Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:35:
[...]
En zo is dat ook met een goede of zware griep. Er zijn ook voorbeelden van mensen die een zware griep gehad hebben die er nadien nog last van hebben. Je hoeft maar te kijken naar 2017/2018 griepseizoen toen de zorg daadwerkelijk uit de voegen barstte (900.000 mensen ziek, 16.000 mensen in het ziekenhuis beland en meer dan 9000 mensen overleden aan de griep(gevolgen) aldus het RIVM). Het Coronavirus zal misschien sneller te pakken zijn of sneller verspreiden maar dodelijker is het zeker niet. Dat laten de cijfers ook wel zien. Zowel een griep- als Coronavirus zijn luchtweginfectievirussen. Er zit verschil in dat is zeker maar de paniek die eromheen heerst is absoluut niet nodig.
Toch nog steeds een groot merkbaar verschil. Ik zal maar vertrouwen op de cijfers die je noemt, maar wij hebben in 2017/2018 toch een hele andere leven gehad. Geen maatregelen die we nu kennen iig. Dus echt vergelijken met griep kan ik het niet, ook al zijn de kenmerken vergelijkbaar.
Paniek is zeker denk ik niet nodig (is die er dan?), maar de maatregelen zijn denk ik zeker wel nodig. Anders waren we hier in NL denk ik nog verder van huis.
[...]
We zitten negen maanden in de maatregelen door slap beleid, scheef beleid, onduidelijk beleid, een overheid die overhoop ligt met allerlei teams en een RIVM en alles en iedereen die over elkaar heen valt. Logisch nadenken is er amper meer en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er aan allerlei lijntjes getrokken wordt en druk uitgeoefend wordt. De paniek bij sommigen is stuitend.
Een nieuw virus is het niet wel een virus wat zich nu openbaart. De maatregelen in het begin kan je voor pleiten dat het terecht is maar het killervirus wat ze dachten dat het was is het zeker niet. Ook daar zijn de cijfers heel duidelijk in. Zijn we erin doorgeschoten? Als je het mij zou vragen zeker. Mondkapjes gaan niet het gewenste effect hebben en daar is het RIVM/Dissel duidelijk in. En zo zijn er wel meer instanties/experts die dat onderbouwen. Nog steeds vind ik dat mensen zelf moeten weten of ze een mondkapje dragen of niet.
Beleid kan en had heter gekund, eens.
Maar dat iedereen zelf moet weten of ze een mondkapje dragen of niet. Hmm vooruit, want ik denk niet dat een mondkapje alleen voor het verschil gaat zorgen. Andere maatregelen kunnen dat zeker wel.
Dan had ik persoonlijk liever een veel strengere aanpak gehad met alles (dan waren mondkapjes niet eens ter sprake geweest wellicht). Grenzen dicht, geen vakanties. Niemand uit of in. 2 maanden volhouden en weer verder. Beetje hoe China het heeft aangepakt.
Realistische aanpak voor NL? Nee waarschijnlijk niet, want het is een heel ander land. Er moet hier eerst veel gediscussieerd worden, bewezen worden (of toch weer niet), voordat er überhaupt een aanpak komt. En zo zitten de meeste landen al maanden verder.
[...]
Met voorzichtig zijn is niets mis. Doe ik ook. Maar zou precies hetzelfde doen als iemand griep zou hebben of als er een cluster is waar griep zit. Ik ben er niet bang voor en een ander hoeft dat zeker ook niet te zijn. Ik werk met mensen die Corona hebben, gehad hebben en ook met personeel die het heeft gehad of heeft. In mijn vrienden en kennissenkring ken ik niemand met of zonder Covid klachten.
Natuurlijk mag je een mening hebben over iemand die een bepaalde handeling doet die tegen de maatregelen in gaan, of als het jou zo uitkomt. Het is jouw ruimte waarin jij je veilig moet voelen. Dat staat je vrij. Ik doe dat niet anderen aanspreken want ik laat mij niet de paniek in jagen. Dat zou ik ook niet doen bij een andere luchtinfectievirus. Sowieso geef ik altijd aan dat ik iemand passeer in een winkel.
Gelukkig zijn wij erover eens dat voorzichtigheid hier geen kwaad kan. Toch weer de vergelijking met griep, dat heb ik persoonlijk toch minder. Ik heb eigenlijk nooit meer griep (kan mij de laatste x niet eens meer herinneren) en met Corona weet ik dat gewoon niet. Ik ben afgelopen maanden weleens niet lekker geweest, maar verder geen griep of andere verkoudheidskenmerken. Of het Corona is? Geen idee, maar hoogst waarschijnlijk niet. In een normaal leven ben ik dus helemaal niet zo "voorzichtig" bezig als nu en was ik niet bezig met griep.
Echt (onbekende) mensen aanspreken op hun gedrag doe ik eigenlijk ook niet. Ik vind dat niet zozeer mijn taak, ook al mag ik er wat van zeggen. Wel doe ik zelf mijn best om overal rekening mee te houden, maar ik kan niet ontkennen dat ik mij wel vaak irriteer aan het gedrag van veel mensen. Bv, nog steeds elkaar aanraken, hoesten in hand, veel aan gezicht zitten, onnodig veel aanraken, geen afstand houden, noem maar op. Ik heb sowieso volgens mij een beetje smetvrees, dus ik heb met meeste maatregelen helemaal geen problemen

.
Ik had een paar weken terug een afspraak samen met mijn collega en de persoon met wie wij hadden afgesproken ging ervan uit dat ik met mij collega aan elkaar moesten zitten, dus ik gaf maar aan dat wij geen 1 huishouden waren (ze gaven namelijk zelf aan dat alles corona proof was). Hij keek hierover verbaasd een gaf maar als opmerking dat hij wel naast zijn collega ging zitten, ook al dat ze geen 1 huishouden zijn, want ze zijn niet bang voor corona en hebben geen Corona (wist niet dat men daarover garantie konden geven

.
Vond ik toch gekke uitspraken, maar ik ga offline maar niet veel verder in discussie en bespreken gewoon waarvoor wij kwamen.
[...]
Ik ben niet anti. Laat ik dat nog maar eens zeggen. Maar niemand belet jou om zo'n masker te dragen. Waarom zou ik het doen als ik het voor mijzelf niet nodig vindt. Waarom wordt door Jan en alleman mij die keuze opgedrongen? Ik dring jou niets op. Voel jij je prettig bij het dragen van wel/geen mondkapje even goede vrienden.
Voor mij hoef je ze niet de dragen, maar als men het liever heeft dat ik het wel draag. Dan hoef ik daar niet lang over na te denken, dat is voor mij geen moeite.
Volgens mij wil men ook het idee geven dat je het niet voor jezelf moet dragen, maar juist voor een ander. Alleen begreep ik dat in dit topic ook al verschillende meningen over zijn, maar ik blijf er toch bij dat ik het geen moeite vind ik te dragen. Heb ook (nog) niet gemerkt dat het schadelijk is, dus ook als het blijkt dat het overbodig was, helaas. Maar denk niet dat ik er iets mee verloren heb.