• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:51

KroeT

[...]

FRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:32:
[...]

Ik heb altijd van die in plastic ingesealde colablikjes.
Als ik die plastic "hoes" aan een kant enigszins netjes openscheur kan ik alle blikjes eruit halen en in de koelkast zetten.
Onder de koelkast heb ik een bak waar ik de lege blikjes in zet. Deze stop ik in de lege plastic hoes, en plak dan met plakband de scheur dicht.

Als ik een stuk of tien van die lege traytjes heb, dan is de plank in de schuur vol, breng ik ze weg naar de supermarkt.
1x kleverige handen met inleveren in plaats van 10x.

Spoel mijn handen overigens gewoon af in het proef-keukentje in de appie-xl...
Eigenlijk moeten ze gewoon zorgen voor een wasbakje naast de automaat.
Zonder oordeel hoor, maar ik ben wel benieuwd. Het klinkt alsof je vrij veel blikjes leegdrinkt. Zijn flessen dan niet voordeliger?

Peace is not simply the absence of war.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:20
KroeT schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:04:
[...]

Zonder oordeel hoor, maar ik ben wel benieuwd. Het klinkt alsof je vrij veel blikjes leegdrinkt. Zijn flessen dan niet voordeliger?
Ik doe er heel lang over voordat ik dat bij elkaar verzameld heb.
Met flessen gaat de prik eraf.

Er zitten 12 blikjes in zo'n verpakking.
En ik drink er 3 per week op (in het weekend).

Ik kom maar 2 of 3 keer per jaar bij de statiegeld automaat. Met verjaardagen hebben we een krat bier en een paar frisdrank flessen. En dan een pak of 10 lege blikjes per jaar.

Doordeweeks drinken we vaak gewoon limonade of water.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Ik kom maar 2 of 3 keer per jaar bij de statiegeld automaat. Met verjaardagen hebben we een krat bier en een paar frisdrank flessen. En dan een pak of 10 lege blikjes per jaar.

Je weet dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden hè ;)

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:40
Ik heb het idee dat de automaten tegenwoordig minder vaak /lang in storing staan. Wellicht doordat Tomra inmiddels voldoende monteurs heeft? Of ook aanpassingen aan de automaten zodat deze minder gevoelig zijn voor drankresten?

Wel blijft de orde en netheid rondom de automaten een doorn in het oog. Eigenlijk altijd een plakkerige vloer, overvolle prullenbak, niet geaccepteerde flessen naast en op de automaat.
Vaak ook doordat er weinig ruimte is.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:05
Wally2002 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:42:
Ik heb het idee dat de automaten tegenwoordig minder vaak /lang in storing staan. Wellicht doordat Tomra inmiddels voldoende monteurs heeft? Of ook aanpassingen aan de automaten zodat deze minder gevoelig zijn voor drankresten?

Wel blijft de orde en netheid rondom de automaten een doorn in het oog. Eigenlijk altijd een plakkerige vloer, overvolle prullenbak, niet geaccepteerde flessen naast en op de automaat.
Vaak ook doordat er weinig ruimte is.
Volgens mij is er onlangs afgesproken dat storingen sneller verholpen moeten worden, omdat ze hier ook weleenst bewust de automaat blokkeren als er evenementen zijn waar veel 'jagers' zijn. Sowieso supermarkten met maar 1 automaat is al vragen om problemen omdat je dan lang moet wachten en vaak geven ze ook niet aan dat een automaat defect is. Een briefje bij de ingang of een live locatiewijzer zou al helpen zodat je niet voor niks met je statiegeld onderweg bent. Voor de meeste punten is het innemen van statiegeld nog steeds een doorn in het oog als ongewenste innamepunt met veel rompslomp. Ik blijf bij een innameplicht als je statiegeld rekent.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:51

KroeT

[...]

FRANQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Helder! Dankjewel voor de uitgebreide toelichting. En zoals iemand al zei, je bent mij of wie dan ook natuurlijk geen verantwoording verschuldigd. Ik was gewoon nieuwsgierig.

Peace is not simply the absence of war.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-02 22:59

SomerenV

It's something!

Will_M schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Waarschijnlijk uit 'vreemde én verre landen' zoals bijvoorbeeld België waar er géén statiegeld op blikjes geheven wordt én de literprijs qua inhoud alsnog (veel) voordeliger is?

Zolang het hele systeem rond statiegeld niet uniform ingevoerd is (binnen de EU én daar buiten) zul je dit soort grappen blijven gaan zien, net zoals dat er buitenlandse statiegeldflessen en blikjes achteloos weggegooid blijven gaan worden doordat de NL automaten ze niet 'slikken' (de thuisbezorg diensten van bijvoorbeeld de AH, Jumbo en PicNic nemen dat soort 'vakantie-emballage' dan vaak wél mee maar da's meestal alleen vanwege onwetendheid van de bezorger(s) én de tijdsdruk waar die medewerkers onder moeten werken).
Ik neem het bewust mee. Technisch gezien zit er in Nederland geen statiegeld op flessen/blikjes uit Duitsland bijvoorbeeld, maar het is exact hetzelfde spul. Sterker nog, ik kwam een keer bij een klant die aardig wat flessen uit Duitsland had staan, dus ik vroeg er naar. "Ja, die moeten we daar nog een keer inleveren, maar we rijden niet zo vaak op en neer, of vergeten het dan mee te nemen...". Ik heb toen wat extra kratten gepakt en alles retour genomen. Duits spul zie ik echt heel vaak voorbij komen, maar in mijn ogen is een fles een fles en een blikje een blikje. Als ik ze meeneem is er minder kans dat ze bij het grof vuil terecht komen, of in de natuur, en men hoeft niet een lange rit te maken om ze in te leveren dus da's ook winst voor het milieu.

Daar zullen wat hoge piefen ongetwijfeld wat van vinden, maar... I don't care :D

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:54
SomerenV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Ik neem het bewust mee. Technisch gezien zit er in Nederland geen statiegeld op flessen/blikjes uit Duitsland bijvoorbeeld, maar het is exact hetzelfde spul. Sterker nog, ik kwam een keer bij een klant die aardig wat flessen uit Duitsland had staan, dus ik vroeg er naar. "Ja, die moeten we daar nog een keer inleveren, maar we rijden niet zo vaak op en neer, of vergeten het dan mee te nemen...". Ik heb toen wat extra kratten gepakt en alles retour genomen. Duits spul zie ik echt heel vaak voorbij komen, maar in mijn ogen is een fles een fles en een blikje een blikje. Als ik ze meeneem is er minder kans dat ze bij het grof vuil terecht komen, of in de natuur, en men hoeft niet een lange rit te maken om ze in te leveren dus da's ook winst voor het milieu.

Daar zullen wat hoge piefen ongetwijfeld wat van vinden, maar... I don't care :D
<knip> Dit is fraude dus wordt geknipt.

[ Voor 18% gewijzigd door darkrain op 03-01-2026 17:14 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
<knip> Reactie op geknipt bericht.

[ Voor 75% gewijzigd door darkrain op 03-01-2026 17:14 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.