De ophaaldienst hier kijkt ook echt niet wat er in de bakken zit. Er rijden wel een paar handhavers steeksproefgewijs door de stad om een controle uit te oefenen. Maar meer als gele of oranje kaarten uitdelen als waarschuwing doen ze ook niet.YakuzA schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:59:
[...]
Die chauffeur met automatische grijper gaat echt niet in die bakken snuffelen?
Dat plaatje, je zal het naast je huis hebben... verschrikkelijk. Ik begin er ook echt niet aan.RaZ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:05:
[...]
Wij hebben in mijn gemeente maar 1 jaar PMD appart ingezameld, in transparante 60L vuilniszakken. Dus die worden met de hand de vuilniswagen ingegooid. Dat doen we niet meer, nu gaat dat allemaal bij het rest-afval want nascheiden is goedkoper.
Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Hier worden de openbare prullenbakken die bij bankjes staan leeggetrokken en de zooi wordt op de grond gesodemieterd in de hoop dat men er wat statiegeld tussen ligt om dat mee te nemen. De zooi laten ze fijn op de grond liggen. Dus er is sinds de invoering van statiegeld op blikjes is er veel meer zwerfafval.
Want flesjes worden niet weggegooid, dop er op, en weer je tas in zonder dat je dure spullen goor worden.
Dat is een vreemde overigens. Ja, ze mogen er (sinds kort pas!) wel in, maar ze kunnen niet gerecycled worden en belanden uiteindelijk gewoon bij het restafval, maar alleen omdat ze relatief makkelijk te scheiden blijken te zijn hebben ze besloten dat ze het daarbij wel accepteren.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Wat is er mis met dat plaatje? Dat staat ook echt alleen buiten op de dag van afval ophalen hoor, net zoals je kliko. Zo gebeurt het bij ons al jaren, nog nooit gehoord dat iemand er een probleem mee had. Alleen bij storm is het een slecht idee.ColeJ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:10:
[...]
Dat plaatje, je zal het naast je huis hebben... verschrikkelijk. Ik begin er ook echt niet aan.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
https://www.dumpert.nl/item/100066792_3debb139
Zo'n eentje had ik dus laatst ook in de winkel. Kom ik aan met mijn 3 lege kratten bier en 10 blikjes.
Heb het zo weer mee naar huis genomen en heb mijn boodschappen besteld.
Één winkel bij ons in de stad heeft 2 van die automaten naast elkaar, daar gaat het wel altijd goed.
Zo'n eentje had ik dus laatst ook in de winkel. Kom ik aan met mijn 3 lege kratten bier en 10 blikjes.
Heb het zo weer mee naar huis genomen en heb mijn boodschappen besteld.
Één winkel bij ons in de stad heeft 2 van die automaten naast elkaar, daar gaat het wel altijd goed.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Inderdaad wat is er mis hieraan?Metalfreak schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:27:
[...]
Wat is er mis met dat plaatje? Dat staat ook echt alleen buiten op de dag van afval ophalen hoor, net zoals je kliko. Zo gebeurt het bij ons al jaren, nog nooit gehoord dat iemand er een probleem mee had. Alleen bij storm is het een slecht idee.
Ik heb een lantaarnpaal voor de deur hier en heb er zelf zo'n (bij de gemeente kan je ze hier zo halen) kunstof ring gehaald waaraan je die zakken op kan hangen.
Voorheen stond/lag alles op de grond.
Ja het is even een berg zooi en jammer genoeg hangen mensen het vaak een dag ervoor al op maar als dat alles is.
Je kan maar ergens een probleem van maken

In 1 stad.GioStyle schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:59:
https://nos.nl/l/2484489
Veegt het argument van minder zwerfafval gelijk van tafel.
Vraag is of het ook in andere steden gebeurt (waarschijnlijk wel) en of het over het gehele land onder de streep positief of negatief uitkomt (geen idee).
Persoonlijk zie ik in mijn (niet stedelijke) omgeving niet echt een afname van blik afval, maar dat was ook nooit echt een groot probleem hier. (Blijkbaar hebben de scholieren een voorkeur om blikjes/flesjes te bewaren en alle andere (snoep/koek) verpakkingen wel te dumpen).
Vast wel. Maar zoals het stukje ook al aangeeft worden er structurele maatregelen getroffen.... Beetje stemmingmakerij van de anti-statiegeld-club. Liever 150 miljoen blikjes in de natuur (want die zie je niet) als een leeggetrokken vuilnisbak in de stad.Fly-guy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:44:
[...]
In 1 stad.
Vraag is of het ook in andere steden gebeurt (waarschijnlijk wel) en of het over het gehele land onder de streep positief of negatief uitkomt (geen idee).
Persoonlijk zie ik in mijn (niet stedelijke) omgeving niet echt een afname van blik afval, maar dat was ook nooit echt een groot probleem hier. (Blijkbaar hebben de scholieren een voorkeur om blikjes/flesjes te bewaren en alle andere (snoep/koek) verpakkingen wel te dumpen).

Hoe neem jij niet hersluitbare blikjes mee terug vanuit de natuur?stylezzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:01:
[...]
Vast wel. Maar zoals het stukje ook al aangeeft worden er structurele maatregelen getroffen.... Beetje stemmingmakerij van de anti-statiegeld-club. Liever 150 miljoen blikjes in de natuur (want die zie je niet) als een leeggetrokken vuilnisbak in de stad.
In dit topic heb ik al mensen voorbij zien komen dat ze de blikjes thuis laten drogen maar dat werkt niet wanneer je weg bent. Bij een flesje draai je de dop er weer op maar een blikje zal blijven lekken als je dat in een tas stopt.
Niet? De enige blikjes die ik wel eens koop zijn van die speciaalbiertjes, en die drink ik thuis op.... Als ik ga sporten neem ik een bidon mee.Caayn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:11:
[...]
Hoe neem jij niet hersluitbare blikjes mee terug vanuit de "natuur"?
In dit topic heb ik al mensen voorbij zien komen dat ze de blikjes thuis laten drogen maar dat werkt niet wanneer je weg bent. Bij een flesje draai je de dop er weer op maar een blikje zal blijven lekken als je dat in een tas stopt.
Laat ik hem anders verwoorden. Hoe moeten anderen hun 150 miljoen niet hersluitbare blikjes mee terug nemen vanuit de natuur? Een paar cent statiegeld zal er in mijn ogen niet voor zorgen dat mensen plakkerig restanten en stank van de blikjes in bijvoorbeeld hun tassen willen hebben wanneer ze op pad zijn.stylezzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Niet? De enige blikjes die ik wel eens koop zijn van die speciaalbiertjes, en die drink ik thuis op.... Als ik ga sporten neem ik een bidon mee.
offtopic:
Ik keur het weggooien niet goed en zelf doe ik vrijwel alles met een aantal Doppers juist om geen gedoe met afval en eenmalig gebruik van materiaal te hebben.
Ik keur het weggooien niet goed en zelf doe ik vrijwel alles met een aantal Doppers juist om geen gedoe met afval en eenmalig gebruik van materiaal te hebben.
Dit is inmiddels al zo vaak besproken dat het weinig meer toevoegt aan de discussie denk ik. Het topic lijkt toch een beetje een herhaling in klaagzang te worden.... En elke oplossing die er aangedragen word, gaat meteen de prullenbak (haha) in als teveel moeite, milieuonvriendelijk of wat dan ook.Caayn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:24:
[...]
Laat ik hem anders verwoorden. Hoe moeten anderen hun 150 miljoen niet hersluitbare blikjes mee terug nemen vanuit de natuur? Een paar cent statiegeld zal er in mijn ogen niet voor zorgen dat mensen plakkerig restanten en stank van de blikjes in bijvoorbeeld hun tassen willen hebben wanneer ze op pad zijn.
offtopic:
De regering is juist gekomen met het probleem. Het simpele volk moet maar weer zoeken naar een oplossing.Yaksa schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:44:
[...]
Maar waarom moet elke oplossing optimaal of goed doordacht zijn?
Kunnen we dan zelf helemaal niet meer nadenken hoe we iets op kunnen lossen?
Ik heb inmiddels al tal van praktische oplossingen in dit forum de revue zien passeren, echter in plaats van deze te omarmen blijft men volhouden dat het onmogelijk is om er aan te voldoen.
We moeten eens ophouden met verwachten dat de regering altijd met kant en klare oplossingen voor iedereen komt en in plaats daarvan nadenken en proberen om er het beste van te maken.
Facts don't care about your feelings
Kennelijk geldt dat niet voor iedereen, tenzij die 150 miljoen blikjes uit de lucht kokmen vallen?stylezzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:17:
Niet? De enige blikjes die ik wel eens koop zijn van die speciaalbiertjes, en die drink ik thuis op.... Als ik ga sporten neem ik een bidon mee.
Hoe is deze reactie anders dan "wat een gezeur over rekeningrijden, zeg. Ik heb helemaal geen auto". Er is een topic over, ga je daar ook op die manier in reageren?
Na, het zijn vooral de "ik heb er in mijn specifiieke persoonlijke situatie geen probleem mee, dus iedereen die er wel een probleem mee heeft is een zeikerd"-reacties die niet zo lekker vallenstylezzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:31:
Dit is inmiddels al zo vaak besproken dat het weinig meer toevoegt aan de discussie denk ik. Het topic lijkt toch een beetje een herhaling in klaagzang te worden.... En elke oplossing die er aangedragen word, gaat meteen de prullenbak (haha) in als teveel moeite, milieuonvriendelijk of wat dan ook.
En ja, zolang die op dezelfde manier blijven komen, moet je niet verbaasd zijn als er weer op dezelfde manier op gereageerd wordt...
[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 28-07-2023 11:36 ]
Geen blikjes meenemen de natuur in?Caayn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:24:
[...]
Laat ik hem anders verwoorden. Hoe moeten anderen hun 150 miljoen niet hersluitbare blikjes mee terug nemen vanuit de natuur? Een paar cent statiegeld zal er in mijn ogen niet voor zorgen dat mensen plakkerig restanten en stank van de blikjes in bijvoorbeeld hun tassen willen hebben wanneer ze op pad zijn.
offtopic:
Kleine lettertjes niet gelezen.
[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 28-07-2023 11:45 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
haha... daar lopen de gemoederen ook flink op af en toe. Veel ge-ageer tegen 'rijken' en 'ev-rijders'....Dido schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:35:
[...]
Kennelijk geldt dat niet voor iedereen, tenzij die 150 miljoen blikjes uit de lucht kokmen vallen?
Hoe is deze reactie anders dan "wat een gezeur over rekeningrijden, zeg. Ik heb helemaal geen auto". Er is een topic over, ga je daar ook op die manier in reageren?
Maar ontopic. Ik snap best waar die blikjes vandaan komen. Beetje n=1 discussie zo, maar ik woon persoonlijk aan een doorgaande straat in de wijk waar diverse scholen zitten. Kortom, de plantsoenen waren nogal eens verdoemd tot vuilnisbak waar de lokale jeugd hun blikjes redbull dumpten omdat ze geen zin hadden om af te stappen van de fiets onderweg naar school. (ja er staan overal prullenbakken) Sinds statiegeld? Als sneeuw voor de zon verdwenen.... Geen idee wat ze nu drinken? Misschien wel niks, of nemen ze een plastic flesje fris mee wat ze netjes in de tas mee terug kunnen nemen om weer in te leveren elders. Het resultaat is er.....
Nog een voorbeeld. Mijn schoonouders wonen in twente.... Een regio waarin veel 'zuipketen' staan, waar de jeugd savonds samenkomt om in te drinken en daarna naar de kroeg (of huis
De enige 'last' (want zo wil ik het niet noemen) is dat ik mijn blikjes speciaal bier even goed leeg maak voor ik ze in de kast zet om met de rest van het statiegeld weer terug naar de winkel te brengen. Nou poeh zeg... heftig.
[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 28-07-2023 12:08 ]
Er wordt in de gemeente structurele maatregelen genomen zoals sloten op de prullenbakken om een neveneffect (meer zwerfafval rondom prullenbakken) van het statiegeldsysteem te bestrijden.
En dat dan wegzetten als stemmingmakerij… Wat een grap.
En dat dan wegzetten als stemmingmakerij… Wat een grap.
Het probleem in het algemeen is dat de overheid sturend wil optreden in een samenleving waar aan de andere kant minder gedeelte normen en waarden zijn en de nadruk is komen te liggen op individuele vrijheid.
D.w.z. afval zou minder een probleem zijn als er in de samenleving een gezamenlijk besef zou zijn van een moraal omtrent het deponeren van afval op de juiste plekken. En met die moraal er ook sociale controle wordt geaccepteerd, inclusief handhaving. Als we die moraal breed zouden delen in de samenleving, dan zou dit probleem veel minder hebben, het resultaat van een relatief geordende publieke ruimte lijkt hier of het vanzelf gaat.
En dat is iets wat politici nauwelijks beseffen van hoe die dynamiek in de samenleving werkt en hoe je dat kan bereiken. Dat is niet iets wat je top down kan opleggen of simpelweg kan uitspreken en verwachten dat de samenleving opeens veranderd, zoals Balkenende heeft geprobeerd.
En de overheid wil tevens ook niet handhaven en bezuinigd daar juist op.
Het gevolg is dat de overheid naar instrumenten grijpt die juist het tegenovergestelde zijn van een moraal omtrent afval. De mensen met een goede afval moraal worden gedwongen tot meer handelingen om de minderheid die zich niet aan de regels houdt via financiële middelen te stimuleren tot gewenst gedrag.
Het probleem is dat het daarmee ook het risico lopen de moraal van mensen die het in eigen ogen al goed deed wordt geërodeerd. Sturend gedrag helpt beter als goed gedrag beloont wordt en slecht gedrag negatieve consequenties heeft. Uiteraard wordt nu geprobeerd om statiegeld een beloning te laten zijn, maar tegenstanders kijken toch vooral naar het negatieve effect van extra handelingen, terwijl het voorheen voor hunzelf geen probleem was om het afval correct te scheiden.
Uiteindelijk zal de overheid tevreden zijn, want door de dynamiek van financiële prikkel zal het doel uiteindelijk wel bereikt worden, desnoods met zoals je ziet mensen die door afvalbakken en op straat gaan zitten te verzamelen.
Maar als je de burger niet meekrijgt met dit soort maatregelen dan heeft dat natuurlijk ook effect op het vertrouwen in de overheid, met het risico dat het effect weer teniet gedaan kan worden.
D.w.z. afval zou minder een probleem zijn als er in de samenleving een gezamenlijk besef zou zijn van een moraal omtrent het deponeren van afval op de juiste plekken. En met die moraal er ook sociale controle wordt geaccepteerd, inclusief handhaving. Als we die moraal breed zouden delen in de samenleving, dan zou dit probleem veel minder hebben, het resultaat van een relatief geordende publieke ruimte lijkt hier of het vanzelf gaat.
En dat is iets wat politici nauwelijks beseffen van hoe die dynamiek in de samenleving werkt en hoe je dat kan bereiken. Dat is niet iets wat je top down kan opleggen of simpelweg kan uitspreken en verwachten dat de samenleving opeens veranderd, zoals Balkenende heeft geprobeerd.
Het gevolg is dat de overheid naar instrumenten grijpt die juist het tegenovergestelde zijn van een moraal omtrent afval. De mensen met een goede afval moraal worden gedwongen tot meer handelingen om de minderheid die zich niet aan de regels houdt via financiële middelen te stimuleren tot gewenst gedrag.
Het probleem is dat het daarmee ook het risico lopen de moraal van mensen die het in eigen ogen al goed deed wordt geërodeerd. Sturend gedrag helpt beter als goed gedrag beloont wordt en slecht gedrag negatieve consequenties heeft. Uiteraard wordt nu geprobeerd om statiegeld een beloning te laten zijn, maar tegenstanders kijken toch vooral naar het negatieve effect van extra handelingen, terwijl het voorheen voor hunzelf geen probleem was om het afval correct te scheiden.
Uiteindelijk zal de overheid tevreden zijn, want door de dynamiek van financiële prikkel zal het doel uiteindelijk wel bereikt worden, desnoods met zoals je ziet mensen die door afvalbakken en op straat gaan zitten te verzamelen.
Maar als je de burger niet meekrijgt met dit soort maatregelen dan heeft dat natuurlijk ook effect op het vertrouwen in de overheid, met het risico dat het effect weer teniet gedaan kan worden.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Dat vind ik een heel goede observatie.defiant schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:12:
Degenen die al geen blikjes in het park gooiden, worden nu niet beloond, maar net als iedereen, bestraft.
En statiegeld is inderdaad geen beloning. Als ik jouw auto jat, en vervolgens geef ik die terug in ruil voor je TV, dan is die auto geen beloning voor het feit dat jij mij een TV geeft.
Statiegeld is een sigaar uit eigen doos, waar je ook nog wat voor moet bijbetalen in de vorm van extra werk. En zelfs als dat extra werk een heel klein beetje is, is het alleen maar demotiverend om er een goede afvalmoraal op na te houden.
Sociale controle word over het algemeen wel geaccepteerd (of je krijgt een ros op je muil van de anderdefiant schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:12:
Het probleem in het algemeen is dat de overheid sturend wil optreden in een samenleving waar aan de andere kant minder gedeelte normen en waarden zijn en de nadruk is komen te liggen op individuele vrijheid.
Waar haal je vandaan dat het nou juist die blikjes in de natuur die het probleem zijn dan? Ik ben even in de kamerbrieven gedoken en de hele boel is gebaseerd op deze monitor; https://zwerfafval.rijkswaterstaat.nl/. Die data geeft geen inzicht in waar welk type afval wordt gevonden. Wel dat er gemiddeld steeds meer blik wordt gevonden. Er wordt enkel per gebiedstype aangegeven hoe dat gebied scoort op een schaal van A+ (geen afval) tot D (25 of meer stuks zwerfaval). Natuurgebieden scoren voor 44% A+ en nog eens 44% A. C en D liggen beiden onder de 1%. Die natuur ligt dus volgens de gegevens waarop dit beleid is gebaseerd helemaal niet vol met rommel van welke soort dan ook.stylezzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:01:
[...]
Vast wel. Maar zoals het stukje ook al aangeeft worden er structurele maatregelen getroffen.... Beetje stemmingmakerij van de anti-statiegeld-club. Liever 150 miljoen blikjes in de natuur (want die zie je niet) als een leeggetrokken vuilnisbak in de stad.
De gebieden die het echt slecht doen zijn verzorgingslocaties (dat zijn parkeerplaatsen, tankstations enzovoorts langs de weg), het OV, winkelgebieden en uitgaansgebieden. Ik durf wel de conclusie te trekken dat daar ook het meeste blik wordt gevonden - daar koop je de blikjes immers ook. Als dat ook de locaties zijn waar nu allerhande zwerver de boel overhoop gaat trekken dan schiet je dus echt helemaal niets op met je beleid.
In Amsterdam is al eerder aan de bel getrokken toen er alleen nog statiegeld op flesjes zat, want ook toen werden vuilnisbakken overhoop gehaald. Dat is nog niet opgelost. Het probleem doet zich ook in andere gemeenten voor (goh!) en bij de NS en regionale vervoersbedrijven.
Het is gewoon ondoordacht beleid. Dat er iets moest gebeuren is duidelijk, maar ik weet precies hoe dit in de hoofden van de beleidsmakers en de kamer is gegaan. Die zagen de aardig positieve effecten dat het statiegeld op kleine PET flesjes had en heeft, maar zagen tegelijkertijd het aantal blikjes dat tussen het afval gevonden werd enorm stijgen (iets met oorzaak en gevolg, wellicht?). Never change a winning team, dan ook maar statiegeld op blikjes! Daarbij is blijkbaar niet goed stilgestaan bij het feit dat een blik veel lastiger is om even in je tas te gooien om vervolgens bij de flessenautomaat in te leveren, en dat het een gore zooi in de winkels wordt.
Prachtig ook hoe ergens ooit het getal 150 miljoen is genoemd in de context van blikjes op straat, en dat dat wordt verdraaid naar 150 miljoen blikjes in de natuur door. Beetje stemmingmakerij door de statiegeld-club
[ Voor 6% gewijzigd door Thomas op 28-07-2023 13:27 ]
Haha... ja, klopt.... maar als je weken of maandenlang dezelfde posts ziet terug komen krijg je vanzelf een soort 'hetze' idee. Inmiddels draait de wereld gewoon door, zijn er wat ambtenaren bezig om sloten op afvalbakken te verzinnen en heeft Tomra genoeg werk voor handen om de komende tijd flink wat nieuwe statiegeldmachines te verkopen. Fijn weekendThomas schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Waar haal je vandaan dat het nou juist die blikjes in de natuur die het probleem zijn dan? Ik ben even in de kamerbrieven gedoken en de hele boel is gebaseerd op deze monitor; https://zwerfafval.rijkswaterstaat.nl/. Die data geeft geen inzicht in waar welk type afval wordt gevonden. Wel dat er gemiddeld steeds meer blik wordt gevonden. Er wordt enkel per gebiedstype aangegeven hoe dat gebied scoort op een schaal van A+ (geen afval) tot D (25 of meer stuks zwerfaval). Natuurgebieden scoren voor 44% A+ en nog eens 44% A. C en D liggen beiden onder de 1%. Die natuur ligt dus volgens de gegevens waarop dit beleid is gebaseerd helemaal niet vol met rommel van welke soort dan ook.
De gebieden die het echt slecht doen zijn verzorgingslocaties (dat zijn parkeerplaatsen, tankstations enzovoorts langs de weg), het OV, winkelgebieden en uitgaansgebieden. Ik durf wel de conclusie te trekken dat daar ook het meeste blik wordt gevonden - daar koop je de blikjes immers ook. Als dat ook de locaties zijn waar nu allerhande zwerver de boel overhoop gaat trekken dan schiet je dus echt helemaal niets op met je beleid.
In Amsterdam is al eerder aan de bel getrokken toen er alleen nog statiegeld op flesjes zat, want ook toen werden vuilnisbakken overhoop gehaald. Dat is nog niet opgelost. Het probleem doet zich ook in andere gemeenten voor (goh!) en bij de NS en regionale vervoersbedrijven.
Het is gewoon ondoordacht beleid. Dat er iets moest gebeuren is duidelijk, maar ik weet precies hoe dit in de hoofden van de beleidsmakers en de kamer is gegaan. Die zagen de aardig positieve effecten dat het statiegeld op kleine PET flesjes had en heeft, maar zagen tegelijkertijd het aantal blikjes dat tussen het afval gevonden werd enorm stijgen (iets met oorzaak en gevolg, wellicht?). Never change a winning team, dan ook maar statiegeld op blikjes! Daarbij is blijkbaar niet goed stilgestaan bij het feit dat een blik veel lastiger is om even in je tas te gooien om vervolgens bij de flessenautomaat in te leveren, en dat het een gore zooi in de winkels wordt.
Prachtig ook hoe ergens ooit het getal 150 miljoen is genoemd in de context van blikjes op straat, en dat dat wordt verdraaid naar 150 miljoen blikjes in de natuur door. Beetje stemmingmakerij door de statiegeld-club. Die rethoriek gebruiken is sowieso niet heel erg wenselijk. Elke kritische noot doe je nu af als een soort grote hetze tegen statiegeld, wat natuurlijk nergens op slaat.
Thomas schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:11:
Prachtig ook hoe ergens ooit het getal 150 miljoen is genoemd in de context van blikjes op straat, en dat dat wordt verdraaid naar 150 miljoen blikjes in de natuur door.
offtopic:
Ik heb het welgeteld 1 hele post volgehouden door het te hebben over "blikjes die elders dan op de daarvoor bestemde plek en wijze worden weggegooid". Ik kan me best voorstellen dat er her en der een wat korter-door-de-bocht (en korter-uit-het-toetsenbord) formulering gebruikt wordt, ook als die formulering heel strikt genomen onvolledig is.
Ik heb het welgeteld 1 hele post volgehouden door het te hebben over "blikjes die elders dan op de daarvoor bestemde plek en wijze worden weggegooid". Ik kan me best voorstellen dat er her en der een wat korter-door-de-bocht (en korter-uit-het-toetsenbord) formulering gebruikt wordt, ook als die formulering heel strikt genomen onvolledig is.
Toch wonderlijk dat het niet voorzien was dat vuilnisbakken graaien en de andere problemen. Hier in Finland heb je statiegeld op blikjes en elke vuilnisbak in het hoofdstedelijk gebied is continu half uit elkaar gerukt met afval overal, je hebt vrijwel altijd een naar drank en vuilnis ruikende zwerver die of voor je neus die halve vuilnisbak leegtrekt of bedelt om dat blikje wat jij nog in je hand hebt. Waardeloos systeem.
Haha, nog even en we krijgen straks een overheidscampagne gericht op de doelgroep die blikjes in de openbare afvalbak gooit met de vraag die eerst even plat te stampen.
Er zijn wel goed werkende apparaten op de markt.
Nu hier nog...
Nu hier nog...
https://www.telegraaf.nl/...iegeld-op-flesjes-stoppen
Ik heb de cijfers van het artikel niet gecontroleerd. Maar als het klopt wel forse aantallen die niet ingeleverd worden.
Ik heb de cijfers van het artikel niet gecontroleerd. Maar als het klopt wel forse aantallen die niet ingeleverd worden.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Tsja, het lijkt eerder het gevolg van bewust beleid te zijn: https://www.bnnvara.nl/jo...door-vvd-en-bedrijfslevenDennis1812 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:07:
Ermee stoppen is dan doel bereikt natuurlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 19-08-2023 00:24 ]
Intentionally left blank
Bron? Zal vast wel iets op Yle/HS etc. over hebben gestaan.Notlupus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:26:
Toch wonderlijk dat het niet voorzien was dat vuilnisbakken graaien en de andere problemen. Hier in Finland heb je statiegeld op blikjes en elke vuilnisbak in het hoofdstedelijk gebied is continu half uit elkaar gerukt met afval overal, je hebt vrijwel altijd een naar drank en vuilnis ruikende zwerver die of voor je neus die halve vuilnisbak leegtrekt of bedelt om dat blikje wat jij nog in je hand hebt. Waardeloos systeem.
Ik volg redelijk wat 🇫🇮 lui online en ik heb ze nog nooit over statiegeld gehoord.
Kom zo nu en dan wel eens in Denemarken en vorig jaar ook Zweden en dit patroon niet waargenomen, ondanks dat deze landen een vergelijkbaar systeem hebben als NL, dus statiegeld op plastic fles en blik.
Door ze, om te beginnen, niet mee te nemen als je een boswandeling maakt.Caayn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:24:
[...]
offtopic:
Je kan toch wel even zonder drank.
En anders neem je een fles water mee.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Nou ik woon hier en kom elke dag in Helsinki dus de bron ben ikzelfTNW schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:53:
[...]
Bron? Zal vast wel iets op Yle/HS etc. over hebben gestaan.
Ik volg redelijk wat 🇫🇮 lui online en ik heb ze nog nooit over statiegeld gehoord.
Kom zo nu en dan wel eens in Denemarken en vorig jaar ook Zweden en dit patroon niet waargenomen, ondanks dat deze landen een vergelijkbaar systeem hebben als NL, dus statiegeld op plastic fles en blik.
Ik vind vooral de wettelijke norm van 90% vrij fors eigenlijk.Dennis1812 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:07:
Grote PET-flessen worden blijkbaar 95% gerecycled, dus daar zal het getal vandaan komen, maar blikjes en kleinere flesjes zijn toch andere koek (zeker blikjes, aangezien je die niet makkelijk kan afsluiten). Dus dat ze die norm zo hoog leggen is ook wel een beetje 'setting yourself up for failure'.
The devil is in the details.
Lijkt idd wel zo.crisp schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:23:
[...]
Tsja, het lijkt eerder het gevolg van bewust beleid te zijn: https://www.bnnvara.nl/jo...door-vvd-en-bedrijfsleven
Ermee stoppen is dan doel bereikt natuurlijk.
Het zou veel makkelijker zijn om gewoon overal dit soort automaten neer te mikken waar je daarna gewoon het geld op je rekening zet door je betaalpas of ov kaart ervoor te houden.
Al die tussenstappen met beperkte aantal inzamelpunten en dan weer een bonnetje om mee te nemen naar plek2 zijn puur dingen die het proces frustreren.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hangt er vanaf wat je natuur noemt natuurlijk. Blikjes die in een weiland, in een landelijke omgeving met veel 'natuur', terechtkomen zijn wel degelijk een gevaar. Bij het maaien /hakslen van het gras worden de blikjes als het ware versnipperd. Deze snippers komen met het persen van het gras in de voerbalen terecht en wanneer de voerbalen (in de winter) aangeboden worden aan de koeien dan kunnen zo die snippers in een van de magen van de koe terechtkomen met alle gevolgen (ontstekingen, abcessen, perforatie, overlijden) van dien.Thomas schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:11:
[...]Waar haal je vandaan dat het nou juist die blikjes in de natuur die het probleem zijn dan? Die natuur ligt dus volgens de gegevens waarop dit beleid is gebaseerd helemaal niet vol met rommel van welke soort dan ook.
Dan zijn blikjes in de natuur dus wel degelijk een probleem. Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het wijkt ook wel een beetje af van wat het uiteindelijke doel was waarmee het statiegeld op blikjes werd ingevoerd. Namelijk het voorkomen van zwerfafval. Vermoedelijk mikt een groot deel van de mensen die blikjes thuis gewoon in de pmd zak en worden ze op die manier gerecycled.Hahn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Ik vind vooral de wettelijke norm van 90% vrij fors eigenlijk.
Grote PET-flessen worden blijkbaar 95% gerecycled, dus daar zal het getal vandaan komen, maar blikjes en kleinere flesjes zijn toch andere koek (zeker blikjes, aangezien je die niet makkelijk kan afsluiten). Dus dat ze die norm zo hoog leggen is ook wel een beetje 'setting yourself up for failure'.
Het lijkt me zinvoller om wat statistieken te zien hoeveel blikjes er nog in de natuur (breed begrip inderdaad) zijn aangetroffen.
Misschien dat je hier iets mee kunt?stylezzz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:13:
[...]Het wijkt ook wel een beetje af van wat het uiteindelijke doel was waarmee het statiegeld op blikjes werd ingevoerd. Namelijk het voorkomen van zwerfafval. Vermoedelijk mikt een groot deel van de mensen die blikjes thuis gewoon in de pmd zak en worden ze op die manier gerecycled.
Het lijkt me zinvoller om wat statistieken te zien hoeveel blikjes er nog in de natuur (breed begrip inderdaad) zijn aangetroffen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is van voor de statiegeld-invoering, stylezzz bedoelt sinds het ingevoerd is.
The devil is in the details.
Het lijkt mij een beetje vroeg om nu al betrouwbare cijfers te kunnen produceren omtrent het effect van de statiegeld-invoering voor blikjes. Voor een goede dataset zou je toch minstens een jaar lang moeten monitoren om allerlei (seizoens)invloeden uit te kunnen filteren.Hahn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:41:
[...]Dat is van voor de statiegeld-invoering, stylezzz bedoelt sinds het ingevoerd is.
Ik denk dat je beloningsmodel niet klopt. De "beloning" voor het opruimen van blikjes is dat het straatbeeld netjes en schoon blijft.Dido schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:19:
Dat vind ik een heel goede observatie.
Degenen die al geen blikjes in het park gooiden, worden nu niet beloond, maar net als iedereen, bestraft.
Hoe meer mensen dat doen, hoe tastbaarder de beloning wordt. Hoe minder mensen het doen, hoe minder zin het heeft om zelf "netjes" te zijn.
Maar goed, als jij het zo ervaart zul je niet de enige zijn.
Ik zie serieus geen verschil in straatbeeld.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:15:
[...]
Ik denk dat je beloningsmodel niet klopt. De "beloning" voor het opruimen van blikjes is dat het straatbeeld netjes en schoon blijft.
Hoe meer mensen dat doen, hoe tastbaarder de beloning wordt. Hoe minder mensen het doen, hoe minder zin het heeft om zelf "netjes" te zijn.
Maar goed, als jij het zo ervaart zul je niet de enige zijn.
Mensen halen gewoon statiegeld vrije blikjes bij diverse winkels of vlak over de grens.
Of zwervers mieteren hele prullenbakken leeg om 3 blikjes te vinden.
Rondslingerende servetten, papieren, hondenpoep en plastic tasjes liggen er altijd meer dan blikjes. En dat was voorheen ook zo.
Het is eerder meer vervuild dan minder.
Niks persoonlijks maar als jij het ziet, waarom je huidige landgenoten niet?Notlupus schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:51:
[...]
Nou ik woon hier en kom elke dag in Helsinki dus de bron ben ikzelf
Als iets een echt probleem is vinden zij er ook wat van en komt het ook in de media.
Of is het toch een vrij persoonlijke observatie? 🤔
Hij claimt toch ook niet meer dan dat het een persoonlijke observatie is?TNW schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:49:
[...]
Niks persoonlijks maar als jij het ziet, waarom je huidige landgenoten niet?
Als iets een echt probleem is vinden zij er ook wat van en komt het ook in de media.
Of is het toch een vrij persoonlijke observatie? 🤔
En de media? Ach, die geven het enkel aandacht zolang het nog een nieuwtje is. Over een paar maand hoor en lees je er niets meer over, ook niet als de problematiek blijft.
Hecht daarom meer waarde aan iemand die beschrijft hoe de dagelijkse praktijk daar nu nog is, dan aan wat de media er jaren na invoering eventueel nog over zouden schrijven.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nopes, dat was het beloningsmodel voordat het statiegeld werd ingevoerd.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:15:
Ik denk dat je beloningsmodel niet klopt. De "beloning" voor het opruimen van blikjes is dat het straatbeeld netjes en schoon blijft.
Maar dat beloningsmodel bleek niet te werken, gezien de argumentatie voor het invoeren van het statiegeld.
Het statiegeld heeft het beloningsmodel veranderd (en dat is zeer zeker, op geen enkele manier, "mijn" beloningsmodel!), en in mijn ervaring werkt het nieuwe model nog steeds niet - eerder averechts, omdat de "straf" in het oude model (zwerfvuil in de omgeving) in het oude model niet van belang bleek voor de vervuiler, maar nu wordt de niet-vervuiler (die nooit het probleem was) wel "gestraft" omdat ie moet kiezen tussen extra moeite moet doen of financieel gestraft worden voor wangedrag van anderen.
Helemaal mee eens, maar dat werkte voor het statiegeld niet, en voor zover ik kan zien, na invoering van het statiegeld nog steeds niet. De enige veranderingen die ik waarneem sinds de invoering van het statiegeld zijn meer moeite voor iedereen die blikjes consumeert, en extra vervuiling door leeggehaalde prullenbakken. Waarbij ik best wil toegeven dat er vast wel plekken te vinden zijn waar nu minder blikjes op de verkeerde plek belanden dan eerder, maar kennelijk woon ik op een vreemde plek, want dat fenomeen heb ik nog niet zelf mogen aanschouwen.Hoe meer mensen dat doen, hoe tastbaarder de beloning wordt. Hoe minder mensen het doen, hoe minder zin het heeft om zelf "netjes" te zijn.
Ik ben heel bijzonder, maar zo bijzonder inderdaad ook weer niet, denk ikMaar goed, als jij het zo ervaart zul je niet de enige zijn.
En dat vind ik teleurstellend - want ik vind het helemaal niet erg om ergens (wat) extra moeite voor te doen, als er ook een aantoonbaar positief effect aan zit. En vooralsnog kan ik nergens een echt positief effect in mijn omgeving waarnemen. Gevoelsmatig ben ik nog steeds extra moeite aan het doen omdat elders te veel blikjes werden weggegooid op de verkeerde plek.
En begrijp me niet verkeerd, als dit topic zou overlopen van de positieve reacties van mensen die echt blij worden van de afgenomen hoeveelheid zwerfblik, dan zou ik die extra moeite met liefde en plezier doen, en zou je me echt niet horen klagen. Maar vooralsnog kan ik die stroom aan positieve reacties nergens (binnen of buiten dit topic) vinden...
Dat komt waarschijnlijk omdat mensen eerder geneigd zijn om negatieve reacties te melden dan dat ze het nodig vinden om iets positiefs te zeggen.Dido schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:49:
[...]En begrijp me niet verkeerd, als dit topic zou overlopen van de positieve reacties van mensen die echt blij worden van de afgenomen hoeveelheid zwerfblik, dan zou ik die extra moeite met liefde en plezier doen, en zou je me echt niet horen klagen. Maar vooralsnog kan ik die stroom aan positieve reacties nergens (binnen of buiten dit topic) vinden...
Van mij dan een positieve kant, ik heb ze nooit geteld en nu ook niet maar het lijkt wel of er minder blikjes en flesjes rondzwerven hier in de wijk.
De inleverautomaat werkte afgelopen week 100% waarbij ik een krat met diverse soorten blikjes en flessen ingeleverd heb.
In mijn ogen is het niets meer en niets minder dan het lopen miepen om niets al kan ik zeker heel goed begrijpen dat het erg frustrerend is als zo'n automaat defect is of als er iemand met volle zakken voor je staat.
Hetzelfde als vuilnisbakken omgekeerd worden zonder op te ruimen.
Maar zoals met alles blijf je altijd wat problemen houden en mensen die iets niet zoeken of omdat het (net) niet gaat zoals ze willen.
Gewoon teveel verwend.
De inleverautomaat werkte afgelopen week 100% waarbij ik een krat met diverse soorten blikjes en flessen ingeleverd heb.
In mijn ogen is het niets meer en niets minder dan het lopen miepen om niets al kan ik zeker heel goed begrijpen dat het erg frustrerend is als zo'n automaat defect is of als er iemand met volle zakken voor je staat.
Hetzelfde als vuilnisbakken omgekeerd worden zonder op te ruimen.
Maar zoals met alles blijf je altijd wat problemen houden en mensen die iets niet zoeken of omdat het (net) niet gaat zoals ze willen.
Gewoon teveel verwend.
Om nog even op dit stuk van je post on te haken…Ad de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:44:
al kan ik zeker heel goed begrijpen dat het erg frustrerend is als zo'n automaat defect is of als er iemand met volle zakken voor je staat.
Hier in het dorp stond laatst iemand doe met 2(!) volle kliko’s(!!) blikwerk de lokale supermarkt inliep. Die winkel heeft dus maar 1 automaat.
Nu heb je altijd grapjassen die eerst een half huis verzamelen maar toch. Dit soort fratsen had ik vroeger vrij weinig last van maar tegenwoordig vaker en vaker.
Dan gaat bij mij het blikwerk dus weer retour mee naar huis; volgende keer beter..
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Je had ook tegen hem kunnen zeggen: "Doe mij een euro, dan mag je mijn blikjes er ook ingooien".Thalaron schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:12:
[...]Om nog even op dit stuk van je post on te haken…
Hier in het dorp stond laatst iemand doe met 2(!) volle kliko’s(!!) blikwerk de lokale supermarkt inliep. Die winkel heeft dus maar 1 automaat.
Nu heb je altijd grapjassen die eerst een half huis verzamelen maar toch. Dit soort fratsen had ik vroeger vrij weinig last van maar tegenwoordig vaker en vaker.
Dan gaat bij mij het blikwerk dus weer retour mee naar huis; volgende keer beter..
Verwijderd
Waarom zou hij dat doen? Hij zit zelf met dezelfde overbodige ellende als ieder ander. Ik zou jouw blikjes er ook niet bij hoeven. Het is al erg zat dat ik die vieze plakzooi van mezelf mee moet zeulen.Yaksa schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:29:
[...]
Je had ook tegen hem kunnen zeggen: "Doe mij een euro, dan mag je mijn blikjes er ook ingooien".
Maar wel een goed idee. Wij hebben 2 GFT bakken vanwege grote tuin, maar die heb je eigenlijk maar 2 korte periodes per jaar echt beide nodig.
Voor in november: dit en de plastic tax die de winkelier in eigen zak mag steken.... Beide D66.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2023 17:41 ]
Van de week maar eens de hele boel in gaan leveren. Heb in de schuur zo'n PMD zak hangen waar nu alle blikjes en flesjes in gaan. Dus de hele zak mee naar de Aldi genomen. Maar een keer of 3 gehad dat een blikje niet direct werd geaccepteerd. Niet slecht gezien er genoeg met deuken waren. Geen idee hoeveel tijd het heeft gekost, maar het ging sneller dan ik dacht en was ook minder vies. Het totaal was iets van 15 euro, maar er zaten wel wat meer dingen bij dan alleen blikjes. Opzich vind ik het op deze manier wel te doen met misschien 3x per jaar langsgaan met een volle PMD zak.
Toch frappant nu is de machine bij plaatselijke Jan Linders weer defect dat is al op op 2 maanden 2 x en dan voor een minimaal een week.
We hebben gelukkig nog een lidle tegenover zo'n ramp is het niet maar wel een irritatie als je daar niet moet zijn en ze daar niet snel kassa's bijnemen.
Er zijn 2 dingen die me meer opvallen nu:
1 barcode hoeft maar een veeg of scheur hebben en wordt niet herkend --> winst Stichting statiegeld en dupe consument.
Was vroeger ook al zo maar nu valt het op de kleine flesjes mee op?
2. Bierkratten worden niet altijd geaccepteerd
We hebben gelukkig nog een lidle tegenover zo'n ramp is het niet maar wel een irritatie als je daar niet moet zijn en ze daar niet snel kassa's bijnemen.
Er zijn 2 dingen die me meer opvallen nu:
1 barcode hoeft maar een veeg of scheur hebben en wordt niet herkend --> winst Stichting statiegeld en dupe consument.
Was vroeger ook al zo maar nu valt het op de kleine flesjes mee op?
2. Bierkratten worden niet altijd geaccepteerd
AnimeAdicted
Of het was iemand van de kindervakantieweek waar ze alles van de hele week opgespaard hebben en nu in komen leveren.Thalaron schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:12:
[...]
Om nog even op dit stuk van je post on te haken…
Maar ik snap dat niet, je doet toch minimaal 1x in de week boodschappen. En ik begrijp ook wel dat je niet iedereen keer voor een paar blikjes of flesjes dat meeneemt. Maar als je ziet dat je een (boodschappen)tas/doosje/krat vol hebt neem je die toch meteen mee voordat je een grote hoop hebt
In mijn geval is dat 1 tot 2x in de maand een (boodschappen)kratje.
Scheelt thuis ook weer een (hoop) opslag. Iets waar je hier ook best wat mensen over hoort klagen.
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen uit blikjes drinken. Ik associeer ze eigenlijk voornamelijk met vakanties, de typische snackbar op de hoek, en inderdaad energy drink voor puberende schooljeugd.Dido schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:49:
En begrijp me niet verkeerd, als dit topic zou overlopen van de positieve reacties van mensen die echt blij worden van de afgenomen hoeveelheid zwerfblik, dan zou ik die extra moeite met liefde en plezier doen, en zou je me echt niet horen klagen. Maar vooralsnog kan ik die stroom aan positieve reacties nergens (binnen of buiten dit topic) vinden...
Ik snap dat het handig is om in sommige situaties houdbare portieverpakkingen (fris)drank en bier te hebben, die niet hersluitbaar hoeven zijn, maar het is niet alsof je bij de supermarkt een tray blikjes haalt, toch?
Mooi om ook eens wat positiefs te horenAd de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:44:
Van mij dan een positieve kant, ik heb ze nooit geteld en nu ook niet maar het lijkt wel of er minder blikjes en flesjes rondzwerven hier in de wijk.
Dat vind ik dan weer jammer. Ik ben "te verwend" omdat ik liever geen extra moeite doe voor iets wat mij en mijn omgeving geen ene moer oplevert?Maar zoals met alles blijf je altijd wat problemen houden en mensen die iets niet zoeken of omdat het (net) niet gaat zoals ze willen.
Gewoon teveel verwend.
Alsof ik iedere week een tientje van jouw rekening jat, en dat krijg je dan weer terug als je drie keer voor mijn huis langsfietst. Je schiet er geen donder mee op, het kost je wel moeite, maar wee je gebeente als je het onzin noemt, want dan ben je teveel verwend

Ik associeer ze met een draagbare variant van (alcoholvrij) bier waaraan ik mijn rug niet kaot zeul als ik, zoals gewoonlijk, te voet boodschappen doeCVTTPD2DQ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:03:
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen uit blikjes drinken. Ik associeer ze eigenlijk voornamelijk met vakanties, de typische snackbar op de hoek, en inderdaad energy drink voor puberende schooljeugd.
Nee, geen trays, maar sixpacks. En blik ipv glas scheelt een dikke 6 kilo aan loos gewicht per week heen en weer zeulen.Ik snap dat het handig is om in sommige situaties houdbare portieverpakkingen (fris)drank en bier te hebben, die niet hersluitbaar hoeven zijn, maar het is niet alsof je bij de supermarkt een tray blikjes haalt, toch?
Maar goed, aan het aanbod (alcoholvrij) bier bij de supermartkt te oordelen ben ik echt niet de enige die dat spul consumeert
Ik drink op zijn tijd graag een blikje Lipton Ice Tea.CVTTPD2DQ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:03:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen uit blikjes drinken. Ik associeer ze eigenlijk voornamelijk met vakanties, de typische snackbar op de hoek, en inderdaad energy drink voor puberende schooljeugd.
Ik snap dat het handig is om in sommige situaties houdbare portieverpakkingen (fris)drank en bier te hebben, die niet hersluitbaar hoeven zijn, maar het is niet alsof je bij de supermarkt een tray blikjes haalt, toch?
Een fles kan ik dan meestal half weggooien omdat de smaak en koolzuur eraf is.
Maar ik drink dan ook het liefst uit het blikje zelf ipv uit een glas.
Waarom,
Net als ijskoude Coca Cola uit een flesje. al die mietjes met een rietje... tsssss beetje aan een kartonnetje gaan zitten lurken
Jammer dat je je dan aangesproken voelt of komt het omdat het ook zo is?Dido schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:05:
[...]
Dat vind ik dan weer jammer. Ik ben "te verwend" omdat ik liever geen extra moeite doe voor iets wat mij en mijn omgeving geen ene moer oplevert?
Alsof ik iedere week een tientje van jouw rekening jat, en dat krijg je dan weer terug als je drie keer voor mijn huis langsfietst. Je schiet er geen donder mee op, het kost je wel moeite, maar wee je gebeente als je het onzin noemt, want dan ben je teveel verwend
Of had ik er misschien nog meer uitzonderingen bij moeten zetten?
Vooruit dan, uitgezonderd die gene die het wel goed willen doen maar om wat voor reden dan ook niet kunnen/mogen. etc etc...
Mocht ik nog iets vergeten zijn bij deze op voorhand al excuses
Aan de andere kant het levert niet overal even veel op, op dit moment in ieder geval nog niet.
Maar moet je ook meteen een volle bak resultaat zien, op diverse plaatsen zijn er goede resultaten en in het buitenland zelfs hele goede.
Is er dan tegenwoordig zo weinig vertrouwen en zo weinig zin om zelfs met weinig tot geen resultaat in de naaste omgeving maar wel in andere locaties en landen ook maar iets te willen proberen?
Niet eens open te staan om een poging te ondernemen en vol te houden met het oog op de toekomst?
Wie kent er niet de filmpjes in de landen waar mensen op het moment met tientallen een rivier vol plastic zooi met de hand leeg aan het plukken zijn om van die rommel af te komen maar hier zijn er mensen die het gewoon niet eens naar een inzamelpunt willen brengen (uitzonderingen daargelaten... jaja daar zijn ze weer niet ieder zich aangesproken voelen
Sommige omdat ze gewoon hierop tegen zijn en andere omdat ze vieze handen krijgen of de automaat defect is etc..
Is alles dan teveel moeite tegenwoordig?
Het is nog even tot de replicator etc leverbaar is dus tot die tijd is het nog even behelpen
[ Voor 52% gewijzigd door Ad de Jong op 20-08-2023 18:43 ]
Zullen we maar zeggen dat het deels aan de opvoeding/persoonlijkheid is van de individu?Ad de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:28:
[...]
Ik drink op zijn tijd graag een blikje Lipton Ice Tea.
Een fles kan ik dan meestal half weggooien omdat de smaak en koolzuur eraf is.
Maar ik drink dan ook het liefst uit het blikje zelf ipv uit een glas.
Waarom,Geen idee. Het drinkt gewoon fijner denk ik.
Net als ijskoude Coca Cola uit een flesje. al die mietjes met een rietje... tsssss beetje aan een kartonnetje gaan zitten lurken![]()
![]()
[...]
Jammer dat je je dan aangesproken voelt of komt het omdat het ook zo is?
Of had ik er misschien nog meer uitzonderingen bij moeten zetten?
Vooruit dan, uitgezonderd die gene die het wel goed willen doen maar om wat voor reden dan ook niet kunnen/mogen. etc etc...
Mocht ik nog iets vergeten zijn bij deze op voorhand al excuses![]()
Aan de andere kant het levert niet overal even veel op, op dit moment in ieder geval nog niet.
Maar moet je ook meteen een volle bak resultaat zien, op diverse plaatsen zijn er goede resultaten en in het buitenland zelfs hele goede.
Is er dan tegenwoordig zo weinig vertrouwen en zo weinig zin om zelfs met weinig tot geen resultaat in de naaste omgeving maar wel in andere locaties en landen ook maar iets te willen proberen?
Niet eens open te staan om een poging te ondernemen en vol te houden met het oog op de toekomst?
Wie kent er niet de filmpjes in de landen waar mensen op het moment met tientallen een rivier vol plastic zooi met de hand leeg aan het plukken zijn om van die rommel af te komen maar hier zijn er mensen die het gewoon niet eens naar een inzamelpunt willen brengen (uitzonderingen daargelaten... jaja daar zijn ze weer niet ieder zich aangesproken voelen..... of juist wel
) terwijl ze er een paar keer in de week komen.
Sommige omdat ze gewoon hierop tegen zijn en andere omdat ze vieze handen krijgen of de automaat defect is etc..
Is alles dan teveel moeite tegenwoordig?
Het is nog even tot de replicator etc leverbaar is dus tot die tijd is het nog even behelpen
Ik zelf weet niet beter dat we altijd spaarde tot zak vol was/geen fris meer was.
Tevens als jeugd inde bossen flessen vonden leverde we die ook in konde we nog een 3eS(https://pin.it/6jbsFNZ blikje kopen
Maar goed laten we eerlijk wezen stichting statiegeld heeft ook boter op zijn hoofd.
Hoe krijg je in go*snaam voor elkaar dat er geen innovatie zit op statiegeld systemen. 1 voor 1 zeker met de ontwikkelingen dat het meer zou worden.
Lijkt erop dat ze moedwillig oude systemen hanteren, totdat ze klachten krijgen en dan als redder in nood aankomen ja we hebben perfecte apparaat compact nu mag je weer een nieuwe kopen.
En voordat iedereen weer commentaar geeft van te weinig plek etc. Noem ik gewoon ondernemings risico om de x tijd worden winkels gerenoveerd dus je kunt er rekening mee houden want het bestaat al heel lang.
AnimeAdicted
Het lijkt me een kleine moeite om blikjes (en flesjes die toch niet 1 op 1 opnieuw gebruikt worden maar gerecycled) direct in de machine zo compact mogelijk te maken. Dan heb je in de winkel vrijwel geen extra ruimte nodig en kan dat commentaar/excuus te prullenbak in.Offens1490 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:10:
[...]
Zullen we maar zeggen dat het deels aan de opvoeding/persoonlijkheid is van de individu?
Ik zelf weet niet beter dat we altijd spaarde tot zak vol was/geen fris meer was.
Tevens als jeugd inde bossen flessen vonden leverde we die ook in konde we nog een 3eS(https://pin.it/6jbsFNZ blikje kopen.
Maar goed laten we eerlijk wezen stichting statiegeld heeft ook boter op zijn hoofd.
Hoe krijg je in go*snaam voor elkaar dat er geen innovatie zit op statiegeld systemen. 1 voor 1 zeker met de ontwikkelingen dat het meer zou worden.
Lijkt erop dat ze moedwillig oude systemen hanteren, totdat ze klachten krijgen en dan als redder in nood aankomen ja we hebben perfecte apparaat compact nu mag je weer een nieuwe kopen.
En voordat iedereen weer commentaar geeft van te weinig plek etc. Noem ik gewoon ondernemings risico om de x tijd worden winkels gerenoveerd dus je kunt er rekening mee houden want het bestaat al heel lang.
Het is zo’n kleine moeite dat de huidige blikjes machines dit al doen?Frame164 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
Het lijkt me een kleine moeite om blikjes (en flesjes die toch niet 1 op 1 opnieuw gebruikt worden maar gerecycled) direct in de machine zo compact mogelijk te maken. Dan heb je in de winkel vrijwel geen extra ruimte nodig en kan dat commentaar/excuus te prullenbak in.
PSN
Klopt maar was misschien ook makkelijker geweest als barcode aan de onderkant zat van het blikje.Frame164 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
Het lijkt me een kleine moeite om blikjes (en flesjes die toch niet 1 op 1 opnieuw gebruikt worden maar gerecycled) direct in de machine zo compact mogelijk te maken. Dan heb je in de winkel vrijwel geen extra ruimte nodig en kan dat commentaar/excuus te prullenbak in.
Dan kon je blikjes thuis gewoon plat persen(net zoals vroeger op vakantie in Spanje)
AnimeAdicted
Volgens mij is dat een optie bij Tomra die extra kost.YakuzA schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:36:
[...]
Het is zo’n kleine moeite dat de huidige blikjes machines dit al doen?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik wil met alle plezier pogingen ondernemen, maar ik zou het dan wel fijn vinden als iemand uit zou kunnen leggen hoe "met het oog op de toekomst" van toepassing is op blik terug naar de supermarkt slepen in plaats van het via de makkelijkere manier te recyclen. Ik mis vast ergens iets, maar dat gebeurt wel vakerAd de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:28:
Voor zover ik weet ging het bij het invoeren van statiegeld op blik enkel en alleen om terugdringen van zwerfblik. Dan zou ik het inderdaad wel fijn vinden als er (vrij snel) ook op dat gebied resultaat te zien is van de extra moeite die ik moet doen (namelijk het terugslepen van dat blik naar de supermarkt in plaats van het zo ongeveer voor mijn deur in de PMD-container te gooien).
Ik wil die extra moeite best doen, maar vooralsnog heb ik niet het gevoel dat mijn extra moeite op enigerlei wijze bijdraagt aan het op te lossen probleem, en voelt het meer alsof we iedereen in Nederland verplichten 's ochtends om 4 uur een rondje rond het blok te lopen, niet omdat het enige probleem op zou lossen, maar het zou misschien ooit ergens een positief effect kunnen hebben.
Ben volledig met je eens pmd zak is in principe de makkelijkste.Dido schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:40:
[...]
Ik wil met alle plezier pogingen ondernemen, maar ik zou het dan wel fijn vinden als iemand uit zou kunnen leggen hoe "met het oog op de toekomst" van toepassing is op blik terug naar de supermarkt slepen in plaats van het via de makkelijkere manier te recyclen. Ik mis vast ergens iets, maar dat gebeurt wel vaker
Voor zover ik weet ging het bij het invoeren van statiegeld op blik enkel en alleen om terugdringen van zwerfblik. Dan zou ik het inderdaad wel fijn vinden als er (vrij snel) ook op dat gebied resultaat te zien is van de extra moeite die ik moet doen (namelijk het terugslepen van dat blik naar de supermarkt in plaats van het zo ongeveer voor mijn deur in de PMD-container te gooien).
Ik wil die extra moeite best doen, maar vooralsnog heb ik niet het gevoel dat mijn extra moeite op enigerlei wijze bijdraagt aan het op te lossen probleem, en voelt het meer alsof we iedereen in Nederland verplichten 's ochtends om 4 uur een rondje rond het blok te lopen, niet omdat het enige probleem op zou lossen, maar het zou misschien ooit ergens een positief effect kunnen hebben.
Als ze nou ook de verantwoording bij verkopers had gelegd( verplichte iname en contante uitbetaling van statiegeld)
Dan mega veel inleverpunten praktisch elke hoek.
Waarom moet dat flesje doneren bij de Efteling of bioscoop. Gewoon automaat flesje erin en storten op mijn bankpas.
AnimeAdicted
Zo denk ik er ook over. Vandaag een dagje de toerist uitgehangen in amsterdam, een walhalla voor minder bedeelden die de massas blikjes die de toeristen nuttigen zouden verzamelen... niks van dat alles. Daarna ook nog even naar zandvoort geweest. Best druk..... maar geen blikje of losgetrokken vuilnisbak te zien. Het voelde bijna als een deceptie.....alexbl69 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:43:
[...]
Hij claimt toch ook niet meer dan dat het een persoonlijke observatie is?
En de media? Ach, die geven het enkel aandacht zolang het nog een nieuwtje is. Over een paar maand hoor en lees je er niets meer over, ook niet als de problematiek blijft.
Hecht daarom meer waarde aan iemand die beschrijft hoe de dagelijkse praktijk daar nu nog is, dan aan wat de media er jaren na invoering eventueel nog over zouden schrijven.
Wij hadden er paar rondlopen in de wijk, soms een vuilnisbak bij het park, andere keer bij winkelcentrum. Kort hebben we wel wat 'brutale' gehad die doodleuk van deur naar deur gingen of ze nog blikjes hadden. Lokale voetbal is het bekend dat je of het inlevert bij de uitgang zodat je 'donneert' aan de club, of je neemt het mee naar huis, moet zeggen dat het best goed werkt.stylezzz schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:23:
[...]
Zo denk ik er ook over. Vandaag een dagje de toerist uitgehangen in amsterdam, een walhalla voor minder bedeelden die de massas blikjes die de toeristen nuttigen zouden verzamelen... niks van dat alles. Daarna ook nog even naar zandvoort geweest. Best druk..... maar geen blikje of losgetrokken vuilnisbak te zien. Het voelde bijna als een deceptie.....
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Heb je weleens frisdrank gedronken uit een moderne fles? Nog dezelfde dag is 'de prik' eraf. Vroeger had je dat probleem niet, toen waren de flessen beter. Die werden ingezameld, schoongemaakt en opnieuw gebruikt. Tegenwoordig zijn de flessen dunner.CVTTPD2DQ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:03:
[...]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Daar heb je een punt. Van alle gangbare plastics is PET nog het beste in het binnenhouden van lucht, maar de flessen van tegenwoordig zijn wel heel dun.sdk1985 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:48:
Heb je weleens frisdrank gedronken uit een moderne fles? Nog dezelfde dag is 'de prik' eraf. Vroeger had je dat probleem niet, toen waren de flessen beter. Die werden ingezameld, schoongemaakt en opnieuw gebruikt. Tegenwoordig zijn de flessen dunner.
Overigens is ook dat weer een gevolg van de industrielobby; het systeem met inzamelen en schoonspoelen werd als "te duur" beschouwd, Het zou voordeliger zijn om de flessen plat te slaan en te vermalen tot grondstoffen voor nieuwe.
Als je er over nadenkt is het eigenlijk bizar dat we smaakstof en een paar gram CO₂ in een fabriek aanlengen met water, en vervolgens allerlei moeilijke oplossingen proberen te bedenken om die aangelengde variant bij de consument te krijgen - zonder dat de verpakking problemen oplevert.
Het mooie is er is een mooi alternatief om het thuis zelf te maken alleen je moet het dan wel lusten.CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:03:
[...]
Als je er over nadenkt is het eigenlijk bizar dat we smaakstof en een paar gram CO₂ in een fabriek aanlengen met water, en vervolgens allerlei moeilijke oplossingen proberen te bedenken om die aangelengde variant bij de consument te krijgen - zonder dat de verpakking problemen oplevert.
Ik heb eens zo'n Sodastream gehad maar er was ook echt niets waarvan ik qua smaak onder de indruk was.
Het systeem op zich werkt wel goed.
Mijn vrouw merkte op dat de vuilnisbakken hier in het park tegenwoordig best wel vaak helemaal leeggetrokken worden - terwijl ze eerder eigenlijk nooit veel afval zag liggen, en al helemaal geen blikjes. Het zwerfblik is hier toegenoemen sinds de invoering van het statiegeld (wellicht dat het idee dat je 15 cent extra betaald het recht geeft je Red Bullblikje in de berm te flikkeren, ik weet het anders ook niet), en ander zwerfafval dus ook.
En de Albert Heijn in de buurt heeft nu een briefje naast de automaat gehangen, of mensen alsjeblieft hun blikjes willen omspoelen voordat ze ze inleveren
Daar sta je dan met je goeie gedrag. Er is geen probleem, je moet extra moeite gaan doen, extra water verspillen, en het resultaat is exact tegengesteld aan het doel van de hele exercitie.
Naja, ik hoop dat de mensen op de plekken waar het gewenste resultaat wel behaald wordt er heel blij mee zijn en dat ze zich ook eens realiseren hoeveel mensen voor dat mooie resultaat stank voor dank krijgen
En de Albert Heijn in de buurt heeft nu een briefje naast de automaat gehangen, of mensen alsjeblieft hun blikjes willen omspoelen voordat ze ze inleveren

Daar sta je dan met je goeie gedrag. Er is geen probleem, je moet extra moeite gaan doen, extra water verspillen, en het resultaat is exact tegengesteld aan het doel van de hele exercitie.
Naja, ik hoop dat de mensen op de plekken waar het gewenste resultaat wel behaald wordt er heel blij mee zijn en dat ze zich ook eens realiseren hoeveel mensen voor dat mooie resultaat stank voor dank krijgen

Op veel plekken is de hoeveelheid zwerfafval zeker wel afgenomen hoor, al dan niet door mensen de het nu juist zijn gaan oprapen.Dido schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:10:
Mijn vrouw merkte op dat de vuilnisbakken hier in het park tegenwoordig best wel vaak helemaal leeggetrokken worden - terwijl ze eerder eigenlijk nooit veel afval zag liggen, en al helemaal geen blikjes. Het zwerfblik is hier toegenoemen sinds de invoering van het statiegeld (wellicht dat het idee dat je 15 cent extra betaald het recht geeft je Red Bullblikje in de berm te flikkeren, ik weet het anders ook niet), en ander zwerfafval dus ook.
Persoonlijk gooi ik mijn blik gewoon weg. Ik koop sowieso al zelden blikjes, want vind het maar onhandig omdat je de inhoud gelijk moet opmaken. Te veel moeite van bewaren en wegbrengen voor die paar cent.
En daarnaast is het qua CO2 uitstoot, gezondheid en prijs veel beter om gewoon kraanwater te drinken. Heb altijd in huis paar lege plastic flesjes liggen en die stop ik gevuld in mijn tas als ik weg ga.
Vandaag een lading flessen en wat blikjes ingeleverd. Op 4 blikken na (mét statiegeld) die de automaat weigerde te (h)erkennen, ging dat allemaal prima…
Jammer dat ik vervolgens bijna personeel moest inschakelen om mijn schoenen los te trekken van de vloer.. wat een vieze gore plakbende was dat zeg…
Jammer dat ik vervolgens bijna personeel moest inschakelen om mijn schoenen los te trekken van de vloer.. wat een vieze gore plakbende was dat zeg…
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Hier in het dorp ligt er ook niet minder blik op straat. En wat er aan blik op straat lag en ligt, dat zijn allemaal blikjes van Poolse biermerken. En dat is buitenlands bier, dus daar zit geen statiegeld op...
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
We zullen pas over een tijdje wat cijfers kunnen verwachten natuurlijk, we zijn immers nog maar een paar maanden verder na de invoering hiervan. Tot die tijd blijven het vooral n=1 ervaringen....PWSteal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:31:
[...]
Op veel plekken is de hoeveelheid zwerfafval zeker wel afgenomen hoor, al dan niet door mensen de het nu juist zijn gaan oprapen.
Persoonlijk gooi ik mijn blik gewoon weg. Ik koop sowieso al zelden blikjes, want vind het maar onhandig omdat je de inhoud gelijk moet opmaken. Te veel moeite van bewaren en wegbrengen voor die paar cent.
En daarnaast is het qua CO2 uitstoot, gezondheid en prijs veel beter om gewoon kraanwater te drinken. Heb altijd in huis paar lege plastic flesjes liggen en die stop ik gevuld in mijn tas als ik weg ga.
Hoe zou het statiegeldsysteem voor blikjes zich verhouden tot het effectief handhaven van het verbod op afval dumpen waar dat niet mag?
Stel dat we:
- een beperkt aantal BOAs aanstellen die het verbod op dumpen van afval in de openbare ruimten en de natuur gaan handhaven
- per waargenomen overtreding wordt een boete van 10.000 euro opgelegd
- een boetequota hanteren waaruit minimaal de kosten van BOAs en het schoonmaken van openbare plaatsen waar blikjes gedumpt worden gefinancierd.
Zou dat niet effectiever zijn dan het statiegeldsysteem? Het statiegeldsysteem betaalt niet voor het afvalvrij maken van een vervuilde groenstrook dunkt me. Daarnaast vind ik het rechtvaardiger om in ieder geval de vervuiler te laten opdraaien voor zijn ongewenste gedrag in plaats van mensen die toch al netjes hun blikjes in de PMD bak deden op te zadelen met statiegeld.
Het is echt bizar dat we statiegeld zijn gaan zien als vervanging voor handhaving!
Stel dat we:
- een beperkt aantal BOAs aanstellen die het verbod op dumpen van afval in de openbare ruimten en de natuur gaan handhaven
- een boetequota hanteren waaruit minimaal de kosten van BOAs en het schoonmaken van openbare plaatsen waar blikjes gedumpt worden gefinancierd.
Zou dat niet effectiever zijn dan het statiegeldsysteem? Het statiegeldsysteem betaalt niet voor het afvalvrij maken van een vervuilde groenstrook dunkt me. Daarnaast vind ik het rechtvaardiger om in ieder geval de vervuiler te laten opdraaien voor zijn ongewenste gedrag in plaats van mensen die toch al netjes hun blikjes in de PMD bak deden op te zadelen met statiegeld.
Het is echt bizar dat we statiegeld zijn gaan zien als vervanging voor handhaving!
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Dan hebben we 17 miljoen BOA's nodig.ari3 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:24:
Hoe zou het statiegeldsysteem voor blikjes zich verhouden tot het effectief handhaven van het verbod op afval dumpen waar dat niet mag?
Stel dat we:
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Of een hoger boetebedragOekiejoekie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:39:
[...]
Dan hebben we 17 miljoen BOA's nodig.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
-
[ Voor 100% gewijzigd door ari3 op 29-08-2023 21:56 ]
Dan krijgen we hetzelfde ‘eerste keer is waarschuwing’ omdat ook agenten de boetes belachelijk hoog vinden.
PSN
Ik doe niet echt weekboodschappen. Als ik boodschappen doe is het meestal vanaf of direct vanaf mijn werk of andere afspraken (recent bijv moest ik even voor de katten van mijn zus zorgen). Dan heb ik dus niet een hele blikjestas mee, want die kan ik niet zomaar even ergens kwijt.Ad de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:01:
[...]
Maar ik snap dat niet, je doet toch minimaal 1x in de week boodschappen. En ik begrijp ook wel dat je niet iedereen keer voor een paar blikjes of flesjes dat meeneemt. Maar als je ziet dat je een (boodschappen)tas/doosje/krat vol hebt neem je die toch meteen mee voordat je een grote hoop hebt![]()
In mijn geval is dat 1 tot 2x in de maand een (boodschappen)kratje.
Scheelt thuis ook weer een (hoop) opslag. Iets waar je hier ook best wat mensen over hoort klagen.
Ik heb dan alleen een (kleine) opvouwbare tasje bij mij, die wijze van spreken zelfs in mijn broekzak past.
Hierdoor heb ik echt een hele lading troep staan en moet ik perse specifiek voor die blikjes & flesjes op pad om deze weg te gooien.
Om hoeveel items gaat het dan bij die “lading troep”? Als je het echt gedoe vindt dan kukel je het toch gewoon in de normale container. Zelfs bij bijvoorbeeld 40 drank-verpakkingen per maand gaat het dan slechts om 6 euro “verlies”. Als dát zo’n groot bedrag is voor je dat je er wakker van ligt dan is de eerste afweging: waarom geef je een veelvoud uit aan onnodige frisdrank en/of alcoholRyur schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:28:
[...]
Ik doe niet echt weekboodschappen. Als ik boodschappen doe is het meestal vanaf of direct vanaf mijn werk of andere afspraken (recent bijv moest ik even voor de katten van mijn zus zorgen). Dan heb ik dus niet een hele blikjestas mee, want die kan ik niet zomaar even ergens kwijt.
Ik heb dan alleen een (kleine) opvouwbare tasje bij mij, die wijze van spreken zelfs in mijn broekzak past.
Hierdoor heb ik echt een hele lading troep staan en moet ik perse specifiek voor die blikjes & flesjes op pad om deze weg te gooien.
Ik heb ook geen zin in plak en gedoe. Ik stop alles in de schuur in een grote shopper tas , zonder omspoelen of andere trucs. Enige wat ik hoef te doen is die straks aan een dakloze te geven die naast de supermarkt zitten. Heb ik weer karma-punten dakloze zo’n 10 euro aan blikjes die ik in 3 maanden heb opgespaard.
* fonsoy ziet in zijn omgeving helemaal geen rondslingerend blik meer op straat en in het park terwijl het vroeger dweilen met de kraan open wasDido schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
Ik drink af en toe wat bier uit blik thuis, die gooi ik dan op dezelfde hoop als waar de flessen ook staan. Het volume van de emballage is iets groter maar niet irritant veel meer. Het enige dat echt vervelend is, is dat de automaten vaker defect zijn.
Ze zouden hoognodig de verkoop van statiegeldverpakkingen en de verplichting op inname ervan moeten spiegelen. Koop je bij het tankstation een blik, dan moet je de oude gewoon daar ook kunnen inleveren. Echt een gemiste kans. En als de ondernemer het te veel ruimte vindt kosten, dan kan hij me ook fris in een drinkglas of single use plastic met toeslag verkopen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Want zwaarder straffen is van bewezen dat het werkt ?
Hebben we toch?Oekiejoekie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:39:
[...]
Dan hebben we 17 miljoen BOA's nodig.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Zwaarder straffen werkt? Voor zover ik weet wijzen alle onderzoeken di egedaan zijn anders uit, maar misschien heb jij bnaanbrekend wetenschappelijk nieuws?ari3 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:54:
Of een hoger boetebedrag
Precies wat de discussie al 34 pagina's vetroebelt. Veel mensen kijken naar hun eigen situatie en redeneren dan dat zij geen probleem hebben, dus iedereen die wel een probleem ondervindt is een zeikerdRyur schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:28:
Ik doe niet echt weekboodschappen. Als ik boodschappen doe is het meestal vanaf of direct vanaf mijn werk of andere afspraken (recent bijv moest ik even voor de katten van mijn zus zorgen). Dan heb ik dus niet een hele blikjestas mee, want die kan ik niet zomaar even ergens kwijt.
En weer een voorbeeld van "ik heb geen probleem, dus is er geen probleem".Valorian schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:11:
Ik heb ook geen zin in plak en gedoe. Ik stop alles in de schuur in een grote shopper tas , zonder omspoelen of andere trucs.
Niet iedereen heeft een schuur. En goddank heeft niet iedereen een dakloze op de hoek liggen die goedkoop ingezet kan worden om blikjes naar de supermarkt ipv de PMD-bak te brengen.
Zelfde gaat op voor "ik haal wel glas, past prima in de auto", "ik koop sowieso bijna geen blikjes", "ik zie geen probleem om die 15 cent als verlies te beschouwen".
Sommige mensen gaan niet met de auto naar de supermarkt, sommige mensen kopen om valide redenen [i[]wel[/] blikjes, en of die 15 cent nou veel of weinig is, het komt gewoon bovenop de huishoudkosten terwijl de meesten er niets voor terugzien.
Prima als je er geen probleem mee hebt om een paar euro per maand door de plee te spoelen, wil je dan ook mijn Netflixabonnement betalen vanaf nu? Levert jou niets op, mij wel - exact de redenatie van degenen die roepen dat ik maar moet accepteren dat ik extra moeite moet doen omdat er naar verluidt ergens in het land mensen er in theorie voordeel van ondervinden.
Maar goed, het is wachten op globale cijfers van de effectiviteit van deze maatregel, maar ik heb eerst nog een afspraak met Godot, denk ik. Ik zou niet weten waarom iemand ook maar een cent zou uitgeven om aan te tonen dat deze maatregel effectief is.
Als blijkt dat ie effectief is verandert er niets, als blijkt dat ie niet effectief is, is dat slechte PR. En laten we wel wezen, stikstof, vluchtelingen, de woningmarkt en de energieprijzen zijn veel interessanbtere thema's om de komende verkiezingen mee in te gaan.
Die cijfers gaan er nooit komen, en dus mag er nooit over deze maatregel geklaagd worden

Mensen die met de auto boodschappen doen, een schuur hebben, geen blik gebruiken of met liefde het stiegeld weggooien zien immers geen probleem

Je kunt die lege blikken toch op dezelfde plek bewaren als de gevulde? Als je voorraadje gevuld blik opgeraakt is, dan heb je een flink aantal lege. Dan moet je naar de winkel, waarna bij aankoop van nieuwe drank alle oude emballage weer weg is. Dus je hebt geen schuur of dakloze nodigDido schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
En weer een voorbeeld van "ik heb geen probleem, dus is er geen probleem".
Niet iedereen heeft een schuur. En goddank heeft niet iedereen een dakloze op de hoek liggen die goedkoop ingezet kan worden om blikjes naar de supermarkt ipv de PMD-bak te brengen.
Zelfde gaat op voor "ik haal wel glas, past prima in de auto", "ik koop sowieso bijna geen blikjes", "ik zie geen probleem om die 15 cent als verlies te beschouwen".
Sommige mensen gaan niet met de auto naar de supermarkt, sommige mensen kopen om valide redenen [i[]wel[/] blikjes, en of die 15 cent nou veel of weinig is, het komt gewoon bovenop de huishoudkosten terwijl de meesten er niets voor terugzien.
Prima als je er geen probleem mee hebt om een paar euro per maand door de plee te spoelen, wil je dan ook mijn Netflixabonnement betalen vanaf nu? Levert jou niets op, mij wel - exact de redenatie van degenen die roepen dat ik maar moet accepteren dat ik extra moeite moet doen omdat er naar verluidt ergens in het land mensen er in theorie voordeel van ondervinden.
Maar goed, het is wachten op globale cijfers van de effectiviteit van deze maatregel, maar ik heb eerst nog een afspraak met Godot, denk ik. Ik zou niet weten waarom iemand ook maar een cent zou uitgeven om aan te tonen dat deze maatregel effectief is.
Als blijkt dat ie effectief is verandert er niets, als blijkt dat ie niet effectief is, is dat slechte PR. En laten we wel wezen, stikstof, vluchtelingen, de woningmarkt en de energieprijzen zijn veel interessanbtere thema's om de komende verkiezingen mee in te gaan.
Die cijfers gaan er nooit komen, en dus mag er nooit over deze maatregel geklaagd worden
Mensen die met de auto boodschappen doen, een schuur hebben, geen blik gebruiken of met liefde het stiegeld weggooien zien immers geen probleem
Onder aan de streep komt het erop neer of het ongemak van de consument zwaarder of minder zwaar weegt dan de minder vervuilde leefomgeving buiten. Want laten we wel wezen, het gemak voor sommige consumenten was ook dat het blikje gewoon op straat werd gegooid.
Als je mijn post goed leest zeg ik niet dat de boetes als straf dienen. De opbrengst uit boetes wordt gebruikt voor het financieren van handhaving en de kosten voor het saneren van zwerfafval.Dido schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Zwaarder straffen werkt? Voor zover ik weet wijzen alle onderzoeken di egedaan zijn anders uit, maar misschien heb jij baanbrekend wetenschappelijk nieuws?
Een boete kan gedragsverandering teweegbrengen of preventief werken, maar dat zie ik niet als doel. Het doel is een schone leefomgeving door overtreders te laten betalen voor de sanering van de vervuiling. Met statiegeld wordt dat doel pas bereikt als alles wat potentieel zwerfafval wordt een zeer hoog statiegeld bedrag heeft. En dan nog: zelfs als een blikje 5 euro statiegeld heeft dan zullen er door gebrek aan handhaving nog steeds blikjes op straat komen zonder en draait de samenleving op voor de schoonmaakkosten. Statiegeld is daarom geen passende oplossing om zwerfafval tegen te gaan, handhaving waarbij daders opdraaien voor de kosten is dat wel.
Waarom maken we in Nederland altijd problemen van zaken die in andere landen al jaren gebruikelijk zijn? Zijn wij zo superconservatief dat zelfs de kleinste verandering van ons gedrag al voor problemen zorgt?
Nee, omdat de Nederlander vindt dat die daar zelf wel over kan beslissen icm weinig gezag voor de overheid. (denk ik)
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik was afgelopen week voor het eerst in een tijdje op Schiphol en vroeg me voor het eerst af hoeveel geld daar word verdiend aan statiegeldflessen en -blijkes die nooit worden ingeleverd. Ik neem aan dat de meeste reizigers op Schiphol de flessen niet zullen houden totdat ze weer thuis zijn (van de reizigers die niet naar Nederland terug zullen komen ff geheel afgezien). Zullen vast wel honderden zo niet duizenden Euro's per dag zijn daar.
Omdat ons probleem groter is dan alleen 'dit' of 'dat' (insert milieu, uitstoot, huisvesting etc), onze hele mentaliteit en cultuur is het probleem geworden. Principes zoals 'ik heb er geen last van, dus geen probleem' tot 'zolang het niet nadelig is voor mij, helemaal prima'. 'Wij zijn vrij, dus wij beslissen', dat stukje pseudo-recht-op-vrijheid-maar-bepaal-dit-wel-voor-een-ander (ironisch), dat krijg je nooit meer uit onze samenleving.Frame164 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:20:
Waarom maken we in Nederland altijd problemen van zaken die in andere landen al jaren gebruikelijk zijn? Zijn wij zo superconservatief dat zelfs de kleinste verandering van ons gedrag al voor problemen zorgt?
Ja, bij onze super staat nu iemand elke ~2 uur de vloer te dwijlen, dat probleem was eigenlijk snel opgelost, maar toen kwam nummer2: blikjes half geplet werden niet geaccepteerd.. hoppa, weer iemand helemaal door het lint. Maar al snel onze nummer3: stinkt hier naar bier, gatverdamme. En de sporadische deurbel 'heeft u nog blikjes, voor een goed doel' en de enkele zwerver die ik een prullebak zag legen..
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Zucht... jij ziet geen probleem, dus wie wel een probleem heeft is een zeikerd, precies het punt dat ik probeerde te maken, en wat je dus kennelijk echt voor de zoveelste keer weer even moet laten zien...fonsoy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:36:
Je kunt die lege blikken toch op dezelfde plek bewaren als de gevulde? Als je voorraadje gevuld blik opgeraakt is, dan heb je een flink aantal lege. Dan moet je naar de winkel, waarna bij aankoop van nieuwe drank alle oude emballage weer weg is. Dus je hebt geen schuur of dakloze nodigEn hoezo maakt het vervoermiddel daarbij uit? Als je gevuld blik naar je huis kunt brengen, kun je hetzelfde transportmedium gebruiken om de lege bij de winkel te krijgen.
Ok, joh. Ik zet mijn lege blikjes in de koelkast

Oh, nee, op de keukenplank. Fruitvliegen zijn biodiversiteit, nietwaar?
Omspoelen dus? Tuurlijk, want drinkwater verspillen is echt een prima idee in de strijd tegen zwerfafval dat ergens in Nederland zou bestaan.
Ook in de herhaling: het vervoermiddel is relevant voor degenen die mij een zeikerd vinden opmdat ik niet met kilo's glas wil lopen zeulen in plaats van licht blik, of omdat ik niet met kratten ga lopen zeulen.
Precies, weer hetzelfde cirkeltje, maar er wordt wel heel makkelijk overheen gestapt dat je het over volledig verschillende groepen mensen hebt.Onder aan de streep komt het erop neer of het ongemak van de consument zwaarder of minder zwaar weegt dan de minder vervuilde leefomgeving buiten. Want laten we wel wezen, het gemak voor sommige consumenten was ook dat het blikje gewoon op straat werd gegooid.
Het ongemak van de consumenten die nergens last van hadden weegt voor jou minder zwaar dan de (vermeende!) minder vervuilde leefomgeving van [i]andere[/[ mensen die kennelijk bergen met blik in de berm hadden liggen bij hun in de buurt (en nu niet meer, zo gaat het gerucht).
Het gemak van degenen die het blik in de berm flikkerden wordt nu belast met 15 cent, met daarbij degenen die voorheen wellicht een vuilnisbak zochten, maar nu ze ervoor betalen, met liefde dat blik gewoon in de berm gooien.
Het gemak van de overgrote meederrheid van de mensen was dat ze hun blik gewoon bij PMD of restafval kwijt konden - en dat is vervangen door ongemak. De mensen die staan te juichen over de resultaten moet ik echt nog tegenkomen, de mensen die balen van de nieuwe regeling zijn overal zichtbaar en hoorbaar. Niet alleen de consument die de blikjes terugbrengt, maar ook de supermarkt die opeens last van vieze machines heeft, of de burger die opeens met leeggehaalde vuilnisbakken geconfronteerd wordt - wat een verbetering van de leefomgeving!
Dan moet je het geen boete noemen, maar een verplichte individuele belastingmaatregelari3 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:54:
[...]
Als je mijn post goed leest zeg ik niet dat de boetes als straf dienen. De opbrengst uit boetes wordt gebruikt voor het financieren van handhaving en de kosten voor het saneren van zwerfafval.

Maar lijkt me prima te verkopen, zullen we ook meteen invoeren dat foutparkeerders de salarissen van de controleurs moeten ophoesten?
Ja, daarin wil ik een heel eind met je meegaan. Ik zie ook niet in waarom ik moet opdraaien voor een gebrek aan handhaving.Een boete kan gedragsverandering teweegbrengen of preventief werken, maar dat zie ik niet als doel. Het doel is een schone leefomgeving door overtreders te laten betalen voor de sanering van de vervuiling. Met statiegeld wordt dat doel pas bereikt als alles wat potentieel zwerfafval wordt een zeer hoog statiegeld bedrag heeft. En dan nog: zelfs als een blikje 5 euro statiegeld heeft dan zullen er door gebrek aan handhaving nog steeds blikjes op straat komen zonder en draait de samenleving op voor de schoonmaakkosten. Statiegeld is daarom geen passende oplossing om zwerfafval tegen te gaan, handhaving waarbij daders opdraaien voor de kosten is dat wel.
Waar ik afhaak is luchtfietserij over absurde boetebedragen. Verhoog dan gewoon de (gemeentelijke of inkomsten-)belasting en betaal daar genoeg handhavers van. Want met hoge "boete"bedragen ga je het probleem niet oplossen, met een verhoogde pakkans wel.
Maar ja, een uniform op iedere straathoek die controleert of je geen vuilniszak, blik, kauwgom of peuk op straat of in de berm mietert klinkt eigenlijk alleen maar leuk als je voor de rest toch al naar een welhaast fascitische samenleving zou willen streven. Misschien overla maar camera's ophangen met gezichtsherkenning, met een geautomatiseerd systeem waarmee je strafpunten krijgt als je te vaak door rood loopt of iets op straat gooit, zodat je minder aanspraak kunt maken op algemene middelen of niet meer voor de overheid mag werken? Schijnen ze in China nogal van gecharmeerd te zijn.
Je legt me nogal de woorden in de mond, ik heb nergens gezegd dat ik jou een zeikerd vind. Wel dat ik moeite heb om het probleem te zien. Jammer dat het dan persoonlijk gemaakt wordt ....Dido schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:53:
[...]
Zucht... jij ziet geen probleem, dus wie wel een probleem heeft is een zeikerd, precies het punt dat ik probeerde te maken, en wat je dus kennelijk echt voor de zoveelste keer weer even moet laten zien...
Ik zet mijn lege blikjes op de keukenplank. Ik heb nooit last van fruitvliegjes bij mijn lege blikken maar je zou ze in een plastic zak kunnen stoppen als je last hebt van fruitvliegjes.Ok, joh. Ik zet mijn lege blikjes in de koelkast
Oh, nee, op de keukenplank. Fruitvliegen zijn biodiversiteit, nietwaar?
Omspoelen dus? Tuurlijk, want drinkwater verspillen is echt een prima idee in de strijd tegen zwerfafval dat ergens in Nederland zou bestaan.
Ook in de herhaling: het vervoermiddel is relevant voor degenen die mij een zeikerd vinden opmdat ik niet met kilo's glas wil lopen zeulen in plaats van licht blik, of omdat ik niet met kratten ga lopen zeulen.
Een leeg blik is toch heel licht? Ik probeer je probleem te zien maar je blijft het steeds op randzaken gooien waarbij je het hebt over zeulen. Maar een vol blik is veel zwaarder dan een leeg blik. Dus je hoeft niet extra hard te werken.
Dat zou toch best goed opgelost kunnen worden op het moment dat je die dingen op meer plekken in kan leveren. Want dat is nog een probleem omdat je naar een supermarkt toe moet, zolang die niet op elke hoek van de straat te vinden zijn.[...]
Precies, weer hetzelfde cirkeltje, maar er wordt wel heel makkelijk overheen gestapt dat je het over volledig verschillende groepen mensen hebt.
Bestaan die mensen dan?Het ongemak van de consumenten die nergens last van hadden weegt voor jou minder zwaar dan de (vermeende!) minder vervuilde leefomgeving van [i]andere[/[ mensen die kennelijk bergen met blik in de berm hadden liggen bij hun in de buurt (en nu niet meer, zo gaat het gerucht).
Het gemak van degenen die het blik in de berm flikkerden wordt nu belast met 15 cent, met daarbij degenen die voorheen wellicht een vuilnisbak zochten, maar nu ze ervoor betalen, met liefde dat blik gewoon in de berm gooien.
Het lijkt alsof je niet echt onderbouwt waarom er sprake is van ongemak, terwijl je eenvoudige maatregelen zou kunnen treffen. Er worden enkel problemen geschetst maar er komt geen enkel proces bij behalve bij supermarktbezoek langs de Tomra-automaat lopen. Het probleem van de vieze machines is gelukkig niet mijn probleem, dat moeten ze met de fabrikant van de machine op gaan lossen. Rommel rondom vuilnisbakken wordt ook aangepakt door de bak te voorzien van een beter slot in veel gemeenten.Het gemak van de overgrote meederrheid van de mensen was dat ze hun blik gewoon bij PMD of restafval kwijt konden - en dat is vervangen door ongemak. De mensen die staan te juichen over de resultaten moet ik echt nog tegenkomen, de mensen die balen van de nieuwe regeling zijn overal zichtbaar en hoorbaar. Niet alleen de consument die de blikjes terugbrengt, maar ook de supermarkt die opeens last van vieze machines heeft, of de burger die opeens met leeggehaalde vuilnisbakken geconfronteerd wordt - wat een verbetering van de leefomgeving!
Jouw oplossing is om het statiegeld weer af te schaffen en de handhaving op te voeren. Dat hebben ze al 15 jaar lang geprobeerd zonder het beoogde doel te halen.
Het zit sommigen echt diep blijkbaar als ik het hierboven lees. Oproepen tot politiestaat, inclusief boetes uit de 3e categorie die normaal voor zware criminaliteit gelden. Chinese camerapraktijken tot mensen die blijkbaar de hele dag in het park of supermarkt rondhangen om te kijken hoe iemand elke 2 uur met de dweilmachine rondrijd of de lokale minderbedeelden blikjes zien verzamelen. De amusementswaarde van dit topic is inmiddels hoog...fonsoy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:22:
[...]
Je legt me nogal de woorden in de mond, ik heb nergens gezegd dat ik jou een zeikerd vind. Wel dat ik moeite heb om het probleem te zien. Jammer dat het dan persoonlijk gemaakt wordt ....
[...]
Ik zet mijn lege blikjes op de keukenplank. Ik heb nooit last van fruitvliegjes bij mijn lege blikken maar je zou ze in een plastic zak kunnen stoppen als je last hebt van fruitvliegjes.
Een leeg blik is toch heel licht? Ik probeer je probleem te zien maar je blijft het steeds op randzaken gooien waarbij je het hebt over zeulen. Maar een vol blik is veel zwaarder dan een leeg blik. Dus je hoeft niet extra hard te werken.
[...]
Dat zou toch best goed opgelost kunnen worden op het moment dat je die dingen op meer plekken in kan leveren. Want dat is nog een probleem omdat je naar een supermarkt toe moet, zolang die niet op elke hoek van de straat te vinden zijn.
[...]
Bestaan die mensen dan?
[...]
Het lijkt alsof je niet echt onderbouwt waarom er sprake is van ongemak, terwijl je eenvoudige maatregelen zou kunnen treffen. Er worden enkel problemen geschetst maar er komt geen enkel proces bij behalve bij supermarktbezoek langs de Tomra-automaat lopen. Het probleem van de vieze machines is gelukkig niet mijn probleem, dat moeten ze met de fabrikant van de machine op gaan lossen. Rommel rondom vuilnisbakken wordt ook aangepakt door de bak te voorzien van een beter slot in veel gemeenten.
Jouw oplossing is om het statiegeld weer af te schaffen en de handhaving op te voeren. Dat hebben ze al 15 jaar lang geprobeerd zonder het beoogde doel te halen.
Ik raad je dan eerst aan ook 'echt diep' te gaan lezen..stylezzz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:46:
[...]
Het zit sommigen echt diep blijkbaar als ik het hierboven lees. Oproepen tot politiestaat, inclusief boetes uit de 3e categorie die normaal voor zware criminaliteit gelden. Chinese camerapraktijken tot mensen die blijkbaar de hele dag in het park of supermarkt rondhangen om te kijken hoe iemand elke 2 uur met de dweilmachine rondrijd of de lokale minderbedeelden blikjes zien verzamelen. De amusementswaarde van dit topic is inmiddels hoog...
Stel je nu echt voor om de koelkast te gaan vullen met lege blikjes?fonsoy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:36:
[...]
Je kunt die lege blikken toch op dezelfde plek bewaren als de gevulde? Als je voorraadje gevuld blik opgeraakt is, dan heb je een flink aantal lege. Dan moet je naar de winkel, waarna bij aankoop van nieuwe drank alle oude emballage weer weg is. Dus je hebt geen schuur of dakloze nodigEn hoezo maakt het vervoermiddel daarbij uit? Als je gevuld blik naar je huis kunt brengen, kun je hetzelfde transportmedium gebruiken om de lege bij de winkel te krijgen.
Onder aan de streep komt het erop neer of het ongemak van de consument zwaarder of minder zwaar weegt dan de minder vervuilde leefomgeving buiten. Want laten we wel wezen, het gemak voor sommige consumenten was ook dat het blikje gewoon op straat werd gegooid.
Dat is best raar.
En hoe krijg je het voor elkaar om in de zomer geen fruitvliegjes te hebben?
Ik heb zoon mini prullenbakje in de keuken waar ik elke avond het zakje van wissel. Maar daar zitten elke avond fruitvliegje in.
Sterker nog. Ik doe er om 10:00 een bananenschil in en om 13.00 zijn er fruitvliegjes.
Zakje wisselen we dagelijks en het prullenbakje gaat dagelijks op 70 graden in de vaatwasser. Keuken is brandschoon.
Tja. Sloten op vuilnisbakken. Vieze machines is niet jouw probleem.fonsoy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:22:
[...]
Het lijkt alsof je niet echt onderbouwt waarom er sprake is van ongemak, terwijl je eenvoudige maatregelen zou kunnen treffen. Er worden enkel problemen geschetst maar er komt geen enkel proces bij behalve bij supermarktbezoek langs de Tomra-automaat lopen. Het probleem van de vieze machines is gelukkig niet mijn probleem, dat moeten ze met de fabrikant van de machine op gaan lossen. Rommel rondom vuilnisbakken wordt ook aangepakt door de bak te voorzien van een beter slot in veel gemeenten.
PMD was voor niemand een probleem.
Voor die paar cent gaat bij mij alles nog steeds de PMD in. En soms voelt het nog steeds raar dat ik extra betaal voor feit dat ik netjes alles weg gooi op de juiste manier.
Kun je er met die blik misschien beter in komen?
Een prullenbak zoals PMD waar enkel statiegeld in gaat, die laten legen en mij het statiegeld einde maand retour geven voor alle “gelukte” blikjes en flesjes zou mij een zegen zijn. Het is een probleem dat de afval ophaal bedrijven hadden kunnen oplossen naar mijn mening.
Valt me net in dat ik beter kan overstappen naar een postmix machine voor thuis. Dan hoef ik nooit meer blikjes en flesjes in te leveren.
Oh moet heel wat statiegeld weg gooien wordt dat interessant.
Zo’n soda stream is 1,80 per liter buiten de cilinder kosten.
[ Voor 8% gewijzigd door graceful op 31-08-2023 00:41 ]
Of betaal er meer prullenbakken van en mensen die die dingen legen en die in de berm en in plantsoenen met een prikstok en vuilniszak rond kunnen lopen. Van die power tripping semi fascistoïde boas hebben we er al meer dan genoeg.Dido schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:53:
[...]
Verhoog dan gewoon de (gemeentelijke of inkomsten-)belasting en betaal daar genoeg handhavers van.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Op plekken waar ze dat doen zeggen ze toch dat het werkt? Moet je het wel goed doen en niet half zoals in mijn woonplaatsDido schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Zwaarder straffen werkt? Voor zover ik weet wijzen alle onderzoeken di egedaan zijn anders uit, maar misschien heb jij bnaanbrekend wetenschappelijk nieuws?
Tja, ze hebben iedere keer nieuwe problemen. In die prullenbakken sluikstorten mensen en daarom verdwijnen ze vaak weer.evilution schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 01:13:
[...]
Of betaal er meer prullenbakken van en mensen die die dingen legen en die in de berm en in plantsoenen met een prikstok en vuilniszak rond kunnen lopen. Van die power tripping semi fascistoïde boas hebben we er al meer dan genoeg.
Mensen sluikstorten omdat ze moeten betalen voor afval.
Mensen moeten betalen voor afval omdat ze moeten sorteren en dan kun je verschillende prijzen maken voor verschillend afval
etc.
[ Voor 54% gewijzigd door Marzman op 31-08-2023 07:18 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ze komen ergens vandaan. Persoonlijk haal ik in de zomer wat minder fruit in huis, i.p.v. 1 x per week op zaterdag haal ik om de dag wat vers fruit. Mijn ervaring is dat in de zomer die banaan van zaterdag tegen de woensdag al half vergaan is en dus fruitvliegjes kan/zal aantrekken/produceren.Dennis1812 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 00:14:
[...]
Stel je nu echt voor om de koelkast te gaan vullen met lege blikjes?
Dat is best raar.
En hoe krijg je het voor elkaar om in de zomer geen fruitvliegjes te hebben?
Ik heb zoon mini prullenbakje in de keuken waar ik elke avond het zakje van wissel. Maar daar zitten elke avond fruitvliegje in.
Sterker nog. Ik doe er om 10:00 een bananenschil in en om 13.00 zijn er fruitvliegjes.
Zakje wisselen we dagelijks en het prullenbakje gaat dagelijks op 70 graden in de vaatwasser. Keuken is brandschoon.
De bananen liggen verder gewoon in de koelkast. Net als andere fruit.stylezzz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:54:
[...]
Ze komen ergens vandaan. Persoonlijk haal ik in de zomer wat minder fruit in huis, i.p.v. 1 x per week op zaterdag haal ik om de dag wat vers fruit. Mijn ervaring is dat in de zomer die banaan van zaterdag tegen de woensdag al half vergaan is en dus fruitvliegjes kan/zal aantrekken/produceren.
En daar is geen fruitvliegje te vinden.
Bananen blijven echt zoveel langer goed in de koelkast.
Schil is minder mooi. Maar binnenkant blijft echt langer goed.
Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.