Anoniem: 235591 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:01:
[...]
Als je niet weet wat emotionele chantage is, dus op een bepaalde manier je zin doordrammen of kracht bij zetten, heb je die term niet helemaal begrepen. Niemand is verantwoordelijk voor mij en ik ben verantwoordelijk voor niemand buiten mijn gezin en werk om. Simpel.
Ik chanteer je helemaal nergens mee (wellicht zie jij dit anders), maar probeer simpel een discussie aan te gaan, door te zeggen dat ik het niet heel gek vond wat @
SymbolicFrank zei. Verder heb ik hier ook geen directe "zin"/baat bij.
Je geeft aan dat je niet verantwoordelijk voelt voor iemand buiten je gezin, tot hier begrijp ik je. Maar als het je werk betreft, je werkt in de zorg. Heb je daar ook geen verantwoordelijkheid gevoel voor jullie patiënten? Als ik het zo lees blijkbaar niet? Ik kan mij juist heel goed voorstellen dat men juist wel verantwoordelijk voelt. En in deze periode voorzichtiger is dan normaal.
Als ik een aanname mag doen, vind je de oproep tot solidariteit ook onzin? Want iedereen is alleen verantwoordelijk voor zichzelf en zijn gezin?
[...]
Toen ze twee jaar geleden bij bosjes afgedragen werden maalde niemand om die ouderen. Gingen de instellingen ook niet dicht. Stonden de ambu's rij aan rij voor de IC. Waren er geen maatregelen. Nu heb je ook te maken met imagoschade. Familie leest rapportages mee, zijn het wel/niet eens met het beleid/regels/maatregelen. Cliënten zelf zijn er overigens amper huiverig voor dat ze Covid krijgen.
Zo te lezen vind je de maatregelen te overdreven? Ik verwacht ook niet dat iedereen eens is met de beleid/regels/maatregelen en ik geloof ook op jouw woord dat jullie cliënten niet huiverig zijn dat ze Covid krijgen en dat snap ik ook wel.
Alleen vind ik het wel een verschil als bv een instantie niks gedaan heeft om überhaupt besmettingen te voorkomen bij een risicogroep (niet dat dit bij jullie het geval is). Hoe leg je dit bv ook uit aan de familie, mocht er idd iemand aan overlijden? Ja, het had ook een verkoudheid kunnen zijn?
[...]
Het was met een sarcastische ondertoon geschreven. Niemand is bij ons verkouden maar als we het zijn dragen we onder normale omstandigheden ook geen mnk. Waarom nu ineens wel? Mensen gaan dood. Laat ze dat doen. Ik maak het ze liever zo comfortabel mogelijk tot ze sterven i.p.v. ze tegen wil en dank in leven te houden met allerlei medicamenten en poes pas.
Oké, dus je hebt niet je vriendin met een verkoudheid besmet.
Idd tot 2020 was het hier nergens in het westen normaal om een mondkapje te dragen en het was het hier zelfs tot ongeveer een paar maanden terug juist gek als je er wel 1 op had ipv niet. Dat was ook 1 van de redenen dat ik ze niet droeg in het begin (niet omdat ik ze perse vervelend vond). Het was "raar", je wordt raar aangekeken, je schrikt mensen/klanten weg. Nu iedereen het inmiddels zowat draagt is het niet meer gek om ze te dragen en ik heb er geen problemen mee.
Ik zou het geen gek idee vinden om na corona alsnog mondkapjes te dragen op plekken waar men zelf wilt en waar bv meer mensen zijn die vatbaar zijn.
Mensen gaan dood ja, als ze dat willen vind ik ook dat wij daarover niks te zeggen hebben. Alleen vind ik het weer anders als bv jij of je collega's de keuze voor hun maken door bepaalde maatregels minder serieus te nemen (niet aanvallend bedoeld, maar enkel als voorbeeld).
Is het zo dat je cliënten minder comfortabel dood gaan als andere mensen een mondkapje dragen? Ik heb geen idee, maar mij lijkt dit niks uit te maken. Jij praat iig makkelijker over mensen die dood gaan, best logisch vanuit je werk. Ik heb hier bijna zo goed als geen ervaring mee, dus ligt zo'n gevoel dat iemand dood gaat wellicht toch wat anders. Ik zou mij dus wel "schuldig" voelen als ik bv jouw of iemand anders zijn opa/oma heb besmet met Corona en ik had het wel kunnen voorkomen. Jij ziet het blijkbaar meer als, mensen gaan nou eenmaal dood.
[...]
Je kan de Japanse cultuur in geen velden of wegen vergelijken met die van welk ander land dan ook. Het dragen van een mnk is maar een heel klein onderdeel van de werk-, schaamte en leefcultuur in Japan. Die vergelijking gaat dus niet op.
Elk land is anders en ik vergelijk ook niet heel Japan met heel Nederland, maar ik zei enkel dat hun mondkapjes gedrag zo gek nog niet is. Het klinkt in mijn oren best logisch en sociaal om er 1 te dragen als je ziek bent. En vind ik dat wij hier in het westen betreft mondkapjes gebruik toch wat achterlopen. Ik vind het niet een gek idee dat men bv na corona met een mondkapje naar werk gaan bij een verkoudheid.
[...]
Schijnbaar wel anders had het RIVM wel anders geadviseerd me dunkt.
Dan hebben wij een andere idee met "dat maatregelen genoeg nageleefd worden".
Als het echt genoeg nageleefd werd, was er naar mijn idee niks gesloten meer geweest na 10 maanden. En zag ik niet om mij heen mensen naar feestjes of vakanties gaan of andere drukke plekken opzoeken terwijl dat nog steeds niet de bedoeling is. Als echt alles goed was nageleefd door iedereen, dan was naar mijn idee alles al normaal geweest en was er geen mondkapjesplicht gekomen meer.