Yaksa schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:47:
[...]
Omdat mensen het kopen, wanneer ze alleen onverpakte spullen zouden kopen dan veranderd dat.
Als voorbeeld: Ik ga al jaren met moederdag met een antieke kristallen bonbonniere naar Chocolaterie Mousset in Arnhem om deze daar te laten vullen. Mooi lintje er om heen en klaar.
Het is de mindset die het 'm doet. Er zijn nog steeds bakkers die losse koekjes bakken, slagers die het onverpakte vlees in de koeling hebben liggen, snoepwinkels die scheppen in een papieren zak en melkboeren die zuivel verkopen in statiegeldflessen. Evenals over ecologische (groente)winkels / kramen die geen plastic gebruiken. Dus je kunt wel wijzen naar winkels waar het niet goed gaat maar beter wijs je je omgeving naar de betere alternatieven.
offtopic:
Dat komt omdat dergelijke winkels en markten niet meer overal zitten, of men niet meerdere ritten wil uitvoeren maar in 1x klaar wil zijn.
Een chocolaterie/bonbonnerie zit niet overal, en ook die verkopen overigens nog steeds veel in plastic, of er moet een sierplasticje om een pakket.
Dus de bal ligt eigenlijk toch wel bij de supermarkt hoor… die moeten gewoon stoppen met zaken in plastic verkopen, tenzij het niet anders kan.
Bij de bakker hier in het dorp zitten lokale koekjes (knapkoeken) gewoon weer in een plastic verpakking per 10 oid. Alleen zaken als croissants, berliner bollen, appelflappen enz worden los in papier verkocht. Verder heerlijk vers brood, dat is vergeleken wat jumbo durft te verkopen hemels. Brood van AH is al 10x beter dan jumbo, maar AH is mij te ver weg.
Dat mensen nog vlees bij de supermarkt kopen begrijp ik niet, zowel qua prijs, keuze hoeveelheid als kwaliteit is de slager beter. Helaas heeft de slager het predikaat ‘duur’, terwijl ze tegenwoordig goedkoper zijn dan supermarkten. Dus dan kun je op je kop gaan staan, mensen willen het niet geloven.
Bij de groenteboer een dorp verder ben ik 1x geweest, en daar schrok ik wel een beetje van., dat was itt de slager niet echt een aanwinst voor mijn gevoel..
Overigens ga ik niet naar een bonbonnerie/chocolaterie omdat ik dan naar de binnenstad moet, en ik daar geen trek in heb. Dat is best ver om te fietsen, en ik vind het eigenlijk het niet waard daarvoor de auto te pakken. Zgn. ecowinkels zijn te ver weg om het eco te houden.
Overigens koop ik zo min mogelijk in plastic. Het valt me alleen op dat supermarkten zaken onzinnig in plastic doen, of verpakkingen van producten overdreven groot zijn, of dubbelop. En dáár kan prima wetgeving voor bestaan. Paprika per stuk verpakken is koekoek. Snoepjes ingewikkeld in een plasticje verpakken in een zakje, mogelijk weer in een groter zakje. Flikker toch op daarmee.
Terug naar blik en de inzameling ervan:
Laat Nederland ook maar eens beginnen met gescheiden afvalbakken in speeltuinen, parken zwembaden etc..
De enige afvalscheiding die Nederland buiten de huishoudens hanteert is: restafval of hondenstront gewikkeld in plastic.. Kansloos gewoon..
En dat er in parken en bij ingangen/uitgangen natuurgebied afvalbakken beschikbaar zijn, zoals in vrijwel elk ander land.
offtopic:
en een openbaar toilet.. zoals ook in vrijwel elk ander land
Afgelopen week in een pretpark in Italië geweest met onze zoon. Wat was het daar schoon! Ongelooflijk vergeleken Nederlandse pretparken. Maar ook: overal afvalbakken beschikbaar, en natuurlijk gescheiden! Het enige wat je er helaas wel zag waren sigarettenpeuken, die zie je in Nederland dan weer een stuk minder.
[Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 13-05-2023 23:05]