offtopic:
Je bedoelt: pre-1948 was jij nog niet geboren en dus heb jij deze bordjes nooit gezien. Tevens kan je dus niet weten of er minder zwerfafval was, behalve dan overlevering… Bovendien gebeurde er vroeger net zoveel, alleen kwam niet alles in het nieuws. Het zal vast niet altijd zijn gebleven bij een ‘scheer je weg belhamel’. Maar niet alles werd bekend of werd over geschreven.
Het enige verschil met vroeger is dat destijds alleen de rijken konden ‘verpoozen’, terwijl nu een veel grotere groep dat kan.
Dan wat ik echt vind van de statiegeld op blikjes. Bagger, ronduit bagger. Ze konden altijd thuis mooi mee met het pmd. Wat ook een prima scheidingsmethode garandeert. Je kon ze eerst nog in de blikjespers doen om meer ruimte over te houden.
Je moet ze heel houden, omspoelen (zinloos watergebruik), onduidelijkheid welke blikjes wel of niet terug moeten. (Zelfde geldt voor het Duvel-model bierfles, soms glasbak, soms inleveren). Of het Affligem model waar dan duidelijk statiegeld op staat , maar onze automaten ze niet altijd accepteren want ‘onbekend merk’.
Op vakantie alle blikjes bewaren, want inleveren in het buitenland kan niet (zelfde gezeik met Duitse flessen en blikjes bv), gooi ik die thuis bij het pmd of wacht ik tot ik weer een keer in DE ben..
Verder zijn gedeukte of aangetaste blikjes niet in te leveren, wat voor mij gewoon betekent dat dit eigenlijk een mooie extra belasting is dat ergens blijft hangen