• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Dennis1812 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:09:
[...]

De bananen liggen verder gewoon in de koelkast. Net als andere fruit.
En daar is geen fruitvliegje te vinden.

Bananen blijven echt zoveel langer goed in de koelkast.
Schil is minder mooi. Maar binnenkant blijft echt langer goed.
offtopic:
Bananen horen niet in de koelkast :)

https://www.voedingscentr...e-buiten-de-koelkast.aspx

Maar goed, dit heeft verder weinig meer met blikjes of statiegeld te maken

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
https://www.distrifood.nl...ballen-in-de-lucht-houden

Ik kan het bericht niet lezen (pay-wall) en vindt er zo snel niets anders over, maar naar wat ik begrijp heeft Tomra een nieuwe automaat in ontwikkeling waar gewoon hele zakken blikken en flessen in kunnen. Weet iemand hier meer over (wanneer dit geïntroduceerd wordt, hoe goed het werkt)? Dat zou een hoop frustraties, plakkende vloeren, vieze handen, etc. wegnemen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:40
Valorian schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:28:
https://www.distrifood.nl...ballen-in-de-lucht-houden

Ik kan het bericht niet lezen (pay-wall) en vindt er zo snel niets anders over, maar naar wat ik begrijp heeft Tomra een nieuwe automaat in ontwikkeling waar gewoon hele zakken blikken en flessen in kunnen. Weet iemand hier meer over (wanneer dit geïntroduceerd wordt, hoe goed het werkt)? Dat zou een hoop frustraties, plakkende vloeren, vieze handen, etc. wegnemen...
Waarschijnlijk bedoel je de Tomra R1 (https://tomra.nl/emballage-automaten/inbouw-automaten/r1/). Machine bestaat al enkele jaren, maar was voor de Nederlandse markt niet interessant genoeg aangezien we pas sinds kort (vorig jaar kleine flesjes, dit jaar blikjes) echt grote volumes hebben die ingeleverd worden.

Ik had ergens gelezen dat er binnenkort ergens een machine in Nederland wordt geplaatst, maar dat kan ik niet meer terugvinden... O-) . Reden dat ze nog zo weinig te vinden zijn is waarschijnlijk ook de aanschafkosten, die dingen kosten een vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50

Dido

heforshe

fonsoy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:22:
Wel dat ik moeite heb om het probleem te zien.
Precies wat ik schetste, "ik heb geen probleem, dus er is geen probleem" ;)
Ik zet mijn lege blikjes op de keukenplank. Ik heb nooit last van fruitvliegjes bij mijn lege blikken
Fijn voor jou, kennelijk woon ik in een meer fruitvliegvriendelijke buurt :X
maar je zou ze in een plastic zak kunnen stoppen als je last hebt van fruitvliegjes.
Yup, om dan in de supermarkt met plakhanden te eindigen na het inleveren.
Een leeg blik is toch heel licht? Ik probeer je probleem te zien maar je blijft het steeds op randzaken gooien waarbij je het hebt over zeulen. Maar een vol blik is veel zwaarder dan een leeg blik. Dus je hoeft niet extra hard te werken.
1) Het zeulen ging om glas, wat verschillende mensen als vbolkomen logisch alternatief voor blik zien.
2) Juist omdat dat blik zo licht is, is het niet rechtop in een tas op te slaan.
3) Het terugbrengen van die blikken naar de supermarkt en in de automaat proppen is meer werk dan ze gewoon in de vuilnisbak flikkeren, dus ik moet wel extra werk doen (of 15 cent prijsverhoging accepteren, wat geen extra werk is, maar wel een extra "vervuilingsbelasting" op vervuiling die ik nooit veroorzaakte).
Dat zou toch best goed opgelost kunnen worden op het moment dat je die dingen op meer plekken in kan leveren. Want dat is nog een probleem omdat je naar een supermarkt toe moet, zolang die niet op elke hoek van de straat te vinden zijn.
Weet je wat wel op elke hoek van de straat te vinden is? PMD- en restafvalbakken. Maar ja, dat was kennelijk niet houdbaar.
Bestaan die mensen dan?
Kennelijk, gezien de toegenomen hoeveelheid zwerfblik hier in de buurt.
Het lijkt alsof je niet echt onderbouwt waarom er sprake is van ongemak, terwijl je eenvoudige maatregelen zou kunnen treffen.
Maatregelen treffen die ik in de oude situatie niet hoefde te treffen === ongemak. En ik krijg er vooralsnog alleen maar een verslechterde leefomgeving voor terug.
Ik stel nergens dat het ongemak onmogelijk op te lossen is, of dat er niet mee te leven valt. Ik stel alleen dat het ongemak er is, en dat het alleen bestaat om zogenaamd, naar verluidt, volgens sommige dromerige verwachtingen, enorm veel voordeel oplevert voor andere mensen in een andere wereld.
Er worden enkel problemen geschetst maar er komt geen enkel proces bij behalve bij supermarktbezoek langs de Tomra-automaat lopen.
Dus er komt wel degelijk wat bij aan de proceskant, en het levert vooralsnog alleen maar extra omgevingsvervuiling op hier. En inderdaad, dat probleem schets ik, omdat ik het ervaar. Hoewel jij je er kennelijk geen enkele voorstelling bij kunt maken, kan ik me misschien wel helemaal geen voorstelling maken bij het idee dat er zo ontzettend veel zwerfblik ligt op sommige plekken in dit land dat er geen handhaving mogelijk is en dat de enige oplossing is dat het hele land extra moeite moet doen door dat vermaledijde statiegeld.
Het probleem van de vieze machines is gelukkig niet mijn probleem, dat moeten ze met de fabrikant van de machine op gaan lossen.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar het is kennelijk aantrekkelijker om het op de consument af te schuiven, zoals mijn lokale supermarkt probeert. Duurdere automaten zijn immers alleen maar extra koisten waar de supermarkt geen cent voor terugkrijgt...
Rommel rondom vuilnisbakken wordt ook aangepakt door de bak te voorzien van een beter slot in veel gemeenten.
Sorry dat ik het zeg, maar ik ben niet onder de indruk van jouw voorstellingsvermogen. Vuilnisbakken worden leeggetrokken via hetzelfde gat waardoor de rotzooi er in geflikkerd wordt, en daar zit geen slot op, en daar wil je geen slot op, want dan wordt de vuilnisbak onbruikbaar.Dan kun je ze netr zo goed helemaal weghhalen. Dat zal trouwens ongetwijfeld in sommige gevallen ook wel gaan gebeuren; dat is dan vast ook weer goed voor het verminderen van zwerfafval in de omgeving :X
Jouw oplossing is om het statiegeld weer af te schaffen en de handhaving op te voeren. Dat hebben ze al 15 jaar lang geprobeerd zonder het beoogde doel te halen.
Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat er niet te handhaven valt op zo een ernorm gedragsprobleem dat zich dan klaarblijkelijk ook nog eens vrij sterk geografisch geconcentraard voordoet.
En ja, die opmerking is redelijk tongue-in-cheek - ter illustratie van de dooddoener die zo'n opmerking is.
Maar goed, ik weet niet waar je die 15 jaar vandaan haalt, blik is al heel veel langer op de markt. Dus eigenlijk zeg je dat 20 jaar geleden mensen hun blik wel coirrect weggooiden, maar dat er vervolgens ergens een oinomkeerbare omslag in huin gedrag heeft plaatsgevonden? Ik ben geen sociaal psycholoog, maar ik durf te betwijfelen dat zo'n gedragsverandering de andere kant op echt zo onmogelijk is.

Ik wil op zich trouwens wel prima mee in de gedachtengang dat de overheid die daar verantwoordelijkheid voor zou moeten nemen incapabel is om die verandering teweeg te brengen - of simpelweg de moeite en/of investeringen niet wil doen om dat doel te bereiken, als ze, zoals Den Haag al jaren voordoet, de lasten gewoon naar beneden kunnen delegeren.

Maar dat laatste betekent nog niet dat ik daar dan maar blij mee moet zijn, of vrede mee moet hebben.

Wat betekent mijn avatar?

• Dido

Dido

heforshe

Marzman schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:16:
Op plekken waar ze dat doen zeggen ze toch dat het werkt? Moet je het wel goed doen en niet half zoals in mijn woonplaats :p
De bekendste plek waar ze dat roepen is ook de plek waar ze de een erg groot deel van de bevolking in de gevangenis hebben zitten, waar ze een enorme recidive kennen, en waar ze met de regelmaat van de klok idioten met vuurwapens hebben die een zooi mensen neermaaien. Maar inderdaad, daar zeggen ze dat strenger straffen werkt O-)

Op alle plekken waar iemand er serieus onderzoek naar doet wordt het tegengestelde beweerd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Hier gaan de blikken thuis nog bij het PMD-afval.

Dat komt eigenlijk vooral doordat er altijd wel iets achterblijft in de blikjes, wat soms voor gelek en geplak zorgt. Voor die €0,15 cent vind ik dat het gedoe niet waard. Ook omdat ik graag de plastic zak herbruik… wat niet meer gebeurt zodra een blikje heeft gelekt.

Dat geldt ook voor onderweg:een plastic flesje neem ik gerust mee in de auto, om die thuis in de plastic zak met de overige plastic flessen te gooien en later dus in te leveren. Blikjes gooi ik altijd op locatie ergens in een afvalbak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:41

Barrycade

Through the...

Net terug van Curaçao, nou dan vraag je je af wat we hier allemaal aan het doen zijn. Afvalscheiden? Nee hoor alles in de zak incl bierflesjes, plastic, papier, echt alles. En dat wordt door de vrachtwagen allemaal naar de dump gereden. |:(

Lekker bij de Mac alles in plastic inclusief plastic bestek en rietjes IN plastic. Wil je eten afhalen bij het locale restaurant, alles lekker in piepschuim in een plastic zakje. Flashback gevoelens naar jaren terug.

Ik wist niet dat ik me zo ongemakkelijk over afval kon voelen.

Dus hier thuis weer lekker aan het afvalscheiden. Wij hebben net weer Albert aan de deur gehad. Alle statiegeld spulletjes inclusief blikjes gewoon in het klapkratje opslaan en kratje retour geven.

Plastic apart, papier apart, eenweg glas apart. Meeste kunnen we hier lopend wegbrengen, glas is wat zwaar dus dat nemen we even mee in de auto als we een shopper vol hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Barrycade schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:45:Net terug van Curaçao, nou dan vraag je je af wat we hier allemaal aan het doen zijn. Afvalscheiden? Nee hoor alles in de zak incl bierflesjes, plastic, papier, echt alles. En dat wordt door de vrachtwagen allemaal naar de dump gereden. |:(
Lekker bij de Mac alles in plastic inclusief plastic bestek en rietjes IN plastic. Wil je eten afhalen bij het locale restaurant, alles lekker in piepschuim in een plastic zakje. Flashback gevoelens naar jaren terug.
offtopic:
Ik zou me eerder ongemakkelijk voelen vanwege de extra ecologische footprint van 10.500 kilo CO2 door dat tripje. Dan moet je nog aardig wat afval (extra) scheiden alvorens je (gemiddeld gezien) weer op een laag niveau zit

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Barrycade schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:45:
Net terug van Curaçao, nou dan vraag je je af wat we hier allemaal aan het doen zijn. Afvalscheiden? Nee hoor alles in de zak incl bierflesjes, plastic, papier, echt alles. En dat wordt door de vrachtwagen allemaal naar de dump gereden. |:(

Dus hier thuis weer lekker aan het afvalscheiden. Wij hebben net weer Albert aan de deur gehad. Alle statiegeld spulletjes inclusief blikjes gewoon in het klapkratje opslaan en kratje retour geven.

Plastic apart, papier apart, eenweg glas apart. Meeste kunnen we hier lopend wegbrengen, glas is wat zwaar dus dat nemen we even mee in de auto als we een shopper vol hebben.
Curacao is een leuk eiland, alleen jammer dat ze er zon rotzooi van maken. Zwerfafval is een understatement daar.... 'oei mijn ezel is dood, ach gooi maar in de berm naast de inrit'.... tussen alle plastic, blikjes en wat je allemaal kan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Yaksa schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:35:
[...]

offtopic:
Ik zou me eerder ongemakkelijk voelen vanwege de extra ecologische footprint van 10.500 kilo CO2 door dat tripje. Dan moet je nog aardig wat afval (extra) scheiden alvorens je (gemiddeld gezien) weer op een laag niveau zit
Ach ja, maar daar ging dit topic niet over toch? Ik heb geaccepteerd dat ik hier rondloop op aarde. En dat daarbij standaard schade aan de aarde ontstaat. Ik heb zelfs kinderen gemaakt.

Maar als je het grote plaatje wil zien zal je toch af en toe ipv een wandeltochtje /OV reisje door ons aangeharkte Nederland iets verder op pad moeten. Want dan denk je dat we het redelijk doen toch? Zie de FWP discussie hier over plakkerige blikjes.

Mijn kinderen probeer ik het grotere plaatje te laten zien. Wij gaan vaak /meestal met de auto in Europa op vakantie en dan specifiek naar landen waar statiegeld heel normaal is, zelfs normaler dan het was in Nederland (Duitsland en Oostenrijk).

Wij zijn niet in ons resort gebleven maar expres over het eiland geweest zodat ze kunnen zien dat al het gezeur hier in Nederland eigenlijk gewoon klagen is.

Ze hebben hetzelfde gevoel gehad qua zwerfafval daar, de zichtbare armoede en welvaart verschillen. Dus we hebben goede gesprekken gehad over wat voor luxe ze in wonen.

En de gekke spagaat van super mooie onderwaterwereld en daarnaast de mentaliteit van de locale bevolking van don't care want ik weet niet of ik vanavond eten op tafel kan zetten.

Dat soort gesprekken kan ik moeilijker voeren in aangeharkt Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:25
Ook hier worden nu afvalzakken die klaarstaan voor ophalen losgetrokken door statiegeldzoekers en niet alleen zwervers of alcoholisten... handhaven kan alleen heterdaad. Als ze ze zien aanrijden zijn ze al gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
Uniciteit schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:28:

Dat komt eigenlijk vooral doordat er altijd wel iets achterblijft in de blikjes, wat soms voor gelek en geplak zorgt. Voor die €0,15 cent vind ik dat het gedoe niet waard. Ook omdat ik graag de plastic zak herbruik… wat niet meer gebeurt zodra een blikje heeft gelekt.

Dat geldt ook voor onderweg:een plastic flesje neem ik gerust mee in de auto, om die thuis in de plastic zak met de overige plastic flessen te gooien en later dus in te leveren. Blikjes gooi ik altijd op locatie ergens in een afvalbak.
Zelfde probleem, heb 3 oplossingen naast elkaar lopen om toch de blikjes 'normaal' weg te kunnen brengen:
  • Genoeg sparen: Ik heb een kratje en fietstas. Spaar rustig door om een hele laag te krijgen waardoor ze netjes blijven staan.
  • Helaas komen hier nog genoeg wegwerpzakjes het huis in. Hier kunnen de blikjes prima in en behalve wat tactisch weggooien heb je geen last van lekkage. Naast elke Tomra die ik zie staat wel een vuilnisbak.
  • Ik heb het genoegen dat ik vaak een loopneus heb en de gebruikte tissues duw ik dan in een leeg blikje. Geen lekkage!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:09

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Uniciteit schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:28:

Dat komt eigenlijk vooral doordat er altijd wel iets achterblijft in de blikjes, wat soms voor gelek en geplak zorgt. Voor die €0,15 cent vind ik dat het gedoe niet waard.
Tsja, en ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Wordt ook nog versterkt doordat veel niet-winkel plekken (pretparken, festivals) vooral 'donatiebakken' en maar weinig inzamelpunten aanbieden. Het gevoel dat je die 15 cent 'kwijt' bent slijt er op die manier makkelijk in.

Ik ben in ieder geval totaal niet verbaasd door dit bericht: Meer statiegeldapparaten nodig, inzameling 'ronduit teleurstellend'

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Barrycade schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:45:

_/-\o_

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wij leveren tegenwoordig alles vaak een keer in de twee maanden in en dan hebben we nog 80% van onze blikjes (Coca-Cola, Pepsi Max) statiegeld vrij dankzij de Die Grenze, maar de blikjes energiedrank van de Lidl met statiegeld ontkom je nog niet aan. Laatst alles van 3 maanden bij elkaar gespaard en daarmee ging ik naar de Lidl met tassen vol, volgens mij was ik 15 min bezig tot ik klaar was met het inleveren. Ach was op een Zondag dus geen haast, alleen de mensen achter mij vonden het niet zo leuk.. Tja daarvoor moet je niet bij mij zijn maar bij het kabinet met hun keuzes om overal statiegeld op te willen gooien.

Je merkt inderdaad dat er ten eerste te weinig inleverpunten zijn en dan zijn die inleverpunten vaak ook nog eens smerig of er staat een lange rij, het is gewoon wederom te slecht voorbereid vanuit het kabinet zoals we gewend zijn van hun en toch voeren ze het door en nemen ze niet eerst de tijd om alles op orde te krijgen. Denk als ze er meer de tijd voor hadden genomen en de uitvoering een stuk beter was geweest, dat er veel minder mensen tegen zouden zijn geweest.

Wij zijn nu alweer bijna een maand geleden weer bij de Mcdonalds gaan eten, kregen we alles netjes geleverd bij onze tafel. Maar er zat geen rietje bij mijn Milkshake dus ik met de bon naar de kassa met het bericht dat ze mijn rietje waren vergeten, reageert meneer / mevrouw met ja die doen we er tegenwoordig niet meer bij. Ik was echt helemaal verbaast want die zijn toch van papier? Dus reageerde van huh wat een onzin want jullie hebben die nieuwe niet werkende papieren rietjes, wat heeft dit te maken met plastic? ik wil gewoon een rietje bij mijn milkshake.. Heb er uiteindelijk wel een gekregen gelukkig en zal dit de volgende keer ook zeker weer gaan doen want jemig het moet niet gekker gaan worden.

Mag ik de brutale uitspraak doen dat ik nog steeds hoop dat die statiegeld op blikjes gaat floppen en het er weer af gaat? :X Dit is natuurlijk wel mijn eigen persoonlijke mening omdat ik ook om mij heen merk hoe vervelend deze nieuwe regel voor iedereen is (zoals ik hierboven bijvoorbeeld vertel).

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hertog schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:11:
[...]

Tsja, en ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Wordt ook nog versterkt doordat veel niet-winkel plekken (pretparken, festivals) vooral 'donatiebakken' en maar weinig inzamelpunten aanbieden. Het gevoel dat je die 15 cent 'kwijt' bent slijt er op die manier makkelijk in.

Ik ben in ieder geval totaal niet verbaasd door dit bericht: Meer statiegeldapparaten nodig, inzameling 'ronduit teleurstellend'
Dat kon je van mijlenver aan zien komen. Helaas is dat regelrecht een gevolg van de lobby van dezelfde organisatie, die er nu weer op aangesproken wordt: Afvalfonds Verpakkingen.

De oplossing is heel simpel. Neem in de wet op dat je overal waar je een flesje/blikje met statiegeld kunt kopen, je het ook in moet kunnen leveren en je statiegeld terug moet krijgen.

Dat dit niet meteen in de wet is opgenomen is gewoon politieke onwil/onkunde. En in plaats van er iets van te leren, laat de staatsecretaris het weer aan de markt over.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 08-09-2023 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Joris748 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:09:
[...]

De oplossing is heel simpel. Neem in de wet op dat je overal waar je een flesje/blikje met statiegeld kunt kopen, je het ook in moet kunnen leveren en je statiegeld terug moet krijgen.
Nog beter: zet verzamelmachines in openbare ruimtes, waar je altijd terecht kunt. Blikjes en kleine flesjes koop je vaak als je onderweg bent, en veel minder voor thuis (en thuis was ook niet het probleem: daar gooi je de lege blikjes in je eigen vuilnisbak, niet op straat). Blikjes en flesjes in de automaat, pinpas er tegenaan houden en het geld wordt op je rekening gestort. Nog makkelijker dan niet vergeten om het bonnetje bij de kassa te laten scannen om je geld terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Frame164 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:47:
[...]

Nog beter: zet verzamelmachines in openbare ruimtes, waar je altijd terecht kunt. Blikjes en kleine flesjes koop je vaak als je onderweg bent, en veel minder voor thuis (en thuis was ook niet het probleem: daar gooi je de lege blikjes in je eigen vuilnisbak, niet op straat). Blikjes en flesjes in de automaat, pinpas er tegenaan houden en het geld wordt op je rekening gestort. Nog makkelijker dan niet vergeten om het bonnetje bij de kassa te laten scannen om je geld terug te krijgen.
Lijkt me inderdaad wel handig dat de automaat direct op je rekening kan storten in plaats van dat gekut met bonnetjes. Ik vergeet ze wel eens en het irriteert me mateloos dat ik die bonnetjes dan heel vaak niet eens bij een andere vestiging van precies dezelfde supermarkt kwijt kan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Yep.... Moet zeggen dat ik het er ook wel mee eens ben. Producten met statiegeld verkopen zou ook gewoon moeten inhouden dat je het daar weer in kan leveren. Er worden jaarlijks 2,1 MILJARD blikjes verkocht in nederland.

https://www.consultancy.n...t%20milieu%20te%20geraken.

https://www.ad.nl/binnenl...nzamelautomaten~a5f51a8b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

Tijntje

Hello?!

stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:09:
Yep.... Moet zeggen dat ik het er ook wel mee eens ben. Producten met statiegeld verkopen zou ook gewoon moeten inhouden dat je het daar weer in kan leveren. Er worden jaarlijks 2,1 MILJARD blikjes verkocht in nederland.

Dat is een aardige duit statiegeld wat in het systeem blijft plakken ergens als er 32% niet ingeleverd wordt.

EDIT:
Even de calculator er bij gepakt, maar dat is een €100.800.000 wat betaald is, maar niet uitgekeerd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 08-09-2023 12:53 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:57
stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:09:

Maar hoe wil je dat doen bij bijvoorbeeld een kiosk, of de loempia kar op de markt? die hebben geen ruimte voor een hele emballage, en dat bijhouden en weer innemen is ook weer een enorme rompslomp van administratie, een centraal inzamelpunt is gewoon veel logischer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46

Stoney3K

Flatsehats!

dakka schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:21:
[...]

Maar hoe wil je dat doen bij bijvoorbeeld een kiosk, of de loempia kar op de markt? die hebben geen ruimte voor een hele emballage, en dat bijhouden en weer innemen is ook weer een enorme rompslomp van administratie, een centraal inzamelpunt is gewoon veel logischer.
Die centrale 'inzamelpunten' hebben altijd al bestaan, namelijk openbare vuilnisbakken.

De personen die blikjes op straat gooien, worden er niet door ontmoedigd, en daarvoor zijn de blikjes gewoon 15 cent duurder. En iedereen die ze niet op straat gooit, gooide ze toch al in de vuilnisbak.

De vermindering van straatvuil door dit statiegeld zal echt niet enorm zijn, bij flesjes is dat anders omdat je die makkelijk kan hersluiten en verzamelen. Een leeg blikje gaat bij mij gewoon in de dichtst bijzijnde prullenbak, al helemaal als ik dat blikje ergens onderweg koop.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

Vertel, hoe neemt een leeg blikje meer ruimte in dan een vol blikje? De dozen/kratten met spullen die ze verkopen moeten alleen weer mee terug naar de leverancier... Tja, dat kost moeite..... 8)7

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

De loempiakar is een perfect voorbeeld. Bij mij lokaal op de parkeerplaats van de hornbach staat er al jaren 1. Ben er redelijk vaste klant als ik de winkel bezoek ;)

Voor de kar, staan nu 2 vuilnisbakken. Waarin iedereen zijn loempiabakjes en blikjes (apart) doet na het nuttigen ervan. Het statiegeld zal nu verdwijnen in de zak van de loempia-uitbater.... Kortom, de hele logistiek is er al, want die blikjes zal de beste man echt niet in de vuilbak gooien. Nu nog even de administratie erbij op orde krijgen.

Als we iedereen die statiegeld producten verkoopt ook weer laten innemen (want nu doen ze dat maar al te graag ;) ) dan heb je ook bizar veel innamepunten erbij. Kortom, minder blikjes per innamepunt.... En dan hoeft er ook niemand met een kliko vol aan blik een uur in de supermarkt te staan om dat hij heel het weekend blikjes heeft lopen te verzamelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Stoney3K schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:26:
[...]

Die centrale 'inzamelpunten' hebben altijd al bestaan, namelijk openbare vuilnisbakken.

De personen die blikjes op straat gooien, worden er niet door ontmoedigd, en daarvoor zijn de blikjes gewoon 15 cent duurder. En iedereen die ze niet op straat gooit, gooide ze toch al in de vuilnisbak.

De vermindering van straatvuil door dit statiegeld zal echt niet enorm zijn, bij flesjes is dat anders omdat je die makkelijk kan hersluiten en verzamelen. Een leeg blikje gaat bij mij gewoon in de dichtst bijzijnde prullenbak, al helemaal als ik dat blikje ergens onderweg koop.
Maar blikjes weggelaten, dan heb je nog kleine en grote flessen en kratten over, en als die kar op de markt ook statiegeld moet uitleveren, dan is dat toch helemaal niet te doen? dan kan die gelijk wel stoppen met z'n bedrijf, want, je moet het én ergens kwijt, én bijhouden wat je terug geeft aan statiegeld, én bijhouden welke dingen je krijgt, én het zelf ook weer bij het afvalfonds verpakkingen inleveren. Dat is een dagtaak op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:02:
[...]

De loempiakar is een perfect voorbeeld. Bij mij lokaal op de parkeerplaats van de hornbach staat er al jaren 1. Ben er redelijk vaste klant als ik de winkel bezoek ;)

Voor de kar, staan nu 2 vuilnisbakken. Waarin iedereen zijn loempiabakjes en blikjes (apart) doet na het nuttigen ervan. Het statiegeld zal nu verdwijnen in de zak van de loempia-uitbater.... Kortom, de hele logistiek is er al, want die blikjes zal de beste man echt niet in de vuilbak gooien. Nu nog even de administratie erbij op orde krijgen.

Als we iedereen die statiegeld producten verkoopt ook weer laten innemen (want nu doen ze dat maar al te graag ;) ) dan heb je ook bizar veel innamepunten erbij. Kortom, minder blikjes per innamepunt.... En dan hoeft er ook niemand met een kliko vol aan blik een uur in de supermarkt te staan om dat hij heel het weekend blikjes heeft lopen te verzamelen ;)
Maar kan ik bij hem dan ook mijn kratten bier inleveren?
Want als je het gaat verplichten dat hij het moet kunnen innemen en statiegeld moet uitbetalen, hoe hou je bij wie wat bij hem heeft gekocht, of als je gaat zeggen, dan hoeft hij alleen maar in te nemen wat hij ook verkoopt, wat weerhoud iemand dan hele zakken bij hem in te leveren "mag ik even vangen?"

[ Voor 12% gewijzigd door dakka op 08-09-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Coach4All schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:36:
[...]

Vertel, hoe neemt een leeg blikje meer ruimte in dan een vol blikje? De dozen/kratten met spullen die ze verkopen moeten alleen weer mee terug naar de leverancier... Tja, dat kost moeite..... 8)7
En dat is het. Men wil alleen de lusten en niet de lasten.

Wat mij betreft gaat het niet uitgekeerde statiegeld direct terug de staatskas in. Eens kijken hoe snel er dingen gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
dakka schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:05:
[...]

Maar kan ik bij hem dan ook mijn kratten bier inleveren?
Want als je het gaat verplichten dat hij het moet kunnen inleveren en statiegeld moet uitbetalen, hoe hou je bij wie wat bij hem heeft gekocht, of als je gaat zeggen, dan hoeft hij alleen maar in te nemen wat hij ook verkoopt, wat weerhoud iemand dan hele zakken bij hem in te leveren "mag ik even vangen?"
Dat kan gewoon afgekaderd worden toch? Iemand die alleen blikjes verkoopt hoeft geen kratten of PET flessen in te nemen. Daarnaast lijkt het mij niet echt praktisch om met lege kratten bier aan te komen bij de hornbach loempiakar terwijl ik een supermarkt om de hoek heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:12:
[...]

Dat kan gewoon afgekaderd worden toch? Iemand die alleen blikjes verkoopt hoeft geen kratten of PET flessen in te nemen. Daarnaast lijkt het mij niet echt praktisch om met lege kratten bier aan te komen bij de hornbach loempiakar terwijl ik een supermarkt om de hoek heb.
Maar dan moet hij nog steeds ieder blikje innemen, en statiegeld uitbetalen aan mensen die het inleveren, en ook aan degene die het niet bij hem gekocht hebben, zat mensen die nog wel 1 of 2 blikjes in de auto hebben staan.

En voor jou misschien niet, maar voor Hans die nog 3 kratten bier achterin heeft en de supermarkt verder rijden is dan jouw Hornbach, denkt "nou ik ben er toch, heb ik meer ruimte in de achterbak voor die houtplaten".

Het verplichten van iedereen die statiegeld producten verkoopt ook het in te nemen en uit te betalen, klinkt zo lekker makkelijk, maar daar zitten zoveel haken en ogen aan, maatwerk uitzonderingen, en zoveel extra werk voor de kleine ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
dakka schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:22:
[...]

Maar dan moet hij nog steeds ieder blikje innemen, en statiegeld uitbetalen aan mensen die het inleveren, en ook aan degene die het niet bij hem gekocht hebben, zat mensen die nog wel 1 of 2 blikjes in de auto hebben staan.

En voor jou misschien niet, maar voor Hans die nog 3 kratten bier achterin heeft en de supermarkt verder rijden is dan jouw Hornbach, denkt "nou ik ben er toch, heb ik meer ruimte in de achterbak voor die houtplaten".

Het verplichten van iedereen die statiegeld producten verkoopt ook het in te nemen en uit te betalen, klinkt zo lekker makkelijk, maar daar zitten zoveel haken en ogen aan, maatwerk uitzonderingen, en zoveel extra werk voor de kleine ondernemer.
Ik denk dat er meer nederlanders dichtbij een supermarkt wonen dan bij een hornbach, maar goed. De consensis is in ieder geval dat er veel meer inleverpunten moeten komen. Het lijkt mij verreweg het meest praktisch dat de loempiakar daar zelf voor aangesteld word, het is ook niet zo dat de beste man 100én blikjes per dag verkoopt. Anders hadden de vuilniszakken met leeg goed niet in zijn auto gepast.

Ik hoor graag van je welke praktische oplossing jij dan haalbaar ziet om extra inleverpunten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:06:
[...]
Wat mij betreft gaat het niet uitgekeerde statiegeld direct terug de staatskas in. Eens kijken hoe snel er dingen gaan veranderen.
Niet, althans niet voor de consument. Voor mij zijn de blikjes ook gewoon 15 cent duurder geworden, ik ga geen heel balkon vol met aparte afval- en statiegeldinzameling er op na houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat er meer nederlanders dichterbij een supermarkt wonen als bij een hornbach, maar goed. De consensis is in ieder geval dat er veel meer inleverpunten moeten komen. Het lijkt mij verreweg het meest praktisch dat de loempiakar daar zelf voor aangesteld word, het is ook niet zo dat de beste man 100én blikjes per dag verkoopt. Anders hadden de vuilniszakken met leeg goed niet in zijn auto gepast.

Ik hoor graag van je welke praktische oplossing jij dan haalbaar ziet om extra inleverpunten te krijgen.
De logistiek van die inleverpunten gaat nog verder. Het leeg goed moet dan ook héél vervoerd worden naar één of andere centrale inzamelpost, want als dat niet zo was, dan hadden de Tomra machines prima ook geplette of gedeukte blikjes kunnen innemen.

Het argument "Ja maar fraude" is namelijk geneuzel in de marge, want in Nederland zijn er al vrij weinig niet-statiegeldblikken in omloop, en in de grensgebieden kun je dan nog altijd scannen op buitenlandse barcodes. Er gaat niemand naar Amsterdam rijden om te cashen op zijn tray bierblikken van de Duitse Aldi, want dan levert het geen cent op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:41:
[...]

De logistiek van die inleverpunten gaat nog verder. Het leeg goed moet dan ook héél vervoerd worden naar één of andere centrale inzamelpost, want als dat niet zo was, dan hadden de Tomra machines prima ook geplette of gedeukte blikjes kunnen innemen.

Het argument "Ja maar fraude" is namelijk geneuzel in de marge, want in Nederland zijn er al vrij weinig niet-statiegeldblikken in omloop, en in de grensgebieden kun je dan nog altijd scannen op buitenlandse barcodes. Er gaat niemand naar Amsterdam rijden om te cashen op zijn tray bierblikken van de Duitse Aldi, want dan levert het geen cent op.
Het aandragen van allerlei praktische bezwaren (fraude, ruimte, meer werk) zijn we hier heel goed in. ;) Ik vraag me altijd af hoe dat sommige landen het doen waar statiegeld al decennia geleden is ingevoerd. Precies.. niemand denkt er nog over na en is eraan gewend geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat er meer nederlanders dichterbij een supermarkt wonen als bij een hornbach, maar goed. De consensis is in ieder geval dat er veel meer inleverpunten moeten komen. Het lijkt mij verreweg het meest praktisch dat de loempiakar daar zelf voor aangesteld word, het is ook niet zo dat de beste man 100én blikjes per dag verkoopt. Anders hadden de vuilniszakken met leeg goed niet in zijn auto gepast.

Om te beginnen mogen die emballage apparaten sneller worden, die 700-1500 ms kunnen echt wel gehalveerd worden, verder kunnen er zelfstandige inlever punten komen in veel wijken en stations met 5-6 apparaten, daar zitten natuurlijk ook wel kanttekeningen aan, iemand moet die ook schoonhouden, onderhouden en dingen wegbrengen, en dat kost ook geld, maar die rekening kan een stuk breder verdeeld worden en de administratie een stuk centraler, dat lijkt mij een haalbaarder plan dan het de tienduizenden ondernemers individueel uit laten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 11:15
Zijn jullie in Nederland op de hoogte van domme slimme belgen die hun blikjes en flessen zonder statiegeld komen inleveren in Nederland voor statiegeld?

Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben in Nederland wat betreft het invoeren van statiegeld op plastic en blik, proberen ze in BE ook als "magische" oplossing tegen zwerfvuil (lees andere mensen gaan het nu opruimen) maar de afvalindustrie werkt (terecht) tegen. Nu zijn ze aan het onderzoeken of je met QR codes je statiegeld kan recupereren waarbij het toch gewoon thuis de PMD zak in gaat om toch tot een concensus te komen in Belgenland.

Blik en PET zijn economisch intressant om te recyclen, blik is bovendien heel eenvoudig uit te sorteren. Als je die apart gaat inzamelen is de rest van de PMD zak economisch waardeloos. Bovendien blaast PET een PMD zak op, zonder PET gaan die overige plastics aan elkaar plakken waardoor de al niet winstgevende plastics helemaal niet meer uitgesorteerd kunnen worden. Die PMD zakken zijn eigenlijk restafval zakken geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:48:
[...]

Het aandragen van allerlei praktische bezwaren (fraude, ruimte, meer werk) zijn we hier heel goed in. ;) Ik vraag me altijd af hoe dat sommige landen het doen waar statiegeld al decennia geleden is ingevoerd. Precies.. niemand denkt er nog over na en is eraan gewend geraakt.
Ik vraag me ook niet af of het haalbaar is (zie andere landen), maar of het invoeren van statiegeld op blik nu werkelijk het probleem oplost waar het voor bedoeld is.

Is er in die andere landen ook een duidelijke afname van zwerfblik én cijfers over de inname-percentages tegenover mensen die het blik gewoon in de prullenbak gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

Je vergeet dat je bij die locaties je gewoon een papieren bekertje met je drankje zou moeten kopen. Met dat geneuzel met extra betalen of dikke statiegeld bekers.

Kan de winkel gewoon 2 liter flessen of premix gebruiken.

Bijvangst: niemand koopt meer die zoete rommel want hoop gedoe en niet zo lekker als uit een flesje of blikje. Dus vullen hun Dopper dan maar met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Barrycade schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:53:
[...]

Je vergeet dat je bij die locaties je gewoon een papieren bekertje met je drankje zou moeten kopen. Met dat geneuzel met extra betalen of dikke statiegeld bekers.

Kan de winkel gewoon 2 liter flessen of premix gebruiken.

Bijvangst: niemand koopt meer die zoete rommel want hoop gedoe en niet zo lekker als uit een flesje of blikje. Dus vullen hun Dopper dan maar met water.
Maar jij vergeet nu dat drinken voor veel kleine ondernemers een flinke winstmarge op zit, dat willen ze graag blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-06 18:02
sprankel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:49:
Nu zijn ze aan het onderzoeken of je met QR codes je statiegeld kan recupereren
En dan hebben ineens bepaalde figuren een smartPhone + scann-app, gratis cashen als je even door het centrum loopt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

dakka schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:56:
[...]

Maar jij vergeet nu dat drinken voor veel kleine ondernemers een flinke winstmarge op zit, dat willen ze graag blijven houden.
Vergeet ik helemaal niet, maar ben iemand die niet graag 3 euro betaalt voor een blikje suiker met CO2 uit de raffinaderij of als reststroom van de bierbrouwerij.
En dan ook nog loop te leuren met een blikje.

Dus ik koop dan 1,5 liter fles bij de AH to go als het echt niet anders kan voor 2/3e van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Barrycade schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:03:
[...]

Vergeet ik helemaal niet, maar ben iemand die niet graag 3 euro betaalt voor een blikje suiker met CO2 uit de raffinaderij of als reststroom van de bierbrouwerij.
En dan ook nog loop te leuren met een blikje.

Dus ik koop dan 1,5 liter fles bij de AH to go als het echt niet anders kan voor 2/3e van de prijs.
Jij niet nee, als het niet zou verkopen dan zou ik mijn lokale loempiaboer niet iedere 2 weken bij de Sligro zien met een kar vol treetjes met frisdrank blikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
dakka schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:49:
[...]

Om te beginnen mogen die emballage apparaten sneller worden, die 700-1500 ms kunnen echt wel gehalveerd worden, verder kunnen er zelfstandige inlever punten komen in veel wijken en stations met 5-6 apparaten, daar zitten natuurlijk ook wel kanttekeningen aan, iemand moet die ook schoonhouden, onderhouden en dingen wegbrengen, en dat kost ook geld, maar die rekening kan een stuk breder verdeeld worden en de administratie een stuk centraler, dat lijkt mij een haalbaarder plan dan het de tienduizenden ondernemers individueel uit laten zoeken.
Ik moet zeggen dat de nieuwe Tomra's die bij mij om de hoek bij de AH zijn geïnstalleerd in Mei/Juni echt razendsnel zijn. Sneller als dat mijn arm een blikje of flesje kan aanvoeren uit de tas. Hopelijk worden ze veel breder ingezet in nederland.... Verademing t.o.v. de oude waar je inderdaad 2 seconden moest wachten per colli....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02
Nu het statiegeld op blikjes er een tijdje is, heb ik mij er maar bij neer gelegd en de (voor mij) beste oplossing gezocht.

Vooropgesteld, we drinken niet heel veel blikjes. Hebben het in huis als het een soort drinken is wat we af en toe drinken of voor onderweg.
Lege blikjes thuis zet ik in een vakje van een leeg bierkrat, bier ligt altijd koud dus altijd wel ruimte in een bierkrat. Zo smeert het niet in de tas met flessen.

Eens in de zoveel tijd leveren we het statiegeld in en leg ik de lege blikjes enigszins tactisch in de tas met flessen, ook in de hoop dat de laatste restjes uit de blikjes inmiddels verdampt zijn.

Als we blikjes onderweg op een lange rit drinken gooiden we deze voorheen onderweg/op bestemming in de prullenbak. Nu gaan ze soms mee terug, maar de helft van de tijd gaan ze alsnog in de prullenbak als het zo uitkomt. Jammer van die 15 cent, maar ik kan er niet wakker van liggen.

Kortom, ik heb mij er maar bij neergelegd. Weer een stukje betutteling in NL wat zijn geoogde doel niet haalt, waarvan het plan niet optimaal is uitgewerkt en met name tot een lastenverhoging bij de consument leidt. Ik wil mij er niet drukker om maken dan dit eigenlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:50:
[...]

Ik vraag me ook niet af of het haalbaar is (zie andere landen), maar of het invoeren van statiegeld op blik nu werkelijk het probleem oplost waar het voor bedoeld is.

Is er in die andere landen ook een duidelijke afname van zwerfblik én cijfers over de inname-percentages tegenover mensen die het blik gewoon in de prullenbak gooien?
Het inname percentage is niet direct gerelateerd aan het zwerfblik denk ik. Er zullen zat mensen zijn die thuis de blikjes gewoon tussen de PMD blijven doen en niet nadenken over het statiegeld. Nieuwe cijfers over het zwerfblik in nederland zijn er nog niet. Ik denk dan meteen aan duitsland waar het veel scheelt in zwerfafval.... Mooi detail, daar heeft men het over 'pfandjager' en 'pfandsammler' :D

https://duitslandinstituu...duitsland-niet-in-de-berm

schijnbaar bestaat het duits zwerfafval nog maar voor 0,03% uit blikjes.

https://afvalonline.nl/be...-aandeel-duits-zwerfafval

Mooi stukje geschiedenis over de duitse aanpak.

https://www.trouw.nl/duur...tbeeld-verdween~bfbd9944/

[ Voor 13% gewijzigd door stylezzz op 08-09-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:03
stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:10:
[...]

Ik moet zeggen dat de nieuwe Tomra's die bij mij om de hoek bij de AH zijn geïnstalleerd in Mei/Juni echt razendsnel zijn. Sneller als dat mijn arm een blikje of flesje kan aanvoeren uit de tas. Hopelijk worden ze veel breder ingezet in nederland.... Verademing t.o.v. de oude waar je inderdaad 2 seconden moest wachten per colli....
Accepteert de automaat de blikjes ook gelijk direct?

Ik ging van de week met een tas vol blikjes naar de AH. Maar elke keer als het apparaat het blikje afvoerde ging het stuiteren door de abrupte beweging van de band en kon waarschijnlijk het apparaat het blikje niet juist scannen. Dus spuwde hij het blikje vrolijk terug. Hmmz... :| Het duurde even voordat alles weg gewerkt was en er stond al snel en rij achter mij. Mooi syteem d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
wauskoek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:23:
[...]

Accepteert de automaat de blikjes ook gelijk direct?

Ik ging van de week met een tas vol blikjes naar de AH. Maar elke keer als het apparaat het blikje afvoerde ging het stuiteren door de abrupte beweging van de band en kon waarschijnlijk het apparaat het blikje niet juist scannen. Dus spuwde hij het blikje vrolijk terug. Hmmz... :| Het duurde even voordat alles weg gewerkt was en er stond al snel en rij achter mij. Mooi syteem d:)b
Ja hoor, geen probleem. Zelf met een deukje of kneepje vlogen ze er doorheen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:03
stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:25:
[...]

Ja hoor, geen probleem. Zelf met een deukje of kneepje vlogen ze er doorheen....
Dat is goed om te weten. Mogen ze dat apparaat ook maar snel hier in de AH introduceren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
https://nos.nl/artikel/24...meling-flesjes-en-blikjes

Het is menens blijkbaar. Begin volgende maand moet er al een plan liggen ter verbetering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 39993

stylezzz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:42:
https://nos.nl/artikel/24...meling-flesjes-en-blikjes

Het is menens blijkbaar. Begin volgende maand moet er al een plan liggen ter verbetering.
De score bij plastic flesjes zit nu zelfs nog onder de 70%. En men heeft eindelijk door, wat mensen met enig verstand al vanaf het begin wisten..... het systeem is gemaakt voor de branche, door de branche..... schijt aan de consument, die hoeft alleen maar te betalen. Dat gaat inderdaad niet werken.

Ik gooide voorheen mijn blikjes altijd netjes in de speciale PMD bakken die hier overal staan. Het zal me inmiddels een rotzorg zijn waar ze belanden. In ieder geval niet in mijn tas en ik heb de rommel-tax betaald. Zorg maar dat ik blikjes min of meer overal weer kan inleveren. Kopen is geen probleem, je kunt overal blikjes en flesjes drank kopen..... en je statiegeld willen ze maar wat graag hebben.... maar daarna trekken ze hun handen er vanaf en wijzen ze naar de supermarkt 3 kilometer verderop.

Dit is pure zwendel, gelegaliseerde diefstal.

Dat men volgende maand een plan wil hebben, vind ik overigens hooguit zorgelijk. Dat zal net zo'n goed plan worden als het originele plan, vrees ik. Maak maar eens een statement: wil je als ondernemer goederen met statiegeld op de verpakking verkopen, dan ben je - zonder ENIGE uitzondering - verplicht om de verpakking weer in te nemen en het statiegeld uit te keren. Dan gaan de blikjes er snel genoeg uit, want dan wordt het ineens het probleem van de verkoper. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-09-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 22:31
En ik zie verschillende mensen posten dat je daar waar je een blikje kan kopen ze ook zou moeten kunnen inleveren. In beginsel is dat een logisch idee maar zoals enkelen ook al hebben opgemerkt; Thalaron staat met 3 PMD zakken vol bij de frietkar en dan moeten ze die innemen.. als een paar mensen dat doen dan past het niet meer in de kar terug naar huis en daarbij kost het inleveren / afhandelen vermoedelijk meer tijd (en dus geld) dan het waard is.

Is dé oplossing tegen zwerfafval icm statiegeld niet juist alle blikjes (heel) tegen een gevel op straat dumpen? Dan kunnen de zwervers deze mooi en efficiënt inzamelen zonder dat ze elke prullenbak overhoop moeten trekken? :+

Zonder gekkigheid is de oplossing mijns inziens simpel; meer prullenbakken!! Vroeger eens bij de gemeente en bosbeheer lopen klagen dat nergens prullenbakken staan. Wanneer ik met de honden een lange wandeling maak richting en door de bossen en ruim een uur aan het lopen ben, dan kom ik geen enkele prullenbak tegen. Wel een aantal bankjes waarbij dus ook vaak een hoop troep (met name platgestampte blikjes bier en energie drankjes). Maar een prullenbak neerzetten bij de bankjes? Nee… mensen dienen hun rommel zelf mee te nemen krijg je dan als reactie. Duh… Dat gebeurt nu eenmaal niet.

Maar niemand voelt de verantwoordelijkheid om een prullenbak neer te zetten omdat ze die dan ook weer moeten legen. Tsja. Gelukkig zit er nu statiegeld op dus betaald men nu iets voor hun vervuiling, echter ruikt nog altijd niemand die zooi op want; platgestampt.

Hetgeen mij het meeste stoort is dat het des te meer geld oplevert naar mate mensen minder inleveren. Tenzij de overheid hier écht zwaar tegen op gaat treden dan loont het dus om het de consument vooral moeilijk te maken.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Thalaron schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:26:
En ik zie verschillende mensen posten dat je daar waar je een blikje kan kopen ze ook zou moeten kunnen inleveren. In beginsel is dat een logisch idee maar zoals enkelen ook al hebben opgemerkt; Thalaron staat met 3 PMD zakken vol bij de frietkar en dan moeten ze die innemen.. als een paar mensen dat doen dan past het niet meer in de kar terug naar huis en daarbij kost het inleveren / afhandelen vermoedelijk meer tijd (en dus geld) dan het waard is.

Is dé oplossing tegen zwerfafval icm statiegeld niet juist alle blikjes (heel) tegen een gevel op straat dumpen? Dan kunnen de zwervers deze mooi en efficiënt inzamelen zonder dat ze elke prullenbak overhoop moeten trekken? :+

Zonder gekkigheid is de oplossing mijns inziens simpel; meer prullenbakken!! Vroeger eens bij de gemeente en bosbeheer lopen klagen dat nergens prullenbakken staan. Wanneer ik met de honden een lange wandeling maak richting en door de bossen en ruim een uur aan het lopen ben, dan kom ik geen enkele prullenbak tegen. Wel een aantal bankjes waarbij dus ook vaak een hoop troep (met name platgestampte blikjes bier en energie drankjes). Maar een prullenbak neerzetten bij de bankjes? Nee… mensen dienen hun rommel zelf mee te nemen krijg je dan als reactie. Duh… Dat gebeurt nu eenmaal niet.

Maar niemand voelt de verantwoordelijkheid om een prullenbak neer te zetten omdat ze die dan ook weer moeten legen. Tsja. Gelukkig zit er nu statiegeld op dus betaald men nu iets voor hun vervuiling, echter ruikt nog altijd niemand die zooi op want; platgestampt.

Hetgeen mij het meeste stoort is dat het des te meer geld oplevert naar mate mensen minder inleveren. Tenzij de overheid hier écht zwaar tegen op gaat treden dan loont het dus om het de consument vooral moeilijk te maken.
Check het linkje hierboven van trouw even, wat een beetje de geschiedenis is van de invoering van het duitse pfand systeem.

Het argument prullenbakken hebben we al decennia lang geprobeerd. Helaas werkte dit onvoldoende... hier lokaal fietste de schooljeugd door de straat en mikten hun blikjes naast de prullenbak in het plantsoen. Geen zin om af te stappen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maar ho even
Dit was niet mijn idee. Dit is niet mijn probleem. Niemand verplicht de beste man om blikjes te verkopen. De consument heeft nu ook geen keus dan betalen. Waarom moet hij dan wel een keuze hebben?

We hebben hier meer dan genoeg afvalbakken. Hier zijn we bezig met het oplossen van een nauwelijks bestaand probleem. Sterker nog: wij hebben er hier een probleem bijgekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ook daar zijn voorwaarden aan te stellen. Bij mobiele verkooppunten mogen er per klant maximaal x blikjes ingeleverd worden.

Statiegeld werkt, mits goed geïmplementeerd.
Dat stoort mij ook. De afvalbranche wordt beloond bij slechte prestaties. Daarom stelde ik eerder ook voor dat de opbrengst van niet ingeleverde blikjes, niet naar de afvalbranche gaat. Eventueel met een boete erbovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Prullenbakken laten neerzetten door de gemeente is inderdaad lastig. Laatst een vraag/verzoek ingediend om afvalbakken te plaatsen bij de speelplaatsen vanwege al het zwerfafval (ik wil dat best even oprapen en weggooien, maar geen mogelijkheid).

Kreeg deze reactie van de gemeente
Onderwerp: Bericht over de behandeling van uw melding met nummer 2023-01XXXX

Geachte melder,

U maakte op 28-05-2023 een melding. Deze melding heeft zaaknummer 2023-01XXXX

Er worden geen afvalbakken geplaatst bij speel en of ontmoetingsplekken omdat dit afval aantrekt. Wel fijn dat de ontmoetingsplek zo gewaardeerd wordt.

Met vriendelijke groet,

Gemeente Steenwijkerland

[ Voor 15% gewijzigd door souljah1h op 09-09-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

souljah1h schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:37:
[...]

Prullenbakken laten neerzetten door de gemeente is inderdaad lastig. Laatst een vraag/verzoek ingediend om afvalbakken te plaatsen bij de speelplaatsen vanwege al het zwerfafval (ik wil dat best even oprapen en weggooien, maar geen mogelijkheid).

Kreeg deze reactie van de gemeente

[...]
Ja, mooi he. Ik heb ooit te maken gehad met een gemeente (Veenendaal, woon ik al even niet meer) waar ze hangjeugd gingen weren door bomen te kappen en grote struiken te rooien. Want dan zaten ze "in het zicht" en dan zouden ze vanzelf wel ergens anders gaan zitten. Dat was voor mij toch ook wel een WTF momentje.

Maar, zoals het overheid betaamd.... daar zat iets achter. Vlakbij de betreffende locatie woonde iemand met "de juiste connecties" bij de gemeente en die had last van hangjeugd. Dan is de gemeente ineens wakker en staan ze in het gemeentehuis ineens te popelen om actie te ondernemen. Doen ze voor de gewone burger niet hoor.... don't worry.

Als je een prullenbak neerzet bij een bekende hangplek, dan maak je het je handhavers moeilijk. Als je zorgt dat er geen prullenbak is, krijg je vanzelf zwerfvuil. En als je zwerfvuil hebt, dan hebben je handhavers een stok om toevallig aanwezige hangjeugd mee te slaan. Ja, heel triest inderdaad. Dus een prullenbak werkt als "afvalmagneet" in zo'n situatie voor de gemeente contraproductief, omdat het mogelijk problemen oplost waarop gehandhaafd kan worden om klagende buurtbewoners toch een beetje hun zin te geven.

Ik hoorde dat die eerder noemde gemeente ergens een stuk park aangelegd had bij een groot geliefd park. Nou, da's een fraaie ontwikkeling zou je zeggen. En als je niet kritisch nadenkt en vooral wat verder nadenkt, dan is dat ook zo. Maar dat doen ze niet voor niets natuurlijk.... Ook hier zit iets achter. Wedden dat ze huizen gaan bouwen in het al bestaande park???? Niet nu meteen, maar dat zit echt al lang in het vat hoor.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-09-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:47:
[...]

Ja, mooi he. Ik heb ooit te maken gehad met een gemeente (Veenendaal, woon ik al even niet meer) waar ze hangjeugd gingen weren door bomen te kappen en grote struiken te rooien. Want dan zaten ze "in het zicht" en dan zouden ze vanzelf wel ergens anders gaan zitten. Dat was voor mij toch ook wel een WTF momentje.

Maar, zoals het overheid betaamd.... daar zat iets achter. Vlakbij de betreffende locatie woonde iemand met "de juiste connecties" bij de gemeente en die had last van hangjeugd. Dan is de gemeente ineens wakker en staan ze in het gemeentehuis ineens te popelen om actie te ondernemen. Doen ze voor de gewone burger niet hoor.... don't worry.
Niet zo achterdochtig. Vuilnisbakken trekken nu eenmaal afval aan. Vuilnisbakken werken alleen als ze vaak geleegd worden en zwerfafval eromheen opgeruimd wordt.

Het afvalprobleem ontstaat doordat mensen te lui zijn om het netjes op te ruimen. Geen afvalbak binnen 15 meter, zien het probleem niet van zo'n klein papiertje op straat. Of de afvalbak is vol, loopt over en dan gooi je het er maar naast.

99% van het afval dat ik onderweg produceer kan terug in mijn (jas)zak, tas of auto en kan thuis of op kantoor weggegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:01:
[...]

We hebben hier meer dan genoeg afvalbakken. Hier zijn we bezig met het oplossen van een nauwelijks bestaand probleem. Sterker nog: wij hebben er hier een probleem bijgekregen.
Hier staan ze zo ongeveer ook op elke straathoek. Your point being? Gaan we nu echt het probleem ontkennen?

https://www.milieucentraa...%20bij%20het%20zwerfafval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:55
Joris748 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:52:
Het afvalprobleem ontstaat doordat mensen te lui zijn om het netjes op te ruimen. Geen afvalbak binnen 15 meter, zien het probleem niet van zo'n klein papiertje op straat. Of de afvalbak is vol, loopt over en dan gooi je het er maar naast.
offtopic:
Of sommige mensen die de auto uitmesten the-easy-way, getuige een parkeerplaats met een bergje met lege blikjes, fastfoodverpakking, plastic rommel en de inhoud van een omgekiepte asbak.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:01:
[...]

Maar ho even
Dit was niet mijn idee. Dit is niet mijn probleem. Niemand verplicht de beste man om blikjes te verkopen. De consument heeft nu ook geen keus dan betalen. Waarom moet hij dan wel een keuze hebben?
Innemen wat je verkoopt zou naar mijn mening altijd moeten kunnen. En het zou handiger zijn als ze geen blik maar flesjes verkopen die je kan afsluiten, maar die nemen dan ook weer meer ruimte in beslag. Dat is een keuze natuurlijk, echter begrijp ik wel dat innemen op elke verkoopplek niet praktisch haalbaar is.
Hier geef je het zelf ook al aan, de oplossing is voldoende prullenbakken! Statiegeld lost een probleem in theorie mogelijk op, echter veroorzaakt het een hoop extra werk voor zowel consument als exploitant, irritatie (kreeg net bij de winkel nog een opmerking dat het lang duurde en waarom ik die blikjes niet gewoon kon wegmieteren in de prullenbak…) en andere problemen zoals mensen die prullenbakken overhoop halen. Tot slot zie ik in mijn omgeving 0,0 verschil wat zwerfafval.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Thalaron schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:56:
[...]

Innemen wat je verkoopt zou naar mijn mening altijd moeten kunnen. En het zou handiger zijn als ze geen blik maar flesjes verkopen die je kan afsluiten, maar die nemen dan ook weer meer ruimte in beslag. Dat is een keuze natuurlijk, echter begrijp ik wel dat innemen op elke verkoopplek niet praktisch haalbaar is.
In Duitsland werkt dat toch ook zo ? Bij een tankstation kun je een blikje alleen inleveren als je het daar gekocht hebt, of als je een ander blikje koopt voor onderweg in de auto. Volgens mij is dat daar zelfs verplicht.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Thalaron schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:56:
[...]

Dat is precies wat er in duitsland is gebeurd. Er worden veel minder blikjes verkocht, en meer flesjes...
Hier geef je het zelf ook al aan, de oplossing is voldoende prullenbakken! Statiegeld lost een probleem in theorie mogelijk op, echter veroorzaakt het een hoop extra werk voor zowel consument als exploitant, irritatie (kreeg net bij de winkel nog een opmerking dat het lang duurde en waarom ik die blikjes niet gewoon kon wegmieteren in de prullenbak…) en andere problemen zoals mensen die prullenbakken overhoop halen. Tot slot zie ik in mijn omgeving 0,0 verschil wat zwerfafval.
Prullenbakken bestaan al decennia lang. Ik ga niet beweren dat het er genoeg zijn... maar ook op plekken waar ze wel staan is het absoluut geen garantie dat iedereen zijn rommel opruimt.

Als er meer inleverpunten komen zal de 'inleverdruk' per punt afnemen en minder irritatie opleveren. Die 2 miljard blikjes die er per jaar in nederland verkocht worden moeten uiteindelijk in de recycleautomaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:52:
[...]

Het afvalprobleem ontstaat ook doordat elke gemeente voor het verwerken van een kilo restafval gelijk geld wil zien van de inwoners. Dan gaat een hoop van het kleine restafval óf in de openbare prullenbakken óf op straat, omdat je voor elke vuilniszak in de ondergrondse container weer mag aftikken.

De enige oplossing voor het afvalprobleem is het bij de bron aanpakken, en dat is niet de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Redelijk zeker dat het wel de consument is (of iig bepaalde consumenten) die de oorzaak ervan zijn dat bij genoeg op en afritten op de snelweg de berm in de bocht een kleine vuilnisbelt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Sissors schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:32:
Redelijk zeker dat het wel de consument is (of iig consumenten) die de oorzaak ervan zijn dat bij genoeg op en afritten op de snelweg de berm in de bocht een kleine vuilnisbelt is.
Ik denk dat @Stoney3K bedoeld dat de oorzaak bij de frisdrankfabrikanten of verpakkingsfabrikanten gezocht moet worden. Superhandige uitvinding het blikje.... maar zoals je zegt is de drempel erg laag voor sommigen om het achteloos weg te werpen.

In duitsland is het blikje gewoonweg minder populair geworden na verloop van tijd sinds de invoering van het statiegeld aldaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thalaron
Consument en producent zijn het probleem.

Consument (deel ervan) is lui en flikkert alles neer daar waar het uitkomt. Bij de lokale McDonalds laatst nog gezien dat iemand (zoals hier eerder als voorbeeld is genoemd) zijn auto aan het opruimen was door alles op de grond te sodemieteren. Leuk detail; links de rotzooi op straat terwijl die letterlijk aan de rechterzijde een prullenbak naast de auto had staan. Stapel rotzooi bevatte ook een aantal platgemaakte blikjes.

Producent, weliswaar geen blikje als voorbeeld hier maar afval/ plastic in algemene zijn; stuk vlees verpakt in een vacuüm verpakking, die vervolgens in een plastic bakje zat en vervolgens in folie gewikkeld zat. Vacuüm verpakking had hierbij volstaan…

Producenten zouden meer hun best moeten doen om duurzaam om te gaan met verpakkingen en (samen met verkopers) zorgen dat er voldoende mogelijkheden zijn om spul in te zamelen. Consumenten moeten niet de weg van de (aller)minste weerstand nemen en iets weggooien waar het hoort of inleveren waar het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat @Stoney3K bedoeld dat de oorzaak bij de frisdrankfabrikanten of verpakkingsfabrikanten gezocht moet worden. Superhandige uitvinding het blikje.... maar zoals je zegt is de drempel erg laag voor sommigen om het achteloos weg te werpen.
Niet alleen is de drempel te laag, het is te veel gedoe om het schoon te bewaren om weer in te leveren, vooral als je het met een flesje vergelijkt.

Maar de verpakkingsindustrie is vooral debet aan de enorme afvalstromen die we nu hebben, niet zo zeer de consument. Hooguit dat de consument er een verantwoordelijkheid in heeft omdat die kiest voor 'snel en gemakkelijk' in plaats van iets wat 5 minuten meer moeite kost, zoals het meenemen van een hersluitbare beker.

En winkeliers gaan ook voor 'snel en gemakkelijk' want dat kunnen ze in meer volume verkopen dan iets wat per klant 5 minuten meer tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Stoney3K schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:45:
Maar de verpakkingsindustrie is vooral debet aan de enorme afvalstromen die we nu hebben, niet zo zeer de consument. Hooguit dat de consument er een verantwoordelijkheid in heeft omdat die kiest voor 'snel en gemakkelijk' in plaats van iets wat 5 minuten meer moeite kost, zoals het meenemen van een hersluitbare beker.
Het ligt zonder enige twijfel aan mijn beperkte voorstellingsvermogen, maar zou je eens kunnen toelichten wat het meenemen van een hersluitbare beker, de tijdspanne van 5 minuten en drankblikken met elkaar te maken hebben?

Sowieso vraag ik me af of die vijf minuten extra per geconsumeerd blik zouden gelden, want dan gaat het bij 2,3 miljard blikjes per jaar om dik 55 duizend FTE die je ergens gratis vandaan tovert. Maar ik vermoed dat die 5 minuten ergens anders in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:40:
[...]

In duitsland is het blikje gewoonweg minder populair geworden na verloop van tijd sinds de invoering van het statiegeld aldaar.
Maar op welke manier is de fabrikant dan schuldig aan een kleine verpakking cola die in de berm gegooid wordt? Wat moeten ze doen? Welke kleine verpakking kan je maken die niet kan worden weggegooit (of natuurlijk heel veel meerstatiegeld erop, maar gezien dit topic vermoed ik dat dat ook geen populaire optie is).

Je kan natuurlijk ook gewoon geen verpakkingen voor onderweg meer verkopen en alleen 1.5L flessen, en hopen dat mensen een goede afsluitbaar iets hebben waar de prik in blijft. Maar nogmaals, dat lijkt mij niet de schuld van de producent, die biedt dat gewoon aan, en goedkoper ook.

Maar of het nu een blikje, een flesje of een pakje is, alles zal door bepaalde mensen in de berm worden gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dido schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:04:
[...]

Het ligt zonder enige twijfel aan mijn beperkte voorstellingsvermogen, maar zou je eens kunnen toelichten wat het meenemen van een hersluitbare beker, de tijdspanne van 5 minuten en drankblikken met elkaar te maken hebben?
Omdat een tray cola weg zetten veel minder tijd kost dan per klant de cola uitserveren in zijn eigen beker?

Vervang 'cola' hier ook door koffie, broodjes of salades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Stoney3K schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:20:
Omdat een tray cola weg zetten veel minder tijd kost dan per klant de cola uitserveren in zijn eigen beker?
Ah! Je wilt decennia aan voedsel- en warenwet het raam uitgooien door mensen hun eigen beker te laten vullen bij de snackbar/het tankstation/de Mac :D

Wat denk je dat er gebeurt als iemand een voedselvergiftiging oploopt nadat hij bij jouw snackbar wat gegeten en gedronken heeft?
Hoe ga jij als snackbarhouder aantonen dat het wellicht iets te maken kan hebben met de ranzige beker waarin de klant zijn suikerwater wilde hebben?

Er is een reden dat de Mac, waar je tegenwoordig herbruikbare bekers kun kopen, wil dat je je beker inlevert voor, jawel, statiegeld, zodat zij de beker op een verantwoorde manier kunnen reinigen voordat hij hergebruikt wordt.

Wel grappig trouwens, heel vroeger was het nog normaal dat je met je eigen pan naar de afhaalchinees ging om die te laten vullen met voer. Er zijn nog steeds wel landen waar dat kan, maar dat zijn dan gek genoeg ook vaak landen waar je geen kraanwater wilt drinken als westerling :X

[ Voor 13% gewijzigd door Dido op 09-09-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Stoney3K schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:45:
Niet alleen is de drempel te laag, het is te veel gedoe om het schoon te bewaren om weer in te leveren, vooral als je het met een flesje vergelijkt.
Voor mijzelf hebben blikjes wel een goede use-case: ik doe boodschappen op de fiets of te voet. Een krat bier meezeulen op de fiets is best een uitdaging en eig gewoon gevaarlijk. Een 6-pak blikjes bier kan in de rugzak en is veel lichter dan een 6-pak met flesjes. Helaas is er weinig aanbod met speciaalbiertjes in blik.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
mekkieboek schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:27:
[...]

Voor mijzelf hebben blikjes wel een goede use-case: ik doe boodschappen op de fiets of te voet. Een krat bier meezeulen op de fiets is best een uitdaging en eig gewoon gevaarlijk. Een 6-pak blikjes bier kan in de rugzak en is veel lichter dan een 6-pak met flesjes. Helaas is er weinig aanbod met speciaalbiertjes in blik.
Ga naar de Poolse super. Genoeg zware speciaalbiertjes in blik. Zonder statiegeld. Die je dus nog gewoon in de bosjes kunt gooien !

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Sissors schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:06:
[...]

Maar op welke manier is de fabrikant dan schuldig aan een kleine verpakking cola die in de berm gegooid wordt? Wat moeten ze doen? Welke kleine verpakking kan je maken die niet kan worden weggegooit (of natuurlijk heel veel meerstatiegeld erop, maar gezien dit topic vermoed ik dat dat ook geen populaire optie is).

Je kan natuurlijk ook gewoon geen verpakkingen voor onderweg meer verkopen en alleen 1.5L flessen, en hopen dat mensen een goede afsluitbaar iets hebben waar de prik in blijft. Maar nogmaals, dat lijkt mij niet de schuld van de producent, die biedt dat gewoon aan, en goedkoper ook.

Maar of het nu een blikje, een flesje of een pakje is, alles zal door bepaalde mensen in de berm worden gegooid.
De fabrikant faciliteert zullen we maar zeggen. 'Vroeger' zat iedereen langs de weg met een thermosfles koffie of inderdaad een pet fles cola. Nu rennen we het pompstation in, kopen we blikjes frisdrank en gaan ze bij de eerste afrit de berm in.... want het ligt er immers toch al vol. Dat ene blikje maakt dan ook niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Blikjes wat je thuis gebruikt kan je eenvoudig verzamelen en 1 keer in de zoveel tijd inleveren. Dat is het probleem niet.

Maar blikjes die onderweg worden leeggedronken en weggegooid zijn niet de moeite waard om mee terug mee te nemen. Soms zie je zelfs die blikjes (netjes) in zo'n "blikvanger" langs het fietspad liggen. Goed dat de mensen het weggooien op de juiste plek, maar hieruit blijkt maar weer dat het statiegeld niet de moeite waard is om weer terug in te leveren.

En zeg nou eens eerlijk: Als scholieren tijdens de lunchpauze een patatje of een belegd broodje halen van vele euro's, dan valt die 15 cent statiegeld in het niet. Hoeveel gaan er dan apart terug om de blikjes in te leveren?

Het statiegeld moet gewoon flink hoger worden waardoor het echt de moeite waard is om die lege blikjes weer terug in te leveren. Met bijvoorbeeld 5 euro statiegeld per blikje weet je zeker dat er veel meer terug wordt ingeleverd, omdat dat gewoon de moeite waard is.

En ik vraag me nog steeds of of die barcode niet op de onderkant geprint kan worden. Daar deukt een blikje het minst in, en heb je een grotere kans dat hij bij een inleverapparaat wordt geaccepteerd. (Het doel van dit statiegeld is nog steeds het verminderen van zwerfafval en niet het hergebruik van het betreffende blikje.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

mekkieboek schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:27:
[...]
Helaas is er weinig aanbod met speciaalbiertjes in blik.
Tja…. Laat blik nou de huidige verpakking voor speciaalbier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Onbekend schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:51:
Maar blikjes die onderweg worden leeggedronken en weggegooid zijn niet de moeite waard om mee terug mee te nemen. Soms zie je zelfs die blikjes (netjes) in zo'n "blikvanger" langs het fietspad liggen. Goed dat de mensen het weggooien op de juiste plek, maar hieruit blijkt maar weer dat het statiegeld niet de moeite waard is om weer terug in te leveren.
Volgens mij zijn veel van die blikvangers ook al weer verdwenen. Het bleek namelijk nog best lastig om iets in dat ding te mikken waardoor er alsnog veel vuil omheen lag... en vuil trekt vuil aan. Daarnaast komt er ook iemand die blikvanger legen... dus dan ie ook wel even de berm eromheen leegtrekken....
En zeg nauw eens eerlijk: Als scholieren tijdens de lunchpauze een patatje of een belegd broodje halen van vele euro's, dan valt die 15 cent statiegeld in het niet. Hoeveel gaan er dan apart terug om de blikjes in te leveren?
De gemiddelde schoolkantine of frietzaak heeft personeel om de boel schoon te houden. Denk ook niet dat veel scholieren de blikjes mee naar huis nemen om te recyclen maar zullen ze gewoon in de vuilbak aldaar belanden. Mooi voor de personeelspot op school, of wat extra marge voor de snackbar...
Het statiegeld moet gewoon flink hoger worden waardoor het echt de moeite waard is om die lege blikjes weer terug in te leveren. Met bijvoorbeeld 5 euro statiegeld per blikje weet je zeker dat er veel meer terug wordt ingeleverd, omdat dat gewoon de moeite waard is.
Nog even en je word beroofd door de lokale zwerver omdat je lege blikjes bij je hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Oekiejoekie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:29:
Ga naar de Poolse super. Genoeg zware speciaalbiertjes in blik.
offtopic:
Jaja, en zeker verpakt in zo'n bruine papieren zak, tesamen met een 2 literfles budget wodka. Ik bedoel uiteraard 'speciaal' als in van brouwer met kleine / bijzondere oplage. Een flesje afvullen en afsluiten is dan praktischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

En ik vraag me nog steeds of of die barcode niet op de onderkant geprint kan worden. Daar deukt een blikje het minst in, en heb je een grotere kans dat hij bij een inleverapparaat wordt geaccepteerd. (Het doel van dit statiegeld is nog steeds het verminderen van zwerfafval en niet het hergebruik van het betreffende blikje.)
In een fantasiewereld waar je zomaar wat roept ipv iets van het fabricageproces te weten is het makkelijk natuurlijk.

Nu even terug naar de realiteit waar blik blanco wordt geproduceerd en er voor iedere inhoud een sleeve wordt ontworpen die later om het blik gaat. Boven en onderkant blijven blank…. En al die inname apparatuur die alleen de zijkant scant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:10:
[...]

In een fantasiewereld waar je zomaar wat roept ipv iets van het fabricageproces te weten is het makkelijk natuurlijk.

Nu even terug naar de realiteit waar blik blanco wordt geproduceerd en er voor iedere inhoud een sleeve wordt ontworpen die later om het blik gaat. Boven en onderkant blijven blank…. En al die inname apparatuur die alleen de zijkant scant.
Daarom vraag ik het me ook af.
Er wordt op de onderkant vaak wel een datum geprint, dus iets anders zou ook moeten kunnen.
Ja, ik ben het er mee eens dat ze wat moeten aanpassen aan de inname apparatuur (misschien een extra scanner), maar je moet ook eens denken in nieuwe mogelijkheden i.p.v. de beperkingen die we al vele jaren zien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of de code ook aan de tegenovergestelde zijde. Dan wordt het vrij lastig om beide codes richting loopband neer te leggen. ;) En helpt mensen ook: Iedereen kan dan altijd 1 code zien ter herinnering.

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 09-09-2023 22:20 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
[...]

Oh, echt. Wat interessant, hier weet ik toevallig iets van af.

Er wordt al jaren een productiedatum, productieserie en fabriekscode op de onderkant van elk blikje van de grootste producenten geprint.

Zou zeggen pak een 7up, pepsi, dr pepper, Foots, cola cola, noem het op blikje uit het schap bij je volgende supermarkt bezoek. :P

Dat zou de enige reden zijn dat het niet kan momenteel, de onderkant is al 'bezet' :*)
Voutloos schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:19:
Of de code ook aan de tegenovergestelde zijde. Dan wordt het vrij lastig om beide codes richting loopband neer te leggen. ;) En helpt mensen ook: Iedereen kan dan altijd 1 code zien ter herinnering.
Oplossing bestaat hiervoor toch al tijdje? TOMRA R1 (volgens mij hier al eens langs gekomen).
https://tomra.nl/emballage-automaten/inbouw-automaten/r1/

Scant gewoon rondom.

[ Voor 21% gewijzigd door graceful op 09-09-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

graceful schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:25:
[...]

Oh, echt. Wat interessant, hier weet ik toevallig iets van af.

Er wordt al jaren een productiedatum, productieserie en fabriekscode op de onderkant van elk blikje van de grootste producenten geprint.

Zou zeggen pak een 7up, pepsi, dr pepper, Foots, cola cola, noem het op blikje uit het schap bij je volgende supermarkt bezoek. :P

Dat zou de enige reden zijn dat het niet kan momenteel, de onderkant is al 'bezet' :*)
Volgens mij is de bedrukking op de zijkant met de EAN-code ook per land verschillend, die code op de bodem van het blikje niet. Ik verwacht dat die op een ander moment in het fabricageproces worden geprint.

Wat ik me wel afvraag is hoe inzamelpunten zonder Tomra-scanmachine het dan zouden moeten doen. Moeten die inzamelaars de blikjes ook heel inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

graceful schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:25:
[...]
Tuurlijk joh….. met die apparatuur om een paar puntjes te “printen” fiets je zo even een scanbare barcode in elkaar. Of zou er soms een andere reden zijn dat de rest van het blik gewoon drukwerk is?

Iets met kosten en benodigde verwerkingstijd tijdens productie.

“Vaste” gegevens produceer je gewoon in bulk zoals drukwerk. Alleen variabele gegevens wil je tijdens productie moeten verwerken.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 09-09-2023 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron

Zeg dan gewoon dat men blikjes moet gaan verbieden. Niemand die nog blikjes gaat kopen wanneer er €5,- statiegeld op zit. €0,50-0,60 aan frisdrank kopen voor €5,50-5,60 met risico op verlies van €5,- omdat er een deukje in zit ofzo.

Te weinig statiegeld en een deel van de consument neemt hun verlies (PMD, prullenbak of de bosjes in) en teveel statiegeld en dan is een normale fles kopen logischer. Dan flikkert men wel een PET fles in de bosjes.

Ga je overal €5,- statiegeld op heffen dan weet ik vrij zeker dat de producenten flink gaan protesteren en dreigen met baanverlies door statiegeld heffingen, want niemand gaat dat voorschieten. 4pack 1-1,5 liter flessen á €20,- statiegeld..? :+

Dan zou ik puur uit principe of 1: stoppen met frisdrank etc of 2: naar een buurland op en neer rijden waar men wel enig gezond verstand heeft, flink inslaan en de meuk die overblijft met voldoende restanten voor een plekbende in de hal bij het torentje in Den Haag gaan dumpen (of in PMD zakken gooien waar het IMHO behoort).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

stylezzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:08:
[...]

Hier staan ze zo ongeveer ook op elke straathoek. Your point being? Gaan we nu echt het probleem ontkennen?

https://www.milieucentraa...%20bij%20het%20zwerfafval.
Ik wil alleen niet opdraaien voor andermans probleem. Ik ontken het probleem, maar dat komt uit mijn referentiekader. Daar komt dat probleem gewoon niet in voor. We wonen niet allemaal in een probleem-binnenstad. Lokale problemen, moet je lokaal oplossen. Doe je dat niet, dan is de oplossing voor de 1 een nieuw probleem voor de ander. Lood om oud ijzer. Resteert alleen nog de euro's, waar het eigenlijk toch al om ging.

Dat enkele blikje tussen het normale zwerfvuil, daar hebben we de reinigingsdienst voor. Dat aan de andere kant proberen op te lossen, is trekken aan een dood paard. Kost heel veel energie met een teleurstellend resultaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-09-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:53:
[...]

Ik wil alleen niet opdraaien voor andermans probleem. Ik ontken het probleem, maar dat komt uit mijn referentiekader. Daar komt dat probleem gewoon niet in voor. We wonen niet allemaal in een probleem-binnenstad. Lokale problemen, moet je lokaal oplossen. Doe je dat niet, dan is de oplossing voor de 1 een nieuw probleem voor de ander. Lood om oud ijzer. Resteert alleen nog de euro's, waar het eigenlijk toch al om ging.
Dat jij geen oog hebt voor zwerfafval wil niet zeggen dat het er niet is. Zelf woon ik ook niet in een 'probleem-binnenstad'... toch was het probleem aanwezig, WAS inderdaad want sinds het statiegeld heb ik vrijwel geen blikje meer gezien. (Maar ook dat is een lokale ervaring uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:00:
[...]

Dat jij geen oog hebt voor zwerfafval wil niet zeggen dat het er niet is. Zelf woon ik ook niet in een 'probleem-binnenstad'... toch was het probleem aanwezig, WAS inderdaad want sinds het statiegeld heb ik vrijwel geen blikje meer gezien. (Maar ook dat is een lokale ervaring uiteraard)
Mijn ervaring is andersom. Hier staan overal dubbele prullenbakken en iedereen is al gewend dat plastic en blik in de PMD prullenbak moet. Dus in zo'n PMD prullenbak, zitten blikjes en soms zelfs PET flesjes (al komt dat laatste minder vaak voor). Er zit ook een hoop overige plastic afval in. De blikjes, daar komt tegenwoordig de zwerver voor. Als die wat blikjes in de bak ziet liggen, gaat die gewoon graven en de bijvangst belandt op straat. Hier ligt nu dus vooral zwerfvuil rond de prullenbakken.

Ik zie eigenlijk alleen maar een nieuw geintroduceerd probleem en een extra belastingdruk. Ik koop nu minder blik, maar de blikjes die ik nog koop daar is de opruim-tax al voor betaald. Daar gat ik nu echt nog 0 moeite in stoppen en in de prullenbak gooi ik ze niet omdat dat vaak alleen maar meer zooi geeft aan het eind van het liedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:05:
[...]

Mijn ervaring is andersom. Hier staan overal dubbele prullenbakken en iedereen is al gewend dat plastic en blik in de PMD prullenbak moet. Dus in zo'n PMD prullenbak, zitten blikjes en soms zelfs PET flesjes (al komt dat laatste minder vaak voor). Er zit ook een hoop overige plastic afval in. De blikjes, daar komt tegenwoordig de zwerver voor. Als die wat blikjes in de bak ziet liggen, gaat die gewoon graven en de bijvangst belandt op straat. Hier ligt nu dus vooral zwerfvuil rond de prullenbakken.

Ik zie eigenlijk alleen maar een nieuw geintroduceerd probleem en een extra belastingdruk. Ik koop nu minder blik, maar de blikjes die ik nog koop daar is de opruim-tax al voor betaald. Daar gat ik nu echt nog 0 moeite in stoppen en in de prullenbak gooi ik ze niet omdat dat vaak alleen maar meer zooi geeft aan het eind van het liedje.
Ik dacht dat het graven van zwervers en andere minderbedeelden juist een 'probleem-binnenstad' ding was. Hier lokaal heb ik het nog niet gezien... in het stadscentrum wel eens (lees 1 of 2 keer)... maar bij mijn laatste bezoeken aan een stervensdruk amsterdam was er niks van te zien. Terwijl de drommen toeristen gigantische hoeveelheden blikjes aan het nuttigen waren. Ach, het zijn allemaal maar n=1 ervaringen.... laten we wachten wat er gaat gebeuren, ik vermoed sowieso wel wat verbeteringen in het inleverproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:30:
[...]

Ik dacht dat het graven van zwervers en andere minderbedeelden juist een 'probleem-binnenstad' ding was. Hier lokaal heb ik het nog niet gezien... in het stadscentrum wel eens (lees 1 of 2 keer)... maar bij mijn laatste bezoeken aan een stervensdruk amsterdam was er niks van te zien. Terwijl de drommen toeristen gigantische hoeveelheden blikjes aan het nuttigen waren. Ach, het zijn allemaal maar n=1 ervaringen.... laten we wachten wat er gaat gebeuren, ik vermoed sowieso wel wat verbeteringen in het inleverproces.
Die prullenbakken staan ook alleen op de hotspots natuurlijk. In de wijken hebben we zwerfvuil-kleppen op de ondergrondse containers voor restafval. Als je daar iets ingooit, verdwijnt het in de ondergrondse container. Dat kan een zwerver er dus niet uithalen. Dus ja, onder andere de binnen"stad", want zwervers vergaren hun bestaan vaak op of rond de hotspots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:08
Ik was afgelopen week weer eens in België en wat is dat toch fijn dat je gewoon een tray 33cl flesjes water kunt kopen zonder statiegeld. Meteen even ingeslagen.
Ik vind statiegeld op die kleinere verpakkingen, zoals blikjes en kleine flesjes, vervelend. Laatst stond ik bij de AH, hele tas met die dingen probeerde ik in te leveren, en 3 flesjes 33cl spa werden niet geaccepteerd. Met geen mogelijkheid. Sta je daar dan. Gelukkig stond er een gigantische prullenbak naast de machine dus heb ik ze daar maar in gestopt. Toch weer 3* 15 cent winst voor die stichting.

In het vervolg gooi ik die kleine verpakkingen gewoon in de prullenbak. Zit er ook aan te denken om maar weer uitsluitend de grote 1,5L flessen te kopen, daar gaat naar mijn ervaring bijna nooit iets mis met inleveren. Het is gigantisch irritant om steeds die kleine dingen netjes te bewaren en vervolgens wordt je gestraft voor je correcte gedrag bij de inleverautomaat.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de belangen/connecties achter die stichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:25
Had ik eindelijk al mijn blikjes opgespaard... automaat kapot. Ze hebben ook geen flauw idee wanneer ie weer gemaakt is. Kon ik weer terug naar huis met alle blikjes. Genoeg verkooppunten hier maar amper inleverpunten. Ze maken het wel erg moeilijk voor die amper 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deezers schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:58:
Had ik eindelijk al mijn blikjes opgespaard... automaat kapot. Ze hebben ook geen flauw idee wanneer ie weer gemaakt is. Kon ik weer terug naar huis met alle blikjes. Genoeg verkooppunten hier maar amper inleverpunten. Ze maken het wel erg moeilijk voor die amper 3 euro.
Hier is de armoede nu ook redelijk toegeslagen. Vanwege de "vrijheid-blijheid regels voor de branche" hebben we hier in het centrum maar 2 inleverautomaten. Er zitten namelijk maar 2 supermarkten in (eentje eigenlijk net erbuiten) het centrum. Verder heeft er niemand enige verantwoordelijkheid genomen, dus dat was het voor de nieuwe regels en dat is het nu met de nieuwe regels. Beide kapot. En ze hebben geen idee wanneer het gefixt wordt. Tot die tijd mag je gewoon lekker af blijven dragen hoor, maar terugbetalen is er niet meer bij.

Sta je dan met je zooi. Kun je alles weer mee terugnemen. Ik snap eerlijk waar niet waarom de bedenkers van iets dergelijks betaald hebben gekregen voor zo'n flop. Als ik vandaag weer voor een kapotte automaat sta, dump ik de inhoud van mijn tas ergens op straat. Dit is allemaal iets te vrijblijvend voor "de branche". De verplichting is er alleen maar voor de consument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:09
stylezzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:03:
Volgens mij zijn veel van die blikvangers ook al weer verdwenen. Het bleek namelijk nog best lastig om iets in dat ding te mikken waardoor er alsnog veel vuil omheen lag... en vuil trekt vuil aan. Daarnaast komt er ook iemand die blikvanger legen... dus dan ie ook wel even de berm eromheen leegtrekken....
Dat was ook het hele idee van de blikvanger, niet dat het afval er perse in te recht kwam. Maar ipv langs kilometers berm geconcentreerd rond 1 plek.

Mijn blikje heeft nu zo'n 1800km afgelegd. Ik had hem meegenomen in de auto op de heenweg naar een bruiloft. Zonde om weg te gooien, dus de hele terugweg ook meegenomen. Kostte misschien meer dan 15ct aan brandstof. Maar alles voor een beter milieu!

[ Voor 18% gewijzigd door LordSinclair op 11-09-2023 08:17 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]

Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:32:
[...]

Tuurlijk joh….. met die apparatuur om een paar puntjes te “printen” fiets je zo even een scanbare barcode in elkaar. Of zou er soms een andere reden zijn dat de rest van het blik gewoon drukwerk is?
Als dit jouw dagelijkse manier van communiceren is richting mensen die interessante input leveren… dan denk ik niet dat je iemand bent waar je gezellig een biertje mee kan drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:20
Anoniem: 39993 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:09:
[...]
Vanwege de "vrijheid-blijheid regels voor de branche" hebben we hier in het centrum maar 2 inleverautomaten. Er zitten namelijk maar 2 supermarkten in (eentje eigenlijk net erbuiten) het centrum. Verder heeft er niemand enige verantwoordelijkheid genomen,
Wat had je dan verwacht? Dat elk verkooppunt van blikjes een inleverautomaat (van minimaal 10K?) installeert?

Dat er een bepaalde vrijheid is gekomen lijkt me vrij logisch. Niet elke voetbalkantine of cafetaria kan voorzien worden van zo'n apparaat, dat zou pas verspilling zijn. Ook is het niet mogelijk om die uitbaters te verplichten blikjes terug te nemen, want dan komt iedereen met z'n zakken vol elders gekochte blikjes en flessen naar de voetbalkantine om het probleem daar over de schutting te smijten.

Dit systeem werkt alleen met enkele gecentreerde inleverpunten. Dat die wel moeten werken lijkt me evident.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LordSinclair schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:16:
[...]

Dat was ook het hele idee van de blikvanger, niet dat het afval er perse in te recht kwam. Maar ipv langs kilometers berm geconcentreerd rond 1 plek.

Mijn blikje heeft nu zo'n 1800km afgelegd. Ik had hem meegenomen in de auto op de heenweg naar een bruiloft. Zonde om weg te gooien, dus de hele terugweg ook meegenomen. Kostte misschien meer dan 15ct aan brandstof. Maar alles voor een beter milieu!
Die blikvangers zijn op veel plaatsen verdwenen vanwege "diftar". Werd meer restafval in gedumpt dan dat ze nog blikjes "vingen". In mijn vorige woonplaats hadden ze ook diftar de laatste 2 jaar dat ik er woonde. Je kreeg "korting" op de afvalstoffenheffing en boven op de (dus verlaagde) heffing ging je betalen per keer dat je restafval aanbood. Genoeg mensen die 's avonds een klein zakje afval meenam tijdens het uitlaten van de hond. De prullenbakken zaten er wel sneller van vol. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alexbl69 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:28:
[...]

Wat had je dan verwacht? Dat elk verkooppunt van blikjes een inleverautomaat (van minimaal 10K?) installeert?

Dat er een bepaalde vrijheid is gekomen lijkt me vrij logisch. Niet elke voetbalkantine of cafetaria kan voorzien worden van zo'n apparaat, dat zou pas verspilling zijn. Ook is het niet mogelijk om die uitbaters te verplichten blikjes terug te nemen, want dan komt iedereen met z'n zakken vol elders gekochte blikjes en flessen naar de voetbalkantine om het probleem daar over de schutting te smijten.

Dit systeem werkt alleen met enkele gecentreerde inleverpunten. Dat die wel moeten werken lijkt me evident.
En dat is dus ook evident niet gelukt. Als er 1 stukgaat, wordt het dermate druk bij de andere supermarkt dat ze daar beter dat ding gewoon kunnen saboteren en er ook een briefje "helaas, defect" op kunnen plakken. Anders staat er bij hen in no-time een rij. Ik had gisteren mijn kantoor uitgemest en er stond nog een klein beetje statiegeld in de schuur. Daarvoor ben ik gisteren dus bij 2 supermarkten geweest en ik kon bij beide niet terecht.

Maar als mijn statiegeld-betaalmachine een keer weigert, zitten ze je schaapachtig aan te kijken....

Als je iets dergelijks invoert met verplichtingen voor de consument, dan heb je in mijn ogen als "organisatie" een resultaatverplichting en NIET alleen maar een nietszeggende inspanningsverplichting. En dat resultaat moet zijn, dat er ALTIJD een werkend inleverpunt moet zijn. Dat je dan niet wegkomt met 2 inleverplunten in het hele centrum.... dat lijkt mij dan weer evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
alexbl69 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:28:
[...]

Nee, iedereen weet dat dat absurd is.
Dat er een bepaalde vrijheid is gekomen lijkt me vrij logisch. Niet elke voetbalkantine of cafetaria kan voorzien worden van zo'n apparaat, dat zou pas verspilling zijn.
Idem, iedereen weet dat dat absurd is.
Ook is het niet mogelijk om die uitbaters te verplichten blikjes terug te nemen, want dan komt iedereen met z'n zakken vol elders gekochte blikjes en flessen naar de voetbalkantine om het probleem daar over de schutting te smijten.
Dat is gemakkelijk met regels te vangen. Maximaal x blikjes per klant. Alleen innemen wat je verkoopt. Als je geen flesjes verkoopt, hoef je geen flesjes in te leveren.
Nee hoor, zoals eerder uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:32
Hier gaan alle blikjes gewoon plat tegen de grond en in de kliko. Dat gezeul met die blikjes, alsjeblieft zeg. Overigens koop ik wel zo min mogelijk spul met statiegeld verpakkingen.

[ Voor 25% gewijzigd door ColeJ op 11-09-2023 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ColeJ schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:01:
Hier gaan alle blikjes gewoon plat tegen de grond en in de kliko. Dat gezeul met die blikjes, alsjeblieft zeg. Overigens koop ik wel zo min mogelijk spul met statiegeld verpakkingen.
Gefeliciteerd. Zolang ze niet in de berm belanden zal het hier niemand wat uit maken hier.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 ... 18 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.