jwborst schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:35:
[...]
Voordeel van zo'n plastic beker is dat je die kunt hergebruiken.
Ik zie mezelf niet met zo'n doosje terug naar de winkel gaan om te vullen met nieuwe steentjes(al vraag ik me af of die überhaubt heel blijft).
Daarnaast betaal je voor zo'n beker(de grote) 75 cent die je kunt besparen als je met die beker terug gaat de eerstvolgende keer.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n doosje net zoveel moet kosten.
Nou ben ik misschien wel heel positief om dan te concluderen dat de prijs (€17.99) dan ook wel naar beneden kan.
Maar LEGO kennende zal dat wel niet.
Nou ben ik dan misschien wel weer negatief om te concluderen dat het financiële aspect bij LEGO belangrijker is dan de milieu.
Het nadeel van zo'n plastic beker is dat je 'm altijd overal naartoe moet slepen, of je moet echt vanaf huis uit van plan zijn langs de Lego store te gaan om de PAB-wall te gebruiken.
Even spontaan de winkel binnenlopen betekende ook telkens een nieuwe beker aanschaffen. Precies de reden waarom ik er altijd van af zag, ik loop graag spontaan naar binnen als ik vlakbij ben en het is rustig, ik ben nog nooit van huis gegaan met als doel (alleen) de Lego-store en de PAB-wall bezoeken. Stel je neemt die beker mee, en er blijkt niks interessants te zijn, loop je ook maar met die bobbel rond voor niks. Hoewel voor sommigen dat een reden kan zijn "om toch maar wat te kopen".
Wat me opvalt is dat de negatieve reacties eigenlijk zijn op te delen in 2 groepen:
1. angst voor er een ietsie pietsie op achteruit gaan ivm een steentje minder / even duur als plastic beker etc. vooral kosten gebaseerd dus.
of
2. ze vonden de bekers tof en evt gebruikten ze die voor bijv opslag. Ik zou ze haast de plasticfielen willen noemen.
Ik kan alleen maar denken: die bekers waren een ontzettend achterlijk idee destijds, zeker in een tijdperk waarin we minder plastic willen consumeren en Lego uitkijkt naar papieren verpakkingen. Maar stoppen met een slecht idee mag kennelijk niet, dat moet tot in de eeuwigheid stand blijven houden, zucht.
Voor groep 1 zou ik graag zeggen: niet op elke slak zout leggen / spijkers op laag water zoeken. Dit is peanuts, als Lego de jaarlijkse inflatie zou bijhouden zouden de prijzen nu jaarlijks 10% stijgen bijv. En het is nog maar de vraag of je duurder uit bent / minder steentjes hebt, en wat/of de doosjes iets gaan kosten.
Voor groep 2 zou ik opperen; leuk dat men het gebruikte als opslag, maar let's be real; het zijn vrij slechte bewaarbakken door de vorm, dus dit is meer "een nutteloos voorwerp toch nog een nuttig 2e leven geven" dan dat het een fantastisch product was. Maar beter zou het zijn als die junk gewoon niet gemaakt werd, want terwijl iemand maarliefst 20 bekers een 2e leven geeft, blijft de fabriek er miljoenen produceren...dat schiet niet op.
Die stomme bekers zijn iig wat mij er altijd van heeft weerhouden om überhaupt gebruik te maken van die PAB wall. Ik heb in m'n jeugd genoeg van die shitty plastic bekers (en andere "memorabilia" v plastic) uit diverse themaparken langs zien komen om te weten dat ik daar echt niks mee doe. Ik juich de doosjes dan ook alleen maar toe. Het heeft ook wel iets schattigs, "even een doosje Lego halen" ipv een beker vol plastic in huis halen. De inhoud is 99% hetzelfde, maar voor mij een veel prettiger gevoel.