Roenie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:44:
Het punt van deze ontwikkeling vind ik de alles of niets houding. Alle plastic verpakking is slecht, papier en glas is goed. Alleen de waarheid is veel gecompliceerder dan dat. Het is afhankelijk van het product.
Klopt.
En niet alleen bij verpakkingen. Er is minimaal 1 gemeente geweest die (jaren geleden) alle plastic in d eban deed toen GL daar de grootste was geworden. Toen lag per direct de bouw stil
Hartstikke leuk, dat idee "alle plastic is slecht", maar voor je afvoerpijpen zijn ze (ook voor het milieu) toch beter dan alternatieven. Zelfde met PVC-kozijnen. Het is plastic, dus slecht! Maar je hoeft ze niet elke paar jaar te schilderen, en ze gaan 60 a 70 jaar mee. En ze kosten een stuk minder energie om te maken dan aluminium, en een stuk minder hout dan, jawel, houten kozijnen.
Maar goed, dat heeft niet veel meer met statiegeld te maken

En eentje die ik mis rondom je eigen flessen meenemen is aansprakelijkheid. Willen fabrikanten toelaten dat de consument eigen verpakkingen gebruikt, aangezien dat hygiene problemen kan geven?
Daarom accepteert iig McD al geen eigen verpakkingen, en ze zullen niet de enige zijn/blijven.
Jaren geleden zat wasverzachter in een hele grote fles die voornamelijk water bevatte. Dat product werd steeds geconcentreerder. kan dat niet met meer producten? We hebben al een waterleiding in de keuken. Al is instant soep dan weer niet te hachelen, maar dat is persoonlijk.
Met heel veel producten kan dat inderdaad prima. Alles in poeder veranderen gaat dan inderdada wat ver (je mening over instant soep is niet echt uniek, namelijk

)
Er
schijnt zelfs whiskey in poedervorm te zijn, maar dat gaat mij dan ook weer een stap te ver.
Waarom bieden we groente en fruit buiten het seizoen aan dat geïmporteerd is vanuit de andere kant van de wereld?
"De consument wil het". Maar ik ben het met je eens, aarbeien bij het kerstdiner (en ik kook heel graag uitgebreid en bijzonder!) zul je bij mij niet vinden.
Maar niet alleen het seizoen speelt een rol. ook groente en fruit die sowieso niet in Nederland geproduceerd wordt. Neem avocado's,. Die importeren we en masse uit vooral Midden- en Zuid Amerika. En een groot deel van die import exporteren we weer naar andere landen. Waanzin! Datzelfde kun je ook zeggen over quinoa, soja, kikkererwten, et cetera.
En mango's! En die zijn veel lekkereder uit Pakistan/India!
Maar goed, de kans is groot dat we inderdaad zullen moeten wennen aan het idee dat niet alle wereldingredienten in de supermarkt liggen (als je voor een mango voortaan een bestelling bij je toko moet plaatsen wordt het probleem al een stuk kleiner).
Aan de andere kant zie je ook dat we producten die niet in Nederland horen te groeien "gewoon" in de kas zetten. En er zullen genoeg mensen zijn die niet wakker liggen als de quinoa en soja morgen verdwijnen uit de schappen, maar als de tomaten en paprika's opeens weg zijn breekt er een opstand uit
En dan heb ik het nog niet over rijst gehad
Maar goed, terug naar statiegeld. Uiteindelijk gaat dat om een tijdelijke maatregel, het is een incentive om te zoeken naar duurzamere alternatieven. En ja, er zullen use-cases blijven waarin plastic toch de voorkeur blijft genieten omdat de duurzamere alternatieven voorlopig nog niet acceptabel zijn (of als acceptabel gezien worden). En "alle plastic is slecht" snijdt geen hout, maar ik ben ervan overtuigd dat - zeker in verpakkingen! - heel veel minder plastic
nodig is.