Discussie is inmiddels lang en soms onoverzichtelijk. Ik denk dat ik ook meer mijn best moet doen om het kort te houden. Waar het wel over ging heb ik dan even gemist, slaan we dan voor het gemak even over.
[...]
Nee, maar:
- als je liever wil dat mensen niet naar bepaalde plekken gaan
- en je mondkapjes daar wil gaan verplichten om dat te bereiken
Dan lijkt het me niet echt helpen als mensen er toch niet zoveel problemen mee hebben om een mondkapje op te doen en dus als nog gaan.
Kortom ik betwijfel dat optellen van die ogenschijnlijk alleen maar positieve effecten.
Er zijn blijkbaar toch genoeg mensen die het wel vervelend vinden om een mondkapje te dragen. Ook zijn er in Rotterdam en Amsterdam al testen geweest met een mondkapjesplicht op "drukke" plekken. Van die ondernemers begreep ik dat omzet/drukte daardoor gigantisch is gedaald. Kanttekening is, dat dit anders is dan een landelijke plicht. Wat dat precies gaat doen, zullen we vast wel meemaken.
[...]
Ik denk dat ze aardig overbodig zijn in alle gevallen waar de meeste mensen zich in aanzienlijke mate gedraagt. Wanneer medische mondkapjes erg nuttig zouden zijn is in die gevallen waarin mensen zich niet gedragen ... maarja .. zie het probleem.
Herhaling: mee eens, maar situatie is geloof ik niet dat iedereen zich "gedraagt"
Wellicht moeten we toch meer medische mondkapjes adviseren als er geen tekorten meer zijn?
[...]
Hun standpunt zoals ik het altijd begrepen heb en nog steeds begrijp is dat het geen maatgevende invloed heeft ten opzichte van overige maatregelen, specifieke situaties uitgezonderd:
- sterk afhankelijk is van de kwaliteit van filteren (die vaak beroerd is)
- sterk afhankelijk is van de wijze van gebruik
- af kan leiden van het toepassen van de overige maatregelen
Daarnaast is het een aanvullende maatregelen waarbij de extra effectiviteit in het totaal dus geremd wordt
door de overige maatregelen. Bij de meeste publieke binnenruimtes is een eventueel contact dermate kort dat de kans op overdracht ook daar nog klein zal zijn. Medewerkers wellicht uitgezonderd (langere duur dus grotere potentiele virus load, hetzelfde geldt voor het OV langdurig in een matig geventileerde ruimte met nauwe gangen. Ik zie niet echt wat daar nou fundamenteel aan veranderd is ?
Idd ik heb begrepen dat er belangrijke maatregelen zijn dan mondkapjes, maar die worden helaas dus volgens mij niet allemaal opgevolgd. Wat ik ook nog een probleem vind is dat veel mensen niet weten om te gaan met een mondkapje, dit is/was ook een punt van de RIVM geloof ik. Als wij toch al richting een mondkapjesplicht gaan, wellicht toch meer aandacht/advies hierover geven?
Dat bij korte contacten risico's kleiner zijn geloof ik best, maar als er genoeg mensen binnen en naar buiten gaan. Hoe zit dat met de kans op besmettingen dan als een besmet iemand binnen is geweest, die toevallig net iets minder aan de maatregelen houdt?
[...]
In de horeca en dan vooral het reca gedeelte, zie ik niet in hoe daar veel effectiviteit bewerkstelligd kan worden als je voor iedere hap of slok iets met dat ding moet. En bij alleen van de deur naar de tafel en naar het toilet, tsja, ik denk ook hier dat die meerwaarde dermate minimaal is, dat nagenoeg alles zou moeten komen uit een vermeende positief "herinnerings"idee. Met dat beetje vermeende postieve, kun je het totaal negatieve van de horeca niet krijgen tot iets wat acceptabel gaat zijn, in iedergeval qua cafe's niet.
Het probleem met de horeca is vooral dat mensen daar te veel met vreemde contacten dichtbij aan een tafeltje gaan zitten en potentieel een enthousiast weerzien hebben. Dat sputtert vrolijk in het rond. 3 sterren michelin zou ongetwijfeld kunnen, maar de onderkant van de markt, eetcafe's, lunchtenten en cafe's, dat zal heb nog wel niet worden. Te veel samenkomsten met onbekende (wat het hele idee is van die dingen) en mondkapjes (als ze al zouden helpen) passen totaal niet in wat je daar doet, dus ik zie niet in hoe dat enige verlichting voor die takken van de horeca zouden kunnen bieden.
Hmm, ongelukkig voorbeeld van mij om horeca te noemen. Ik bedoelde uiteraard ook gewoon andere bedrijven die nu momenteel noodgedwongen dicht zijn.
Horeca en mondkapjes zijn lastig, om als gast steeds op en af te zetten lijkt mij ook geen goed/hygiënisch idee. Mondapjes die overal liggen straks bv.
Personeel die mondkapjes dragen en gasten die afstand houden en dus geen grote groepen van verschillende huishoudens, zijn denk ik zowat al de grootste maatregelen die je kan nemen. Verder blijft het lastig met horeca en vooral de cafés, maar horeca personeel die mondkapjes dragen en ECHT hun best doen met afstand houden lijkt mij geen slecht idee.
Ik ben toevallig paar maanden terug bij gesprongen in de horeca, achter de bar. Ik kan prima afstand houden achter de bar, helemaal als ik daar toch alleen moet staan. Echter merkte ik dat al het personeel dit toch niet kon laten. Iedereen moest om onnodige redenen voor en achter mij langs. En personeel die steeds met elkaar zonder afstand met elkaar zaten te praten en klanten die heen en weer liepen. Leuk al die afstand waarschuwingen, maar die staan er dus naar mijn ervaring altijd voor de sier. Als een eventuele controle komt, krijg je een duim, ja goed geregeld. Ervaring met personeel en gasten is bij mij toch echt compleet anders..
[...]
Dat idee heb ik ook, plus dat het wellicht naar de buren in Duitsland ook nog wel aardig was.
Daar bleef het toen nog laag, hier steeg het flink en tsja als je dan patiënten op de Duitse IC gaat krijgen terwijl je er in hun ogen wellicht nog niet "alles" aan gedaan hebt ...
Kortom hij had een keuze te maken en dit is het geworden, denk dat het kabinet er genoeg aan
getwijfeld zal hebben.
Oh dat lijkt mij wel zeker, dat ze genoeg aan getwijfeld hebben. Anders was die er wel veel eerder gekomen. Makkelijke taak hebben ze niet, maar er wordt vind ik teveel gegooid op eigen verantwoordelijk. Alsof iedereen zich ineens verantwoordelijk gaat gedragen. Hoe vaak hebben we op het nieuws niet moeten zien, dat er files waren naar bepaalde plekken zoals stranden..
Het had van mij allemaal minder vrijblijvend gemogen, dan had een mondkapjesplicht (om toch ontopic te blijven ;p) denk ik niet eens overwogen hoeven te worden.
[...]
Nogmaals dat vermeende "niet helpen" ligt in mijn optiek iets genuanceerder.
Maar het adviseren als een "baat het niet dan schaadt het hopelijk niet" heeft al grotendeels het effect gehad dat mensen het vrijwillig dragen. Wat dat betreft in mijn optiek wat ongelukkige afwijkingen van het RIVM/OMT advies (ook bij het sluiten van bibliotheken en musea heb ik zo m'n twijfels dat dat daar vandaan komt), waarschijnlijk allemaal weinig resultaat en te veel ophef.
"niet helpen" kan idd op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. Ik geloofde in 1e instantie ook niet in dat het een bijdrage zou hebben. Vooral de argument dat wij niet artsen er niet weten goed/hygiënisch mee om te gaan. En dus de schijnveiligheid. Alleen ik merk in mijn eigen omgeving die schijnveiligheid eigenlijk wel meevallen. Ik heb dus geen moeite met het dragen ervan en vind het in vele situaties ook wel prettiger en serieuzer dan hoe men zich normaal gedraagt.
Sja minder, maar zijn er vast nog genoeg. Veel mag nog, niet essentiële winkels zijn (nog) niet dicht. Je hoeft ze niet van mij of jou te horen. Want zo lezen, komen wij daar beiden niet ;p
[...]
Daar gaat het dus mis. Je hebt juist niet aangegeven in welke publieke binnenruimtes jij komt waar mensen met elkaar praten (werk valt daar niet onder en de supermarkt zijn we het dus over eens).
Ik heb iig wel aangegeven dat ik zo goed als nergens meer (onnodig) kom, alleen boodschappen zijn soms nodig, maar laat ik voornamelijk bezorgen. En even naar een postkantoor is soms even nodig. Ik zou niet weten waarom ik werk niet als een publieke ruimte mag beschouwen waar veel mensen praten, want ik kom daar bijna elke dag. En ja daar wordt genoeg gepraat, helemaal zonder mondkapjes. Waar we precies over eens waren over de supermarkt ben ik al kwijt.
[...]
Dat laatste inderdaad. Alleen mensen plekken ontnemen waar ze samenkomen om te socializen lijkt te helpen, doordat men zich toch veelal niet meer aan de maatregelen lijkt te houden. Een mondkapjesplicht is wat mij betreft dan ook onnodig en een stap te ver, vooral nu de besmettingen al aanzienlijk dalen.
Dan zijn wij er toch erover eens dat te "weinig" mensen rekening houden met de maatregelen. Ik snap nu ook iets beter als je zegt nog een extra maatregel zoals mondkapjes is misschien "onnodig" want er zijn toch al genoeg "socialize" plekken gesloten bedoel je denk ik?
Mja ze lijken het stapsgewijs aangepakt te hebben en volgens mij zitten we al in de ergste fase van de "routekaart" (als die überhaupt gevolgd wordt). Het is mij even ontgaan of de mondkapjesplicht ook op de routekaart wordt vermeld, dus als een fase minder is. Is die plicht er dan nog steeds?
Ik blijf er iig erbij dat ik een mondkapjesplicht niet heel ingrijpend vind. Wellicht alleen gewenning en inmiddels ben ik het al gewend.
jadjong schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:02:
Ik was naar de groothandel voor auto-onderdelen geweest, daar hebben ze de volgende maatregelen genomen om personeel achter de balie te beschermen:
Tape op de grond met bordjes op ooghoogte die je attenderen op afstand houden --> werkt niet, stap je overheen
Lint gespannen ter hoogte van tape --> werkt niet, te flexibel
Dranghekken geplaatst --> werkt niet, schuiven langzaam naar voren
Stapel pallets tussen balie en hek --> werkt enigszins, maar mensen hangen er volledig overheen
Twee stapels pallets tussen balie en hek --> werkt!
In alle gevallen bleef men in hun oude gewoonte (mee kijken op scherm van medewerker) hangen. Ze hadden ook plexiglas hangen, maar daar ging men simpelweg naast staan. Als @
xileS in zo'n situatie werkt snap ik de frustratie over klaten.
Haha wel redelijk herkenbaar ja

. Je kan zo creatief zijn als je wilt en echt je best doen om alles corona proof en duidelijk te maken, maar mensen blijven over het algemeen gewoonte mensen (zelfs na maaanden na invoering van maatregelen).
Plexiglas idd. Heb er 1 van 2 meter op een balie en toch komen mensen liever aan andere kant staan

. Dingen opzij schuiven (die er staan voor afstand) om dichterbij te komen.
In afgelopen periode valt dan ook gelijk nog eens op hoeveel en hoe vaak mensen wel niet hoesten. En uit gewoonte gewoon vaak Lkr in de hand en daarna om meteen iets aan te raken..
Iig mijn vertrouwen in de bevolking dat men veel maatregelen goed naleven is idd niet heel hoog en daarom zag ik liever al vanaf het begin een "strengere" aanpak.
Wel moet ik erbij zeggen dat het de laatste weken sinds merendeel van mensen mondkapjes dragen (wij adverteren met een advies en nog geen plicht) het wel wat beter gaat. Velen verwachten/vinden hier dus dat mensen met mondkapjes zich "asocialer" gedragen, maar mijn ervaring is dus het tegenovergestelde. Kan ook toeval zijn, aangezien afgelopen maand sowieso wat rustiger was.
Snow_King schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:16:
[...]
Vervolgens wordt mij gevraagd om een mondkapje te dragen in een datacenter waar ik uren op een datavloer aan het werk ben zonder ook maar een mens tegen te komen. Dat is gewoon onzin en daar doe ik dan ook niet aan mee.
Oké ik snap dit stukje dat het onzinnig vind om 1 te dragen als niemand daar aanwezig is en bij fysiek werk vind ik zo'n mondkapje ook niet altijd een pretje.
Maar als men dat van je vraagt, zeg je dus stellig nee? Was dit bv ook niet een optie:
Ik zal er 1 opzetten nu in het bijzijn van andere mensen en als ik hier rondloop, maar zodra ik op de locatie ALLEEN aan het werk ben, zet ik hem af, Punt.
Lijkt mij dat ze dit prima vinden? Geen idee verder, maar ik heb persoonlijk ook niks tegen mondkapjes.
[...]
Ik reageer even selectief op je, bewust, omdat het anders weer een mega post wordt.
De garantie is er niet met mondkapjes dat we korter in deze periode zitten omdat ze naar mijn mening amper werken vanwege hoe de mondkapjes zijn (kwaliteit) en het gebruik er van.
Ik vind het de moeite dus niet waard. Afstand houden, mensen niet samen laten komen, dat zijn maatregelen waar ik achter sta.
Ik leef praktisch in quarantaine. Werk vanuit huis en de boodschappen laten we bezorgen.
Ik redeneer inderdaad vanuit 'ik'. Waarom? Ik geloof dat mensen vanuit de basis egocentrisch zijn. Mensen redeneren wat een maatregel voor hen betekend.
Hmm ja, selectief reageren, daar ga ik ook maar aan werken. Posts worden te lang ;p.
Garantie is er idd niet dat wij door mondkapjes korter in deze periode zitten, maar denk je dat het langer zal worden door het gebruik van deze dingen?
Kwaliteiten lopen idd uiteen, maar een medische werken wel/beter, zou je daar ook op tegen zijn? Als er geen tekorten zijn althans.
De basisregels sta ik uiteraard ook achter, maar ik merk toch dat vaak de meer "egoïstische" mensen ze bewust niet allemaal opvolgen. "Bv, ik ben jarig, dit vind ik belangrijk, laat ik 30 mensen uitnodigen bij mij thuis". Helaas genoeg, gebeurd dit dus echt en de 30 mensen komen nog opdagen ook..
Ik ik ik, kan snel als egoïstisch klinken, maar in dit geval als je genoeg rekening houdt met de belangrijkste maatregelen valt het mijn inziens nog mee.
Wat betreft mondkapjes zullen we vast nog wat van mening verschillen.
Een ander voordeel van mondkapjes wat bij mij ineens opkomt, zal wellicht al vast eerder genoemd zijn. Je wilt in deze tijden toch niet ineens verkouden zijn of griep hebben? Dan moet je je al laten testen en minstens 1 of 2 dagen in quarantaine tot de uitslag (of mensen dit ook opvolgen is weer een ander verhaal, want ja het is best vrijblijvend). Zo'n mondkapje beschermd wel wat besmetting op verkoudheid en de normale griep toch? Dat zal ook wat "onnodig" testen schelen. Of vinden jullie dit ook verwaarloosbaar?