CMD-Snake schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:25:
[...]
De handhaving ligt in de eerste instantie bij de winkeliers. Ik heb nu al medelijden met ze dat ze die last er nog eens bij krijgen. Om die redenen alleen zullen veel winkels besloten hebben om er geen punt van te maken.
Klopt, dat probeerde ik ook te zeggen. Meesten kiezen nu denk ik om het bij een advies te laten en mensen zelf te laten kiezen. Ik vraag mij af wat er gebeurd na 1 december als er iemand zonder mondkapje binnen een winkel komt en de winkelier heeft het over "het hoofd" gezien. Wordt de winkelier, de klant of beide "gestraft"?
[...]
Dit is emotionele chantage. Zelfde laken een pak als die docenten die tegen leerlingen roepen of hun oma dood moet of zijzelf omdat de leerling in kwestie geen mondkapje draagt. Het zijn non argumenten.
Voor de duidelijkheid, ik wens niemand iets toe. Ik zal niet zomaar roepen dat je moet kiezen of jij of iemand anders dood moet. Of ik heb het verkeerd overgebracht of dit is verkeerd opgevat.
Ik bedoelde er alleen mee, dat het best realistisch is dat een naaste Corona krijgt. In de meeste gevallen komen gelukkig de meesten er goed vanaf, maar het is niet onrealistisch dat er toch iemand in de ziekenhuis/IC beland door Corona. Of het tijdens dit "pandemie" een non argument is, betwijfel ik. Jij en ik blijven niet voor niets veel meer binnen dan normaal denk ik.
Uit je opmerkingen las ik voornamelijk/alleen dingen uit je eigen ik-positie, dus het was mij niet duidelijk hoe je over "anderen" dacht
Als ik nu wat verder lees in de topic zie ik dat je sowieso al veel thuis werkt en sociale contacten minimaal houdt. Voor mij zal het ongeveer hetzelfde uit zien, maar jij trekt je grens bij een mondkapje en ik dus niet.
Mijn comment was ook een reactie na het lezen van het volgende:
Snow_King schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:34:
[...]
Dat ontken ik ook niet. Het 'samen redden we het wel!!!' is volgens mij allang verdwenen.
Een paar opmerkingen die ik zo links en rechts hoor:
- Leuk die Corona, maar mijn bedrijf moet gewoon draaien
- Corona boeit mij echt niets
- K*t Corona, ik ben er klaar mee. Zullen we vanavond bij jou thuis gaan pokeren en bier drinken?
Ik herhaal het gewoon nog een keer: Een mens is naar mijn mening egocentrisch om mee te beginnen.
Het leek er even op dat Corona jou ook niets boeide, net als wat je van jouw omgeving hoort.
[...]
Als maar dat moeten afschuiven op "ikke ,ikke ,ikke" of andere kreten over hoe verdorven egoïstisch de maatschappij is. Zo onderhand is het net een wedstrijdje ver pissen geworden wie het zieligste is. Verreweg de meeste mensen voor wie corona weinig effect op ze zal hebben, onthouden zich nu al jaar lang van van alles uit die solidariteit.
Je kan prima een of meerdere maatregel zat zijn of onzin vinden zonder meteen tot unmensch te verworden. Dat is een van de kenmerkende problemen in het debat wat gaande is, elke tegenstand wordt meteen monddood gemaakt want je bent een virus ontkenner, een wappie, een egoïst. Van sommige maatregelen is de onderbouwing nauwelijks aanwezig en sommige dingen zijn paniekvoetbal van een minister van vws die gezichtsverlies wil voorkomen. Omdat het opgelegd wordt wil niet zeggen dat het ook goed is.
Op de meesten zal Corona denk ik idd weinig effect hebben, maar er wordt volgens mij om solidariteit gevraagd omdat als iedereen tegelijk Corona krijgt, dit nog voor veel meer problemen gaat zorgen (bv zorg die het niet aan kan of moet kiezen).
Dat mensen het "zat" beginnen te worden kan ik begrijpen, maar dat zal per persoon verschillen. Ik heb bv met geen enkele maatregel echt moeite, ook al duurt het nog een jaar. Dit zal zeker niet voor iedereen zo zijn. Jij lijkt bv erg kwaad/ontevreden te kunnen zijn over een mondkapjesplicht en veel anderen niet.
Niet alle opgelegde maatregels zullen idd goed zijn, maar is dit überhaupt mogelijk in deze situatie? Ik kan mij zo voorstellen dat er in elk land onvrede hierover is. Of kunnen we een land opnoemen waar het perfect gaat? Ik denk dat jij en ik niet in de schoenen willen staan van de mensen die de keuzes moeten maken over het hele land, want ik denk dat wij het ook nooit "goed" zullen doen.
China is volgens mij 1 van de weinigen landen waar het "goed" is gegaan, door hun strenge aanpak. En waren ze in een maandje (of 2?) zo goed als van de Corona
problemen af. Een compleet ander land, men deed of kon niet moeilijk doen over maatregelen. Ook mondkapjes moesten naar mijn weten gedragen worden. Zo'n aanpak is hier in NL denk ik nou eenmaal niet mogelijk. Iedereen moet eerst gehoord worden en het liefst zoveel mogelijk eerst onderbouwd worden, voordat er een aanpak komt.
[...]
Gefeliciteerd met je morele superioriteit namens de rest van de corona zondaren.
Ik deed expres "juiste" tussen aanhalingstekens, want ik krijg bv gelukkig niet de volgende opmerking die jij wel krijgt in jouw omgeving: "
K*t Corona, ik ben er klaar mee. Zullen we vanavond bij jou thuis gaan pokeren en bier drinken?". Het leek mij niet gek om te zeggen dat dit mij niet helemaal "juist" lijkt.
Snow_King schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:06:
[...]
6 jaar geleden heb ik in het ziekenhuis gelegen met een infectie die ik in de Indonesie heb opgelopen toen. Op het nippertje gehaald. Ik leef nog en ben gezond.
Zou ik nog een keer naar de Indonesie gaan? Zeker! Kans dat ik het nog een keer krijg is erg klein.
Dit is vind ik niet te vergelijken met Corona. Tuurlijk is het JOUW eigen keuze om nog een keer te gaan naar Indonesië, niemand gaat je ook tegenhouden of proberen over te halen om niet te gaan. Waarom zouden we.
Je kiest met Corona niet wie je gaat besmetten of je het alleen bij jezelf laat, dus hier hebben jouw/anderen keuzes niet alleen invloed op JEZELF. En maakt wellicht onbewust met jouw eigen keuze iemand ziek, waardoor voor hem/haar in het ergste geval weinig te kiezen valt. Dat vind ik toch wel een verschil om te kiezen of je ergens op vakantie wilt vanwege de kleine kans op gevaren die je zelf kan ervaren.
/PS
Ik zie nu pas dat door verwarring dat ik in mijn sommige reacties hierboven @
CMD-Snake en @
Snow_King door elkaar heb gehaald. Ik heb mijn reacties niet meer aangepast, maar mocht ik op de verkeerde persoon reageren, dan weet je waarom.