Ah top, dan lever ik de hele blikjes netjes in en de kapotte blikjes dump ik in het bos. Kennelijk zijn alleen hele blikjes slecht voor het milieu!Yaksa schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:02:
[...]
Het doel van de maatregel is de circa 2 miljard blikjes die jaarlijks over de toonbank gaan in te zamelen en te recyclen en zo te voorkomen dat een deel in ons milieu belandt.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik ben heel blij dat het nu eindelijk zo ver is. Ik verwacht dat er door statiegeld veel minder blikjes in het zwerfafval terecht komen en dat is goed nieuws voor onze leefomgeving en het milieu. Daarnaast kunnen alle blikjes die worden ingeleverd, opnieuw worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen. Het is dus ook weer een mooie stap richting de circulaire economie!” Bron:
Zoals het nu in Belgie is. In de zak zit ook nog ander spul (plastic) maar dat kunnen ze makkelijk scheiden.GrooV schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:56:
[...]
Ja top idee! Gewoon per kilo inleveren na een jaar dat dit ingevoerd is om oude blikjes te voorkomen. Statiegeld moet een Europese pot worden dus buitenlandse blikjes wordt geen probleem. Desnoods bij de mileustraat waar ze even in de zak kijken.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
De NL automaat neemt geen Duitse blikjes, hoezo 1 Europa?CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:02:
[...]
Tuurlijk..... even "snel" een Europees systeem optuigen en het buitenland stopt natuurlijk ook bij de EU grenzen.
In zowel mijn (Groen)linkse als mijn (VVD)rechtse randstedelijke, bovenmodale bubbel heb ik echt nog helemaal niemand gehoord die dit een slecht idee vindt.
Ik verbaas me oprecht over de negativiteit die deze maatregel oproept.
Ligt dit dan toch aan mijn bubbel of heb ik de juiste mensen nog niet gesproken?
Ligt dit dan toch aan mijn bubbel of heb ik de juiste mensen nog niet gesproken?
Logisch als je weet hoe de statiegeld systemen zijn opgebouwd. Het is gewoon nationale regelgeving met een eigen insteek en financiering. En zo groot is het aantal blikjes dat over de grens met statiegeld ingeleverd zou worden natuurlijk ook niet.PP_Sound schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:07:
[...]
De NL automaat neemt geen Duitse blikjes, hoezo 1 Europa?
Maar zelfs dan is herkennen van het blik natuurlijk de sleutel, en behalve een barcode is er geen kostenefficiënt (en recyclebaar) alternatief.
Nee hoor, je bent niet gek :-).pelt schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:10:
Lol. je wil niet weten wat er gebeurd als het mogelijk is om belgische blikjes zonder statiegeld te kopen en ze in nederland in te leveren en dan die 15 cent te kunnen innen.CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:12:
[...]
Logisch als je weet hoe de statiegeld systemen zijn opgebouwd. Het is gewoon nationale regelgeving met een eigen insteek en financiering. En zo groot is het aantal blikjes dat over de grens met statiegeld ingeleverd zou worden natuurlijk ook niet.
Maar zelfs dan is herkennen van het blik natuurlijk de sleutel, en behalve een barcode is er geen kostenefficiënt (en recyclebaar) alternatief.
Moest meteen weer even hieraan denken :
https://www.rtlnieuws.nl/...oor-statiegeld-op-blikjes
[ Voor 10% gewijzigd door stylezzz op 17-04-2023 16:27 ]
The Zep Man schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:55:
[...]
Is dat ook niet een gebrek aan voorbereiding aan je eigen kant? Motorkoffer of tanktas, en je hebt met een hergebruikt flesje altijd drinkwater bij je (wat je sowieso eigenlijk altijd bij je moet hebben).
offtopic:
Ja, dat is niet een gebrek een voorbereiding van mijn kant.
Normaal gesproken ben ik volledig voorzien van alles, van water, eten t/m noodgereedschap aan toe. Maar met duo zitten we aan de volledige belasting van de motor dus laat ik de koffers thuis. En het tanktasje is verder ook maar beperkt.
De ironie: ik had liever een bandenreparatiesetje in mijn tanktas dan een extra flesje drinken dus daarvoor gekozen. Zaterdag nog lek gereden ook nog, al bleef mijn reparatie alsnog lekken en heeft de wegenwacht me weer op weg geholpen.
Ik had net zo goed een extra flesje mee kunnen nemen en direct de wegenwacht gebeld.
Ja, dat is niet een gebrek een voorbereiding van mijn kant.
Normaal gesproken ben ik volledig voorzien van alles, van water, eten t/m noodgereedschap aan toe. Maar met duo zitten we aan de volledige belasting van de motor dus laat ik de koffers thuis. En het tanktasje is verder ook maar beperkt.
De ironie: ik had liever een bandenreparatiesetje in mijn tanktas dan een extra flesje drinken dus daarvoor gekozen. Zaterdag nog lek gereden ook nog, al bleef mijn reparatie alsnog lekken en heeft de wegenwacht me weer op weg geholpen.
Ik had net zo goed een extra flesje mee kunnen nemen en direct de wegenwacht gebeld.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Of voor 25ct naar DE. Ik zie ook een beeld voor me dat er hele bootladingen "alu schroot" geïmporteerd gaan worden die plotseling toch weer ergens in het statiegeld circuit gaan opduiken.....stylezzz schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:22:
[...]
Lol. je wil niet weten wat er gebeurd als het mogelijk is om belgische blikjes zonder statiegeld te kopen en ze in nederland in te leveren en dan die 15 te kunnen innen.
Ik denk dat het zelf nog wel uit kan als je ergens een partij (nieuwe) blikjes zou bestellen met een barcode van een ander :-). Geen idee wat de kostprijs per blikje is, maar vast geen 15 of 25 cent....stylezzz schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:22:
[...]
Moest meteen weer even hieraan denken :
https://www.rtlnieuws.nl/...oor-statiegeld-op-blikjes
Edit: die kostprijs valt toch wel wat tegen.....
[ Voor 14% gewijzigd door CirclDigital op 17-04-2023 16:36 ]
Tuurlijk, en jij denkt dat je onopvallend 250 blikjes in een keer in de blikjesautomaat bij AH kunt werpen?CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:30:
[...]Ik denk dat het zelf nog wel uit kan als je ergens een partij (nieuwe) blikjes zou bestellen met een barcode van een ander :-). Geen idee wat de kostprijs per blikje is, maar vast geen 15 of 25 cent....
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat hebben we in Limburg (nl) ook. Blik, melkpakken en plastic in de pmd zak.Marzman schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:05:
[...]
Zoals het nu in Belgie is. In de zak zit ook nog ander spul (plastic) maar dat kunnen ze makkelijk scheiden.
Blik kan daarin heel eenvoudig gesorteerd en hergebruikt worden. Daarnaast kun je ze mooi pletten, want herbruikbaar blijft het aluminium toch.
[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 17-04-2023 16:54 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Waarom moet het (exacte) blikje herkend worden? Waarom niet gewoon de gedachte: blik is blik, en elk ingeleverd blikje is er 1.CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:12:
[...]
Logisch als je weet hoe de statiegeld systemen zijn opgebouwd. Het is gewoon nationale regelgeving met een eigen insteek en financiering. En zo groot is het aantal blikjes dat over de grens met statiegeld ingeleverd zou worden natuurlijk ook niet.
Of nog beter: het nog relatief kort bestaande pmd-systeem gewoon blijven hanteren.
[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 17-04-2023 16:53 ]
Omdat mensen dan over de grens blikjes uit het afval gaan halen en die inleveren voor het statiegeld. Er zijn nu al mensen betrapt die barcodes op blikjes aan het plakken zijn geweestGAIAjohan schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:52:
[...]
Waarom moet het (exacte) blikje herkend worden? Waarom niet gewoon de gedachte: blik is blik, en elk ingeleverd blikje is er 1.
Of nog beter: het nog relatief kort bestaande pmd-systeem gewoon blijven hanteren.
[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 17-04-2023 17:37 ]
/▌
Omdat er anders grof misbruik gemaakt wordt van de vele blikjes waar nooit statiegeld voor is betaald. Zo ingewikkeld is dat toch niet?GAIAjohan schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:52:
Waarom moet het (exacte) blikje herkend worden? Waarom niet gewoon de gedachte: blik is blik, en elk ingeleverd blikje is er 1.
Ja, graag. Maar kennelijk werkt dat niet, want mensen gooien hun blik te vaak niet netjes weg. Dat was nou net het hele probleem.Of nog beter: het nog relatief kort bestaande pmd-systeem gewoon blijven hanteren.
Het gaat helemaal niet om het recyclen van blik (dat kan ook uitstekend uit het restafval!), het gaat erom dat mensen te belabberd zijn hun blik in een afvalbak te gooien, en die mensen moeten gemotiveerd worden om hun blik niet op straat / in de bosjes te gooien. Op straffe van 15 cent.
Wat gebeurt er eigenlijk als je blikjes zonder statiegeld in probeert te leveren? Komen ze er dan weer uitzetten, of kan je ze inleveren zonder geld terug te krijgen?
The devil is in the details.
Ik neem aan hetzelfde als dat er bij flesjes gebeurd, hij komt gewoon terug.Hahn schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:34:
Wat gebeurt er eigenlijk als je blikjes zonder statiegeld in probeert te leveren? Komen ze er dan weer uitzetten, of kan je ze inleveren zonder geld terug te krijgen?
[removed]
Klopt, de vuilnisbak bij de inwisselautomaat van mijn supermarkt puilt momenteel uit met blikjes die niet ingeleverd hadden moeten worden..redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:38:
[...]
Ik neem aan hetzelfde als dat er bij flesjes gebeurd, hij komt gewoon terug.
Of 15 cent dat verschil gaat maken op een blikje van 2 euro van een trein of tankstation vraag ik me af.Dido schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:27:
[...]
[...]
Ja, graag. Maar kennelijk werkt dat niet, want mensen gooien hun blik te vaak niet netjes weg. Dat was nou net het hele probleem.
Het gaat helemaal niet om het recyclen van blik (dat kan ook uitstekend uit het restafval!), het gaat erom dat mensen te belabberd zijn hun blik in een afvalbak te gooien, en die mensen moeten gemotiveerd worden om hun blik niet op straat / in de bosjes te gooien. Op straffe van 15 cent.
/▌
Getuige de ervaring van @Anoniem: 39993 volmondig ja.Marzman schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:51:
[...]
Of 15 cent dat verschil gaat maken op een blikje van 2 euro van een trein of tankstation vraag ik me af.
Anoniem: 39993
Nee, de verkoop op stations liep al terug voor de invoering van statiegeld op blikjes. Dat heeft meer met "crisis" te maken, denk ik. Als je van iedereen om je heen maar hoort hoe enorm veel duurder alles wel niet geworden is en nog gaat worden, denken veel mensen waarschijnlijk nog een keer na voor ze een blikje cola van 2,50 kopen op het station.stylezzz schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:39:
[...]
Getuige de ervaring van @Anoniem: 39993 volmondig ja.
Op het station schijn je je blikje overigens dus wel kwijt te kunnen in een statiegeldautomaat. Dat is in ieder geval nog iets.
Je bericht krijgt 6 plusjes dus er zijn vast een hoop tweakers die je mening delen. Maar zelf zou ik niet weten wat er genant is aan kiezen om een blikje weg te gooien waar statiegeld op zit in plaats van die mee te nemen en in te leveren. Het blikje komt gewoon (via nascheiding) op dezelfde berg gerecycle blikjes en niemand wordt slechter van het weggooien. De enige die er bij inschiet ben je zelf door 15ct op te offeren. Als dat genant is dan heb ik kennelijk een andere definitie van dat woord in mijn hoofd 🙃YakuzA schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:58:
[...]
Idd flink gênant voor die mensen die dingen met statiegeld in de prullenbak hebben gegooid
Vivianne vergeet gemakshalve dat 90% van de blikjes ook nu al gerecycled worden door afvalscheiding (al dan niet na nascheiding), dus de “mooie stap” is enorm klein en bestaat slechts uit het verschil tussen wat eerst op straat terecht kwam, en ook niet via schoonmaakdiensten of andere mensen alsnog werd opgeruimd (en dus daadwerkelijk eindigde “in het milieu”) en nu niet meer op straat komt. Dat is een fractie van de totale hoeveelheid blikjes die verkocht worden en dus al lang gerecycled worden, ook in het oude systeem.Yaksa schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:02:
[...]
Het doel van de maatregel is de circa 2 miljard blikjes die jaarlijks over de toonbank gaan in te zamelen en te recyclen en zo te voorkomen dat een deel in ons milieu belandt.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik ben heel blij dat het nu eindelijk zo ver is. Ik verwacht dat er door statiegeld veel minder blikjes in het zwerfafval terecht komen en dat is goed nieuws voor onze leefomgeving en het milieu. Daarnaast kunnen alle blikjes die worden ingeleverd, opnieuw worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen. Het is dus ook weer een mooie stap richting de circulaire economie!” Bron:
[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 17-04-2023 22:21 ]
iemand al een handige manier gevonden om de blikjes heel te houden en stankvrij in een appartement op te slaan?
Ik doelde eerder op je treinreis waar iemand langskwam om de statiegeld blikjes uit de prullenbakken te vissen.Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:49:
[...]
Nee, de verkoop op stations liep al terug voor de invoering van statiegeld op blikjes. Dat heeft meer met "crisis" te maken, denk ik. Als je van iedereen om je heen maar hoort hoe enorm veel duurder alles wel niet geworden is en nog gaat worden, denken veel mensen waarschijnlijk nog een keer na voor ze een blikje cola van 2,50 kopen op het station.
Op het station schijn je je blikje overigens dus wel kwijt te kunnen in een statiegeldautomaat. Dat is in ieder geval nog iets.
De uitdaging die ik eerder heb met deze maatregel is dat die blikjes maar erg moeilijk geaccepteerd worden door die automaten. Zit er een deukje in, weigeren. Kijkt hij verkeerd naar de automaat, weigeren. Het is net die sketch uit parks & recreation "Believe it or not, straight to jail".
Los daarvan heb je ook wat torretje zegt. Hoe ga je die dingen bewaren in een (klein) appartement? We moeten steeds meer dingen gescheiden bewaren. Ik ben helemaal voor recyclen en zorgen dat deze troep niet in het milieu komt, maar we zijn steeds meer dingen los aan het bewaren terwijl het probleem veel meer bij de asocialen van deze wereld zit.
Los daarvan heb je ook wat torretje zegt. Hoe ga je die dingen bewaren in een (klein) appartement? We moeten steeds meer dingen gescheiden bewaren. Ik ben helemaal voor recyclen en zorgen dat deze troep niet in het milieu komt, maar we zijn steeds meer dingen los aan het bewaren terwijl het probleem veel meer bij de asocialen van deze wereld zit.
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Grote shopper(s) in meterkast, eventueel twee in elkaar zodat niks lekttorretje2012 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:37:
iemand al een handige manier gevonden om de blikjes heel te houden en stankvrij in een appartement op te slaan?
Deze maatregel is er dan ook om burgers te kleinerenValorian schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:10:
[...]
Vivianne vergeet gemakshalve dat 90% van de blikjes ook nu al gerecycled worden door afvalscheiding (al dan niet na nascheiding), dus de “mooie stap” is enorm klein en bestaat slechts uit het verschil tussen wat eerst op straat terecht kwam, en ook niet via schoonmaakdiensten of andere mensen alsnog werd opgeruimd (en dus daadwerkelijk eindigde “in het milieu”) en nu niet meer op straat komt. Dat is een fractie van de totale hoeveelheid blikjes die verkocht worden en dus al lang gerecycled worden, ook in het oude systeem.
Interessant, ik heb nog duizenden thermische labels en een industriële printer 👹😉Marzman schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:36:
[...]
Omdat mensen dan over de grens blikjes uit het afval gaan halen en die inleveren voor het statiegeld. Er zijn nu al mensen betrapt die barcodes op blikjes aan het plakken zijn geweest
Ik heb een abonnement van de Moersleutel (blikken bier á 5 tot 12 euro per stuk).
Geen haar op mijn hoofd dat ik die dikke plakzooi blikken ga lopen meezeulen naar een punt waar ik het kan inleveren.
Ik vervang het (biologisch afbreekbare) zakje in het groene bakje in de keuken al dagelijks en daar zitten ook al regelmatig fruitvliegjes... Dus nee dank je. Al zou ik maar 1 keer per jaar dergelijke meuk ergens uit moeten poetsen (even los van de eventuele geur/beesten die het in de tussentijd trekt) is het mij niet waard.
Blikjes gaan er hier, zodra de voorraad zonder statiegeld verdwenen is, uit of anders alsnog in de PMD zak.
Ik ben ook benieuwd hoe het straks nabij een inlever automaat gaat geuren straks in de supermarkt. Van een medewerker van de lokale supermarkt heb ik ook vernomen dat hun er niet echt blij mee zijn in ieder geval. Men hoopte ook dat er meerdere inleverpunten buiten de supermarkt zouden komen; Ik schat in dat dit niet zal gaan gebeuren.
Wel slim dat ze de regelgeving in een koude periode hebben aangepast. Iets zegt mij dat het in de zomer een stuk meer gezeur had opgeleverd.
Geen haar op mijn hoofd dat ik die dikke plakzooi blikken ga lopen meezeulen naar een punt waar ik het kan inleveren.
Ik vervang het (biologisch afbreekbare) zakje in het groene bakje in de keuken al dagelijks en daar zitten ook al regelmatig fruitvliegjes... Dus nee dank je. Al zou ik maar 1 keer per jaar dergelijke meuk ergens uit moeten poetsen (even los van de eventuele geur/beesten die het in de tussentijd trekt) is het mij niet waard.
Blikjes gaan er hier, zodra de voorraad zonder statiegeld verdwenen is, uit of anders alsnog in de PMD zak.
Volgens mij niet echt. Ik gooide voorheen alles in een afgesloten prullenbak met daarin een PMD zak. Die ging al vaak voordat ie vol was naar buiten omdat het begon te ruiken (blikjes cola/bier).torretje2012 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:37:
Ik ben ook benieuwd hoe het straks nabij een inlever automaat gaat geuren straks in de supermarkt. Van een medewerker van de lokale supermarkt heb ik ook vernomen dat hun er niet echt blij mee zijn in ieder geval. Men hoopte ook dat er meerdere inleverpunten buiten de supermarkt zouden komen; Ik schat in dat dit niet zal gaan gebeuren.
Wel slim dat ze de regelgeving in een koude periode hebben aangepast. Iets zegt mij dat het in de zomer een stuk meer gezeur had opgeleverd.
[ Voor 56% gewijzigd door Thalaron op 18-04-2023 03:37 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Hoop echt dat dat geen gewoonte gaat worden. Dat geeft echt bende, want ander afval komt er ook uit en daar is zo'n zwerver niet in geïnteresseerd. In het laatste restje cola ook niet, dus dat neemt hij niet mee en blijft op de grond achter.stylezzz schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:06:
[...]
Ik doelde eerder op je treinreis waar iemand langskwam om de statiegeld blikjes uit de prullenbakken te vissen.
Eerst goed uittikken boven de wasbak en daarna (zoals @icall5s zei) in een (dubbele) shopper in de meterkasttorretje2012 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:37:
Als mensen blikjes gaan stelen uit het afval voor het statiegeld vind ik dat nog wel de minst erge vorm van criminaliteit. Ze zullen het wel hard nodig hebben dan. Ik zou ze mijn blikje geven dat ze het niet uit het afval hoeven te halen.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:29:
[...]
Hoop echt dat dat geen gewoonte gaat worden. Dat geeft echt bende, want ander afval komt er ook uit en daar is zo'n zwerver niet in geïnteresseerd. In het laatste restje cola ook niet, dus dat neemt hij niet mee en blijft op de grond achter.
/▌
Die mensen die blikjes van andere opruimen is ook de enige reden dat zwerfvuil afneemt. Niet dat het minder weggegooid wordt, maar omdat er iemand is die er 15ct mee kan verdienen.Marzman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:43:
[...]
Als mensen blikjes gaan stelen uit het afval voor het statiegeld vind ik dat nog wel de minst erge vorm van criminaliteit. Ze zullen het wel hard nodig hebben dan. Ik zou ze mijn blikje geven dat ze het niet uit het afval hoeven te halen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als ik nog blikjes zou kopen, zouden ze die van mij ook mogen hebben. Helaas, die koop ik niet meer. Daar gaat het niet om. Ik stoorde me vooral aan de verpakkingen met etensresten (Smullers etc), de papieren bekers (Starbucks etc.) en het restje cola uit het blikje. Dat lag na zijn bezoek namelijk op de grond van de eersteklas coupe, terwijl het daarvoor netjes in de prullenbakken zat. Dat valt eruit als iemand een blikje of flesje - wat toevallig niet precies netjes bovenop ligt - uit een prullenbak trekt.Marzman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:43:
[...]
Als mensen blikjes gaan stelen uit het afval voor het statiegeld vind ik dat nog wel de minst erge vorm van criminaliteit. Ze zullen het wel hard nodig hebben dan. Ik zou ze mijn blikje geven dat ze het niet uit het afval hoeven te halen.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-04-2023 08:57 ]
En jij vergeet gemakshalve even dat deze maatregel helemaal niet bedoeld is om het recycle percentage omhoog te krijgen maar simpelweg ter vermindering van zwerfvuil is bedacht. En zo is het ook altijd gecommuniceerd.Valorian schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:10:
[...]
Vivianne vergeet gemakshalve dat 90% van de blikjes ook nu al gerecycled worden door afvalscheiding (al dan niet na nascheiding), dus de “mooie stap” is enorm klein en bestaat slechts uit het verschil tussen wat eerst op straat terecht kwam, en ook niet via schoonmaakdiensten of andere mensen alsnog werd opgeruimd (en dus daadwerkelijk eindigde “in het milieu”) en nu niet meer op straat komt. Dat is een fractie van de totale hoeveelheid blikjes die verkocht worden en dus al lang gerecycled worden, ook in het oude systeem.
Je lees mijn post niet in de juiste context. Dat is jammer want daardoor sla je de plank mis met deze reactie. Ik vergeet helemaal niets en realiseer mij ook prima waar de maatregel voor bedoeld is. Ik geef ook geen waardeoordeel over de maatregel. Ik geef alleen aan dat het stukje in de reactie van Vivianne Heinen (in de post waar ik op reageerde) waarin ze aangeeft dat er een "grote stap gemaakt wordt naar een circulaire economie" onzin is, of in ieder geval een hele kleine stap betreft omdat 90% v/d blikjes nu ook al gerecycled worden. In haar reactie doet ze alsof we voorheen niet aan recycling deden en nu ineens voor het eerst 2 miljard blikjes gaan recyclen. Dát zou inderdaad een enorme stap zijn richting een circulaire economie. De huidige stap, van een paar procent meer blikjes recycling, is dat niet, dat is slecht "weer een stukje beter". Daar is niets mis mee overigens, maar het wordt nu gewoon door de politici als Vivianne misleidend geframed om meer draagkracht te krijgen, en dát is onwenselijk in mijn optiek.CirclDigital schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:57:
[...]
En jij vergeet gemakshalve even dat deze maatregel helemaal niet bedoeld is om het recycle percentage omhoog te krijgen maar simpelweg ter vermindering van zwerfvuil is bedacht. En zo is het ook altijd gecommuniceerd.
Het is ook wel duur tegenwoordig, zelfs in de supermarkt kosten die merkblikjes al meer dan een euro. Ik ben al een tijdje weg uit Nederland dus ik weet niet of het nog steeds is, maar in de AH to go op het station had je destijds de situatie dat 2 literflessen cola goedkoper waren dan 0,5 liter flesjes (omdat de winkel van de NS is en ze niet met zichzelf willen concureren). En op 2 minuten lopen van het station zat een normale AH met normale prijzenAnoniem: 39993 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:49:
[...]
Nee, de verkoop op stations liep al terug voor de invoering van statiegeld op blikjes. Dat heeft meer met "crisis" te maken, denk ik. Als je van iedereen om je heen maar hoort hoe enorm veel duurder alles wel niet geworden is en nog gaat worden, denken veel mensen waarschijnlijk nog een keer na voor ze een blikje cola van 2,50 kopen op het station.
/▌
En dan bij de winkel alsnog je handen vies? Meh, goed systeem...icall5s schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:58:
[...]
Grote shopper(s) in meterkast, eventueel twee in elkaar zodat niks lekt
Hoe doe je dat bij de glasbak?torretje2012 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:52:
[...]
En dan bij de winkel alsnog je handen vies? Meh, goed systeem...
/▌
Deksels/doppen erop laten zitten. Die mogen gewoon mee in de glasbak. Eventuele restjes ook.
Vrijwel nooit glas, hooguit eens per 2-3maand ofzo mijn gemeente doet niet aan gescheiden afvalsstromen, die vinden dat het machinaal beter gaat.
Ik spaar dat ook wel op, heb een chopper in de garage staan en als die vol zit breng ik dat eens weg, alles een beetje rechtop zetten. Lijkt me dat je met blikjes hetzelfde doet, enige nadeel van blikjes is dat ze zo snel indeuken en niks wegen (waardoor ze misschien eerder omvallen)torretje2012 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:04:
[...]
Vrijwel nooit glas, hooguit eens per 2-3maand ofzo mijn gemeente doet niet aan gescheiden afvalsstromen, die vinden dat het machinaal beter gaat.
Wij betalen per KG dus ik ben wel blij dat glas niet bij het restafval moet
[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 18-04-2023 11:14 ]
/▌
Valt ook wel mee.. Die blikjes kan je gewoon uit de verpakking trekken en los afrekenen. Komt op 70 cent het blikje. Alsnog wel veel. 250ML is vaak wel in de aanbieding, 2 voor een euro.Marzman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:35:
[...]
Het is ook wel duur tegenwoordig, zelfs in de supermarkt kosten die merkblikjes al meer dan een euro.
Maar voor de mensen die graag statigeldbelasting willen betalen door het niet te willen inleveren gaat het wel hard die kant op ja. Maar dat is een eigen keuze.
[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 18-04-2023 11:19 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hier ookGunner schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:18:
[...]
Valt ook wel mee.. Die blikjes kan je gewoon uit de verpakking trekken en los afrekenen. Komt op 70 cent het blikje. Alsnog wel veel. 250ML is vaak wel in de aanbieding, 2 voor een euro.
Maar voor de mensen die graag statigeldbelasting willen betalen door het niet te willen inleveren gaat het wel hard die kant op ja. Maar dat is een eigen keuze.
/▌
Doe mij dan maar Coca Cola Regular Dk 24x33cl voor € 11,50 (incl 9% btw), omgerekend € 0,48 per blikje (voor 330 ml). Voordeel is dat je de lege blikjes niet hoeft op te sparen én dat ik niet hoef te wachten op een scherpe aanbieding.Gunner schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:18:
[...]
Valt ook wel mee.. Die blikjes kan je gewoon uit de verpakking trekken en los afrekenen. Komt op 70 cent het blikje. Alsnog wel veel. 250ML is vaak wel in de aanbieding, 2 voor een euro.

Ik rijd gewoon even op en neer (heen en weer is 15 minuten), dus ik heb niets te maken met het minimumbedrag voor bezorging. Genoeg andere webshops die deze blikjes ook aanbieden.
Alleen moet je dan wel (gore) Deense cola drinken ipv normale NL'se cola.Mawlana schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:48:
[...]
Doe mij dan maar Coca Cola Regular Dk 24x33cl voor € 11,50 (incl 9% btw), omgerekend € 0,48 per blikje (voor 330 ml). Voordeel is dat je de lege blikjes niet hoeft op te sparen én dat ik niet hoef te wachten op een scherpe aanbieding.![]()
Ik rijd gewoon even op en neer (heen en weer is 15 minuten), dus ik heb niets te maken met het minimumbedrag voor bezorging. Genoeg andere webshops die deze blikjes ook aanbieden.
En ook deze krijgen straks gewoon statiegeld als ze niet al in voorraad waren voor 1/4.....Mawlana schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:48:
[...]
Doe mij dan maar Coca Cola Regular Dk 24x33cl voor € 11,50 (incl 9% btw), omgerekend € 0,48 per blikje (voor 330 ml). Voordeel is dat je de lege blikjes niet hoeft op te sparen én dat ik niet hoef te wachten op een scherpe aanbieding.
import krijgt geen statiegeld voor zover ik weet?CirclDigital schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:15:
[...]
En ook deze krijgen straks gewoon statiegeld als ze niet al in voorraad waren voor 1/4.....
Dus wel... de importeur betaald 15cent per blikje. Formeel hoort er dan ook een statiegeld logo op te komen.torretje2012 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:17:
[...]
import krijgt geen statiegeld voor zover ik weet?
Zal wel even duren voor er hier tegen opgetreden gaat worden, maar formeel moet het wel.
Ik denk dat het tijd is voor een brede discussie over duurzame verpakkingen.
Dat wil m.i. zeggen, zo minimaal mogelijk, en met minimaal gebruik van grondstoffen en energie, en het eenvoudigst voor hergebruik (hergebruik voor recycling) En dan kom ik zelf bij de gewone fles uit.
Dan zou het zo moeten zijn dat de flessen met een eigen formaat/inprint (zoals bijvoorbeeld Brandt en Grolsch) uit het sortiment gaan, ja dat is saai, en een stukje minder imago, maar drank maakt meer kapot dan....
Energy drinks zouden net als sigaretten ook een waarschuwing voor de gevolgen mogen krijgen, of gewoon een stevige suikertax. Wij gebruiken thuis geen frisdranken, geen energy drinks etc. Ik ben de enige bierdrinker, en drink alleen tijdens vakanties wel eens iets uit blik (maar dan alsnog uit een glas, dat drinkt lekkerder) Ik probeer ons afval zo veel mogelijk te beperken, dus liever boodschappen zonder (overbodige) verpakking, en bij de keuze tussen re-use en recycling kies ik voor re-use. Helaas is met het beroep van mijn vrouw het minder legen van de grijscontener geen optie (we betalen per leging) en gooit de rest van de buurt de container alsnog vol met van alles wat er niet in hoort.... Als we daar iets op zouden kunnen vinden graag!!!
Dat wil m.i. zeggen, zo minimaal mogelijk, en met minimaal gebruik van grondstoffen en energie, en het eenvoudigst voor hergebruik (hergebruik voor recycling) En dan kom ik zelf bij de gewone fles uit.
Dan zou het zo moeten zijn dat de flessen met een eigen formaat/inprint (zoals bijvoorbeeld Brandt en Grolsch) uit het sortiment gaan, ja dat is saai, en een stukje minder imago, maar drank maakt meer kapot dan....
Energy drinks zouden net als sigaretten ook een waarschuwing voor de gevolgen mogen krijgen, of gewoon een stevige suikertax. Wij gebruiken thuis geen frisdranken, geen energy drinks etc. Ik ben de enige bierdrinker, en drink alleen tijdens vakanties wel eens iets uit blik (maar dan alsnog uit een glas, dat drinkt lekkerder) Ik probeer ons afval zo veel mogelijk te beperken, dus liever boodschappen zonder (overbodige) verpakking, en bij de keuze tussen re-use en recycling kies ik voor re-use. Helaas is met het beroep van mijn vrouw het minder legen van de grijscontener geen optie (we betalen per leging) en gooit de rest van de buurt de container alsnog vol met van alles wat er niet in hoort.... Als we daar iets op zouden kunnen vinden graag!!!
Hoe gaan ze dat dan doen met die buitenlandse zaken (kebabzaken enzo) die frisdranken uit andere werelddelen verkopen? Die kunnen daar nooit aan voldoen.CirclDigital schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:24:
[...]
Dus wel... de importeur betaald 15cent per blikje. Formeel hoort er dan ook een statiegeld logo op te komen.
Zal wel even duren voor er hier tegen opgetreden gaat worden, maar formeel moet het wel.
/▌
Natuurlijk wel.... aan andere wetgeving kunnen (of beter gezegd zouden moeten) ze toch ook voldoen.Marzman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:47:
[...]
Hoe gaan ze dat dan doen met die buitenlandse zaken (kebabzaken enzo) die frisdranken uit andere werelddelen verkopen? Die kunnen daar nooit aan voldoen.
En die zaken kopen vaak ook gewoon bij een importeur/groothandel. Als ze zelf met busjes rijden en de zaak zwart verkopen wordt het lastig natuurlijk. Maar dit zal voorlopig wel geen grote prioriteit krijgen...
[ Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 18-04-2023 13:03 ]
Zouden moeten jaCirclDigital schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:56:
[...]
Natuurlijk wel.... aan andere wetgeving kunnen (of beter gezegd zouden ze moeten) ze toch ook voldoen.
En die zaken kopen vaak ook gewoon bij een importeur/groothandel. Als ze zelf met busjes rijden en de zaak zwart verkopen wordt het lastig natuurlijk. Maar dit zal voorlopig wel geen grote prioriteit krijgen...
/▌
Je krijgt het natuurlijk nooit 100% dicht... maar als de focus ligt op de producenten en importeurs/groothandel dan komen ze schat ik een heel eind.
Dat gebeurt natuurlijk ook wel.... maar het heeft weinig met statiegeld te maken. En objectief meten wat nu precies de beste/meest duurzame verpakking is voor verschillende artikelen is nou ook niet zo makkelijk.HvdBent schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:37:
[ Voor 57% gewijzigd door CirclDigital op 18-04-2023 13:07 ]
Hier heeft de gemeente dat heel eenvoudig opgelost door de grijze container gewoon weg te halen. Pas op waar je om vraagtHvdBent schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:37:
tja.... dan blijven wij met luiers zitten (mijn vrouw is gastouder) verder is ons afval steeds minderRemcoDelft schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:10:
[...]
Hier heeft de gemeente dat heel eenvoudig opgelost door de grijze container gewoon weg te halen. Pas op waar je om vraagt
En dan? Terug naar vuilniszakken? Je hebt toch altijd iets over na sorteren?RemcoDelft schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:10:
[...]
Hier heeft de gemeente dat heel eenvoudig opgelost door de grijze container gewoon weg te halen. Pas op waar je om vraagt
Vol komt onze container ook niet meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 18-04-2023 13:19 ]
/▌
makkelijk wellicht niet maar noodzakelijk wel. Wij bestellen bij Hofweb, een biologische (vooral lokaal aanleverende) supermartkt/boerenorganisatie. Ik krijg mijn aardappels, bietjes etc gewoon weer lekker in een papieren zak of los. Alleen vlees zit in plastic omdat dat nou eenmaal moet. Het liefst zou ik een combi hebben van Pieter Pot en Hofweb, kortom zo veel mogelijk in herbruikbare wekpotten, maar wel bio en lokaal indien mogelijkCirclDigital schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:04:
Je krijgt het natuurlijk nooit 100% dicht... maar als de focus ligt op de producenten en importeurs/groothandel dan komen ze schat ik een heel eind.
[...]
Dat gebeurt natuurlijk ook wel.... maar het heeft weinig met statiegeld te maken. En objectief meten wat nu precies de beste/meest duurzame verpakking is voor verschillende artikelen is nou ook niet zo makkelijk.
Dat zijn nog vooral speeltjes voor de meer welvarenden..... en bij zo'n Pieter Pot verhaal moet je je serieus afvragen of er nou echt wat bespaard wordt. Potten ophalen, reinigen en weer herverpakken heeft ook flinke impact. Wellicht wel meer dan het hele segment in glas wat hergebruikt wordt.
Ik denk dat @RemcoDelft doelt op vervangen van persoonlijke grijze containers met restafval door ondergrondse wijk-containers met restafval. Er blijft dan dus een restafval-optie, maar met wat bijkomende nadelen en voordelen.Marzman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:19:
[...]
En dan? Terug naar vuilniszakken? Je hebt toch altijd iets over na sorteren?
Vol komt onze container ook niet meer.
Voordeel is geen container meer voor de deur (vooral voordeel bij huizen zonder achterom, waar ze op soms smalle stoepen naast de voordeuren ruimte innemen en het straatbeeld grijs kleuren). En dat je niet te maken hebt met een limiet aan vuilniszakken die je kwijt kan tussen twee legingen. Dus grote gezinnen en veelverbruikers hoeven hun grijze kliko niet meer aan te stampen
Nadeel is altijd even moeten lopen, soms vastzittende klep of volle container waardoor men het ernaast zet. En een relatief kleine klep waardoor een vuilniszak altijd wel past maar wat groffer vuil zelden. Dat betekent dus weer wat vaker naar de grofvuil-stort.
Bij mij in de wijk zit ook zo’n systeem. Ik vind het wel prima, maar goed heb ook geen gezin dus mijn afvalproductie is laag dus een beetje heen en weer lopen vind ik geen ramp. En systeem hier is vrij modern, er wordt automatisch ondergrond geplet waardoor er veel in kan, er zit een sensor in waardoor ie wordt geleegd zodra bijna vol en de klep zit zelden vast.
Als je per leging moet betalen wordt het natuurlijk minder prettig, maar dat geldt zowel voor ondergronds als grijze kliko.
PS: Mijn grootste frustratie is denk ik nog de ondergrondse papierbak, waar een opening in zit ten grote van een veredelde brievenbus. Dat betekent dat dozen in veel stukken gescheurd/sneden moeten worden. Daar heeft de halve wijk geen zin in dus er ligt altijd een kartonbende bij die dingen… Theoretisch zou dat beboet moeten worden maar dat gebeurt denk ik zelden.
[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 18-04-2023 18:54 ]
Plastic is niet per se minder duurzaam dan andere materialen. Glazen flessen hebben meer impact op het milieu dan plastic flessen.HvdBent schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:37:
Zo ook met tasjes, plastic tas heeft minder grote impact dan papieren tas.
https://ecochain.com/stor...ckaging-plastic-vs-glass/
hmm interessant, maar een artikel gescheven door een product marketeer??? Ik had een andere functietitel gekozen als ik betrouwbaar over wilde komen. Verder veel assumptions, en geen wetenschappelijke bronnen aangehaald, sorry deze wil niet landen bij mij.icall5s schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:04:
[...]
Plastic is niet per se minder duurzaam dan andere materialen. Glazen flessen hebben meer impact op het milieu dan plastic flessen.
Zo ook met tasjes, plastic tas heeft minder grote impact dan papieren tas.
https://ecochain.com/stor...ckaging-plastic-vs-glass/
Oh enne btw als ex data mannetje van NL greenlabel weet ik een beetje hoe dit soort onderzoeken werken
[ Voor 7% gewijzigd door HvdBent op 18-04-2023 19:21 ]
In dit geval trekken universitaire onderzoeken gewoon dezelfde conclusie.HvdBent schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:12:
[...]
hmm interessant, maar een artikel gescheven door een product marketeer??? Ik had een andere functietitel gekozen als ik betrouwbaar over wilde komen. Verder veel assumptions, en geen wetenschappelijke bronnen aangehaald, sorry deze wil niet landen bij mij.
Oh enne btw als ex data mannetje van NL greenlabel weet ik een beetje hoe dit soort onderzoeken werken
https://www.southampton.a...environmental-impact.page
In het kader van dit topic is dit dan weer geweldig:icall5s schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:18:
[...]
In dit geval trekken universitaire onderzoeken gewoon dezelfde conclusie.
https://www.southampton.a...environmental-impact.page
100% aluminium cans came through as the least impactful option with regular aluminium cans also less impactful than glass or plastic.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Die mogen hier niet eens in de grijze bak.HvdBent schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:18:
[...]
tja.... dan blijven wij met luiers zitten (mijn vrouw is gastouder) verder is ons afval steeds minder
Moeten we apart inzamelen en naar een luiercontainer brengen (zakken gratis af te halen bij de apotheek).
Onze gastouder had een luiercontainer aan huis geregeld (kostte wel een bak geld. Maar prima).
Mijn gemeente willen ze binnenkort geld gaan vragen voor een rol PMD zakken.
Nu zijn die nog gratis.
Tja.. die gaat elke boodschappen ronde nu dus een rol mee. (Liggen bij de AH en Jumbo).
Komende jaar hoef ik geen zak te kopen
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Tsja, dan dumpen we ons plastic toch gewoon weer in het nabijgelegen bos?Dennis1812 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 04:56:
[...]
Mijn gemeente willen ze binnenkort geld gaan vragen voor een rol PMD zakken.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat ik dan zelf mag uitzoeken in wat voor zak ik het aanbied.Thalaron schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:26:
[...]
Tsja, dan dumpen we ons plastic toch gewoon weer in het nabijgelegen bos?
Immers, waarom moet het in een speciale plastic zak van de gemeente en mag het niet in een goedkope vuilniszak van de Lidl.
Maargoed. Ik zorg gewoon voor een forse voorraad en dan komen we wel even door.
Rest container is mij te duur om het in te gooien. 15 euro per lediging.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
*knip*
Lees aub even de modbreak hierboven.
Lees aub even de modbreak hierboven.
[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 20-04-2023 09:53 ]
Net weer even de n=1 steekproef gedaan in de lokale supermarkt. Inmiddels zijn ook de energydrinks 'om', inclusief redbull en de budgetvarianten als 'bullit' e.d. qua bier is ook het overgrote deel inmiddels statiegeldhoudend, behalve uiteraard heineken en de submerken daarvan. Hebben ze het toch goed voor elkaar, net wat langer doorproduceren zodat je als enige nog statiegeldvrije blikjes hebt... de kwartaalcijfers zullen wel goed zijn 
Wat ik me overigens afvroeg. Waarom is er op het laatste moment nog uitstel gegeven aan de implementatie van het statiegeld? Het verhaal was dat de inname machines niet op tijd klaar waren i.v.m. corona dacht ik. Maar als ik hier de lokale supermarkten bekijk, staan dezelfde machines er al jarenlang. Waarschijnlijk is er een softwareupdate geweest... maar is dat nou net niet een van de sectoren die het minst last heeft gehad van het hele covid gebeuren?
Wat ik me overigens afvroeg. Waarom is er op het laatste moment nog uitstel gegeven aan de implementatie van het statiegeld? Het verhaal was dat de inname machines niet op tijd klaar waren i.v.m. corona dacht ik. Maar als ik hier de lokale supermarkten bekijk, staan dezelfde machines er al jarenlang. Waarschijnlijk is er een softwareupdate geweest... maar is dat nou net niet een van de sectoren die het minst last heeft gehad van het hele covid gebeuren?
De buitenkant kan er nog het zelfde uit zien (dit is immers alleen een gat met rolband er achter), maar binnenin kan alles anders zijn... Gezien het een electronish apparaat is, hebben ze wel degelijk last van de chipshortage/corona/whatnotstylezzz schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:46:
Net weer even de n=1 steekproef gedaan in de lokale supermarkt. Inmiddels zijn ook de energydrinks 'om', inclusief redbull en de budgetvarianten als 'bullit' e.d. qua bier is ook het overgrote deel inmiddels statiegeldhoudend, behalve uiteraard heineken en de submerken daarvan. Hebben ze het toch goed voor elkaar, net wat langer doorproduceren zodat je als enige nog statiegeldvrije blikjes hebt... de kwartaalcijfers zullen wel goed zijn
Ben ik even blij dat ik in Duitsland liter flessen Coca Cola kan kopen voor €0.69,- per liter.FRANQ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:35:toon volledige bericht
[...]
Ik gebruik dan blikjes omdat ik maar 2 en soms 3 blikjes cola per week drink.
Een 1,5 raakt dan plat, en dat vind ik niet lekker/zonde.
Blikjes kosten 1,58 per liter wat ik acceptabel vind om zo minder cola te verspillen (door te spoelen)
Een enkele 1,5 liter fles kost 1,50 in een 4 pack 1,45
Maar tot mijn verbazing kost een halve liter fles 2,56 per liter![]()
![]()
(pepsi, bij de jumbo)
Dus blikje met statiegeld gewoon weggooien is goedkoper dan je flesje inleveren.
Daarnaast kocht ik blikjes bij de horeca (zwembad, strand, onderweg) maar die zijn uitgesloten van inname.
Dus dat ga ik zeker niet meer doen.
Heel gemakkelijk, rechtop (kratje?) en ze drogen zelf wel op.torretje2012 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:37:
Eenmaal droog ruik je niets of hoogstens amper nog iets.
Desnoods 1x even omspoelen.
Ik woon hier niet groot en alles is open en ik ruik nooit iets.
Niet alles gelezen maar wat hebben sommige een waardeloze instelling.
Maar ja kijk maar eens om je heen of vooral bij op/afritten hoeveel er net buiten gekeild wordt dan weet je al met wat voor mensen je dan te maken hebt.
Ik probeer zoveel mogelijk te scheiden en breng het vaak 1x per week of 2 weken naar de milieustraat.
Als chauffeur heb ik altijd een kartonnen doosje bij voor het afval wat ik iedere avond leeg gooi.
Je moet een beetje creatief zijn qua ruimte maar sommige zien er een enorm probleem in.
Wat mij betreft hadden ze het al veel eerder in mogen voeren.
Kan ik ook, is alleen 250km rijden.targaryanwolf schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Ben ik even blij dat ik in Duitsland liter flessen Coca Cola kan kopen voor €0.69,- per liter.
Dat x2 is 500km, ofwel 35 liter benzine.
35x1.80=63 euro.
1.85 (liter cola in blik) - 0,69 = €0.89,- verschil.
63,00*0.89=56,07
moet ik 56 LITER cola kopen (170 blikjes) om uit te kunnen met de prijs, en dan zijn ze nog even duur.
Dus eigenlijk moet ik het dubbele kopen om het interessant te maken.
Ik drink met moeite 170 blikjes in een jaar.
(in het weekend 1 per dag, en op verjaardagen etc.)
Maar inclusief het halen van bier shampoo chocolade en dergelijke kan het wel interessant zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 01-05-2023 11:31 ]
Ik ben niet tegen het inzamelen van blik in een afvalstroom.Ad de Jong schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:37:toon volledige bericht
[...]
Heel gemakkelijk, rechtop (kratje?) en ze drogen zelf wel op.
Eenmaal droog ruik je niets of hoogstens amper nog iets.
Desnoods 1x even omspoelen.
Ik woon hier niet groot en alles is open en ik ruik nooit iets.
Niet alles gelezen maar wat hebben sommige een waardeloze instelling.
Maar ja kijk maar eens om je heen of vooral bij op/afritten hoeveel er net buiten gekeild wordt dan weet je al met wat voor mensen je dan te maken hebt.
Ik probeer zoveel mogelijk te scheiden en breng het vaak 1x per week of 2 weken naar de milieustraat.
Als chauffeur heb ik altijd een kartonnen doosje bij voor het afval wat ik iedere avond leeg gooi.
Je moet een beetje creatief zijn qua ruimte maar sommige zien er een enorm probleem in.
Wat mij betreft hadden ze het al veel eerder in mogen voeren.
Bij ons mag het bij het plastic/PMD. (Plastic Metaal Drankkartonnen)
Dat het niet op straat hoort te komen sta ik 100% achter.
Statiegeld is gewoon niet de juiste manier vind ik.
Levert weer een extra verzamelplaats op in huis, moet ze wegbrengen, vieze plakhanden, en je schiet er niks mee op. Had ze thuis al in de plastic (PMD) bak kunnen gooien.
De blikjes die jongeren op straat gooien zal je er niet (of nauwelijks) mee voorkomen.
Ik ben een onwijze snoeperd, maar heb 20 jaar geleden besloten te stoppen met frisdrank om de extra suiker-intake hierdoor te verminderen. Ik mis het ook echt totaal niet en begrijp niet dat niet meer mensen de cola/fanta & co afzweren. Het is net als thee-met-suiker of koffie-met-suiker drinken. Als je eenmaal een tijdje zonder probeert dan is met ineens best wel goor eigenlijk. Als ik nu een glas fris drink vind ik het eigenlijk niet eens echt lekker meer en zeker niet dorstlessend. Daarna heb ik juist nog meer dorst.HvdBent schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:37:
Wij gebruiken thuis geen frisdranken, geen energy drinks etc. Ik ben de enige bierdrinker, en drink alleen tijdens vakanties wel eens iets uit blik (maar dan alsnog uit een glas, dat drinkt lekkerder)
Mijn vocht intake is water-thee-koffie-bier. Het dichtst wat in de buurt van frisdrank komt is radler.
Blikjes cola/fanta zijn wat mij betreft overbodig anno 2023. Het voegt eigenlijk niks toe ;-)
Scheelt een hoop statiegeld-ergenissen in ieder geval.
Dit dus.
FTFY.FunkyTrip schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:45:
Bier & koffie zijn wat mij betreft overbodig anno 2023. Het voegt eigenlijk niks toe ;-)
Kortom als we alles gaan uitsluiten wat andere niet lekker vinden blijft er weinig keus over in de supermarkt.
daarnaast bevat Radler soms bijna net zoveel suiker als cola
[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 01-05-2023 11:55 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Water in m'n whiskey is niet zo heel lekker.
Verder kunnen we iedereen toch gewoon vrij laten in wat ze willen drinken en/of lekker vinden?
Verder kunnen we iedereen toch gewoon vrij laten in wat ze willen drinken en/of lekker vinden?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Zo ben ik van een 4 pack 1,5 liter flessen in de week naar 2-3 blikjes in de week gegaan.FunkyTrip schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Ik ben een onwijze snoeperd, maar heb 20 jaar geleden besloten te stoppen met frisdrank om de extra suiker-intake hierdoor te verminderen. Ik mis het ook echt totaal niet en begrijp niet dat niet meer mensen de cola/fanta & co afzweren. Het is net als thee-met-suiker of koffie-met-suiker drinken. Als je eenmaal een tijdje zonder probeert dan is met ineens best wel goor eigenlijk. Als ik nu een glas fris drink vind ik het eigenlijk niet eens echt lekker meer en zeker niet dorstlessend. Daarna heb ik juist nog meer dorst.
Mijn vocht intake is water-thee-koffie-bier. Het dichtst wat in de buurt van frisdrank komt is radler.
Blikjes cola/fanta zijn wat mij betreft overbodig anno 2023. Het voegt eigenlijk niks toe ;-)
Voor mij zijn blikjes een uitkomst, qua kosten maar vooral vers houden (prik). Ook qua milieu impact geven blikjes een prettiger gevoel.
Aluminium is heel erg goed te recyclen, veel beter dan plastic.
Voor de rest zit ik ook op water, of thee.
Heel soms koffie, als ik een zware dag heb.
Merk met suiker drinken overdag dat het me een boost geeft, en dat ik daarna een 3x zo diep gat in stort qua energielevel.
Vergeet verder de drinkwaterverspilling niet van het omspoelen.FRANQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:41:
[...]
Ik ben niet tegen het inzamelen van blik in een afvalstroom.
Levert weer een extra verzamelplaats op in huis, moet ze wegbrengen, vieze plakhanden, en je schiet er niks mee op. Had ze thuis al in de plastic (PMD) bak kunnen gooien.
De blikjes die jongeren op straat gooien zal je er niet (of nauwelijks) mee voorkomen.
Verder vraag ik me af of dit verbod niet tot verdere problemen leidt voor suikerverslaafden. Die hielden zich voor hun doen wellicht ‘netjes’ aan 1 blik per dag. En konden dat zo volhouden. Nu overstappen of terugstappen op de grote fles, waarna je niet meer gelimiteerd bent aan de inhoud van 0,33L. En om de prik niet teveel kwijt te raken twee of drie glazen per dag gaan drinken.
Ik heb om diezelfde reden (suiker-intake verminderen) mijn drinkgedrag teruggebracht tot Cola Zero*, alcoholvrij bier (de variant met écht minimale hoeveelheid suikers, dus geen Radler) en sporadisch alcohol. Maar aangezien ik in mijn eentje ben is Cola uit flessen geen optie (dat krijg ik niet op voor het niet meer lekker/koolzuurhoudend is) dus dan zijn blikjes nog steeds fijn. Verder eens: alle blikjes in de supermarkt zijn 'overbodig' als je het bekijkt als wat noodzakelijk is om gewoon te overleven. Maar dan kan het hele snoep, chips, koek en frisdrank schap natuurlijk in zijn geheel weggedaan worden. Een beetje genieten van het leven is ook fijn.FunkyTrip schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Ik ben een onwijze snoeperd, maar heb 20 jaar geleden besloten te stoppen met frisdrank om de extra suiker-intake hierdoor te verminderen. Ik mis het ook echt totaal niet en begrijp niet dat niet meer mensen de cola/fanta & co afzweren. Het is net als thee-met-suiker of koffie-met-suiker drinken. Als je eenmaal een tijdje zonder probeert dan is met ineens best wel goor eigenlijk. Als ik nu een glas fris drink vind ik het eigenlijk niet eens echt lekker meer en zeker niet dorstlessend. Daarna heb ik juist nog meer dorst.
*Advies: hier verder geen discussie aan te koppelen over de (on)gezondheid van suikervrije frisdranken. Dat kunnen we weer pagina's over vol discussiëren natuurlijk
Waren het maar alleen jongeren die dat doen....FRANQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:41:
[...]
Heb je gelijk in. Daarvoor is het statiegeld te laag. Tegenwoordig is €0,15 echt niet veel geld, het valt eigenlijk weg in de inflatie. Het lijkt me handig om periodiek te evalueren hoe het met de hoeveelheid zwerfvuil gaat en aan de hand daarvan het statiegeld te verhogen. Een goede start lijkt me €0,25, maar als het bijvoorbeeld €0,50 per blikje zou zijn dan verwacht ik dat iedereen een stuk netter om gaat met de blikjes.FRANQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:41:
[...]
Ik ben niet tegen het inzamelen van blik in een afvalstroom.
[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 01-05-2023 16:36 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ik verwacht dat er dan geen blikje meer verkocht word.fonsoy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:34:
[...]
Heb je gelijk in. Daarvoor is het statiegeld te laag. Tegenwoordig is €0,15 echt niet veel geld, het valt eigenlijk weg in de inflatie. Het lijkt me handig om periodiek te evalueren hoe het met de hoeveelheid zwerfvuil gaat en aan de hand daarvan het statiegeld te verhogen. Een goede start lijkt me €0,25, maar als het bijvoorbeeld €0,50 per blikje zou zijn dan verwacht ik dat iedereen een stuk netter om gaat met de blikjes.
Althans niet bij horeca (waar het zwerfvuil deels vandaan komt)
Ik zou ze in ieder geval niet kopen als ik ze daar ook niet kan inleveren.
Dat is nog het kromste van de hele regeling, dat de horeca uitgesloten is van inzameling.
Hoe makkelijk is het om die trays weer vol lege blikjes te zetten, en mee te laten nemen door de leverancier.
[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 01-05-2023 16:43 ]
De enige horeca die dat soort blikjes uitgeeft zijn de snackbar om de hoek etc.FRANQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:41:
[...]
Ik verwacht dat er dan geen blikje meer verkocht word.
Althans niet bij horeca (waar het zwerfvuil deels vandaan komt)
Ik zou ze in ieder geval niet kopen als ik ze daar ook niet kan inleveren.
Dat is nog het kromste van de hele regeling, dat de horeca uitgesloten is van inzameling.
Hoe makkelijk is het om die trays weer vol lege blikjes te zetten, en mee te laten nemen door de leverancier.
De hotels, restaurants en 'standaard' cafe's geven eigenlijk nooit blikjes uit
In vergelijking met de verkoop in een super of tankstation stelt dat niks voor iig
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2023 17:13 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik gebruik deze Ikea bak:torretje2012 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:37:

https://www.ikea.com/nl/n...htgrijs-50420206/#content
met een herbruikbare zak:

https://www.ikea.com/nl/n...den-donkergrijs-60439366/
Wat is dan wel de juiste manier, volgens jou?FRANQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:41:
Verder maken sommigen er wel een heel drama van zeg. Plakhanden? Niet ondersteboven houden indien er nog wat in zit. Stinken? Leeg laten drippen voordat je ze wegzet, dan droogt het gewoon uit en ruik je het echt niet (en hier hanteren we blikjes met statiegeld al sinds 2006...).
Toch vermindert statiegeld zwerfafval significant. Dat is gewoon keer op keer aangetoond. Dat het niet alle, of nauwelijks, blikjes van jongeren afvangt...sjah...leuk om op verjaardagen te vertellen als reden waarom je er niet aan meedoet. Anders dan dat heeft zo'n argument natuurlijk nul waarde.De blikjes die jongeren op straat gooien zal je er niet (of nauwelijks) mee voorkomen.
[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 01-05-2023 18:20 ]
Toen ik op de middelbare school zat hadden we een jukebox van Pepsi in de aula. Die jukebox werkte op blikjes.
Zorg voor een beloning ipv moeilijk doen met de inzameling, want juist bij thuisgebruik levert het gezeur op.
De aparte PMD inzameling die we nog maar enkele jaren hadden werkte iig fantastisch, en hield je ook schone handen aan over.
De mensen die in de natuur of bij school of wat dan ook wegflikkeren moet je op een andere manier bereiken, en dan niet met van die Blikvangers waarmee de puinzooi alleen maar groter werd (en je legitimatie geeft ze weg te gooien).. Nee, zorg voor systeem dat bij ergens inleveren er een (minimale) hoeveelheid punten verdiend wordt ofzo, net zo waardeloos als DE/Pickwick-punten. De gewone mens er thuis geen gezeik mee, gewoon mooi in de PMD. Tenzij je graag die puntjes wil verzamelen, en die mensen zullen er altijd zijn, dan kunnen mensen dus ook kiezen ze niet bij PMD te doen, maar mooi op te sparen.
En bij gebruik scholierenpas de punten verdubbelen ofzo.. Bereik je er wellicht de scholieren ook nog mee.
[ Voor 45% gewijzigd door GAIAjohan op 01-05-2023 19:19 ]
Ik zit er vooral mee met dagjes uit of onderweg. Flesjes kan je nog afsluiten, blikjes moet je dan weer mee naar huis nemen omdat er vaak alleen maar donatietonnen staan en geen automaten om je geld terug te krijgen. Een leeg blikje doe je niet even snel terug in je rugzak. En dus geen idee meer eigenlijk wanneer ik blikjes ga drinken.eric.1 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:19:
[...]
Wat is dan wel de juiste manier, volgens jou?
Verder maken sommigen er wel een heel drama van zeg. Plakhanden? Niet ondersteboven houden indien er nog wat in zit. Stinken? Leeg laten drippen voordat je ze wegzet, dan droogt het gewoon uit en ruik je het echt niet (en hier hanteren we blikjes met statiegeld al sinds 2006...).
[...]
Toch vermindert statiegeld zwerfafval significant. Dat is gewoon keer op keer aangetoond. Dat het niet alle, of nauwelijks, blikjes van jongeren afvangt...sjah...leuk om op verjaardagen te vertellen als reden waarom je er niet aan meedoet. Anders dan dat heeft zo'n argument natuurlijk nul waarde.
De gemeentelijke reinigingsdiensten hebben wat minder te doen gehad na koningsdag in ieder geval. 
https://www.rtvutrecht.nl...ben-er-vreselijk-blij-mee
Broeder verkondig het Woord! Ik heb ook het licht gezien en ga naar de sportschool en drink water. BMI 22.5 Hallelujah prijs de HeerFunkyTrip schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Gewoon in de PMD bak.
En je kinderen opvoeden.
Verzamel even 50 blikjes in een plastic tasje zonder om te spoelen.Verder maken sommigen er wel een heel drama van zeg. Plakhanden? Niet ondersteboven houden indien er nog wat in zit. Stinken? Leeg laten drippen voordat je ze wegzet, dan droogt het gewoon uit en ruik je het echt niet (en hier hanteren we blikjes met statiegeld al sinds 2006...).
Ga ze even wegbrengen in de supermarkt na een maand of 3.
Benieuwd of je dat zonder plakhanden voor elkaar krijgt.
Ja voorheen liep er op zondag 1 oud vrouwtje met een zak en een grijpertje door de wijk plastic flesjes en blikjes en andere afval dingentjes op te ruimen.[...]
Toch vermindert statiegeld zwerfafval significant. Dat is gewoon keer op keer aangetoond. Dat het niet alle, of nauwelijks, blikjes van jongeren afvangt...sjah...
Sinds de invoering van statiegeld op blikjes lopen er 2 mannen ook met een zak en een grijper rond op zaterdag en zondag ochtend.
Vraag me dus sterk af of de aso ineens zijn blikje meeneemt naar huis.
Lekkere dooddoener om gewoon elk argument waar je het niet mee eens bent van tafel te vegen.leuk om op verjaardagen te vertellen als reden waarom je er niet aan meedoet. Anders dan dat heeft zo'n argument natuurlijk nul waarde.
Statiegeld voeren ze in voor de aso die het blikje op straat gooit.
Niet voor de redelijk milieubewuste burger die gewoon zijn afval scheid en het blikje keurig in de PMD bak gooit.
Voor mij is statiegeld een last, ik vind het irritant ze apart te moeten verzamelen.
Ik vind het irritant ze te moeten wegbrengen.
Beide is namelijk niet nodig omdat ik gewoon een 240L PMD bak in mijn voortuin heb staan, waar ik al grof voor betaal.
Wij wandelen nog wel eens in de natuur, en vaak zit er bij de ingang van een natuurgebied Horeca.YakuzA schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:11:
[...]
De enige horeca die dat soort blikjes uitgeeft zijn de snackbar om de hoek etc.
De hotels, restaurants en 'standaard' cafe's geven eigenlijk nooit blikjes uit
In vergelijking met de verkoop in een super of tankstation stelt dat niks voor iig
Hier kun je vaak wat eten en drinken ter plaatse, maar je kan ook blikjes kopen.
Deze blikjes worden dan al lopend of bij een meertje opgedronken.
En vervolgens kan je deze nergens kwijt.
In je broekzak stoppen of in je rugtas is lastig, en potentieel kans op lekken.
Ik vind het een kleine moeite om ze die blikjes wel daar meteen in te laten nemen.
Zeker omdat je zegt dat het maar een klein gedeelte van de horeca is.
Straks begint het strand seizoen weer, en daar gaan ook duizenden blikjes per dag over de toonbank.
Of eigenlijk, laat ze blikjes gewoon verbieden in de horeca.
Tap maar een biologisch afbreekbare papieren beker vol met cola/fanta.
Ook bij het zwembad waar mijn dochter zwemles krijgt, daar zit horeca bij.
Blikjes die je daar koopt moet je meenemen naar huis, en vervolgens de supermarkt.
Ik vind dat omslachtig, je moet ze daar gewoon terplekke kunnen inleveren.
[ Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 02-05-2023 09:23 ]
Je bent niet verplicht ze weg te brengen. Je kunt de blikjes en plastic flesjes gewoon in de PMD zak gooien. Is totaal geen moeiteFRANQ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:09:toon volledige bericht
[...]
Gewoon in de PMD bak.
En je kinderen opvoeden.
[...]
Verzamel even 50 blikjes in een plastic tasje zonder om te spoelen.
[...]
Ja voorheen liep er op zondag 1 oud vrouwtje met een zak en een grijpertje door de wijk plastic flesjes en blikjes en andere afval dingentjes op te ruimen.
Sinds de invoering van statiegeld op blikjes lopen er 2 mannen ook met een zak en een grijper rond op zaterdag en zondag ochtend.
[...]
Lekkere dooddoener om gewoon elk argument waar je het niet mee eens bent van tafel te vegen.
Statiegeld voeren ze in voor de aso die het blikje op straat gooit.
Niet voor de redelijk milieubewuste burger die gewoon zijn afval scheid en het blikje keurig in de PMD bak gooit.
Voor mij is statiegeld een last, ik vind het irritant ze apart te moeten verzamelen.
Ik vind het irritant ze te moeten wegbrengen.
Beide is namelijk niet nodig omdat ik gewoon een 240L PMD bak in mijn voortuin heb staan, waar ik al grof voor betaal.
[...]
Wij wandelen nog wel eens in de natuur, en vaak zit er bij de ingang van een natuurgebied Horeca.
Hier kun je vaak wat eten en drinken ter plaatse, maar je kan ook blikjes kopen.
Deze blikjes worden dan al lopend of bij een meertje opgedronken.
En vervolgens kan je deze nergens kwijt.
In je broekzak stoppen of in je rugtas is lastig, en potentieel kans op lekken.
Ik vind het een kleine moeite om ze die blikjes wel daar meteen in te laten nemen.
Zeker omdat je zegt dat het maar een klein gedeelte van de horeca is.
Straks begint het strand seizoen weer, en daar gaan ook duizenden blikjes per dag over de toonbank.
Of eigenlijk, laat ze blikjes gewoon verbieden in de horeca.
Tap maar een biologisch afbreekbare papieren beker vol met cola/fanta.
Ook bij het zwembad waar mijn dochter zwemles krijgt, daar zit horeca bij.
Blikjes die je daar koopt moet je meenemen naar huis, en vervolgens de supermarkt.
Ik vind dat omslachtig, je moet ze daar gewoon terplekke kunnen inleveren.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Doe ik ook, die 30ct per week zal me aan mijn reet roesten.Agent47 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:24:
[...]
Je bent niet verplicht ze weg te brengen. Je kunt de blikjes en plastic flesjes gewoon in de PMD zak gooien. Is totaal geen moeite
Net als bij die aso's die hun blikje toch wel weg gooien.
Mooiste is dat je dus meteen ziet dat statiegeld niet werkt.stylezzz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:25:
De gemeentelijke reinigingsdiensten hebben wat minder te doen gehad na koningsdag in ieder geval.
Als iedereen die 15ct zo graag terug wilt, dan hadden ze nooit 2 winkelwagens vol lege blikjes gevonden.
Met koningsdag liggen die mooi gecentreerd op een plein, waardoor ze makkelijk op te rapen zijn.
De rest van het jaar langs de fietspaden in de bosjes waar niemand ze gaat zoeken.
Is dat heel relevant? Het resultaat is dat er geen blikjes meer liggen..... Sommigen zullen geen blikjes meer kopen, anderen nemen het voortaan mee naar huis en weer andere don't give a f*ck en mikken het alsnog in het plantsoen waar iemand anders het met een grijper meeneemt. Gaat het nou om de aso? of de blikjes die in de natuur terecht komen?FRANQ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:09:
[...]
Ja voorheen liep er op zondag 1 oud vrouwtje met een zak en een grijpertje door de wijk plastic flesjes en blikjes en andere afval dingentjes op te ruimen.
Het op opvoeden gooien...dat is wel een mooie. Je bent je ervan bewust dat vóór de invoering van statiegeld er andere maatregelen werden genomen om zwerfafval tegen te gaan? Deze maatregelen hadden niet genoeg effect. Sterker nog, de hoeveelheid zwerfafval (blikjes in dit geval) groeide. Dit terwijl statiegeld werkt, al vele malen onderbouwd in onderzoeken en praktijkvoorbeelden.
Zo doe ik dat hier ja (alleen dan een papieren tas ipv plastic), al een hele periode. Nog nooit een probleem geweest...leeg bewaren en niet ondersteboven houden - zo moeilijk is dat niet.[...]
Verzamel even 50 blikjes in een plastic tasje zonder om te spoelen.
Het gaat toch niet uitsluitend om "de aso"? Het gaat om zwerfafval. Of die 'aso' nu het blikje meeneemt of iemand anders het opraapt en inlevert; het maakt weinig uit voor het doel.[...]
Nou ja, iedereen moet doen wat ie zelf wil, maar ik vreet bij wijze van spreken een halve doos bonbons per dag, dus moest keuzes makenYangWenli schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:10:
[...]
Broeder verkondig het Woord! Ik heb ook het licht gezien en ga naar de sportschool en drink water. BMI 22.5 Hallelujah prijs de Heerdit land moet gekerstend worden.
Ik drink wel bronwater uit flessen, want dat vind ik lekkerder dan kraanwater. Dus moet alsnog statiegeld over de plastic flessen rekenen.
[ Voor 14% gewijzigd door FunkyTrip op 02-05-2023 10:19 ]
Dit dus.
Het heeft met opvoeding te maken ja.eric.1 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:13:
[...]
Het op opvoeden gooien...dat is wel een mooie. Je bent je ervan bewust dat vóór de invoering van statiegeld er andere maatregelen werden genomen om zwerfafval tegen te gaan? Deze maatregelen hadden niet genoeg effect. Sterker nog, de hoeveelheid zwerfafval (blikjes in dit geval) groeide. Dit terwijl statiegeld werkt, al vele malen onderbouwd in onderzoeken en praktijkvoorbeelden.
1000%
Iedereen die wat dan ook weggooit op straat of in de natuur heeft een hoofstuk in zijn opvoeding niet gehad of bewust genegeerd.
Bijzonder dat er bij jou nooit een omvalt in de tas dan.[...]
Zo doe ik dat hier ja (alleen dan een papieren tas ipv plastic), al een hele periode. Nog nooit een probleem geweest...leeg bewaren en niet ondersteboven houden - zo moeilijk is dat niet.
Ik krijg het bij wijze van... al amper voor elkaar om het blikje zonder lekken/plak achter te laten thuis te krijgen in de bekerhouder van mijn auto.
In een tas/zak of zelfs krat zou het een lekkend zooitje worden.
Misschien ben ik en/of mijn vrouw en kinderen gewoon te onhandig daarvoor dan.
Je hebt gelijk, in oogpunt van het zwerfafval maakt het niet uit wie het opraapt en weggooit/wegbrengt.[...]
Het gaat toch niet uitsluitend om "de aso"? Het gaat om zwerfafval. Of die 'aso' nu het blikje meeneemt of iemand anders het opraapt en inlevert; het maakt weinig uit voor het doel.
Alleen is het dan symptoombestrijding.
Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.