Jeroenneman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:04:
[...]
Omdat zelfs een auto die lang de norm niet haalt, alsnog 600-800 km kan rijden, en tanken in 5 min gebeurt is. Bij een EV zit je bij het niet halen van de norm nog maar op sub 400km. Dat betekent dus voor mensen met langere ritten snelladen, voor mensen zonder eigen oprit dat ze om de twee dagen op zoek moeten naar een eigen laadpaal, en dat je gewoon sneller tegen beperkingen aanloopt.
Ik was wel benieuwd naar de nieuwe ID.3 met 77kWh accu, had gehoopt dat die ver zou komen, maar die redt ook net de 350km op de snelweg. Persoonlijk vind ik dat gewoon te weinig (geen eigen oprit hier, anders zou het prima kunnen). Ik heb een tijdje met een EV gereden die een realistische range van 200km had, en dat was geen pretje. Die moest ik dus echt zo'n beetje iedere avond aan de lader hangen, en zonder eigen oprit betekent dat hopen dat er niemand anders aan het laden is, of laat op de avond de auto nog op een normale plek neerzetten.
Met een EV die 700-800km haalt, betekent dat voor mij één keer in de week hannesen op de publieke plek, en de rest van de tijd voor de deur.
Ik snap het verhaal prima.
maar nogmaals het is compleet afhankelijk van hoe je rijd.
https://www.autoweek.nl/r...-id3-58kwh-1st-plus-2020/
(Verbruik ligt rond de 19-20KW/uur bij stads i.c.m. snelweg km's.)
Bij de ID 4 zie ik tevens een aantal filmpjes gemaakt in winterse omstandigheden waarbij het verbruik tussen de 19 en de 22kwh ligt. Kortom 420 en 360 km, waarbij de beste man in het filmpje ook een aantal keer file had en daarna stukjes 160km/u reed in Duitsland.
Terwijl de sommige autojournalisten richting de 29kwh gaan, maar dat zie je ook terug bij alle auto's die ze testen.
Ik heb veel collega's met EV wagens en die zitten net als in het Diesel tijdperk ver uit elkaar wat betreft range.
Maar rij je elke dag meer dan 300km en heb je geen eigen laadpaal dan is het wellicht nog te vroeg voor jou om aan EV te gaan denken. Zelf verwacht ik prima uit de voeten te kunnen met deze range en voor die enkele keer dat het niet lukt dan ga ik snelladen.
Ook verwacht ik prima 400km te kunnen halen bij een beetje ''normaal'' rijden.
Ook bij een Tesla model S heb ik wel eens ruim boven de 30kwh gezien op de display, maar het laat zich raden hoe er toen werd gereden.