Geen Lego daar kopen wat niet absoluut exclusief daar is.
@
Loader ik mag hopen dat het mede komt door de stijgende prijzen. LEGO rekende zich rijk tijden COVID en aanwas nieuwe afol. Dat was duidelijk merkbaar in de portemonnee. Verwacht het niet, maar hopelijk zorgt dit voor afvlakken van de als maar stijgende prijs per blokje
Maar is dit niet ook gewoon de andere kant van de munt van de pandemie? Er is veel meer verkocht, voornamelijk omdat men niet veel anders had om handen. Nu is dat heel anders, daarnaast de teruglopende economie en mensen gaan zaken verkopen waarmee ze niet meer bezig zijn omdat ze nu andere opties hebben. Dat koppel ik ook heel erg aan de 'display mentaliteit' van veel afol, die doen eigenlijk niets meer na het 1x bouwen van het model. Op een gegeven moment is de ruimte op en als je niets anders doet met je Lego bouwwerk is er geen ruimte om een nieuwe te displayen, dus te bouwen, dus te kopen...
Daarnaast ben ik zeer benieuwd hoeveel mensen tijdens pandemie zijn begonnen met Lego 'investeringen', als het grote publiek daarin instapt, dan heb je hetzelfde als met Crypto. Als de koers even niet gaat zoals men wil/verwacht, wordt er heel veel verkocht in paniek. Kijk naar het de 2017 set Destiny's Bounty (70618), zoals eerder in dit topic naar voren kwam, die is al ruim vier jaar uit de handel en nieuw in doos te krijgen op MP voor €200. Sure er zijn gasten die dat voor veel meer aanbieden, maar totdat het supply echt opdroogt zullen ze hoge prijzen niet krijgen en velen hebben niet het geduld om daar op te wachten. Compleet en gebruikt gaat voor €110 weg. Natuurlijk is deze set voor veel minder te koop geweest dan voor €170, wellicht zijn er wat handelaren die het hebben kunnen scoren met 50-60% korting, dus die zullen er lekker op verdienen. Maar het gros van de mensen niet.
Als ik kijk naar mezelf, heb ik na ~35 jaar weer Lego opgepakt een maand of vier geleden en ben explosief gegroeid qua Lego collectie. Maar ik kan ook maar zoveel bouwen en er staat hier al een hele hoop ongebouwd. Ik heb ook geleerd dat er extreem goede deals kunnen zijn, dus als de sets voorlopig nog beschikbaar zijn, waarom zou ik ze nu voor MSRP of voor 10-20% korting kopen? Zeker als er momenten zijn waarbij ik kan inslaan met 35-60% korting? Ik concentreer me nu voornamelijk op nog een aantal zaken die EOL zijn dit jaar, maar een Lieber, Rivendell, Lioncastle, etc, etc. zijn allemaal producten die die volgend jaar ook gewoon beschikbaar zullen zijn. Ik had al snel door dat er MOCs zijn, maar er zijn klanten die aan dat hele concept voorbij gaan. Maar ook zelfbouw en experimentatie zijn kennelijk vreemd of is men het geheel vergeten...
Heck, ik ben zelfs van plan om meer uit bv. de PAB wall te kopen, per steentje veel goedkoper en als je dat maar regelmatig genoeg blijft doen wordt je collectie vanzelf breed en diep genoeg om met heel weinig nieuwe onderdeeltjes via bv. Bricklink relatief dure sets te bouwen. Alles displayen is een hele dure hobby, niet alleen in geld, maar helemaal in ruimte. Als ik beide kan afvangen door heel weinig te displayen en sets te 'recyclen', dan zal de Lego hobby vanzelf goedkoper gaan worden. En worden luxe sets zoals een Rivendell daadwerkelijk een luxe en uitzonderingsaanschaf...