Bumpy_NL schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:04:
https://nos.nl/artikel/2620463-statiegeld-op-plastic-melkfles-en-proteinedrank-minister-wil-uitbreiding-statiegeldplicht
[...]
Nu ook plannen om statiegeld op plastic zuivel flessen tot 3 liter te introduceren. Ik meende dat de regeling is bedoeld om het zwerfafval tegen te gaan, maar ik kan mij vergissen. Het eerste op straat gegooide pak 1.5 liter melk moet ik nog tegenkomen... De redenatie van het niet kunnen halen van de 90% omdat zuivel goed is voor 12% van de flessen lijkt mij vreemd. In de oorspronkelijke regel zou men toch moeten uitgaan van 90% van de verpakkingen waar statiegeld op zit!? Anders slaat de regelgeving toch nergens op!? Gaan we straks ook statiegeld introduceren op shampooflessen en flessen met schoonmaakmiddelen?
Ik ben sceptisch over deze plannen. Mijn gevoel zegt dat men verwacht dat een groter deel van de zuivel (en sap) flessen wordt geretourneerd en dat men zo boven de 90% wil komen om zo niet aan de EU sancties te hoeven voldoen (waar vast voor gelobbyd is):
[...]
Ik kan het helemaal mis hebben en ik doe een boel aannames en onderbuik redenaties, maar ik kan weinig extra informatie vinden om tot een beter onderbouwde gedachte te kunnen vormen.
Dit lost natuurlijk indirect ook een ander probleem op, dat de verpakkingen van zuivel prima te recyclen zijn, maar
voorscheiding bij de inwoners in Nederland gewoon niet goed genoeg lukt waardoor er daar ook wat mis gaat qua recyclen.
Ik blijft het maar een waardeloos systeem vinden zie bijv. mijn regio qua bulk-machines:
Dit is Twente en omstreken, dan tref je: een carwash op een industrieterrein, een Makro op een industrieterrein, midden in het centrum bij het station (?) en een grenssupermarkt. Als je niet wilt omrijden voor een bulk-machine ben je gemiddeld 5 tot 6 acties aan het uitvoeren waarvoor je met een fles het met één kunt én je hebt je handen smerig.
Inmiddels zijn wij twee keer omgereden voor een bulkmachine en ik moet zeggen dat werkt prima, het is overigens wel zo dat wij de ruimte hebben om een vuilniszak over de duur van laten we zeggen een half jaar helemaal te vullen met ~80 blikjes. Hier had ik de ruimte in mijn appartement echt niet voor.
Woon je in noord-west Twente, de rand Twente-Achterhoek of in Salland, vergeet het maar de extra brandstof is het statiegeld niet waard.
Overigens blijft het bij de supermarkten ook een probleem, legio aan niet geaccepteerde items omdat ze die zelf niet in het assortiment hebben, ik blijf het een waardeloos systeem vinden waar de verkeerde mensen rijk van worden en de verkeerde mensen in armoe een paar euro van mee kunnen pikken.
/rant