Precies wat ik schetste, "ik heb geen probleem, dus er is geen probleem"

Ik zet mijn lege blikjes op de keukenplank. Ik heb nooit last van fruitvliegjes bij mijn lege blikken
Fijn voor jou, kennelijk woon ik in een meer fruitvliegvriendelijke buurt

maar je zou ze in een plastic zak kunnen stoppen als je last hebt van fruitvliegjes.
Yup, om dan in de supermarkt met plakhanden te eindigen na het inleveren.
Een leeg blik is toch heel licht? Ik probeer je probleem te zien maar je blijft het steeds op randzaken gooien waarbij je het hebt over zeulen. Maar een vol blik is veel zwaarder dan een leeg blik. Dus je hoeft niet extra hard te werken.
1) Het zeulen ging om glas, wat verschillende mensen als vbolkomen logisch alternatief voor blik zien.
2) Juist omdat dat blik zo licht is, is het niet rechtop in een tas op te slaan.
3) Het terugbrengen van die blikken naar de supermarkt en in de automaat proppen
is meer werk dan ze gewoon in de vuilnisbak flikkeren, dus ik moet
wel extra werk doen (of 15 cent prijsverhoging accepteren, wat geen extra werk is, maar wel een extra "vervuilingsbelasting" op vervuiling die ik nooit veroorzaakte).
Dat zou toch best goed opgelost kunnen worden op het moment dat je die dingen op meer plekken in kan leveren. Want dat is nog een probleem omdat je naar een supermarkt toe moet, zolang die niet op elke hoek van de straat te vinden zijn.
Weet je wat wel op elke hoek van de straat te vinden is? PMD- en restafvalbakken. Maar ja, dat was kennelijk niet houdbaar.
Bestaan die mensen dan?
Kennelijk, gezien de
toegenomen hoeveelheid zwerfblik hier in de buurt.
Het lijkt alsof je niet echt onderbouwt waarom er sprake is van ongemak, terwijl je eenvoudige maatregelen zou kunnen treffen.
Maatregelen treffen die ik in de oude situatie niet hoefde te treffen === ongemak. En ik krijg er vooralsnog alleen maar een verslechterde leefomgeving voor terug.
Ik stel nergens dat het ongemak onmogelijk op te lossen is, of dat er niet mee te leven valt. Ik stel alleen dat het ongemak er is, en dat het
alleen bestaat om zogenaamd, naar verluidt, volgens sommige dromerige verwachtingen, enorm veel voordeel oplevert voor andere mensen in een andere wereld.
Er worden enkel problemen geschetst maar er komt geen enkel proces bij behalve bij supermarktbezoek langs de Tomra-automaat lopen.
Dus er komt wel degelijk wat bij aan de proceskant, en het levert vooralsnog alleen maar extra omgevingsvervuiling op hier. En inderdaad, dat probleem schets ik, omdat ik het ervaar. Hoewel jij je er kennelijk geen enkele voorstelling bij kunt maken, kan ik me misschien wel helemaal geen voorstelling maken bij het idee dat er zo ontzettend veel zwerfblik ligt op sommige plekken in dit land dat er geen handhaving mogelijk is en dat de enige oplossing is dat het hele land extra moeite moet doen door dat vermaledijde statiegeld.
Het probleem van de vieze machines is gelukkig niet mijn probleem, dat moeten ze met de fabrikant van de machine op gaan lossen.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar het is kennelijk aantrekkelijker om het op de consument af te schuiven, zoals mijn lokale supermarkt probeert. Duurdere automaten zijn immers alleen maar extra koisten waar de supermarkt geen cent voor terugkrijgt...
Rommel rondom vuilnisbakken wordt ook aangepakt door de bak te voorzien van een beter slot in veel gemeenten.
Sorry dat ik het zeg, maar ik ben niet onder de indruk van jouw voorstellingsvermogen. Vuilnisbakken worden leeggetrokken via hetzelfde gat waardoor de rotzooi er
in geflikkerd wordt, en daar zit geen slot op, en daar wil je geen slot op, want dan wordt de vuilnisbak onbruikbaar.Dan kun je ze netr zo goed helemaal weghhalen. Dat zal trouwens ongetwijfeld in sommige gevallen ook wel gaan gebeuren; dat is dan vast ook weer goed voor het verminderen van zwerfafval in de omgeving

Jouw oplossing is om het statiegeld weer af te schaffen en de handhaving op te voeren. Dat hebben ze al 15 jaar lang geprobeerd zonder het beoogde doel te halen.
Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat er niet te handhaven valt op zo een ernorm gedragsprobleem dat zich dan klaarblijkelijk ook nog eens vrij sterk geografisch geconcentraard voordoet.
En ja, die opmerking is redelijk tongue-in-cheek - ter illustratie van de dooddoener die zo'n opmerking is.
Maar goed, ik weet niet waar je die 15 jaar vandaan haalt, blik is al heel veel langer op de markt. Dus eigenlijk zeg je dat 20 jaar geleden mensen hun blik wel coirrect weggooiden, maar dat er vervolgens ergens een oinomkeerbare omslag in huin gedrag heeft plaatsgevonden? Ik ben geen sociaal psycholoog, maar ik durf te betwijfelen dat zo'n gedragsverandering de andere kant op echt zo onmogelijk is.
Ik wil op zich trouwens wel prima mee in de gedachtengang dat de overheid die daar verantwoordelijkheid voor zou moeten nemen incapabel is om die verandering teweeg te brengen - of simpelweg de moeite en/of investeringen niet wil doen om dat doel te bereiken, als ze, zoals Den Haag al jaren voordoet, de lasten gewoon naar beneden kunnen delegeren.
Maar dat laatste betekent nog niet dat ik daar dan maar blij mee moet zijn, of vrede mee moet hebben.