Clowns to the left of me, Jokers to the right
Als ik dat zo lees zou de prijsverhoging in Europa vanaf September in moeten gaan.Kapoen schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:33:
[...]
Brickset heeft er net een artikel over geschreven: Last chance to buy from LEGO.com before prices rise
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Inderdaad, vlak na dat ik de link hier postte heeft Brickset er een specifieke [NA] tag bijgezet._Dune_ schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Als ik dat zo lees zou de prijsverhoging in Europa vanaf September in moeten gaan.
Clowns to the left of me, Jokers to the right
ik heb de banden van de Ecto-1 set erop zitten. afgezien van het profiel staan ze best goed.Neelon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:07:
[...]
Het zijn die velgen idd, en daar heb ik er genoeg van. Alleen geen van de Lego banden komt overeen met dat rubber wat er op die ene zit, en ze hebben geen enkele slick helaas.
En ik ben ook al gaan zoeken bij r/c banden, alleen die gebruiken nergens mm maten, dus dat maakt het er niet makkelijker op.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sqoyYAncXettGCNzfKijruH7.jpg?f=user_large)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb dezelfde velgen (in het zwart), alleen iets lagere banden. Deze komen op mn bricklink lijstje. Het profiel kan ik zeer goed mee leven, ik snap alleen niet hoe een dragster door de set-keuring komt met die ielig kleine achterwieltjes die er standaard bij zitten.zonoskar schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:12:
[...]
ik heb de banden van de Ecto-1 set erop zitten. afgezien van het profiel staan ze best goed.
[Afbeelding]
"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"
Dat eerste kasteel wil ik ook nog een keer bouwen! En ik heb het plan om zelf een keer een grote middeleeuwse kerk te maken van drie keer het Creator-kasteel, maar dat is tot nu toe bij een plan geblevenKapoen schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:46:
...
En dan kan je natuurlijk nog een stap verder gaan blijkbaar![]()
Recreate LEGO ICONS 10305 Lion Knights’ Castle with 31120 Medieval Castle
[Afbeelding]
Of het geheel goedkoper is dan 'de echte set' kopen betwijfel ik. Qua blokjes vast wel, maar zonder het legertje aan fraaie minifigs zie ik de besparing niet direct...
Op Rebrickable staan inmiddels twee verschillende kopiën van 10305 gemaakt met het Creator-kasteel. Mocscout heeft van allebei net een review geplaatst, over de één is hij niet onverdeeld enthousiast, over de ander juist heel erg:
Filmpje 1: YouTube: Fragiler Spaß! - MOC-118262 [Review] - "Blue Knight's Castle Fortres...
Filmpje 2: YouTube: Vorhut der Löwenritter! - MOC-117304 [Review] - "Black Falcon Knight...
Waar ik trouwens ook erg benieuwd naar ben is of er straks nog veel alternatieven van 10305 gaan komen!
[ Voor 3% gewijzigd door Jakkus op 31-07-2022 17:12 ]
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Ga daar maar wel vanuit. Die ramp gaat gemod worden. Dan een dubbele portculis zoals de makers origineel wilden. Betekent groter kasteel. Binnenplaats wordt groter. Zomaar wat dingen die me nu ter plekke binnen schieten.Waar ik trouwens ook erg benieuwd naar ben is of er straks nog veel alternatieven van 10305 gaan komen!
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
De Diorama vind ik ook zeer geslaagd, stiekem hoop ik dat ze zijkant uitbreidingen gaan geven of via een moc, want het concept ligt er. Hij is "zo" uit te breiden. Of een echte battle of Hoth zou ook mooi zijn.Maximus schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:04:
Gisteren nog de Star Wars Death Star diorama gekocht in Keulen. Enorm leuke winkel om weer eens langs te gaan. Je wordt er wat hebberig van al die grote sets die er voor 't grijpen staan. Deze gisteren gebouwd:
[Afbeelding]
Erg leuk; en smaakt naar meer voor de Star Wars LEGO.
Heb altijd de Creator Expert auto's verzameld; de huidige modellen nodigen niet uit tot kopen en bouwen. De grote R2D2 staat ook hoog op mijn verlanglijst:
[Afbeelding]
Verdere "grote" sets moeten hier even wachten. Al behoorlijk wat geld uitgegeven en sparen voor andere zaken.
Ik heb de klantenservice van Lego gemaild en ik krijg een (van wat ik begrepen heb) geheel nieuwe stickerset opgestuurd, waar ik maar 1 sticker van nodig hebFastFred schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:01:
Ik ben ein-de-lijk eens verder aan het bouwen aan de McLaren F1 wagen. Als F1 fan bouwt hij lekker weg met al die vleugels en flapjes en downforce dingetjes, maar....
Ik moest een sticker plakken, stap 321
en die liet ik vallen
op het instructie boek
en die zit nu vast geplakt aan de pagina
![]()
Ik zou het doen!
Haha ik heb hem ook maar gehaald, was eigenlijk verbaasd dat hij er nog was.rammes schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:55:
nou, hier is het spaarvarken ook stuk geslagen. #galaxyExplorer
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Aangezien mijn Duits te slecht is, welke is hij enthousiast over? Ik gok de 2e?Jakkus schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Mocscout heeft van allebei net een review geplaatst, over de één is hij niet onverdeeld enthousiast, over de ander juist heel erg:
Ik heb dat Creator kasteel hier 3x klaarliggen voor de andere bekende MOCs, maar voeg deze graag toe aan de backlog!
De tweede inderdaadmillerman_sf schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:58:
[...]
Aangezien mijn Duits te slecht is, welke is hij enthousiast over? Ik gok de 2e?
Ik heb dat Creator kasteel hier 3x klaarliggen voor de andere bekende MOCs, maar voeg deze graag toe aan de backlog!
Hij zegt over de eerste dat die makkelijk uit elkaar valt en niet heel speelbaar is. De tweede is hij erg enthousiast over: die geeft hij zelfs 5 sterren, iets wat niet vaak gebeurt bij hem!
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Ben benieuwd of ie er woensdag nog is. Zou een leuk extraatje zijn bij het kasteel.L23 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:03:
Forest Hideout GWP is weer terug. Bij een aankoop van 150 euro of meer. Tot en met 14 augustus of zolang de voorraad strekt.
Hier ook net de Galaxy explorer besteld, en idd, verbaasd dat ie er nog was. Ik heb heeeeel kort overwogen om tot vannacht 0100 op te blijven, maar toch maar besloten dat vandaag weer een beetje fris aan het werk gaan belangrijker was.KW25 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:44:
[...]
Haha ik heb hem ook maar gehaald, was eigenlijk verbaasd dat hij er nog was.
Overigens heb ik vroeger classic space net gemist, mijn lego space carriere loopt meer van futuron tot aan exploriens, maar deze set is toch de vervulling van een jongensdroom, namelijk een keer zo'n echt groot vlaggenschip uit een space-thema hebben. Ik heb me ook nog best een tijd voor mn hoofd geslagen dat ik destijds Benny's spaceship spaceship SPACESHIP! heb laten schieten.
Nu alleen nog verzinnen waar ik het ding ga laten, had al wel bedacht dat ie mooi samen gaat met de millenium falcon (minifig scale, niet de UCS
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Vanochtend ook maar besteld.rammes schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:55:
nou, hier is het spaarvarken ook stuk geslagen. #galaxyExplorer
Verbaasde me wel dat er geen iDeal optie was.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Lijkt er wel op. Althans met een eerste steekproef vanochtend zie ik nog maar weinig verhoging_Dune_ schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Als ik dat zo lees zou de prijsverhoging in Europa vanaf September in moeten gaan.
Mij ook, er zijn ondertussen zoveel non-NL webshops/sites die ook ideal implementeren... en dan moet ik voor lego mn CC weer gaan opdiepen.magic_nl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Vanochtend ook maar besteld.
Maar ja, lego loopt kwa webshop al zo lang als ik weer AFOL ben achter de feiten aan. Ze hebben uiteindelijk toch genoeg exclusives en FOMO dat je toch niet om de eigen shop heen kan, getuige ook het feit dat ik net dus voor MSRP iets bij lego zelf heb gekocht
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Afgelopen weekend naar diverse filialen van Intertoys gegaan opzoek naar een oudere versie van een bordspel. Op de website van Intertoys stond erbij dat er bij die filialen "weinig voorraad" van was. Je zou denken dat "weinig voorraad" beter is dan "geen voorraad", maar bij Intertoys betekend "weinig voorraad" blijkbaar meestal hetzelfde als "geen voorraad"

Anyway gelijk ook even gekeken bij de Lego afdeling van Intertoys en bij 2 van de 7 filialen hadden ze ook de nieuwe 007 Aston Martin DB5 Speed Champions voor 19.99, dat is dus goedkoper dan de (advies)prijs bij Lego.
Ach, Nederland is maar een klein landje hoormagic_nl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Ik betaal bij Lego altijd met Paypal. Je hoeft daar geen tegoed op te hebben, je kan je bankrekeningnummer als primaire betalingsoptie instellen zodat het daarvan afgeschreven wordt. Een soort iDeal met een omweg
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

https://www.eurobricks.co...-galaxy-explorer-sdr-926/
Overigens is hij gewoon op voorraad bij de Intertoys, dus als je geen VIP punten in levert, kun je hem daar gewoon ophalen (iig in Eindhoven wel). Dan hoef je ook niet weken te wachten op de Lego bestelling.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb 'm net ook besteld, kon het niet laten en aangezien het wel mooi is naast m'n originele space verzameling uit de jaren 70/80. Heb een paar weken geleden de Space Shuttle gekocht dus ik denk dat ik ze naast mekaar ga zetten.vectormatic schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Hier ook net de Galaxy explorer besteld, en idd, verbaasd dat ie er nog was. Ik heb heeeeel kort overwogen om tot vannacht 0100 op te blijven, maar toch maar besloten dat vandaag weer een beetje fris aan het werk gaan belangrijker was.
Overigens heb ik vroeger classic space net gemist, mijn lego space carriere loopt meer van futuron tot aan exploriens, maar deze set is toch de vervulling van een jongensdroom, namelijk een keer zo'n echt groot vlaggenschip uit een space-thema hebben. Ik heb me ook nog best een tijd voor mn hoofd geslagen dat ik destijds Benny's spaceship spaceship SPACESHIP! heb laten schieten.
Nu alleen nog verzinnen waar ik het ding ga laten, had al wel bedacht dat ie mooi samen gaat met de millenium falcon (minifig scale, niet de UCS)
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Dat vind ik wel verrassend. Intertoys heeft blijkbaar goede afspraken met Lego.zonoskar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:08:
Overigens is hij gewoon op voorraad bij de Intertoys, dus als je geen VIP punten in levert, kun je hem daar gewoon ophalen (iig in Eindhoven wel). Dan hoef je ook niet weken te wachten op de Lego bestelling.
Enige is dat je daar geen VIP punten krijgt. Maar een snelle levering is zeker ook fijn.
Hmm, ik bedenk me net: ik heb nog zo'n 20,- kortingsbon van de Intertoys die vanaf de 15e geldig is bij besteding van minimaal 100,-. Wellicht haal ik een 2e Galaxy Explorer om daarmee het B- en C-model te maken
[ Voor 18% gewijzigd door QuattroNL op 01-08-2022 11:00 ]
Fijn om te horen dat 10497 ook gewoon bij Intertoys te koop. Dat betekent dat ie ook wel een keer voor een bedrag lager dan de adviesprijs te koop zal zijn.zonoskar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:08:
Ik vond deze Galaxy Explorer eigenlijk veel mooier
[Afbeelding]
Bijzonder dat die nog niet op Brickwatch staat vermeld 🤔 (edit: een uur geleden nog niet - nu wel dus)zonoskar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:08:
[Afbeelding]
Ik was een van de fanboys die vannacht in de wachtrij stond om hem bij LEGO S@H te bestellen, gelijk ook een kans om een hoop VIP-punten in te wisselen voor korting. Maar opblijven was achteraf gezien toch niet nodig geweest. 😅
scintillating
Ik zou er 3 kopen, dan heb je alle 3 modellen naast elkaarQuattroNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:58:
Hmm, ik bedenk me net: ik heb nog zo'n 20,- kortingsbon van de Intertoys die vanaf de 15e geldig is bij besteding van minimaal 100,-. Wellicht haal ik een 2e Galaxy Explorer om daarmee het B- en C-model te maken
Niet voor niks heeft Lego een limiet van drie ingesteld.L23 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:03:
[...]
Ik zou er 3 kopen, dan heb je alle 3 modellen naast elkaarEn er moet nog een maanbasis bij.
:strip_exif()/f/image/W52scDjXnSxJ6IZ1cjzrFi2P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B0qSyQRKb5avs7ukx3BDRztf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door L23 op 01-08-2022 12:39 ]
L23 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:03:
[...]Ik zou er 3 kopen, dan heb je alle 3 modellen naast elkaar
Ik heb de hoop dat ik met 1 set een heel eind kom om daarvan zowel de 918 als 924 te maken. Als de parts die ik tekort kom via BL te doen zijn dan doe ik dat.
Zo hebben ze beiden maar 1 geel cockpitraam dus dat scheelt al.
Enniewee, het is maar een brainwave, eens zien waar we uiteindelijk op uitkomen
zoals metacritic voor games, films en series?
Voor mensen zoals ik die nog maar recent begonnen zijn met sets te bouwen/sparen zou dit interessant zijn om te zien welke sets uit het verleden meest succesvol waren. Eventueel opgesplitst naar thema.
bricklink.comtsjarlie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:12:
Is er ergens een website waar de verschillende lego sets gerangschikt staan?
Voor mensen zoals ik die nog maar recent begonnen zijn met sets te bouwen/sparen zou dit interessant zijn om te zien welke sets uit het verleden meest succesvol waren. Eventueel opgesplitst naar thema.
https://www.bricklink.com/catalogTree.asp?itemType=S
Ik zou het doen!
https://brickset.com/tsjarlie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:12:
Is er ergens een website waar de verschillende lego sets gerangschikt staan?
scintillating
bedankt, maar ik zie niet direct een "rangschikking", van wat als beste/betere aanzien wordt.
hier idem.
[ Voor 20% gewijzigd door tsjarlie op 01-08-2022 14:34 ]
Volgens mij is er niet echt een lijst waarop alle sets staan gerangschikt, maar Brickset heeft bijv. wel alles ingedeeld op thema en tags, en houdt bijv. ook bij hoeveel mensen een bepaalde set in de inventory of op de wishlist heeft staan (dus ook een vorm van ranking). Het is ook een handige set om je eigen collectie bij te houden, en om makkelijk te zien of er nieuwe sets in een thema dat jij interessant vindt uitkomen.tsjarlie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:33:
[...]
bedankt, maar ik zie niet direct een "rangschikking", van wat als beste/betere aanzien wordt.
[...]
hier idem.
scintillating
Ik had hem ook besteld voor de zekerheid, maar dan ga ik er maar eentje weg doen (dus houd me aanbevolen voor liefhebbers in regio Eindhoven).
De james bond auto kon ik ook niet weerstaan, die is ook mee naar huis. 😎
Je zou toch haast gaan vermoeden dat Lego bewust schaarste kweekt en in stand houdt bij sets als Titanic en de Delorean.In utrecht ligt de galaxy explorer volop,
Geen idee, misschien proberen ze wel de voorraad gelijk goed te hebben? Het geflip, of pogingen er toe, is bij de ene set ook erger dan bij de andere.Roy vd M. schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:04:
[...]
Je zou toch haast gaan vermoeden dat Lego bewust schaarste kweekt en in stand houdt bij sets als Titanic en de Delorean.
Ik had mijn dubbele wel gelijk op mp (voor reguliere prijs) en die is al weer geclaimd, zag echter ook nog maar één flipper die het voor 130 probeert…..lijkt mee te vallen dus.
Hah, wel even 4200 onderdelen, dan zit je ineens op 400 euro ipv 100zonoskar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:08:
[Afbeelding]
en "weken wachten" zo erg zal het toch niet zijn? Ik weet dat Lego niet aan Bol kan tippen, maar ik dacht ze doorgaans toch wel binnen een paar dagen leveren.
JohRoy vd M. schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:04:
Je zou toch haast gaan vermoeden dat Lego bewust schaarste kweekt en in stand houdt bij sets als Titanic en de Delorean.
Denk je? Of is het voor Lego gewoon heel lastig om vooraf het succes van een set te bepalen?Roy vd M. schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:04:
[...]
De schaarste zijn ze zelf ook niet bij gebaat, het zijn vooral de zwarthandelaren / scalpers die er wel bij varen, met een negatief imago voor Lego als gevolg.
Dan heb ik het niet over de echte limited editions zoals hierboven genoemd, maar ook daarbij zit een risico bij Lego dat je vooral veel teleurstelling veroorzaakt.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-08-2022 15:21 ]
Als je voorraad issues na 9! maanden nog niet hebt opgelost, dan is er wel meer aan de hand, of creëer je gewoon bewust schaarste!CyBeRSPiN schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Denk je? Of is het voor Lego gewoon heel lastig om vooraf het succes van een set te bepalen?
De schaarste zijn ze zelf ook niet bij gebaat, het zijn vooral de zwarthandelaren / scalpers die er wel bij varen, met een negatief imago voor Lego als gevolg.
Dan heb ik het niet over de echte limited editions zoals hierboven genoemd, maar ook daarbij zit een risico bij Lego dat je vooral veel teleurstelling veroorzaakt.
Ze zullen niet alle sets tegelijk kunnen produceren, blijkbaar denken ze meer omzet/winst te kunnen halen uit andere sets dan die Titanic productielijn weer een slinger te geven. Ik geloof niet zo in het bewust schaarste creëren, zeker niet voor die Titanic en DeLorean sets.chrisO schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Als je voorraad issues na 9! maanden nog niet hebt opgelost, dan is er wel meer aan de hand, of creëer je gewoon bewust schaarste!
Wel benieuwd naar hoe dat bij hen werkt, welke sets voorrang krijgen in de fabrieken. Denk dat een nieuwe set vaak voorrang krijgt boven een "herdruk" van een bestaande set. En ze zullen nu vast ook al wel bezig zijn om voorraden op te bouwen voor de kerstperiode.
Pardon?Ze zullen niet alle sets tegelijk kunnen produceren
Ik vind het bij dit soort kwesties altijd leuk om zonder enige kennis, puur op logische manier te redeneren waarom Lego zo zou kunnen werken.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
Ze zullen niet alle sets tegelijk kunnen produceren, blijkbaar denken ze meer omzet/winst te kunnen halen uit andere sets dan die Titanic productielijn weer een slinger te geven. Ik geloof niet zo in het bewust schaarste creëren, zeker niet voor die Titanic en DeLorean sets.
Wel benieuwd naar hoe dat bij hen werkt, welke sets voorrang krijgen in de fabrieken. Denk dat een nieuwe set vaak voorrang krijgt boven een "herdruk" van een bestaande set. En ze zullen nu vast ook al wel bezig zijn om voorraden op te bouwen voor de kerstperiode.
Ik kan me in elk geval NIET voorstellen dat alle steentjes die Lego momenteel in z'n aanbod heeft allemaal altijd in productie zijn. Dan heb je teveel machines nodig (1 voor elk steentje, en machine staat stil als er voldoende voorraad is.....kostbaar!) , ik denk eerder dat ze batches van steentjes produceren op basis van de sets die die steentjes nu nodig hebben, en dan telkens de mallen op de machines veranderen.
Een set als de Titanic heeft lijkt mij krankzinnig veel diverse steentjes, en zal dus moeilijker zijn of langer duren om daar voldoende voorraad van te maken, ze gaan immers geen incomplete sets verkopen en steentjes naleveren.
Dan lijkt mij de Titanic ook nog eens een vrij kostbare set waarbij ze willen voorkomen dat ze met restanten blijven zitten....dus in 1x een miljoen stuks produceren en dan merken dat de verkoop instort na 800.000 exemplaren is ook geen pretje. Dus kijkend naar hoe lang het duurt om alles op voorraad te hebben icm het hoge risico van voorraad die overblijft; kan ik goed begrijpen dat ze de Titanic continu in een gestaag maar redelijk gematigd tempo produceren. Langzamer dan de markt misschien wil, maar in elk geval geen risico op 200.000 sets van 600,- af te schrijven. Zodra de verkoop afremt heeft Lego dat direct door en kunnen ze de productie verder verlagen of stoppen zodat vraag en aanbod redelijk perfect aansluit.
De Delorean kan ik minder goed verklaren. Wel mogelijk meer zeldzame of diverse steentjes dan menig andere auto van Lego (DB5 alles grijs, Mustang veel blauw). De Delorean heeft iig een bijzondere voorruit, en misschien een beetje een niche voor Lego? Net als de DB5? God knows.
[ Voor 6% gewijzigd door davidov op 01-08-2022 16:17 ]
Ware het niet dat ze 0 belang hebben bij schaarste. Dat levert lego geen cent meer op. Eerder minder, omdat mensen sets gaan kopiëren, bricklinken of denken "laat maar".chrisO schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Als je voorraad issues na 9! maanden nog niet hebt opgelost, dan is er wel meer aan de hand, of creëer je gewoon bewust schaarste!
Het zal eerder in beperkte productie capaciteit zitten, zoiets als @davidov al aangeeft
Herkenbaar, die spaceship van Benny. Ik heb die destijds echt niet opgemerkt, en nu is ie zo ongeveer 200 euro. In sets die eol zijn, wil ik nog weleens kijken naar kopieën, maar zelfs die bestaan hier niet (meer?)vectormatic schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Hier ook net de Galaxy explorer besteld, en idd, verbaasd dat ie er nog was. Ik heb heeeeel kort overwogen om tot vannacht 0100 op te blijven, maar toch maar besloten dat vandaag weer een beetje fris aan het werk gaan belangrijker was.
Nu alleen nog verzinnen waar ik het ding ga laten, had al wel bedacht dat ie mooi samen gaat met de millenium falcon (minifig scale, niet de UCS)
Neem aan dat ze niet elk steentje en elke kleur per stuk on demand kunnen maken, ze maken steentjes in bulk.
Zelfde voor het inpakken van sets. Ze hebben echt niet voor elke set een unieke productielijn staan, dat zal sequentieel gaan waarbij steeds eerst de lijn wordt ingeregeld voor een bepaalde set. Uiteraard wel meerdere lijnen per fabriek, maar niet zoveel lijnen dat ze elke courante set dagelijks kunnen produceren. Week x de ene batch van sets, week y een andere batch aan sets.
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-08-2022 16:33 ]
Laat staan dat bij productieproblemen (slechte kwaliteit, te weinig grondstoffen) in dergelijke gevallen (weinig productielocaties/back-up) je zwaar in de shit zit.
Ik begin me bij Lego eigenlijk meer en meer te ergeren aan de prijzen. Vond het ook heel bijzonder te lezen dat die Camaro voor €170 lekker loopt in Utrecht, terwijl ik denk dat dat ding met €120 wel klaar moet zijn, kijkend naar mustang en 911..
Het wachten op beschikbaarheid vind ik dan niet echt erger.
[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 01-08-2022 16:41 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Met schaarste wakker je FOMO aan... en (vrijwel) iedereen in dit forum weet dat FOMO werkt, want hoeveel Tweakers zaten er vannacht niet achter een schermpje te wachten om snel de Galaxy Explorer te bestellen, want anders loop je de kans dat die op is en dan moet je wachten..42erik schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
Ware het niet dat ze 0 belang hebben bij schaarste. Dat levert lego geen cent meer op. Eerder minder, omdat mensen sets gaan kopiëren, bricklinken of denken "laat maar".
Het zal eerder in beperkte productie capaciteit zitten, zoiets als @davidov al aangeeft

Door af en toe een set (expres) schaars te maken houd je FOMO in stand!
En wat schiet Lego ermee op?chrisO schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
Met schaarste wakker je FOMO aan... en (vrijwel) iedereen in dit forum weet dat FOMO werkt, want hoeveel Tweakers zaten er vannacht niet achter een schermpje te wachten om snel de Galaxy Explorer te bestellen, want anders loop je de kans dat die op is en dan moet je wachten...en zo is het bij elke release van een nieuwe set.
-minder verkochte setjes
-setjes gaan bij weinig beschikbaarheid normaliter niet in prijs omhoog
Ze hadden dus veel meer omzet kunnen genereren.
Verder kan te weinig beschikbaarheid juist zorgen voor afhaken.
De enigen die er voordeel bij hebben zijn die figuren op marktplaats en eBay. Díe pakken mensen met hun fomo.
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 01-08-2022 16:50 ]
Maar bij elke toekomstige set zullen deze mensen niet meer 'twijfelen' , maar direct toehappen?GAIAjohan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:45:
[...]
En wat schiet Lego ermee op?
-minder verkochte setjes
-setjes gaan bij weinig beschikbaarheid normaliter niet in prijs omhoog
Ze hadden dus veel meer omzet kunnen genereren.
Verder kan te weinig beschikbaarheid juist zorgen voor afhaken.
De enigen die er voordeel bij hebben zijn die figuren op marktplaats en eBay. Díe pakken mensen met hun fomo.
Maar de Galaxy Explorer is nu ruim verkrijgbaar. Dus de volgende keer ga ik niet meer om 1 uur klaarzitten.chrisO schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
Met schaarste wakker je FOMO aan... en (vrijwel) iedereen in dit forum weet dat FOMO werkt, want hoeveel Tweakers zaten er vannacht niet achter een schermpje te wachten om snel de Galaxy Explorer te bestellen, want anders loop je de kans dat die op is en dan moet je wachten...en zo is het bij elke release van een nieuwe set.
scintillating
Dat is hun eigen keuze.Kraz schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:53:
[...]
Maar bij elke toekomstige set zullen deze mensen niet meer 'twijfelen' , maar direct toehappen?
Feit blijft dat iets wat niet aangeboden kan worden ook niet verkocht kan worden. Oftewel omzetderving wegens te weinig aanbod.
Lego heeft daar serieus niks aan. Marktplaatsverkopers des te meer.
Stel jij hebt een fietsenfabriek, je maakt elektrische fietsen van €3k en gewone fietsen van €1k.
Zelfde procedé, alleen hebben de elektrische fietsen natuurlijk een accu, motor en wat stevigheid aanpassingen.
Stel nu dat de leverbaarheid van één van de aanpassingen slecht Isi
Ga je dan ook zeggen, iedereen wil een elektrische fiets, dit doen de fabrikanten met opzet. Schaarste creëren blablabla, fomo kicks in jonge bij de volgende nieuwe fiets!
Ipv 10000 elektrische en 50000 gewone fietsen verkoop je nu 3000 elektrische en 52000 gewone. (Zal eerder tegenwoordig andersom zijn, maar ik maak het deels een Lego vergelijking omdat goedkoper sets veel meer verkocht worden.)
Normaliter 80miljoen omzet, nu 61miljoen.
Zouden bedrijven dat écht doen? Ik geloof er geen bal van
[ Voor 49% gewijzigd door GAIAjohan op 01-08-2022 17:33 ]
Blijkbaar zijn er dus wel genoeg mensen die daar geen problemen mee hebben en het zo in stand houden.GAIAjohan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:36:
Ik begin me bij Lego eigenlijk meer en meer te ergeren aan de prijzen. Vond het ook heel bijzonder te lezen dat die Camaro voor €170 lekker loopt in Utrecht, terwijl ik denk dat dat ding met €120 wel klaar moet zijn, kijkend naar mustang en 911..
Het wachten op beschikbaarheid vind ik dan niet echt erger.
Wat ergens ook weer jammer is.
Ik zie je punt, FOMO is real, maar je redenatie is een beetje krom.chrisO schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
Allereerst is dit geen échte FOMO, maar FOMOOTFB (fear of missing out on the first batch).
De set zal oftewel mateloos populair zijn en is dan ruim 2 jaar in productie, of bij minder succes zal het later in het jaar niet meer uitverkocht raken. (uitzonderingen als dat Ferrari boek of de Lego designer reeks daargelaten)
Verder doet Lego ons FOMO niet aan, maar doen we dat onszelf aan. AFOL's die snachts de wekker zetten om als eerste te kunnen kopen (zelf ook 1x gedaan) zijn mijn inziens niet anders dan bakvisjes die 24 uur voor aanvang concert met stoeltjes en slaapzakken op de stoep wachten. Heeft de concert-organisator een te kleine locatie geboekt en doet hij hen dit aan? Nee, niet iedereen kan tegelijk vooraan staan, als je dat écht zo graag wil dan doe je dat jezelf aan. Idemdito met de start van een nieuw Lego product, nieuwste iPhone, PS4, of whatever; niet iedereen kan vanaf dag 1 het kopen en vaak genoeg vist men ook bij een latere lichting achter het net.
Dat was wel een aflevering van een flink aantal jaren terug. Maar ik denk niet dat ze de werkwijze erg aangepast hebben. Die productiemachines zijn erg kostbaar, en nemen ruimte in. Dus je zet er niet even een paar extra neer. Dat is een aanzienlijke investering voor machines vloeroppervlak rn aansluitende productielijnen.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Hoe de steentjes in de fabriek worden opgeslagen, is te zien in deze prachtige mini-documentaire die de meesten van jullie waarschijnlijk al wel kennen, sommigen misschien niet.
leuk model idd, ik heb 'm afgelopen week ook afgebouwd, ben ook voor versie 2 gegaan maar nog wel met de hoogspanningshaak van v1.zonoskar schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:06:
Ik heb eindelijk de foto's van de DeLorean weten te bewerken. Ik hoop dat ze in de smaak vallenIk ben voor de 2de variant gegaan, maar ik heb de extra slangen uit de eerste versie ook gebruikt, het ziet er daardoor wat drukker uit. Uiteraard ook vrijwel alle rare kleuren vervangen, alleen de skateboard en plutonium kist en de hendel voor het inklappen van de wielen zijn nog gekleurd. Dat laatste vond ik wel passend aangezien het een feature van deze set is.
Niet te zien op de foto's maar ik heb toch nog de kentekenplaat van een sticker voorzien en aangezien ik de OUTATIME het mooist vind, is het die geworden. Klopt niet met de film, maar ach. De stickers in het interiuer heb ik niet geplakt, is me teveel gepriegel en ik vind dat dat gewoon bedrukt had moeten zijn. Met de wielen ingeklapt staat ie op 3 1x2x5 trans-clear bricks zodat hij nog hoger zweeft dan wat Lego verzonnen had.
Ik heb ook een oplossing gevonden voor de kabel langs de voorwielen, maar daar zijn nog onderdelen voor onderweg. Foto's komen later
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
hoe heb jij het voor elkaar gekregen dat de deuren door het gewicht niet dichtvallen?
ik herinner me dat iemand daar een oplossing voor had bedacht en die instructie was gratis te downloaden...Shanquish schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:49:
[...]
leuk model idd, ik heb 'm afgelopen week ook afgebouwd, ben ook voor versie 2 gegaan maar nog wel met de hoogspanningshaak van v1.
hoe heb jij het voor elkaar gekregen dat de deuren door het gewicht niet dichtvallen?
Gevonden:
https://rebrickable.com/m...ne-wing-door-fix/#details
[ Voor 12% gewijzigd door Loader op 01-08-2022 17:52 ]

[ Voor 21% gewijzigd door Roy vd M. op 01-08-2022 18:35 ]
Lego past gewoon in het rijtje McDonalds of CocaCola; iedereen (man/vrouw, jong/oud; de hele familie) moet zoveel en zovaak mogelijk kopen, het is geen Ferrari of luxe modemerk dat gebaat is bij schaarste en zich richt op de lucky few. Het kán wel natuurlijk, denk aan de sets die ze voor hun eigen medewerkers als kerstpakket uitbrengen, extreem gewild en exclusief maar vervolgens ook niet te koop dus loont die schaarste weer niet. Behalve dat Lego met dat soort acties continu "rent-free" in de hoofden van AFOLS blijft hangenRoy vd M. schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:39:
of dat Lego er al dan niet belang bij heeft dat er schaarste wordt gecreëerd.
Al wel vaker beelden gezien, maar was toch weer grappig.Hoe de steentjes in de fabriek worden opgeslagen, is te zien in deze prachtige mini-documentaire die de meesten van jullie waarschijnlijk al wel kennen, sommigen misschien niet.
[YouTube: LEGO Bricks In The Making]
Weer iets geleerd/confirmed; ze schudden opzettelijk ff kort met de bakken om de inhoud te optimaliseren. Krasjes kunnen dus zeker in de fabriek ontstaan en ja dat hoort bij het productieproces
Dat is een scherpe constatering! Ook weer iets geleerd hier.Krasjes kunnen dus zeker in de fabriek ontstaan en ja dat hoort bij het productieproces
Maar dat levert nog steeds geen extra inkomsten op... Mensen passen het moment van aankoop aan, maar veel extra verkopen zal het niet geven. Misschien een paar, die na het missen van een bttf denken "nou, laat ik hem maar meteen kopen, al twijfel ik eigenlijk nog", maar ze missen tegelijk het inkomen van die bttf wel verkopen. En dat zal volgens mij een groter effect zijn.chrisO schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
GAIAjohan in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Dat van de kasteel betwijfel ik ... ik had het wel verwacht van de Galaxy, want die is niet duur . Maar ik vermoed dat de kasteel toch een exclusieve blijft.meesje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:38:
Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat de 90 jaar jubileum sets niet alleen bij Lego te koop zijn. Eerst de Classic set, nu het ruimteschip en straks (waarschijnlijk) het kasteel. Nu kunnen we op een leuke aanbieding wachten. FOMO kan altijd nog wanneer de geruchten komen dat deze sets EOL zijn.
Ik noem niet snel iets een irritante k*t build maar verdorie wat is die T2 een irritante k*t build. Toegegeven, qua SNOT techniek en wegwerken van scharnieren is het een briljant model. Maar oh zo kwetsbaar. Uiteindelijk zet je alles wel redelijk OK vast maar bijvoorbeeld de bumper voor laat zo los. Terwijl die toch met aanzienlijk wat studs connectie maakt met de rest van het model. Lijkt wel alsof de klemkracht niet genoeg is? Zo zitten er nog wel meer punten in. Bouwen, wegzetten en niet meer aanraken.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ik weet het niet. Via Lego gaat deze per 3 aug in de VIP voorverkoop. Per 8 aug ook zonder VIP account. Wellicht dan ook bij Intertoys? Sowieso snap ik dat VIP onderscheid niet. Ieder Lego account is toch automatisch VIP? Of kun je bij Lego ook bestellen zonder account?Loader schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:22:
[...]
Dat van de kasteel betwijfel ik ... ik had het wel verwacht van de Galaxy, want die is niet duur . Maar ik vermoed dat de kasteel toch een exclusieve blijft.
Misschien kunnen we het morgensvroeg op de website van Intertoys kijken. De Galaxy was al vroeg te vinden op de website.meesje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Ik weet het niet. Via Lego gaat deze per 3 aug in de VIP voorverkoop. Per 8 aug ook zonder VIP account. Wellicht dan ook bij Intertoys? Sowieso snap ik dat VIP onderscheid niet. Ieder Lego account is toch automatisch VIP? Of kun je bij Lego ook bestellen zonder account?
Niet ieder lego account is vip, je moet ergens op klikken voor je vip bent. Maar vind het wel stomme regel ja...
Eind juni was de 10283 gewoon beschikbaar bij een lokale intertoys (niet online) destijds €135 betaald.FeaR schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:35:
Wederom was de NASA Ruimtevaart raket (10283) in de aanbieding bij Intertoys. Echter net als de vorige keer niet leverbaar online. Men wees naar de voorraad in de winkels, maar die was ook letterlijk nul. Klacht gestuurd naar Intertoys dat een aanbieding zonder voorraad letterlijk kansloos is. Nietszeggende mail op terug gehad over dat de set nog wel terug in het assortiment komt. Leuk, maar dat was niet de essentie van mijn email...
Omdat ik toch wilde bouwen zojuist deze maar meegenomen bij de lokale Intertoys aangezien deze ook in de aanbieding is. Eigenlijk 5 euro meer dan ik voor mezelf vast had gesteld voor deze set maar soit![]()
[Afbeelding]
Die staat voorlopig bij gebrek aan display even in de knieschotten op zolder.

Heb zelf afgelopen zaterdag de T2 ook meegenomen voor €125. Verwacht eigenlijk niet die nog veel goedkoper te gaan vinden.. zeker niet met de prijsverhogingen en of hij eind dit jaar al eol wordt
Die is nog even kijken wanneer ik eraan toe kom e.d.

Met grote meerderheid heeft de 'vogel' van @Schildje gewonnen!
🥇 1. Schildje | 🥈 2. Pazo | 🥉 3. Malandro |
![]() | ![]() | ![]() |
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Compressor er op en gaan!
Zonder gekheid, dit is het eerste model waar ik me echt heb lopen ergeren. Wie verzint het bijvoorbeeld om de assen van de achterwielen in het begin al te plaatsen. Aan sich niet erg ware het niet dat die assen er simpelweg uit vallen. Kleine bush er op en het probleem is opgelost maar jammer dat zwaartekracht in de handleiding van Lego niet bestaat. Het aantal stappen neemt elke serie toe/de handleidingen worden makkelijker maar dit soort dingen valt dan niet op?
Haal dat "gewoon" maar weg. Ik ben lang bezig geweest met aan die specifieke set proberen te komen. Online voorraad was inderdaad nul en winkels met voorraad waren op één hand te tellen. Allemaal 100+ kilometer van hier en de lokale Intertoys kon ook de set niet via een ander filiaal laten komen. Twee weken geleden zelfde aanbieding, welgeteld drie filialen die de set hadden staan maar wederom niet mogelijk om vanaf daar naar de Intertoys hier te laten sturen. Dat "gewoon" is eerder geluk dat jij toevallig één van de drie filialen met voorraad lokaal had.GAIAjohan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:59:
[...]
Eind juni was de 10283 gewoon beschikbaar bij een lokale intertoys (niet online) destijds €135 betaald.
[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 01-08-2022 20:17 ]
Hmm toch wel bijzonder dat die drie dan allemaal net in zuid oost Brabant waren. Want volgens mij kon ik inderdaad kiezen uit 3 winkels die redelijk in de buurt lagenFeaR schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:12:
[...]
Compressor er op en gaan!
[...]
Haal dat "gewoon" maar weg. Ik ben lang bezig geweest met er aan proberen te komen. Online voorraad was inderdaad nul en winkels met voorraad was op één hand te tellen. Allemaal 100+ kilometer van hier en de lokale Intertoys kon ook de set niet via een ander filiaal laten komen. Twee weken geleden zelfde aanbieding, welgeteld drie filialen die de set hadden staan maar wederom niet mogelijk om vanaf daar naar de Intertoys hier te laten sturen. Dat "gewoon" is eerder geluk dat jij toevallig één van de drie filialen met voorraad lokaal had.
Someren, Heeze en Budel.
De intertoys in Heeze is overigens eigenlijk volledig AFOL gericht qua Lego. Voor volwassenen echt super qua Lego.
Nu is die 10283 iig niet te vinden nee
Allemaal in de buurt is zeker mogelijk. Alle drie de afstanden vanaf hier was 100/120 kilometer dus dat kan ook alle drie één kant op zijn geweest in plaats van verspreid naar verschillende richtingen. Locaties durf ik je niet te zeggen, na het zien van de afstand hield het voor mij al op.GAIAjohan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:17:
[...]
L
Hmm toch wel bijzonder dat die drie dan allemaal net in zuid oost Brabant waren. Want volgens mij kon ik inderdaad kiezen uit 3 winkels die redelijk in de buurt lagen.
Someren, Heeze en Budel.
De intertoys in Heeze is overigens eigenlijk volledig AFOL gericht qua Lego.
Vanwege de VIP voorverkoop verwacht ik deze set van pas a.s. maandag op de website van Intertoys.Loader schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:55:
[...]
Misschien kunnen we het morgensvroeg op de website van Intertoys kijken. De Galaxy was al vroeg te vinden op de website.
Niet ieder lego account is vip, je moet ergens op klikken voor je vip bent. Maar vind het wel stomme regel ja...
Geen idee… Bij de eerdere dame zaten zowel armen als benen maar met één pin(?) vast. Bij de plaatsing van de benen was er bovendien te weinig ruimte om ze goed te plaatsen waardoor de ronde eh franjedingetjesLEGOstukjes telkens lossprongen. Als er bij de door jou getoonde saxofoniste meer ruimte is onder de rok (…) zou dat beter moeten gaan.djwice schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:39:
[...]
En als je haar er op deze manier bij zet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor alle stemmen, een grote eer om in de gallery te komen 😄. @Pazo & @Malandro jullie ook gefeliciteerd!Pazo schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:10:
Winnaars van de MOC Challenge juni/ juli 2022 zijn bekend:
Met grote meerderheid heeft de 'vogel' van @Schildje gewonnen!
🥇 1. Schildje 🥈 2. Pazo 🥉 3. Malandro [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik wilde dit weekend de vogel weer uit elkaar halen om hem te sorteren met de rest van mijn Lego, maar kon het toch niet laten om te kijken of ik er een iets verbeterde versie nog van kon maken. Dat heb ik uiteindelijk gedaan en ook maar meteen een simpele guide voor op rebrickable gemaakt. Gratis te downloaden voor de geïnteresseerden 😊
:strip_exif()/f/image/LiNJMM09TXuT7NbYcRsOJNFk.jpg?f=fotoalbum_large)
Set is exclusief bij Lego en voorlopig dus niet te koop bij andere winkelsmeesje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
Vanwege de VIP voorverkoop verwacht ik deze set van pas a.s. maandag op de website van Intertoys.
:strip_exif()/f/image/g0775I9veVZTSdrzp3oWoTjA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou het doen!
Soms zijn modellen goedkoper. Soms ook niet...
Ik ben de Galaxy Explorer aan het bouwenrammes schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:06:
Iedereen gaat voor het kasteel dus ? en niet voor de GalaxyExplorer?
De grote vraag is: hoe lang blijft deze exclusief?schumi1986 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
Set is exclusief bij Lego en voorlopig dus niet te koop bij andere winkels
[Afbeelding]
Het lijstje op BW is vrij lang.
De Camaro is nu exclusief, maar zal zeker over een paar maanden ook bij andere winkels te koop zijn.
Volgens mij in het geval van de Camaro precies één maand. Of dat met het kasteel ook gebeurt weet ik niet, maar zou me niets verbazen eigenlijk.meesje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:13:
[...]
De grote vraag is: hoe lang blijft deze exclusief?
Het lijstje op BW is vrij lang.
De Camaro is nu exclusief, maar zal zeker over een paar maanden ook bij andere winkels te koop zijn.
Meer mensen die bereid zijn de set zonder tussenhandel direct bij LEGO voor de adviesprijs plus verzendkosten te kopen.
De hele productie in 1x leegverkopen, dus geen voorraadkosten.
Pre-orders voor de volgende run, zodat ook daar minder risico op opslag en overschot is.
Daarnaast ontstaat er bij mensen met FEMO minder rationeel gedrag, dat leidt tot meer cross sell, overschattin van waarde van het product.
Bij LEGO is heel veel van het product gelijk aan andere producten. Door een nieuw steentje of een steentje in nieuwe kleur of in tot nu toe ongebruikelijke aantallen in een nieuwe set te stoppen, trainen ze de FEMO steeds breder te worden, zodat mensen categorieën gaan kopen, niet een willen missen, en kopen zodra het kan i.p.v. wanneer het gunstig is.
Door de breedte van de FEMO kan het zijn dat mensen sets kopen waarvan ze verstandelijk weten dat ze over 6 maanden 40% goedkoper zijn. Het gevoel zegt echter dat hij dan niet leverbaar zou kunnen zijn, etc.
Het kan voor mensen met FEMO voelen als of ze broodnodige aankopen (van levensbelang) niet zullen krijgen als ze niet nu toeslaan.
Het WC-rollen effect 😉
----
Prijzen van onderdelen op bricklink wel eens bekeken? Nieuwe steentjes gaan weg voor meer dan bij bricks and pieces i.v.m. schaarste indruk.
Weet dat bricklink eigendom is van LEGO en op elke verkoop provisie heeft
Weet dat al die nieuwe steentjes ook bij LEGO vandaan komen en dat LEGO die 'soms' gewoon laat produceren bij een concurrent.
[ Voor 12% gewijzigd door djwice op 01-08-2022 23:25 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Of van 3 tot 8 augustus.RBH schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:20:
[...]
Volgens mij in het geval van de Camaro precies één maand. Of dat met het kasteel ook gebeurt weet ik niet, maar zou me niets verbazen eigenlijk.
Ik ga enkel voor de GE (afgelopen nacht besteld).rammes schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:06:
Iedereen gaat voor het kasteel dus ? en niet voor de GalaxyExplorer?
Met het kasteelthema heb ik nooit wat gedaan. Het ziet er gaaf uit maar ik ga er niet meer aan beginnen (gewoon geen ruimte voor). Daarnaast vind ik 'm flink prijzig.
Op bestellingen bij Lego moet je doorgaans vrij lang wachten.Chip. schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:10:
Hoezo willen mensen de Lego bij Intertoys kopen eigenlijk ipv bij Lego zelf?
In een fysieke winkel heb je de set direct (ook bij Lego).
Bij online retailers heb je een set doorgaans de volgende dag in huis.
Ik lees pas sinds vandaag dat first day releases dus ook al gelijk bij Intertoys op te halen zijn. Denk dat ik dat volgende keer ook maar ga doen.
Echt de enige reden om een set nog bij Lego te kopen zijn dan nog de VIP punten (=korting op je volgende aankoop....die dus ook weer bij Lego zelf moet zijn).
918 en 924
Van deze sheets heb je maar twee stickers nodig en nog een paar steentjes om ze op te plakken.
Wel gaaf alle drie naast elkaar.
Dat sommige sets vanaf dag 1 meteen bij Intertoys te koop zijn klopt maar de sets waar exclusief bij staat op Lego.nl zijn voorlopig niet bij Intertoys te koop..QuattroNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:31:
[...]
Ik lees pas sinds vandaag dat first day releases dus ook al gelijk bij Intertoys op te halen zijn. Denk dat ik dat volgende keer ook maar ga doen.
De Galaxy explorer heeft geen label exclusief en is dus meteen bij andere winkels te koop, het kasteel heeft dat label wel en blijft dus voorlopig enkel te koop op Lego.nl
Niet dat het totaal niet werkt. Maar dat zijn sticker sets voor de originele 918 en 924 sets.meesje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:32:
Voor degene die de twee alternatieve builds van de 10497 willen bouwen: je kunt voor de 924 en 918 stickers kopen. Ik kwam onderstaande tegen. Wellicht zijn er nog andere shops.
918 en 924
Van deze sheets heb je maar twee stickers nodig en nog een paar steentjes om ze op te plakken.
Wel gaaf alle drie naast elkaar.
Bij de nieuwe set staat het nummer op een 1x6 brick geprint, bij de oude sets was het een 1x4 brick.
Klopt, Galaxy Explorer was ook geen totale verassing, bijvoorbeeld in de US was het al bekend dat de set ook bij Walmart te koop zou zijn, dus nooit sprake geweest van exclusief.schumi1986 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:36:
[...]
Dat sommige sets vanaf dag 1 meteen bij Intertoys te koop zijn klopt maar de sets waar exclusief bij staat op Lego.nl zijn voorlopig niet bij Intertoys te koop..
De Galaxy explorer heeft geen label exclusief en is dus meteen bij andere winkels te koop, het kasteel heeft dat label wel en blijft dus voorlopig enkel te koop op Lego.nl
Op de foto lijken die niet direct aan de ronde rok te hangen maar met hulp stukken die aan de rok zitten.ButcherJF schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:47:
[...]
Geen idee… Bij de eerdere dame zaten zowel armen als benen maar met één pin(?) vast. Bij de plaatsing van de benen was er bovendien te weinig ruimte om ze goed te plaatsen waardoor de ronde eh franjedingetjesLEGOstukjes telkens lossprongen. Als er bij de door jou getoonde saxofoniste meer ruimte is onder de rok (…) zou dat beter moeten gaan.
Ook passen er [bar] parts 2L of 3L wellicht in je 1x1 ronde steentjes, om ze nog meer samen te binden of te verbinden met een bovenstuk. De lipstick kan ook als bar gebruikt worden.
https://www.bricklink.com...olor%22:5,%22iconly%22:0}
https://www.bricklink.com...ng&category=%5BBar%5D#T=C
https://www.bricklink.com...?q=Utensil%20Lipstick#T=A
[ Voor 24% gewijzigd door djwice op 02-08-2022 08:41 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Eensch, de exclusives was ik even vergetenschumi1986 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:36:
[...]
Dat sommige sets vanaf dag 1 meteen bij Intertoys te koop zijn klopt maar de sets waar exclusief bij staat op Lego.nl zijn voorlopig niet bij Intertoys te koop..

Sommige sets zijn voor een korte tijd exclusive, andere sets voor altijd.
En dan heb je blijkbaar ook sets die niet exclusive zijn maar toch, tot nu toe, althans volgens BW, alleen maar bij Lego te krijgen zijn zoals de 40524 zonnebloemen.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Lego Masters: Lego Masters
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked