Toon posts:

Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 228 ... 234 Laatste
Acties:

• 28twinplug
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 01-12 20:01
JanHenk schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:34:
Het was voor mij ook een aardige schok (vanuit een 3-serie), maar om nu te zeggen dat de Enyaq onrustig rijdt? Het is vooral... anders..
Dit is wel heel herkenbaar voor mij :*)

Op sommige wegen heb ik ook het idee dat de Enyaq een beetje wiebelt, maar dat zal meer aan de weg liggen dan aan de Enyaq zelf. Op de meeste wegen rijd hij redelijk rustig en vooral comfortabel.

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

28twinplug schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:43:
[...]

Op sommige wegen heb ik ook het idee dat de Enyaq een beetje wiebelt, maar dat zal meer aan de weg liggen dan aan de Enyaq zelf. Op de meeste wegen rijd hij redelijk rustig en vooral comfortabel.
Ja, denk dat de wind een factor speelde en omdat de wagen idd wat meer wind vangt. Ik ervaar de vering wel wat stugger dan mijn Focus (wagon) maar kan ook combinatie van veel meer gewicht zijn. Grote wielen maken sommige zaken weer goed maar wellicht meer last van spoorvorming oid?

[Voor 7% gewijzigd door Pixal op 18-11-2021 15:08]

• Martinique
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:37
Pixal schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:18:
[...]
Als je het stroompedaal even tegen de grond tikt hoor je een soort tikje, het laatste stukje gaat iets minder soepel, waarom is dat?
Ik spreek niet uit ervaring want ben nog wachtende op mijn Enyaq, maar alle auto's die ik heb gehad hadden ook dat klikje. Daarmee druk je hem inderdaad door de snelheidsbegrenzer heen. Dus stel je limiet staat op 100 km/u en je wilt toch even inhalen met 120 km/u kun je 'm diep intrappen en ga je door het limiet heen.

• OmniRocket
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 09:58
28twinplug schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:43:
[...]

Dat heb ik ook! Het ligt natuurlijk aan de weg die niet vlak is, maar waarom merk je het in de Enyaq wel en in andere auto's niet?

• OmniRocket
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 09:58
Martinique schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:47:
[...]

Ik spreek niet uit ervaring want ben nog wachtende op mijn Enyaq, maar alle auto's die ik heb gehad hadden ook dat klikje. Daarmee druk je hem inderdaad door de snelheidsbegrenzer heen. Dus stel je limiet staat op 100 km/u en je wilt toch even inhalen met 120 km/u kun je 'm diep intrappen en ga je door het limiet heen.
Zijn er mensen die de snelheidsbegrenzer gebruiken? :D

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 10:38
OmniRocket schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:33:
[...]

Jazeker, Ring Rotterdam waar je maar 80 mag. De ACC heeft op zijn minimale stand nog teveel ruimte met je voorganger waardoor er anderen tussen voegen en je steeds langzamer gaat rijden maar ik wil wel voorkomen dat ik per ongeluk harder dan 80 rij.

/post

• Martinique
[...]

Nee praktisch nooit, daar wordt je gaspedaal (of hoe heet dat ding tegenwoordig) zo 'sponzig' van, voelt heel vreemd. >:)

• Enyaq
  • Registratie: oktober 2020
  • Nu online
[...]

Als je je voet helemaal van het pedaal af haalt, ja. Als je er een klein beetje mee "speelt" niet. Het licht reageert op je vertraging.

[...]
Hij gaat al vrij snel aan hoor! Probeer maar eens een pretritje in het donker op een plats waar wat verkeersborden achter je zijn, dan zie je de reflectie van het remlicht heel goed.
Laatst eens gedaan en het viel mij op dat ze vrij snel aanspringen.

• efbeel
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 07:34
Enyaq schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:29:
[...]

Hij gaat al vrij snel aan hoor! Probeer maar eens een pretritje in het donker op een plats waar wat verkeersborden achter je zijn, dan zie je de reflectie van het remlicht heel goed.
Het viel mij pas op hoe ontzettend vaak toen ik een tijdje een fietsendrager achterop had: bijna elke keer dat ik het gas losliet in recuperatie gingen ze aan

Verwacht iV 80X Sportline Race Blue

• SSJVegito
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 01-12 22:06
Ruan21 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:25:
Het is zover! Mijn auto is onderweg.

Even een rondvraag. Dit is uiteraard geheel persoonlijk maar ik leer graag van de "slimmigheden" van anderen:

Wat hebben jullie allemaal als favorieten op je Homescreen en wat is er zo handig aan?
Graag jullie feedback :)
Als ik heel eerlijk ben gebruik ik dat homescreen niet. Het is het net niet naar mijn idee. Ik heb favoriete onderin staan en die open ik gewoon en de rest doe ik via het menu. En wat ik het meeste gebruik zijn toch die en de fysieke knoppen onderin. Vind het volledig scherm fijner dan afzonderlijke dingen die allemaal net te klein zijn.

• Jasperzzz
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:07
Enyaq schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:29:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat als je in D stand rijdt en met je flippers de recuperatie op stand 1 of 2 zet de remlichten NIET aan gaan. Pas bij stand 3, maximaal dus.
Op B stand weet ik het eerlijk gezegd niet, maar zou verwachten dat dat bij dezelfde vertraging gebeurd.

• SSJVegito

Hier begrijp ik niet zo heel veel van, de Enyaq onrustig? Een Focus is een vrij straf afgestelde auto, ook wat lager qua hoogte dus minder vatbaar voor rijwind. De Enyaq is daarentegen juist vrij comfortabel. Wel vangt ie inderdaad wat meer wind. Dat kun je wel ervaren hebben.

Het was voor mij ook een aardige schok (vanuit een 3-serie), maar om nu te zeggen dat de Enyaq onrustig rijdt? Het is vooral... anders..
Hier merkte ik het verschil ook vergeleken met een Superb. Het is alleen wel te verklaren want de zijkant van de auto vangt meer wind dan andere autos en het was een beetje winderig toen ook.

• ManiacScum
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01-12 21:35
Ruan21 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:25:
Het is zover! Mijn auto is onderweg.

Even een rondvraag. Dit is uiteraard geheel persoonlijk maar ik leer graag van de "slimmigheden" van anderen:

Wat hebben jullie allemaal als favorieten op je Homescreen en wat is er zo handig aan?
Graag jullie feedback :)
Hier ook een ongebruikte feature.
Ik switch tussen Android Auto, statistieken en af en toe de radio. Daarvoor heb ik snelkoppelingen middenonderin beeld.

• Hennie-M
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:11
Voor de mensen die vinden dat de auto wiebelt, in welke modus ben je dan aan het rijden?
Ik zet mijn auto altijd op 'aangepast' met de 2 bovenste opties aangevinkt om het stuur wat zwaarder te maken en het chassis voor mijn gevoel wat stijver. Dan heb ik er eigenlijk geen last meer van.

Wel een groot punt van ergernis dat je dit bij elke start van de auto weer aan moet zetten.. Als daar ook een optie met VCDS voor zou komen zou ik echt blij zijn.

En ik ben het verder met iedereen eens, de remlichten gaan in de B stand echt te snel aan.
verder ben ik erg blij met de auto hoor! :)

• Antera
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 29-11 22:24

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Helaas is dat allemaal (nog) niet aanpasbaar ben daar druk mee aan het puzzelen

Seat Leon KL 2020 en Skoda Octavia RS 2001

• SSJVegito
Hennie-M schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:44:
Voor de mensen die vinden dat de auto wiebelt, in welke modus ben je dan aan het rijden?
Ik zet mijn auto altijd op 'aangepast' met de 2 bovenste opties aangevinkt om het stuur wat zwaarder te maken en het chassis voor mijn gevoel wat stijver. Dan heb ik er eigenlijk geen last meer van.

Wel een groot punt van ergernis dat je dit bij elke start van de auto weer aan moet zetten.. Als daar ook een optie met VCDS voor zou komen zou ik echt blij zijn.

En ik ben het verder met iedereen eens, de remlichten gaan in de B stand echt te snel aan.
verder ben ik erg blij met de auto hoor! :)
Plus het feit dat die de settings in individueel soms ook vergeet. Ook een ergernis.

Dat van de remlichten snap ik niet helemaal. Als je af remt rem je af, de persoon achter weet in ieder geval dat je remt. Bij een benzine auto op de motor af laten remmen gaat ook niet zo snel en moet je al vrij snel de rem in trappen dus snap het punt niet helemaal.

• Kaaschef
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 01-12 22:25
roel visseren schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:06:
[...]

Ik zal morgen eens kijken of het werkt. Vrouwlief kwam net terug van boodschappen, dus kon het nog niet uittesten..
En?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Martinique schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:47:
[...]

Oh chill, nummer 1 reden dat ik die limiet niet gebruikt heb voorheen is dat je niet snel kan reageren.

• internetinfo
  • Laatst online: 07:13
Is dat klikje niet het eco-gebeuren wat je ervan bewust moet maken dat je het stroompedaal nu wel voldoende in hebt getrapt?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

SSJVegito schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:54:
[...]

Plus het feit dat die de settings in individueel soms ook vergeet. Ook een ergernis.

Dat van de remlichten snap ik niet helemaal. Als je af remt rem je af, de persoon achter weet in ieder geval dat je remt. Bij een benzine auto op de motor af laten remmen gaat ook niet zo snel en moet je al vrij snel de rem in trappen dus snap het punt niet helemaal.
In een benzine auto rol je meestal niet in z'n vrij uit, de Enyaq wel. Een benzine auto vertraagt redelijk goed, op de snelweg kan dat net genoeg zijn om mooie afstand op te bouwen als er iemand voor je invoegt, mij is tijdens rijlessen namelijk geleerd om op snelwegen alleen rem(lichten) te gebruiken als het echt niet anders kan, omdat je files kan veroorzaken. Helaas zijn er maar weinig die dit ook geleerd hebben.

Ook heb je in een benzine auto versnellingen en als je niet wil dat het remlicht aan gaat kan je een versnelling terugschakelen, dat gaat me al honderdduizenden kilometers goed af, vooral in de bergen om je remmen te sparen maar ook in het verkeer waar je remmen net iets te overdreven vindt.

Maar zoals iemand als zei en wat ik ook vermoed, in recuperatie 1 en 2 geen remlicht maar wel vertraging, meestal gebruik ik de flippers om het laatste stukje in 3 te zetten. Maar in de B stand denk ik dat ik, totdat ik het gewend ben, veel te zenuwachtig overkom op mijn achterliggers.

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:35

Wootism

aaibaar

Pixal schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:33:
[...]
…mij is tijdens rijlessen namelijk geleerd om op snelwegen alleen rem(lichten) te gebruiken als het echt niet anders kan, omdat je files kan veroorzaken. Helaas zijn er maar weinig die dit ook geleerd hebben.

Ook heb je in een benzine auto versnellingen en als je niet wil dat het remlicht aan gaat kan je een versnelling terugschakelen, dat gaat me al honderdduizenden kilometers goed af,
Begrijp ik nu goed dat je met je handbak altijd remt op de motor tijdens momenten dat je niet wil dat je remlichten aan gaan? Terwijl je op de snelweg rijdt?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Wootism schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:07:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je met je handbak altijd remt op de motor tijdens momenten dat je niet wil dat je remlichten aan gaan? Terwijl je op de snelweg rijdt?
Ja volgens mij precies wat ik zei?

Ik had een automaat, maar principe is hetzelfde, gas los is (subtiel) afremmen op motor, als je voldoende afstand houdt is dat vaak al voldoende.

Weet niet waar je precies een punt van wil maken maar bij een situatie van max 120 naar max 100 op de rem gaan staan is brandstof verspilling, rem slijtage en onnodig "gevaar" melding met remlicht dus wacht ik even gratis totdat ik ben uitgerold.

Zelfde als iemand in je 2 seconde afstand gaat zitten, kan je heel paniekerig gaan remmen of je remt op de motor, afhankelijk van de ernst van de situatie met je voet zwevend boven de rem. In exotische situaties schakel of drukte ik de automaat eentje terug, liever niet omdat je liever je remmen slijt dan je koppeling/automaat maar bij rijden in de bergen is het precies omgekeerd. Remmen op de motor is verder vrij subtiel hoor, als je daar van schrikt als achterligger zit je echt te dichtbij.

Overigens (en zegt niet alles) maar ik heb 18 schadevrije jaren en ben 100% met verkeer bezig als ik rij. Als ik op de motor rem en er zit echt iemand gevaarlijk dichtbij dan zijn mijn lichtjes al aan voordat diegene weet wat er aan de hand is
.

• SSJVegito
Pixal schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:33:
[...]

In een benzine auto rol je meestal niet in z'n vrij uit, de Enyaq wel. Een benzine auto vertraagt redelijk goed, op de snelweg kan dat net genoeg zijn om mooie afstand op te bouwen als er iemand voor je invoegt, mij is tijdens rijlessen namelijk geleerd om op snelwegen alleen rem(lichten) te gebruiken als het echt niet anders kan, omdat je files kan veroorzaken. Helaas zijn er maar weinig die dit ook geleerd hebben.

Ook heb je in een benzine auto versnellingen en als je niet wil dat het remlicht aan gaat kan je een versnelling terugschakelen, dat gaat me al honderdduizenden kilometers goed af, vooral in de bergen om je remmen te sparen maar ook in het verkeer waar je remmen net iets te overdreven vindt.

Maar zoals iemand als zei en wat ik ook vermoed, in recuperatie 1 en 2 geen remlicht maar wel vertraging, meestal gebruik ik de flippers om het laatste stukje in 3 te zetten. Maar in de B stand denk ik dat ik, totdat ik het gewend ben, veel te zenuwachtig overkom op mijn achterliggers.
Benzine auto vertraagd redelijk goed maar de Enyaq ook. Ik weet niet precies wanneer die lichten aan gaan maar ik vind juist dat die lichten beter aan kunnen zijn dan uit. Ik kan zelf wel inschatten of het hard gaat ja of nee maar dan weet ik in ieder geval dat de auto afremt. Zal wel een smaak verschil zijn ofzo. Bij de Enyaq kun je ook het pedaal gewoon inhouden want hij remt ook heel langzaam af in de B stand als je toch nog iets dat pedaal in hebt dus ik vind het mooi regelen op die manier.

• Engineer Stewie
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 01-12 15:06
[...]

Ik gebruik de begrenzer altijd. Heb zelf een VW Arteon met DSG. Die is wel een stuk handiger dan bij de Enyaq omdat ik die volledig op stuur kan bedienen.
Dat knuppeltje op de Enyaq is het net niet…

Ik heb afgelopen 2 dagen een Enyaq iv 80 meegekregen aangezien ik een nieuwe wagen nodig heb en volop aan het testen ben. Vind de Enyaq log, wollig en traag. Verder is de ruimte op de achterbank wel krap. Maar dat hebben veel auto’s…
Verbruik was 21 kW/100km bij mijn normaal rijgedrag. De Arteon zit op dat traject op 4,4l/100km diesel (150pk versie). Dus zit je met een range van 300km ipv 1250km.
Binnenkant overigens wel netjes, wel slecht soundsystem, weet niet of dat te upgraden valt.

Vond de polestar 2 dual motor duidelijk beter en vlotter rijden. De tesla model 3 reed ook goed, maar vind de binnenkant zo lelijk en bouwkwaliteit is prut.
Enige normale auto lijkt de BMW i4 te zijn, die moet ik nog gaan rijden. (Ben eigenlijk niet SUV minded).

Vind de omschakeling lastig te verteren op range gebied aangezien ik nogal eens vergeet te tanken. Maar baas betaald en die zegt elektrisch, de Belgische wijzigingen van bijtelling en fiscale aftrek is daar oorzaak van.

• Wootism

Wootism

aaibaar

Pixal schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:38:
[...]

Ja volgens mij precies wat ik zei?

Ik had een automaat, maar principe is hetzelfde, gas los is (subtiel) afremmen op motor, als je voldoende afstand houdt is dat vaak al voldoende.

Weet niet waar je precies een punt van wil maken maar bij een situatie van max 120 naar max 100 op de rem gaan staan is brandstof verspilling, rem slijtage en onnodig "gevaar" melding met remlicht dus wacht ik even gratis totdat ik ben uitgerold.

Zelfde als iemand in je 2 seconde afstand gaat zitten, kan je heel paniekerig gaan remmen of je remt op de motor, afhankelijk van de ernst van de situatie met je voet zwevend boven de rem. In exotische situaties schakel of drukte ik de automaat eentje terug, liever niet omdat je liever je remmen slijt dan je koppeling/automaat maar bij rijden in de bergen is het precies omgekeerd. Remmen op de motor is verder vrij subtiel hoor, als je daar van schrikt als achterligger zit je echt te dichtbij.

Overigens (en zegt niet alles) maar ik heb 18 schadevrije jaren en ben 100% met verkeer bezig als ik rij. Als ik op de motor rem en er zit echt iemand gevaarlijk dichtbij dan zijn mijn lichtjes al aan voordat diegene weet wat er aan de hand is
.
Ah, nu snap ik je. Ik kreeg even het idee dat je op de snelweg veelvuldig aan het terugschakelen was om op je motor te remmen. Zou lekker zijn voor je koppelingsplaten :p
Maar je hebt het gewoon over uitrollen.

• Wicked-Game
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10:13
SSJVegito schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:47:
[...]

Benzine auto vertraagd redelijk goed maar de Enyaq ook. Ik weet niet precies wanneer die lichten aan gaan maar ik vind juist dat die lichten beter aan kunnen zijn dan uit. Ik kan zelf wel inschatten of het hard gaat ja of nee maar dan weet ik in ieder geval dat de auto afremt. Zal wel een smaak verschil zijn ofzo. Bij de Enyaq kun je ook het pedaal gewoon inhouden want hij remt ook heel langzaam af in de B stand als je toch nog iets dat pedaal in hebt dus ik vind het mooi regelen op die manier.
Bij het in B rijden gaan de remlichten aan als je het stroompedaal zodanig loslaat dat je hem net als recuperatie 3 voelt afremmen. Hou je iets het stroompedaal erop dan gaan de lichten zover ik nu heb kunnen nagaan in het donker niet direct aan. Zelfde effect als bij benzine of diesel auto’s als je je gas loslaat, dan gaan ook de lampen niet aan.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:11:
[...]

Ik gebruik de begrenzer altijd. Heb zelf een VW Arteon met DSG. Die is wel een stuk handiger dan bij de Enyaq omdat ik die volledig op stuur kan bedienen.

Ik heb afgelopen 2 dagen een Enyaq iv 80 meegekregen aangezien ik een nieuwe wagen nodig heb en volop aan het testen ben. Vind de Enyaq log, wollig en traag. Verder is de ruimte op de achterbank wel krap. Maar dat hebben veel auto’s…
Verbruik was 21 kW/100km bij mijn normaal rijgedrag. De Arteon zit op dat traject op 4,4l/100km diesel (150pk versie). Dus zit je met een range van 300km ipv 1250km.
Binnenkant overigens wel netjes, wel slecht soundsystem, weet niet of dat te upgraden valt.

Vond de polestar 2 dual motor duidelijk beter en vlotter rijden. De tesla model 3 reed ook goed, maar vind de binnenkant zo lelijk en bouwkwaliteit is prut.
Enige normale auto lijkt de BMW i4 te zijn, die moet ik nog gaan rijden. (Ben eigenlijk niet SUV minded).

Vind de omschakeling lastig te verteren op range gebied aangezien ik nogal eens vergeet te tanken. Maar baas betaald en die zegt elektrisch, de Belgische wijzigingen van bijtelling en fiscale aftrek is daar oorzaak van.
Eens over de cc, moeten ze gewoon op het stuur zetten. Ik heb al 2 keer met groot licht geflitst als ik de cc uit wilde.

Ook eens met wollig, maar kan eraan wennen en ik vergelijk hem niet met polestar of Tesla vanwege bagageruimte. Achterbank vind ik ook echt niet klein in de Enyaq :X maar ik kom van een focus waar je de passagiersstoel naar voren moest schuiven om een maxi cosi neer te zetten.

Geluid vond ik eerst wel goed maar nu ik vaker heb gereden wat minder, ben er alleen nog niet helemaal uit wat ik mis... Het nodigt me minder vaak uit om een nummer lekker hard te zetten, misschien omdat ik nog te druk ben met het rijden zelf of omdat het al zo stil is in de auto en je alles toch al redelijk goed hoort.

Ik heb een laadpaal in de voortuin. Als ik thuiskom gaat de kabel erin en gaat hij naar 80 of 90 % en kan ik de volgende dag zonder verlies voorverwarmen, je hebt dan elke dag 300 a 400 km tot je beschikking. Lange reis zet ik hem op 100%. Ik kan daar alle dagen van het jaar mee uit behalve als ik naar Frankrijk rijd.

Mijn vorige auto kon zo'n 650km rijden maar tijdens zo'n rit naar Frankrijk stopte ik toch elke 300km om even te lopen en plassen, en tankte ik de auto weer vol omdat ik toch een beetje tijd wilde doden. Er lijkt dus weinig te veranderen voor mijn reizen. Lijkt me niet dat je 1250 km in 1 ruk wil rijden en zo ja dan gaat het vergeten om te tanken je wat minder vaak overkomen.

Ik had ook nooit verwacht een suv te rijden, vind de hoogte nu wel lekker maar de wendbaarheid wat minder. Ze hadden gewoon nog geen fatsoenlijke EV gezinsauto met voldoende bagageruimte toen ik ook "gedwongen" werd tot EV maar ondanks mijn vele commentaar blijf ik wel vermelden dat ik er zeer blij mee ben. Dit is nieuw, dit is gewenning en dit is uiteindelijk beter voor klimaat. Nu zal de auto-industrie elektrisch rijden volledig gaan uitkristalliseren en als eerste echte poging van Skoda/vag mogen we denk ik niet klagen.

• Ruan21
  • Laatst online: 30-11 10:43
SSJVegito schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:08:
[...]

Als ik heel eerlijk ben gebruik ik dat homescreen niet. Het is het net niet naar mijn idee. Ik heb favoriete onderin staan en die open ik gewoon en de rest doe ik via het menu. En wat ik het meeste gebruik zijn toch die en de fysieke knoppen onderin. Vind het volledig scherm fijner dan afzonderlijke dingen die allemaal net te klein zijn.
Bedankt voor je feedback. (y)

• jeroenkb
  • Registratie: november 2020
  • Nu online
[...]

Ik heb medelijden met je dat je gedwongen door je baas naar elektrisch moet. Alles uit je post straalt uit dat je daar geen zin in hebt.

Kun je wel beloven om dan (welke auto je ook kiest) niet op dit forum te komen klagen over hoe beroerd je het allemaal wel niet vind.

Zou ik vooral bij je baas doen.

• Ruan21
  • Laatst online: 30-11 10:43
ManiacScum schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:12:
[...]

Hier ook een ongebruikte feature.
Ik switch tussen Android Auto, statistieken en af en toe de radio. Daarvoor heb ik snelkoppelingen middenonderin beeld.
Ja ik moet zeggen dat ik in het verleden vooral Carplay gebruik. Is de navi al verbeterd mbt snelladers etc?

• deboss65
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:54
jeroenkb schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:42:
[...]

Ik heb medelijden met je dat je gedwongen door je baas naar elektrisch moet. Alles uit je post straalt uit dat je daar geen zin in hebt.

Kun je wel beloven om dan (welke auto je ook kiest) niet op dit forum te komen klagen over hoe beroerd je het allemaal wel niet vind.

Zou ik vooral bij je baas doen.
Dat hij er geen zin in heeft en zijn mindset contra EV is mag duidelijk zijn.
Maar er bestaat hier wel het recht om dingen die je niet zinnen uit te spreken. (mits inhoudelijk geformuleerd)
Op alleen maar halleluja verhalen hier zit ik niet te wachten.

• this
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 08:52
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:11:Ik heb afgelopen 2 dagen een Enyaq iv 80 meegekregen aangezien ik een nieuwe wagen nodig heb en volop aan het testen ben. Vind de Enyaq log, wollig en traag. Verder is de ruimte op de achterbank wel krap. Maar dat hebben veel auto’s…
Je vindt de achterbank krap? Uit welke auto kom je dan? Een Range Rover?
De i4 kan je dan ook al helemaal vergeten, want die achterbank is echt wel een pak kleiner.
De achterbank bij de Enyaq is in vergelijking met veel auto's echt gigantisch.

• jeroenkb
  • Nu online
deboss65 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:59:
[...]

Maar er bestaat hier wel het recht om dingen die je niet zinnen uit te spreken. (mits inhoudelijk geformuleerd)
Absoluut.

Maar dit topic gaat over de Enyaq, niet over het gedwongen door je werkgever BEV moeten gaan rijden.

Dus laat hem dan een eigen topic starten.

• hosttech
  • Registratie: augustus 2007
  • Nu online
[...]

Iedereen mag zeker zijn mening geven lijkt me, goede en slechte ervaringen inbegrepen.

Zelf heb ik ook een baas die elektrisch rijden verplicht (in België fiscaal dingetje), vind dit ook niet erg.
Maar in dit forum mag het toch wel iets 'gerichter' op de Enyaq gerelateerde zaken toch? Begrijp me niet verkeerd: er MOET ruimte zijn voor iedereen zijn gal en mening, maar de betreffende post geeft wel een Enyaq ervaring mee (altijd goed), maar 'deel 2' van de reactie is vooral een 'algemene EV ervaringen/mening/keuze topic' post die wellicht beter op een ander deel van forum tot zijn recht komt.

Ontopic: hier aan het wachten op informatie van dealert (de BE tracker is nog steeds kapot voor productie/lever status van de Enyaq), maar voor de winterbanden overweeg ik de huidige 20' velgen gewoon te 'hergebruiken' voor ook bij de winterbanden.

Enyaq 60 Sportline - Beheerder op Enyaq.net (Belgische Enyaq IV FB groep)

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:58
Pixal schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:04:
[...]

Ook eens met wollig, maar kan eraan wennen en ik vergelijk hem niet met polestar of Tesla vanwege bagageruimte. Achterbank vind ik ook echt niet klein in de Enyaq :X maar ik kom van een focus waar je de passagiersstoel naar voren moest schuiven om een maxi cosi neer te zetten.
Ik vind de ruimte op de achterbank ook enorm. Daar kunnen gewoon twee volwassenen van 1.85m goed zitten. Als dat niet voldoende is, dan denk ik dat we hier te maken hebben met een paar reuzen. Kan ook natuurlijk.
Ik had ook nooit verwacht een suv te rijden, vind de hoogte nu wel lekker maar de wendbaarheid wat minder.
Wat versta je onder wendbaarheid? De Enyaq heeft een heel kleine draaicirkel en is zeker niet de langste auto. Een Ford Focus (station) bijv. is langer en vanwege voorwielaandrijving heeft die een veel grotere draaicirkel. Met andere woorden, ik vind de 'wendbaarheid' juist erg goed?

Het onderstel is ook prima, het stuurgevoel is inderdaad wat afstandelijk. Dat is effe wennen. Onderaan de streep ben ik wel erg content met de Enyaq. Vooral de ruimte in de auto :)

• Wootism

Wootism

aaibaar

[...]

Natuurlijk heeft iedereen dat recht.
Maar als je niks hebt met SUV’s én elektrisch rijden zit je hier toch echt in het verkeerde topic :D

• Wootism

Wootism

aaibaar

JanHenk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:06:
[...]
Wat versta je onder wendbaarheid? De Enyaq heeft een heel kleine draaicirkel en is zeker niet de langste auto.
Kwam er laatst zelfs achter dat de Enyaq een kleinere draaicirkel heeft dan een Citroën C1.
Toch erg netjes.

• Wicked-Game
[...]

Even dingen in perspectief zetten is misschien handig. Een Enyaq tegen een polestar of tesla model 3 afzetten is apart. Want je zet een SUV af tegen hatchback/sedan modellen. De enyaq moet je tegen id4, model y, xc40 recharge etc zetten.

Als het gaat om achterbank ruimte begrijp ik je niet. Je komt uit een Artheon, wat al geen ruimte wonder is. En dan vindt je een Enyaq klein? Kom zeg uit een Renault Talisman welke wat groter was dan de VW Passat op de achterbank. En ik vind de Enyaq zelfs iets groter. En dan heb ik notabene ook nog eens een Panoramadak.

Qua range is het aanpassen, daar snap ik je wel. Ook ik kwam uit een diesel en de zuinigheid en range ligt nu eenmaal met een BEV anders. Dit gaat voor alle EVs op welke je ook gaat testen.

Qua rijgedrag heb ik het idee dat je een dynamische sportieve auto zoekt. Dat is een Enyaq niet, en dat pretendeert ook niemand. Als je dynamisch rijgedrag wil moet je bij BMW zijn of een polestar met met performance pack configureren.

Dat je baas het je verplicht is zuur, herken het wel. Maar de overstap is lang niet zo erg als dat je nu schetst. En met een range van tussen de 400 en 475 (Iv80) hoor je mij niet klagen. Daarnaast een laadpaal aan huis en je komt echt niks tekort.

• Wicked-Game
Wootism schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:17:
[...]

Kwam er laatst zelfs achter dat de Enyaq een kleinere draaicirkel heeft dan een Citroën C1.
Toch erg netjes.
Klopt de rwd enyaq is gelijk aan een up 🤣

• Engineer Stewie
Wicked-Game schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:34:
[...]

Even dingen in perspectief zetten is misschien handig. Een Enyaq tegen een polestar of tesla model 3 afzetten is apart. Want je zet een SUV af tegen hatchback/sedan modellen. De enyaq moet je tegen id4, model y, xc40 recharge etc zetten.

Als het gaat om achterbank ruimte begrijp ik je niet. Je komt uit een Artheon, wat al geen ruimte wonder is. En dan vindt je een Enyaq klein? Kom zeg uit een Renault Talisman welke wat groter was dan de VW Passat op de achterbank. En ik vind de Enyaq zelfs iets groter. En dan heb ik notabene ook nog eens een Panoramadak.

Qua range is het aanpassen, daar snap ik je wel. Ook ik kwam uit een diesel en de zuinigheid en range ligt nu eenmaal met een BEV anders. Dit gaat voor alle EVs op welke je ook gaat testen.

Qua rijgedrag heb ik het idee dat je een dynamische sportieve auto zoekt. Dat is een Enyaq niet, en dat pretendeert ook niemand. Als je dynamisch rijgedrag wil moet je bij BMW zijn of een polestar met met performance pack configureren.

Dat je baas het je verplicht is zuur, herken het wel. Maar de overstap is lang niet zo erg als dat je nu schetst. En met een range van tussen de 400 en 475 (Iv80) hoor je mij niet klagen. Daarnaast een laadpaal aan huis en je komt echt niks tekort.
Ben niet tegen EV op zich hoor, de range valt tegen, maar niet voor dagdagelijks verbruik. Ik denk dat ik een EV max 1x per week moet chargen met mijn gebruik. Daarmee dat ik altijd vergeet te tanken, ik doe meer dan een maand met een volle tank. Als we ver moeten rijden, dan heeft mijn vriendin nog een benzine bedrijfswagen staan voor de komende 4 jaar. Dat is geen issue.
Die laadpaal komt er idd, maar ga die wss zelden gebruiken, laad wel op het werk ivm het komende capaciteitstarief in Belgie.
Keuze voor Ev is eigenlijk meer opgedrongen door de overheid, maar de logische keuze. Mijn 50k Arteon kost mij nu aan bijtelling 230 euro bruto per maand, een nieuwe zou richting 450 euro gaan. Een Mercedes EQC 400 Business AMG full option (veel genomen bij ons, maar vind die verouderd) draait rond de 200 euro bruto bijtelling. Ik ga mezelf niet pijnigen om een diesel te rijden door 2x zoveel te betalen, dus EV is the way.

De Enyaq is op de achterbank echt wel een stuk kleiner dan een Arteon, een Arteon is formaat Skoda superb en dus ruimer dan een passat. Ik heb in mijn Arteon 10+cm meer beenruimte. Nu, die ruimte heb ik opzich niet nodig voor mezelf, maar ik heb 3 opgroeiende kinderen (9,9 en 6).
De enyaq is hoger, maar in lengte is een Arteon zowel in de koffer als op de achterbank langer.

Ik zet elke EV tegen elke andere EV af, zolang die in mijn budget past.
Heb polestar, tesla model 3, id3, enyaq gereden en de volgende zal de KIA EV6 zijn en dan de BMW iX3/i4.
Al met al is de enyaq niet slecht, het is de ruimste van het stel dat ik gereden heb, maar hij was slomer dan een id3 (First edition 170pk) bvb.

Maar die CC, dat mogen ze zeker afkijken van VW. Dat systeem is veel handiger. :+

[Voor 7% gewijzigd door Engineer Stewie op 19-11-2021 10:07]

• Boefmans
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-11 20:01
[...]

Ik vind de ruimte op de achterbank ook enorm. Daar kunnen gewoon twee volwassenen van 1.85m goed zitten. Als dat niet voldoende is, dan denk ik dat we hier te maken hebben met een paar reuzen. Kan ook natuurlijk.
Ik kom van een v70 (achterin toch echt minder ruim) en daarvoor een mercedes eklasse (achterin vergelijkbaar met de enyaq voor mijn gevoel). Een manier om het goed te zien: mijn vrouw is niet zo groot, hoeveel ruimte is er dan achter haar stoel :-) Eklasse of Enyaq dus ongeveer zelfde :-)

mixing a drink and music

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Wicked-Game schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:34:
[...]

..

..
:? geen ruimtewonder op de achterbank? Ooit in een Artheon gezeten? YouTube: Volkswagen Arteon 2019 detailed in-depth review | Mat Watson Reviews

• Wicked-Game
Hij is groot maar een Passat is ondanks zijn wielbasis groter. Ook qua ruimte in kofferbak en passagiers is die groter. Misschien is ruimtewonder verkeerde bewoording maar hij is iets kleiner op het gebied van volume en afmeting passagiers ondanks een langere lengte.

Dus ga je naar een Enyaq of überhaupt een ev dan is de kans groot dat de grootte nog wat meer is vanwege wat gunstigere wielbasis en het missen van aandrijflijnen (muv awd versies)

• this
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:02:

De Enyaq is op de achterbank echt wel een stuk kleiner dan een Arteon, een Arteon is formaat Skoda superb en dus ruimer dan een passat. Ik heb in mijn Arteon 10+cm meer beenruimte. Nu, die ruimte heb ik opzich niet nodig voor mezelf, maar ik heb 3 opgroeiende kinderen (9,9 en 6).
De enyaq is hoger, maar in lengte is een Arteon zowel in de koffer als op de achterbank langer.
Zeker dat je niet over de ID.3 spreekt? +10cm kan gewoonweg niet, de Enyaq heeft gigantisch veel ruimte achterin, daar lap je niet zomaar even +10cm ruimte bij tenzij dat je spreekt over een Audi A8L bijvoorbeeld.
En in de Enyaq zit je als bestuurder dan nog eens hoger dan in de Arteon, waardoor je al heel erg zot moet doen om je stoel ongelofelijk ver naar achter te schuiven dat er krapte ontstaat achterin.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

[...]

Wat versta je onder wendbaarheid? De Enyaq heeft een heel kleine draaicirkel en is zeker niet de langste auto. Een Ford Focus (station) bijv. is langer en vanwege voorwielaandrijving heeft die een veel grotere draaicirkel. Met andere woorden, ik vind de 'wendbaarheid' juist erg goed?

Het onderstel is ook prima, het stuurgevoel is inderdaad wat afstandelijk. Dat is effe wennen. Onderaan de streep ben ik wel erg content met de Enyaq. Vooral de ruimte in de auto :)
De draaicirkel is handig bij snelheden onder de 5 km/h, ga je harder dan dat moet je maar eens de max draaicirkel uitproberen :P maar daar heb ik het niet over idd, op lage snelheid is de wendbaarheid ideaal. Ik bedoel meer het gewicht en hoogte waarmee je rotondes op komt is even wennen.

Even over die drive modes, als je geen sport onderstel hebt zoals ik, en je kiest sport, dan gebeurt er toch niets met de vering en onderstel? Ok stuur wordt wat zwaarder maar het is allemaal meer gevoelsmatig en softwarematig dan dat er daadwerkelijk iets verandert met de rij eigenschappen?

• jeroen94704
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01-12 10:34
this schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:38:
[...]

Zeker dat je niet over de ID.3 spreekt? +10cm kan gewoonweg niet, de Enyaq heeft gigantisch veel ruimte achterin, daar lap je niet zomaar even +10cm ruimte bij tenzij dat je spreekt over een Audi A8L bijvoorbeeld.
En in de Enyaq zit je als bestuurder dan nog eens hoger dan in de Arteon, waardoor je al heel erg zot moet doen om je stoel ongelofelijk ver naar achter te schuiven dat er krapte ontstaat achterin.
De Arteon is 213mm langer dan de Enyaq, dus het zou wel kunnen. Het is daarmee ook wel echt een heel lange auto. Wel nog steeds minder bagageruimte dan de Enyaq:

• Inspired
  • Nu online
this schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:38:
[...]

Vergelijking is niet helemaal zuiver natuurlijk maar obv de volgende reviews zie ik toch wel een flink verschil.

Enyaq -

YouTube: Skoda Enyaq iV – AutoWeek Review - English subtitles

Artheon -

YouTube: Volkswagen Arteon 2019 detailed in-depth review | Mat Watson Reviews

• Jan_A
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 09:20
hosttech schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:05:
[...]

Iedereen mag zeker zijn mening geven lijkt me, goede en slechte ervaringen inbegrepen.

Zelf heb ik ook een baas die elektrisch rijden verplicht (in België fiscaal dingetje), vind dit ook niet erg.
Maar in dit forum mag het toch wel iets 'gerichter' op de Enyaq gerelateerde zaken toch? Begrijp me niet verkeerd: er MOET ruimte zijn voor iedereen zijn gal en mening, maar de betreffende post geeft wel een Enyaq ervaring mee (altijd goed), maar 'deel 2' van de reactie is vooral een 'algemene EV ervaringen/mening/keuze topic' post die wellicht beter op een ander deel van forum tot zijn recht komt.

Ontopic: hier aan het wachten op informatie van dealert (de BE tracker is nog steeds kapot voor productie/lever status van de Enyaq), maar voor de winterbanden overweeg ik de huidige 20' velgen gewoon te 'hergebruiken' voor ook bij de winterbanden.
Ah, bij jou dus ook. Volgende week nog maar eens informeren.
Ik kreeg bijkomend van LeasePlan ook nog eens de melding dan de VAB bandencentrale hier om de hoek weg is en ik een andere bandenboer uit moest kiezen. Profile aan de Straatsburgbrug gecontacteerd maar die willen natuurlijk geen banden reserveren dus ben benieuwd of ik 1. deze winter nog met de Enyaq op stap kan en 2. of dat al dan niet op winterbanden gaat kunnen.

• Engineer Stewie
jeroen94704 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:11:
[...]

De Arteon is 213mm langer dan de Enyaq, dus het zou wel kunnen. Het is daarmee ook wel echt een heel lange auto. Wel nog steeds minder bagageruimte dan de Enyaq:

[Afbeelding]
De Enyaq blijft een (ruime) c-klasse, de Arteon is een (ruime) D-klasse.
Ik kan de bagageruimte vergelijken natuurlijk. De koffer is in oppervlakte evengroot ongeveer, de enyaq is alleen hoger en praktischer vandaar dat die groter is. Bij de Arteon heb je achteraan nog geen 50cm hoogte bvb, maar mijn koersfiets en MTB leg ik bvb zo in de koffer met neergeklapte zetels zonder wielen te demonteren. Komt niet eens tot aan de kopsteunen van de neergeklapte zetels. Ik heb er een full blown springkasteel van 4x5x4m mee vervoert toen ik dat gekocht heb voor de kinderen.
De wielbasis van de Arteon is ook 7cm langer, maakt hem een goede cruiser (daar ben ik naar op zoek).
Ik zou zeggen, ga zelf eens testen als je het niet geloofd :). Hierover blijven discussieren heeft geen zin.
Een Arteon is groot, neem het aan van iemand die er bijna 4 jaar mee rondrijdt.

Springkasteel:

Ontopic:
Over de Enyaq, Ik schrijf hem zeker nog niet af. Mede ondat er een aantal goede punten waren zoals afwerking en de koffer. Leaseprijs is ook dik in orde, kan een sportline IV 80 met gemak in en hou ik budget over.
Moet alleen uitzoeken of dat geluid beter kan, want dat klinkt nergens naar. Leek of er maar 2 speakers inzaten. Met de rest valt wel te leven, zit geen punch in, maar in mijn auto ook niet. Dat wollig is mogelijks met een sportonderstel wat te verbeteren,...
Range is 'laag', maar ik rij zelden meer dan 200km op een dag. Heb nog 2 weken om er eentje te kiezen.

• Bixby
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 07:26
Inspired schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:13:
[...]

Vergelijking is niet helemaal zuiver natuurlijk maar obv de volgende reviews zie ik toch wel een flink verschil.

Enyaq -

YouTube: Skoda Enyaq iV – AutoWeek Review - English subtitles

Artheon -

YouTube: Volkswagen Arteon 2019 detailed in-depth review | Mat Watson Reviews
Het lastige is dat de ene reviewer langer is en de stand van de voorstoelen alles bepalend is. Dat is beide filpmjes moeilijker te zien, maar het lijkt wel of de Arteon veel ruimte heeft.
Ik ben 2m lang en heb in mijn vorige auto RR Evoque de stoel zelf verder naar achter moeten zetten omdat ik anders niet goed zat. Daardoor kon er niemand achter mij zitten. In de Enyaq heb ik dat niet hoeven doen en kan er een kind met niet al te dikke benen nog wel achter mij zitten.
Proberen is weten.

• this
jeroen94704 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:11:
Maar de EV's hebben net het voordeel dat ze op binnenruimte enorm winnen tov hun ICE concurrentie.
Dus op vlak van exterieur formaten kan je die helemaal niet meer vergelijken.
Vandaar dat ik het ook zo onmogelijk vind dat de achterbankruimte van een Enyaq +10cm kleiner zou zijn dan een Arteon.
Ik heb zelf al (niet eens zo lang geleden) een half uurtje op de achterbank in een Arteon gezeten en bij het bestellen van de Enyaq ook goed gekeken achterin. En daar is echt amper verschil in te merken, zonder de meetlat boven te halen weliswaar.
Ik zit regelmatig in een Range Rover Sport, wat gigantisch veel ruimte heeft achterin en bij de Enyaq kreeg ik echt het gevoel van dezelfde ruimte te hebben (behalve in hoogte dan, de RRS is nog wat hoger).

• Engineer Stewie
this schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:58:
[...]

Maar de EV's hebben net het voordeel dat ze op binnenruimte enorm winnen tov hun ICE concurrentie.
Dus op vlak van exterieur formaten kan je die helemaal niet meer vergelijken.
Vandaar dat ik het ook zo onmogelijk vind dat de achterbankruimte van een Enyaq +10cm kleiner zou zijn dan een Arteon.
Ik heb zelf al (niet eens zo lang geleden) een half uurtje op de achterbank in een Arteon gezeten en bij het bestellen van de Enyaq ook goed gekeken achterin. En daar is echt amper verschil in te merken, zonder de meetlat boven te halen weliswaar.
Ik zit regelmatig in een Range Rover Sport, wat gigantisch veel ruimte heeft achterin en bij de Enyaq kreeg ik echt het gevoel van dezelfde ruimte te hebben (behalve in hoogte dan, de RRS is nog wat hoger).
Klopt, maar 20+ cm maak je niet snel goed. EV of niet. Je wint wat, maar het is niet dat er voor de cabine niets meer zit natuurlijk. Daar zit nog steeds een aircopomp, eventueel warmtepomp, hydraulisch systeem etc. De snuit van de Enyaq is ook niet superkort ofzo.
Verder is de Enyaq geen massief grote wagen eh, hij is betrekkelijk 'kort'. Ruim voor zijn klasse, dat wel en de ruimste EV die ik gereden heb, denk dat een EQC niet ruimer is.

Ik kan het zo snel niet vinden, maar is er geen geupgrade versie van het sound systeem?
Klopt het dat er meerdere versies zijn van lane assist? Ik ben gewend dat de auto in het midden wordt gehouden door de camera en niet bounced tussen de lijnen. Had de indruk dat de Enyaq die ik gereden heb hetzelfde systeem heeft. Wat uitstekend werkt.

• renedg73
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 10:21
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:02:
[...]

Ben niet tegen EV op zich hoor, de range valt tegen, maar niet voor dagdagelijks verbruik. Ik denk dat ik een EV max 1x per week moet chargen met mijn gebruik. Daarmee dat ik altijd vergeet te tanken, ik doe meer dan een maand met een volle tank. Als we ver moeten rijden, dan heeft mijn vriendin nog een benzine bedrijfswagen staan voor de komende 4 jaar. Dat is geen issue.
Die laadpaal komt er idd, maar ga die wss zelden gebruiken, laad wel op het werk ivm het komende capaciteitstarief in Belgie.
Keuze voor Ev is eigenlijk meer opgedrongen door de overheid, maar de logische keuze. Mijn 50k Arteon kost mij nu aan bijtelling 230 euro bruto per maand, een nieuwe zou richting 450 euro gaan. Een Mercedes EQC 400 Business AMG full option (veel genomen bij ons, maar vind die verouderd) draait rond de 200 euro bruto bijtelling. Ik ga mezelf niet pijnigen om een diesel te rijden door 2x zoveel te betalen, dus EV is the way.

Ik zet elke EV tegen elke andere EV af, zolang die in mijn budget past.
Heb polestar, tesla model 3, id3, enyaq gereden en de volgende zal de KIA EV6 zijn en dan de BMW iX3/i4.
Al met al is de enyaq niet slecht, het is de ruimste van het stel dat ik gereden heb, maar hij was slomer dan een id3 (First edition 170pk) bvb.

Maar die CC, dat mogen ze zeker afkijken van VW. Dat systeem is veel handiger. :+
en de Q4 etron

• AlexZuH
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:30
P_de_B schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:37:
[...]

Doe ik ook hoor. Ik heb dat ook nooit begrepen om voor de winter speciaal nieuwe velgen aan te schaffen. Overigens ook niet om de auto dan in de winter maar op stalen velgen te zetten, dan heb je mooie velgen en rij je de helft van het jaar op stalen velgen 8)7
Sowieso opmdat een bandentoko voor monteren, balanceren en nieuwe ventielen al gauw 14-20 eu p band regelt, je dat 2x per jaar moet doen (dus zeg 120 euro) en je mooie velgen (zeker tegenwoordig) van blanke lak zijn voorzien, waar de pekel mooi op invreet. Staal is puur om de kosten te drukken "want functie boven vorm".

• Engineer Stewie
Dat is in weze toch dezelfde auto? Een badge zegt mij persoonlijk niets, ik heb niet het gevoel dat je bij Skoda immens veel mist tov Audi. De ID4 is gewoon lelijk, de audi is dan wel de mooiste van het lot.

• 28twinplug
Winterbanden sets voor de iV80 op dit moment in de Skoda Shop een heel stuk voordeliger dan begin van de week. 2K ipv 4K, blijkbaar dus de achterbanden goed in kunnen kopen..
https://shop.skoda.nl/aut...ar=2021&trimline=80&cid=5

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:19:
[...]

Klopt het dat er meerdere versies zijn van lane assist? Ik ben gewend dat de auto in het midden wordt gehouden door de camera en niet bounced tussen de lijnen. Had de indruk dat de Enyaq die ik gereden heb hetzelfde systeem heeft. Wat uitstekend werkt.
Dat is met het assistentie pakket, dan heb je lane assist, bouncen dus. Als je Assistentie Plus hebt krijg je zelfstandig weg volgen bij.

Wel een beetje teleurgesteld op het moment in de mate van assistentie op gebied van veiligheid. Verrast door het zelf remmen voor rotondes en bijvoorbeeld aangeven van te weinig afstand tov voorligger maar ik mis een beetje een signaal wanneer ik uit een parkeervak steek en ik heb een fietser of auto over het hoofd gezien, dat had ik in mijn vorige auto wel, dan zie je zelf nog niets maar je sensoren wel. Had ik dat wel met assistentie plus gekregen?

Overigens, al 100 keer aangehaald, ben een beetje in de war of dat zelf inparkeren er ooit nog aan gaat komen. Volgens een verkoopboekje moest die P-assist knop mij vertellen of een vak groot genoeg is etc maar volgens mij zet ik er alleen de achteruitrij camera mee aan :s

Android Auto (bekabeld), als ik eenmaal op weg ben prima te doen maar als ik in Waze in het zoekveld type "mediamarkt", dan krijg ik pas 10 seconden later de M en daarna al mijn typo's te zien. Zou de auto zo traag zijn of is het mijn telefoon?

Ik heb nog niet één keer meegemaakt dat ik op het scherm de details van de auto opvraag en het ook echt vloeiend gebeurt, meestal komt de Enyaq dan trots in 2fps het beeld in draaien, geen gezicht eigenlijk.

- Ik klink misschien als een enorme zeikerd maar ik zit met een glimlach van oor tot oor in mijn nieuwe Enyaq want al die dingen waar ik over zeik zijn in één klap vergeten als ik zie dat een ritje naar werk en terug nog geen 2,50 aan stroom heeft gekost, dat ik al weken niet bij dat tankstation op weg naar werk heb hoeven stoppen, dat je op een koude ochtend niet kilometers aan condens uit je uitlaat trekt etc.

[Voor 28% gewijzigd door Pixal op 19-11-2021 13:57]

• Wicked-Game
Pixal schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:47:
[...]

Dat is met het assistentie pakket, dan heb je lane assist, bouncen dus. Als je Assistentie Plus hebt krijg je zelfstandig weg volgen bij.

Wel een beetje teleurgesteld op het moment in de mate van assistentie op gebied van veiligheid. Verrast door het zelf remmen voor rotondes en bijvoorbeeld aangeven van te weinig afstand tov voorligger maar ik mis een beetje een signaal wanneer ik uit een parkeervak steek en ik heb een fietser of auto over het hoofd gezien, dat had ik in mijn vorige auto wel, dan zie je zelf nog niets maar je sensoren wel. Had ik dat wel met assistentie plus gekregen?

Overigens, al 100 keer aangehaald, ben een beetje in de war of dat zelf inparkeren er ooit nog aan gaat komen. Volgens een verkoopboekje moest die P-assist knop mij vertellen of een vak groot genoeg is etc maar volgens mij zet ik er alleen de achteruitrij camera mee aan :s

Android Auto (bekabeld), als ik eenmaal op weg ben prima te doen maar als ik in Waze in het zoekveld type "mediamarkt", dan krijg ik pas 10 seconden later de M en daarna al mijn typo's te zien. Zou de auto zo traag zijn of is het mijn telefoon?

Ik heb nog niet één keer meegemaakt dat ik op het scherm de details van de auto opvraag en het ook echt vloeiend gebeurt, meestal komt de Enyaq dan trots in 2fps het beeld in draaien, geen gezicht eigenlijk.
Heb zelf assistentieplus en heb al wel een keer melding gehad vanuit parkeerstand willen wegrijden met een knipperende lampje in de spiegel en een signaal. Niet heel bewust opgelet hoe en waarmee ik het activeerde.

Het parkeren is bekend, dit zou met een update moeten gaan komen.

• Engineer Stewie
[...]

Het lijkt er dus op dat de Enyaq hetzelfde aan boord heeft als mijn Arteon.
Die kan ook snelheid aanpassen aan de borden, rotondes, afstand houden en file assistentie. Mijn wagen is 4 jaar oud en koste minder dan een Enyaq :+ .
Maar het enige dat ik miste in het pakket was dat de auto niet zelf een vak opschuift op de autosnelweg als je de richtingaanwijzer opzet en er is plaats. Dat is zo handig. Heb dat nu ook niet, maar zoals gezegd is die 4 jaar oud en bovendien model 2017.
ACC geef ik niks om, rij altijd met begrenzer op 125 km/h (of 95, 75, 53, 30,...).

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Wicked-Game schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:57:
[...]

Heb zelf assistentieplus en heb al wel een keer melding gehad vanuit parkeerstand willen wegrijden met een knipperende lampje in de spiegel en een signaal. Niet heel bewust opgelet hoe en waarmee ik het activeerde.

Het parkeren is bekend, dit zou met een update moeten gaan komen.
Ik had ook begrepen dat je een soort van waarschuwing zou krijgen als je je deur opengooit terwijl er iets aankomt. En traffic jam assist, ik heb nog niet in een file gestaan maar heb er ook geen enkel knopje of instelling van gezien, heeft iemand dit al gebruikt?
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:59:
[...]

Maar het enige dat ik miste in het pakket was dat de auto niet zelf een vak opschuift op de autosnelweg als je de richtingaanwijzer opzet en er is plaats. Dat is zo handig.
ja, Assistentie Plus optie

[Voor 19% gewijzigd door Pixal op 19-11-2021 14:03]

• Robbie8454
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 01-12 21:35
[...]

Die kan ook snelheid aanpassen aan de borden, rotondes, afstand houden en file assistentie. Mijn wagen is 4 jaar oud en koste minder dan een Enyaq :+ .
Maar het enige dat ik miste in het pakket was dat de auto niet zelf een vak opschuift op de autosnelweg als je de richtingaanwijzer opzet en er is plaats. Dat is zo handig. Heb dat nu ook niet, maar zoals gezegd is die 4 jaar oud en bovendien model 2017.
ACC geef ik niks om, rij altijd met begrenzer op 125 km/h (of 95, 75, 53, 30,...).
De Enyaq gaat dit krijgen in een update ;)

• Maat28
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 09:10
[...]

Je Arteon verhaal is inmiddels duidelijk…..en wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn zal hier vrij weinig mensen een zorg zijn.

• FJP84
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08:03
Hier is zojuist de auto voorzien van Pirelli Scorpion winterbanden. Rijdt prima, ik merk geen noemenswaardige verschillen al heb ik nog niet veel gereden. Met de 19 inch regulus velgen zijn voor en achter wel de juiste onderling afwijkende maten gebruikt.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Maat28 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:09:
[...]

Je Arteon verhaal is inmiddels duidelijk…..en wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn zal hier vrij weinig mensen een zorg zijn.
Wat ik vooral lees is dat hij helemaal content is met zijn huidige auto en daar is niets mis mee. Ik heb mijn auto's meestal 5 of 6 jaar en eigenlijk vind ik dat zelfs vrij kort om ze weg te doen. Ik mocht nu voor het eerst zakelijk leasen en zag dat wel zitten maar 5 jaar vind ik achteraf misschien zelfs wat kort. Misschien is 4 jaar een tikkeltje luxeprobleem en moeten we allemaal wat langer met onze spullen gaan doen? :9

[Voor 5% gewijzigd door Pixal op 19-11-2021 14:28]

• Engineer Stewie
Pixal schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:01:

Ik had ook begrepen dat je een soort van waarschuwing zou krijgen als je je deur opengooit terwijl er iets aankomt. En traffic jam assist, ik heb nog niet in een file gestaan maar heb er ook geen enkel knopje of instelling van gezien, heeft iemand dit al gebruikt?
TJA werkt gewoon als je ACC gebruikt. Hoef je niets speciaals voor te doen.
Ik heb geen sensoren aan de zijkant, dus als ik de deur opengooi met aankomend verkeer heb ik nog een 4-deurs ipv een 5-deurs.
Pixal schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:27:
[...]

Wat ik vooral lees is dat hij helemaal content is met zijn huidige auto en daar is niets mis mee. Ik heb mijn auto's meestal 5 of 6 jaar en eigenlijk vind ik dat zelfs vrij kort om ze weg te doen. Ik mocht nu voor het eerst zakelijk leasen en zag dat wel zitten maar 5 jaar vind ik achteraf misschien zelfs wat kort. Misschien is 4 jaar een tikkeltje luxeprobleem en moeten we allemaal wat langer met onze spullen gaan doen? :9
Goh, vroeger kreeg ik om de 2 jaar een nieuwe auto, maar dat was altijd een vrije keuze binnen budget en ik ging er altijd op vooruit. Ben dan ook laag begonnen met een Astra coupe.
Luxeprobleem idd, maar ik kies een auto normaal met mijn hart, heb op 11 auto’s dan ook al 6 merken gehad.
En zo slecht vind ik de Enyaq niet want dan zou ik niks meer opzoeken, maar je vergelijkt altijd met wat je hebt.

• 28twinplug

maar ik mis een beetje een signaal wanneer ik uit een parkeervak steek en ik heb een fietser of auto over het hoofd gezien, dat had ik in mijn vorige auto wel, dan zie je zelf nog niets maar je sensoren wel. Had ik dat wel met assistentie plus gekregen?
Net nog bij het achteruit uit een parkeervak uitrijden (recht steek vak) een rem ingreep gehad van het Assistentie Plus pakket omdat er een of andere klojo tegen tegen het verkeer in achter mij langs zoefde :*)
Ik had hem niet gezien omdat ik niet op die kant gericht was, maar de Enyaq wel.
Vorige week probeerde ik ook iets te dicht op een hekje te parkeren vooruit en ook een korte rem actie vanzelf.
Dus dat lijkt allemaal wel te werken. Ook erg content met de rondom zicht camera.

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:06
28twinplug schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:39:
Winterbanden sets voor de iV80 op dit moment in de Skoda Shop een heel stuk voordeliger dan begin van de week. 2K ipv 4K, blijkbaar dus de achterbanden goed in kunnen kopen..
https://shop.skoda.nl/aut...ar=2021&trimline=80&cid=5
Yes, die Regulus set was 4k inderdaad. Misschien toch een mooie optie als 19 inch set ipv 21 winterbanden op de Betria.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Maat28
Pixal schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:27:
[...]

Een 4 jaars lease periode is prima denk ik. Er komt dan immers een mooie occasion op de markt waar nog jaren iemand anders plezier van heeft. Kiezen tussen Arteon of Enyaq is een luxeprobleem. Krijg er altijd een beetje jeuk van, vandaar mijn opmerking. Maar dit puur aan mezelf te wijten uiteraard.

• Dean Martin
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:46:
[...]

[...]

Goh, vroeger kreeg ik om de 2 jaar een nieuwe auto, maar dat was altijd een vrije keuze binnen budget en ik ging er altijd op vooruit. Ben dan ook laag begonnen met een Astra coupe.
Luxeprobleem idd, maar ik kies een auto normaal met mijn hart, heb op 11 auto’s dan ook al 6 merken gehad.
En zo slecht vind ik de Enyaq niet want dan zou ik niks meer opzoeken, maar je vergelijkt altijd met wat je hebt.
Maar als je de Enyaq geen upgrade vindt (of misschien een downgrade), wat let je dan om naar een EV te kijken wat je wel een upgrade vindt?

Verwacht: Audi E-tron Q4 Sportback S edition 40

• 28twinplug
GAEvakYD schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:07:
Yes, die Regulus set was 4k inderdaad. Misschien toch een mooie optie als 19 inch set ipv 21 winterbanden op de Betria.
Zeker, is maar een fractie duurder dan een goedkope aftermarket set. Als ik de 2e set Betria's niet al gekocht had, zou voor deze set gaan.

• Flitz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 10:15
Pixal schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:07:
[...]

Even over die drive modes, als je geen sport onderstel hebt zoals ik, en je kiest sport, dan gebeurt er toch niets met de vering en onderstel? Ok stuur wordt wat zwaarder maar het is allemaal meer gevoelsmatig en softwarematig dan dat er daadwerkelijk iets verandert met de rij eigenschappen?
Dat zou ik ook graag willen weten.

• AlexZuH
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:30
Flitz schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:36:
[...]

Dat zou ik ook graag willen weten.
o.a. van invloed op je ACC, je gaspedaalresponse(mijn eigen ervaring) en inderdaad hoe "zwaar" je stuur aanvoelt. Ik heb geen sportonderstel en merk eerlijk gezegd ook niets van die settings, ook niet wanneer je ze handmatig instelt in je individuele profiel.

• Engineer Stewie
Dean Martin schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:16:

Maar als je de Enyaq geen upgrade vindt (of misschien een downgrade), wat let je dan om naar een EV te kijken wat je wel een upgrade vindt?
Budget natuurlijk. Ik leg uit princiepe niets bij aan een leasewagen en moet het dus met het gegeven budget doen.
Ik wil geen duizenden euro’s verliezen als ik hop naar een nieuwe job. Wagen meenemen wordt in België nooit gedaan.
Verder is een Enyaq goedkoop in lease, als ik 2500€ per jaar meer loon krijg daardoor is het dat wel waard voor mij.
Denk niet dat een Enyaq een downgrade is, eerder status quo. Sommige zaken zijn beter, andere minder.

[Voor 8% gewijzigd door Engineer Stewie op 19-11-2021 15:53]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

28twinplug schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:49:
[...]

Net nog bij het achteruit uit een parkeervak uitrijden (recht steek vak) een rem ingreep gehad van het Assistentie Plus pakket omdat er een of andere klojo tegen tegen het verkeer in achter mij langs zoefde :*)
Ik had hem niet gezien omdat ik niet op die kant gericht was, maar de Enyaq wel.
Vorige week probeerde ik ook iets te dicht op een hekje te parkeren vooruit en ook een korte rem actie vanzelf.
Dus dat lijkt allemaal wel te werken. Ook erg content met de rondom zicht camera.
Tja wrijf het er maar in, die kutcamera's zijn er bij mij tijdens het kwartetten met offertes afgevallen. Heb jij toevallig ook een optie niet die ik wel heb zodat ik me wat dat betreft weer beter kan voelen? Ik blijf mezelf maar voorhouden dat ik de auto dit jaar tenminste nog rijd en dat elke optie extra misschien een vertraging was geweest. De dealer was zelfs verbaasd dat de dode hoek verklikkers nog in mijn spiegels zaten, hij zei dat die voorlopig niet meer werden aangeboden of ingebouwd.

• Dean Martin
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:46:
[...]

Budget natuurlijk. Ik leg uit princiepe niets bij aan een leasewagen en moet het dus met het gegeven budget doen.
Ik wil geen duizenden euro’s verliezen als ik hop naar een nieuwe job. Wagen meenemen wordt in België nooit gedaan.
Verder is een Enyaq goedkoop in lease, als ik 2500€ per jaar meer loon krijg daardoor is het dat wel waard voor mij.
Denk niet dat een Enyaq een downgrade is, eerder status quo. Sommige zaken zijn beter, andere minder.
Snap ik. Maar dan zou ik dat budget hebben bediscussieerd alvorens te tekenen ;)

Anyway, offtopic.

• Martinique
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:19:
[...]

Klopt, maar 20+ cm maak je niet snel goed. EV of niet. Je wint wat, maar het is niet dat er voor de cabine niets meer zit natuurlijk. Daar zit nog steeds een aircopomp, eventueel warmtepomp, hydraulisch systeem etc. De snuit van de Enyaq is ook niet superkort ofzo.
Verder is de Enyaq geen massief grote wagen eh, hij is betrekkelijk 'kort'. Ruim voor zijn klasse, dat wel en de ruimste EV die ik gereden heb, denk dat een EQC niet ruimer is.
Misschien helpt dit je om de Enyaq te vergelijken met je huidige auto. Neus is toch echt wel flink korter en dus meer volume binnen is mijn idee…

https://www.carsized.com/...-skoda-enyaq-iv-2021-suv/

• Engineer Stewie
Dean Martin schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:01:
[...]

Snap ik. Maar dan zou ik dat budget hebben bediscussieerd alvorens te tekenen ;)

Anyway, offtopic.
Budget is wel in orde als je een BMW iX of BMW i4 M50 kan bestellen. Ik heb overigens 8 jaar geleden getekend en al 2x een functieverhoging gekregen met bijhorend nieuw autobudget. De Arteon zit nog in mijn oud budget. Maar ik kan mij mss ook vinden in een goedkoper exemplaar + extra loon. Van een auto kan ik namelijk niet eten en ik geef niet om statussymbolen a la BMW.
De wetgeving is anders en probeer daar voor mij de voordeligste auto in te vinden. Dus kom ik ook bij de Enyaq uit.
Martinique schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:08:
[...]

Misschien helpt dit je om de Enyaq te vergelijken met je huidige auto. Neus is toch echt wel flink korter en dus meer volume binnen is mijn idee…

https://www.carsized.com/...-skoda-enyaq-iv-2021-suv/
Die is wel handig, bedankt.
Volume zal wel meer zijn door de vorm, had het over beenruimte :). Enfin, de Enyaq is in zijn klasse zeer ruim.

• Maat28
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:58:
[...]

Budget is wel in orde als je een BMW iX of BMW i4 M50 kan bestellen. Ik heb overigens 8 jaar geleden getekend en al 2x een functieverhoging gekregen met bijhorend nieuw autobudget. De Arteon zit nog in mijn oud budget. Maar ik kan mij mss ook vinden in een goedkoper exemplaar + extra loon. Van een auto kan ik namelijk niet eten en ik geef niet om statussymbolen a la BMW.
De wetgeving is anders en probeer daar voor mij de voordeligste auto in te vinden. Dus kom ik ook bij de Enyaq uit.

[...]

Die is wel handig, bedankt.
Volume zal wel meer zijn door de vorm, had het over beenruimte :). Enfin, de Enyaq is in zijn klasse zeer ruim.
Gaap! Ga even lekker zelf oriënteren op je vervolg auto….pak de Enyaq een keer voor een proefrit en succes verder👍

• Engineer Stewie
Maat28 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:38:
[...]

Gaap! Ga even lekker zelf oriënteren op je vervolg auto….pak de Enyaq een keer voor een proefrit en succes verder👍
Heb er 200km mee gereden hoor.
Slaap lekker :)

• Maat28
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:39:
[...]

Heb er 200km mee gereden hoor.
Slaap lekker :)
Heel goed, welterusten

• Dean Martin
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:58:
[...]

Eerst kom je melden dat een Enyaq eigenlijk maar klote is t.o.v je Arteon. Dan zeg je telkens vooruit te willen gaan, vervolgens heb je het over job hoppen maar blijk je dat niet te gaan doen. Anyway, het zal mij verder ook niks interesseren, daar gaat het hele topic niet over.

Dus ten eerste behoorlijk off-topic (maar goed daar maak ik mezelf nu ook schuldig aan) maar bovenal vind ik je toon echt enorm vervelend. Succes verder (y)

[Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 19-11-2021 21:28]

• goetfoud
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01-12 21:43
** Moedig dat nou niet aan... **

[Voor 84% gewijzigd door Taro op 20-11-2021 10:23]

• 28twinplug
Pixal schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:50:
Tja wrijf het er maar in, die kutcamera's zijn er bij mij tijdens het kwartetten met offertes afgevallen. Heb jij toevallig ook een optie niet die ik wel heb zodat ik me wat dat betreft weer beter kan voelen?
Sorry, het is zeker niet mijn bedoeling om jou of anderen een minder goed gevoel te geven. Ook een iets minder volle Enyaq is super mooie en fijne auto om te hebben/rijden. En al die camera'tjes, tsja, zijn natuurlijk allemaal overbodige luxe. In mijn eerste lease auto was ik al blij met lichtmetalen velgen en kon ik ook gewoon in en uit parkeren en van a naar b rijden.

Maar als jij de slaap hoofdsteunen achter wel hebt meebesteld heb heb je wel een optie die ik niet heb. Ik had daarentegen geen echte kleur of optie keuze om zelf te combineren. Er stonden een paar voorraad auto's, snel eentje aanwijzen en ja zeggen voordat ze op zijn. Dus ik heb dus mooiste van het stel eruit gepakt. (Degene die ik het mooiste vond van het rijtje, m'n zoon vindt het een ouwe lulle kleur :+ )

• jeroenkb
  • Nu online
@Engineer Stewie

Ga aub snel kijken naar een Volvo XC40 P8 en lekker op dat topic rondhangen.

Daar hebben ze ervaring met iemand die een forum ziet als zijn persoonlijke uithangbord van zijn leven.
Hebben ze ook mogen genieten van alle niet die specifieke auto gerelateerde uitweidingen over leaseperikelen, baan etc etc etc

• Free1990
  • Laatst online: 09:13
Nog iemand nieuws over de ME3 update. Ben wat aan het rondkijken voor nieuwe wagen, Skoda dealer wist nog van niets…
In topic van ID.x lees ik dat orders besteld vanaf 1/12 automatisch met versie 3.0 komen. Snelladen 135 kW wat 8% extra is maar toch wat ontgoochelend tov verwachtingen?

[Voor 42% gewijzigd door Free1990 op 20-11-2021 08:39]

• kabsurd
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10:38
Ik heb mijn Enyaq ook mogen ontvangen uit Duitsland en de eerste 500 kilometer er al op zitten. Wat rijd het heerlijk, ik kom uit een Fabia combi uit 2010 dus het is ook nogal een stap. Ik ben persoonlijk niet zo van de chromen lijsten op auto's maar ben toch wel aangenaam verrast door de combinatie van de chromen accenten, deze kleur en de velgen.

Tot nu toe tweemaal de melding gehad dat de travel assist niet werkt en na de stuurverwarming aan/uit te doen was dit weer weg. Daarnaast had ik gister een melding dat er een probleem was met de kindersloten achterin. Ook werkt draadloos opladen van mijn iphone 12 mini nog niet, moet nog wat puzzelen met hoe ik hem er in leg en kijken of het dan wel werkt.

Binnenkort maar eens met VCDS spelen maar voor nu ben ik er heel erg blij mee!

• kw_nl
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09:12
Free1990 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:34:
Nog iemand nieuws over de ME3 update. Ben wat aan het rondkijken voor nieuwe wagen, Skoda dealer wist nog van niets…
In topic van ID.x lees ik dat orders besteld vanaf 1/12 automatisch met versie 3.0 komen. Snelladen 135 kW wat 8% extra is maar toch wat ontgoochelend tov verwachtingen?
Ik weet niet wat je precies verwacht. Maar persoonlijk zou ik geen auto kiezen op basis van wat er in de toekomst (mogelijk) nog gaat komen… echt een recept voor teleurstellingen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Thiazzz
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 07:36
** Knip **

[Voor 92% gewijzigd door Taro op 20-11-2021 14:01]

• Jasperzzz
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:07
** Knip **

[Voor 94% gewijzigd door Taro op 20-11-2021 14:01]

• jeroen94704
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01-12 10:34
** Knip **

[Voor 93% gewijzigd door Taro op 20-11-2021 14:01]

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Vanaf dit bericht gaan we weer ontopic en ook respectvol met elkaar om. Daarnaast is het hier geen dagboek, zorg ervoor dat je berichten relevant zijn voor anderen. Willekeurig iets posten om die 1.000 pagina's te kunnen halen is uiteraard ook niet de bedoeling.

[Voor 23% gewijzigd door Taro op 20-11-2021 10:20]

• this
Degene die in België eentje besteld hebben, ik heb van de dealer een link gekregen voor een account aan te maken. Maar mijn auto is pas voor augustus gepland (al heb ik het gevoel dat dit een quasi lukraak genomen datum is en dus serieus kan afwijken).
Heeft het dan zin om nu al een account aan te maken? Ga ik er uberhaupt iets op kunnen zien tussen nu en een paar weken voor effectieve productie?

** Knip, goede feedback, maar laten we die discussie maar niet aanslingeren **

[Voor 31% gewijzigd door Taro op 20-11-2021 13:49]

• Wootism

Wootism

aaibaar

Free1990 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:34:
Ik heb mijn Enyaq 9 september opgehaald en kon vanaf het begin al 135kW opladen…
Of er is iets mis met de ijking van de FastNet lader die ik altijd gebruik.

• Thiazzz
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 07:36
** Knip, weer ontopic aub **

[Voor 91% gewijzigd door Taro op 20-11-2021 13:50]

• 28twinplug
Wootism schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:01:

Ik heb mijn Enyaq 9 september opgehaald en kon vanaf het begin al 135kW opladen…
Of er is iets mis met de ijking van de FastNet lader die ik altijd gebruik.
Van mijn dealer begreep ik bij de afkevering dat dit hardware matig is bij de nieuwere Enyaqs. We zitten inmiddels in modeljaar 2022.. een 125Kw wordt dan geen 135kw als deze info klopt

• sebari
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 09:27
** Knip **

[Voor 93% gewijzigd door Taro op 20-11-2021 14:01]

• sebari
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 09:27
28twinplug schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:17:
[...]

Van mijn dealer begreep ik bij de afkevering dat dit hardware matig is bij de nieuwere Enyaqs. We zitten inmiddels in modeljaar 2022.. een 125Kw wordt dan geen 135kw als deze info klopt
Bijzonder, ook daarover gaan dus weer verschillende verhalen de ronde. Dit verhaal, het verhaal dat de bestaande auto's wel de update krijgen naar 135 kW (en een veel vlakkere laadcurve) maar niet de update naar 175kW), en het verhaal dat ook de update naar 175kW voor de bestaande auto's is...

• hosttech
  • Registratie: augustus 2007
  • Nu online
Zal ongetwijfeld al gedeeld zijn (kwam het ook tegen op de NL fb) maar leuke “heads-up” over verschillen in achterlichten:

En vooraan:

Vond ik erg duidelijk en goede opfrisser..

Enyaq 60 Sportline - Beheerder op Enyaq.net (Belgische Enyaq IV FB groep)

• Inspired
  • Nu online
sebari schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:02:
[...]

Bijzonder, ook daarover gaan dus weer verschillende verhalen de ronde. Dit verhaal, het verhaal dat de bestaande auto's wel de update krijgen naar 135 kW (en een veel vlakkere laadcurve) maar niet de update naar 175kW), en het verhaal dat ook de update naar 175kW voor de bestaande auto's is...
Volgens de Duitse fora zal elke auto met 77kWh gewoon richting 175kW gaan. Lijkt me eigenlijk ook niet dat dit ergens een limiet is qua hardware. De curve is nog niet bekend toch?

• K100RS
  • Laatst online: 01-12 17:22
kan iemand mij helpen met de volgende vragen:

- is uitzoomen navigatie in de home functie mogelijk, en zo ja, kan ik deze 'vastzetten'?
- kan ik comfort stand in de dcc vastzetten ipv bij elke start opnieuw te moeten selecteren?
Pagina: 1 ... 228 ... 234 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee