Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42

Zewatanejo

Fine Thanks!

rimave schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:27:
Ik kap ook met blikjes inleveren. Heb laatst een paar biertjes online bij Frontaal gekocht. Daar zit statiegeld op. De automaat bij AH en de Jumbo spuugt ze gewoon weer uit. Alleen blikjes van de bekende merken, Bavaria, Heineken, etc. pakt hij wel. Soms tief ik die blikjes zo hard die automaat in, als hij ze niet accepteert, dat ze erachter ergens terrecht komen. Ben ik ze in ieder geval kwijt.

Daarnaast blijft er altijd een restje in het blikje zitten, dus als er onderweg naar de supermarkt 1 omvalt wordt het een plakkerige bende. Waardeloos. Weer zo’n ondoordachte actie uit Den Haag die statiegeld op blikjes. :(
Hoewel ik een groot voorstander ben van inzameling, ben ik er ook mee gestopt. Niet zozeer omdat het inleveren lastig is of zo, maar vooral omdat ik het verzamelen van blikjes heel anders ervaar dan van glas. Blikjes zijn veel lichter, rollen door elkaar heen en deuken in en daarom lekken (en stinken) ze veel meer dan glazen flesjes.
  • Ik ben dus meer flesjes gaan kopen ipv blikjes. Ook gewoon met statiegeld en die zet ik recht op in een krat of bak
  • Als ik nog blikjes koop, dan gooi ik ze in de PMD bak en neem ik extra kosten voor statiegeld op de koop toe.
En optie zou nog zijn als ik een krat kan vinden waarin ik blokjes rechtop kan zetten, zoals bv bij een bierkrat en evt kan stapelen.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:19
gop1 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Gewoon even hard zuigen totdat je echt de laatste druppels hebt. Daarna zit er zo goed als niks meer in, niet zodanig dat het kan gaan lekken, en tegen de tijd dat je ze inlevert is echt alles wel verdampt.
Zuigen op een blikje? :?
Pas maar op dat je blikje niet vacuum trekt, gekreukt is de streepjescode niet meer leesbaar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
LordSinclair schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Zuigen op een blikje? :?
Pas maar op dat je blikje niet vacuum trekt, gekreukt is de streepjescode niet meer leesbaar.
Valt best mee. Heb al wat radler blikjes ingevoerd die niet 100% meer waren.... Ging allemaal zonder problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vorig weekend op de fiets (vanuit Belgie) naar Nederland gefietst. Ergens in een supermarkt twee blikjes gekocht (we waren met twee). O ja statiegeld, dus terug naar de winkel lopen, in de automaat leggen krijg je een bon ipv 30 cent. Ja, moet je nog de hele winkel door zeker en weer achteraan aansluiten bij de kassa. Dat doet toch niemand die één blikje haalt onderweg voor 15 cent.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben echt groot voorstander van zoveel mogelijk recyclen. Wat ik ook probeer of doe, het is altijd idd plakzooi. Maar ik zie het nut er niet van in om alles met water af te spoelen, nat wordt het toch altijd. Dus ik vind het waterverspilling.
Maar goed, misschien komt er nog wel een oplossing voor na verloop van tijd (en genoeg ervaringen ;) ), maar ik doe nu alles maar in een oude plastic zak (die ik gewoon in het schuurtje laat drogen) en ik accepteer het ongemak maar gewoon. Hoort er een beetje bij he ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 16-06-2023 12:03 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Marzman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:45:
Ergens in een supermarkt twee blikjes gekocht (we waren met twee). O ja statiegeld, dus terug naar de winkel lopen, in de automaat leggen krijg je een bon ipv 30 cent.
Wat beter zou zijn, is als je je bankpasje ervoor kan halen en dat geld direct op je rekening wordt geboekt.
Helaas is er alleen de mogelijkheid om een bon te krijgen.
Of wat ik ook zie; je kan dit aan een "goed doel" doneren. Dan heeft de supermarkt een organisatie waar ze dan dat bedrag aan geven.

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Deathchant schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:02:
Ik ben echt groot voorstander van zoveel mogelijk recyclen.
Ik ook. Maar als je het blik bij het plastic gooit wordt het toch ook gewoon gerecycled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:06
SPee schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Wat beter zou zijn, is als je je bankpasje ervoor kan halen en dat geld direct op je rekening wordt geboekt.
Of wat ik ook zie; je kan dit aan een "goed doel" doneren. Dan heeft de supermarkt een organisatie waar ze dan dat bedrag aan geven.
Wat ik mooi vind in Duitsland is dat iedereen gewoon flesjes en blikjes onder de prullenbakken zet. De "Pfandjäger" (vaak zwervers) komen ze dan ophalen. Veel prullenbakken hebben zelfs speciale houders hiervoor. Die paar cent kan me weinig boeien, dus zou mooi zijn als we dat hier ook gaan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
sheepdog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:21:
[...]

Wat ik mooi vind in Duitsland is dat iedereen gewoon flesjes en blikjes onder de prullenbakken zet. De "Pfandjäger" (vaak zwervers) komen ze dan ophalen. Veel prullenbakken hebben zelfs speciale houders hiervoor. Die paar cent kan me weinig boeien, dus zou mooi zijn als we dat hier ook gaan zien
Werd al mee ge-experimenteert in wat gemeenten blijkbaar. Echter lijkt het in nederland niet te werken.... Ik vermoed dat het voor sommigen voelt als 'geld weggeven'.

https://www.omroepbrabant...jes-en-flesjes-flopt-toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

PWM schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Ik ook. Maar als je het blik bij het plastic gooit wordt het toch ook gewoon gerecycled?
Wordt het nog steeds, maar dat kost nu dus 15ct. Waar dacht je dat die lege blikjes vanuit de supermarkt heengingen? Naar dezelfde afvalverwerker. Statiegeld is zwendel. Vroeger zat er statiegeld op melkflessen en werden die gereinigd en hergebruikt. Hetzelfde ging op voor bierflesjes, daar stond vaak zelfs op het etiket dat de fles eigendom bleef van de fabrikant. Toen kwamen de 1,5 liter PET flessen en - als ik me niet vergis - werden die in eerste instantie ook nog hergebruikt tot ze afgekeurd werden. Dat werd natuurlijk op den duur te duur en vanaf dat moment is er eigenlijk alleen maar ingespeeld op een bestaande gewoonte die eigenlijk een lege huls geworden was.

Vanaf dat moment is het eigenlijk gewoon een melkkoe geworden en die moet nu gewoon wat harder uitgemolken worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-06-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

Bij mijn lokale supermarkt is de emballage machine veel vaker stuk sinds de invoering van statiegeld op blikjes.

De filiaalmanager wijt het aan de lekkende blikjes die er een kliederboel van maken.

Stond ik gisteren te koekeloeren met mijn wagen vol emballage...

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

evilution schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Dat is bij mijn weten altijd al geweest? Altijd een plak en meurzooi, zelfs al toen er nog geen Tomra's waren en er gewoon een emballagekassa was.
Hier niet hoor. Dat is echt sinds het inleveren van blikjes nu massaal op gang begint te komen. Eerder was de vloer over het algemeen redelijk schoon, de automaat redelijk schoon en de prullenbak nooit overvol. De vorige keer dat ik er was, was alles ranzig door plakkende frisdrank en hadden we zwerfafval in de supermarkt. Dat hadden we voorheen helemaal niet, ook niet buiten de supermarkt (dat laatste nog steeds niet overigens).

Die plakkende vloer was overigens niet alleen bij de automaten. Mensen knallen hun spul in het winkelwagentje en lopen er dan mee door de winkel. Zelfs als ze linea recta naar de automaat zouten lopen, moeten ze door de hele winkel heen, al lekkend.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Laatst online: 15:06
stylezzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Werd al mee ge-experimenteert in wat gemeenten blijkbaar. Echter lijkt het in nederland niet te werken.... Ik vermoed dat het voor sommigen voelt als 'geld weggeven'.

Ah, gierige Hollanders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

sheepdog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Ah, gierige Hollanders..
Nou, als ik daar langs zou lopen zou ik de bedoeling ook niet weten. Blijkbaar stond het er niet bijgeschreven. Ik gooide van de week 60 blikjes weg na de BBQ, dus gierig ben ik daar niet in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
PWM schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Het doel met statiegeld op blik was niet zozeer het recyclen, maar het voorkomen van zwerfafval op straat en in de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
sheepdog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Ah, gierige Hollanders..
Het zou zomaar kunnen. Sommige lieden zijn te lam om hun blikje weg te brengen, dus stampen ze het maar plat onder het motto 'zo, nu heeft niemand meer statiegeld'. Tsjah.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

PWM schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Nou, als ik daar langs zou lopen zou ik de bedoeling ook niet weten. Blijkbaar stond het er niet bijgeschreven. Ik gooide van de week 60 blikjes weg na de BBQ, dus gierig ben ik daar niet in :p
Ik zou het dan ook liever doneren. Kinderen of zwervers boeit niet zo wie het dan oppakt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Het doel met statiegeld op blik was niet zozeer het recyclen, maar het voorkomen van zwerfafval op straat en in de natuur.
Was dat het doel, of is het doel zo verpakt (al dan niet bewust)? Ik kan me best voorstellen, dat dit het resultaat is ontstaan uit wat "groene ideologie" vanuit de oppositie, waar vervolgens door "de slimmeriken" een business case van gemaakt is. Dan heb je een mes wat aan 2 kanten snijdt, perfect. Graaien en "groen".

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-06-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
PWM schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Zonde. Je had ze ook in een vuilniszak kunnen stoppen , bij AH.nl of Picknick een krat bier kunnen bestellen en thuis laten bezorgen, en bij de bezorger die vuilniszak kunnen aanbieden waarmee je meteen die krat weer bekostigd had ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 16-06-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Was dat het doel, of is het doel zo verpakt (al dan niet bewust)? Ik kan me best voorstellen, dat dit het resultaat is ontstaan uit wat "groene ideologie" vanuit de oppositie, waar vervolgens door "de slimmeriken" een business case van gemaakt is. Dan heb je een mes wat aan 2 kanten snijdt, perfect. Graaien en "groen".
Geen idee. Ik zie in ieder geval geen blikjes redbull meer rondzwerven in de buurt.... Ik zie ook geen rijen van 30 minuten+ bij de automaten en ook niemand die zijn blikjes leeg giet op de supermarkt vloer. Ik geloof het allemaal wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SPee schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Of dat de 15 cent niet op een bon van gerecycled wc papier staat maar dat je iets anders krijgt als bewijs (een muntje, desnoods een qr code in een app). Iets dat langer dan een dag leesbaar blijft en inleverbaar :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Geen idee. Ik zie in ieder geval geen blikjes redbull meer rondzwerven in de buurt.... Ik zie ook geen rijen van 30 minuten+ bij de automaten en ook niemand die zijn blikjes leeg giet op de supermarkt vloer. Ik geloof het allemaal wel.....
Eerste en het tweede had en heb ik hier ook niet. Derde nu wel. Ik zie verandering, maar tot nu toe nog steeds onder de streep achteruitgang (en het kost dus nog geld ook). Kan natuurlijk op andere plaatsen anders zijn. Hier heb je natuurlijk ook weleens wat zwerfafval, maar dat komt meestal omdat mensen hun afval tegenwoordig in KOMO-zakken in een ondergrondse container moeten gooien. Mensen zetten zo'n zak "even" in de tuin met het idee om die straks of morgen even in de container te gooien. Dat gecombineerd met katten, ongedierte en met name zeemeeuwen geeft weleens een probleempje. Maar dat zijn dan geen blikjes, die gingen hier altijd al apart bij PMD en daarvoor heeft iedereen een grote container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:30

Plainside

I browse when I'm at work

Zelf nog geen probleem mee ervaren, pak gewoon de aangewezen boodschap tas waar het standaard in gaat, flikker al die blikies er in en geen probleem. Wel kut wanneer je dr achterkomt dat het sixpakje grolsch die je laatst kocht het label nog niet heeft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

In België willen ze dit ook gaan doen maar dan zonder dat je deze blikjes effectief moet terugbrengen naar de winkel. Je zou het blikje moeten "scannen" (de smartphone krijg je er waarschijnlijk gratis bij) om je statiegeld terug te krijgen. Daarna mag het blikje gewoon in de "blauwe zak" voor PMD (Plastic, Metaal en Drankverpakkingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

WhiteDog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:12:
In België willen ze dit ook gaan doen maar dan zonder dat je deze blikjes effectief moet terugbrengen naar de winkel. Je zou het blikje moeten "scannen" (de smartphone krijg je er waarschijnlijk gratis bij) om je statiegeld terug te krijgen. Daarna mag het blikje gewoon in de "blauwe zak" voor PMD (Plastic, Metaal en Drankverpakkingen)
Dus gewoon scannen en dan in de natuur gooien? :P
Of krijgen de BOA's dan een scanapp om jou op te sporen :D

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2023 13:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:35

D4NG3R

kiwi

:)

Een klacht welke ik zowel hier als van winkels veel hoor is dat het een grote pikzooi wordt, ik ben wel benieuwd hoe men er hier thuis mee omgaat dan.

Glaswerk (zowel met als zonder statiegeld) spoel ik altijd uit voordat deze weggezet worden om later een keer weg te brengen. Datzelfde doe ik tegenwoordig met blikjes, kleine moeite toch?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
D4NG3R schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:13:
Een klacht welke ik zowel hier als van winkels veel hoor is dat het een grote pikzooi wordt, ik ben wel benieuwd hoe men er hier thuis mee omgaat dan.

Glaswerk (zowel met als zonder statiegeld) spoel ik altijd uit voordat deze weggezet worden om later een keer weg te brengen. Datzelfde doe ik tegenwoordig met blikjes, kleine moeite toch?
Op een of andere manier zorg ik wel dat die blikjes leeg zijn voor ik ze inlever? Wellicht dat het ermee te maken heeft dat ik over het algemeen flesjes speciaal bier drink (vaak per stuk,of per 2/4 verpakt) die ook los mee terug gaan voor de inleverautomaat. Als je die niet goed leeg drinkt dan wil het ook wel eens gaan stinken in de tas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:13:
[...]

Dus gewoon scannen en dan in de natuur gooien? :P
Of krijgen de BOA's dan een scanapp om jou op te sporen :D
Echt, geen flauw idee. We recycleren behoorlijk goed in België en ik zie weinig zwerfvuil in de natuur hier (geen centrumstad...). Waar ik wel zwerfvuil zie is op plaatsen waar je letterlijk een kwartier moet wandelen om een bank / vuilbak tegen te komen.

Maar iemand die nu nog niet inziet dat je niet je afval in de natuur flikkert gaat dat met statiegeld ook gewoon blijven doen. Pak gewoon de vervuilers aan ipv de 95% anderen te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 21:37
stylezzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Op een of andere manier zorg ik wel dat die blikjes leeg zijn voor ik ze inlever? Wellicht dat het ermee te maken heeft dat ik over het algemeen flesjes speciaal bier drink (vaak per stuk,of per 2/4 verpakt) die ook los mee terug gaan voor de inleverautomaat. Als je die niet goed leeg drinkt dan wil het ook wel eens gaan stinken in de tas....
om een blikje 100% leeg te drinken is wel een uitdaging, er blijven altijd wel wat druppels inzitten die dan mogelijk gaan stinken na een aantal dagen. Ik spoel ze nu ook even uit onder de kraan voordat ik ze thuis in de blikjeszak leg.

Niet echt ideaal, maar goed het zij zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 21:37
WhiteDog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Echt, geen flauw idee. We recycleren behoorlijk goed in België en ik zie weinig zwerfvuil in de natuur hier (geen centrumstad...). Waar ik wel zwerfvuil zie is op plaatsen waar je letterlijk een kwartier moet wandelen om een bank / vuilbak tegen te komen.

Maar iemand die nu nog niet inziet dat je niet je afval in de natuur flikkert gaat dat met statiegeld ook gewoon blijven doen. Pak gewoon de vervuilers aan ipv de 95% anderen te pesten.
Dit is dus met de pet flesjes statiegeld aangetoond dat dit juist de vervuilers aanpakt.. De mensen die het normaal doen doen het dus juist nu niet meer. Er zal altijd wel iemand zijn die het nog wel doet, maar het zwerfafval wordt dus drastisch verminderd.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartske op 16-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Bartske schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:23:
[...]

om een blikje 100% leeg te drinken is wel een uitdaging, er blijven altijd wel wat druppels inzitten die dan mogelijk gaan stinken na een aantal dagen. Ik spoel ze nu ook even uit onder de kraan voordat ik ze thuis in de blikjeszak leg.

Niet echt ideaal, maar goed het zij zo.
Een paar druppels zijn al wel verdampt voordat ik de gang naar de supermarkt maak. Al geef ik toe, een flesje heeft daar gewoon minder last van. Nu zijn het over het algemeen ook vaak IPA's die in blik verkocht worden, wat al niet mijn favoriete biersoort is. Als ik wekelijks 5 blikjes in de kast vind om in te leveren is het al veel.... Het overgrote merendeel is 1.5 liter PET en wat losse bierflesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 16:44
[...]

Logisch, het type mens dat e flesjes en blikjes van zich af gooit op straat is in het algemeen bijzonder weinig begaan met anderen behalve de eigen vrienden/famillie/incrowd.

Wie wel gebruik van die houders willen maken ziet het niet of snapt het niet. Het toont alsof je het blikje of flesje gewoon tussen een versierings ornament douwt. Een rekje op de bak werkt mogelijk beter. Of een blik/PET flesjes bak er naast zetten. Als kiosk eigenaar op een station loont het nu trouwens opeens ook om toch een paar extra eigen prullenbakken op het perron er bij te zetten zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
[...]

Ondertussen staan er op strategische plekken in de hele gemeente vuilnisbakken om te voorkomen dat plastic en blik rondslingeren. Geen primeur dit keer, maar het werk wel. “Natuurlijk is het altijd beter om flesjes en blik te recyclen. We raden inwoners en bezoekers dus aan om lege statiegeldflesjes en -blikjes mee naar huis te nemen of meteen in te leveren bij een automaat.”
Logisch voor de normale mens is de weg als je onderweg een blikje bij je hebt veel langer geworden om te recyclen. Waar eerst mee naar huis nemen en weggooien bij het plastic/blik afval genoeg was. Moet je het nu naast het mee naar huis te nemen ook nog weer meenemen naar een inleverpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

WhiteDog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:12:
Is dit een Belgenmop? :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:55
Als ze nu gewoon het inzamelen van de blikjes op aantal of gewicht doen. Bijv. zoals een geldstortautomaat van de bank je muntgeld weegt. En dat je dan de blikjes ook gewoon platgemaakt in kunt leveren. Dat zou veel beter zijn denk ik.

Bij de Jumbo bij het dorp in de buurt is de flessenautomaat ook 1 vieze plakbende sinds je daar blikjes in kunt leveren. De prullenbak ervoor barst ook uit z’n voegen, want daar gaat die 99% van de blikjes in die de automaat niet pakt…

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rimave schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:42:
Als ze nu gewoon het inzamelen van de blikjes op aantal of gewicht doen. Bijv. zoals een geldstortautomaat van de bank je muntgeld weegt. En dat je dan de blikjes ook gewoon platgemaakt in kunt leveren. Dat zou veel beter zijn denk ik.
En hoe voorkom je dat daar blikjes of gewicht zonder statiegeld bij zit?
Bij de Jumbo bij het dorp in de buurt is de flessenautomaat ook 1 vieze plakbende sinds je daar blikjes in kunt leveren. De prullenbak ervoor barst ook uit z’n voegen, want daar gaat die 99% van de blikjes in die de automaat niet pakt…
Deze blikjes zonder statiegeld dus?

/edit: zou we beter zijn als die automaat ook gewoon zonder statiegeld blikjes verkreukeld en dan gewoon €0 erbij tellen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2023 19:27 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:55
YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:25:
[...]

En hoe voorkom je dat daar blikjes of gewicht zonder statiegeld bij zit?

[...]
Ja, daar dacht ik later ook aan. Da’s wel een dingetje.

[ Voor 6% gewijzigd door rimave op 16-06-2023 20:38 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:50:
Deze ellende kon je natuurlijk gewoon vooraf aan zien komen. En wij maar betalen en moeilijk doen voor zo'n stel idioten met hun symboolpolitiek.

Ik heb nog nergens een extra inleverautomaat gezien, alleen steeds meer bende. Zelfs in de supermarkt is het nu gewoon ronduit smerig.
De hoogvliet waar ik tot voorkort vaak kwam had wel een nieuw apparaat, die plette de blikjes ook gelijk. Na verhuizing ben ik aangewezen op 2 nabije supermarkten die allebei maar 1 apparaat hebben wat continu stuk is. Moet je eerst 5 min in discussie met de leidinggevende daar voordat ze het handmatig innemen. Laatst stond er voor het apparaat minimaal 50 euro aan zakken met blikjes, lege kratten voor een “defecte” machine. Iedereen nam z’n verlies maar denk ik, want er werd ook echt niets handmatig ingenomen.

Ik ben er ook helemaal klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:07
D4NG3R schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:13:

Ik las dit in het nieuws en het lijkt me erg frustrerend voor winkeleigenaren. Zeker omdat je hoop afval moet opslaan wat gaat gaat stinken en plakt. Ik gok dat er nu inderdaad minder blikjes op straat gegooid worden, dus daar zal het wel effect hebben.

Persoonlijk heb ik er geen last van. Ik koop nooit blikjes drinken. Ik zie er persoonlijk de meerwaarde niet van in. Als we ergens naar toe gaan doen we ons drinken in een dopper bijvoorbeeld. Dat scheelt een hoop geld, moeite en afval. Plastic flesjes koop ik af en toe, maar blikjes laat ik altijd links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Bartske schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Dit is dus met de pet flesjes statiegeld aangetoond dat dit juist de vervuilers aanpakt.. De mensen die het normaal doen doen het dus juist nu niet meer. Er zal altijd wel iemand zijn die het nog wel doet, maar het zwerfafval wordt dus drastisch verminderd.
Ik vind het an sich ook geen rare maatregel, maar de overheid legt de last bij supermarkten neer. Die hebben (terecht) 0.0 incentive om hun dienstverlening te verbeteren op het gebied van inname. Die worden er zelf natuurlijk ook helemaal gek van en gaan vaak geen nieuwe machines aanschaffen en kostbare schapruimte opofferen omdat Den Haag heeft bedacht dat we nu ook blikjes moeten inleveren. Machine kapot? Pech, defect bordje er bij en ga maar naar een andere winkel. Of gooi het weg. Je verliest er toch nauwelijks klanten om, elke super worstelt hiermee. Dit is typisch overheid; A zeggen en B bij de ondernemer / provincie / gemeente neerleggen.

Blikjes goed legen of omspoelen, klinkt mooi (en scheelt stank in huis), maar als de helft het niet doet blijven die machines vastlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Thomas schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Ik vind het an sich ook geen rare maatregel, maar de overheid legt de last bij supermarkten neer. Die hebben (terecht) 0.0 incentive om hun dienstverlening te verbeteren op het gebied van inname. Die worden er zelf natuurlijk ook helemaal gek van en gaan vaak geen nieuwe machines aanschaffen en kostbare schapruimte opofferen omdat Den Haag heeft bedacht dat we nu ook blikjes moeten inleveren. Machine kapot? Pech, defect bordje er bij en ga maar naar een andere winkel. Of gooi het weg. Je verliest er toch nauwelijks klanten om, elke super worstelt hiermee. Dit is typisch overheid; A zeggen en B bij de ondernemer / provincie / gemeente neerleggen.

Blikjes goed legen of omspoelen, klinkt mooi (en scheelt stank in huis), maar als de helft het niet doet blijven die machines vastlopen.
Ja, naast dat we onze plee doorspoelen met gezuiverd drinkwater, kunnen we er ook best afval mee gaan afspoelen. Te zot voor woorden. Ik ga straks maar weer wat gezuiverd drinkwater aan de plantjes geven. Kan natuurlijk geen probleem meer zijn als we er tegenwoordig ook het afval mee afspoelen en dat in de media ook gewoon aangeraden wordt. Dan slik ik die "droogte, doe zuinig met drinkwater" shit ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:05:
[...]Ja, naast dat we onze plee doorspoelen met gezuiverd drinkwater, kunnen we er ook best afval mee gaan afspoelen. Te zot voor woorden. Ik ga straks maar weer wat gezuiverd drinkwater aan de plantjes geven. Kan natuurlijk geen probleem meer zijn als we er tegenwoordig ook het afval mee afspoelen en dat in de media ook gewoon aangeraden wordt. Dan slik ik die "droogte, doe zuinig met drinkwater" shit ook niet meer.
Ik zou willen dat mensen eens stopten met recyclebare spullen afval te noemen. Het is gewoon een grondstof waar nieuwe producten van gemaakt kunnen worden zonder de hele heisa van ontginnen, mijnen, vervuilen van de omgeving en transporteren van erts, etc.
Dat je dan een nacht je leeggedronken blikje omgekeerd in de spoelbak van het aanrecht zet zodat werkelijk alles er uitgelopen is is dan een kleine moeite. Of je moet zoveel blikken bier drinken dat de spoelbak daar te klein voor is, kan ook, maar dan heb je een geldig excuus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Yaksa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Ik zou willen dat mensen eens stopten met recyclebare spullen afval te noemen. Het is gewoon een grondstof waar nieuwe producten van gemaakt kunnen worden zonder de hele heisa van ontginnen, mijnen, vervuilen van de omgeving en transporteren van erts, etc.
Dat je dan een nacht je leeggedronken blikje omgekeerd in de spoelbak van het aanrecht zet zodat werkelijk alles er uitgelopen is is dan een kleine moeite. Of je moet zoveel blikken bier drinken dat de spoelbak daar te klein voor is, kan ook, maar dan heb je een geldig excuus.
Je vergeet alleen voor het gemak dat deze grondstof voorheen ook al prima uit de reguliere afvalstroom gepikt kon worden, door magnetisme. Het proces om deze grondstof te hergebruiken hebben ze nu alleen maar complexer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
LordSinclair schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:54:
[...]Je vergeet alleen voor het gemak dat deze grondstof voorheen ook al prima uit de reguliere afvalstroom gepikt kon worden, door magnetisme. Het proces om deze grondstof te hergebruiken hebben ze nu alleen maar complexer gemaakt.
Behalve dat aluminium niet magnetisch is en op een andere, meer ingewikkelde manier, uit de afvalstroom gehaald moet worden vergeet je voor het gemak dat de zakken met alu die uit de supermarkt naar de verwerkingsindustrie gaan dus puur aluminium bevatten en maar weinig anders. Dat scheelt dus scheiden vanuit de reststroom en is dus de facto minder complex.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Zolang ik er geen geld voor krijg en er geen nut meer aan heb, is het voor mij afval. Dat het een herbruikbare stroom is, doet daar niet aan af. Als we stellen dat het geen afval is, dan wil ik er geld voor krijgen in plaats van er nog eens extra voor te moeten betalen natuurlijk. Is dat statiegeld meteen ook overbodig. Immers: als het geen afval is, heeft het enige waarde.

Ik ben op zich niet tegen statiegeld, maar het moet wel een schoon en bruikbaar iets blijven. Dat is dit niet meer. Dit is echt doorgeslagen en gewoon een stiekem financieel feestje.

Ik zou overigens aanraden om te zorgen dat vooral je aanrecht en spoelbak in de nacht schoon zijn. Dat is belangrijker dan zorgen dat je afval schoon is.

Ik drink weer bier uit fles. Goedkoper, handiger en het statiegeld is lager. Tot voor kort nam ik de meerprijs van een blikje voor lief vanwege het gemak. Maar het wordt nu gewoon te gortig. Het gemak is er nog nauwelijks. Ik heb echt nog 0 blikjes ingeleverd en dat ben ik ook zeker niet van plan. Als ik een blikje koop, dan is dat nu echt "voor onderweg" en dan gaat dat blikje dus ook niet ingeleverd worden. Een blikje gaat in de eerstvolgende prullenbak. Daar wil ik niet mee leuren, plakzooi.

Frisdrank uit blik doen we helemaal niet. Mochten we dat onderweg echt nodig hebben, dan is er altijd nog volop keuze in PET. En PET is hersluitbaar en dus geen viespeukerij.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Behalve dat aluminium niet magnetisch is en op een andere, meer ingewikkelde manier, uit de afvalstroom gehaald moet worden vergeet je voor het gemak dat de zakken met alu die uit de supermarkt naar de verwerkingsindustrie gaan dus puur aluminium bevatten en maar weinig anders. Dat scheelt dus scheiden vanuit de reststroom en is dus de facto minder complex.
Daar heeft de industrie zelf voor gekozen. Voorheen was het deksel van drankblikjes nog van staal, juist vanwege het scheiden.
Dus het scheiden met wervelstroomtechniek zal toch over de hele linie voordelen hebben, anders was men daar niet toe overgegaan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Als het om recyclebare grondstoffen gaat dan hoeft dat blikje niet omgespoeld en omgekeerd in de spoelbak. Je gebruikt het niet als intact blikje opnieuw, dus er is eigenlijk geen reden waarom blikjes niet geplet of gedeukt ingeleverd kunnen worden. Het materiaal is immers hetzelfde.

"Ja maar wat als fraude!" is weer typisch Nederlands zijn doel voorbij aan het schieten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:56:
[...]Als het om recyclebare grondstoffen gaat dan hoeft dat blikje niet omgespoeld en omgekeerd in de spoelbak. Je gebruikt het niet als intact blikje opnieuw, dus er is eigenlijk geen reden waarom blikjes niet geplet of gedeukt ingeleverd kunnen worden. Het materiaal is immers hetzelfde.
"Ja maar wat als fraude!" is weer typisch Nederlands zijn doel voorbij aan het schieten.
Wat vooral typisch Nederlands is is om bij een door de overheid bedachte regel allerlei onzinnige tegenargumenten gaan verzinnen om toch maar niet te hoeven voldoen aan die regel.
Waarom niet gewoon een ienie mini beetje moeite doen om die blikjes zo aan te bieden zoals men het bedacht heeft? Als wij bij elke nog komende regel tegen de milieuvervuiling of klimaatverandering de kont tegen de krib gooien dan gaan we er nooit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:18:
[...]
Waarom niet gewoon een ienie mini beetje moeite doen om die blikjes zo aan te bieden zoals men het bedacht heeft?
Omdat het middel erger is dan de kwaal. Als het puur een methode is om zwerfvuil te voorkomen, dan was het inzamelen van geplette of gedeukte blikjes ook prima geweest. Afgelopen weekend werkte dat met de bekers op Pinkpop ook prima. Geplette bekers werden gewoon terug ingenomen, want dan zwerven ze niet over het veld.

Waar het mis gaat is dat het systeem weer 'perfect' moet zijn en de mogelijkheid tot miniscuul misbruik uit moet sluiten, want dat gedeukte blikje zonder barcode zou zo maar eens uit het buitenland kunnen komen. En dan geef je iemand 15 cent statiegeld terug waar ie geen recht op heeft, de vuile dief!

Alleen om die situatie te willen voorkomen moet iedere consument nu intacte blikjes gaan verzamelen en krijg je straks enorme overlast van ongedierte of maakt niemand het meer uit en eindigen de blikjes weer in de natuur, ze zijn alleen 15 cent duurder geworden.

Ik ben heel benieuwd hoe dat tegen het einde van juli met het wespenseizoen gaat uitpakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:41
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:35:
[...]
en krijg je straks enorme overlast van ongedierte
...
Ik ben heel benieuwd hoe dat tegen het einde van juli met het wespenseizoen gaat uitpakken.
Waar heb je het over? Hier (Zweden) leveren we blikjes al tich jaar in. Je hoort er niemand over, het is geen plakbende bij de machines - die paar druppies drogen gewoon op ... dus gewoon opdrinken indien er nog een laag in zit ><, supermarkten hebben zich gewoon degelijk aangepast en ongedierte/insecten trekt het nooit aan.

Maak het niet wat het niet is, en verzin er al helemaal geen doemscenario bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Omdat het middel erger is dan de kwaal. Als het puur een methode is om zwerfvuil te voorkomen, dan was het inzamelen van geplette of gedeukte blikjes ook prima geweest. Afgelopen weekend werkte dat met de bekers op Pinkpop ook prima. Geplette bekers werden gewoon terug ingenomen, want dan zwerven ze niet over het veld.

Waar het mis gaat is dat het systeem weer 'perfect' moet zijn en de mogelijkheid tot miniscuul misbruik uit moet sluiten, want dat gedeukte blikje zonder barcode zou zo maar eens uit het buitenland kunnen komen. En dan geef je iemand 15 cent statiegeld terug waar ie geen recht op heeft, de vuile dief!

Alleen om die situatie te willen voorkomen moet iedere consument nu intacte blikjes gaan verzamelen en krijg je straks enorme overlast van ongedierte of maakt niemand het meer uit en eindigen de blikjes weer in de natuur, ze zijn alleen 15 cent duurder geworden.

Dit nieuwsbericht van een paar maanden terug geeft al precies aan dat we (helaas) dit wel moeten doen. Niet iedereen is ter goeder trouw.....

https://www.rtlnieuws.nl/...oor-statiegeld-op-blikjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:09
[...]

De reden dat het systeem 'perfect' moet zijn is omdat de opdrachtgever (de overheid) niet dezelfde is als de organisatie die het moet uitvoeren (de supermarkten met name). Het lijkt me heel logisch dat de supermarkten zich willen indekken tegen het onterecht uitgeven van 15 cent. In Nederland gaan er namelijk 2 miljard blikjes over de toonbank, en dan kan de onterechte uitgave richting serieuze bedragen gaan.

Daarnaast zijn alle emballageapparaten in Nederland ontworpen voor 'rolbare' voorwerpen, het accepteren van geplette blikjes zou er dus ook nog eens voor zorgen dat apparaten aangepast moeten worden voor het accepteren van deze nieuwe vorm. Dit geldt dan niet alleen voor het zichtbare gedeelte van het apparaat dat in de winkel staat, maar ook de 'backroom' die in het magazijn staat. Ik kan me niet voorstellen dat de supermarkten hiermee akkoord zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:03:
[...]

Dit nieuwsbericht van een paar maanden terug geeft al precies aan dat we (helaas) dit wel moeten doen. Niet iedereen is ter goeder trouw.....

https://www.rtlnieuws.nl/...oor-statiegeld-op-blikjes
Dat het incidenteel voorkomt blijf je denk ik altijd wel houden, maar zo'n systeem is vooral bedoeld om structureel misbruik te voorkomen. Ik heb niet het idee dat je enorme bergen met geld kan verdienen door vervalste barcodes of inleveren van geïmporteerde blikjes (wanneer alles geaccepteerd zou worden).

Bovendien behaalt het dan nog altijd zijn doel, namelijk verminderen van straatvuil. Eigenlijk zou het dus geen statiegeld moeten zijn maar een bonus voor inleveren van álle blikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Dat het incidenteel voorkomt blijf je denk ik altijd wel houden, maar zo'n systeem is vooral bedoeld om structureel misbruik te voorkomen. Ik heb niet het idee dat je enorme bergen met geld kan verdienen door vervalste barcodes of inleveren van geïmporteerde blikjes (wanneer alles geaccepteerd zou worden).

Bovendien behaalt het dan nog altijd zijn doel, namelijk verminderen van straatvuil. Eigenlijk zou het dus geen statiegeld moeten zijn maar een bonus voor inleveren van álle blikjes.
Het hoeft ook geen tonnen of miljoenen op te brengen wil er een zekere groep ontstaan die hierin toch een graantje mee willen pikken. Diefstal van statiegeldverpakkingen gebeurde ook al toen deze wel eens buiten de supermarkt werden opgeslagen in grote zakken. Rijk word je er niet van.... maar door dit soort incidenten zorg je er wel voor dat je het systeem aan alle kanten dicht moet timmeren. (Helaas)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Het hoeft ook geen tonnen of miljoenen op te brengen wil er een zekere groep ontstaan die hierin toch een graantje mee willen pikken. Diefstal van statiegeldverpakkingen gebeurde ook al toen deze wel eens buiten de supermarkt werden opgeslagen in grote zakken. Rijk word je er niet van.... maar door dit soort incidenten zorg je er wel voor dat je het systeem aan alle kanten dicht moet timmeren. (Helaas)
Of je schrijft die kosten gewoon af als zijnde de prijs die je moet betalen voor minder vuil op straat.

Hetzelfde verhaal als de toeslagen- en bijstandsfraudezaken: Omdat er de wens was om het systeem 100% 'dicht' te timmeren want er zal maar een keer een euro onterecht worden uitgekeerd, kreeg je een systeem wat niet alleen voor bijna alle gebruikers gruwelijk frustrerend werkte, maar ook nog eens te veel valspositieven opleverde.

Gevalletje kanon op een mug, net zoals dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:38:
[...]

Of je schrijft die kosten gewoon af als zijnde de prijs die je moet betalen voor minder vuil op straat.

Hetzelfde verhaal als de toeslagen- en bijstandsfraudezaken: Omdat er de wens was om het systeem 100% 'dicht' te timmeren want er zal maar een keer een euro onterecht worden uitgekeerd, kreeg je een systeem wat niet alleen voor bijna alle gebruikers gruwelijk frustrerend werkte, maar ook nog eens te veel valspositieven opleverde.

Gevalletje kanon op een mug, net zoals dit.
Uitkeringsfraude is ook al iets van alle tijden(helaas).

Tegelijkertijd staan we ook allemaal op onze achterste benen op het moment dat er weer een fraudezaak in het nieuws komt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen voorstander van het heffen van statiegeld op welke verpakking dan ook. Echter snap ik wel het nut ervan en de noodzaak in het geval van blikjes (kleine flesjes etc.) Ik zou liever zien dat het niet nodig was omdat we onze eigen rommel zouden opruimen.....

[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 19-06-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Ik koop nooit drankjes in blik, maar ik vond net de perfecte manier om ze zonder gedoe in te leveren.
Laat de boodschappen thuis bezorgen. Bij Jumbo kan je de blikjes in de plastic draagtassen doen, waarin de vorige boodschappen zijn bezorgd en de bezorger neemt de blikjes dan mee terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik begin hier een aardige verzameling statiegeldverpakkingen op te bouwen. Alle supermarkten in de buurt hebben een leuk defect bordje hangen. Ik ben wel een cola fan en heb nu maar die Pepsi Max siroop van sodastream gekocht en mijn sodastream uit de mottenballen gehaald zodat ik geen plastic meer in huis haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquafreak
Defecte apparaten gaan we de komende tijd nog wel meer zien ben ik bang. Tomra (de leverancier van bijna alle apparaten) heeft blijkbaar veel problemen met hun flessenlift (zie hieronder). Ik heb al van meerdere supermarkten gehoord dat de motor van de flessenlift doorbrand omdat de blikjes niet goed meegenomen worden en vast blijven zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6pNkkQXss5z2lmqn3C-aD8oZmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDB6BgLNw1eSrXzo8C9S3Q7k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Het inzamelen van blikjes gebeurt al veel langer in andere landen.
Je zou denken dat de fabrikanten van dat soort automaten van elkaar leren. Kennelijk moet hier in NL opnieuw het wiel worden uitgevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aquafreak
JukeboxBill schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:28:
Je zou denken dat de fabrikanten van dat soort automaten van elkaar leren. Kennelijk moet hier in NL opnieuw het wiel worden uitgevonden.
Sterker nog, Tomra is van oorsprong een Noors bedrijf en daar hebben ze sinds 1999 al statiegeld op blikjes en flesjes. Dus vergelijkbare ervaring is er genoeg inderdaad!

Waarschijnlijk speelt het ook mee dat de supermarkten zo min mogelijk willen investeren en eerst de kat uit de boom kijken hoe het in de praktijk eruit ziet. En ook die hebben zich flink verkeken gok ik... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
Aquafreak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:43:
Defecte apparaten gaan we de komende tijd nog wel meer zien ben ik bang. Tomra (de leverancier van bijna alle apparaten) heeft blijkbaar veel problemen met hun flessenlift (zie hieronder). Ik heb al van meerdere supermarkten gehoord dat de motor van de flessenlift doorbrand omdat de blikjes niet goed meegenomen worden en vast blijven zitten.

[Afbeelding]
Onze supermarktmanager wist te vertellen dat lege frisdrank flessen meestal een dop hebben en dus minder lekken, bovendien kleeft bijv. energiedrank meer dan wat er in de meeste flesjes zit. Dat zou voor problemen zorgen, al lijkt het mij sterk want bierflesjes zitten bijv. ook niet dicht.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
ph4ge schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Onze supermarktmanager wist te vertellen dat lege frisdrank flessen meestal een dop hebben en dus minder lekken, bovendien kleeft bijv. energiedrank meer dan wat er in de meeste flesjes zit. Dat zou voor problemen zorgen, al lijkt het mij sterk want bierflesjes zitten bijv. ook niet dicht.
Klopt inderdaad, al is dit waarschijnlijk ook het gevolg van de toename in aantal flesjes/blikjes. Hier is overigens wel rekening mee gehouden in het ontwerp, op diverse plekken zit een opvangbak waar de vloeistof in kan lekker zodat het niet ophoopt op plekken waar het meer schade kan aanrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Aquafreak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Sterker nog, Tomra is van oorsprong een Noors bedrijf en daar hebben ze sinds 1999 al statiegeld op blikjes en flesjes. Dus vergelijkbare ervaring is er genoeg inderdaad!

Waarschijnlijk speelt het ook mee dat de supermarkten zo min mogelijk willen investeren en eerst de kat uit de boom kijken hoe het in de praktijk eruit ziet. En ook die hebben zich flink verkeken gok ik... :X
Nou woont mijn schoonzus al enkele decennia in noorwegen toevallig, en hoe men daar met afval omgaat is wel heel anders. Plastic verpakkingen worden zorgvuldig schoongemaakt en daarna pas opgeslagen voor de vuilnisophaaldienst. Waarom? In noorwegen (en zeker buitenaf)komt de vuilnisman niet elke week door de straat om je kliko te legen. Kortom, wil je geen stank en ongedierte dan zorg je wel dat het schoon is..... ik neem aan dat ze met blikjes ook wel zoiets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
stylezzz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Nou woont mijn schoonzus al enkele decennia in noorwegen toevallig, en hoe men daar met afval omgaat is wel heel anders. Plastic verpakkingen worden zorgvuldig schoongemaakt en daarna pas opgeslagen voor de vuilnisophaaldienst. Waarom? In noorwegen (en zeker buitenaf)komt de vuilnisman niet elke week door de straat om je kliko te legen. Kortom, wil je geen stank en ongedierte dan zorg je wel dat het schoon is..... ik neem aan dat ze met blikjes ook wel zoiets doen.
Interessant! :o
Dan heeft Tomra (en anderen) de mentaliteit van Nederlands een beetje overschat misschien... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:05
Ik spoel geen blikjes om met water. Gewoon helemaal leegdrinken of eventueel de laatste druppels in de gootsteen.
Eén velletje toiletpapier in de breedte opvouwen zodat dit in het blikje past. Even schudden tot je geen vloeistof geklotst meer hoort. Dagje laten drogen en klaar d:)b

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:10

FreakNL

Well do ya punk?

Ja en verwacht je dat ook van de supermarkten?

https://www.nu.nl/economi...haos-in-supermarkten.html

https://www.nu.nl/301151/...-ingeleverde-blikjes.html

Het is gewoon 1 grote clusterfuck. Ik doe er niet aan mee, blikjes gaan gewoon in de kliko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-06 23:29
Er is vast niet genoeg tijd geweest om de implementatie goed te testen voor het werd ingevoerd. 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:57
mir4dor schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:55:
Ik spoel geen blikjes om met water. Gewoon helemaal leegdrinken of eventueel de laatste druppels in de gootsteen.
Eén velletje toiletpapier in de breedte opvouwen zodat dit in het blikje past. Even schudden tot je geen vloeistof geklotst meer hoort. Dagje laten drogen en klaar d:)b
Dit is veel meer werk dan blikje onder kraan, kraan 1 seconde open doen, en blikje leeggieten. Maar goed, doe wat werkt voor jou ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 15:31
Ik vind omspoelen gewoon drinkwaterverspilling.

Men had blik gewoon bij de PMD moeten laten.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:16

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik koop heel soms op het station een blikje. Voor de liefhebber zet ik het lege blikje op de rand van de afvalbak (we hebben hiet rare afvalbakken). Thuis gaan ze nog steeds in de afvalbak.
Hahn schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Dit is veel meer werk dan blikje onder kraan, kraan 1 seconde open doen, en blikje leeggieten. Maar goed, doe wat werkt voor jou ;)
En ik vraag me af of het milieuvriendelijker is. Er wordt oa heel veel water verbruikt bij het maken van (wc)papier.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
. . . Er wordt oa heel veel water verbruikt gebruikt bij het maken van (wc)papier.

[ Voor 20% gewijzigd door JukeboxBill op 24-06-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:20
Ik koop helemaal geen blikjes meer en alleen nog maar plastic flesjes met dop. Puur om hoe plakkerig het wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:23

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben momenteel in Nederland voor een kort bezoek. Wat een drama is het statiegeld geworden zeg! Je koopt een flesje of blikje drinken en je kan het gewoon niet inleveren waar je het hebt gekocht! Lekker handig van de Kruidvat en de biologische winkel. Zucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
alienfruit schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:41:
Ik ben momenteel in Nederland voor een kort bezoek. Wat een drama is het statiegeld geworden zeg! Je koopt een flesje of blikje drinken en je kan het gewoon niet inleveren waar je het hebt gekocht! Lekker handig van de Kruidvat en de biologische winkel. Zucht
Precies dit. In Duitsland is het zoveel beter geregeld. Wanneer ik daar een flesje of blikje koop in het pretpark, museum, park, dierentuin, etc. Dan kan ik het daar ook weer inleveren, i.p.v. dat ik op het einde van de dag met 30 lege blikjes op m’n rug weer naar huis ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

JukeboxBill schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:28:
Precies.
Ze hebben dit al in andere landen.
Je had alles kunnen kopieren. ALLES.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 21:51
Is het echte probleem niet hoe wij als maatschappij consumeren? Fabrikanten die ons allerlei zooi proberen aan te smeren en wij gaan daar vrolijk in mee?
Vroeger (zeg 10/15 jaar geleden) zag je niemand met een flesje water. Nu zijn er mensen die de deur niet uitgaan zonder een flesje.
3 miljard blikje per jaar betekend gemiddeld 175 blikjes p/p, wat gewoon bizar veel is. Ik zie vaak genoeg mensen in de supermarkt vrolijk hun karretje vullen met blikjes en flesjes, want zo lekker makkelijk. En vervolgens gooien we die troep op straat.
Gevolg, statiegeld. Ben er ook geen voorstander van, maar we hebben het zelf gedaan. Ben nu een paar keer in Singapore geweest en daar bestaat statiegeld niet. Iedereen levert het keurig in en gooit het niet op straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
chrisborst schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:09:
Is het echte probleem niet hoe wij als maatschappij consumeren? Fabrikanten die ons allerlei zooi proberen aan te smeren en wij gaan daar vrolijk in mee?
Vroeger (zeg 10/15 jaar geleden) zag je niemand met een flesje water. Nu zijn er mensen die de deur niet uitgaan zonder een flesje.
3 miljard blikje per jaar betekend gemiddeld 175 blikjes p/p, wat gewoon bizar veel is. Ik zie vaak genoeg mensen in de supermarkt vrolijk hun karretje vullen met blikjes en flesjes, want zo lekker makkelijk. En vervolgens gooien we die troep op straat.
Gevolg, statiegeld. Ben er ook geen voorstander van, maar we hebben het zelf gedaan. Ben nu een paar keer in Singapore geweest en daar bestaat statiegeld niet. Iedereen levert het keurig in en gooit het niet op straat.
Tsja. waar moet ik beginnen?

10-15 jaar geleden liepen er ook genoeg mensen met flesjes water. En nee, ik heb nooit in Amsterdam gewoond dus het is geen grachtengordelgedrag.
In de auto heb ik altijd wel wat liggen, mocht je toch problemen krijgen onderweg. Medestudenten in die tijd hadden ook best wel eens een flesje.

En nee, de deur uitgaan zonder water doe ik inderdaad niet. Inmiddels wel al jaren in een Dopper overigens. Alleen voor geval van nood heb ik nog wel ergens flessenwater dat langer houdbaar is.

Ten tweede was er voor blik echt wel een prima inzameling met pmd. Waarbij 99% het allemaal vast wel prima deed, maar 1% het verneukt en het in de natuur gooit. Semi-aangemoedigd door bv ‘blikvangers’ alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Verder zal men in Singapore vast ook wel meer afvalbakken op straat hebben. Als ik zo rondGoogle zie ik grote tonnen, waar in Nederland vele gemeenten het vertikken om voldoende mogelijkheden te bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Ben ik de enige die denkt dat 1 euro statiegeld beter zou werken?
Nu is de motivatie nog te klein om het terug in te leveren, zat mensen die het alsnog weggooien.
Met 1 euro statiegeld is de motivatie al een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
99ruud99 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:26:
Ben ik de enige die denkt dat 1 euro statiegeld beter zou werken?
Nu is de motivatie nog te klein om het terug in te leveren, zat mensen die het alsnog weggooien.
Met 1 euro statiegeld is de motivatie al een stuk minder.
Zelfs bij 15ct lopen de machines al vast en zijn er lange rijen doordat teveel mensen het inleveren blijkbaar. Hoe gaat 1€ dat oplossen?

Zelfs bij 15ct worden grote pmd zakken die klaarliggen om opgehaald te worden door de gemeente al opengehaald omdat een blikje erin mogelijk geld waard is. Ligt daarna de hele inhoud van de pmd zak op straat.
Laat staan als zo’n ding een euro waard is.
Goed gedaan jongens

[ Voor 29% gewijzigd door GAIAjohan op 25-06-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
GAIAjohan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Zelfs bij 15ct lopen de machines al vast en zijn er lange rijen doordat teveel mensen het inleveren blijkbaar. Hoe gaat 1€ dat oplossen?
Maar dat zijn alleen maar wat technical issues. Zal met de tijd wel opgelost worden....

@99ruud99 zal bedoelen dat er nog veel blikjes niet in de automaat komen maar gewoon in de vuilnisbak belanden. Overigens is dat geen slecht ding, want uiteindelijk word het ook daar gerecycled. Enkel zonde van het statiegeld, maar dat is de beslissing van de weggooier uiteindelijk. Een euro statiegeld ipv 15 cent zal hoogstens de consumptie in het geheel beperken, aangezien mensen dan liever niet of minder consumeren....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
stylezzz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Maar dat zijn alleen maar wat technical issues. Zal met de tijd wel opgelost worden....

@99ruud99 zal bedoelen dat er nog veel blikjes niet in de automaat komen maar gewoon in de vuilnisbak belanden. Overigens is dat geen slecht ding, want uiteindelijk word het ook daar gerecycled. Enkel zonde van het statiegeld, maar dat is de beslissing van de weggooier uiteindelijk. Een euro statiegeld ipv 15 cent zal hoogstens de consumptie in het geheel beperken, aangezien mensen dan liever niet of minder consumeren....
Hoe kan het dat de leverancier van die dingen Tomra, die toch al jaren actief is in Scandinavië, het dan hier compleet vernacheld? Of is het toch onze overheid die te weinig eisen stelt aan de inzameling? (Voldoende inleverpunten). Of leveren wij veel meer in dan in DE of SE of NO?!

Ik denk niet dat het puur technical issues zijn.
De inlevering is compleet onderschat, en de machines worden overvraagd.

En dat tweede wat je noemt wordt toch alleen maar erger bij gelijkblijvende consumptie en hogere return als je inlevert. De machines kunnen het totaal niet aan.

Ik krijg bij dit geneuzel gewoon het gevoel dat vanwege het gedrag van 1% de 99% een maatregel in de maag gesplitst krijgt die alleen maar meer geld kost en qua vervuiling niks oplost.
PMD werkte gewoon. En die paar aso’s moet je gewoon aanpakken + ook de gemeenten die iets meer voorzieningen mogen gaan plaatsen waar NL uitblinkt in slechtheid (vuilnisbakken, openbare toiletten)

[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 25-06-2023 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:25
GAIAjohan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Als statiegeld op blik 1 euro is, zal er véél minder blik verkocht worden. Lijkt mij prima overigens, is duurzamer om een 2 literfles te kopen dan 6 blikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
GAIAjohan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Hoe kan het dat de leverancier van die dingen Tomra, die toch al jaren actief is in Scandinavië, het dan hier compleet vernacheld? Of is het toch onze overheid die te weinig eisen stelt aan de inzameling? (Voldoende inleverpunten). Of leveren wij veel meer in dan in DE of SE of NO?!

Ik denk niet dat het puur technical issues zijn.
De inlevering is compleet onderschat, en de machines worden overvraagd.

En dat tweede wat je noemt wordt toch alleen maar erger bij gelijkblijvende consumptie en hogere return als je inlevert. De machines kunnen het totaal niet aan.

Ik krijg bij dit geneuzel gewoon het gevoel dat vanwege het gedrag van 1% de 99% een maatregel in de maag gesplitst krijgt die alleen maar meer geld kost en qua vervuiling niks oplost.
PMD werkte gewoon. En die paar aso’s moet je gewoon aanpakken + ook de gemeenten die iets meer voorzieningen mogen gaan plaatsen waar NL uitblinkt in slechtheid (vuilnisbakken, openbare toiletten)
Ik denk dat die machines het perfect aankunnen, hier lokaal bij de ah hebben ze pas de machines vervangen en deze nieuwe verwerken de aanvoer sneller als dat ik het uit de boodschappentas kan aanvoeren.

Waar het denk ik wel eens verkeerd kan gaan is dat een zekere groep mensen geen zin heeft om het leeg goed op een hygienische manier aan te bieden. En als er maar genoeg bier/frisdrank of ander spul in het mechaniek terecht komt kun je inderdaad wel eens storingen verwachten. Maar goed, technical issues.... ik neem aan dat er op de ontwikkelingsafdelingen bij de diverse fabrikanten al naar word onderzocht.

PMD werkt inderdaad goed, maar blijkbaar was de groep aso's dermate groot die het niet nodig vond om hun rotzooi fataoenlijk op te ruimen dat we dit erbij hebben gekregen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:09
Sito schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Als statiegeld op blik 1 euro is, zal er véél minder blik verkocht worden. Lijkt mij prima overigens, is duurzamer om een 2 literfles te kopen dan 6 blikjes.
Ik vind 1,5 liter wegspoelen omdat de prik eruit is helemaal niet zo duurzaam eigenlijk. Al helemaal niet voor mijn portemonnee.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Morpheusk schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Ik vind 1,5 liter wegspoelen omdat de prik eruit is helemaal niet zo duurzaam eigenlijk. Al helemaal niet voor mijn portemonnee.
Drink je zo weinig dan? Normaal gesproken draai ik er zo'n 1.5 liter pet fles makkelijk in een dag doorheen. Met dit weer van de afgelopen tijd eerder 2.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Feit is dat flesjes duurzamer zijn, ze hebben een dop om de prik te bewaren.
In Utrecht loop je werkelijk nog steeds over de blokjes in het park. Dus ja, als de intensive om het op te ruimen groter wordt zal het ook schoner worden. (Of van die ploggers, die met een prikstok statiegeld gaan inzamelen voor *vul hier goed doel in*).

Waarom kan het in Noorwegen Zweden en Finland wel en hier niet? Hebben we te weinig eigenwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:09
stylezzz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Drink je zo weinig dan? Normaal gesproken draai ik er zo'n 1.5 liter pet fles makkelijk in een dag doorheen. Met dit weer van de afgelopen tijd eerder 2.....
Ja, en een dag of 2 dagen later valt me de prik al tegen in vergelijking met een blikje.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
NoSugar schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Precies dit. In Duitsland is het zoveel beter geregeld. Wanneer ik daar een flesje of blikje koop in het pretpark, museum, park, dierentuin, etc. Dan kan ik het daar ook weer inleveren, i.p.v. dat ik op het einde van de dag met 30 lege blikjes op m’n rug weer naar huis ga.
Alles is beter in andere landen. Weg met ons. Wij zijn allemaal sukkels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:28:
Feit is dat flesjes duurzamer zijn, ze hebben een dop om de prik te bewaren.
In Utrecht loop je werkelijk nog steeds over de blokjes in het park. Dus ja, als de intensive om het op te ruimen groter wordt zal het ook schoner worden. (Of van die ploggers, die met een prikstok statiegeld gaan inzamelen voor *vul hier goed doel in*).

Waarom kan het in Noorwegen Zweden en Finland wel en hier niet? Hebben we te weinig eigenwaarde?
Nederlanders zijn gewoon slecht in veranderingen. Als ze al jaren met een paar traytjes bier in het park zitten en daarna hun bende achterlaten dan kost dat gewoon moeite om te veranderen. Elk psychologisch handboek zal je dat vertellen.....

Het voordeel is nu wel dat waarschijnlijk anderen sneller de troep opruimen, en men niet op de gemeentereiniging hoeft te wachten op maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:28:
. . .
In Utrecht loop je werkelijk nog steeds over de blokjes in het park. Dus ja, als de intensive incentive om het op te ruimen . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Frame164 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Alles is beter in andere landen. Weg met ons. Wij zijn allemaal sukkels....
Wij moesten weer het wiel opnieuw uitvinden i.p.v. bijvoorbeeld samen met Duitsland samen te werken naar een Europees statiegeld systeem.

Wat mij betreft mag de EU hier wel eens tegen optreden; waarom moet elk land zijn eigen manier verzinnen? Statiegeld, milieustickers, etc. Tijd voor een EU wet die verplicht je aan te sluiten bij bestaande systemen i.p.v. versplintering. Geef pioneers maar het voordeel dat ze als eerste kunnen beslissen hoe; en laat de rest maar volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NoSugar schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:14:
[...]

Wij moesten weer het wiel opnieuw uitvinden i.p.v. bijvoorbeeld samen met Duitsland samen te werken naar een Europees statiegeld systeem.

Wat mij betreft mag de EU hier wel eens tegen optreden; waarom moet elk land zijn eigen manier verzinnen? Statiegeld, milieustickers, etc. Tijd voor een EU wet die verplicht je aan te sluiten bij bestaande systemen i.p.v. versplintering. Geef pioneers maar het voordeel dat ze als eerste kunnen beslissen hoe; en laat de rest maar volgen.
Dan krijg je weer het gezeur dat "Brussel alles bepaalt!", "we hebben niks meer te zeggen in eigen land!" en meer van dat slap geleuter.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 13:29
wildhagen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:51:
[...]

Dan krijg je weer het gezeur dat "Brussel alles bepaalt!", "we hebben niks meer te zeggen in eigen land!" en meer van dat slap geleuter.
Zeker, er komt genoeg uit Brussel om je aan te ergeren, maar sommige zaken zijn zo overduidelijk dat het verbaast dat het niet Europees wordt opgelost.

Statiegeld is er daar één van. Je kunt best een Europese standaard bepalen voor hoe statiegeld geïnd wordt en voor welk bedrag, terwijl de lidstaten zelf mogen blijven bepalen of en waarop ze statiegeld willen heffen. Je hebt dan alleen nog blikjes/flesjes/whatever met én zonder statiegeld. Dat scheelt enorm in de uitvoeringskosten want fabrikanten van zowel de producten als de inlevermachines weten waar ze aan toe zijn.

Een ander ding is tolheffing. Als je regelmatig door de EU rijdt en in diverse steden in diverse landen komt wordt je horendol van alle autobaanvignetten, milieu stickers voor individuele steden en ellenlange onnodige files omdat er voor een bepaalde burg, tunnel of stuk weg individueel tol wordt geheven.

Dat is perfect Europees op te lossen waarbij de individuele lidstaten, of zelfs deelstaten/gemeenten zelf zeggenschap houden over de hoogte van de bedragen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:00:
[...]

Een ander ding is tolheffing. Als je regelmatig door de EU rijdt en in diverse steden in diverse landen komt wordt je horendol van alle autobaanvignetten, milieu stickers voor individuele steden en ellenlange onnodige files omdat er voor een bepaalde burg, tunnel of stuk weg individueel tol wordt geheven.
Ik denk dat dit voor het hele wegenverkeersbeleid geldt. De grenzen zijn nu al de nodige decennia helemaal open, dan is het een beetje absurd dat je over een weg rijdt en er 100 meter verderop ineens heel andere snelheidslimieten of voorrangsregels gelden in vergelijkbare verkeerssituaties.

En de rijbewijzen in de respectievelijke landen worden ook alleen getoetst voor de rijvaardigheid in dat land, terwijl je zonder problemen zo een landsgrens over rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:04
stylezzz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Ik denk dat die machines het perfect aankunnen, hier lokaal bij de ah hebben ze pas de machines vervangen en deze nieuwe verwerken de aanvoer sneller als dat ik het uit de boodschappentas kan aanvoeren.

Waar het denk ik wel eens verkeerd kan gaan is dat een zekere groep mensen geen zin heeft om het leeg goed op een hygienische manier aan te bieden. En als er maar genoeg bier/frisdrank of ander spul in het mechaniek terecht komt kun je inderdaad wel eens storingen verwachten. Maar goed, technical issues.... ik neem aan dat er op de ontwikkelingsafdelingen bij de diverse fabrikanten al naar word onderzocht.
Apparaat moet minstens twee keer per dag worden schoongemaakt, anders sta je voor een piepende en weigerende emballageapparaat. Dus ja, het werkt prima, zolang dat ding gereinigd wordt.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
stylezzz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:21:
[...]

PMD werkt inderdaad goed, maar blijkbaar was de groep aso's dermate groot die het niet nodig vond om hun rotzooi fataoenlijk op te ruimen dat we dit erbij hebben gekregen.
Tomra, zo heet die fabrikant van de inname machine in de supermarkt (uiteraard zijn er ook nog andere merken), en zij hebben al ruime ervaring met blikjes in andere landen, dus waarom het nu een probleem is, geen idee. Het is niet nieuw ofzo.

En blikjes hygiënisch aanleveren? Haha, right, succes daarmee. Ze denken hier gewoon niet na, en nee ook de EU niet.

Iets Europees regelen (wat het dan ook is, tolvignet, snelwegen, of inname statiegeld), dat wil de EU niet, de burger moet hun alleen betalen en verder vooral geen mening hebben.

Maar bijvoorbeeld de blikjes aso's aanpakken, nee, we zorgen vooral dat de rest er ook last van heeft. Om te kotsen.

[ Voor 0% gewijzigd door Segafreak83 op 25-06-2023 23:21 . Reden: Tomra ;). ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 20:41
Segafreak83 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Tonka, zo heet die fabrikant van de inname machine in de supermarkt (...)
*Tomra. Tonka is ander spul van blik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

macmellow schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:10:
[...]

*Tomra. Tonka is ander spul van blik ;)
De Tonka’s hier gaan al 40 jaar mee.
Denk dat die een betere bouw kwaliteit hebben dan de blikjes inname machines O-)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Vandaag voor het eerst blikjes ingeleverd. Bleek er toch nog hele lading nog van voor statiegeld te zijn. :X

Heb dus de helft weer mee moeten nemen en thuis in de kliko moeten mikken. Jammer dat ze het systeem niet zo kunnen maken dat ook die blikjes gewoon terug kunnen. Neem toch niet aan dat dat heel ander type blik is wat niet gerecycled kan worden.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Pagina: 1 ... 15 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.