*knip*, zie topic warning.
In de stad en in de zomer en bij grote evenementen verdenk ik winkels er van om de automaten gewoon vaak uit te zetten. Ze doen ook geen moeite voor extra automaten. Ze hebben helemaal geen zin in vage types in de winkel die ook niet op de aardigste manier communiceren en schelden tegen personeel als er wat mis gaat.
Ook merk ik bijvoorbeeld dat bij de goedkoopste waterflesjes met wit etiket, de statiegeld barcode heel snel slechter wordt. Een flesje meermaals gebruiken is amper mogelijk. Dan moet je dus direct na gebruik je flesje opbergen om de statiegeld code leesbaar te houden. In feite is je flesje dan gewoon 15 cent duurder geworden. Ook dat motiveert niet.
Deel van het probleem zijn nog steeds de mensen en het gedrag zelf. Veel mensen nemen de moeite niet om flesjes en blikjes op te ruimen, dus veel zwerfafval en dat wordt dan weer opgepakt door mensen die de hele dag lopend of op de fiets de stad afstruinen. Aan de ene kant heb je dus mensen die letterlijk geld weggooien en aan de andere kant de rapers.
Vind dat nog steeds een triest beeld. Ook op stations zie ik al jarenlang dezelfde figuren en zelfs in de trein brutaal de prullenbakken bij je stoel openen en legen tijdens een rijdende trein, lijkt al normaal te worden. Niemand grijpt ook in bij overlast. Ergens snap ik ze ook wel, het geld ligt letterlijk voor het oprapen, maar dat lokt wel heel bijzonder gedrag uit. Ook afvalzakken openrukken, 's nachts met een zaklamp alle prullenbakken afgaan etc. Prullenbakken forceren en afval op de grond achterlaten. Ik vind het geen normaal gedrag voor die 15 cent.
Ik denk dan altijd maar: ze zullen het wel nodig hebben en kopen er hopelijk geen drank of drugs van. Maar het is wel een hele industrie geworden die ze nu in stand houden.
Ze gaan het nooit doen maar ik zeg: schaf het statiegeld weer af. Dan ben je weer van alle problemen af.
[
Voor 8% gewijzigd door
NMH op 28-06-2026 20:31
]