Toon posts:

Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 248 249 250 Laatste
Acties:
  • 1.655.817 views

• NoCO2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-03 07:26
jeroen94704 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Sure, maar is misschien een beetje te diepgaand over HA voor dit topic? Het gaat namelijk vooral over algemene HA zaken, niet perse over de Enyaq
Wel specifiek Enyaq is dat de Home Assistant plug-in, net als Skoda Connect App, niet betrouwbaar werkt aangezien de Skoda servers er om de haverklap uitliggen en/of de back-end van Skoda geen connectie weet te maken met de auto.

Dus ik heb de hele besturing voor het laden werkend in Home Assistant, maar durf er niet op te vertrouwen als ik in de ochtend weg moet, omdat ik dan te vaak geconfronteerd wordt met een accu die niet geladen is…

Besturing via de laadpaal (als die dat kan) is mogelijk een meer betrouwbare optie!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:09
kansloos slechte functie dus, in de winter mag je niet parkeren :)

• Adnil21
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 08:43
Cloclo100 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
[...]

kansloos slechte functie dus, in de winter mag je niet parkeren :)
Haha! Werkt het zelfde als op mijn e-golf. Maar als je spiegels nog verwarmd moeten worden als je gaat parkeren, had je dan niet beter lopend of op de fiets kunnen gaan? ;) ;) ;)

• Jan_A
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-03 13:43
ToolkiT schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Grappig, ik dacht altijd dat dat op (micro) bewegingen van het stuur werkte..
Dat was bij de eerste series van de huidige Superb nog zo. Die kon je voor de gek houden door een colablikje in het stuur te plaatsen. Latere reeksen kregen dan een ander stuur zoals nu in de Enyaq, waardoor die truc niet meer werkt.

• Cloclo100
Adnil21 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Haha! Werkt het zelfde als op mijn e-golf. Maar als je spiegels nog verwarmd moeten worden als je gaat parkeren, had je dan niet beter lopend of op de fiets kunnen gaan? ;) ;) ;)
Mijn oprit is vrij smal O-)

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
kw_nl schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Waren die piepjes van je HOD of van je TA die niet meer werkte?

Ik word zelf redelijk chagrijnig van de HOD, op rechte stukken moet ik echt steeds zachtjes aan het stuur trekken of harder knijpen of van de waarschuwing af te komen. Lijkt me niet de bedoeling van dit systeem.
TA meldingen ging het bij mij om, destijds wel 50 keer in een rit van een uur... om gek van te worden. Gelukkig verleden tijd.

Zelf heb ik geen last van HOD meldingen. Ik heb de stuur dan wat lager vast en dat rijdt voor mij zeer ontspannen met mijn arm lekker op de deur. Komt misschien doordat ik 2 meter ben dat ik er relax in zit. Met vervangen van de stuur was ik bang dat ook ik veel ongewenste HOD meldingen zou krijgen, maar het werkt bij mij net zo relax als voorheen.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 16:57
Iemand hier ook 'last' van? Condens in 1 koplamp? Vanochtend nachtvorst, constateerde het rond het middaguur en aan het einde van de middag was het ook weer weg...

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Martinique schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:34:
Iemand hier ook 'last' van? Condens in 1 koplamp? Vanochtend nachtvorst, constateerde het rond het middaguur en aan het einde van de middag was het ook weer weg...

[Afbeelding]
Ik heb dit bij mij tot nu toe nog niet gezien.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
jeroen94704 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Voor het instellen van de departure timers biedt de skoda connect HA integratie een service die je aan kan roepen. Hier kun je datum, tijd en andere dingen aan meegeven (zelfs meer dan in de skoda app zelf). Ik heb zelf een HA script gemaakt dat wordt aangeroepen als ik op de knop druk. Dat script roept de service aan met de huidige datum en tijd + 1 uur.
Check. Ik zie de Skoda services nu ook staan inderdaad. set_departure_schedule

Welk voordeel heeft het om de depature timers te gebruiken? Ik las ook ergens hier dat hij dan het accupakket gaat verwarmen een uur voor vertrek en 30 min voor vertrek de auto. Ik gebruikte zelf voorheen de switch 'electric_climatisation'. die ik dan 10 min voor vertrek activeer.

Ik zag ook nog een service genaamd 'set_climater' waarmee je ook de climater aan kunt zetten incl gewenste temperatuur en of hij mag verwarmen aangesloten. Dit klinkt als een service die iets uitgebreider is dan de simpele aan/uit switch, maar weer niet zo uitgebreid als de 'set_departure_schedule'.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-03 19:30

[Afbeelding]
Kwam ter sprake bij bezichtiging bij dealer omdat het gaatje onder in de unit me was opgevallen. Schijnt zo ontworpen te zijn om vocht af te voeren die door temperatuur verschillen kan zijn ontstaan

iV 80X Sportline Race Blue, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

• mauritsams
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-03 09:20
Is er iemand met een 60 die alleen assistentie basis heeft (en zónder de gratis Travel Assist zoals dat voor Enyaqs van voor productieweek 25 2021 het geval was)?

Zo ja, zou je dan voor mij willen checken of de ACC wordt geresumed door het stuur weer vast te pakken nadat de auto zichzelf tot stilstand heeft afgeremd in een file en je voorganger weer vertrekt, of vanwege een stilstaande en weer vertrekkende voorganger bij een verkeerslicht? En ook dat ACC actief blijft als je het stuur in zo'n situatie blijft vasthouden?

Volgens de garage vanochtend hoort hands off detectie bij Travel Assist en niet bij ACC. Maar in de handleiding wordt het duidelijk bij ACC benoemd als 1 van de 3 mogelijkheden om ACC vanuit stilstand weer op te pakken. Als enige voorwaarde wordt daarbij het multifunctioneel stuurwiel (2- of 3 spaaks) genoemd. Dat heb ik.

Op mijn vraag waarom ik dan bij bestelling verplicht was om bij assistentie basis een HOD stuurwiel te nemen als handherkenning verder geen enkele functie heeft kreeg ik geen antwoord.

Waarop nog meer geen antwoord was: ik was voornamelijk in de garage om het probleem te laten zien waarbij de wagenpositie in de 3D weergave van de navigatie onder de rand van de display zit. Sommige tweakers hebben dit ook gehad.

Volgens de chef werkplaats was dit echter de normale weergave en konden ze niets voor me doen. Ik heb hem in een showroom Enyaq moeten trekken om te laten zien hoe de navigatie er hoort uit te zien.

Ik denk dat Skoda-dealers hoofdpijn van dit forum krijgen 8)7

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:38
GAEvakYD schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Check. Ik zie de Skoda services nu ook staan inderdaad. set_departure_schedule

Welk voordeel heeft het om de depature timers te gebruiken? Ik las ook ergens hier dat hij dan het accupakket gaat verwarmen een uur voor vertrek en 30 min voor vertrek de auto. Ik gebruikte zelf voorheen de switch 'electric_climatisation'. die ik dan 10 min voor vertrek activeer.

Ik zag ook nog een service genaamd 'set_climater' waarmee je ook de climater aan kunt zetten incl gewenste temperatuur en of hij mag verwarmen aangesloten. Dit klinkt als een service die iets uitgebreider is dan de simpele aan/uit switch, maar weer niet zo uitgebreid als de 'set_departure_schedule'.
Het is inderdaad de bedoeling dat de departure timers zowel de accu als de kabine voorklimatiseren. De accu begint een uur van tevoren, de kabine een half uur. Het lijkt er echter op dat dit voor de accu niet werkt. Er zijn mensen die dit hebben gecontroleerd met een ODB dongle (dan kun je de accu temp uitlezen), en die blijft gewoon koud. De kabine voorverwarmen werkt wel, en dat scheelt natuurlijk ook al.

Verder is de naamgeving echt super verwarrend, deels doordat deze integratie ook voor andere Skoda modellen is bedoeld. Maar voor zover ik het denk te begrijpen (correct me if I'm wrong):

- Electric climatisation: Voor ICE auto's is dit een optie die voorverwarmen/koelen op de accu toestaat. Voor de Enyaq is dit volgens mij het voorverwarmen/koelen als de auto niet aan de oplader hangt
- set_climater: Dit zet de verwarming direct aan, met de nodige instellingen
- set_departure_schedule: Dit zet een departure timer. Hier heb je heel veel extra opties voor die volgens mij voor de Enyaq (nog) niet werken, zoals dal-tarief uren, met/zonder opladen, met/zonder climater etc.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:20
Ik zal het morgen testen mbt HOD meldingen. Laatst een langere rit grmaakt en merk dat handherkenning net boven de spaken zit bij twee spaaks stuurwiel. Enige soort van comfortabele houding was de armsteun in hoogste stand zodat mijn hand losjes op het stuur kon leggen.

Zou fijner zijn als sensor over hele stuur werkt of in ieder geval ook ergens aan onderkant.

Dit doet me wel denken aan “nieuws” van een paar jaar terug dat in azië men telefoons ging bedienen met bifi worstjes ivm handschoenen ;)

• SSJVegito
mauritsams schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:35:
Is er iemand met een 60 die alleen assistentie basis heeft (en zónder de gratis Travel Assist zoals dat voor Enyaqs van voor productieweek 25 2021 het geval was)?

Zo ja, zou je dan voor mij willen checken of de ACC wordt geresumed door het stuur weer vast te pakken nadat de auto zichzelf tot stilstand heeft afgeremd in een file en je voorganger weer vertrekt, of vanwege een stilstaande en weer vertrekkende voorganger bij een verkeerslicht? En ook dat ACC actief blijft als je het stuur in zo'n situatie blijft vasthouden?

Volgens de garage vanochtend hoort hands off detectie bij Travel Assist en niet bij ACC. Maar in de handleiding wordt het duidelijk bij ACC benoemd als 1 van de 3 mogelijkheden om ACC vanuit stilstand weer op te pakken. Als enige voorwaarde wordt daarbij het multifunctioneel stuurwiel (2- of 3 spaaks) genoemd. Dat heb ik.

Op mijn vraag waarom ik dan bij bestelling verplicht was om bij assistentie basis een HOD stuurwiel te nemen als handherkenning verder geen enkele functie heeft kreeg ik geen antwoord.

Waarop nog meer geen antwoord was: ik was voornamelijk in de garage om het probleem te laten zien waarbij de wagenpositie in de 3D weergave van de navigatie onder de rand van de display zit. Sommige tweakers hebben dit ook gehad.

Volgens de chef werkplaats was dit echter de normale weergave en konden ze niets voor me doen. Ik heb hem in een showroom Enyaq moeten trekken om te laten zien hoe de navigatie er hoort uit te zien.

Bij een 80 blijft die volgens mij ook niet actief als je je handen aan het stuur houd. Dan is na x tijd die ook niet meer actief. Loslaten en weer vastpakken werkt dan wel maar ik laat meestal het stuur gewoon los tot die weer moet gaan rijden, of met resume van de ACC pook.

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:05
SSJVegito schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:05:
[...]

Bij een 80 blijft die volgens mij ook niet actief als je je handen aan het stuur houd. Dan is na x tijd die ook niet meer actief. Loslaten en weer vastpakken werkt dan wel maar ik laat meestal het stuur gewoon los tot die weer moet gaan rijden, of met resume van de ACC pook.
Wanneer ik in mijn 80 het stuur vast blijft houden dan rijdt hij direct weer aan als de voorganger begint te rijden. Ook bij enkel ACC. Heb nog geen file gehad waarbij ik erg lang sta, meestal laat ik mijn stuur dan wel los natuurlijk. Bij een regulier rondje bij de verkeerslichten blijft hij sowieso actief.

[Voor 5% gewijzigd door DirkBouwman op 06-01-2022 21:16]

• mauritsams
@SSJVegito Loslaten en weer vastpakken doet bij mij ook helemaal niets. En je hebt geen TA?

Ik heb het stuur echt overal vastgepakt maar op geen enkele positie reageert ie. Door die grapjassen hierboven heb ik zelfs een keer aan mijn hand gelikt en toen het stuur vastgepakt :9

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:34
Is hier toevallig de dappere Enyaq 60 rijder aanwezig die naar de Franse Alpen (La Joue du Loup) is gereden? Ik zag de auto staan hier en ben benieuwd naar de ervaringen met laden…..en vooral de (extra) reistijd!

• SSJVegito
mauritsams schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:17:
@SSJVegito Loslaten en weer vastpakken doet bij mij ook helemaal niets. En je hebt geen TA?

Ik heb het stuur echt overal vastgepakt maar op geen enkele positie reageert ie. Door die grapjassen hierboven heb ik zelfs een keer aan mijn hand gelikt en toen het stuur vastgepakt :9
Nou begin ik te twijfelen inderdaad of dit met of zonder TA is, ik heb wel TA dus kan maarzo met zijn.

• SSJVegito
DirkBouwman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Wanneer ik in mijn 80 het stuur vast blijft houden dan rijdt hij direct weer aan als de voorganger begint te rijden. Ook bij enkel ACC. Heb nog geen file gehad waarbij ik erg lang sta, meestal laat ik mijn stuur dan wel los natuurlijk. Bij een regulier rondje bij de verkeerslichten blijft hij sowieso actief.
Doet die dat bij jou ook als die 15 seconden of iets dergelijken voorbij zijn en "ACC klaar voor gebruik" of zoiets verdwijnt? Ik dacht bij mij namelijk niet. Maar ga het nu toch maar weer eens proberen. Misschien het stuur niet goed vast gehad ofzo.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maat28 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:30:
Is hier toevallig de dappere Enyaq 60 rijder aanwezig die naar de Franse Alpen (La Joue du Loup) is gereden? Ik zag de auto staan hier en ben benieuwd naar de ervaringen met laden…..en vooral de (extra) reistijd!
Ik ben het niet, maar ga binnenkort ook zo’n ritje naar de Franse Alpen doen. Volgens ABRP ben ik 11,5 uur onderweg met wat laadstops in Duitsland en Zwitserland. Die noord-Franse infrastructuur ga ik lekker mijden!

• jeroen94704
NoCO2 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Wel specifiek Enyaq is dat de Home Assistant plug-in, net als Skoda Connect App, niet betrouwbaar werkt aangezien de Skoda servers er om de haverklap uitliggen en/of de back-end van Skoda geen connectie weet te maken met de auto.

Dus ik heb de hele besturing voor het laden werkend in Home Assistant, maar durf er niet op te vertrouwen als ik in de ochtend weg moet, omdat ik dan te vaak geconfronteerd wordt met een accu die niet geladen is…

Besturing via de laadpaal (als die dat kan) is mogelijk een meer betrouwbare optie!
Ik zou inderdaad het rechtstreeks bedienen van het laden (nog) niet vanuit HA doen, maar je kan wel vanuit HA een departure timer zetten, en dan regelt de auto het vervolgens alsnog zelf.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-03 18:17
Vanochtend een eerste storing; Uit de rechtervoorspeaker kwam een hele harde brom en alle systeemgeluiden (in en uitstap geluid, knipperlicht, etc. etc.) kwamen op niveau kernsplitsing uit de speaker (pijngrens).

Aan/uit hielp niet, uitstappen vergrendelen en een paar minuten weglopen liep niet. Naar de dealer gereden, daar 10 minuten moeten wachten, en daarna was het weg.

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-03 22:27
efbeel schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:22:
Kwam ter sprake bij bezichtiging bij dealer omdat het gaatje onder in de unit me was opgevallen. Schijnt zo ontworpen te zijn om vocht af te voeren die door temperatuur verschillen kan zijn ontstaan
Gaatje zelf nog niet gezien, maar dat verklaart dan wel waarom er eerder in topic (zomer periode) plaatjes gepost werden van insecten in koplamp unit.

• Jan_A
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-03 13:43

[Afbeelding]
Ja, heb ik ook. Was ook al zo in m'n Superb met xenon. Verdwijnt ook weer vanzelf.

• SSJVegito
Free1990 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:15:
Vanmorgen Enyaq gaan afhalen. Super fijne rit terug naar huis.
MAAR... Weet er iemand waar je het geluid van de parkeersensoren kan luider zetten? Want die zijn me toch wel wat te stil...
[Afbeelding]
Je zou even hier naar kunnen kijken (scherm is een beetje vies maar je kan het prima zien denk ik zo):

• Enyaq
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:05
knirrebir schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Gaatje zelf nog niet gezien, maar dat verklaart dan wel waarom er eerder in topic (zomer periode) plaatjes gepost werden van insecten in koplamp unit.
Dat waren geen koplampunits, maar achterlicht units.

• Daan_P
SkyFlyer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:18:
Vanochtend een eerste storing; Uit de rechtervoorspeaker kwam een hele harde brom en alle systeemgeluiden (in en uitstap geluid, knipperlicht, etc. etc.) kwamen op niveau kernsplitsing uit de speaker (pijngrens).

Aan/uit hielp niet, uitstappen vergrendelen en een paar minuten weglopen liep niet. Naar de dealer gereden, daar 10 minuten moeten wachten, en daarna was het weg.
Mocht het nog een keer optreden kan je proberen via het “klank” menu even te wissern tussen alle speakers en alleen achter/voor bijv. Dit hielp laatst bij mij voor een ander probleem met de audio (continu gedempt geluid)

• Geeuw
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:05
Ik lees al een tijdje mee en ik heb mij enyaq sinds 1 december 2021 in ontvangst mogen nemen.
Alleen sinds gisteren komt de lte niet meer online.
Ook heb ik de zekering 19 al twee keer er uit gehaald maar komt nog steeds niet online. Ook het omschakelen naar privemodus gaat niet.
Heeft een van jullie een idee.

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-01 22:59
SSJVegito schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Je zou even hier naar kunnen kijken (scherm is een beetje vies maar je kan het prima zien denk ik zo):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel!
Een opvallende bevinding: ik laad thuis met granny lader. Als ik voorverwarm blijft accu constant 80% als ik aan de lader zit. Had daar niet op gerekend maar is bijzonder fijne vaststelling.
Parking+ systemen en 360° cam is nog wat zoeken naar gebruik toe.

• GroeneEnyaq
  • Laatst online: 02-02 21:18
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Perfect, ik vond zelf het geluid van de parkeersensoren ook erg zacht. Ga dat dit weekend dus aanpassen. Fijn dat de oplossing hier is gegeven 👍

• SSJVegito
Free1990 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Dankjewel!
Een opvallende bevinding: ik laad thuis met granny lader. Als ik voorverwarm blijft accu constant 80% als ik aan de lader zit. Had daar niet op gerekend maar is bijzonder fijne vaststelling.
Parking+ systemen en 360° cam is nog wat zoeken naar gebruik toe.
Graag gedaan!

Zoeken ja? Vond het wel redelijk intuitief werken eigenlijk. Als je links midden op de auto tikt wordt het 360 beeld groot. tik je vervolgens op 1 van de 4 kanten laat die het camera beeld weer zien van die camera.

Wat je wel kunt zien is dat het beeld vrij snel verrot wordt als er regendruppels op zitten. Wat in de fotos ook het geval is.

• Free1990
  • Laatst online: 22-01 22:59
SSJVegito schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Graag gedaan!

Zoeken ja? Vond het wel redelijk intuitief werken eigenlijk. Als je links midden op de auto tikt wordt het 360 beeld groot. tik je vervolgens op 1 van de 4 kanten laat die het camera beeld weer zien van die camera.

Wat je wel kunt zien is dat het beeld vrij snel verrot wordt als er regendruppels op zitten. Wat in de fotos ook het geval is.
Dat van die 1/4 kanten duwen verklaart al héél wat... Nog maar 2 keer kunnen/moeten gebruiken dus dat systeem had ik nog niet door. |:( |:(

• OmniRocket
  • Laatst online: 11-03 23:02
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://shop.skoda.nl/aut...11T-2-in-1-schermreiniger ;)

Uiteraard zijn er nog veel meer doekjes om je scherm mee te poetsen :P

[Voor 3% gewijzigd door OmniRocket op 07-01-2022 14:57]

• SSJVegito
OmniRocket schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:55:
[...]

https://shop.skoda.nl/aut...11T-2-in-1-schermreiniger ;)

Uiteraard zijn er nog veel meer doekjes om je scherm mee te poetsen :P
Ik heb spul genoeg om het schoon te maken maar voor een foto voor uitleg ga ik dat niet doen. Ik maak hem volledig schoon 1 x in de maand en vind ik genoeg. :9

• bram2700
  • Laatst online: 19-03 16:34
mauritsams schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:35:

Wat betreft je laatste opmerking: gisteren werd ik door de dealer gebeld omdat ik meldde onderweg een aantal keren foutmeldingen te hebben gehad. Ik vertelde hem dat ik nauwlettend Enyaq fora volg om te kijken of anderen ook problemen ervaren. Zijn antwoord was: aan deze fora hebben wij geen boodschap, wij zijn de enige die er verstand van hebben en staan in verbinding met de importeur en fabriek... 8)7 :X

Acties:
  • +12Henk 'm!

• jeroen94704
jeroenribbink schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:17:
[...]
Ik ben ook bezig met HA, maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe je de huidige ingestelde temperatuur kunt gebruiken voor het starten van de klimatisering. is er een mogelijkheid dat je de inhoud van het script aan mij/ons toelicht/deelt? ;)
Ik heb wat tijd gestoken in het opschrijven van hoe eea opgezet kan worden, en meteen een apart topic hiervoor gemaakt in het Smart Home forum

Misschien ook iets voor @SkyFlyer?

[Voor 3% gewijzigd door jeroen94704 op 07-01-2022 16:01]

• Daan_P
bram2700 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Wat betreft je laatste opmerking: gisteren werd ik door de dealer gebeld omdat ik meldde onderweg een aantal keren foutmeldingen te hebben gehad. Ik vertelde hem dat ik nauwlettend Enyaq fora volg om te kijken of anderen ook problemen ervaren. Zijn antwoord was: aan deze fora hebben wij geen boodschap, wij zijn de enige die er verstand van hebben en staan in verbinding met de importeur en fabriek... 8)7 :X
Prachtige opmerking die stamt uit de jaren 80 🙈 maar helaas niet minder gemeend. Dit zie je zo vaak bij (voornamelijk) van oudsher mechanische bedrijven. Elektro en software is maar “spannend” voor ze.

Ik vind dit forum nog heel analytisch en worden er geen partijen zwart gemaakt. Lijkt mij als dealer juist handig om te wetrn of problemen reproduceren en onder welke omstandigheden. Dat je dit zelf wil bevestigen dat snap ik, maar alle hulp lijkt me welkom.

• SSJVegito
Daan_P schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Prachtige opmerking die stamt uit de jaren 80 🙈 maar helaas niet minder gemeend. Dit zie je zo vaak bij (voornamelijk) van oudsher mechanische bedrijven. Elektro en software is maar “spannend” voor ze.

Ik vind dit forum nog heel analytisch en worden er geen partijen zwart gemaakt. Lijkt mij als dealer juist handig om te wetrn of problemen reproduceren en onder welke omstandigheden. Dat je dit zelf wil bevestigen dat snap ik, maar alle hulp lijkt me welkom.
Helemaal mee eens, dat ze niet meekijken verbaasd me soms. :?

Doen alsof je zelf alles weet is voor niemand goed.

[Voor 4% gewijzigd door SSJVegito op 07-01-2022 16:15]

• GAEvakYD
Vandaag OBDEleven binnengekregen. Vooral omdat ik benieuwd was wat je er allemaal mee kan en in de hoop dat hij ook als OBD Dongle in ABRP ondersteund gaat worden. Zo te zien ondersteund OBDeleven alle opties om in ABRP te werken, dus ik heb een feature request ingeschoten om hem te ondersteunen.
https://abrp.upvoty.com/b...t-obdeleven-as-obd-dongle

Verder via OBDEleven al een paar basic dingen aangepast:
  • Aircare default aan ipv dat hij telkens default uit staat
  • Welkomst scherm uitgezet
  • Easy entry optie bestuurdersstoel aangezet
  • Lane assistant default uit. Ik gebruik Travel assist of heb alles uit staan. Bij mijn huis zit een hele irritante krappe 80 weg waar ik mij door Lane assist al een paar keer rot geschrokken ben
Er zitten nog veel meer standaard opties in. Waaronder heel veel DRL opties in verschillende smaken. Al die opties en verschillen moet ik nog eens uitzoeken. Vermoedelijk wil ik vooral de Scandinavische DRL voor en achter aanzetten. Dat zou er voor moeten zorgen dat je achterlichten altijd branden ipv dat die uitstaan.

Zodat overdag de DRL voor brand en de achterlampen dan ook branden. En als het donker word de koplampen aangaan ipv DRL en de achterlampen ook branden.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• SSJVegito
GAEvakYD schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:40:
Vandaag OBDEleven binnengekregen. Vooral omdat ik benieuwd was wat je er allemaal mee kan en in de hoop dat hij ook als OBD Dongle in ABRP ondersteund gaat worden. Zo te zien ondersteund OBDeleven alle opties om in ABRP te werken, dus ik heb een feature request ingeschoten om hem te ondersteunen.

• Lane assistant default uit. Ik gebruik Travel assist of heb alles uit staan. Bij mijn huis zit een hele irritante krappe 80 weg waar ik mij door Lane assist al een paar keer rot geschrokken ben
Er zitten nog veel meer standaard opties in. Waaronder heel veel DRL opties in verschillende smaken. Al die opties en verschillen moet ik nog eens uitzoeken. Vermoedelijk wil ik vooral de Scandinavische DRL voor en achter aanzetten. Dat zou er voor moeten zorgen dat je achterlichten altijd branden ipv dat die uitstaan.

Zodat overdag de DRL voor brand en de achterlampen dan ook branden. En als het donker word de koplampen aangaan ipv DRL en de achterlampen ook branden.
Is scandinavisch niet gewoon DRL voor en achter overdag (waarbij achter gewoon de lampen aan staan) en voor 's avonds de normale lampen er bij aan gaan?

• mauritsams
bram2700 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Zijn antwoord was: aan deze fora hebben wij geen boodschap, wij zijn de enige die er verstand van hebben en staan in verbinding met de importeur en fabriek... 8)7 :X
Ja, dat was min of meer wat ik ook te horen kreeg. Ik liet weten dat ik vanuit hier de naam en nummers van een paar Skoda garages in NL kon noemen die exact hetzelfde probleem al hadden verholpen, maar dat was verder niet interessant. De oplossing moest vanuit de importeur en/of fabriek komen.

Als ik een grote VAG-dealer was (of PON), in de volle wetenschap dat EV's mijn belangrijkste verkoopartikel gaan worden de komende jaren, zou ik een van mijn eigen mensen met plezier betalen om elke dag wat fora bij te houden. Waar vind je nou zoveel gebundelde, kwalitatief goede info of meedenken van eindgebruikers? Dit is totaal geen afzeikforum, bijna iedereen rijdt met plezier in de Enyaq.

• bram2700
  • Laatst online: 19-03 16:34
mauritsams schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Ja, dat was min of meer wat ik ook te horen kreeg. Ik liet weten dat ik vanuit hier de naam en nummers van een paar Skoda garages in NL kon noemen die exact hetzelfde probleem al hadden verholpen, maar dat was verder niet interessant. De oplossing moest vanuit de importeur en/of fabriek komen.

Als ik een grote VAG-dealer was (of PON), in de volle wetenschap dat EV's mijn belangrijkste verkoopartikel gaan worden de komende jaren, zou ik een van mijn eigen mensen met plezier betalen om elke dag wat fora bij te houden. Waar vind je nou zoveel gebundelde, kwalitatief goede info of meedenken van eindgebruikers? Dit is totaal geen afzeikforum, bijna iedereen rijdt met plezier in de Enyaq.
Volstrekt mee eens, dus ik was even, zoals de Engelsen zo mooi zeggen, 'flabbergasted'.... :) Ik heb dus maar niets gezegd tegen de dealer maar dacht er het mijn van...

• GAEvakYD
SSJVegito schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Is scandinavisch niet gewoon DRL voor en achter overdag (waarbij achter gewoon de lampen aan staan) en voor 's avonds de normale lampen er bij aan gaan?
Dat wilde ik nog even checken. Maar als dat klopt, dan wil ik dat inderdaad. Lijkt mij sowieso een feature die je standaard zou willen toch.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:34

Ik vraag me af hoe dit garantietechnisch zit en of dit een eventuele dealer update hopelijk vanaf Q2 in de weg zit? Ik vind deze aanpassingen erg handig maar lease de Enyaq. Ik ga de LM maar eens vragen hoe zij er in staan als ik dit zelf of door een bedrijf laat doen.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:17
FJP84 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Ik vraag me af hoe dit garantietechnisch zit en of dit een eventuele dealer update hopelijk vanaf Q2 in de weg zit? Ik vind deze aanpassingen erg handig maar lease de Enyaq. Ik ga de LM maar eens vragen hoe zij er in staan als ik dit zelf of door een bedrijf laat doen.
Er zijn er al honderden je voor gegaan :)
Verborgen autofuncties activeren d.m.v. VCDS

Lease of geen lease. Ik heb het bij mijn vorige lease auto ook gedaan.

• GAEvakYD
Hmmm activeren van Scandanavische DRL wil nog niet lukken. Ik krijg de melding dat die optie niet ondersteund is. Op internet las ik dat ik mogelijk met SFD unlock te maken kan hebben. Echter heb ik die SFD unlock op automatisch staan. Toevallig iemand hier een suggestie?

Op de Facebook Enyaq NL groep zit een member die een heel Word document heeft met handmatige Longcoding opdrachten. Maar dat voelt nog wat eng in vergelijking met de kant en klare opties/app in de ObdEleven app.

Bijv: Achterlicht scandinavische DRLs
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Centrale elektrische kast elektronica (09)
Aanpassingen:
Leuchte 23 SL HL C31: 
Lichtfunction B32: aktive100prozent,
Lichtfunction C32: LED-Heckleuchte Versorgung
Leuchte 24 SL HL A61: 
Lichtfunction B24: aktive100prozent
Lichtfunction C24: LED-Heckleuchte Versorgung

[Voor 29% gewijzigd door GAEvakYD op 07-01-2022 18:43]

• vinom
GAEvakYD schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:39:
Hmmm activeren van Scandanavische DRL wil nog niet lukken. Ik krijg de melding dat die optie niet ondersteund is. Op internet las ik dat ik mogelijk met SFD unlock te maken kan hebben. Echter heb ik die SFD unlock op automatisch staan. Toevallig iemand hier een suggestie?
[Afbeelding]

Op de Facebook Enyaq NL groep zit een member die een heel Word document heeft met handmatige Longcoding opdrachten. Maar dat voelt nog wat eng in vergelijking met de kant en klare opties/app in de ObdEleven app.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Aanpassingen:
Leuchte 23 SL HL C31: 
Leuchte 24 SL HL A61: 
iPhone? Zo ja, probeer het met een Android toestel.

• SSJVegito
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Aanpassingen:
Leuchte 23 SL HL C31: 
Leuchte 24 SL HL A61: 
Volgens mij is dit vaker naar voren gekomen en was dit iemand gelukt door contact uit te zetten ofzo functie activeren en weer aan? Ik weet het niet maar het is vaker voorgekomen.

• GAEvakYD
vinom schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:45:
[...]

iPhone? Zo ja, probeer het met een Android toestel.
Inderdaad een iPhone. Ik zal morgen eens op zoek gaan naar een Android toestel hier in huis en het daar eens mee proberen.

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:09
Ik dacht dat ABRP met alle ODB Dongles werkte, maar deze dus blijkbaar niet? Zelf getest?

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-03 15:42
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Aanpassingen:
Leuchte 23 SL HL C31: 
Leuchte 24 SL HL A61: 
Doe maar niet handmatig als je de matrix versie achterlichten hebt. Geprobeerd maar werkte niet. Je kreeg er wel iets raars voor terug. Als de auto op slot zit en iemand zit aan je portier, gaan je achterlichten aan :?

U+

• GAEvakYD
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Doe maar niet handmatig als je de matrix versie achterlichten hebt. Geprobeerd maar werkte niet. Je kreeg er wel iets raars voor terug. Als de auto op slot zit en iemand zit aan je portier, gaan je achterlichten aan :?
Oeps thanks voor de tip. Dat ga ik dan maar even niet doen.

• GAEvakYD
svenblom schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:51:
Ik dacht dat ABRP met alle ODB Dongles werkte, maar deze dus blijkbaar niet? Zelf getest?

[...]
Nee niet met alle Dongles. Alleen BLE dongles en alleen de supported device ID's. Ze hebben op hun website een manier staan hoe je device ID uit kan lezen en dan een request indienen. Zie ook tweede deel van hun pagina:
https://iternio.com/index...on-for-live-vehicle-data/

Dit is mijn feature request:

• Daan_P
Daan_P schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Mocht het nog een keer optreden kan je proberen via het “klank” menu even te wissern tussen alle speakers en alleen achter/voor bijv. Dit hielp laatst bij mij voor een ander probleem met de audio (continu gedempt geluid)
Net zelf mijn “oplossing” geprobeerd omdat knipperlicht geen geluid gaf. Helaas was het klank menu op dit moment niet beschikbaar 😂.

Mijn idee is dat dat soort problemen optreden wanneer je al wegrijd terwijl de auto nog niet volledig opgestart is. Hij bleef namelijk ook wat lang hangen in sommige schermen.

• Genestealer
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Aanpassingen:
Leuchte 23 SL HL C31: 
Leuchte 24 SL HL A61: 
Scandanavische DRL heb ik aangezet met Android tel. Moeste wel paar keer klikken, app accepteerde het niet meteen. Werkt perfect.

Welkom scherm uitzetten, die moet ik maar eens uitvoeren.

• SSJVegito
Daan_P schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Net zelf mijn “oplossing” geprobeerd omdat knipperlicht geen geluid gaf. Helaas was het klank menu op dit moment niet beschikbaar 😂.

Mijn idee is dat dat soort problemen optreden wanneer je al wegrijd terwijl de auto nog niet volledig opgestart is. Hij bleef namelijk ook wat lang hangen in sommige schermen.
Ik rijd altijd weg voordat de auto opgestart is en heb nooit dat er iets aan geluid niet werkt. Ik ga niet wachten tot die volledig opgestart is want dan ben je een paar minuten verder (het idee was toch ook instappen en wegrijden?).

• Maat28
Kurkentrekker schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Ik ben het niet, maar ga binnenkort ook zo’n ritje naar de Franse Alpen doen. Volgens ABRP ben ik 11,5 uur onderweg met wat laadstops in Duitsland en Zwitserland. Die noord-Franse infrastructuur ga ik lekker mijden!
Dat is optimistisch! Weet je wel zeker dat die 11,5 uren inclusief laadstops zijn? Ik heb er nu 11 uur over gedaan (met 1 stop van een half uur) met mijn diesel auto…..als ik de route op ABRP invoer voor de Enyaq 80 dan doet die er 14,5 uur over….dat is bijna niet te doen….kwestie van geduld vooral. Voor de wintersport voorzie ik in de toekomst een wagen ruil in de familie oid.

[Voor 4% gewijzigd door Maat28 op 07-01-2022 21:44]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maat28 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Dat is optimistisch! Ik heb er nu 11 uur over gedaan (met 1 stop van een half uur) met mijn diesel auto…..als ik de route op ABRP invoer voor de Enyaq 80 dan doet die er 14,5 uur over….dat is bijna niet te doen….kwestie van geduld vooral. Voor de wintersport voorzie ik in de toekomst een wagen ruil in de familie oid.
Het maakt natuurlijk wel uit of je vanuit Den Helder of vanuit Maastricht vertrekt, en naar welke plek in de Alpen je precies gaat.

Wij kiezen in ieder geval wel voor een overnachting aan de voet van de bergen en ABRP rekent ruim voldoende tijd voor het vinden van de laadpaal en het aansluiten van de auto. Als we weer terug zijn dan laat ik m’n ervaringen hier wel weten, misschien ben ik totaal naïef en wordt dit de slechtste vakantie rit ooit, maar wij maken er gewoon een feestje van. Bijna 12 uur in een prachtige auto met goed gezelschap en regelmatig lekker de benen strekken. Mooi toch?

• Maat28
Kurkentrekker schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:47:
[...]

Het maakt natuurlijk wel uit of je vanuit Den Helder of vanuit Maastricht vertrekt, en naar welke plek in de Alpen je precies gaat.

Wij kiezen in ieder geval wel voor een overnachting aan de voet van de bergen en ABRP rekent ruim voldoende tijd voor het vinden van de laadpaal en het aansluiten van de auto. Als we weer terug zijn dan laat ik m’n ervaringen hier wel weten, misschien ben ik totaal naïef en wordt dit de slechtste vakantie rit ooit, maar wij maken er gewoon een feestje van. Bijna 12 uur in een prachtige auto met goed gezelschap en regelmatig lekker de benen strekken. Mooi toch?
Yes inderdaad, vertrek vanuit Arnhem hier en in de zuidelijke kant van de Alpen….dus dat maakt wel wat uit idd. Succes met je reis, zeker genieten en ben benieuwd naar jouw ervaringen👍

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-03 19:30
Hoopvol, of voortzetting van de zo dramatische werkende app: wat denken jullie?
https://www.skoda-storybo...h-software-joint-venture/

iV 80X Sportline Race Blue, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:38
SSJVegito schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:22:
Ik snap eerlijk gezegd het gezeur over de standaard navigatie niet echt. Het werkt prima bij mij. Moet ik wel zeggen dat ik niet tijdens een rit hoef te laden over het algemeen dus misschien dat dat het probleem is. Google maps is misschien iets fijner in gebruik maar het feit dat ik daarvoor Android auto moet starten en dat verrotte beeld krijg gebruik ik liever de standaard navigatie.

Maar misschien ben ik dan een uitzondering hierin.
Ik wordt behoorlijk afgeleid door de weergave van allerlei POI's ongevraagd.
Het zoeken is ook niet altijd even makkelijk (zeker niet snel)
Soms werken voice commando's nog het best (bv "Ga naar Mac Donalds")

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:38

Is het een kwestie van eenmalig instellen en dan kan de OBD dongle eruit?

Ik wil namelijk heel graag de lane assist uitschakelen standaard.

• Daan_P
efbeel schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:57:
Hoopvol, of voortzetting van de zo dramatische werkende app: wat denken jullie?
https://www.skoda-storybo...h-software-joint-venture/
Lijkt me een goed teken, zal wel een paar jaar nodig hebben om echt goed van de grond te komen maar geeft hoop!

• GAEvakYD
Kaaschef schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 06:23:
[...]

Ja inderdaad. Ik weet alleen niet hoe dat gaat na een software update vanuit Skoda/Dealer. Vermoedelijk onthoud hij deze settings in een stukje geheugen, maar die ervaring heb ik nog niet.

• Cloclo100

Zijn er eigenlijk dongles die standaard met ABRP werken? Andere optie is Tronity, maar dat vind ik wel weer duur eerlijk gezegd..

• GAEvakYD
Cloclo100 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Zijn er eigenlijk dongles die standaard met ABRP werken? Andere optie is Tronity, maar dat vind ik wel weer duur eerlijk gezegd..
Sure, zie ook https://iternio.com/index...on-for-live-vehicle-data/ deze pagina van ABRP. Daar staan een paar die standaard al supported zijn. Ik vermoed dat ze OBDEleven ook makkelijk kunnen toevoegen omdat die aan alle spes voldoet.

• Cloclo100
Daan_P schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Lijkt me een goed teken, zal wel een paar jaar nodig hebben om echt goed van de grond te komen maar geeft hoop!
een paar jaar? 8)7
Dit moet gisteren in orde zijn :) , zoals het een 60k auto betaamt.

• TiKaJo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik was al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe leasewagen. De Enyaq iv X80 stond van boven op het lijstje.

We kunnen binnen het bedrijf zelf simuleren in een tool welk effect een bepaalde wagen heeft op ons nettoloon.

Maar nu heb ik ook eens een simulatie gemaakt voor de Mercedes EQC, en blijkt dat deze, ondanks zijn hogere prijs, op het einde van de rit naar het nettoloon ongeveer op hetzelfde budget neerkomt.

Dus nu ben ik beginnen twijfelen, en ik zie hier op het forum weinig vergelijkingen tussen de twee wagens. Dus vandaar de vraag, zijn er nog mensen die deze afweging gemaakt hebben?

Op het eerste zicht:
Voordelen EQC:
- Trekkracht 1800kg vs 1200kg (niet onbelangrijk omdat ik een paardenvan moet kunnen trekken)

Voordelen Enyaq:
- iets meer kofferruimte
- op papier iets meer range

• GAEvakYD
Genestealer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:49:
[...]

Scandanavische DRL heb ik aangezet met Android tel. Moeste wel paar keer klikken, app accepteerde het niet meteen. Werkt perfect.

Welkom scherm uitzetten, die moet ik maar eens uitvoeren.
Net met de Android telefoon van de kids geprobeerd. Via de Android app werkte het meteen om de Scandanavische DRL aan te zetten. Thanks voor de tip.

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55

BeaM-R

Powerrrrr

@TiKaJo De Kia EV6 met 584pk geen betere optie dan? Mag ook 1600kg trekken.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Mini Cooper Clubman Chili * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• TiKaJo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-12-2022
@BeaM-R die heb ik ook zeker bekeken, alsook de Ioniq5, maar door de schuine kofferlijn vallen die eigenlijk af. De hond gaat mee op vakantie en dan heb je met een rechte achterkant van de wagen in de koffer net iets meer ruimte in de hoogte.

Ze vallen nog niet definitief af, maar op dit gebied hebben de EQC en Enyaq toch een belangrijk voordeel.

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:07
Cloclo100 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb deze besteld en werkte meteen.

Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE) OBD2 OBDII error code reader Auto Check Engine Light with ELM327 adapter
https://www.amazon.nl/dp/...64D6?_encoding=UTF8&psc=1

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:26
TiKaJo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:14:
Ik was al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe leasewagen. De Enyaq iv X80 stond van boven op het lijstje.

We kunnen binnen het bedrijf zelf simuleren in een tool welk effect een bepaalde wagen heeft op ons nettoloon.

Maar nu heb ik ook eens een simulatie gemaakt voor de Mercedes EQC, en blijkt dat deze, ondanks zijn hogere prijs, op het einde van de rit naar het nettoloon ongeveer op hetzelfde budget neerkomt.

Dus nu ben ik beginnen twijfelen, en ik zie hier op het forum weinig vergelijkingen tussen de twee wagens. Dus vandaar de vraag, zijn er nog mensen die deze afweging gemaakt hebben?

Op het eerste zicht:
Voordelen EQC:
- Trekkracht 1800kg vs 1200kg (niet onbelangrijk omdat ik een paardenvan moet kunnen trekken)

Voordelen Enyaq:
- iets meer kofferruimte
Ik zou eigenlijk totaal niet twijfelen en voor de EQC gaan. Tenzij dat bereik echt een probleem zou zijn, want naast het kleiner bereik is de laadsnelheid ook lager.

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:58

fewips

Huurautospecialist

this schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Ik zou eigenlijk totaal niet twijfelen en voor de EQC gaan. Tenzij dat bereik echt een probleem zou zijn, want naast het kleiner bereik is de laadsnelheid ook lager.
Dat is maar hoe je het bekijkt. De piek laadsnelheid van de EQC mag dan beneden die van de ENYAQ liggen, de curve is zoals bij Mercedes wel vaker indrukwekkend. Verbruik is dat overigens ook, maar 4WD met 2WD vergelijken is ook niet helemaal "eerlijk".

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:26
fewips schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Dat is maar hoe je het bekijkt. De piek laadsnelheid van de EQC mag dan beneden die van de ENYAQ liggen, de curve is zoals bij Mercedes wel vaker indrukwekkend. Verbruik is dat overigens ook, maar 4WD met 2WD vergelijken is ook niet helemaal "eerlijk".
Dus nog een extra argument in voordeel van de EQC. Ik zou de Enyaq dan zelfs niet eens meer overwegen.

Verschil in verbruik tussen beide wagens kan je inderdaad als appelen en peren zien. Maar als het bereik het enige is wat telt, dan maakt het niet uit hoe het verbruik tot stand komt.
Al kan het steeds belangrijker worden dat het verbruik zelf ook niet te duur wordt, met die stijgende energieprijzen.

[Voor 8% gewijzigd door this op 08-01-2022 11:58]

• Cloclo100
Ja plus dan de software en app van Mercedes, dat is champions league met provinciaal voetbal vergelijken :)

• SSJVegito

Op het eerste zicht:
Voordelen EQC:

Voordelen Enyaq:
- iets meer kofferruimte
Welke punten vind je het belangrijkste? Daar zal het hem om gaan uiteindelijk denk ik? Ik vind persoonlijk de EQC geen mooie auto maar als jij ze beide mooi vind is het gewoon kijken welke punten je het belangrijkste vind zou ik zeggen en kun je er 1 elimineren denk ik?

• SSJVegito
Kaaschef schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 06:16:
[...]

Je kunt bepaalde POIs aan en uitzetten. Ik kan het straks wel even opzoeken waar dat stond.

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag bevestiging gekregen dat de Enyaq is besteld. Verwachtte levering in Augustus, maargoed dat neem ik met een (grote) kortel zout :)

Volgende opties:
- Assistentie plus
- comfort
- lichtpakket
- warmtepomp

Ik heb geen klimaatpakket genomen. Gekke vraag misschien, maar zit er dan überhaupt wel een airco in? Ik kon dat online niet zo snel terugvinden, wellicht omdat een airco standaard is..

• Cloclo100
Wilde schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:05:
Vandaag bevestiging gekregen dat de Enyaq is besteld. Verwachtte levering in Augustus, maargoed dat neem ik met een (grote) kortel zout :)

Volgende opties:
- Assistentie plus
- comfort
- lichtpakket
- warmtepomp

Ik heb geen klimaatpakket genomen. Gekke vraag misschien, maar zit er dan überhaupt wel een airco in? Ik kon dat online niet zo snel terugvinden, wellicht omdat een airco standaard is..
Airco uiteraard wel, maar die gaat niet 'slim' zijn.

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Vanmorgen heb ik hem kunnen verwelkomen :) iV60 Sportline in Moon White. Blij mee!
Nu eerst even laden aangezien hij thuisgebracht werd met nog slechts 6% (ritje Purmerend - Etten-Leur).

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Mini Cooper Clubman Chili * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• SSJVegito
Kaaschef schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 06:16:
[...]

Ik weet niet of al deze meuk bij jou aan staat maar je zou dit nog eens kunnen bekijken, geen idee of dat het is hoor maar ik kwam het in ieder geval tegen:

Er is nog een optie ergens die ik zo snel even niet kan vinden maar moet ik straks even naar kijken.

[Voor 3% gewijzigd door SSJVegito op 08-01-2022 12:34]

• vinom
SSJVegito schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Ik weet niet of al deze meuk bij jou aan staat maar je zou dit nog eens kunnen bekijken, geen idee of dat het is hoor maar ik kwam het in ieder geval tegen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is nog een optie ergens die ik zo snel even niet kan vinden maar moet ik straks even naar kijken.
Als dat het is, zou het mooi zijn! Ik stoor me eraan dat als ik de navi route heb ingesteld dat er over x aantal minuten een Mac is, en dan weer een ander restaurant. Ik hoef dat allemaal niet te zien. Ik ga straks eens kijken.

• SSJVegito
vinom schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Als dat het is, zou het mooi zijn! Ik stoor me eraan dat als ik de navi route heb ingesteld dat er over x aantal minuten een Mac is, en dan weer een ander restaurant. Ik hoef dat allemaal niet te zien. Ik ga straks eens kijken.
Laat maar eens weten of dat het is, anders moet ik straks even kijken waar ik dat andere lijstje gevonden had. Ik had namelijk een hele hoop zooi ook uitgezet maar niet laadstations dus ik vermoed niet dat het dit is.

• Robbie8454
  • Laatst online: 16-05-2022

Op het eerste zicht:
Voordelen EQC:

Voordelen Enyaq:
- iets meer kofferruimte
destijds heeft autoweek een test gedaan tussen beide auto’s. Die is alleen nu betaald te bekijken. Kwam er op neer dat de Enyaq de winnaar was. Niet helemaal duidelijk waarom. EQC was qua afwerking top notch. Enyaq deed echter niet heel veel onder. Qua ruimte, range en rijcomfort won de Enyaq. Eigenlijk waren beide een zere goede keuze. Ligt eraan wat je het belangrijkste vindt dus

• Inspired
  • Laatst online: 22:25
Bij autoweek komt natuurlijk meestal VAG als “winnaar” uit de bus. Eigenlijk zijn het ook twee verschillende wagens. Zelf rijden en kiezen dus.

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Ik heb meteen al een "probleempje". Hij laad maar op met 3 kwh, terwijl dit 11 kwh zou moeten zijn volgens mij. Ik heb een 3x25A aansluiting. Moet ik nog ergens iets instellen daarvoor?

• SSJVegito
BeaM-R schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:27:
Ik heb meteen al een "probleempje". Hij laad maar op met 3 kwh, terwijl dit 11 kwh zou moeten zijn volgens mij. Ik heb een 3x25A aansluiting. Moet ik nog ergens iets instellen daarvoor?
Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar reduce AC current staat niet aan?

• GAEvakYD
BeaM-R schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:27:
Heb je ook een paal die 11kW kan laden en is die ook zo aangesloten? Om 11kW te laden moeten drie dingen geregeld zijn.
1) Meterkast aansluiting moet 3 fase zijn, dat is in orde
2) Auto moet het aankunnen. Oudere EV's kunnen enkel 1 fase AC laden
3) Laadpaal moet het kunnen en met 3 fases zijn aangesloten.

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Net ff klein rondje gereden, terug weer aan de paal, en nu laad hij met 10 kwh :)

• FJP84
Vandaag een mooie camping tegenkomen in midden Frankrijk voor de zomer. Helaas geen mogelijkheid tot laden op locatie. Ook niet met 'granny'charger. Dichtsbijzijnde "snel"lader (50kw) is een half uur rijden bij een plaatselijke Lidl. Toch maar even verder kijken....

• vinom
SSJVegito schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:42:
[...]

Laat maar eens weten of dat het is, anders moet ik straks even kijken waar ik dat andere lijstje gevonden had. Ik had namelijk een hele hoop zooi ook uitgezet maar niet laadstations dus ik vermoed niet dat het dit is.
Nop, dit was het helaas niet. Alle schuifjes stonden bij mij al uit.

• GAEvakYD
FJP84 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:17:
Vandaag een mooie camping tegenkomen in midden Frankrijk voor de zomer. Helaas geen mogelijkheid tot laden op locatie. Ook niet met 'granny'charger. Dichtsbijzijnde "snel"lader (50kw) is een half uur rijden bij een plaatselijke Lidl. Toch maar even verder kijken....
Ben je van plan te kamperen of in een mobile home? Ik rij al 5 jaar volledig elektrisch en elk jaar nog kunnen laden op een camping met de granny charger. 4 keer toen we een mobile home hadden en 1 keer op de kampeerveld aangesloten op de verdeelkast dmv een verlengsnoer.

• Noreaga_no1
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik zit te twijfelen tussen de ODBELeven of het aanpassen via VCDs

Belangrijkste aanpassingen zijn dan
- Video in Motion
- DRL achterlichten
- Het piepen wanneer de kofferbak op afstand open gaat

Op de website van ODBELeven zag ik dat je ook de video in Motion kon activeren. Is dit bij iemand gelukt?
Kan je met de ODBELeven het piepen van de elektrische kofferbak uitzetten? Ik zag dit niet op hun website staan.
Heb je een pro account nodig voor de aanpassingen?

Wat zijn de voor en nadelen tussen ODBELeven en VCDS aanpassingen?

Noreaga

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04-2022
Kan het zijn dat de standaard navigatie van de Enyaq laadstations als Shell en Fastned niet toont? Ik zocht net naar een laadplek op de A2 tussen Eindhoven en Maastricht en de Shell + Fastned bij Kelpen-Oler werd niet getoond… Ik zie het nergens bij de instellingen van de navigatie staan.
#eerstekeersnelladenwantlaadnormaalthuis

• SSJVegito
vinom schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Nop, dit was het helaas niet. Alle schuifjes stonden bij mij al uit.
Ik zal straks nog eens kijken, ik heb het ergens gezien dat weet ik zeker want ik heb er ook een hoop uitgezet.

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:26
Heb al de menu’s doorgelopen maar niet kunnen vinden, als je de auto aanzet staat er “welkom bestuurder” kun je dit ergens aanpassen?!

• Genestealer
Noreaga_no1 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:07:
Ik zit te twijfelen tussen de ODBELeven of het aanpassen via VCDs

Belangrijkste aanpassingen zijn dan
- Video in Motion
- DRL achterlichten
- Het piepen wanneer de kofferbak op afstand open gaat

Op de website van ODBELeven zag ik dat je ook de video in Motion kon activeren. Is dit bij iemand gelukt?
Kan je met de ODBELeven het piepen van de elektrische kofferbak uitzetten? Ik zag dit niet op hun website staan.
Heb je een pro account nodig voor de aanpassingen?

Wat zijn de voor en nadelen tussen ODBELeven en VCDS aanpassingen?
Video in motion heb ik met ObdEleven aangezet, maar geen idee of dit werkt omdat ik verder geen filmpjes op mijn toestel heb staan.

DRL achterlichten is prima gelukt zonder pro account via android toestel.

Mijn afweging voor OBDEleven is dat als er een (software) update/reset wordt gedaan ik wellicht mijn aanpassingen kwijt raak. Kan ik het zelf weer aanzetten.

Edit: moet wel zeggen dat het maar bagger werkt. Ik steek zojuist OBD dongle erweer in, tel (ObdEleven app) vind de dongle wel, maar connecten wilt maar niet....

Kan wellicht komen dat mijn tel direct op BT met mijn auto verbind. Paar keer proberen en het is gelukt.

[Voor 13% gewijzigd door Genestealer op 08-01-2022 17:15]

• FJP84
GAEvakYD schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Ben je van plan te kamperen of in een mobile home? Ik rij al 5 jaar volledig elektrisch en elk jaar nog kunnen laden op een camping met de granny charger. 4 keer toen we een mobile home hadden en 1 keer op de kampeerveld aangesloten op de verdeelkast dmv een verlengsnoer.
Mobile home of lodge tent. De luxe variant want kinderen zijn 2 en 3 jaar. Ik heb bij de betreffende camping nog extra nagevraagd of het niet via stopcontact kan, maar nog geen reactie. Ik vermoed ook dat de auto niet bij de accommodatie zelf kan staan.

Als je tips hebt zie ik ze graag tegemoet (via PB)

[Voor 6% gewijzigd door FJP84 op 08-01-2022 17:05]

• vinom
Kaaschef schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 06:23:
[...]

Aircare had ik ook vandaag aangezet via OBDEleven, maar toch bleef de optie nog uit staan bij het starten van de auto. Werkt die wel bij jou wel goed?

Meteen ook eens gekeken op wat de optimale temperatuur is van de accu met deze koude temperaturen en dat is 14 graden. Hoger warmt hij zich niet op tijdens het rijden.
Pagina: 1 ... 248 249 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee