Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:43
Yaksa schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Het punt alleen is dat we qua afvalscheiding én hergebruik een tikkie meer moeten gaan doen dan in het (zeer recente) verleden. Dan moet je dus niet blijven hangen in hetgeen je tot nu toe gedaan hebt, maar een stap extra gaan zetten. En ja, dat is soms lastig maar niet onoverkomelijk.
Alleen gooide ik, en ik vermoed @Marzman ook al niks in de natuur, maar kwam het mooi bij PMD.
Aangezien PMD al een nagenoeg perfecte scheiding oplevert win je er niks mee. Behalve meer waterverbruik omdat je ze moet omspoelen, weer een extra afvalemmer, en bij vergeten in te pakken om terug te brengen bij de wekelijkse boodschappen misschien nog terugrijden om ze alsnog op te halen.
En mensen die ze ongegeneerd in de natuur droppen doen dat met 15ct statiegeld ook.

PMD wordt gewoon netjes gemeentelijk opgehaald elke twee weken. Geen gezeur.

[Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 13-05-2023 21:04]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:01
My 2 cents (of 15): statiegeld op verpakkingen is goed omdat je er dan pas van bewust wordt dat een verpakking ook waarde vertegenwoordigt. Een klein stapje opzij van de wegwerp maatschappij.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GAIAjohan
jurjen_g schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:08:
My 2 cents (of 15): statiegeld op verpakkingen is goed omdat je er dan pas van bewust wordt dat een verpakking ook waarde vertegenwoordigt. Een klein stapje opzij van de wegwerp maatschappij.
Vertel dat de winkels die paprika per stuk in een plasticje stoppen of de wethers original, of Napoleon snoepjes of celebrations of de hoeveelheid Merci die er morgen weer doorheen gaat...
Tegen dergelijke verpakkingen wordt al veel langer geageerd, maar ze blijven aanwezig.

Als het waarde zou zijn, zou het gewoon in de kostprijs moeten zitten. Dus paprika in plastic: 15ct duurder dan zonder.. Maar drinken kun je niet kopen zonder verpakking.

Of wat te denken van 1,5L flessen gebonden in een stuk plastic. In Italië heb 2 tiewraps die dingen samen binden. Geen hele plastic verpakking waar dan de flessen in zitten.
Oh ja, daar heb je ook geen statiegeld, en ook gewoon PMD inzameling. Openbare vuilnisbakken met gescheiden inzameling in parken, speeltuinen etc. Zover is Nederland niet eens.

Ik zie de flessen en het blik daar ook niet overal liggen.

[Voor 31% gewijzigd door GAIAjohan op 13-05-2023 21:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 15:07
GAIAjohan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:12:
[...]Vertel dat de winkels die paprika per stuk in een plasticje stoppen of de wethers original, of Napoleon snoepjes of celebrations of de hoeveelheid Merci die er morgen weer doorheen gaat...
Tegen dergelijke verpakkingen wordt al veel langer geageerd, maar ze blijven aanwezig.
Omdat mensen het kopen, wanneer ze alleen onverpakte spullen zouden kopen dan veranderd dat.
Als voorbeeld: Ik ga al jaren met moederdag met een antieke kristallen bonbonniere naar Chocolaterie Mousset in Arnhem om deze daar te laten vullen. Mooi lintje er om heen en klaar.
Het is de mindset die het 'm doet. Er zijn nog steeds bakkers die losse koekjes bakken, slagers die het onverpakte vlees in de koeling hebben liggen, snoepwinkels die scheppen in een papieren zak en melkboeren die zuivel verkopen in statiegeldflessen. Evenals over ecologische (groente)winkels / kramen die geen plastic gebruiken. Dus je kunt wel wijzen naar winkels waar het niet goed gaat maar beter wijs je je omgeving naar de betere alternatieven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 23:22
Wel op de fiets hoop ik.

• GAIAjohan
Yaksa schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:47:
[...]

Omdat mensen het kopen, wanneer ze alleen onverpakte spullen zouden kopen dan veranderd dat.
Als voorbeeld: Ik ga al jaren met moederdag met een antieke kristallen bonbonniere naar Chocolaterie Mousset in Arnhem om deze daar te laten vullen. Mooi lintje er om heen en klaar.
Het is de mindset die het 'm doet. Er zijn nog steeds bakkers die losse koekjes bakken, slagers die het onverpakte vlees in de koeling hebben liggen, snoepwinkels die scheppen in een papieren zak en melkboeren die zuivel verkopen in statiegeldflessen. Evenals over ecologische (groente)winkels / kramen die geen plastic gebruiken. Dus je kunt wel wijzen naar winkels waar het niet goed gaat maar beter wijs je je omgeving naar de betere alternatieven.
offtopic:
Dat komt omdat dergelijke winkels en markten niet meer overal zitten, of men niet meerdere ritten wil uitvoeren maar in 1x klaar wil zijn.
Een chocolaterie/bonbonnerie zit niet overal, en ook die verkopen overigens nog steeds veel in plastic, of er moet een sierplasticje om een pakket.

Dus de bal ligt eigenlijk toch wel bij de supermarkt hoor… die moeten gewoon stoppen met zaken in plastic verkopen, tenzij het niet anders kan.

Bij de bakker hier in het dorp zitten lokale koekjes (knapkoeken) gewoon weer in een plastic verpakking per 10 oid. Alleen zaken als croissants, berliner bollen, appelflappen enz worden los in papier verkocht. Verder heerlijk vers brood, dat is vergeleken wat jumbo durft te verkopen hemels. Brood van AH is al 10x beter dan jumbo, maar AH is mij te ver weg.

Dat mensen nog vlees bij de supermarkt kopen begrijp ik niet, zowel qua prijs, keuze hoeveelheid als kwaliteit is de slager beter. Helaas heeft de slager het predikaat ‘duur’, terwijl ze tegenwoordig goedkoper zijn dan supermarkten. Dus dan kun je op je kop gaan staan, mensen willen het niet geloven.

Bij de groenteboer een dorp verder ben ik 1x geweest, en daar schrok ik wel een beetje van., dat was itt de slager niet echt een aanwinst voor mijn gevoel..

Overigens ga ik niet naar een bonbonnerie/chocolaterie omdat ik dan naar de binnenstad moet, en ik daar geen trek in heb. Dat is best ver om te fietsen, en ik vind het eigenlijk het niet waard daarvoor de auto te pakken. Zgn. ecowinkels zijn te ver weg om het eco te houden.

Overigens koop ik zo min mogelijk in plastic. Het valt me alleen op dat supermarkten zaken onzinnig in plastic doen, of verpakkingen van producten overdreven groot zijn, of dubbelop. En dáár kan prima wetgeving voor bestaan. Paprika per stuk verpakken is koekoek. Snoepjes ingewikkeld in een plasticje verpakken in een zakje, mogelijk weer in een groter zakje. Flikker toch op daarmee.

Terug naar blik en de inzameling ervan:
Laat Nederland ook maar eens beginnen met gescheiden afvalbakken in speeltuinen, parken zwembaden etc..
De enige afvalscheiding die Nederland buiten de huishoudens hanteert is: restafval of hondenstront gewikkeld in plastic.. Kansloos gewoon..

En dat er in parken en bij ingangen/uitgangen natuurgebied afvalbakken beschikbaar zijn, zoals in vrijwel elk ander land.
offtopic:
en een openbaar toilet.. zoals ook in vrijwel elk ander land

Afgelopen week in een pretpark in Italië geweest met onze zoon. Wat was het daar schoon! Ongelooflijk vergeleken Nederlandse pretparken. Maar ook: overal afvalbakken beschikbaar, en natuurlijk gescheiden! Het enige wat je er helaas wel zag waren sigarettenpeuken, die zie je in Nederland dan weer een stuk minder.

[Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 13-05-2023 23:05]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ricardo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:17
GAIAjohan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:36:

Terug naar blik en de inzameling ervan:
Laat Nederland ook maar eens beginnen met gescheiden afvalbakken in speeltuinen, parken zwembaden etc..
De enige afvalscheiding die Nederland buiten de huishoudens hanteert is: restafval of hondenstront gewikkeld in plastic.. Kansloos gewoon..

En dat er in parken en bij ingangen/uitgangen natuurgebied afvalbakken beschikbaar zijn, zoals in vrijwel elk ander land.
offtopic:
en een openbaar toilet.. zoals ook in vrijwel elk ander land

Afgelopen week in een pretpark in Italië geweest met onze zoon. Wat was het daar schoon! Ongelooflijk vergeleken Nederlandse pretparken. Maar ook: overal afvalbakken beschikbaar, en natuurlijk gescheiden! Het enige wat je er helaas wel zag waren sigarettenpeuken, die zie je in Nederland dan weer een stuk minder.
Hier in de gemeente is het juist beleid om afval bakken te verwijderen ivm illegaal dumpen van huishoudelijk afval. Nu moet je zelfs in de binnenstad echt goed opzoek voor je een afvalbak vind, daar buiten hooguit eens een bij een uitlaat veld in de buurt.

Maar, het is allemaal de schuld van de consument en die moet het nu maat oplossen. Ik praat niet goed dat mensen troep op straat gooien, maar sommige gemeentes moet eerst zichzelf eens aankijken.

Vandaag voor het eerst een stapel blikjes weg gebracht… een wasbak om je handen te wassen zou fijn zijn naast de inzamel machines |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

FreakNL

Well do ya punk?

Wij wonen niet heel groot en ik heb gewoon geen zin om al die rommel te bewaren…

Ik neem het voorlopig voor lief dat die 2a3 blikjes speciaal-bier die ik per week nuttig gewoon 15 cent duurder geworden zijn. Ik ga voor die 30-45ct per week niet lopen leuren met die blikjes… Ik moet ze weer ergens opslaan ook tot ik ze weg kan brengen…

Verder verleg ik mijn interesse naar speciaalbier in fles zonder statiegeld.

Voor de rest wordt hier NIETS uit blik gedronken. Frisdrank drinken we niet. Wat wel irritant is; die plastic fles met verse sap die we in het weekend weleens kopen heeft ook statiegeld tegenwoordig en niet zo’n beetje ook. Wellicht overstappen op een pak Coolbest ofzo…

Acties:
  • +2Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Ricardo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:31:
[...]

Hier in de gemeente is het juist beleid om afval bakken te verwijderen ivm illegaal dumpen van huishoudelijk afval. Nu moet je zelfs in de binnenstad echt goed opzoek voor je een afvalbak vind, daar buiten hooguit eens een bij een uitlaat veld in de buurt.

Maar, het is allemaal de schuld van de consument en die moet het nu maat oplossen. Ik praat niet goed dat mensen troep op straat gooien, maar sommige gemeentes moet eerst zichzelf eens aankijken.

Vandaag voor het eerst een stapel blikjes weg gebracht… een wasbak om je handen te wassen zou fijn zijn naast de inzamel machines |:(
Gelukkig wordt de afvalstoffenheffing steeds lager omdat burgers de afvalverwerking steeds meer zelf moeten doen.
/s

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 15:07
[...]een wasbak om je handen te wassen zou fijn zijn naast de inzamel machines |:(
Hee, wasbak? Idee, waarom zet je het leeggedronken blikje niet een nachtje omgekeerd in de wasbak (in ieder huis tenminste een exemplaar aanwezig voor zover ik heb waargenomen)?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ricardo
Yaksa schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Hee, wasbak? Idee, waarom zet je het leeggedronken blikje niet een nachtje omgekeerd in de wasbak (in ieder huis tenminste een exemplaar aanwezig voor zover ik heb waargenomen)?
Goed idee, eerst even omspoelen, dan 12uur op de kop in de wasbak. Vervolgens nog 12uur in de oven op 100graden om ze te drogen zodat ik ze daarna weg mag brengen om 15cent terug te krijgen |:(

Hier verdwijnen ze inmiddels gewoon in de PMD zak, die paar blikjes in de week is maar gewoon jammer dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PepsiNL1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:02
Ricardo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:43:
[...]

Goed idee, eerst even omspoelen, dan 12uur op de kop in de wasbak. Vervolgens nog 12uur in de oven op 100graden om ze te drogen zodat ik ze daarna weg mag brengen om 15cent terug te krijgen |:(

Hier verdwijnen ze inmiddels gewoon in de PMD zak, die paar blikjes in de week is maar gewoon jammer dan.
gewoon even een beetje water erin en dan leegschudden. max een paar seconden werk. *knip* beargumenteer s.v.p. alleen je punt, dit kracht bij zetten met zo'n maatregel is flamebait.

[Voor 15% gewijzigd door defiant op 21-05-2023 00:34]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:08
Ze mogen de software wel eens vaker updaten bij de Jumbo. Veel blikjes met logo waren nog niet herkend. Medewerkers geven aan: tja dan moet het bij een andere winkelketen proberen. Kan je weer terug met je blikjes.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:47

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

PepsiNL1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:57:
[...]

gewoon even een beetje water erin en dan leegschudden. max een paar seconden werk. *knip*
Want? Dat mensen geen zin hebben om het om te spoelen en weg te brengen betekent toch niet dat ze het dan maar op straat gooien.

[Voor 15% gewijzigd door defiant op 21-05-2023 00:34]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
[...]

gewoon even een beetje water erin en dan leegschudden. max een paar seconden werk. *knip*
*knip* maak s.v.p. een topic report aan als je vind dat een post niet constructief is, maar dit voegt niets toe.

[Voor 34% gewijzigd door defiant op 21-05-2023 00:35]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Ricardo
[...]

Bij het PMD betekend toch niet op straat?
Dit soort maatregelen slaan gewoon echt nergens op, het is alleen maar de consument treiteren die normaal het ook al netjes weg gooide in de bak.
Alles wat niet terug ingeleverd word 100% van doneren aan goede doelen, ben benieuwd of de winkels dan nog zo moeilijk doen over gekreukte blikjes inleveren.

En blikjes gaan schoonspoelen met drinkwater, het moet toch niet gekker worden?

[Voor 8% gewijzigd door defiant op 21-05-2023 00:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Hier gebeurt hetzelfde. Mijn kinderen willen nog wel eens rotzooi van straat oppakken om het vervolgens weg te gooien, dat verbied ik ze nu. Laat die rotzooi liggen, is niet van jou en je kunt het toch nergens kwijt. Leuke boodschap om mee te geven aan je kinderen...

Wat blikjes wegbrengen en smerige handen betreft, al eens overwogen om die dingen rechtop te bewaren? Ik had hetzelfde met glazen potjes die ik meenam in een plastic tas, altijd vieze handen en die tas kon je daarna weggooien. Tegenwoordig zet ik het in een kartonnen doosje.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PepsiNL1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:02
Ricardo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Bij het PMD betekend toch niet op straat?
Dit soort maatregelen slaan gewoon echt nergens op, het is alleen maar de consument treiteren die normaal het ook al netjes weg gooide in de bak.
Alles wat niet terug ingeleverd word 100% van doneren aan goede doelen, ben benieuwd of de winkels dan nog zo moeilijk doen over gekreukte blikjes inleveren.

En blikjes gaan schoonspoelen met drinkwater, het moet toch niet gekker worden?
tja maar het is nu eenmaal zo, *knip*' maar dat er statiegeld opzit hebben we blijkbaar aan onszelf te danken. we moeten het er maar mee doen.

*knip*'

overigens hoef je niet schoon drinkwater te gebruiken. je kan de blikjes makkelijk even omspoelen met afwaswater wat je toch al pakt.

S.v.p. geen meta discussie in het topic, we zijn een gemodereerd forum, maak s.v.p. een alleen topic report aan als je dit vind

[Voor 17% gewijzigd door defiant op 21-05-2023 00:43]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

*knip* maak s.v.p. een topic report aan.

[Voor 83% gewijzigd door defiant op 21-05-2023 00:46]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:33
PepsiNL1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:24:
[...]
je kan de blikjes makkelijk even omspoelen met afwaswater wat je toch al pakt.
Blikjes in de vaatwasser zetten gaat mij toch echt te ver hoor :+

Ik snap je voor de duidelijkheid wel, echter heb ik dus nooit afwaswater ;)

Een emmer met opgevangen regenwater o.i.d. zou kunnen natuurlijk. Dat kan in principe iedereen (met een tuin) zonder al teveel gedoe regelen indien gewenst.

[Voor 18% gewijzigd door Thalaron op 20-05-2023 17:09]

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:07
Hoeveel verwacht jij dat er echt een emmer neer gaan zetten om regenwater op te vangen om de blikjes met statiegeld om te spoelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:42

Illusion

(the art of)

“Gelukkig” heeft Heineken zijn best gedaan om nog zoveel mogelijk statiegeldvrije blikjes op de markt te zetten: https://www.tubantia.nl/b...et-oude-blikjes~a6018afb/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

En terecht natuurlijk.

In Singapore bestaat ook geen zwerfvuil en ook geen statiegeld. Gewoon 750 euro boete op afval dumpen op straat….

Acties:
  • +8Henk 'm!

• GioStyle
Statiegeld is alleen maar in het leven geroepen, omdat er geld mee te verdienen valt. Heeft helemaal niets met het milieu te maken. Dat het een positief effect heeft op het milieu (minder zwerfafval) wordt misbruikt als het argument, maar het draait om de centen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:45
FreakNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:22:
En terecht natuurlijk.

In Singapore bestaat ook geen zwerfvuil en ook geen statiegeld. Gewoon 750 euro boete op afval dumpen op straat….
In nl 150 euro. Maar ja... handhaving he?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:07
FreakNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:22:
En terecht natuurlijk.

Weleens in Singapore geweest? Ik wel, was gewoon ook zwerfvuil. En eerlijk is eerlijk, het was er niet veel, maar op de smallere paden tussen de bomen in minder drukke parken heb ik genoeg zwerfvuil langs de kant zien liggen.
Zeg maar de plaatsen waar absoluut nul kans is dat een agent je ziet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thalaron
Sissors schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:00:
Hoeveel verwacht jij dat er echt een emmer neer gaan zetten om regenwater op te vangen om de blikjes met statiegeld om te spoelen?
Niemand lijkt mij maar nog altijd beter dan drinkwater, iets waarvan men nu ook al enige tijd roept dat het schaarser gaat worden in de toekomst, gebruiken om wat centen bij elkaar te gaan schrapen ivm mogelijk last van ongedierte of kans op vieze handjes ivm resten in blikjes…

Blikjes uitspoelen met schoon drinkwater (voor diegene die dus geen sopje kunnen gebruiken na een handwas, lijkt mij in ieder geval zeer onwenselijk. Vandaar mijn opmerking over regenwater.

Ikzelf haal simpelweg geen blikjes frisdrank meer. Blikken (speciaal)bier á € 4-15 per stuk gaan nu gewoon met een kleine meerprijs alsnog de PMD zak in hier. Ik ga dus 0,0 moeite doen met blikjes omdat ik daar simpelweg geen zin/ behoefte aan heb.

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sissors schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Weleens in Singapore geweest? Ik wel, was gewoon ook zwerfvuil. En eerlijk is eerlijk, het was er niet veel, maar op de smallere paden tussen de bomen in minder drukke parken heb ik genoeg zwerfvuil langs de kant zien liggen.
Zeg maar de plaatsen waar absoluut nul kans is dat een agent je ziet.
Slechts 7 keer.

Maar eens, daar ligt ook wat. Alles valt en staat met handhaving.

Het is wel stukken minder als hier

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24

Dennis1812

Amateur prutser

Nou, ik drink graag een blikje cola of 7up op het werk.

Tas al een keer mogen wassen door lekkende plakzooi. Toen bedacht om het maar weer netjes zoals voorheen bij PMD te doen. Dan maar zien als verkapte prijsverhoging nummer 1337 dit jaar.
Maar. Nu heeft de werkgever een ton neergezet. Wordt al het statiegeld gespaard en gaat eind van het jaar gedoneerde naar de voedselbank.
Mooi initiatief. Al heb ik wel aangeven niet na mijn dienst even zoon zak weg te gaan brengen.
Dat doet de huismeester of de politie maar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:49:
Nou, ik drink graag een blikje cola of 7up op het werk.

Tas al een keer mogen wassen door lekkende plakzooi. Toen bedacht om het maar weer netjes zoals voorheen bij PMD te doen. Dan maar zien als verkapte prijsverhoging nummer 1337 dit jaar.
Maar. Nu heeft de werkgever een ton neergezet. Wordt al het statiegeld gespaard en gaat eind van het jaar gedoneerde naar de voedselbank.
Mooi initiatief. Al heb ik wel aangeven niet na mijn dienst even zoon zak weg te gaan brengen.
Dat doet de huismeester of de politie maar.
Hier hetzelfde. Lijkt nog aardig rap gevuld te worden ook... gelukkig geen aversie tegen het inleveren onder de collegas. Gewoon wie het even rustig heeft laad een plastic zak vol en rijd even langs de super 2 straten verder....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 03-06 12:43
GioStyle schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:28:
Statiegeld is alleen maar in het leven geroepen, omdat er geld mee te verdienen valt. Heeft helemaal niets met het milieu te maken. Dat het een positief effect heeft op het milieu (minder zwerfafval) wordt misbruikt als het argument, maar het draait om de centen.
Wie verdient hier precies aan volgens jou?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
GioStyle schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:28:
Welke centen? De enige die mogelijk centen overhouden aan dit systeem zijn importeurs/producenten (bij statiegeld wat niet geclaimd wordt). En juist die groepen hebben zich zo lang mogelijk (en tot het allerlaatste moment) verzet tegen het invoeren. Dus welke partij heeft volgens jou dit dan in het leven geroepen 'voor de centen'? En hoe worden die centen dan verdiend?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:46
@Valorian de exploitanten van de inname machines?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Cobb schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:48:
@Valorian de exploitanten van de inname machines?
Ja klopt die verdienen er ook aan. Maar die hebben geen invloed gehad op de keuze om dit systeem uberhaupt in te voeren, dus de reactie van @GioStyle blijft raadselachtig en de vraag oproepen: welke partijen hebben dit volgens hem ingevoerd “voor de centen” ? 😊

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Thalaron schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:38:
[...]
Niemand lijkt mij maar nog altijd beter dan drinkwater, iets waarvan men nu ook al enige tijd roept dat het schaarser gaat worden in de toekomst, gebruiken om wat centen bij elkaar te gaan schrapen ivm mogelijk last van ongedierte of kans op vieze handjes ivm resten in blikjes…

Blikjes uitspoelen met schoon drinkwater (voor diegene die dus geen sopje kunnen gebruiken na een handwas, lijkt mij in ieder geval zeer onwenselijk. Vandaar mijn opmerking over regenwater.

Ikzelf haal simpelweg geen blikjes frisdrank meer. Blikken (speciaal)bier á € 4-15 per stuk gaan nu gewoon met een kleine meerprijs alsnog de PMD zak in hier. Ik ga dus 0,0 moeite doen met blikjes omdat ik daar simpelweg geen zin/ behoefte aan heb.
Zolang er mensen in bad gaan met 120 tot 150 liter drinkwater, zou ik me over die paar milliliter die nodig is om een blikje om te spoelen echt niet druk maken. :P

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 22:21
YakuzA schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:02:
[...]

Zolang er mensen in bad gaan met 120 tot 150 liter drinkwater, zou ik me over die paar milliliter die nodig is om een blikje om te spoelen echt niet druk maken. :P
Twee vliegen in één klap: je blikjes mee in bad of onder de douche nemen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GioStyle
Valorian schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Ja klopt die verdienen er ook aan. Maar die hebben geen invloed gehad op de keuze om dit systeem uberhaupt in te voeren, dus de reactie van @GioStyle blijft raadselachtig en de vraag oproepen: welke partijen hebben dit volgens hem ingevoerd “voor de centen” ? 😊
Statiegeld is een industrie. De hele keten van de industrie verdient er aan. Fabrikanten/producenten, exploitanten van emballageapparaten, supermarkten, en niet te vergeten Statiegeld Nederland en zelfs goede doelen… Of denk je dat de directeur van Statiegeld Nederland dit voor niets doet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Statiegeld is een industrie. De hele keten van de industrie verdient er aan. Fabrikanten/producenten, exploitanten van emballageapparaten, supermarkten, en niet te vergeten Statiegeld Nederland en zelfs goede doelen… Of denk je dat de directeur van Statiegeld Nederland dit voor niets doet?
Lees je mijn post eigenlijk wel? Jij gaf aan dat het geintroduceerd is ivm “de centen”, maar de partijen die dit plan hebben opgedrongen zijn NIET de producenten, de supermarkten, de exploitanten van apparaten, statiegeld nederland of de goede doelen. Dus nogmaals de vraag, welke partij die dit plan heeft opgedrongen aan de markt (die daar overigens heel hard tegen geprotesteerd hebben) “voor de centen” verdient er dan precies aan? Natuurlijo verdienen er veel mensen nu geld aan. Maar dat is NIET de reden van de introductie, tenzij jij andere bronnen hebt?

[Voor 9% gewijzigd door Valorian op 22-05-2023 21:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26

BazzH

Kei-goed...

Valorian schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Lees je mijn post eigenlijk wel? Jij gaf aan dat het geintroduceerd is ivm “de centen”, maar de partijen die dit plan hebben opgedrongen zijn NIET de producenten, de supermarkten, de exploitanten van apparaten, statiegeld nederland of de goede doelen. Dus nogmaals de vraag, welke partij die dit plan heeft opgedrongen aan de markt “voor de centen” verdient er dan precies aan?
Dat noemen ze nou lobby. De regels zijn zo opgesteld, dat er met zo weinig mogelijk inspanning zoveel mogelijk verdiend kan worden. We betalen voor "gebakken lucht". Nouja, ik kies er dus voor om dat niet te doen.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GioStyle
Valorian schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Lees je mijn post eigenlijk wel? Jij gaf aan dat het geintroduceerd is ivm “de centen”, maar de partijen die dit plan hebben opgedrongen zijn NIET de producenten, de supermarkten, de exploitanten van apparaten, statiegeld nederland of de goede doelen. Dus nogmaals de vraag, welke partij die dit plan heeft opgedrongen aan de markt (die daar overigens heel hard tegen geprotesteerd hebben) “voor de centen” verdient er dan precies aan? Natuurlijo verdienen er veel mensen nu geld aan. Maar dat is NIET de reden van de introductie, tenzij jij andere bronnen hebt?
De overheid en om nog preciezer te zijn: de regering. De regering heeft deze maatregel aan de markt opgedrongen. Lijkt me een beetje voor de hand liggend. Echter heeft volgens mij de overheid zelf geen direct financieel voordeel ervan, maar bijvoorbeeld Statiegeld Nederland wel. Die ziet zijn omzet wel flink stijgen dit jaar.

Maar even eerlijk: denk jij dat bijvoorbeeld de verhoging van accijnzen op sigaretten/tabak beleid is om (toekomstige) rokers te ontmoedigen of is het gewoon simpelweg een manier om meer inkomsten binnen te harken?

Uiteindelijk draait het altijd om geld (verdienen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 04-06 07:40

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

jurjen_g schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:08:
Ondertussen in deze digitale wereld, wekelijks huis aan huis reclame wat bij de bezorger terecht komt via een diesel rijdende vrachtwagen nadat het in een fabriek gedrukt is en verpakt in een plasticje |:(

Ja, ik weet het, er is een opt-out systeem. Dat is een beetje zoals roken is ongezond voor mensen, we moeten mensen daar echt vanaf helpen, maar i.p.v. het gewoon te verbieden verzinnen we een kul oplossing omdat we de cashcow niet willen verstoren.

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

BazzH schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:19:
[...]
Nouja, ik kies er dus voor om dat niet te doen.
Mjah, ik vind blikken bier altijd wel handig omdat ik het blikje gewoon in de kliko kon doen en niet hoef te zeulen met lege flessen. Ik ben er nog niet over uit of ik statiegeld op blik maar gewoon zie als prijsverhoging of overstap op een krat bier.

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:47:
[...]

Ondertussen in deze digitale wereld, wekelijks huis aan huis reclame wat bij de bezorger terecht komt via een diesel rijdende vrachtwagen nadat het in een fabriek gedrukt is en verpakt in een plasticje |:(

Ja, ik weet het, er is een opt-out systeem. Dat is een beetje zoals roken is ongezond voor mensen, we moeten mensen daar echt vanaf helpen, maar i.p.v. het gewoon te verbieden verzinnen we een kul oplossing omdat we de cashcow niet willen verstoren.
Eindelijk gaan meer gemeentes richting opt-in, iets wat bijzonder lang heeft geduurd en duurt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Napo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:57:
[...]

Eindelijk gaan meer gemeentes richting opt-in, iets wat bijzonder lang heeft geduurd en duurt.
En waarom, ik bedoel, schaf het gewoon af. Dat is nou echt laaghangend fruit voor een beter milieu. Heb je die reclame nodig, abonneer je op de nieuwsbrief van de Kruidvat en AH.

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thalaron
De reclame lobby zal vast als argument geven dat het beter is voor het milieu om reclame zoveel als mogelijk gebundeld aan te bieden. Anders moet het immers los worden verzonden.

Moeten niets natuurlijk, kan ook per e-mail of folder inkijken via een App. Maar die arme digibeten dan?

Tsja…

Opt-in is natuurlijk weer duurder dan simpelweg alles overal neerpleuren. Daarbij vraag ik mij af hoeveel mensen het dan alsnog gaan aanvragen maar het zou zeker een verbetering zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:47:
[...]

De vrienden/postcode loterij kan er ook wat van met papier verspilling door de Nederlandse brievenbussen.

★ Elongated, edible fruit ★

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

MrMonkE schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:21:
[...]

De vrienden/postcode loterij kan er ook wat van met papier verspilling door de Nederlandse brievenbussen.
Ze moeten ook gewoon geadresseerde post zonder naam verbieden. Krijg ook van uber eats en zo'n andere ook regelmatig geadresseerde zonder naam plastic rommel binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Dwarlorf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:25:
[...]

Ze moeten ook gewoon geadresseerde post zonder naam verbieden. Krijg ook van uber eats en zo'n andere ook regelmatig geadresseerde zonder naam plastic rommel binnen.
Ik heb stikkers dus die meuk krijg ik niet. Maar ik verdenk de postcode/vriendenloterij ervan dat er heel veel mensen met foute connecties naar de papierverwerkende en druk-industrie in die organisatie hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

MrMonkE schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:32:
[...]

Ik heb stikkers dus die meuk krijg ik niet. Maar ik verdenk de postcode/vriendenloterij ervan dat er heel veel mensen met foute connecties naar de papierverwerkende en druk-industrie in die organisatie hebben.
Welke stickers heb je dan? Want ik heb nee/nee maar dan mogen dus ze nog steeds geadresserde post zonder naam er in pleuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Dwarlorf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:42:
[...]

Welke stickers heb je dan? Want ik heb nee/nee maar dan mogen dus ze nog steeds geadresserde post zonder naam er in pleuren.
Ja, ik ook. (Denk babylonische verwarring)
Daarom krijg ik die postcode loterij meuk ook omdat het geaddresserd is.. (Zijn lid) Maar altijd maar papier sturen die gasten. Jaren lang hadden ze een soort 'school agenda' met kortingsbonnen (nog?) die ze bij elke klant door de bus gooiden. Wat een enorm berg papier zal dat hebben opgeleverd voor de sportverenigingen die het ophalen. (En natauurlijk een berg papiergeld bij de drukkerijen, binderijen, reclame buro, etc)

[Voor 6% gewijzigd door MrMonkE op 23-05-2023 07:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zit er ook statiegeld op reclamefolders? Snap niet waarom die Whataboutism hier steeds het topic in sluipt.

Iemand nog goede ideeën om blikjes te bewaren? Schoonspoelen lijkt me sowieso handig en dan gewoon in een grote tas?

PV Output |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik moet nog steeds actief de neiging onderdrukken om ze fijn te knijpen, jaren van gewoonte die eruit moet. Ook kom ik nog steeds blikjes tegen die onduidelijk zijn - er staat een recycle logo op, maar niet specifiek statiegeld... maar óók geen 'afval' icoontje.

Ik snap echt niet waarom ze het zo moeilijk gemaakt hebben. Blijkbaar kunnen die machines in de winkel heel prima het verschil detecteren tussen wel-en-geen statiegeld. Waarom lieten ze mensen niet gewoon alles inleveren vanaf 1 april en alleen statiegeld uitbetalen voor de geldige blikjes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:51:
[...]

Mjah, ik vind blikken bier altijd wel handig omdat ik het blikje gewoon in de kliko kon doen en niet hoef te zeulen met lege flessen. Ik ben er nog niet over uit of ik statiegeld op blik maar gewoon zie als prijsverhoging of overstap op een krat bier.
Ik vind 20% extra belasting teveel. Daar hoef ik dus niet over na te denken. Dan koop ik het gewoon niet meer. "De branche" ontloopt haar verantwoordelijkheid hier namelijk echt enorm. Alle last ligt bij de consument. Er is niet 1 inleverpunt bijgekomen. Het grootste deel van de verkopers in NL int alleen statiegeld en brandt zijn vingers niet aan terugbetalen. Wel de lusten....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

SeatRider

Hips don't lie

Even een leuker onderwerp. Hoe vaak maken jullie het mee dat een blikje (of flesje) niet wordt geaccepteerd door de automaat? Ik heb inmiddels in de keuken een heel scheidingssysteem van flesjes die alleen bij de Jumbo of AH kunnen ingeleverd worden, plastic flessen die alleen bij de Lidl kunnen worden ingeleverd en blikjes die naar de Aldi moeten.

Om nog maar te zwijgen van de hordes zwervers die op zaterdag drie vuilniszakken met gevonden blikjes staan in te leveren (dat is op zich een goed side effect, maar niet tijdens spitsuur ;-)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thalaron
HTT-Thalan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:55:
Ik moet nog steeds actief de neiging onderdrukken om ze fijn te knijpen, jaren van gewoonte die eruit moet. Ook kom ik nog steeds blikjes tegen die onduidelijk zijn - er staat een recycle logo op, maar niet specifiek statiegeld... maar óók geen 'afval' icoontje.

Ik snap echt niet waarom ze het zo moeilijk gemaakt hebben. Blijkbaar kunnen die machines in de winkel heel prima het verschil detecteren tussen wel-en-geen statiegeld. Waarom lieten ze mensen niet gewoon alles inleveren vanaf 1 april en alleen statiegeld uitbetalen voor de geldige blikjes?
Trekt aan de bel, medewerker komt;
‘Zeg eh… ik heb 10 blikjes ingeleverd met statiegeld, maar de automaat denkt dat het zonder is’

Lijkt mijn dus enerzijds om dergelijke discussies te voorkomen. Anderzijds zit de supermarkt ook niet te wachten op het retour ontvangen van blikjes, laat staan extra waar geen statiegeld op zit.

Wat wel handig zou zijn, is een kliko voor PMD afval naast de automaat. Dit voor die blikjes die achteraf per ongeluk tussen de statiegeld zak is beland zodat je die niet ook weer mee terug moet nemen (of in de restafval terecht komt gezien er meestal wel een prullenbak staat waar allerlei meuk in vliegt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

SeatRider schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:14:
Even een leuker onderwerp. Hoe vaak maken jullie het mee dat een blikje (of flesje) niet wordt geaccepteerd door de automaat? Ik heb inmiddels in de keuken een heel scheidingssysteem van flesjes die alleen bij de Jumbo of AH kunnen ingeleverd worden, plastic flessen die alleen bij de Lidl kunnen worden ingeleverd en blikjes die naar de Aldi moeten.

Om nog maar te zwijgen van de hordes zwervers die op zaterdag drie vuilniszakken met gevonden blikjes staan in te leveren (dat is op zich een goed side effect, maar niet tijdens spitsuur ;-)
Dat zou dus niet meer voor mogen komen. Je zou je flesjes en blikjes nu overal in moeten kunnen leveren, ongeacht waar je ze gekocht hebt. Statiegeldlogo=statiegeldlogo.

Je zou dus een "vers-geperst-sap" flesje van de AH gewoon in moeten kunnen leveren bij de Jumbo of Aldi.

Ik doe "de grote boodschappen" meestal bij een supermarkt die net wat buiten het centrum ligt. Die locatie is voor zwervers kennelijk niet heel interessant, dus die leveren hun oogst waarschijnlijk op andere plekken in. De blikjes liggen voornamelijk in het centrum en op de bekende hangplekken. Dan ga ik er vanuit dat een zwerver geen wandeling gaat maken naar een plek waar gegarandeerd niets ligt, als je de oogst ook gewoon om de hoek in kunt leveren bij een centrum-filiaal van AH.

[Voor 20% gewijzigd door BazzH op 23-05-2023 08:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

SeatRider

Hips don't lie

BazzH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:19:
[...]

Dat zou dus niet meer voor mogen komen. Je zou je flesjes en blikjes nu overal in moeten kunnen leveren, ongeacht waar je ze gekocht hebt. Statiegeldlogo=statiegeldlogo.

Je zou dus een "vers-geperst-sap" flesje van de AH gewoon in moeten kunnen leveren bij de Jumbo of Aldi.
Dat is de theorie. Sapflessen van de Lidl worden niet geaccepteerd bij Aldi en Jumbo. Warsteiner flesjes niet bij Aldi en Lidl (maar weer wel bij de "merk-supers"). En als je daar dan over klaagt zeggen ze dat ik dan maar even naar een andere supermarkt moet gaan, want ze kunnen ze niet handmatig innemen.

Ik wil best meewerken, maar niet op deze manier.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

SeatRider schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:22:
[...]

Dat is de theorie. Sapflessen van de Lidl worden niet geaccepteerd bij Aldi en Jumbo. Warsteiner flesjes niet bij Aldi en Lidl (maar weer wel bij de "merk-supers"). En als je daar dan over klaagt zeggen ze dat ik dan maar even naar een andere supermarkt moet gaan, want ze kunnen ze niet handmatig innemen.

Dan voldoen ze dus niet aan hun verplichtingen. Maarja.... zie de overheid maar eens in beweging te krijgen om dit te fixen. Dat gaat je jaren van je leven kosten om daar in Den Haag het lampje te laten branden en daarna hebben ze nog jaren nodig om actie voor te bereiden.

Ik ben erg benieuwd wat ze overigens doen als je voet bij stuk houd bij zo'n super. Ik sta daar op dat moment met een volle kar boodschappen (waarvan een deel gekoeld moet) bij de inleverautomaat. Ik kan die volle kar daar gewoon laten staan en inderdaad naar een andere supermarkt gaan.... Heel jammer dan voor ze, dat ze dat handmatig niet kunnen. Dat was vroeger nooit een probleem. Winkelmedewerkers zijn slim genoeg om te kijken hoeveel statiegeld ergens op zit en dan gewoon wat lege flessen achter te pakken en die door de automaat te jagen. Deden ze vroeger ook met de mini-bierfustjes voor zo'n thuistapje. Automaat pakte die niet en daar zat 10 euro statiegeld op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
BazzH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Dan voldoen ze dus niet aan hun verplichtingen. Maarja.... zie de overheid maar eens in beweging te krijgen om dit te fixen. Dat gaat je jaren van je leven kosten om daar in Den Haag het lampje te laten branden en daarna hebben ze nog jaren nodig om actie voor te bereiden.

Ik ben erg benieuwd wat ze overigens doen als je voet bij stuk houd bij zo'n super. Ik sta daar op dat moment met een volle kar boodschappen bij de inleverautomaat (waarvan een deel gekoeld moet). Ik kan die kar daar gewoon laten staan en inderdaad naar een andere supermarkt gaan.... Heel jammer dan voor ze, dat ze dat handmatig niet kunnen. Dat was vroeger nooit een probleem. Winkelmedewerkers zijn slim genoeg om te kijken hoeveel statiegeld ergens op zit en dan gewoon wat lege flessen achter te pakken en die door de automaat te jagen. Deden ze vroeger ook met de mini-bierfustjes voor zo'n thuistapje. Automaat pakte die niet en daar zat 10 euro statiegeld op.
Wij doen online boodschappen en halen dit op bij zo'n pick-up point. Daar kunnen we ook statiegeld inleveren zonder afhankelijk te zijn van een automaat, gewoon aantal flessen tellen. Er is nog nooit gekeken waar het flesje vandaan komt. Ik ben benieuwd of ze nu wel gaan kijken of er wel een statiegeldlogo op het blikje staat, die hebben we nog nooit ingeleverd omdat we niet zo veel blikjes nuttigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 20:49
Zijn er eigenlijk ook veel mensen die net als ik gewoon nauwelijks tot geen blikjes meer kopen? Beter te doen dan verwacht eigenlijk.

Die ene keer dat ik het doe (onderweg of iets) neem ik het statiegeld ook voor lief.

Ik mis enkel een beetje het gemak van ze gewoon weg kunnen gooien. In mijn huidig appartement ook gewoon erg lastig om ruimte te vinden voor blikjes, en ik heb gewoon geen zin in die plakkerige bende haha.

Misschien dat het over een maand in ons nieuwe huis toch anders wordt. Maar het meeste op wat speciaalbier na is vaak ook in fles variant te krijgen. Dus goed te overzien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Inverted_World schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:40:
Zijn er eigenlijk ook veel mensen die net als ik gewoon nauwelijks tot geen blikjes meer kopen? Beter te doen dan verwacht eigenlijk.

Die ene keer dat ik het doe (onderweg of iets) neem ik het statiegeld ook voor lief.

Ik mis enkel een beetje het gemak van ze gewoon weg kunnen gooien. In mijn huidig appartement ook gewoon erg lastig om ruimte te vinden voor blikjes, en ik heb gewoon geen zin in die plakkerige bende haha.

Misschien dat het over een maand in ons nieuwe huis toch anders wordt. Maar het meeste op wat speciaalbier na is vaak ook in fles variant te krijgen. Dus goed te overzien.
Ik dus. Inderdaad even wennen, maar ik merk vooral dat ik over het geheel minder ben gaan kopen. De impuls-blikjes zijn vervangen door een bidon en in principe kan ik alles verder in flessen krijgen.

Worden er eigenlijk nog van die glazen bierflesjes met schroefdop en zonder statiegeld verkocht? Te vroeg voor conclusies maar de hoeveelheid glasscherven op straat lijkt toe te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Zijn er eigenlijk ook veel mensen die net als ik gewoon nauwelijks tot geen blikjes meer kopen?
Dat is lastig bij producten die alleen in blik te krijgen is. Zaken als cola en zo kochten we toch al in grote flessen, maar zaken als energy drink en sommige biertjes zijn alleen in blik verkrijgbaar.

Wij hebben sinds kort een kartonnen doos staan waar we alle blikjes in zetten. Niks omspoelen, omkeren of andere moeite, alleen zorgen dat je die doos niet omgooit tussen de keuken en de winkel.

Mijn ervaring is dat plastic en blik bij alle apparaten ingeleverd kan worden, glas wil de Aldi helaas niet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

want ze kunnen ze niet handmatig innemen.
Ze kunnen het wel, maar willen het niet. Als ik met een geplet flesje aankom die de automaat niet wil scannen of om andere redenen moeilijk doet. bel ik even aan en doet de medewerket niet zo moeilijk en pakt een ander flesje die wel goed is en die ik wel kan scannen.

Flesjes of blikjes met een logo zijn ze verplicht om in te nemen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben vanwege het statiegeld gewoon overgestapt van de merk-cola naar huismerk cola. Inclusief statiegeld is dat gewoon nog steeds goedkoper.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:52
[...]

Zodra een fabrikant een fles/blik met statiegeld uitgeeft moet dit doorgegeven worden aan Statiegeld Nederland zodat die alle informatie kunnen doorsturen naar de inleverpunten. Hier zit waarschijnlijk een vertraging in, dus grote kans dat die sapflessen van de Lidl over een tijdje wel in te leveren zijn bij de Aldi en Jumbo. Overigens zijn ze zodra er het statiegeld logo op staat (https://cdn.nos.nl/image/2021/06/19/754369/2160x2160a.jpg) moeten ze het innemen, eventuele handmatig! (En zoals je al ervaren hebt is niet iedereen dan van op de hoogte...)

Dit geldt overigens niet voor bierflesjes. Ik weet niet wat daar precies de regels voor zijn, maar volgens mij moeten ze alleen innemen wat ze zelf verkopen en de rest is coulance van de supermarkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:14
Statiegeld op blikjes vereist hier thuis wel een omslag in het denken. Wij hebben altijd cola in blikjes omdat we er te weinig van drinken om flessen te kopen. Maar die blikjes drukten we altijd fijn en deden we bij het PMD. Dat is zo'n automatisme (vooral bij de dame des huizes) dat we nog niet heel veel blikjes in hebben kunnen leveren. Gelukkig gaat het om 3-4 blikjes per week, dus de schade is beperkt.

Het daadwerkelijke inleveren gaat soepeler dan ik had verwacht. Het opslaan van de blikjes zonder dat deze verkreukelen is nog wel een uitdaging. En het moeten omspoelen is weer een extra handeling.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LostInNight schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Wie verdient hier precies aan volgens jou?
Het statiegeld op blikjes die niet terugkomen lijkt me winst.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Marzman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Net als dat mensen die niet uitchecken en het niet terug claimen winst opleverd. Dat betekent nog niet dat dit de reden was voor het invoeren van de OV chipkaart. Net zoals deze bijvangst niet de reden is voor het invoeren van statiegeld op blikjes. Wat wel gesteld wordt door sommigen.

Feit is dat de hele industrie zich jarenlang met allemaal loze beloftes over het oplossen van zwerfafval succesvol heeft ingezet om de invoer van statiegeld te vertragen. Niet omdat ze aan statiegeld verdienen, maar omdat het de drempel voor mensen verhoogt blikjes met hoge marges te kopen. Zoals je ook in de reacties hier vaak ziet van mensen die gewoon minder snel blikjes kopen nu. Uiteindelijk gewoon winst voor het milieu.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Marzman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:14:
De vraag was niet "wat", maar "wie" :) Wie maakt die winst?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Paul schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:27:
[...]
De vraag was niet "wat", maar "wie" :) Wie maakt die winst?
Die vraag is al vaker langsgekomen en beantwoord: al het niet geclaimde statiegeld blijft bij de producent/importeurs hangen. Dat gaat dus niet naar de staatskas, niet naar statiegeld nederland, niet naar goede doelen, etc. Iedereen die dus zijn blikjes liever in de gewone prullenbak gooit die spekt de producten/importeur, net zoals dat ook het geval is bij flesjes. Zie het als een luxe dat je niet alleen het vermogen hebt om blikjes te kopen (relatief duur) maar ook nog het recycle-gedoe kan afkopen voor 15 cent ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Dat weet ik :) Maar men blijft maar denken dat degenen die de regeling bedacht hebben degenen zijn die dat geld krijgen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als dat zo is, waarom deed Heinken/Amstel dan zo moeilijk om dat logo op hun blik te printen. Daar was laatst nog een uitstekend artikel over in het AD - Premium.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Omdat ze bang zijn voor een kelderende verkoop / om concurrentievoordeel te halen. Als jouw blikjes geen statiegeld hebben en die van de concurrent wel dan is men eerder geneigd jouw blikjes te kopen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:04
Paul schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:48:
Omdat ze bang zijn voor een kelderende verkoop / om concurrentievoordeel te halen. Als jouw blikjes geen statiegeld hebben en die van de concurrent wel dan is men eerder geneigd jouw blikjes te kopen.
Zeker, kwam laatst nog blikken La Chouffe tegen zonder statiegeld, heb het hele schap leeggehaald :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
GrooV schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Zeker, kwam laatst nog blikken La Chouffe tegen zonder statiegeld, heb het hele schap leeggehaald :)
Zomaar benieuwd: als er al wel statiegeld op zat maar ze in de aanbieding waren met 10% korting*, had je dan ook het hele schap leeggekocht?

*dat komt bij La Chouffe neer op ongeveer 15 cent...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Dido

heforshe

fsfikke schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:21:
Zoals je ook in de reacties hier vaak ziet van mensen die gewoon minder snel blikjes kopen nu. Uiteindelijk gewoon winst voor het milieu.
Waar zit die winst voor het milieu dan? Want in plaats van blikjes koop ik dan flesjes, die dan wel met de auto gehaald worden ipv te voet, en die per 6-pack een kilo meer wegen - een kilo die over meerdere trajecten extra getransporteerd moet worden en dus voor meer vervuiling zorgt.

Met ruwweg een sixpack per dag hebben we het over het rondrijden van 365 kilo extra verpakkingsmateriaal per jaar. Als alle 8 miljoen huishoudens gezinnen dat doen zijn we per jaar 2,9 miljoen TON extra loze verpakking aan het vervoeren.

Als iedereen die geen blik meer koopt het vervangt door kraanwater geloof ik de milieuwinst wel, maar ik geloof dat scenario niet ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Dido schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Waar zit die winst voor het milieu dan? Want in plaats van blikjes koop ik dan flesjes, die dan wel met de auto gehaald worden ipv te voet, en die per 6-pack een kilo meer wegen - een kilo die over meerdere trajecten extra getransporteerd moet worden en dus voor meer vervuiling zorgt.

Met ruwweg een sixpack per dag hebben we het over het rondrijden van 365 kilo extra verpakkingsmateriaal per jaar. Als alle 8 miljoen huishoudens gezinnen dat doen zijn we per jaar 2,9 miljoen TON extra loze verpakking aan het vervoeren.

Als iedereen die geen blik meer koopt het vervangt door kraanwater geloof ik de milieuwinst wel, maar ik geloof dat scenario niet ;)
De flesjes zelf wegen nauwelijks meer dan blikjes. Alleen als jij je consumptiepatrooon aanpast nav dit nieuwe systeem en ineens 6 halve liters wegtikt in de tijd dat je normaal 6x 0,33 liter wegdrinkt, ja, dan geeft dat extra kilo's.

[Voor 24% gewijzigd door Valorian op 23-05-2023 16:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Zeker! Sinds die ellende met de statiegeld op blikjes is begonnen kopen we zelden nog blikjes. Ik vind het een gemekker om ze heel te houden, ze plakken en ze lekken. Dus kopen we óf een flesje, maar liever iets van een kartonnen pak. :)

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Valorian schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:32:
In welke wereld wegen plastic flesjes 1 KG meer dan blikjes? 6 lege halve liter flesjes wegen sámen een paar honderd gram.
En jij zit volgens jouw weegschaal ver onder je streefgewicht, neem ik aan?

Een normaal bierflesje weegt 180 a 200 gram. Als jouw weegschaal 6 flesjes op "een paar honderd gram" inschat wordt het tijd voor een nieuwe weegschaal ;)

Zie bijvoobeeld deze bron, maar er zijn er velen te vinden. Gewoon een flesje op een goede weegschaal zetten werkt ook ;)
Even los van de inhoud van die flesjes, want ik neem aan dat je niet ineens meer bent gaan consumeren nav het nieuwe systeem, en dus in totaal niet meer drank koopt?
De inhoud is irrelevant, want die blijft (vrijwel, blik is 33cl, fles 30cl) gelijk en wordt sowieso vervoerd zodat ik het kan consumeren.

[Voor 11% gewijzigd door Dido op 23-05-2023 16:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Dido schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:36:
[...]

En jij zit volgens jouw weegschaal ver onder je streefgewicht, neem ik aan?

Een normaal bierflesje weegt 180 a 200 gram. Als jouw weegschaal 6 flesjes op "een paar honderd gram" inschat wordt het tijd voor een nieuwe weegschaal ;)

Zie bijvoobeeld deze bron, maar er zijn er velen te vinden. Gewoon een flesje op een goede weegschaal zetten werkt ook ;)

[...]

De inhoud is irrelevant, want die blijft (vrijwel, blik is 33cl, fles 30cl) gelijk en wordt sowieso vervoerd zodat ik het kan consumeren.
Excuses, dacht dat je het over plastic flesjes had (icm frisdrank). Bij bier is het vervangen van blik door glas uiteraard een stuk gewichtiger ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dido schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Jij denkt dat elk huishouden in Nederland een six-pack per dag aan blikjes wegtikt _/-\o_

Maar zoals je in de voorgaande reacties ziet is er geen sprake van een 1-op-1 vervanging voor 0.5l flesjes. Daarbij is bij grotere containers de verhouding verpakking tov inhoud beter waardoor je per liter minder verpakking hebt. Ook kost het produceren van een PET-flesje minder energie dan het omsmelten van aluminium.

Maar daarnaast zijn er ook een hoop mensen die gewoon minder snel frisdrank drinken hierdoor, dus er is zelfs nog gezondheidswinst ook door deze maatregel :D

Veel frisdrank zit tegenwoordig trouwens in 250ml blikjes.

[Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2023 17:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Valorian schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Excuses, dacht dat je het over plastic flesjes had (icm frisdrank). Bij bier is het vervangen van blik door glas uiteraard een stuk gewichtiger ;)
Waarbij glas doordat het beter de recyclen is ook weer voordelen kan hebben tov aluminium in z'n totale lifecycle.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

fsfikke schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:13:
Jij denkt dat elk huishouden in Nederland een six-pack per dag aan blikjes wegtikt _/-\o_
2 liter per dag is niet heel gek, lijkt me.
Maar zoals je in de voorgaande reacties ziet is er geen sprake van een 1-op-1 vervanging voor 0.5l flesjes. Daarbij is bij grotere containers de verhouding verpakking tov inhoud beter waardoor je per liter minder verpakking hebt. Ook kost het produceren van een PET-flesje minder energie dan het omsmelten van aluminium.
Zoals je ook uit de voorgaande reacties had kunnen afleiden gaat het niet om vervanging door 0,5 liter PET maar 0,3 liter glas. En daarvoor is de energierekensom heel anders en een stuk minder positief.
Maar daarnaast zijn er ook een hoop mensen die gewoon minder snel frisdrank drinken hierdoor, dus er is zelfs nog gezondheidswinst ook door deze maatregel :D
Sure, waar het om frisdrank gaat wel. Voor mensen die over hun nek gaan van de meeste frisdranken maar die wel een alcoholvrij biertje drinken ligt dat anders :P

Maar goed, ik begrijp dat voor velen het enige relevante in de discussie fris- of energiedrank is. Daar kan ik weinig over zeggen want ik denk dat er hier in huis letterlijk maximaaal 4 blikjes cola per jaar binnenkomen (bij de Griek vandaan, voor een scheutje door de retsina). En die blikjes gaan gewoon bij het restafval - die 15 cent is peanuts op de prijs van bezorgen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dido schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:50:
[...]

2 liter per dag is niet heel gek, lijkt me.
Als gemiddelde verbruik aan frisdrank/bier is dat wel gek.
1.1 miljard liter bier op 17.5 miljoen inwoners is 0,17l per dag.
Daarbij nog 0,23 l frisdrank (waar alcoholvrij-bier ook onder valt).
Dus men drinkt per dag 0,4l bier/frisdrank, en jij beweert dat 2 liter daarvan uit blikjes komen? ;)
[...]

Zoals je ook uit de voorgaande reacties had kunnen afleiden gaat het niet om vervanging door 0,5 liter PET maar 0,3 liter glas. En daarvoor is de energierekensom heel anders en een stuk minder positief.
Ohja? Verschillende onderzoeken zeggen heel wat anders?

[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2023 18:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

>knip< Sorry, ik had er niet verder op in moeten gaan

[Voor 93% gewijzigd door Dido op 23-05-2023 19:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dido schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:12:
[...]

Ok, I stand corrected. Kennelijk haalt de gemiddelde Nederlander de overige 1,6 liter van de aanbevolen 2 liter per dag uit koffie, thee, sap en zuivel.
Die 2 liter van mij wordt overigens door twee personen gedronken, maar dan zitten we met 0,9 liter kennelijk nog steeds op 4 keer gemiddeld. Het verbaast me, maar het zal wel.
Oh, en het blijkt maar 1,5 keer meer dan het gemiddelde te zijn :X )

[...]

Volgens je eigen bron gaat het bijna om het dubbele, zo'n 0,31 liter per dag:

[...]

Daarnaast is 86 liter frisdrank per jaar 0,32 liter per dag, en geen 0,23.

Je eigen bron komt dus op 0,63 liter bier en frisdrank per dag, dik anderhalf keer jouw 0,4.
Nee, want jij had het over de hele Nederlandse bevolking, niet enkel 18+. Volgens mij is de berekening die ik postte voor iedereen te volgen, ook 18- :z

[Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2023 18:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:04
Valorian schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:17:
[...]

Zomaar benieuwd: als er al wel statiegeld op zat maar ze in de aanbieding waren met 10% korting*, had je dan ook het hele schap leeggekocht?

*dat komt bij La Chouffe neer op ongeveer 15 cent...
Nee natuurlijk niet, statiegeld voegt helemaal niks toe, alleen maar ongemak. Zolang ik daar niet aan mee kan doen dan probeer ik dat.

Zoals ik al eerder heb gezegd, ik heb nog nooit een blikje in de natuur gegooid. Thuis en op het werk gewoon netjes in de PMD en onderweg in de prullenbak.

Statiegeld is symbool politiek en daar ga ik niet voor betalen als het niet hoeft.

Sterker nog, sinds dat hele streepjes code scannen op de fles kan ik niet meer mijn statiegeld bij 1 winkel inleveren, wat vaak resulteert dat ik die maar in de prullenbak gooi bij de supermarkt (ga er geen 10minuten voor omrijden)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stylezzz
fsfikke schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:02:
[...]

Als gemiddelde verbruik aan frisdrank/bier is dat wel gek.
1.1 miljard liter bier op 17.5 miljoen inwoners is 0,17l per dag.
Daarbij nog 0,23 l frisdrank (waar alcoholvrij-bier ook onder valt).
Dus men drinkt per dag 0,4l bier/frisdrank, en jij beweert dat 2 liter daarvan uit blikjes komen? ;)
Met 2 liter per dag zou ik geen blikjes meer overwegen maar zeker aan de 1.5 liter pet flessen gaan.

Overigens zag ik net bij de lokale ah hier om de hoek dat de heineken blikjes nu ook statiegeld hebben. Toevalligerwijs meteen in de bonus... voor degenen die zo het statiegeld alsnog een beetje willen "ontlopen" ;)

https://www.ah.nl/product...n-premium-pilsener-6-pack

• Dido

Dido

heforshe

stylezzz schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:35:
Met 2 liter per dag zou ik geen blikjes meer overwegen maar zeker aan de 1.5 liter pet flessen gaan.
offtopic:
Zodra er 1,5 liter PET-flessen met drinkbaar alcoholvrij bier beschikbaar komen, koop ik ze meteen :+

• toolkist
  • Niet online
Malfunctions schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:59:
Gelukkig gaat het om 3-4 blikjes per week, dus de schade is beperkt.
Met 4 blikjes per week kun je toch prima een literfles kopen als alternatief? ;)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:14
toolkist schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:17:
[...]

Met 4 blikjes per week kun je toch prima een literfles kopen als alternatief? ;)
Ik vind cola een dag na openen nog acceptabel, maar daarna echt niet meer. De reden
dat we blikjes hebben is juist omdat we (zelfs bij literflessen) steeds een halve fles weg konden mieteren.

Wij drinken (gelukkig) te weinig frisdrank om flessen te gebruiken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Paul
  • Nu online
Grappig hoe smaak zo kan verschillen, mijn vrouw heeft de cola graag zo plat mogelijk, tot aan schudden van flessen aan toe :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Paul schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:50:
Grappig hoe smaak zo kan verschillen, mijn vrouw heeft de cola graag zo plat mogelijk, tot aan schudden van flessen aan toe :)
Haha, dan kan je beter van die horeca-pakken postmix kopen voor haar en mengen met normaal water, scheelt een hoop gesleep 😅

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:50
Paul schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:50:
Haal dan gewoon siroop cola, lekker plat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:50
Malfunctions schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Ik vind cola een dag na openen nog acceptabel, maar daarna echt niet meer. De reden
dat we blikjes hebben is juist omdat we (zelfs bij literflessen) steeds een halve fles weg konden mieteren.

Wij drinken (gelukkig) te weinig frisdrank om flessen te gebruiken.
Geen idee wat jij met je flessen doet, maar hier zit de prik er nog prima op tot zelfs nog een week na openen.

Hier had ik blikjes zodat ze mooi met het plastic mee konden. Maar nu helaas weer terug naar flessen.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55

Metalfreak

Hoije woh!

Segafreak83 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:11:
[...]

Geen idee wat jij met je flessen doet, maar hier zit de prik er nog prima op tot zelfs nog een week na openen.

Hier had ik blikjes zodat ze mooi met het plastic mee konden. Maar nu helaas weer terug naar flessen.
Ik had laatst een fles frisdrank die al zeker drie weken open stond, zat ook nog steeds prik op. Maar goed, ik vind het ook echt geen drama als er minder prik op cola zit.

Gisteren had ik overigens een blikje bij de Aldi waar een sticker over de barcode zat inclusief het statiegeldlogootje en moest dus ook statiegeld betalen. Maar als je zelf zo creatief bent, wordt dat ineens weer strafbaar :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Valorian schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:28:
[...]

Haha, dan kan je beter van die horeca-pakken postmix kopen voor haar en mengen met normaal water, scheelt een hoop gesleep 😅
Of gewoon de doppen los draaien en het zo laten staan :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:52
Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:49:

Gisteren had ik overigens een blikje bij de Aldi waar een sticker over de barcode zat inclusief het statiegeldlogootje en moest dus ook statiegeld betalen. Maar als je zelf zo creatief bent, wordt dat ineens weer strafbaar :P
Ben wel benieuwd of dit nog problemen gaat opleveren als je het blikje wilt inleveren en de machine pakt het blikje niet. Hoe ga je dan bewijzen dat jij niet de sticker erop hebt geplakt :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55

Metalfreak

Hoije woh!

Aquafreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Ben wel benieuwd of dit nog problemen gaat opleveren als je het blikje wilt inleveren en de machine pakt het blikje niet. Hoe ga je dan bewijzen dat jij niet de sticker erop hebt geplakt :X
Ja, ik vroeg mij dus precies hetzelfde af. We gaan zien of een apparaat het gewoon pakt. Eerst nog maar eens leegdrinken. :+

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:49:
Als jij in je creatieve bui ook eerst 15 cent extra naar de Aldi brengt zal die strafbaarheid wel meevallen ;)

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee