Er zit een hele marketingmachine achter Lego en die weten donders goed welke sets goed en slecht verkopen in de diverse doelgroepen, dus:
Diertjes voor de kleintjes en allerkleintjes
Lego city (reddingsdiensten, autos en boeven)
Disney etc Elfjes en kastelen
Speed Champions
Treinen (ook voor de allerkleintjes)
Ninjas en super helden
Harry Potter
Star Wars
Ideas sets
Collectable minifigure series
en dan natuurlijk de ultieme melkkoe: de AFOL.
Het is allemaal heel logisch te verklaren: de prijs van een set is de prijs die men er voor wil betalen. Strooi er nog een exclusief en/of premium sausje over en je kan nog meer vragen en/of het verkoopt als warme broodjes.
Dat Lego de prijzen van sets die bijna EOL zijn verhoogd is ook te verklaren. Wat gebeurd er altijd als een set lijkt EOL te gaan? Enorme piek aan verkopen, door mensen die de set nog 'voor een normale prijs willen hebben' of handelaren die alvast voorsorteren op de 'after EOL premiums'. Logisch dat Lego van de EOL (FOMO)-gekte een graantje mee probeert te pikken.
Mij heeft Lego inmiddels wel verloren. Ik vond Lego de afgelopen jaren al 'te duur', ik kocht geen sets voor de volle prijs: ging altijd op zoek naar -30+% koopjes. Niet omdat ik het geld niet heb, maar omdat ik het niet meer waard vind. Maar met de kwaliteitsissues de afgelopen jaren, de steeds meer en grotere (in omvang maar ook in aantal) sets, de oplopende prijzen en de ene exclusieve deal na de andere (om FOMO aan te wakkeren), ben ik er persoonlijk wel klaar mee.
Laten we wel wezen: een speed champion autootje voor 20+ euro, dat is geen 'leuk kadootje' meer. En hoewel die nieuwe 8-studs autos er fantastisch gedetailleerd uit zien, is er niet mee te spelen, want dan vallen er stukjes af (ik heb twee jonge Lego fanaten hier die hier vaak over klagen). Dus wie is dan de doelgroep voor die speed champion sets? De 'collector' die ze bouwt en displayed.
En dit is dan het 'laag segment' wat betreft Lego sets. Om maar niet te beginnen over de hoeveelheid 150-200+ sets.
Ik snap Lego wel, het verkoopt toch wel. De omzet zien ze alleen maar stijgen. Maar met de huidige inflatie en alsmaar oplopende kosten (op alle vlakken), wordt dit voor steeds meer mensen een ongrijpbare 'luxe' hobby.
Voor veel 30-40 jarige, nostalgische AFOLs natuurlijk niet, zie hier de focus van Lego 😁 En al die Adult Welcome sets spreken weer hele nieuwe doelgroepen aan.
P.s. Ik klink misschien wat negatief over Lego, maar Lego is een bedrijf met een duidelijk business model. Ik snap ze 100% en als ik in hun schoenen zou staan, zou ik ook proberen te profiteren van al het bovenstaande. Echter als consument en Lego-enthousiast heb ik hier een minder goed gevoel bij 😁
[
Voor 20% gewijzigd door
Psyx88 op 09-06-2022 23:42
]