Tja, hetzelfde kun je je ook afvragen bij de verkoop van de PS5. Inmiddels begint die nu wel op voorraad te komen bij winkels en is die dus te koop voor de normale prijs van Sony zelf. Ik snap dus ECHT niet dat er mensen zo gek waren om daar rond de release meer dan 1000 euro voor te betalen! Als je niet een paar maanden kunt wachten om het voor de normale prijs te kopen, dan heb je gewoon geld teveel dat je het voor zo'n belachelijke prijs wilt kopen.QuattroNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:06:
Ze hebben 'm ook nog niet maar ze bieden 'm wel alvast aan. Sommigen onder het moto 'pre-order'.
Maar waarom bij een MP handelaar voor 159,- pre-orderen als je 'm bij Lego zelf voor 149 kan kopen op launch-day?
Ben wel benieuwd hoe lang de Porsche nog te krijgen is, gezien de kleine voorraden bij Lego.
Wat LEGO sets betreft, daar denk ik wat genuanceerder over. Stel, LEGO maakt tijdens de productietijd van een set bv. (zeg maar) 1 miljoen exemplaren wereldwijd. Als al die 1 miljoen exemplaren door LEGO bouwers gekocht worden, dan zijn er na einde van de productie helemaal GEEN exemplaren meer beschikbaar voor nieuwe liefhebbers die die set gemist hebben tijdens de productie. Jammer joh, als je wat later ingestapt bent en die oude set nog erg graag zou willen hebben.
Maar, als een deel van die productie is gekocht als een soort van investering, en na einde van productie door LEGO op bv. Marktplaats of Bricklink aangeboden wordt, tegen een prijs die door vraag vs aanbod gereguleerd wordt, dan zie ik daar geen probleem in. Je kunt het zien als een dienst die aangeboden wordt, om LEGO sets die al uit productie zijn en in reguliere winkels en bij LEGO zelf dus niet meer te krijgen zijn, toch nog te kunnen kopen. Dat je er dan meer voor moet betalen omdat het aanbod schaars is en er meer mensen zijn die het wel willen kopen, dat is dan een gegeven van de vrije markt. Zelfs gerenommeerde Lego winkels als A-Tembo, Mister Bricks en Brickshop doen hier aan mee, door EOL-sets voor hogere prijzen nog aan te bieden, als een stukje extra service, maar wel tegen geldende marktprijzen.
Dat is dan wel iets heel anders dan wat scalpers doen, die beperkte voorraad proberen op te kopen om het dan snel weer met winst door te verkopen. Scalpers die PS5 via scripts opkochten om met dikke winst te verkopen. Scalpers die misbruik maken van beperkte LEGO productie capaciteit om nieuwe sets op te kopen, niet voor zichzelf, maar om ze met winst weer te verpatsen aan de eigenlijke liefhebbers. Dat soort mensen zou ik nooit mijn geld aan uitgeven!