringste in elkaar. Dit heeft totaal geen nut.

Ik zie het meer als een verkapte suikertaks.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
GAIAjohan schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:13:
[...]
Dan wat ik echt vind van de statiegeld op blikjes. Bagger, ronduit bagger.
Maakt toch eigenlijk niet zoveel uit wat je ervan vindt... het is nu gewoon zo :-).
En als het zo lastig is blijft de beste optie gewoon over. Koop ze niet meer of zo min mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
arbraxas schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:17:

Ik zie het meer als een verkapte suikertaks.
Dat heeft er weinig mee te maken, op alle suikervrije frisdrank, spa rood, etc zit ook gewoon statiegeld. 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arbraxas
  • Laatst online: 25-08 11:19
Dat zal best, maar 99% van de blikjes die ik zie zijn of cola danwel energiedrankjes. Die andere 1% is bier.
Ik zie echt nooit iemand met een blikje spa rood lopen.
Dit gekoppelt aan de manier van inleveren van alleen maar hele blikjes en de fragiele natuur van een leeg blikje kom ik tot maar 1 conclusie: suikertaks.
Ze willen ze niet eens terug, dat gevoel krijg ik er van.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
CirclDigital schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:20:
[...]

Maakt eigenlijk niet uit toch wat je ervan vindt... het is nu gewoon zo :-).
En als het zo lastig is blijft de beste optie gewoon over. Koop ze niet meer of zo min mogelijk...
Veel speciaalbierbrouwerijen produceren slechts in 1 verpakking. Dit betreft vaak statiegeldloze flesjes of blik. Dit betekent eigenlijk gewoon het uitsluiten van blikbrouwerijen. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat deze gaan doen. Weer terug naar glas zonder statiegeld?

Verder is/was blik op vakantie gewoon handig qua fris, prik bleef er prima in itt flessen.

Als laatste: als je niet je mening zou mogen geven omdat ‘iets gewoon zo is’, zou er geen verbetering mogelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 10-04-2023 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

arbraxas schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:31:
Dat zal best, maar 99% van de blikjes die ik zie zijn of cola danwel energiedrankjes. Die andere 1% is bier.

N=1 is geen sterk argument.
Dit gekoppelt aan de manier van inleveren van alleen maar hele blikjes en de fragiele natuur van een leeg blikje kom ik tot maar 1 conclusie: suikertaks.
Ik hoop op een echte toegevoegde suikertaks. Verbazingwekkend in hoeveel producten onnodig toegevoegde suikers zitten. Ik denk dat statiegeld op blik daar geen verschil voor gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
GAIAjohan schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:13:
[...]Dan wat ik echt vind van de statiegeld op blikjes. Bagger, ronduit bagger. Ze konden altijd thuis mooi mee met het pmd. Wat ook een prima scheidingsmethode garandeert. Je kon ze eerst nog in de blikjespers doen om meer ruimte over te houden.
Je moet ze heel houden, omspoelen (zinloos watergebruik), onduidelijkheid welke blikjes wel of niet terug moeten. (Zelfde geldt voor het Duvel-model bierfles, soms glasbak, soms inleveren). Of het Affligem model waar dan duidelijk statiegeld op staat , maar onze automaten ze niet altijd accepteren want ‘onbekend merk’.
Op vakantie alle blikjes bewaren, want inleveren in het buitenland kan niet (zelfde gezeik met Duitse flessen en blikjes bv), gooi ik die thuis bij het pmd of wacht ik tot ik weer een keer in DE ben..

Verder zijn gedeukte of aangetaste blikjes niet in te leveren, wat voor mij gewoon betekent dat dit eigenlijk een mooie extra belasting is dat ergens blijft hangen
Erg hè, dat je je gedrag een beetje aan zou moeten passen om het milieu te helpen.
Echter, alleen maar (ongefundeerde) argumenten noemen die in jouw nadeel zijn gaat natuurlijk niet helpen. Kijk liever naar wat er nu wel kan. Of je nou wilt of niet, we zullen toch echt ons afval beter moeten gaan scheiden. Als statiegeld daar een manier voor is en er daardoor tevens minder afval in de natuur terecht komt dan is dat toch prima? En uitzonderingen hou je altijd, maar dat mag geen reden zijn om het geheel af te fakkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wat dacht je van alle light-varianten dan? Cola zero, etc zie ik ook overal en bevat geen grammetje suiker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:18

Dido

heforshe

Yaksa schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:06:
Erg hè, dat je je gedrag een beetje aan zou moeten passen om het milieu te helpen.
Alsof degenen die zich genaaid voelen door deze extra belasting nu iets extra aan het milieu gaan bijdragen?

Ik wordt aangespoord om met kilo's glas te gaan sjouwen, danwel iets anders dan alcoholvrij bier te gaan drinken. Wil ik beide best overwegen, en zal ik ook vast wel gaan doen, maar op welke manier draagt dat iets bij aan het milieu?

Het feit dat er nu meer autoritten naar de supermarkt gemaakt worden? Hartstikke milieuvriendelijk! Op aanraden van sommigen hier mijn blikjes met steeds schaarser wordend drinkwater om ga spoelen? Goed voor het milieu! Dat ik mijn blikes terugsleep naar de supermarkt in plaats van ze bij het PMD te gooien? Hoe helpt dat het milieu?

Sorry, maar "het milieu" erbij halen om iemands terechte (zij het persoonlijke) argumentatie op zo'n kinderachtige manier te diskwalificeren is beneden alle peil. Het slaat helemaal nergens op om iemand die geen zin heeft water te verspillen, extra autoritten te maken of zijn gescheiden afval van A naar B te verplaatsen te beschuldigen van "niets voor het milieu willen doen".
Dat komt welhaast in de buurt van een computerverbod goedpraten omdat het zou helpen tegen kinderporno. Implicerend dat als je tegen het verbod op computers bent, je voor kinderporno bent.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Of je nou wilt of niet, we zullen toch echt ons afval beter moeten gaan scheiden.
Dat is het punt helemaal niet. Blik wordt al zeer eenvoudig en effectief gescheiden, dat wordt met statiegeld geen haar beter.
Als statiegeld daar een manier voor is en er daardoor tevens minder afval in de natuur terecht komt dan is dat toch prima? En uitzonderingen hou je altijd, maar dat mag geen reden zijn om het geheel af te fakkelen.
Laten we een straatverbod instellen voor iedereen onder de 25. Spelende kinderen en hangjeugd veroorzaken op veel plekken overlast, voetballen vliegen nog wel eens door ramen, en hangende jongeren pleuren afval op straat.
Zo'n verbod levert dus enorm veel voordeleen op. En de ouders die opgeshceept zitten met verplicht binnenzittende koters moeten niet zeuren, die moieten zich maar aanpassen voor een beter milieu en een veiligere samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dido schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:02:
[...]

Dat is het punt helemaal niet. Blik wordt al zeer eenvoudig en effectief gescheiden, dat wordt met statiegeld geen haar beter.

[...]

Laten we een straatverbod instellen voor iedereen onder de 25. Spelende kinderen en hangjeugd veroorzaken op veel plekken overlast, voetballen vliegen nog wel eens door ramen, en hangende jongeren pleuren afval op straat.
Zo'n verbod levert dus enorm veel voordeleen op. En de ouders die opgeshceept zitten met verplicht binnenzittende koters moeten niet zeuren, die moieten zich maar aanpassen voor een beter milieu en een veiligere samenleving.
Vergeet niet om ook de avondklok in te stellen om het uitgaanspubliek van de straat te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gisteren tijdens een flinke paaswandeling door twente toch diverse schultenbrau blikken in de sloten zien liggen. Allemaal nog zonder statiegeld.... heb ze maar even netjes meegenomen. Blijft zonde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik heb ook nog geen blikje Warsteiner met statiegeld gezien.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat we echt het gevoel krijgen dat er op "alle" blikken statiegeld zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dido schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:26:
Ik heb ook nog geen blikje Warsteiner met statiegeld gezien.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat we echt het gevoel krijgen dat er op "alle" blikken statiegeld zit...
Zal nog wel een tijdje duren denk ik. Deze blikken zijn afkomstig uit de vele zuipketen die in twente te vinden zijn. Denk dat die ook nog wel een extra voorraadje hebben ingeslagen bij de aldi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
Dido schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:02:
[...]

Niet bij mensen die hun blikjes al netjes op de juiste manier aan de afvalverwerking aanboden, maar wel bij (een deel van) mensen die ze tot nu toe gewoon in de bosjes mikten.

Winst voor ieders leefomgeving dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Yaksa schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:38:
[...]

Het zal meer met de welvaart (of het ontbreken daarvan) hebben gelegen. Het overal kunnen kopen van eten en drinken in kleine verpakkingen is een welvaartsding. In de "goede ouwe tijd" was dat er niet omdat niemand dat kon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Water in blik is al een aantal jaar niet hip meer.
(Iemand heeft besloten dat dat in plastic flesjes moet om redenen)

Dus inderdaad ga je die niet meer zo snel bij het zwerf afval zien.
Overigens kom ik vaker bierblikken tegen dan ander spul, het is maar net waar je komt blijkbaar.

Wat overigens wel weer jammer is is dat de vervuiler de opruimer dan ook weer geen statiegeld gunt door het blikje te vouwen voor het weggooien. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Frame164 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:40:
[...]

Het zal meer met de welvaart (of het ontbreken daarvan) hebben gelegen. Het overal kunnen kopen van eten en drinken in kleine verpakkingen is een welvaartsding. In de "goede ouwe tijd" was dat er niet omdat niemand dat kon betalen.
Zeker een punt. Ik voel me ook spontaan oud nu ;)

Op weg naar school had ik hoogstens mijn brood bij en een blikje van thuis mee voor tussen de middag tijdens de lunch. Geld om blikjes redbull bij de supermarkt te scoren voor onderweg had ik niet eens.... (hell, er was nog geeneens energydrink bedenk ik me nu?)

Zuipketen waren er ook nog niet. Je kon immers met een beperkt bedrag jezelf laveloos zuipen in de kroeg... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 10-04-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
stylezzz schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:23:
Gisteren tijdens een flinke paaswandeling door twente toch diverse schultenbrau blikken in de sloten zien liggen. Allemaal nog zonder statiegeld.... heb ze maar even netjes meegenomen. Blijft zonde....
Ergo, het ongemak van statiegeld hebben we zelf veroorzaakt. Nou ja, zelf. De eikels die hun zooi overal neerflikkeren. Als die er niet waren geweest hadden we blikjes gewoon in de vuilnisbak kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Hippocampus schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:42:
[...]
Dus inderdaad ga je die niet meer zo snel bij het zwerf afval zien.
Overigens kom ik vaker bierblikken tegen dan ander spul, het is maar net waar je komt blijkbaar.

Wat overigens wel weer jammer is is dat de vervuiler de opruimer dan ook weer geen statiegeld gunt door het blikje te vouwen voor het weggooien. -O-
De blikken die ik gisteren heb opgeruimd (enkele tientallen in totaal) waren allen in perfecte staat. Niet iedereen heeft die fetish blijkbaar om blikjes te crushen voordat ze weggegooid worden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Frame164 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:43:
[...]

Ergo, het ongemak van statiegeld hebben we zelf veroorzaakt. Nou ja, zelf. De eikels die hun zooi overal neerflikkeren. Als die er niet waren geweest hadden we blikjes gewoon in de vuilnisbak kunnen gooien.
Yep... zoals met zoveel dingen. Er hangen schijnbaar tegenwoordig zelfs netten in voetbalstadions omdat sommigen hun troep niet in de handen kunnen houden.... en daarom zit nu half nederland tegen die dingen aan te kijken op tv. Een kleine minderheid verpest het.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 10:07
Yaksa schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:06:
[...]

