Gisteren de Enyaq in ontvangst genomen,
Artic grey en heb de type aanduiding laten verwijderen en de Skoda letters + logo op "motorkap" zwart laten maken. Normaal gesproken ben ik niet van het pimpen, maar hier ben ik toch erg blij mee, ziet er erg goed uit!
Eerste ervaringen, aan de hand van topics die ik hier voorbij heb zien komen:
- Rijdt soepel, geen kraakjes, piepjes etc. Alleen bij drempels merk je wel dat je auto zwaar is, dus sportief overheen rijden zoals met mijn Kodiaq is minder comfortabel.
- Audio is inderdaad minder dan de Canton installatie in de Kodiaq, maar goed genoeg voor mij, (ongeveer 7,5)
-Lane assist / travel assist is een bijzonder verhaal. (Wederom vergeleken met Kodiaq).
De lane assist is bagger vergeleken met de Kodiaq, maar de travel assist is een sprong voorruit. Het lijkt wel alsof ze lane assist dommer hebben gemaakt, om meer travel assist te kunnen verkopen. Dat gezegd hebben, ben ik echt onder de indruk van travel assist, die kan veel scherpere bochten nemen en reageert veel beter dan de combinatie ACC/Lane Assist/DSG op de Kodiaq. De ACC herkent (tot nu toe) ook stilstaande auto's bij kruispunten, iets waar de versie in de Kodiaq notoir niet mee om kan gaan. Ook blijft de ACC altijd "aan" staan bij stilstand, zolang je het stuur maar vasthebt. Bij de Kodiaq moest je hem altijd even starten (tikje tegen CC pookje, of gaspedaal). De ACC herkent nu ook duidelijk het verschil (geeft het i.i.g. grafisch weer) tussen auto's, vrachtwagens en fietsers.
- De HUD was even wennen, maar zou hem nu alweer missen als hij er niet is.
Vooral in combinatie met de travel assist krijg je snel overzichtelijk informatie. (Of hij de weg goed ziet, welke auto's hij in het vizier heeft etc.) Ook de augmented reality is erg luxe. In combinatie met Android auto werkt de augmented reality helaas niet (i.i.g. i.c.m. Google Maps en Waze, anderen moet ik nog uitproberen). Dat vind ik overigens wel appart, want de routeinformatie (next turn) wordt keurig weergegeven. (zowel in dashboard, als HUD).
- Verder nog veel uitproberen en uitzoeken welke instellingen ik prettig vind, nu lijkt b.v. de stuurverwarming altijd aan te gaan samen met de Climate Control bij het instappen, maar dat zal vast een instelling zijn. etc. etc.
Aangezien het mijn eerste electrische auto is, mijn eerste ervaringen / experimenten met laden:
-Thuisladen, ik heb een NewMotion Home Advanced 2.1 laadpaal (zelf gekocht, maar volgens specs leasemaatschappij) met vaste kabel, waarbij je direct laad als je de stekker insteekt. Dat werkt erg makkelijk. De "dynamic power balancing" moet nog ingeschakeld worden (lang verhaal), dus moet wel opletten met laden. De combinatie wasmachine + laden belast fase 1 naar 30A zag ik gisteren, dus snel op gereduceerd laden gezet wanneer wasmachine aanstaat (ik heb 3x 25A). Als tussenoplossing ga ik nu Home Assistent proberen te gebruiken om de Enyaq van modus te laten wisselen a.d.h.v. de belasting. (I too like to live dangerously... ;-) )
-Snelladen, heel kort een Fastned 300kW lader geprobeerd, met 90+% lading, daarbij haalde hij toch nog 30kW, wat mij eigenlijk meeviel. Overigens makkelijk in gebruik, zowel laden via de druppel, als via de app. Mooi systeem.
-Straatpaal laden, dit viel mij tegen, de eerste 2 parkeerplaatsen (winkelcentra) wil het laden niet starten. Alleen een foutmelding hoe vaak ik het ook probeerde. Ook verschillende "stekkers" geprobeerd. Bij de derde locatie werkte het wel, en dan werkt het redelijk eenvoudig. Is dit hoe de ervaringen in het wild meestal zijn? (Het viel mij op dat bij de eerste locatie, waar veel laadplekken waren, geen één auto aangesloten was...)