Zeker niet... maar er staat toch een statiegeld logo op de blikjes? Of een prullenbakje indien niet het geval.Player1S schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:06:
Vandaag voor het eerst blikjes ingeleverd. Bleek er toch nog hele lading nog van voor statiegeld te zijn.
Heb dus de helft weer mee moeten nemen en thuis in de kliko moeten mikken. Jammer dat ze het systeem niet zo kunnen maken dat ook die blikjes gewoon terug kunnen. Neem toch niet aan dat dat heel ander type blik is wat niet gerecycled kan worden.
Blijkbaar was dit nog een oude batch. Ben er wel 99% zeker van dat deze allemaal ruim na de invoering gekocht zijn.stylezzz schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Zeker niet... maar er staat toch een statiegeld logo op de blikjes? Of een prullenbakje indien niet het geval.
Paar weken terug had mijn moeder boodschappen gedaan voor mij en toen al lading ingeleverd.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Die blikjes zijn niet schadelijk voor het milieu, die mag je gewoon op straat gooien. Daar kunnen ze niks mee.Player1S schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:06:
Vandaag voor het eerst blikjes ingeleverd. Bleek er toch nog hele lading nog van voor statiegeld te zijn.
Heb dus de helft weer mee moeten nemen en thuis in de kliko moeten mikken. Jammer dat ze het systeem niet zo kunnen maken dat ook die blikjes gewoon terug kunnen. Neem toch niet aan dat dat heel ander type blik is wat niet gerecycled kan worden.
/s
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
In de Volkskrant staat vandaag een fotoserie van allemaal door statiegeldjagers opengebroken afvalbakken en opengescheurde afvalzakken.
En helemaal geen statiegeldblikjes te zien, dus de statiegeldregeling werkt prima.
Alleen jammer dat al het andere afval nu op straat ligt.
En helemaal geen statiegeldblikjes te zien, dus de statiegeldregeling werkt prima.
Alleen jammer dat al het andere afval nu op straat ligt.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Blijf het compleet doorgedraaid vinden, net zoals die plastic tax.
De enige die zich rot lachen is Stichting Statiegeld Nederland en de ondernemers die nu in eens geld mogen rekenen voor hun bakje friet.
De enige die zich rot lachen is Stichting Statiegeld Nederland en de ondernemers die nu in eens geld mogen rekenen voor hun bakje friet.
Vooral die plastic tax bedoel je, wat denken ze dat ik er thuis me doe, op straat gooien?GrooV schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:40:
Ik recycle het al, waarom dan die tax?
Elect a clown, expect a circus.
Zodat er alternatieve gestimuleerd worden.Slasher schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:01:
[...]
Vooral die plastic tax bedoel je, wat denken ze dat ik er thuis me doe, op straat gooien?
Ik recycle het al, waarom dan die tax?
offtopic:
maar dit is het blikjes topic, geen plastic
Ik weet dat dit niet het goede topic is daarvoorstylezzz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:22:
[...]
Zodat er alternatieve gestimuleerd worden.
offtopic:
Maar wat betreft de stimulatie, de klant hoeft toch niet gestimuleerd te worden, dat zijn de producenten, en wij moeten betalen. Dat klopt toch niet?
Ik vind het ook vreselijk irritant, maar kijk dan deze eens even (kan prima op 1.5x) snelheid:GrooV schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:40:
[YouTube: Coca-Cola and plastic waste | DW Documentary]
Dan zie je wat er gebeurd als er geen statiegeld is, als alles gewoon los wordt gelaten en de producenten de kosten van hun afval mogen afwentelen op de samenleving.
We hebben gewoon een enorm plastic probleem. Plastic is een fantastisch materiaal! Sterk, goedkoop en heel makkelijk te maken. Maar het is een enorme berg afval waar we iets aan moeten doen.
Deze financieele prikkels moeten daar aan bijdragen, maar ze gaan het nooit 100% oplossen.
Ik hoop vooral dat we bij de volgende telling significant minder blikjes (gaat dit topic over) in de natuur terug vinden. Dan werkt het statiegeld systeem dus. Hoe irritant ik het als individu ook vind.
Yep, maar elk alternatief wat tot nu toe bedacht was is natuurlijk vele malen duurder als een plastic verpakking. Dus flopt het.... Wellicht dat hiermee wat bereikt gaat worden?Slasher schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:26:
[...]
Ik weet dat dit niet het goede topic is daarvoor
Maar wat betreft de stimulatie, de klant hoeft toch niet gestimuleerd te worden, dat zijn de producenten, en wij moeten betalen. Dat klopt toch niet?
Probleem is ook een beetje dat je zelf betaalt voor het statiegeld. Als je vergeet de blikjes in te leveren of deze teveel ingedeukt zijn, ben je feitelijk je geld kwijt.
Ik snap dit argument niet zo goed. Dat was toch ook al het geval met grote of kleine PET flesjes?kevlar01 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:41:
Probleem is ook een beetje dat je zelf betaalt voor het statiegeld. Als je vergeet de blikjes in te leveren of deze teveel ingedeukt zijn, ben je feitelijk je geld kwijt.
Een PET fles kan je nog uitdeuken door te blazen. Een flink verfrommeld blikje kan je weinig mee..stylezzz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:53:
[...]
Ik snap dit argument niet zo goed. Dat was toch ook al het geval met grote of kleine PET flesjes?
Blikje niet verfrommelen? Met een deukje worden ze nog gewoon geaccepteerd.BootVluchteling schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:07:
[...]
Een PET fles kan je nog uitdeuken door te blazen. Een flink verfrommeld blikje kan je weinig mee..
Ja snap ik, maar een blikje is leeg heel kwetsbaar.stylezzz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:10:
[...]
Blikje niet verfrommelen? Met een deukje worden ze nog gewoon geaccepteerd.
Tegen een gemiddelde schoenmaat 44 die de nederlandse man draagt misschien niet, maar ookal knijp je er een klein deukje in dan is er echt niks aan de hand....BootVluchteling schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:14:
[...]
Ja snap ik, maar een blikje is leeg heel kwetsbaar.
Als ik van het werk een blikje mee naar huis zou nemen kan ik je garanderen dat ze meer beschadigen dan een deukje. Oftewel ik koop tegenwoordig wel flesjes.stylezzz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:10:
[...]
Blikje niet verfrommelen? Met een deukje worden ze nog gewoon geaccepteerd.
Nadeel van flesjes is dan wel weer dat er zo'n dop op zit die vast zit aan het flesje waardoor je er harder aan moet trekken om hem er af te draaien..... Ook zo'n ding wat duidelijk bedacht is door iemand die geen flesjes gebruikt. Bij de grote flessen zit zo'n dop in de weg bij het inschenken, en uit zo'n klein flesje drinken, terwijl er nog een dop aan vast zit, is al helemaal irritant.
[removed]
Die plastic doppen met hengsels zijn er volgens mij puur voor:redwing schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:18:
[...]
Als ik van het werk een blikje mee naar huis zou nemen kan ik je garanderen dat ze meer beschadigen dan een deukje. Oftewel ik koop tegenwoordig wel flesjes.
Nadeel van flesjes is dan wel weer dat er zo'n dop op zit die vast zit aan het flesje waardoor je er harder aan moet trekken om hem er af te draaien..... Ook zo'n ding wat duidelijk bedacht is door iemand die geen flesjes gebruikt. Bij de grote flessen zit zo'n dop in de weg bij het inschenken, en uit zo'n klein flesje drinken, terwijl er nog een dop aan vast zit, is al helemaal irritant.
- greenwashing
- meer return op doppen welke kwaliteitsplastic zijn en relatief duur zijn
Had laatst een blikje drinken gehaald bij een tankstation en omdat ik vergeten was die thuis weg te zetten -in onze statiegeldtas- heb ik er nog een hele dag mee moeten rijden; wel in een cupholder in de auto omdat het anders lekt en pikt. Ik had 'm in de tussentijd wel op 20 verschillende plekken gewoon netjes weg kunnen gooien wat ik normaliter doe deed met blikjes, maar nu kan dat dus niet meer. Ik denk dat ik maar gewoon accepteer dat dit een taks is een inflatie 2.0.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Als ze dat echt willen splits dan dat statiegeld op en geef 5 cent voor de dop en de rest voor de fles. Nu zie ik iig echt iedereen die dop eraf trekken waardoor het weinig zin heeft en vooral irritatie opwekt.True schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:24:
[...]
Die plastic doppen met hengsels zijn er volgens mij puur voor:
- greenwashing
- meer return op doppen welke kwaliteitsplastic zijn en relatief duur zijn
[removed]
Klopt, ik zou ook een flesje kopen.... Gewoonweg veel praktischer. Dat die dop eraan vast zit tegenwoordig ben ik al aan gewendredwing schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:18:
[...]
Als ik van het werk een blikje mee naar huis zou nemen kan ik je garanderen dat ze meer beschadigen dan een deukje. Oftewel ik koop tegenwoordig wel flesjes.
Ik flikker die blikjes vaker weg uit frustratie. Tegenwoordig staat overal een rij bij blikjesautomaten. Iedereen staat te kloten omdat die apparaat dan die barcode niet pakt of omdat het blikje ingedeukt is.
Al 4 keer achter elkaar in verschillende winkels meegemaakt dat de apparaat het niet deed want er moest assistentie komen. Zit je dan met hand die nat is geworden van restanten uit blikjes voor die ene €3,85.
Bij tankstations kan je ook niets met je blikje doen. Op de fiets of motor kan je hem niet meenemen dus dan gaat hij maar de kliko in. Dan is dit een veredelde belasting op frisdrank geworden.
De blikjesautomaat in huidige variant is gewoon een slechte oplossing. Ze hebben geprobeerd de flessenautomaat te herbruiken maar het is te omslachtig. Er zou een automaat moeten komen waar je zo je zak leeg kan gooien en die blikjes via een mechanisme in een rij zet en zo de barcode scant. Iedereen komt ook met een zak aan met >20 blikken dus dat scheelt ook aardig wat tijd en moeite.
Of des noods een bierkrat bedenken waar je zo 30 blikken in kan doen en onderin kan schuiven net als bierflessen. Maarja daar zijn ze weer te gierig voor omdat winkels anders bang zijn dat mensen blikken zonder statiegeld inleveren.
Al 4 keer achter elkaar in verschillende winkels meegemaakt dat de apparaat het niet deed want er moest assistentie komen. Zit je dan met hand die nat is geworden van restanten uit blikjes voor die ene €3,85.
Bij tankstations kan je ook niets met je blikje doen. Op de fiets of motor kan je hem niet meenemen dus dan gaat hij maar de kliko in. Dan is dit een veredelde belasting op frisdrank geworden.
De blikjesautomaat in huidige variant is gewoon een slechte oplossing. Ze hebben geprobeerd de flessenautomaat te herbruiken maar het is te omslachtig. Er zou een automaat moeten komen waar je zo je zak leeg kan gooien en die blikjes via een mechanisme in een rij zet en zo de barcode scant. Iedereen komt ook met een zak aan met >20 blikken dus dat scheelt ook aardig wat tijd en moeite.
Of des noods een bierkrat bedenken waar je zo 30 blikken in kan doen en onderin kan schuiven net als bierflessen. Maarja daar zijn ze weer te gierig voor omdat winkels anders bang zijn dat mensen blikken zonder statiegeld inleveren.
Laten ze anders flesjes van blik maken. win-win.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
En gaat dit de echte aso's ertoe bewegen om hun gedrag aan te passen? Ik denk dat die het statiegeld zullen zien als het afkopen van de weggooiplicht. Dit zijn dezelfde mensen die de uitwerpselen van hun hond niet opruimen omdat ze tenslotte 'hondenbelasting' betalen.stylezzz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:21:
[...]
PMD werkt inderdaad goed, maar blijkbaar was de groep aso's dermate groot die het niet nodig vond om hun rotzooi fataoenlijk op te ruimen dat we dit erbij hebben gekregen.

Ach, de die-hard aso zul je er niet mee pakken.... al zet je er een euro statiegeld op dan pleuren ze het nog op straat. Aan de andere kant zijn er mensen zat die inmiddels het verzamelen van blikjes tot een extra inkomstenbron hebben verheven.Racing-Paradise schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:51:
[...]
En gaat dit de echte aso's ertoe bewegen om hun gedrag aan te passen? Ik denk dat die het statiegeld zullen zien als het afkopen van de weggooiplicht. Dit zijn dezelfde mensen die de uitwerpselen van hun hond niet opruimen omdat ze tenslotte 'hondenbelasting' betalen.
Zeker die zijn er ook, daar sta ik altijd 20 minuten op te wachten als ik mijn 4 lege pet-flessen wil inleveren.stylezzz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:53:
[...]
Ach, de die-hard aso zul je er niet mee pakken.... al zet je er een euro statiegeld op dan pleuren ze het nog op straat. Aan de andere kant zijn er mensen zat die inmiddels het verzamelen van blikjes tot een extra inkomstenbron hebben verheven.
Het zal vast al aan bod zijn gekomen, maar waarom is dit hkgeen Europese maatregel.
Ben nu aan het pakken voor de vakantie.
Ivm een wat langere trip (2000km)
Nemen we het nodige qua drinken mee.
Wat lekkers voor onderweg. Wat lekkers voor de overnachting. En wat voor de eerste avond bij aankomst. Ook het nodige water voor onszelf en de hond.
Ik denk dat ik zo'n beetje bijna € 5,- aan statiegeld bij heb.
Dat ga ik niet 2 weken bewaren en weer mee terug nemen naar Nederland.
Wat lekkers voor onderweg. Wat lekkers voor de overnachting. En wat voor de eerste avond bij aankomst. Ook het nodige water voor onszelf en de hond.
Waarom koop je het dan niet over de grens?p.d.akkerman schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:51:
Het zal vast al aan bod zijn gekomen, maar waarom is dit hkgeen Europese maatregel.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat zou kunnen.
Maar om nu alles in tankstation of onderweg naar een supermarkt te rijden vind ik zo wat.
Tuurlijk een prima oplossing
En ook ik heb de gedachte de vakantie begint in de auto.
Maar ga niet de hoofdprijs betalen in een tankstation of langer onderweg op zoek naar een supermarkt
Maar om nu alles in tankstation of onderweg naar een supermarkt te rijden vind ik zo wat.
Maar ga niet de hoofdprijs betalen in een tankstation of langer onderweg op zoek naar een supermarkt
Ik heb bewust voor mijn vakantie een tray bij Die Grenze zonder statiegeld gehaald. Daarna in Oostenrijk en Italië aangevuld.
Daar alles mooi in PMD kunnen gooien.
Volgende keer ga ik eerst wel even in België een tray blik halen. Is toch maar 5min rijden.
En wat werken de statiegeld automaten nu bagger. Elk artikel dat je erin gooit staat het ding even stil..
Volgende keer ga ik eerst wel even in België een tray blik halen. Is toch maar 5min rijden.
En wat werken de statiegeld automaten nu bagger. Elk artikel dat je erin gooit staat het ding even stil..
[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 22-07-2023 14:50 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Alternatieve opties zat:p.d.akkerman schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:45:
Dat zou kunnen.
- Supermarkt zoeken onderweg/op locatie
- X euro meer betalen in tankstation
- €5 statiegeld zien als extra kosten van de vakantie en op locatie weggooien
- Minder/geen/ander drinken meenemen
- Hopen dat ze binnen nu en je vertrek in alle landen waar je doorheen gaat dezelfde maatregelen zullen treffen
The devil is in the details.
leuk voor jou, Jij hebt die mogelijkheid, miljoenen medelanders zoals ik niet. Daarom vind ik het punt van @p.d.akkerman valide.GAIAjohan schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:49:
Ik heb bewust voor mijn vakantie een tray bij Die Grenze zonder statiegeld gehaald. Daarna in Oostenrijk en Italië aangevuld.
Ik vind het een nog steeds een waardeloze maatregel, ik scheidde het al via PMD nu zit ik met die rotzooi thuis die ik weer ergens moet inleveren.
[ Voor 12% gewijzigd door Slasher op 22-07-2023 15:27 ]
Hoezo je mag het nog steeds in PMD gooien? Of restafval in sommige regio’s.Slasher schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:25:
[...]
leuk voor jou, Jij hebt die mogelijkheid, miljoenen medelanders zoals ik niet. Daarom vind ik het punt van @p.d.akkerman valide.
Ik vind het een nog steeds een waardeloze maatregel, ik scheidde het al via PMD nu zit ik met die rotzooi thuis die ik weer ergens moet inleveren.
Iedereen kon naar een Die Grenze gaan volgens mij, of desnoods onderweg België aandoen.Slasher schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:25:
[...]
leuk voor jou, Jij hebt die mogelijkheid, miljoenen medelanders zoals ik niet. Daarom vind ik het punt van @p.d.akkerman valide.
Wmb schaffen ze statiegeld op blik direct af.
En dit toont gewoon de kansloosheid van statiegeld op blik aan.. mensen die hun blik netjes bij pmd deden hebben er alleen maar meer gezeur mee, en het vervoeren van hele blikjes ipv platte blikjes is gewoon ontzettend inefficiëntgraceful schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:47:
[...]
Hoezo je mag het nog steeds in PMD gooien? Of restafval in sommige regio’s.
Prima plan, of gewoon een verbod op drank in blik, en alles in pet-flessen.GAIAjohan schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:10:
[...]
Wmb schaffen ze statiegeld op blik direct af.
[...]
Ey!! Macarena \o/
Helemaal eens! Het hele principe van thuis afval sorteren is onzin, en dan niet alleen voor blikjes, maar ook voor glas, plastic, karton en GFT:Slasher schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:25:
- Bedenk eens hoeveel extra (opberg)ruimte je in de keuken moet hebben voor al die aparte afvalstromen en hoeveel m² de afvalbakken in de tuin en berging in beslag nemen. Dit kost veel m² ruimte die je ook voor iets anders kan gebruiken.
- Reflecteer eens op wat je betaalt aan huur of hypotheek voor deze vierkante meters.
- Bedenk dat stalling van klikobakken een verharde ondergrond vereist in de tuin, wat we juist niet willen in verband met opnemen van regenwater in de grond. Als je maar één of geen bak (in plaats van drie bakken hoeft te stallen zijn minder vierkante meters verharde tuin nodig. Dat tikt enorm aan in grote aantallen.
- Klikobakken zijn lelijk dus sommige mensen stallen deze in een ombouw van hout of kunststof met als resultaat onnodig gebruik van energie en grondstoffen.
- Er wordt minder energie en minder grondstoffen gebruikt voor de productie van klikobakken als we er per huishouden maar één nodig hebben.
- Bedenk ook wat het kost aan tijd en energieverbruik om bij iedere huishouden apart afval op te halen, realiserend dat bakken meestal niet vol zijn of juist overvol zijn zijn waardoor mensen het afval zelf gaan afvoeren of (tegen de huidige regels in) bij ander afval stoppen.
- Woongenot: wat maakt het leven leven fijner: iedere keer bedenken waar de verpakking in moet of is het gewoon fijner dat alles altijd in de dezelfde bak gaat?
Ik denk dat het daarom beter (en waarschijnlijk zelfs economischer) is om afval te scheiden in de afvalverwerking. Laten we daarom gewoon stoppen met het opzadelen van huishoudens met het scheiden van afval. Het is te ver doorgeschoten. Een huis is om prettig in te wonen en is geen afvalsorteerstation.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Iets anders: ik zag deze reclame bij de nos. Doen ze hier het blikje niet verkeerd om in de automaat? Ik begreep dat dit juist voor een plakbende en storingen zorgt.
Nee, in blik blijft alles beter bewaard, bovendien zijn petflessen niet geschikt als je 1,5 glas per week drinkt.RaZ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Prima plan, of gewoon een verbod op drank in blik, en alles in pet-flessen.
Bovendien is blik veel fijner tegen de plastic soep, en is blik eenvoudig te scheiden en hergebruiken. Alleen de productie van nieuw blik is wel slecht voor het milieu.
Een kuub blikjes? Die drink ik in geen jaar leegari3 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:18:
[...]
Ik denk dat het daarom beter (en waarschijnlijk zelfs economischer) is om afval te scheiden in de afvalverwerking. Laten we daarom gewoon stoppen met het opzadelen van huishoudens met het scheiden van afval. Het is te ver doorgeschoten. Een huis is om prettig in te wonen en is geen afvalsorteerstation.
Maar ontopic. Het statiegeld op blikjes is niet ingevoerd om een beter soorteergedrag te motiveren. Het is ingevoerd om zwerfafval tegen te gaan.
Het meest kutte blijft nog wel als je in een horeca zaak een blikje of flesje haalt je het daar niet kan inleveren maar in de supermarkt moet doen.
Waarom koop je anders in een horeca zaak drinken dan had je net zo goed vanuit huis een flesje mee kunnen nemen als je toch moet sjouwen met dat flesje.
Conclusie ik gooi het maar in de vuilnisbak, dag 15 cent ☹️
Waarom koop je anders in een horeca zaak drinken dan had je net zo goed vanuit huis een flesje mee kunnen nemen als je toch moet sjouwen met dat flesje.
Laatst kocht ik bij een horeca zaak frisdrank. Ik kreeg een flesje mee. Moest statiegeld betalen natuurlijk.NicoHF schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:31:
Het meest kutte blijft nog wel als je in een horeca zaak een blikje of flesje haalt je het daar niet kan inleveren maar in de supermarkt moet doen.
Maar ‘inleveren’ moest daar in een speciale vuilnisbak voor ‘statiegeldflesjes’, waar je je statiegeld natuurlijk niet terug kreeg

Wat zullen ze daar lekker binnenlopen nu met statiegeld.
[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 22-07-2023 16:36 ]
Hahaha om 7:30 was ik bij de supermarkt en een zwerver met 1 half liter blikje bier. Rennen naar de automaat en hij gooide het blikje zo hard erin dat ie natuurlijk niet gedetecteerd werd, maar viel wel ergens achterin. Klagen bij de manager en een hele ruzie
Facts don't care about your feelings
Iets vergelijkbaars had ik laatst bij de Efteling. Blikje drinken gekocht met statiegeld, maar op dezelfde plek inleveren kon niet. 'nee dat kan alleen bij de uitgang, of u kunt het gewoon in de prullenbak doen'. En dat 'bij de uitgang' is ergens bij een gevonden voorwerp stand midden op de parkeerplaats. Daar vertelden ze overigens dat ze in het park wel speciale inleverplekken hebben waar je het statiegeld aan het goede doel kon doneren. Zelf had ik dat nog wel gedaan, maar als je als gezin met kinderen eens wat drinken koopt tikt dat toch wel aan hoor..GAIAjohan schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:34:
[...]
Laatst kocht ik bij een horeca zaak frisdrank. Ik kreeg een flesje mee. Moest statiegeld betalen natuurlijk.
Maar ‘inleveren’ moest daar in een speciale vuilnisbak voor ‘statiegeldflesjes’, waar je je statiegeld natuurlijk niet terug kreeg.
Intussen hebben ze bij zo'n beetje alle lokale supermarkten een 'werkend' blik binnen handbereik staan voor als het weer eens mis gaat bij de machine. Nou ja, laten we hopen dat het allemaal kinderziektes zijn
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Nee, in de reclamewereld is zo'n blikje, als je hem leegdrinkt, ook meteen helemaal leeg en schoon, en zit er helemaal geen plakkerige vloeistof meer in die in je tas, aan je handen en in de automaat terecht komtDaos schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:24:
Iets anders: ik zag deze reclame bij de nos. Doen ze hier het blikje niet verkeerd om in de automaat? Ik begreep dat dit juist voor een plakbende en storingen zorgt.
Mijn persoonlijke rant op de automaten: als ik die blikjes er niet vanaf een afstand in gooi, krijg ik meer dan de helft van de keren het blik terug met de mededeling dta ik mijn hand te ver in de automaat duwde
Oh, en herbruikbare winkeltassen zijn ook niet meer echt mogelijk, want die zitten binnen de korste keren onder de drab van die blikjes.
Dus dan kan ik ofwel extra plastic tasjes gaan gebruiken die ik in de winkel wegflikker (we wilden toch minder wegwerpplastic?) of inderdaad mijn blikjes gaan omspoelen (want drinkwaterverspilling is helemaal cool!)
En dat is dan allemaal tegen zwerfafval. En het werkt (hier) niet, want dat ene blikje per twee weken ligt hier nog steeds in de berm.
Ik had voor de invoering nog de hoop dat ik de nadelen te somber inzag en dat het wel ging wennen, maar voorlopig valt het alleen maar meer tegen dan ik vreesde. En het gevoel dat het allemaal voor jan lul gebeurt helpt niet echt in de acceptatie
Wat een hoop gezanik om niets, in ieder geval wat het bewaren betreft..
Ipv een tas gebruik ik altijd een (boodschappen)krat en zet de blikjes gewoon rechtop die dan gewoon opdrogen.
Geen last van lekken of knoeien dus.
Eventueel aangevuld met de flessen dan blijven de blikjes ook beter staan mochten ze nog niet opgedroogd zijn of de flessen gewoon in een boodschappentas.
En nee ik heb eerder ruimte te weinig (klein appartement) dan te veel maar met een beetje netjes indelen kan je heel wat ruimte winnen.
Het inleveren is soms wel minder maar als de automaat niet werkt kan je ze bij ons aan de kassa inleveren of als het druk is bij de automaat ga ik eerst al wat boodschappen verzamelen.
Natuurlijk is het nog niet perfect en ook zeker niet altijd even handig maar sommige hier doen alsof hun leven er vanaf hangt dat ze eens wat meer moeite moeten doen.
Als chauffeur heb ik vrijwel dagelijks blikjes of flesjes maar het kost amper extra moeite om ze mee te nemen en thuis in het kratje te zetten of in de tas te stoppen. En anders gaan ze onderweg maar in de prullenbak.
Dat je ze niet overal in kan leveren in bv een pretpark is wel jammer maar kom op zeg als de entree al een paar tientjes is plus dan de overige kosten (brandstof/parkeren/eten/drinken) ga dan niet lopen miepen over een paar dubbeltjes en gooi het dan in een afvalbak.
Oh wacht Hollanders, zeiken over geld en zeiken in het algemeen is volkssport no1.
Ja vooral het inleveren moet nog beter en dat kan het ook maar dat heeft even tijd nodig.
In theorie werkt altijd alles beter dan in de praktijk, maar er wordt ook nog steeds aan gewerkt dus gewoon geduld hebben.
Ipv een tas gebruik ik altijd een (boodschappen)krat en zet de blikjes gewoon rechtop die dan gewoon opdrogen.
Eventueel aangevuld met de flessen dan blijven de blikjes ook beter staan mochten ze nog niet opgedroogd zijn of de flessen gewoon in een boodschappentas.
En nee ik heb eerder ruimte te weinig (klein appartement) dan te veel maar met een beetje netjes indelen kan je heel wat ruimte winnen.
Het inleveren is soms wel minder maar als de automaat niet werkt kan je ze bij ons aan de kassa inleveren of als het druk is bij de automaat ga ik eerst al wat boodschappen verzamelen.
Natuurlijk is het nog niet perfect en ook zeker niet altijd even handig maar sommige hier doen alsof hun leven er vanaf hangt dat ze eens wat meer moeite moeten doen.
Als chauffeur heb ik vrijwel dagelijks blikjes of flesjes maar het kost amper extra moeite om ze mee te nemen en thuis in het kratje te zetten of in de tas te stoppen. En anders gaan ze onderweg maar in de prullenbak.
Dat je ze niet overal in kan leveren in bv een pretpark is wel jammer maar kom op zeg als de entree al een paar tientjes is plus dan de overige kosten (brandstof/parkeren/eten/drinken) ga dan niet lopen miepen over een paar dubbeltjes en gooi het dan in een afvalbak.
Oh wacht Hollanders, zeiken over geld en zeiken in het algemeen is volkssport no1.
Ja vooral het inleveren moet nog beter en dat kan het ook maar dat heeft even tijd nodig.
In theorie werkt altijd alles beter dan in de praktijk, maar er wordt ook nog steeds aan gewerkt dus gewoon geduld hebben.
Ik zeik niet hoor. Ik accepteer gewoon dat die 1 a 2 blikjes speciaalbier die ik per week drink gewoon 15 cent duurder zijn.
Frisdrank drinken we niet en water komt gewoon uit de kraan.
Ik ga niet lopen hannesen met lege blikjes.
Frisdrank drinken we niet en water komt gewoon uit de kraan.
Ik ga niet lopen hannesen met lege blikjes.
@Ad de Jong mooi verhaal totdat je al die leeggetrokken prullenbakken in grote steden ziet. Deze statiegeld actie lost echt helemaal niets op.
Maarja ik heb er weinig last van. Thuis gaat alles met de AH bezorger mee, en Villa Pardoes krijgt nu ook ~€10 van ons gezin aan statiegeld.
Maarja ik heb er weinig last van. Thuis gaat alles met de AH bezorger mee, en Villa Pardoes krijgt nu ook ~€10 van ons gezin aan statiegeld.
Stadia was beter....
Fantastisch!Ad de Jong schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:10:
Wat een hoop gezanik om niets, in ieder geval wat het bewaren betreft..
Als je met de auto naar de supermarkt gaat.
Dus ja, goed voor het milieu natuurlijk als ik de auto ga nemen in plaats van lopen
Oh, ik denk dat de meeste mensen best wat moeite willen doen.Natuurlijk is het nog niet perfect en ook zeker niet altijd even handig maar sommige hier doen alsof hun leven er vanaf hangt dat ze eens wat meer moeite moeten doen.
Alleen als er geen enkele aantoonbare reden is waarom ze die moeite moeten doen, is het niet zo gek dat ze er niet voor juichen, lijkt me.
Voor veel mensen is dit statiegelddebacle hetzelfde alsof er een wet wordt aangenomen die stelt dat je elke keer voordat je de deur uitgaat een minuut voor de deur moet wachten. Het levert je niks op, maar het kost je een euro elke keer dat je het niet doet.
Als reden wordt aangevoerd dat dit de veiligheid in een dorp aan de andere kant van het land verhoogt.
Zou je het dan ook vreemd vinden als mensen daar over "zeuren"?
Nog even ter herhaling, omdat we blijkbaar niet meer weten waarom.
https://www.milieucentraa...%20bij%20het%20zwerfafval.
Ik ben wel benieuwd naar de cijfers van dit jaar straks iigstylezzz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:11:
Jaarlijks belanden er zo'n 150 miljoen blikjes in het milieu.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja. Maar nu ligt in de inhoud van de gemiddelde openbare prullenbak op straat omdat er naar blikjes gezocht wordt.stylezzz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:11:
Is dat dan wel goed?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Misschien een verbod op het leegtrekken van vuilnisbakken instellen?Dennis1812 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:13:
[...]
Ja. Maar nu ligt in de inhoud van de gemiddelde openbare prullenbak op straat omdat er naar blikjes gezocht wordt.
Is dat dan wel goed?
Nee, het lijkt de laatste posts een grote klaagzang te worden met een herhaling van alle punten die we sinds 1 april al zo vaak hebben gezien. Vooralsnog (n=1) zie ik nog amper een blikje op straat liggen. En die paar blikjes die ik in de week nuttig gaan schoon en droog de automaat in... het is allemaal niet zo moeilijk.
Er liggen vast minder blikjes op straat. Al zag ik er voorheen ook geen op straat.stylezzz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:27:
[...]
Misschien een verbod op het leegtrekken van vuilnisbakken instellen?
Nee, het lijkt de laatste posts een grote klaagzang te worden met een herhaling van alle punten die we sinds 1 april al zo vaak hebben gezien. Vooralsnog (n=1) zie ik nog amper een blikje op straat liggen. En die paar blikjes die ik in de week nuttig gaan schoon en droog de automaat in... het is allemaal niet zo moeilijk.
Maar er is zeker rondom vuilnisbakken fors meer zwerfafval.
En de problemen met inleverautomaten en punten zijn ook gewoon reëele problemen.
Blij dat de AH hier komt bezorgen, mogen zei de troep meenemen.
Ik vind het erg bijzonder dat ik op veel plekken wel mag kopen maar niet mag inleveren. Daar zie ik nog wel een taak liggen voor de overheid.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Mijn notie hiervan is echt heel anders. Ik zie mensen rondgaan om zwervende blikjes en flesjes op te halen - uit economisch motief. En, ik zie ze inderdaad ook publieke prullenbakken langsgaan. Maar, dat gebeurt, voor zover ik tot nu toe heb gezien, altijd op een manier die zich beperkt tot de blikjes.Dennis1812 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:13:
Ja. Maar nu ligt in de inhoud van de gemiddelde openbare prullenbak op straat omdat er naar blikjes gezocht wordt.
Is dat dan wel goed?
Waar is dit precies?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik heb het idee dat de stadshandhaving hier wel op ingesprongen is inmiddels. (Althans in de stadscentra komt dit het meest voor denk ik) toevallig gisteravond een rondje over de tilburgse kermis gedaan. Zeker een paar mensen gezien die lege blikjes aan het verzamelen waren, maar dat gebeurde allemaal best netjes. Met de handhaving die aldaar ook rondliep was dat ook makkelijk in het oog te houden.....Helixes schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:49:
[...]
Mijn notie hiervan is echt heel anders. Ik zie mensen rondgaan om zwervende blikjes en flesjes op te halen - uit economisch motief. En, ik zie ze inderdaad ook publieke prullenbakken langsgaan. Maar, dat gebeurt, voor zover ik tot nu toe heb gezien, altijd op een manier die zich beperkt tot de blikjes.
Waar is dit precies?
Dat is het vreemde. Blijkbaar was er geen probleem, maar omdat we nu onze blikjes moeten inleveren zien we ineens wel allerlei andere problemen.Dennis1812 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:40:
[...]
Er liggen vast minder blikjes op straat. Al zag ik er voorheen ook geen op straat.
Maar er is zeker rondom vuilnisbakken fors meer zwerfafval.
En de problemen met inleverautomaten en punten zijn ook gewoon reëele problemen.
Blij dat de AH hier komt bezorgen, mogen zei de troep meenemen.
Ik vind het erg bijzonder dat ik op veel plekken wel mag kopen maar niet mag inleveren. Daar zie ik nog wel een taak liggen voor de overheid.
Overigens ben ik het zeker met je eens dat blikjes op meer plekken ingeleverd moeten kunnen worden. Product met statiegeld verkopen zou ook inleveren moeten inhouden.
Zeur jij ook over het feit dat het oud papier maar eens in de zoveel dagen wordt opgehaald of dat je dat (bij hoogbouw bijv.) vlak voor de deur kwijt kunt? We scheiden met z'n allen inmiddels zowat 90% van al het papier aan de bron (bij winkels, fabrieken en burgers). Tevens werpen we 80% van al het glas in de glasbak. En dan zouden we dat met die paar blikjes ineens niet kunnen?Dido schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:05:
[...]Fantastisch!
Dus ja, goed voor het milieu natuurlijk als ik de auto ga nemen in plaats van lopen
[...]
Oh, ik denk dat de meeste mensen best wat moeite willen doen.
Alleen als er geen enkele aantoonbare reden is waarom ze die moeite moeten doen, is het niet zo gek dat ze er niet voor juichen, lijkt me.
Voor veel mensen is dit statiegelddebacle hetzelfde alsof er een wet wordt aangenomen die stelt dat je elke keer voordat je de deur uitgaat een minuut voor de deur moet wachten. Het levert je niks op, maar het kost je een euro elke keer dat je het niet doet.
Als reden wordt aangevoerd dat dit de veiligheid in een dorp aan de andere kant van het land verhoogt.
Zou je het dan ook vreemd vinden als mensen daar over "zeuren"?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het probleem is dat 'we' al een prima manier hadden om blikjes te scheiden, namelijk via PMD. Hier wordt alles via containers ingezameld die allemaal bij elkaar staan dus inderdaad precies even makkelijk als papier en glas. Nu is dat vervangen door een systeem dat, althans op het moment, slechter werkt. Je kunt blikjes niet meer zomaar in een PMD-zak in de vuilnisbak doen (want je moet ze er ook weer uithalen), je mag ze niet indeuken, de machines haperen vaak en je kunt ze lang niet overal inleveren op de plek waar je ze kocht. En misschien zijn dat inderdaad allemaal kinderziekten en wordt het systeem nog beter, maar voor nu mag je daar dan best over zeuren vind ik jaYaksa schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:23:
[...]
Zeur jij ook over het feit dat het oud papier maar eens in de zoveel dagen wordt opgehaald of dat je dat (bij hoogbouw bijv.) vlak voor de deur kwijt kunt? We scheiden met z'n allen inmiddels zowat 90% van al het papier aan de bron (bij winkels, fabrieken en burgers). Tevens werpen we 80% van al het glas in de glasbak. En dan zouden we dat met die paar blikjes ineens niet kunnen?
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Daar is geen woord aan gelogen. Hier in Utrecht was het zelfs nog makkelijker: PMD via nascheiding (dus mocht gewoon in de 'grijze bak'. Maar het afvalscheiden was dan ook niet het probleem waar deze 'oplossing' voor in het leven is geroepen.Hertog schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:31:
[...]
Het probleem is dat 'we' al een prima manier hadden om blikjes te scheiden, namelijk via PMD. Hier wordt alles via containers ingezameld die allemaal bij elkaar staan dus inderdaad precies even makkelijk als papier en glas.
Het statiegeldsysteem is bedoeld om zwerfafval tegen te gaan. Vooralsnog is er niemand gekomen met een idee om dit effectiever, goedkoper of makkelijker aan te pakken. Niet in de politiek, niet vanuit de markt en ook niet in dit forum waar alle echte experts zitten... Er is nu dus voor een methode gekozen die mógelijk gaat werken om het zwerfafval (nou ja, in ieder geval blikjes) te verminderen.. Of dat echt zo is zal de tijd uit moeten wijzen.
Los van het bovenstaande is het de vraag of het zwerfafval verminderen echt zo'n prio heeft dat je hier bij een hele bevolking frustratie en gedoe gaat creeeren, terwijl het grootste deel van die bevolking zijn blikjes helemaal niet op straat gooit. Maar dat is een ander vraagstuk.
Wat is daar vreemd aan?stylezzz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:02:
Dat is het vreemde. Blijkbaar was er geen probleem, maar omdat we nu onze blikjes moeten inleveren zien we ineens wel allerlei andere problemen.
Voor de meeste mensen was er inderdaad helemaal geen probleem, en is er nu wel een probleem.
En dan hoeft dat nieuwe probleem helemaal niet het einde van de wereld te zijn, alleen was het creeren van dat nieuwe probleem helemaal nergens voor nodig (in de beleving van veel mensen). En een kleine ergernis die om geen enkele goede reden wordt veroorzaakt, wordt vanzelfsprekend een ergernis waar over geklaagd wordt.
Neuh, als ik een zin heb om met mijn papieren wikkeltje naar de papierbak te lopen gaat het gewoon bij het restafval. Idem voor glas, trouwens, want de glasbak is verder weg dan de restafvalbak - en ik heb nauwelijks glas dat in die glasbak zou moeten. Vooralsnog prijs ik me gelukkig dat ik (nog?) niet zit opgescheept met een hele batterij aan sta-in-de-wegs om mijn gescheiden afval in aan te bieden - dat is pas een doorgeslagen suboptimale non-oplossing voor een probleem waar veel betere alternatieven voor zijn.Yaksa schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:23:
Zeur jij ook over het feit dat het oud papier maar eens in de zoveel dagen wordt opgehaald of dat je dat (bij hoogbouw bijv.) vlak voor de deur kwijt kunt? We scheiden met z'n allen inmiddels zowat 90% van al het papier aan de bron (bij winkels, fabrieken en burgers). Tevens werpen we 80% van al het glas in de glasbak.
Wie ben jij om te beoordelen of mijn "paar" blikjes wel of geen extra last betekenen voor mij?En dan zouden we dat met die paar blikjes ineens niet kunnen?
Niemand zegt dat het niet "kan", maar dat het lastig is, extra werk en ergernis oplevert. En waarom? Om niets. Nou ja, omdat er niet gehandhaafd wordt op het op straat flikkeren van afval op andere plekken in het land. Prima reden. Alsof we in heel Nederland fietsen gaan verbieden omdat ze in Amsterdam overlast veroorzaken voor toeristen

Wat me opvalt in deze draad is dat een aantal reacties nogal arrogant overkomen, omdat er gesteld wordt "ik heb er geen probleem mee, dus iedereen die er wel een probleem mee heeft, zeurt".
Alsof je indertijd in de discussie over het verlagen van de maximumsnelheid was gaan lopen trollen dat de klagers aan het zeuren zijn, omdat je zelf geen auto hebt en het dus geen probleem is.
[ Voor 13% gewijzigd door Dido op 24-07-2023 10:07 ]
Ik heb zelf het idee dat de mensen die afval in de natuur gooien, er echt geen drol om geven dat een blikje of een beker van de McDonald's daardoor 15 cent meer kost. De redenering van "Oh, ik gooi hem maar niet weg want dat kost geld" is dus om te beginnen al verkeerd.Valorian schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:02:
[...]
Het statiegeldsysteem is bedoeld om zwerfafval tegen te gaan. Vooralsnog is er niemand gekomen met een idee om dit effectiever, goedkoper of makkelijker aan te pakken. Niet in de politiek, niet vanuit de markt en ook niet in dit forum waar alle echte experts zitten... Er is nu dus voor een methode gekozen die mógelijk gaat werken om het zwerfafval (nou ja, in ieder geval blikjes) te verminderen.. Of dat echt zo is zal de tijd uit moeten wijzen.
De beste manier om zwerfafval tegen te gaan? Zorgen dat er overal genoeg prullenbakken staan (die zijn op heel veel plaatsen weg gehaald, want zwervers en pubers met vuurwerk), zorgen dat er geen onnodige verpakkingsstromen ontstaan en zorgen dat vervuilers worden aangepakt.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Als je zo weinig boodschappen hebt dat het te voet mee kan zal je ook niet veel blikjes hebben,Dido schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:05:
[...]
Fantastisch!
Die zet je thuis rechtop zodat ze kunnen drogen en voor je ze gaat inleveren doe je ze in een tas.
Het hoeft niet moeilijk te zijn.
Of een redenering andersom: 'ik heb er afvalbelasting voor betaald, dus er is niets mis mee dat ik het weggooi'.Stoney3K schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:21:
Ik heb zelf het idee dat de mensen die afval in de natuur gooien, er echt geen drol om geven dat een blikje of een beker van de McDonald's daardoor 15 cent meer kost. De redenering van "Oh, ik gooi hem maar niet weg want dat kost geld" is dus om te beginnen al verkeerd.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
er is nu een economische incentive om een blikje wat je tegen komt wel op te rapen. Niet alle 'weggooiers' ga je ermee van gedachte laten veranderen natuurlijk, maar het punt is vooral dat je dat blikje gewoon niet in de natuur/op straat wil hebben liggen.Stoney3K schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:21:
[...]
Ik heb zelf het idee dat de mensen die afval in de natuur gooien, er echt geen drol om geven dat een blikje of een beker van de McDonald's daardoor 15 cent meer kost. De redenering van "Oh, ik gooi hem maar niet weg want dat kost geld" is dus om te beginnen al verkeerd.
Dit zorgt ervoor dat je minder prullenbakken nodig hebt natuurlijk en dat het meteen al gescheiden is. Helemaal gunstigDe beste manier om zwerfafval tegen te gaan? Zorgen dat er overal genoeg prullenbakken staan (die zijn op heel veel plaatsen weg gehaald, want zwervers en pubers met vuurwerk), zorgen dat er geen onnodige verpakkingsstromen ontstaan en zorgen dat vervuilers worden aangepakt.
Qua effecten: https://duitslandinstituu...duitsland-niet-in-de-berm (hier zijn meerdere bronnen over te vinden, iook het effect dat in de grensstreek Duitsers blijkbaar vaker blikjes in NL kwamen kopen vanwege geen statiegeld, wat vooral onderstreept dat er een effect is/het mensen raakt).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Mijn observatie over dit soort gedrag is dat mensen evenredig hun verantwoordelijkheid proportioneel aan hun inclusie in de samenleving. Mensen die tevreden zijn over de samenleving, en hun positie daarin, zullen over het algemeen (met één uitzondering - waarover later meer) geneigd zijn moeite te doen of verantwoordelijkheid te nemen de samenleving te laten functioneren zoals hij doet. Plaats mensen buiten die samenleving, of laat ze geen onderdeel zijn van de voordelen van de samenleving, en de mate waarin ze moeite zullen doen er hun steentje aan bij te dragen, zal afnemen.Stoney3K schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:21:
De beste manier om zwerfafval tegen te gaan? Zorgen dat er overal genoeg prullenbakken staan (die zijn op heel veel plaatsen weg gehaald, want zwervers en pubers met vuurwerk), zorgen dat er geen onnodige verpakkingsstromen ontstaan en zorgen dat vervuilers worden aangepakt.
Mijn observatie is dat mensen die afval op straat gooien, dat impliciet doen met een schouderophalend gebaar: Waarom zou ik wat voor de samenleving doen, als de samenleving nog nooit wat voor mij heeft gedaan? Gedrag, trouwens, breedgedragen door jeugd - de groep mensen die bijna zonder uitzondering hun positie in de maatschappij aan het ontdekken zijn, en er zeker de voordelen nog niet van hebben gezien.
Wat natuurlijk opvalt is dat die mensen die bepaald niet in het midden van de maatschappij staan ook niet zelden te maken hebben met financiële tegenslag. Dus, €0,15 zal voor hen wel verschil kunnen maken. En, zoniet voor hen dan wel voor mensen om hen heen.
Over die categorie mensen die wél succesvol zijn, maar zich toch niet inzetten voor het instandhouden van de samenleving. Die mensen hebben in de smiezen dat er eigenlijk geen consequenties zijn wanneer zij zich daarzelf aan onttrekken. Zij kijken dus met minachting naar de samenleving, die hen in staat heeft gesteld succesvol te zijn. Ik heb een mening over die mensen. En die mening is niet al te best
Voor alle andere mensen geldt dat wanneer we er beter in slagen mensen naar binnen de samenleving te trekken, zij automatisch meer geneigd zijn ook hun steentje bij te dragen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ja ik zeur zeker daarover, aangezien je al een halve dagtaak tegenwoordig hebt over hoe en wat en waar je bepaald afval moet inleveren. En als je dan een manier hebt gevonden die handig is of je bent er aan gewend dan veranderen we het op landelijk of lokaal niveau gewoon wéér.Yaksa schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:23:
[...]
Zeur jij ook over het feit dat het oud papier maar eens in de zoveel dagen wordt opgehaald of dat je dat (bij hoogbouw bijv.) vlak voor de deur kwijt kunt? We scheiden met z'n allen inmiddels zowat 90% van al het papier aan de bron (bij winkels, fabrieken en burgers). Tevens werpen we 80% van al het glas in de glasbak. En dan zouden we dat met die paar blikjes ineens niet kunnen?
Blik statiegeld lijkt tot nu toe het toppunt daarvan, we voeren een systeem in om een relatief klein deel van de mensen te corrigeren terwijl een heel land er 'last' van heeft.
Ik koop vrijwel alleen blikjes on-the-go en vaak zit ik dan met die rotdingen omdat ik ze nergens kwijt kan. Rustig laten opdrogen gaat dan simpelweg niet, heel houden (zonder deuken) is een flinke uitdaging. Dan vond ik ze gewoon bij het PMD gooien een veul efficiëntere oplossing aangezien die vaak wel aanwezig zijn of ik ze gewoon kon platstampen en in een zakje doen en thuis bij het PMD doen.
Over blikjes als zwerfafval hoef je me niets te vertellen, heb 8 jaar lang een bosgebied in de bollenstreek schoongehouden met een groepje mensen met een beperking als dagbesteding. De doelgroep die vervuilt heb je er niet mee met statiegeld want die interesseert het geen biet of zijn onder invloed dus boeit het geen zier. Enig voordeel is dat andere mensen het nu opruimen om in te leveren mits de blokjes nog heel zijn (wat vaker niet zo is dan wel iig in dat gebied).
Dus eigenlijk is het een mooie maatregel om 'de burger' lekker te belasten met zowel de kosten als de taak van het opruimen (andersom overigens ook want mensen inhuren om het te doen kost ook gewoon geld).
Nog even en we moeten onze eigen beker meenemen ipv dat we een blikje krijgen.Hertog schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:31:
[...]
Het probleem is dat 'we' al een prima manier hadden om blikjes te scheiden, namelijk via PMD. Hier wordt alles via containers ingezameld die allemaal bij elkaar staan dus inderdaad precies even makkelijk als papier en glas. Nu is dat vervangen door een systeem dat, althans op het moment, slechter werkt. Je kunt blikjes niet meer zomaar in een PMD-zak in de vuilnisbak doen (want je moet ze er ook weer uithalen), je mag ze niet indeuken, de machines haperen vaak en je kunt ze lang niet overal inleveren op de plek waar je ze kocht. En misschien zijn dat inderdaad allemaal kinderziekten en wordt het systeem nog beter, maar voor nu mag je daar dan best over zeuren vind ik ja
/▌
Ik kom nog uit een tijd dat alles en dan ook alles in een emmer of vuilniszak aan de weg gezet werd.sapphire schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:15:
[...]
Ja ik zeur zeker daarover, aangezien je al een halve dagtaak tegenwoordig hebt over hoe en wat en waar je bepaald afval moet inleveren. En als je dan een manier hebt gevonden die handig is of je bent er aan gewend dan veranderen we het op landelijk of lokaal niveau gewoon wéér.
Door de jaren heen is er ook op dat gebied gelukkig veel veranderd en het kan nog beter.
En ik leef ook nog steeds en het valt allemaal best mee met de tijd die je hiermee kwijt bent.
Als je meteen datgene wat je weg wil gooien op de juiste manier doet kost het je amper tijd.
Een doos voor het oude papier, een zak voor de plastic, krat voor blikjes/flessen, kratje voor glas en een vuilnisbakje. Zo'n beetje alles op nog geen vierkante meter in een kleine berging. Je wordt creatief als je niet veel ruimte hebt.
Mensen zijn steeds luier uitgevallen en miepen alleen maar vaker.
Dat ze de energie maar nuttiger besteden (scheiden van afval bv
Je weet wat ze zeggen van aannames?Ad de Jong schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:30:
Als je zo weinig boodschappen hebt dat het te voet mee kan zal je ook niet veel blikjes hebben,
Stop daar nou gewoon mee
En meer aannames en aantoonbare onjuistheden.Die zet je thuis rechtop zodat ze kunnen drogen en voor je ze gaat inleveren doe je ze in een tas.
Het hoeft niet moeilijk te zijn.
Het zou fijn zijn als anderen zouden stoppen met voor mij beslissen wat ik wel of niet fijn moet vinden.
Heel fijn voor sommigen dat ze geen of weinig blik gebruiken, dat ze met kratten naar de supermarkt gaan, dat ze bezorgers aan de deur laten komen of op welke andere manier dan ook geen enkel rpobleem hebben met deze onzinnige maatregel, maar ga niet voor anderen besluiten dat die er dan dus ook geen last van ondervinden.
Dat klinkt wel heel oud. Ik ben nog van voor het reclyceren, het internet, mobiele telefonie, de oorlog (ik zeg er niet bij welke oorlogAd de Jong schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:33:
[...]
Ik kom nog uit een tijd dat alles en dan ook alles in een emmer of vuilniszak aan de weg gezet werd.
Door de jaren heen is er ook op dat gebied gelukkig veel veranderd en het kan nog beter.
En ik leef ook nog steeds en het valt allemaal best mee met de tijd die je hiermee kwijt bent.
Als je meteen datgene wat je weg wil gooien op de juiste manier doet kost het je amper tijd.
Een doos voor het oude papier, een zak voor de plastic, krat voor blikjes/flessen, kratje voor glas en een vuilnisbakje. Zo'n beetje alles op nog geen vierkante meter in een kleine berging. Je wordt creatief als je niet veel ruimte hebt.
Dat ze de energie maar nuttiger besteden (scheiden van afval bv)
Ik zou liever hogere boetes zien voor afval op straat (ook sigarettenpeuken kouwgom) en verkeerd sorteren van afval. Maar er is toch al veel vebeterd? Als kind moest ik ook continu naar beneden kijken of je niet ergens in een hondendrol ging staan, dat heb je toch bijna niet meer.
/▌
Van 69 dus al aardig op leeftijd aan het komenMarzman schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:52:
[...]
Dat klinkt wel heel oud. Ik ben nog van voor het reclyceren, het internet, mobiele telefonie, de oorlog (ik zeg er niet bij welke oorlog) Zo lang is het toch nog niet geleden?
Ik zou liever hogere boetes zien voor afval op straat (ook sigarettenpeuken kouwgom) en verkeerd sorteren van afval. Maar er is toch al veel vebeterd? Als kind moest ik ook continu naar beneden kijken of je niet ergens in een hondendrol ging staan, dat heb je toch bijna niet meer.
Maar er is in die tijd gelukkig al heel wat verbeterd op dat gebied misschien dat ik daarom minder moeite heb met de veranderingen dan de jongere generaties.
In het begin is het even wennen en even een andere manier van aanpakken in huis en het wegbrengen maar als dat het ergste is wat je kan overkomen dan mag je in je handen klappen.
dit is geen meldpunt voor defecte automaten bij je lokale supermarkt
[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 13:09 ]
aannames aannames aannames. 150 miljoen blikjes noem ik niet niks.... En nee, trek nou niet de randstad kaart. Ik woon er ook nietDido schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:03:
[...]
Wat is daar vreemd aan?
Voor de meeste mensen was er inderdaad helemaal geen probleem, en is er nu wel een probleem.
En dan hoeft dat nieuwe probleem helemaal niet het einde van de wereld te zijn, alleen was het creeren van dat nieuwe probleem helemaal nergens voor nodig (in de beleving van veel mensen). En een kleine ergernis die om geen enkele goede reden wordt veroorzaakt, wordt vanzelfsprekend een ergernis waar over geklaagd wordt.
Als je aangeeft nog te leven dus het valt mee leg je de lat wel extreem laag.Ad de Jong schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:33:
[...]
Ik kom nog uit een tijd dat alles en dan ook alles in een emmer of vuilniszak aan de weg gezet werd.
Dat ze de energie maar nuttiger besteden (scheiden van afval bv)
Maar nee het valt niet mee qua tijd, ik heb een gezin met 3 jongen kinderen dus qua afval productie is het al erg. En ik wil best afval scheiden hoor, papier en glas deed ik al jaren heel enthousiast, plastic vond ik onzin tot ik zag hoeveel plastic je daadwerkelijk weggooit (eerder en zak per 1-2 dagen) dus dat is het probleem niet.
Ruimte een beetje want ik heb alleen plek in de schuur en met de hoeveelheid die we helaas produceren is dat heel vaak heen en weer lopen maar het is niet anders.
Glas valt bij ons mee dus gemiddeld 1x per week een emmer paar straten hier vandaan.
Papier wisseld van 1x tot 2x per week een bigshopper vol en moet ook een paar straten hier vandaan maar zit door de weeks gebonden aan bepaalde maximum maat wat in de papierbak past dus wachten op het weekend of alles in kleine stukken scheuren.
Plastic/PMD zitten we in de overgang, nu nog in een grote container een paar staten verderop. Hebben we een grote kliko voor gekregen die we niet fatsoenlijk kwijt kunnen behalve voor het raam. Die schijnen 1x per 2 weken op een bepaalde tijd en plaats te worden opgehaald.
GFT in een container een paar straten verderop.
Rest nu nog in container een paar straten verderop maar gaat gesplitst worden want word betalen per klepbeweging met de prettige uitzondering dat luiers dan apart ingeleverd kunnen worden bij de milieustraat een paar km verderop. Lekker luiers opsparen dus in plasticzakken

En dan nog statiegeldflessen die regelmatig per winkel gebonden zijn qua inleveren.
Ik ben nu zeker al wel 1/1,5u per week bezig met weggooien, wegbrengen en heen en weer lopen en dat word nog meer als ik niet fors meer wil betalen omdat ik kinderen in de luiers heb. Nee joh amper tijd
Ik ben iig weer dubbel blij met onze flinke doppercollectie die tegenwoordig gewoon mee gaat als we een dagje weggaan
Heerlijk dit topic, mooi ontmoedigingsbeleid voor blikjes.
Is toch gewoon de oplossing? Waarom hebben we in hemelsnaam blikjes nodig mensen....Ik ben iig weer dubbel blij met onze flinke doppercollectie die tegenwoordig gewoon mee gaat als we een dagje weggaan
Hier staat wat
Omdat er in winkels geen vulapparaten staan om zelf je fles te vullen met cola / bier / energydrank? En niet alles wat in blik komt, komt ook in grotere (of zelfs maar andere) verpakkingen.Flappiewappie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:26:
Is toch gewoon de oplossing? Waarom hebben we in hemelsnaam blikjes nodig mensen....
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
En jij zegt iets over aannames? Ik woon er wel, en toch geen last van zwerfvuil (iig geen blikjes, op het enkele redbull-blikje poer twee weken na - en dat fenomeen is voorlopig met 0% afgenomen).stylezzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:25:
En nee, trek nou niet de randstad kaart. Ik woon er ook nietEn toch last van zwerfvuil....
Maar goed, als blikjes in het zwerfafval een probleem zijn, lijkt me handhaving een meer voor de hand liggende oplossing. Maar dat is kennelijk te moeilijk, dus moeten we met zijn allen meewerken aan een "oplossing" waarvan de ingeschatte voordelen vooralsnog nergens gestaafd zijn, maar de nadelen in ieder geval (helaas) reeel zijn gebleken.
Haha... nee, er was nogal een trend in veel topics om de randstad en 'de rest van nederland' in een soort 2-deling te plaatsen.Dido schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:26:
[...]
En jij zegt iets over aannames? Ik woon er wel, en toch geen last van zwerfvuil (iig geen blikjes, op het enkele redbull-blikje poer twee weken na - en dat fenomeen is voorlopig met 0% afgenomen).
Maar goed, als blikjes in het zwerfafval een probleem zijn, lijkt me handhaving een meer voor de hand liggende oplossing. Maar dat is kennelijk te moeilijk, dus moeten we met zijn allen meewerken aan een "oplossing" waarvan de ingeschatte voordelen vooralsnog nergens gestaafd zijn, maar de nadelen in ieder geval (helaas) reeel zijn gebleken.
Tsjah.... handhaving. Ik denk dat het niet haalbaar was om op elke hoek van de straat een handhaver te zetten die lik op stuk boetes zou gaan uitdelen voor het vervuilen van de openbare ruimte. Van mij had het gemogen hoor.... Ik ben ook niet perse voor statiegeld op vanalles en nog wat te heffen, maar 150 miljoen blikjes die elk jaar in de natuur belanden is ook wat gortig.
Dat hoeft ook niet. Met een beetje meer handhaving en flink duurdere boetes zal het ook al een stuk minder zijn.stylezzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:41:
[...]
Tsjah.... handhaving. Ik denk dat het niet haalbaar was om op elke hoek van de straat een handhaver te zetten die lik op stuk boetes zou gaan uitdelen voor het vervuilen van de openbare ruimte. Van mij had het gemogen hoor.... Ik ben ook niet perse voor statiegeld op vanalles en nog wat te heffen, maar 150 miljoen blikjes die elk jaar in de natuur belanden is ook wat gortig.
/▌
Dat weet ik ook wel, maar het blijft onhandig je post te beginnen met een rant op aannames, om er vervolgens zelf falikant naast te gaan zitten met een aannamestylezzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:41:
Haha... nee, er was nogal een trend in veel topics om de randstad en 'de rest van nederland' in een soort 2-deling te plaatsen.
Niet haalbaar, of vanuit de politiek financieel onwenselijk? Want nu worden de kosten en de inzet afgewimpeld op de markt en de consument om de keuze om niet te handhaven te verbloemen.Tsjah.... handhaving. Ik denk dat het niet haalbaar was om op elke hoek van de straat een handhaver te zetten die lik op stuk boetes zou gaan uitdelen voor het vervuilen van de openbare ruimte. Van mij had het gemogen hoor.... Ik ben ook niet perse voor statiegeld op vanalles en nog wat te heffen, maar 150 miljoen blikjes die elk jaar in de natuur belanden is ook wat gortig.
Ik ben met je eens dat het absurd is dat "we" kennelijk allemaal bijne één blikje per maand op straat of in de natuur flikkeren (want daar heb je het over als we met 17 miljoen mensen 150 miljoen blikjes per jaar op de verkeerde plek gooien), maar iedereen moet nu boeten voor het wangedrag van sommigen.
Dat zou je (toegegeven, met een heel rijke fantasie) kunnen zien als collectief straffen, wat verboden is onder de Geneefse conventies. Ok, dat gaat uiteraard erg ver, maar het voelt "oneerlijk" dat we met zijn allen opdraaien voor het wangedrag van sommigen, zeker als het excuus is dat het aanpakken van die sommigen te veel moeite is. Dat gebeurde vroeger op school ook, dan moest de hele klas nablijven omdat het te veel moeite was om uit te zoeken wie wat uitgevreten had. Dat vinden we niet helemaal netjes meer. Op dezelfde manier vind ik dit statiegeld ook niet netjes.
En het lost het wangedrag ook niet eens op; deze "sommigen" zullen het waarschijnlijk op vele vlakken niet zo nauw nemen met het netjes houden van onze leefomgeving...Dido schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:56:
[...]
maar iedereen moet nu boeten voor het wangedrag van sommigen.
Intentionally left blank
Dat was mijn reactie op jouw aanname dat bijna niemand overlast ervaarde door zwerfvuilDido schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:56:
[...]
Dat weet ik ook wel, maar het blijft onhandig je post te beginnen met een rant op aannames, om er vervolgens zelf falikant naast te gaan zitten met een aanname
Aan de ene kant ben ik ook wel voor meer handhaving op vanalles en nog wat. Aan de andere kant ben ik blij dat ik niet op elke hoek van de straat een handhaver of politieagent zie staan die de argeloze burger in de gaten houd.Niet haalbaar, of vanuit de politiek financieel onwenselijk? Want nu worden de kosten en de inzet afgewimpeld op de markt en de consument om de keuze om niet te handhaven te verbloemen.
Ik ben met je eens dat het absurd is dat "we" kennelijk allemaal bijne één blikje per maand op straat of in de natuur flikkeren (want daar heb je het over als we met 17 miljoen mensen 150 miljoen blikjes per jaar op de verkeerde plek gooien), maar iedereen moet nu boeten voor het wangedrag van sommigen.
Dat zou je (toegegeven, met een heel rijke fantasie) kunnen zien als collectief straffen, wat verboden is onder de Geneefse conventies. Ok, dat gaat uiteraard erg ver, maar het voelt "oneerlijk" dat we met zijn allen opdraaien voor het wangedrag van sommigen, zeker als het excuus is dat het aanpakken van die sommigen te veel moeite is. Dat gebeurde vroeger op school ook, dan moest de hele klas nablijven omdat het te veel moeite was om uit te zoeken wie wat uitgevreten had. Dat vinden we niet helemaal netjes meer. Op dezelfde manier vind ik dit statiegeld ook niet netjes.
Daar ben ik ook wel blij om (hoewel ik ze er van oktober tot januari graag zou zien, maar dan niet ivm zwerfafval. Maar goed dat is een heel ander (controversieel) topicstylezzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:02:
Aan de ene kant ben ik ook wel voor meer handhaving op vanalles en nog wat. Aan de andere kant ben ik blij dat ik niet op elke hoek van de straat een handhaver of politieagent zie staan die de argeloze burger in de gaten houd.

EenschDido schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Daar ben ik ook wel blij om (hoewel ik ze er van oktober tot januari graag zou zien, maar dan niet ivm zwerfafval. Maar goed dat is een heel ander (controversieel) topic)
Maar ook daar geld een beetje hetzelfde. Om handhaving op elke hoek van de straat te zetten om overlast te beboeten is niet haalbaar. En er worden nu wat initiatieven gelanceerd om een en ander onder controle te krijgen. (verboden zonder handhaving, enkel nog online verkoop in baarle nassau etc. etc.) Maar dat lijkt me een heel ander topic verder... Statiegeld op vuurwerk hoeven we niet bang voor te zijn denk ik.
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat er nu een hele grote groep mensen en ondernemers nu in meer of mindere mate 'last' heeft van een nieuw systeem waarmee een probleem geprobeerd wordt om aan te pakken wat door een (relatief) kleine groep mensen veroorzaakt wordt. Dat is voor velen (mijzelf incluis) frustrerend. Maar op zich weinig nieuws onder de zon.
Als er alleen maar nette mensen waren zou het leven een stuk goedkoper en makkelijker zijn. Heerlijk, geen sloten hoeven kopen voor op je fiets, geen alarminstallaties voor je huis, geen belastinggeld meer naar verkeerscontroles, meer geld naar de staatskas omdat er geen belasting meer ontdoken wordt, verminderde druk op de zorg omdat zinloos geweld niet meer bestaat, etc. Vrees alleen dat dat voor eeuwig een utopie blijft. Met extreem veel handhaving en beboeting kun je op sommige punten best een deuk in het pakje boter slaan, maar de kosten daarvan staan denk ik niet meer in verhouding tot het probleem, nog even los van wat je van al die handhaving vindt.
Als er alleen maar nette mensen waren zou het leven een stuk goedkoper en makkelijker zijn. Heerlijk, geen sloten hoeven kopen voor op je fiets, geen alarminstallaties voor je huis, geen belastinggeld meer naar verkeerscontroles, meer geld naar de staatskas omdat er geen belasting meer ontdoken wordt, verminderde druk op de zorg omdat zinloos geweld niet meer bestaat, etc. Vrees alleen dat dat voor eeuwig een utopie blijft. Met extreem veel handhaving en beboeting kun je op sommige punten best een deuk in het pakje boter slaan, maar de kosten daarvan staan denk ik niet meer in verhouding tot het probleem, nog even los van wat je van al die handhaving vindt.
Ben er inmiddels achter dat Albert dit retour meeneemt. Heb nu buiten een kratje staan waar alle statiegeld artikelen in gaan en die geef ik dan mee. Zit natuurlijk onder de zooi en met beetje pech ook nog nat geregend.
Zijn ze altijd erg blij mee.
Zijn ze altijd erg blij mee.
En weer een gemeente waar statie geld voor meer milieuproblemen zorgt dan het oplevert
https://www.bd.nl/waalwij...een-grote-troep~aa624b79/
Gewoon stoppen met die onzinnige statiegeld regels
Tja, er zijn ook gemeentes die inspelen op de statiegeldjagers bij prullenbakken en onderstaande 'doneerringen' aan de bakken hangen. Lijkt mij een goed initiatief.GrooV schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:01:
En weer een gemeente waar statie geld voor meer milieuproblemen zorgt dan het oplevert
/f/image/esj46z5shl50Y74OzwQO8mbE.webp?f=fotoalbum_large)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit gaat niet om prullenbakken maar om PMD zakken die mensen aan de straat zetten (moet voor 7:30 dus de meesten doen dit de avond er voor)Yaksa schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:42:
[...]
Tja, er zijn ook gemeentes die inspelen op de statiegeldjagers bij prullenbakken en onderstaande 'doneerringen' aan de bakken hangen. Lijkt mij een goed initiatief.
[Afbeelding]
Verder is het een leuk idee maar dat lost het bovenstaande niet op
De link die je postte zit achter een pay-wall.GrooV schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:34:
[...]Dit gaat niet om prullenbakken maar om PMD zakken die mensen aan de straat zetten (moet voor 7:30 dus de meesten doen dit de avond er voor)
Verder is het een leuk idee maar dat lost het bovenstaande niet op
Maar als ik jouw reactie goed begrijp dan zijn er dus mensen die PMD zakken die aan de straat staan openscheuren om er de statiegeldblikjes uit te vissen?
Tja, dat kan, oplossing is om dan de inwoners te vragen om de blikjes die ze in de PMD zak doen even in te deuken, dan kunnen ze niet meer ingeleverd worden.
Lijkt mij niet dat diegene die de zakken openscheuren, van te voren goed kijken of er niet al een deuk in het blikje zit.Yaksa schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:42:
[...]
De link die je postte zit achter een pay-wall.
Maar als ik jouw reactie goed begrijp dan zijn er dus mensen die PMD zakken die aan de straat staan openscheuren om er de statiegeldblikjes uit te vissen?
Tja, dat kan, oplossing is om dan de inwoners te vragen om de blikjes die ze in de PMD zak doen even in te deuken, dan kunnen ze niet meer ingeleverd worden.
Er is in mijn ogen geen alles omvattende oplossing (gekreukte blikjes ook ontvangen, maar dat zal technisch niet mogelijk zijn), maar de huidige oplossing is echt verre van optimaal/goed doordacht.
Maar waarom moet elke oplossing optimaal of goed doordacht zijn?joostmakaay schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:26:
[...]Lijkt mij niet dat diegene die de zakken openscheuren, van te voren goed kijken of er niet al een deuk in het blikje zit.
Er is in mijn ogen geen alles omvattende oplossing (gekreukte blikjes ook ontvangen, maar dat zal technisch niet mogelijk zijn), maar de huidige oplossing is echt verre van optimaal/goed doordacht.
Kunnen we dan zelf helemaal niet meer nadenken hoe we iets op kunnen lossen?
Ik heb inmiddels al tal van praktische oplossingen in dit forum de revue zien passeren, echter in plaats van deze te omarmen blijft men volhouden dat het onmogelijk is om er aan te voldoen.
We moeten eens ophouden met verwachten dat de regering altijd met kant en klare oplossingen voor iedereen komt en in plaats daarvan nadenken en proberen om er het beste van te maken.
Moet de Gemeente Waalwijk maar een oplossing hiervoor verzinnen. Bijvoorbeeld (afgesloten) PMD containers. Geen PMD zakken is ook weer minder plastic. Win winGrooV schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:01:
Ik deed al aan nadenken, mijn oplossing was (en nog steeds) voorheen namelijk om de blikjes gewoon weg te gooien in de afbalbak. Als de regering nou eens zou stoppen met voor iedereen na te denken en allerlei (halbakken) regels te verzinnen dan stimuleert dat, met een stukje handhaving, juist dat we met z'n allen weer zelf gaan nadenken.Yaksa schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:44:
[...]
Maar waarom moet elke oplossing optimaal of goed doordacht zijn?
Kunnen we dan zelf helemaal niet meer nadenken hoe we iets op kunnen lossen?
Ik heb inmiddels al tal van praktische oplossingen in dit forum de revue zien passeren, echter in plaats van deze te omarmen blijft men volhouden dat het onmogelijk is om er aan te voldoen.
We moeten eens ophouden met verwachten dat de regering altijd met kant en klare oplossingen voor iedereen komt en in plaats daarvan nadenken en proberen om er het beste van te maken.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Volgens mij ben je niet helemaal bekend met PMD. Die PMD zakken zijn juist doorzichtig zodat de ophalers kunnen zien of er geen rest afval, EPS/piepschuim, chipszakken, hard (speelgoed) plastic in zit. Als dat er in zit dan laten ze die liggennoslen schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:59:
[...]
Moet de Gemeente Waalwijk maar een oplossing hiervoor verzinnen. Bijvoorbeeld (afgesloten) PMD containers. Geen PMD zakken is ook weer minder plastic. Win win
Een container lost dat niet op.
Gelukkig ga ik binnenkort op vakantie naar een land zonder statiegeld
Hoezo? Hier worden al jaren PMD containers gebruikt. (identiek aan restafval maar dan met een oranje deksel).GrooV schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Volgens mij ben je niet helemaal bekend met PMD. Die PMD zakken zijn juist doorzichtig zodat de ophalers kunnen zien of er geen rest afval, EPS/piepschuim, chipszakken, hard (speelgoed) plastic in zit. Als dat er in zit dan laten ze die liggen
Gelukkig ga ik binnenkort op vakantie naar een land zonder statiegeldKan de auto mooi vol op de terugweg
Waarom zou ik niet bekend zijn met PMD? Waar ik woon worden PMD containers gebruikt met een oranje deksel. Zover bekend zonder problemen. Tijdens het kiepen zien de ophalers of er ook ander vuil in zit.GrooV schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Volgens mij ben je niet helemaal bekend met PMD. Die PMD zakken zijn juist doorzichtig zodat de ophalers kunnen zien of er geen rest afval, EPS/piepschuim, chipszakken, hard (speelgoed) plastic in zit. Als dat er in zit dan laten ze die liggen
Gelukkig ga ik binnenkort op vakantie naar een land zonder statiegeldKan de auto mooi vol op de terugweg
Die chauffeur met automatische grijper gaat echt niet in die bakken snuffelen?noslen schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Waarom zou ik niet bekend zijn met PMD? Waar ik woon worden PMD containers gebruikt met een oranje deksel. Zover bekend zonder problemen. Tijdens het kiepen zien de ophalers of er ook ander vuil in zit.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wij hebben in mijn gemeente maar 1 jaar PMD appart ingezameld, in transparante 60L vuilniszakken. Dus die worden met de hand de vuilniswagen ingegooid. Dat doen we niet meer, nu gaat dat allemaal bij het rest-afval want nascheiden is goedkoper.noslen schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Waarom zou ik niet bekend zijn met PMD? Waar ik woon worden PMD containers gebruikt met een oranje deksel. Zover bekend zonder problemen. Tijdens het kiepen zien de ophalers of er ook ander vuil in zit.
Dat ziet er dan zo uit:
Hier worden de openbare prullenbakken die bij bankjes staan leeggetrokken en de zooi wordt op de grond gesodemieterd in de hoop dat men er wat statiegeld tussen ligt om dat mee te nemen. De zooi laten ze fijn op de grond liggen. Dus er is sinds de invoering van statiegeld op blikjes is er veel meer zwerfafval.
Want flesjes worden niet weggegooid, dop er op, en weer je tas in zonder dat je dure spullen goor worden.
[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 26-07-2023 13:06 ]
Ey!! Macarena \o/
Alle kleine beetjes helpen ben ik mee eens.Yaksa schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:42:
[...]
Tja, er zijn ook gemeentes die inspelen op de statiegeldjagers bij prullenbakken en onderstaande 'doneerringen' aan de bakken hangen. Lijkt mij een goed initiatief.
[Afbeelding]
Vind je niet dat dat een beetje de omgekeerde wereld is ?
Naar mijn mening moet je gewoon 1 ding aanpassen in de wet en dat is degene die iets verkoopt met statiegeld(drank) is verplicht te zorgen dat jij kan inleveren.(investeren)
Daarnaast zijn er meerdere mogelijkheden die helpen.
*Barcode blikjes aan de onderkant,(kun je blikjes plat maken maar wel inleveren)
* Statiegeld automaat is ook niet met de tijd meegegaan laatste 20 jaar. Waarom hebben we nog steeds gewoon een bak waar je alles in dumpt en dan zelf alles sorteerde.( Zoals contant muntgeld via de bank vroeger)
AnimeAdicted
Verwijderd
Chips zakken mogen er wel in. Overigens, denk je echt dat de vuilnisman/vrouw elke zak uitgebreid gaat controleren vanaf de buitenkant wat erin zit? Hebben ze helemaal geen tijd/zin in. Alleen als het echt duidelijk is, laten ze de zak waarschijnlijk wel hangen. Maarja, dan is die zak natuurlijk van niemand meer, en hangt die er gewoon net zo lang totdat ze een week later weer komen en m dan waarschijnlijk wel meenemen.GrooV schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.