Ik zou proberen het wat losser te laten. Dat antwoord ga je niet krijgen, want dat zou betekenen dat ze hun argumenten op tafel moeten leggen en dat willen ze niet, omdat ze weten dat het geen steek gaat houden, dus klampen ze zich vast aan 1 ding: theoretische, medische wetenschap (holy grail). Het is gewoon puur een principieel ding waar een bepaalde angst achter schuilgaat. Geen idee wat die angsten dan zijn, wellicht voelen ze zich zwak als ze "toegeven" of als ze zich "overgeven" aan de regels van de overheid, i don't know. Speculaties. Zou wel helpen als we dat wisten want dan konden we het dáár over hebben.
Het enige wat je kunt doen is de andere kant belichten, wanneer er zo stellig iets neergezet wordt alsof het de waarheid is. Zo verkom je dat dit topic niet naar 1 kant gaat leunen, anders krijg je van die viruswaanzin-toestanden waarbij een klein groepje iets stellig zegt, en dat het als waarheid in het nieuws terecht komt.
Italie doet het een stuk beter dan Nederland op het moment, maar is wel stijgende.
Alleen terwijl hier de horeca al een week dicht zit, heeft Italie zojuist aangekondigd dat horeca om 00:00 uur dicht moet en dat het aantal gasten per tafel beperkt gaat worden tot 6 personen.
Hoe kun je dan ooit het effect van mondkapjes vergelijken en meten?
Zolang wij niet-medische gezichtsmaskers moeten gebruiken denk ik niet dat je dit effect kunt meten, omdat je zowel het soort materiaal alsmede de manier van dragen en daarbij het menselijke gedrag moet meten. Dat is een beetje het punt: naast het feit dat niet-medische mondkapjes gewoon niet alles kan filteren (wel iets), heb je ook nog altijd te maken met lekkage. We hebben geen FFP2 maskers met weinig lekkage, dus we moeten het doen met wat we nu kunnen krijgen. Dus de menselijke factoren moeten ook geaddresseerd worden, uiteraard naast het gewoon dragen van zo'n ding. Mensen moeten goed voorgelicht worden hoé zo'n ding te dragen voor het beste resultaat, maar het begin is er in ieder geval en dat staat of valt bij het in ieder geval dragen van een gezichtsmasker, of dat nou vrijwillig of verplicht is, maar we kunnen er gewoon niet omheen. Het communicatiestuk moet nog flink verbeteren om sociale awareness groter te krijgen en een nóg groter draagvlak te krijgen, en zodra het wat meer gemeengoed is, zul je waarschijnlijk een grotere effectiviteit krijgen. Helaas gaat daar tijd overheen, maar ik vind dat we het tot die tijd aan onszelf verplicht zijn om mee te werken aan het dragen van mondkapjes. Ik denk niet dat je het meten van het effect van een mondkapje, en daarmee bedoel ik niet alleen het medische effect, op een zeer grote populatie waterdicht krijgt; ik denk dat je altijd wel een conclusie zult kunnen trekken dat het altijd aankomt op een combi van medische wetenschap + gedragswetenschap om een zo hoog mogelijk (maar niet 100% waterdicht) effect te hebben.
Tenzij iedereen aan de FFP2 maskers met zo goed mogelijke vorm tegen lekkage gaat. Maar dat zal de situatie gewoon niet worden.
We moeten het doen met de cijfers die we hebben en met de methodes die we hebben. We lijken nog steeds enkel te handelen op hoe vol de ziekenhuizen liggen en we lijken nog steeds geen accuraat beeld te hebben van waar de besmettingen nou écht oorspronkelijk vandaan komen. Dus we zitten in een fase waarbij het beoogde test-track-trace gewoon niet accuraat genoeg is om er grip op op te krijgen. Daarnaast moet de overheid ook nog grip erop krijgen hoe ze 17M mensen aansporen om uit zichzelf (het liefst zonder verplichtingen, maar zo te zien werkt dat gewoon niet) de neus de juiste kant op te laten wijzen, want naast de medische wetenschap is dat hét belangrijkst om een succesvolle saamhorigheid te krijgen om de rest van de voorwaarden accurater te maken.
Ze willen het aantal contact- en beweegmomenten indammen en daar hoort de horeca ook bij, ondanks ik gister een grafiekje (NOS) had gezien dat het aantal besmettingen meer op werk en school voorkomt dan in de horeca, maar ik snap in tijde zoals deze, waarbij we nog steeds niet in staat zijn om duidelijk te zijn naar onze burgers, dat we dan alles dichtgooien, in plaats van "gecontroleerd" sectoren open houden. Waarom de detailhandel maar open blijft, is mij een raadsel.
We moeten eerst de goeie voorwaarden scheppen, eer zulk beleid van gecontroleerd sectoren open houden kan werken, en daar zijn we nog lang niet. We weten nog steeds te weinig van het virus, en we hebben onze sociale controle en eensgezindheid lang niet op een niveau waarbij maatregelen anders dan een lockdown het virus gaan indammen.
Vermoedelijk hobbelen we op deze manier verder totdat er groepen mensen gevaccineerd worden....en tegen de tijd dat de laatste groepen mensen het vaccin krijgen, moet de eerste groep waarschijnlijk weer opnieuw gevaccineerd worden, want ik heb er persoonlijk maar weinig vertrouwen in dat dingen eens écht op gang komen. Productie van goeie gezichtsmaskers en andere beschermingsmiddelen gebeurt nog steeds niet in-house, we zijn met laboratoriumtesten nog steeds afhankelijk van andere landen...er is iets waardoor onze overheid weigert om shit te insourcen. En dan maar hard roepen dat we geleerd hebben van de eerste golf...wat hebben we geleerd dan, of moet ik het zo vragen: hoe handelen we nu op hetgeen we geleerd hebben? We hadden meer kunnen leren. We hadden eerder naar Ierland en Nieuw-Zeeland en Schotland kunnen kijken als het gaat om de gedragswetenschappelijke invalshoek in te zetten (en te verbeteren).
Vermoedelijk, en dat is mijn eigen prognose, zal de komende 4 jaar meer van hetzelfde neoliberaal beleid (met focus op financien) aanhouden. Dus ik verwacht weinig progressief beleid, en daarmee dus meer van hetzelfde qua corona-aanpak. Immers, even in de neoliberaal-stoel van Rutte kruipend: wanneer het vaccin er is, hoeven uiteindelijk al die maatregelen niet meer, dus waarom nu geld en resources steken in die voorwaarden zo goed mogelijk scheppen als het binnen 1 of 1,5 jaar toch niet meer nodig is? Dat is niet efficient geld besteden.
[sarcasm-o-meter]We kunnen het op die manier toch makkelijk doen met wat er nu al ligt en het gewoon uitzingen tot het vaccin, want als het vaccin er is, dan is dat de eureka. Nasleep? Dat wordt wel opgevangen door de zorg duurder te maken, want dat krijg je als je zoveel geld aan corona moet uitbesteden, dat hoort bij marktwerking. Is toch lekker, in de tussentijd kudos verzamelen voor de dingen die hij zegt, maar nooit aangekeken worden op de dingen die hij doet (immers, fouten toegeven en daardoor geen consequenties dragen is hét motto), en uiteindelijk verantwoordelijkheid gewoon eerst bij iedere burger neerleggen. Klaar is
Kees Rutte :P[/sarcasm-o-meter]
All madness on a little stick: dit is een pandemie, een crisissituatie waarbij mensen sterven. Voor mij is dat reden genoeg om gewoon de regels op te volgen, en zeker een moeiteloze maatregel als een mondkapje.