Wicked-Game schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:34:
[...]
Even dingen in perspectief zetten is misschien handig. Een Enyaq tegen een polestar of tesla model 3 afzetten is apart. Want je zet een SUV af tegen hatchback/sedan modellen. De enyaq moet je tegen id4, model y, xc40 recharge etc zetten.
Als het gaat om achterbank ruimte begrijp ik je niet. Je komt uit een Artheon, wat al geen ruimte wonder is. En dan vindt je een Enyaq klein? Kom zeg uit een Renault Talisman welke wat groter was dan de VW Passat op de achterbank. En ik vind de Enyaq zelfs iets groter. En dan heb ik notabene ook nog eens een Panoramadak.
Qua range is het aanpassen, daar snap ik je wel. Ook ik kwam uit een diesel en de zuinigheid en range ligt nu eenmaal met een BEV anders. Dit gaat voor alle EVs op welke je ook gaat testen.
Qua rijgedrag heb ik het idee dat je een dynamische sportieve auto zoekt. Dat is een Enyaq niet, en dat pretendeert ook niemand. Als je dynamisch rijgedrag wil moet je bij BMW zijn of een polestar met met performance pack configureren.
Dat je baas het je verplicht is zuur, herken het wel. Maar de overstap is lang niet zo erg als dat je nu schetst. En met een range van tussen de 400 en 475 (Iv80) hoor je mij niet klagen. Daarnaast een laadpaal aan huis en je komt echt niks tekort.
Ben niet tegen EV op zich hoor, de range valt tegen, maar niet voor dagdagelijks verbruik. Ik denk dat ik een EV max 1x per week moet chargen met mijn gebruik. Daarmee dat ik altijd vergeet te tanken, ik doe meer dan een maand met een volle tank. Als we ver moeten rijden, dan heeft mijn vriendin nog een benzine bedrijfswagen staan voor de komende 4 jaar. Dat is geen issue.
Die laadpaal komt er idd, maar ga die wss zelden gebruiken, laad wel op het werk ivm het komende capaciteitstarief in Belgie.
Keuze voor Ev is eigenlijk meer opgedrongen door de overheid, maar de logische keuze. Mijn 50k Arteon kost mij nu aan bijtelling 230 euro bruto per maand, een nieuwe zou richting 450 euro gaan. Een Mercedes EQC 400 Business AMG full option (veel genomen bij ons, maar vind die verouderd) draait rond de 200 euro bruto bijtelling. Ik ga mezelf niet pijnigen om een diesel te rijden door 2x zoveel te betalen, dus EV is the way.
De Enyaq is op de achterbank echt wel een stuk kleiner dan een Arteon, een Arteon is formaat Skoda superb en dus ruimer dan een passat. Ik heb in mijn Arteon 10+cm meer beenruimte. Nu, die ruimte heb ik opzich niet nodig voor mezelf, maar ik heb 3 opgroeiende kinderen (9,9 en 6).
De enyaq is hoger, maar in lengte is een Arteon zowel in de koffer als op de achterbank langer.
Ik zet elke EV tegen elke andere EV af, zolang die in mijn budget past.
Heb polestar, tesla model 3, id3, enyaq gereden en de volgende zal de KIA EV6 zijn en dan de BMW iX3/i4.
Al met al is de enyaq niet slecht, het is de ruimste van het stel dat ik gereden heb, maar hij was slomer dan een id3 (First edition 170pk) bvb.
Maar die CC, dat mogen ze zeker afkijken van VW. Dat systeem is veel handiger.
[
Voor 7% gewijzigd door
Engineer Stewie op 19-11-2021 10:07
]