Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Xyphoid schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:24:
[...]

Niet helemaal geen zin. Als iemand het nodig vindt om in je gezicht te hoesten, dan worden de grote spetters tegengehouden. Die komen dus niet in je ogen, neus of mond.
Het andere masker houdt dan dingen tegen die langs het spatmasker zijn gekomen.
Tja, en verder moet je dan maar geluk hebben. Maar dat zijn toch al 2 extra beschermlagen.

Anders kan je kreukelzones en autogordels ook wel afschaffen. Als je met 130km/u frontaal tegen een muur botst helpen die ook niet.
De analogie is autogordels en kreukelzones van niet-werkende materialen zoals papier maken, niet afschaffen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235591

YakuzA schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:50:
[...]

Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.
Als ze zouden werken zouden we geen infecties in het verpleeghuis hebben. De rest van de onderbouwing kan je vinden uit de mond van het RIVM, OMT en nog een hele kliek aan onderzoeken om vervolgens andere onderzoeken erbij te halen die dat tegenspreken, om vervolgens weer over elkaar heen te buitelen over wie er toch gelijk zou hebben. Het is een vicieuze cirkel ;)

Feit is dat de huidige maatregelen doeltreffend zijn en dat mondkapjes niets toevoegen en ook niet helpen met die huidige maatregelen. Dat zeg ik niet dat zeggen het OMT, RIVM, Dissel en Hugo de Jonge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:38

RayNbow

Kirika <3

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:04:
[...]

Als ze zouden werken zouden we geen infecties in het verpleeghuis hebben.
Ah, dus iets werkt alleen als het 100% infecties voorkomt? Top redenatie.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:04:
[...]

Als ze zouden werken zouden we geen infecties in het verpleeghuis hebben.
Ik vraag me eerder af wat jullie dan voor mondkapjes gebruiken.
Aangezien bij de mensen in ziekenhuizen de medische mondkapjes aardig goed lijken te werken.

Dragen jullie zeker geen oogbescherming?

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 04-12-2020 16:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Ik denk dat dit mooi laat zien hoe effectief zo'n masker is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:02:
[...]

Wat is jouw motivatie om het leven van een ander zo te bepalen dat ze doen zoals jij? Wat maakt jou meer dan een ander? Waarom heb jij zo ontzettend de drang een ander de les te lezen ook al weet je dat die les niet de juiste is? En waarom draag jij een mondneusmasker waarvan je weet dat die niet werkt? Waarvan je weet dat die alleen voor de schijnveiligheid is (woorden van de Jonge)? Het werkt niet en draagt en voegt niets toe. Advies vanuit het RIVM en OMT is nog steeds ongewijzigd: voegt niets toe aan de bestaande regels.

Dat je een discussie hebt om mondneusmaskers is tot daar aan toe. Een ander gaan vertellen wat ze moeten dragen of doen gaat daaraan voorbij. Er bestaan nog steeds zoiets als eigen lijf en leden en persoonlijke levenssfeer. Het continu iemand ergens op wijzen werkt averechts en dat zie je steeds meer. Het mondkapje is net als de bijbel. Die hebben de zendelingen destijds ook aan de inboorlingen opgedrongen. Willens en wetens. Mondneusmaskers lijken wel het nieuwe geloof.

[...]

Mijn mening is dat er van alle kanten door de beleidsmakers aan je getrokken wordt. Niet alleen vanwege Covid maar zoveel andere zaken. Alles moet hetzelfde zijn, iedereen moet in dezelfde pas lopen. Rechten worden geschonden, cultuur wordt afgepakt (zo voelen mensen dat). Het is ook niet heel gek dat mensen deze 'deugmaatschappij' zat worden. Er is een grote groep die onvrede uit om het even of het terecht is of niet. En dat is er nog de onduidelijkheid in het beleid en de enorme put aan loze beloftes door de jaren heen. Tel daarbij op dat je in Coronatijd amper iemand mag zien of spreken en dan zeg jij dat de maatschappij individualistischer wordt? Gek hé als je mensen ontraadt elkaar te zien en de sociale kring dermate beperkt dat men het spuugzat wordt.

Spreek mij maar niet aan. Hoef ik jou ook niet aan te spreken.
@tweakduke heeft mijn reactie weggemodereerd omdat ik teveel ‘trol’. Maar het feit dat er weer een hele passage uit je toetsenbord komt rollen op basis van mijn ene zin geeft toch wel aan hoe ontzettend gespannen sommigen hier zijn....

Enfin, om te reageren op je vragen met één wedervraag:
Waarom mag iemand jou niet aanspreken op het niet volgen van wettelijke-verplichtingen?
Ik vind persoonlijk dat we het stukje sociale controle wel moeten koesteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
SymbolicFrank schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:49:
Ik droeg al een maand een spatmasker, maar het moet nu verplicht een mondkapje zijn. Dat draag ik dus nu.
Er is een uitzondering in de plicht. Als je 'langdurig' met een mondkapje zou moeten werken mag je een spatmasker gebruiken. Het begrip langdurig wordt niet verder toegelicht, dus dat is redelijk rekbaar.
Alhoewel de mensen zich er redelijk aan houden in de openbare ruimtes waar er iemand staat te controleren (voornamelijk winkels), vind de meerderheid het blijkbaar maar onzin om het ook in andere openbare ruimtes te dragen. Ook zijn er veel (vooral jongeren) die hun neus vrijlaten. En in de winkels geeft het personeel ook niet overal het goede voorbeeld.
Ergens te verwachten met verplichte nummertjes.
Xyphoid schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:24:
Anders kan je kreukelzones en autogordels ook wel afschaffen. Als je met 130km/u frontaal tegen een muur botst helpen die ook niet.
Als mondkapjes/spatkappen niet/nauwelijks werken dan hoeven we ook $ding bij $gebeurtenis niet te doen. Dit soort extreme vergelijkingen gaan altijd mank, maar worden graag gemaakt. Jouw vergelijking zal sowieso moeilijk te overleven zijn gezien wat voor impact dat moet hebben.
Wootism schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:56:
Waarom mag iemand jou niet aanspreken op het niet volgen van wettelijke-verplichtingen?
Je zal het nog druk hebben op die manier. "Meneer, uw mondkapje gaat over uw neus!", "Mevrouw, u heeft uw verlichting op uw fiets niet aan staan", "Jongeman, je mag niet roken op de bushalte", "Jonge dame, je mag niet oversteken bij rood licht". Het is een dagtaak om zo bezig te zijn lijkt mij.

Ik moest een beetje denken aan deze lezersbrief in het Parool. Let wel de brief is geschreven voor de mondkapjesplicht kwam. De meneer die deze brief inzond is bij het boodschappen doen meer tijd vermoedelijk kwijt is met het aanspreken van mensen dan aan boodschappen doen. Van vakkenvullers tot de filiaalmanager tot zijn mede winkelend publiek, iedereen spreekt hij aan op het niet dragen of het incorrect dragen. Ik zou die meneer als een behoorlijk vervelend iemand ervaren als ik die brief zo lees.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ach, daar is 'ie weer het bekende tegenargument.

Moet je dat eens proberen bij topics die b.v. gaan over snelheidslimieten, overtredingen en bekeuringen.
Daar 'mag' je ook niks van zeggen, anders ben je een moraalridder (of woorden van gelijke strekking). O-)

Feit is en blijft dat zowel die meneer met die hippe schoenen, alsmede die meneer met het witte haar die er voor doorgeleerd heeft, beiden diverse malen gezegd hebben dat mn-bedekking, zoals die nu is geïmplementeerd, niet erg effectief is. :X
Maar we doen het toch en we zetten er ook nog een strafmaatregel op. 8)7 Hoe tegenstrijdig en ongeloofwaardig kun je zijn als overheid?

En, als je er als enigszins welnadenkende burger dan ook vraagtekens bij zet; dan ben je ineens persona non grata. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

@tweakduke heeft mijn reactie weggemodereerd omdat ik teveel ‘trol’. Maar het feit dat er weer een hele passage uit je toetsenbord komt rollen op basis van mijn ene zin geeft toch wel aan hoe ontzettend gespannen sommigen hier zijn....

Enfin, om te reageren op je vragen met één wedervraag:
Niets gespannen aan hoor. Meer dat ik je een stel (tegen)vragen stel waar je tot nu toe geen enkel antwoord op geeft. Dat is verder prima overigens. Het antwoord op je vraag is hier al meermalen voorbij gekomen en niet alleen door mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
CMD-Snake schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:54:
Je zal het nog druk hebben op die manier. "Meneer, uw mondkapje gaat over uw neus!", "Mevrouw, u heeft uw verlichting op uw fiets niet aan staan", "Jongeman, je mag niet roken op de bushalte", "Jonge dame, je mag niet oversteken bij rood licht". Het is een dagtaak om zo bezig te zijn lijkt mij.

Ik moest een beetje denken aan deze lezersbrief in het Parool. Let wel de brief is geschreven voor de mondkapjesplicht kwam. De meneer die deze brief inzond is bij het boodschappen doen meer tijd vermoedelijk kwijt is met het aanspreken van mensen dan aan boodschappen doen. Van vakkenvullers tot de filiaalmanager tot zijn mede winkelend publiek, iedereen spreekt hij aan op het niet dragen of het incorrect dragen. Ik zou die meneer als een behoorlijk vervelend iemand ervaren als ik die brief zo lees.
Ok, maar ik heb er wel moeite mee. Als je er zo laconiek over doet en overmorgen symptomen krijgt, heb je vandaag en morgen mensen aangestoken die er misschien aan overlijden of ernstige bijwerkingen aan overhouden. Je ouders/grootouders, bijvoorbeeld. Is het dan hun probleem of ben jij dan verantwoordelijk? En wat met al die mensen die zij weer aan gaan steken?

Een betere analogie met de auto is dus, dat er wel een kreukelzone, veiligheidsriem en airbags in zitten, maar alleen voor de bestuurder.

De helft van het probleem is wel ontstaan door alle tegenstrijdige geluiden die er uit Den Haag zijn gekomen. Maar nu ze er eindelijk duidelijk over zijn en je er levens mee red, vind ik het wel heel storend dat veel mensen het niet doen "omdat ze er geen zin in hebben".

Acties:
  • +10 Henk 'm!

SymbolicFrank schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:40:
[...]

Ok, maar ik heb er wel moeite mee. Als je er zo laconiek over doet en overmorgen symptomen krijgt, heb je vandaag en morgen mensen aangestoken die er misschien aan overlijden of ernstige bijwerkingen aan overhouden. Je ouders/grootouders, bijvoorbeeld. Is het dan hun probleem of ben jij dan verantwoordelijk? En wat met al die mensen die zij weer aan gaan steken?

Een betere analogie met de auto is dus, dat er wel een kreukelzone, veiligheidsriem en airbags in zitten, maar alleen voor de bestuurder.

De helft van het probleem is wel ontstaan door alle tegenstrijdige geluiden die er uit Den Haag zijn gekomen. Maar nu ze er eindelijk duidelijk over zijn en je er levens mee red, vind ik het wel heel storend dat veel mensen het niet doen "omdat ze er geen zin in hebben".
Daar is die weer! Zal ik je wat vertellen? Ik heb mijn vriendin aangestoken met een beste verkoudheid. Je mag er gif op nemen dat we anderen ook aangestoken hebben. Beiden werken we met een risicogroep in het verpleeghuis. Wist je dat ouderen ook aan een flinke verkoudheid kunnen overlijden als druppel die de emmer doet overlopen op hun onderliggen lijden? Ik voel mij nu heel erg schuldig.

Hou toch op met die emotionele chantage. Kan je niet met wat beters aankomen? Dat soort termen hoor ik al negen maanden, lees ik negen maanden waar ik ben of kom. Het doet mij helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:48:
Daar is die weer! Zal ik je wat vertellen? Ik heb mijn vriendin aangestoken met een beste verkoudheid. Je mag er gif op nemen dat we anderen ook aangestoken hebben. Beiden werken we met een risicogroep in het verpleeghuis. Wist je dat ouderen ook aan een flinke verkoudheid kunnen overlijden als druppel die de emmer doet overlopen op hun onderliggen lijden? Ik voel mij nu heel erg schuldig.

Hou toch op met die emotionele chantage. Kan je niet met wat beters aankomen? Dat soort termen hoor ik al negen maanden, lees ik negen maanden waar ik ben of kom. Het doet mij helemaal niets.
Tja, sommige mensen kennen geen empathie. Die doen het vaak goed in het zakenleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SymbolicFrank schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:00:
[...]

Tja, sommige mensen kennen geen empathie. Die doen het vaak goed in het zakenleven.
Ik in de zorg. En jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Interessant.

Ja, je kunt natuurlijk ook zeggen: Mensen moeten toch ergens aan overlijden en zo gaat het al millennia. Het is de natuur. Maar dat kan ik ook weer moeilijk rijmen met een zorgmedewerker.

Aan de ander kant verklaart dat misschien waarom er zoveel mensen in de zorg Covid hebben en waar de hoofdbesmetting vandaan komt. Misschien ook niet zo heel goed voor hun levensverwachting, dat laks omspringen met persoonlijke veiligheidsmiddelen, als er zoveel besmettelijke zieken dichtbij zijn.

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik daar nou van moet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:31:
Meer dat ik je een stel (tegen)vragen stel waar je tot nu toe geen enkel antwoord op geeft.
Je hoeft denk ik ook niet te verwachten dat iemand op die vragen ingaat wanneer je komt aanzetten met onzin als dit:
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:02:
En waarom draag jij een mondneusmasker waarvan je weet dat die niet werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

SymbolicFrank schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:29:
[...]

Interessant.

Ja, je kunt natuurlijk ook zeggen: Mensen moeten toch ergens aan overlijden en zo gaat het al millennia. Het is de natuur. Maar dat kan ik ook weer moeilijk rijmen met een zorgmedewerker.

Aan de ander kant verklaart dat misschien waarom er zoveel mensen in de zorg Covid hebben en waar de hoofdbesmetting vandaan komt. Misschien ook niet zo heel goed voor hun levensverwachting, dat laks omspringen met persoonlijke veiligheidsmiddelen, als er zoveel besmettelijke zieken dichtbij zijn.

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik daar nou van moet vinden.
In Nederland is het beleid mensen zolang mogelijk in leven te houden. Kort door de bocht is dat nu eenmaal zo. En dus verlengen we met allerlei maatregelen en gedragsregels de eindtijd van veel ouderen met misschien een jaar of zo. Krijgen deze mensen een goede griep gaan ze ook dood. Goede verkoudheid? Misschien wel hetzelfde. De mensen weten dat ook. Ze weten dat het einde nadert en veel van hen willen dat ook. Die zitten zeker niet altijd te wachten om er nog bij wijze van een half jaar aan te plakken. Die willen nog even genieten van familie en kleinkinderen en dan tabee.

Ik weet niet de reden waarom mensen in de zorg, volgens jou, zoveel geïnfecteerd zijn. Dat kan best wel wat oorzaken hebben zoals bezoek, ouderen die zelf de instelling uitgaan, personeel et cetera.

Overigens spreken we nog altijd over geïnfecteerden en niet over besmettelijke mensen zolang dat niet onomstotelijk vaststaat. Maar dat terzijde.
RayNbow schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:37:
[...]

Je hoeft denk ik ook niet te verwachten dat iemand op die vragen ingaat wanneer je komt aanzetten met onzin als dit:

[...]
Nogmaals niet mijn woorden maar die van het RIVM, Dissel, de Jonge en het OMT. Over welke onzin hebben we het dan? Die noemen het zelfs schijnveiligheid. Dus waar is dit beleid dan vandaag gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:01:
[...]

Nogmaals niet mijn woorden maar die van het RIVM, Dissel, de Jonge en het OMT. Over welke onzin hebben we het dan? Die noemen het zelfs schijnveiligheid. Dus waar is dit beleid dan vandaag gekomen?
Ik heb het over jouw onzin. Je stelt iemand een vraag met een impliciete premisse. Je vraag is niet eerlijk.

En nu? Nu schuil je achter zogenaamde woorden van anderen? Woorden die je omvormt tot iets dat in jouw straatje past en dan vervolgens de vervormde woorden toekent aan die van een ander? Het enige wat je kunt doen is De Jonge aanrekenen dat hij in mei woorden van deskundigen parafraseerde en de nuance wegliet. Hij sprak stellig van schijnveiligheid, terwijl het RIVM dit als een van de mogelijke uitkomsten beschouwde, naast een alternatieve uitkomst dat er meer bewustzijn zou kunnen worden gecreëerd. Het RIVM heeft tevens doorgaans een genuanceerde houding gehanteerd:
Een RIVM-woordvoerder laat weten dat nieuw onderzoek continu wordt geëvalueerd. "Zo werkt wetenschap.[...]"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Mijn onzin is net als die van het RIVM, Dissel en dies gebaseerd op de onderzoeken en ervaringen die zij ook lezen en kunnen inzien. Ik schuil mij niet achter woorden van een ander, ik herhaal ze en daarmee stel ik een vraag. So what? Nergens vervorm of verdraai ik de woorden die zijn uitgesproken door bewindslieden en het RIVM of OMT.

Dat de Jonge een paar woorden van deskundigen parafraseerde is onzin aangezien hij nu lijnrecht ingaat tegen het advies van het RIVM en het OMT. Daarbij gooit hij ook andere onderzoeken overboord over het nut van het mondneusmasker. Waarom gaat hij niet mee in het advies van het RIVM dat de maatregelen zoals die er al zijn afdoende zijn? Of is het weer onder druk van anderen (maatschappij en andere EU landen) zoals met de kinderen van de basisscholen thuis houden voor maanden waarmee grote achterstanden zijn gecreëerd in hun leerontwikkeling, dat hij de mnm verplicht via een tijdelijke wet?

Nogmaals, als de mondneusmaskers niets/weinig toevoegen aan de huidige maatregelen en verplichtingen, en het algemeen bekend is dat de niet medische mondneusmasker amper werken, waar is dit beleid dan op gebaseerd? Om verspreiding van het virus te voorkomen? Succes daarmee maar dat gaat je niet lukken. Niet zolang er een miljoen niet geteste personen Schiphol doorreist. Per maand las ik hier via een link. Het OV wat goed vol zit en de jeugd gewoon naar school gaat waar ze een mnm moeten dragen op de gangen maar niet in de klas? Waar amper geen goede ventilatie is? Via een coronaschema die groots gebracht werd door de overheid maar waar de overheid al direct in faalde in de eerstvolgende persco door zich er zelf niet aan te houden.

Het beleid faalt en men probeert te redden wat er te redden valt heb ik het idee. Fijn dat de zorgbonus vanmiddag bijgeschreven is maar het had voor mij en veel anderen niet gehoeven (mooi meegenomen dat wel). Dat applaus overigens ook niet. Zo gênant. Alsof andere beroepsgroepen het makkelijk hebben en niet een extraatje verdienen.
Ja, heel effectief. Zo effectief dat er in Spanje meer geïnfecteerden bij kwamen toen de mnm verplicht werden met een krankzinnig strikt beleid hierop. Overigens in België en Frankrijk hetzelfde. Ja, die mnm hebben echt bijgedragen om het aantal geïnfecteerden terug te dringen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 04-12-2020 22:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
SymbolicFrank schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:40:
Helaas weer het emotionele chantage argument dat je $geliefde aansteekt. In jouw redenering ligt er een behoorlijke ereschuld bij de Nederlandse patiënt 0.
Er is geen keihard bewijs dat mondkapjes levens redden, het bewijs is ambigu op zijn best. Het RIVM blijft op het standpunt dat mondkapjes niets toevoegen als de basisregels gevolgd worden. Tel er ook nog eens bij op dat de meeste mensen niet juist omgaan met het mondkapje. Van verkeerd dragen tot hetzelfde mondkapje op en afzetten bij het lopen van winkel naar winkel. Ten tijde dat het nog een advies was zag ik zelfs mensen die het even naar beneden trokken in de winkel om hun telefoon te kunnen ontgrendelen.

De mondkapjes zijn vooral een politieke beslissing, paniekvoetbal bij stijgende cijfers en een poging om de oppositie de wind uit de zeilen te halen. De SP stelde al een prangende vraag toen, zal een extra regel helpen om de lakse opvolging van eerdere basisregels te verbeteren? Er speelt haast een OCD in Den Haag dat er 100% compliance moet zijn.

Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit de cijfers gaat drukken. We hebben nu een soort dagelijkse bandbreedte bereikt waarbinnen de cijfers schommelen. Als in de weken voor de plicht als 67% of 76% (afhankelijk of je de lezing van De Jonge of het RIVM volgt) van het publiek mondkapjes droeg dan hebben ze vooralsnog geen impact en ik betwijfel te zeerste of die er ook komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
CMD-Snake schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:05:
Er is geen keihard bewijs dat mondkapjes levens redden, het bewijs is ambigu op zijn best.
Dit vind ik zo'n enorme dooddoener. Letterlijk.

Wapens doden geen mensen, mensen doen dat als ze ze richten op iemand en de trekker overhalen. Sterker nog: als iedereen nu een wapen heeft, kunnen ze misdadigers doodschieten voordat ze misdaden kunnen begaan. Zodra je iemand iets verdachts ziet doen: meteen doodschieten.

Als ik iemand in zijn gezicht spuug terwijl ik Covid heb, hoeft dat helemaal niet te te betekenen dat ze er aan doodgaan. Sterker nog: als iedereen dat nou zou doen, dan hebben we in een paar weken tijd groepsimmuniteit bereikt en kunnen we allemaal weer naar de kroeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
SymbolicFrank schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:27:
Dit vind ik zo'n enorme dooddoener. Letterlijk.
En toch is het zo. De basisregels zijn voldoende en die zijn verslonsd. De angst is er ook inmiddels wel uit, het onbekende is van corona af inmiddels.
Als ik iemand in zijn gezicht spuug terwijl ik Covid heb, hoeft dat helemaal niet te te betekenen dat ze er aan doodgaan. Sterker nog: als iedereen dat nou zou doen, dan hebben we in een paar weken tijd groepsimmuniteit bereik en kunnen we allemaal weer naar de kroeg!
Wat had je gehoopt te bereiken met deze extreme vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
CMD-Snake schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:36:
Wat had je gehoopt te bereiken met deze extreme vergelijking?
Wat denk je zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat ik eruit haal is dat je graag iemand in het gezicht spuugt of je in je gezicht laat spugen. Het is maar net waar je zin in hebt. Buiten het feit om dat je dan ook een goeie (groene) rochel nodig hebt met voldoende virusdeeltjes is het gewoon een vergelijking die helemaal nergens op slaat. Die andere vergelijking over wapens slaat ook op helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Nee. Jouw onzin is dat jij een vraag stelt die veel weg heeft van een loaded question. Je vraag streept bepaalde mogelijkheden weg. Je had een vraag zo geformuleerd dat de mogelijkheid dat maskers kunnen werken compleet verwerpt. Dat is onzin.
Nergens vervorm of verdraai ik de woorden die zijn uitgesproken door bewindslieden en het RIVM of OMT.
Je schuilt achter selectieve woorden die ooit in het verleden zijn uitgesproken en schuift dat naar voren als van "maskers werken niet" terwijl het RIVM toen i.p.v. dit stellig te beweren altijd aangaf dat ze kunnen werken.
en het algemeen bekend is [...]
Inderdaad, getuige dat dit topic op dit moment meer dan 2000 posts heeft en dat, aangezien je zo graag naar het RIVM wijst, er volgens het RIVM mondmaskeronderzoeken zijn die elkaar tegenspreken. 8)7
[...]

