Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:42
ericplan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:24:
Er was een goed functionerend statiegeldsysteem op herbruikbare plastic melkflessen. Om zeep geholpen door de zuivelboeren. Maar met alle discussie over grondstoffen misschien toch weer interessant?[Afbeelding]
Tsja, laten we nóg een statiegeld systeem optuigen. Zodat mensen met met een 1 kamer appartement niet meer weten waar ze moeten lopen vanwege alle aparte inzamelingen.
Hier voor de tv een krat met statiegeldblik, daar achter de bank heb ik een krat met statiegeld plastic. In de keuken een aparte bak voor het pmd dat tóch nog niet statiegeld is. Onder mijn bed een aparte bak met statiegeld glas. Naast de voordeur nog een aparte bak met glas zonder statiegeld.
Direct naast de bank een bak voor restafval. En onder de eettafel hebben we het oud papier.

naar mijn mening zijn we flink aan het doorslaan. Zorg dat pmd goed gescheiden wordt. Iedereen die je pakt voor pmd-vervuiling in de natuur een milieudelict boete geven.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 14:57

Dido

heforshe

Roenie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:44:
Het punt van deze ontwikkeling vind ik de alles of niets houding. Alle plastic verpakking is slecht, papier en glas is goed. Alleen de waarheid is veel gecompliceerder dan dat. Het is afhankelijk van het product.
Klopt.
En niet alleen bij verpakkingen. Er is minimaal 1 gemeente geweest die (jaren geleden) alle plastic in d eban deed toen GL daar de grootste was geworden. Toen lag per direct de bouw stil 8)7

Hartstikke leuk, dat idee "alle plastic is slecht", maar voor je afvoerpijpen zijn ze (ook voor het milieu) toch beter dan alternatieven. Zelfde met PVC-kozijnen. Het is plastic, dus slecht! Maar je hoeft ze niet elke paar jaar te schilderen, en ze gaan 60 a 70 jaar mee. En ze kosten een stuk minder energie om te maken dan aluminium, en een stuk minder hout dan, jawel, houten kozijnen.

Maar goed, dat heeft niet veel meer met statiegeld te maken :P
En eentje die ik mis rondom je eigen flessen meenemen is aansprakelijkheid. Willen fabrikanten toelaten dat de consument eigen verpakkingen gebruikt, aangezien dat hygiene problemen kan geven?
Daarom accepteert iig McD al geen eigen verpakkingen, en ze zullen niet de enige zijn/blijven.
Jaren geleden zat wasverzachter in een hele grote fles die voornamelijk water bevatte. Dat product werd steeds geconcentreerder. kan dat niet met meer producten? We hebben al een waterleiding in de keuken. Al is instant soep dan weer niet te hachelen, maar dat is persoonlijk.
Met heel veel producten kan dat inderdaad prima. Alles in poeder veranderen gaat dan inderdada wat ver (je mening over instant soep is niet echt uniek, namelijk ;) )
Er schijnt zelfs whiskey in poedervorm te zijn, maar dat gaat mij dan ook weer een stap te ver.
Waarom bieden we groente en fruit buiten het seizoen aan dat geïmporteerd is vanuit de andere kant van de wereld?
"De consument wil het". Maar ik ben het met je eens, aarbeien bij het kerstdiner (en ik kook heel graag uitgebreid en bijzonder!) zul je bij mij niet vinden.
Maar niet alleen het seizoen speelt een rol. ook groente en fruit die sowieso niet in Nederland geproduceerd wordt. Neem avocado's,. Die importeren we en masse uit vooral Midden- en Zuid Amerika. En een groot deel van die import exporteren we weer naar andere landen. Waanzin! Datzelfde kun je ook zeggen over quinoa, soja, kikkererwten, et cetera.
En mango's! En die zijn veel lekkereder uit Pakistan/India! :+

Maar goed, de kans is groot dat we inderdaad zullen moeten wennen aan het idee dat niet alle wereldingredienten in de supermarkt liggen (als je voor een mango voortaan een bestelling bij je toko moet plaatsen wordt het probleem al een stuk kleiner).
Aan de andere kant zie je ook dat we producten die niet in Nederland horen te groeien "gewoon" in de kas zetten. En er zullen genoeg mensen zijn die niet wakker liggen als de quinoa en soja morgen verdwijnen uit de schappen, maar als de tomaten en paprika's opeens weg zijn breekt er een opstand uit :X

En dan heb ik het nog niet over rijst gehad :D

Maar goed, terug naar statiegeld. Uiteindelijk gaat dat om een tijdelijke maatregel, het is een incentive om te zoeken naar duurzamere alternatieven. En ja, er zullen use-cases blijven waarin plastic toch de voorkeur blijft genieten omdat de duurzamere alternatieven voorlopig nog niet acceptabel zijn (of als acceptabel gezien worden). En "alle plastic is slecht" snijdt geen hout, maar ik ben ervan overtuigd dat - zeker in verpakkingen! - heel veel minder plastic nodig is.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:24
Dido schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Daarom accepteert iig McD al geen eigen verpakkingen, en ze zullen niet de enige zijn/blijven.
De lokale snackbarhouder in de buurt heeft vanmorgen ook al post online gezet op zijn facebook pagina waarin ze zeggen geen eigen verpakkingen te accepteren. Inclusief sneer naar M. Rutte en F. Timmermans....

Ik wilde al reageren van 'goh, fijn dat jullie zo begaan zijn met het milieu'. Maar ik vermoed dat ik dan de halve wijk achter me aan krijg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
stylezzz schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:17:
[...]

De lokale snackbarhouder in de buurt heeft vanmorgen ook al post online gezet op zijn facebook pagina waarin ze zeggen geen eigen verpakkingen te accepteren. Inclusief sneer naar M. Rutte en F. Timmermans....

Ik wilde al reageren van 'goh, fijn dat jullie zo begaan zijn met het milieu'. Maar ik vermoed dat ik dan de halve wijk achter me aan krijg ;)
Tsja: hoe zou jij als restauranthouder reageren als een klant zegt ziek geworden te zijn door jouw patat? Terwijl wellicht de vervuiling in de verpakking van de klant zit?
Hoe zorg je ervoor dat die vervuiling niet andere klanten gaat raken?

Of qua efficiëntie: de ene persoon komt met een koekenpan, de ander met een ovenschaal, weer een volgende gebruikt z’n handen etc.
Hoe leg je alles efficiënt neer als je met 6 bestellingen tegelijk bezig bent?

Wie is er verantwoordelijk als de ovenschaal kapot valt omdat het ding eigenlijk te groot is voor de toonbank?

Ik kan me dondersgoed voorstellen dat geen enkel afhaalrestaurant hierop zit te wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

GAIAjohan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:07:
Of qua efficiëntie: de ene persoon komt met een koekenpan, de ander met een ovenschaal, weer een volgende gebruikt z’n handen etc.
Koekenpan, ovenschaal?

Ik dacht meer aan zo iets:
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/frakta-tas-groot-blauw__0711231_pe728076_s5.jpg?f=s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dido schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Koekenpan, ovenschaal?

Ik dacht meer aan zo iets:
[Afbeelding]
Lijkt me niet zo handig als je friet of een frikandel besteld eigenlijk :P
Of vooral de Chinees:

ja flikker de bami, Babi pangang en haaienvinnensoep hier maar in bij gebrek aan plastic bakjes!

Blauwe Ikea tas met bami, Babi Pagan en haaienvinnensoep voor nummer 45 klaar! Moet de sambal op uw vinger of ook in de blauwe tas?

Daarin leek mij een kookpan, ovenschaal of een magnetron bakje handiger?
Ben wel benieuwd naar alle ‘oplossingen’.

[ Voor 34% gewijzigd door GAIAjohan op 30-06-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

stylezzz schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Duidelijk x cent per verpakking gaan rekenen:
Wil je plastic wegwerpbakjes of -bekers gebruiken? Dan moet je klant daar apart voor betalen. Het bedrag bepaal je zelf. Het kabinet geeft wel een richtlijn: 25 cent voor een beker, vijftig cent voor een maaltijd en vijf cent voor voorverpakte groente, fruit, noten en portieverpakkingen voor bijvoorbeeld suiker en zout.

Maak de verpakkingskosten duidelijk aan je klant. Je mag ze niet onopvallend bij de prijs van je product optellen. De kosten van wegwerpplastic zet je als aparte kosten op de kassabon. Of maak ze zichtbaar in je zaak, bijvoorbeeld op een poster die je bij de kassa hangt.
Magoed, denk dat we de loopholes en creatieve oplossingen de komende week wel kunnen gaan spotten.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 30-06-2023 15:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:03
Crxtreem schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Als ik het melkschap bekijk zie ik toch ook plastic flessen of jerrycans staan met melk.
Dus het is wel mogelijk lijkt mij.

Als de overheid of EU de producent dwingt om universele statiegeld verpakkingen gebruikt pak je het probleem bij de bron aan.

Nu doen ze de prijs opdrijven en mensen gooien de verpakking nog steeds weg zoals ze altijd al doen.
Die melk in plastic flessen of jerrycans mijd ik als de pest, die smaakt namelijk naar plastic. Ja ik weet dat het pak ook plastic bevat, maar die proef ik niet.
Glas is ook geen oplossing want het schoonmaken ervan is milieu technisch vervuilender.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 22:22
GAIAjohan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:13:
Maar even serieus. In de supermarkt gaat een 2L jerrycan dus meer kosten. Die worden normaliter netjes bij het pmd gedaan, eenvoudig recyclen want geen tetrapak.

Kansloos hoor. En hoe gaan armeren dit überhaupt betalen..

Overigens is volgens tetrapak hun verpakking wel degelijk recyclebaar. En die gaan normaliter ook bij pmd zover ik weet.
Die jerrycan valt niet* onder de nieuwe SUP regeling, dit gaat alleen over direct te nuttigen één persoonsverpakkingen. Ik weet zo uit m'n hoofd niet waar de grens ligt bij zuivel, maar op de 200 ml bekertjes zal je vanaf morgen SUP toeslag moeten betalen maar op de 2 liter jerrycan niet.

*Overheidsregelingen zijn altijd bijzonder ingewikkeld, dus ik sluit niet uit dat er ergens super onlogische uitzonderingen bij zitten... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Het is toch wel bizar dat de supers het bedrag mogen houden? Dat gaat landelijk om behoorlijke bedragen per maand, ook al blijft het bij de maaltijd bakjes, voorverpakte boterhammen (gadver), 200ml zuivel drankjes. En misschien ook vleeswaren verpakking.

Vergeet ook niet dat ze met dat voorverpakte spul al de 'kaasboer' en "slager' in de super hebben wegbezuinigd.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Cobb schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:28:
Het is toch wel bizar dat de supers het bedrag mogen houden? Dat gaat landelijk om behoorlijke bedragen per maand, ook al blijft het bij de maaltijd bakjes, voorverpakte boterhammen (gadver), 200ml zuivel drankjes. En misschien ook vleeswaren verpakking.

Vergeet ook niet dat ze met dat voorverpakte spul al de 'kaasboer' en "slager' in de super hebben wegbezuinigd.
Ik ben meer geinteresseerd wat er gebeurd als de supers hier niks mee doen en simpelweg als extra marge opstrijken.

En daarbij, al dat voorverpakte spul was de kans voor de echte slager en kaasboer om te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

GAIAjohan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:13:
Maar even serieus. In de supermarkt gaat een 2L jerrycan dus meer kosten. Die worden normaliter netjes bij het pmd gedaan, eenvoudig recyclen want geen tetrapak.

Kansloos hoor. En hoe gaan armeren dit überhaupt betalen..

Overigens is volgens tetrapak hun verpakking wel degelijk recyclebaar. En die gaan normaliter ook bij pmd zover ik weet.
is dit echt zo? het ging toch juist om bakjes bij de chinees/snackbar etc?

maar als ik deze reactie zo lees ook plastic jerrycans? wat nog meer dan? plastig filet amerian bakjes bijvoorbeeld.. of alles wat in plastic verpakt zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
stylezzz schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:17:
[...]

Ik ben meer geinteresseerd wat er gebeurd als de supers hier niks mee doen en simpelweg als extra marge opstrijken.

En daarbij, al dat voorverpakte spul was de kans voor de echte slager en kaasboer om te overleven.
Dat doen ze zeker. Welk alternatief is er voor een maaltijdsalade verpakking bijvoorbeeld? Ze mogen ook 0,01 € vragen maar dat zullen ze wel niet doen.
Kijk alleen al naar de 'krimpflatie' in sommige producten of de kwaliteit van 'runderhamburgers' in de supers (Jumbo is echt dramatisch slecht geworden...)

Laat ze eerst maar eens onderzoek doen naar onnodig plastic, zoals het cellofaan om een pakje sigaretten, plastic labels op statiegeld flessen, koekjes die per stuk in een zak zitten of het ironische plasticje om een kartonnen rietje. Daar viel echt nog wel wat winst te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:19
Cobb schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:28:

Dit vind ik ook een beetje vreemd inderdaad. Aangezien ze zelf mogen bepalen wat de hoogte is van de toeslag. (Er zijn richtlijnen). Maar een bakje plastic is vast geen 50 cent om te produceren.

Als ze dan meer geld binnenkrijgen met het in plastic verpakt product dan dat ze aan het plastic uitgeven, dan lijkt mij dat alleen maar een motivatie om nog meer plastic producten te verkopen. 8)7

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

ZpAz schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Dit vind ik ook een beetje vreemd inderdaad. Aangezien ze zelf mogen bepalen wat de hoogte is van de toeslag. (Er zijn richtlijnen). Maar een bakje plastic is vast geen 50 cent om te produceren.

Als ze dan meer geld binnenkrijgen met het in plastic verpakt product dan dat ze aan het plastic uitgeven, dan lijkt mij dat alleen maar een motivatie om nog meer plastic producten te verkopen. 8)7
Nou inderdaad. Zullen de beleidsmakers niet over hebben nagedacht. Ergens hoop ik dat het uiteindelijk helemaal niet werkt, want wat is het weer een onpraktische maatregel. What’s next? Statiegeld op je doosje flosdraad? Zakje gesneden groente? Bakje tomaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
Was net bij mcdonalds, en als je eten meeneemt vragen ze 0.25 euro voor een normale beker en 1 euro voor een statiegeld beker,,,

aardig verdien model dit 8)7

En de 0.25 euro beker word evengoed op straat gegooid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8P3KfoBGvi9SitlfS4rBaQtWyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHjyFY6AC5KnbYPWBkKWa4Z9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Mr. Detonator op 01-07-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Gelukkig zit de kapsalon in een aluminium bak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 16:33
Zonder betaalbare en praktische alternatieve keuzes leidt het extra belasten van milieuonvriendelijke zaken enkel tot een verhoging van de inflatie. Dat zie je in dat bonnetje van de Mac. Als klant kan ik hier niet anders dan licht geïrriteerd mijn schouders om ophalen.
Dat is misschien wel het grootste probleem met dit soort maatregelen. Het lijkt enkel op wat operationele acties gericht zonder samenhang, tactiek of strategie.
Klinkt misschien goed bedoeld, maar als je maar zorgt dat mensen voldoende geïrriteerd raken door (op de grote schaal) onzinnige kul-maatregelen dan zit dat een steviger en werkelijk doelmatig beleid in de weg.

[ Voor 18% gewijzigd door blissard op 01-07-2023 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:19
Thomas schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:57:
[...]

Nou inderdaad. Zullen de beleidsmakers niet over hebben nagedacht. Ergens hoop ik dat het uiteindelijk helemaal niet werkt, want wat is het weer een onpraktische maatregel. What’s next? Statiegeld op je doosje flosdraad? Zakje gesneden groente? Bakje tomaten?
Ik vind het niet erg om te betalen voor "natuuraccijns". Als er dan ook maar aan de bedrijven kant ingesteld wordt dat ze verplicht deze belasting uitgeven aan zaken die de productie groener maken. (En dat dit gecontroleerd kan worden).

Nu heb ik niet het gevoel dat er heel veel gaat veranderen, maar hopelijk zit ik er naast.

Het liefste heb ik een soort van CO2 tax (of andere vervuilende producten) welke elk bedrijf opgelegd krijgt, welke hoger is dan het gebruiken van natuurlijk-vriendelijke alternatieven, dan raak je direct de bottom line van de bedrijven en krijg je ze ineens wel zover om groen te worden.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:23
nvm keek verkeerd

[ Voor 97% gewijzigd door Dracula op 01-07-2023 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Cobb schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:04:
[...]

Dat doen ze zeker. Welk alternatief is er voor een maaltijdsalade verpakking bijvoorbeeld? Ze mogen ook 0,01 € vragen maar dat zullen ze wel niet doen.
Dat 1 cent vragen gaan ze hier bij de supermarkt wel doen. En de Appie geeft aan dat de toeslag al in de prijs verdisconteerd zit

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 03-05 16:33
Ben benieuwd wat ze voor een plastic zak met 100 plastic boterhamzakjes gaan vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
blissard schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:45:
Ben benieuwd wat ze voor een plastic zak met 100 plastic boterhamzakjes gaan vragen :)
Niks. Want dat is folie. Daar zit geen heffing op. Het gaat alleen om hard plastic bakjes/bekers etcetera.

- Folies e.d. zijn vrijgesteld
- Als je het product nog moet bereiden, dan is het ook vrijgesteld. Vleesbakjes zijn dus ook vrijgesteld.
- Dat bereiden moet je ruim zien. Een magnetronmaaltijd moet opgewarmd worden, dat zien ze al als bereiden.
- Hard plastic bakjes hebben alleen een heffing als het een portie voor één persoon is, klaar om op te eten. Een maaltijdsalade heeft dus wel heffing...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:01
Mr. Detonator schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:49:
Was net bij mcdonalds, en als je eten meeneemt vragen ze 0.25 euro voor een normale beker en 1 euro voor een statiegeld beker,,,

aardig verdien model dit 8)7

En de 0.25 euro beker word evengoed op straat gegooid

[Afbeelding]
Dit soort uitjes waren al duur, maar op deze manier wordt het helemaal achterlijk duur. De mcdonalds sla ik lekker over. Ik kom er niet vaak genoeg om de herbruikbare verpakkingen weer in te leveren en ik ga absoluut niet nog meer betalen. Even heen en weer rijden om die verpakkingen weer in te leveren ga ik ook niet doen en ze hier eindeloos in de kast laten liggen ook niet. Laat dan maar hoor. Typisch Nederland weer, zodra je de deur uit loopt om iets te ondernemen begint de meter te lopen. De toekomst ziet fantastisch uit. Not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 19:46
Wat appie doet mag niet. Het moet apart op het bonnetje staan, dus niet verdisconteerd in de prijs van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
Cobb schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:19:
Glas is ook geen oplossing want het schoonmaken ervan is milieu technisch vervuilender.
Is dat zo? Bier zit ook in glazen flesjes met statiegeld. De meeste van deze flesjes komen daadwerkelijk terug en worden tientallen keren opnieuw gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:28
Gister bij de grote gele M geweest, hebben ze het blijkbaar zo ingericht dat je alleen een statiegeld beker kunt krijgen (a 1 euro) als je het meeneemt, blijf je daar eten "moet je verplicht" 25ct betalen voor de wegwerp beker...
Het gevolg is dus dat ik meenemen heb geselecteerd, krijg ik een extra papieren zak en papieren houder voor de bekers, maar wel statiegeld beker.
Met de zak naar een tafeltje gelopen om te eten, dit is toch niet hoe het bedoeld is?!?

Bij navraag bleek dat het alleen te doen is om zwerfafval.
Alsof je met je "hier opeten" beker niet naar buiten kunt lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
TheBrut3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Is dat zo? Bier zit ook in glazen flesjes met statiegeld. De meeste van deze flesjes komen daadwerkelijk terug en worden tientallen keren opnieuw gebruikt.
Dat was in ieder geval de reden dat de harde pet flessen toen naar dunne pet flessen gingen, het schoonmaken van die harde stuiter flessen was milieu onvriendelijker dan nieuwe flessen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Cobb schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:43:
[...]
Dat was in ieder geval de reden dat de harde pet flessen toen naar dunne pet flessen gingen, het schoonmaken van die harde stuiter flessen was milieu onvriendelijker dan nieuwe flessen maken.
Is dat zo? Het is in ieder geval het beeld dat de frisdrankindustrie heeft neergezet. Het kan ook anders, een universele frisdrankfles, net als het traditionele pijpje.
https://www.plasticsoupfo...-de-hervulbare-drinkfles/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-05 16:38

Tijntje

Hello?!

Het was met name inderdaad dat het een kostbare handeling was en dat nieuwe flessen goedkoper waren.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:22

Barrycade

Through the...

Cobb schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Je hebt ook nog transport, zon pet fles weegt niets, maar neemt wel veel volume in. Dus staat het magazijn vol met kratten met 6 flessen er in en zelfde qua vrachtwagen en je hebt heel veel types dus ook bewerkelijk qua handling in magazijn dus was denk ik puur voor de kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 02-07-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De vrachtwagen die de volle brengt kan de lege niet mee terugnemen?

Kan dat wassen van plastic flessen wel voldoen aan de voedselveiligheid wet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

mitsumark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:37:
De vrachtwagen die de volle brengt kan de lege niet mee terugnemen?

Kan dat wassen van plastic flessen wel voldoen aan de voedselveiligheid wet?
Frisdrank flessen werden voorheen altijd gewassen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
mitsumark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:39:
Gister bij de grote gele M geweest, hebben ze het blijkbaar zo ingericht dat je alleen een statiegeld beker kunt krijgen (a 1 euro) als je het meeneemt, blijf je daar eten "moet je verplicht" 25ct betalen voor de wegwerp beker...
Het gevolg is dus dat ik meenemen heb geselecteerd, krijg ik een extra papieren zak en papieren houder voor de bekers, maar wel statiegeld beker.
Met de zak naar een tafeltje gelopen om te eten, dit is toch niet hoe het bedoeld is?!?

Bij navraag bleek dat het alleen te doen is om zwerfafval.
Alsof je met je "hier opeten" beker niet naar buiten kunt lopen...
Als je het ter plaatse in het restaurant nuttigt dan dienen er geen toeslagen gerekend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GAIAjohan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Tsja: hoe zou jij als restauranthouder reageren als een klant zegt ziek geworden te zijn door jouw patat? Terwijl wellicht de vervuiling in de verpakking van de klant zit?
Hoe zorg je ervoor dat die vervuiling niet andere klanten gaat raken?

Hoe leg je alles efficiënt neer als je met 6 bestellingen tegelijk bezig bent?

Wie is er verantwoordelijk als de ovenschaal kapot valt omdat het ding eigenlijk te groot is voor de toonbank?

Ik kan me dondersgoed voorstellen dat geen enkel afhaalrestaurant hierop zit te wachten..
Tsjah, dat soort discussies blijf je altijd houden. En of het nou die ranzige pan was waarin je de friet meenam, of de mayo die toch wat tever over de datum was uit je eigen koelkast. Je zult het nooit weten.... de voedsel en waren autoriteit komt echt niet na 1 melding in actie.

Het echte excuus is natuurlijk dat de efficientie in het gedrang komt. Gewoon een geld kwestie.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
stylezzz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:45:
Als je het ter plaatse in het restaurant nuttigt dan dienen er geen toeslagen gerekend te worden.
Dat kunnen ze vrijwel nergens waarborgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
mitsumark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Dat kunnen ze vrijwel nergens waarborgen..
Nee, een politieagent bij elke deur van de macdonalds om te kijken of je geen SUP's mee naar buiten smokkelt waarover geen toeslag is betaald gaat misschien ook wat ver vind je niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
stylezzz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Nee, een politieagent bij elke deur van de macdonalds om te kijken of je geen SUP's mee naar buiten smokkelt waarover geen toeslag is betaald gaat misschien ook wat ver vind je niet? ;)
Bij de Mac heb je die keus dus niet. Als je aangeeft ter plaatse te eten wordt je verplicht toeslag te betalen. Als je aangeeft ergens anders te eten kun je toeslag betalen, of een statiegeld exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
mitsumark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:56:
[...]
Bij de Mac heb je die keus dus niet. Als je aangeeft ter plaatse te eten wordt je verplicht toeslag te betalen. Als je aangeeft ergens anders te eten kun je toeslag betalen, of een statiegeld exemplaar.
Wat raar dat je die statiegeld beker niet krijgt als optie in het 'restaurant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Cobb schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Wat raar dat je die statiegeld beker niet krijgt als optie in het 'restaurant'.
Als je een flesje bier besteld in het restaurant betaal je toch ook geen statiegeld? Je laat hem immers achter, en dus kan dan uitbater hem meteen recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JxuhobfUFtHH5DLR9UY66m8EBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmodVUNc6BCZYQr5LA2RfmSr.jpg?f=fotoalbum_large

Om even te ontzenuwen. Zie hier een macdonalds bon van vandaag bij eten in het restaurant. Geen toeslag of statiegeld te zien.... ik denk dat de macdonalds bij @mitsumark nog niet goed op de hoogte is van de nieuwe regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Geen idee of je op een terras ook statiegeld betaald voor een petflesje. Voor ons gezin is een tarrasje pakken helaas mij te gortig.

Op festivals is het wel weer aankloten met de bekertjes.

https://www.gelderlander....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

"Tien bier en geen lege bekers om in te leveren? ,,Dat wordt dan 15 munten, want u moet per beker ook een half muntje statiegeld betalen.” "
Maw, nog meer winst op dat waterbier.

Voor een gesloten festival had best een uitzondering gemaakt kunnen worden, 99,9% van de plastic daar kan gescheiden worden ingeleverd door de uitbater. En gaat ook niet van het terrein af.

[ Voor 14% gewijzigd door Cobb op 02-07-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Cobb schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:30:
Geen idee of je op een terras ook statiegeld betaald voor een petflesje. Voor ons gezin is een tarrasje pakken helaas mij te gortig.

Op festivals is het wel weer aankloten met de bekertjes.

https://www.gelderlander....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

"Tien bier en geen lege bekers om in te leveren? ,,Dat wordt dan 15 munten, want u moet per beker ook een half muntje statiegeld betalen.” "
Maw, nog meer winst op dat waterbier.

Voor een gesloten festival had best een uitzondering gemaakt kunnen worden, 99,9% van de plastic daar kan gescheiden worden ingeleverd door de uitbater. En gaat ook niet van het terrein af.
Aan de ene kant vind ik het heerlijk dat statiegeld systeem op de plastic bekers bij evenementen, want je hebt geen zooi (of minder in ieder geval) op de grond. Aan de andere kant pleurt nog wel iedereen de kartonnen traytjes op de grond... want daar zit geen 'statiegeld' op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

[...]
Dat is dan een afwijking van hun eigen regels, in dat specifieke filiaal. Volgens de site van McD:
Optie 1: Alle gasten die hun eten ophalen of meenemen zijn wettelijk verplicht om voor bekers, sauscups, Danoontje of een salade een plastic toeslag betalen. Deze verpakkingen zijn namelijk van plastic of bevatten een plastic coating om de voedselveiligheid te borgen. De plastic toeslag is bovenop de prijs van eten en drinken.
Optie 2: Of gasten die hun eten ophalen of meenemen kiezen voor een herbruikbaar alternatief en betalen statiegeld.
Mensen die dus in het "restaurant" zelf eten betalen toeslag noch statiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:00:
[...]

Aan de ene kant vind ik het heerlijk dat statiegeld systeem op de plastic bekers bij evenementen, want je hebt geen zooi (of minder in ieder geval) op de grond. Aan de andere kant pleurt nog wel iedereen de kartonnen traytjes op de grond... want daar zit geen 'statiegeld' op.
Die kartonnen traytjes zijn wel papier en dat is biologisch afbreekbaar, in tegenstelling tot de plastic bekers.

En laten we het over de achtergelaten tenten op de campings maar niet gaan hebben. :X

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1638126

..

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1638126 op 02-07-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:11:
[...]

Die kartonnen traytjes zijn wel papier en dat is biologisch afbreekbaar, in tegenstelling tot de plastic bekers.

En laten we het over de achtergelaten tenten op de campings maar niet gaan hebben. :X
Daarom heb ik er ook mixed feelings bij :) maar het is vooruitgang, dus ik zie het maar positief in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 05-03 19:55
[...]
Ik denk dat bij de mac ergens een slimme manager zit die het allemaal verkoopt alsof het beter voor het milieu zou zijn, maar in feite gewoon iets van enkele % extra inkomsten is
Dido schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:02:
[...]

[...]

Mensen die dus in het "restaurant" zelf eten betalen toeslag noch statiegeld.
klopt, er zit dan ook geen deksel meer op de beker (goedkpper) wat wel een vooruitgang is natuurlijk qua milieu :)

[ Voor 26% gewijzigd door Mr. Detonator op 02-07-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Telt eten op het terras van een snackbar ook als meenemen?

Geserveerd aan tafel op een normaal afwasbaar bord, kom en bestek. Frisdrank in een blik met apart statiegeld. Alleen de mayo zit in een kartonnen bakje waar waarschijnlijk een laagje plastic in zit en daar is 5 eurocent voor gerekend :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Josefien schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:32:
Telt eten op het terras van een snackbar ook als meenemen?

Geserveerd aan tafel op een normaal afwasbaar bord, kom en bestek. Frisdrank in een blik met apart statiegeld. Alleen de mayo zit in een kartonnen bakje waar waarschijnlijk een laagje plastic in zit en daar is 5 eurocent voor gerekend :(
Daar zou je inderdaad (tot volgend jaar) geen heffing over hoeven te betalen.

Wat de reden is dat je het wel betaald hebt ? Te ingewikkeld voor de kassa ? Te lastig voor het personeel ? Oh, en de snackbar mag die heffing zelf houden. In tijden van hoge energieprijzen en dure frituurolie vinden ze elke compensatie waar ze iemand anders de schuld van kunnen geven denk ik wel welkom >:)

Het is ook niet altijd duidelijk waar je het opeet. Als je bijvoorbeeld bij de MacDonalds een hamburger met een milkshake bestelt, en je eet de hamburger daar op, en de milkshake neem je daarna mee om onderweg in de stad verder op te drinken, hoe doe je dat dan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Ik had bij het bestellen al aangegeven dat ik op het terras ging eten en daarom werd het ook aan tafel gebracht.

Na het eten had ik gevraagd hoe het zat en werd er naar het bakje mayonaise gewezen. En werd er gezegd dat als ik het van te voren had aangegeven ze de mayonaise op het bord hadden gedaan, maar dat ze er nu niks meer aan kunnen doen omdat ik het al opgegeten heb en het niet meer opnieuw kan worden verkocht.

Op mijn opmerking dat het alleen voor meenemen zou gelden, kwam geen duidelijk antwoord. Enkel dat er volgende keer op gelet zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:37
Bij een lokale ijscoboer hadden ze flink uitgepakt met de toeslag.
0.25 cent toeslag per bakje! Altijd leuk die dubbele verkleiningen :7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
stylezzz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:00:
[...]

Dit jaar met carnaval was het echt heel ranzig. Ik heb denk ik wel 10 bekers terug gegeven omdat er lippenstift aan zat. Laat staan het vuil wat je niet goed ziet.

Horeca tijdens evenementen heeft geen belang bij schone bekers, mensen kunnen toch nergens anders heen en het kost alleen maar moeite. Dit in tegenstelling tot een kroeg/restaurant waar je niet meer terug komt als het vies is.

En ja er wordt een hoop op de grond gegooid maar er staan ook amper vuilnisbakken.

[ Voor 15% gewijzigd door GrooV op 14-07-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GrooV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:53:
[...]

Dit jaar met carnaval was het echt heel ranzig. Ik heb denk ik wel 10 bekers terug gegeven omdat er lippenstift aan zat. Laat staan het vuil wat je niet goed ziet.
Met Pinkpop hadden ze dat wel vrij goed geregeld. De bekers waren met statigeld, maar het bleven wegwerp-bekers die niet opnieuw werden gebruikt. Dus bij elk biertje kreeg je wel een nieuwe, schone beker maar de lege bekers belanden minder op het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Josefien schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:07:
Ik had bij het bestellen al aangegeven dat ik op het terras ging eten en daarom werd het ook aan tafel gebracht.

Na het eten had ik gevraagd hoe het zat en werd er naar het bakje mayonaise gewezen. En werd er gezegd dat als ik het van te voren had aangegeven ze de mayonaise op het bord hadden gedaan, maar dat ze er nu niks meer aan kunnen doen omdat ik het al opgegeten heb en het niet meer opnieuw kan worden verkocht.

Op mijn opmerking dat het alleen voor meenemen zou gelden, kwam geen duidelijk antwoord. Enkel dat er volgende keer op gelet zou worden.
Vrees dat de snackbar niet helemaal de regels heeft begrepen. Toeslag of statiegeld alleen bij afhalen/meenemen.... Bij binnen (of buiten op terras) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Met Pinkpop hadden ze dat wel vrij goed geregeld. De bekers waren met statigeld, maar het bleven wegwerp-bekers die niet opnieuw werden gebruikt. Dus bij elk biertje kreeg je wel een nieuwe, schone beker maar de lege bekers belanden minder op het veld.
Dat is dan ook het enige voordeel. Resultaat is dat iedereen krampachtig met zijn lege beker blijft rondzeulen tot het volgende rondje.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:06:
Bij een lokale ijscoboer hadden ze flink uitgepakt met de toeslag.
0.25 cent toeslag per bakje! Altijd leuk die dubbele verkleiningen :7
De lokale kwalitaria bij mij om de hoek had al 'toeslagloze' papieren/kartonnen bakjes voor het ijs. Vooruitgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GrooV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:53:
[...]

Horeca tijdens evenementen heeft geen belang bij schone bekers, mensen kunnen toch nergens anders heen en het kost alleen maar moeite. Dit in tegenstelling tot een kroeg/restaurant waar je niet meer terug komt als het vies is.

En ja er wordt een hoop op de grond gegooid maar er staan ook amper vuilnisbakken.
Ach... niet eens met de carnaval. Het is meer een horeca probleem in het algemeen.... De 15 jarige (want het mag niks kosten) die glazen staat te spoelen kijkt echt niet of alle lippenstift van het glas af is. Restaurants zat waar je vieze glazen geserveerd krijgt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 19:36
stylezzz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:16:
[...]
De lokale kwalitaria bij mij om de hoek had al 'toeslagloze' papieren/kartonnen bakjes voor het ijs. Vooruitgang :)
Had één van de lokale cafetaria's hier ook, maar die zijn weer geswitched naar plastic want dat levert meer op :X.

Echt, wie deze wetgeving heeft bedacht leeft in een droomwereld.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

stylezzz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Dat is dan ook het enige voordeel. Resultaat is dat iedereen krampachtig met zijn lege beker blijft rondzeulen tot het volgende rondje.... ;)
Best vreemd dat het rondzeulen van een lege verpakking schijnbaar lastiger is dan het rondzeulen van een volle verpakking.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
evilution schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Best vreemd dat het rondzeulen van een lege verpakking schijnbaar lastiger is dan het rondzeulen van een volle verpakking.
Ik snap dat wel... ik heb ook liever een vol glas i.p.v. een lege ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

stylezzz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:16:
De lokale kwalitaria bij mij om de hoek had al 'toeslagloze' papieren/kartonnen bakjes voor het ijs.
De lokale snackbar hier is over op kartonnen bakjes voor friet(met), frikandel speciaal & berehap met saté (3 verschillende maten). Verder eet het prima uit zo'n kartonnen bakje, het is weer eens wat anders. :+
Daarna gaat het hier toch de kliko in. :w

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
bitshape schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:59:
[...]

De lokale snackbar hier is over op kartonnen bakjes voor friet(met), frikandel speciaal & berehap met saté (3 verschillende maten). Verder eet het prima uit zo'n kartonnen bakje, het is weer eens wat anders. :+
Daarna gaat het hier toch de kliko in. :w
Het kan dus wel. :) maar zoals je hierboven al leest zijn er ook snackbarhouders die bedanken voor de extra marge en vrolijk plastic blijven gebruiken. Wat dat betreft is deze nieuwe wetgeving wel erg vrijblijvend in opzet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
https://nos.nl/nieuwsuur/...veel-zwerfafval-op-straat

Lijkt er inderdaad op dat dit plan op de helling kan. Behalve een hoop ophef in de eerste weken waarom dat je xx cent moest gaan betalen voor je plastic frietbakje is het inmiddels al compleet uit de wereld verdwenen. Stukje extra marge voor de ondernemer... meer niet. Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:48:
https://nos.nl/nieuwsuur/...veel-zwerfafval-op-straat

Lijkt er inderdaad op dat dit plan op de helling kan. Behalve een hoop ophef in de eerste weken waarom dat je xx cent moest gaan betalen voor je plastic frietbakje is het inmiddels al compleet uit de wereld verdwenen. Stukje extra marge voor de ondernemer... meer niet. Jammer
Dit is dan natuurlijk ook echt weer z’n compromiswet ipv het plastic voor dit type in gebruik simpelweg te verbieden.

Zolang er keuze is word vrijwel altijd de weg met het minste verstand of meeste winst gekozen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ze zijn in Den Haag gewoon op zoek naar euro's. Precies hetzelfde verhaal met al die uitbreidingen op het statiegeld. Statiegeld en toeslagen zijn big business. Gewoon geld binnen halen en wachten tot men wakker wordt en zich beseft dat het eigenlijk echt bar slecht werkt.

Kijk maar naar dit voorbeeld (inderdaad gewoon een extra toeslag die Den Haag de ondernemers in de schoot geworpen heeft zonder verdere verplichtingen).

En kijk maar naar het niet halen van enige doelstelling m.b.t. de recente uitbreidingen op het statiegeld. Blijkbaar ben ik met mijn aversie tegen vooral statiegeld op blik (praktisch niet haalbaar, toch proberen is viespeukerij / onhygiënisch) nog mild. Blijkbaar zijn er ook veel mensen die dat zelfs al van de kleine PET-flesjes vinden. Die vind ik dan nog wel geschikt voor statiegeld. Eigenlijk is het heel simpel: niet hersluitbaar is niet geschikt voor statiegeld want onhygiënisch. Ik behandel blikjes precies hetzelfde als flessen, maar op de een of andere manier wordt alles inclusief de inleverautomaat bij de supermarkt vies van de restjes die er nog uitlopen. Afspoelen doe ik niet aan: ik ga geen afval wassen, dan is het einde zoek.

Zwendel, gelegaliseerde diefstal. Hier moeten we vooral D66 en CDA ernstig op aankijken in november.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-09-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:17
Ik moest laatst al 10 cent plastic toeslag betalen bij de Hema voor een kop zwarte koffie... ja ik zou er melk in kunnen doen en die cupjes zijn van plastic.
Voortaan maar mee naar huis nemen die melk en suiker. Betaalde er altijd al voor maar nu dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:25:
Ze zijn in Den Haag gewoon op zoek naar euro's. Precies hetzelfde verhaal met al die uitbreidingen op het statiegeld. Statiegeld en toeslagen zijn big business. Gewoon geld binnen halen en wachten tot men wakker wordt en zich beseft dat het eigenlijk echt bar slecht werkt.
Mogelijk is het onbedoeld maar de heffing van statiegeld (op blikjes) is geen belasting heffing of toeslag die je weer terugkrijgt. Het geld gaat naar Leidschendam naar statiegeld stichting https://www.statiegeldnederland.nl/
Kijk maar naar dit voorbeeld (inderdaad gewoon een extra toeslag die Den Haag de ondernemers in de schoot geworpen heeft zonder verdere verplichtingen).
De ondernemer betaald hier toch zelf niks aan? Net zoals andere toegevoegden berekent de ondernemer het statiegeld weer door aan de consument, wel kan het ondanks effect hebben op verkoop natuurlijk.
[Persoonlijke anekdote]

Zwendel, gelegaliseerde diefstal. Hier moeten we vooral D66 en CDA ernstig op aankijken in november.
Een zwendel waar met in het kabinet trouwens zelf geen cent aan meekrijgt voor de schatkist, tenzij voormalig kabinet lid plotseling bestuurslid bij statiegeldautomaat leverancier gaat werken dan mogen ze van mij aan de hoogste schandpaal. Overigens wordt hier voor het gemak ook één partij uit huidige kabinet gemakshalve maar niet genoemd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 156329 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:26:
[...]

Mogelijk is het onbedoeld maar de heffing van statiegeld (op blikjes) is geen belasting heffing of toeslag die je weer terugkrijgt. Het geld gaat naar Leidschendam naar statiegeld stichting https://www.statiegeldnederland.nl/

[...]

De ondernemer betaald hier toch zelf niks aan? Net zoals andere toegevoegden berekent de ondernemer het statiegeld weer door aan de consument, wel kan het ondanks effect hebben op verkoop natuurlijk.

[...]

Een zwendel waar met in het kabinet trouwens zelf geen cent aan meekrijgt voor de schatkist, tenzij voormalig kabinet lid plotseling bestuurslid bij statiegeldautomaat leverancier gaat werken dan mogen ze van mij aan de hoogste schandpaal. Overigens wordt hier voor het gemak ook één partij uit huidige kabinet gemakshalve maar niet genoemd?
toon volledige bericht
Die associeer ik meer met algemene integriteitsproblemen en vergeetachtigheid.
Als ik maar 1 partij zou mogen noemen: D66.

Waar de ingang voor het geld zit, doet er verder in mijn ogen niet toe. Die zwendel bestaat enkel bij de gratie van Den Haag. Het is een euroknaller, nog geen 70% wordt weer uitbetaald aan de consument.

Stichting Statiegeld is een verdienmodel op zich. Daar zitten mensen geld te verdienen met bezigheden die niets toevoegen. Voor mij enkel een last, had liever gezien dat ze iets nuttigs voor hun geld gingen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-09-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als er door de hogere prijs minder blik, plastic en fles wordt verkocht is dat IMHO een maatschappelijk voordeel ongeacht wie er aan verdient.

Maar dat juist de fabrikanten verdienen aan niet-ingeleverde blikjes is juist een heel perverse prikkel om vooral niet te investeren in een form factor die inleveren uitnodigt - zoals hersluitbaar zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:06:
[...]

Die associeer ik meer met algemene integriteitsproblemen en vergeetachtigheid.
Als ik maar 1 partij zou mogen noemen: D66.

Waar de ingang voor het geld zit, doet er verder in mijn ogen niet toe. Die zwendel bestaat enkel bij de gratie van Den Haag. Het is een euroknaller, nog geen 70% wordt weer uitbetaald aan de consument.

Stichting Statiegeld is een verdienmodel op zich. Daar zitten mensen geld te verdienen met bezigheden die niets toevoegen. Voor mij enkel een last, had liever gezien dat ze iets nuttigs voor hun geld gingen doen.
De ondertoon die ook redelijk in dit draadje terugkomt is natuurlijk te begrijpen, al snap ik ook dat je de peilen richt op Den Haag waarbij dit kabinet (even daargelaten welke partij meer of minder) volledig samen als kabinetformatie verantwoordelijk zijn geweest voor de invoer, de producten zijn overigens daarbij uiteindelijk de lachende derde in deze.

Al zal er ongetwijfeld wat aan de strijkstok blijven hangen bij management en consultancy wat al dan niet bij die stichting zijn het de producten die voor het geld wat wij als consumenten verliezen van 1/3 niet ingeleverde blikjes zonder gene afroamen. Dat gaat dus richting de Coca Cola’s bedrijfswinst samen met ruime 5% van PET flessen
https://www.quest.nl/maat...-flessen-niet-ingeleverd/
Die stichting keert het statiegeld weer uit aan de supermarkt, van wie jij je geld terug zou hebben gekregen. Kortom, het statiegeld voor niet-ingeleverde flessen blijft plakken bij de producent. Alleen als jij je flessen wel inlevert, maar vervolgens het bonnetje vergeet te geven aan de kassamedewerker, is het geld voor de supermarkt.

Maar welke aantallen hebben we het dan? Nederlanders leveren jaarlijks zo'n miljard drankflessen in voor het statiegeld. Die miljard bestaat uit 600 miljoen petflessen en 400 miljoen bierflessen. Zo'n vijf procent van de petflessen wordt niet ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
5% vind ik niet veel. Blik haalt dat lang niet. Wat mij betreft moeten die flessen en blikjes ingeleverd kunnen worden waar ze uitgegeven worden. Als ik bij een horecagelegenheid een spa blauw bestel krijg ik een glazen flesje die na gebruik wordt ingeleverd. Bestel ik daar een fristi krijg ik een blikje dat ik mee moet nemen naar huis.

Maargoed, dit topic gaat over "statiegeld" op plastic. Het is geen statiegeld maar een keiharde toeslag. Als ik mijn lege melkcupje bij de hema weer inlever krijg ik nml geen 10 cent terug.
Het idee is zoals met plastic tasjes dat mensen zelf een tas meenemen. Waar dat met tasjes wel werkt gaat dat voor de bakjes bij de chinees of snackbar totaal niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
_JGC_ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:52:
Het idee is zoals met plastic tasjes dat mensen zelf een tas meenemen. Waar dat met tasjes wel werkt gaat dat voor de bakjes bij de chinees of snackbar totaal niet werken.
Waarom zou dat niet werken? Er zal vast een ondernemer komen die makkelijke, afsluitbare metalen bakjes op de markt gaat brengen die precies in je fietstas passen. Nou is dat bij de chinees wat lastiger, maar ook daar zijn alternatieve (biologisch afbreekbare of recyclbare) verpakkingen voor.
Ik snap ook wel dat ik niet meer, zoals 50 jaar terug, met een melkkannetje naar de boer aan het einde van de straat kan lopen om een liter verse melk te halen, maar ik kan me nog wel herinneren dat er toen praktisch geen zwerfafval langs/op de straat lag.
Het heeft voor een deel ook te maken met de mindset van tegenwoordig: "Gemak dient de mens". Alleen, nu het op betalen voor dat gemak aankomt geven velen plotseling niet thuis.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Yaksa schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:08:
[...]

Waarom zou dat niet werken? Er zal vast een ondernemer komen die makkelijke, afsluitbare metalen bakjes op de markt gaat brengen die precies in je fietstas passen. Nou is dat bij de chinees wat lastiger, maar ook daar zijn alternatieve (biologisch afbreekbare of recyclbare) verpakkingen voor.
Ik snap ook wel dat ik niet meer, zoals 50 jaar terug, met een melkkannetje naar de boer aan het einde van de straat kan lopen om een liter verse melk te halen, maar ik kan me nog wel herinneren dat er toen praktisch geen zwerfafval langs/op de straat lag.
Het heeft voor een deel ook te maken met de mindset van tegenwoordig: "Gemak dient de mens". Alleen, nu het op betalen voor dat gemak aankomt geven velen plotseling niet thuis.
Ik heb nog niemand met zijn eigen pan bij de frituur gezien, verwacht ook niet dat ik dat ga meemaken. ;) sterker nog, de meeste frituurs gaven al snel aan dat ze geen eigen potten of pannen wilden aannemen. Logisch... minder handig, hoe meet je de goede hoeveelheid friet af? Dus minder efficient en dus kost het geld.... van die paar cent op het kassabonnetje kijkt inmiddels niemand meer op. Sommigen zullen wat mopperen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Yaksa schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:08:
[...]
Wij halen onze groente & fruit bij de groenteman in de buurt (Jordaan). De papieren zakjes gaan de volgende keer weer mee en worden hergebruikt. De bakker, lokale keten, geeft 10 ct korting als je een eigen papieren broodzak laat hergebruiken. Kleine dingen, maar het kan dus wel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

_JGC_ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:52:
Maargoed, dit topic gaat over "statiegeld" op plastic. Het is geen statiegeld maar een keiharde toeslag. Als ik mijn lege melkcupje bij de hema weer inlever krijg ik nml geen 10 cent terug.
Niet alleen dat, op veel plaatsen heb je ook geen andere keuze dan het wegwerp-plastic en dus de toeslag betalen.

Ik was vorige week bij de Franse Burger King en daar hebben ze voor alle binnen-eters gewoon afwasbare bekers en frietbakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Stoney3K schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:27:
[...]

Niet alleen dat, op veel plaatsen heb je ook geen andere keuze dan het wegwerp-plastic en dus de toeslag betalen.

Ik was vorige week bij de Franse Burger King en daar hebben ze voor alle binnen-eters gewoon afwasbare bekers en frietbakjes.
Waarschijnlijk gaat dat hier ook wel gebeuren als ondernemers de toeslag moeten afdragen ipv in eigen zak mogen steken.

Erger dan die plastic bakjes zijn de papieren of "biologisch afbreekbare" bakjes. Die zijn bewerkt om water en vetdicht te zijn, stikt van de PFAS. Gooi maar lekker in de natuur die "afbreekbare" bakjes met PFAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Stoney3K schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:27:
[...]

Ik was pas in Duitsland en daar hadden ze bij diverse fastfoodzaken hetzelfde. In het "ergste" geval, bordjes van papier/karton, maar geen enkele keer plastic gekregen. En op diverse plaatsen gewoon glazen bierglazen waar je 2 euro statiegeld voor betaalde.

Altijd weer bijzonder dat het in andere landen gewoon gebeurt en wij altijd problemen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Heb zelf geen probleem met statiegeld irritant maar oké prima en snap het waarvoor het is.
Maar dat je het niet kan inleveren op de plek van waar je het gekocht hebt en daardoor dus met de flesjes en blikjes blijft zitten vind ik dan wel weer heel erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
_JGC_ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:22:
[...]Erger dan die plastic bakjes zijn de papieren of "biologisch afbreekbare" bakjes. Die zijn bewerkt om water en vetdicht te zijn, stikt van de PFAS. Gooi maar lekker in de natuur die "afbreekbare" bakjes met PFAS.
Onzin, het gebruik van PFAS in papieren of biologisch afbreekbare bakjes is al meer dan een jaar lang wettelijk verboden. Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Yaksa schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:21:
[...]

Onzin, het gebruik van PFAS in papieren of biologisch afbreekbare bakjes is al meer dan een jaar lang wettelijk verboden. Bron:
Ah, rapport wat ik daar afgelopen week over zag was van 2021. De wet die je linkt is van 2022. Hebben ze daar eindelijk wat aan gedaan :)

En dan hopen dat die kartonnetjes idd aan de wetgeving voldoen. Voor de bedrijven die het gewoon bij de horeca groothandel halen zal dat het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
_JGC_ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:37:
[...]En dan hopen dat die kartonnetjes idd aan de wetgeving voldoen. Voor de bedrijven die het gewoon bij de horeca groothandel halen zal dat het geval zijn.
In diezelfde wet wordt ook de verkoop van verpakkingsprodukten met PFAS in de levensmiddelenindustrie verboden. Ze komen dankzij Europese wetgeving ook ons land niet meer in.
Dus je mag er op vertrouwen dat de tekst 'biologisch afbreekbaar' ook daadwerkelijk klopt.
Wat wel een lastigheidje is dat het proces van afbreken vaak wat langer duurt dan de gemiddelde doorloop in een compostverwerkende faciliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ik was laatst in Luxemburg, daar is statiegeld een vreemd begrip en toch zie je nergens rondzwervend afval.
Waarom kan het daar wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
NicoHF schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:50:
Heb zelf geen probleem met statiegeld irritant maar oké prima en snap het waarvoor het is.
Maar dat je het niet kan inleveren op de plek van waar je het gekocht hebt en daardoor dus met de flesjes en blikjes blijft zitten vind ik dan wel weer heel erg irritant.
Het is sowieso al belachelijk dat ik mijn betaalde statiegeld in Duitsland bij dezelfde keten, zelfde merk in NL niet terugkrijg.
Hoezo 1 Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

PP_Sound schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:06:
Ik was laatst in Luxemburg, daar is statiegeld een vreemd begrip en toch zie je nergens rondzwervend afval.
Waarom kan het daar wel?
Geen idee, maar misschien heeft het iets te maken met de combinatie van een enorme sloot geld en de politieke wil om in te zetten op handhaving? Luxemburg bestaat bij gratie van het bankwezen - iets dergelijks geldt ook voor bijvoorbeeld Singapore, een (ei)land dat erom bekend staat dat er nog geen stukje kauwgom op straat beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Dido schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:37:
[...]

Geen idee, maar misschien heeft het iets te maken met de combinatie van een enorme sloot geld en de politieke wil om in te zetten op handhaving? Luxemburg bestaat bij gratie van het bankwezen - iets dergelijks geldt ook voor bijvoorbeeld Singapore, een (ei)land dat erom bekend staat dat er nog geen stukje kauwgom op straat beland.
Als je geen idee hebt kun je het vervolgens niet in gaan vullen :).

Het is inderdaad wel een interessante theses. Weet wel dat een vervuilde omgeving steeds vuiler wordt, omdat mensen het nut niet (meer) inzien van het schoon houden van hun omgeving, simpelweg omdat het al een grote teringbende is.

Zal zelf nooit ook maar een kauwgompapiertje op straat gooien, maar als ik in sommige gebieden kom voel ik me met dat gedrag bijna ongemakkelijk, want het buitenbeentje.

Misschien ligt de sleutel wel bij het veel beter schoon houden van de openbare ruimte. Ook door de burgers zelf. Maar zoals gezegd; weet het zelf ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Laatst online: 23:19
Iets verder kijken. Wie denkt electoraal te kunnen profiteren van het mislukken van deze regel? En is dat toevallig dezelfde partij die hoofdverantwoordelijk was voor de invoering van de regel?

Vanuit mijn werk zie ik regelmatig voorstellen voor regelgeving waarbij de desbetreffende bewindspersoon zeer actief probeert te voorkomen dat er door zijn/haar ambtenaren goed nagedacht wordt hoe het uitgesproken beleidsdoel behaald kan worden. Er wordt dan expliciet gestuurd op een 'oplossing' waarvan experts binnen het ministerie al op voorhand zien aankomen dat het niet gaat werken. Daarom wordt actief gezorgd dat die experts niet om advies wordt gevraagd, zodat er nergens zwart op wit staat dat het ministerie zelf kon weten dat het een slechte beleidsmaatregel was. Het doel van de bewindspersoon is tweeledig: op korte termijn tegen de Kamer kunnen zeggen 'ik heb actie ondernomen', zodat verdere (en vooral verdergaande) interventies de wind uit de zeilen wordt genomen, en op iets langere termijn electoraal profiteren van het mislukken van het beleid.

Mocht je je dus afvragen waarom recente regelgeving rondom zowel plastic als duurzame mobiliteit zo slecht in elkaar steekt dat je denkt dat iedere idioot wel had kunnen verzinnen dat het averechts effect zou gaan hebben, bedenk dan vooral: dat is geen onkunde, dat is opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:22
Anakha schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:17:
Iets verder kijken. Wie denkt electoraal te kunnen profiteren van het mislukken van deze regel? En is dat toevallig dezelfde partij die hoofdverantwoordelijk was voor de invoering van de regel?
Dat is het gekke inderdaad. Ik heb al eens gesproken met iemand die er heilig van overtuigd was dat GroenLinks in het kabinet zat. Het kabinet deed immers allemaal milieudingen?

Nu zal dit niet voor iedereen gelden, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de schuld voor beleid door de kiezer lang niet altijd bij de verantwoordelijke (of zelfs maar een betrokken) politieke partij wordt neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:47:
[...]

Dat is het gekke inderdaad. Ik heb al eens gesproken met iemand die er heilig van overtuigd was dat GroenLinks in het kabinet zat. Het kabinet deed immers allemaal milieudingen?

Nu zal dit niet voor iedereen gelden, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de schuld voor beleid door de kiezer lang niet altijd bij de verantwoordelijke (of zelfs maar een betrokken) politieke partij wordt neergelegd.
Klopt. Dat zal hiermee niet anders zijn. De VVD zorgt er zelf voor dat de regel wel moet mislukken op de manier waarop die wordt ingevoerd, en geeft dan de schuld daarvan aan partijen die aandringen op 'groene' regelgeving. Daar winnen ze volgende maand ongetwijfeld stemmen mee. Dat ze ondertussen met dergelijke moedwillige sabotage het wantrouwen van de burger in de overheid verder voeden, dat vinden ze blijkbaar van ondergeschikt belang aan electorale winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Anakha schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Klopt. Dat zal hiermee niet anders zijn. De VVD zorgt er zelf voor dat de regel wel moet mislukken op de manier waarop die wordt ingevoerd, en geeft dan de schuld daarvan aan partijen die aandringen op 'groene' regelgeving. Daar winnen ze volgende maand ongetwijfeld stemmen mee. Dat ze ondertussen met dergelijke moedwillige sabotage het wantrouwen van de burger in de overheid verder voeden, dat vinden ze blijkbaar van ondergeschikt belang aan electorale winst.
Je noemt de VVD, maar het voorstel is van de SP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
alexbl69 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Je noemt de VVD, maar het voorstel is van de SP.
Ik noem de partij van de minister die de regeling graag wilde laten mislukken, inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wellicht niet helemaal on-topic, maar wel heel irritant: waarom zit de dop nou weer vast aan mijn melkpak? Ik mis de tijd dat ik het pak gewoon open kon vouwen, en kon schenken zonder dat er een plons + druppel naast mijn beker kwam. Nu zitten de AH 2 liter doppen zo strak dat het pijn doet aan mijn handhuid, en vervolgens moet ik die dop er aftrekken om fatsoenlijk te kunnen schenken.
Ik begrijp dat EU-beleid dit per 2025 verplicht stelt. Welk probleem wordt hier mee opgelost? Wie gooit de doppen van zijn melkpak los in zee?
Een paar jaar terug was er een "plastic hero" reclamecampagne. Ik ben al jaren zo'n "hero" die gewoon al z'n plastic apart weggooit, waarom wordt het nou toch steeds lastiger gemaakt?

• alexbl69
RemcoDelft schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:13:
Wellicht niet helemaal on-topic, maar wel heel irritant: waarom zit de dop nou weer vast aan mijn melkpak? Ik mis de tijd dat ik het pak gewoon open kon vouwen, en kon schenken zonder dat er een plons + druppel naast mijn beker kwam. Nu zitten de AH 2 liter doppen zo strak dat het pijn doet aan mijn handhuid, en vervolgens moet ik die dop er aftrekken om fatsoenlijk te kunnen schenken.
Ik begrijp dat EU-beleid dit per 2025 verplicht stelt. Welk probleem wordt hier mee opgelost? Wie gooit de doppen van zijn melkpak los in zee?
Een paar jaar terug was er een "plastic hero" reclamecampagne. Ik ben al jaren zo'n "hero" die gewoon al z'n plastic apart weggooit, waarom wordt het nou toch steeds lastiger gemaakt?
Die doppen op de melkpakken zijn inderdaad zeer irritant.

Het is bijna niet te voorkomen dat je morst bij het schenken. Daarnaast lijkt het me dat iedereen (ik tenminste wel) de dop na gebruik weer terug plaatst. Ook bij een leeg pak, omdat het anders gaat lekken.

Dit is geen oplossing voor een probleem, maar een oplossing waarmee een probleem gecreëerd wordt.

• stylezzz
RemcoDelft schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:13:
Omdat er letterlijk miljoenen in de natuur belanden? Of gaan we het probleem nou ontkennen omdat je nu je dagelijkse handelingen moet aanpassen?

https://joint-research-ce...requently%20found%20items

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:37
stylezzz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:43:
[...]

Omdat er letterlijk miljoenen in de natuur belanden? Of gaan we het probleem nou ontkennen omdat je nu je dagelijkse handelingen moet aanpassen?

Zoveel melkdoppen? Jeetje.. Ik dacht dat het om doppen van frisdrankflesjes ging.

En juist de mensen die onderweg drinken uit een flesje trekken de dop er af. Want met dop er aan vast valt er niet uit te drinken.

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 16-11-2023 11:53 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
stylezzz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:43:
[...]

Mijn dagelijkse handelingen waren prima voordat de EU zich er mee ging bemoeien 8)7 Jouw link vermeldt niets over melkdoppen, en toont dus ook niet aan dat er miljoenen in de natuur belanden. Wel 22% peuken, maar daar iets aan doen zal wel moeilijker zijn dan symboolpolitiek aan de eettafel.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-05 15:35
Gaan we hier nou echt lopen mierenneuken over semantiek?

Je gaat niet 10000 uitzonderingen maken omdat de dop van vloeistof X minder in de natuur beland dan de dop van vloeistof Y.
Vice versa, je gaat als fabrikant niet 2 dure productielijnen opzetten voor losse en vaste doppen van hetzelfde ontwerp.

• stylezzz
RemcoDelft schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:05:
[...]

Mijn dagelijkse handelingen waren prima voordat de EU zich er mee ging bemoeien 8)7 Jouw link vermeldt niets over melkdoppen, en toont dus ook niet aan dat er miljoenen in de natuur belanden. Wel 22% peuken, maar daar iets aan doen zal wel moeilijker zijn dan symboolpolitiek aan de eettafel.
Tsjah, van mij mogen ze vanaf morgen tabak verbieden. Maar dat zal toch wat problemen geven her en der.... Laat staan dat jij en ik dan weer ergens anders extra mogen betalen om de gederfde accijns inkomsten te compenseren.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

dakka schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:11:
Gaan we hier nou echt lopen mierenneuken over semantiek?

Je gaat niet 10000 uitzonderingen maken omdat de dop van vloeistof X minder in de natuur beland dan de dop van vloeistof Y.
Vice versa, je gaat als fabrikant niet 2 dure productielijnen opzetten voor losse en vaste doppen van hetzelfde ontwerp.
Bij melk/yoghurt pakken e.d. heb je die dop helemaal niet nodig, we hebben decennia die dingen gewoon open en dicht gevouwen. Laat die dop gewoon weer weg.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• stylezzz
evilution schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:16:
[...]

Bij melk/yoghurt pakken e.d. heb je die dop helemaal niet nodig, we hebben decennia die dingen gewoon open en dicht gevouwen. Laat die dop gewoon weer weg.
True... Al vind ik die dop wel handiger. Als dat een offer is om een paar miljoen doppen in het milieu te besparen... so be it.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste