Afas schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:02:
Ik kom regelmatig Lego bouwwerken tegen op Youtube waarbij ik me af vraag: hoe bedenken ze het. Dat heb ik ook met bouwwerken hier en en in het maandelijkse MOC challenge topic. Ik zou niet weten waar te beginnen, probeer het wel maar ben helaas niet zo creatief
Hebben jullie daar ook last van? Beleef plezier aan het bouwen met instructies maar zou leuk zijn er meer uit te kunnen halen.
Stap 1: Kies een onderwerp: een huis? Wat voor huis? Een auto? Wat voor auto?
Stap 2: Moet het op een bepaalde schaal zijn? Nee? Ga naar stap 3. Zo ja, kies een schaal. Minifig schaal? Micro schaal? Of bij auto's: 1:45 (minifg schaal geloof ik) 1:18? 1:10? 1:8? Bij auto's kan je altijd het beste de band nemen als uitgangspunt en daar de rest van de auto op schaal mee bouwen. Persoonlijk gebruik ik
Sariel's scaler tool wel eens maar er zijn ook andere methodes/sites voor. Maar dat is vooral nuttig als je bestaande auto's wil namaken op schaal.
Stap 3: Begin met hetgeen waarvan je denkt dat het moeilijkste is om voor elkaar te krijgen. Dit is vooral nuttig bij Technic MOC's, want dan zit je niet met een complete auto, waar je hoofdfeature niet eens van werkt. Maar lijkt me ook nuttig bij city dingen. Mooie (gedecoreerde) bogen maken voor een brug lijkt me moeilijker dan het wegdek dat er bovenop moet.
Stap 4: Google naar oplossingen voor deze moeilijke dingen. Lego bouwers delen graag hun kennis wat betreft bouwtechnieken, gebruik dit. Het wiel opnieuw uitvinden is nergens goed voor. De meeste zijn al blij als je hun naam even noemt als je hun techniek hebt gebruikt.
Stap 5: Kies een kleur waar je al veel van hebt liggen, scheelt weer bricklink/Lego orders

Stap 6: Staar je niet blind op die bouwwerken op internet die je zo mooi vindt. Ook die mensen moesten ergens beginnen en dat was vast niet altijd even mooi. Begin gewoon met bouwen en kijk waar je eindigt. MOCen is gewoon een stukje oefenen voordat er wat moois staat.
Stap 7: Wees niet verbaasd als je tijdens het MOCen je halve bouwwerk uit elkaar trekt om iets aan te passen binnenin het model. Daarom zou ik ook eigenlijk adviseren om te beginnen met een klein MOC'je (grote van een 10-30 euro set). Grotere bouwwerken vergen wat planning (om het uit elkaar halen te voorkomen) of heel veel geduld met het constant uit elkaar halen.
Stap 8: Zit je even vast? Laat het dan een paar uur/dag(en) liggen. Ondertussen ben je wel aan het bedenken hoe je je probleem kan oplossen en kan je weer fris aan de slag.