@
almightyarjen
Voor de kamer links, is de ruimte van het bureau naar de tafel ook 50cm? Net even gemeten, en voor mijn bureaustoel zit ik al op die 50cm, dan zou de rugleuning dus al tegen het de Lego tafel aanzitten. En eigenlijk zit ik vaker op zo'n 60cm afstand op deze stoel. Wat betreft loopruimte rondom de tafel zou ik ook gewoon aanhouden wat The Eagle zegt, 70cm is veel fijner, anders ben je vooral zijwaarts stappen aan het maken denk ik, maar probeer het anders zelf gewoon eerst even uit in een simpele testopstelling: muur, tafel en wat Lego op de tafel dat je niet omver wil stoten (in mijn ervaring ga je daar automatisch krampachtiger van doen).
Ik snap dat een muurtje slopen niet de voorkeur heeft, maar de ruimte rond het bureau in die rechter kamer zou mij blij maken. Ik gok dat die "kleine zwarte vierkantjes" Iris ladekastjes zijn? Wieltjes eronder en je zou zo'n hele stapel (vooral die rechts van het bureau) ook richting het bureau kunnen trekken bij de rechter kamer optie. Ik ben lui ingesteld bij bouwen, als ik kan blijven zitten door onderdelen naar mij toe te trekken, doe ik dat

Daarnaast vind ik zo'n ruimte rond het bureau ook wel fijn voor kleine test builds. Ik weet uiteraard niet hoe vol die tafel van 9 vierkante meter komt te staan met spul dat permanent blijft staan, maar als dat vol komt, is zo'n "testvloer" zeer handig denk ik.
Nou ga ik er niet vanuit dat je het van plan was bij de rechter kamer om de tafel 1 geheel te maken, maar de tafel opsplitsen in 2-3 delen zoals je bij de linker kamer optie hebt gedaan, lijkt me sowieso een goed plan. Geeft je ruimte om te spelen met de tafels, zoals 1 wel tegen de muur te zetten en 1-2 niet (leuk voor een treinbrug?) Mocht je toch de rechter kamer kiezen, zou ik inderdaad ook die deur onder op de plattegrond dichtbouwen met een kast (ideaal voor afgebroken sets in een Samla box en vervolgens ook in zo'n Pax kast) of benutten voor nog meer tafelruimte (berg tegen aan bouwen?)
Ik snap dat een muur eruit slopen liever iets is dat je niet doet, maar de speelruimte is bij die kamer wel veel groter en ik denk dat dan de belangrijkste vraag is die jezelf kan stellen voor deze keuze: ga ik in die komende 30 jaar (tot je naar zo'n servicewoning zou gaan) spijt krijgen dat ik voor mijn Lego de kleinere optie heb gekozen? Want dat is de linker kamer wel. Ik zou dus ook voor de rechter kamer kiezen, want zoals iedereen hier wel weet: ruimte heb je altijd te weinig

Als je je later nog eens bedenkt, sla je jezelf waarschijnlijk voor je kop dat je niet hebt gedaan toen het huis nog leeg was.