Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Dit is wel gaaf zeg ! Wist niet van het bestaan af, dank. Dit is wel extra bouw plezier voor een set.djwice schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:55:
[...]
Klopt, de een leunt veel op 3D geprinte onderdelen - erg leuk ook - maar die ander met een wiebelbaan vind ik inventive, dus vandaar dat ik er 1 linkte.
Moet je eens kijken wat ze met de Liebherr hebben gedaan, als je het geld had, zou je de set er bijna voor kopen
Dus je koopt daar de bouwinstructie, dan heb je nog die balletjes nodig. Is die funnel ook aan te raden ?
Daily driver; MB R171 SLK280
Ik zou eerder kijken naar het aanpassen van wat gearratios in de aandrijflijn dan het overschakelen naar een XL. De XL is heel veel meer koppel voor de helft van de RPM van een L motor. Het L motortje wat langzamer maken, maar meer koppel met een ander tandwielverhouding kan dus meer effect hebben (en is nog goedkoper ook).Gim schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:32:
[...]
Zou een XL motor uitkomst bieden? Of zou die krachtig genoeg zijn maar voor delen, waarbij minder kracht nodig is, te langzaam zijn?
Wat betreft het draaien, ik heb de 42082 zelf niet, maar de draaischijf kan toch ook met de hand worden gedaan als de gearbox in neutraal staat? Zou op die manier eerst testen of er misschien iets ergens wat stroever loopt in de draaikrans. Daarnaast is de draaischijf in het midden ook niet perfect (wel beter dan de vorige versie van het onderdeel), maar die kan toch (heeeeel) lichtjes scheef draaien dat het op den duur stroef wordt.
Balletjes zou ik die gene doen op amazon.de die tipte.mir4dor schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:07:
[...]
Dit is wel gaaf zeg ! Wist niet van het bestaan af, dank. Dit is wel extra bouw plezier voor een set.
Dus je koopt daar de bouwinstructie, dan heb je nog die balletjes nodig. Is die funnel ook aan te raden ?
Ik zie ze niet op de NL website. De affiliate link - als je dat met funnel bedoeld - gaat volgens mij naar co.uk - UK heeft wat hoge verzendkosten in het algemeen.
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Dus als je wil weten welke technieken voor betaalde stukken worden gebruikt - hier heb je het antwoord.
edit: sorry foutje https://www.lego.com/nl-n...uildinginstructions/71741 staat nog niet online.
[ Voor 17% gewijzigd door djwice op 01-01-2021 21:57 ]
Dat zijn helaas de instructies voor de eerste set uit 2017, de nieuwe set heeft als nummer 71741.djwice schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:30:
Voor de gene met interesse in de nieuwe modular NinjaGo hier de bouwinstructie https://www.lego.com/nl-n...uildinginstructions/70620 hij staat al online.
Dus als je wil weten welke technieken voor betaalde stukken worden gebruikt - hier heb je het antwoord.
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Het 3D onderdeel was meen ik optioneel. Wel leuk maar was optioneel als ik t goed had gelezen.djwice schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:55:
[...]
Klopt, de een leunt veel op 3D geprinte onderdelen - erg leuk ook - maar die ander met een wiebelbaan vind ik inventive, dus vandaar dat ik er 1 linkte.
Moet je eens kijken wat ze met de Liebherr hebben gedaan, als je het geld had, zou je de set er bijna voor kopen
De NL site heeft ze ook. Iets van €7 nog wat. Zal overeenkomen met de Duitse prijs na BTW verrekening neem ik aan. Ik vond t op de NL site door naar de merk naam te zoeken icm Marbles. Niet met refill erbij genoemd.djwice schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:16:
[...]
Balletjes zou ik die gene doen op amazon.de die tipte.
Ik zie ze niet op de NL website. De affiliate link - als je dat met funnel bedoeld - gaat volgens mij naar co.uk - UK heeft wat hoge verzendkosten in het algemeen.
Op dit moment 10 uur aan de gang en ben nu bij zakje 5. Doe het lekker rustig aan.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Kleine heads up wel... Zijn tekeningen zijn niet foutloos. In een gbc op basis van de 42042 (blauwe technic kraan), zat een fout in de handleiding (aan de hand van de foto's kunnen fixen) en had hij een techniek bedacht met dooraliopen wat niet werkend te krijgen was... Dat moest doorslippen bij tegenkrachten, maar slipte altijd en bewoog dus nooit.djwice schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:55:
[...]
Geen spijt van de build, maar weloom even in achterhoofd te houden
Viel mij inderdaad ook op bij het bouwen, heel veel overbrengingen en dan ook nog zoiets zwaars moeten laten bewegen.Afas schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:29:
[...]
Het is inderdaad een beetje een schokkende beweging. Deze beweging is verreweg de zwaarste beweging die de kraan moet kunnen maken. Wat mij bij het bouwen van de kraan op viel is dat er voor alle richtingen veel tandwielen nodig zijn om van de motor naar het bewegende deel te komen. Daarmee lijkt het er op dat de motor maar net voldoende kracht kan leveren waardoor met zo veel tandwielen de bewegingen erg traag verlopen.
Dat is inderdaad snel ja, de modulars koop ik ergens anders, ze zijn vrijwel altijd na een paar weken voor minimaal 15% goedkoper te vinden bij bv een intertoys of een andere winkel.aReaRe schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:50:
Dat is vlot gegaan, in één dag is het politiebureau (10278) de status van bestellen veranderd naar naleveren (Naleveringen worden geaccepteerd en worden verzonden na 27 januari 2021).
* aReaRe hoopt op vlotte levering van zijn exemplaar.
dat lijkt me sterk, zo ver ik bij de vorige 2 gezien heb zit er gauw 6 maanden tussen (en al helemaal niet gelijk met korting)dr86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:46:
[...]
Dat is inderdaad snel ja, de modulars koop ik ergens anders, ze zijn vrijwel altijd na een paar weken voor minimaal 15% goedkoper te vinden bij bv een intertoys of een andere winkel.
[ Voor 5% gewijzigd door quorumz op 01-01-2021 19:52 ]
Barracuda Bay had nog als referentie de Black Seas Barracuda. Zonde dat de blacksmith niet bij de Old Fishing Store meer past zo.dr86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Zeer matig, de hele sfeer is er uit wat mij betreft, maar snap het wel, deze zal een stuk minder steentjes hebben dan het origineel is net als Barracuda Bay wat kleurrijker gemaakt (wellicht aantrekkelijker voor jongere generaties)
En het origineel was meer een erg mooie moc dan een lego set.
Je ziet duidelijk dat het hele model afgeslankt is.
Leuk setje op zich zelf en verwacht dat de prijs ook zal meevallen. Maar het origineel is toch 10x mooier
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik had 'm ook besteld (rond 01:00) en zie bij de bestelling staan dat deze in het magazijn is.aReaRe schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:50:
Dat is vlot gegaan, in één dag is het politiebureau (10278) de status van bestellen veranderd naar naleveren (Naleveringen worden geaccepteerd en worden verzonden na 27 januari 2021).
* aReaRe hoopt op vlotte levering van zijn exemplaar.
Het wordt de 7de modulair voor mij en ik kan deze wellicht ook met verlichting voorzien. Maar deze heb ik meer voor de gooide besteld dan de urgentie.
* Delerium mikt altijd op een zomerse aanbieding.
De bloemenset is trouwens een echt prachtige cadeau-set die ook niet-AFOL's goed als cadeau kunnen krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 01-01-2021 21:16 ]
:strip_exif()/f/image/1SOI2geqElQZTTe623YmpgaC.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens het wachten op de Police Station vermaak ik me eerst met het Jazz Café, een MOC met de stenen van het Assembly Square
Voor wie nog twijfelt om de Assembly square te kopen: ik zou het zeker doen nu het nog kan! Ik vind het zelf een van de leukste modulars, vooral om te bouwen. Heel veel leuke details.
Het Jazz Café vind ik tot nu toe ook erg leuk!
[ Voor 5% gewijzigd door Jakkus op 01-01-2021 21:22 ]
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
defender staat hier ook te pronken, is wel leuk maar de bouw vond ik niet zo "uitdagend" ..gwystyl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:41:
Zo, na een paar dagen rustig bouwen is de Defender af volgens de originele bouwinstructies.
Tussenstand na dag 1 / zakje 1
[Afbeelding]
Na dag 2 (halverwege zakje 3 volgens mij?)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
tegenover de Porsche RSR
[Afbeelding]
En helemaal compleet
[Afbeelding]
Bij een eerste rijtest ratelde er de hele tijd wat, maar dat bleken de beide kniekoppelingen aan de onderkant te zijn (vanaf achterdifferentieel schuin naar linksvoor). Toen ik die netjes had aangedrukt met een schroevendraaiertje was het geratel over en lijken ook alle versnellingen goed te werken
[Afbeelding]
Tja vanalles
Wat een leuke set! Mijn Technisch Lego referentie is de 8880.
Gaaf om te zien hoe anders het is dan vroeger, maar ook wel weer vertrouwd. Nog steeds dezelfde prinicpes voor de versnellingsbak en dezelfde cylinders. Maar ook heel anders:
- veel meer 'custom' steentjes
- veel andere, specifieke steentjes
- kleurcoderingen overal. (waarom? puur om het makkelijker zoeken? Vind al die blauwe pinnetjes en rode / gele etc. asjes nou niet een verbetering)
- veel simpelere bouwhandleiding (mini stapjes)
Maar wat me vooral opvalt is de complexiteit van het bouwen. Het alles zit veel sterker verankerd, om hoeken heen en hierdoor voelt het geheel erg stevig (behalve de standaard). Waar de 8880 nog heel veel stabiliteit haalt uit plaatjes die over verbindingen werden gezet, en haaks liggende studs, zit deze heel anders in elkaar. Mooi om de (r)evolutie van Technic zo te ervaren
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Oeps! Sorry! Goed gespot!Kapoen schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:46:
[...]
Dat zijn helaas de instructies voor de eerste set uit 2017, de nieuwe set heeft als nummer 71741.
https://www.lego.com/nl-n...uildinginstructions/71741 bestaat inderdaad nog niet.
[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 01-01-2021 21:54 ]
Dat is top, dan ligt het niet 10 dagen te wachten bij de grens i.v.m. corona. Was toen ik het schreef nog niet. Die trackers ook :-)Gim schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:49:
De NL site heeft ze ook. Iets van €7 nog wat. Zal overeenkomen met de Duitse prijs na BTW verrekening neem ik aan. Ik vond t op de NL site door naar de merk naam te zoeken icm Marbles. Niet met refill erbij genoemd.
Kun je de bouw instructies ergens downloaden?Jakkus schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:19:
[Afbeelding]
Tijdens het wachten op de Police Station vermaak ik me eerst met het Jazz Café, een MOC met de stenen van het Assembly Square
Voor wie nog twijfelt om de Assembly square te kopen: ik zou het zeker doen nu het nog kan! Ik vind het zelf een van de leukste modulars, vooral om te bouwen. Heel veel leuke details.
Het Jazz Café vind ik tot nu toe ook erg leuk!
Goed dat je dat aangeeft. Update hij ze naar dit soort feedback?42erik schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:04:
[...]
Kleine heads up wel... Zijn tekeningen zijn niet foutloos. In een gbc op basis van de 42042 (blauwe technic kraan), zat een fout in de handleiding (aan de hand van de foto's kunnen fixen) en had hij een techniek bedacht met dooraliopen wat niet werkend te krijgen was... Dat moest doorslippen bij tegenkrachten, maar slipte altijd en bewoog dus nooit.
Geen spijt van de build, maar weloom even in achterhoofd te houden
Gelukkig heb ik nog wel dat Monsterboek kunnen scoren met mijn Harry Potter bestelling vanochtend. En die auto er ook bij. Leuk, twee promo's op één bestelling.Loader schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:19:
De Harry Potter gift is nu al op bij Lego. De auto is nog verkrijgbaar.
Dus je bent deze https://rebrickable.com/m...square-alternative-build/ aan het bouwen met deze set https://www.brickwatch.ne...0255/Assembly-Square.html ?Jakkus schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:19:
[Afbeelding]
Cool!
Kopen via rebrickable.Chip. schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:07:
[...]
Kun je de bouw instructies ergens downloaden?
https://rebrickable.com/m...lternative-build/#details
Sorry, ik had de reactie hierboven nog niet gelezen.
[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 01-01-2021 22:24 ]
Ik hoor een aanname...djwice schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:08:
[...]
Goed dat je dat aangeeft. Update hij ze naar dit soort feedback?
Niet aan gedacht, ik heb er omheen gewerkt
Klopt inderdaad, de links die @djwice en @meesje hebben gedeeld. Ik bouw de jazz café met de onderdelen van het Assembly Square. De instructies kun je kopen op Rebrickable.
Hier is een review van de MOC (in het Duits): YouTube: Prachtvolle Fassade! - MOC-32576 [Review] - "European Jazz Cafe" (2019)
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

and thanks for all the fish.
Kan een week of wat overheen gaan. Zelf extra bestellen bij een Nederlandse verkoper op Bricklink met reviews die zeggen 'fast shipping' heb je ze wellicht dinsdag al. Verwacht dat het incl. verzenden niet meer dan €3,- zal zijn.Zalmanman schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:57:
Helaas ontbreken een 6261374 en een 6101254 voor mijn DefenderBehoorlijk jammer, maar goed. Je kunt zonder, maar mooi is 't niet. Ik heb Lego een verzoekje gestuurd voor die twee stukjes, hopelijk wordt 't gehonoreerd. Duurt dat normaal lang?
[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 01-01-2021 23:16 ]
https://rebrickable.com/m...ckDesigner/fidget-flower/
:strip_exif()/f/image/8R8VcXnoUMT3hjUbsf6NpfQI.gif?f=fotoalbum_large)
Eh, het zijn twee cosmetische stukjes voornamelijk. Daar ga ik als het hoeft geen geld aan uitgeven. Als ik ze ooit krijg ben ik happy, zolang ik ze maar krijg. BrickLink heeft al genoeg verslonden voor het fixen van oude kitsdjwice schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:14:
[...]
Kan een week of wat overheen gaan. Zelf extra bestellen bij een Nederlandse verkoper op Bricklink met reviews die zeggen 'fast shipping' heb je ze wellicht dinsdag al. Verwacht dat het incl. verzenden niet meer dan €3,- zal zijn.
and thanks for all the fish.
Ik had precies dezelfde missende steentjes. Lijkt eenzelfde probleem. Bestellen duurt paar dagen naar nu net corona weet ik niet.Zalmanman schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:57:
Helaas ontbreken een 6261374 en een 6101254 voor mijn DefenderBehoorlijk jammer, maar goed. Je kunt zonder, maar mooi is 't niet. Ik heb Lego een verzoekje gestuurd voor die twee stukjes, hopelijk wordt 't gehonoreerd. Duurt dat normaal lang?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Jammergenoeg ook bij de 42082 met de funnel. Hun eigen knikkers bleven niet altijd binnen de baan bvb. Verder hier en daar een foutje of onduidelijkheid. Hier heb ik hem nooit volledig werkend gekregen.djwice schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:08:
[...]
Goed dat je dat aangeeft. Update hij ze naar dit soort feedback?
Verder oppassen: ze hebben sets met een funnel maar is niet die voor de 42082. Na 120 euro uit te geven voor zo een pakje en de 2 instructies heb ik dan ook nog eens een 50 euro mogen uitgeven voor extra zakje knikkers (1 is echt te weinig) en de grote funnel.
Is allemaal wel ergens in een uitleg te vinden maar als je zoals ik wat aannames doet ben je snel de klos.
Ik vond het al bij al een teleurstelling en hoop dat ik ooit de moed vind om die met de wiebelbrug eens te bouwen...
Oh dat klinkt niet zoals het hoort! Hebben ze niet geholpen met de vragen waar je mee zat toen het niet werkte?TPar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:01:
[...]
Jammergenoeg ook bij de 42082 met de funnel. Hun eigen knikkers bleven niet altijd binnen de baan bvb. Verder hier en daar een foutje of onduidelijkheid. Hier heb ik hem nooit volledig werkend gekregen.
Verder oppassen: ze hebben sets met een funnel maar is niet die voor de 42082. Na 120 euro uit te geven voor zo een pakje en de 2 instructies heb ik dan ook nog eens een 50 euro mogen uitgeven voor extra zakje knikkers (1 is echt te weinig) en de grote funnel.
Balen zeg!
Wel goed dat je aangeeft op te letten. Aannames doen is altijd riskantTPar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:01:
[...]
Jammergenoeg ook bij de 42082 met de funnel. Hun eigen knikkers bleven niet altijd binnen de baan bvb. Verder hier en daar een foutje of onduidelijkheid. Hier heb ik hem nooit volledig werkend gekregen.
Is allemaal wel ergens in een uitleg te vinden maar als je zoals ik wat aannames doet ben je snel de klos.
Ik vond het al bij al een teleurstelling en hoop dat ik ooit de moed vind om die met de wiebelbrug eens te bouwen...
Dat het af en toe nauw kan luisteren met de bouw staat me bij. Dat er iets van balletjes vanaf kan vallen als iets net net net niet goed is kan ik me ook goed voorstellen. Het is lang genoeg prutsen tot het naar behoren werkt
Die golvende brug GBC lijkt me heel moeilijk. Maar ik denk dat ze instructies aanleveren waarmee t kan maar dat t niet klik klik klaar "sets" zijn zoals van LEGO zelf. Bouwen, instellen, kalibreren en overnieuw en nogmaals. En nogmaals.
Maar inderdaad, contact opnemen en zien wat ze voor je kunnen betekenen. Als t een foutje is aan hun zijde en je kunt t aantonen dan kunnen ze er wellicht wat mee. Als t een probleem aan jouw kant is dan hebben ze wellicht een tip. Al kan ik me voorstellen dat ze voor individuele tips het misschien te druk hebben.
Geen forum of zo waar je met vragen terecht kunt, op hun site of een andere technisch Lego forum waar ze meer aandacht aan dit soort sets besteden? Misschien dat je hier met een eigen video wat hulp/tips kunt krijgen?
https://www.eurobricks.co...neral-discussion/&page=41
Maar koop van een aantal sets alle PV GBC uitvoeringen en je hoeft de komende jaren geen LEGO set meer te kopen, omdat je nog wel even zoet bent
Maar je kunt de diverse GBC van verschillende sets blijkbaar ook schakelen? Wel tof. Hele tafel ligt dan wel vol hahaha.
Bij een stand weleens één van de werken van PV in het echt gezien. De 42055. Werkte prima. Ik kwam er toen ook pas achter dat t een Nederlands bedrijf is
[ Voor 25% gewijzigd door Gim op 02-01-2021 10:48 ]
Nou als ik t goed begrijp voldoen de balletjes die iemand een aantal posts terug postte. Die zijn bij Amazon te koop. Dan heb je er 100 voor €7.backupdevice schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:01:
Weet je toevallig welke maat balletjes je moet hebben? Die moeten toch op Amazon of Ali goedkoop te krijgen zijn?
Of even googlen. Zal vast te vinden zijn welke maat precies. Vraag me alleen wel af of het gewicht van de balletjes ook een rol heeft in het succes ermee.
Edit:
YouTube: Lego GBC Ball Comparison
Videootje die diverse balletjes met gewicht en grootte laat zien. Ook die van PV.
[ Voor 13% gewijzigd door Gim op 02-01-2021 11:25 ]
Op deze GBC website staat een artikel met alternatieven voor de balletjes: planet GBC.backupdevice schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:01:
Weet je toevallig welke maat balletjes je moet hebben? Die moeten toch op Amazon of Ali goedkoop te krijgen zijn?
Als legoworld dit jaar wel doorgaat: daar was de afgelopen jaren een grote setup te zijn van pv-productions.Maar koop van een aantal sets alle PV GBC uitvoeringen en je hoeft de komende jaren geen LEGO set meer te kopen, omdat je nog wel even zoet bent
Maar je kunt de diverse GBC van verschillende sets blijkbaar ook schakelen? Wel tof. Hele tafel ligt dan wel vol hahaha.
Bij een stand weleens één van de werken van PV in het echt gezien. De 42055. Werkte prima. Ik kwam er toen ook pas achter dat t een Nederlands bedrijf isHeythuysen, Midden-Limburg
Tafels van wat zal het zijn 8 m bij 8 m en dan rondom gbc modules aan elkaar gekoppeld. dus die balletjes legden 32 m rondom af. (ben slecht in afstanden schatten, het kan ook nog langer geweest zijn
Erg indrukwekkend om te zien..
Gevonden. 14 euro voor 200Kapoen schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:24:
[...]
Op deze GBC website staat een artikel met alternatieven voor de balletjes: planet GBC.
https://www.amazon.nl/QUE...id=pla-563175030443&psc=1
Zoek in een webwinkel naar keuze naar "Quercetti 2530 Refill Marbles"backupdevice schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:01:
14mm is de maat die je nodig hebt.
Niks ten nadele van PV-productions, maar die hebben maar een fractie van de GBC's in de layout op Legoworld. Zijn een hoop GBC bouwers die elk verantwoordelijk zijn voor X-aantal meters in die layout. Voor mijn gevoel was het ook meer 12m bij 8m of zo voor de gehele layout.avdieren schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:21:
[...]
Als legoworld dit jaar wel doorgaat: daar was de afgelopen jaren een grote setup te zijn van pv-productions.
Tafels van wat zal het zijn 8 m bij 8 m en dan rondom gbc modules aan elkaar gekoppeld. dus die balletjes legden 32 m rondom af. (ben slecht in afstanden schatten, het kan ook nog langer geweest zijn![]()
Erg indrukwekkend om te zien..

Meer foto's in het flickr album
Eindelijk af na bijna 4 weken, met 1 genummerd zakje per avond en ook nog de feestdagen tussendoor.
Dit was weer een leuke build.
Op naar het volgende project.
Hier zitten tenminste ruiten in! Wel heel cool.flam schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:20:
Who ya gonna call?
Eindelijk af na bijna 4 weken, met 1 genummerd zakje per avond en ook nog de feestdagen tussendoor.
[YouTube: LEGO 10274 Ghostbusters ECTO-1 Stop Motion Build]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Maar wat is nu een leuke set voor een AFOL in de prijscategorie 50-100 euro?
Bij Technic zit je voor een volwassene vrij snel in het dure segment en daarvan heb ik al een paar sets op zolder liggen. En de Ducati heb ik al met Kerst gehad.
Is er in de Creator Expert en Ideas series iets leuks? Hebben jullie suggesties? Geen auto’s, maar ook geen bonsai/bloemen.
het piratenschip 31109meesje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:30:
Mijn vrouw is op zoek naar een cadeau voor mijn verjaardag. Ik heb al laten doorschemeren dat iets van Lego wel leuk is.
Bij Technic zit je voor een volwassene vrij snel in het dure segment en daarvan heb ik al een paar sets op zolder liggen. En de Ducati heb ik al met Kerst gehad.
Is er in de Creator Expert en Ideas series iets leuks? Hebben jullie suggesties? Geen auto’s, maar ook geen bonsai/bloemen.
Ik zou het doen!
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Is dit een gerucht
Hans
Wow is dat jouw filmpje. Dat is veel werk! Gaaf!flam schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:20:
Who ya gonna call?
[YouTube: LEGO 10274 Ghostbusters ECTO-1 Stop Motion Build]
Of je kiest veel kleine setjes en tipt haar brickwatch zodat er meer in de 50-100 euro past :-)meesje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:30:
Mijn vrouw is op zoek naar een cadeau voor mijn verjaardag. Ik heb al laten doorschemeren dat iets van Lego wel leuk is.
Bijvoorbeeld alle kleine setjes uit de top 20 Technic sets. Of de setjes met de meeste MOCs op Rebrickable. Hoe meer alternatieve builds er van een kleine set zijn, geeft vaak aan dat de set een grote diversiteit en nuttig herbruikbare steentjes heeft.
Een daarvan is https://rebrickable.com/sets/42102-1/mini-claas-xerion/
en ook https://www.brickwatch.ne...evrolet-Corvette-ZR1.html
Als je haar de brickwatch linkjes geeft helpt het vast. Vergeet niet dat sommige niet technische steentjes ook nuttig kunnen zijn om je technische creatie er goed uit te laten zien.
Kijk bijvoorbeeld naar de clock
https://rebrickable.com/m...BrickDesigner/meta-clock/ technische basis geen technisch uiterlijk.
Dus ook city setjes met brackets, jumper plates en (inverted) tiles en slopes kunnen heel bruikbaar blijken.
.. maar je kunt natuurlijk ook gewoon de bloemen set en aanverwante sets vragen. Zitten veel Technic stukjes in.
Snot steentjes zijn ook nuttig. Zie hier nog een voorbeeld van Technic met gewone steentjes.
:strip_exif()/f/image/5Ib0LX0M3C3htlxR6Njze8yn.png?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door djwice op 02-01-2021 19:11 ]
Heb al een hele tijd een waarschuwing voor 10264... alleen nog steeds geen e-mail gekregen dat die weer in stock is.Hansw1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:05:
Ik las hier op het forum dat de 10255 eruit gaat , nu had ik ook ergens gelezen ( weet niet meer waar ) dat de Garage 10264 er ook misschien uitgaat
Is dit een gerucht
Hans
Van wie krijg je de waarschuwing dat hij nog niet in voorraad isChip. schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:55:
[...]
Heb al een hele tijd een waarschuwing voor 10264... alleen nog steeds geen e-mail gekregen dat die weer in stock is.
Hier had ik nog niet aan gedacht. Het voelt wel meer als een set voor mijn zoontje. Vandaag heeft hij de Woonhuis, dierenwinkel & café (31097) set gebouwd.
Is buiten budget. Daarnaast ben ik bij deze serie geneigd om gelijk alle auto’s binnen deze serie te kopen, terwijl ik niet elke auto echt mooi vind.zonoskar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:44:
De mustang?
Straks maar even kijken of er nog leuke Ideas sets zijn. Overigens een waardeloos moment om nu Lego te kopen. Alle aanbiedingen zijn geweest, veel voorraad is op. Tenminste dat gevoel heb ik. Bij Lego hebben veel sets de status Naleveren.
[ Voor 12% gewijzigd door meesje op 02-01-2021 19:13 ]
Je kunt hem natuurlijk ook via een Nederlandse (of Duitse) webshop op Bricklink bestellen.Chip. schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:55:
[...]
Heb al een hele tijd een waarschuwing voor 10264... alleen nog steeds geen e-mail gekregen dat die weer in stock is.
[ Voor 12% gewijzigd door djwice op 02-01-2021 19:15 ]
LEGO.com? Je kunt hem gewoon op je wishlist zetten en email alert.Hansw1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:03:
[...]
Van wie krijg je de waarschuwing dat hij nog niet in voorraad is
Leuk om te zien hoezeer sommige inzendingen veranderd werden door Lego, vaak wel ten goede volgens mijn bescheiden smaak.
Leuk artikel. De Old Fishing Store vind ik zelfs mooier geworden. Central Perk helemaal!Kapoen schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:36:
Brickset heeft een interessante visuele vergelijking online gezet: LEGO Ideas: Original Projects vs. Final Sets
Leuk om te zien hoezeer sommige inzendingen veranderd werden door Lego, vaak wel ten goede volgens mijn bescheiden smaak.
[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 02-01-2021 19:46 ]
Thanks! Dit is idd mijn filmpje.djwice schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:43:
[...]
Wow is dat jouw filmpje. Dat is veel werk! Gaaf!
Ik heb het een poosje afgezien vanwege dat lelijke platgeslagen hoofd, waarvan ik mij afvraag wat LEGO bezielde om het zo op de markt uit te brengen. Maar.....
Er is een facelift tutorial
Toch al een stuk beter met meer reliëf erin, dan een plat gezicht.
[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 02-01-2021 20:12 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Een vitrinekast van de IKEA. Bouwplezier en past goed bij menig AFOLmeesje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:30:
Ik ben verder ook geneigd het 3-in-1 piratenschip te adviseren omdat die m.i. best aardig gelukt is en je hebt er drie sets aan om te bouwen die ook nog de moeite waard lijken. Helaas niet meer voor de scherpe prijs die we zagen tijdens de "technic" Amazon dagen een poosje terug maar vast nog wel ergens voor een enigszins prijs te vinden
[ Voor 20% gewijzigd door Gim op 02-01-2021 22:12 ]
De Chinees nieuwjaar sets zouden 10 januari uitkomen... Maar nu toch 1 januari geworden blijkbaar. Even gemist.
De lente lantaarn festival is al uitverkocht.. zonder nalevering vooralsnog. Wordt dus even wachten.
Wel verhaal van Nian nog kunnen bestellen.
"it's nice to be important, but it's more important to be nice"
Dit gaat trouwens niet werken zoals je hierboven omschrijft. Ze gaan dan namelijk alle 3 tegelijkertijd 1 kant opgwystyl schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:22:
[...]
Da's een mooie optie inderdaad. Ik had het nog iets simpeler in gedachten. Als ik kijk naar de bouwinstructies (tweede boekje, p59), zie ik één flipswitch
[Afbeelding]
Als je er daar drie van op een rij doet, en de rest van de as opvult met afstandsbusjes tegen het heen en weer schuiven, ben je er ook.
Vroeger heette ik [MoRtAl]: https://tweakers.net/gallery/8673/
YouTube: New LEGO ROAD PLATES... SOLVED! How to use with Modular buildings & ...
Net even gegoogled, maar ik kan niet zo snel de 16x32 base plates vinden.
Wel mooi dat je nu geen dubbele stoep meer hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 02-01-2021 22:33 ]
Ik denk het niet, want ze zitten niet met een kruisopening maar een ronde opening op de as. Elke pook kan dan onafhankelijk van de andere van positie wisselen. Tenzij je bedoelt dat verschillende van de rode tandwielen waar ze de grijze selector inhaken dan dezelfde kant op draaien?mortael schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:22:
[...]
Dit gaat trouwens niet werken zoals je hierboven omschrijft. Ze gaan dan namelijk alle 3 tegelijkertijd 1 kant op
Ik heb de onderdelen niet dus ik kan het niet testen op de manier die ik beschreef, maar ik zal morgen een proof of principle proberen te doen door de selectors met één of andere pin in dezelfde positie te zetten als degene ernaast.
Ik had ze om 0:05 besteld toen ze nog op voorraad waren.D75 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:20:
Grrrrr
De Chinees nieuwjaar sets zouden 10 januari uitkomen... Maar nu toch 1 januari geworden blijkbaar. Even gemist.
De lente lantaarn festival is al uitverkocht.. zonder nalevering vooralsnog. Wordt dus even wachten.
Wel verhaal van Nian nog kunnen bestellen.
Krijg ik een een mail dat ze binnen 60 dagen nageleverd worden?
Fijn is dat.
De rode 'gear switch' die op de kraan zit is met een kruisopening.gwystyl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:25:
[...]
Ik denk het niet, want ze zitten niet met een kruisopening maar een ronde opening op de as. Elke pook kan dan onafhankelijk van de andere van positie wisselen. Tenzij je bedoelt dat verschillende van de rode tandwielen waar ze de grijze selector inhaken dan dezelfde kant op draaien?
Ik heb de onderdelen niet dus ik kan het niet testen op de manier die ik beschreef, maar ik zal morgen een proof of principle proberen te doen door de selectors met één of andere pin in dezelfde positie te zetten als degene ernaast.
Als er een variant bestaat met een ronde opening zal het inderdaad wel werken
Vroeger heette ik [MoRtAl]: https://tweakers.net/gallery/8673/
Klinkt raar maar er is een nog handigere manier.
Neem een brick separator.
Aan het uiteinde heb je een glad stukje.
Plak een klein stukje stikker daar recht op.
Nu heb je een handvat aan je sticker zodat je hem gemakkelijk recht kunt plaatsen
Wat mij recent opviel is dat originele designs meer Chrome steentjes gebruiken dan de uiteindelijke Lego sets. Bijvoorbeeld de luxe old timer, maar ook de piano.Kapoen schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:36:
Brickset heeft een interessante visuele vergelijking online gezet: LEGO Ideas: Original Projects vs. Final Sets
Ik heb het gezicht in originele (platte) staat gelaten. Met de facelift lijkt het net of ze het gezicht van een van de Paaseiland beelden heeft gekregen; ik vind het niet mooi(er).AW_Bos schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:11:
Er is een facelift tutorial
[YouTube: LEGO 21042 Statue of Liberty Facelift Tutorial]
Toch al een stuk beter met meer reliëf erin, dan een plat gezicht.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Nou je het zegtdvdkiwi schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:40:
[...]
Ik heb het gezicht in originele (platte) staat gelaten. Met de facelift lijkt het net of ze het gezicht van een van de Paaseiland beelden heeft gekregen; ik vind het niet mooi(er).
:strip_exif()/f/image/AzgKKDckFjsuIqFHKlNKGHhu.png?f=user_large)
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Mijn probleem met die techniek is dat je dan nog steeds aan uitlijnen bent op een hoekje en dat is niet veel anders dan wat ik nu al doe. Ik ben zo'n "liefst keurig recht in het midden van het paneel" OCD figuur. En die UCS stickers zijn daarvoor een hel. Ik krijg ze nooit in 1 keer goed en zit dus te pielen op een hoekje/zijkant van de sticker, halve sticker lostrekken of "close enough" zeggen. Met de techniek in de video kan ik dus de buitenrandjes als afstandspunten gebruiken en de zijkant van de sticker met afgeknipte bodem in 1x goed plaatsen.djwice schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:29:
[...]
Klinkt raar maar er is een nog handigere manier.
Neem een brick separator.
Aan het uiteinde heb je een glad stukje.
Plak een klein stukje stikker daar recht op.
Nu heb je een handvat aan je sticker zodat je hem gemakkelijk recht kunt plaatsen
Ik had de set besteld op 1 Jan om 16.30. Er stond toen ook dat de set nageleverd wordt op 20 jan. In mijn bestel status staat nog steeds 20 Jan en dat de set in het magazijn is. Vind het raar dat bij jou dan 60 dagen staat.MaxDamage schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:42:
[...]
Ik had ze om 0:05 besteld toen ze nog op voorraad waren.
Krijg ik een een mail dat ze binnen 60 dagen nageleverd worden?
Fijn is dat.
Wat ik doe met de brick separator onder de sticker is hem exact heel vlak boven (enkele mm) de plate houden en als tevreden kleine hoek maken en hij maakt contact.AppieNL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:58:
[...]
Mijn probleem met die techniek is dat je dan nog steeds aan uitlijnen bent op een hoekje en dat is niet veel anders dan wat ik nu al doe. Ik ben zo'n "liefst keurig recht in het midden van het paneel" OCD figuur. En die UCS stickers zijn daarvoor een hel. Ik krijg ze nooit in 1 keer goed en zit dus te pielen op een hoekje/zijkant van de sticker, halve sticker lostrekken of "close enough" zeggen. Met de techniek in de video kan ik dus de buitenrandjes als afstandspunten gebruiken en de zijkant van de sticker met afgeknipte bodem in 1x goed plaatsen.
Maar als dit goed werkt voor jou is het super!
Sommigen gebruiken ijsstokjes in plaats van de brick separator.
Mijn zoon kijkt er heel anders naar, hij kiest juist bewust schuin en scheef plakken, met veel precisie en aandacht hoe schuin en uit het lood - als een vorm van kunst. En ik moet zeggen bij sommige build wordt het object er aansprekende van. Best grappig.
[ Voor 12% gewijzigd door djwice op 03-01-2021 10:08 ]
Je hebt gelijk, ik had in mijn hoofd dat die gear switch aan een rond buisje met twee kruisstokjes zat.mortael schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:19:
[...]
De rode 'gear switch' die op de kraan zit is met een kruisopening.
Als er een variant bestaat met een ronde opening zal het inderdaad wel werken

Dan werkt de oplossing uit jouw link waarschijnlijk beter
Ben met de 42107 Ducati bezig.
Nu ben ik op pagina 54/55. Hier kan je de neutraal, 1ste en 2e versnelling testen.
Bij mij gaat het niet goed. De neutraal is bij mij de versnelling en de 1 en 2 zijn neutraal.
Wie heeft dit ook gehad? En welk deel moet ik nu draaien zodat hij weer goed komt?
[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 03-01-2021 12:07 ]
Water-Escape
Om maar meteen met mijn mening te beginnen.... als je deze set nog niet hebt haal 'm z.s.m. in huis want het origineel is al erg tof om te bouwen maar er zijn meerdere hele mooie moc's voor te vinden waaronder deze!!!
Er zijn in mijn ogen maar weinig kritiekpuntjes op deze moc. Wat mij in negatieve zin het meest opviel was dat het sturen niet zo soepel ging en de wielen hebben maar weinig ruimte dus de draaicirkel is daardoor nogal groot. Ook schuurde de bovenkant van de wielen tegen de constructie bij maximale stuuruitslag bij mij.
Verder verval ik dan al snel in kleine detailzaken die misschien beter of mooier hadden gekund. Zoals de wielen die optisch verschillend zijn tussen voor en achter. De constructie om de boom te verlengen is wel creatief maar zou wellicht wat beter zijn d.m.v. asjes te gebruiken. De container is ook wel erg luchtig opgezet.
Maar als je dan bedenkt dat je enkel de onderdelen van de set kunt gebruiken dan zet dat het e.e.a. weer in een ander daglicht.
Want wat is het een leuke moc om te bouwen!! Echt van het begin tot het einde heb je echt het idee met technic bezig te zijn. Alleen op het einde wat aankleding van het voertuig en ja de container is ook niet zo'n uitdaging.
De bouwconstructie is van hoge kwaliteit. Zoals ook met de originele lego bouwinstructies erg gedetailleerd dus soms zijn de stapjes erg klein. Afgezien van dat , het klopt allemaal gewoon.
En als je dan klaar bent natuurlijk de spanning , doet ie het ?
Nou , jazeker! Alles werkt en zonder kraken of piepen en doet het wat het moet doen. Zoals het verschuiven van de cabine en de achterkant met de batterij-box. De batterijen zijn ook erg simpel om te plaatsen/vervangen. Je kunt de boom verlengen en uiteraard de container vastgrijpen (wat wel een beetje nauw luistert) en daarbij kun je de container in de grijper ook nog handmatig draaien. Je kunt ook de 'motorkap' openen waardoor deze zichtbaar wordt.
Dit is zeker geen model wat enkel leuk is voor een display. Alhoewel ik 'm ook erg mooi vind.
Nog wat bouw-impressies-foto's:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Bij mij werkt de neutraal. Ik denk dat je terug moet naar pagina 20 (figuur 38). Daar zie je hoe de hendel moet staan tov de oranje en grijze ‘tandwielen’. De 1:1 vergroting is van bovenaf gezien.water_escape schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:48:
Edit: gelukt , had de koppeling zelf verkeerd erop zitten. 😆
Ben met de 42107 Ducati bezig.
Nu ben ik op pagina 54/55. Hier kan je de neutraal, 1ste en 2e versnelling testen.
Bij mij gaat het niet goed. De neutraal is bij mij de versnelling en de 1 en 2 zijn neutraal.
Wie heeft dit ook gehad? En welk deel moet ik nu draaien zodat hij weer goed komt?
Ik heb nu het onderstel klaar, aka einde boek 1 .Onafhankelijk draaien alle wielen maar als ik hem de grond zet bewegen de wielen niet... is dit nu design omdat er eerst de motor geplaatst moet worden , misschien iets met transmissie of heb ik een ander probleem?
[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 03-01-2021 14:30 ]
Differentieel in de goede richting?backupdevice schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:22:
Ff een vraagje voor de 42082 bouwers.
Ik heb nu het onderstel klaar, aka einde boek 1 .Onafhankelijk draaien alle wielen maar als ik hem de grond zet bewegen de wielen niet... is dit nu design omdat er eerst de motor geplaatst moet worden , misschien iets met transmissie of heb ik een ander probleem?
Is dat met een switch te doen of moet je dat bij het bouwen in de gaten houden?
Bij het bouwen. De grijze differentieel behuizingen moeten tegenovergesteld van elkaar geplaatst zijn. Dus aan de ene kant met het tandwiel links, andere kant tandwiel rechts.backupdevice schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:08:
[...]
Is dat met een switch te doen of moet je dat bij het bouwen in de gaten houden?
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ah... Houston we’ve got a problemu_nix_we_all schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:14:
[...]
Bij het bouwen. De grijze differentieel behuizingen moeten tegenovergesteld van elkaar geplaatst zijn. Dus aan de ene kant met het tandwiel links, andere kant tandwiel rechts.
Het gaat volgens mij steeds vaker mis bij lego zelf.....
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Tjee , ff kijken hoe we dat gaan fixen.u_nix_we_all schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Ach, je bent niet de eerste die die fout maakt
Ha, gezien . Conclusie =

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 03-01-2021 15:39 ]
Bestelstatus updates zijn niet de bedoeling.Versaevel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:19:
Krijg de kriebels, heb ik om 00.05 uur op 1 januari het politiebureau en het bloemenboeket besteld met een aantal kleiner items, krijg ik net bericht dat alles in backorder of naleveren staat
Het gaat volgens mij steeds vaker mis bij lego zelf.....
[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 03-01-2021 20:12 ]
[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 03-01-2021 20:12 ]
De oplossing voor het feit dat Lego van de baseplates af wil (overigens terecht als je het mij vraagt) is...meesje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:30:
Hoe de nieuw wegdelen te combineren met de modular buildings.
YouTube: New LEGO ROAD PLATES... SOLVED! How to use with Modular buildings & ...
Net even gegoogled, maar ik kan niet zo snel de 16x32 base plates vinden.
Wel mooi dat je nu geen dubbele stoep meer hebt.
Baseplates?
En het jammere is dat hij met zijn oplossing zo dicht bij een oplossing zonder baseplates zit, Maar hij dat zelf niet door lijkt te hebben.
Met een andere selectie plates kun je die uit twee lagen bestaande basis stevig genoeg maken dat een baseplate niet meer nodig is.
Zat ik later ook aan te denken. Je kunt de modular buildings toch ook op (meerdere) grote plates bouwen. En dan inderdaad twee lagen, zodat met de gladde plates (de stoep) net iets hoger komt.Sato schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:40:
[...]
De oplossing voor het feit dat Lego van de baseplates af wil (overigens terecht als je het mij vraagt) is...
Baseplates?
En het jammere is dat hij met zijn oplossing zo dicht bij een oplossing zonder baseplates zit, Maar hij dat zelf niet door lijkt te hebben.
Met een andere selectie plates kun je die uit twee lagen bestaande basis stevig genoeg maken dat een baseplate niet meer nodig is.
Ik zag in een ander filmpje dat met de nieuwe wegen, de straat best wel smal wordt.
[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 03-01-2021 20:16 ]
[ Voor 105% gewijzigd door Ardana op 03-01-2021 20:14 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Ardana op 03-01-2021 20:14 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Maar ja , komt goed .
Geniet je er twee keer vanbackupdevice schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:55:
Ik kan de build grotendeels uit elkaar halen. Ik had eerst 1 kant het diff omgedraaid en dat werkte niet. Dus het ook aan de andere kant. Ga proberen het zo uit elkaar te halen dat ik wat modules kan bewaren en dan zo weer terugzetten. De achterkant heb ik los. Nu de voorkant nog . Echt wel een baal momentje zeg.
Maar ja , komt goed .
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Lego Masters: Lego Masters
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked