Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Mijn favoriete Surinaamse afhaalrestaurant gebruikt nu nog zeer goede kwaliteit zwarte plastic bakken met deksel die ik nu al steeds hergebruik voor in de vriezer. Ga ik die maar zelf meenemen dan bij het afhalen na 1 juli..

[ Voor 6% gewijzigd door PP_Sound op 01-06-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
op de camping was het vroeger niet raar om met een pannetje je friet op te halen.

Maar goed, zoals gezegd kan de ondernemer zelf bepalen wat de kosten worden. Dat heb ik ook wel eens bij die tasjes gezien: 1 cent. En moet de ondernemer dat afdragen? Want anders verlaag je de prijzen met hetzelfde bedrag als het plastic kost.

Oh en bij de slager betaal je al voor het plastic: de kiloprijs van wat er op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33
Roenie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:39:
op de camping was het vroeger niet raar om met een pannetje je friet op te halen.

Maar goed, zoals gezegd kan de ondernemer zelf bepalen wat de kosten worden. Dat heb ik ook wel eens bij die tasjes gezien: 1 cent. En moet de ondernemer dat afdragen? Want anders verlaag je de prijzen met hetzelfde bedrag als het plastic kost.

Oh en bij de slager betaal je al voor het plastic: de kiloprijs van wat er op ligt.
Deze nieuwe regelgeving is voor de horeca overigens. Je hoeft niet met je pan naar de slager om biefstukjes te kopen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Deze nieuwe regelgeving is voor de horeca overigens. Je hoeft niet met je pan naar de slager om biefstukjes te kopen.... ;)
En je denkt niet dat dat ooit gaat komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
fonsoy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:54:
Het doel is natuurlijk ook niet om wat beter is voor het milieu
Dit is natuurlijk een leugen; het is wel een van de doelen, zoals aangegeven in de marketingcampagne.
Eén van de belangrijkste redenen voor het handhaven en uitbreiden van statiegeld is het grote milieuvoordeel dat hiermee kan worden behaald. Bij kunststof flessen is dat extra groot.
http://www.echteheld.nl/milieu-impact

Ik zou het tof vinden als je je post verwijdert, aangezien deze foutief is. Bij voorbaat dank hiervoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Roenie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:56:
[...]
En je denkt niet dat dat ooit gaat komen?
Geen idee. Niet 1 juli in ieder geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
icall5s schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 01:27:
[...]

Dit is natuurlijk een leugen; het is wel een van de doelen, zoals aangegeven in de marketingcampagne.

[...]

http://www.echteheld.nl/milieu-impact

Ik zou het tof vinden als je je post verwijdert, aangezien deze foutief is. Bij voorbaat dank hiervoor. :)
Marketing is niet per definitie waar ;)

Het milieu is een ideaal argument om mensen te overtuigen in deze tijd. Milieu en aanverwant verkoopt simpelweg goed. Al is daar het risico op 'overexposure' natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

icall5s schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Dat moet ook wel. Een boodschappentas van biologisch katoen moet je bijvoorbeeld 20.000 keer gebruiken voor dat het beter is voor het milieu dan plastic wegwerptassen. :)
Voor Tupperware geldt waarschijnlijk een vergelijkbaar cijfer.
Als je plastic tassen (en ander gerei zoals bakjes, vorkjes etc.) gebruikt, en deze gewoon netjes in je prullenbak gooit zoals normale mensen doen, ben je gewoon uiterst milieubewust bezig. :)

[Afbeelding]
Wij hergebruiken gewoon plastic doosjes uit de supermarkt. ijsdoosjes, saladedoosjes etc. Na een keer hergebruik is dat al beter. De bakjes van de Chinees hebben we jaren mee gedaan en je hebt sneller nieuwe bakjes dan dat ze kapot gaan dus je hoeft nooit tupperware te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 02-06-2023 08:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45
The plastics industry has long hyped recycling, even though it is well aware that it’s been a failure. Worldwide, only 9 percent of plastic waste actually gets recycled. In the United States, the rate is now 5 percent. Most used plastic is landfilled, incinerated, or winds up drifting around the environment.

Now, an alarming new study has found that even when plastic makes it to a recycling center, it can still end up splintering into smaller bits that contaminate the air and water. This pilot study focused on a single new facility where plastics are sorted, shredded, and melted down into pellets. Along the way, the plastic is washed several times, sloughing off microplastic particles—fragments smaller than 5 millimeters—into the plant’s wastewater.
Ruh-roh...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
CVTTPD2DQ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Ja, en producten als kaas en worst zijn natuurlijk van oorsprong gemaakt om lang houdbaar te blijven, zonder verpakking of koeling.

Niet alles is slechter geworden. Supermarktbrood is nu kwalitatief erg goed. Dertig jaar geleden was supermarktbrood lang niet zo goed. Een brood van de echte bakker was die meerprijs van een gulden dubbel en dwars waard. Ingevroren en ontdooid brood van de bakker was lekkerder dan vers brood van de supermarkt.

Maar ook hier weer het verschil: zeker de dorpsbakker bakte op bestelling. Als je een halfje brood kocht, werd dat halfje voor je neus door de snijmachine gehaald, en daarna verpakt.

Nu zie je dat er in supermarkten elke avond (meestal rond 17u, om te voorkomen dat werkende alleenstaanden brood kunnen kopen) al het overgebleven brood, inclusief plastic zak, wordt weggegooid.

Als ik dan zie dat sommige mensen dit samenvatten als "terug naar de middeleeuwen" of "er is geen alternatief" wordt toch wel duidelijk hoe sluipende veranderingen soms een onbegrijpelijke verandering in de publieke perceptie kunnen veroorzaken.
Mensen zijn gesteld op comfort. Ik zie mijn moeder weleens groenten snijden en dat is voor mij echt de dark ages. Flikker een zak voorgepakte groenten in de wok en klaar. En daar betaal je ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
YangWenli schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Mensen zijn gesteld op comfort. Ik zie mijn moeder weleens groenten snijden en dat is voor mij echt de dark ages. Flikker een zak voorgepakte groenten in de wok en klaar. En daar betaal je ook voor.
Klopt. Ik noem het luiheids-taks ;) .. Hele supermarkt ligt er vol mee:
- geraspte kaas
- gesneden champions
- gesneden ui
- plakjes voorgekookte aardappels
- voorgekookte biet
- gesneden kipblokjes

En het toppunt van idioterie:
- voorgemixte pannenkoekbeslag (dus all-in, niet de poedervorm)
(voor wie meel/melk/water/zout/ei teveel gedoe vindt om te mixen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 28-05 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

YangWenli schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Moeders zat ook nog de hele week thuis voor de kinderen en het huishouden, tegenwoordig ben je met zijn tweeën 40 uur in de week van huis. Als je dan na een werkdag nog de aardappelen moet schillen en groenten moet snijden dan is het niet eerder dan 7 uur voordat je met zijn allen aan het avondeten zit.

Je kan het gemakzucht noemen maar het is ook een stuk tijdwinst.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Stoney3K schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Moeders zat ook nog de hele week thuis voor de kinderen en het huishouden, tegenwoordig ben je met zijn tweeën 40 uur in de week van huis. Als je dan na een werkdag nog de aardappelen moet schillen en groenten moet snijden dan is het niet eerder dan 7 uur voordat je met zijn allen aan het avondeten zit.

Dat is waar mijn moeder is nu met pensioen maar toen ze nog gewoon werkte ging ze ook niet zelf aardappelen schillen. Dan was haar maaltijd soms een uitsmijter op een sneetje brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
"Dark ages" klinkt voor mij ook weer wat overdreven ;) .. Ik eet nagenoeg geen aardappelen omdat ik gekookte aardappel niet lekker vindt en de andere opties icm schillen mij inderdaad ook teveel tijd kosten. Maar vrijwel alle andere groente is echt zo gedaan als je eenmaal wat vingervlugheid hebt ontwikkeld met een koksmes. Ik denk dat ik letterlijk binnen vijf minuten bijvoorbeeld een courgette, een bak champions, een paprika, een ui en een knoflook gesneden heb. Dit weekend nog pizza gemaakt met zo'n kant-en-klaar bodem (op dat punt ben ik ook lui...). Ruim vóór de oven voorverwarmd was lag alle groente al klaar. Maar goed, ik bn in mijn eentje, misschien als je voor 4-6 man moet koken met een gezinnetje dat het al minder plezant wordt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7JPKBmE6Ie_WAecFE-Wvo6jPmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EYQaBaBpuWSDXk3oHGG3pyBI.png?f=fotoalbum_large
De verpakking met 2 stuks is duurder dan 2x de verpakking met 1 stuk. Dus meer afval. Soms denk je, waar zijn we mee bezig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

LordSinclair schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:28:
[Afbeelding]
De verpakking met 2 stuks is duurder dan 2x de verpakking met 1 stuk. Dus meer afval. Soms denk je, waar zijn we mee bezig.
Yup.....
Zo heb ik een paar jaar terug een foto gemaakt bij de Jumbo van het fruit. Voorverpakt was zo'n 30%-40% goedkoper dan losse verkoop (in een papieren zakje of je eigen fruitzak). Volledig onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Stoney3K schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:18:

Voor sommigen gaat je verhaal wellicht op. Het overgrote deel van nederland echter niet;
- Veel part time werk
- Enorm veel werk wat op flexibele tijden en locaties gedaan kan worden

Mijn vrouw en ik werken beiden 40 uur. En toch koken we 3-4 keer per week gewoon vers spul. Simpelweg omdat het echt veel betere kwaliteit is dan voorgesneden. Het plastic is niet eens de belangrijkste overweging.
En nee, wij eten gewoon ergens tussen 17:00 en 17:30. Iedere dag weer.

Het is gewoon gemakzucht en het gaat ten koste van beleving, smaak, flexibiliteit, keuze mogelijkheden... Oh ja, en ook nog een klein beetje millieu :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:15
Idd beetje groente snijden is echt het werk niet en de kwaliteit is een stuk beter.

Mbt de witte bakjes van de chinees oid die zijn ideaal om Lego te sorteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Blijkbaar dus wel. In het nieuwe Postbus 51-spotje zien we dus iemand die met een pan naar de snackbar gaat om de friet op te halen. Plastic bakjes gaan extra kosten. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:03:
[...]

Blijkbaar dus wel. In het nieuwe Postbus 51-spotje zien we dus iemand die met een pan naar de snackbar gaat om de friet op te halen. Plastic bakjes gaan extra kosten. :F
Was vroeger niks opzienbarends.... Zoals ik al reageerde op @Roenie destijds. met de pan naar de slager is nog een stapje verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Maar als er nu op plastic een toeslag komt, waar gaat die toeslag dan naartoe?
Gaat dat naar de overheid of gaat dit dan in de zakken van de supermarkten?

Het lijkt mij nu zo dat dit een verkapte manier van meer verdienen te worden dan dat het goed is voor het milieu.

Of kan ik dan mijn plastic verpakkingen ook weer inleveren bij de supermarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:11
Op deze manier blijft plastic gewoon in gebruik natuurlijk. Er wordt voor betaald..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Crxtreem schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:54:
Maar als er nu op plastic een toeslag komt, waar gaat die toeslag dan naartoe?
Gaat dat naar de overheid of gaat dit dan in de zakken van de supermarkten?

Het lijkt mij nu zo dat dit een verkapte manier van meer verdienen te worden dan dat het goed is voor het milieu.

Of kan ik dan mijn plastic verpakkingen ook weer inleveren bij de supermarkt?
Het is denk ik een beetje zoals dat plastic tassen niet meer gratis aangeboden mogen worden in de supermarkt. Stukje bewustwording, waar vroeger veel mensen zonder tas richting de super gingen.... neemt nu een gedeelte zijn eigen tas mee van huis. De supermarkt zou ze liever gratis uitdelen uiteraard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

stylezzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Het is denk ik een beetje zoals dat plastic tassen niet meer gratis aangeboden mogen worden in de supermarkt. Stukje bewustwording, waar vroeger veel mensen zonder tas richting de super gingen.... neemt nu een gedeelte zijn eigen tas mee van huis. De supermarkt zou ze liever gratis uitdelen uiteraard....
Maar nu heb je als consument die keuze dus alleen niet meer. Je kunt kopen wat er in de winkel ligt en bent dus totaal afhankelijk van hun inkoop. En dat betekent dat je de "gewone betaalbare" dingen dus gewoon in plastic zult moeten kopen. 3 paprika's in plastic zijn goedkoper dan 2 losse. Wil je bospeen? Zit in plastic. Kilootje aardappelen? In plastic. De goedkopere appeltjes? Plastic zak. Lekker golden kiwi's.... plastic schaal.... Snoepgroente om mee te geven naar school? Plastic.

De consument heeft maar 1 taak hier: betalen (of weer naar de markt gaan, maarja, die is overdag als je moet werken....). Men boort gewoon weer een nieuwe geldbron aan. Al die subsidies op EV's, isolatie, snoepcursusjes en warmtepompen zullen toch echt door de onderkant betaald moeten worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Maar nu heb je als consument die keuze dus alleen niet meer. Je kunt kopen wat er in de winkel ligt en bent dus totaal afhankelijk van hun inkoop. En dat betekent dat je de "gewone betaalbare" dingen dus gewoon in plastic zult moeten kopen. 3 paprika's in plastic zijn goedkoper dan 2 losse. Wil je bospeen? Zit in plastic. Kilootje aardappelen? In plastic. De goedkopere appeltjes? Plastic zak. Lekker golden kiwi's.... plastic schaal.... Snoepgroente om mee te geven naar school? Plastic.

De consument heeft maar 1 taak hier: betalen (of weer naar de markt gaan, maarja, die is overdag als je moet werken....). Men boort gewoon weer een nieuwe geldbron aan. Al die subsidies op EV's, isolatie, snoepcursusjes en warmtepompen zullen toch echt door de onderkant betaald moeten worden. :)
Klopt, maar dan hebben we het over de (veelal) plastic product verpakkingen in de winkels. Al zit daar ook al allerlei belasting op inmiddels. (misschien niet zo zichtbaar.....)

https://ondernemersplein....age-verpakkingen-betalen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Was vroeger niks opzienbarends.... Zoals ik al reageerde op @Roenie destijds. met de pan naar de slager is nog een stapje verder ;)
Dat met een grote pan naar de snackbar ken ik inderdaad nog van 30 jaar geleden. Deden ze bij wat buurtvriendjes thuis als ze friet gingen halen. Die haalden alleen friet als ze veel eters hadden en dan ging er inderdaad een grote soeppan mee naar de snackbar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

stylezzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Klopt, maar dan hebben we het over de (veelal) plastic product verpakkingen in de winkels. Al zit daar ook al allerlei belasting op inmiddels. (misschien niet zo zichtbaar.....)

En per 1 juli dus ook nog een toeslag voor de consument. En dat is in dit geval dus pure geldklopperij. De consument heeft namelijk geen directe invloed op het aanbod en heeft dus geen andere keuze dan betalen of niet consumeren.

"De branche" is er (net als bij de statiegeld-zwendel) natuurlijk nog niet helemaal klaar voor. Op 1 juli verandert er dus maar 1 ding: het bedrag op de kassabon. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-06-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Alleen raak je daar de verpakkingsindustrie niet mee. Die extra kosten worden namelijk gewoon in de prijs mee doorberekend naar de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Alleen raak je daar de verpakkingsindustrie niet mee. Die extra kosten worden namelijk gewoon in de prijs mee doorberekend naar de consument.
Nee, het is vooral een bijdrage in de verwerking van het afval wat uiteindelijk ontstaat. Dit statiegeld zou een bewustwording moeten geven bij consumenten om een milieuvriendelijker alternatief te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Nee, het is vooral een bijdrage in de verwerking van het afval wat uiteindelijk ontstaat. Dit statiegeld zou een bewustwording moeten geven bij consumenten om een milieuvriendelijker alternatief te kiezen.
Consumenten kiezen uiteindelijk toch alleen maar op basis van prijs. Het aantal mensen dat puur op basis van principe iets anders koopt in de supermarkt is vrij klein. Dat is dezelfde reden waarom vegetarisch eten nog niet zo populair is geworden: Als een doos frikandellen goedkoper is dan iets wat vlees vervangt, dan komt er een doos frikandellen in huis.

Wil je dat mensen milieuvriendelijke alternatieven gaan afnemen, dan moet je ze goedkoper maken dan de producten die ze vervangen.

En mijn doos met koekjes waarin elk koekje in een plastic wikkel zit kan ik niet in een papieren zak krijgen. Net zo min als de USB-stick die in een gigantische blisterverpakking zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 21-06-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Er zijn genoeg supermarkten waar je groente en fruit al gewoon los kan pakken, doet het in een zakje en vervolgens sticker erop. Dat zakje word dan voortaan van karton ipv plastic, of gewoon eigen tasje mee. Zo moeilijk is het allemaal niet. Het prijsverschil tussen voorverpakte en niet voorverpakte producten zal dus verschuiven, daarnaast is afnemen wat je nodig hebt vaak veel efficiënter in het kader van verspilling.

Toevallig vandaag wel een venkel gekocht, maar die zat nog per stuk in plastic. Dus hopelijk stoppen ze daar ook mee, anders haal ik ze wel elders :)

[ Voor 13% gewijzigd door PWSteal op 21-06-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PWSteal schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:58:
[...]

Er zijn genoeg supermarkten waar je groente en fruit al gewoon los kan pakken, doet het in een zakje en vervolgens sticker erop. Dat zakje word dan voortaan van karton ipv plastic, of gewoon eigen tasje mee. Zo moeilijk is het allemaal niet. Het prijsverschil tussen voorverpakte en niet voorverpakte producten zal dus verschuiven, daarnaast is afnemen wat je nodig hebt vaak veel efficiënter in het kader van verspilling.

Toevallig vandaag wel een venkel gekocht, maar die zat nog per stuk in plastic. Dus hopelijk stoppen ze daar ook mee, anders haal ik ze wel elders :)
Nee, daar stoppen ze helemaal niet mee. De branche weet er al heel lang van en is er - surprise, surprise - nog niet klaar voor. Er komt gewoon weer een extra belasting bij, die de consument moet betalen (niet "de branche"). De branche gaat eerst eens kijken hoe het allemaal gaat lopen en als het eenmaal gedwongen geaccepteerd is, doen ze niets meer.

Ik kom toch echt regelmatig in de supermarkt en heel veel is gewoon niet te koop zonder stukje plastic, of zelfs een schaal + een stukje plastic.

Het is weer de weg van de minste weerstand. De consument moet nu namens dat clubje incompetente regelmakers druk gaan uitoefenen om "de branche" ergens toe te bewegen. Dat is precies verkeerdom: dat clubje regelmakers moet maar gewoon bij "de branche" aankloppen met regels over wat er wel en niet in plastic verkocht MAG worden. Maar dat is natuurlijk lastig, want dat is de eigen achterban...... Dus droppen we gewoon de rekening bij de consument en iedereen zoekt het verder maar uit.

Laten we beginnen met de import van producten in plastic verpakkingen gewoon in zijn geheel te verbieden. Als een fabrikant dan toch koste wat kost inclusief plastic verpakking wil produceren, dan zal de importeur er maar voor moeten zorgen dat het spul hier zonder die verpakking heen komt. Daarnaast zou het een goede stap zijn om mensen dus inderdaad producten zonder de verpakking mee naar huis te laten nemen en dat als verplichting op te leggen aan "de branche". De winkelier koos voor die plastic verpakking, nu er betaald moet worden voor de plastic verpakking wordt dat een soort koppelverkoop. Dan wil ik 2 eetrijpe kiwi's, maar dan wil het schaaltje en het plasticje niet.

Met papieren zakjes zijn ze overigens net in de grote supermarkten gestopt. Bij AH moet je al met van die herbruikbare netjes werken, maar dat is voor de bühne. De groente- en fruitafdeling van de gemiddelde AH ligt bijna voller met plastic dan met levensmiddelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-06-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Consumenten kiezen uiteindelijk toch alleen maar op basis van prijs. Het aantal mensen dat puur op basis van principe iets anders koopt in de supermarkt is vrij klein. Dat is dezelfde reden waarom vegetarisch eten nog niet zo populair is geworden: Als een doos frikandellen goedkoper is dan iets wat vlees vervangt, dan komt er een doos frikandellen in huis.

Wil je dat mensen milieuvriendelijke alternatieven gaan afnemen, dan moet je ze goedkoper maken dan de producten die ze vervangen.

En mijn doos met koekjes waarin elk koekje in een plastic wikkel zit kan ik niet in een papieren zak krijgen. Net zo min als de USB-stick die in een gigantische blisterverpakking zit.
Daarom. Overigens eet ik niet elke dag frikandellen.... ;)

Plastic verpakkingsmateriaal is blijkbaar zo ongelooflijk goedkoop te produceren dat een milieuvriendelijker alternatief nooit voet aan de grond zal krijgen. (Want zoals je zegt, mensen kopen het goedkoopste) ik denk dat er met deze belasting/statiegeld een impuls word gegeven aan de verpakkingsindustrie om te innoveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Het kan ook zijn dat plastic verpakkingen producten langer goed houdt natuurlijk, waardoor je minder verspilling hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Roenie schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:39:
Het kan ook zijn dat plastic verpakkingen producten langer goed houdt natuurlijk, waardoor je minder verspilling hebt.
Groente en fruit in plastic oververpakkingen zijn voor de leverancier heel handig. Daar kun je namelijk gewoon ee percentage "slecht spul" in stoppen en dat toch verkopen tegen de normale prijs. Als mensen het spul zelf mogen pakken, blijf je met dat "slecht spul" zitten. 1 slechte appel in een zak met 10 appels, dat valt bijna niemand op. Als je ze per stuk pakt, dan valt die slechte appel meteen door de mand.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-06-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:52:
[...]

Groente en fruit in plastic oververpakkingen zijn voor de leverancier heel handig. Daar kun je namelijk gewoon ee percentage "slecht spul" in stoppen en dat toch verkopen tegen de normale prijs. Als mensen het spul zelf mogen pakken, blijf je met dat "slecht spul" zitten. 1 slechte appel in een zak met 10 appels, dat valt bijna niemand op. Als je ze per stuk pakt, dan valt die slechte appel meteen door de mand.
Ik dacht meer aan een komkommer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:31:
[...]

Daarom. Overigens eet ik niet elke dag frikandellen.... ;)

Plastic verpakkingsmateriaal is blijkbaar zo ongelooflijk goedkoop te produceren dat een milieuvriendelijker alternatief nooit voet aan de grond zal krijgen. (Want zoals je zegt, mensen kopen het goedkoopste) ik denk dat er met deze belasting/statiegeld een impuls word gegeven aan de verpakkingsindustrie om te innoveren.
Sterker nog, kijk maar naar de zakjes waarin je je groente en fruit vroeger mee naar huis nam. AH is het duidelijkste voorbeeld: ze zijn als allereerste gestopt met de papieren zakken. Daarna hebben ze nog een hele tijd alleen plastic zakjes gehad. Die zijn inmiddels ook weg en nu moet de klant zelf maar wat regelen of een way overpriced netje kopen bij AH. Gewoon business: service terugschroeven en vervangen door iets met een barcode en prijs. Dat verkopen als "milieubewust" en iedereen trapt erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:56:
[...]
Ik dacht meer aan een komkommer ;)
Die liggen bij AH naast elkaar, met en zonder plastic. Je hebt "de gewone pauperkomkommer" voor ergens tussen de 50 en 70 cent tegenwoordig en je hebt de "ultra verantwoorde biologische komkommer" IN PLASTIC voor ergens tussen de 1,10 en 1,50. :)

En ik heb die dingen in plastic eerder inderdaad gekocht. Voel me nu nog belazerd, want ze zijn niet beter en gaan niet langer mee. Door het plasticje zie je vooral de imperfecties wat minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij kopen altijd de groente en fruit gewoon los, leg ze ook los op de band in de supermarkt en gaan dan als laatste de zelf meegebrachte boodschappentas in.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:29:
Wij kopen altijd de groente en fruit gewoon los, leg ze ook los op de band in de supermarkt en gaan dan als laatste de zelf meegebrachte boodschappentas in.
Ik koop wat ik nodig heb. En als ik een rode en gele paprika nodig heb ergens voor, dan worden dat dus 3 paprika's in een zakje, want die zijn goedkoper dan 2 losse paprika's en dan hou ik nog 1 paprika over voor door een salade ofzo. Bospeen kan ik niet eens krijgen hier (AH en volgens mij idem bij Vomar) zonder plastic eromheen. Aardappelen verkopen ze ook niet zonder plastic. Spitskool? Toevallig laatst nog een stampotje mee gemaakt: geseald in plastic..... Zoete rode puntpaprika dan.... per 2 of 5 in plastic..... Alle "BIO" spullen in het plastic (anders ziet niemand het verschil en rekent men de "gewone" prijs af en niet de "BIO" prijs). Golden Kiwi alleen in plastic, want anders lijken ze teveel op de groene pauperkiwi's en dat gaat dus ook fout bij de kassa....

Kan allemaal wel. Moet je de grootgrutter links laten liggen en weer naar de markt (of specialist) gaan 1 keer per week. En dan aan het einde van de week wat minder vers eten en op dat moment bijvoorbeeld iets uit blik pakken. Net als vroeger. Mijn moeder ging elke week minimaal 1 keer naar een markt. Mijn dochtertje is dat helemaal niet gewend, voor haar voelt de markt als een "uitje" (doen we normaal niet).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:31:
[...]
Ik denk dat er met deze belasting/statiegeld een impuls word gegeven aan de verpakkingsindustrie om te innoveren.
Dat gebeurt dus niet want het is niet de verpakkingsindustrie (of het winkelierswezen) wat voor die kosten moet opdraaien maar de consument.

Zoiets bereikt pas een omslagpunt wanneer plastic verpakkingen een product zo gruwelijk veel duurder maken dan hetzelfde product in karton dat supermarkten er half aan failliet gaan om het in te kopen. Maar dan is het nog altijd zo dat de consument niet voor een plastic verpakking moet betalen wanneer die consument er zelf geen keuze in heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stoney3K schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Dat gebeurt dus niet want het is niet de verpakkingsindustrie (of het winkelierswezen) wat voor die kosten moet opdraaien maar de consument.

Zoiets bereikt pas een omslagpunt wanneer plastic verpakkingen een product zo gruwelijk veel duurder maken dan hetzelfde product in karton dat supermarkten er half aan failliet gaan om het in te kopen. Maar dan is het nog altijd zo dat de consument niet voor een plastic verpakking moet betalen wanneer die consument er zelf geen keuze in heeft.
Precies. Over de band genomen gaat er helemaal geen incentive zijn voor "de branche" om ook maar iets te doen. De "groene" alternatieven gaan gemiddeld gezien gewoon duurder zijn dan het normale spul inclusief de plastic toeslag. Dan kan de klant dus kiezen: 20 cent toeslag of een alternatief wat 1 euro duurder is. Linksom of rechtsom dus gewoon een extra belasting voor "consumptie", nu zelfs voor levensmiddelen. A-so-ciaal.

Ze durven "de branche" helemaal niet aan te pakken. Daarom moet de consument dat maar voor ze doen. Andermans werk op het bord van de consument. Gewoon over de schutting gemikt: succes ermee.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-06-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 16:43
stylezzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:47:
[...]
De supermarkt zou ze liever gratis uitdelen uiteraard....
Dat betwijfel ik, bij de AH hier kost een plastic tasje al 60 cent, volgens mij is het een product met een héle hoge winstmarge, wat zullen 1 miljoen van die tasjes kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mr. Detonator schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Dat betwijfel ik, bij de AH hier kost een plastic tasje al 60 cent, volgens mij is het een product met een héle hoge winstmarge, wat zullen 1 miljoen van die tasjes kosten ?
kost wel wat om te produceren. Alleen de marketingwaarde van half nederland met een AH tas over straat te zien lopen oversteeg dat vele malen. Vandaar dat je ze decennia lang gratis kon meenemen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Qua marge komt het misschien voor Albert Heijn nog beter uit om de kruidenierswaren tegen kostprijs aan te bieden met de verplichting om daar een plastic tasje bij af te nemen ;) Een beetje het verhaal van koffieautomaten en koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hoorde zojuist radionieuws, vier uur op Kink, en daar zeiden ze doodleuk dat plastic verpakkingen zoals bij een snackbar per 1 juli werd verboden.

Terwijl het officieel is dat het niet meer gratis mag worden weggegeven.

Niet handig dat het zo onjuist verspreid wordt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:52
Bij Jumbo kan je het al een beetje op de bon zien dat ze er mee bezig zijn.
Had 2 maaltijd salades.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r0bZPELXcPxF7tKb5W-NOOw6QA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RikJP5ueQ45lnxDMWUUqgPR.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door Calamor op 28-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5605sjiUJUJa27mD3HtEQCHoSgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrhRgbJ3ZR1ca6d5g0oKABZw.jpg?f=fotoalbum_large

Hier in de lokale wijk feesboek groep is de pleuris al uitgebroken. Macdonalds heeft sinds gisteren het statiegeld systeem geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:52:
[Afbeelding]

Hier in de lokale wijk feesboek groep is de pleuris al uitgebroken. Macdonalds heeft sinds gisteren het statiegeld systeem geactiveerd.
Dat is geen statiegeld, dat is toeslag. 8)7

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Oh op de saus ook nog eens toeslag. Dat is al schandalig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Sebazzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:02:
[...]

Dat is geen statiegeld, dat is toeslag. 8)7
Klopt. Blijkbaar heeft deze klant niet gekozen voor de renewable/statiegeld optie. En dus betaald hij een toeslag voor het wegwerp plastic....

Hilariteit alom om facebook. Mensen die oproepen tot rechtzaken. Rebellerende snackbar houders die alleen maar extra werk zien.... paniekerende macdonalds medewerkers die de boel proberen te sussen.

Ik denk dat het slim van macdonalds is om het gisteren al aan te zetten. Zo kan het nieuws een beetje rondgaan, 1 juli valt immers precies op zaterdag.... dus voordat de zaak vol staat met gillende moeders incl. Kroost kun je ze maar beter waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Klopt. Blijkbaar heeft deze klant niet gekozen voor de renewable/statiegeld optie. En dus betaald hij een toeslag voor het wegwerp plastic....
Moet je kunnen kiezen voor statiegeld? Het lijkt mij niet dat er verschil zit tussen statiegeld betalen en niets terugbrengen en een toeslag betalen (qua prijs).

[ Voor 17% gewijzigd door Sebazzz op 28-06-2023 18:09 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Sebazzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:09:
[...]
Moet je kunnen kiezen voor statiegeld? Het lijkt mij niet dat er verschil zit tussen statiegeld betalen en niets terugbrengen en een toeslag betalen (qua prijs).
Meer info

https://toeslag.samenmeerdoenvoorminderafval.nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Calamor schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:49:
Bij Jumbo kan je het al een beetje op de bon zien dat ze er mee bezig zijn.
Had 2 maaltijd salades.
[Afbeelding]
Eigenlijk is dat een beetje raar. Zo'n bak van een maaltijsalade zou ik recyclen door het in de PMT-container te doen. Maar ondanks dat je het goede doet moet je er toch nog extra voor betalen. Dat voelt erg oneerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 18:51

basvn

Breezand - NHN

Gunner schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:07:
Oh op de saus ook nog eens toeslag. Dat is al schandalig duur.
Was er gisteren toevallig en dit stond op de placemats

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohURB3WRns7ty9JYjfC4JehWoNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cToWg4gECh1vpq93ARlJ1FdH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egXLCzjd8Pw4azPd4K5c9RBFkVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEMzal6LDJV91vghQUxiMVut.jpg?f=fotoalbum_large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:52:
[Afbeelding]

Dat tikt aardig aan! De overheid heeft dus een reden tot legale prijsverhogingen gegeven. Bij plastic tasjes werkte het ook zo, i.p.v. gewoon de prijs van het product te verlagen ter compensatie van de extra prijs van de verpakkingen (die je eerder ook al zelf betaalde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

basvn schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Was er gisteren toevallig en dit stond op de placemats

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok, je krijgt die euro dus terug als je het bij vertrek weer inlevert. Dat valt dan wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gunner schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Ok, je krijgt die euro dus terug als je het bij vertrek weer inlevert. Dat valt dan wel mee.
In de restaurants veranderd niks he? De toeslag (of statiegeld) betaal je alleen als je het af wil halen. (Macdrive etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:59:
[...]

In de restaurants veranderd niks he? De toeslag (of statiegeld) betaal je alleen als je het af wil halen. (Macdrive etc.)
Oh ik lees het inderdaad op de placemat. dan valt het helemaal mee. Maar uiteindelijk moeten ze daar ook van het plastic af, per 2024 geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gunner schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:03:
[...]

Oh ik lees het inderdaad op de placemat. dan valt het helemaal mee. Maar uiteindelijk moeten ze daar ook van het plastic af, per 2024 geloof ik?
Voor de macdonalds zal de impact nog relatief meevallen. Veel mensen eten gewoon binnen in het restaurant.... het word een stuk lastiger voor de snackbarhouder die 90% van zijn omzet uit afhaal en/of bezorging doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43
stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:33:
[...]

Voor de macdonalds zal de impact nog relatief meevallen. Veel mensen eten gewoon binnen in het restaurant.... het word een stuk lastiger voor de snackbarhouder die 90% van zijn omzet uit afhaal en/of bezorging doet.
Bij de McDonalds worden de meeste bestellingen juist gedaan in de McDrive, ook ligt het gemiddelde besteding bedrag daar hoger.

Maar dit systeem is gewoon te snel ingevoerd. Ondernemers hebben de kans simpelweg niet om over te stappen op karton aangezien de leveranciers die bakjes niet hebben.

En per 2024 helemaal geen plastic meer, ik ben benieuwd. Gaat nooit lukken ben ik bang.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Dracoz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:42:
[...]

Bij de McDonalds worden de meeste bestellingen juist gedaan in de McDrive, ook ligt het gemiddelde besteding bedrag daar hoger.

Maar dit systeem is gewoon te snel ingevoerd. Ondernemers hebben de kans simpelweg niet om over te stappen op karton aangezien de leveranciers die bakjes niet hebben.

En per 2024 helemaal geen plastic meer, ik ben benieuwd. Gaat nooit lukken ben ik bang.
Ik heb helaas geen inzage in de statistieken van de macdonalds. Het zal per filiaal verschillen gok ik zo... in de binnenstad zal het aantal binneneters horen liggen als bij een filiaal langs de snelweg. Maar verder lijkt het me ook niet zo interessant.....

En net zoals met statiegeld op blikjes... zeker niet te snel. De industrie is er alles aangelegen om juist niet te innoveren in deze sector... wellicht dat er nu wat gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:23
Croga schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Yup.....
Zo heb ik een paar jaar terug een foto gemaakt bij de Jumbo van het fruit. Voorverpakt was zo'n 30%-40% goedkoper dan losse verkoop (in een papieren zakje of je eigen fruitzak). Volledig onbegrijpelijk.
Lijkt mij toch vrij logisch? Verpakt voedsel bederft minder snel, minder derving = lagere kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:48
Gunner schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:12:
Eigenlijk is dat een beetje raar. Zo'n bak van een maaltijsalade zou ik recyclen door het in de PMT-container te doen. Maar ondanks dat je het goede doet moet je er toch nog extra voor betalen. Dat voelt erg oneerlijk
Plastic recycling is tot op bepaalde hoogte een fabeltje. Het gebeurt, maar veel plastic kan niet gerecycled worden, en gerecycled plastic is veel duurder dan vers plastic gemaakt van ruwe olie. De meest nuttige maatstaf is het percentage gerecycled materiaal in nieuwe plastic producten. Volgens de sector is dat 12,5%. En dan is Nederland nog koploper in Europees opzicht.

Een belasting op een transactie wordt door allebei de partijen betaald. Niet alleen jij wordt "gestraft" omdat je iets in een plastic bakje koopt. De supermarkt wordt evenzeer gestraft omdat ze iets alleen in een plastic bakje aanbieden.

De supermarkt krijgt dus een financiële prikkel om andere oplossingen te verzinnen. Hoe ze dat doen mogen ze zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Plastic recycling is tot op bepaalde hoogte een fabeltje. Het gebeurt, maar veel plastic kan niet gerecycled worden, en gerecycled plastic is veel duurder dan vers plastic gemaakt van ruwe olie. De meest nuttige maatstaf is het percentage gerecycled materiaal in nieuwe plastic producten. Volgens de sector is dat 12,5%. En dan is Nederland nog koploper in Europees opzicht.

Een belasting op een transactie wordt door allebei de partijen betaald. Niet alleen jij wordt "gestraft" omdat je iets in een plastic bakje koopt. De supermarkt wordt evenzeer gestraft omdat ze iets alleen in een plastic bakje aanbieden.

De supermarkt krijgt dus een financiële prikkel om andere oplossingen te verzinnen. Hoe ze dat doen mogen ze zelf uitzoeken.
En nu komen de reacties "maar er is geen alternatief1111!!!!"

Nee, er was ook geen noodzaak of incentive om voor een alternatief te zoeken. Plastic is zo ongelooflijk goedkoop te produceren dat elk alternatief vroegtijdig van de tekentafel kon omdat het een veelvoud te duur was.... hopelijk gaat daar nu verandering in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:48
stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:00:
In andere landen hebben supermarkten vaak een saladebar waar je zelf mag opscheppen. In AH2Go-filialen heb ik het trouwens ook gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Stoney3K schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:03:
[...]

Juist de frietboer kan makkelijk plastic bakjes uitfaseren. Niks mis met de papieren puntzakjes. Net als vroegâh.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
evilution schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Juist de frietboer kan makkelijk plastic bakjes uitfaseren. Niks mis met de papieren puntzakjes. Net als vroegâh.
Ik zag van de week ook al een verpakkingsfabrikant die een oplossing heeft voor eventuele vieze handen door sausgebruik met de puntzakken. Simpelweg een langer vorkje :) Zo kun je toch de laatste frietjes onderuit vissen, zonder dat je handen onder de mayo zitten. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

evilution schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Daar is een heleboel mis mee. ;)

Teveel saus bovenin, geen onderin. Sommige frieten alleen maar saus. Saus die warm wordt. Het is een grote smeerboel.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 29-06-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

stylezzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:51:
[...]

Ik zag van de week ook al een verpakkingsfabrikant die een oplossing heeft voor eventuele vieze handen door sausgebruik met de puntzakken. Simpelweg een langer vorkje :) Zo kun je toch de laatste frietjes onderuit vissen, zonder dat je handen onder de mayo zitten. :)
Of de (dun kartonnen) puntzak met een apart bakje in de bovenkant waar de saus in kan. Dat bestaat ook al jaren. Ik hoorde wel vanmorgen op de radio een kerel van FEBO die aangaf dat de meeste "papieren" varianten nog een plastic toplaag je hebben om vet tegen te houden. En daar betaal je dus alsnog dezelfde heffing op...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Reptile209 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Of de (dun kartonnen) puntzak met een apart bakje in de bovenkant waar de saus in kan. Dat bestaat ook al jaren. Ik hoorde wel vanmorgen op de radio een kerel van FEBO die aangaf dat de meeste "papieren" varianten nog een plastic toplaag je hebben om vet tegen te houden. En daar betaal je dus alsnog dezelfde heffing op...
(Bijna?) alle waterdichte karton heeft iets van plastic. Dat gaat dus ook op voor de kartonnen sausbakjes en de koffiebekers uit de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 28-05 11:35
Stoney3K schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:58:
[...]
(Bijna?) alle waterdichte karton heeft iets van plastic. Dat gaat dus ook op voor de kartonnen sausbakjes en de koffiebekers uit de automaat.
Goed nieuws: die gaan ook verdwijnen.
Breng je eigen mok mee of betaal de extra afvalheffing. Dat geldt dus ook voor op kantoor.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 20:51
stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:00:
[...]

Nee, er was ook geen noodzaak of incentive om voor een alternatief te zoeken. Plastic is zo ongelooflijk goedkoop te produceren dat elk alternatief vroegtijdig van de tekentafel kon omdat het een veelvoud te duur was.... hopelijk gaat daar nu verandering in komen.
Ik denk dat de juiste bewoording verwend is. We zijn verwend en door de industrie is deze gemak geintroduceerd.
Mensen zijn gewoontedieren en niet iedereen kan omgaan met verandering, laat staan logisch nadenken.

Ik heb er zelf ook moeite mee, maar ik begrijp het initiatief en waarvoor dit gebeurt.

Nederland is ook een van de weinige landen waar we onze eigen troep opruimen en het dienblad terugleggen. In vele andere landen laat je de zooi staan en wordt dat opgeruimd door een medewerker. Dit heeft ons wel opgevoed om onze eigen zooi op te ruimen.

Ik vond muntjes voor winkelwagens altijd zo irritant. Toen gedurende corona wagentjes zonder muntjes gebruikt konden worden merkte ik dat sommige mensen te dom zijn om te poepen en overal en nergens de winkelwagens gingen pleuren. Blijkbaar werkt dat ene 50 cent of een plastic muntje van de Hornbach toch om wagentjes weer netjes terug te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:05
com2,1ghz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Ik vond muntjes voor winkelwagens altijd zo irritant. Toen gedurende corona wagentjes zonder muntjes gebruikt konden worden merkte ik dat sommige mensen te dom zijn om te poepen en overal en nergens de winkelwagens gingen pleuren. Blijkbaar werkt dat ene 50 cent of een plastic muntje van de Hornbach toch om wagentjes weer netjes terug te brengen.
Er is een heel YouTube kanaal voor dit fenomeen.

Als dit uiteindelijk leid tot minder plastic, dan ben ik helemaal voor. Vooralsnog voelt het als een manier om de prijzen van producten te verhogen (en de winst voor bedrijven). Maar misschien ben ik niet genoeg op de hoogte van alles.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ook. Ik heb zelf de instelling dat we in ieder geval érgens moeten beginnen. Verbeteringen in het proces zullen zich later wel vanzelf aandienen, waardoor het stukje discomfort/ongemak ook wel weer opgelost wordt.

Dit soort zaken bewijzen maar weer voor de zoveelste keer dat we ons iedere keer verzetten om enig beetje discomfort/ongemak te kunnen/willen accepteren.
Zodra men de handen vuil moet maken, wordt er steen en been geklaagd over de kleinste ongemakken. Daarnaast moeten er altijd alternatieven zijn, of moet iets altijd voor 100% alles oplossen.

Gaat het niet bij álle topics zo? Onze manier van consumeren/verspillen moet wel écht broodnodig gaan veranderen. Dat gaat gewoon niet zonder (een beetje) ongemak.
En dan dat eeuwige geneuzel over dat er ook een verdienmodel moet zijn, want schijnbaar is dat de enige incentive in plaats dat we eens iets zonder financieel gewin doen, maar op de lange termijn vruchten plukken van ons werk. Maar ja, kapitalisme he, dat zit helemaal in het systeem en zo vliegen we alles aan, want "dat is nou eenmaal de werkelijkheid".

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:56
Gunner schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:53:
[...]Daar is een heleboel mis mee. ;)
Teveel saus bovenin, geen onderin. Sommige frieten alleen maar saus. Saus die warm wordt.
Dat maakt toch niet uit. Waar het komt is het donker en er hangen geen schilderijen. :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Gunner schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:53:
[...]
Teveel saus bovenin, geen onderin. Sommige frieten alleen maar saus. Saus die warm wordt. Het is een grote smeerboel.
Geheel offtopic, maar een febo puntzak friet met mayo, waar je de friet uit de saus moet vissen zodat je vingers ook vol zitten met saus is toch een beetje de basis van Nederlanderschap.

Maar ontopic: alles wat een verbruiksvoorwerp is (vooral dat eenmalige) moet of perfect milieuvriendelijk zijn of knetterduur dat het niet zomaar weggeflikkerd kan worden. Hoe, dat is dan deel twee van de vraag maar onze kleinkinderen zullen ons dankbaar zijn. Patat uit een pastic bakje is ook niks, laat staan met die zielige plastic vork.

* Delerium denkt dat alleen Luiers nog een apart verhaal blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 23:29
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:43:
[...]

De supermarkt mag zelf het bedrag van de heffing bepalen en dit bedrag mogen ze zelf houden. Waar is de financiële prikkel om nog een oplossing te verzinnen? Er zit juist een prikkel in om nog meer plastic verpakkingen in de winkel te gooien.

Ik ben benieuwd of ik straks de plastic verpakking van de aardappels, komkommer etc in de winkel er af mag halen.
En volgens mij geld het ook voor zuivelpakken zoals vla en melk.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Cobb schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:55:
[...]

De supermarkt mag zelf het bedrag van de heffing bepalen en dit bedrag mogen ze zelf houden. Waar is de financiële prikkel om nog een oplossing te verzinnen? Er zit juist een prikkel in om nog meer plastic verpakkingen in de winkel te gooien.

Ik ben benieuwd of ik straks de plastic verpakking van de aardappels, komkommer etc in de winkel er af mag halen.
En volgens mij geld het ook voor zuivelpakken zoals vla en melk.
hahaha... met je emmer naar de super en daar 5 pakken melk leeggieten en naar de kassa lopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 08:25
Is er ook een overzicht op welke producten dit nu echt van toepassing is zodat je ook kan controleren of een toeslag ook echt betaald moet worden voor een product?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:03:
[...]

hahaha... met je emmer naar de super en daar 5 pakken melk leeggieten en naar de kassa lopen :D
Het afvalophaaltopic geeft al aan dat hygiene daar niet meer het belangrijkste is, het zou een beetje jammer zijn als de voedselvoorziening dezelfde kant op gaat. Is het nou werkelijk niet genoeg dat we verpakkingsbelasting betalen en alles in de PMD container aanbieden voor recycling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:54:
[...]

Het afvalophaaltopic geeft al aan dat hygiene daar niet meer het belangrijkste is, het zou een beetje jammer zijn als de voedselvoorziening dezelfde kant op gaat. Is het nou werkelijk niet genoeg dat we verpakkingsbelasting betalen en alles in de PMD container aanbieden voor recycling?
Ik moet zeggen dat het me ook niet duidelijk is wat deze nieuwe regeling nou voor effect gaat hebben in supermarkten (of liever gezegd de verpakkingen). Dat de snackbar/horeca branche wel gaat innoveren geloof ik wel.... Maar een pak melk? Wat gaan we daar mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

Dido

heforshe

stylezzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:01:
Ik moet zeggen dat het me ook niet duidelijk is wat deze nieuwe regeling nou voor effect gaat hebben in supermarkten (of liever gezegd de verpakkingen). Dat de snackbar/horeca branche wel gaat innoveren geloof ik wel.... Maar een pak melk? Wat gaan we daar mee doen?
Terug naar vroegah...glazen flessen met een aluminium dop erop gevouwen. Hartstikke milieuvriendelijk al die extra kilo's glas vervoeren :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dido schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:49:
[...]

Terug naar vroegah...glazen flessen met een aluminium dop erop gevouwen. Hartstikke milieuvriendelijk al die extra kilo's glas vervoeren :+
Hoe kon ik dat nou vergeten.

* stylezzz word regelmatig naar de melktap gestuurd bij zijn schoonouders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dido schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:49:
[...]

Die glazen flessen werden dan wel weer omgespoeld en opnieuw gebruikt, in plaats van veel energie te verstoken om ze te recyclen.

Dat was precies waar statiegeld voor bedoeld was... de flessen bleven eigendom van de winkel/melkfabriek/brouwerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Stoney3K schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:13:
[...]

Die glazen flessen werden dan wel weer omgespoeld en opnieuw gebruikt, in plaats van veel energie te verstoken om ze te recyclen.

Dat was precies waar statiegeld voor bedoeld was... de flessen bleven eigendom van de winkel/melkfabriek/brouwerij.
En de melkboer aan de deur rekende nooit statiegeld, want dat was onnodig veel werk. Alle flessen kwamen bij hem vandaan en hij kreeg ze ook weer terug, netjes in het hoekje voor de deur als er niemand thuis was.

En als ze vroegen hoeveel kinderen hij had, zei hij: "ik heb toch de naam" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:13:
[...]

En toen kwam de firma tetrapak. Die supergoedkoop wegwerpverpakkingen kon leveren.... wat een gemak zeg. Kon allemaal zo de prullenbak in.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

stylezzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:36:
En toen kwam de firma tetrapak. Die supergoedkoop wegwerpverpakkingen kon leveren.... wat een gemak zeg. Kon allemaal zo de prullenbak in.... ;)
En die luxe (het wegflikkeren van een niet-recycleerbare karton/metaal/plasticcombinatie) gaan we dus vanaf moeten stappen. En aangezien "we" geen flikker om het milieu geven (wel in wat we roepen, natuurlijk, maar niet in wat we doen!) zal dat handige tetrapak dus ofwel duurder gemaakt worden dan de glazen fles, ofwel gewoon verboden.
En ja, dan heb je straks glazen statiegeldflessen voor je melk. Goed voor je rug, en goed voor extra autokilometers voor degenen die hun melk nu te voet gaan halen.
En leuk voor de melkprijs, want de kosten van de transitie en eventuele hogere structurele kosten komen gewoon terug in de consumentenprijs.

Het blijft een raar idee dat meneer Gilette in 1906 (zo lang geleden is dat niet) met het dubbelzijdige scheermesje het eerste wegwerpproduct op de markt bracht, en dat we na dik een eeuw al zo aan goedkope wegwerpmeuk gewend zijn geraakt dat we ons niet voor kunnen of willen stellen dat we straks meer moeite moeten doen, en meer geld moeten uitgeven, als we dezelfde producten willen blijven gebruiken.

Naar de Chinees bracht je nog niet zo lang geleden je eigen pan(nen) mee om te laten vullen, scheren liet je bij de barbier doen als je zelf niet met een cutthroat aan de slag durfde, en groenten en fruit kwamen onverpakt van de markt.

Dat laatste blijft wel een dingetje, het folietje om je groenten en fruit heen zorgt voor minder voortijdig bederf, en dus minder verspilling van voedsel. Daar zullen we iets op moeten vinden.
Je kunt het bederf voor lief nemen en dus extra voedsel produceren (ook fijn voor het milieu, vooral voor de enorme hoeveelheid eten die niet van de schreeuwende "geen boer-geen eten"-roepers komt.
Of we bedenken een nieuwe manier om het bederf tegen te gaan. Ik vermoed dat er wel iets te maken is waarmee je je groenvoer kunt inspuiten dat beschermt tegen bederf... en dan winnen we toch weer een generatie tot we erachter komen dat dat spul milieuschade aanricht, kanker veroorzaakt, of andere bijeffecten heeft die we natuurlijk nooit van tevoren hadden zien aankomen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dido schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:35:
Het blijft een raar idee dat meneer Gilette in 1906 (zo lang geleden is dat niet) met het dubbelzijdige scheermesje het eerste wegwerpproduct op de markt bracht, en dat we na dik een eeuw al zo aan goedkope wegwerpmeuk gewend zijn geraakt dat we ons niet voor kunnen of willen stellen dat we straks meer moeite moeten doen, en meer geld moeten uitgeven, als we dezelfde producten willen blijven gebruiken.
En toch, het goedkope wegwerpproduct heeft dan wel lagere aanloopkosten, maar gedurende levensduur van de gebruiker zou het best een duurder product kunnen zijn. Voor mijzelf sprekend; indien ik meer uitgeef voor een duurzamer product (goede lamp, stoel, schoen, telefoon, kleding) kom ik erachter dat indien ik de prijs per gebruiksjaar ga uitdrukken, ik vaak goedkoper uit ben dan wanneer ik het wegwerpproduct gebruik.

Dus voor wie was die uitvinding goed? Het bracht de consument een lagere drempel, maar het bracht de fabrikant een returning customer welke de duurzamere duurdere producten uit de markt drukte. Het zou mij niet verbazen dat wanneer aan bepaalde knoppen gedraaid worden, de hogere aanloopkosten van alternatieven uiteindelijk goedkoper blijken.

Indien ik mijn eigen glazen fles kan vullen in de supermarkt hoeft men daar ook maar 1 merk melk te handhaven en kan het schap smaller. Indien ik een eigen fles zeep vul hoeven daar zeker geen 100 merken te staan met allemaal wegwerpplastic. Overigens zijn de shampoo-bars qua aanloopkosten duurder (stuk kost 7 euro) maar gaan aanzienlijk meer douchebeurten mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Delerium schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:10:
Dus voor wie was die uitvinding goed? Het bracht de consument een lagere drempel, maar het bracht de fabrikant een returning customer welke de duurzamere duurdere producten uit de markt drukte. Het zou mij niet verbazen dat wanneer aan bepaalde knoppen gedraaid worden, de hogere aanloopkosten van alternatieven uiteindelijk goedkoper blijken.
Klopt helemaal, goedkope wegwerpproducten zijn natuurlijk niet interessant als de fabrikant er op langere termijn niet meer winst op kan maken :)
Gilette heeft dat trouwens (ok, hij was de eerste) verkeerd aangepakt. Zijn doel was inderdaad dat mensen 1 krabbertje kochten (en dat was relatief goedkoop) en daarna hun hele leven mesjes van Gilette. Helaas bleek het design van de dubbelzijdige mesjes niet patenteerbaar, waardoor andere fabrikanten hard lachend clones gingen maken. Het product an sich is wel een doorslaand succes gebleken, en niet alleen vanwege de prijs (met een krabbertje kon een man zich dagelijks thuis scheren, en hoefde hij er niet voor naar de barbier, stel je eens voor dat je voro elke scheerbeurt naar de kapper moet :D )
Indien ik mijn eigen glazen fles kan vullen in de supermarkt hoeft men daar ook maar 1 merk melk te handhaven en kan het schap smaller. Indien ik een eigen fles zeep vul hoeven daar zeker geen 100 merken te staan met allemaal wegwerpplastic. Overigens zijn de shampoo-bars qua aanloopkosten duurder (stuk kost 7 euro) maar gaan aanzienlijk meer douchebeurten mee.
Oh, top. Een melkmonopolie 8)7
En iedereen aan dezelfde zeep. Het zal maar net je geur niet zijn (of je zult maar net uitslag krijgen van de gekozen zeepmonopolist). Topidee :+

Ik wil heel graag in oplossingen denken, maar om met het verminderen van wegwerpplastic nou ook meteen de deur te openen naar enorme keuzeverkleining en de facto monopolies lijkt me niet helpen met de toch al flinke uitdaging om veranderingen erdoor te krijgen :)

Kleine hint, jouw voorbeelden werken ook voor bier. Iedereen maar aan dezelfde paardenpis, dan? Het maakt niet uit welk merk je kiest, voor een meerderheid is het de slechtst mogelijke keuze, want niet hun favoriet ;)
Wijn kun je ook prima in bulk verkopen. Dus dat ook maar alemaal meteen monopoliseren naar 1 huiswijntje? Whiskey? Iedereen aan de JW red uit het vat?

Die laatste voorbeelden zijn (behalve de monopolies) overigens nog niet eens zo heel gek. Ik ken genoeg landen waar het helemaal niet gek is om wijn en sommige sterke dranken in bulk te kopen, waarbij je je eigen fles(sen) of jerrycan(s) laat vullen. Nu gaat dat in die landen nog wel eens samen met huisgestookte drank en zwarte handel, dat is dan wellicht in Nederland minder gewenst, maar daar is wel een mouw aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Waarom worden eigenlijk melk en sommige dranken in eigen formaat flessen of pakken geleverd?
Kan dit niet in statiegeld pet flessen?

Of is dat alleen maar voor transport efficiëntie?

Het zou dan toch ook wel mogelijk zijn om pet in een mal te maken die een vierkante vorm heeft zoals een melkpak.
Dit met schroefdop en het past weer makkelijk in dozen.
En is te recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Crxtreem schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:02:
Waarom worden eigenlijk melk en sommige dranken in eigen formaat flessen of pakken geleverd?
Kan dit niet in statiegeld pet flessen?

Of is dat alleen maar voor transport efficiëntie?

Het zou dan toch ook wel mogelijk zijn om pet in een mal te maken die een vierkante vorm heeft zoals een melkpak.
En is te recyclen.
Dat is de beslissing van de fabrikant uiteraard. De ene zal voor efficientie en transportgemak gaan. De andere schrijft tot in detail alle eigenschappen op waaraan hun productverpakking moet voldoen om de herkenbaarheid te waarborgen.

Wikipedia: Coca-Cola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Crxtreem schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:02:
En is te recyclen.
UV-licht is niet bevorderlijk voor melk. Glas houdt UV tegen, PET een stuk minder.

Maar goed, de kans is groot dat de tetra-pakken sowieso op termijn gaan verdwijnen. We gaan zien met wat voor alternatieven men komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:33:
[...]

Ik weet niet hoor, maar als ik friet bestel voor afhalen , bestel ik een zak voor X personen. Dan krijg je een papieren zak zonder plastic laagje oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:31:
[...]

UV-licht is niet bevorderlijk voor melk. Glas houdt UV tegen, PET een stuk minder.

Maar goed, de kans is groot dat de tetra-pakken sowieso op termijn gaan verdwijnen. We gaan zien met wat voor alternatieven men komt :)
Als ik het melkschap bekijk zie ik toch ook plastic flessen of jerrycans staan met melk.
Dus het is wel mogelijk lijkt mij.

Als de overheid of EU de producent dwingt om universele statiegeld verpakkingen gebruikt pak je het probleem bij de bron aan.

Nu doen ze de prijs opdrijven en mensen gooien de verpakking nog steeds weg zoals ze altijd al doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GAIAjohan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Ik weet niet hoor, maar als ik friet bestel voor afhalen , bestel ik een zak voor X personen. Dan krijg je een papieren zak zonder plastic laagje oid
Check de bon dit weekend zou ik zeggen. Losse papieren zakken zouden geen toeslag/statiegeld moeten krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Maar even serieus. In de supermarkt gaat een 2L jerrycan dus meer kosten. Die worden normaliter netjes bij het pmd gedaan, eenvoudig recyclen want geen tetrapak.

Kansloos hoor. En hoe gaan armeren dit überhaupt betalen..

Overigens is volgens tetrapak hun verpakking wel degelijk recyclebaar. En die gaan normaliter ook bij pmd zover ik weet.

[ Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 30-06-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Crxtreem schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Als ik het melkschap bekijk zie ik toch ook plastic flessen of jerrycans staan met melk.
Dus het is wel mogelijk lijkt mij.

Als de overheid of EU de producent dwingt om universele statiegeld verpakkingen gebruikt pak je het probleem bij de bron aan.

Nu doen ze de prijs opdrijven en mensen gooien de verpakking nog steeds weg zoals ze altijd al doen.
De jerrycans zijn vaak wel minder lang houdbaar, maar vind ze zelf veel prettiger in gebruik.
In Frankrijk en Italië wordt melk verkocht in doorzichtige plastic flessen. Niks tetrapak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Er was een goed functionerend statiegeldsysteem op herbruikbare plastic melkflessen. Om zeep geholpen door de zuivelboeren. Maar met alle discussie over grondstoffen misschien toch weer interessant?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO35xHUDUp0HwhyKHhSAXD8p3WI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RNR0M2dyv3DjEpSqiVAbdBRq.jpg?f=user_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Het punt van deze ontwikkeling vind ik de alles of niets houding. Alle plastic verpakking is slecht, papier en glas is goed. Alleen de waarheid is veel gecompliceerder dan dat. Het is afhankelijk van het product.

Maar dan loop je tegen de volgende zaken aan:
  • Combinaties van plastic en papier in één verpakking
  • Plastic verpakking helpt om bederf tegen te gaan
  • Belasting van het milieu bij het produceren versus bij het weggooien
  • Gewicht dat getransporteerd moet worden
  • Et cetera.
En eentje die ik mis rondom je eigen flessen meenemen is aansprakelijkheid. Willen fabrikanten toelaten dat de consument eigen verpakkingen gebruikt, aangezien dat hygiene problemen kan geven?

Jaren geleden zat wasverzachter in een hele grote fles die voornamelijk water bevatte. Dat product werd steeds geconcentreerder. kan dat niet met meer producten? We hebben al een waterleiding in de keuken. Al is instant soep dan weer niet te hachelen, maar dat is persoonlijk.

Waarom bieden we groente en fruit buiten het seizoen aan dat geïmporteerd is vanuit de andere kant van de wereld? Maar niet alleen het seizoen speelt een rol. ook groente en fruit die sowieso niet in Nederland geproduceerd wordt. Neem avocado's,. Die importeren we en masse uit vooral Midden- en Zuid Amerika. En een groot deel van die import exporteren we weer naar andere landen. Waanzin! Datzelfde kun je ook zeggen over quinoa, soja, kikkererwten, et cetera.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste