meesje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:55:
Wauw, 2500-3000 euro budget. Vind ik best een flink bedrag. Niet oordelend hoor, ieder zijn hobby. Dat kost nu eenmaal geld, welke hobby je ook hebt, Maar ja in ons
gezin zou ik, op dit moment, liever een nieuwe tv kopen, ...
Wilde eigenlijk geen bedragen noemen, maar nu ze genoemd zijn wil ik ze graag onderbouwen/nuanceren.
€200 per maand reserveer ik voor Lego. Dat wordt niet elke maand uitgegeven, maar spaart op in tijden dat ik niets/weinig aankoop. €2400 per jaar + €600 vakantiegeld.
Waarvan het merendeel in de periode November/December uitgegeven wordt.
Dat is naast een vast bedrag per maand voor vervanging van apparatuur (wasmachine, koelkast, TV enz.), Eten en alle vaste lasten.
Ik ben single, huur sociaal, heb geen auto, rook en/of drink niet en mijn sociaal leven bestaat uit familie en online gaming met vrienden die ik nog nooit in het echt ontmoet heb. (+ Een paar die ik wel eens bezoek)
TL;DR: lage vaste lasten dus, maar ook weinig inkomen. (Zit onder de 120% sociaal minimum grens)
Waarom Lego als hobby?
Simpel, het is relatief waardevast.
Indien noodzakelijk kan het langzaamaan verkocht worden en ga ik er financieel niet op achteruit.
Het is een heel bewuste keuze geweest ruim 10 jaar geleden: ik kan er mijn creativiteit en behoefte aan puzzels in kwijt (alternate builds ontwerpen of nabouwen), het bied ontspanning (sets bouwen) en het houd mij weg van dag in dag uit de hele dag naar een scherm turen wat ik met gamen anders zou doen. (hoewel ik tegenwoordig een tablet gebruik voor de bouw instructies.)
Legpuzzels zijn ook zeer vermakelijk, die koop ik zo nu en dan ook wel voor wat afwisseling.
Modelbouw is ook leuk, maar moet op heel hoog niveau wil je dat kunnen verkopen (buiten wat lijm en verf dampen met mijn zwakke gezondheid gaan doen.)
Zou ook heel graag met hout willen werken, maar dat gaat met mijn handen niet want dat triggered mijn eczeem. In rust heb ik in principe nergens last van maar vuil, nat of uitdrogend (zaagsel) is een probleem moet dus vermeden worden.
Sleutelen aan oudere auto's zou ik ook heel graag doen, maar ook dit is helaas niet mogelijk (Nee, handschoenen zijn helaas geen oplossing. Dan kan de huid niet ademen en gaat het zweten, twee dingen die ook weer irritatie en problemen opleveren.)
---
Wat betreft de vele dure sets momenteel, het klopt inderdaad dat Lego deze weg is ingeslagen tijdens de pandemie.
Maar Lego had zelf ook wel kunnen beseffen dat ze er de plank mee mis zouden slaan, je sluit kinderen en afols met beperkt budget nu uit en die twee groepen gaan nu toch eens goed nadenken of ze Lego nog wel leuk vinden nu er zoveel onbereikbare sets zijn.
Terwijl die race naar de bodem met steeds duurdere en grotere sets helemaal niet nodig was.
Het alternatief was immers een groter aanbod van €100/250 sets die eventueel samen gevoegd kunnen worden.
Neem nu de Harry Potter diagon alley, daar zitten 4 gebouwen in welke je maar net moet willen. Had die los uitgebracht en mensen hadden zelf kunnen kiezen welke gebouwen ze wel en niet willen, zo vind ik dat roze pand namelijk maar niks. Niet omdat het roze is, maar omdat ik veel liever de diagon alley van de eerste film zou zien. (Niet dat ik deze set gekocht heb, valt te ver buiten mijn interesse)
Maar goed dan krijg je alsnog het probleem dat de ene set wel goed loopt en de ander niet dus ik snap ook wel waarom ze het niet doen.
Persoonlijk vind ik elke set die voorbij de €300/€350 gaat simpelweg te duur voor wat je krijgt, zeker omdat je die sets vaak op kleinere schaal ook met ruim voldoende detail had kunnen doen.
---
Dan nog even over de icons landrover.
Die is gewoon te duur!
Begrijp mij niet verkeerd, al die offroading gear is natuurlijk hardstikke tof voor de mensen die dat mooi vinden maar ik had liever gewoon het kale model gehad zoals die destijds uit de fabriek kwam.
Ja dat is inderdaad gewoon een optie in de set, maar voor de ongebruikte delen heb ik dan wel moeten betalen, want dit is niet meer van het onderdelen aantal van een schildersezel met picknickmand of surfplank met koelbox om het overgebleven parts budget op te vullen.
En hoewel sturende wielen een welkome toevoeging is aan de creator expert/icons auto modellen (model team!), was vering en de daarvoor noodzakelijke Technic constructie nu werkelijk nodig? Ik vind het tof maar een groot deel van de fans van deze auto modellen had al aardig wat kritiek op de constructie van de blauwe Volkswagen bus.
Is het werkelijk noodzakelijk een formule steeds verder te pushen of kan meer van hetzelfde ook voldoende zijn?
Persoonlijk ben ik van mening dat Lego hier eens goed over na moet gaan denken.
Tot zover mijn spreekbeurt
#Technic zonder bijgevoegde electronica en teleurstellende Remote Control!
#Betaalbare Icons sets!
#Lego voor iedereen en niet exclusief voor de elite!
Edit: paar type foutjes verbeterd, mijn telefoon verrekt het om fatsoenlijke Nederlandse spellings controle te doen.