Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Wildfire schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:13:
Hmmm, ik vind het erg onpraktisch allemaal. Voor mij komt het neer op gewoon duurdere blikjes, want ik lever ze niet in, blikjes verzamelen en omspoelen (super, extra waterverbruik wat de overheid toch eigenlijk juist wil beperken in deze tijden die steeds warmer en droger worden?) en dan hopelijk ongedeukt in kunnen leveren is mij teveel gedoe.

Ze gaan bij mij wel netjes bij het PMD afval, geen zwerfafval van mij.

Ik ga in ieder geval gedeeltelijk maar overschakelen op flesjes en ook een beetje proberen te minderen.
Dit sluit ook bij mijn 'tactiek' aan. Ik zit nu in de trein en voorheen kocht ik vaak een blikje frisdrank als ik een langere rit had, nu is dat een flesje. Die kan ik sluiten als deze leeg is en daarna meenemen in mijn laptoptas naar huis toe. Dat vind ik echt geen probleem.

Blikjes met statiegeld zijn gewoon super onhandig en irritant. Ik gooi ze altijd netjes weg in de prullenbak, maar nu moet ik ze gaan verzamelen en ook weer inleveren. Dan maar plastic flesjes :-)

Die 0,5L flesjes kan ik gewoon aan de AH bezorger mee geven als ze de boodschappen komen brengen. Dat kan met blikjes ook, maar dan hebben die al eerst gelekt in mijn tas of het kratje waar ze thuis in staan.

Ik snap het idee achter deze regel, maar ik vind hem echt super irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Dido schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:38:
Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het idee dat toiletruimtes dan voor andere zaken gebruikt gaan worden dan war ze voor bedoeld zijn ;)
Wel bijzonder dat dat dan alleen in Nederland gebeurd en dat ze er in andere landen geen bezwaar van maken om toch een toilet beschikbaar te stellen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
[...]

Da's beleid. Iemand (of waarschijnlijk een hele zwik denktanks, commissie en stuurgroepen) heeft besloten dat het volkomen logisch is dat iemand zijn afval mee naar huis neemt als je geen vuilnisbak neerzet.
Ik heb het idee dat nette mensen hun afval niet gaan dumpen in de natuur omdat er even geen afvalbak in de buurt staat. Dat doen alleen aso’s, en volgens mij maakt het die groep dan weer zo weinig uit hoe de natuur en bij ligt dat een bak dan niet ineens voor gedragsverandering zorgt. Maar goed dat is mijn onderbuikgevoel, heb er geen data bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:17
[...]

Da's beleid. Iemand (of waarschijnlijk een hele zwik denktanks, commissie en stuurgroepen) heeft besloten dat het volkomen logisch is dat iemand zijn afval mee naar huis neemt als je geen vuilnisbak neerzet. Uit dezelfde koker komt binnenkort de proefballon om helemaal geen vuilnis meer op te halen. Dan stopt de burger automatisch met afval produceren *O*

Uiteraard kom je als normaal denkend mens die wel eens in zo'n natuurgebied komt, niet in aanmertking voor een goedbetaalde plek in zo'n werkgroepje :X

[...]

Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het idee dat toiletruimtes dan voor andere zaken gebruikt gaan worden dan war ze voor bedoeld zijn ;)
Het zijn niet alleen natuurgebieden, ook gewoon relatief drukke fietsroutes van scholieren.

Verder, geloof me, op een Amerikaans toilet in een nationaal park wil je geen andere dingen doen dan zsm eruit ;). Hetzelfde is het gevoel dat de Duitse rvs toiletten me geven. Of IJsland waar je gewoon op een reuzenemmer zit met wat zaagsel om je productie te verbloemen.
Waarom men alleen in Nederland aan wéér andere zaken denkt vind ik ook raar.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Da's beleid. Iemand (of waarschijnlijk een hele zwik denktanks, commissie en stuurgroepen) heeft besloten dat het volkomen logisch is dat iemand zijn afval mee naar huis neemt als je geen vuilnisbak neerzet. Uit dezelfde koker komt binnenkort de proefballon om helemaal geen vuilnis meer op te halen. Dan stopt de burger automatisch met afval produceren *O*
Dat is uit dezelfde denkstal als per kilo laten betalen voor het restafval, want dan gaan burgers meer afval scheiden.

Tuurlijk, als je mij uitlegt hoe ik volle poepluiers kan scheiden, prima, maar je krijgt eerder het gevolg dat mensen ervoor kiezen om niet meer aan kinderen te beginnen want het wordt veel te duur.

Gevalletje operatie geslaagd, patiënt overleden. Met het statiegeld-op-blikjes verhaal zou het me niet verbazen als dat ook die kant op gaat, dat als blikjes in verhouding te duur worden ze bij impuls-verkooppunten (snackbars, benzinestations enz.) gewoon niet meer verkocht worden omdat het te weinig oplevert.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Stoney3K schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:33:
[...]

Dat is uit dezelfde denkstal als per kilo laten betalen voor het restafval, want dan gaan burgers meer afval scheiden.

Tuurlijk, als je mij uitlegt hoe ik volle poepluiers kan scheiden, prima, maar je krijgt eerder het gevolg dat mensen ervoor kiezen om niet meer aan kinderen te beginnen want het wordt veel te duur.

Gevalletje operatie geslaagd, patiënt overleden. Met het statiegeld-op-blikjes verhaal zou het me niet verbazen als dat ook die kant op gaat, dat als blikjes in verhouding te duur worden ze bij impuls-verkooppunten (snackbars, benzinestations enz.) gewoon niet meer verkocht worden omdat het te weinig oplevert.
Ik heb het idee dat het aanbod kleine plastic flesjes in de supermarkten sinds de invoering van het statiegeld een stuk minder is geworden. Wellicht dat dit nu weer wat gaat toenemen nu dat blikjes (die minder praktisch zijn) onder statiegeld gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
stylezzz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:43:
[...]

Ik heb het idee dat het aanbod kleine plastic flesjes in de supermarkten sinds de invoering van het statiegeld een stuk minder is geworden. Wellicht dat dit nu weer wat gaat toenemen nu dat blikjes (die minder praktisch zijn) onder statiegeld gaan vallen.
Dat denk ik ook ja. Het zou mij overigens niet verbazen als de markt op het nieuwe systeem gaat inspelen en er straks plastic 0,25 en/of 0,33 liter flesjes frisdrank en energiedrank in de schappen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:47:
[...]

Dat denk ik ook ja. Het zou mij overigens niet verbazen als de markt op het nieuwe systeem gaat inspelen en er straks plastic 0,25 en/of 0,33 liter flesjes frisdrank en energiedrank in de schappen liggen.
Die kant gaan we zoiezo wel op met de krimpflatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:51:
[...]

Die kant gaan we zoiezo wel op met de krimpflatie :+
Nog meer afval in vergelijking met de hoeveelheid product. Dat zouden ze moeten verbieden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Bij ons betalen we niet per kilo maar per formaat afvalbak. Grijs wordt sinds vorig jaar maar 1x per maand opgehaald ipv elke 2wk, wat met volle poepluiers in de zomer geen pretje is kan ik je zeggen :’). De gemeente zorgt verder ook niet voor een oplossing, ja we hebben geen luiercontainers. De enige oplossing: als het echt nodig is kun je 2x240L container nemen..

Eigenlijk zou iedereen met kinderen in de luiers of met incontinentiemareriaal van bv ouderen de container op het plein van het gemeentehuis moeten zetten op een warme dag

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 12-04-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21
Valorian schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:47:
[...]

De gekoelde fles Coca cola/fanta etc bij de AH is al 0,33l geloof ik. Mét statiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Mawlana schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:28:
[...]

De gekoelde fles Coca cola/fanta etc bij de AH is al 0,33l geloof ik. Mét statiegeld.
Ah, interessant. Die verkopen ze volgens mij niet in mijn AH, heb hem nog nooit gezien in ieder geval en is ook niet te bestellen op ah.nl. Maar wellicht heeft jou AH een andere collectie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 07:38
[...]
Is dat niet de achterliggende gedachte?
Als je iets niet kan verbieden dan ga je het zo vervelend mogelijk maken O-)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21
Valorian schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:15:
[...]

Ah, interessant. Die verkopen ze volgens mij niet in mijn AH, heb hem nog nooit gezien in ieder geval en is ook niet te bestellen op ah.nl. Maar wellicht heeft jou AH een andere collectie :)
Ik heb even zitten Googlen. Volgens mij gaat het niet eens om 0,33l maar om 0,25l. Bij AH staan deze in de koeling, bij Jumbo verkrijgbaar per 6. Die heb ik in ieder geval al in Nijmegen, Haarlem en Amsterdam gezien (en gekocht). Vroeger kon ik een flesje cola met m'n vrouw delen (ze drinkt niet heel veel), maar sinds ze die kleine flesjes hebben is één flesje niet meer genoeg. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

Ik betwijfel het. Blikjes bij impuls-verkooppunten zijn al zo'n 300% duurder (+/- 3 euro vs 70 ct) dan in de supermarkt. De extra 15 ct zal ongetwijfeld mensen afschrikken, maar denk dat er genoeg overblijven, mensen willen kennelijk zo'n impulsaankoop zo graag dat ze daar absurd veel voor betalen. Dan is die 15 ct extra peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:40:
[...]

Ik betwijfel het. Blikjes bij impuls-verkooppunten zijn al zo'n 300% duurder (+/- 3 euro vs 70 ct) dan in de supermarkt. De extra 15 ct zal ongetwijfeld mensen afschrikken, maar denk dat er genoeg overblijven, mensen willen kennelijk zo'n impulsaankoop zo graag dat ze daar absurd veel voor betalen. Dan is die 15 ct extra peanuts.
Nou.... je begint het op stations toch wel te merken.

Ik reis via Utrecht CS en op de terugweg sta ik dus op het perron te wachten bij een Kiosk. Ik probeer daar niets te kopen (want zoals je zelf al aangeeft gaan de prijzen eigenlijk nergens meer over), maar ik sta er naast te wachten en als ik niets meer in mijn tas heb zitten dan koop ik er dus weleens wat. Het begint daar lekker rustig te worden. Natuurlijk is het op "echte spitsmomenten" waarschijnlijk nog wel redelijk druk qua klanten, maar je ziet duidelijk dat veel mensen de "pijn" van de crisis echt wel voelen en daar hun geld dus niet meer zo makkelijk uitgeven. Ik probeer er zelf dus tegenwoordig ook op te letten. Als ik genoeg tijd heb voor mijn overstap, dan loop ik langs de AH in Hoog Catherijne. in totaal 10 minuten lopen (5 minuten heen, 5 minuten terug) en je bespaart er op iets te eten en te drinken meer dan "een paar euro". Vroeger dacht ik daar niet eens over na.

Maar ook op het station in mijn woonplaats zie je, dat de verkopers op het station het momenteel niet heel druk hebben. Mensen hebben in crisistijd snel genoeg door, dat gebruikmaken van zulke verkooppunten een dure hobby is.

Op de grotere stations hebben ze overigens inleverautomaten, als het goed is. Dat dan weer wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:57:
[...]

Nou.... je begint het op stations toch wel te merken.

Ik reis via Utrecht CS en op de terugweg sta ik dus op het perron te wachten bij een Kiosk. Ik probeer daar niets te kopen (want zoals je zelf al aangeeft gaan de prijzen eigenlijk nergens meer over), maar ik sta er naast te wachten en als ik niets meer in mijn tas heb zitten dan koop ik er dus weleens wat. Het begint daar lekker rustig te worden. Natuurlijk is het op "echte spitsmomenten" waarschijnlijk nog wel redelijk druk qua klanten, maar je ziet duidelijk dat veel mensen de "pijn" van de crisis echt wel voelen en daar hun geld dus niet meer zo makkelijk uitgeven. Ik probeer er zelf dus tegenwoordig ook op te letten. Als ik genoeg tijd heb voor mijn overstap, dan loop ik langs de AH in Hoog Catherijne. in totaal 10 minuten lopen (5 minuten heen, 5 minuten terug) en je bespaart er op iets te eten en te drinken meer dan "een paar euro". Vroeger dacht ik daar niet eens over na.

Maar ook op het station in mijn woonplaats zie je, dat de verkopers op het station het momenteel niet heel druk hebben. Mensen hebben in crisistijd snel genoeg door, dat gebruikmaken van zulke verkooppunten een dure hobby is.

Op de grotere stations hebben ze overigens inleverautomaten, als het goed is. Dat dan weer wel.
Op grote stations waar een AH zit loont het inderdaad al snel op 5min te lopen! Wel blijft zo'n station een soort consumptie-fuik. Toen ik nog met de trein ging betrapte ik mijzelf er ook vaak op dat ik 's ochtends voor bijna 3 euro een dubbele espresso haalde terwijl ik nog geen 30 minuten later op kantoor zou zijn (en 20 minuten eerder eventueel thuis nog koffie had kunnen zetten als ik op tijd was opgestaan ;) ..

Offtopic:

Verder is "crisis" een beetje een vreemde term geworden. Er was nog nooit zoveel krapte was op de arbeidsmarkt en werkloosheid staat op een van de laagste punten ooit, en bij veel CAO's zijn loonsverhogingen in dubbele cijfers zijn doorgevoerd, ook ongekend. Maar anderzijds flink gestegen energielasten en inflatie, en lang niet voor iedereen (grote) loonsverhogingen dus per saldo achteruitgang voor velen. Interessante tijden in ieder geval.

Ben benieuwd waar het heen gaat allemaal. Voedselprijzen zijn inmiddels geloof ik alweer flink gedaald t.o.v. vorig jaar, maar door de gestegen loonkosten (leuk, al die verhogingen....) en andere kosten (verpakking, transport, etc.) merken we daar weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

stylezzz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:55:
[...]

tsjah... die gekke zwerfinator heeft er een stuk meer ervaring mee.

https://zwerfinator.nl/

Ik denk toch dat ik eerder op zo'n iemand vertrouw als iemand die op zaterdagochtend een week na 'nederland schoon dag' een rondje gaat fietsen en vervolgens claimt dat zwerfafval in zijn regio niet bestaat.

https://www.nederlandscho...n/landelijke-opschoondag/
Ik zie ook niet zo veel blikjes om eerlijk te zijn. Het meeste zijn sigarettenpeuken en kauwgom. Maar daar statiegeld op heffen zal lastig zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Als je het niet kan scheiden is het gewoon restafval, dat is niet echt een nadeel van de methode.

Wat wel een nadeel is dat veel mensen gaan sluikstorten.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:17:
[...]

Op grote stations waar een AH zit loont het inderdaad al snel op 5min te lopen! Wel blijft zo'n station een soort consumptie-fuik. Toen ik nog met de trein ging betrapte ik mijzelf er ook vaak op dat ik 's ochtends voor bijna 3 euro een dubbele espresso haalde terwijl ik nog geen 30 minuten later op kantoor zou zijn (en 20 minuten eerder eventueel thuis nog koffie had kunnen zetten als ik op tijd was opgestaan ;) ..

Offtopic:

Verder is "crisis" een beetje een vreemde term geworden. Er was nog nooit zoveel krapte was op de arbeidsmarkt en werkloosheid staat op een van de laagste punten ooit, en bij veel CAO's zijn loonsverhogingen in dubbele cijfers zijn doorgevoerd, ook ongekend. Maar anderzijds flink gestegen energielasten en inflatie, en lang niet voor iedereen (grote) loonsverhogingen dus per saldo achteruitgang voor velen. Interessante tijden in ieder geval.

Ben benieuwd waar het heen gaat allemaal. Voedselprijzen zijn inmiddels geloof ik alweer flink gedaald t.o.v. vorig jaar, maar door de gestegen loonkosten (leuk, al die verhogingen....) en andere kosten (verpakking, transport, etc.) merken we daar weinig van.
Reken maar op een flinke klap voor de sectoren die nu dubbele cijfers hebben gegeven als loonsverhoging. Leuk dat je medewerkers heel goed betaald worden, maar je moet je geld verdienen bij je klanten en daar is de vooruitgang dus een heel stuk minder. Je kunt dan wel vrolijk bijvoorbeeld je bus 15% duurder maken, maar dan draai je op een gegeven moment jezelf de nek om. Dan ben je te duur en gaan mensen je mijden. En vooral het streekvervoer heeft (in ieder geval bij mij) al geen al te serieus imago. Daar staken ze wel errug gemakkelijk over de rug van hun passagiers. Daar wil ik eigenlijk gewoon niet van afhankelijk zijn.

Ik denk dan eigenlijk ook, dat men bijvoorbeeld in het streekvervoer beter door "natuurlijk verloop" een hoop over de kop kan laten gaan. En dan via een soort van pre-pack faillissement een "geregelde overgang" naar een nieuwe entiteit. "Leuk dat jullie de lonen met 15% verhogen, maar die ruimte is er in de tarieven voorlopig niet. Zie maar hoe je dat gaat financieren." :)

Maar off-topic inderdaad. Om dan toch nog maar even NS een on-topic pluim te geven voor het op eigen initiatief plaatsen van statiegeldautomaten op de grote stations. Want volgens mij zijn ze daar dus niet driect toe verplicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Marzman schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:28:
[...]

Als je het niet kan scheiden is het gewoon restafval, dat is niet echt een nadeel van de methode.

Wat wel een nadeel is dat veel mensen gaan sluikstorten.
Dat sluikstorten is inderdaad een gevolg van betalen voor gebruik. Daarom kun je in de meeste grote steden als particulier gewoon onbeperkt afval storten (zowel grofvuil als huisvuil) zonder extra kosten. De enige "betalen voor gebruik"-component zit dan verwerkt in de afvalstoffenheffing, die is vaak gebaseerd op het aantal personen in huishouden. Maar zelfs dat laatste geeft minimale verschillen, want vaak gaat het dan om "eenpersoonshuishouden of meerpersoonshuishouden". Het gezin met 4 kinderen betaalt dus hetzelfde als het kinderloze koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:49:
[...]

Dat sluikstorten is inderdaad een gevolg van betalen voor gebruik. Daarom kun je in de meeste grote steden als particulier gewoon onbeperkt afval storten (zowel grofvuil als huisvuil) zonder extra kosten. De enige "betalen voor gebruik"-component zit dan verwerkt in de afvalstoffenheffing, die is vaak gebaseerd op het aantal personen in huishouden. Maar zelfs dat laatste geeft minimale verschillen, want vaak gaat het dan om "eenpersoonshuishouden of meerpersoonshuishouden". Het gezin met 4 kinderen betaalt dus hetzelfde als het kinderloze koppel.
Volgens mij zijn al die "diftar" systemen voor afval dan ook op lange termijn gedoemd om te mislukken. Om ze echt succesvol te maken, moet men de gebruiker flink laten betalen om die te prikkelen gedrag aan te passen. En als het serieus geld gaat kosten, dan gaat men (een deel van) hun afval gewoon stiekem dumpen of gratis naar de stort brengen (ook gedrag aanpassen, maar dan anders dan bedoeld). Dan gaan de opbrengsten naar beneden, kosten omhoog en moet het tarief weer omhoog om kostendekkend te blijven..... herhaal een paar keer.... en het is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:02:
[...]

Volgens mij zijn al die "diftar" systemen voor afval dan ook op lange termijn gedoemd om te mislukken. Om ze echt succesvol te maken, moet men de gebruiker flink laten betalen om die te prikkelen gedrag aan te passen. En als het serieus geld gaat kosten, dan gaat men (een deel van) hun afval gewoon stiekem dumpen of gratis naar de stort brengen (ook gedrag aanpassen, maar dan anders dan bedoeld). Dan gaan de opbrengsten naar beneden, kosten omhoog en moet het tarief weer omhoog om kostendekkend te blijven..... herhaal een paar keer.... en het is gedaan.
offtopic:
Je hoort er ook niet heel veel meer van? Zijn de meeste gemeentes daar niet mee gestopt inmiddels? Ik weet nog goed toen dit ingevoerd werd in de gemeente waar mijn ouderlijk huis staat binnen no time overal sluikstortingen werden gedaan en er hele vetes op straat zijn uitgevochten van mensen die afval bij elkaar in de kliko deden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:02:
[...]

BIj mij werkt het wel hoor, plastic kan ik in blauwe zakken stoppen die ik moet kopen, groenafval is flink goedkoper (restafval is 3 x zo duur, we hebben eigenlijk bijna geen restafval). Metaal wordt opgehaald, batterijen en oude electronica lever je in, papier appart, glas appart etc.

Maar ze sturen ook statistieken en dan zie ik dat het bij andere mensen minder werkt, die hebben veel meer restafval en minder groenafval (de rest staat niet in grafieken want dat weten ze niet).

Ik maak er altijd wel een sport van zo weinig mogelijk te betalen, met het capaciteitstarief probeer ik ook onder de 2,5 kW te blijven per kwartier. Dat was helaas in januari al mislukt wat dan flink doorwoog in verdere maanden omdat het systeem in januari begon ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 12-04-2023 13:52 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 11-09 14:10
GAIAjohan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:27:
[...]

Bij ons betalen we niet per kilo maar per formaat afvalbak. Grijs wordt sinds vorig jaar maar 1x per maand opgehaald ipv elke 2wk, wat met volle poepluiers in de zomer geen pretje is kan ik je zeggen :’). De gemeente zorgt verder ook niet voor een oplossing, ja we hebben geen luiercontainers. De enige oplossing: als het echt nodig is kun je 2x240L container nemen..

Eigenlijk zou iedereen met kinderen in de luiers of met incontinentiemareriaal van bv ouderen de container op het plein van het gemeentehuis moeten zetten op een warme dag
Mijn gemeente neemt (enkel op het milieucentrum, dat dan weer wel) apart en gratis luiers in. Top-oplossing. Maar. Ik heb nu 7 reguliere afvalstromen, dat is toch wel echt een klusje, zeker als je de stroom in zakken moet zien te krijgen (in een container kun je makkelijker de incidenteel grotere meuk kwakken). Het is toch wel een beetje gek dat ik gratis al dit werk aan het doen ben :P Ik zou eigenlijk best een euro extra willen betalen voor een nieuwe nasorteerder, in sommige gemeenten is dat bovendien goedkoper gebleken (omdat mensen niet meer gaan smokkelen; restafval moet in aparte, betaalde gemeentezak).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:46:
[...]

BIj mij werkt het wel hoor, plastic kan ik in blauwe zakken stoppen die ik moet kopen, groenafval is flink goedkoper (restafval is 3 x zo duur, we hebben eigenlijk bijna geen restafval). Metaal wordt opgehaald, batterijen en oude electronica lever je in, papier appart, glas appart etc.

Maar ze sturen ook statistieken en dan zie ik dat het bij andere mensen minder werkt, die hebben veel meer restafval en minder groenafval (de rest staat niet in grafieken want dat weten ze niet).

Ik maak er altijd wel een sport van zo weinig mogelijk te betalen, met het capaciteitstarief probeer ik ook onder de 2,5 kW te blijven per kwartier. Dat was helaas in januari al mislukt wat dan flink doorwoog in verdere maanden omdat het systeem in januari begon ;)
Jij maakt er een sport van op een sportieve manier. Anderen doen dat iets minder sportief en dan stijgen de kosten. Of de afvalverwerkers delen boetes uit, omdat het afval niet voldoet aan de kwaliteits- of kwantiteitsnorm. Of de gemeente heeft ineens meer kosten aan het opruimen van gedumpt afval.

In onze vorige gemeente hadden we ook diftar. Maar dan krijg je ineens weer idioten die denken dat het een goed idee is om wat afval te verbranden in de achtertuin. En een ander die "bespaart" door zo nu en dan een KOMO-zak zooi ergens te dumpen. En dan mag de gemeente weer opruimen, voor 1 zakje vuil. Je krijgt ook "slimmeriken" die gewoon elke dag of elke 2 dagen een klein zakje restafval ergens in een openbare prullenbak proppen als ze de hond uit gaan laten. Die betalen dan bijvoorbeeld echt maar voor 2 keer legen per jaar. En wij daarna maar klagen dat die blikjes er niet in passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:03:
[...]

Jij maakt er een sport van op een sportieve manier.
Het aantal stromen + ruimte op je erf/appartement speelt hier ook wel een rol. Toen ik in een appartement woonde deed ik niet aan scheiding, ik kan immers niet twee weken aan N stromen zomaar ergens even opslaan. Nu met een huis en garage vind ik onze 7 stromen eigenlijk ook wel wat te gortig: ik ben een hoek in mijn keuken en garage eraan kwijt. Liever zou ik dan, als nascheiding dan toch kennelijk zo duur is of slecht werkt (en ik heb mij door een afvalverwerker laten vertellen dat dat niet zo is), dan zou ik toch graag van die ondergrondse bakken op korte afstand hebben, met pasje oid. Dan scheelt het me iig een paar vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Bossie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:19:
[...]

Is dat niet de achterliggende gedachte?
Als je iets niet kan verbieden dan ga je het zo vervelend mogelijk maken O-)
Klopt, dit is zo'n beetje wat de overheid probeert te doen met alles wat leuk en aangenaam is, blijkt uit overheidsdocumenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqIlEb_fZqnxszcUg97K6lJj8WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxwembokuWMz5qMHGVodlQ9m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
icall5s schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:18:
[...]

Klopt, dit is zo'n beetje wat de overheid probeert te doen met alles wat leuk en aangenaam is, blijkt uit overheidsdocumenten.

[Afbeelding]
Eigenlijk zou er ook weleens ingezet mogen worden op afvalvermindering. Via de supermarkt komt er ontzettend veel verpakkings-afval in omloop. Bij ons is het de grootste stroom. Vaak vind ik de verpakking naast teveel ook veel te 'stevig', als ik die bakje nog zo 50 keer zou hergebruiken. Via iets als HelloFresh lijkt dat toch minder te zijn (wel meer papier, is dat beter?). Dus het kan. Verplicht dat maar. Afval dat ik niet heb hoeft ook niet opgehaald en gescheiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Brent schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:27:
[...]

Eigenlijk zou er ook weleens ingezet mogen worden op afvalvermindering. Via de supermarkt komt er ontzettend veel verpakkings-afval in omloop.
Ik kan het nu even niet vinden met zoeken, maar je mag al je gekochte producten van de supermarkt ter plekke ontdoen van de verpakking en de verpakking dáár achterlaten. Het ziet natuurlijk wel een beetje raar uit, maar het kan.
Het zorgt dan weliswaar niet voor afvalvermindering, maar je neemt het dan niet mee naar huis. Misschien als iedereen overbodig verpakkingsmateriaal massaal zou strippen en in de supermarkt achterlaten, dat de supermarkten misschien wel kunnen forceren om producten met minder verpakkingsmaterialen te laten maken (wishful thinking I know...).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:43
Je realiseert je wel dat het de fabrikanten zijn die de verpakking eromheen doen, niet de supermarkten?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Maarten_E schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:57:
Je realiseert je wel dat het de fabrikanten zijn die de verpakking eromheen doen, niet de supermarkten?
Jaja, daarom zei ik ook dat wellicht de supermarkt e.e.a. kan bewerkstelligen bij fabrikanten om minder zooi te gebruiken.

EDIT: het centraal bureau levensmiddelen heeft wel al een soort van plan opgesteld om vanaf 2025 een verduurzamingsslag te willen voor levensmiddelenverpakkingen:
https://www.cbl.nl/app/up...rzaam-verpakken-final.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 12-04-2023 18:02 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Deathchant schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:53:
[...]

Ik kan het nu even niet vinden met zoeken, maar je mag al je gekochte producten van de supermarkt ter plekke ontdoen van de verpakking en de verpakking dáár achterlaten. Het ziet natuurlijk wel een beetje raar uit, maar het kan.
Het zorgt dan weliswaar niet voor afvalvermindering, maar je neemt het dan niet mee naar huis. Misschien als iedereen overbodig verpakkingsmateriaal massaal zou strippen en in de supermarkt achterlaten, dat de supermarkten misschien wel kunnen forceren om producten met minder verpakkingsmaterialen te laten maken (wishful thinking I know...).
Hmm, ik bestel eigenlijk altijd, ik betwijfel het ten zeerste dat die wagen een half uurtje blijft wachten terwijl ik het gehakt sta over te scheppen :P En het zorgt alleen ervoor dat ik het niet af hoef te voeren, de verwerking (uitpakken, op een hoop gooien) is alsnog mijn werk. Een zeker box-leverancier heeft soms gehakt in een zakje ipv een bakje, dat scheelt alweer, en heeft veel groente los of in weinig papier. Scheelt hier toch tot de helft aan plastic ongeveer.

Ook die blikjes of de conserven: voor 99% van het gebruik is het 'oververpakt' lijkt mij. Hoe kan dat minder worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Huismerk kunnen het zo doen, en sommige leveranciers doen dat ook al (ik zal ze niet nog eens noemen). Maar uiteraard is een overheid de beste plek dit aan alle producenten gelijk af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Eigenlijk zou er ook weleens ingezet mogen worden op afvalvermindering. Via de supermarkt komt er ontzettend veel verpakkings-afval in omloop. Bij ons is het de grootste stroom. Vaak vind ik de verpakking naast teveel ook veel te 'stevig', als ik die bakje nog zo 50 keer zou hergebruiken. Via iets als HelloFresh lijkt dat toch minder te zijn (wel meer papier, is dat beter?). Dus het kan. Verplicht dat maar. Afval dat ik niet heb hoeft ook niet opgehaald en gescheiden.
Wat mij betreft heb je hier wel een punt. Het huidige krimpflatie beleid bij veel fabrikanten geeft een enorme toename in de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Het laat ook wel zien dat de verpakkingskosten een zeer laag aandeel hebben in de totale productiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Brent schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:16:
[...]

Het aantal stromen + ruimte op je erf/appartement speelt hier ook wel een rol. Toen ik in een appartement woonde deed ik niet aan scheiding, ik kan immers niet twee weken aan N stromen zomaar ergens even opslaan. Nu met een huis en garage vind ik onze 7 stromen eigenlijk ook wel wat te gortig: ik ben een hoek in mijn keuken en garage eraan kwijt. Liever zou ik dan, als nascheiding dan toch kennelijk zo duur is of slecht werkt (en ik heb mij door een afvalverwerker laten vertellen dat dat niet zo is), dan zou ik toch graag van die ondergrondse bakken op korte afstand hebben, met pasje oid. Dan scheelt het me iig een paar vierkante meter.
Bij mijn vorige appartement zaten er ratten in de berging. Die beesten hadden zelfs het plastic opgegeten I kid you not. Alleen koffiefilters bleven achter ha ha.
Was ook wel een beetje een sloppenwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Volgens mij is de makkelijkste manier om minder verpakkingen te krijgen in een déél van de gevallen gewoon te realiseren door zelf als consument te kiezen voor een andere manier van inkopen. Dus vlees bij slager zodat je geen plastic bakje krijgt, groente bij groenteboer, boycotten van koekjes die in plastic celofaantjes zitten en dan weer in plastic onderverdeler en dan weer in karton, noten op de markt ipv in een plastic ah-verpakking, etc. Dan win je echt al heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
AH koopt komkommers in met plastic. Bij Lidl krijg je ze zonder plastic.. dus ja, de supermarkt koopt soms gewoon verkeerd in

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GAIAjohan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:06:
[...]

AH koopt komkommers in met plastic. Bij Lidl krijg je ze zonder plastic.. dus ja, de supermarkt koopt soms gewoon verkeerd in
Maar die in plastic blijven langer goed, wat dan weer netto beter is.
(Oid?)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
GAIAjohan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:06:
[...]

Komkommers in plastic zijn veel langer houdbaar en geven dus weer minder derving. Het is dus óf meer verloren voedsel, transport daarvan, watergebruik, etc. Of minder plastic. Kennelijk heeft niet rlke producent/supermarkt daarin dezelfde visie, maar om nu te zeggen dat er “verkeerd ingekocht” wordt doe je ze denk ik mee tekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Valorian schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:17:
[...]

Komkommers in plastic zijn veel langer houdbaar en geven dus weer minder derving. Het is dus óf meer verloren voedsel, transport daarvan, watergebruik, etc. Of minder plastic. Kennelijk heeft niet rlke producent/supermarkt daarin dezelfde visie, maar om nu te zeggen dat er “verkeerd ingekocht” wordt doe je ze denk ik mee tekort.
Mijn ervaring is eigenlijk net andersom, kan ook kwaliteitsverschil natuurlijk. Sowieso moet je meteen na ’openen’ het hele plastic verwijderen omdat anders het deel in plastic ranzig wordt.

Ik heb op dit moment nog een halve komkommer van de Lidl in de koelkast liggen (koop op weekbasis 3), die halve die er nog is heb ik vorige week donderdagavond gekocht, en ziet er nog prima uit, en is niet verdroogd oid

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 13-04-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
YakuzA schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:15:
[...]

Maar die in plastic blijven langer goed, wat dan weer netto beter is.
(Oid?)
Komkommers zijn ook zonder plastic best lang houdbaar in vergelijking met andere groenten. Het cellofaantje zit er volgens mij met name om om besmetting in de supermarkt te voorkomen, daar zijn ze gevoelig voor. Zodra je m thuis hebt win je nauwelijks wat met die verpakking.

Ik bedoelde ook niet zozeer een strijd tegen elke vorm van verpakking, maar dat de kwaliteit en hoeveelheid ervan omlaag kan met behoud van houdbaarheid. Vlees kan best in een zak (zoals bij de slager en sommige online boxleveranciers). Moeten er nu plastic scheiders tussen elke plak salami? Moet er plastic om de brocoli? (ook weer vooral om besmetting in de super zelf te voorkomen). Moeten tomaten in een bak in een stuk plastic? Appels? Is het nodig dat het kuipje van de salade nog jarenlang hergebruikt kan worden? De ijskuip? Etc. Het is soms bijna tupperware.
Valorian schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:37:
Volgens mij is de makkelijkste manier om minder verpakkingen te krijgen in een déél van de gevallen gewoon te realiseren door zelf als consument te kiezen voor een andere manier van inkopen. Dus vlees bij slager zodat je geen plastic bakje krijgt, groente bij groenteboer, boycotten van koekjes die in plastic celofaantjes zitten en dan weer in plastic onderverdeler en dan weer in karton, noten op de markt ipv in een plastic ah-verpakking, etc. Dan win je echt al heel veel.
De Nederlandse consument koopt echter het gros bij supers in. Daar ligt dus een kans om te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Wij gaan meestal naar Lidl en volgens mij is dat toch al wel bezig, je krijgt geen tasjes meer en groente en fruit kopen wij tegenwoordig ook los. Ik denk dat er nog wel zakjes liggen, maar dat is niet nodig voor het meeste groente en fruit. Doperwtjes of boontjes of iets is nog wel lastig per stuk natuurlijk :p De kassabon is ook van een papier dat meteen onleesbaar wordt als het buiten regent en zelfs uit te schakelen als je de app gebruikt (dan staat je bon in de app).

Geeft wel te denken hoe we vroeger bezig waren (en hoe een groot deel van de wereld nog steeds bezig is, want ik denk dat noord west europa wel voorop loopt hierin).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Marzman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:39:
[...]

Wij gaan meestal naar Lidl en volgens mij is dat toch al wel bezig, je krijgt geen tasjes meer en groente en fruit kopen wij tegenwoordig ook los. Ik denk dat er nog wel zakjes liggen, maar dat is niet nodig voor het meeste groente en fruit. Doperwtjes of boontjes of iets is nog wel lastig per stuk natuurlijk :p De kassabon is ook van een papier dat meteen onleesbaar wordt als het buiten regent en zelfs uit te schakelen als je de app gebruikt (dan staat je bon in de app).

Geeft wel te denken hoe we vroeger bezig waren (en hoe een groot deel van de wereld nog steeds bezig is, want ik denk dat noord west europa wel voorop loopt hierin).
Ik las laatst een stukje over dat de Lidl (of een Lidl, kan het stukje zogauw niet terug vinden) dat de meerderheid in het filiaal nog recyclet of voorbereid daarop. Ze lijken idd hier ver voorop te lopen in vergelijking met de anderen (https://corporate.lidl.nl...d/duurzamebedrijfsvoering heeft het zelfs over 90%). De vervelende werkelijkheid is dat juist de niet-huismerken dit flink tegenwerken, zie deze Zembla podcast: https://www.bnnvara.nl/ze...a-podcast-de-plasticlobby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
Snow_King schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:43:
[...]

Dit sluit ook bij mijn 'tactiek' aan. Ik zit nu in de trein en voorheen kocht ik vaak een blikje frisdrank als ik een langere rit had, nu is dat een flesje. Die kan ik sluiten als deze leeg is en daarna meenemen in mijn laptoptas naar huis toe. Dat vind ik echt geen probleem.
Ik gebruik dan blikjes omdat ik maar 2 en soms 3 blikjes cola per week drink.
Een 1,5 raakt dan plat, en dat vind ik niet lekker/zonde.

Blikjes kosten 1,58 per liter wat ik acceptabel vind om zo minder cola te verspillen (door te spoelen)
Een enkele 1,5 liter fles kost 1,50 in een 4 pack 1,45
Maar tot mijn verbazing kost een halve liter fles 2,56 per liter :X 8)7

(pepsi, bij de jumbo)

Dus blikje met statiegeld gewoon weggooien is goedkoper dan je flesje inleveren.

Daarnaast kocht ik blikjes bij de horeca (zwembad, strand, onderweg) maar die zijn uitgesloten van inname.
Dus dat ga ik zeker niet meer doen.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 13-04-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Blijft leuk om de steekproef te doen welke blikjes inmiddels statiegeld hebben. Hier lokaal is de coca cola ook 'om'. Vreemd genoeg is het huismerk ah bier 'brouwers' ook al om..... de anderen van de grote brouwerijen zijn uiteraard nog statiegeldloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dude.. kwam hier net iemand in de 1e klas langs de prullenbakken voor blikjes en flesjes.... Gênant!!!!

Begint wel een beetje derde wereld uit te stralen zo.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2023 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:11:
Dude.. kwam hier net iemand in de 1e klas langs de prullenbakken voor blikjes en flesjes.... Gênant!!!!

Begint wel een beetje derde wereld uit te stralen zo.
Dat is wel treurig. Vooral ook omdat er overal krapte is op de arbeidsmarkt en iedereen die fysiek in staat is te kunnen werken nu een baan kan vinden. Theoretisch kán het zijn dat deze statiegeld-verzamelaars een groep mensen betreft die netjes werken, belasting betalen en niet aan 5 staatsinfusen hangen en dit verzamelen “erbij” doen naast hun betaalde baan. Dus ik zal geen aannames doen hier en het bij houden dat ik er erg droevig van wordt…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:11:
Idd flink gênant voor die mensen die dingen met statiegeld in de prullenbak hebben gegooid ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:58:
[...]

Idd flink gênant voor die mensen die dingen met statiegeld in de prullenbak hebben gegooid ;)
Wel jammer dat daarna de vloer vol ligt met zooi wat eerst netjes in de prullenbak zat. De buit viel ook nog eens tegen. :) Hij stopte 1 blikje en een flesje in zijn plastic tasje.

De mensen die het in de prullenbak deden waren al lang weg. Coupe was bijna leeg. Hij ging echt elke afvalbak af waar niemand zat. Hij zal vast geen eersteklas kaartje hebben gehad. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2023 09:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
We kunnen wel concluderen dat het 'niemand geeft wat om die 15 cent dus er veranderd niks' argument inmiddels in de prullenbak kan. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:15:
We kunnen wel concluderen dat het 'niemand geeft wat om die 15 cent dus er veranderd niks' argument inmiddels in de prullenbak kan. ;)
Maar of je nou blij moet zijn met zwartrijdende zwervers die blikjes verzamelen in de trein.... Was eigenlijk al blij dat dat gebedel in de trein wat minder leek te worden. Nou dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:42:
[...]

Maar of je nou blij moet zijn met zwartrijdende zwervers die blikjes verzamelen in de trein.... Was eigenlijk al blij dat dat gebedel in de trein wat minder leek te worden. Nou dit weer.
Het zit je wel dwars, hè? :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:42:
[...]

Ik denk dat dit me nog het minste zou irriteren aan het ov. Maar goed, daarom rijd ik er ook amper mee gok ik... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Na het bericht van Medikamente Die Grenze gelijk maar 10 trays ingeslagen, sorry als veel het oneens met me zijn. Maar ik vind het een helden actie dat hun nog geen statiegeld op hun blikjes hebben, tenminste een bedrijf dat niet braaf volgt :o

Over een paar maand misschien nog maar wat ophalen als ze dan nog geen statiegeld erop hebben _/-\o_

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
G_Dragon schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:12:
Na het bericht van Medikamente Die Grenze gelijk maar 10 trays ingeslagen, sorry als veel het oneens met me zijn. Maar ik vind het een helden actie dat hun nog geen statiegeld op hun blikjes hebben, tenminste een bedrijf dat niet braaf volgt :o

Over een paar maand misschien nog maar wat ophalen als ze dan nog geen statiegeld erop hebben _/-\o_
Denk je nou echt dat die grenze een soort anti statiegeld held is? Die kerel wil gewoon geld verdienen joh... dit is voor hem een kans. En koop vooral die traytjes, des te eerder zijn ze op... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

stylezzz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:15:
[...]

Denk je nou echt dat die grenze een soort anti statiegeld held is? Die kerel wil gewoon geld verdienen joh... dit is voor hem een kans. En koop vooral die traytjes, des te eerder zijn ze op... :)
Ja persoonlijk vind ik dit echt een heldenactie om zo klanten te winnen, zelf haal ik er al jaren mijn trays en als ze dit nog jaren blijven volhouden koop ik nergens anders meer blikjes. Dat is mijn mening omdat ik nog geen fan ben van die nieuwe regels en jij hebt duidelijk je een andere mening erover, dat mag toch? :D

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
G_Dragon schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:20:
[...]

Ja persoonlijk vind ik dit echt een heldenactie om zo klanten te winnen, zelf haal ik er al jaren mijn trays en als ze dit nog jaren blijven volhouden koop ik nergens anders meer blikjes. Dat is mijn mening omdat ik nog geen fan ben van die nieuwe regels en jij hebt duidelijk je een andere mening erover, dat mag toch? :D
Oh zeker dat mag. Maar ik denk dat je jezelf slachtoffer laat worden van een leuke marketingstunt. Drink ze d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

stylezzz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:24:
[...]

Oh zeker dat mag. Maar ik denk dat je jezelf slachtoffer laat worden van een leuke marketingstunt. Drink ze d:)b
Ik zou alleen het woord slachtoffer niet gebruiken in deze situatie, want ik heb nog steeds goedkoop blikjes €9 per tray en dat zie ik niet als een slachtofferrol. Meer als een gelukje dat niet alle bedrijven direct meegaan in de nieuwe regels! :D

Want als ik bijvoorbeeld nu ergens anders blikjes zou gaan kopen ben ik een dief van mijn eigen portemonnee en dan is het wel een slachtofferrol..

Dank je komt wel op, vooral nu het warme weer er weer aankomt d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door G_Dragon op 15-04-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
G_Dragon schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:35:
[...]

Ik zou alleen het woord slachtoffer niet gebruiken in deze situatie, want ik heb nog steeds goedkoop blikjes €9 per tray en dat zie ik niet als een slachtofferrol. Meer als een gelukje dat niet alle bedrijven direct meegaan in de nieuwe regels! :D

Want als ik bijvoorbeeld nu ergens anders blikjes zou gaan kopen ben ik een dief van mijn eigen portemonnee en dan is het wel een slachtofferrol..

Dank je komt wel op, vooral nu het warme weer er weer aankomt d:)b
Nee ik bedoelde slachtoffer van het beeld dat die grenze voorspiegelt om 300 vrachtwagens aan blikjes in te kopen als rebelse actie tegen het statiegeld. (Wat dus niet is)

Dat jij op het moment daarbij financieel voordeel kunt halen om daar je blikjes te kopen is alleen maar mooi. Geniet ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

stylezzz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:45:
[...]

Nee ik bedoelde slachtoffer van het beeld dat die grenze voorspiegelt om 300 vrachtwagens aan blikjes in te kopen als rebelse actie tegen het statiegeld. (Wat dus niet is)

Dat jij op het moment daarbij financieel voordeel kunt halen om daar je blikjes te kopen is alleen maar mooi. Geniet ervan.
Ok ik snap nu wat je bedoeld, sorry begreep je denk ik namelijk eerst niet. Ja komt helemaal goed en daarom speel ik deze tip ook zoveel mogelijk door zodat niet alleen ik er voordeel uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:43:
[...]

Het zit je wel dwars, hè? :+
Als dit gangbaar gaat worden, zeker. Maarja, meer dan klagen bij NS kan ik ook niet doen in dat geval. Ik neem mijn statiegeldflesjes gewoon mee, blikjes met statiegeld koop ik gewoon niet. Daarmee is het voor mij opgelost. Ik zit alleen niet te wachten op een nieuwe golf van probleemgevallen in bijvoorbeeld de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:16:
[...]

Als dit gangbaar gaat worden, zeker. Maarja, meer dan klagen bij NS kan ik ook niet doen in dat geval. Ik neem mijn statiegeldflesjes gewoon mee, blikjes met statiegeld koop ik gewoon niet. Daarmee is het voor mij opgelost. Ik zit alleen niet te wachten op een nieuwe golf van probleemgevallen in bijvoorbeeld de trein.
Hoe vaak heb je het meegemaakt in de laatste 2 weken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zolang je ze na afloop niet in de natuur gooit, vind iedereen dat prima :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:16:
[...]
Ik zou me meer zorgen maken over het falen van ons sociaal systeem waardoor mensen genoodzaakt zijn om statiegeld uit afval bakken te moeten scharrelen.

Het is een symptoom van een ander probleem.
Een probleem dat misschien zichtbaarder wordt door meer statiegeld?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-04-2023 15:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

G_Dragon schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:20:
[...]

Ik vind dat ook zo goed, veel meer bedrijven zouden dat moeten doen. Waarom zou een bedrijf zich aan de regels moeten houden? Ik hoop dat het restaurant waar ik vanavond ga eten zich ook niet aan de (hygiëne-)regels houdt. Lekker rebels d:)b

Gelukkig zijn die blikjes ook maar een paar maanden houdbaar dus ik denk niet dat je ze over een paar jaar nog wilt kopen :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

YakuzA schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:05:
[...]

Zolang je ze na afloop niet in de natuur gooit, vind iedereen dat prima :)
Altijd netjes in de container d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:50:
[...]

Hoe vaak heb je het meegemaakt in de laatste 2 weken?
50% van mijn reisdagen. Dat zijn er 2 geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:00:
[...]

50% van mijn reisdagen. Dat zijn er 2 geweest.
...dus 1 keer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Na het bericht van Medikamente Die Grenze gelijk Maar ik vind het een helden actie dat hun nog geen statiegeld op hun blikjes hebben, tenminste een bedrijf dat niet braaf volgt :o
De samenleving stelt regels op en diegene die de regels niet volgt wordt een held? Bijzondere definitie van een "held".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Napo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:04:
[...]

De samenleving stelt regels op en diegene die de regels niet volgt wordt een held? Bijzondere definitie van een "held".
*knip*
Niet op de man spelen aub.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 17-04-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is echt een ding :) Ik was gisteren bij mijn ouders en mijn vader is echt op zoek naar blikjes zonder statiegeld en overweegt om voortaan blikjes in Belgie te kopen (ik woon zelf aan belgie en hij kwam met allemaal vragen of wij statiegeld hadden). Blikjes lijken me ook te kwetsbaar, als ze ingedeukt zijn krijg je geen statiegeld terug? Dan kun je beter flesjes kopen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
Marzman schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:01:
Het is echt een ding :) Ik was gisteren bij mijn ouders en mijn vader is echt op zoek naar blikjes zonder statiegeld en overweegt om voortaan blikjes in Belgie te kopen (ik woon zelf aan belgie en hij kwam met allemaal vragen of wij statiegeld hadden). Blikjes lijken me ook te kwetsbaar, als ze ingedeukt zijn krijg je geen statiegeld terug? Dan kun je beter flesjes kopen.
Ik ben iig overgestapt op flesjes ipv blikjes. Blikjes geven veel te veel zooi als je die los in je tas meeneemt en deuken ook altijd in. Zolang blikjes heel ingeleverd moeten worden koop ik ze niet, en als het niet anders kan knikker ik ze alsnog gewoon in de kliko.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Afgelopen vrijdag was ik bij de jumbo en moest voor een vereniging een tray energy drink kopen van het huismerk, deze waren namelijk in de aanbieding a 8 euro de tray.

Nu heb ik niet naar de blikjes gekeken in de tray en heb ik de barcode op het karton gescand en deze was inderdaad 8 euro + 3.60 aan statiegeld. Ik heb uit eindelijk 3 trays meegenomen en bij het inladen van de trays bij de auto zag ik op 1 van de 3 trays blikjes staan zonder statiegeld. Ik direct terug om aan te geven jongens der is even iets mis gegaan, uiteraard op vertoon van de kassabon.

De manager moest erbij komen en geloofde het niet dat er nog blikjes in omloop waren zonder statiegeld want hij had wel 9 trays verkocht in de afgelopen dagen (waarvan 3 in mijn winkelwagen lagen) Met heel veel zuchten en steunen en zelfs het bekijken van de camera beelden was meneer het onder protest eens dat er toch een tray zonder statiegeld blikjes in de winkel lag en wilde toen het verschil in prijs terug geven.

Ik bood nog aan om de tray gewoon om te ruilen zodat hij de andere blikjes nog los kon verkopen maar dat hoefde niet. Toch kon die het nog steeds niet geloven omdat die dus al lang uit roulatie moesten zijn, het wantrouwen wat je als supermarkt in deze toch creëert is bijzonder, vooral voor het kleine bedrag in de mega winsten die men al maakt.

Vooral gezien dat er nog vele cola en huismerk blikjes ook zonder statiegeld te koop zijn dat liet ik nog even zien aan meneer de manager maar die ging uit eindelijk stampvoetend toch maar naar zijn hokje..

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Salv schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:15:
Met heel veel zuchten en steunen en zelfs het bekijken van de camera beelden
Wat een dwaas, die winkel zou ik niet meer ingaan.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Salv schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:15:
De manager moest erbij komen en geloofde het niet dat er nog blikjes in omloop waren zonder statiegeld want hij had wel 9 trays verkocht in de afgelopen dagen (waarvan 3 in mijn winkelwagen lagen) Met heel veel zuchten en steunen en zelfs het bekijken van de camera beelden was meneer het onder protest eens dat er toch een tray zonder statiegeld blikjes in de winkel lag en wilde toen het verschil in prijs terug geven.
Ik heb bij Jumbo in Belgie ook wel eens statiegeld op mijn bon gehad. Was maar 15 cent en ik had geen zin er voor terug te lopen van de auto, maar volgens mij heb je in Belgie helemaal geen statiegeld. Ik zou ook niet weten waar ik dat dan in moest leveren. Er staan geen automaten zoals in Nederland en ik ga er niet speciaal voor naar een Nederlandse Jumbo rijden :p

Ik vind het prima eigenlijk zoals het nu gaat. Blikjes bij pmd (een machine kan dat wel sorteren), glas in de glasbak en we betalen afval per kg dus dat helpt wel dat je toch wil sorteren. Ik sorteer het meestal als ik de afvalbak uit de keuken leeg maak (anders moet ik er drie in de keuken hebben) maar ik geloof dat Vlaanderen ook plannen heeft voor statiegeld.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 17-04-2023 11:39 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
België heeft blijkbaar alleen statiegeld op sommige glazen flessen. Weet wel dat op Belgisch bier vaak €0,10 statiegeld/consignée staat.

Maar goed, gezien ik dichtbij BE woon, en ik nu dus weet dat daar op plastic flesjes en blik geen statiegeld zit, is de kans best aanwezig dat ik soms even daar naar uitwijk.

Maar ‘die Grenze’ is blijkbaar ook een optie.

[ Voor 75% gewijzigd door GAIAjohan op 17-04-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Napo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:04:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik niet dat de samenleving deze keus heeft gemaakt, maar eerder het kabinet. Maar dit kan ik natuurlijk ook mis hebben, want de berichten die ik om mij heen hoor/lees is dat men er niet blij mee is. Dit kan natuurlijk ook gewenning zijn voor veel mensen, dat ontken ik niet.

Zelf vind ik het wel een goede actie dat niet ieder bedrijf gelijk als een kip zonder kop mee gaat in de nieuwe regels, misschien ben ik dan rebels? Nou prima je hoeft het niet overal mee eens te zijn, dat mag gelukkig gewoon in Nederland.

Maar laten we ondanks dit allemaal niet teveel offtopic gaan, want dat zou ik wel zonde vinden voor het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
GAIAjohan schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:05:
België heeft blijkbaar alleen statiegeld op sommige glazen flessen. Weet wel dat op Belgisch bier vaak €0,10 statiegeld/consignée staat.
Vanaf 2025 is gepland ook in BE statiegeld op blikjes te hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:19:
[...]

Vanaf 2025 is gepland ook in BE statiegeld op blikjes te hebben....
In Vlaanderen. Dus we kunnen altijd nog blikjes halen in Wallonie.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Marzman schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:55:
[...]
De volgende Belgenmop :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
[...]
Dacht het niet... die hebben in 2014 al statiegeld op blikjes ingevoerd.
https://www.demorgen.be/t...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Of toch niet >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of toch niet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LPQWAhfkcYVNtvMU78igz7tTFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wadGUoB5mKknzgw3bRQ3Ca8o.png?f=user_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]

CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:01:
[...]

Dacht het niet... die hebben in 2014 al statiegeld op blikjes ingevoerd.
https://www.demorgen.be/t...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Of toch niet >:) .
Hoe zit dat in Brussel? En de Oost-Kantons?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

G_Dragon schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:06:
[...]
want de berichten die ik om mij heen hoor/lees is dat men er niet blij mee is. Dit kan natuurlijk ook gewenning zijn voor veel mensen, dat ontken ik niet. [...]
Ik hoor/lees hetzelfde in mijn omgeving/bubbel, maar heb eigenlijk nog niemand gehoord die echt "anti" is. De meesten halen hun schouders op en nemen de nieuwe realiteit voor waarheid aan. En dat is ook mijn persoonlijke houding. Voor mij had het statiegeld niet gehoeven want ik gooi sowieso nooit iets op straat en probeer mijn afval zo goed mogelijk te scheiden, maar tegelijkertijd vind ik het ook geen grote moeite om óók blikjes te bewaren en weer in te leveren. Even goed uitkloppen boven de wasbak en je hebt er ook niet veel/geen viezigheid meer in je tas.

N=1 waarneming: wel zie ik nog steeds relatief veel blikjes op straat, waarvan ook een aantal met statiegeld (daar heeft * Gitarist toch al wat duppies aan overgehouden 8) ). Zal misschien ook gewenning zijn (dat men nog niet doorheeft dat het geld aan het weggooien is), of het statiegeld werkt gewoon echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Gitarist schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:32:
[...]

Ik hoor/lees hetzelfde in mijn omgeving/bubbel, maar heb eigenlijk nog niemand gehoord die echt "anti" is. De meesten halen hun schouders op en nemen de nieuwe realiteit voor waarheid aan. En dat is ook mijn persoonlijke houding. Voor mij had het statiegeld niet gehoeven want ik gooi sowieso nooit iets op straat en probeer mijn afval zo goed mogelijk te scheiden, maar tegelijkertijd vind ik het ook geen grote moeite om óók blikjes te bewaren en weer in te leveren. Even goed uitkloppen boven de wasbak en je hebt er ook niet veel/geen viezigheid meer in je tas.

N=1 waarneming: wel zie ik nog steeds relatief veel blikjes op straat, waarvan ook een aantal met statiegeld (daar heeft * Gitarist toch al wat duppies aan overgehouden 8) ). Zal misschien ook gewenning zijn (dat men nog niet doorheeft dat het geld aan het weggooien is), of het statiegeld werkt gewoon echt niet.
Mooi gezegd en hier sluit ik me bij aan, ondanks mijn andere persoonlijke mening zal dit toch uiteindelijk de realiteit gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
G_Dragon schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:35:
[...]
Meer als een gelukje dat niet alle bedrijven direct meegaan in de nieuwe regels! :D
Volgens mij heeft dat niets met al dan niet meegaan met de regels te maken. Blikjes zonder statiegeld logo worden volgens mij gewoon verkocht zonder statiegeld (hier bij de AH ook bijvoorbeeld, ik kocht daar gister ook nog gewoon blikjes zonder statiegeld) en blikjes waarvan geen oude voorraad meer is, daar betaal je vanaf dat moment statiegeld op.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 17-04-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Freee!! schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:29:
[...]

[...]

Hoe zit dat in Brussel? En de Oost-Kantons?
Brussel heeft ook zijn eigen regels. De Duitse gemeenschap niet voor statiegeld (is geen gewest)

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 17-04-2023 14:54 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De enige grote misser is dat een verkooppunt niet verplicht wordt om het ook weer in te nemen.

Afgelopen zaterdag met een motortochtje bezig. Geen bagage (en ook geen bagagemogelijkheden) bij ons.
Dus we halen bij McDonalds wat flesjes water te drinken. En nu weet ik eigenlijk niet of we statiegeld betaald hebben, maar het meest storende vond ik nog dat we de flesjes niet gescheiden konden inleveren. Die gingen dus alsnog gewoon de afvalbak in.

In Duitsland stap ik een tankstation of bakkerij of ... binnen, en als daar iets met statiegeld wordt verkocht, dan nemen ze het daar ook weer in. Dat hadden ze hier ook moeten verplichten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
DrivinUCrazy schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:07:
De enige grote misser is dat een verkooppunt niet verplicht wordt om het ook weer in te nemen.

Afgelopen zaterdag met een motortochtje bezig. Geen bagage (en ook geen bagagemogelijkheden) bij ons.
Dus we halen bij McDonalds wat flesjes water te drinken. En nu weet ik eigenlijk niet of we statiegeld betaald hebben, maar het meest storende vond ik nog dat we de flesjes niet gescheiden konden inleveren. Die gingen dus alsnog gewoon de afvalbak in.

In Duitsland stap ik een tankstation of bakkerij of ... binnen, en als daar iets met statiegeld wordt verkocht, dan nemen ze het daar ook weer in. Dat hadden ze hier ook moeten verplichten.
Ja, daar heb je statiegeld betaald. (doe je al een paar jaar overigens?)

Ik ben het er wel mee eens dat het verkopen van statiegeld houdende producten ook zou moeten inhouden dat je het aldaar ook weer kunt inleveren. (voor statiegeld, niet in de vuilnisbak ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Gitarist schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:32:
wel zie ik nog steeds relatief veel blikjes op straat, waarvan ook een aantal met statiegeld (daar heeft * Gitarist toch al wat duppies aan overgehouden 8) ).
Worden die geaccepteerd door het apparaat? Ik zie nooit ongedeukte blikjes op straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

@hexta Ik heb nog niet één blikje gehad dat niet werd geaccepteerd. Daar moet ik wel bij vertellen dat ik enkele blikjes handmatig zo veel mogelijk heb uitgedeukt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Blijf het echt totale onzin vinden dat een blikje heel moet zijn voor statiegeld, alleen omdat ze besloten hebben dat de machine dit zo moet accepteren. Sterker nog, de blikjes worden weer samengeplet na inname, schiet mij maar lek. Blikje is een blikje en daar heb ik statiegeld voor betaald.

Van alle duizenden blikjes die ik gekocht heb is er nog nooit 1 door mij in de natuur beland, altijd alles netjes gescheiden (waar mogelijk). Thuis en op het werk in de PMD en onderweg in een afval bak.

Ook heb ik amper een blikje in mijn voortuin gevonden (woon aan doorgaande weg + fiets/wandelpad) , wat ik wel veel vind is snoeppapier en plastic wikkels om een sigaretten pakje. Doe daar maar statiegeld op.

Zo dat moest er even uit. Gelukkig staat de garage nog vol met tray's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hexta schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:20:
[...]

Worden die geaccepteerd door het apparaat? Ik zie nooit ongedeukte blikjes op straat.
Zelfs thuis is dat lastig, visite die het blikje indeukt als hint dat het leeg is :p
GrooV schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:39:
Blijf het echt totale onzin vinden dat een blikje heel moet zijn voor statiegeld, alleen omdat ze besloten hebben dat de machine dit zo moet accepteren. Sterker nog, de blikjes worden weer samengeplet na inname, schiet mij maar lek. Blikje is een blikje en daar heb ik statiegeld voor betaald.
Ik denk dat ze de barcode moeten kunnen scannen om te zien dat er ook statiegeld voor betaald is en als je hem plat stampt lukt dat niet ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Marzman op 17-04-2023 15:49 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
Marzman schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:48:
[...]

Zelfs thuis is dat lastig, visite die het blikje indeukt als hint dat het leeg is :p
Ja! vroeger eindelijk blij dat de rest van de mensen dat ook ging doen en ik dus niet meer overal halfvolle blikjes vond de volgende ochtend. nu dus niet meer handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
GrooV schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:39:
En hoe denk je dat het anders zou moeten werken?

Op basis van gewicht van 1 blikje ofzo? En dat we dan overspoelt worden door blikjes uit het buitenland waar nooit statiegeld voor betaald is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

DrivinUCrazy schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:07:
Is dat ook niet een gebrek aan voorbereiding aan je eigen kant? Motorkoffer of tanktas, en je hebt met een hergebruikt flesje altijd drinkwater bij je (wat je sowieso eigenlijk altijd bij je moet hebben).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:52:
[...]

En hoe denk je dat het anders zou moeten werken?

Op basis van gewicht van 1 blikje ofzo? En dat we dan overspoelt worden door blikjes uit het buitenland waar nooit statiegeld voor betaald is?
Ja top idee! Gewoon per kilo inleveren na een jaar dat dit ingevoerd is om oude blikjes te voorkomen. Statiegeld moet een Europese pot worden dus buitenlandse blikjes wordt geen probleem. Desnoods bij de mileustraat waar ze even in de zak kijken.

Eventueel verlies kan makkelijk gecompenseerd worden met statiegeld wat nooit wordt ingeleverd

Wat is nu het doel? Het mileu of een complex statiegeld systeem?

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 17-04-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
GrooV schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:56:
[...]Wat is nu het doel? Het mileu of een complex statiegeld systeem?
Het doel van de maatregel is de circa 2 miljard blikjes die jaarlijks over de toonbank gaan in te zamelen en te recyclen en zo te voorkomen dat een deel in ons milieu belandt.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik ben heel blij dat het nu eindelijk zo ver is. Ik verwacht dat er door statiegeld veel minder blikjes in het zwerfafval terecht komen en dat is goed nieuws voor onze leefomgeving en het milieu. Daarnaast kunnen alle blikjes die worden ingeleverd, opnieuw worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen. Het is dus ook weer een mooie stap richting de circulaire economie!” Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
GrooV schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:56:
[...]
Ja top idee! Gewoon per kilo inleveren na een jaar dat dit ingevoerd is om oude blikjes te voorkomen. Statiegeld moet een Europese pot worden dus buitenlandse blikjes wordt geen probleem. Desnoods bij de mileustraat waar ze even in de zak kijken.
Tuurlijk..... even "snel" een Europees systeem optuigen en het buitenland stopt natuurlijk ook bij de EU grenzen 8)7 .
Pagina: 1 ... 10 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.