Ik lurk al een tijdje mee op (o.a.) dit forum, ter voorbereiding op het vervangen van onze auto (Hyundai Tucson uit 2007 op LPG) omdat deze kuren begon te krijgen met de kilometers die we maken.
Vorige week liet hij ons in de steek (140km van huis af

), ruim 325K km op LPG gereden en daarvoor nog wat op benzine. Repareren is de moeite niet meer dus er moet wat nieuws komen. De verwachting was dat de auto vervangen moest worden dit jaar (eigenlijk al 3 jaar geleden) maar dat het halverwege de eerste maand zou zijn is een beetje zuur.
In ieder geval zijn we o.a. bij de Skoda dealer langs geweest en hebben we op internet diverse auto's bekeken en afgewogen wat voor ons de beste uitkomst is en dat is de Enyaq geworden.
In tegenstelling tot de meeste hier heb ik de dealer gevraagd wat er snel te leveren is (want maar één auto die nu stuk is). Hij heeft mij daarop zelf in het systeem laten zoeken naar mogelijke configuraties van auto's die gebouwd zijn/worden in de eerste slots (voor NL), dit zijn vooral demo-auto's en eigen inkoop. Daar is dan over het algemeen ook geen optie meer aan toe te voegen of af te halen.
Ik heb daar een uitvoering naar mijn smaak tussen gevonden en gisteren heb ik een akkoord gegeven. Als het goed is komt deze begin februari in NL en daarna bij de dealer. Voor het eind van Februari kan ik rijden : woorden van de dealer.
Als ik zelf zou samenstellen had ik er minder- en andere opties op gezet dan nu het geval is (om de kosten te drukken) maar uiteindelijk is iedereen tevreden. De auto die bij mij voor de deur komt is de demo-auto van de dealer zelf:
- 80 versie (vanwege die kilometers)
- Black magic
- Suite
- 125kw laden
- Alarm
- Comfort plus
- Assistentie plus
- Klimaat plus
- Elek. trekhaak
- Elek. verstelbare stoel met geheugen
- Family
- Transport
- Licht
- 21 inch velgen
- Sport plus
- Warmtepomp
Omdat dit onze eerste elektrische auto moeten we ons ook verdiepen in de laadpalen, de passen etc. Ik heb wel vaker in een EV gereden maar nooit zelf gehad.
Omdat ik waarschijnlijk als één van de eerste in NL de Enyaq kan rijden stel ik mijzelf ter beschikking (mijn ervaringen althans) voor jullie vragen. Jullie discussies en uitzoekwerk hebben mij immers ook geholpen met het maken van deze keuze.