Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Plastic is al jaren onderwerp van discussie, en is deze week weer wat prominenter in het nieuws. In Nederland en Vlaanderen (en wellicht ook andere landen) wordt al lang gesproken om statiegeld op plastic flesjes in te voeren. Gemeenten staan te springen, maar de overheden wil er nog even niet aan.

Gemeenten smeken om statiegeld op blikjes en plastic flesjes

Nederlandse gemeenten willen maar al te graag statiegeld op plastic flesjes invoeren, maar de Nederlandse overheid geeft de industrie tot op z'n vroegst 2021 de tijd om zelf met een oplossing te komen. Gemeenten vrezen echter dat de industrie niet zijn best zal doen.

In Vlaanderen woedt dezelfde discussie en de Vlaamse regering heeft net beslist dat statiegeld op plastic op z'n vroegst in 2023 ingevoerd kan worden, indien de industrie niet zelf met een plan van aanpak komt.

Voorlopig geen statiegeld

Net als in Nederland is er bij de Vlaamse gemeentes wel draagvlak om statiegeld door te voeren. Gemeenten reageren dan ook ontgoocheld: "het kabinet moet zich niet laten gijzelen door de industrie met allerlei beloftes".

De sector heeft ook gereageerd en zegt blij dat zijn met het uitblijven van een "duur en omslachtig statiegeldsysteem". Kan iemand toelichten waarom statiegeld op plastic flesjes "duur en omslachtig" zou moeten zijn? We hebben al statiegeld op bierflesjes en kratten, dus waarom zou het ingewikkeld zijn om dat uit te breiden naar plastic?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

XWB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:02:
Kan iemand toelichten waarom statiegeld op plastic flesjes "duur en omslachtig" zou moeten zijn?
Lijkt me niet zo moeilijk; Frisdrankproducenten hoeven nu niks te regelen qua recyclen van flesjes, als er statiegeld komt wel. Ook zal er wel oppositie zijn van winkels, die moeten een extra goederenstroom organiseren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik woon momenteel in Finland, en daar is dat al jaren zo op blikjes en flesjes.

Ik vind het een prima systeem. Ik heb hiervoor 2+ jaar in Polen gewoond, waar ze helemaal niet aan statiegeld doen, en de "hang"plekken, en zelfs de bossen en parken, liggen vol met kapotte bierflesjes, wodkaflesjes, blikjes, enzovoorts.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat men moet doen is in de Tomra automaten meteen een versnipperaar inbouwen. Die flesjes terug transporteren naar een fabrikant of distributie centrum is alleen maar lucht vervoeren. Dat kan veel efficiënter.

Als ik me goed heb laten informeren gebeurt dit in (sommige) winkels in Duitsland al wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:29
De vraag is denk ik ook of de plastic flesjes die nu gebruikt worden optimaal zijn om te recyclen. Zo niet dan moet je die dus eerst allemaal aanpassen.

Alleen goed, in sommige landen om ons heen (scandinavie sowieso) is dit al lang ingevoerd...dus waarom praten ze daar dan niet even mee? Het wiel opnieuw uitvinden is echt zo inefficient...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Volgens mij is er maar 1 reden waarom gemeenten erom staan te springen en dat is dat zij een stuk minder werk hoeven te doen met het afval ophalen en de daarbij behorende kosten.

Als ik hier in Amersfoort om mij heen kijk dan zie ik bijzonder weinig plastic waar je statiegeld op zou kunnen invoeren op straat liggen. Waar ik het wel zie is langs snelwegen en 80km wegen en de mensen die dat doen blijven dat toch wel doen. Die ga je niet tegenhouden met een 5 of 10 cent per flesje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40

Reptile209

- gers -

XWB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:02:
[...]

De sector heeft ook gereageerd en zegt blij dat zijn met het uitblijven van een "duur en omslachtig statiegeldsysteem". Kan iemand toelichten waarom statiegeld op plastic flesjes "duur en omslachtig" zou moeten zijn? We hebben al statiegeld op bierflesjes en kratten, dus waarom zou het ingewikkeld zijn om dat uit te breiden naar plastic?
Je moet ook nog nadenken over wat je wil doen met die flessen als ze retour fabriek gaan. Glas is vrij eenvoudig schoon te wassen (etiketresten, peuken, andere meuk). En alles wat er niet vanaf gaat, kan je in het algemeen opsmelten in een glasoven om er alsnog nieuwe flessen van te maken.

Plastic is veel lastiger schoon te spoelen (gooi maar eens wat terpentine in een PET fles en probeer die geur er weer uit te krijgen). Je moet het dus eigenlijk wel gaan schredden, smelten en nieuwe flessen spuitgieten. Dat gebeurt al bij veel lagere temperaturen dan glas (dus meer riscio op rest-stoffen). Ook zijn de meeste flessen kleurloos transparant. Elke verontreiniging daarin (resten van gekleurde doppen, etiketten, peuken, zand) ga je al snel zien.

Nu zijn er wel allerlei oplossingen voor dit soort problemen (bijv. automatische kleurscheiders die afwijkende gekleurde stukjes uit een stroom kunnen halen), maar dat kost allemaal geld, tijd en moeite. En die moeite hoeft men op dit moment niet te doen. Op papier komen alle plastic flessen namelijk in de plastic-recycle terecht die je ofwel verbrandt ( :X ) ofwel gebruikt om laagwaardigere kunststoffen te maken (bijvoorbeeld met een kleurtje, of niet voor voedsel). Het sluiten van een cyclus voor drinkflessen zoals bij bierflesjes is veel lastiger vanuit de huidige situatie. Het zal vast helpen om cola voortaan in een groene of bruine PET-fles te stoppen, als dat de recycling makkelijker maakt ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met alle (luxe) artikelen tegenwoordig, is veeel te veel verpakt in plastic.

Vroeger zaten veel melkproducten in glazen flessen, waarom is dat niet meer ?
zelf oa Unox verkoopt al 'Soep in Zak' . gesneden groenten, alles voorverpakt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Volgens mij is het grotendeels onwil (vanwege kosten en moeite) van de industrie en winkels. In Duitsland en andere landen bestaat al jaren statiegeld op plastic flesjes van 0,5l. En in Nederland hebben we ook al een infrastructuur voor statiegeldflessen van 1 liter en groter. Ik zie nog geen zwaarwegende redenen om geen statiegeld in te voeren voor kleine flesjes en blikjes.

De industrie loopt al jaren te roepen dat zij zelf met een oplossing zullen komen om zwerfafval te voorkomen en recycling te verbeteren, maar ik heb daar nog nooit wat van gezien in de praktijk. Helemaal niets. Geen enkele inspanning. Hooguit extra prullenbakken op parkeerplaatsen, maar daar zie je nog steeds zwerfafval. Om ze dan nog een paar jaar te geven om door te modderen met nietsdoen lijkt me daarom nergens op slaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Coffeemonster op 23-07-2018 11:43 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

De melk komt niet meer glas, omdat glazen flessen te zwaar en te breekbaar zijn, en pakken veel efficiënter te transporteren zijn. Die passen strak in een doosje. Vroeger kwam thuis de melkboer de melk brengen, maar mensen hebben geen zin om ze zelf rond te slepen van en naar de supermarkt. Wellicht dat de opkomt van boodschappen laten bezorgen daar weer verandering in zou kunnen brengen?

Ik zou overigens groot voorstander zijn van statiegeld op kleine plastic verpakkingen en blikjes. Er liggen echt enorme hoeveelheden van langs de straten. Ik raap die zooi regelmatig op (en registreer met de app Litterati wat en waar), maar ik kan makkelijk een zakje afval per dag meenemen tussen alleen al de school van mijn zoontje en thuis. En nee, dat is niet ver. :'( Het gros van de verpakkingen die ik vind zijn blikjes en flesjes, hoewel er ook veel pakjes liggen. Ik ben bang dat die pakjes (en zakjes á la caprisun) snel populairder zullen worden als er statiegeld op blikjes en flesjes komt.

[ Voor 44% gewijzigd door ATS op 23-07-2018 11:46 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Yucon

*broem*

Ik begrijp de discussie niet helemaal. Zoveel plastic zie ik helemaal niet rondslingeren.. gaat dit effectief niet juist meer vervuiling door allemaal extra stromen opleveren?

Volgens mij zet een EU-breed verbod op blisterverpakkingen veel meer zoden aan de dijk. Het zou trouwens ook nog eens een EU maatregel zijn waar 99% van de bevolking achter zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Mjah, is wel een goed idee om dit in te voeren en als het in Scandinavie al gebeurt dan ook daar de kennis vandaan halen.

Sinds een halfjaar moet er bij ons in de gemeente afval gescheiden worden. Ik vond dit eerst onzin en irritant maar het geeft wel een besef over hoeveel plastic je eigenlijk weggooit. Irritant blijft het alsnog natuurlijk :+

Statiegeld op flessen is trouwens ook irritant, in veel gevallen moet ik voor speciaalbier flesjes alsnog naar de glasbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Vlassie1980 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:46:
Mjah, is wel een goed idee om dit in te voeren en als het in Scandinavie al gebeurt dan ook daar de kennis vandaan halen.
Coffeemonster schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:42:
Volgens mij is het grotendeels onwil (vanwege kosten en moeite) van de industrie en winkels. In Duitsland en andere landen bestaat al jaren statiegeld op plastic flesjes van 0,5l. En in Nederland hebben we ook al een infrastructuur voor statiegeldflessen van 1 liter en groter. Ik zie nog geen zwaarwegende redenen om geen statiegeld in te voeren voor kleine flesjes en blikjes.
Ok, het bestaat daar. Heeft het ook echt nut? Hoeveel rondslingerend plastic bespaart het systeem en hoeveel extra procent plastic wordt er door recycled? Of vraag ik nu iets flauws en gaat het om het goede gevoel dat het oplevert?

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 23-07-2018 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATS

ATS

Yucon schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:45:
Ik begrijp de discussie niet helemaal. Zoveel plastic zie ik helemaal niet rondslingeren.. gaat dit effectief niet juist meer vervuiling door allemaal extra stromen opleveren?

Volgens mij zet een EU-breed verbod op blisterverpakkingen veel meer zoden aan de dijk. Het zou trouwens ook nog eens een EU maatregel zijn waar 99% van de bevolking achter zou staan.
Beter kijken waarschijnlijk...

Dit is een screenshot van de kaart van Litterati, een app om zwerfafval in kaart te brengen. Dit is een stukje Purmerend waar iemand die zich online "de Zwerfinator" noemt actief is. Je schrikt je de tandjes hoeveel er ligt als je systematisch inventariseert...
:X

zwerfavalkaart Purmerend
Yucon schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:48:
[...]

[...]

Ok, het bestaat daar. Heeft het ook echt nut? Hoeveel rondslingerend plastic bespaart het systeem en hoeveel extra procent plastic wordt er door recycled? Of vraag ik nu iets flauws en gaat het om het goede gevoel dat het oplevert?
Het gaat niet alleen over hoeveel je meer recycled, maar ook over hoeveel minder er in het milieu terecht komt.

[ Voor 19% gewijzigd door ATS op 23-07-2018 11:54 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:48:
[...]

[...]

Eigenlijk zou je dit soort dingen in landen moeten invoeren waar het echt nodig is:

https://www.forbes.com/si...ou-can-help/#327f02b31234

Je wilt niet weten hoeveel plastic shit er in Azie in rivieren en zeeën drijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 22:30
Dat er eerst eens meer standaardisatie in de gebruikte flessen komt zodat je ook alle flessen in elke supermarkt kan/mag inleveren. Als ik een fles van de Lidl bij de Jumbo in wil leveren kan dat weer niet en andersom hetzelfde gedoe. Dat is voor mij de grootste reden om veelal kleine flesjes te kopen waar geen statiegeld op zit. Kunnen gewoon direct de PMD in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ATS

ATS

Vlassie1980 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Eigenlijk zou je dit soort dingen in landen moeten invoeren waar het echt nodig is:

Daar moet je inderdaad ook maatregelen nemen. En dat gebeurt ook al wel. Maar het is geen excuus om hier niets te doen.

Een zo'n maatregel is trouwens dat China ons afval niet meer wil importeren voor recycling, en dat we daardoor nu oplopende bergen recyclebaar afval hebben waarvoor we geen capaciteit hebben. In Polen gaan inmiddels de bergen afval "per ongeluk" de fik in.

[ Voor 18% gewijzigd door ATS op 23-07-2018 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
Bovendien lossen maatregelen in Azië het zwerfafvalprobleem, waar ik me erg aan kan storen, niet op. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vlassie1980 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Precies.

Hier is het allemaal een druppel op een gloeiende plaat. De kosten wegen hier niet op tegen de baten. Al die miljoenen die men per land of regio steekt in dit soort hobbyprojectjes waar het eigenlijk niet draait om het milieu maar om geld, zou men moeten steken in de gebieden waar het echt nut heeft. Azië vooral waar de industrie echt begint te draaien maar nog ver achter ligt op het gebied van milieu en schoon produceren.

Daar heeft het zin, hier is het alleen maar geld weg pissen aan prestigeprojectjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATS

ATS

De verpakkingsindustrie zou als eerste stap wat mij betreft gedwongen moeten worden tot een enorme reductie in de verschillende gebruikte materialen. Er zijn nu zoveel soorten plastic in gebruik, dat recyclen ervan ontzettend moeilijk is. Door het aantal soorten te beperken en de soorten die nog wel gebruikt worden scheidbaar te maken, kan je de cyclus veel beter sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:53:
[...]

Dit is een screenshot van de kaart van Litterati, een app om zwerfafval in kaart te brengen. Dit is een stukje Purmerend waar iemand die zich online "de Zwerfinator" noemt actief is. Je schrikt je de tandjes hoeveel er ligt als je systematisch inventariseert...

[afbeelding]

[...]
Een interessante link, maar het is absoluut geen antwoord op de vraag. Om twee redenen, ten eerste gaat het niet specifiek om plastic. Een sigarettepeuk die op de grond ligt is geen reden om maatregelen tegen plastic te verantwoorden. En daarnaast geeft die kaart voornamelijk aan hoeveel mensen met een app op hun telefoon op jacht gegaan zijn. Het geeft geen inzicht in de mate waarin een land veel zwerfvuil heeft en al helemaal niet of dat statiegeldsysteem van invloed geweest is.
Het gaat niet alleen over hoeveel je meer recycled, maar ook over hoeveel minder er in het milieu terecht komt.
Dat was dan ook een deel van m'n vraag. Ik verneem het graag.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 23-07-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:04:
De verpakkingsindustrie zou als eerste stap wat mij betreft gedwongen moeten worden tot een enorme reductie in de verschillende gebruikte materialen. Er zijn nu zoveel soorten plastic in gebruik, dat recyclen ervan ontzettend moeilijk is. Door het aantal te beperken en de soorten die nog wel gebruikt worden scheidbaar te maken, kan je de cyclus veel beter sluiten.
Dat sowieso. Het is belachelijk hoeveel overtollig materiaal er word gebruikt om iets te verpakken. Zeker op droge etenswaren en schoonmaakmiddelen kan die verpakking rustig een kwart minder. Laat ze eens wat efficiënter de spullen verpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Elk bolletje is interactief. Klik er op, en je kan zien wat het is (tags en/of foto). Er is helaas geen publieke interface in Litterati om een query te doen op het materiaal, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat plastic flesjes een grote fractie zijn van wat ligt, samen met blikjes (waarvan weer de meesten van energy drinks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:07:
[...]

Dat sowieso. Het is belachelijk hoeveel overtollig materiaal er word gebruikt om iets te verpakken. Zeker op droge etenswaren en schoonmaakmiddelen kan die verpakking rustig een kwart minder. Laat ze eens wat efficiënter de spullen verpakken.
Het gaat niet alleen om minder, maar ook om minder verschillende soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:43
Waarom niet gewoon een belasting op vervuilende wegwerp verpakkingen die elk jaar hoger wordt?
Retourkanaal opzetten is verspilde moeite.

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 23-07-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De oplossing voor alles!

Meer belasting en als het kan ook nog een nieuwe vorm van belasting!

Pffff………...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATS

ATS

Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:11:
De oplossing voor alles!

Pffff………...
Dus... vertel... hoe stel jij voor de problemen met 1) zwerfafval, 2) een overvloed aan verpakkingsmaterialen en 3) gebrekkige recycling daarvan aan te pakken? Ik zie je nu een paar keer je negatief uitlaten over verschillende manieren om het aan te pakken, maar ik heb nog maar weinig positiefs gehoord over hoe het dan wel zou moeten, behalve "doe eerst maar in Azië".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:36
Tens schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:10:
[...]
Ook zal er wel oppositie zijn van winkels, die moeten een extra goederenstroom organiseren.
Dat zal toch wel meevallen? Ze zamelen nu al 1L en groter in, als daar halveliterflesjes bijkomen, zal dat niet heel veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

anboni schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:14:
[...]

Dat zal toch wel meevallen? Ze zamelen nu al 1L en groter in, als daar halveliterflesjes bijkomen, zal dat niet heel veel uitmaken.
Precies. Ze kunnen het ook allemaal naar de winkel verslepen, dan zou de andere kant op ook moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:11:
De oplossing voor alles!

Pffff………...
Het doel is innovatie te stimuleren, als merk A EUR 2,5 kost met een "schone" verpakking en merk B EUR 2,75 met een plastic verpakking door deze belasting is er voor fabrikanten een stimulans om ook "schone" verpakkingen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:43:
Vroeger kwam thuis de melkboer de melk brengen, maar mensen hebben geen zin om ze zelf rond te slepen van en naar de supermarkt. Wellicht dat de opkomst van boodschappen laten bezorgen daar weer verandering in zou kunnen brengen?
Nee, geloof ik niks van. Waarom niet? Omdat de transportsector al uitgehold is de afgelopen jaren. Iedere cm3 lucht die zij vervoeren kost extra. Dus ronde verpakkingen voor dagelijkse boodschappen kosten extra. Voor basisproducten zoals melk is dat écht geen optie meer en zo lang mensen melk op dagelijkse basis blijven drinken al helemaal niet.

Het plastic gebruik is écht wel tot een recordhoogte gestegen lijkt het wel. Als je goed om je heen kijkt bij het boodschappen doen zit werkelijk alles in plastic, soms zelfs dubbel. Uiteraard helpt de wereldwijde discussie ook niet echt om er niet op te letten dus het gaat dubbelop.

Voor mijn wekelijkse boodschappen bij de LIDL (groter assortiment dan de buurt-ALDI) sla ik de groenten en fruit over. Hiervoor ga ik naar de supermarkt die 2 deuren verderop zit. Daar hebben ze papieren zakjes, daar heb ik veel minder moeite mee dan met al die plastic zakjes. Het wordt ook tijd dat de Jumbo, AH en andere grote supermarkten afstappen van die rollen met zakjes maar dat ze overgaan op papieren zakjes. Het zal bij de kassa iets meer werk zijn omdat de caissière de inhoud van het papieren zakje moet controleren. Jammer dan. Dat betaalt zich aan de andere kant wel weer terug.

En plastic tassen kopen tijdens het boodschappen doen? Ik ga nooit weg zonder mijn kratje en mijn heel-lang-leven-shopper. Mijn schoonfamilie, Brazilianen die in Brazilië wonen, zijn gek op plastic tasjes van de supermarkt. Omdat de kwaliteit van die zakjes zo ruk is doen ze een zakje in een zakje... Die zakjes gaan mee naar huis en meteen de prullenbak in. En nee, afval wordt daar niet of heel slecht gescheiden. We proberen ze wel het gebruik van een shopper te stimuleren en het voordeel er van te laten zien... Maar ja, schoonmoeder gebruikt de supermarkttasjes als prullenbakzakken... Tja, daar ga je dan weer.

Waar de industrie veel meer op in moet zetten is het hergebruiken van plastics. Dat je er van die mooie paaltjes van kunt maken die langs de weg staan is één ding, daarvoor hebben we veel te veel plastic. Misschien kunnen er veel meer dingen mee gemaakt worden waarbij de kwaliteit of het uiterlijk minder belangrijk is dan de functie.

Dus ja... Het is niet aan één partij om deze revolutie te starten. Het ligt niet alleen bij het bedrijfsleven, of de overheid, of de consument, of het MKB of wie dan ook... Het is een totaalpakket en daarin zal iedereen zijn steentje bij moeten dragen en zullen we elkaar moeten wijzen op datgene waar we mee bezig zijn.
ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:15:
Precies. Ze kunnen het ook allemaal naar de winkel verslepen, dan zou de andere kant op ook moeten lukken.
Klopt, en die goederenstroom is er ook al: grote plastic zakken met statiegeldflessen. Kortom een boel lucht wat heen en weer gereden wordt. Zoals eerder gezegd: ze moeten die flessen meteen achter de automaat door de shredder doen. Wat je dan terugverovert zijn containers met stukjes plastic er in. Kwestie van wassen, omsmelten en weer nieuwe flesjes van maken. Moeten alle fabrikanten alleen afspreken dat ze hetzelfde soort plastic gaan gebruiken. Op deze manier houd je dezelfde goederenstroom maar dan veel efficiënter.

[ Voor 11% gewijzigd door sypie op 23-07-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:08:
Elk bolletje is interactief. Klik er op, en je kan zien wat het is (tags en/of foto). Er is helaas geen publieke interface in Litterati om een query te doen op het materiaal, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat plastic flesjes een grote fractie zijn van wat ligt, samen met blikjes (waarvan weer de meesten van energy drinks).
Ik heb even goed gekeken in mijn eigen dorp waar de troep ligt en wat mij nog het meeste opvalt tijdens een rondje lopen is dat er praktisch nergens meer een afvalbak staat.
Als die er gewoon meer komen en er een ''tax'' op plastic komt waarmee het afval opgeruimd kan worden is omslachtig statiegeld helemaal niet meer nodig.

PS. ik ben ook voor om gewoon minder in plastic te verpakken maar het zal nog wel een hele tijd duren voordat dat echt gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:53

Angeloonie

Cheeseburger Addict

ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:53:
[...]

[afbeelding]

[...]

Het zou leuk zijn als je daar ook de afvalbakken op de kaart bij kan zetten en of het minder is rond de afvalbakken.

Dát lijkt het grootste probleem te zijn tegenwoordig. De afvalbakken die ik tegenwoordig tegenkom (en dat zijn er al veel minder dan vroeger) zijn meestal helemaal vol.
Dan vraag je gewoon om zwerfafval... En wat statiegeld (€0,10 oid) gaat jongeren echt niet motiveren om hun flesjes terug te brengen naar de supermarkt.

Tijdje terug in Delfste Hout geweest.. We kwamen 's ochtends vrij vroeg aan, en werkelijk ALLE vuilnisbakken zaten propvol, en ook ernaast lag al een hoop vuil. Als ze dat nu gewoon eens goed bijhouden en zorgen voor meer afvalbakken in de steden, dan heb je veel minder zwerfafval.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:14:
[...]

Dus... vertel... hoe stel jij voor de problemen met 1) zwerfafval, 2) een overvloed aan verpakkingsmaterialen en 3) gebrekkige recycling daarvan aan te pakken? Ik zie je nu een paar keer je negatief uitlaten over verschillende manieren om het aan te pakken, maar ik heb nog maar weinig positiefs gehoord over hoe het dan wel zou moeten, behalve "doe eerst maar in Azië".
Dat mag je best bagatelliseren, lig ik niet wakker van.

Het verschil is dat ik het zwerfafval in Nederland niet zie als een groot probleem. Wellicht dat je mensen wat bewuster kan maken. Ik vind het alleen van de idiote om bakken met geld uit te geven terwijl dat in mijn ogen nul impact heeft.

Volgens mij heb ik al antwoord gegeven op puntje 2. Laat de fabrikanten eens wat efficiënter met hun middelen omgaan.

En op puntje 3 was ik het met je eens. Volgens mij begon ik namelijk met "Dat sowieso" als antwoord op jouw opmerking.

Ik kijk dus inderdaad negatief tegen dat gerommel in Nederland als het gaat om het milieu. Het heeft op een kleine oppervlakte zoals Nederland zo weinig impact maar het kost zo gruwelijk veel geld dat ik dat liever samen met andere landen geïnvesteerd zie in gebieden en industrieën waar het wel nut heeft.

Ik kijk wat dat betreft meer naar het grotere plaatje dan alleen maar naar die postzegel die Nederland heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
GH45T schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:55:
Dat er eerst eens meer standaardisatie in de gebruikte flessen komt zodat je ook alle flessen in elke supermarkt kan/mag inleveren. Als ik een fles van de Lidl bij de Jumbo in wil leveren kan dat weer niet en andersom hetzelfde gedoe. Dat is voor mij de grootste reden om veelal kleine flesjes te kopen waar geen statiegeld op zit. Kunnen gewoon direct de PMD in.
Da's toch ook weer vooral een stuk onwil van de winkel. Bij de bezorgdienst van AH worden gewoon alle statiegeldflessen geaccepteerd, ongeacht of AH ze zelf geleverd heeft. Wat mij betreft mag daar als eerste een regel voor komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:22:
[...]

Dat mag je best bagatelliseren, lig ik niet wakker van.

Het verschil is dat ik het zwerfafval in Nederland niet zie als een groot probleem. Wellicht dat je mensen wat bewuster kan maken. Ik vind het alleen van de idiote om bakken met geld uit te geven terwijl dat in mijn ogen nul impact heeft.

Volgens mij heb ik al antwoord gegeven op puntje 2. Laat de fabrikanten eens wat efficiënter met hun middelen omgaan.

En op puntje 3 was ik het met je eens. Volgens mij begon ik namelijk met "Dat sowieso" als antwoord op jouw opmerking.

Ik kijk dus inderdaad negatief tegen dat gerommel in Nederland als het gaat om het milieu. Het heeft op een kleine oppervlakte zoals Nederland zo weinig impact maar het kost zo gruwelijk veel geld dat ik dat liever samen met andere landen geïnvesteerd zie in gebieden en industrieën waar het wel nut heeft.

Ik kijk wat dat betreft meer naar het grotere plaatje dan alleen maar naar die postzegel die Nederland heet.
En hoeveel invloed heeft Nederland op de rest van de wereld?

Bekijk het eens zo:
Als Nederland voorop zou lopen wat betreft afval verwerking, verpakkingstechnologie en een zo min mogelijke milieu-impact. Dan kan deze innovatie geexporteerd worden wat weer bijdraagt aan de Nederlandse kenniseconomie. (Kijk naar de expertise die we hebben op het gebied van watermanagement).

Helaas is het besef dat iets vervuilend is niet genoeg om verandering te weeg te brengen, uit de praktijk blijkt dat financieel straffen van "slecht" gedrag en belonen van "goed" gedrag helpt om fabrikanten en consumenten gedrag te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
Coffeemonster schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:42:
De industrie loopt al jaren te roepen dat zij zelf met een oplossing zullen komen om zwerfafval te voorkomen en recycling te verbeteren, maar ik heb daar nog nooit wat van gezien in de praktijk. Helemaal niets. Geen enkele inspanning. Hooguit extra prullenbakken op parkeerplaatsen, maar daar zie je nog steeds zwerfafval. Om ze dan nog een paar jaar te geven om door te modderen met nietsdoen lijkt me daarom nergens op slaan.
Ooit gehoord van Supporter van Schoon? Of van de Landelijke Opschoondag? Of van de Schoonste Strandverkiezing?

Allemaal betaald door de verpakkende industrie. Die 'geen enkele inspanning' klopt dus niet. Let wel: ik zeg niets over de effectiviteit, ik constateer alleen dat er wel inspanning geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

anboni schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:14:
[...]

Maar voor 1l zijn er kratten, voor <1l niet. En de verhouding <1l >1l zou ook nog wel eens redelijk in het voordeel van <1l kunnen liggen. En hoe kleiner de flesjes, hoe groter percentage je kwijt bent aan embalage,

Ik vraag me ook af welk probleem ze precies willen oplossen.
Zwerf afval in de stad, of plastic afval op de vuilberg.

Want ik vraag me echt af wat de meerwaarde is van die flesjes via een speciale stroom laten recyclen vs via een PMD zak ? Gaat dat echt beter ?

En als ze nu de kosten van dat recyclen nu eens rechtstreeks zouden gebruiken voor het inzetten van een paar 100 zwerf val opruimers, zou dat niet efficenter werken ?

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 23-07-2018 12:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
heuveltje schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:34:
[...]

Maar voor 1l zijn er kratten, voor <1l niet. En de verhouding <1l >1l zou ook nog wel eens redelijk in het voordeel van <1l kunnen liggen. En hoe kleiner de flesjes, hoe groter percentage je kwijt bent aan embalage,
Plastic flessen worden achter die tomra apparaten in hele grote plastic zakken gestopt. Gaat zeker niet meer in kratten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 22:26
Anakha schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:31:
[...]

Ooit gehoord van Supporter van Schoon? Of van de Landelijke Opschoondag? Of van de Schoonste Strandverkiezing?

Allemaal betaald door de verpakkende industrie. Die 'geen enkele inspanning' klopt dus niet. Let wel: ik zeg niets over de effectiviteit, ik constateer alleen dat er wel inspanning geleverd wordt.
Dat zijn natuurlijk wel minimalistische inspanningen met een "kijk hoe goed wij zijn gehalte".

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Magisch en fantastisch. Je zet een website op poten om de mensen aan te sporen er wat aan te doen. Hier en daar zelfs nog een webshop bij om de "verliezen" van het onderhouden van die site enigszins te compeseren. Blij dat je het nog hebt over de effectiviteit, maar ik kan dit moeilijk een inspanning noemen.

Overigens, mensen bewust laten worden van het plastiekprobleem op korte termijn werkt ook maar beperkt of tijdelijk. Bewustwording doorheen de ganse maatschappij duurt vele jaren. Hiermee wil ik niet zeggen dat hier niet moet worden op ingezet. Op lange termijn is dit zeker nodig. Een impuls vanuit de overheid in de vorm van beperken van hoeveelheid of soorten plastiek zal op korte termijn al meer zoden aan de dijk zetten.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

anboni schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:23:
[...]

Da's toch ook weer vooral een stuk onwil van de winkel. Bij de bezorgdienst van AH worden gewoon alle statiegeldflessen geaccepteerd, ongeacht of AH ze zelf geleverd heeft. Wat mij betreft mag daar als eerste een regel voor komen.
Verdienen ze niet gewoon geld aan die flessen innemen?

En wat gebeurt ermet het statiegeld van flessen die nooit worden terug gebracht?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Ooit gehoord van 'je eigen afval achter je kont opruimen' ?

Veel is vrijwilligerswerk, en wordt vaak gedaan door 'gehandicapten'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
Mooi hoe ik er specifiek bij zeg 'ik zeg niets over de effectiviteit' en vervolgens aangevallen word op het gepercipieerde gebrek aan effect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
[...]

Dank je. :) Blijkbaar had ik het verkeerd (was ook wel wat gechargeerd) en gebeurt er wel degelijk wat, hoewel ik daar weinig van heb meegekregen. Een mooie aanvulling zou zijn om wat meer acties in het dagelijkse leven op poten te zetten, want eigenlijk wil je dat men in het dagelijkse leven ook zwerfafval voorkomt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn grootste bezwaar hiertegen is de praktische uitvoering ervan. Dit soort flesjes en blikjes koop ik exclusief om onderweg te nuttigen, niet thuis. En ik denk dat velen dit met mij doen, immers voor gebruik thuis zijn de anderhalf of twee liter flessen een stuk voordeliger.
En hoe ga je dan dit soort flesjes dan inleveren als je onderweg bent? Neem de lunchpauze, die bestaat dan uit eerst een flesje en een broodje kopen om vervolgens weer terug te moeten voor het statiegeld. Of ze mee naar huis nemen om dan thuis weer in te leveren. Dat is een hoop extra moeite.
Zeker flesjes die je koopt tijdens een dagje uit, moet je die meeslepen tot je thuis bent en weer naar de supermarkt gaat of kan je bij elke snackbar of kiosk je flesje/blikje inleveren? Dat zal dan wel moeten, elk verkooppunt in de dierentuin, elk tankstation en elke kiosk moet die flesjes weer in gaan nemen. En dan krijg je 10 of 20 eurocent, zit ik met een muntje waar ik niks aan heb omdat ik alles zonder cash betaal. Of gaan we dan ook eindelijk over op een systeem om dit geld terug te storten op een bankrekening? Of via een apart pasje weer saldo's bijhouden?

Dat betekent uiteindelijk dat drankenproducenten een flink overschot aan statiegeld vast kunnen houden omdat een groot deel van de flesjes (en blikjes) niet terugkomt omdat het te omslachtig is. Want wie gaat zich druk maken om 10 cent statiegeld als je zojuist voor 2 euro een halve liter Cola hebt gekocht bij de strandtent?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Tsurany schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:42:
Dat betekent uiteindelijk dat drankenproducenten een flink overschot aan statiegeld vast kunnen houden omdat een groot deel van de flesjes (en blikjes) niet terugkomt omdat het te omslachtig is. Want wie gaat zich druk maken om 10 cent statiegeld als je zojuist voor 2 euro een halve liter Cola hebt gekocht bij de strandtent?
De praktijk zal wel worden zoals ik in Berlijn heb gezien: de meeste mensen (toeristen in ieder geval) mikken hun lege flesjes gewoon in de vuilnisbak (of op de grond) en de plaatselijke daklozen vissen ze daar weer uit om het statiegeld te innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

anboni schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:46:
[...]

De praktijk zal wel worden zoals ik in Berlijn heb gezien: de meeste mensen (toeristen in ieder geval) mikken hun lege flesjes gewoon in de vuilnisbak (of op de grond) en de plaatselijke daklozen vissen ze daar weer uit om het statiegeld te innen.
Dat is een mooie oplossing, daklozen aan het werk zetten via een verkapte statiegeld constructie om zo niet een minimumloon of vakantiegeld te hoeven betalen en bij ziekte gewoon kan laten creperen in plaats van doorbetalen 8)7

Maar dat zal in de praktijk wel gebeuren, ik vraag me af of gemeenten toe durven te geven dat ze hier ook min of meer vanuit gaan bij het invoeren van deze plannen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]

Allemaal gepruts in de marge. Die initiatieven zijn er alleen om regelgeving zoals statiegeld te voorkomen. Ze zetten een campagne op met een kekke website, doen zo af en toe eens een actie, stimuleren dat mensen die zich er wel druk over maken de straat op gaan om zelf schoon te gaan maken, en maken dan goede sier met de (weinige) resultaten die er door die vrijwilligers geboekt worden: "Zie je wel, geen statiegeld nodig!" Vraag je het aan die vrijwilligers die op lopen te ruimen, dan zal 95% hartgrondig vóór statiegeld zijn.

Ook deze ronde is het weer hetzelfde: de verpakkingsindustrie moet aantonen dat er minder afval in het milieu komt. De mensen die gaan opruimen zitten dus met een dilemma: wel opruimen nu schaadt de kans dat er eindelijk eens structurele maatregelen komen, maar niet opruimen zorgt voor nog meer troep in de buurt en nog maar schade voor het milieu. Ook is er nogal wat te doen over de methode waarmee e.e.a. gemeten wordt trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

Tsurany schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:42:
Mijn grootste bezwaar hiertegen is de praktische uitvoering ervan. Dit soort flesjes en blikjes koop ik exclusief om onderweg te nuttigen, niet thuis. En ik denk dat velen dit met mij doen, immers voor gebruik thuis zijn de anderhalf of twee liter flessen een stuk voordeliger.
En hoe ga je dan dit soort flesjes dan inleveren als je onderweg bent? Neem de lunchpauze, die bestaat dan uit eerst een flesje en een broodje kopen om vervolgens weer terug te moeten voor het statiegeld. Of ze mee naar huis nemen om dan thuis weer in te leveren. Dat is een hoop extra moeite.
Zeker flesjes die je koopt tijdens een dagje uit, moet je die meeslepen tot je thuis bent en weer naar de supermarkt gaat of kan je bij elke snackbar of kiosk je flesje/blikje inleveren? Dat zal dan wel moeten, elk verkooppunt in de dierentuin, elk tankstation en elke kiosk moet die flesjes weer in gaan nemen. En dan krijg je 10 of 20 eurocent, zit ik met een muntje waar ik niks aan heb omdat ik alles zonder cash betaal. Of gaan we dan ook eindelijk over op een systeem om dit geld terug te storten op een bankrekening? Of via een apart pasje weer saldo's bijhouden?

Als je die flesjes of blikjes mee kan nemen naar buiten, dan kan het nooit ingewikkeld zijn om ze ook weer mee terug te nemen? Ze zijn in elk geval veel lichter geworden zonder de inhoud...

Van het overschot van het statiegeld kunnen ze mooi de kosten van het systeem betalen. Ik zie daar geen probleem in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 12:37

eagle00789

Est. November 2005

Statiegeld hoef je niet aan te denken, maar ze moeten boetes gaan uitdelen aan producenten die teveel plastic verbruiken.
Ik merk het zelf regelmatig.
Je koopt een plastic bakje waar je gekochte product in zit, echter het product zit ook nog eens in een plastic zakje. in het bakje. Om het plastic backje (of erop) zit ook nog eens een keer plastic (geplakt of gewikkeld). dus uiteindelijk heb ik van boven naar onder 4 lagen (3x plastic) (bovenlaag (geplakt), gewikkeld rondom product (vacuum gezogen), bakje.

schandalig....

Om het nog leuker te maken kun je ook nog eens pech hebben en zit er nog een keer een kartonnen wikkel omheen. En wij als consument maar de verpakkingsbelasting betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door eagle00789 op 23-07-2018 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:08:
[...]

Als je die flesjes of blikjes mee kan nemen naar buiten, dan kan het nooit ingewikkeld zijn om ze ook weer mee terug te nemen? Ze zijn in elk geval veel lichter geworden zonder de inhoud...
Het is niet ingewikkeld, het kost teveel moeite. Zeker als ik op vakantie ben, typisch het moment om die handige wegwerp flesjes te kopen, wil ik geen moeite hoeven doen om een plek te zoeken waar ik statiegeld kan terugkrijgen. Want ik kan me niet voorstellen dat elke kiosk statiegeld gaat afhandelen, dat zullen beperkte innamepunten blijven zoals bij supermarkten.
Van het overschot van het statiegeld kunnen ze mooi de kosten van het systeem betalen. Ik zie daar geen probleem in.
En dan gaan de winsten naar bedrijven als Tomra en de drankproducenten. Dus in plaats van hen te stimuleren zorgen we er voor dat het huidige systeem in stand houden financieel het aantrekkelijkst is.
Ik vraag me namelijk ook af wie de Tomra machines betaald, ik verwacht namelijk dat dit gewoon de supermarkt is en niet de drankfabrikanten. De supermarkt mag dus een nieuwe machine aanschaffen of een update laten uitvoeren waar de drankfabrikant weinig voor hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Anakha schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:20:
Mooi hoe ik er specifiek bij zeg 'ik zeg niets over de effectiviteit' en vervolgens aangevallen word op het gepercipieerde gebrek aan effect. :)
Niet echt aangevallen rond gebrek aan effect, danwel dat het eigenlijk niet echt een inspanning te noemen is. Eerder een reclamestunt opgezet om een beter beeld op te trekken. Het doel is niet om een effect op het milieu te creëren.

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew
  • Laatst online: 13-05 13:32

iew

What the...?!

Plastic volledig vervangen voor een duurzaam en milieu neutraal materiaal is de beste oplossing en ja dit kan, helaas wil de industrie hier vast niet aan omdat er dan geinvesteerd moet worden in het omzetten/ombouwen van de industrie.

Het materiaal heet Hennep, maar zodra je het daar over gaat hebben krijg je alleen maar "ja maar..." antwoorden ipv "goed idee" en "hoe gaan we dat doen/verwezenlijken".

We moeten af van giftige zooi voor het milieu, wanneer een giftig product vervangen kan worden voor een milieu neutraal product moet dat prevaleren boven "een oplossing zoeken voor het inzamelen en recyclen van giftige producten".

We moeten er helemaal van af, dat vind ik.

[ Voor 0% gewijzigd door iew op 23-07-2018 14:41 . Reden: letter vergeten ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n0pe schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:29:
[...]

En hoeveel invloed heeft Nederland op de rest van de wereld?

Bekijk het eens zo:
Als Nederland voorop zou lopen wat betreft afval verwerking, verpakkingstechnologie en een zo min mogelijke milieu-impact. Dan kan deze innovatie geexporteerd worden wat weer bijdraagt aan de Nederlandse kenniseconomie. (Kijk naar de expertise die we hebben op het gebied van watermanagement).

Helaas is het besef dat iets vervuilend is niet genoeg om verandering te weeg te brengen, uit de praktijk blijkt dat financieel straffen van "slecht" gedrag en belonen van "goed" gedrag helpt om fabrikanten en consumenten gedrag te veranderen.
Je loopt achter. Nederland loopt als kenniseconomie al een tijdje achter de feiten aan. We teren nog steeds op onze reputatie uit het verleden.

Kom nu eens met wat originelers als een belastingverhoging. Dat financiële straffen heeft ook zo bijzonder goed gewerkt om de mensen uit de auto te krijgen. Niet dus. Kosten voor autorijden zijn de laatste tig jaar razendsnel gestegen en er is niemand minder om gaan rijden.
iew schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:40:
Plastic volledig vervangen voor een duurzaam en milieu neutraal materiaal is de beste oplossing en ja dit kan, helaas wil de industrie hier vast niet aan omdat er dan geinvesteerd moet worden in het omzetten/ombouwen van de industrie.

Het materiaal heet Hennep, maar zodra je het daar over gaat hebben krijg je alleen maar "ja maar..." antwoorden ipv "goed idee" en "hoe gaan we dat doen/verwezenlijken".

We moeten af van giftige zooi voor het milieu, wanneer een giftig product vervangen kan worden voor een milieu neutraal product moet dat prevaleren boven "een oplossing zoeken voor het inzamelen en recyclen van giftige producten".

We moeten er helemaal van af, dat vind ik.
Dat er geïnnoveerd moet worden ben ik helemaal met je eens. Maar ook dingen als hennep zal uiteindelijk niet de oplossing zijn.

Nu heb ik geen idee hoeveel frietbakjes je kan maken uit 1 hennepplant maar ik kan mij zo voorstellen dat als je het plastic wil vervangen voor hennep dat je nogal wat landbouwgrond nodig hebt. Dat gaat gewoon niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 23-07-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 23-07-2018 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:03:
[...]

Je loopt achter. Nederland loopt als kenniseconomie al een tijdje achter de feiten aan. We teren nog steeds op onze reputatie uit het verleden.

Kom nu eens met wat originelers als een belastingverhoging. Dat financiële straffen heeft ook zo bijzonder goed gewerkt om de mensen uit de auto te krijgen. Niet dus. Kosten voor autorijden zijn de laatste tig jaar razendsnel gestegen en er is niemand minder om gaan rijden.
Dus dan moeten we dat maar accepteren, stoppen met innoveren omdat we achterlopen?

Het belastingstelsel op auto's zorgt er wel voor dat de gemidelde nieuwe auto in NL 20% minder CO2 uitstooot in vergelijking met Duitsland. (108 vs 128 gr co2/km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:03:
[...]

[...]

Dat er geïnnoveerd moet worden ben ik helemaal met je eens. Maar ook dingen als hennep zal uiteindelijk niet de oplossing zijn.

Nu heb ik geen idee hoeveel frietbakjes je kan maken uit 1 hennepplant maar ik kan mij zo voorstellen dat als je het plastic wil vervangen voor hennep dat je nogal wat landbouwgrond nodig hebt. Dat gaat gewoon niet.
Precies. Je moet je daarom afvragen waarom dat frietje niet net als vroeger in een papieren puntzakje kan met een houten vorkje, in plaats van in een plastic bakje met een plastic vorkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Kan niet, jamaar... zoals ik als zei dus.
Lees eerst even dit: http://www.bovendien.com/...-voor-heel-veel-problemen

Hennep kan bijna overal in de wereld groeien, is 3x per jaar oogstbaar en de CO2 reductie zal enorm zijn.
Laten we dus eens gaan kijken hoe we dit wel kunnen gaan realiseren ipv jamaar...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:33

mrsar

waar een sar is,is een wodka

De FEBO is complete over op karton, alle bakjes/zakjes die ze hebben zijn geen plastic meer. Dus er zijn zeker dingen mogenlijk :)
Alleen het vorkje weet ik even niet of die nog plastic is.

In Guatamala waar ik laatst was waren bv de rietjes ookvan karton ipv plastic, even wennen in het begin maar geen issues verder :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:14:
[...]

Precies. Je moet je daarom afvragen waarom dat frietje niet net als vroeger in een papieren puntzakje kan met een houten vorkje, in plaats van in een plastic bakje met een plastic vorkje.
mrsar schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:17:
De FEBO is complete over op karton, alle bakjes/zakjes die ze hebben zijn geen plastic meer. Dus er zijn zeker dingen mogenlijk :)

In Guatamala waar ik laatst was waren bv de rietjes ookvan karton ipv plastic, even wennen in het begin maar geen issues verder :)
Pfhheuw, nou gelukkig de oplossing is daar. :')

Karton, papier en hout komen gelukkig zo uit de lucht vallen en om dat te hergebruiken heb je gelukkig ook niet veel water en chemicaliën nodig ofzo. Laat staan waar al dat hout in eerste instantie vandaan moet komen. Stukje regenwoud dan nog maar om ruimte te maken?

Ik zeg niet dat ik de oplossing heb maar met de voorbeelden die jullie aanhalen gaan we er ook niet komen. Je ontkomt nu eenmaal niet aan kunststof producten. Die kortzichtigheid in Nederland is zo ontzettend groot en men denkt op veel te kleine schaal. Ondertussen betaald iedereen zich helemaal scheel en word er niks en niemand beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:36:
[...]

[...]

Karton, papier en hout komen gelukkig zo uit de lucht vallen en om dat te hergebruiken heb je gelukkig ook niet veel water en chemicaliën nodig ofzo. Laat staan waar al dat hout in eerste instantie vandaan moet komen. Stukje regenwoud dan nog maar om ruimte te maken?

Ik zeg niet dat ik de oplossing heb maar met de voorbeelden die jullie aanhalen gaan we er ook niet komen. Je ontkomt nu eenmaal niet aan kunststof producten. Die kortzichtigheid in Nederland is zo ontzettend groot en men denkt op veel te kleine schaal. Ondertussen betaald iedereen zich helemaal scheel en word er niks en niemand beter van.
En dat is nu precies waar hennep om de hoek komt kijken, dan hoeft er geen enkel stuk regenwoud meer gekapt te worden, of ontbossing plaats te vinden.
Misschien ben jij veel te kortzichtig wanneer je alles bij voorbaat al afschiet ?

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:33

mrsar

waar een sar is,is een wodka

[...]

[...]

een begin is een begin,moet iedereen dan maar gewoon alles over de schutting flikkeren :')

Als iedereen blijft bij het : niet mijn probleem, gebeurd er helemaal niets.

[ Voor 8% gewijzigd door mrsar op 23-07-2018 15:43 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iew schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:39:
[...]

En dat is nu precies waar hennep om de hoek komt kijken, dan hoeft er geen enkel stuk regenwoud meer gekapt te worden, of ontbossing plaats te vinden.
Misschien ben jij veel te kortzichtig wanneer je alles bij voorbaat al afschiet ?
Volgens mij heb ik al aangegeven dat ik geen idee heb hoeveel hennep je nodig hebt om een x product te maken. Wat ik mij wel kan voorstellen, zoals ik ook al zei, is dat je bijzonder veel landbouwgrond nodig gaat hebben om ook maar een paar procent van al het plastic in de wereld te vervangen. Jouw linkje naar een vage site gaat mij verder niet overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mrsar schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:40:
[...]

een begin is een begin,moet iedereen dan maar gewoon alles over de schutting flikkeren :')

Als iedereen blijft bij het : niet mijn probleem, gebeurd er helemaal niets.
Je trekt het weer in het extreme door. Nergens word dat gezegd of beweert. Integendeel zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Angeloonie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:20:
[...]
En wat statiegeld (€0,10 oid) gaat jongeren echt niet motiveren om hun flesjes terug te brengen naar de supermarkt.
Ik denk dat dezelfde doelgroep die bij mij minstens een uur lang voor de AH staat om (vul maar in-)plaatjes te bietsen van klanten, ook de doelgroep is die graag een rondje doet tegen zwerfafval wat geld oplevert. :)

Met Koningsdag kon je bij inlevering van 20 plastic drankbekers een consumptiemuntje krijgen; ik heb heel wat kinderen het veld af zien struinen en bijna geen drankbekers meer gezien. Werkt best goed!

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

mrsar schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:17:

Karton moet ingesmeerd worden met wax, wat het weer moeilijker recycleerbaar maakt.

Ik vraag me af hoe het zit met het statiegeld op plastieken flessen.

In Duitsland was dat al, en het probleem daar is dat ik mijn flessen niet kan platduwen! Ik moet ze in de originele vorm laten.

Niet echt plaatsbesparend thuis...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 22:22
In de steden in Duitsland merk ik ook vaak dat zwervers blikjes en kleine flesjes verzamelen en inleveren voor een bijverdienste. Nu heb je in nederland niet echt zwervers, maar toch zie ik positieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoiz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:58:
In de steden in Duitsland merk ik ook vaak dat zwervers blikjes en kleine flesjes verzamelen en inleveren voor een bijverdienste. Nu heb je in nederland niet echt zwervers, maar toch zie ik positieven
Inderdaad, in plaats van deze mensen een minimumloon baan aanbieden gaan we ze uitbuiten om onze straten schoon te houden van afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]

[...]

Wat een onzin dat je niet zou ontkomen aan plastic voor dit soort wegwerp-gebruik. Natuurlijk is hergebruik van deze producten ideaal, maar dat gebeurt nu ook niet met dit soort producten. De winst zit er in dit geval in dat het plastic niet in het milieu terecht komt.

Als je "take out" voedsel als een gegeven beschouwt, dan is verpakken in een materiaal dat in het milieu in elk geval geen schade doet een betere optie dan verpakken in iets dat nog 100 jaar rond kan zwerven en in microscopisch kleine stukjes weer terug in de voedselketen kan komen. Of dat dan hennep, papier of iets anders moet zijn is weer een andere vraag.

Je kan ook een radicalere stap nemen natuurlijk: serveer een frietje alleen nog maar in de snackbar, gewoon op een bord dat daarna in de afwas kan. Als je het mee wil nemen, dan in je eigen bakjes. Of zoiets. Geen idee of je daarvoor de handen op elkaar gaat krijgen, maar soit.

Het probleem is natuurlijk veel breder. Er is dan ook niet één oplossing die voor alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
iew schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:17:
[...]

Kan niet, jamaar... zoals ik als zei dus.
Lees eerst even dit: http://www.bovendien.com/...-voor-heel-veel-problemen

Hennep kan bijna overal in de wereld groeien, is 3x per jaar oogstbaar en de CO2 reductie zal enorm zijn.
Laten we dus eens gaan kijken hoe we dit wel kunnen gaan realiseren ipv jamaar...
Ik zou een andere bron zoeken, want die website staat echt vol met alu-hoedjes gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Tsurany schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 00:44:
[...]

Inderdaad, in plaats van deze mensen een minimumloon baan aanbieden gaan we ze uitbuiten om onze straten schoon te houden van afval.
Dat is een hele andere discussie, en gaat bovendien sowieso niet gebeuren. Punt is dat het meer positieve dan negatieve resultaten boekt.

Bovendien bevorder je binnen de supply chain op deze manier R&D en productie in alternatieve (afbreekbare) verpakkingen waar een producent geen statiegeld over hoeft te vragen en dus voor de consument aantrekkelijker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoiz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Dat is een hele andere discussie, en gaat bovendien sowieso niet gebeuren. Punt is dat het meer positieve dan negatieve resultaten boekt.
Het boekt meer positieve resultaten omdat je een zwakke groep mensen indirect in gaat zetten voor het opruimen van afval. Je kan dit niet wegmoffelen onder de noemer "hele andere discussie" juist omdat in veel gebieden dit systeem enkel werkt omdat zo'n groep mensen dan het restafval opruimt.
Bovendien bevorder je binnen de supply chain op deze manier R&D en productie in alternatieve (afbreekbare) verpakkingen waar een producent geen statiegeld over hoeft te vragen en dus voor de consument aantrekkelijker zijn.
Denk je echt dat bedrijven flink gaan investeren in R&D nadat ze verplicht zijn een heel systeem in te voeren om ook dit soort flesjes en blikjes in te nemen? Dat is met de grote flessen ook niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

Hoiz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:20:
[...]
Afbreekbare verpakkingen klinken allemaal heel erg leuk, en bestaan al decenia. Voor frietbakjes allemaal prima, maar je kan nu eenmaal geen colafles van afbreekbaar materiaal maken. Je wil immers dat je flesje wel een paar jaar houdbaar is, en niet afbreekt als hij in de schuur staat. Alles valt of staat met de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Sissors schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:51:
[...]

Ik zou een andere bron zoeken, want die website staat echt vol met alu-hoedjes gebeuren.
Tuurlijk, aluhoedjes...
Deze informatie stond jaren geleden al op internet, helaas is veel van deze info met de jaren verdwenen en kom je het inderdaad nog tegen op dit soort websites dat een alu hoedjes gehalte heeft.
Het zou leuk zijn wanneer je zelf ook een beetje gaat zoeken en lezen over de Hemp industrie die in vroegere jaren wel degelijk heeft bestaan, boeren in de VS werden zelfs verplicht om het te laten groeien voor die industrie, totdat een politieke lobby van petrochemische en papier industriëlen hier met een bij elkaar gelobbyde wet een stokje voor staken.

Op deze pagina staat een leuke podcast met wat meer diepgang: https://www.carstuffshow....s/henry-ford-hemp-car.htm
Duurt wel een klein uurtje maar is de moeite waard vind ik.
Mij gaat het om de toekomst en waar we plastic kunnen vervangen met bio degradable of milieu neutrale producten gamaakt van natuurlijke materialen zeg ik DOEN.

De Hennep plant heeft zoveel toepassingen die ons milieu ten goede komen dat ik van mening ben om er toch eens serieus naar te gaan kijken.
Het kappen van onze longen der aarde zoals regenwouden en de ontbossingen zijn echt een aanslag op de luchtkwaliteit/zuurstof.
De Hennep plant zou omdat deze zo enorm snel groeit voor enorm veel CO2 reductie kunnen zorgen wanneer we het overal ter wereld volop zouden planten.

Duurzaam papier en kleding kan er absoluut van gemaakt worden, net zoals veevoeder.
Niet alles is een aluhoedje of mythe met betrekking tot de hennep plant.
Alles wat kan helpen om onze aarde duurzamer en schoner te maken moeten we omarmen, alles waar plastic vervangen kan worden voor een biologisch afbreekbaar duurzaam product is winst.

Of is de opwarming van de aarde (het is 5 voor 12 blabla) just a load of crap ?

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Anoniem: 1002969 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:01:
[...]
maar je kan nu eenmaal geen colafles van afbreekbaar materiaal maken. Je wil immers dat je flesje wel een paar jaar houdbaar is, en niet afbreekt als hij in de schuur staat. Alles valt of staat met de toepassing.
Dat wil ik helemaal niet, en is ook niet echt nodig.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

sypie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:13:
Wat men moet doen is in de Tomra automaten meteen een versnipperaar inbouwen. Die flesjes terug transporteren naar een fabrikant of distributie centrum is alleen maar lucht vervoeren. Dat kan veel efficiënter.

Als ik me goed heb laten informeren gebeurt dit in (sommige) winkels in Duitsland al wel.
Ik weet dat bij Aldi's bij mij in de buurt de grote plastic flessen, dus >1l worden platgedrukt. Andere supermarkten hier in de buurt laten deze idd gewoom vol zitten met lucht en transporteren het zo verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:44:
[...]

Volgens mij heb ik al aangegeven dat ik geen idee heb hoeveel hennep je nodig hebt om een x product te maken. Wat ik mij wel kan voorstellen, zoals ik ook al zei, is dat je bijzonder veel landbouwgrond nodig gaat hebben om ook maar een paar procent van al het plastic in de wereld te vervangen. Jouw linkje naar een vage site gaat mij verder niet overtuigen.
Het lijkt er meer op dat je er totaal niet voor open staat, vage site of niet de hemp/hennep industrie heeft wel degelijk bestaan.
Touw, zeilen en spijkerbroeken (kleding) werden er van gemaakt bijvoorbeeld, daarnaast kent het nog veel meer toepassingen.

En nee niet alles wat op die site staat klopt maar er staan ook zaken die absoluut wel kloppen met betrekking tot hemp/hennep.
Helaas lijkt bij jou de deur al dicht gegooid te zijn mbt dit onderwerp, jammer.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Anoniem: 691473 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:13:
[...]

Ik weet dat bij Aldi's bij mij in de buurt de grote plastic flessen, dus >1l worden platgedrukt. Andere supermarkten hier in de buurt laten deze idd gewoom vol zitten met lucht en transporteren het zo verder..
In Duitsland moest ik zelfs een statiegeldfles die platgedrukt was weer uitdeuken, anders werd die niet ingenomen. :S En dat terwijl de plastic flessen door elkaar in een grote palletkrat werden gegooid. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
iew schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:03:
[...]

Tuurlijk, aluhoedjes...
Deze informatie stond jaren geleden al op internet, helaas is veel van deze info met de jaren verdwenen en kom je het inderdaad nog tegen op dit soort websites dat een alu hoedjes gehalte heeft.
Het zou leuk zijn wanneer je zelf ook een beetje gaat zoeken en lezen over de Hemp industrie die in vroegere jaren wel degelijk heeft bestaan, boeren in de VS werden zelfs verplicht om het te laten groeien voor die industrie, totdat een politieke lobby van petrochemische en papier industriëlen hier met een bij elkaar gelobbyde wet een stokje voor staken.

Op deze pagina staat een leuke podcast met wat meer diepgang: https://www.carstuffshow....s/henry-ford-hemp-car.htm
Duurt wel een klein uurtje maar is de moeite waard vind ik.
Mij gaat het om de toekomst en waar we plastic kunnen vervangen met bio degradable of milieu neutrale producten gamaakt van natuurlijke materialen zeg ik DOEN.

De Hennep plant heeft zoveel toepassingen die ons milieu ten goede komen dat ik van mening ben om er toch eens serieus naar te gaan kijken.
Het kappen van onze longen der aarde zoals regenwouden en de ontbossingen zijn echt een aanslag op de luchtkwaliteit/zuurstof.
De Hennep plant zou omdat deze zo enorm snel groeit voor enorm veel CO2 reductie kunnen zorgen wanneer we het overal ter wereld volop zouden planten.

Duurzaam papier en kleding kan er absoluut van gemaakt worden, net zoals veevoeder.
Niet alles is een aluhoedje of mythe met betrekking tot de hennep plant.
Alles wat kan helpen om onze aarde duurzamer en schoner te maken moeten we omarmen, alles waar plastic vervangen kan worden voor een biologisch afbreekbaar duurzaam product is winst.

Of is de opwarming van de aarde (het is 5 voor 12 blabla) just a load of crap ?
Leg me nog wat meer woorden in de mond joh, gaat lekker. Ik schrijf nergens dat hennep geen oplossing zou kunnen zijn voor sommige zaken (al geloof ik ook niet in wonderoplossingen die zogenaamd onderdrukt worden ofzo, alsof er geen miljarden belangen zijn bij het juist wel gebruiken van die oplossingen), ik schrijf dat jouw bron gewoon slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Anoniem: 1002969 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:01:
[...]

Afbreekbare verpakkingen klinken allemaal heel erg leuk, en bestaan al decenia. Voor frietbakjes allemaal prima, maar je kan nu eenmaal geen colafles van afbreekbaar materiaal maken. Je wil immers dat je flesje wel een paar jaar houdbaar is, en niet afbreekt als hij in de schuur staat. Alles valt of staat met de toepassing.
Precies mijn punt. blijkbaar is er een verdere stimulans nodig om de industrie die kant te doen bewegen. Een beetje zoals in de UK gebeurt met het duurder maken van gesuikerde dranken. Een deel ging het suikerpeil verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
iew schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:03:
[...]
Nee, dat is het niet.

Daarmee wil ik niet zeggen dat we het regenwoud moeten blijven kappen zoals we nu doen, maar de longen van de aarde zijn ze niet en ze dragen vrijwel niets bij aan de zuurstof in onze atmosfeer.

Wat daar wel voor zorgt zijn de oceanen, dat zijn de daadwerkelijke longen. Echter ook daar is plastic helaas een probleem, samen met de verzuring door de CO2 toename in de atmosfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
sypie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:13:
Wat men moet doen is in de Tomra automaten meteen een versnipperaar inbouwen.
Kan ik dat thuis ook krijgen? Scheelt enorm in volume van het plastic afval...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Sissors schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:33:
[...]

Leg me nog wat meer woorden in de mond joh, gaat lekker. Ik schrijf nergens dat hennep geen oplossing zou kunnen zijn voor sommige zaken (al geloof ik ook niet in wonderoplossingen die zogenaamd onderdrukt worden ofzo, alsof er geen miljarden belangen zijn bij het juist wel gebruiken van die oplossingen), ik schrijf dat jouw bron gewoon slecht is.
Volgens mij leg ik jou nergens woorden in de mond, maar goed laat maar zitten ook als het zo moet.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ijdod schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:56:
[...]

Kan ik dat thuis ook krijgen? Scheelt enorm in volume van het plastic afval...
Ik heb daar ook wel eens over nagedacht (in de vorm van een opgevoerde papierversnipperaar), maar ik ben bang dat het resultaat dan helemaal niet meer te recyclen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
ATS schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:57:
[...]

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht (in de vorm van een opgevoerde papierversnipperaar), maar ik ben bang dat het resultaat dan helemaal niet meer te recyclen is...
Als jij het niet versnippert dan doen de verwerkers het wel voor je. Dus het resultaat van jouw machine maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

sypie schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Als jij het niet versnippert dan doen de verwerkers het wel voor je. Dus het resultaat van jouw machine maakt niet uit.
Sorteren ze de fracties niet eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
ATS schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:27:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen, geen idee.

Een andere optie waar ik wel eens mee heb zitten brainstormen is het verwarmen zodat je er mooie solide blokjes plastic van kan maken. Vermoed dat dit vervelender is voor recycling :D.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ijdod schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:31:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen, geen idee.

Een andere optie waar ik wel eens mee heb zitten brainstormen is het verwarmen zodat je er mooie solide blokjes plastic van kan maken. Vermoed dat dit vervelender is voor recycling :D.
Een pers die ook gaatjes prikt zou wellicht ook werken. Tot die tijd maak ik mijn melkpakken, flesjes, blikjes en bakjes zelf maar zo plat als lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Volgens mij wel. Dat is ook een punt bij de discussie voor- en nascheiding. De plasticrotzooi die consumenten aanleveren is namelijk nauwelijks bruikbaar en men plukt er daarom nuttige plasticsoorten er uit. Dat kan net zo goed uit een stroom restafval maar bepaalde groepen vinden dat de consument het zelf moet en zal doen. Ongeacht of dat nut heeft of niet. Als je het toch wil versnipperen zou je moeten kijken naar een 'cross-cut' papierversnipperaar.

Het versnipperen in zo'n statiegeldinstallatie is een ander verhaal. Daarbij is de grondstof homogeen, al geloof ik dat er wel nog wat gedoe is met het verschil tussen fles en dop.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 25-07-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03:23
Mij lijkt statiegeld geen goed plan. Ik koop niet vaak een klein flesje cola ofzo maar als ik dit koop ga ik dat flesje echt niet terug brengen voor 15 cent, hij beland gewoon de vuilnisbak in. Snap de uitwerking niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TweakerVincent schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:46:
Mij lijkt statiegeld geen goed plan. Ik koop niet vaak een klein flesje cola ofzo maar als ik dit koop ga ik dat flesje echt niet terug brengen voor 15 cent, hij beland gewoon de vuilnisbak in. Snap de uitwerking niet.
Correctie: dan is er 15cent te investeren in opruimen. Keer zeg 20% (mensen die niet inleveren) keer 1 miljard (aantal flesjes per jaar) is toch mooi 50 miljoen om te investeren in opruimen van de plastic soep.

En het gaat er niet om dat alsnog 20% wordt weggegooid door jou en anderen, het gaat er om dat er om dat 80% niet wordt weggegooid.

(Bron cijfers: http://www.echteheld.nl/veelgestelde-vragen-over-statiegeld)

Daar komt nog bij dat een schijnbare prijsverhoging vast helpt om meer kraanwater te drinken uit die kleine flesjes.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
Ik heb dat bij Solvay eens in praktijk gezien, dat plastic sorteren. Men kan een hoop met die snippers.

De lopende band liep door water, dus wat blijft drijven is plastic en wat zinkt is blijkbaar toch wat anders. De lopende band kon men onder een statisch geladen balk laten lopen en dan het spul op hoge snelheid erlangs trekken. Polyetheen valt gewoon naar beneden, de propyleen werd beter geladen en kon men zo wat verder van de band laten vallen.
Wel, glas is dus wat zinkt in een bak water en met een magneet kan je metaal goed scheiden.

De pest van de fabrikanten is dan men vaak soorten plastic mengt voor beide eigenschappen, maar daardoor de herbruik vrijwel onmogelijk maakt. Naar mijn mening moet men primair (en secundair) alleen kijken naar wat de afvalstroom behelst en hoe men de milieu-impact kan vermijden (niet verminderen, gewoon niet) zodat de samenleving leefbaar blijft. Met die criteria moet de industrie het maar doen. Maar ja, dat kost de fabrikant geld dus stopt hij een beetje geld bij de juiste politicus toe en gebeurt er niets. Of, zoals nu, in samenspraak met de industrie. Wat mij betreft wordt het de industrie verboden om met dit soort zaken mee te praten zolang men geen verklaring kan geven voor dat plastic zakje ergens rond de Noordpool.

Afbeeldingslocatie: http://www.highnorthnews.com/wp-content/uploads/2018/01/fugl-med-plas-i-magen-800x475.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:49
TweakerVincent schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:46:
Geheel mee eens, voor het geld maakt het weinig verschil denk. Voor geld stapt men anders gewoon over naar blikjes om uit te drinken...

Ik denk dat het goed zou zijn als iedereen plastic zou scheiden thuis. Zelf doe ik dit ook niet hoor, maar aan een tweede prullenbak in de keuken valt wel te wennen! Dan moeten de gemeentelijke prullenbakken uiteraard ook tweedelig worden.

Zelf gooi ik nooit wat weg, waait er iets uit mijn auto of jaszak dan loop ik er achter aan. Standaard een vuilnisbakje in de auto (vanuit de fabriek) zou ook kunnen helpen.

Toch zie ik weinig plastic flesjes. Wat zie ik vaker:
- peuken
- plastic verpakkingen (vaak zitten koekjes per stuk of tweetal in plastic verpakt en die ook weer in plastic gezamenlijk ingepakt)
- pakjes en andere dingen voor kinderen. Ook hiervan ben ik voorstander van herbruikbare bekers, als ik bij mij op school zie hoeveel afval er dagelijks in de prullenbak verdwijnt... Één volle vuilniszak in 2-3 dagen, waarbij alles (plastic, pakjes) door elkaar heen zit

Plastic flesjes vormen denk ik het minste plastic afval, de verpakkingen van voedingsmiddelen denk ik vooral

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03:23
F_J_K schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:58:
[...]

Correctie: dan is er 15cent te investeren in opruimen. Keer zeg 20% (mensen die niet inleveren) keer 1 miljard (aantal flesjes per jaar) is toch mooi 50 miljoen om te investeren in opruimen van de plastic soep.

En het gaat er niet om dat alsnog 20% wordt weggegooid door jou en anderen, het gaat er om dat er om dat 80% niet wordt weggegooid.

(Bron cijfers: http://www.echteheld.nl/veelgestelde-vragen-over-statiegeld)

Daar komt nog bij dat een schijnbare prijsverhoging vast helpt om meer kraanwater te drinken uit die kleine flesjes.
dus gewoon verkapte belasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 11:49
Zolang mensen bij de mac achteloos de vuilbak voorbij rijden en het 15 meter verderop uit het raam kiepen gaat statiegeld op plastic flesjes niks helpen.
Die piepschuim bakjes, bekertjes met plastic deksels en rietjes vind je vervolgens overal, ook op plekken waar in de verste verte geen mac te bekennen is.
Dan hebben we het over volwassen mensen die wel in staat bevonden zijn om een voertuig tot 3500kg te besturen, maar niet in staat zijn om die troep in een vuilnisbak te deponeren.

Maargoed, ook in de supermarkt zie je het: vent doet boodschappen met een rugzak, er flikkert een fles curry uit, hele gangpad vol curry. Medewerker vragen? Nee hoor, gewoon laten liggen, nieuwe curry pakken en bij de kassa net doen of je gek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:26:
Zolang mensen bij de mac achteloos de vuilbak voorbij rijden en het 15 meter verderop uit het raam kiepen gaat statiegeld op plastic flesjes niks helpen.
Die piepschuim bakjes, bekertjes met plastic deksels en rietjes vind je vervolgens overal, ook op plekken waar in de verste verte geen mac te bekennen is.
Dan hebben we het over volwassen mensen die wel in staat bevonden zijn om een voertuig tot 3500kg te besturen, maar niet in staat zijn om die troep in een vuilnisbak te deponeren.
Dit is ook 1 van mijn grootste ergernissen. Ik rijd dagelijks langs de mac in Heerenveen. Er staan meerdere prullebakken op het terrein. Maar het is 1 grote teringzooi op en rond het terrein van de Mac. En 25km verderop liggen nog de verpakkingen van de Mac. Een stel zwijnen zijn het.

Het wordt idd. tijd om producenten en aanbieders te laten betalen voor dit soort rotzooi. Daarnaast moet er gewoon voor gezorgd worden dat het zo min mogelijk bij de consument terecht komt. En voor het noodzakelijke dus statiegeld, borg of een of andere constructie.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TweakerVincent schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:09:
[...]

dus gewoon verkapte belasting...
Tadaa, daar is tie weer. Inderdaad gewoon weer een belasting.
Als men die plastic soep echt zo belangrijk vond dan werd die 50 miljoen echt wel vrijgemaakt. En als men dan echt verstandig was geweest had men dat geïnvesteerd waar die plastic soep het ergst is. In dat is dus niet in Nederland.

Maar nee, al die politieke partijtjes, zowel landelijk als op gemeenteniveau, staan dat geld weer lekker te verbrassen aan hobbyprojectjes in een buurt waar het niet nodig is of aan een of andere beveroversteekplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:21
Na even zoeken heb ik 'm weer gevonden: Carts of Darkness

YouTube: Carts of Darkness

Dit is een bizarre documentaire over daklozen in Vancouver die hun geld verdienen met het verzamelen van blikjes en plastic flessen waar in Vancouver blijkbaar statiegeld op zit.

Zoals met alles zitten er voors en tegens aan. Sowieso zijn ze zwaar gestoord om met (toegeeigende) winkelwagentjes vol blikjes en flesjes van de stijle heuvels in de stad te racen, Jack-Ass style. Met alleen de eigen schoenen als rem (remschoenen :) ). Ongelukken en schade e.d.. Gelukkig hebben wij in NL op minder plekken heuvels en is het vaak veel te druk. Verder ruimen ze de troep op die mensen op straat dumpen (ondanks statiegeld blijkbaar).

Of dit ook in NL zou kunnen werken, weet ik niet. Ik heb geen beeld hoeveel een dakloze in NL te besteden heeft en hoe zich dat verhoudt tot Vancouver of tot het te verzamelen statiegeld. Tevens kun je je afvragen of je hiermee niet een soort Melkert baan creert (en is dat eig. erg?). Maar goed, misschien is dit op het lijf geschreven voor sommige daklozen, (schijnbare) onafhankelijkheid enzo. En dan zwerft er toch weer een beetje minder zooi in de straten. Want itt tot sommige posts zie ik weldegelijk plekken waar de troep opvalt. Iig in de grotere steden maar ook bij parkeerplaatsen (deur op kier en auto stiekem uitruimen, best wel triest eigenlijk dat er zulke mensen zijn), in de bermen, bij fastfood ketens maar ook in het bos.

Anyway, of je voor of tegen statiegeld bent, deze docu is de moeite / tijd waard.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Statiegeld op flesjes is een bezopen plan. Het is al minstens 15 jaar bekend dat nascheiding veel effectiever is dan voorscheiding. Echter wil de (lokale) politiek hier niet aan, omdat ze daar geen punten mee scoren. Liever zadelen de burger met vier containers op die maar eens in de maand geleegd worden omdat het afzonderlijk te lang duurt om ze vol te krijgen. Met inmiddels stank en ongedierte als gevolg terwijl de vuilophaaldienst dit nu net moest voorkomen.

Terugkomend op statiegeld gaat het dus om een miniem percentage dat als zwerfafval eindigt, want het gros eindigt gewoon netjes in de vuilnisbak. Dit stop je echt niet met statiegeld en daarbij zijn de effecten op het milieu voor al het losse vervoer rondom statiegeld niet bepaald gering.

Ik zou eerder pleiten statiegeld voor de grote flessen af te schaffen en enkel in stand te houden voor herbruikbare flessen zoals bierflessen. Zeg maar waar statiegeld daadwerkelijk voor bedoeld is!
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste