• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:42

KroeT

[...]

FRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:32:
[...]


Ik heb altijd van die in plastic ingesealde colablikjes.
Als ik die plastic "hoes" aan een kant enigszins netjes openscheur kan ik alle blikjes eruit halen en in de koelkast zetten.
Onder de koelkast heb ik een bak waar ik de lege blikjes in zet. Deze stop ik in de lege plastic hoes, en plak dan met plakband de scheur dicht.

Als ik een stuk of tien van die lege traytjes heb, dan is de plank in de schuur vol, breng ik ze weg naar de supermarkt.
1x kleverige handen met inleveren in plaats van 10x.

Spoel mijn handen overigens gewoon af in het proef-keukentje in de appie-xl...
Eigenlijk moeten ze gewoon zorgen voor een wasbakje naast de automaat.
Zonder oordeel hoor, maar ik ben wel benieuwd. Het klinkt alsof je vrij veel blikjes leegdrinkt. Zijn flessen dan niet voordeliger?

Peace is not simply the absence of war.


  • FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:11
KroeT schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:04:
[...]


Zonder oordeel hoor, maar ik ben wel benieuwd. Het klinkt alsof je vrij veel blikjes leegdrinkt. Zijn flessen dan niet voordeliger?
Ik doe er heel lang over voordat ik dat bij elkaar verzameld heb.
Met flessen gaat de prik eraf.

Er zitten 12 blikjes in zo'n verpakking.
En ik drink er 3 per week op (in het weekend).

Ik kom maar 2 of 3 keer per jaar bij de statiegeld automaat. Met verjaardagen hebben we een krat bier en een paar frisdrank flessen. En dan een pak of 10 lege blikjes per jaar.

Doordeweeks drinken we vaak gewoon limonade of water.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:10:
[...]


Ik doe er heel lang over voordat ik dat bij elkaar verzameld heb.
Met flessen gaat de prik eraf.

Er zitten 12 blikjes in zo'n verpakking.
En ik drink er 3 per week op (in het weekend).

Ik kom maar 2 of 3 keer per jaar bij de statiegeld automaat. Met verjaardagen hebben we een krat bier en een paar frisdrank flessen. En dan een pak of 10 lege blikjes per jaar.

Doordeweeks drinken we vaak gewoon limonade of water.
Je weet dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden hè ;)

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:32
Ik heb het idee dat de automaten tegenwoordig minder vaak /lang in storing staan. Wellicht doordat Tomra inmiddels voldoende monteurs heeft? Of ook aanpassingen aan de automaten zodat deze minder gevoelig zijn voor drankresten?

Wel blijft de orde en netheid rondom de automaten een doorn in het oog. Eigenlijk altijd een plakkerige vloer, overvolle prullenbak, niet geaccepteerde flessen naast en op de automaat.
Vaak ook doordat er weinig ruimte is.

  • Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:56
Wally2002 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:42:
Ik heb het idee dat de automaten tegenwoordig minder vaak /lang in storing staan. Wellicht doordat Tomra inmiddels voldoende monteurs heeft? Of ook aanpassingen aan de automaten zodat deze minder gevoelig zijn voor drankresten?

Wel blijft de orde en netheid rondom de automaten een doorn in het oog. Eigenlijk altijd een plakkerige vloer, overvolle prullenbak, niet geaccepteerde flessen naast en op de automaat.
Vaak ook doordat er weinig ruimte is.
Volgens mij is er onlangs afgesproken dat storingen sneller verholpen moeten worden, omdat ze hier ook weleenst bewust de automaat blokkeren als er evenementen zijn waar veel 'jagers' zijn. Sowieso supermarkten met maar 1 automaat is al vragen om problemen omdat je dan lang moet wachten en vaak geven ze ook niet aan dat een automaat defect is. Een briefje bij de ingang of een live locatiewijzer zou al helpen zodat je niet voor niks met je statiegeld onderweg bent. Voor de meeste punten is het innemen van statiegeld nog steeds een doorn in het oog als ongewenste innamepunt met veel rompslomp. Ik blijf bij een innameplicht als je statiegeld rekent.

  • KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:42

KroeT

[...]

FRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:10:
[...]


Ik doe er heel lang over voordat ik dat bij elkaar verzameld heb.
Met flessen gaat de prik eraf.

Er zitten 12 blikjes in zo'n verpakking.
En ik drink er 3 per week op (in het weekend).

Ik kom maar 2 of 3 keer per jaar bij de statiegeld automaat. Met verjaardagen hebben we een krat bier en een paar frisdrank flessen. En dan een pak of 10 lege blikjes per jaar.

Doordeweeks drinken we vaak gewoon limonade of water.
Helder! Dankjewel voor de uitgebreide toelichting. En zoals iemand al zei, je bent mij of wie dan ook natuurlijk geen verantwoording verschuldigd. Ik was gewoon nieuwsgierig.

Peace is not simply the absence of war.


  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:11

SomerenV

It's something!

Will_M schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:00:
[...]


Waarschijnlijk uit 'vreemde én verre landen' zoals bijvoorbeeld België waar er géén statiegeld op blikjes geheven wordt én de literprijs qua inhoud alsnog (veel) voordeliger is?

Zolang het hele systeem rond statiegeld niet uniform ingevoerd is (binnen de EU én daar buiten) zul je dit soort grappen blijven gaan zien, net zoals dat er buitenlandse statiegeldflessen en blikjes achteloos weggegooid blijven gaan worden doordat de NL automaten ze niet 'slikken' (de thuisbezorg diensten van bijvoorbeeld de AH, Jumbo en PicNic nemen dat soort 'vakantie-emballage' dan vaak wél mee maar da's meestal alleen vanwege onwetendheid van de bezorger(s) én de tijdsdruk waar die medewerkers onder moeten werken).
Ik neem het bewust mee. Technisch gezien zit er in Nederland geen statiegeld op flessen/blikjes uit Duitsland bijvoorbeeld, maar het is exact hetzelfde spul. Sterker nog, ik kwam een keer bij een klant die aardig wat flessen uit Duitsland had staan, dus ik vroeg er naar. "Ja, die moeten we daar nog een keer inleveren, maar we rijden niet zo vaak op en neer, of vergeten het dan mee te nemen...". Ik heb toen wat extra kratten gepakt en alles retour genomen. Duits spul zie ik echt heel vaak voorbij komen, maar in mijn ogen is een fles een fles en een blikje een blikje. Als ik ze meeneem is er minder kans dat ze bij het grof vuil terecht komen, of in de natuur, en men hoeft niet een lange rit te maken om ze in te leveren dus da's ook winst voor het milieu.

Daar zullen wat hoge piefen ongetwijfeld wat van vinden, maar... I don't care :D

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:09
SomerenV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Ik neem het bewust mee. Technisch gezien zit er in Nederland geen statiegeld op flessen/blikjes uit Duitsland bijvoorbeeld, maar het is exact hetzelfde spul. Sterker nog, ik kwam een keer bij een klant die aardig wat flessen uit Duitsland had staan, dus ik vroeg er naar. "Ja, die moeten we daar nog een keer inleveren, maar we rijden niet zo vaak op en neer, of vergeten het dan mee te nemen...". Ik heb toen wat extra kratten gepakt en alles retour genomen. Duits spul zie ik echt heel vaak voorbij komen, maar in mijn ogen is een fles een fles en een blikje een blikje. Als ik ze meeneem is er minder kans dat ze bij het grof vuil terecht komen, of in de natuur, en men hoeft niet een lange rit te maken om ze in te leveren dus da's ook winst voor het milieu.

Daar zullen wat hoge piefen ongetwijfeld wat van vinden, maar... I don't care :D
<knip> Dit is fraude dus wordt geknipt.

[ Voor 18% gewijzigd door darkrain op 03-01-2026 17:14 ]


  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-06 18:43
<knip> Reactie op geknipt bericht.

[ Voor 75% gewijzigd door darkrain op 03-01-2026 17:14 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:28
https://nos.nl/artikel/2620463-statiegeld-op-plastic-melkfles-en-proteinedrank-minister-wil-uitbreiding-statiegeldplicht
Op plastic zuivel- en sapflessen tot drie liter moet verplicht statiegeld komen. Dat schrijft minister van Klimaat en Groene Groei Van Veldhoven-Van der Meer in een brief aan de Tweede Kamer. Dat zou betekenen dat ook op onder meer plastic melkflessen statiegeld komt.

...

... Maar zonder statiegeld op plastic flessen zuivel is het onmogelijk om het wettelijke doel van 90 procent te halen, omdat die goed zijn voor 12 procent van alle plastic flessen.
Nu ook plannen om statiegeld op plastic zuivel flessen tot 3 liter te introduceren. Ik meende dat de regeling is bedoeld om het zwerfafval tegen te gaan, maar ik kan mij vergissen. Het eerste op straat gegooide pak 1.5 liter melk moet ik nog tegenkomen... De redenatie van het niet kunnen halen van de 90% omdat zuivel goed is voor 12% van de flessen lijkt mij vreemd. In de oorspronkelijke regel zou men toch moeten uitgaan van 90% van de verpakkingen waar statiegeld op zit!? Anders slaat de regelgeving toch nergens op!? Gaan we straks ook statiegeld introduceren op shampooflessen en flessen met schoonmaakmiddelen?

Ik ben sceptisch over deze plannen. Mijn gevoel zegt dat men verwacht dat een groter deel van de zuivel (en sap) flessen wordt geretourneerd en dat men zo boven de 90% wil komen om zo niet aan de EU sancties te hoeven voldoen (waar vast voor gelobbyd is):
Nieuwe Europese verpakkingsregels schrijven voor dat landen vóór 2029 de inzameldoelstelling van 90 procent moeten halen. Als ze dat niet redden, komt er een innameplicht voor alle verkooppunten inclusief de kleine ondernemers, wat de minister wil voorkomen. Ook zouden buitenlandse statiegeldverpakkingen dan in Nederland moeten worden ingenomen.
Ik kan het helemaal mis hebben en ik doe een boel aannames en onderbuik redenaties, maar ik kan weinig extra informatie vinden om tot een beter onderbouwde gedachte te kunnen vormen.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat ik me dan tevens wél weer afvraag: Hoe kan een land zoals bijvoorbeeld België ooit (in 2029?) aan die EU norm van 90% komen zonder zélf statiegeld te gaan heffen op emballage bij blikjes / drinkflesjes?

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 27-06-2026 17:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:11:
Wat ik me dan tevens wél weer afvraag: Hoe kan een land zoals bijvoorbeeld België ooit (in 2029?) aan die EU norm van 90% komen zonder statiegeld te gaan heffen op emballage (bij blikjes / drinkflesjes)?
Als je niet heft kan je dat deel ook niet meenemen. Net zoiets als de de trein reed niet dus was deze ook niet te laat.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pjot1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:23:
[...]


Als je niet heft kan je dat deel ook niet meenemen. Net zoiets als de de trein reed niet dus was deze ook niet te laat.
Dan kan ik dus m'n blikjes frisdrank gewoon goedkoop in België blijven kopen én ze hier thuis leeg en platgestampt bij het PMD blijven gooien, net zoals ik dat nú ook sinds jaren al doe?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:25:
[...]


Dan kan ik dus m'n blikjes frisdrank gewoon goedkoop in België blijven kopen én ze hier thuis leeg en platgestampt bij het PMD blijven gooien, net zoals ik dat nú ook sinds jaren al doe?
Top toch! oOo

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Scheelt een hoop smerigheid en ergernissen inderdaad _/-\o_

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bumpy_NL schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:04:
https://nos.nl/artikel/2620463-statiegeld-op-plastic-melkfles-en-proteinedrank-minister-wil-uitbreiding-statiegeldplicht


[...]


Nu ook plannen om statiegeld op plastic zuivel flessen tot 3 liter te introduceren. Ik meende dat de regeling is bedoeld om het zwerfafval tegen te gaan, maar ik kan mij vergissen. Het eerste op straat gegooide pak 1.5 liter melk moet ik nog tegenkomen... De redenatie van het niet kunnen halen van de 90% omdat zuivel goed is voor 12% van de flessen lijkt mij vreemd. In de oorspronkelijke regel zou men toch moeten uitgaan van 90% van de verpakkingen waar statiegeld op zit!? Anders slaat de regelgeving toch nergens op!? Gaan we straks ook statiegeld introduceren op shampooflessen en flessen met schoonmaakmiddelen?

Ik ben sceptisch over deze plannen. Mijn gevoel zegt dat men verwacht dat een groter deel van de zuivel (en sap) flessen wordt geretourneerd en dat men zo boven de 90% wil komen om zo niet aan de EU sancties te hoeven voldoen (waar vast voor gelobbyd is):


[...]


Ik kan het helemaal mis hebben en ik doe een boel aannames en onderbuik redenaties, maar ik kan weinig extra informatie vinden om tot een beter onderbouwde gedachte te kunnen vormen.
Dit lost natuurlijk indirect ook een ander probleem op, dat de verpakkingen van zuivel prima te recyclen zijn, maar voorscheiding bij de inwoners in Nederland gewoon niet goed genoeg lukt waardoor er daar ook wat mis gaat qua recyclen.

Ik blijft het maar een waardeloos systeem vinden zie bijv. mijn regio qua bulk-machines:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peyqD2P8_p3t4anXhs21fGOGTvA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bB3jk19riw7BnIJWZ9Tffb81.png?f=user_large

Dit is Twente en omstreken, dan tref je: een carwash op een industrieterrein, een Makro op een industrieterrein, midden in het centrum bij het station (?) en een grenssupermarkt. Als je niet wilt omrijden voor een bulk-machine ben je gemiddeld 5 tot 6 acties aan het uitvoeren waarvoor je met een fles het met één kunt én je hebt je handen smerig.
Inmiddels zijn wij twee keer omgereden voor een bulkmachine en ik moet zeggen dat werkt prima, het is overigens wel zo dat wij de ruimte hebben om een vuilniszak over de duur van laten we zeggen een half jaar helemaal te vullen met ~80 blikjes. Hier had ik de ruimte in mijn appartement echt niet voor.
Woon je in noord-west Twente, de rand Twente-Achterhoek of in Salland, vergeet het maar de extra brandstof is het statiegeld niet waard.

Overigens blijft het bij de supermarkten ook een probleem, legio aan niet geaccepteerde items omdat ze die zelf niet in het assortiment hebben, ik blijf het een waardeloos systeem vinden waar de verkeerde mensen rijk van worden en de verkeerde mensen in armoe een paar euro van mee kunnen pikken.

/rant

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:11:
Wat ik me dan tevens wél weer afvraag: Hoe kan een land zoals bijvoorbeeld België ooit (in 2029?) aan die EU norm van 90% komen zonder zélf statiegeld te gaan heffen op emballage bij blikjes / drinkflesjes?
ik weet niet hoe die regelgeving van de EU is, maar het zou mij niks verbazen als ze op ten duur het in moeten voeren

  • stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:11:
Wat ik me dan tevens wél weer afvraag: Hoe kan een land zoals bijvoorbeeld België ooit (in 2029?) aan die EU norm van 90% komen zonder zélf statiegeld te gaan heffen op emballage bij blikjes / drinkflesjes?
Ook in belgie heeft men inmiddels statiegeld ingevoerd. En jawel... iedereen die het verkoopt moet het ook weer innemen. Zo makkelijk....

https://statiegeldalliantie.org/nl/in-belgie/

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

stylezzz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:23:
[...]

Ook in belgie heeft men inmiddels statiegeld ingevoerd. En jawel... iedereen die het verkoopt moet het ook weer innemen. Zo makkelijk....

https://statiegeldalliantie.org/nl/in-belgie/
Die illusie hebben we hier in Nederland ook (gehad?). Succes met het inleveren van leeggoed bij bijvoorbeeld een tankstation >:)

Er is vast ook nog wel een andere rede te verzinnen voor het feit dat er tegenwoordig vuilnisbakken worden opgebroken door mensen welke 'emballage' aan het sprokkelen zijn en daarbij een nog grotere teringbende op straat achter laten..... Ik kan mezelf althans niet heugen dat dat voorheen óók zo gebeurde.

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 27-06-2026 20:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:27:
[...]


Die illusie hebben we hier in Nederland ook (gehad?). Succes met het inleveren van leeggoed bij bijvoorbeeld een tasnkstation >:)
De gemiddelde winkelier is natuurlijk liever lui dan moe. De traytjes frisdrank staan ook palletsbreed bij de gemiddelde bouwmarkt... maar hey, ruimte voor een inleverautomaat??? Nee daar beginnen we niet aan.

  • JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
stylezzz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:29:
[...]

De gemiddelde winkelier is natuurlijk liever lui dan moe. De traytjes frisdrank staan ook palletsbreed bij de gemiddelde bouwmarkt... maar hey, ruimte voor een inleverautomaat??? Nee daar beginnen we niet aan.
Het is natuurlijk niet alleen de ruimte voor het apparaat. Lege verpakkingen moeten worden opgeslagen en de machine moet ook worden onderhouden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren


  • JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het zou overigens ook wel goed zijn dat er een verplichting voor een bepaald percentage hergebruik komt.
Blik zal wel worden gerecycled, maar plastic gaat overwegend naar de afvalverbranding. Een eenmalige recycling van materiaal naar energie, dat nog wel.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren


  • stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
JukeboxBill schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:33:
[...]

Het is natuurlijk niet alleen de ruimte voor het apparaat. Lege verpakkingen moeten worden opgeslagen en de machine moet ook worden onderhouden.
Yep. Maar dat kost geld, het is natuurlijk makkelijker om gewoon alleen de blikjes te verkopen en de marge daarvan op te strijken. Zonder dat daar vanuit den haag ingegrepen word zie ik dat ook niet veranderen.

  • fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21
JukeboxBill schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:33:
[...]

Het is natuurlijk niet alleen de ruimte voor het apparaat. Lege verpakkingen moeten worden opgeslagen en de machine moet ook worden onderhouden.
Inname kan natuurlijk ook zonder apparaat. En de volle verpakkingen moeten ook opgeslagen worden (dus er zal ook wel ruimte zijn voor wat lege versies daarvan). De machine wordt volgens mij grotendeels betaald door Verpackt, al zijn ze natuurlijk echt gigantisch en ze zijn ook best wel foutgevoelig.

Die bulk-stations (ik heb er hier een op een paar honderd meter afstand) zijn ook vaak buiten gebruik. Ze worden heel veel gebruikt en raken daardoor vaak defect. Misschien staat de techniek nog niet waar hij moet zijn - afgelopen maand ben ik elke week er geweest met mijn zak statiegeld en pas na 4 weken was hij weer gerepareerd.
stylezzz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:23:
[...]

Ook in belgie heeft men inmiddels statiegeld ingevoerd. En jawel... iedereen die het verkoopt moet het ook weer innemen. Zo makkelijk....

https://statiegeldalliantie.org/nl/in-belgie/
Dit zou wel ideaal zijn, ook in Nederland. Te veel winkels die wel de lusten en niet de lasten willen dragen ten koste van vervuiling op straat.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

fonsoy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Inname kan natuurlijk ook zonder apparaat. En de volle verpakkingen moeten ook opgeslagen worden (dus er zal ook wel ruimte zijn voor wat lege versies daarvan). De machine wordt volgens mij grotendeels betaald door Verpackt, al zijn ze natuurlijk echt gigantisch en ze zijn ook best wel foutgevoelig.

Die bulk-stations (ik heb er hier een op een paar honderd meter afstand) zijn ook vaak buiten gebruik. Ze worden heel veel gebruikt en raken daardoor vaak defect. Misschien staat de techniek nog niet waar hij moet zijn - afgelopen maand ben ik elke week er geweest met mijn zak statiegeld en pas na 4 weken was hij weer gerepareerd.
[...]

Dit zou wel ideaal zijn, ook in Nederland. Te veel winkels die wel de lusten en niet de lasten willen dragen ten koste van vervuiling op straat.
Die 'lasten' moeten ook niet bij de detailhandel (de winkellier) liggen maar bij de fabrikanten welke d'r spullenboel (laten) verpakken in dat soort verpakkingen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:44:
[...]


Die 'lasten' moeten ook niet bij de detailhandel (de winkellier) liggen maar bij de fabrikanten welke d'r spullenboel (laten) verpakken in dat soort verpakkingen.
Als de lasten bij de winkelier komen te liggen, heeft deze keuzes; de prijs verhogen of het assortiment reduceren. Beiden komen uiteindelijk weer bij de fabrikant terecht in de vorm van afgenomen omzet. Ben het overigens helemaal met je eens, al heb ik moeite voor te stellen hoe anders het gewenste doel bereikt kan worden zonder de winkel ook te treffen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

fonsoy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:46:
[...]

Als de lasten bij de winkelier komen te liggen, heeft deze keuzes; de prijs verhogen of het assortiment reduceren. Beiden komen uiteindelijk weer bij de fabrikant terecht in de vorm van afgenomen omzet. Ben het overigens helemaal met je eens, al heb ik moeite voor te stellen hoe anders het gewenste doel bereikt kan worden zonder de winkel ook te treffen.
De enige 'andere manier' is het (her)-opvoeden van de populatie welke het product consumeert... Dat lijkt helaas én inmiddels precies niet helemaal te werken door middel van het heffen van 'statiegeld' op de verpakking.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:58:
[...]


De enige 'andere manier' is het (her)-opvoeden van de populatie welke het product consumeert... Dat lijkt helaas én inmiddels precies niet helemaal te werken door middel van het heffen van 'statiegeld' op de verpakking.
Welke opvoeding heb je het dan over? Blikjes inleveren? Of blikjes in de vuilnisbak gooien? Want zolang de blikjes de vuilnisbak ingaan, valt er niets op te voeden toch?

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Roenie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Welke opvoeding heb je het dan over? Blikjes inleveren? Of blikjes in de vuilnisbak gooien? Want zolang de blikjes de vuilnisbak ingaan, valt er niets op te voeden toch?
Óf de mensen welke de blikjes waar statiegeld op geheven wordt achteloos in vuilnisbakken deponeren waardoor andere mensen die vuilnisbakken open blijven trekken vanwege een paar centen óf de mensen welke die blikjes in zo'n vuilnisbak blijven gooien omdat het bedrag van '€0,15' ze niet echt iets interesseert....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:17:
[...]


Óf de mensen welke de blikjes waar statiegeld op geheven wordt achteloos in vuilnisbakken deponeren waardoor andere mensen die vuilnisbakken open blijven trekken vanwege een paar centen óf de mensen welke die blikjes in zo'n vuilnisbak blijven gooien omdat het bedrag van '€0,15' ze niet echt iets interesseert....
Moet je de mensen die de vuilnisbakken opentrekken dan niet heropvoeden?

Of het statiegeld afschaffen, dan worden vuilnisbakken niet meer geplunderd ;)

  • BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:50
True schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Ik blijft het maar een waardeloos systeem vinden zie bijv. mijn regio qua bulk-machines:
[Afbeelding]

Dit is Twente en omstreken, dan tref je: een carwash op een industrieterrein, een Makro op een industrieterrein, midden in het centrum bij het station (?) en een grenssupermarkt. Als je niet wilt omrijden voor een bulk-machine ben je gemiddeld 5 tot 6 acties aan het uitvoeren waarvoor je met een fles het met één kunt én je hebt je handen smerig.
Inmiddels zijn wij twee keer omgereden voor een bulkmachine en ik moet zeggen dat werkt prima, het is overigens wel zo dat wij de ruimte hebben om een vuilniszak over de duur van laten we zeggen een half jaar helemaal te vullen met ~80 blikjes. Hier had ik de ruimte in mijn appartement echt niet voor.
Woon je in noord-west Twente, de rand Twente-Achterhoek of in Salland, vergeet het maar de extra brandstof is het statiegeld niet waard.

Overigens blijft het bij de supermarkten ook een probleem, legio aan niet geaccepteerde items omdat ze die zelf niet in het assortiment hebben, ik blijf het een waardeloos systeem vinden waar de verkeerde mensen rijk van worden en de verkeerde mensen in armoe een paar euro van mee kunnen pikken.

/rant
Bij ons in Nijmegen is het net zo'n ramp, we hebben er welgezegd 2, 1 bij de makro (op een industrieterrein) en 1 bij de hornbach (langs de snelweg). Laatst zijn een hoop winkels verbouwd, en ik had verwacht dat ze wel bulk automaten kregen, maar nee helaas niet...

Het wordt gewoon tijd dat de overheid verplicht, dat als je het verkoopt je ook het statiegeld moet terug kunnen geven, kun je het niet dan mag je het niet verkopen.
Dat werkt in Duitsland al jaren goed, maar in plaats van kijken naar landen waar het wel goed werkt, gaan wij altijd ons eigen wiel uitvinden om vervolgens te klagen dat het niet werkt...

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:01

Dennis1812

Amateur prutser

Roenie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:30:
[...]
Moet je de mensen die de vuilnisbakken opentrekken dan niet heropvoeden?

Of het statiegeld afschaffen, dan worden vuilnisbakken niet meer geplunderd ;)
Moet je dan niet zorgen dat er geen mensen zijn die van prullenbakken opentrekken moeten leven? Als in, zorgen dat je burgers onderdak en eten en drinken hebben? Soort.. basisinkomen?
En daarbij dan enorm investeren in verslavingszorg en begeleiding van mensen.

Die mensen die dat blikje zoeken zijn meestal niet de mensen die graag die prullenbak slopen. Dat zit meer in de hooligan hoek. Je ziet ze de meest moeilijke armbewegingen maken om erin te komen.
Of prullenbakken een meer open design geven.

Maarja bovenstaand gaat coca Cola je niet in helpen. Dat zullen we als samenleving moeten oppakken. En kleine verrassing, de VVD gaat dat ook niet doen.

Inname blijft een heikel punt qua statiegeld. Op meer zaken statiegeld heffen gaat dat vast niet oplossen.
Dan heb je nog de kleinere winkels in kleine dorpskernen die op elk flesje of blikje een sticker plakken en alleen innemen wat ze zelf verkopen.

Als inname verplicht wordt voor een uitgiftepunt is je percentage ingeleverd zo omhoog.
Denk aan je blikje bij de snackbar, die neemt een enkeling mee naar huis. Maar de meeste gooien hem daar in de prullenbak. Laaghangend fruit...

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:33:
[...]

Moet je dan niet zorgen dat er geen mensen zijn die van prullenbakken opentrekken moeten leven? Als in, zorgen dat je burgers onderdak en eten en drinken hebben? Soort.. basisinkomen?
En daarbij dan enorm investeren in verslavingszorg en begeleiding van mensen.

Die mensen die dat blikje zoeken zijn meestal niet de mensen die graag die prullenbak slopen. Dat zit meer in de hooligan hoek. Je ziet ze de meest moeilijke armbewegingen maken om erin te komen.
Of prullenbakken een meer open design geven.

Maarja bovenstaand gaat coca Cola je niet in helpen. Dat zullen we als samenleving moeten oppakken. En kleine verrassing, de VVD gaat dat ook niet doen.

Inname blijft een heikel punt qua statiegeld. Op meer zaken statiegeld heffen gaat dat vast niet oplossen.
Dan heb je nog de kleinere winkels in kleine dorpskernen die op elk flesje of blikje een sticker plakken en alleen innemen wat ze zelf verkopen.

Als inname verplicht wordt voor een uitgiftepunt is je percentage ingeleverd zo omhoog.
Denk aan je blikje bij de snackbar, die neemt een enkeling mee naar huis. Maar de meeste gooien hem daar in de prullenbak. Laaghangend fruit...
Mensen die legaal gedrag vertonen door blikjes in een vuilnisbak gooien willen opvoeden omdat er dan andere mensen geen illegaal gedrag meer vertonen door rotzooi te maken?

Dat is de omgekeerde wereld. Dus nee dat zou niet mijn oplossing zijn. De vuilnisbakleeghalers opvoeden om de rotzooi die zij maken weer op te ruimen lijkt mij een beter plan.

Oh en van die blikjeshouders of zo monteren, zodat de blikjes makkelijk mee te nemen zijn: helemaal prima als dat helpt.

  • GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:11
Dennis1812 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:33:
[...]

Moet je dan niet zorgen dat er geen mensen zijn die van prullenbakken opentrekken moeten leven? Als in, zorgen dat je burgers onderdak en eten en drinken hebben? Soort.. basisinkomen?
Alsof we in Nederland geen sociaal vangnet hebben…

  • Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:56
Ik vind het nog steeds een slecht uitgedacht systeem hier. Ik ben zelf van 'zak opsparen en 1x per halfjaar inleveren' omdat ik niet snel genoeg blikjes/flesjes heb. Grootste ergernis: 'defecte' automaat in de supermarkt. Kan je weer terug met je zak naar huis, dat motiveert zeker niet. Dat is na jaren nog steeds te onvoorspelbaar.

In de stad en in de zomer en bij grote evenementen verdenk ik winkels er van om de automaten gewoon vaak uit te zetten. Ze doen ook geen moeite voor extra automaten. Ze hebben helemaal geen zin in vage types in de winkel die ook niet op de aardigste manier communiceren en schelden tegen personeel als er wat mis gaat.

Ook merk ik bijvoorbeeld dat bij de goedkoopste waterflesjes met wit etiket, de statiegeld barcode heel snel slechter wordt. Een flesje meermaals gebruiken is amper mogelijk. Dan moet je dus direct na gebruik je flesje opbergen om de statiegeld code leesbaar te houden. In feite is je flesje dan gewoon 15 cent duurder geworden. Ook dat motiveert niet.

Deel van het probleem zijn nog steeds de mensen en het gedrag zelf. Veel mensen nemen de moeite niet om flesjes en blikjes op te ruimen, dus veel zwerfafval en dat wordt dan weer opgepakt door mensen die de hele dag lopend of op de fiets de stad afstruinen. Aan de ene kant heb je dus mensen die letterlijk geld weggooien en aan de andere kant de rapers.

Vind dat nog steeds een triest beeld. Ook op stations zie ik al jarenlang dezelfde figuren en zelfs in de trein brutaal de prullenbakken bij je stoel openen en legen tijdens een rijdende trein, lijkt al normaal te worden. Niemand grijpt ook in bij overlast. Ergens snap ik ze ook wel, het geld ligt letterlijk voor het oprapen, maar dat lokt wel heel bijzonder gedrag uit. Ook afvalzakken openrukken, 's nachts met een zaklamp alle prullenbakken afgaan etc. Prullenbakken forceren en afval op de grond achterlaten. Ik vind het geen normaal gedrag voor die 15 cent.

Ik denk dan altijd maar: ze zullen het wel nodig hebben en kopen er hopelijk geen drank of drugs van. Maar het is wel een hele industrie geworden die ze nu in stand houden.

Ze gaan het nooit doen maar ik zeg: schaf het statiegeld weer af. Dan ben je weer van alle problemen af.

  • torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:47
<knip> Het is hier niet de huiskamer...

[ Voor 85% gewijzigd door darkrain op 28-06-2026 11:25 ]


  • Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:39
Deezers schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:31:
Ik vind het nog steeds een slecht uitgedacht systeem hier. Ik ben zelf van 'zak opsparen en 1x per halfjaar inleveren' omdat ik niet snel genoeg blikjes/flesjes heb. Grootste ergernis: 'defecte' automaat in de supermarkt. Kan je weer terug met je zak naar huis, dat motiveert zeker niet. Dat is na jaren nog steeds te onvoorspelbaar.

In de stad en in de zomer en bij grote evenementen verdenk ik winkels er van om de automaten gewoon vaak uit te zetten. Ze doen ook geen moeite voor extra automaten. Ze hebben helemaal geen zin in vage types in de winkel die ook niet op de aardigste manier communiceren en schelden tegen personeel als er wat mis gaat.

Ook merk ik bijvoorbeeld dat bij de goedkoopste waterflesjes met wit etiket, de statiegeld barcode heel snel slechter wordt. Een flesje meermaals gebruiken is amper mogelijk. Dan moet je dus direct na gebruik je flesje opbergen om de statiegeld code leesbaar te houden. In feite is je flesje dan gewoon 15 cent duurder geworden. Ook dat motiveert niet.

Deel van het probleem zijn nog steeds de mensen en het gedrag zelf. Veel mensen nemen de moeite niet om flesjes en blikjes op te ruimen, dus veel zwerfafval en dat wordt dan weer opgepakt door mensen die de hele dag lopend of op de fiets de stad afstruinen. Aan de ene kant heb je dus mensen die letterlijk geld weggooien en aan de andere kant de rapers.

Vind dat nog steeds een triest beeld. Ook op stations zie ik al jarenlang dezelfde figuren en zelfs in de trein brutaal de prullenbakken bij je stoel openen en legen tijdens een rijdende trein, lijkt al normaal te worden. Niemand grijpt ook in bij overlast. Ergens snap ik ze ook wel, het geld ligt letterlijk voor het oprapen, maar dat lokt wel heel bijzonder gedrag uit. Ook afvalzakken openrukken, 's nachts met een zaklamp alle prullenbakken afgaan etc. Prullenbakken forceren en afval op de grond achterlaten. Ik vind het geen normaal gedrag voor die 15 cent.

Ik denk dan altijd maar: ze zullen het wel nodig hebben en kopen er hopelijk geen drank of drugs van. Maar het is wel een hele industrie geworden die ze nu in stand houden.

Ze gaan het nooit doen maar ik zeg: schaf het statiegeld weer af. Dan ben je weer van alle problemen af.
Zo herkenbaar, ik heb niet vaak flessen of blikjes, en vaak als ik door de supermarkt loop staat de inleverautomaat vaak in storing/vol of gewoon iemand met een zak vol, dan heb ik ook geen zin om ze nog in te leveren. Flessen kan ik vaak ook nog wel hergebruiken (water in de koelkast of voor onderweg), dat tegen de tijd dat ik de fles echt in wil leveren, de labels er al af zijn gevallen of onleesbaar zijn geworden.

En met de statiegeld op blikjes is het nog erger geworden, want bijna niemand gaat die mee terug nemen en gooit ze dus weg in de prullenbak, wat weer de types aantrekt die de prullenbak als grabbelton gebruiken op zoek naar een mogelijk blikje en daarbij het afval dus op straat gooien. Het ziet er allemaal enorm armoedig uit (degene die ze uit de prullenbak vissen en het straatbeeld door het extra zwerfafval). Ik hoop dus ook dat ze de statiegeld daarvoor weer afschaffen, maar dat zal wel niet gebeuren, want dan moet de politiek toegeven dat iets wat ze bedacht hebben wat gewoon niet werkt (en zullen Verpact en winkels wel weer een schadevergoeding willen).

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:46
Roenie schreef op zondag 28 juni 2026 @ 07:28:
Mensen die legaal gedrag vertonen door blikjes in een vuilnisbak gooien willen opvoeden omdat er dan andere mensen geen illegaal gedrag meer vertonen door rotzooi te maken?

Dat is de omgekeerde wereld. Dus nee dat zou niet mijn oplossing zijn. De vuilnisbakleeghalers opvoeden om de rotzooi die zij maken weer op te ruimen lijkt mij een beter plan.
Sowieso is het makkelijk alle blikjutters over één kam te scheren. Daar heb ik een beetje een broertje dood aan.

Maar goed. Hoe ga je goed gedrag in die gemeenschap belonen? Hoe ga je er voor zorgen dat die mensen die zich binnen de grenzen van het fatsoen en de wet blijven gestimuleerd worden te blijven doen wat ze doen? Hoe wou je de andere groep stimuleren hun leven te beteren?

Of wil je alleen de stok gebruiken?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Sowieso is het makkelijk alle blikjutters over één kam te scheren. Daar heb ik een beetje een broertje dood aan.

Maar goed. Hoe ga je goed gedrag in die gemeenschap belonen? Hoe ga je er voor zorgen dat die mensen die zich binnen de grenzen van het fatsoen en de wet blijven gestimuleerd worden te blijven doen wat ze doen? Hoe wou je de andere groep stimuleren hun leven te beteren?

Of wil je alleen de stok gebruiken?
Wacht even, ik begon niet over mensen opvoeden hè ;)

Er was hier iemand die wilde mensen die blikjes in de vuilnisbak gooien opvoeden. Net alsof die mensen iets slechts doen. De normale oplossing lijkt mij om degenen die blikjes uit vuilnisbakken halen en daardoor rotzooi maken, op te voeden. En of dat met belonen, straffen of een combi is dat is een tweede. Als we hier maar niet de blikjesweggooier als de ‘dader’ gaan zien, want dat is de wereld op zijn kop.

  • Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:34
Deezers schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:31:
Ik vind het nog steeds een slecht uitgedacht systeem hier. Ik ben zelf van 'zak opsparen en 1x per halfjaar inleveren' omdat ik niet snel genoeg blikjes/flesjes heb. Grootste ergernis: 'defecte' automaat in de supermarkt. Kan je weer terug met je zak naar huis, dat motiveert zeker niet. Dat is na jaren nog steeds te onvoorspelbaar.
Wat een ergernis maak jij door ieder half jaar.

  • Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:56
Wietsee. schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Wat een ergernis maak jij door ieder half jaar.
Ik zeg toch: te onvoorspelbaar. Als ik met 2x per jaar al 2x de ervaring krijg dat de meeste automaten in storing staan / buiten gebruik zijn is dat geen lekkere motivatie om door te recyclen. Als ik gewoon weet dat er altijd een werkende automaat is heb je dat al minder.

In de bioscoop is het ding ook altijd in storing. Die heeft echt een te kleine opvangbak en als ze deze niet gewoon de hele dag legen heb je er dus weinig aan.

Je merkt gewoon overal dat het een moetje is om statiegeldautomaten aan te bieden met de minste inzet. Zeker in de stad zitten ze er helemaal niet op te wachten om de hier al genoemde redenen en trekt het alleen maar publiek aan wat je niet wenst in je winkel. Ook zijn er tegenwoordig veel automaten die alleen nog maar met Tikkie werken en dat willen veel mensen niet want of ze hebben geen telefoon, app of willen niet dat het op hun betaalrekening komt (daklozen, bijstand etc.).

  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:54
De winkels willen gewoon geen geld en moeite uitgeven aan dit systeem. Ze moeten het uiteindelijk maar voelen- mijn moeder heeft aangegeven dat ze naar de andere supermarkt vertrok omdat daar de automaat wél werkt. Als iedereen dat doet zal er misschien iets veranderen.

  • tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ben wel benieuwd wat voor automaten er dan nodig zijn in de toekomst voor de 2 liter melk pakken. Lijkt mij niet te passen in de huidige automaten.


Ondertussen ben ik blij dat AH het met bezorgen zonder gezeur allemaal meeneemt. Beetje opsparen en dan een keer bestellen als ze in de buurt zijn. Geen gezeur met automaat

  • sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
AH bezorgen neemt ook maar 15 stuks statiegeld mee per keer.

Irritanter vind ik dat er aan de overlast van al die statiegeldrapers niets gedaan wordt. De overlast van uitgescheurde plasticafvalzakken en prullenbakken en daarmee zwerfafval is alleen maar toegenomen.

Dit zijn nu veelal ook georganiseerde oost Europese groepen in hetzelfde uitbuitingsysteem als die lui met hun i'm hungry bordjes. Worden in de avond keurig opgehaald en moeten het weer afstaan.

Het enige wat je hoort is dat er nog steeds te weinig wordt opgehaald, maar over de maatschappelijk impact en mensonterende schaduwkant van het systeem hoor je niets. Wordt blijkbaar normaal gevonden of is collateral damage bij het halen van statistieken.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.