Echter, alleen maar (ongefundeerde) argumenten noemen die in jouw nadeel zijn gaat natuurlijk niet helpen. Kijk liever naar wat er nu wel kan. Of je nou wilt of niet, we zullen toch echt ons afval beter moeten gaan scheiden. Als statiegeld daar een manier voor is en er daardoor tevens minder afval in de natuur terecht komt dan is dat toch prima? En uitzonderingen hou je altijd, maar dat mag geen reden zijn om het geheel af te fakkelen.
Nou jij kaft hem wel af, maar inderdaad bij ons thuis worden veel blikjes gedronken en dat ging mooi bij het plastic (wordt gratis opgehaald in Limburg).

Nu moet je het los gaan verpakken en zien in te leveren zonder deuken bij de barcode. Ik heb laatst een hele lading (met statiegeld) in de grijze bak gegooid.

Dit heeft niks meer met milieu te maken maar de extra inkomsten ;)

Daar waar wij voorheen dus met het milieu bezig waren (wellicht indirect omdat het gratis was), gaat hier zeker weten niet alles naar de supermarkt, wij hoeven het niet te doen voor die 10 cent per blikje(?).

Zolang mensen mee gaan in de propaganda van de staat: milieu, wordt het alleen maar erger. Het was opgelost, nu wordt er een probleem veroorzaakt.

Kaf mij ook maar af hoor geen probleem, kom maar op met je milieu verhaaltjes (slaan kant noch wal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:46
Ik ben benieuwd of fabrikanten minder ‘verpakkingsbelasting’ gaan betalen, maar ik zal wel weer naïef zijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GioStyle schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:09:
Ik ben benieuwd of fabrikanten minder ‘verpakkingsbelasting’ gaan betalen, maar ik zal wel weer naïef zijn. :D
Ik weet niet of blikjes in de categorieën zaten waar verpakkingsbelasting voor betaald werd door de fabrikant.

Al zal waarschijnlijk het geld van de verpakkingsbelasting nu meer naar het recyclingproces gaan ipv het uit de struiken haal proces.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2023 18:19 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21
Ik wilde net een paar blikjes cola kopen bij de AH, totdat ik me realiseerde dat ik statiegeld moet betalen. Dan maar op de terugweg even omrijden om een traytje Deense cola te scoren voor €11. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mawlana schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:25:
Ik wilde net een paar blikjes cola kopen bij de AH, totdat ik me realiseerde dat ik statiegeld moet betalen. Dan maar op de terugweg even omrijden om een traytje Deense cola te scoren voor €11. :)
Lol. Coca cola? Want een half uurtje terug waren die hier bij de ah nog statiegeld loos in ieder geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirk hier in de buurt betaalde ik 1,80 euro aan statieged 12 pack coca cola 330ml. Andere dirk ergens anders betaalde ik ze weer niet. Heb even, een 12 pack geprobeerd in te dienen bij de lokale Dirk. Apparaat gaf aan dat er geen statiegeld erop zat en dus niet werd herkend 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Mawlana schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:25:
Zomaar benieuwd: Hoe ver moest je omrijden om die astronomische 3,60 euro te besparen? 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
stylezzz schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:27:
[...]

Lol. Coca cola? Want een half uurtje terug waren die hier bij de ah nog statiegeld loos in ieder geval. ;)
Coca Cola inderdaad. Bij de AH waar ik was zag ik overal het statiegeldsymbool op de blikjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:46
YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:16:
[...]

Ik weet niet of blikjes in de categorieën zaten waar verpakkingsbelasting voor betaald werd door de fabrikant.

Al zal waarschijnlijk het geld van de verpakkingsbelasting nu meer naar het recyclingproces gaan ipv het uit de struiken haal proces.
Blikjes bestaan uit aluminium... Een fabrikant betaalt €0,16 per kg aluminium. Uit een kg aluminium haal je een paar honderd blikjes. :D

https://www.afvalfondsverpakkingen.nl/nl/tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GioStyle schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:33:
[...]
Blikjes bestaan uit aluminium... Een fabrikant betaalt €0,16 per kg aluminium. Uit een kg aluminium haal je een paar honderd blikjes. :D

https://www.afvalfondsverpakkingen.nl/nl/tarieven
Ah ja, ik zocht naar ‘blik’ :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Valorian schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:29:
[...]

Zomaar benieuwd: Hoe ver moest je omrijden om die astronomische 3,60 euro te besparen? 🙃
Vijf minuutjes. :) Door om te rijden heb ik niet alleen bespaard op het statiegeld. Zonder statiegeld had ik echter wel genoegen genomen met vier blikjes...

Bij de AH ben ik al €15 excl statiegeld kwijt voor een traytje. De Deense variant kost €11. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mawlana schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:30:
[...]

Coca Cola inderdaad. Bij de AH waar ik was zag ik overal het statiegeldsymbool op de blikjes.
Cool. Lijkt erop dat er geen 15 miljard blikjes coca cola liggen weg te stoffen zonder statiegeld maar dat ze her en der al op raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mawlana schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:40:
[...]

Vijf minuutjes. :) Door om te rijden heb ik niet alleen bespaard op het statiegeld. Zonder statiegeld had ik echter wel genoegen genomen met vier blikjes...

Bij de AH ben ik al €15 excl statiegeld kwijt voor een traytje. De Deense variant kost €11. :P
Je bent gek dat je maar 1 traytje hebt meegenomen joh. Als je echt had willen besparen had de kofferbak vol gezeten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
LopendeVogel schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:47:
Het was opgelost, nu wordt er een probleem veroorzaakt.

Kaf mij ook maar af hoor geen probleem, kom maar op met je milieu verhaaltjes (slaan kant noch wal).
Maar het wás dus niet opgelost, er liggen immers overal blikjes rond te slingeren.

Sommige mensen deden het al netjes (zoals jij), die hebben nu (wederom) last van de mensen die het niet netjes deden.

Je moet niet boos zijn op de overheid maar op de mensen die hun rotzooi gewoon in de natuur smijten ipv het netjes aan een afvalverwerker aan te bieden.

Ik zou ook liever zien dat die mensen dat niet meer doen, of als ze het toch doen dat ze daarvoor beboet worden, maar beiden zijn helaas een illusie. Dus dan helaas maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
stylezzz schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:46:
[...]

Je bent gek dat je maar 1 traytje hebt meegenomen joh. Als je echt had willen besparen had de kofferbak vol gezeten. ;)
Het is hier om de hoek, dus niet nodig om een eigen voorraad aan te leggen. ;) Horeca-ondernemers halen wel tientallen traytjes in één keer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
LopendeVogel schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:47:
[...]

Nou jij kaft hem wel af, maar inderdaad bij ons thuis worden veel blikjes gedronken en dat ging mooi bij het plastic (wordt gratis opgehaald in Limburg).

Nu moet je het los gaan verpakken en zien in te leveren zonder deuken bij de barcode. Ik heb laatst een hele lading (met statiegeld) in de grijze bak gegooid.

Dit heeft niks meer met milieu te maken maar de extra inkomsten ;)

Daar waar wij voorheen dus met het milieu bezig waren (wellicht indirect omdat het gratis was), gaat hier zeker weten niet alles naar de supermarkt, wij hoeven het niet te doen voor die 10 cent per blikje(?).

Zolang mensen mee gaan in de propaganda van de staat: milieu, wordt het alleen maar erger. Het was opgelost, nu wordt er een probleem veroorzaakt.

Het mooie van de pmd inzameling is idd dat plastic en blik mooi samen kan en dat het blik er heel eenvoudig uit te halen is bij de recycling. Verder is het ruimtebesparend bij gebruik blikjespers.
Sinds die aparte pmd hadden wij nauwelijks meer restafval dan 40L per maand. Hoeveelheid pmd is enorm, maar dat krijg je als alles in plastic verpakt wordt.

Dit hele statiegeld geneuzel op blik wordt in mijn geval dan ook niet ‘beter voor het milieu’. Inderdaad omspoelen met schoon water, hopen dat het ingeleverd mag worden, indien niet, verdwijnt ie bij de supermarkt bij het restafval ipv netjes in de pmd thuis.
migchiell schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:18:
[...]

Maar het wás dus niet opgelost, er liggen immers overal blikjes rond te slingeren.

Sommige mensen deden het al netjes (zoals jij), die hebben nu (wederom) last van de mensen die het niet netjes deden.

Je moet niet boos zijn op de overheid maar op de mensen die hun rotzooi gewoon in de natuur smijten ipv het netjes aan een afvalverwerker aan te bieden.

Ik zou ook liever zien dat die mensen dat niet meer doen, of als ze het toch doen dat ze daarvoor beboet worden, maar beiden zijn helaas een illusie. Dus dan helaas maar zo.
Ik zie juist vrij weinig blik meer liggen (in Limburg). De vieze plekken waren vaak de ‘blikvangers’ langs de fietspaden, en denk juist dat die dingen het alleen maar erger hebben gemaakt, want het was ineens normaal dat je daar je blikje in gooide.. wat ik wel veel zie qua zwerfafval zijn chipszakken.

Verder is er naar mijn idee in Nederland juist wel een behoorlijk gebrek aan afvalbakken (en openbare toiletten). Ik weet nog dat ik vroeger 10km enkele reis moest fietsen voor de middelbare school, onderweg welgeteld 1 vuilnisbak.
Waar je in het buitenland op veel meer plekken wel een toilet hebt en eigenlijk altijd vuilnisbakken. En dat is zeker wel iets vanuit de overheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GAIAjohan schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:33:
[...]

Verder is er naar mijn idee in Nederland juist wel een behoorlijk gebrek aan afvalbakken (en openbare toiletten). Ik weet nog dat ik vroeger 10km enkele reis moest fietsen voor de middelbare school, onderweg welgeteld 1 vuilnisbak.
Waar je in het buitenland op veel meer plekken wel een toilet hebt en eigenlijk altijd vuilnisbakken. En dat is zeker wel iets vanuit de overheid
Klopt. Het lijkt idd beleid dat minder openbare prullenbakken geplaatst worden zodat mensen geneigd zijn om het naar huis mee te nemen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mawlana schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:19:
[...]

Het is hier om de hoek, dus niet nodig om een eigen voorraad aan te leggen. ;) Horeca-ondernemers halen wel tientallen traytjes in één keer. :P
Zijn horeca-ondernemers dan niet ook verplicht om blikjes weer terug in te nemen? Ze zijn immers wel een verkooppunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Stoney3K schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:59:
[...]

Zijn horeca-ondernemers dan niet ook verplicht om blikjes weer terug in te nemen? Ze zijn immers wel een verkooppunt.
Alleen supermarkten van 200m2+ en bemande pompstations langs de snelweg moeten verplicht als inleverpunt fungeren. De rest (dus ook horeca) is geheel vrijgesteld van deze plicht en mag dus zelf kiezen wat ze doen. Ze mogen dus statiegeld teruggeven, maar er ook voor kiezen om gewoon een prullenbak neer te zetten ;) ..

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 10-04-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:59:
[...]

In de (meeste) horeca krijg je het meestal in een glas en betaal je geen statiegeld?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:51:
[...]

In de (meeste) horeca krijg je het meestal in een glas en betaal je geen statiegeld?
Misschien worden er broodjeszaken bedoeld of snackbars. Dat is de enige horeca die ik ken die met blikjes werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
GAIAjohan schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:33:

YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:50:
[...]

Klopt. Het lijkt idd beleid dat minder openbare prullenbakken geplaatst worden zodat mensen geneigd zijn om het naar huis mee te nemen.
Serieus? Hier (Den Haag, zowel in de stad alsook in de duinen) ben je nooit verder dan 50 meter bij een prullenbak vandaan, waarschijnlijk voor de hondenpoep maar je kunt er natuurlijk ook je blikjes in mikken. Alleen doen veel mensen dat niet.

Verschilt kennelijk per gemeente hoeveel prullenbakken er staan/hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:25

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm, ik vind het erg onpraktisch allemaal. Voor mij komt het neer op gewoon duurdere blikjes, want ik lever ze niet in, blikjes verzamelen en omspoelen (super, extra waterverbruik wat de overheid toch eigenlijk juist wil beperken in deze tijden die steeds warmer en droger worden?) en dan hopelijk ongedeukt in kunnen leveren is mij teveel gedoe.

Ze gaan bij mij wel netjes bij het PMD afval, geen zwerfafval van mij.

Ik ga in ieder geval gedeeltelijk maar overschakelen op flesjes en ook een beetje proberen te minderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 10-04-2023 21:14 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:51:
[...]

De Turk waar je een döner kebap haalt valt natuurlijk net zo goed onder horeca.

En komt iets als Red Bull überhaupt wel in grotere flessen om te serveren in glas? Volgens mij krijg je dat in een restaurant ook in een blikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:13:
[...]
De Turk waar je een döner kebap haalt valt natuurlijk net zo goed onder horeca.

En komt iets als Red Bull überhaupt wel in grotere flessen om te serveren in glas? Volgens mij krijg je dat in een restaurant ook in een blikje.
Je betaald in een restaurant toch echt geen statiegeld voor het flesje Leffe etc. dat ze op tafel zetten?

Het zal dus bij die lokale cafetaria en kebab zaken blijven.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:25
Voor mij worden de traytjes van 12 blikjes 1,80 duurder. Daar ga ik ze echt niet voor apart houden om in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
migchiell schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:12:
[...]

[...]

Serieus? Hier (Den Haag, zowel in de stad alsook in de duinen) ben je nooit verder dan 50 meter bij een prullenbak vandaan, waarschijnlijk voor de hondenpoep maar je kunt er natuurlijk ook je blikjes in mikken. Alleen doen veel mensen dat niet.

Hier lokaal (tilburg) is er ook altijd een prullenbak in de buurt. Neemt niet weg dat er blikjes zat rond de prullenbakken terecht komen...

Maar zoals gezegd was ik de afgelopen dagen in twente. En met de wandelingen aldaar heb je hele stukken zonder bakken.... voor mij niet echt een issue, aangezien ik toch een rugzak met een fles water bij had... maar blijkbaar wel voor anderen getuige de blikken schultenbrau in de sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:16:
[...]

Je betaald in een restaurant toch echt geen statiegeld voor het flesje Leffe etc. dat ze op tafel zetten?

Het zal dus bij die lokale cafetaria en kebab zaken blijven.
Even ervanuit gegaan dat je het flesje leffe ook weer in het restaurant achterlaat is er sowieso geen probleem. :)

(Volgens mij zou je daar wel statiegeld betalen, maar ik gok dat 99+% van het verkochtte ook daar meteen weer ingeleverd word. Netto gezien geen statiegeld)

[ Voor 16% gewijzigd door stylezzz op 10-04-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38

Oekol

waka waka hey hey

Von Henkel schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:20:
Voor mij worden de traytjes van 12 blikjes 1,80 duurder. Daar ga ik ze echt niet voor apart houden om in te leveren.
Voor ons worden ze ook 1,80 euro duurder. :9

Of we het daadwerkelijk gaan inleveren uiteindelijk? Denk dat er minder blikjes gaan drinken en overstappen op flesjes. Vind het gewoon vies dat het niet dicht kan. Geen zin in ongedierte of die tassen vol statiegeld. Vind het met pet flessen al irritant zat.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

En soms ook hoe vaak prullenbakken geleegd worden. Soms in de zomer, in de volle zon... :r

Voor de mensen die hier noemen dat blikjes niet meer te sluiten zijn: hoe doen jullie dat met glazen flessen met statiegeld? Spoelen jullie die wel om? Want ook daar blijft wel eens iets in hangen, en kan de dop niet meer op geplaatst worden. Ook komt niet elke fles in een krat, of past in een krat.

[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 10-04-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
The Zep Man schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:50:
[...]

En soms ook hoe vaak prullenbakken geleegd worden. Soms in de zomer, in de volle zon... :r

Voor de mensen die hier noemen dat blikjes niet meer te sluiten zijn: hoe doen jullie dat met glazen flessen met statiegeld? Spoelen jullie die wel om? Want ook daar blijft wel eens iets in hangen, en kan de dop niet meer op geplaatst worden. Ook komt niet elke fles in een krat, of past in een krat.
Als ik pils koop is dat is dat in kratten, daar gaan de lege flesjes dan gewoon weer in terug (onafgedekt). Als ik sixpacks koop koop ik blik of statiegeld-loze sixpacks. En alle flesjes die ik los koop (speciaalbier) gaan in glasbak, ook als er wel statiegeld op zit. Voor paar cent ga ik geen moeite doen.

Ik denk (maar dat is een aanname) dat losse glazen flesjes mét statiegeld sowieso nauwelijks verkocht worden, omdat ze zwaar zijn en dan blikjes dus meer voor de hand liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 10-04-2023 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Glazen flessen met of zonder statiegeld die niet dicht kunnen is -bijna- altijd bier. Bv de glazen flessen met pastasaus kunnen weer dicht.
Beugelflesjes hergebruik ik thuis voor zelfbrouw, die spoel ik dus wel om een reinig ze ook.

Op bier heb ik overigens niet echt het idee dat daar veel ongedierte op af komt, althans niet vergelijkbaar met een blikje sinas of cola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

[...]

In steden is het vaak prima. Daarbuiten is het een ramp. Met name bij parkeerplaatsen e.d. van natuurgebieden. Waar in andere landen een overdaad hebt om je afval kwijt te raken, is dat in Nederland slecht, hetzelfde voor openbare toiletten op dergelijke locaties

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 10-04-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Gewoon even een nachtje op z’n kop zetten in de gootsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die glazen flesjes gaan terug in de krat en als je ze even op z'n kop houdt, loopt er dermate veel van het restje uit de fles dat dat niet echt kwaad meer kan. Als je een blikje op z'n kop houdt, dan blijft dat restje gewoon zitten. Lege blikjes wegen bijna niks en ze vallen dus al om als je er een keer naar niest.

Verder denk ik, dat wij gewoon geen glazen flessen met statiegeld kopen behalve bier. Natuurlijk hebben we weleens een andere glazen fles, maar dar zit dan eigenlijk nooit statiegeld op.

Blikjes zijn alleen handig tot je ze opent en leegdrinkt. Daarna is het afval, onhandig.

Moet alleen zeggen, dat er her en der volgens mij nog genoeg voorraad was van oude verpakkingen. Ik ben nog geen statiegeldblikken tegengekomen. Maar ik koop eigenlijk alleen zo nu en dan wat blikken bier. Ik hoorde dat de energydrink al 'om" is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[...]
Ik spoel ze om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

GAIAjohan schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:27:
In steden is het vaak prima. Daarbuiten is het een ramp. Met name bij parkeerplaatsen e.d. van natuurgebieden. Waar in andere landen een overdaad hebt om je afval kwijt te raken, is dat in Nederland slecht,
Da's beleid. Iemand (of waarschijnlijk een hele zwik denktanks, commissie en stuurgroepen) heeft besloten dat het volkomen logisch is dat iemand zijn afval mee naar huis neemt als je geen vuilnisbak neerzet. Uit dezelfde koker komt binnenkort de proefballon om helemaal geen vuilnis meer op te halen. Dan stopt de burger automatisch met afval produceren *O*

Uiteraard kom je als normaal denkend mens die wel eens in zo'n natuurgebied komt, niet in aanmertking voor een goedbetaalde plek in zo'n werkgroepje :X
hetzelfde voor openbare toiletten op dergelijke locaties
Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het idee dat toiletruimtes dan voor andere zaken gebruikt gaan worden dan war ze voor bedoeld zijn ;)

Pagina: 1 ... 9 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.