Ik rijd nu twee dagen in mijn nieuwe Enyaq en ben erg tevreden. Lang getwijfeld tussen deze en de Model Y.
Ik heb bijna alle opties. Het enig wat ik niet heb is: lederen interieur, head-up en alarm(!). Ook dakdragers, dubbele kofferbakmat en 230V snoer bijbesteld.
Volgens mij heb ik de juiste keuze gemaakt. Na enkele dagen vind ik dit heel tof:
- Werkt gewoon met Carplay and Android auto. Verbindt tot twee telefoons voor muziek. Dan kunnen passagiers ook eens wat afspelen.
- Hij gaat hard. Ook hard door de bocht. Niet zo hard als een tesla, maar toch gaaf.
- Hij rijdt grotendeels zelf, in de file. Ik moet hem vaker terugpakken dan de Tesla, maar het werkt prima.
Wat zuigt is:
- Ingebouwde navigatie. De auto is twee dagen oud, maar de kaart is gedateerd. En hij weet niet heel nauwkeurig waar je bent. Soms denkt hij dat je op een totaal ander baanvak zit. Maar he. Android car + waze is top.
- Alarm. De dealer had me niet gewaarschuwd dat veel verzekeraars alarm klasse 3 eisen. Verzekeraars die dat niet doen zijn 30e/pm duurder. Dan heb je het alarm in twee jaar terugverdiend. Dus nu ga ik het laten inbouwen.

- Trekhaak. Ik wilde zo'n inklapbare maar die was niet meer leverbaar. Dus die moet ik er ook achteraf op zetten.