Afgelopen 3 dagen naar Disneyland geweest met de Enyaq. Korte versie. Top auto voor de lange reis, wel weer wat nuttige informatie op gedaan voor mijzelf.
Heenreis (590 km) twee keer geladen. De auto verbruikte wel serieus veel meer dan verwacht. De auto was voor vertrek opgewarmd aan de laadpaal. Ik reed gemiddeld 110 km/h en kwam op een verbruik van boven de 26.3 kwh/100km. De temeperatuur was rond de 10-12 graden, maar er stond serieus veel wind en het regende keihard. Vermoedelijk was die combinatie de reden voor het hoge vebrruik. Op sommige stukken heb ik maar 100 gereden omdat ik anders bang was de lader niet te halen. Nu kwam ik telkens aan met zo'n 40km range over.
Terugreis ook twee keer geladen. Echter gemiddeld 120-125 km gereden en vooral lekker door kunnen rijden. Het verbruik kwam gemiddeld uit op 23 kwh/100km. Het moet op de heenreis wel de wind geweest zijn denk ik. Want op de terugweg was er ook veel regen, maar niet veel wind.
Opvallendheden:
- Laden in frankrijk maakt een serieuze opmars nu Fastned en Ionity daar snel aan het uitbreiden zijn, MAAAR we zijn er nog lang niet. Ik had een Total charger uitgekozen 100km voor parijs. Die zou 6 snelladers hebben. Bij aankomst bleken dat 4 plekken te zijn, waarvan er nog eentje defect. Bij aankomst stond er een wachtrij van 4 auto's die ook nog moesten laden. Gelukkig reden die door en kon ik 10 min beginnen met laden. Toen ik klaar was met laden stonden er al weer 5 andere auto's te wachten.
- Travelassist is heerlijk om mee te rijden op de lange afstand. Fijner dan de autopilot van Tesla zelfs. Daarbij kon je niet van rijbaan wisselen zonder de AP weer te moeten activeren. Dat doet de Skoda echt fijner, die na een rijbaan wissel zelf de laneassist weer oppakt. Twee nadelen die mij opvielen. Je moet echt wel serieus stevig het stuur vasthouden om te voorkomen dat hij snel gaat piepen dat je het stuur moet vasthouden. Tot irritatie van mijn vrouw die zich telkens kapot schrok van de piepjes. En het viel mij op dat op lange stukken de lane assist soms niet in het midden van de baan bleef uitgelijnd. Dan reed hij bijv bijna links of rechts op de streep. Dan deed ik vaak een rijbaanwissel en dan was het weer goed.
- Cruisecontrol ook eindelijk kunnen verkennen en ontdekt hoe ik de snelheid met 1 km/h verhoog ipv 10 km/h. Ik had hier al gelezen dat dat moest kunnen maar het lukte mij tot op heden niet. Truc is dus om de CC hendel niet omhoog/omlaag te doen, maar naar je toe te trekken.
- -Bij het wegrijden in Parijs kreeg ik de melding dat ik de bandenspanning moest controlleren. Mijn vrouw weer helemaal in paniek, want lekke band. Alle banden snel nagelopen en die voelden prima aan. Ik zal ze straks thuis eens nameten en dan inleren met het SET commando.
Uiteindelijk heb ik na de terugreis weer wat meer vertrouwen dat we met de Skoda ook weer naar zuid frankrijk komen. Na de heenreis had ik wat minder plezier. Vooral door het hoge verbruik en het gedoe met wachtrijen bij de laadpalen. Ik zag vorige zomer ook die wachtrijen bij de Ionity laders bij Metz bijvoorbeeld.
EDIT: Routeplan gedaan via ABRP en Chargemap voor de reviews en informatie van de palen. Ik heb ook Pump geprobeerd. Die laatste heeft als nadeel dat je niet makkelijk andere snelladers op de route kunt zien en kwam ook met vage franse laders. Bij ABRP kun je Ionity en Fastned als voorkeur instellen. Ik rij liever 5 km om voor een bekende betrouwbare lader dan voor een vage fransoos.

Ook kun je bij ABRP je plannen makkelijk maken en opslaan. Zodat je voor vertrek ook je heen en terugreis kunt voorbereiden. Bij ABRP kan dat via de laptop, zodat je die routes via je mobiel kunt laden. Pump is mobile-only.
Voor actuele accu en verbruik informatie haalt Pump de accu data uit de Skoda servers. Dat is best handig, maar dan moet het wel betrouwbaar zijn. ABRP kan de live informatie uit de auto zelf laden via OBD. Nadeel is dat je dan een dongel moet kopen.
Ik twijfel nog of ik de OBD Dongen voor ABRP
[
Voor 18% gewijzigd door
GAEvakYD op 05-01-2022 10:14
]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.