Nee, het is niet het advies, maar het toont toch gewoon aan hoe er (in ieder geval in dat bedrijf) een loopje met andere maatregelen genomen wordt, want: mondkapje. Wellicht had ie zonder mondkapje het personeel niet laten komen (of al die andere voorbeelden).NMe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:18:
[...]
Het mondkapje wordt dan ook helemaal niet geadviseerd om te gebruiken op kantoor en zo langer mensen aanwezig te kunnen houden. Dat is gewoon ronduit slecht beleid van het bedrijf dat compleet tegen de geldende regels en richtlijnen in gaat. Dat heeft niks te maken met of mondkapjes nou wel of niet helpen.
Wat je nou doet is een beetje hetzelfde als claimen dat het verplichten van een autogordel als effect heeft dat iedereen roekeloos gaat rijden omdat ze nu ineens onkwetsbaar zouden zijn. Ten eerste is dat niet hoe het werkt, en ten tweede zou het dan nog steeds niet de schuld zijn van die autogordel maar van de personen die er totaal verkeerd mee omspringen.
Ik geef het mondkapje niet de schuld, maar geef aan waarom de hele mondkapjesmaatregel averechts kan werken. Dan kan je dat wel doortrekken naar een ingeburgerde situatie en iedereen, maar dit topic loopt ook over met voorbeelden van mensen die zeggen: anderhalve meter is lastig, dus doe maar een mondkapje. Niet bij iedereen, maar dus blijkbaar wel bij een deel.
Als de mondkapjes nou enorm hielpen, dan konden we dat risico misschien wel lopen, maar ja.
Harde bewijzen zijn er beiden kanten nog niet op en alle scenario’s zijn mogelijk. Ik denk dat als een regel verslapt, je niet een extra nieuwe regel moet bedenken.xileS schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:32:
[...]
Denk jij zo? Lijkt mij niet. Denken hier andere Tweakers zo? Nou hoop het ook niet. Maar misschien zit ik ernaast en is merendeel van de bevolking gewoon niet snugger genoeg?
Ja die gedrag zal er idd zijn, dat geloof ik wel. Maar ik hoop dat dit toch een minderheid is die zo denkt. Het is naar mijn weten al duidelijk overal verteld dat een mondkapje niet de al bestaande maatregelen vervangen. Anders mogen ze dag van mij elke dag op blijven hameren.
Wat ik dan wel weer gek vind, waarom heeft men zo weinig vertrouwen dat de meerderheid dit snapt, maar wel zoveel vertrouwen dat men anderhalve meter afstand houdt (gebeurd dus niet voldoende)?
Wat dat betreft is een mondkapje een makkelijker regel om na te leven/controleren (alleen de manier hoe men ermee omgaat is wel weer lastiger). Dat zomaar iemand voor je neus springt is zo gebeurd.
Mocht er echt harde bewijzen zijn dat mondkapjes voor meer besmettingen gaat zorgen, dan zeker afschaffen. Alleen hoor ik vaak dat sommigen juist liever bewijs hebben dat het wel voor minder besmettingen zorgt. 1e lijkt mij iig logischer in deze situatie.
En ik denk dus dat die door jou benoemde minderheid een grotere ‘schade’ op leveren dat de potentiële baat (ivm de baat het niet dan schaadt het niet gedachtegang).