Ja, heel effectief. Zo effectief dat er in Spanje meer geïnfecteerden bij kwamen toen de mnm verplicht werden met een krankzinnig strikt beleid hierop. Overigens in België en Frankrijk hetzelfde. Ja, die mnm hebben echt bijgedragen om het aantal geïnfecteerden terug te dringen.
Het probleem is dat zonder verder onderzoek je een stijging niet kunt toekennen als gevolg van de verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RayNbow schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 07:47:
[...]

Je schuilt achter selectieve woorden die ooit in het verleden zijn uitgesproken en schuift dat naar voren als van "maskers werken niet" terwijl het RIVM toen i.p.v. dit stellig te beweren altijd aangaf dat ze kunnen werken.
Precies; het zou wel, of niet kunnen. M.a.w. ach, we zien wel... Als maar iedereen braaf zich conformeert. :X
Het probleem is dat zonder verder onderzoek je een stijging niet kunt toekennen als gevolg van de verplichting.
Dat is juist, maar een daling ook niet... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Laguna

Connaisseur

[...]

Je kan inderdaad moeilijk stellen dat er een causaal verband is. Je kan wel stellen dat het massaal verplicht dragen van mondkapjes in openbare binnenruimtes buitenproportioneel is. Aangezien er sowieso al duizenden mensen een mondkapje (op de juiste manier) moeten dragen om mogelijk 1 besmetting te voorkomen. Daarnaast komen deze ruimtes ook niet naar voren uit het BCO. Wat natuurlijk deels te verklaren is doordat het veelal onbekenden van elkaar zijn, maar tevens brengt men niet veel tijd op die plaatsen door en betreffen het vluchtige contacten, waardoor de kans op besmetting met de huidige besmettingsgraad zo goed als nul is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghshla0wqpQP78nuIwJsLrcJDko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXgrlt8AxRlfdFRekFmrVXIs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Laguna op 05-12-2020 14:32 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +6 Henk 'm!

[...]

Nee. Jouw onzin is dat jij een vraag stelt die veel weg heeft van een loaded question. Je vraag streept bepaalde mogelijkheden weg. Je had een vraag zo geformuleerd dat de mogelijkheid dat maskers kunnen werken compleet verwerpt. Dat is onzin.
Dan zal ik het anders formuleren: ze voegen weinig toe zeker gezien de huidige maatregelen afdoende zijn.
Volgens mij is van Dissel altijd helder en duidelijk geweest: https://nos.nl/artikel/23...hebben-weinig-effect.html

Verdere informatie met wijzigingsdatum 03-12-2020 op de site van het RIVM: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes
Deze mondkapjesplicht volgt op het advies van het kabinet (30 september) om mondkapjes te dragen in openbare ruimte.
Besluit over gebruik van mondkapjes
Het OMT Outbreak Management Team gaf in een advies van 12 oktober aan dat het de discussie over het gebruik van mondkapjes niet-proportioneel vond. De discussie zelf was volgens het OMT belangrijker geworden dan het mogelijk belang van de mondkapjes voor de gezondheid. Om die reden vroeg het OMT aan de beleidsmakers een besluit te nemen over het gebruik van de mondkapjes.
Bron: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes
Zoals ik het lees en eerder aangaf is ook deze verplichting genomen onder druk van de opinie en maatschappij door de overheid. Nog steeds is het geen advies geweest vanuit het OMT of RIVM.
Inderdaad, getuige dat dit topic op dit moment meer dan 2000 posts heeft en dat, aangezien je zo graag naar het RIVM wijst, er volgens het RIVM mondmaskeronderzoeken zijn die elkaar tegenspreken. 8)7
Wat wil je nu zeggen dan? Als ik er andere bronnen bij pak zal het ook wel niet goed zijn. Je kan het ermee doen of zelf een beetje zoeken.
Dan nodig ik jou uit met een andere verklaring te komen. Want als mnm zouden bijdragen zou het aantal infecties moeten afnemen dan wel gelijk blijven. In elk geval voegen ze dan niets/weinig toe en ligt de oorzaak elders dat het aantal infecties toeneemt. En ook dan kan je (voorzichtig) concluderen dat een mnm niets tot weinig toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:48:
SymbolicFrank in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"

Er wordt vaak gezegd dat men moet ophouden met emotionele chantage, maar zo iets geks zegt @SymbolicFrank toch niet? Of ligt dat aan mij?

Het is in huidige situatie toch goed mogelijk dat je bv je ouders of grootouders besmet, want waarom werd/wordt er anders geadviseerd niet langs je opa/oma te gaan? Zijn deze maatregelen overbodig?

Dat jij je vriendin besmet hebt met een verkoudheid is zeker normaal, maar ik neem aan dat jullie dan wel je best doen om niet het risicogroep in de verpleeghuis te besmetten?

Dat het je helemaal niets doet snap ik dan niet helemaal. Mja mensen gaan nou eenmaal dood, maar als je met een simpel mondkapje had kunnen voorkomen dat die risicogroep in de verpleeghuis verkouden/ziek raakt. Dan kies je toch in dat geval voor een mondkapje of is dat toch teveel gevraagd?

Wat dat betreft vind ik ze bv in Japan socialer hiermee omgaan. Mensen die verkouden zijn, dragen bv vaak altijd al een mondkapje. Hoeft men niet onnodig anderen te besmetten. Hier in NL besmetten we iedereen en de moeder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:31:
[...]

Je kan inderdaad moeilijk stellen dat er een causaal verband is. Je kan wel stellen dat het massaal verplicht dragen van mondkapjes in openbare binnenruimtes buitenproportioneel is. Aangezien er sowieso al duizenden mensen een mondkapje (op de juiste manier) moeten dragen om mogelijk 1 besmetting te voorkomen. Daarnaast komen deze ruimtes ook niet naar voren uit het BCO. Wat natuurlijk deels te verklaren is doordat het veelal onbekenden van elkaar zijn, maar tevens brengt men niet veel tijd op die plaatsen door en betreffen het vluchtige contacten, waardoor de kans op besmetting met de huidige besmettingsgraad zo goed als nul is.

[Afbeelding]
Als ik jouw informatie zie, dan is het toch heel gek dat horeca en andere gelegenheden al zo lang (en nog steeds) gesloten zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:31:
[...]

Dan zal ik het anders formuleren: ze voegen weinig toe zeker gezien de huidige maatregelen afdoende zijn.
Betekend dit dan dat de huidige maatregelen genoeg nageleefd worden?

Dat idee had ik namelijk niet, maar als dit wel zo is dan ben ik eens dat sommige maatregelen "overbodig" kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

xileS schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:25:
[...]

Als ik jouw informatie zie, dan is het toch heel gek dat horeca en andere gelegenheden al zo lang (en nog steeds) gesloten zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja dat heb je goed gezien, daarom wil Rob Jetten bijvoorbeeld ook starten met proeftuinen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +4 Henk 'm!

xileS schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:20:
[...]

Er wordt vaak gezegd dat men moet ophouden met emotionele chantage, maar zo iets geks zegt @SymbolicFrank toch niet? Of ligt dat aan mij?
Als je niet weet wat emotionele chantage is, dus op een bepaalde manier je zin doordrammen of kracht bij zetten, heb je die term niet helemaal begrepen. Niemand is verantwoordelijk voor mij en ik ben verantwoordelijk voor niemand buiten mijn gezin en werk om. Simpel.
Het is in huidige situatie toch goed mogelijk dat je bv je ouders of grootouders besmet, want waarom werd/wordt er anders geadviseerd niet langs je opa/oma te gaan? Zijn deze maatregelen overbodig?
Toen ze twee jaar geleden bij bosjes afgedragen werden maalde niemand om die ouderen. Gingen de instellingen ook niet dicht. Stonden de ambu's rij aan rij voor de IC. Waren er geen maatregelen. Nu heb je ook te maken met imagoschade. Familie leest rapportages mee, zijn het wel/niet eens met het beleid/regels/maatregelen. Cliënten zelf zijn er overigens amper huiverig voor dat ze Covid krijgen.
Dat jij je vriendin besmet hebt met een verkoudheid is zeker normaal, maar ik neem aan dat jullie dan wel je best doen om niet het risicogroep in de verpleeghuis te besmetten?

Dat het je helemaal niets doet snap ik dan niet helemaal. Mja mensen gaan nou eenmaal dood, maar als je met een simpel mondkapje had kunnen voorkomen dat die risicogroep in de verpleeghuis verkouden/ziek raakt. Dan kies je toch in dat geval voor een mondkapje of is dat toch teveel gevraagd?
Het was met een sarcastische ondertoon geschreven. Niemand is bij ons verkouden maar als we het zijn dragen we onder normale omstandigheden ook geen mnm. Waarom nu ineens wel? Mensen gaan dood. Laat ze dat doen. Ik maak het ze liever zo comfortabel mogelijk tot ze sterven i.p.v. ze tegen wil en dank in leven te houden met allerlei medicamenten en poes pas.
Wat dat betreft vind ik ze bv in Japan socialer hiermee omgaan. Mensen die verkouden zijn, dragen bv vaak altijd al een mondkapje. Hoeft men niet onnodig anderen te besmetten. Hier in NL besmetten we iedereen en de moeder.
Je kan de Japanse cultuur in geen velden of wegen vergelijken met die van welk ander land dan ook. Het dragen van een mnm is maar een heel klein onderdeel van de werk-, schaamte en leefcultuur in Japan. Die vergelijking gaat dus niet op.
xileS schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:28:
[...]

Betekend dit dan dat de huidige maatregelen genoeg nageleefd worden?

Dat idee had ik namelijk niet, maar als dit wel zo is dan ben ik eens dat sommige maatregelen "overbodig" kunnen zijn.
Schijnbaar wel anders had het RIVM wel anders geadviseerd me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:08:
[...]

Ja dat heb je goed gezien, daarom wil Rob Jetten bijvoorbeeld ook starten met proeftuinen.
Het ziet er iig niet naar uit dat Horeca dit jaar nog open zal gaan. Gek genoeg mogen restaurants in Hotels wel open en volgens mij hebben de hotels het nu knetters druk. Wat gek 🤪.

Maar denk je dat het sluiten van Horeca enzo, niks met de besmetting cijfers gedaan heeft? Want daar loopt men amper besmetting "gevaar" toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Anoniem: 235591 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:01:
[...]

Als je niet weet wat emotionele chantage is, dus op een bepaalde manier je zin doordrammen of kracht bij zetten, heb je die term niet helemaal begrepen. Niemand is verantwoordelijk voor mij en ik ben verantwoordelijk voor niemand buiten mijn gezin en werk om. Simpel.
Ik chanteer je helemaal nergens mee (wellicht zie jij dit anders), maar probeer simpel een discussie aan te gaan, door te zeggen dat ik het niet heel gek vond wat @SymbolicFrank zei. Verder heb ik hier ook geen directe "zin"/baat bij.

Je geeft aan dat je niet verantwoordelijk voelt voor iemand buiten je gezin, tot hier begrijp ik je. Maar als het je werk betreft, je werkt in de zorg. Heb je daar ook geen verantwoordelijkheid gevoel voor jullie patiënten? Als ik het zo lees blijkbaar niet? Ik kan mij juist heel goed voorstellen dat men juist wel verantwoordelijk voelt. En in deze periode voorzichtiger is dan normaal.

Als ik een aanname mag doen, vind je de oproep tot solidariteit ook onzin? Want iedereen is alleen verantwoordelijk voor zichzelf en zijn gezin?
[...]

Toen ze twee jaar geleden bij bosjes afgedragen werden maalde niemand om die ouderen. Gingen de instellingen ook niet dicht. Stonden de ambu's rij aan rij voor de IC. Waren er geen maatregelen. Nu heb je ook te maken met imagoschade. Familie leest rapportages mee, zijn het wel/niet eens met het beleid/regels/maatregelen. Cliënten zelf zijn er overigens amper huiverig voor dat ze Covid krijgen.
Zo te lezen vind je de maatregelen te overdreven? Ik verwacht ook niet dat iedereen eens is met de beleid/regels/maatregelen en ik geloof ook op jouw woord dat jullie cliënten niet huiverig zijn dat ze Covid krijgen en dat snap ik ook wel.

Alleen vind ik het wel een verschil als bv een instantie niks gedaan heeft om überhaupt besmettingen te voorkomen bij een risicogroep (niet dat dit bij jullie het geval is). Hoe leg je dit bv ook uit aan de familie, mocht er idd iemand aan overlijden? Ja, het had ook een verkoudheid kunnen zijn?
[...]

Het was met een sarcastische ondertoon geschreven. Niemand is bij ons verkouden maar als we het zijn dragen we onder normale omstandigheden ook geen mnk. Waarom nu ineens wel? Mensen gaan dood. Laat ze dat doen. Ik maak het ze liever zo comfortabel mogelijk tot ze sterven i.p.v. ze tegen wil en dank in leven te houden met allerlei medicamenten en poes pas.
Oké, dus je hebt niet je vriendin met een verkoudheid besmet.
Idd tot 2020 was het hier nergens in het westen normaal om een mondkapje te dragen en het was het hier zelfs tot ongeveer een paar maanden terug juist gek als je er wel 1 op had ipv niet. Dat was ook 1 van de redenen dat ik ze niet droeg in het begin (niet omdat ik ze perse vervelend vond). Het was "raar", je wordt raar aangekeken, je schrikt mensen/klanten weg. Nu iedereen het inmiddels zowat draagt is het niet meer gek om ze te dragen en ik heb er geen problemen mee.

Ik zou het geen gek idee vinden om na corona alsnog mondkapjes te dragen op plekken waar men zelf wilt en waar bv meer mensen zijn die vatbaar zijn.

Mensen gaan dood ja, als ze dat willen vind ik ook dat wij daarover niks te zeggen hebben. Alleen vind ik het weer anders als bv jij of je collega's de keuze voor hun maken door bepaalde maatregels minder serieus te nemen (niet aanvallend bedoeld, maar enkel als voorbeeld).
Is het zo dat je cliënten minder comfortabel dood gaan als andere mensen een mondkapje dragen? Ik heb geen idee, maar mij lijkt dit niks uit te maken. Jij praat iig makkelijker over mensen die dood gaan, best logisch vanuit je werk. Ik heb hier bijna zo goed als geen ervaring mee, dus ligt zo'n gevoel dat iemand dood gaat wellicht toch wat anders. Ik zou mij dus wel "schuldig" voelen als ik bv jouw of iemand anders zijn opa/oma heb besmet met Corona en ik had het wel kunnen voorkomen. Jij ziet het blijkbaar meer als, mensen gaan nou eenmaal dood.
[...]

Je kan de Japanse cultuur in geen velden of wegen vergelijken met die van welk ander land dan ook. Het dragen van een mnk is maar een heel klein onderdeel van de werk-, schaamte en leefcultuur in Japan. Die vergelijking gaat dus niet op.
Elk land is anders en ik vergelijk ook niet heel Japan met heel Nederland, maar ik zei enkel dat hun mondkapjes gedrag zo gek nog niet is. Het klinkt in mijn oren best logisch en sociaal om er 1 te dragen als je ziek bent. En vind ik dat wij hier in het westen betreft mondkapjes gebruik toch wat achterlopen. Ik vind het niet een gek idee dat men bv na corona met een mondkapje naar werk gaan bij een verkoudheid.
[...]

Schijnbaar wel anders had het RIVM wel anders geadviseerd me dunkt.
Dan hebben wij een andere idee met "dat maatregelen genoeg nageleefd worden".

Als het echt genoeg nageleefd werd, was er naar mijn idee niks gesloten meer geweest na 10 maanden. En zag ik niet om mij heen mensen naar feestjes of vakanties gaan of andere drukke plekken opzoeken terwijl dat nog steeds niet de bedoeling is. Als echt alles goed was nageleefd door iedereen, dan was naar mijn idee alles al normaal geweest en was er geen mondkapjesplicht gekomen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:30:
[...]

In Amsterdam was ook een zaak voor de rechter gekomen omdat de persoon in kwestie een coronahoester geweest zou zijn volgens vijf boa's. Twee daarvan deden aangifte. Er moest weldegelijk bewijs geleverd worden en dat gebeurde niet. De persoon werd toen vrijgesproken omdat er geen bewijs was.
Volgens mij toonde de camerabeelden dat wat hetgeen de BOA's verklaarden... niet gebeurd was;
https://www.parool.nl/ams...k-coronahoester~b039798f/
Het duurde lang voordat de man voor de rechter moest verschijnen, doordat Fuchs camerabeelden van het incident had opgevraagd. En met succes: daarop is slechts te zien dat de man, die op weg was van zijn huis naar de Albert Heijn, de boa’s passeert. Pas verderop wordt hij aangehouden. Van spugen of hoesten is niets te zien.
De topper is natuurlijk wel dit;
Twee boa’s deden daadwerkelijk aangifte, alle vijf verklaarden volgens Fuchs dat de man had gespuugd. Later maakten ze daar hoesten van.
De vrijspraak trok de aandacht van Jan Koek van de eenheid Amsterdam, die toezicht houdt op de integriteit van boa’s. Hij gaat de zaak nu onder de loep nemen, bevestigt hij. Over de inhoud van de zaak wil hij nog niets kwijt.
Maar als BOA kom je daar wel mee weg;
https://www.ad.nl/amsterd...k-coronahoester~a38f3816/
“Er zijn geen beelden die de verklaring van de boa’s bevestigen, maar evengoed zijn er geen beelden die de verklaring ontkrachten,” stelt de toezichthouder die onderdeel uitmaakt van de politie.
Uhuuu. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:14:
[...]

Wet Mulder valt onder bestuursrecht, waarbij inderdaad andere regels gelden. Zo hoeft inderdaad niet eens voor een Mulder gedraging aan opsporing te worden gedaan en wordt de accept-giro gewoon linea recta bij de kentekenhouder afgeleverd. Wet Mulder is hierin uniek — alle andere feiten (waaronder feiten zoals beschreven in de “Corona Spoedwet”) vallen gewoon binnen strafrecht. Dat betekent dat er per definitie een OvJ bij komt kijken, wat weer gevolgen heeft bij evt recidive. Rij je 100x door rood, dan is de boete altijd hetzelfde (bestuursrecht). Word je voor de zoveelste keer gepakt zonder mondkapje of sta je te dicht bij je buurman, dan riskeer je uiteindelijk in theorie een maximumstraf (hechtenis) en een flink strafblad.

offtopic:
Hierbij moet ik wel zeggen dat het vrij ongezond is dat we een systeem hebben Nederland waarbij een OvJ zonder tussenkomst van een rechter zomaar straffen (boetes/taakstraffen) kan opleggen. In de VS moet een “plea bargain” bijvoorbeeld altijd nog wel bekeken en goedgekeurd worden door een rechter. Iets met de scheiding der machten enzo.
Was in mijn geval geen kentekendingetje, maar op uitermate idiote manier staande gehouden met de fiets voor iets wat expliciet legaal is volgens het RVV. Maar viel schijnbaar nog steeds onder Mulder. Volgens de afwijzing van het bezwaar had de OvJ meer vertrouwen in de ambtsedige verklaring van de verbalisant dan in mijn bezwaar, ook al stond er in allebei gewoon hetzelfde 8)7 -met het verschil dat in mijn verhaal wat minder fouten stonden en een keurige verwijzing naar de wettekst-.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-12-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54

Stoney3K

Flatsehats!

xileS schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:26:
[...]Elk land is anders en ik vergelijk ook niet heel Japan met heel Nederland, maar ik zei enkel dat hun mondkapjes gedrag zo gek nog niet is. Het klinkt in mijn oren best logisch en sociaal om er 1 te dragen als je ziek bent. En vind ik dat wij hier in het westen betreft mondkapjes gebruik toch wat achterlopen. Ik vind het niet een gek idee dat men bv na corona met een mondkapje naar werk gaan bij een verkoudheid.
Voordat dat gebeurt moeten mensen een mondkapje niet meer als een 'schaamlapje' gaan zien. Als je in het voorjaar van 2020 met een mondkapje op liep dan werd je door iedereen raar aangekeken alsof je gek of gehandicapt bent. Dat is natuurlijk niet heel erg handig als je een cultuur wil creëren waar mensen wel moeite doen om anderen te beschermen.

Nu vind ik ook niet dat dat door moet slaan naar een cultuur zoals in Japan waar je soms het idee krijgt dat het hele land collectief aan smetvrees lijdt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:15:
[...]

Voordat dat gebeurt moeten mensen een mondkapje niet meer als een 'schaamlapje' gaan zien. Als je in het voorjaar van 2020 met een mondkapje op liep dan werd je door iedereen raar aangekeken alsof je gek of gehandicapt bent. Dat is natuurlijk niet heel erg handig als je een cultuur wil creëren waar mensen wel moeite doen om anderen te beschermen.

Nu vind ik ook niet dat dat door moet slaan naar een cultuur zoals in Japan waar je soms het idee krijgt dat het hele land collectief aan smetvrees lijdt.
Precies, daarom zei ik dat wij hier in het westen erg achter lopen met het gebruik van mondkapjes. Het is niet de bedoeling om ze voor ze voor de "sier" te dragen (tenzij het mondkapje mooier is dan je kop _O-). Wellicht dat het minder "gek" wordt na Corona, maar dat betwijfel ik nog. Zullen het meemaken.

Het moet idd niet doorslaan en naar mijn gevoel valt het in Japan ook wel mee. Je merkt wel een groot verschil als je het met een ander Aziatische land zoals China of Vietnam gaat vergelijken. Maar als je weer 10 jaar terug gaat in het verleden zie je dat daar nu wel veel verbeterd al is. In NL zijn wij wat dat betreft qua hygiëne altijd al best constant geweest en vind ik juist dat wij hier nogal aan "smetvrees" lijden. Alleen mondkapjes gebruik, mochten wij die willen blijven gebruiken, kan toch een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

xileS schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:07:
[...]

Maar denk je dat het sluiten van Horeca enzo, niks met de besmetting cijfers gedaan heeft? Want daar loopt men amper besmetting "gevaar" toch?
Ik denk dat het wel wat gedaan heeft, omdat er helaas ook genoeg horeca tenten waren waar de regels slecht nageleefd werden.
xileS schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:41:
[...]

In NL zijn wij wat dat betreft qua hygiëne altijd al best constant geweest en vind ik juist dat wij hier nogal aan "smetvrees" lijden.
Nederlandse wc-ganger heeft vuilste handen van Europa

Constant slecht bedoel je? Wat dat betreft zal ik het handen schudden niet missen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xileS schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:26:
[...]

Ik chanteer je helemaal nergens mee (wellicht zie jij dit anders), maar probeer simpel een discussie aan te gaan, door te zeggen dat ik het niet heel gek vond wat @SymbolicFrank zei. Verder heb ik hier ook geen directe "zin"/baat bij.
Jawel, dat doe je wel. Je refereert naar wat er met een ander kan gebeuren en wil daarmee op mijn gevoel spelen dan wel dat ik mijn mening bij draai.
Je geeft aan dat je niet verantwoordelijk voelt voor iemand buiten je gezin, tot hier begrijp ik je. Maar als het je werk betreft, je werkt in de zorg. Heb je daar ook geen verantwoordelijkheid gevoel voor jullie patiënten? Als ik het zo lees blijkbaar niet? Ik kan mij juist heel goed voorstellen dat men juist wel verantwoordelijk voelt. En in deze periode voorzichtiger is dan normaal.
Zoals ik reeds eerder zei voel en ben ik verantwoordelijk voor de mensen met wie ik werk. Die verantwoordelijkheid kan je op vele manieren invullen. Daarbij is het zo dat er diverse manieren van beleid voeren zijn en die voer je uit. Dat wil niet zeggen dat ik het er altijd mee eens ben, of mijn collega's. Het wil ook niet zeggen dat het het juiste beleid is. Wat ik en collega's merken is dat er vanuit hogerhand een soort Corona team is en dat het veelal eensgezinde mensen zijn zonder kritische noot. Dat is jammer.
[/quote]
Als ik een aanname mag doen, vind je de oproep tot solidariteit ook onzin? Want iedereen is alleen verantwoordelijk voor zichzelf en zijn gezin?
[/quote]
Ook dit is emotionele chantage. Het oproepen van emoties door te wijzen naar anderen om je heen om zo sympathie te verkrijgen voor een beleid, in dit geval die van de overheid, die veel grenzen tart en weinig gestoeld is op wetenschap en medische gronden.
Zo te lezen vind je de maatregelen te overdreven? Ik verwacht ook niet dat iedereen eens is met de beleid/regels/maatregelen en ik geloof ook op jouw woord dat jullie cliënten niet huiverig zijn dat ze Covid krijgen en dat snap ik ook wel.

Alleen vind ik het wel een verschil als bv een instantie niks gedaan heeft om überhaupt besmettingen te voorkomen bij een risicogroep (niet dat dit bij jullie het geval is). Hoe leg je dit bv ook uit aan de familie, mocht er idd iemand aan overlijden? Ja, het had ook een verkoudheid kunnen zijn?
Even cru gezegd zitten mensen er niet voor zweetvoeten. Mensen zitten er omdat ze in hun einde levensfase zijn, diverse onderliggende klachten hebben of andere gebreken. Mensen weten dat ze zullen sterven en zover ze niet dementerend zijn weten ze ook dat het kan komen van een ziekte, virus of anderszins. Familie weet dat ook.
Oké, dus je hebt niet je vriendin met een verkoudheid besmet.
Idd tot 2020 was het hier nergens in het westen normaal om een mondkapje te dragen en het was het hier zelfs tot ongeveer een paar maanden terug juist gek als je er wel 1 op had ipv niet. Dat was ook 1 van de redenen dat ik ze niet droeg in het begin (niet omdat ik ze perse vervelend vond). Het was "raar", je wordt raar aangekeken, je schrikt mensen/klanten weg. Nu iedereen het inmiddels zowat draagt is het niet meer gek om ze te dragen en ik heb er geen problemen mee.

Ik zou het geen gek idee vinden om na corona alsnog mondkapjes te dragen op plekken waar men zelf wilt en waar bv meer mensen zijn die vatbaar zijn.
Als jij je daar prettig bij voelt vooral doen.
Mensen gaan dood ja, als ze dat willen vind ik ook dat wij daarover niks te zeggen hebben. Alleen vind ik het weer anders als bv jij of je collega's de keuze voor hun maken door bepaalde maatregels minder serieus te nemen (niet aanvallend bedoeld, maar enkel als voorbeeld).
Is het zo dat je cliënten minder comfortabel dood gaan als andere mensen een mondkapje dragen? Ik heb geen idee, maar mij lijkt dit niks uit te maken. Jij praat iig makkelijker over mensen die dood gaan, best logisch vanuit je werk. Ik heb hier bijna zo goed als geen ervaring mee, dus ligt zo'n gevoel dat iemand dood gaat wellicht toch wat anders. Ik zou mij dus wel "schuldig" voelen als ik bv jouw of iemand anders zijn opa/oma heb besmet met Corona en ik had het wel kunnen voorkomen. Jij ziet het blijkbaar meer als, mensen gaan nou eenmaal dood.
Mensen sterven, oud en jong. De vraag is of je ze recht doet met deze maatregelen en of het niet te ver gaat. Eerder heb ik aangegeven wat de gevolgen zijn voor mensen op leeftijd, dementerend of niet. Door de maatregelen kan je ook meer kwaad doen dan goed. De maatregelen streven hun doel voorbij. Angst en psychische problemen zijn enkele voorbeelden voortvloeiend uit de maatregelen onder diverse bevolkingsgroepen.
Dan hebben wij een andere idee met "dat maatregelen genoeg nageleefd worden".

Als het echt genoeg nageleefd werd, was er naar mijn idee niks gesloten meer geweest na 10 maanden. En zag ik niet om mij heen mensen naar feestjes of vakanties gaan of andere drukke plekken opzoeken terwijl dat nog steeds niet de bedoeling is. Als echt alles goed was nageleefd door iedereen, dan was naar mijn idee alles al normaal geweest en was er geen mondkapjesplicht gekomen meer.
Die mondkapjesplicht is er gekomen vanuit maatschappelijke druk. Net als de kinderen thuishouden van de basisschool eerder dit jaar. Het RIVM en het OMT hebben dit niet geadviseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
xileS schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:41:
Wellicht dat het minder "gek" wordt na Corona, maar dat betwijfel ik nog. Zullen het meemaken.
Ik vermoed dat als die plicht afloopt het mondkapje massaal weer afgedaan wordt. Het zit hier niet in de cultuur zoals in Azië.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:58
CMD-Snake schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:59:
[...]

Ik vermoed dat als die plicht afloopt het mondkapje massaal weer afgedaan wordt. Het zit hier niet in de cultuur zoals in Azië.
Helemaal met je eens, Bovendien is blootstelling aan virussen e.d. (behalve corona) ook goed voor je immuunsysteem. Hoe meer steriel je een samenleving maakt, hoe bevattelijker mensen voor ziekten zullen zijn. Dat soort zaken moet je proportioneel inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nee. Blijkbaar leveren de camerabeelden gewoon geen bewijs. Het bevat geen bewijs dat er gehoest is maar ook geen bewijs dat er niet gehoest is. Dat kan al gebeuren als de persoon in kwestie even een paar seconden buiten beeld was of als de camera gewoon niet op zijn gezicht gericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mesa57 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:27:
[...]

Bovendien is blootstelling aan virussen e.d. (behalve corona) ook goed voor je immuunsysteem.
En behalve..
En Ebola ;)
En Rabies ;)
En HIV ;)
En Smallpox ;)
En Hanta ;)
En Dengue ;)
En SARS ;)
En MERS ;)
En Zika ;)

Verder wel eens, vooral kinderen die in een te steriele omgeving opgroeien lijken later meer gezondheidsklachten/problemen te ontwikkelen.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 07-12-2020 15:03 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:58
YakuzA schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:01:
[...]

En behalve..
En Ebola ;)
En Rabies ;)
En HIV ;)
En Smallpox ;)
En Hanta ;)
En Dengue ;)
En SARS ;)
En MERS ;)
En Zika ;)

Verder wel eens, vooral kinderen die in een te steriele omgeving opgroeien lijken later meer gezondheidsklachten/problemen te ontwikkelen.
Ook met je eens, behalve HIV, daar helpt een mondlapje niet tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mesa57 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:47:
[...]

Touche, maar jouw opmerking bevatte niet dat de virussen airborne moesten zijn :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Tegen Ebola ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het is druk op het meldpunt van belangenorganisatie Ieder(in). Door de mondkapjesplicht en de gebrekkige manier om je uitzondering aan te tonen komen veel mensen met een beperking nu in de knel. Veel gehoorde problemen zijn dat er toch om doktersbriefjes gevraagd wordt, welke niet uitgegeven worden, of dat omstanders zich (agressief) ermee gaan bemoeien. Bij antidiscriminatiebureau Radar komen ook vergelijkbare meldingen binnen over de mondkapjesplicht.

Bij navraag bij het ministerie van vws kon de woordvoerder enkel zeggen dat de situatie niet ideaal was.

Eclatant succes die regeling.

[ Voor 8% gewijzigd door CMD-Snake op 07-12-2020 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:24:
Het is druk op het meldpunt van belangenorganisatie Ieder(in). Door de mondkapjesplicht en de gebrekkige manier om je uitzondering aan te tonen komen veel mensen met een beperking nu in de knel. Veel gehoorde problemen zijn dat er toch om doktersbriefjes gevraagd wordt, welke niet uitgegeven worden, of dat omstanders zich (agressief) ermee gaan bemoeien. Bij antidiscriminatiebureau Radar komen ook vergelijkbare meldingen binnen over de mondkapjesplicht.

Bij navraag bij het ministerie van vws kon de woordvoerder enkel zeggen dat de situatie niet ideaal was.

Eclatant succes die regeling.
Het is naar dat de mensen die echt problemen hebben om een mondkapje te dragen te lijden hebben onder de mensen die gewoon de mondkapjes plicht willen ontduiken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 16:41
Het helpt dan ook niet dat er maar weinig echte fysiek-medische redenen zijn om een vrijstelling te krijgen. Je zit dat al snel in de hoek waar het of duidelijk geen discussie is, of in de GGZ-hoek...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:13
Ik heb inmiddels bericht terug van de overheid dat slechthorenden en doven aan mensen mogen vragen hun mondkapje af te doen, en dat dit geen probleem mag opleveren bij BOA's en agenten.

Dat staat nu zwart op wit vanuit het ministerie van VWS.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Een beflapje dan weer wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
YakuzA schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:24:
Het is naar dat de mensen die echt problemen hebben om een mondkapje te dragen te lijden hebben onder de mensen die gewoon de mondkapjes plicht willen ontduiken.
Nee, het probleem is dat er geen manier is voor die mensen om überhaupt iets aan te tonen. Je kan een kaartje printen, maar dat wordt dus niet door iedereen geaccepteerd. Handhavers vragen dan om een verklaring van een arts, maar artsen hebben al gezegd dergelijke briefjes nooit te schrijven. Dan krijg je dus ook nog eens derden die ook zich geroepen voelen om zich met de zaak te bemoeien. Zo komen mensen dus helemaal klem te zitten.

Er waren bij de behandeling van de ministeriële regeling al vragen over en die waren geheel terecht. Je merkt dat de regeling in een weekje in elkaar gerammeld is. De reactie van vws is dan ook tenenkrommend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
CMD-Snake schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:55:
[...]

Nee, het probleem is dat er geen manier is voor die mensen om überhaupt iets aan te tonen. Je kan een kaartje printen, maar dat wordt dus niet door iedereen geaccepteerd. Handhavers vragen dan om een verklaring van een arts, maar artsen hebben al gezegd dergelijke briefjes nooit te schrijven. Dan krijg je dus ook nog eens derden die ook zich geroepen voelen om zich met de zaak te bemoeien. Zo komen mensen dus helemaal klem te zitten.

Er waren bij de behandeling van de ministeriële regeling al vragen over en die waren geheel terecht. Je merkt dat de regeling in een weekje in elkaar gerammeld is. De reactie van vws is dan ook tenenkrommend.
En vervolgens heeft de kamer ondanks kritische vragen blijkbaar in volle verstand besloten het niet af te schieten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
downtime schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:55:
[...]

Nee. Blijkbaar leveren de camerabeelden gewoon geen bewijs. Het bevat geen bewijs dat er gehoest is maar ook geen bewijs dat er niet gehoest is. Dat kan al gebeuren als de persoon in kwestie even een paar seconden buiten beeld was of als de camera gewoon niet op zijn gezicht gericht is.
Of meer waarschijnlijk hebben de BOA's zich opeens bedacht dat het geheel plaats vond op een locatie net buiten camerabeeld... net zoals het eerst spuigen was, en toen hoesten. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 7 december 2020 @ 01:45:
[...]

Ik denk dat het wel wat gedaan heeft, omdat er helaas ook genoeg horeca tenten waren waar de regels slecht nageleefd werden.
Ik wou net zeggen, want als het echt zo duidelijk was dan was inmiddels alles al open mag ik hopen. Hetzelfde heb je dus met mensen. Er zijn helaas genoeg mensen die de regels slecht naleven, als dat niet zo was dan was er nooit een mondkapjesplicht doorgedrukt lijkt mij.
[...]

Nederlandse wc-ganger heeft vuilste handen van Europa

Constant slecht bedoel je? Wat dat betreft zal ik het handen schudden niet missen :/
"Mogelijk hebben onderzoekers geen rekening gehouden met de eerlijkheid van de respondenten. Het is mogelijk dat Nederlanders minder snel liegen over het onderwerp dan andere nationaliteiten."
Niet een heel eerlijk onderzoek zo te lezen ;p, maar wellicht zijn Nederlanders blijkbaar wel eerlijker.

Handen schudden of 3 zoenen geven zijn ook niet de dingen die ik ga missen. Ik heb dat altijd vaak wel vies gevonden (kan verschillen wie het is :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Anoniem: 235591 schreef op maandag 7 december 2020 @ 02:37:
[...]

Jawel, dat doe je wel. Je refereert naar wat er met een ander kan gebeuren en wil daarmee op mijn gevoel spelen dan wel dat ik mijn mening bij draai.
Jij gaat je mening niet bijdraaien, dat is ook niet wat ik verwacht of wil. Niemand/weinig zal in dit topic opeens van "mening" veranderen. Ik ben hier niet om anderen te overtuigen van wat ik vind, maar ik vind het prima om te discussiëren en proberen te begrijpen waarom anderen er anders over nadenken.
[...]

Zoals ik reeds eerder zei voel en ben ik verantwoordelijk voor de mensen met wie ik werk. Die verantwoordelijkheid kan je op vele manieren invullen. Daarbij is het zo dat er diverse manieren van beleid voeren zijn en die voer je uit. Dat wil niet zeggen dat ik het er altijd mee eens ben, of mijn collega's. Het wil ook niet zeggen dat het het juiste beleid is. Wat ik en collega's merken is dat er vanuit hogerhand een soort Corona team is en dat het veelal eensgezinde mensen zijn zonder kritische noot. Dat is jammer.
Verantwoordelijk voor je collega's lees ik uit je zin, maar lees dan niet of je ook verantwoordelijkheid voor je voor je cliënten voelt. Ik ging eigenlijk uit van wel (tot een bepaalde hoogte), maar ik las van niet, wellicht dat ik dit verkeerd opgevat heb.
[/quote]
[/quote]
Ook dit is emotionele chantage. Het oproepen van emoties door te wijzen naar anderen om je heen om zo sympathie te verkrijgen voor een beleid, in dit geval die van de overheid, die veel grenzen tart en weinig gestoeld is op wetenschap en medische gronden.
Overheid doet dus aan emotionele chantage en de oproep tot solidariteit was niet terecht volgens jou? Veel maatregelen zijn naar mijn weten wel wetenschappelijk onderbouwd, maar schijnt het wat betreft de mondkapjes veel nog onduidelijk/tegenstrijdig te zijn.
Iig dat "solidariteit", zwakt al best een tijdje af naar mijn gevoel. Die techniek zal inmiddels denk ik niet meer (goed) werken.
[...]

Even cru gezegd zitten mensen er niet voor zweetvoeten. Mensen zitten er omdat ze in hun einde levensfase zijn, diverse onderliggende klachten hebben of andere gebreken. Mensen weten dat ze zullen sterven en zover ze niet dementerend zijn weten ze ook dat het kan komen van een ziekte, virus of anderszins. Familie weet dat ook.
Dat de patiënten weten dat ze in de einde van hun levensfase zitten is idd wel een verschil, maar om maar wat te noemen, lijkt het mij bv "vervelender" om te sterven doordat je van een trap afvalt dan gewoon aan een natuurlijke dood tijdens het slapen. Als familie zijnde zou ik dit ook geen leuke einde van een dierbare vinden bv en helemaal niet als je weet dat het goed voorkomen had kunnen worden.
[...]

Mensen sterven, oud en jong. De vraag is of je ze recht doet met deze maatregelen en of het niet te ver gaat. Eerder heb ik aangegeven wat de gevolgen zijn voor mensen op leeftijd, dementerend of niet. Door de maatregelen kan je ook meer kwaad doen dan goed. De maatregelen streven hun doel voorbij. Angst en psychische problemen zijn enkele voorbeelden voortvloeiend uit de maatregelen onder diverse bevolkingsgroepen.
Ik vind de maatregelen iig persoonlijk nog best simpel om ze te volgen, maar ik snap ook dat dit (inmiddels) niet voor iedereen zo is. Voor mij gaan ze dus persoonlijk niet te ver en ik heb het er voor over om aan de maatregelen te houden voor mijn eigen omgeving of op de plekken waar ik kom (werk/boodschappen). In mijn positie zal ik mij dus (nog) niet verzetten tegen de maatregelen.

De bevolkingsgroep die in hun laatste levensfase zitten is denk ik dan ook een hele andere groep en snap ik opzich een aantal dingen die je benoemd dat het wellicht meer kwaad kan dan goed.
[...]

Die mondkapjesplicht is er gekomen vanuit maatschappelijke druk. Net als de kinderen thuishouden van de basisschool eerder dit jaar. Het RIVM en het OMT hebben dit niet geadviseerd.
Ook zou een maatschappelijk druk omtrent mondkapjes er waarschijnlijk niet zijn geweest, als de maatregelen "genoeg" waren nageleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:59:
[...]

Dat denk ik ook, maar wellicht alsnog een verschil met voor Corona. Dat je straks als mondkapdrager bv niet gelijk heel gek meer zal worden aangekeken.
Dat het merendeel ervoor gaat kiezen om ze vrijwillig te dragen zie ik zeker niet gebeuren.
Wellicht dat de echte vrijwilligers wel meer op hun gemak voelen om er 1 te dragen. Daarnaar ben ik benieuwd naar of daar een verandering in gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GAIAjohan schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:34:
Ik heb inmiddels bericht terug van de overheid dat slechthorenden en doven aan mensen mogen vragen hun mondkapje af te doen, en dat dit geen probleem mag opleveren bij BOA's en agenten.

Met een onderschrift dat er geen rechten aan ontleent kunnen worden zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

Snow_King

Konijn is stoer!

GAIAjohan schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:34:

Ik ben niet slecht horend, maar hoe slecht mensen wel niet te verstaan zijn met die mondkapjes op is echt een drama.

Resultaat: Mensen doen het mondkapje af om te praten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Dat is nou net het moment dat die dingen wel nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:13
kabeltjekabel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 04:44:
[...]

Met een onderschrift dat er geen rechten aan ontleent kunnen worden zeker?
In welke zin bedoel je? Dat een ander het kapje niet af hoeft te doen?
Staat er niet bij natuurlijk, maar hoort gewoon bij 'service' die je mag verwachten.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

Snow_King

Konijn is stoer!

jadjong schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 06:54:
Dat is nou net het moment dat die dingen wel nut hebben.
Exact, als ze al nut hebben is het tijdens het praten.

Ik zie het echter wel veel gebeuren dat de mondkapjes naar de kin worden geschoven zodra men aan het praten is omdat het anders lastig is je goed verstaanbaar te maken.

Mijn mening nog steeds: Schaf die onzin toch af. Nut is er amper omdat mensen ze half dragen, af doen met praten en de noodzaak is al heel lang een discussie over. Had het in Maart gedaan, niet nu op 01-12 terwijl de vaccins er bijna zijn.

Ik vind het ook echt een dom gezicht iedereen met zo'n nutteloos stukje stof voor zijn hoofd. Vraag mij echt af hoe het zo ver heeft kunnen komen.

[ Voor 33% gewijzigd door Snow_King op 08-12-2020 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54

Stoney3K

Flatsehats!

Snow_King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:02:
[...]

Exact, als ze al nut hebben is het tijdens het praten.

Ik zie het echter wel veel gebeuren dat de mondkapjes naar de kin worden geschoven zodra men aan het praten is omdat het anders lastig is je goed verstaanbaar te maken.
Dat krijg je natuurlijk ook als half Nederland moeite heeft met articuleren (niet in de laatste plaats de mensen met een niet-Westerse achtergrond) en er baat bij zouden hebben als ze af en toe bij een logopedist binnen zouden lopen.

Aan de telefoon kan ik me daar net zo hard aan irriteren. :X

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
Wel een verademing net in de AH. Een deel van het personeel loopt inmiddels ook niet meer met die dingen op. (op de kin of gewoon helemaal niet)

Gaan toch sneller terug naar normaal dan ik verwacht had.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:26
Snow_King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:02:
[...]

Ik schuif hem bij het afrekenen naar beneden anders kan ik niet contactloos betalen :+
Je ziet de caissière dan wel even raar opkijken

Maar inderdaad, stop gewoon met die onzin, je ziet de cijfers gewoon oplopen dus het mag wel duidelijk zijn dat die dingen niet helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

FabianGTI schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:39:
[...]

Maar inderdaad, stop gewoon met die onzin, je ziet de cijfers gewoon oplopen dus het mag wel duidelijk zijn dat die dingen niet helpen?
Aangezien de besmettingen toenemen en het aantal ziekenhuisopnames niet mag duidelijk zijn dat de mondkapjes tot mildere besmettingen leiden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ankona schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:37:
Wel een verademing net in de AH. Een deel van het personeel loopt inmiddels ook niet meer met die dingen op. (op de kin of gewoon helemaal niet)
Tja, afgelopen zaterdag zag ik ook al zoiets. Personeel had nog wel wat spatschermen en sommige kwamen niet verder als de kin. Ze hadden een bewaker rondlopen om op de mondkapjes te letten, maar de bewaker droeg er zelf geen. Bewaker sprak wat mensen aan op incorrect dragen, maar de brommerjeugd die zonder mondkapjes met hun pakken Redbull naar de kassa liepen werden met rust gelaten.
IJzerlijm schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:48:
Aangezien de besmettingen toenemen en het aantal ziekenhuisopnames niet mag duidelijk zijn dat de mondkapjes tot mildere besmettingen leiden.
De Jonge zei dat in de weken voor de plicht al zo'n 67% van de mensen een mondkapje droeg. Als dat klopt blijft het effect vooralsnog uit. Volgens het RIVM moet je langer als een kwartier binnen anderhalve meter van een besmet persoon zijn om kans te lopen om ziek te worden. In de meeste winkels blijf je nooit zo lang stilstaan naast een willekeurige vreemde.

Ik verwacht niet dat De Jonge die plicht afschaft als het niet werkt. Dergelijke inzichten verwacht ik niet van hem.

[ Voor 36% gewijzigd door CMD-Snake op 08-12-2020 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
IJzerlijm schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:48:
[...]

Ziekenhuis opnames komen altijd een tot twee weken later dan de stijging in besmettingen, dus die stijging in de ziekenhuizen gaat nog wel komen jammer genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FabianGTI schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:39:
[...]
Ik schuif hem bij het afrekenen naar beneden anders kan ik niet contactloos betalen :+
Je ziet de caissière dan wel even raar opkijken
Nogal logisch, het verwijderen van je mondkapje is helemaal niet noodzakelijk om je contactloos betalen aan te zetten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
YakuzA schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:54:
Nogal logisch, het verwijderen van je mondkapje is helemaal niet noodzakelijk om je contactloos betalen aan te zetten.
FaceID werkt niet met een mondkapje op. Veel bank apps vereisen nog authenticatie voordat je kan betalen met je telefoon.

Ik zag de afgelopen weken genoeg mensen even een mondkapje naar beneden trekken om hun telefoon te ontgrendelen. Zo zeldzaam is dat gedrag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:57:
[...]
FaceID werkt niet met een mondkapje op. Veel bank apps vereisen nog authenticatie voordat je kan betalen met je telefoon.

Ik zag de afgelopen weken genoeg mensen even een mondkapje naar beneden trekken om hun telefoon te ontgrendelen. Zo zeldzaam is dat gedrag niet.
Als je FaceID niet werkt, dan verschijnt er een knopje 'pay with passcode' en dan kun je betalen met je unlock code.

Zoals ik zei: "het is niet noodzakelijk"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
YakuzA schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:59:
Als je FaceID niet werkt, dan verschijnt er een knopje 'pay with passcode' en dan kun je betalen met je unlock code.
Je zit wel twee keer te wachten op de time-out van FaceID. Als ik de bankieren app start dan gebruikt die aanvankelijk FaceID om in te loggen in de app. Dan als ik contactloos wil betalen met mijn telefoon moet ik nogmaals FaceID gebruiken om de betaling te autoriseren. (En je hebt eigenlijk ook nog het moment dat je de telefoon zelf moet ontgrendelen, dus eigenlijk drie keer.)

Ik snap de mensen wel die dan even dat mondkapje af doen, gaat die flow een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
YakuzA schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:54:
[...]

Maar ik moet uiteraard zo snel mogelijk die winkel uit zijn, dus dit is de snellere handeling (korreltje zout :+ )
Gemak dient de mens, en als je niet gelooft in de mondkapjes dan zet je hem iets sneller af natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:10:
[...]

Je zit wel twee keer te wachten op de time-out van FaceID. Als ik de bankieren app start dan gebruikt die aanvankelijk FaceID om in te loggen in de app. Dan als ik contactloos wil betalen met mijn telefoon moet ik nogmaals FaceID gebruiken om de betaling te autoriseren. (En je hebt eigenlijk ook nog het moment dat je de telefoon zelf moet ontgrendelen, dus eigenlijk drie keer.)

Ik snap de mensen wel die dan even dat mondkapje af doen, gaat die flow een stuk sneller.
Met applepay heb je gewoon dubbelklik op de on/off en je krijgt direct je kaart met direct op de 1e failure je pay with passcode.

Zo omslachtig als jij het wil doen hoeft het niet.
Gewoon met de tijd mee gaan en alles wordt makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2020 09:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FabianGTI schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
[...]

Maar ik moet uiteraard zo snel mogelijk die winkel uit zijn, dus dit is de snellere handeling (korreltje zout :+ )
Gemak dient de mens, en als je niet gelooft in de mondkapjes dan zet je hem iets sneller af natuurlijk
Tis een makkelijk smoesje idd :)
Maar ondertussen weet ieder enigszins technisch onderlegd persoon hoe je snel kan betalen zonder je mondkapje af te doen :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

FabianGTI schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:51:
[...]

Ziekenhuis opnames komen altijd een tot twee weken later dan de stijging in besmettingen, dus die stijging in de ziekenhuizen gaat nog wel komen jammer genoeg
Niet als ik de cijfers van opnames tegen de positief getesten van 14 dagen daarvoor leg.

21 september: 80 opnames, 1034 positief 14 dagen daarvoor, 1 op 13
10 oktober: 146 opnames, 2718 positief, 1 op 18.6
10 november: 220 opnames, 9401 positief, 1 op 41
3 december: 73 opnames, 5645 positief, 1 op 77

Natuurlijk zijn er veel meer dingen aan de hand. Testbeleid en capaciteit is veranderd, behandelingen worden steeds beter en nog veel meer. Maar je kan niet zeggen dat het niks helpt. Dan zouden de ziekenhuizen al lang vol hebben gelegen met 1 opname voor elke 13 positieven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ankona schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:37:

Gaan toch sneller terug naar normaal dan ik verwacht had.
Ik zou niet zeggen waar dit is. Straks krijgen ze nog een inval. :+

Van het weekend beelden gezien van arrestaties omwille van een mondkapje... wat zijn we diep gezakt. Enkel kregen ze niet die feitcode aangesmeerd maar wat anders. Buiten dat die code er blijkbaar nog niet is, wil men ook niet dat deze regeling voor de rechter gaat komen. Niet dat ik alles van die demonstranten goed wil praten, maar dit was wel heel erg overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:31:
[...]

Ik zou niet zeggen waar dit is. Straks krijgen ze nog een inval. :+

Van het weekend beelden gezien van arrestaties omwille van een mondkapje... wat zijn we diep gezakt. Enkel kregen ze niet die feitcode aangesmeerd maar wat anders. Buiten dat die code er blijkbaar nog niet is, wil men ook niet dat deze regeling voor de rechter gaat komen. Niet dat ik alles van die demonstranten goed wil praten, maar dit was wel heel erg overkill.
Was dat waar die 15 mensen express een flashmob zonder mondkapje in de supermarkt deden?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:31:
Enkel kregen ze niet die feitcode aangesmeerd maar wat anders. Buiten dat die code er blijkbaar nog niet is, wil men ook niet dat deze regeling voor de rechter gaat komen.
De feitcode zou pas eerste week januari komen hoorde ik op de radio. Dat is dus nog even wachten.

Wat betreft het aanvechten, toen de eerste coronaboetes kwamen dit voorjaar riep Grapperhaus mensen ook op om niet in beroep te gaan tegen hun boetes.
Niet dat ik alles van die demonstranten goed wil praten, maar dit was wel heel erg overkill.
Die 15 demonstranten waren ook ronduit dom. De meeste supermarkten hebben al gezegd niet moeilijk te doen, dus als je doorloopt in je eentje en niets zegt laten ze je vermoedelijk met rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat was Zwolle volgens mij. Er was er ook één in Nunspeet met 4 volwassenen en 2 kinderen ouder dan 14 uit mijn hoofd. Met veel bombarie handboeien om en tegen de grond gewerkt. Zouden ze eens in de Schilderswijk moeten proberen. :X

Tsja, Grapperhaus. Die kwam gisteren alweer naast iemand anders en zonder mondkapje een tankstation uitgewandeld. Denk dat we hem wel kunnen afserveren als lichtend voorbeeld voor het beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:38
Was deze al langs gekomen hier?

Face masks considerably reduce COVID-19 cases in Germany
https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:44:
Tsja, Grapperhaus. Die kwam gisteren alweer naast iemand anders en zonder mondkapje een tankstation uitgewandeld. Denk dat we hem wel kunnen afserveren als lichtend voorbeeld voor het beleid.
Die had ik nog niet gezien. Ik grapte eerder wel al dat hij ons misschien wil helpen nog een keertje. :+
Mirved schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
Was deze al langs gekomen hier?

Face masks considerably reduce COVID-19 cases in Germany
https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117
De resultaten zijn enkel voor de stad Jena en hun getallen zijn voor 20 dagen na introductie van mondkapjesplicht in april. Dat geeft maar een zeer beperkt beeld, zeker niet voor heel Duitsland.

Duitsland heeft nu een strenge mondkapjesplicht, maar ze krijgen hun tweede golf niet onder controle. Dat zet zo de vraagtekens bij de effectiviteit van de niet-medische mondkapjes.

[ Voor 24% gewijzigd door CMD-Snake op 08-12-2020 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, niet gezien. Wel wat aparte 'control group' overigens:
We find statistically significant and sizeable support for the general perception that the public wearing of face masks in Jena strongly reduced the number of incidences. We obtain a synthetic control group that closely follows the COVID-19 trend before the introduction of mandatory masks in Jena.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6bqS8IajKK0jS-N2SEmatrnx5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wyl7nR2K9TsjneQpKBWxbHGW.png?f=fotoalbum_large
Zo'n grafiek heb ik nog in geeneen land gezien waarbij mondkapjes werden ingevoerd. Buiten dat, je kan ook niet doodleuk de 'control group' doorstempelen naar boven.

En de auteurs zijn economen? Althans, de universiteiten hebben allemaal economie als basis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG2nO-s_Nx1s4za9tFibbDZIl04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6NNkOwYsl7Afjaw4wbJIfvFP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja... wat zal ik zeggen: :X

https://www.hpdetijd.nl/2...ht-dragen-van-mondkapjes/

Steeds meer wetenschappelijke publicaties tonen dat de corona-maatregelen een averechts effect hebben op de gezondheid en economie.

Goh; echt waar? Dat had ik nou nooit gedacht... O-)

Maar lees het artikel (en de overige delen) ff om gewoon wat common-sense te consumeren.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:06:
[...]

Duitsland heeft nu een strenge mondkapjesplicht, maar ze krijgen hun tweede golf niet onder controle. Dat zet zo de vraagtekens bij de effectiviteit van de niet-medische mondkapjes.
Hoezo? Het zet vraagtekens bij het gedrag van de mensen. Valt niets te zeggen over de mondkapjes.
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:42:
[...]

Die 15 demonstranten waren ook ronduit dom. De meeste supermarkten hebben al gezegd niet moeilijk te doen, dus als je doorloopt in je eentje en niets zegt laten ze je vermoedelijk met rust.
Behalve in enschede dan. Daar heeft een bedrijfsleider een klap op zijn kop gehad en is de politie langsgekomen om de klant te verwijderen.
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:31:Van het weekend beelden gezien van arrestaties omwille van een mondkapje... wat zijn we diep gezakt. Enkel kregen ze niet die feitcode aangesmeerd maar wat anders. Buiten dat die code er blijkbaar nog niet is, wil men ook niet dat deze regeling voor de rechter gaat komen. Niet dat ik alles van die demonstranten goed wil praten, maar dit was wel heel erg overkill.
We zijn inderdaad ver afgezakt dat men zich niet weet te gedragen en de politie niet respecteert.
Gearresteerd worden = handboeien om.

Gedraag je. Ben je het er niet mee eens? Dan mag je naar de stembus volgend jaar maart.

[ Voor 65% gewijzigd door LED-Maniak op 08-12-2020 12:27 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-06 11:59
Buiten dat is het toch onderhand duidelijk dat mondkapjes niet werken? Anders stijgen de cijfers niet en moesten landen, die toen al een plicht hadden, in september niet in lockdown. Ik zou zeggen: laat mensen zelf kiezen of ze een mondkapje willen gebruiken en laat winkeliers vrij om te bepalen of er in hun zaak zo'n mondkapje op moet. Die plicht zoals we die nu hebben, werkt niet in mijn ogen. Toen ik laatst door het winkelcentrum liep hier zaten mensen aan hun mondkapjes of hadden ze die op hun kin als men aan het eten was. Dan is het nut gewoon gelijk weg. Ook al raak je je kapje met de punt van je pink aan bij wijze van spreken.

Ik snap niet hoe iets waar nog zo veel discussie (over het nut) is er zomaar als plicht doorheen is gekomen. Van Dissel/RIVM is nog steeds niet overtuigd, maar je mag wel 95 euro lappen als je het niet op hebt (wat ik uiterst onverstandig vind als het verplicht is, maargoed). Ik zou wel eens graag de concrete voordelen van het mondkapje op een rijtje willen zien. 'Baat het niet, dan schaadt het niet', is geen concreet voorbeeld bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Soccer98 op 08-12-2020 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Sterker nog, Hugo de Jonge geeft zelf ook aan dat ze niet werken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Soccer98 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:28:
Buiten dat is het toch onderhand duidelijk dat mondkapjes niet werken? Anders stijgen de cijfers niet en moesten landen, die toen al een plicht hadden, in september niet in lockdown.
We hebben alleen geen cijfers in precies dezelfde omstandigheden waarbij niemand een mondkapje droeg. Zo duidelijk is het dus niet. Ik zie steeds meer en meer mensen op de weg, overvolle supermarkten en winkelcentra sinds de eerste lockdown omdat men het zat is afstand te behouden en niet voor de nutteloze boodschap weg wil blijven(shoppen is immers fun?). Dat kan ook een enorm effect hebben op de aantallen en wellicht zijn die aantallen wel hoger als niemand een mondkapje draagt.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 08-12-2020 12:32 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ehtweak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:20:

Steeds meer wetenschappelijke publicaties tonen dat de corona-maatregelen een averechts effect hebben op de gezondheid en economie.

Maar lees het artikel (en de overige delen) ff om gewoon wat common-sense te consumeren.
Die zijn geregeld gepost al. :) Je kan beter de nieuwere variant van HP de Tijd pakken van ik meen medio november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Señor Sjon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:33:
[...]

Die zijn geregeld gepost al. :) Je kan beter de nieuwere variant van HP de Tijd pakken van ik meen medio november.
Da's mooi. d:)b
Gewoon blijven herhalen; dat doet de overheid ook... :+

nieuwere artikelen zitten vaak achter een premiummuur/paywall. (net als tweakers van plan is)

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 08-12-2020 12:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
LED-Maniak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:30:
[...]

We hebben alleen geen cijfers in precies dezelfde omstandigheden waarbij niemand een mondkapje droeg. Zo duidelijk is het dus niet. Ik zie steeds meer en meer mensen op de weg, overvolle supermarkten en winkelcentra sinds de eerste lockdown omdat men het zat is afstand te behouden en niet voor de nutteloze boodschap weg wil blijven(shoppen is immers fun?). Dat kan ook een enorm effect hebben op de aantallen en wellicht zijn die aantallen wel hoger als niemand een mondkapje draagt.
Ik denk eerder doordat 1) het aantal alternatieven steeds kleiner wordt, dus dan gaat men voor vertier naar winkelcentra en 2) met mondkapje lijkt de 1,5m samenleving niet meer te bestaan. Tot slot zie je een erg vijandige houding tegenover mensen die geen mondkapje kunnen verdragen, niet geholpen door de overheid die een paarse krokodil op ze loslaat. Hier heb je een pasje die je kan printen, oh nee, toch niet. Toch maar weer wel, maar schrijf er zelf bij wat je mankeert. Nee, men mag niet vragen naar je medische track record ivm AVG. Maar je moet wel de BOA, toezichthouder of agent kunnen bewijzen dat je geen mondkapje kan dragen.

Gevolg is dat je die mensen steeds verder isoleert, die gaan niet voor hun weekboodschappen eerst een kwartier discussiëren bij de ingang, vervolgens de paria-behandeling in de winkel met bemoeizuchtige klanten doorstaan en bij de kassa in de rij ook nog wat verwensingen toegeworpen krijgen.

Maar dat was al voorspeld en het blijkbaar allemaal waard in de ogen van De Jonge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
LED-Maniak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:23:
Hoezo? Het zet vraagtekens bij het gedrag van de mensen. Valt niets te zeggen over de mondkapjes.
Als de getallen dalen is dat bewijs voor de mondkapjes, als de getallen stijgen ligt het aan de mensen?

De Duitsers hebben sinds het voorjaar al een mondkapjesplicht die alleen maar strenger is geworden. Zelfde bijvoorbeeld in Italië, waar mondkapjes dragen zeer nauw genomen werd. Italië heeft inmiddels hun eerste golf weten te overtreffen.
LED-Maniak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:30:
We hebben alleen geen cijfers in precies dezelfde omstandigheden waarbij niemand een mondkapje droeg.
Hoe kan je dan een vergelijk maken?

In Amsterdam was ook een onderzoek gekoppeld aan de mondkapjesplicht in bepaalde gebieden. De conclusie was dat mondkapjes geen invloed hadden op de drukte, maar ze hadden alleen vergeten om een meting te doen voor de plicht inging. Hoe kan je dan een conclusie trekken zonder die gegevens?

In het voorjaar en de zomer daalden de besmettingen overal in Europa. Kwam dat door mondkapjes? Of omdat virussen nu minder hard de ronde doen in die seizoenen? Nu de herfst/winter er is stijgen de besmettingen weer en lijkt het erop dat mondkapjes het tij niet gaan keren. Je ziet ook dat Duitsland die lang als voorbeeld diende ook worstelt met het probleem en het niet helemaal de baas lijkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

#1 COVID-19 betreft een virus dat veelal overgedragen wordt door aerosolen en/of fysiek contact.

#2 Allerlei verkoudheidsvarianten (dus ook griep b.v.) worden op vrijwel dezelfde manier overgedragen.

In de koude, kille jaargetijden is er altijd al een correlatie geweest tussen toenemende gevallen van #2 en de heersend atmosferische omstandigheden en het bijbehorende menselijk gedrag. Dus zo vreemd is het niet dat #1 een soortgelijk verspreidingsgedrag laat zien.

:+

Daar doen die mn-lapjes ook bar weinig aan/tegen. :-(

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 08-12-2020 12:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:38:
[...]

Als de getallen dalen is dat bewijs voor de mondkapjes, als de getallen stijgen ligt het aan de mensen?
Als de getallen dalen dan betekent het dat of het virus minder overdraagbaar is, of mensen zich beter aan het totaalpakket van maatregelen houdt. Je kan niet twee onvergelijkbare periodes naast elkaar leggen om het effect van een maatregel te bekijken.
De Duitsers hebben sinds het voorjaar al een mondkapjesplicht die alleen maar strenger is geworden. Zelfde bijvoorbeeld in Italië, waar mondkapjes dragen zeer nauw genomen werd. Italië heeft inmiddels hun eerste golf weten te overtreffen.

[...]

Hoe kan je dan een vergelijk maken?
Niet.
In het voorjaar en de zomer daalden de besmettingen overal in Europa. Kwam dat door mondkapjes? Of omdat virussen nu minder hard de ronde doen in die seizoenen? Nu de herfst/winter er is stijgen de besmettingen weer en lijkt het erop dat mondkapjes het tij niet gaan keren. Je ziet ook dat Duitsland die lang als voorbeeld diende ook worstelt met het probleem en het niet helemaal de baas lijkt te worden.
In het begin hield men zich een stuk beter aan het totaalpakket vanwege de angst voor het onbekende. We herinneren ons vast nog wel de totaal verlaten wegen(tenminste.. hier in het oosten hadden we er genoeg) en winkelstraten waar een handvol mensen rondliep.

Nu 'zal het allemaal wel'. Het is koud, men gaat dichter op elkaar binnen zitten en ohja.. die kadotjes moeten toch wel even gefunshopt worden... op zaterdag.

één maatregel gaat het tij niet keren(naja.. een volledige lockdown wellicht). Samen kunnen we het virus wel verslaan door het totaalpakket van maatregelen te respecteren.

Ik draag dat mondkapje dan ook niet voor mijzelf. Maar voor een ander, met de hoop dat mocht ik het virus bij mij dragen ik minder druppels verspreid, niet om mijzelf te beschermen.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 08-12-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LED-Maniak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:44:
[...]

Als de getallen dalen dan betekent het dat of het virus minder overdraagbaar is, of mensen zich beter aan het totaalpakket van maatregelen houdt.
Je vergeet nog een derde mogelijkheid: ons immuunsysteem doet beter z'n best...
Je kan niet twee onvergelijkbare periodes naast elkaar leggen om het effect van een maatregel te bekijken.
Idd; was het maar zo simpel. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ehtweak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:46:
[...]

Je vergeet nog een derde mogelijkheid: ons immuunsysteem doet beter z'n best...
Jij denkt dat mensen op magische wijze gezonder zijn gaan eten, meer bewegen en ondertussen een beter immuunsysteem hebben? :+
[...]

Idd; was het maar zo simpel. :|
Volgens sommigen wel..

Ik snap echt wel dat mensen onderhand een verzetje willen en zich zijn gaan vervelen. Toch zullen we door de zure appel heen moeten bijten willen we het onder controle krijgen. Dat lijken een hoop niet te begrijpen(en wat maakt het effect nou als ik mij een keer niet gedraag). Gedraagt men zich zoals in april, dan hebben we wellicht een kans op een leuke kerst en jaarwisseling... Ik zie het somber in.

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 08-12-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ehtweak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:20:

Welke mensen naast die Carla Peeters zijn dan precies die "steeds meer wetenschappelijke publicaties"
Wel slim idd om gezondheid en economie dan te noemen, aangezien iedereen wel weet dat de economie aardig geraakt is en dat wel objectief aan te wijzen is.

Verder zijn er ook al genoeg gaten in haar verhaal geschoten als je even omhoog scrollt.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2020 13:03 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Señor Sjon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:37:
[...]

Ik denk eerder doordat 1) het aantal alternatieven steeds kleiner wordt, dus dan gaat men voor vertier naar winkelcentra en 2) met mondkapje lijkt de 1,5m samenleving niet meer te bestaan. Tot slot zie je een erg vijandige houding tegenover mensen die geen mondkapje kunnen verdragen, niet geholpen door de overheid die een paarse krokodil op ze loslaat. Hier heb je een pasje die je kan printen, oh nee, toch niet. Toch maar weer wel, maar schrijf er zelf bij wat je mankeert. Nee, men mag niet vragen naar je medische track record ivm AVG. Maar je moet wel de BOA, toezichthouder of agent kunnen bewijzen dat je geen mondkapje kan dragen.
Dat is misschien nog wel het meest schandelijke van allemaal. De overheid die dus een troep creeert, en de maatschappij mag het zelf oplossen, met inderdaad het gewoonlijke kastje-naar-de-muur beleid. Maar al die ambtenaren hebben er "buikpijn" van en "vinden het heel erg" allemaal.
Gevolg is dat je die mensen steeds verder isoleert, die gaan niet voor hun weekboodschappen eerst een kwartier discussiëren bij de ingang, vervolgens de paria-behandeling in de winkel met bemoeizuchtige klanten doorstaan en bij de kassa in de rij ook nog wat verwensingen toegeworpen krijgen.
Sinds enkele maanden neem ik zelf al geen deel meer aan het maatschappelijke verkeer, en nu ik verplicht met mondkapjes moet rondlopen al helemaal niet meer. Terwijl mijn rol (thuisblijven, geen onnodige reisbewegingen maken) tegen de "pandemie" toch een stuk effectiever is dan het schaapachtige volk wat massaal met mondkapjes op door de IKEA struint op de zaterdag. Ik zoek de confrontatie niet op, ik doe alles via internet, ik ga niet naar feestjes, niet naar winkels, helemaal niets. En drie maal raden wie hier nu als aso, eikel, of egoist wordt neergezet, simpelweg omdat ik weiger mee te doen aan deze absolute waanzin.
Maar dat was al voorspeld en het blijkbaar allemaal waard in de ogen van De Jonge.
De Jonge is een ontzettend gevaarlijke man die volkomen ongehinderd door kennis of intellect een geweldige hoeveelheid macht naar zich toe heeft getrokken, en blijkbaar vindt iedereen het allemaal geen probleem gelet op het stemgedrag van ons parlement. Echt hopeloos allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Ach de vrouw is in contact geweest met een client die naderhand in het ziekenhuis toch corona bleek te hebben. (In eerste instantie hulp omdat de oudere vrouw gevallen was).
Thuiszorgorganisatie regelt gewoon geen test. Zelf maar gedaan, krijgt ze vrij voor de test, maar moet daarna, zonder uitlslag direct door aan het werk.
Het is gewoon onze eigen zorg die de corona aan het versmeren is omdat er massaal van de uitzonderingsregel gebruik gemaakt word met betrekking tot het rondkrijgen van het rooster.

Maar vooral mensen zonder mondkapje scheef aankijken. Gewoon zielig, Hugo, RIVM niemand ziet het nut er van in, maar toch de symboolpolitiek er door drukken.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: dit topic staat in het themaforum ~[COR].

Dat houdt in dat er dezelfde regels van kracht zijn als in [bijv. ~[AWM].

Houd de discussie ontopic, en onthoud je van discussie-verstorend gedrag. Dat wil zeggen, discussieer omtrent de ontwikkelingen van het beleid en de wetenschap. Ervaringen omtrent het dragen van mondkapjes mogen hier: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Het ad nauseam herhalen van je mening - zonder enige argumentatie of bewijs - is niet hetzelfde als gelijk hebben of krijgen, en is uiterst storend. We gaan hier niet uitvechten wie uiteindelijk gelijk heeft.