Dat zou een grote stap voorruit zijn. Blik is goed te scheiden en goed her te gebruiken. De focus zou moeten liggen op het verminderen van plastic ivm verspilling een hoogwaardig product als olie. Niet door statiegeld in te voeren maar door de alternatieven aantrekkelijk te maken.President schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:38:
[...]
Geheel mee eens, voor het geld maakt het weinig verschil denk. Voor geld stapt men anders gewoon over naar blikjes om uit te drinken...
Ik vind de reden nogal raar: "De wegwerpflesjes leveren nu veel problemen op in de vorm van zwerfafval en zieke dieren, doordat die ervan eten."
Als ik zie wat er aan zwerfafval in de wijk ligt, zie ik amper plastic flesjes. Wel overal sigarettenpeuken (zwaar giftig voor kleine kinderen, kan daar geen euro statiegeld per stuk op komen?) en vooral verpakkingsafval wat stratenver rondwaait omdat de plasticcontainers vaak vol zitten.
Welke dieren eten er eigenlijk plastic flesjes?
Bierflesjes en kratten worden daadwerkelijk hergebruikt, dat is wat anders dan recyclen.". Kan iemand toelichten waarom statiegeld op plastic flesjes "duur en omslachtig" zou moeten zijn? We hebben al statiegeld op bierflesjes en kratten, dus waarom zou het ingewikkeld zijn om dat uit te breiden naar plastic?
Met PET-flessen hebben we wat mij betreft nu het slechtste van 2 werelden. Vroeger waren dat stevige dikke flessen die hergebruikt werden. Dan had apart inzamelen nut. Nu zijn het dunne flessen die je na openen amper kan vasthouden zonder ze plat te knijpen, en na inlevering voor statiegeld worden ze versnipperd.
Ik zou veel liever zien dat statiegeld op deze flessen ook wordt afgeschaft, en ik het gewoon bij de rest van het plasticafval kan inleveren.
En wat betreft de mensen die afval op straat gooien: verhoog de boetes en pakkans! Zorg ervoor dat de volledige kosten van het opruimen en handhaving drievoudig betaald worden door de boetes aan vervuilers.
De papieren etiketten zijn allemaal vervangen door plastic etiketten, dus ik neem aan dat alles nu tegelijk verwerkt kan worden.eric.1 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:14:
De vraag is denk ik ook of de plastic flesjes die nu gebruikt worden optimaal zijn om te recyclen. Zo niet dan moet je die dus eerst allemaal aanpassen.
Maar voedsel mag helemaal niet in gerecycled materiaal verpakt worden, vanwege voedselveiligheidseisen.
^^ Dat dus! Of moeten we straks ook chipszakken en Marswrappers gaan inleveren voor statiegeld? Of condooms, die kom ik soms ook nog wel eens tegen op straatAnoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:15:
Volgens mij is er maar 1 reden waarom gemeenten erom staan te springen en dat is dat zij een stuk minder werk hoeven te doen met het afval ophalen en de daarbij behorende kosten.
Als ik hier in Amersfoort om mij heen kijk dan zie ik bijzonder weinig plastic waar je statiegeld op zou kunnen invoeren op straat liggen.

Het komt op mij altijd over alsof de voorstanders van statiegeld op kleine flesjes en blikjes alleen maar ideologisch zijn, en de realiteit compleet negeren.
Het is de overheid die z'n verantwoordelijkheden probeert af te schuiven naar de industrie. De industrie betaalt al (uit m'n hoofd) 300 miljoen euro per jaar verpakkingsbelasting, wat kan de industrie er nou aan doen als consumenten de wet overtreden? Als ik WC-rollen of shampooflesen uit m'n autoraampje gooi krijgt de fabrikant daar toch ook niet de schuld van? Waarom dan wel bij andere producten?Coffeemonster schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:42:
De industrie loopt al jaren te roepen dat zij zelf met een oplossing zullen komen om zwerfafval te voorkomen en recycling te verbeteren, maar ik heb daar nog nooit wat van gezien in de praktijk. Helemaal niets. Geen enkele inspanning. Hooguit extra prullenbakken op parkeerplaatsen, maar daar zie je nog steeds zwerfafval.
Blisterverpakkingen zijn een vreemd fenomeen. Iedereen klaagt erover, en toch koopt iedereen ze. Want als hetzelfde product in een kartonnen doosje zou zitten, zou het simpelweg veel minder verkocht worden.Yucon schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:45:
Volgens mij zet een EU-breed verbod op blisterverpakkingen veel meer zoden aan de dijk. Het zou trouwens ook nog eens een EU maatregel zijn waar 99% van de bevolking achter zou staan.
Ik zie het juist andersom: veel verpakkingen voldoen amper nog aan hun functie juist doordat ze zo enorm dun zijn. Doosjes van mijn favoriete ijsjes zorgen regelmatig voor kapotte ijsjes. Een pak gevulde koeken moet ik na openen zelf in extra plastic inpakken omdat de verpakking meteen kapot is. Kleine pakjes drinken zijn zo dun dat m'n kindjes bijna altijd de inhoud door het rietje naar buiten knijpen.Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:07:
Dat sowieso. Het is belachelijk hoeveel overtollig materiaal er word gebruikt om iets te verpakken. Zeker op droge etenswaren en schoonmaakmiddelen kan die verpakking rustig een kwart minder. Laat ze eens wat efficiënter de spullen verpakken.
Daarentegen zie ik ook een trend om bijvoorbeeld een tube tandpasta ook in een doosje te stoppen. Bij mijn tandpasta ging dit gecombineerd met een flinke TV-campagne en een prijsverhoging. Het doosje laat het er luxer uitzien, dus het levert een hogere verkoopprijs op.
Ik heb er helemaal geen zin in om al m'n afval stuk voor stuk weer in te moeten leveren. De PMD-container zit steevast propvol en wordt niet vaak genoeg geleegd. De ondergrondse containers zijn nog veel erger, i.p.v. gewoon een groot gat waar je zakken/bakken tegelijk in kan gooien, is het alsof je je afval stuk voor stuk door de brievenbus moet duwen. En blijkbaar bepalen honderden lokale ambtenaren dat allemaal zelf, want het is ook nog eens per gemeente anders. Het is werkverschaffing voor ambtenaren (die er een salaris aan verdienen) en burgers (die het mogen betalen).
Ik sta nu al regelmatig in de rij (!) om statiegeldflessen of afval kwijt te kunnen. Vroeger werd het gewoon aan huis opgehaald
Precies!Tsurany schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:42:
Want wie gaat zich druk maken om 10 cent statiegeld als je zojuist voor 2 euro een halve liter Cola hebt gekocht bij de strandtent?
Combineer dat met piepkleine voortuintjes en keukens aan de voorkant van het huis, en je ruikt je container ondertussen tot in de keuken. Inclusief vliegen.Anoniem: 915187 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 06:05:
Statiegeld op flesjes is een bezopen plan. Het is al minstens 15 jaar bekend dat nascheiding veel effectiever is dan voorscheiding. Echter wil de (lokale) politiek hier niet aan, omdat ze daar geen punten mee scoren. Liever zadelen de burger met vier containers op die maar eens in de maand geleegd worden omdat het afzonderlijk te lang duurt om ze vol te krijgen. Met inmiddels stank en ongedierte als gevolg terwijl de vuilophaaldienst dit nu net moest voorkomen.
Wat dat betreft was afvalverwerking in mijn jeugd veel hygienischer, maar hygiene lijkt compleet ondergesneeuwd te worden door milieudoelen.
Zie https://www.amsterdam.nl/...4961-8E0E-609647200737%7D , een daklozenuitkering is 676,24 euro per maand, plus 35,59 euro vakantiegeld.mekkieboek schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:07:
Of dit ook in NL zou kunnen werken, weet ik niet. Ik heb geen beeld hoeveel een dakloze in NL te besteden heeft
Vogels. Met name uit de zee wordt heel veel plastic gegeten. Maar ook in weilanden, denk aan koeien die per ongeluk plastic eten waardoor de maag verstopt.RemcoDelft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:01:
[...]
Welke dieren eten er eigenlijk plastic flesjes?
Maar dat zijn neem ik aan geen flesjes. Vogels kunnen best kleine stukjes gebruiken om een nest te bouwen.XWB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:04:
Vogels. Met name uit de zee wordt heel veel plastic gegeten. Maar ook in weilanden, denk aan koeien die per ongeluk plastic eten waardoor de maag verstopt.
Ook in weilanden kan ik me niet voorstellen dat daar veel plasticafval ligt, doordat er amper mensen komen.
En wat die zee betreft:
Wij komen niet eens voor in de lijst! Het is dan ook erg typisch dat de EU plastic producten wil gaan verbieden "om de oceanen te redden", terwijl wij het probleem helemaal niet zijn.
Weet je wel hoe ver ik moet rijden om m'n plastic in zee te gooien? En voor zover ik weet doet de gemeente dat ook niet.
[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 02-08-2018 11:08 ]
Vanwege globalisering wordt plastic als een wereldwijd probleem gezien waar iedereen aan moet meewerken. Bijvoorbeeld vanwege export wordt plastic naar het buitenland verscheept. Dat dit voor Nederland maar een klein percentage is hoeft niet te betekenen dat we er niks aan moeten doen.RemcoDelft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:08:
[...]
Wij komen niet eens voor in de lijst! Het is dan ook erg typisch dat de EU plastic producten wil gaan verbieden "om de oceanen te redden", terwijl wij het probleem helemaal niet zijn.
Plastic bereikt de zee via kanalen, rivieren, grachten etc. Kijk maar eens in de grachten van Delft, daar zie ik vaak genoeg plastic en andere zooi voorbij varen. Dat komt via deze weg uiteindelijk in de zee terecht.Weet je wel hoe ver ik moet rijden om m'n plastic in zee te gooien? En voor zover ik weet doet de gemeente dat ook niet.
We werken er al aan mee, we hebben een vuilophaalsysteem en vrijwel niemand kiepert z'n huisvuil in de rivieren.XWB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:26:
Vanwege globalisering wordt plastic als een wereldwijd probleem gezien waar iedereen aan moet meewerken.
Globalisering heeft er niets te maken, wij kunnen iets wat we niet fout doen niet veranderen om andermans vervuiling op te lossen.
Maar nog niet voldoende. België loopt bijvoorbeeld mijlenver voor op Nederland wat recycling betreft. Het punt van statiegeld is om mensen te triggeren beter te sorteren, in plaats van alles bij restafval te gooien wat vervolgens de verbrandingsoven in gaat.RemcoDelft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:49:
[...]
We werken er al aan mee, we hebben een vuilophaalsysteem en vrijwel niemand kiepert z'n huisvuil in de rivieren.
Wat de zee betreft, het gaat er niet om dat mensen afval rechtstreeks in het water gooien. Het gaat om zwerfafval wat via beken en rivieren uiteindelijk in zee terecht komt. Ik loop en fiets wekelijks langs grachten en zie vaak genoeg afval in het water, waaronder plastic flessen.
@RemcoDelft dat jij je niet kunt voorstellen dat er in weilanden plastic rotzooi ligt betekent niet dat het er niet is. Het meeste zal niet in het weiland zelf liggen, maar daar rond dwarrelen en uiteindelijk in de slootjes terechtkomen. Meeste weilanden liggen langs wegen en fietspaden, een plastic zakje of flesje van je af gooien terwijl je op de fiets zit is zo gedaan en als de "maaltijd" van de Mac op is gaan de doosjes en bekers ook gewoon door het raam bij veel mensen.
Probleem ligt bij de opvoeding. Zolang volwassen mensen het normaal vinden om hun plastic afval te laten slingeren nemen kinderen dat over. Verder wordt er ook niet altijd goed nagedacht. Bijvoorbeeld bij ons op de basisschool vroeger, altijd boterhamzakjes overal en nergens. Naast de kinderen die hun koekje eruit halen en het zakje laten slingeren bleven die dingen ook lang niet altijd in de prullenbak zitten als je die opendeed en de wind erop stond.
Probleem ligt bij de opvoeding. Zolang volwassen mensen het normaal vinden om hun plastic afval te laten slingeren nemen kinderen dat over. Verder wordt er ook niet altijd goed nagedacht. Bijvoorbeeld bij ons op de basisschool vroeger, altijd boterhamzakjes overal en nergens. Naast de kinderen die hun koekje eruit halen en het zakje laten slingeren bleven die dingen ook lang niet altijd in de prullenbak zitten als je die opendeed en de wind erop stond.
Ah, de "bewustwording", waarbij ambtenaren met een wijzend vingertje komen? Ik betaal al iets van 9 euro per keer dan het restafval wordt opgehaald, als dat niet genoeg motivatie is gaat statiegeld daar niets aan veranderen. Dat is symboolpolitiek, en iets waar je mensen die zich gedragen ook mee lastigvalt.XWB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:00:
Het punt van statiegeld is om mensen te triggeren beter te sorteren, in plaats van alles bij restafval te gooien wat vervolgens de verbrandingsoven in gaat.
Er valt trouwens nog best over die verbrandingsoven te discussieren: plastic energetisch recyclen is helemaal niet zo'n slechte optie.
Ik geloof best dat je af en toe wat afval ziet drijven, maar Europa is niet de oorzaak van de "plasticsoep" in de oceanen.Wat de zee betreft, het gaat er niet om dat mensen afval rechtstreeks in het water gooien. Het gaat om zwerfafval wat via beken en rivieren uiteindelijk in zee terecht komt. Ik loop en fiets wekelijks langs grachten en zie vaak genoeg afval in het water, waaronder plastic flessen.
Dit is de oorzaak, gewoon complete vuilniswagens leeggooien in een river:
YouTube: Plastic rubbish been dump in the amazon river
Statiegeld gaat daar niets aan veranderen._JGC_ schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:10:
@RemcoDelft dat jij je niet kunt voorstellen dat er in weilanden plastic rotzooi ligt betekent niet dat het er niet is. Het meeste zal niet in het weiland zelf liggen, maar daar rond dwarrelen en uiteindelijk in de slootjes terechtkomen. Meeste weilanden liggen langs wegen en fietspaden, een plastic zakje of flesje van je af gooien terwijl je op de fiets zit is zo gedaan en als de "maaltijd" van de Mac op is gaan de doosjes en bekers ook gewoon door het raam bij veel mensen.
Vrijwel iedereen heeft wel regels waarvan-ie vindt dat ze niet voor hem gelden. Beboet die mensen!Probleem ligt bij de opvoeding.
Het probleem is dat het begint met kleine dingen, en zolang kleine vervuiling wordt toegestaan, wordt het vanzelf erger. Heb je wel eens een roker erop gewezen dat-ie z'n drugsafval niet op straat mag dumpen? Dan kijkt-ie alsof-ie water ziet branden, want er is nog nooit iemand geweest die daar iets van heeft gezegd.Zolang volwassen mensen het normaal vinden om hun plastic afval te laten slingeren nemen kinderen dat over.
Blik is magnetisch. Ik heb nooit begrepen waarom dat niet gewoon in de glasbak mag. Dan heb je 1 stroom met daarin twee super makkelijk te scheiden afvalsoorten. Lijkt me ideaal.Anoniem: 915187 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 06:12:
[...]
Dat zou een grote stap voorruit zijn. Blik is goed te scheiden en goed her te gebruiken. De focus zou moeten liggen op het verminderen van plastic ivm verspilling een hoogwaardig product als olie. Niet door statiegeld in te voeren maar door de alternatieven aantrekkelijk te maken.
Nog meer milieuwinstRemcoDelft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:01:
[...]
Blisterverpakkingen zijn een vreemd fenomeen. Iedereen klaagt erover, en toch koopt iedereen ze. Want als hetzelfde product in een kartonnen doosje zou zitten, zou het simpelweg veel minder verkocht worden.

Extra bijstook van gas om het restafval brandend te houden zie je niet terug in de succesverhalen over hoeveel kilo plastic wel niet ingezameld isRemcoDelft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:04:
[...]
Er valt trouwens nog best over die verbrandingsoven te discussieren: plastic energetisch recyclen is helemaal niet zo'n slechte optie.

[ Voor 42% gewijzigd door Yucon op 02-08-2018 13:34 ]
Blik wordt gewoon met een magneet uit het huisvuil of tegenwoordig PMD gevist. In de glasbak zal het ook geen kwaad kunnen, ik neem aan dat ze de dekseltjes daar ook uitvissen.Yucon schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:27:
Blik is magnetisch. Ik heb nooit begrepen waarom dat niet gewoon in de glasbak mag. Dan heb je 1 stroom met daarin twee super makkelijk te scheiden afvalsoorten. Lijkt me ideaal.
Sttt, het gaat om gevoel he, de realiteit doet niet ter zake!Yucon schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:27:
Extra bijstook van gas om het restafval brandend te houden zie je niet terug in de succesverhalen over hoeveel kilo plastic wel niet ingezameld is
Edit: na jarenlange reclamecampagnes met "alle glas hoort in de glasbak" lees ik nu pas op https://www.milieucentraa...en-flessen-en-ander-glas/ dat dat helemaal niet waar is

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 02-08-2018 13:53 ]
Voel jij je "lastiggevallen" worden omdat je moet betalen? In Vlaanderen is er de PMD vuilzak, én de burger moet die zelf kopen. Elke keer opnieuw, zodra die vol is. Dat systeem werkt daar gewoon, ondanks dat de stukprijs van de vuilzak relatief hoog is. Op termijn zou dat systeem ook in Nederland kunnen werken.RemcoDelft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:04:
[...]
Ah, de "bewustwording", waarbij ambtenaren met een wijzend vingertje komen? Ik betaal al iets van 9 euro per keer dan het restafval wordt opgehaald, als dat niet genoeg motivatie is gaat statiegeld daar niets aan veranderen. Dat is symboolpolitiek, en iets waar je mensen die zich gedragen ook mee lastigvalt.
De beste optie is nog steeds een wereld zonder plastic. Dat is natuurlijk een utopie, maar ergens is het gek dat we vanwege plastic dure recycling en verbrandingsovens moeten bouwen. En ondanks dat alles gaat er links en rechts nog steeds plastic de natuur in.Er valt trouwens nog best over die verbrandingsoven te discussieren: plastic energetisch recyclen is helemaal niet zo'n slechte optie.
Ik claimde ook niet dat Europa de oorzaak is. Maar het draagt er natuurlijk wel aan bij. Ik noemde hierboven al globalisering, Nederland staat bijvoorbeeld wel in de top 10 als het op plastic export aankomt.RemcoDelft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:04:
[...]
Ik geloof best dat je af en toe wat afval ziet drijven, maar Europa is niet de oorzaak van de "plasticsoep" in de oceanen.
Dit is de oorzaak, gewoon complete vuilniswagens leeggooien in een river:

Dat uit Nederland geëxporteerde plastic gaat via China gewoon de zee in, zoals jouw grafiek hierboven al liet zien
Plastic is een van de beste uitvindingen ooit! Een wereld zonder plastic zet ons terug in de Middeleeuwen.XWB schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:10:
De beste optie is nog steeds een wereld zonder plastic. Dat is natuurlijk een utopie, maar ergens is het gek dat we vanwege plastic dure recycling en verbrandingsovens moeten bouwen. En ondanks dat alles gaat er links en rechts nog steeds plastic de natuur in.
Vrijwel niets kan nog zonder plastic, en dan heb ik het niet alleen over verpakkingen. Iets eenvoudigs als een infuus zal vrijwel onmogelijk zijn zonder plastic. Je laptop zal niet bestaan, je telefoon niet, en je koelkast niet. Maar dat geeft niet, want je zou toch ook geen stopcontact hebben om het allemaal aan te sluiten. Geen dashboard in je auto, geen accu's in je Tesla, en ook bar weinig kleding in je kast.
Plastic is een fantastisch product, en zou juist de reden moeten zijn om veel minder olie te verspillen. Als de olie echt op raakt, is het tekort aan plastic een veel groter probleem dan het tekort aan energie.
Gaat dat plastic vanuit Pernis naar de rest van Europa, of naar China?Nederland staat bijvoorbeeld wel in de top 10 als het op plastic export aankomt.
@RemcoDelft Jij ziet geen plastic flesjes of blikjes in de wijk?
Ga eens bewust met een grijper en vuilnis zak een rondje, de Zwerfinator en zn "collega's" op Twitter laat overduidelijk zien dat er heel veel is.
Ga eens bewust met een grijper en vuilnis zak een rondje, de Zwerfinator en zn "collega's" op Twitter laat overduidelijk zien dat er heel veel is.
https://twitter.com/zwerfinator/status/1025638172951289856Transforming litter into valuable information. This is the litter heatmap of the hometown of the Zwerfinator. Made with data collected with @litterati. https://t.co/JCAZQHEksM
Klopt. Wel veel andere verpakkingen in een ruime straal rondom de plasticcontainers.hjs schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:53:
@RemcoDelft Jij ziet geen plastic flesjes of blikjes in de wijk?
Ik heb veel meer last van hondenstront, mag dat ook?
Zekers, hier heb je ook vd groenstroken vol met schijtRemcoDelft schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

Ik ben een groot voorstander van elke regel die het (vaak compleet onnodige) gebruik van plastic tegengaat. Ook al staat er geen Europees land in de lijst van grootse vervuiler, het moet ergens beginnen. Laat Europa maar een voortrekkersrol innemen. Verbeter de wereld, begin in Europa? Prima.
Ik begrijp dat je het probleem niet ziet als je zo blind bent dat je nog geen fliintertje aan plastic de zee in ziet verdwijnen in Nederland, maar dat is wel eens anders geweest. Als zeeman zag ik vroeger ladingen aan vuilniszakken de zee in verdwijnen, in drukke gebieden hadden we onze eigen eilandjes aan plastic soep. Door strenge regelgeving is dat veranderd ondanks dat men moord en brand schreeuwde want niet te doen. Het resultaat is echter dat we onze zaken op orde hebben, ik zie zelden meer afval in het water, laat staan plastic, prima toch? (niet dat het er niet meer is.
Nu woon ik in Hong Kong. We gaan er regelmatig naar afgelegen strandjes op 1 van de vele eilandjes hier. Elke keer ligt het vol met plastic, en als ik zeg vol bedoel ik vol. Dus geeen zwerfafval maar een halve meter dik aan plastic, vooral na een fikse regenbui, met dank aan de Chinezen en de pearl River hier.
Aangezien het hier flink warm kan worden wil je zeker genoeg drinken. Met om elke 50 meter een kiosk aan water geen gebrek. Exclusief uit plastic flesjes. De vuilnisbakken puilen uit van de plastic flesjes, de plantsoenen idem, het water ligt er vol mee, de hiking trails, overal.Plastic.
In de supermarkt werd je plastic verpakking in een plastic zakje gestopt dat weer in een plastic zak gaat en weer in een grotere plastic zak. Gelukkig is dat nu verminderd met een levy op plastic zakken.
Natuurlijk word er amper wat aan recycling gedaan. Er staat een plastic recycling fabriek in de buurt. Die kreeg haar plastic nota bene uit China. Pas in de laatste jaren worden er recycling bins geplaatst maar die zijn klein en staan lang niet overal. Wil je er 1 in de buurt moet je die eerst aanvragen. Grappig genoeg kun je aan die bins zien waar er veer westerlingen wonen.
Enfin, mijn punt: als je de plastic problematiek hier zit ben je allang blij dat aan de andere kant van de wereld er stappen worden gezet om het aan te pakken. Kort na de aankondiging kwam oa India met maatregelen. Als langzaam aan meer landen volgen is het doel bereikt toch?
Laat er maar een markt komen voor alternatieven, gooi een dusdanige levy op alles van plastic dat de producenten wel die paar cent per stuk aan een afbreekbaar product uitgeven en er een incentive ontstaat voor meer R&D voor betere alternatieven. Het is gewoon nodig.
Einde rant. Sorry.
Ik begrijp dat je het probleem niet ziet als je zo blind bent dat je nog geen fliintertje aan plastic de zee in ziet verdwijnen in Nederland, maar dat is wel eens anders geweest. Als zeeman zag ik vroeger ladingen aan vuilniszakken de zee in verdwijnen, in drukke gebieden hadden we onze eigen eilandjes aan plastic soep. Door strenge regelgeving is dat veranderd ondanks dat men moord en brand schreeuwde want niet te doen. Het resultaat is echter dat we onze zaken op orde hebben, ik zie zelden meer afval in het water, laat staan plastic, prima toch? (niet dat het er niet meer is.
Nu woon ik in Hong Kong. We gaan er regelmatig naar afgelegen strandjes op 1 van de vele eilandjes hier. Elke keer ligt het vol met plastic, en als ik zeg vol bedoel ik vol. Dus geeen zwerfafval maar een halve meter dik aan plastic, vooral na een fikse regenbui, met dank aan de Chinezen en de pearl River hier.
Aangezien het hier flink warm kan worden wil je zeker genoeg drinken. Met om elke 50 meter een kiosk aan water geen gebrek. Exclusief uit plastic flesjes. De vuilnisbakken puilen uit van de plastic flesjes, de plantsoenen idem, het water ligt er vol mee, de hiking trails, overal.Plastic.
In de supermarkt werd je plastic verpakking in een plastic zakje gestopt dat weer in een plastic zak gaat en weer in een grotere plastic zak. Gelukkig is dat nu verminderd met een levy op plastic zakken.
Natuurlijk word er amper wat aan recycling gedaan. Er staat een plastic recycling fabriek in de buurt. Die kreeg haar plastic nota bene uit China. Pas in de laatste jaren worden er recycling bins geplaatst maar die zijn klein en staan lang niet overal. Wil je er 1 in de buurt moet je die eerst aanvragen. Grappig genoeg kun je aan die bins zien waar er veer westerlingen wonen.
Enfin, mijn punt: als je de plastic problematiek hier zit ben je allang blij dat aan de andere kant van de wereld er stappen worden gezet om het aan te pakken. Kort na de aankondiging kwam oa India met maatregelen. Als langzaam aan meer landen volgen is het doel bereikt toch?
Laat er maar een markt komen voor alternatieven, gooi een dusdanige levy op alles van plastic dat de producenten wel die paar cent per stuk aan een afbreekbaar product uitgeven en er een incentive ontstaat voor meer R&D voor betere alternatieven. Het is gewoon nodig.
Einde rant. Sorry.
Jij bent hierbij uitgenodigd om dagelijks met ons mee te gaan lopen. En dat doen we idd om onze hond zijn behoefte te laten doen. Op de plekken die ervoor zijn aangewezen. We hebben de keuze uit werkelijk prachtige routes die allen door een mooi stukje natuur gaan. In die natuur staan op diverse plaatsen bankjes en een overdaad aan afvalbakken. Toch stikt het werkelijk van het zwerfvuil. Plastic en blik, iedere dag opnieuw wordt het her en der neergeflikkerd. Ook al ruimen wij op wat we zo tegenkomen, als het te behappen is bedoel ik, is het bijna onbegonnen werk. Veel mensen hebben er werkelijk schijt aan, de bakken leeg, daar omheen vol met rommel.RemcoDelft schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:27:
[...]
Klopt. Wel veel andere verpakkingen in een ruime straal rondom de plasticcontainers.
Die hondenpoep mogen we laten liggen, en dat komt allemaal in het gras of zand terecht. Normaal gesproken is dat vrij snel weer weg, als er wat regenwater overheen gaat. De laatste tijd valt dit echter wat tegen 🤔
Testing, one, two ...
Anoniem: 93986
Juist jij zou dus blij moeten zijn met investeringen vanuit het westen. Nogmaals, het heeft 0 zin om die paar miljoen hier te verspillen. Het hele westen zou zich hard moeten maken voor de problematiek die zich in Azië afspeelt. Daar heeft het het meeste impact op het milieu.ZenTex schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:57:
Ik ben een groot voorstander van elke regel die het (vaak compleet onnodige) gebruik van plastic tegengaat. Ook al staat er geen Europees land in de lijst van grootse vervuiler, het moet ergens beginnen. Laat Europa maar een voortrekkersrol innemen. Verbeter de wereld, begin in Europa? Prima.
Einde rant. Sorry.
Ik verwijs maar even naar de 1e alinea van het gedeelte van mijn quote.
Ik denk dat het beter werkt als we laten zien welk effect een bepaalde maatregel behaalt,en als we laten zien dat milieubeleud niet perse geld hoeft te kosten, maar dat dmv voldoende R&D een sector winstgevend kan worden gemaakt. Dat met bijv. Statiegeld en gescheiden afval recycling geld op kan leveren ipv dat het geld kost. Win win.
(zie ook renewable energy, wind en zonne-energie kan prima concurreren met olie, gas en kolen mits er voldoende in word geïnvesteerd.)
Waarom zou het westen direct moeten investeren in recycling in China als ze zelf zien hoe effectief het kan zijn. (als je dat bedoelt, het is wat onduidelijk wmb.)
Dit gebeurt trouwens al in bepaalde Afrikaanse landen waar het zwerfplastic probleem mogelijk nog erger is, met het verschil dat die landen niet goed in staat zijn zoiets zelf op poten te zetten itt bijvoorbeeld China.
Buiten dat, ook al staan we niet in de top van landen waar de problemen het grootst zijn, wil het nog niet zeggen dat er geen probleem is. Plastic in het milieu is een probleem, punt.
Ik denk dat het beter werkt als we laten zien welk effect een bepaalde maatregel behaalt,en als we laten zien dat milieubeleud niet perse geld hoeft te kosten, maar dat dmv voldoende R&D een sector winstgevend kan worden gemaakt. Dat met bijv. Statiegeld en gescheiden afval recycling geld op kan leveren ipv dat het geld kost. Win win.
(zie ook renewable energy, wind en zonne-energie kan prima concurreren met olie, gas en kolen mits er voldoende in word geïnvesteerd.)
Waarom zou het westen direct moeten investeren in recycling in China als ze zelf zien hoe effectief het kan zijn. (als je dat bedoelt, het is wat onduidelijk wmb.)
Dit gebeurt trouwens al in bepaalde Afrikaanse landen waar het zwerfplastic probleem mogelijk nog erger is, met het verschil dat die landen niet goed in staat zijn zoiets zelf op poten te zetten itt bijvoorbeeld China.
Buiten dat, ook al staan we niet in de top van landen waar de problemen het grootst zijn, wil het nog niet zeggen dat er geen probleem is. Plastic in het milieu is een probleem, punt.
Gisteren A Plastic Ocean gekeken. Buitengewoon confronterend dat ieder land aangaat. Ook Nederland.
https://www.netflix.com/nl-en/title/80164032
https://www.netflix.com/nl-en/title/80164032
Wat een onzin. Ik zal je uit de droom helpen. Er is geen tekort aan plastic. Er is een tekort aan kennis, betrokkenheid en oplossingen om te zorgen dat dit niet in het milieu terecht komt en wat er is weg te halen.RemcoDelft schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:31:
[...]
Plastic is een van de beste uitvindingen ooit! Een wereld zonder plastic zet ons terug in de Middeleeuwen.
Vrijwel niets kan nog zonder plastic, en dan heb ik het niet alleen over verpakkingen. Iets eenvoudigs als een infuus zal vrijwel onmogelijk zijn zonder plastic. Je laptop zal niet bestaan, je telefoon niet, en je koelkast niet. Maar dat geeft niet, want je zou toch ook geen stopcontact hebben om het allemaal aan te sluiten. Geen dashboard in je auto, geen accu's in je Tesla, en ook bar weinig kleding in je kast.
Plastic is een fantastisch product, en zou juist de reden moeten zijn om veel minder olie te verspillen. Als de olie echt op raakt, is het tekort aan plastic een veel groter probleem dan het tekort aan energie.
[...]
Gaat dat plastic vanuit Pernis naar de rest van Europa, of naar China?
Dieren zien plastic aan als voedsel dus komt het in de voedselketen. We vergiftigen dieren, de atmosfeer en ten slotte nog onszelf door het gebruik van plastic toe te staan. Er gaan mensen dood aan plastic.
Er is plastic genoeg. Sterker nog, het gaat niet uit zichzelf weg.
Plastic heeft veel goeds gebracht, dat is zeker. Persoonlijk denk ik niet dat we er van afhankelijk zijn, dat er zat alternatieven zijn/ontwikkeld kunnen worden mocht plastic ooit opraken. We worden tegen die tijd vast niet terug gekatapulteerd naar de Middeleeuwen omdat plastic te duur is (vanwege schaarste), denk je wel?RemcoDelft schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:31:
[...]
Plastic is een van de beste uitvindingen ooit! Een wereld zonder plastic zet ons terug in de Middeleeuwen.
Sowieso zal er binnen een aantal generaties een alternatief moeten komen, omdat het simpel schaars/duur gaat worden. We hebben het tot WO2 prima gered zonder plastic, en tot de jaren 60/70 viel de hoeveelheid ook reuze mee. Mijn (groot)ouders waren al heel gelukkig zonder plastic en het waren toen echt geen Middeleeuwen
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Even een kick, want per 1 juli 2021 wordt er ook statiegeld geheven op plastic flesjs van minder dan 1 liter:
Lijkt me een positieve maatregel.
Bron, en meer info: Kabinet: Statiegeld op plastic flesjes vanaf juli 2021De invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes vindt op 1 juli 2021 plaats, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag. Wie een fles met een inhoud van minder dan 1 liter koopt, moet vanaf die dag rekening houden met 15 cent statiegeld.
Voor grotere flessen blijft het statiegeld 25 cent. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft afspraken hierover gemaakt met het verpakkend bedrijfsleven. Deze moeten leiden tot een afname van de hoeveelheid plastic zwerfafval.
De flesjes kunnen ingeleverd worden in supermarkten, op treinstations, bij tankstations langs de weg en via cateraars. De verantwoordelijkheid voor het nieuwe statiegeldsysteem ligt bij de producenten. De maatregelen worden nu al aangekondigd, omdat er ongeveer een jaar nodig is voor de voorbereidingen.
Virussen? Scan ze hier!
Mooi zo, nu nog blikjes en het afval van de fastfood restaurants als McD e.d.. Want nu alleen de McDrive etc. open is, werkelijk wat een ongelooflijke zooi in de wijde omgeving omdat mensen de zooi gewoon uit het raam laten vallen, zelfs midden op de weg. Blijkbaar een boel niet opgevoede mensen op deze wereld.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Positief voor wie? Ik zie alleen de zoveelste afvalstroom die ik apart moet houden, terwijl het nu na meermalen gebruik in de plasticcontainer kan.wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:28:
Bron, en meer info: Kabinet: Statiegeld op plastic flesjes vanaf juli 2021
Van Nu.nl: "Met de maatregelen neemt de verkoop van alle plastic flessen, zowel groot als klein, volgens de inschattingen van het ministerie met 90 procent af. "
Ik ben wel benieuwd waar ze dat op baseren!
En ook bij de bewering dat er 100 miljoen kleine flesjes per jaar in het milieu terechtkomen ben ik erg benieuwd waar dat vandaan komt. Ik zie buiten vrijwel nooit plastic flesjes op straat, heel af en toe een blikje, maar vooral enorm veel sigaretten, aanstekers, kauwgom, vuurwerk, sigarettendoosjes en koekverpakkingen. Op geen van dit alles komt statiegeld, terwijl het veel meer zwerfvuil veroorzaakt.
Gaat de verpakkingsbelasting dan ook van flesjes af?
Prima maatregel, maar wel een halve wat mij betreft. Ze hadden de blikjes mee moeten nemen, gemiste kans.wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:28:
Even een kick, want per 1 juli 2021 wordt er ook statiegeld geheven op plastic flesjs van minder dan 1 liter:
Bron, en meer info: Kabinet: Statiegeld op plastic flesjes vanaf juli 2021
Testing, one, two ...
Macdrive bij Hoorn altijd een tering bende man man man dat de prullenbak vol zit betekent niet dat je het op straat moet gooien hoeveel moeite is het om beetje afval in je auto te bewaren en thuis in de prullenbak te gooien.Bastien schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:35:
Mooi zo, nu nog blikjes en het afval van de fastfood restaurants als McD e.d.. Want nu alleen de McDrive etc. open is, werkelijk wat een ongelooflijke zooi in de wijde omgeving omdat mensen de zooi gewoon uit het raam laten vallen, zelfs midden op de weg. Blijkbaar een boel niet opgevoede mensen op deze wereld.
Wat ik mij vooral af vraag is of ze nu ook automaten op stations en in tankstations gaan installeren voor het inleveren of dat dit enkel bij kiosken kan. Het zou ideaal zijn als je hem in een automaat kan mikken en dan kan retourpinnen anders blijft het een situatie waarbij je eigenlijk semi gedwongen wordt tot een nieuwe aankoop omdat je anders met 15 cent blijft zitten.
Voor 15 cent in cash gooi ik hem gewoon in een prullenbak.
Er is dus over nagedacht alleen nog niet nodig geacht.
Voor 15 cent in cash gooi ik hem gewoon in een prullenbak.
De staatssecretaris wil in de strijd tegen zwerfafval ook het aantal blikjes in het milieu verminderen. Hierover heeft ze nu vergelijkbare afspraken gemaakt. Als het aantal blikjes in het zwerfafval in het najaar van 2021 niet met 70 tot 90 procent is afgenomen, komt er ook statiegeld op blikjes.hardware-lover schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:02:
[...]
Prima maatregel, maar wel een halve wat mij betreft. Ze hadden de blikjes mee moeten nemen, gemiste kans.
Dat hoeft niet, het mag nog steeds bij het plastic, kost enkel 15 cent. En anders tezamen met alle andere plastic flessen naar de supermarkt mee terug nemen, is toch niet zoveel werk?RemcoDelft schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:53:
[...]
Positief voor wie? Ik zie alleen de zoveelste afvalstroom die ik apart moet houden, terwijl het nu na meermalen gebruik in de plasticcontainer kan.
[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 24-04-2020 18:09 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik vind het serieus vervelend. Ik heb thuis mijn afvalstroom al erg gescheiden. Groen, plastic/blik, rest,glas en glas met statiegeld.
Nu krijgen we dus ook nog plastic flesjes erbij.
Voelt bijna of je thuis gestraft wordt voor je gedrag.
Men zou buiten overigens veel meer vuilnisbakken mogen plaatsen. Ik weet nog van vroeger dat als ik naar huis fietste ik over 10+km geen enkele tegenkwam.
Wel 1 blikvanger waar zo'n beetje alles naast lag.
Men zou buiten overigens veel meer vuilnisbakken mogen plaatsen. Ik weet nog van vroeger dat als ik naar huis fietste ik over 10+km geen enkele tegenkwam.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Denk dat het te kostbaar wordt om elke week alle opgeblazen, of anderszins vernielde, bakken te gaan vervangen...GAIAjohan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:25:
I
Virussen? Scan ze hier!
Zo reageren we hier dus niet.wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:33:
[...]
Denk dat het te kostbaar wordt om elke week alle opgeblazen, of anderszins vernielde, bakken te gaan vervangen...
[ Voor 29% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-04-2020 19:37 ]
Zo reageren we hier dus niet.wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:50:
[...]
Jammer dat je dan zo op de man moet spelen. Dacht even dat je serieus wilde discussiëren, maar blijkbaar niet.
Ik constateer in de omgevingen waar ik woon(de) een groot gebrek aan vuilnisbakken. Maar men plaatst wel rotzooi als een 'blikvanger' waar 90% naast valt.
Altijd als ik in andere landen ben valt me op hoeveel prullenbakken er openbaar zijn. Dan denk ik echt: als Nederland dat ook zou doen, zou er vast minder zwerfafval zijn.
Al constateer ik in andere landen ook wel aparte situaties, het rode kruis dat plastic zakjes uitdeelt in supermarkten bv...
En qua inleverpunten ben ik ook benieuwd hoe druk het gaat worden.
Mensen die een Lidl flesje niet kunnen inleveren bij Jumbo, of andersom. Levert met exotische bierflesjes en reguliere petflessen ook al problemen op. Vaak genoeg bij de automaat van AH zit de prullenbak ernaast vol met Jumbo flessen bv.
Vroeger hadden we op de middelbare school overigens een blikjespers die ook een jukebox was. Een ingeleverd blikje zorgde ervoor dat je een nummer kon kiezen.
Men zou eerst plastic flessen, maar ook bierflessen (weer) moeten standaardiseren. Zodat Jumbo flessen ook naar Lidl of Appie kunnen.
De laatste jaren heeft bijna elke bierbrouwer weer eigen flessen. Ook dat is ontzettend vervelend.
Je hebt nu de standaard Nederlandse bruine fles, Heineken, Grolsch, Grolsch halve liter, Brand, Alfa, Jupiler, standaard Belgische bruine fles..
En er zijn ook nog flessen die wél de glasbak in moeten (bijna alle speciaalbier).
Het is toch te zot voor woorden dat er weer allerlei uitzonderingen gemaakt worden, terwijl er een standaard was.
[ Voor 42% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-04-2020 19:38 ]
Je heb dan toch al een bak voor je statiegeld flessen?GAIAjohan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:25:
Ik vind het serieus vervelend. Ik heb thuis mijn afvalstroom al erg gescheiden. Groen, plastic/blik, rest,glas en glas met statiegeld.
Wil je cijfers over waarom het nodig is moet je ff op zwerfinator googlen, Dirk houdt al jaren bij wat hij aan zwerfafval ruimt en legt uit waarom statiegeld op flesjes en blikjes een goed idee is.
Ik zie hier een hoop geklaag om dat er een nòg een afvalstroom bij komt.
Niemand dwingt je om het flesje in te leveren. Je kunt het gewoon bij het plastic afval gooien, de verwerking zal waarschijnlijk hetzelfde zijn, tenzij ze de kwaliteit van de flesjes ook verbeteren (er van uit gaande dat die stevigere flessen gereinigd en opnieuw gevuld worden).
Het is maar net of je het die €0,15 waard vindt.
Niemand dwingt je om het flesje in te leveren. Je kunt het gewoon bij het plastic afval gooien, de verwerking zal waarschijnlijk hetzelfde zijn, tenzij ze de kwaliteit van de flesjes ook verbeteren (er van uit gaande dat die stevigere flessen gereinigd en opnieuw gevuld worden).
Dat geldt alleen voor de minderheid die nu afval op straat gooit. De overgrote meerderheid van de Nederlanders doet dat niet, en heeft dus wel meer werk (of meer kosten), oftewel een straf voor het goede gedrag.LA-384 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:19:
Heb je op zich gelijk in, maar misschien wordt die bak nu wel te klein. Tevens is de kans zeker dat de plastic zakken gaan stinken. Of ik moet het vaker gaan inleveren bij de super, en die plastic zakken halfvol gaan inleveren bij het gemeentelijk punt?hjs schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:14:
[...]
Je heb dan toch al een bak voor je statiegeld flessen?
Wil je cijfers over waarom het nodig is moet je ff op zwerfinator googlen, Dirk houdt al jaren bij wat hij aan zwerfafval ruimt en legt uit waarom statiegeld op flesjes en blikjes een goed idee is.
Vind sowieso ook dat in gemeenten er nauwelijks 1 lijn lijkt te zijn.
Mijn vorige gemeente was scheiden niet gewenst, en in de huidige wordt scheiden aangemoedigd met een hoog tarief als je teveel restafval hebt, en daar ben ik helemaal voor. Ik volsta met de kleinste restafvalbak 40 of 60L (max 10x per jaar aanbieden) die er is, juist door het scheiden. Een groot nadeel daarvan is overigens wel de lucht doordat het restafval lang blijft staan.
Verder is plastic inderdaad een probleem, maar zorg er dan wel voor dat er überhaupt nog minder plastic gebruikt wordt. Er zitten nog veel te veel producten in plastic.
Zorg verder gewoon dat als iemand betrapt wordt op zwerfafval creëren dat de boetes zéér stevig worden. Hopelijk kan dat een mentaliteitsverandering geven op termijn.
Dat zeg ik, gemiste kans, want de noodzaak is minstens net zo hoog, zo niet hoger. Niet werkelijk over nagedacht en bij stilgestaan dus.Tsurany schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:08:
[knip]
De staatssecretaris wil in de strijd tegen zwerfafval ook het aantal blikjes in het milieu verminderen. Hierover heeft ze nu vergelijkbare afspraken gemaakt. Als het aantal blikjes in het zwerfafval in het najaar van 2021 niet met 70 tot 90 procent is afgenomen, komt er ook statiegeld op blikjes.
[knip]
Testing, one, two ...
Dan moet je meer speciaalbier drinken. Dat wat in de supermarkten te koop is heeft doorgaans een statiegeldfles. Er zijn maar weinig die wegwerpflessen hanteren.GAIAjohan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:58:
(bijna alle speciaalbier).
Afgelopen 2 jaren twee keer een kofferbak vol verschillende bieren meegenomen uit België. Van beide lichtingen maar een paar flesjes gehad die de glasbak in konden.
Hangt nogal van de supermarkt af. Ik heb vrijwel geen statiegeldflessen behalve het Belgische model.sypie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:50:
[...]
Dan moet je meer speciaalbier drinken. Dat wat in de supermarkten te koop is heeft doorgaans een statiegeldfles. Er zijn maar weinig die wegwerpflessen hanteren.
Afgelopen 2 jaren twee keer een kofferbak vol verschillende bieren meegenomen uit België. Van beide lichtingen maar een paar flesjes gehad die de glasbak in konden.
Maar ik weet wel dat heel veel standaard merken tegenwoordig overgestapt zijn naar een eigen model.
In België hebben ze in principe maar 2 standaardflessen, en dat zijn beide statiegeld modellen. Het Duvel model, en het model dat onder andere door Brugse zot gebruikt wordt. Verder zijn er wel wat merken die eigen flessen hebben zoals Jupiler of die vage delirium tremens flessen.
Laat desondanks staan dat het in Nederland eigenlijk raar is dat elk groot merk z'n eigen flesje voert, terwijl men ooit het standaard model gebruikte.
Groot voordeel is dat van gerecyclede flesjes weer nieuwe frisdrankflesjes gemaakt kunnen worden. Dat mag alleen als de afvalketen gecontroleerd is. Een veel beter resultaat voor de recycling. Van plastic uit de plasticcontainer kunnen alleen laagwaardige spullen gemaakt worden, zoals bermpaaltjes en niet iets wat met voedingsmiddelen in aanraking kan komen.RemcoDelft schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:40:
[...]
Dat geldt alleen voor de minderheid die nu afval op straat gooit. De overgrote meerderheid van de Nederlanders doet dat niet, en heeft dus wel meer werk (of meer kosten), oftewel een straf voor het goede gedrag.
A'dam PVOutput
Dat is exact het probleem... daar beginnen...Bastien schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:35:
Blijkbaar een boel niet opgevoede mensen op deze wereld.
Puur pragmatisch; die kleine flesjes zijn relatief gezien zo duur dat men ze in de eerste instantie niet zou moeten kopen.
Maar als men ze toch niet wil opruimen is een statiegeldregeling helemaal geen slechte oplossing, men kocht toch al een te duur product.
Maar als men ze toch niet wil opruimen is een statiegeldregeling helemaal geen slechte oplossing, men kocht toch al een te duur product.
In Duitsland is dat wel aardig geregeld. Alle plastic flessen zijn daar voor eenmalig gebruik en worden bij de supermarkt geperst. Als gevolg daarvan is het mogelijk om alle flessen bij elke supermarkt in te laten wisselen. Ze worden toch niet meer gebruikt. Verrekening zal waarschijnlijk wel via de gescande barcode of iets dergelijks gebeuren.GAIAjohan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:58:
[...]
Men zou eerst plastic flessen [..] (weer) moeten standaardiseren. Zodat Jumbo flessen ook naar Lidl of Appie kunnen.
Ik vraag me wel eens af hoe dat zit. Het zal vast inderdaad wel zo gebeuren, maar, zitten de dopjes en de ringetjes ervan die nog om de hals zitten niet enorm in de weg? Dat is immers een andere plasticsoort.ericplan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:33:
[...]
Groot voordeel is dat van gerecyclede flesjes weer nieuwe frisdrankflesjes gemaakt kunnen worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 24-04-2020 21:58 ]
Dit moeten ze hier invoeren, in plaats van dat achtelijke "deze fles accepteren we niet". Ze hebben een speciale barcode op de flessen daarvoor. Krijg je waarschijnlijk alleen een ander apparaat voor glas....Yucon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:56:
[...]
In Duitsland is dat wel aardig geregeld. Alle plastic flessen zijn daar voor eenmalig gebruik en worden bij de supermarkt geperst. Als gevolg daarvan is het mogelijk om alle flessen bij elke supermarkt in te laten wisselen. Ze worden toch niet meer gebruikt. Verrekening zal waarschijnlijk wel via de gescande barcode of iets dergelijks gebeuren.
Ik merk toch wel dat veel bier in zo'n flessen zit:sypie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:50:
[...]
Dan moet je meer speciaalbier drinken. Dat wat in de supermarkten te koop is heeft doorgaans een statiegeldfles. Er zijn maar weinig die wegwerpflessen hanteren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z9Rm7vpzhvurljiK1JktHJfI.jpg?f=user_large)
En daar zit geen statiegeld op. Ook vind je steeds vaker blikken.
Hoezo afvalstroom? Kleine flesjes zijn meer voor onderweg, die gebruik je binnenshuis niet tot zelden. En als je dat wel doet kan je ze in dezelfde zak als de 1.5 L flessen bewaren (:RemcoDelft schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:53:
[...]
Positief voor wie? Ik zie alleen de zoveelste afvalstroom die ik apart moet houden, terwijl het nu na meermalen gebruik in de plasticcontainer kan.
Van Nu.nl: "Met de maatregelen neemt de verkoop van alle plastic flessen, zowel groot als klein, volgens de inschattingen van het ministerie met 90 procent af. "
Ik ben wel benieuwd waar ze dat op baseren!
En ook bij de bewering dat er 100 miljoen kleine flesjes per jaar in het milieu terechtkomen ben ik erg benieuwd waar dat vandaan komt. Ik zie buiten vrijwel nooit plastic flesjes op straat, heel af en toe een blikje, maar vooral enorm veel sigaretten, aanstekers, kauwgom, vuurwerk, sigarettendoosjes en koekverpakkingen. Op geen van dit alles komt statiegeld, terwijl het veel meer zwerfvuil veroorzaakt.
Gaat de verpakkingsbelasting dan ook van flesjes af?
Je eigen omgeving is ook niet altijd een weerspiegeling van de norm.
Jup o.a. Uiltje, walhalla, Jopen, Bax, prael, Grutte pier etc etcLA-384 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:44:
[...]
Ik merk toch wel dat veel bier in zo'n flessen zit:
[Afbeelding]
En daar zit geen statiegeld op. Ook vind je steeds vaker blikken.
Allemaal tegenwoordig in de supermarkt te vinden. Allemaal zo'n glasbakfles.
De belgen experimenteren nog met wat anders.
https://www.nieuweoogst.n...m-voor-statiegeld-op-blik
En zijn we nog volop aan het mopperen hoe we nu met de blikjes om moeten gaan. De volgende stap word 1 juli al gezet. Wist ik ook niet overigens....
https://www.rtlnieuws.nl/...verpakkingen-vanaf-1-juli
https://www.nieuweoogst.n...m-voor-statiegeld-op-blik
En zijn we nog volop aan het mopperen hoe we nu met de blikjes om moeten gaan. De volgende stap word 1 juli al gezet. Wist ik ook niet overigens....
[ Voor 46% gewijzigd door stylezzz op 26-05-2023 19:50 ]
Statiegeld vanaf 1 juli.
https://nos.nl/artikel/24...we-regels-wegwerpplastics
Benieuwd hoe dit straks bij de Chinees gaat. En benieuwd wie hier nu aan gaan verdienen, de statiegeld industrie of de overheid?
Benieuwd hoe dit straks bij de Chinees gaat. En benieuwd wie hier nu aan gaan verdienen, de statiegeld industrie of de overheid?
[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 26-05-2023 23:42 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
volgens mij is statiegeld een keuze: bv een beker bij de McDonalds.. maar kun je ook kiezen voor een ‘boete’Morpheusk schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:41:
Statiegeld vanaf 1 juli.
Bij de Chinees heb je 5 bakjes: dat is dan 50ct ‘boete’ per bakje. 10 ct per deksel. Samen €3 dat verdwijnt in het grote niets(?).
Dat je voorheen eigenlijk ook al voor betaalde boeit niet.
Er is hier geen statiegeld systeem, en ik zie de Chinees dat ook niet gaan invoeren.
In de kroeg en snackbar krijg je waar ik kom al heel lang gewoon een normaal bord en bestek als je binnen eet. Bij meenemen zit alles in papier/karton met een plastic laagje..
Groot voordeel is wel dat mensen misschien wat meer voor slow food gaan, rustiger, gezonder gaan eten op locatie ipv onderweg door de mcdrive.
[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 27-05-2023 00:16 ]
Pak de industrie eens aan! Ieder product komt met een ongekende hoeveelheid plastic zakjes. Handleiding? In een plastic zak. De montagematerialen? In een plastic zakje. Schroeven van verschillende afmetingen zitten weer onderverdeeld nog weer meer zakjes. De stekker zit in een verpakking net als de oplader. Tegenwoordig heb je ook zo'n modulaire stekker, klik je zelf de benodigde "kop" er op: ook in een zakje. Dan het product zelf nog in plastic etc etc.....Morpheusk schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:41:
Statiegeld vanaf 1 juli.
Op het werk ook, wat er daar allemaal aan plastic verpakkingen wordt weggegooid. Allemaal totaal overbodig plastic.
Do { Ping } while ( LOL )
En dan nog... stel je gaat door de McDrive en je koopt daar te dure rotzooi, dan kan die euro plastic toeslag er ook wel bij. En als je dan 10km verderop de zooi opgevreten hebt gooi je het alsnog uit je raam, want wat boeit jou die ene euro?
Die stapt over op aluminium bakjes. Slow food is niet perse beter voor je. Je kan bij de gemiddelde afhaal Chinees gezonder eten halen dan een Frans/Nederlands restaurant. Ja moet je niet alleen de babi pangang halen.GAIAjohan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:07:
[...]
volgens mij is statiegeld een keuze: bv een beker bij de McDonalds.. maar kun je ook kiezen voor een ‘boete’
Bij de Chinees heb je 5 bakjes: dat is dan 50ct ‘boete’ per bakje. 10 ct per deksel. Samen €3 dat verdwijnt in het grote niets(?).
Dat je voorheen eigenlijk ook al voor betaalde boeit niet.
Er is hier geen statiegeld systeem, en ik zie de Chinees dat ook niet gaan invoeren.
In de kroeg en snackbar krijg je waar ik kom al heel lang gewoon een normaal bord en bestek als je binnen eet. Bij meenemen zit alles in papier/karton met een plastic laagje..
Groot voordeel is wel dat mensen misschien wat meer voor slow food gaan, rustiger, gezonder gaan eten op locatie ipv onderweg door de mcdrive.
Kleding wordt in de fabriek per stuk in plastic verpakt in plastic. Vervolgens uitgepakt in de winkel en als ze consument het koopt mag deze betalen voor een plastic zakje. Maar als je online koopt zit het dus ook in een plastic zak maar dan is de zak gratis.Shadow_Agent schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Pak de industrie eens aan! Ieder product komt met een ongekende hoeveelheid plastic zakjes. Handleiding? In een plastic zak. De montagematerialen? In een plastic zakje. Schroeven van verschillende afmetingen zitten weer onderverdeeld nog weer meer zakjes. De stekker zit in een verpakking net als de oplader. Tegenwoordig heb je ook zo'n modulaire stekker, klik je zelf de benodigde "kop" er op: ook in een zakje. Dan het product zelf nog in plastic etc etc.....
Op het werk ook, wat er daar allemaal aan plastic verpakkingen wordt weggegooid. Allemaal totaal overbodig plastic.
De Chinees zie ik je ook niet zo snel onderweg eten.. het ging me meer om de McDonalds, snackbar, KFC’s etc..Z___Z schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:10:
[...]
Die stapt over op aluminium bakjes. Slow food is niet perse beter voor je. Je kan bij de gemiddelde afhaal Chinees gezonder eten halen dan een Frans/Nederlands restaurant. Ja moet je niet alleen de babi pangang halen.
En alubakjes? Hebben ze net statiegeld op Alu drankblikjes ingesteld, krijg je dit gedoe waar je normaal alleen een kapsalon in vond..
komt dan vast ook nog wel een ‘statiegeld’ systeem op..
[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 27-05-2023 10:24 ]
Leuk allemaal maar is er überhaupt een alternatief voor plastic?
Anders wordt het gewoon een aflaat.
Dat boeit niet. Met rietjes hebben ze ook liever dat kleine kinderen de papieren rietjes half opeten of er zelfs in stikken dan plastic rietjes.YangWenli schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:01:
Leuk allemaal maar is er überhaupt een alternatief voor plastic?
En nee, aluminium rietjes geef je niet aan kleine kinderen, levensgevaarlijk. en siliconen heb ik nog in geen restaurant gezien. Thuis wel in gebruik trouwens en nemen we mee, maar soms vergeet je het
[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 27-05-2023 11:15 ]
Ah de papieren rietjes die verpakt zitten in plastic folie, vastgeplakt aan een geplastificeerd kartonnen pakje en per 6 in plastic gewikkeld verkocht in de winkel? Hebben ze wel heel wat mee bereikt.GAIAjohan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:14:
[...]
Dat boeit niet. Met rietjes hebben ze ook liever dat kleine kinderen de papieren rietjes half opeten of er zelfs in stikken dan plastic rietjes.
En nee, aluminium rietjes geef je niet aan kleine kinderen, levensgevaarlijk. en siliconen heb ik nog in geen restaurant gezien. Thuis wel in gebruik trouwens en nemen we mee, maar soms vergeet je het
Statiegeld is geen verdienmodel voor de industrie. Alleen voor de fabrikanten die de inlevermachines maken, maar voor de bedrijven die de producten leveren is het vooral een ksotenpost. Waarom denk je dat de dranken fabrikanten statiegeld op blikjes zo lang mogelijk hebben geprobeerd te frustreren. Niet omdat ze er aan kunnen verdienen. En supermarkten zitten er ook niet op te wachten. Die hebben liever dat je verpakking thuis weg gooit.Morpheusk schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:41:
Statiegeld vanaf 1 juli.
Je kunt je ook afvragen waarom er overal rietjes in moeten om te drinken. De enige reden om met rietjes te drinken is tijdens ziekte. Ik klink waarschijnlijk als een ouwe lul maar toen ik klein was hadden we alleen rietjes als er keer iets bijzonders was.GAIAjohan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:14:
[...]
Dat boeit niet. Met rietjes hebben ze ook liever dat kleine kinderen de papieren rietjes half opeten of er zelfs in stikken dan plastic rietjes.
Glas? Wordt van behoorlijk sterk glas gemaakt dus zal niet snel breken. Ook niet zo scherp als metaal aan de randen.GAIAjohan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:14:
[...]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Pakjes drinken, een milkshake van de McDonalds en dat soort zaken?Frame164 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:27:
[...]
Je kunt je ook afvragen waarom er overal rietjes in moeten om te drinken. De enige reden om met rietjes te drinken is tijdens ziekte. Ik klink waarschijnlijk als een ouwe lul maar toen ik klein was hadden we alleen rietjes als er keer iets bijzonders was.
Terug naar de middeleeuwen. Uiteindelijk zal al die herbruikbare meuk voor meer energie verbruik zorgen want dat spul wast zich niet vanzelf af.
Wij zijn al geen fan van de McDonalds maar toch doe ik er mijn kinderen een plezier mee eens in de twee maanden. We zijn al snel 40 euro kwijt voor die vette zooi maar dat wordt nu dus 50...
Zelfde een beetje voor de Chinees.
Ook van de week weer aan den lijve de droefenis van de papieren rietjes ondervonden. Alle drie mijn kinderen hadden een pakje Capri Sun, die kartonnen rietjes gaan dus niet door dat plastic heen. Alle drie de rietjes hadden mijn kinderen al compleet stuk voor ze aan het pakje konden beginnen. Met mijn sleutels maar een gaat geprikt waardoor vervolgens de helt wordt gedoneerd aan de straat stenen. Het plasticje om het rietje heen is zo ironisch....
Wij zijn al geen fan van de McDonalds maar toch doe ik er mijn kinderen een plezier mee eens in de twee maanden. We zijn al snel 40 euro kwijt voor die vette zooi maar dat wordt nu dus 50...
Ook van de week weer aan den lijve de droefenis van de papieren rietjes ondervonden. Alle drie mijn kinderen hadden een pakje Capri Sun, die kartonnen rietjes gaan dus niet door dat plastic heen. Alle drie de rietjes hadden mijn kinderen al compleet stuk voor ze aan het pakje konden beginnen. Met mijn sleutels maar een gaat geprikt waardoor vervolgens de helt wordt gedoneerd aan de straat stenen. Het plasticje om het rietje heen is zo ironisch....
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Terug naar de middeleeuwen. Uiteindelijk zal al die herbruikbare meuk voor meer energie verbruik zorgen want dat spul wast zich niet vanzelf af.
Ik vrees dat die vieze papieren puntzak weer terugkomt met een sloot mayo als gore meuk bovenop.
Ik vrees dat die vieze papieren puntzak weer terugkomt met een sloot mayo als gore meuk bovenop.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ligt er maar helemaal aan wat je koopt. Bijvoorbeeld elektronica die ik koop heeft over het algemeen juist weinig verpakking. Sommige fabrikanten gaan juist bewust in mee om zo weinig mogelijk verpakking te hebben voor het product. En weet je dat de fabrikanten gewoon al verpakkingsbelasting betalen? Met andere woorden: de fabrikanten betalen er al voor om zoveel verpakking te mogen gebruiken als jij stelt...Shadow_Agent schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Pak de industrie eens aan! Ieder product komt met een ongekende hoeveelheid plastic zakjes. Handleiding? In een plastic zak. De montagematerialen? In een plastic zakje. Schroeven van verschillende afmetingen zitten weer onderverdeeld nog weer meer zakjes. De stekker zit in een verpakking net als de oplader. Tegenwoordig heb je ook zo'n modulaire stekker, klik je zelf de benodigde "kop" er op: ook in een zakje. Dan het product zelf nog in plastic etc etc.....
Statiegeld kan ook een verdienmodel zijn. Is gezegd dat het per sé in giraal geld teruggegeven moet worden? Als je teruggebrachte milkshakebeker 10 cent waard is, maar je geen 10 cent krijgt - dan zal je toch misschien geneigd daar nog even een ijsje van te halen.
Een beetje precies zoals die toiletten waar je geld in gooit en dan een waardebon uit terug krijgt, die je dan toch maar gaat uitgeven.
Een beetje precies zoals die toiletten waar je geld in gooit en dan een waardebon uit terug krijgt, die je dan toch maar gaat uitgeven.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat is het nou net. Naar het pannenkoekenrestaurant ga je niet ‘zomaar’ even. Verder is uit een rietje drinken wel wat veiliger dan ze het glazen flesje appelsap helemaal vast laten houden. Want bekers hebben ze ook niet meer. In dergelijke gevallen proberen we auto’s in onze eigen siliconen rietjes te denken en mee te nemen, maar soms vergeet je dat gewoon.Frame164 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:27:
[...]
Je kunt je ook afvragen waarom er overal rietjes in moeten om te drinken. De enige reden om met rietjes te drinken is tijdens ziekte. Ik klink waarschijnlijk als een ouwe lul maar toen ik klein was hadden we alleen rietjes als er keer iets bijzonders was.
Verder heb je pakjes drinken, appelsap, yogho, (choco)melk. Daar zit altijd een rietje bij, vroeger van plastic, tegenwoordig prutpapier.
Thuis hebben we eigenlijk altijd alles in ikea bekers voor de kinderen en gebruiken we normaliter geen rietje natuurlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 27-05-2023 22:05 ]
Als je die mayo zo vies vindt, bestel je toch een patatje zonder? Ik denk eigenlijk niet dat we verder komen door alles maar "vies" te noemen.Cobb schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:48:
Het is niet zo lang geleden dat de Britten hun frietjes in een oude krant verkochten, en volgens mij deed de visboer in Nederland hetzelfde. Nu is dat weer niet zo handig ivm. de inkt die in aanraking komt met het voedsel, maar het geeft wel aan hoe snel we zijn gewend aan verpakking, en hoe snel we het oude alternatief "vies" gaan vinden.
Ouwe lul reporting in. Kan iemand zich herinneren dat supermarkten een slagerij/kaasafdeling hadden? Als je een onsje kaas wilde, dan werd dat door de medewerker voor je afgesneden, en verpakt in een stuk papier (volgens mij had dat papier al wel een soort plastic coating).Frame164 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:27:
Ik klink waarschijnlijk als een ouwe lul maar toen ik klein was hadden we alleen rietjes als er keer iets bijzonders was.
Dat is ergens eind jaren '90 verdwenen, ten gunste van in plastic voorverpakt, voorgesneden kaas en vlees. Het heeft de supermarkten natuurlijk medewerkers bespaard. Ook zijn ze toen begonnen met het typische "plofgehakt" dat meer water dan vlees bevat.
Er waren in die jaren al afspraken om de hoeveelheid plasticafval te verminderen, maar het kan niet anders dat de hoeveelheid in plastic verpakte waren is geexplodeerd.
De goede oude tijd. De tijd waarin je nog gewoon echte kaas kon krijgen bij de supermarkt in plaats van dat voorverpakte foliekaas. Best jammer dat de Nederlanders zich laten bedotten voor enkele centen meer winst…CVTTPD2DQ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:45:
Ouwe lul reporting in. Kan iemand zich herinneren dat supermarkten een slagerij/kaasafdeling hadden? Als je een onsje kaas wilde, dan werd dat door de medewerker voor je afgesneden, en verpakt in een stuk papier (volgens mij had dat papier al wel een soort plastic coating).
Dat is ergens eind jaren '90 verdwenen, ten gunste van in plastic voorverpakt, voorgesneden kaas en vlees. Het heeft de supermarkten natuurlijk medewerkers bespaard. Ook zijn ze toen begonnen met het typische "plofgehakt" dat meer water dan vlees bevat.
Er waren in die jaren al afspraken om de hoeveelheid plasticafval te verminderen, maar het kan niet anders dat de hoeveelheid in plastic verpakte waren is geexplodeerd.
Ja, en producten als kaas en worst zijn natuurlijk van oorsprong gemaakt om lang houdbaar te blijven, zonder verpakking of koeling.GioStyle schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:14:
De goede oude tijd. De tijd waarin je nog gewoon echte kaas kon krijgen bij de supermarkt in plaats van dat voorverpakte foliekaas. Best jammer dat de Nederlanders zich laten bedotten voor enkele centen meer winst…
Niet alles is slechter geworden. Supermarktbrood is nu kwalitatief erg goed. Dertig jaar geleden was supermarktbrood lang niet zo goed. Een brood van de echte bakker was die meerprijs van een gulden dubbel en dwars waard. Ingevroren en ontdooid brood van de bakker was lekkerder dan vers brood van de supermarkt.
Maar ook hier weer het verschil: zeker de dorpsbakker bakte op bestelling. Als je een halfje brood kocht, werd dat halfje voor je neus door de snijmachine gehaald, en daarna verpakt.
Nu zie je dat er in supermarkten elke avond (meestal rond 17u, om te voorkomen dat werkende alleenstaanden brood kunnen kopen) al het overgebleven brood, inclusief plastic zak, wordt weggegooid.
Als ik dan zie dat sommige mensen dit samenvatten als "terug naar de middeleeuwen" of "er is geen alternatief" wordt toch wel duidelijk hoe sluipende veranderingen soms een onbegrijpelijke verandering in de publieke perceptie kunnen veroorzaken.
? Ik doe alleen maar boodschappen in de avond rond 21u, en kan altijd nog wel 3 a 4 tijger bruin kopen bij AH, soms ook nog eens met 35% korting.CVTTPD2DQ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:03:
[...]
Nu zie je dat er in supermarkten elke avond (meestal rond 17u, om te voorkomen dat werkende alleenstaanden brood kunnen kopen) al het overgebleven brood, inclusief plastic zak, wordt weggegooid.
Supermarkt brood van Aldi, Lidl en vooral Jumbo vind ik overigens niet te vreten. Alleen AH als het om brood gaat.
Overigens voortaan ook geen brood meer in plastic maar in papier zoals in Italië of Frankrijk het geval is?
Dat je brood na 1 dag oneetbaar in de kliko belandt boeit niet natuurlijk
[ Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 28-05-2023 10:47 ]
Het is inderdaad verbazingwekkend hoe sommige mensen in het geweer kunnen komen bij bepaalde veranderingen. Je zou toch denken dat de verpakkingsindustrie inmiddels op volle toeren alternatieven aan het bedenken is voor het ouderwetse plastic.CVTTPD2DQ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:45:
[...]
Als je die mayo zo vies vindt, bestel je toch een patatje zonder? Ik denk eigenlijk niet dat we verder komen door alles maar "vies" te noemen.
Het is niet zo lang geleden dat de Britten hun frietjes in een oude krant verkochten, en volgens mij deed de visboer in Nederland hetzelfde. Nu is dat weer niet zo handig ivm. de inkt die in aanraking komt met het voedsel, maar het geeft wel aan hoe snel we zijn gewend aan verpakking, en hoe snel we het oude alternatief "vies" gaan vinden.
[...]
Haha... ja mijn moeder heeft een tijd gewerkt op de vleeswaren/kaas afdeling van de AH in die tijd. Veel beter hoor..... Gewoon om 2,5 ons gerookte ham kunnen vragen wat dan vers gesneden werd. Nu sta je te graaien tussen het voorverpakt, en weet je gewoon dat het zwaar bewerkt is voor het daar is aangekomen. Absoluut geen vooruitgang IMHO.... Maar goed, het was wel de kans voor de slagerijen en kaaswinkels om te overleven tussen het grootgrutter geweld.Ouwe lul reporting in. Kan iemand zich herinneren dat supermarkten een slagerij/kaasafdeling hadden? Als je een onsje kaas wilde, dan werd dat door de medewerker voor je afgesneden, en verpakt in een stuk papier (volgens mij had dat papier al wel een soort plastic coating).
In Italië kun je bij de super nog gewoon naar een interne slager gaan. Natuurlijk niet bij de Lidl en zo, maar wel bij wat grotere supermarkten van Famila, Migross enz. Maar als je gehakt wil, wordt ter plekke gedraaid.stylezzz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Het is inderdaad verbazingwekkend hoe sommige mensen in het geweer kunnen komen bij bepaalde veranderingen. Je zou toch denken dat de verpakkingsindustrie inmiddels op volle toeren alternatieven aan het bedenken is voor het ouderwetse plastic.
[...]
[...]
Haha... ja mijn moeder heeft een tijd gewerkt op de vleeswaren/kaas afdeling van de AH in die tijd. Veel beter hoor..... Gewoon om 2,5 ons gerookte ham kunnen vragen wat dan vers gesneden werd. Nu sta je te graaien tussen het voorverpakt, en weet je gewoon dat het zwaar bewerkt is voor het daar is aangekomen. Absoluut geen vooruitgang IMHO.... Maar goed, het was wel de kans voor de slagerijen en kaaswinkels om te overleven tussen het grootgrutter geweld.
In Nederland doet zover ik weet alleen Plus nog een echte slager. Met overname van c1000 door Jumbo zijn er vele verdwenen, en kreeg de echte slager weer een kans. Inmiddels zijn die ook gewoon goedkoper dan Jumbo en AH hè, en veel beter vlees, minder verpakking enz..
Het is alweer even geleden dat ik in italie ben geweest , maar ik geloof je meteen. En inderdaad , waar de slager enkele jaren terug nog wat duurder was als de grootgrutters lijkt het tegenwoordig break even. Misschien toch een stukje graaiflatie??? Nahhhh, dat zou ze nooit doen toch?GAIAjohan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:21:
[...]
In Italië kun je bij de super nog gewoon naar een interne slager gaan. Natuurlijk niet bij de Lidl en zo, maar wel bij wat grotere supermarkten van Famila, Migross enz. Maar als je gehakt wil, wordt ter plekke gedraaid.
In Nederland doet zover ik weet alleen Plus nog een echte slager. Met overname van c1000 door Jumbo zijn er vele verdwenen, en kreeg de echte slager weer een kans. Inmiddels zijn die ook gewoon goedkoper dan Jumbo en AH hè, en veel beter vlees, minder verpakking enz..
De supermarkt kan veel betere kwaliteit brood verkopen door het vanuit het vriesvak te verkopen. Veel mensen kopen “vers” brood bij de supermarkt voor meerdere dagen in de week om het vervolgens thuis in te vriezen. De kwaliteit blijft veel beter behouden als het na het bakken meteen industrieel wordt ingevroren. Maar dat werkt tegen de consumenten perceptie van vers.CVTTPD2DQ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:03:
[...]
Ja, en producten als kaas en worst zijn natuurlijk van oorsprong gemaakt om lang houdbaar te blijven, zonder verpakking of koeling.
Niet alles is slechter geworden. Supermarktbrood is nu kwalitatief erg goed. Dertig jaar geleden was supermarktbrood lang niet zo goed. Een brood van de echte bakker was die meerprijs van een gulden dubbel en dwars waard. Ingevroren en ontdooid brood van de bakker was lekkerder dan vers brood van de supermarkt.
Maar ook hier weer het verschil: zeker de dorpsbakker bakte op bestelling. Als je een halfje brood kocht, werd dat halfje voor je neus door de snijmachine gehaald, en daarna verpakt.
Als ik dan zie dat sommige mensen dit samenvatten als "terug naar de middeleeuwen" of "er is geen alternatief" wordt toch wel duidelijk hoe sluipende veranderingen soms een onbegrijpelijke verandering in de publieke perceptie kunnen veroorzaken.
Het is dezelfde reden waarom ontdooide vis in de supermarkt duurder is dan bevroren vis. Het kost de supermarkt tijd om die vis te ontdooien voor de perceptie van de klant dat die “verse” vis kan kopen.
Nederlanders zijn tegenwoordig zo ver verwijderd van wat goed eten is, dat dit soort praktijken gewoon geaccepteerd wordt.
Ontdooide of verse vis ben ik al even niet meer tegen gekomen in de supermarkten. Het is hoogstens nog 2 meter met wat voorverpakte zalm/pangafilet/koolvis en wat mosselen en dan nog wat bakken met diepvriesgarnalen.Z___Z schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:20:
[...]
De supermarkt kan veel betere kwaliteit brood verkopen door het vanuit het vriesvak te verkopen. Veel mensen kopen “vers” brood bij de supermarkt voor meerdere dagen in de week om het vervolgens thuis in te vriezen. De kwaliteit blijft veel beter behouden als het na het bakken meteen industrieel wordt ingevroren. Maar dat werkt tegen de consumenten perceptie van vers.
Het is dezelfde reden waarom ontdooide vis in de supermarkt duurder is dan bevroren vis. Het kost de supermarkt tijd om die vis te ontdooien voor de perceptie van de klant dat die “verse” vis kan kopen.
Nederlanders zijn tegenwoordig zo ver verwijderd van wat goed eten is, dat dit soort praktijken gewoon geaccepteerd wordt.
Daar zit ook een practische reden achter; soms wil je van een brood gelijk boterhammetjes smeren. Dan is het nogal onhandig als je eerst moet wachten tot het ontdooid is. (En ja, in theorie kan dat in de magnetron, maar de eerste magnetron die dat kan zonder een dampend slap sneetje op te leveren moet nog gemaakt worden)Z___Z schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:20:
De supermarkt kan veel betere kwaliteit brood verkopen door het vanuit het vriesvak te verkopen. Veel mensen kopen “vers” brood bij de supermarkt voor meerdere dagen in de week om het vervolgens thuis in te vriezen. De kwaliteit blijft veel beter behouden als het na het bakken meteen industrieel wordt ingevroren. Maar dat werkt tegen de consumenten perceptie van vers.
stylezzz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:33:
De belgen experimenteren nog met wat anders.
offtopic:
De Belgen experimenteren al bijna 200 jaar met onafhankelijkheid... we weten nog steeds niet of dat gaat slagen
De Belgen experimenteren al bijna 200 jaar met onafhankelijkheid... we weten nog steeds niet of dat gaat slagen

Dus weer extra betalen bij de Chinees? 't Is niet alsof die verpakkingen nou op straat belanden.stylezzz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:33:
Ik heb ondertussen wel het eerste platgereden statiegeldblikje in het wild gezien.
In theorie mogen ze volgens mij 1 cent vragen voor een verpakking, dus dan valt het nog wel mee.RemcoDelft schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Dus weer extra betalen bij de Chinees? 't Is niet alsof die verpakkingen nou op straat belanden.
In het artikel staat namelijk:
Voor de eenmalige wegwerpvariant bepaalt de ondernemer zelf de hoogte van de toeslag.
Nee, joh. Gewoon net als vroeger, met je eigen pan naar de ChineesRemcoDelft schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:32:
Dus weer extra betalen bij de Chinees?
Word eerlijk gezegd vooral een beetje moe van de veelheid aan tarieven.
Statiegeld prima, maar trek dan één lijn.
Volgens mij ben ik 0, 10, 15, 25 en 40 ct statiegeld al tegengekomen. Lekker handig
Doe lekker alle glas, plastic en blik 10 cent. Geen gezeur.
Volgens mij ben ik 0, 10, 15, 25 en 40 ct statiegeld al tegengekomen. Lekker handig

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 31-05-2023 13:35 ]
Was dat ook niet zo voor plastic tassen? Welke inmiddels 60 cent kosten bij de AH? Lijkt mij dan dus enkel een manier om extra geld te verdienen voor de verkoper onder het mom van "MaAr HeT mOeT".Aquafreak schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:34:
[...]
In theorie mogen ze volgens mij 1 cent vragen voor een verpakking, dus dan valt het nog wel mee.
In het artikel staat namelijk:
Voor de eenmalige wegwerpvariant bepaalt de ondernemer zelf de hoogte van de toeslag.
Doe mij maar 0 cent danMikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:35:
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Met plastic tasjes voor 60 cent bedoel je denk ik die je bij de kassa pakt? Deze tasjes hebben altijd al geld gekost (en ja, zeker de laatste tijd schiet de prijs omhoog). De verandering waar je waarschijnlijk naar verwijst is het verbod op gratis plastic tassen. Dit ging voornamelijk om plastic tassen bij de AGF afdeling. AH heeft er toen voor gekozen om deze compleet weg te halen en er herbruikbare voor in de winkel te leggen, waar je uiteraard voor moet betalen.Hatsjoe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:35:
[...]
Was dat ook niet zo voor plastic tassen? Welke inmiddels 60 cent kosten bij de AH? Lijkt mij dan dus enkel een manier om extra geld te verdienen voor de verkoper onder het mom van "MaAr HeT mOeT".
Sommige supermarktketens hebben dit voorbeeld gevolgd, het levert immers geld op. Maar er zijn nog heel wat ketens die deze plastic tassen nog wel hebben hangen, voor losse producten (appels, kiwi's etc.) mag je nog wel gratis tasjes uitgeven.
Welkom in de warboel van de Nederlandse wetten...

Je vergeet 20 cent, voor een Grolsch beugelMikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:35:
Nou, aan mij zullen ze niet veel verdienen dan. Ik heb een grote plastic tas van de Blokker opgevouwen onderin mijn fietstas zitten (al zo'n 5 jaar, die dingen gaan lang mee). Die gebruik ik wanneer ik de boodschappen niet allemaal in de fietstas kan krijgen.Hatsjoe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:35:
[...]Was dat ook niet zo voor plastic tassen? Welke inmiddels 60 cent kosten bij de AH? Lijkt mij dan dus enkel een manier om extra geld te verdienen voor de verkoper onder het mom van "MaAr HeT mOeT".
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nee, daar is het dit keer niet voor bedoeld. Waar statiegeld op blik bedoeld was om zwerfvuil tegen te gaan, gaat het hier vooral om het ontmoedigen van het gebruik van plastic wegwerpverpakkingen. Elke week 5 van die plastic bakjes van de afhaalchinees op zondag is ook niet erg milieuvriendelijk natuurlijk.RemcoDelft schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Dus weer extra betalen bij de Chinees? 't Is niet alsof die verpakkingen nou op straat belanden.
Ik heb ondertussen wel het eerste platgereden statiegeldblikje in het wild gezien.
Overigens loopt daar al een topic over :
Statiegeld op plastic
Wij zijn vast niet de enigen die bakjes van de Chinees vele malen hergebruiken. En ik durf wel te stellen dat ze minder vervuilend zijn dan de tupperware bakjes die na een paar porties spaghetti in de magnetron wit uitslaan.stylezzz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:00:
[...]
Nee, daar is het dit keer niet voor bedoeld. Waar statiegeld op blik bedoeld was om zwerfvuil tegen te gaan, gaat het hier vooral om het ontmoedigen van het gebruik van plastic wegwerpverpakkingen. Elke week 5 van die plastic bakjes van de afhaalchinees op zondag is ook niet erg milieuvriendelijk natuurlijk.
Je weet dat we in nederland elke dag 19 miljoen(!!!!) plastic wegwerpverpakkingen gebruiken?RemcoDelft schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:00:
[...]
Wij zijn vast niet de enigen die bakjes van de Chinees vele malen hergebruiken. En ik durf wel te stellen dat ze minder vervuilend zijn dan de tupperware bakjes die na een paar porties spaghetti in de magnetron wit uitslaan.
En de tupperware set van mijn moeder gaat misschien al enkele decennia mee. Ja, wellicht zijn ze verkleurd inmiddels....
[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 31-05-2023 19:41 ]
Dat is groot in aantal maar klein in massa. We verbruiken ook dagelijks een miljoen vaten olie, dat komt dus neer op 1 wegwerpverpakking per 8 liter olie. Veel minder dan 0,1% dus. Het wegwerpbekertje bij de benzinepomp is het probleem niet als je 80 liter diesel in je SUV giet.stylezzz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:30:
[...]
Je weet dat we in nederland elke dag 19 miljoen(!!!!) plastic wegwerpverpakkingen gebruiken?
Geen idee wat je hiermee wil zeggen, maar waarschijnlijk probeer je het te bagatelliseren. Overigens doe ik beide niet....RemcoDelft schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:58:
[...]
Dat is groot in aantal maar klein in massa. We verbruiken ook dagelijks een miljoen vaten olie, dat komt dus neer op 1 wegwerpverpakking per 8 liter olie. Veel minder dan 0,1% dus. Het wegwerpbekertje bij de benzinepomp is het probleem niet als je 80 liter diesel in je SUV giet.
Tsja.. het makkelijke antwoord is natuurlijk weer "typisch gevalletje van whataboutism". Maar ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met @RemcoDelft : de vraag is in hoeverre micromanagement op dit niveau (van afval welke niet op straat komt) werkelijk meer gaat zijn dan een druppel op de gloeiende plaat. Kunnen we straks als "beste kindje van de klas" kijken hoe de wereld vergaat omdat er nog 2 miljard mensen in die klas zitten die hele andere prioriteiten hebben (namelijk: überhaupt overleven).
Dat moet ook wel. Een boodschappentas van biologisch katoen moet je bijvoorbeeld 20.000 keer gebruiken voor dat het beter is voor het milieu dan plastic wegwerptassen.stylezzz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:30:
[...]
Je weet dat we in nederland elke dag 19 miljoen(!!!!) plastic wegwerpverpakkingen gebruiken?
En de tupperware set van mijn moeder gaat misschien al enkele decennia mee. Ja, wellicht zijn ze verkleurd inmiddels....
Voor Tupperware geldt waarschijnlijk een vergelijkbaar cijfer.
Als je plastic tassen (en ander gerei zoals bakjes, vorkjes etc.) gebruikt, en deze gewoon netjes in je prullenbak gooit zoals normale mensen doen, ben je gewoon uiterst milieubewust bezig.
Het doel is natuurlijk ook niet om wat beter is voor het milieu, maar vooral om zwerfvuil tegen te gaan.
Want anders moet je het bij de fabrikant aanpakken; dan zouden die katoenen tassen verboden moeten worden.
Want anders moet je het bij de fabrikant aanpakken; dan zouden die katoenen tassen verboden moeten worden.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Bakjes van katoen heb ik nog nooit gezien bij de chinees.icall5s schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:20:
[...]
Dat moet ook wel. Een boodschappentas van biologisch katoen moet je bijvoorbeeld 20.000 keer gebruiken voor dat het beter is voor het milieu dan plastic wegwerptassen.
Voor Tupperware geldt waarschijnlijk een vergelijkbaar cijfer.
Als je plastic tassen (en ander gerei zoals bakjes, vorkjes etc.) gebruikt, en deze gewoon netjes in je prullenbak gooit zoals normale mensen doen, ben je gewoon uiterst milieubewust bezig.
[Afbeelding]